Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Monet taas laittaa pitkät liian aikaisin pois päältä ja olettaa että niin tekee muutkin, jolloin valoshow alkaa jo kilometrin päästä.
 
Itse laitan useasti vasta lyhyet kun toinen laittaa. Ts. jos toinen ei lyhyitä laita niin sitten mennään pitkillä vastakkain. Parempi sekin kun että laitan itse lyhyille ja toinen jatkaa posottamista pitkillä päin.
 
Noitten valojen kanssa tulee välillä mielenkiintoisia tilanteita kun reippailla lisäpitkillä varustetut kohtaa. Lyhkäsille joutuu vaihtamaan se 700 m enne kohtaamista ja se jättää noin 650 m pimeän osuuden siihen väliin. On siinä ref rajassa lainsäätäjällä ehkä joku ajatus ollut.
 
Monet taas laittaa pitkät liian aikaisin pois päältä ja olettaa että niin tekee muutkin, jolloin valoshow alkaa jo kilometrin päästä.

Itsellä on todella valoherkät silmät, joten vaihdan ajoissa pitkät pois, koska aivoissani oletan että muillakin on samanlaista ongelmaa. En kuitenkaan koskaan valoshowta pidä protestoidakseni. :confused: Aikuisiahan tässä kuitenkin ollaan. :tup:
 
Kun joku tulee vastaan mutkassa tai mäen nyppylän takaa niin nykysuuntauksen mukaan, jostain syystä, vastaantulijaa pitää ensin häikäistä pitkillä ennenkuin ne voi pudottaa o_O
 
Itse laitan useasti vasta lyhyet kun toinen laittaa. Ts. jos toinen ei lyhyitä laita niin sitten mennään pitkillä vastakkain. Parempi sekin kun että laitan itse lyhyille ja toinen jatkaa posottamista pitkillä päin.
Itse kanssa vaihdan lyhyet vasta kun toinenkin vaihtaa. Toimii hyvin. Tai sitten jos häikäisee oikein tosi paljon, niin vaihdan lyhyet.
 
Itse laitan useasti vasta lyhyet kun toinen laittaa. Ts. jos toinen ei lyhyitä laita niin sitten mennään pitkillä vastakkain. Parempi sekin kun että laitan itse lyhyille ja toinen jatkaa posottamista pitkillä päin.

Itse kanssa vaihdan lyhyet vasta kun toinenkin vaihtaa. Toimii hyvin. Tai sitten jos häikäisee oikein tosi paljon, niin vaihdan lyhyet.

Tämä jossain määrissä toimii jos liian suuri osuus porukasta ei lähde toimimaan samalla periaatteella.

Onko teillä joku syy ettei normaalitapa toimia noissa käy? Eli vaihdetaan lyhyille kun autojen välissä ei enää ole pimeää kohtaa?
 
Tämä jossain määrissä toimii jos liian suuri osuus porukasta ei lähde toimimaan samalla periaatteella.

Onko teillä joku syy ettei normaalitapa toimia noissa käy? Eli vaihdetaan lyhyille kun autojen välissä ei enää ole pimeää kohtaa?
Lähes aina meneekin juuri tuolla normaalilla tavalla, mutta sammutan pitkät heti kun vastaantulija tekee sen. Paitsi jos vastaantulija laittaa lyhyet liiankin aikaisin, tällöin joutuu käyttää omaa harkintaa.

Toki kaarteessa tai mäkisessä maastossa käytän muunlaista harkintaa, että ei sokaise vastaantulijaa.
 
Eli jos tulisit itseäsi vastaan niin pitkillä mentäis?
Kyllä, pari kertaa näin on käynyt.

Otin tuon ylläolevan taktiikan käyttöön sen jälkeen kun yhden illan aikana n. 10 kanssa-autoilijaa ajoi pitkät päällä suoraan päin ja puolille sai vilkutella 100m päähän että laittaa lyhyet.

En tiedä mikä meno oli tuona päivänä Porin ja Tampereen välillä, tuon jälkeen ei ole ollut sen enempää ongelmia mutta päätin silloin että mun ylimääräinen ystävällisyys kyseisessä asiassa on saavuttanut rajapyykkinsä.

Itse kanssa vaihdan lyhyet vasta kun toinenkin vaihtaa. Toimii hyvin. Tai sitten jos häikäisee oikein tosi paljon, niin vaihdan lyhyet.
Juurikin näin, varsinkin jos rekka tulee vastaan patteriston kanssa niin heilautan usein lyhyille omasta alotteesta, sammuu tuo patteristokin sitten ajoissa.

Tämä jossain määrissä toimii jos liian suuri osuus porukasta ei lähde toimimaan samalla periaatteella.

Onko teillä joku syy ettei normaalitapa toimia noissa käy? Eli vaihdetaan lyhyille kun autojen välissä ei enää ole pimeää kohtaa?
Yksinkertaisesti se, että kyllästyin tulemaan häikäistyksi muiden toimesta. En jaksa vilkutella kaikille valoja jotka ajelee pitkillä vastaan (en kuulu niihin kilsan päässä vilkuttelijoihin). Jos toinen ei laita lyhyille enkä itsekään niin molempien ajaessa pitkillä ei häikäisy pahemmin ja mikä tärkeintä niin näkee mihin ajaa. :)

99.9% kuitenkin tiputtaa lyhyille ennen kohtaamista. Uskoisin, että yhtä suuri osuus ei laittaisi (kännykkä/dementia/kun ei vaan halua) lyhyille jos vaihtaisin itse lyhyille ensin.
 
Kun joku tulee vastaan mutkassa tai mäen nyppylän takaa niin nykysuuntauksen mukaan, jostain syystä, vastaantulijaa pitää ensin häikäistä pitkillä ennenkuin ne voi pudottaa o_O
Oon huomannut saman. Ehkä kyse on uudempien autojen valoautomatiikasta, joka ei ymmärrä vastaantulijaa ennen kuin "näkee" ajovalot.
 
Oon huomannut saman. Ehkä kyse on uudempien autojen valoautomatiikasta, joka ei ymmärrä vastaantulijaa ennen kuin "näkee" ajovalot.
Uudempien autojen osalta selitys hyväksytään, vanhempien autojen osalta ei.

Sitten jos joku miettii miksi "pitkäkilpisillä" on usein sumarit päällä, niin rajan itäpuolella se on ihan sallittua ja eipähän nuo sumarit juuri häikäsekkään.

Samaten noi kuskit vilkuttaa liikenneympyrässä sisäänpäin ja poislähtiessään ulospäin. Ko. tapa on ihan niiden tieliikennelain mukainen ja parempihan tuo on kuin suomalaisten tapa olla vilkuttamatta ollenkaan :D
 
Noitten valojen kanssa tulee välillä mielenkiintoisia tilanteita kun reippailla lisäpitkillä varustetut kohtaa. Lyhkäsille joutuu vaihtamaan se 700 m enne kohtaamista ja se jättää noin 650 m pimeän osuuden siihen väliin. On siinä ref rajassa lainsäätäjällä ehkä joku ajatus ollut.

Tää on kyllä hankala tilanne. Omassa autossa on ihan hyvät valot eikä lisäpitkille tarvetta. Nyt pimeällä tulee vastaan joku mahtavilla led-heittimillä ja se vaihtaa siellä suoran toisessa päässä jossain reippaasti yli puolen kilometrin päässä lyhyille. Väli jää täysin pimeäksi pitkältä matkalta, itse ajan pitkät päällä vähän pitempään, koska ei sitä viitsi ajaa pitkiä aikoja näkemättä mitään. Noh sitten alkaa se saatanan vilkuttelu sieltä toisesta päästä, kun en vaihda heti lyhyille, ja kun keulalla on sitä valoa niin saatana että häikäisee.. siinä sitten ajellaan pahimmillaan 15-20s lyhyillä valoilla 80km/h hirvialueella.
 
Jotain tämäkin häiritsee, mutta en ymmärrä miksi suomessa ei ole sallittua ohittaa paikallaan olevaa jonoa kaistojen välistä kerta tilaa on. Toki suomessa nyt ei tuollaisia ruuhkia ole, mutta turhaan niitä prätkiä pidetään siellä välissä pidentämässä jonoa?

 
Tuo videohan sen hyvin osoittaa miksi tuota ei tule sallia. Äärimmäisen tulkinnanvaraista, että mikä sitten on turvallista ja mikä ei. Tuo videokin on täynnä täysin järjettömiin väleihin änkeämistä ja täysin tahallista vaaratilanteisiin hakeutumista.
 
Tuo videohan sen hyvin osoittaa miksi tuota ei tule sallia. Äärimmäisen tulkinnanvaraista, että mikä sitten on turvallista ja mikä ei. Tuo videokin on täynnä täysin järjettömiin väleihin änkeämistä ja täysin tahallista vaaratilanteisiin hakeutumista.
Meinaat että siinä on jotain vaarallista jos autot seisoo paikoillaan ja prätkällä menet välistä? Toki hyvähän niitä prätkiäkin on seisottaa siellä jonossa ja näin saadaan ruuhkaa vain lisää? Kaikkeen liittyy riskejä.
 
Meinaat että siinä on jotain vaarallista jos autot seisoo paikoillaan ja prätkällä menet välistä? Toki hyvähän niitä prätkiäkin on seisottaa siellä jonossa ja näin saadaan ruuhkaa vain lisää? Kaikkeen liittyy riskejä.
Tossa videossa oli kyllä niin perseestä ton prätkän kuljettaja. Ajeli ties mihin väleihin ja keskustassa painele autojen väleihin vaikka toisilla vilkku päällä kaistanvaihdon merkiksi. Tollaset kusipäät, oman "arvonsa" nostattajat ja liikenteessä raivoavat pilaa hyvien motoristien maineen. Tottakai saa mennä jonon ohitse jos tilaan on ja liikenne seisoo mutta tuollainen "minäminäminä" väkisin änkeäminen on ihan omaa piittaamattomuutta ja tyhmyyttä. Heiluttelee vielä autoilioille ketkä ei häntä näe kun tulee pakettiautojen välistä? Terveisin moottoripyörien ystävä vaikken itse kaksipyöräistä enää omistakkaan.

Edit. kirotusvire.
 
pitikö tossa videossa olla jotain ihmeellistä. toihan ihan normia lontoossa satunnaiset polkupyöräiliät,skeittaajat sun muut pujottelee siel myös
 
pitikö tossa videossa olla jotain ihmeellistä. toihan ihan normia lontoossa satunnaiset polkupyöräiliät,skeittaajat sun muut pujottelee siel myös

Kun siinä ei ole mitään epänormaalia, harva oikeasti ymmärtää millaiset ruuhkat tuolla on, eihän tuolla mikään liikkuis mihinkään ellei tuo olisi sallittua.
 
Onkohan kaksi vai kolme kertaa näkynyt peileistä että moottoripyörä haluaisi tulla jonon takaa keulille liikennevaloissa odottaessa. Ei mua ainakaan haittaa jos joku pääsee kakspyöräsellä ohi ja annan jopa tilaakin jos alkaa näyttää siltä että joudun itse odottamaan toisetkin punaiset.
 
Onkohan kaksi vai kolme kertaa näkynyt peileistä että moottoripyörä haluaisi tulla jonon takaa keulille liikennevaloissa odottaessa. Ei mua ainakaan haittaa jos joku pääsee kakspyöräsellä ohi ja annan jopa tilaakin jos alkaa näyttää siltä että joudun itse odottamaan toisetkin punaiset.

Suomessahan tuo on laitonta ja itse en juuri harrasta, ellei jonon eka auto ole jättänyt 5m väliä pysähtymiviivaan ja olen parin auton päässä niin saatan mennä siihen keulille, mutta en muuten. Kaupungissa myös kätevä kun yhden kääntyjän takia seisoo kymmenen autoa niin mahtuu siitä koko letkan ohi jatkamaan matkaa.

Suomalaisilla on vain tuolla liikenteessä sellainen asenne että mun ohi/edelle et tule! Sitten kun mietitään että kuinka paljon ripeämmin tuollainen prätkä tuosta viivalta poistuu, niin autossa ei ole edes ykköstä silmässä kun prätkä on jo 50m päässä.
 
Meinaat että siinä on jotain vaarallista jos autot seisoo paikoillaan ja prätkällä menet välistä? Toki hyvähän niitä prätkiäkin on seisottaa siellä jonossa ja näin saadaan ruuhkaa vain lisää? Kaikkeen liittyy riskejä.
No, ensinnäkin, jos joku prätkä vetää 2m metrin skraadut auton kylkeen niin 99,99999999999999% kuskeista jatkaa matkaa ja näyttää keskaria perään.

Toiseksi ei tarvita kuin hetkellinen herpaantuminen, oli se sitten laillinen (muksut vie huomion, parkissa oleva auto liikahtaa kohti ajorataa, tms) tai laiton (kännykkä, ym.) niin tuo väli voi 0-varoituksella haihtua olemattomiin ja mopoilija on kahden auton välissä. Sitten setvitään syyllisä ja mennään oikeuteen, jne. Asia mitä ei tapahdu ellei siellä välissä menisi joku.

Lisäksi sitten kun se jono liikkuu niin sitä jonon liikettä ei ainakaan avusta jos autokuskien pitää pitää silmällä / väistellä jatkuvasti randomisti oikealta tai vasemmalta tulevia mopokuskeja jotka pomppoilee kaistan laidalta laitaan, kaistalta toiselle.

Viimeksi kesällä Lontoossa taksissa paikallaan 20 minuuttia ruuhkassa seisoneena toki näen miten tuollainen houkuttaa. Jos kuvittelee että Hesan keskustan liikenne on kuin persläpi niin kannattaa joskus käydä tuollaisessa ikivanhassa metropolissa jossa ihan keskellä kaupunkia voi katujen leveyksiä kuvata sanalla "v*tun naurettavan kapeat". :D

Edit: tämä näin niin kuin yleisenä kommenttina, ei Luukkoselle kohdistettuna.
 
Ei ärsytä, mutta ihmetyttää joidenkin tapa moottoritiellä.

Esimerkkitapaus: kaks rekkaa ajaa vesisateessa aika lähellä toisiaan päivällä ja näkyvyys on hyvä. Auto menee ekasta ohi ja vaihtaa takasin kaistaa niiden rekkojen väliin ja ajaa siinä tyyliin kolme sekuntia ja sit menee seuraavasta ohi. Miks ei mee suoraan niistä molemmista ohi?
Tossa tapauksessa kukaan ei tullu ohittajan perässäkään, että olis antanu tietä takaa tulevalle tms.

Monta kertaa näkyy tollasia turhia kaistanvaihtoja. Eikö ne osaa ennakoida vai miks ne tekee niin?
 
Ei ärsytä, mutta ihmetyttää joidenkin tapa moottoritiellä.

Esimerkkitapaus: kaks rekkaa ajaa vesisateessa aika lähellä toisiaan päivällä ja näkyvyys on hyvä. Auto menee ekasta ohi ja vaihtaa takasin kaistaa niiden rekkojen väliin ja ajaa siinä tyyliin kolme sekuntia ja sit menee seuraavasta ohi. Miks ei mee suoraan niistä molemmista ohi?
Tossa tapauksessa kukaan ei tullu ohittajan perässäkään, että olis antanu tietä takaa tulevalle tms.

Monta kertaa näkyy tollasia turhia kaistanvaihtoja. Eikö ne osaa ennakoida vai miks ne tekee niin?
Koska autokoulussa opetetaan ettei ohituskaistalla saa maleksia hetkeäkään ylimääräistä ja se otetaan kirjaimellisesti niin, että vain se hetki kun olet auton rinnalla lasketaan ohitukseksi. Tämä menee siihen samaan kategoriaan mistä täällä rutistaan noin kerran kuukaudessa, että kun ohittaessa vaihdetaan kaistaa heti siihen eteen ja kaikki loska, paska ja hiekka on tuulilasissa.
Tuossa kuukausi takaperin ajelin toisen auton kanssa samaa vauhtia ja molemmat ohitettiin kymmenkunta autoa noin sadan metrin välein. Hän vaihtoi kymmenen kertaa kaistaa ja minä vaihdoin kerran. Eipä tuollainen ohittelu minuakaan ärsytä jos ei lingota skeidaa tuulilasiin, ihmetyttää vain.
 
Huvittavaahan on kun noille motoristeille pitäisi taata saman verran tilaa kuin muillekin ajoneuvoille (autoille), paitsi sitten haluamissaan tilanteissa heillä on oikeus loukata tätä käytäntöä kaikkien osalta, mutta muilla liikenteessä olevilla ei heidän logiikkansa mukaan kuitenkaan sitä ole.

Monta kertaa näkyy tollasia turhia kaistanvaihtoja. Eikö ne osaa ennakoida vai miks ne tekee niin?
He ovat huonoja arviontikyvyttömiä kuskeja. Jännästi erittäin suuri osa näistä tuntuu olevan vielä uusia premium Audeja ja bemareita ajelevia. Ihan samaa jengiä kuin ne ketkä kiilaavat sivuteiltä (kolmion takaa) eteen koska "mahtuuhan siihen", kiiruhtavat punaisiin valoihin jne. Aivan puhtaasti siis olemattoman ennakointi- ja arviontikyvyn omaavia surkeita kuskeja, useita muita vaaratilanteitakin näkee näiden usein tekevän kuten perinteinen ohittelun siivittämä viime tingassa poistumisramppiin sokkona.

Toki tuota ohituskaista-periaatetta saattavat ottaa liian kirjaimellisesti, mutta silloinhan samalla unohtavat turhien kaistanvaihtojen käytännön...
 
Koska autokoulussa opetetaan ettei ohituskaistalla saa maleksia hetkeäkään ylimääräistä ja se otetaan kirjaimellisesti niin, että vain se hetki kun olet auton rinnalla lasketaan ohitukseksi.

Eipä opeteta. Tuota opettavat autokoulun jälkeen ne perskärpäset kontissa lähinnä ja muut osaamattomat. Autokoulussa on ihan perushommia että paluut suoritetaan pelkästään kun turvaväli on riittävä ja kerrotaan myös montako päiväsakkoa voi saada turhista kaistanvaihdoista.
 
Noinhan se menee opetussuunnitelmassa... Kun käytetään vastaantulijoiden kaistaa ohitukseen, ei samansuuntaisilla kaistoilla.
 
Arviokyky tuntuu monella ontuvan. Ja sitten katsotaan röyhkeydeksi kun hyödyntää jonkun pikku rakosen.

Naurattaa nämä jotka ohittaa mut kaksikaistasella tiellä kun hellään kaasua valojen mennessä punaselle, vain päästäkseen nopeammin valoihin. 90% tapauksista minä olen se joka on jo kaukana kun tämä kiirehtijä lähtee valoista.
 
On siinä, mutta ei mikään järkky. Itse ratkaisin aamuruuhkaongelmat sillä että lähden eri aikaan töihin. Toi aamu"ruuhka" kestää alle tunnin.
Riippuu varmaan sietokyvystä. Minä järkytyn jos joudun jonkun tötöilyn takia odottamaan ylimääräisen valokierroksen. Mutta sen varmaan jo tiesitkin..
 
Naurattaa nämä jotka ohittaa mut kaksikaistasella tiellä kun hellään kaasua valojen mennessä punaselle, vain päästäkseen nopeammin valoihin. 90% tapauksista minä olen se joka on jo kaukana kun tämä kiirehtijä lähtee valoista.
Valoihin tuskin on kenelläkään kiire, mutta varsinkin taajama-alueella liikenne kannattaa pitää tiiviinä. Nämä 500m valoihin kävelyvauhtia liruttavat blokkaavat takana tulevan liikenteen ja pahimmillaan ketjureaktio jatkuu parikin risteystä taaksepäin. Monta kertaa itsekin saanut kirota, kun on blokattu pääsy viereiselle kääntyvien kaistalle, jossa palaa vihreä.
 
Valoihin tuskin on kenelläkään kiire, mutta varsinkin taajama-alueella liikenne kannattaa pitää tiiviinä. Nämä 500m valoihin kävelyvauhtia liruttavat blokkaavat takana tulevan liikenteen ja pahimmillaan ketjureaktio jatkuu parikin risteystä taaksepäin. Monta kertaa itsekin saanut kirota, kun on blokattu pääsy viereiselle kääntyvien kaistalle, jossa palaa vihreä.

Tämä. Vaikka Suomessa onkin lääniä vaikka muille jakaa, niin ruuhkaliikenteessä ei. Todella ärsyttävää kun pidetään sitä jopa auton mittaista turvaväliä, jolloin risteys puuroutuu ja ryhmittyminen estyy.

Tuossa muutama sivu taaksepäin taisinkin laittaa esimerkin tästä asiasta, Tampereella Viinikan liikenneympyrässä on muutamakin tällainen kohta joissa liikenne puuroutuu entisestään, johtuen liian väljistä etäisyyksistä ruuhkassa istuvien autojen välillä.
 
Eiköhän se turvaväli kannata pitää kuitenkin ihan reippaana. Siellä ruuhkassa moni ajelee väsyneenä, äkäisenä ja hätäisenä.

Kyse on kuitenkin turvallisuudesta ja auton kolhimisesta muutaman sekunnin ajan säästön kustannuksella.

Ylinopeudellakaan ei säästä lopulta aikaa nimeksikään, vaan rajoituksien mukaan ajaminen on optimaalinen tapa.
 
Eiköhän se turvaväli kannata pitää kuitenkin ihan reippaana. Siellä ruuhkassa moni ajelee väsyneenä, äkäisenä ja hätäisenä.

Kyse on kuitenkin turvallisuudesta ja auton kolhimisesta muutaman sekunnin ajan säästön kustannuksella.

Ylinopeudellakaan ei säästä lopulta aikaa nimeksikään, vaan rajoituksien mukaan ajaminen on optimaalinen tapa.

Meinaat että risteysalueilla valoissa seistessäkin pitäisi pitää muutaman metrin turvavälit?

Ei ole ihan sekuntipeliä, kun tämän takia voi joutua odottamaan muutamankin ylimääräisen liikennevalokierron.
 
Meinaat että risteysalueilla valoissa seistessäkin pitäisi pitää muutaman metrin turvavälit?

Ei ole ihan sekuntipeliä, kun tämän takia voi joutua odottamaan muutamankin ylimääräisen liikennevalokierron.

Puskurissa roikkuminen ei säästä liikennevaloissa

"Kokeessa 7,6 metrin päästä lähtevät autot ylittivät risteyksen samalla tahdilla kuin 40 sentin päässä puskurista kiinni olevat. Lisäksi pidemmällä turvavälillä takana tulevat autot pääsivät jo aiemmin liikkeelle."

Käytännössä jos jono ei estä muiden kaistojen käyttämistä, pidempi väli on kaikin tavoin parempi liikennevaloissa. Jos esim. kääntyvien kaista blokkautuu, tiivistyksestä on hyötyä.
 
Puskurissa roikkuminen ei säästä liikennevaloissa

"Kokeessa 7,6 metrin päästä lähtevät autot ylittivät risteyksen samalla tahdilla kuin 40 sentin päässä puskurista kiinni olevat. Lisäksi pidemmällä turvavälillä takana tulevat autot pääsivät jo aiemmin liikkeelle."

Käytännössä jos jono ei estä muiden kaistojen käyttämistä, pidempi väli on kaikin tavoin parempi liikennevaloissa. Jos esim. kääntyvien kaista blokkautuu, tiivistyksestä on hyötyä.

Kyllä kyllä, mutta nyt nimenomaan oli kyse siitä, että tiivistämättömyys blokkaa kokonaisia kaistoja, vihreät palaa tyhjälle kaistalle sekuntikaupalla ja valojen välityskyky kärsii pahasti.

Valoihin tuskin on kenelläkään kiire, mutta varsinkin taajama-alueella liikenne kannattaa pitää tiiviinä. Nämä 500m valoihin kävelyvauhtia liruttavat blokkaavat takana tulevan liikenteen ja pahimmillaan ketjureaktio jatkuu parikin risteystä taaksepäin. Monta kertaa itsekin saanut kirota, kun on blokattu pääsy viereiselle kääntyvien kaistalle, jossa palaa vihreä.
 
Ei ainakaan Helsingissä sen vuoksi pidetä lyhyitä välejä ,että valoista pääsisi lähtemään nopeasti, vaan sen vuoksi että samaan tilaan mahtuisi enemmän autoja. Yksi valoihin hidastelija blokkaa tehokkaasti takana tulevaa liikennettä. Monesti blokkari on mualaiskuski joka ei ole vielä oppinut tavoille. Maaseudun väleillä ja "ennakoivalla" ajotavalla Helsingin liikenne olisi tukossa koko ajan.
 
Valoihin tuskin on kenelläkään kiire, mutta varsinkin taajama-alueella liikenne kannattaa pitää tiiviinä. Nämä 500m valoihin kävelyvauhtia liruttavat blokkaavat takana tulevan liikenteen ja pahimmillaan ketjureaktio jatkuu parikin risteystä taaksepäin. Monta kertaa itsekin saanut kirota, kun on blokattu pääsy viereiselle kääntyvien kaistalle, jossa palaa vihreä.
Nyt puhutaan rantaväylästä tampereella, valojen välillä pari kilsaa ja harvoin tuolla ruuhkaa on kun ajelen.

Kaupungissakin toki ei kupata jos on letkaa perässä mutta jos sielä on pari autoa takana niin ei mulla ole mihinkään kiire punaisen palaessa.
 
Tiivistys on ihan hyvä jos joutuu pysähtymään toisen perään. Mutta jos tiedän, että vihreä aalto on sovitettu 40 kmh nopeudelle, ei minulla jonon ensimmäisenä ole mitäänn järkeä ajaa 60 kmh jotta ehdin valoihin odottamaan. Eikä takana yhtään sen useampi pääse valoista.
 
Jaha, klassiset "turvavälijonottajat" on taas puheenaiheena. Jessus että mä vihaan sitä porukkaa.
 
Olipas älyvapaa bemarikuski taas, suoritti kuvan mukaisen dynaamisen ohituksen. Nelostien yli menevällä kahden ympyrän välillä vetäsi rekasta ohi, eikä paljoa jäänyt väliä omaan keulaan ettei pamahtanut. On se perkele kun pitää niin kiireellä kulkea että pitää tommoseen rakoon päästä ohi. Rekka kuvassa harmaalla, bemari vihreänä.

Zcspc5a.png
 
Ei ärsytä, mutta ihmetyttää joidenkin tapa moottoritiellä.

Esimerkkitapaus: kaks rekkaa ajaa vesisateessa aika lähellä toisiaan päivällä ja näkyvyys on hyvä. Auto menee ekasta ohi ja vaihtaa takasin kaistaa niiden rekkojen väliin ja ajaa siinä tyyliin kolme sekuntia ja sit menee seuraavasta ohi. Miks ei mee suoraan niistä molemmista ohi?
Tossa tapauksessa kukaan ei tullu ohittajan perässäkään, että olis antanu tietä takaa tulevalle tms.

Monta kertaa näkyy tollasia turhia kaistanvaihtoja. Eikö ne osaa ennakoida vai miks ne tekee niin?

Eipä opeteta. Tuota opettavat autokoulun jälkeen ne perskärpäset kontissa lähinnä ja muut osaamattomat. Autokoulussa on ihan perushommia että paluut suoritetaan pelkästään kun turvaväli on riittävä ja kerrotaan myös montako päiväsakkoa voi saada turhista kaistanvaihdoista.
Onko suurempi syy kontissa roikkuvat kouluttajat vai se, että jotain 75% kuskeista vaikuttaa olevan täydellisen kykenemättömiä muokkaamaan tai edes hienosäätämään toimintaansa tilanteen mukaan? Kerran on joku toimintamalli havaittu hyväksi, niin sitä noudatetaan, tilanteesta riippumatta.

Sama juttu usein punaisia liikennevaloja lähestyttäessä. Kaksi autoa liikenteessä tiistaina klo 3:00, etummainen liruttelee kohti punaisia valoja. Takimmainen ohittaa ennen valoja, koska ei saa häiritä muuta liikennettä. Hän toimii _aina_ rivakasti, koska tämä oli silloin vuosi sitten Helsingin ruuhkassa hyvä toimintamalli, kun ei blokannut kaistoja.
Ruuhka-aikaan tämä etummainen edelleen liruttelee, koska hänen matka-aikaan, tai edessä olevaan tilanteeseen se ei suoraan vaikuta. Hän toimii _aina_ rauhallisesti ja pehmeästi, koska se oli silloin Juupajoella, tiistaina klo 3:00, hyvä toimintamalli.

Noin niinku kärjistetysti.
Puskurissa roikkuminen ei säästä liikennevaloissa

"Kokeessa 7,6 metrin päästä lähtevät autot ylittivät risteyksen samalla tahdilla kuin 40 sentin päässä puskurista kiinni olevat. Lisäksi pidemmällä turvavälillä takana tulevat autot pääsivät jo aiemmin liikkeelle."

Käytännössä jos jono ei estä muiden kaistojen käyttämistä, pidempi väli on kaikin tavoin parempi liikennevaloissa. Jos esim. kääntyvien kaista blokkautuu, tiivistyksestä on hyötyä.
Ylläolevaan kirjoitukseeni nojaten veikkaan, että jos porukalle opetetaan 7 metrin väli, homma kusee ruuhka-aikaan, kun reilusti alle puolet huomaa tiivistää, vaikka kuinka sille joskus olisi tarvetta.
 
Kun ihmiset ymmärtäisi sen että kaistanvaihto tai liittyminen moottoritielle on paaaljon helpompaa jos nopeus on sama kuin liityttävällä kaistalla, videossa hieno esimerkki kuinka jarrua painamalla saadaan vain kaaos aikaiseksi. Tätä samaa paskaa näkee joka päivä lukuisia kertoja, jarrua osataan painaa mutta ei kaasua ja sitten ihmetellään kun kauhea saatanan ruuhka ja sekamelska kun yksi urpo sählää!

 
@Luukkonen täyttä asiaa, tohon "yksi urpo sählää" niin on kyllä todella ihmeellistä miten yksittäinen tollo voi saada mitä vain aikaiseksi liikenteessä!

Täälläkin paljon parjattu ammattiautoilijoita, mutta on niitä oikeita rattimiehiä jokaisessa kategoriassa, kiinnostaisi kyllä minkähän merkin autolla tämä kaveri ajelee siviilissä?



Jos on koskaan raskaampaa ajellut lastissa niin tietää mitä tuollainen manööveri vaatii :D Kärryn heijaus jarrutuksessa kannattaa laittaa merkille, ei toiveitakaan pysähtyä mutta komeasti vältetty kolari :tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom