Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Valopäät jotka tajuaa vaihtaa lähivaloille, vasta kun itse väläytän kaukovaloja.
Eli jos tulisit itseäsi vastaan niin pitkillä mentäis?Itse laitan useasti vasta lyhyet kun toinen laittaa. Ts. jos toinen ei lyhyitä laita niin sitten mennään pitkillä vastakkain. Parempi sekin kun että laitan itse lyhyille ja toinen jatkaa posottamista pitkillä päin.
Monet taas laittaa pitkät liian aikaisin pois päältä ja olettaa että niin tekee muutkin, jolloin valoshow alkaa jo kilometrin päästä.
Valopäät, jotka ei voi itse käyttää pitkiä ollenkaan (ja sitten väläyttelee niitä puolen kilometrin päästä, kun toiset pitkiä käyttää).Valopäät jotka tajuaa vaihtaa lähivaloille, vasta kun itse väläytän kaukovaloja.
Itse kanssa vaihdan lyhyet vasta kun toinenkin vaihtaa. Toimii hyvin. Tai sitten jos häikäisee oikein tosi paljon, niin vaihdan lyhyet.Itse laitan useasti vasta lyhyet kun toinen laittaa. Ts. jos toinen ei lyhyitä laita niin sitten mennään pitkillä vastakkain. Parempi sekin kun että laitan itse lyhyille ja toinen jatkaa posottamista pitkillä päin.
Itse laitan useasti vasta lyhyet kun toinen laittaa. Ts. jos toinen ei lyhyitä laita niin sitten mennään pitkillä vastakkain. Parempi sekin kun että laitan itse lyhyille ja toinen jatkaa posottamista pitkillä päin.
Itse kanssa vaihdan lyhyet vasta kun toinenkin vaihtaa. Toimii hyvin. Tai sitten jos häikäisee oikein tosi paljon, niin vaihdan lyhyet.
Lähes aina meneekin juuri tuolla normaalilla tavalla, mutta sammutan pitkät heti kun vastaantulija tekee sen. Paitsi jos vastaantulija laittaa lyhyet liiankin aikaisin, tällöin joutuu käyttää omaa harkintaa.Tämä jossain määrissä toimii jos liian suuri osuus porukasta ei lähde toimimaan samalla periaatteella.
Onko teillä joku syy ettei normaalitapa toimia noissa käy? Eli vaihdetaan lyhyille kun autojen välissä ei enää ole pimeää kohtaa?
Kyllä, pari kertaa näin on käynyt.Eli jos tulisit itseäsi vastaan niin pitkillä mentäis?
Juurikin näin, varsinkin jos rekka tulee vastaan patteriston kanssa niin heilautan usein lyhyille omasta alotteesta, sammuu tuo patteristokin sitten ajoissa.Itse kanssa vaihdan lyhyet vasta kun toinenkin vaihtaa. Toimii hyvin. Tai sitten jos häikäisee oikein tosi paljon, niin vaihdan lyhyet.
Yksinkertaisesti se, että kyllästyin tulemaan häikäistyksi muiden toimesta. En jaksa vilkutella kaikille valoja jotka ajelee pitkillä vastaan (en kuulu niihin kilsan päässä vilkuttelijoihin). Jos toinen ei laita lyhyille enkä itsekään niin molempien ajaessa pitkillä ei häikäisy pahemmin ja mikä tärkeintä niin näkee mihin ajaa.Tämä jossain määrissä toimii jos liian suuri osuus porukasta ei lähde toimimaan samalla periaatteella.
Onko teillä joku syy ettei normaalitapa toimia noissa käy? Eli vaihdetaan lyhyille kun autojen välissä ei enää ole pimeää kohtaa?
Oon huomannut saman. Ehkä kyse on uudempien autojen valoautomatiikasta, joka ei ymmärrä vastaantulijaa ennen kuin "näkee" ajovalot.Kun joku tulee vastaan mutkassa tai mäen nyppylän takaa niin nykysuuntauksen mukaan, jostain syystä, vastaantulijaa pitää ensin häikäistä pitkillä ennenkuin ne voi pudottaa
Uudempien autojen osalta selitys hyväksytään, vanhempien autojen osalta ei.Oon huomannut saman. Ehkä kyse on uudempien autojen valoautomatiikasta, joka ei ymmärrä vastaantulijaa ennen kuin "näkee" ajovalot.
Noitten valojen kanssa tulee välillä mielenkiintoisia tilanteita kun reippailla lisäpitkillä varustetut kohtaa. Lyhkäsille joutuu vaihtamaan se 700 m enne kohtaamista ja se jättää noin 650 m pimeän osuuden siihen väliin. On siinä ref rajassa lainsäätäjällä ehkä joku ajatus ollut.
Meinaat että siinä on jotain vaarallista jos autot seisoo paikoillaan ja prätkällä menet välistä? Toki hyvähän niitä prätkiäkin on seisottaa siellä jonossa ja näin saadaan ruuhkaa vain lisää? Kaikkeen liittyy riskejä.Tuo videohan sen hyvin osoittaa miksi tuota ei tule sallia. Äärimmäisen tulkinnanvaraista, että mikä sitten on turvallista ja mikä ei. Tuo videokin on täynnä täysin järjettömiin väleihin änkeämistä ja täysin tahallista vaaratilanteisiin hakeutumista.
Tossa videossa oli kyllä niin perseestä ton prätkän kuljettaja. Ajeli ties mihin väleihin ja keskustassa painele autojen väleihin vaikka toisilla vilkku päällä kaistanvaihdon merkiksi. Tollaset kusipäät, oman "arvonsa" nostattajat ja liikenteessä raivoavat pilaa hyvien motoristien maineen. Tottakai saa mennä jonon ohitse jos tilaan on ja liikenne seisoo mutta tuollainen "minäminäminä" väkisin änkeäminen on ihan omaa piittaamattomuutta ja tyhmyyttä. Heiluttelee vielä autoilioille ketkä ei häntä näe kun tulee pakettiautojen välistä? Terveisin moottoripyörien ystävä vaikken itse kaksipyöräistä enää omistakkaan.Meinaat että siinä on jotain vaarallista jos autot seisoo paikoillaan ja prätkällä menet välistä? Toki hyvähän niitä prätkiäkin on seisottaa siellä jonossa ja näin saadaan ruuhkaa vain lisää? Kaikkeen liittyy riskejä.
pitikö tossa videossa olla jotain ihmeellistä. toihan ihan normia lontoossa satunnaiset polkupyöräiliät,skeittaajat sun muut pujottelee siel myös
Onkohan kaksi vai kolme kertaa näkynyt peileistä että moottoripyörä haluaisi tulla jonon takaa keulille liikennevaloissa odottaessa. Ei mua ainakaan haittaa jos joku pääsee kakspyöräsellä ohi ja annan jopa tilaakin jos alkaa näyttää siltä että joudun itse odottamaan toisetkin punaiset.
No, ensinnäkin, jos joku prätkä vetää 2m metrin skraadut auton kylkeen niin 99,99999999999999% kuskeista jatkaa matkaa ja näyttää keskaria perään.Meinaat että siinä on jotain vaarallista jos autot seisoo paikoillaan ja prätkällä menet välistä? Toki hyvähän niitä prätkiäkin on seisottaa siellä jonossa ja näin saadaan ruuhkaa vain lisää? Kaikkeen liittyy riskejä.
Koska autokoulussa opetetaan ettei ohituskaistalla saa maleksia hetkeäkään ylimääräistä ja se otetaan kirjaimellisesti niin, että vain se hetki kun olet auton rinnalla lasketaan ohitukseksi. Tämä menee siihen samaan kategoriaan mistä täällä rutistaan noin kerran kuukaudessa, että kun ohittaessa vaihdetaan kaistaa heti siihen eteen ja kaikki loska, paska ja hiekka on tuulilasissa.Ei ärsytä, mutta ihmetyttää joidenkin tapa moottoritiellä.
Esimerkkitapaus: kaks rekkaa ajaa vesisateessa aika lähellä toisiaan päivällä ja näkyvyys on hyvä. Auto menee ekasta ohi ja vaihtaa takasin kaistaa niiden rekkojen väliin ja ajaa siinä tyyliin kolme sekuntia ja sit menee seuraavasta ohi. Miks ei mee suoraan niistä molemmista ohi?
Tossa tapauksessa kukaan ei tullu ohittajan perässäkään, että olis antanu tietä takaa tulevalle tms.
Monta kertaa näkyy tollasia turhia kaistanvaihtoja. Eikö ne osaa ennakoida vai miks ne tekee niin?
He ovat huonoja arviontikyvyttömiä kuskeja. Jännästi erittäin suuri osa näistä tuntuu olevan vielä uusia premium Audeja ja bemareita ajelevia. Ihan samaa jengiä kuin ne ketkä kiilaavat sivuteiltä (kolmion takaa) eteen koska "mahtuuhan siihen", kiiruhtavat punaisiin valoihin jne. Aivan puhtaasti siis olemattoman ennakointi- ja arviontikyvyn omaavia surkeita kuskeja, useita muita vaaratilanteitakin näkee näiden usein tekevän kuten perinteinen ohittelun siivittämä viime tingassa poistumisramppiin sokkona.Monta kertaa näkyy tollasia turhia kaistanvaihtoja. Eikö ne osaa ennakoida vai miks ne tekee niin?
Koska autokoulussa opetetaan ettei ohituskaistalla saa maleksia hetkeäkään ylimääräistä ja se otetaan kirjaimellisesti niin, että vain se hetki kun olet auton rinnalla lasketaan ohitukseksi.
Espoo-Helsinki: Aamuruuhka klo ~8. Splitaten 20 min, Jonottaen 40 min. On siinä pieni ero.Helsingin pahimmatkin ruuhkat on tasoa "voi vittu, joutuu oikeen pari valokiertoa seisomaan"...
Riippuu varmaan sietokyvystä. Minä järkytyn jos joudun jonkun tötöilyn takia odottamaan ylimääräisen valokierroksen. Mutta sen varmaan jo tiesitkin..On siinä, mutta ei mikään järkky. Itse ratkaisin aamuruuhkaongelmat sillä että lähden eri aikaan töihin. Toi aamu"ruuhka" kestää alle tunnin.
Valoihin tuskin on kenelläkään kiire, mutta varsinkin taajama-alueella liikenne kannattaa pitää tiiviinä. Nämä 500m valoihin kävelyvauhtia liruttavat blokkaavat takana tulevan liikenteen ja pahimmillaan ketjureaktio jatkuu parikin risteystä taaksepäin. Monta kertaa itsekin saanut kirota, kun on blokattu pääsy viereiselle kääntyvien kaistalle, jossa palaa vihreä.Naurattaa nämä jotka ohittaa mut kaksikaistasella tiellä kun hellään kaasua valojen mennessä punaselle, vain päästäkseen nopeammin valoihin. 90% tapauksista minä olen se joka on jo kaukana kun tämä kiirehtijä lähtee valoista.
Valoihin tuskin on kenelläkään kiire, mutta varsinkin taajama-alueella liikenne kannattaa pitää tiiviinä. Nämä 500m valoihin kävelyvauhtia liruttavat blokkaavat takana tulevan liikenteen ja pahimmillaan ketjureaktio jatkuu parikin risteystä taaksepäin. Monta kertaa itsekin saanut kirota, kun on blokattu pääsy viereiselle kääntyvien kaistalle, jossa palaa vihreä.
Eiköhän se turvaväli kannata pitää kuitenkin ihan reippaana. Siellä ruuhkassa moni ajelee väsyneenä, äkäisenä ja hätäisenä.
Kyse on kuitenkin turvallisuudesta ja auton kolhimisesta muutaman sekunnin ajan säästön kustannuksella.
Ylinopeudellakaan ei säästä lopulta aikaa nimeksikään, vaan rajoituksien mukaan ajaminen on optimaalinen tapa.
Meinaat että risteysalueilla valoissa seistessäkin pitäisi pitää muutaman metrin turvavälit?
Ei ole ihan sekuntipeliä, kun tämän takia voi joutua odottamaan muutamankin ylimääräisen liikennevalokierron.
Puskurissa roikkuminen ei säästä liikennevaloissa
"Kokeessa 7,6 metrin päästä lähtevät autot ylittivät risteyksen samalla tahdilla kuin 40 sentin päässä puskurista kiinni olevat. Lisäksi pidemmällä turvavälillä takana tulevat autot pääsivät jo aiemmin liikkeelle."
Käytännössä jos jono ei estä muiden kaistojen käyttämistä, pidempi väli on kaikin tavoin parempi liikennevaloissa. Jos esim. kääntyvien kaista blokkautuu, tiivistyksestä on hyötyä.
Valoihin tuskin on kenelläkään kiire, mutta varsinkin taajama-alueella liikenne kannattaa pitää tiiviinä. Nämä 500m valoihin kävelyvauhtia liruttavat blokkaavat takana tulevan liikenteen ja pahimmillaan ketjureaktio jatkuu parikin risteystä taaksepäin. Monta kertaa itsekin saanut kirota, kun on blokattu pääsy viereiselle kääntyvien kaistalle, jossa palaa vihreä.
Nyt puhutaan rantaväylästä tampereella, valojen välillä pari kilsaa ja harvoin tuolla ruuhkaa on kun ajelen.Valoihin tuskin on kenelläkään kiire, mutta varsinkin taajama-alueella liikenne kannattaa pitää tiiviinä. Nämä 500m valoihin kävelyvauhtia liruttavat blokkaavat takana tulevan liikenteen ja pahimmillaan ketjureaktio jatkuu parikin risteystä taaksepäin. Monta kertaa itsekin saanut kirota, kun on blokattu pääsy viereiselle kääntyvien kaistalle, jossa palaa vihreä.
Ei ärsytä, mutta ihmetyttää joidenkin tapa moottoritiellä.
Esimerkkitapaus: kaks rekkaa ajaa vesisateessa aika lähellä toisiaan päivällä ja näkyvyys on hyvä. Auto menee ekasta ohi ja vaihtaa takasin kaistaa niiden rekkojen väliin ja ajaa siinä tyyliin kolme sekuntia ja sit menee seuraavasta ohi. Miks ei mee suoraan niistä molemmista ohi?
Tossa tapauksessa kukaan ei tullu ohittajan perässäkään, että olis antanu tietä takaa tulevalle tms.
Monta kertaa näkyy tollasia turhia kaistanvaihtoja. Eikö ne osaa ennakoida vai miks ne tekee niin?
Onko suurempi syy kontissa roikkuvat kouluttajat vai se, että jotain 75% kuskeista vaikuttaa olevan täydellisen kykenemättömiä muokkaamaan tai edes hienosäätämään toimintaansa tilanteen mukaan? Kerran on joku toimintamalli havaittu hyväksi, niin sitä noudatetaan, tilanteesta riippumatta.Eipä opeteta. Tuota opettavat autokoulun jälkeen ne perskärpäset kontissa lähinnä ja muut osaamattomat. Autokoulussa on ihan perushommia että paluut suoritetaan pelkästään kun turvaväli on riittävä ja kerrotaan myös montako päiväsakkoa voi saada turhista kaistanvaihdoista.
Ylläolevaan kirjoitukseeni nojaten veikkaan, että jos porukalle opetetaan 7 metrin väli, homma kusee ruuhka-aikaan, kun reilusti alle puolet huomaa tiivistää, vaikka kuinka sille joskus olisi tarvetta.Puskurissa roikkuminen ei säästä liikennevaloissa
"Kokeessa 7,6 metrin päästä lähtevät autot ylittivät risteyksen samalla tahdilla kuin 40 sentin päässä puskurista kiinni olevat. Lisäksi pidemmällä turvavälillä takana tulevat autot pääsivät jo aiemmin liikkeelle."
Käytännössä jos jono ei estä muiden kaistojen käyttämistä, pidempi väli on kaikin tavoin parempi liikennevaloissa. Jos esim. kääntyvien kaista blokkautuu, tiivistyksestä on hyötyä.