Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jep, aivan varmasti kaikki tietää aika helvetin monta risteystä, jossa se oikealle kääntyminen punaisilla olisi ok, eikä edes aiheuttaisi mitään vaaraa. Mutta laitanpa toisen esimerkin "rakkaasta" kotikunnastani, Lahdesta:
https://www.google.fi/maps/@60.9788...4!1sRTeS_a0a-RtqxNms29kM6g!2e0!7i13312!8i6656

Taitaapi olla Lahden suurin risteys. Tuossa siis on kolme kaistaa, jotka käyttävät samaa valoa. Vasemmalle kääntyjille on oma valo. Mutta jumankauta, kun oikealta tulevat kääntyvät (heistä katsottuna) vasemmalle, niin minkä helvetin takia pitäisi kuvausauton suunnasta tulevan -oikealle kääntyvän- odottaa, kun voisi vaan kääntyä sinne oikealle?

edit: Tässä Kouvolan suunnasta tulevien näkemys: https://www.google.fi/maps/@60.9792...4!1siG7Qu8f4G_InrxYXxat5Eg!2e0!7i13312!8i6656

Huomatkaa lisäkilpi liikennevaloissa, joka kieltää oikealle kääntymisen.

edit2:Tässä on sama tilanne, kuin Helsingin suunnasta tultaessa, eli oikealle voisi hyvinkin olla joko oma valo, tai sitten sallittu se kääntyminen punaisilla, kun Helsingin suunnasta (oikealta) tulevat kääntyvät Tampereen (kuvausauton) suuntaan.
https://www.google.fi/maps/@60.9794...4!1sIPMtA7FTkDWQKr-gnecvyA!2e0!7i13312!8i6656

Ja voin omalla henk. koht. kokemus sanoo, ettei tarvitsisi edes ajoituksia laittaa uusiksi, jos lisätään joko oma valo tai sallitaan se kääntyminen. Sen verran pitkä suora seuraaviin valoihin, plus että yleensä ne on vihreänä.
 
Viimeksi muokattu:
Olipas tänään sähkövikaisia autoja liikenteessä, ainakin 3:lla vilkku valot ohituksen jälkeen :). Jopa upouudessa S5:ssäkin sähköongelmaa, tai sitten on hienoa automatiikkaa että jos itse ajaa ~10yli ja joku muu vielä vähän kovempaa niin valoja vilkutellaan...

Keskinopeuden laskin huvikseen jälkikäteen niin 92+ eli käytännössä edettiin keskimäärin vielä selvästi de-facto sakkorajan alla koko matka :) kun ottaa huomioon että 240km matkasta joku 40km on satkua ja koko muu osuus 80.

Se vaan ihmetyttää että miten tuolla matkalla paras suoritus oli uudehkolta e-meseltä 50@80 ja liian monta 60-65@80 hinaajaa. jos ajoura on sula ja loskaa korkeintaan sentti/puoli muualla ja taivaalta tulee vähän räntää, niin mitähän vauhtia kyseiset suorittajat sitten ajavat kun keli on oikeasti huono? Jäävät kotiin kenties kun ei tuosta enää juuri voi pudottaakaan... Loska ei haitannut kuin ohittaessa hieman eli sen verran vähän sitä oli.

Se hyvä puoli tuossa loskassa on lisäksi että tarjoaa laillisia ohituspaikkoja enemmän kun kaistamaalaukset piilossa, niin ei ihan kaikkia hattivattikeltaisia keskellä tyhjää suoraa tarvitse noudattaa kun ei keltaista alta näe :)
 
Just tossa yhet puolitutut eteläläiset jätti lähtemättä "koska tänään varmaan tulee paljon lunta"
 
Jätän tämän vaan tähän.
1_IMG.jpg
 
Jätän tämän vaan tähän.
1_IMG.jpg

Premium Beeänwee ajanut hieman leveäksi ja tästä pahoitit mielesi..
Josta tulikin mieleen, että jos ajan autoni suhteellisen tyhjällä parkkipaikalla paikkaan, jossa kummallakaan puolella ei ole autoja. Kun palaan, on joku urpo ajanut viereiseen parkkiin, vaikka muuallakin olisi tilaa, miksi?
Lähinnä ihmetyttää.
 
Ite usiammankin kerran (lähinnä entisen työpaikan parkkiksella) tullu ja ajanut ainoaan väliin minkä löysin, sitten kun tulet myöhemmin takaisin autolle niin näyttää tuolta. Eli alunperin muut parkkeeranneet pitkin vittuja, laitat itse siihen ainoaan väliin mikä idiooteilta on jäänyt, hetken kuluttua idiootit lähtee ja seuraava kiroilee mua idiootiksi kun olen parkkeerankut päin vittuja ja se joutuu laittamaan autonsa siihen ainoaan väliin minkä löytää jne..
 
Jinx vetelee missä sattuu ohi ja nakkaa loskat/kivet/nastat ohitettavan lasiin ja ihmettelee miksi valoja vilkutellaan :rofl: Ellet nyt sit joulun kunniaksi trollaa... Onhan se selvää, jos useat alkaa reagoimaan, niin ehkä se vika ei ole pelkästään muissa.
 
Jätän tämän vaan tähän.
1_IMG.jpg
Eikö nuo parkkiruutujen maalaukset ole vain ohjeistuksia eikä niitä ole edes pakko noudattaa? Ei ne mitään sulkuviivojakaan ole, koska parkkiruudusta saa ajaa läpi. Tietenkin on kohteliasta parkkeerata niin, että muillekkin on tilaa. Nuohan on vain sitä varten, että parkkialueelle mahtuisi mahdollisimman paljon autoja sopivin välein kunhan kaikki noudattaa niitä. Maksetut parkkipaikat on taas eri asia.
 
Premium Beeänwee ajanut hieman leveäksi ja tästä pahoitit mielesi..
Josta tulikin mieleen, että jos ajan autoni suhteellisen tyhjällä parkkipaikalla paikkaan, jossa kummallakaan puolella ei ole autoja. Kun palaan, on joku urpo ajanut viereiseen parkkiin, vaikka muuallakin olisi tilaa, miksi?
Lähinnä ihmetyttää.

Tämä on kyllä ihmeellistä. Tästä syystä suosin reunapaikkoja niin voi ajaa ainakin aivan ruudun reunaan ja siten, ettei kuskin ovea voi kukaan blokata.
 
Jinx vetelee missä sattuu ohi ja nakkaa loskat/kivet/nastat ohitettavan lasiin ja ihmettelee miksi valoja vilkutellaan :rofl: Ellet nyt sit joulun kunniaksi trollaa... Onhan se selvää, jos useat alkaa reagoimaan, niin ehkä se vika ei ole pelkästään muissa.
Jos 50 ohitetusta autosta 3 vilkuttelee valoja niin selvän enemmistön mielestä kuitenkin meni sitten ihan hyvin. Loskakelillä sitä loskaa lentää, ehkä kannattaa jättää auto kotiin jos se niin ahdistaa, ihan kuten puuterilumikin pöllyää.

Tuo case S5 oli vielä sellainen että notkuin todella kauan & pitkään vastaantulijoiden kaistalla kun tilaa oli enemmän kuin reilusti eli 99,99% todennäköisyydellä kaveria vitutti ohitus itsessään kun hän ajoi jo about sakkorajalla (eikä uskaltanut sakkojen pelossa ajaa lujempaa). Toiset 2 vilkuttelijaa ajoivat puolestaa niin h-i-t-a-a-s-t-i että se @90-110 tehty ohitus tuntuu varmaan ”pahalta” kun toisella vauhtia lähes tuplat. Ja näistäkin jokaisella vilkku valot jo käytännössä ennenkuin omalle kaistalle edes on alettu palaamaan.

Ja toisaalta kesällä voi kerätä saman määrän vilkutteluja joten pidän loskaa/kiviä/nastoja todella epätodennäköisenä syynä. Samalla logiikalla jokainen noista varmaan vilkuttaa vastaan tulevan rekan nostattamalle vesi/pöly/kivi patsaallekin.

Paras mitä kesällä on tapahtunut niin äänimerkki alkaa soimaan siinä kohtaa kun oma keula on ohitettavan takaoven kohdalla ja valot vilkkuu jo siinä vaiheessa kun ne on mahdollista nähdä ja jatkui niin pitkään kuin auto näkyi taustapeilissä.

Tyypillisesti nopeusrajoituksen mukaan mukaan ajavat eivät ikinä vilkuttele vaan ne on aina 10-20 alle ajavat tai sitten jonossa tappituntumalla hinaajat kun tuuppat oman kaaran pariksi sekunniksi siihen jo valmiiksi olematonta olemattomaankin ”turvaväliin”.

Ohittelen kyllä ”röyhkeästi” eli per heti kun on edes jonkinlainen paikka ja tarvittaessa autoa kerrallaan, eikä totta puhuen ihan hirveesti kiinnosta mitä sen vilkuttelijan päässä liikkuu, tuo vilkuttelu kun ei vaikuta omaan etenemiseen lainkaan. Lähinnä vain ihmetyttää että mitä tuolla vilkuttelulla yritetään saavuttaa - en minä ainakaan jaksaisi vilkutella valoja horisonttiin katoavalle autolle...

Mutta jotenkin nuo vilkuttelut kasautuvat tyypillisesti joko huonohkoon keliin
tai jonoihin, edellisistä vilkutteluista onkin jo tovi eli ihan samanlaiset ohitukset samassa kelissä eivät kerää vilkkuttelua kuin joskus eli sanoisin että korrelaatio on vahva vilkuttelevan auton ratin ja penkin välissä olevan biomassan kapasiteettiin ajaa autolla.
 
Niin-in, onhan se ihme ja kumma kun just sulle näitä kommunikointiyrityksiä sattuu... Normaali ajaja ei moisiin juuri törmää. "Röyhkeästä" esittäisin villin veikkauksen, että kanssa-autoilijat eivät ehkä ole samalla aaltopituudella siitä mikä on hyväksyttävä riski ohittaessa. Yhtään jeesustelematta mietis ny vähän ajotapojas (huonolla kelillä ja ruuhkassa), kun monet siitä yrittää kertoa. Ei sun tarvitse olla kuin kerran väärässä.
 
Niin-in, onhan se ihme ja kumma kun just sulle näitä kommunikointiyrityksiä sattuu... Normaali ajaja ei moisiin juuri törmää. "Röyhkeästä" esittäisin villin veikkauksen, että kanssa-autoilijat eivät ehkä ole samalla aaltopituudella siitä mikä on hyväksyttävä riski ohittaessa. Yhtään jeesustelematta mietis ny vähän ajotapojas (huonolla kelillä ja ruuhkassa), kun monet siitä yrittää kertoa. Ei sun tarvitse olla kuin kerran väärässä.

Ihme jeesustelua.
 
Keli ei ollut mitenkään erityisen huono eikä tuolla ikinä ole mitään ruuhkaa. Se ei ole ruuhkaa että 15 alle rajoituksen ajavan perässä on 6 ohittamiseen kyvytöntä tapausta :).

Ja nuo kaikki vilkuttelijat olivat tänään yksinäisiä tai ”jonon” etummaisia autoilijoita keskellä ei mitään eli ns. ”jono slalomista” ei tänään tullut palautetta.

Vilkuttelijoiden määrä / ohitetut autot vuositasolla jäänee reilusti alle prosentin eli määränä tuota kautta mitätön vaikka jollakin pätkällä noita sähkövikaisia autoja on joskus useampia...
 
Enpä muista törmänneeni tai sitten himmentävät peilit tekevät tehtävänsä. Ajovalot nyt vilkkuu syystä ja toisesta muutenkin. Miten tuota edes huomaatte? Ehkä en vaan kiinnitä yhtään huomiota.
 
Ei se tummentuva peili keskellä päivää mitään kaiketi tee, kun ei räpsytys mitenkään häikäise muutenkaan päivän valossa. Vastaavasti pimeällä kun on puun latvatkin valoa täynnä, niin ei räpsettä taustapeilistä tarvitse yrittää analysoida. Kyllä tuon nyt päivällä huomaa jos niitä valoja esim. 5-10 kertaa vilkutetaan jo ihan sivupeileistä mikäli ympäristöä seuraa, se on totta että jos kerran nopeasti vilauttaa niin pieneen monttuun ajaminen saa aikaan ihan vastaavan ”räpseen” eli ei sellaista huomaa tai voi olla varma että vilkuttiko kuski valoja vai ei.

Sä et oo selvästi ohitellut riittävästi :).
 
Niin-in, onhan se ihme ja kumma kun just sulle näitä kommunikointiyrityksiä sattuu... Normaali ajaja ei moisiin juuri törmää. "Röyhkeästä" esittäisin villin veikkauksen, että kanssa-autoilijat eivät ehkä ole samalla aaltopituudella siitä mikä on hyväksyttävä riski ohittaessa. Yhtään jeesustelematta mietis ny vähän ajotapojas (huonolla kelillä ja ruuhkassa), kun monet siitä yrittää kertoa. Ei sun tarvitse olla kuin kerran väärässä.
Kyllä nuo kotipoliisit vilkuttavat valoja vaikka paikka on sopiva...
 
Viimeksi muokattu:
Jätän tämän vaan tähän.
1_IMG.jpg
Katos merkki tuli yllätyksenä.

Ainoa kenelle itse olen valoja vilkuttanut oli hermanni jolla meni viime talvena ohitus pitkäksi ja oltiin sitten 3 autoa rinnakkain maantiellä ja sitten nämä pakua ajelevat kyrvät jotka ajaa talvisin motarilla n.140km/h levittäen sitä paskapilveä & nastoja lasin täyteen. Ja pitkät päällä aina tottakai kun ei ole kenenkään konttia 50m säteellä.
 
Juu nastathan sieltä lasiin lentää eikä sepelit. Korjaillut jokaisen kiveniskeymän autojen laseista nyt itse ja kyllä se sepelin murusia on mitä sieltä kolon pohjalta luupin kanssa tiiraillen kaivellut.
Juuri näin. Omat havainnot on olleet, että työpaikan parkkiksella käytetään juurikin sitä ns. nastamursketta joka todistettavasti menee jopa pistosuojatusta pyöränrenkaasta (Schwalbe Marathon Winter) läpi. Ja raekoko on juuri passeli, että ne jäävät kiinni auton talvirenkaiden uriin. Kuulee kyllä hyvin kun rajoituksen noustessa rampin myötä 50km/h->80km/h alkaa likasuojissa romina käymään. Viimeiset "ammukset" lähtee sitten suunnileen 100km/h nopeudessa. Kaikki nastat on kuitenkin edelleen talvirenkaissa tallella.
 
Juu nastathan sieltä lasiin lentää eikä sepelit. Korjaillut jokaisen kiveniskeymän autojen laseista nyt itse ja kyllä se sepelin murusia on mitä sieltä kolon pohjalta luupin kanssa tiiraillen kaivellut.

Juuri näin. Omat havainnot on olleet, että työpaikan parkkiksella käytetään juurikin sitä ns. nastamursketta joka todistettavasti menee jopa pistosuojatusta pyöränrenkaasta (Schwalbe Marathon Winter) läpi. Ja raekoko on juuri passeli, että ne jäävät kiinni auton talvirenkaiden uriin. Kuulee kyllä hyvin kun rajoituksen noustessa rampin myötä 50km/h->80km/h alkaa likasuojissa romina käymään. Viimeiset "ammukset" lähtee sitten suunnileen 100km/h nopeudessa. Kaikki nastat on kuitenkin edelleen talvirenkaissa tallella.
Moni huomaa kyllä nastojen osuvan joka kevät ja syksy tuulilasiin. Silloin varmaan myös huomaa, osuiko kovametallipala edellä. Pitääpä jossain välissä kysyä joltain tarkkanäköiseltä, onko tuulilasin säröissä millainen ero siinä, tuleeko kärki, vai kanta edellä.
 
edellä" aikaan alkaa myös se sepelin kylveminen asfaltille. Sekä vaihtuu lamellisemmat renkaat alle. Ennen kitkat oli jopa pahempia sepelin viskojia kun sisälsovät enemmän lamelleja. Nykyisin molemmissa vahvat lamellit ettei enää juurikaan eroa kumpi viskoo enemmän.

Sepelin ikävyyden asfaltilla huomas myös tietyömaan läheisyydessä. Ja kahdesti napsahti saman kesärengaskauden aikeen lasiin lähellä hiekkafirman liittymää. Ensimmäinen noista vastaan tulijalta singonnut pisti koko lasin vaihtoon ja toinen teki 2 cm tähden joka juuri ja juuri paikkauksella peitty.

Sen sepelin irtoamisen kuten tuolla mainittu kuulee joissakin autoissa rapinana ensimmäisessä rampissa. Vai irtoaako kitkoistakin nastoja.. Vähän valoja päälle.. Kyllähän nastoja irtoaa nastarenkeista, mutta ei niitä nyt yksinkertaisesti joka lasiin riitä ja enemmän kuormitettuna vääntäytyvät irti eikä omia aikojaan singahtele.

Toisaalta viesti ehkä valotti sitä miksi kuvitellaan niiden olevan nastoja. Kesällä ajellaan vähälamellisilla 3-6mm kumeilla niin ei ole paljon rakoja johon sepeli jäis. Talven tullen vaihdetaan melkein pelkkää 4-8mm lamellia olevaa alle jonne mahtuu kourallinen sepeliä huomaamattakin. Sitten kun sepelit lentelee talvella kuvitellaan niiden olevan nastoja eikä sitä lamellien välissä olevaa sepeliä. Helppo, virhepäätelmä kun ei ota tarpeeksi huomioon mitä muutakin talveksi muuttuu. Ja mainittu ayksy ja kevät.. Sorateillä ei sitä paakkuuntunutta jää/lumikerrosta joka keskitalvella estää pahimmat soran kulkeutumiset asfaltille.
Luulin postaukseni olleen riittävän selvästi sarkastinen. :tdown:
 
Tuohon aikaan alkaa myös se sepelin kylveminen asfaltille. Sekä vaihtuu lamellisemmat renkaat alle. Ennen kitkat oli jopa pahempia sepelin viskojia kun sisälsovät enemmän lamelleja. Nykyisin molemmissa vahvat lamellit ettei enää juurikaan eroa kumpi viskoo enemmän.

Sepelin ikävyyden asfaltilla huomas myös tietyömaan läheisyydessä. Ja kahdesti napsahti saman kesärengaskauden aikeen lasiin lähellä hiekkafirman liittymää. Ensimmäinen noista vastaan tulijalta singonnut pisti koko lasin vaihtoon ja toinen teki 2 cm tähden joka juuri ja juuri paikkauksella peitty.

Sen sepelin irtoamisen kuten tuolla mainittu kuulee joissakin autoissa rapinana ensimmäisessä rampissa. Vai irtoaako kitkoistakin nastoja.. Vähän valoja päälle.. Kyllähän nastoja irtoaa nastarenkeista, mutta ei niitä nyt yksinkertaisesti joka lasiin riitä ja enemmän kuormitettuna vääntäytyvät irti eikä omia aikojaan singahtele.

Toisaalta viesti ehkä valotti sitä miksi kuvitellaan niiden olevan nastoja. Kesällä ajellaan vähälamellisilla 3-6mm kumeilla niin ei ole paljon rakoja johon sepeli jäis. Talven tullen vaihdetaan melkein pelkkää 4-8mm lamellia olevaa alle jonne mahtuu kourallinen sepeliä huomaamattakin. Sitten kun sepelit lentelee talvella kuvitellaan niiden olevan nastoja eikä sitä lamellien välissä olevaa sepeliä. Helppo, virhepäätelmä kun ei ota tarpeeksi huomioon mitä muutakin talveksi muuttuu. Ja mainittu ayksy ja kevät.. Sorateillä ei sitä paakkuuntunutta jää/lumikerrosta joka keskitalvella estää pahimmat soran kulkeutumiset asfaltille.
Nastoja tosiaan aika harvoin napsuu, lähinnä tarkoitinkin "nastoilla" myös kaikkea muuta kiinteätä sälää mitä pyöristä lentää. Talvi- ja kesärenkaita kun vertailee pinossa niin kesärenkaissa osapuilleen pari kivenpalasta urissa, talvirenkaista saa varmaan kourallisen nypittyä per rengas jos haluaa alkaa poistamaan.
 
Olipas tänään sähkövikaisia autoja liikenteessä, ainakin 3:lla vilkku valot ohituksen jälkeen :). Jopa upouudessa S5:ssäkin sähköongelmaa, tai sitten on hienoa automatiikkaa että jos itse ajaa ~10yli ja joku muu vielä vähän kovempaa niin valoja vilkutellaan...

Keskinopeuden laskin huvikseen jälkikäteen niin 92+ eli käytännössä edettiin keskimäärin vielä selvästi de-facto sakkorajan alla koko matka :) kun ottaa huomioon että 240km matkasta joku 40km on satkua ja koko muu osuus 80.

Se vaan ihmetyttää että miten tuolla matkalla paras suoritus oli uudehkolta e-meseltä 50@80 ja liian monta 60-65@80 hinaajaa. jos ajoura on sula ja loskaa korkeintaan sentti/puoli muualla ja taivaalta tulee vähän räntää, niin mitähän vauhtia kyseiset suorittajat sitten ajavat kun keli on oikeasti huono? Jäävät kotiin kenties kun ei tuosta enää juuri voi pudottaakaan... Loska ei haitannut kuin ohittaessa hieman eli sen verran vähän sitä oli.

Se hyvä puoli tuossa loskassa on lisäksi että tarjoaa laillisia ohituspaikkoja enemmän kun kaistamaalaukset piilossa, niin ei ihan kaikkia hattivattikeltaisia keskellä tyhjää suoraa tarvitse noudattaa kun ei keltaista alta näe :)
Paljonko jätät tilaa ohitettavaan ennen omalle kaistalle palaamista? En ihmettele että kuski vilkutteli jos sai uuteen Audiinsa loskat tuulilasiin ja kivien kolahtelut kaupanpäälle. Tien keskelle ne kivet yleensä kerääntyy. Itselläkin napsahti tuulilasiin pari viikkoa sitten kun paku palasi liian läheltä eteen, onneksi minäkin osaan itse korjata, mitä nyt pikku jälki jää.
 
Paljonko jätät tilaa ohitettavaan ennen omalle kaistalle palaamista? En ihmettele että kuski vilkutteli jos sai uuteen Audiinsa loskat tuulilasiin ja kivien kolahtelut kaupanpäälle. Tien keskelle ne kivet yleensä kerääntyy. Itselläkin napsahti tuulilasiin pari viikkoa sitten kun paku palasi liian läheltä eteen, onneksi minäkin osaan itse korjata, mitä nyt pikku jälki jää.

Joidenkin ihmisten egon päälle ottaa tosissaan, jos ohittaa. Vilkutellaan valoja sun muuta naurettavaa paskaa. Itsehän olen sitä mieltä, että jos se autolla ajaminen ja nopeusrajoituksien noudattaminen suhteellisen hyvällä kelillä on haasteellista, niin jääköön kotiin. Tätä aihetta on ihan turha enää jauhaa.

Kiitos ja hyvää joulua!
 
Nykyajan tuulilasit on täyttä paskaa muutenkin. Se on kivi per vekki.
Se tunne kun vastaan tulevasta autosta lentää kivi/nasta mikä lie uuteen tuulilasiin ja vekki!

Korjaus maksaa noin 30e per kiven iskelmä. Uusi tuulilasi 300e asennettuna.
Kyllä, tuon verran maksoi e91 tuulilasi tummalla yläreunalla asennettuna.
 
Halpahan toi lasi vielä, varsinkin kun arvokkaampi saksalaismerkki kyseessä. Tojotaan makseli kanssa 300e luokassa.
 
Halpahan toi lasi vielä, varsinkin kun arvokkaampi saksalaismerkki kyseessä. Tojotaan makseli kanssa 300e luokassa.

Halpa joo, mutta kun ekan viikon aikana tulee 3 kiven iskelmää, niin rupeaa jo vituttamaan.
Edellisessä kulkineessa oli noin 500tkm pyöritelty lasi ja olihan se kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä, mutta ei yhtäkään kiven/nastan tekemään vekkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Oikein toimittu, jos on epävarma olo eikä mikään pakko lähteä niin ihan oikein jäädä kotiin.
Joo kyllä, ei siinä mitään. Jotenkin vaan mua ihmetyttää, että miten helvetissä suomessa onnistuu olemaan epävarma lumikelillä. Jos kuitenkin autoa joka päivä molemmat ajaa ja on ajaneet viimeiset 10 vuotta. Kyllä siellä hesessäkin kuitenkin sen verran parhaina vuosina tulee.
 
Se voi olla ihan sitäkin että rasittavaa ajaa pitkää siivua kun keli ei ole se ainoa murhe, ne muut autoilijat toilailuineen, ohitustilanteiden tarkempi seuraaminen jne.

Monta tekijää muuttaa matkan riskiprosentin kasvua, jollakin se voi olla ihan sitä että on sen verta mukavuudenhaluinen ettei halua turhaa joulukiireistä väsynyttä kroppaa kiusata enempää repimällä pelihousuja tuolla lukemattomien koheltajien seurassa. Olen itsekkin joskus ollut sen verta käpy perseessä ettei ole enään huvittanut lähteä iltaa vasten polttamaan hermoja, 16-18 ajan sijaan lähtenyt sitten mieluummin seuraavana aamuna 5-6 väliin liikkeelle.

Juuri tänään olin joulumielellä, annoin hyvin tilaa ja sopeutin vauhtini vähän normaalia paremmin edellä ajavien kanssa. Silti malmi-kehä1-lahdentie(pohjoiseen) pätkälle eksyi varovainen koheltaja. Kehällä 80-rajoituksella päätti oikealta vetää 50 vauhdilla pienestä välistä(takaa tuleva joutui jarruttamaan, väläytti valojakin vähän merkiksi) suoraan vasemmalle motarille liittyvälle kaistalle(jossa itse valmiiksi olin). No näin tilanteen ja vanhukset kyydissä niin ei sinänsä haitannut, no mutka motille päin mentiin 40-50-vauhtia, siinä vaiheessa kun tie oikeni niin päästiin iloiseen 60-65 vauhtiin(tässä olin jo koittanut hieman jättää väliä, että saisi tilaa katsoa oman paikan kun aika tulee). Jolloin sitten alkoikin kasaantumaan kehältä tulevista(itä/länsi) sumppu perään. No, tämä vanha herrasmies sitten liittyi moottoritielle tuolla samalla vauhdilla ja jostain syystä häntä ohittavia riitti molemmin puolin, itselläni oli tilaa sikana puskea suoraan kaistan yli ja ottaa märssivauhti sinne 106km/h tienoolle mitä sainkin sitten ihan rauhassa ajella lopun matkaa.
 
Niinnojaa, itsellä ei pala kasetti tuolla liikenteessä kovin helpolla niin voi olla etten siksi ymmärrä. Toki hetkittäin vituttaa jotkut oikeasti vaaralliset perseilijät mutta pääsääntöisesti ei mene hermot, ainakaan kelin takia.
 
Nykyajan tuulilasit on täyttä paskaa muutenkin. Se on kivi per vekki.
Se tunne kun vastaan tulevasta autosta lentää kivi/nasta mikä lie uuteen tuulilasiin ja vekki!

Korjaus maksaa noin 30e per kiven iskelmä. Uusi tuulilasi 300e asennettuna.
Kyllä, tuon verran maksoi e91 tuulilasi tummalla yläreunalla asennettuna.

Oho, sehän oli yllättävän halpa. :O Onko sulla sadetunnistinta? Omaani ostaessa myyjä kauppasi heidän kautta varsin edullista vakuutusta joka sisälsi lasivakuutuksen että uusi tuuliasi voisi maksaa jopa jotain 1000€ luokkaa.
Toki sitä on tullut sitten jo hyödynnettyäkin muutaman isomman kiveniskemän kanssa :)
 
Oho, sehän oli yllättävän halpa. :O Onko sulla sadetunnistinta? Omaani ostaessa myyjä kauppasi heidän kautta varsin edullista vakuutusta joka sisälsi lasivakuutuksen että uusi tuuliasi voisi maksaa jopa jotain 1000€ luokkaa.
Toki sitä on tullut sitten jo hyödynnettyäkin muutaman isomman kiveniskemän kanssa :)

On sadetunnistin. Tuota luokkaa se oli useassa paikassa kun kyselin.
 
On sadetunnistin. Tuota luokkaa se oli useassa paikassa kun kyselin.
No hyvä tietää että se on vaan tuota luokkaa. Omalla menty jo reilu 300tkm ja tuulilasi alkaa olla sen mukaisessa kunnossa :D

Ja jottei ihan OT:ksi mene, niin perjantaina ärsytti Länsiväylällä ja Kehä I:llä pari bemarikuskia. Vironkilpinen ohitti bussikaistan kautta Keilaniemen rampissa hirveällä ylinopeudella (tai ainakin se näytti siltä). Suomenkilpinen X1 meinasi ohitta kanssa samalla kohtaa, mutta palasi perään kun huomasi että rampin toinen kaista ei ole käytössä. Kehä 1:llä se sitten vaihteli kaistaa hyvin äkkinäisin liikkein ja lopulta ohitti ruuhkaisemman kohdan bussikaistan kautta. Kävi mielessä ensin että olisko ollut joku nuori isänsä bemarilla vähän "näyttämässä" ajotaitoja, mutta myöhemmin tuli vaan mieleen että olisko ollut sittenkin rattijuoppo.
 
Noi bussikaistalla ajelevat vituttaa täälläkin. Itsekin kyllä jokusen kerran tampereella ohittanut jonkun yksittäisen tientukkijan bussikaistan kautta mutta ei siellä koko matkaa tarvitse ajaa ja 80km/h 50-alueella.
 
Sähkövikasta volkkaria oli taas liikenteessä pari päivää sitten. Ensin madellaan 50kmh 60 alueella ja 80 alueella mentiin peräti 60-70km/h vähän riippuen tähtien asennosta ja kännykän tarjoamasta sisällöstä riippuen. No poljin sitten ohi 800m pitusella suoralla niin johan valot vilkkuu takana. Takasumaria näytin takasin. Ajelin loppumatkan normaalia vauhtia ja olin jo kävelemässä kauppaan sisään kun tämä sankari vasta näkyy tien päästä vetäen kymmenen auton letkaa perässään. :smoke:
 
Sähkövikasta volkkaria oli taas liikenteessä pari päivää sitten. Ensin madellaan 50kmh 60 alueella ja 80 alueella mentiin peräti 60-70km/h vähän riippuen tähtien asennosta ja kännykän tarjoamasta sisällöstä riippuen. No poljin sitten ohi 800m pitusella suoralla niin johan valot vilkkuu takana. Takasumaria näytin takasin. Ajelin loppumatkan normaalia vauhtia ja olin jo kävelemässä kauppaan sisään kun tämä sankari vasta näkyy tien päästä vetäen kymmenen auton letkaa perässään. :smoke:

Mitänyt ihmisiltä joskus kysellyt niin monilla on tapana vilkutella jos ohittelija tekee heidän mielestään turhan ohituksen saaden aikaan kiveniskuja ohitettavan autoon. Keskiviivan kohdilta noita kuitenkin löytyy samaan tapaan kuin pientareelta. Eipä toinen tosin varmaankaan tietänyt että ohitat säästääksesi noin minuutin matkalla.

Jos siis ajatuksenasi oli miettiä mahdollisia muita syitä kuin että toinen osapuoli on automaattisesti vaan tollo.
 
Voi paskan saatana. Pohjois-Karjalan mutkaisilla ja mäkisillä teillä, joilla ohituspaikat ovat harvassa eikä autokaan vedä kuin etupyöristä, tulee kiroiltua etenkin talvisaikaan näitä pumppujalkaisia seniorikansalaisia jotka eivät hahmota tilannetta (mutkassa 60-70 km/h, suoralla 90-100 km/h, kasikympin rajoituksella) sekä impotenssista kärsiviä, joiden suurin nautinto on lyödä Skodan poljin lattiaan kun pakulla lähtee ohi. Sitten toinen ajajatyyppi: jos joku löryyttää alinopeutta, niin liimaudutaan sen perään niin lähelle, ettei väliin mahdu, muttei vahingossakaan ohiteta ja muodostetaan äärimmäisen vittumainen tilanne - varsinkin kun letkaan löytyy kolmas, silloin tarvitaan jo pitkää suoraa. En edes aloita sumuvaloja lisävaloina käyttävistä - näitä varten pitäisi joku tuulastuslamppu olla "viestintävälineenä" katolla...
 
Voi hellanlettas. Jos ne kiveniskut harmittaa niin parempi mennä bussilla.

Ei kyllä vaihteeksi yllätä että mihin asiaan juuri sinä takerrut. :facepalm:

Saitko tuosta kuvan että itse noin asian ajattelisin? Tiedostan ilmiön yhden mahdollisen syyn, ei tässä muuta. Kummallista että tuosta saa menemään hiekat vaginaan :D

Jos täällä on tarkoitus vaan kertoa asioita ilman että yhtään lähtee purkamaan mistä ne johtuu, niin sama kirjoittaa vaikka päiväkirjaansa keskustelupalstan sijaan.

Oletus yleensä voisi olla että jos ihmetellään jotain käytöstä ääneen muille, niin on hyödyllistä pohtia syitä. Vaihtoehto on ettei opi mitään uutta ja pysyy eläkkeelle asti muiden kanssa turhiin kahnauksiin joutuvana tollona. Joillekkin se on ihan tietoinenkin valinta. Suurella prosentilla noissa tilanteissa se vastapuolikin on samanlainen tollo, mutta harmillisesti välillä ihan asiallinenkin kuski jonka toimintaa tollo#1 ei osaa tulkita omasta tolloudestaan johtuen.

muoks: sanotaan nyt vielä että en väitä Babsua tolloksi vaan puhun yleisesti, koska joku voisi tuonkin tulkinnan tuolta yrittää keksiä. Jos olisi ollut kyydissä niin pystyisi analysoimaan tarkemmin kuin tuon alkuperäisen viestin perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Mitänyt ihmisiltä joskus kysellyt niin monilla on tapana vilkutella jos ohittelija tekee heidän mielestään turhan ohituksen saaden aikaan kiveniskuja ohitettavan autoon. Keskiviivan kohdilta noita kuitenkin löytyy samaan tapaan kuin pientareelta. Eipä toinen tosin varmaankaan tietänyt että ohitat säästääksesi noin minuutin matkalla.

Jos siis ajatuksenasi oli miettiä mahdollisia muita syitä kuin että toinen osapuoli on automaattisesti vaan tollo.
Kuten Diazkin mainitsi, jääköön kotiin jos ei ole varaa pariin kiveniskuun. Itsellä on erikseen auto talviajoon ja harrasteauto kesäajoon. Ja ihan rauhassa saa ihmetellä jos toinen tulee ohi kun ei kerran nopeusrajoituksen sisältö selviä. Ja menin vielä ohikin niin lipumalla että tuskin olisi kiviä edes lentänyt, 800m kun oli tilaa.

Niinno, turha ohitus; ei tarvitse edessäajavan paskaa siivota lasista, katsella puskurissa ajavaa takanaolijaa, jarrutella ja kaasutella ja kaiken lisäksi menee litran tai pari vähemmän bensaa (etanolia oikeastaan) kun ajaa sitä vakaata 60 tai 80km/h nopeutta tommosen kaupunkiajon sijasta.

Enkä kuskia tolloksi sanonutkaan, mutta mielestäni hieman ironista että valot vilkkuu kun ohittaa selkeää alinopeutta ajavan. Saahan sitä hitaammin ajaa jos haluaa, mutta miksi pitää alkaa protestoimaan. No ei siinä, tulihan sitä kerran yksi hidastelija töötti pohjassa samantien uudelleen ohi kun olin kerinnyt takaisin omalle kaistalle, tuohon verrattuna vielä ihan asialinjalla mennään.
 
Etäisesti samankaltainen tilanne oli itsellä vajaa viikko sitten kun olin toisen kuskin kyydissä, ajeltiin raisiossa jäähalleille 30km/h rajoitusalueella tasan sallittua maksimia(ei tarvitse alkaa vääntöä mittarinopeuksista). Tien vasemmalla laidalla oli kevlillä poliisin sininen kamerapaku ja juuri tuon pakun kohdalla meistä ajoi vastaantulijoiden kaistan kautta ohi arviolta hitusen alle 40km/h kulkeva taksi. Kamera ei välähtänyt(en tiedä reagoivatko nuo molempiin suuntiin edes)Taksi kääntyi pihatielle parinsadan metrin päästä jonka takia jouduttiin turhaan jarruttelemaan.

Itse tulkitsin aika tolloksi taksikuskiksi. Ei vilkuteltu valoja :)
 
Se on ihan sama säästääkö sillä ohituksella sekunnin, minuutin vai tunnin. Hermojen säästö on se oleellisin siinä ohituksessa. Vai kenen mielestä on mukavaa ajaa tuollaisen +-20km/h jojo-kaasuttelijan perässä, etenkin pitkää matkaa?
 
Se on ihan sama säästääkö sillä ohituksella sekunnin, minuutin vai tunnin. Hermojen säästö on se oleellisin siinä ohituksessa. Vai kenen mielestä on mukavaa ajaa tuollaisen +-20km/h jojo-kaasuttelijan perässä, etenkin pitkää matkaa?
Etenkin kun yrität pitää cruisen fiksussa nopeudessa. Ihan mahdoton liian monesti nykyään enää kehällä. Liian monena päivänä joutuu siirtymään limitterin käyttöön joka ei luonnollisesti ole yhtään niin kiva kuin cruise mutta pakollinen kameroiden takia.
 
Se on ihan sama säästääkö sillä ohituksella sekunnin, minuutin vai tunnin. Hermojen säästö on se oleellisin siinä ohituksessa. Vai kenen mielestä on mukavaa ajaa tuollaisen +-20km/h jojo-kaasuttelijan perässä, etenkin pitkää matkaa?
No se siinä melkein itselläkin tuon ajansäästön lisäksi eniten painaa. Plus ne muutama muu asia jotka listasin tossa edellisessä postauksessa

Ja helpottaahan hidastelijan ohittamalla muiden elämää kun ei kerää hirveää jonoa taakse ja kukaan takaa ei pääse kohtuumatkalta ohi.
 
Ai että muuten odotan innolla kesäauton siirtoa Savosta Helsinkiin. Maksimi matkavauhti 90kmh ja sekin todennäköisesti vie jo kuulon. Voi herättää suurta iloa kanssakulkijoihin körötellä moisella talvisen savon läpi kohti pk-seutua. Hupina arvelluttava luotettavuus (koskaan edes nähnyt livenä vielä autoa), suora putki, pieni teho ja olemattomat valot... Voi tulla ihan jännä reissu 100ampparia siirrellessä.
 
Viimeksi muokattu:
En ihan tuota tarkoittanu. Näytä vaikka ohitusmerkkiä kun suoraa aukee.
No jaa. Jos eivät osaa itse ohittaa. Tuollainen Datsun nyt on aika vaikea missata, onneksi sentään auto minkä luulii hymyilyttävän ihmisiä. Eikä ole todellakaan rekan mittainen ohitettava :D
 
Eipä tuollaisen kanssa liikenteen tukkona tarvitse olla varsinkaan näin talvella. Itsellä oli pari vuotta sitten yhden talven (reilu 10tkm) ihan jokapäiväisenä käyttöautona 39 hv 1.0 C Kadetti ja täysin normaalisti tuollaisella liikenteessä ajaminen menee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom