Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja perusmuro, 18.10.2016.

  1. typer

    typer

    Viestejä:
    47
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tästähän taisi kaikki lähteä, kuinka paloautot saa rynniä tai ei. Muistaakseni, kukaan ei huomioinut Tampereen keskuspaloaseman sijaintia, joka on ollut jo 80-luvulta iso puheenaihe. Se, että yhden bemarin siirrät syrjään siinä ekassa risteyksessä (oletan, vai onko jo suuntima kohti itää/länttä, se ei selviä) eli Rongankadun ja Satakunnankadun helvetissä, niin varmasti tiedät, että jos häly ei ole juoksumatkan päässä, niin aika monta bemaria saat vetää nurin huonoimpana päivänä, ennen kuin olet edes "kuivilla". Tunnelikriisi kaupan päälle ja klo 16:00 mukavaa lähteä ajoon. Yksi pointti koko asiaan on se, että voiko kyseessä olla näistä edellä mainituista vaihtoehdoista hyvinkin keskivertoturisti, joka vain on ns eksynyt vanhan Tomtomin näyttäessä vaikka mitä. Pointti myös se, että ei nyt heti rutata 100 m asemalta, kohteessa olisi käyttökelvoton yksikkö tuota mallia noudattaen ja lasku perässä. Asia erikseen sitten nämä pelastusteiden tukkijat, ja kuten todettua, 20-vuotta sitten on ehkä kustu homma osumalla tiellä olevaan autoon.

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    SR50La tykkää tästä.
  2. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    1 741
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Nämä muutamat runnomismenetelmän puolustajat ovat sitä mieltä, että mitään vahinkoa ei voi syntyä kummallekaan osapuolelle, joten antaa palaa vaan.
     
  3. Gize

    Gize

    Viestejä:
    520
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Olipa hyvä että oli eilen menoa, niin ei tarvinnut vängätä täällä koko iltaa. Diaz olikin jo asiaa täällä puinut, en jaksa alkaa väitellä asiasta mutta vastaanpa nyt omalta osaltani asiaan:

    Ok, niin varmaan löytyikin :D Turha ottaa osaa, olet reilusti yli 20 vuotta myöhässä. Uskon että adrenaliinipiikkini on jo rauhoittunut ja osaan jo ajatella loogisesti ja jättää tunteeni sivuun asian tiimoilta.

    Mihin sitä rajaa piti vetää, siihen että saa siis ärsyttää ne jotka ei osaa käyttäytyä, mutta ei saa ärsyttää ne jotka eivät osaa paloautoa väistää, jahas asia selvä.

    En puhunut liikennesumasta, puhuin yleisellä tasolla kuorma-autolla henkilöauton työntämisestä, joka ei ole kovin iso operaatio kun kuski tietää autonsa. Aloin jo suunnittelemaan tässä aamukahvia litkiessä että tekisinköhän sinulle videon kuinka moinen operaatio toteutetaan, jos se on niin hankalaa kuin väität eli se onnistuu vain hollywoodilta tmv.? Oikeasti, aika simppeli prosessi, vaurio riippuu siitä paljonko henkilöauto pistää vastaan. Jos se on käsijarrulla paikoillaan edessä niin en usko että merkittävää vauriota syntyy.

    Ei pidä, eikä napostele minuakaan. Mielestäni se on kuljettajan tehtävä tietää autonsa. Onhan se nyt ääliömäistä että jos siinä on vaikka paineilmalinjat ja hydrauliletkut vedetty karjaraudan päälle, mutta jos näin on niin sitten sillä ei mitään työnnetä, piste.

    Onneksi en ollut eilen enää kuulolla, niin provosointisi jäi vaille huomiota. Edelleen, kuljettajan pitää tuntea autonsa ja tietää mitä sillä voi tehdä ja mitä ei. No, ehkä luotan palokuntaan liikaa, jospa ne on samanlaisia kuin Tampereella ne pari poliisia, jotka eivät osanneet peruuttaa ulos porttikongista...eiku hetkonen, palolaitoksen pojat kävikin peruuttaan sen auton sieltä :D No, on kuskeja ja kuskeja, kai palolaitoksellekin huonoja kuskeja mahtuu väkisin mukaan.

    Taas saatiin pikku tuuppaamisesta aivotonta rymistelyä, eihän siinä :tup:

    En jaksa toistaa itseäni, lue vastaus tähän tuosta pykälän ylempää. Hydrauliletkukin kyllä kestää sen verran että se ei henkilöauton tuuppauksessa hajoa. Tai sitten se on jo valmiiksi melkein poikki.

    "Pelastuslaitoksen nostolava-auto ajettiin ahtaassa pihassa parvekkeen alle, mutta koneen nosturi ei jostakin syystä toiminut."

    Niin nosturissahan ei mitään vikaa ollut, ja se olisi toiminut jos olisi laittanut sen ulosoton jo vähän aikaisemmin päälle kun paineilmaa vielä tuli. Tämäkin on vähän niinkuin user-error, tosin en moiti palomiestä koska ei tuollaiseen osaa varautua, mutta itse kytkisin pelastustehtävissä kyllä ulosoton päälle jo hyvissä ajoin enkä vasta kun ollaan kohdalla, juurikin esim. tuosta syystä.

    Tosin kalusto ei ole ollut kyllä ihan tehtävän vaatimalla tasollakaan tuossa.

    Mutta eihän siinä, eiköhän tämä ole aika taputeltu aihe jo.

     
  4. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    1 741
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei kukaan ole sanonut, ettei saa ärsyyntyä. On vaan kovin eri asia ärsyyntyä oman päänsä sisällä, kuin alkaa fyysisiin toimenpiteisiin sen ärsyyntymisen johdosta.

    Ei se hankalaa ole. Vauroitta ei edessä olevaa autoa kuitenkaan voi työntämällä siirtää kuin jostakin peräkoukusta tms, vaikka tämä ei pistäisi vastaankaan. Vähintään naarmuja tulee aina ja siitähän tässä oli juuri kyse. Puskurin vaihto ja/tai maalaus maksaa yllättävän paljon nykyaikaisiin autoihin ja paikkamaalauksia niihin harvemmin tehdään. Ei tämä videoilla/animaatioilla miksikään muutu.

    Mielestäni tuollainen ei voi olla mikään perusjuttu, vaan juuri korkeintaan kohteessa välttämättömänä suoritettava toimenpide. Selvästi pelastuslaitos on tässä samalla linjalla, mutta en ihmettele että IT-foorumilla tavikset tietävät tämänkin taas paremmin. :D

    No niin, tulihan se sieltä. Vähitellen aletaan ymmärtämään, että hälytysajoneuvoja on erilaisia ja niissä on myös erilaisia lisävarusteita. Toiset ovat herkempiä kuin toiset ja osa niistä hydrauliikkaletkuista jne haavoittuvista komponenteista voi olla piilossa paljailta silmiltä, mutta silti haavoittuvaisessa paikassa.

    Ei sillä, että ne kovin helposti mistään pienestä tuuppauksesta hajoaisivat, mutta sitten on vielä edelleen ne valot jne, kun ei niitä kovasti mainostettuja karjapuskureitakaan ole kaikissa autoissa.

    Lisäksi autoja ajavat jatkuvasti eri kuljettajat. On aika kaukaa haettua, että jokainen kuljettaja tietäisi ja muistaisi ihan jokaisen auton rakenteen ja erikoisuudet erityisen syvällisesti.

    Ok, tästäkin saatiin sitten user error. Kannattaa varmaan olla yhteydessä sinne tutkijalautakuntaan, kun eivät ole siellä tajunneet noin yksinkertaista asiaa selvityksissä ja jatko-ohjeistuksissaan.

    Miten se on kaluston vika, jos kohteessa on kielletyllä alueella auto, joka estää etenemisen?

    Totta, ei etene tämä keskustelu mihinkään. Diaz kyseli ratakiskoa, mutta ei ole niin isoa kiskoa olemassakaan, että se tällä tasolla etenevään keskusteluun taipuisi apuvälineeksi. Ihan tulee muro mieleen, eikä se ole hyvä asia.
     
    SR50La tykkää tästä.
  5. Gameri

    Gameri

    Viestejä:
    51
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Yllättävää tässä keskustelussa on vain se, että jotkut laittavat oikeasti bemarin puskurin naarmut ihmishengen edelle(myönnetään en perehtynyt asiaa oliko paloauto menossa pelastamaan ketään yhtään mistään, mutta kuitenkin). Ihmiset taitaa olla niin irtaantuneita todellisuudesta ettei ymmäretä edes sitä, että paloautolla todellakin voi työntää varovasti autoa ilman naarmuja suurempia vahinkoa. Se, että joku tekisi kamikazekaasutuksen vastaantulijoita päin pelästyessään kontaktia onkin sitten jo melko tuuhea skenaario. Eipä sitä tietysti työntämään lähdetä muuten kuin silloin jos kaveri ei oikeasti siirry, silloinhan se on jo tahallista häiritsemistä. Ihan mielenkiintoisia näkemyksiä täällä kieltämättä, ei ole omena kauas murosta pudonnut.
     
    Viimeksi muokattu: 10.08.2017
    N1k00, Bapsu, SR50La ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  6. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    1 741
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ööh, niin ketkä laittavat? Minä en ainakaan laita, lue keskustelu kokonaan ja yritä ymmärtää mistä tässä on edes puhe.

    Olen yrittänyt sanoa, että se puskurista työntäminen risteyksissä tuskin on yhtään sen tehokkaampaa kuin että odottaa sen muutaman sekunnin kun tumpelo kuski saa autonsa siirrettyä. Vastaavasti sillä puskemisella kuitenkin vaarannetaan pahimmassa tapauksessa pelastusajoneuvon oma toiminta, koska edelleenkin niitä vahinkoja sattuu vaikka olisi kuinka varovainen ja sehän tuossa lava-nosturin esimerkissäkin todettiin (tilanne oli hieman erilainen kuin risteyksessä, mutta silti).

    Lisäksi tulee niitä kuluja yhteiskunnalle, jotka tosiaan ovat sivuseikka siinä vaiheessa jos toimenpiteellä on oikeasti kyetty pelastamaan ihmishenkiä tai suojaamaan merkittävää omaisuutta kohteessa, mutta en jaksa uskoa että jossakin risteyksessä olevan satunnaisen "liian hitaasti" väistävän auton töniminen vaikuttaa lopputulokseen millään tasolla positiivisesti. Siksi olen vastaan sellaista ajatusmallia, että hälytysajoneuvoilla pitäisi olla yhtään nykyistä suuremmat oikeudet kolhia ja töniä muita edessä olevia autoja matkalla kohteeseen. Mistään tahallisesta estämisestähän tässä ei ole kyse, vaikka ääripään esimerkeissä onkin vilissyt jotain lukitussa autossa itkeviä shokkimummoja jne.

    Jotenkin tuntuu, että jotkut kuvittelevat että pelastusajoneuvon pitäisi tönimällä/työntämällä opettaa niitä liian hitaasti tai typerästi edestä siirtyviä autoilijoita.

    Kohteessa tilanne on hieman erilainen. Siellä pelastusajoneuvot pitää saada oikeille paikoille välittämättä niistä väärin pysäköidyistä autoista jne, mutta toki edelleen rikkomatta omaa kalustoa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  7. Gize

    Gize

    Viestejä:
    520
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Nojuu, nämä on juurikin niitä mistä väittelyt syntyy, kun asioista ei puhuta samalla tapaa. Jos nyt siinä suurennuslasilla syynätään niin varmaan jotain tulee, jopa siihen vetokoukkuun, kyllä tietysti kun kosketus tapahtuu. Samaten se, että jos joku (kuten minä) kommentoi asiaa yleisellä tasolla, se otetaan johonkin jonkun aikaisemmin postaamaan skenaarioon mukaan, ja sitä aletaan vielä muuttamaan tuuppaamisesta runnomiseksi. En jaksa enää selventää itseäni, jos ei aukea niin ei aukea.

    Provosointisi ei myöskään vähennä väittelyä millään tapaa, eikä myös se leimaus/kategorisointi minkälaista käyttäjäkunta on automaattisesti kun ollaan IT-foorumilla. Viestini lopussa oli se mistä keskustelu lähti kohdallani, joko et sitä lukenut tai ymmärrät viestini tahallaan väärin.

    Vähitellen aletaan? Olet siis jankannut asiaasi siinä luulossa etten ymmärrä kuorma-auton tekniikasta tai rakenteesta mitään? Ok, ei siinä. Nyt se tuli sieltä ja olen siis vihdoin alkanut ymmärtämään sen, jota ilmeisesti olet koittanut minusta puristaa ulos tietämättäni...

    Jaha, ei ainakaan täälläpäin kovin montaa eri kuskia autolla aina ole. Ja jos nyt pitää muistaa vaikka neljän eri auton rakenne niin onpas nyt vaikeaa. Venttiilipaketti siellä, toinen täällä, älä kolaroi p-atankkia vasemmalla sivulla jne.

    Ei ole minun hommani, totesin vain miten episodilta oltaisiin vältytty. Onhan se selvää ettei paineilmalla kytkettävää ulosottoa saa päälle ilman paineilmaa, jos sen olisi tehnyt jo aikaisemmin pyörisi se kardaani siellä kivasti kuten kuuluukin. Mutta koska ollaan IT-foorumilla pitää automaattisesti olla asiasta ymmärtämätön ja väärässä.

    Kuten @Diaz\ jo sen totesikin aiemmin, selaa taaksepäin. Paloautoissa ei mielestäni noin saisi paineilmalinjoja mennä.

    Ja lisään vielä sen mistä keskustelu lähti kohdallani, ei siitä bemarin puskurista, vaan oikeassa tilanteessa tarpeellisesta tuuppaamisesta! Sen voi sitten itse kukin toki liittää mihin tahansa skenaarioon ja alkaa vääntämään siitä tuleeko siitä nyt hiushalkeama puskuriin tai naarmu vetokokkuun jne.

    Mutta samapa tuo, jätän kohdallani tähän.
     
  8. Gameri

    Gameri

    Viestejä:
    51
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Viittasinko sinuun jossain? En ole lukemassa koko "keskustelua", kyllä tästä saa ihan tarpeeksi hyvän kuvan muutenkin. Ihme vääntämistä ja skenaarioiden luomista ihmisillä. Gize tuossa jo tarkensikin, että jos on tarpeen tuupata niin sitten on. Se nyt ei varmaan vielä ole, jos henkilö ei puolessa minuutissa älyä väistyä. Kukaan tuskin tosissaan mitään derbyä lähtisi harrastamaan vaikka vituttaisikin. Ei näihin "keskusteluihin" pitäisi osallistua ollenkaan, ei porukka vaan ymmärrä tai väärin ymmärtää tahallaan.
     
  9. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    1 741
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Et, halusin vain tarkentaa että minä en ainakaan ole sitä mieltä ja kun en ole havainnut muitakaan jotka niin olisivat sanoneet, niin ajattelin että ehkä haluat tarkentaa väitettäsi.

    Ja sen kyllä huomaa. Hyvä tulla väliin huutelemaan, jos ei edes tiedä mistä keskustelu alkoi.

    Koko keskustelu lähti siitä, kun Bapsu kertoi seuranneensa kuinka paloauto joutui odottamaan peräti noin 5s ennen kuin joku sai autoaan siirrettyä. Tuollaisten väkisin edestä pois työntämistä siinä sitten porukka hehkutti ja kun tom_gore sanoi ettei yhden vaaran vuoksi ei kannata aiheuttaa toista ja ettei kukaan sellaista Suomessa ala tekemään. niin siihen mm. juuri Gizen vastaus oli, että "Niin, ikävä kyllä. Ärsyttävää kyllä tämä palomiesten turha varovaisuus pikku työntämisen suhteen" ja Diaz oli samaa mieltä. Tuosta se skenaarioshow sitten eteni vähitellen tähän pisteeseen.

    Kaikki ymmärtävät varmasti että pelastusajoneuvojen on päästävä kohteeseen, tarvittaessa sitten vaikka väkisin, mutta rajanveto hyväksyttäville ja järkeville toimenpiteille on vähän hakusalla.
     
  10. Gameri

    Gameri

    Viestejä:
    51
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Ei sillä väliä mistä keskustelu alkoi vaan sillä miten se on jatkunut pitkän aikaa.

    Näimpä, eiköhän sitä jokainen tositilanteessa ihan kiltisti odota, kunnes on pakko tehdä jotain. Vähän vaikea uskoa, että kukaan kommentoineistakaan olisi tosissaan jyrännyt yhtään ketään vaikka näin olisi kirjoittanutkin "tuohduksissaan". Täällä vain tartutaan suu vaahdossa kaikkeen mihin voidaan.

    Mutta omalta osaltani tämä oli tässä. Katsotaan jos aihe vaihtuisi, välillä täällä on ihan mielenkiintoisiakin juttuja.
     
  11. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    541
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Tuli parikin paloautoa tunnin sisällä turun keskustassa vastaan ja molemmissa näkyi että puskurin yläpuolella oli enemmänkin letkuja ja muuta hajoavaa kymmeniä senttejä puskuria edempänä. Ehkä mopoauton pystyisi tönäisemään edestä keulan kohdalta jos haluaisi nuo ehjänä pitää. Muutaman sekunnin vuoksi töniminen olisi jo aika riskipeliä.
     
  12. zepi

    zepi

    Viestejä:
    922
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Viimeksi muokattu: 10.08.2017
  13. Diaz\

    Diaz\ Tukijäsen

    Viestejä:
    1 800
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Montako kertaa tästä yhdestä ja samasta 20v vanhata tapauksesta saadaan asiaa? :think:
     
  14. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    334
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuolla kuskilla oli varmaan 20s aikaa siirtää se auto siitä, ei siinä että sillä viidellä sekunnilla juuri siinä on mitään väliä, mutta jos noita tulee enemmän vastaan niin alkaa matka hidastua. Tuossakin auto joutuu pysähtymään mikä lisää kerrannaisvaikutusta.

    Aika hyvä mylly täällä ollaan saatu aikaiseksi yhdestä tilanteesta. Tarkoituksena oli lähinnä ihmetellä ihmisten huolimattomuutta/välinpitämättömyyttä, ei sitä että kuinka paljon juuri se viisi sekuntia painaa. Joku mainitsi, että ei vielä puolen minuutin päästä kannata alkaa tuuppimaan. Omasta mielestä alkaisi juuri tuossa vaiheessa olemaan aiheellista työntää auto pois tieltä ja jatkaa matkaa. Paloauton saapumisaika kuitenkin lasketaan minuuteissa ja esim. minuutin viivästyminen kohteessa voi jo olla varsin kriittistä. Selkeää vastaustahan siihen harvoin voidaan antaa, miten tietyt kommervenkit siellätäällä vaikuttavat talon palamisprosenttiin tai pelastettujen ihmishenkien määrään.

    Mutta hyvähän se on, että keskustelua saadaan aikaan. Ainakin piisaa näkökulmia ja varmaan itse kukin jossain kohtaa tässä ketjussa ihmetellessään viisastuu jonkin asian suhteen. :)
     
  15. Chekkit

    Chekkit

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei niinkään kanssa-autoilijoissa, mutta kanssaliikkujissa:
    Suojatien päässä seisoo vanhempi nainen molemmissa käsissä n. 3-6v lapset. Auto tulee suojatien eteen ja pysähtyy, nainen huitoo kädellä mene mene. Auto lähtee ja seuraava auto pysähtyy suojatielle, taas nainen huitoo auton pois. Olin kolmantena ja viimeisenä autojonossa ja pakko se oli siihen itsekin pysähtyä. Minut pois huidottuani sitten ylitti vihdoin tien.
    Kylläpä sujuvoitti naisen toiminta liikennettä!
     
    N1k00, nkwsky, SR50La ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  16. Proscribo

    Proscribo

    Viestejä:
    136
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Joo suojatiet on kyllä yksi perkele. Milloin on jalankulkijat viittomassa jokaista pysähtyvää (eli oikein tekevää) autoilijaa jatkamaan matkaa ja milloin pitää sillä perhanan autolla pysähtyä vaikka olen ihan selkeästi pyörän selässä odottamassa että auto ajaa ohi. Sitten taas jos on vähän ruuhkaa niin osa autoilijoista ei näköjään pysty hahmottamaan muuta, kuin sen edellä olevan auton perän. Milloin pysähdytään täysin suojatien päälle ja milloin tukitaan sivutiet.
     
  17. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    1 741
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ensimmäisen kerran elämässäni käytin eilen Onnibussin palveluita. Muuten toimi kaikki ihan ok, mutta eivät ne tarinat näiden bussien kuljettajien keskimääräistä agressiivisemmasta ajotyylistä näytä olevan ihan tuulesta temmattuja. Kuski ensinnäkin ohitteli muita jatkuvasti ja jos eteen tuli joku hitaampi josta ei päässyt heti ohi, niin tämä veti bussilla valehtelematta puolen metrin päähän puskurista näyttääkseen että pois alta, täältä tullaan. Myös torvi oli käytössä pariin otteeseen.

    Ei vaikuttanut muutenkaan setä miltään ruudinkeksijältä, mutta se nyt on sivuseikka.
     
    Awelonian tykkää tästä.
  18. LendZi

    LendZi

    Viestejä:
    15
    Rekisteröitynyt:
    07.11.2016

    Lahdessa 90-luvulla asiakas menehtyi, kun pelastustielle pysäköityä autoa työnnettiin nostolavalla. Työnnössä hydrauliikkajärjestelmä vaurioitui, puomi ei noussut ja lopputulema, että tarvittavaa apua ei saatu paikalle. Tämän takia työntöjä tms ei harrasteta.

    Muutenkin tullut senverran kokemusta hälytysajosta, että lähes jokaisella tehtävällä kaupungissa on vähintään yksi auto merkittävästi tiellä.
     
  19. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    76
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Tämä. Ennen tuli pyöräiltyä joka paikkaan ja vihasi autoja, sitten siirryin autoiluun ja vasta nyt pakon sanelemana taas fillarin selässä. Jo ensimmäiset 100km ajettuani on pakko todeta että vittu jos omaat ajokortin niin opettele liikennesäännöt. On se toki itselle fillarin selässä näppärää kun saa joka paikassa tietä ties keneltä mutta toisaalta vituttaa kun jengi opettaa tuolla pyöräilijöille että hei kyllä me autot väistetään aina. Tehnyt pari kertaa ihan käydä selostamassa nuo säännöt koska itsellä meinasi edellinen auto joutua kolariin sen takia että edellä oleva päätti antaa tietä pyörille paikassa missä ei tarvitse ja tuloksena minä kyllä hidastin samoin kuin takana tullut Jagge mutta sen takana tullut auto ei sitten pysähtynytkään ja oli milleistä kiinni ettei tullut Jagge konttiin ja muutenkaan pyöräilijät eivät seuraa yhtään liikennettä. On kiva olla se about ainoa pyöräilijä joka noudataa sääntöjä edes jotenkin.
     
    James, demo69 ja David ":DA" Imodium tykkäävät tästä.
  20. Diaz\

    Diaz\ Tukijäsen

    Viestejä:
    1 800
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tämä on noin kymmeneen kertaan tuotu keskustelun aikana esille. Kertoo siitä ettei näitä kauheasti tapahdu kun ainoa mitä löytyy on tämä 20 vuotta vanha tapaus jossa ongelma oli lähinnä typerästi suunniteltu paineilmalinja.
     
  21. mölyä

    mölyä

    Viestejä:
    51
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Näinpä, myöskin se että eurooppalaiset paloautot on suunniteltu ihan eri malliin kuin esim. Jenkeissä, siellä työntäminen on mahdollista koska niissä on oikeasti ihan hervottomat puskurit edessä. Suomessa ja muualla Euroopassa paloautot perustuu normaaleihin kuorma-autoihin joiden pelkät puskuritkaan ei työntämisestä tykkäisi, saati sitten se huomioiden kun työkaluja on sijoitettu sikin sokin auton ulkopinnoille.
     
    Diaz\ tykkää tästä.
  22. LendZi

    LendZi

    Viestejä:
    15
    Rekisteröitynyt:
    07.11.2016
    Juu, luin aiemmat viestit ja oli näemmä kaivettu koko juttu Pelastustiedosta esiin. Ja kyllä, näitä ei tapahdu kun näitä ei harrasteta.

    Ei sillä työntelyllä ja puskemisella yleensä voiteta juuri mitään, toki tuo Lahti nyt olisi ollut se säännön vahvistava poikkeus.
     
    Viimeksi muokattu: 11.08.2017
    Diaz\ tykkää tästä.
  23. Diaz\

    Diaz\ Tukijäsen

    Viestejä:
    1 800
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No kyllä niitä siistejä pukkauksia tehdään taatusti edelleen tilanteen niin vaatiessa. Jos tuota linkattua kuvaa katsoo niin lokari on sen verran lytyssä että ei ole enää mikään pieni pusku ollut kyseessä.
     
    Viimeksi muokattu: 11.08.2017
    Gize tykkää tästä.
  24. Awelonian

    Awelonian Residentti maahanmuuttaja Make ATK Great Again Team AMD

    Viestejä:
    444
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ihanaa. Motariin liittyvä ramppi -> kiihdytän 115km/h ettei tarvitse survoa väkisin. Siinä motarilla ajava Golf-kuski päättää että hän blokkaa nyt mua ja kiihdyttää äkkiä rinnalle kun sen äskön rampilla ohitin ja pistin vilkun päälle. Painoin enemmän kaasua ja vedin eteen, seurasi valoshow, rinnalle tuleminen ja kansainväliset käsimerkit. Hän kääntyi seuraavasta rampista pois (n. 1,4km). Ihanaa.
     
  25. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    78
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Tuo on reaalista suomalaista liikennekulttuuria ja näkemystä "yhteispelistä" ihan perstuntumalla!
     
    Chekkit tykkää tästä.
  26. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    206
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kuulostaa jokseenkin oudolta käytökseltä. Ihmettelen, ettei omalle kohdalle ole vastaavia osunut
     
  27. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    541
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Itse olen muutamia tarkoituksella liittymisen blokkaavia tyyppejä silloin tällöin tavannut. Kun noiden kanssa tietyissä tilanteissa pääsee keskusteluyhteyteen niin melkein kaikilla on sama selitys siitä että kun kiihdytyskaistalla on kolmio niin se tarkoittaa että päätiellä ajavan eteen ei saisi tulla ja tätä aktiivisesti yritetään estää. Eli oman kokemuksen mukaan kyseessä on vain siitä että jotkut ymmärtävät lain täysin pieleen.
     
    SR50La tykkää tästä.
  28. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    334
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ihan hyvä kun on sen verran tehokas auto niin ei hypi golffit nenille, jos alkavat kirittämään. Tossa kun alkaa jarruttelemaan niin varmaan alkaa se kirittäjäkin jarruttelemaan jolloin soppa onkin valmis.

    Monestikin liityn hyvin usein edelle, en taakse. Koen sen jotenkin yksinkertaisempana. Samoin tuntuu järkevämmältä jos rampista tuleva liittyy minun eteen, ei taakse. Taakse tulijaa saa aina vahdata, että siirtyykö esim samantien ohituskaistalle rinnalle.
     
  29. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    233
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016

    Toisaalta taas taakse on helpompaa ja turvallisempaa liittyä. Usein kun näen säätöjä tai vaaratilanteita ne liittyy juuri siihen, että yritetään ehtiä rampilta "väkisin" eteen. Viimeisin tapaus oli pari autoa eteenpäin bemari (klikkiotsikko) liittyi nelosen motarille ruuhkassa possujonoon, matkailuauton taakse oli paikka ehdolla, mutta piti kiihdyttää rampilla vielä eteen ja meni sitten koko homma pitkäksi pientareen puolella. Näytti tosi fiksulta.
     
  30. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    334
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Niin no järki käteen tottakai. Sinne mennään missä sitä tilaa tuntuu olevan. Harvoin edes on kovin ahdasta täällä Suomessa.
     
  31. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    338
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Puhumattakaan siitä, miten fiksun näköinen tilanne syntyy, kun pientareelle liittymisen venyttävä ei huomaa, että asuntoauton vasemmalta ohittanut autoilija on vaihtamassa takaisin oikealle kaistalle. Tältä oikeaoppisesti ohittajalta tuskin voidaan edellyttää oletusta, että pientareen puolelta singahtaa joku kaistalle. Siinä saa sitten neljästä kymmeneen autoilijaa polkaista jarrua vähän reilummin. Toisinaan kun toiminnasta huomaa hyvin selvästi, ettei liittyjä huomioi muita asioita, kuin matkailuauton keulan ja liityntäkaistan lopun. Kaikki muu unohtuu muutamaksi sekunniksi. Ei läheskään aina, mutta usein kuitenkin.
     
    SR50La, Tommy Goldfish ja lnaukkar tykkäävät tästä.
  32. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    338
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Juuri näin. Ongelma tuskin kenellekään on ympäristöä havainnoivat hitaampien eteen liittyjät, vaan ne liittyjät, joille se liittymistilanne tulee jollain ihmeen tavalla yllätyksenä. Siinä menee joidenkin aivot solmuun ja seuraa pientä sekoilua. :D

    Ylipäätään liian monella tuntuu olevan hankaluuksia päätellä, mitä tulee todennäköisesti tapahtumaan seuraavan viiden sekunnin päästä, ellei tätä ihan tosissaan pysähdy miettimään. Sitten kun vielä pitäisi osata varautua vaihtoehtoihin, homma ampuu täysin yli. Tunnen yhden tällaisen henkilön ja vaikka hän ajaa yleensä korkeintaan suurinta sallittua _mittarin mukaan_, jännittää kyydissä silti. En menisi koskaan kyytiin, jos tämä ajelisi ylinopeutta.
     
    Viimeksi muokattu: 12.08.2017
  33. petepas

    petepas

    Viestejä:
    231
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itiksen Prisman parkkihallissa taas: naiskuski joka tuli oikealta viittilöi minua menemään ensin. Samalla kun on saanut viittilöivän käden laskettua ratille lähteekin itse matkaan :facepalm:

    Onneksi en luota kanssakuljettajiin :)
     
  34. Mane

    Mane

    Viestejä:
    233
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Sori, menkööt humalan piikkiin mutta oli pakko korjata.
     
  35. Manezi

    Manezi

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Voi morjens taas näitä moottoritielle liittyjiä... periaatteestakaan en anna tietä, 138 säätimessä ja eiköhän sieltä tule mersun katumaasturi rinnalle, muutoin tyhjä tie, hyvä ettei peilit koske kun en vain vaihda kaistaa, antaa tuo kasko tiettyä turvaa näille idiooteille, ottaisi nyt edes 5m eteen tai taakse kun liittyy...

    No mutta vilkkuahan se siinä rinnalla tarjoaa ja hyökkäilee kaistalle mutta lopulta luovuttaa ja jää taakse.. palkintoja tästä on vilkku/töötti/kansainväliset show :D nyt oli jopa pakko ottaa rekkari talteen josko olisi ollut ihan lähialueen ääliö... järjetön kiihdytys ohitse ja ylättäen saa puolen kilometrin pässä lipua ohitse.. pff....

    Kuka helvetti on alkanut antaa tietä moottoritielle liittyjille?
     
    Fact0ry, lnaukkar, Proscribo ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  36. Biker75

    Biker75

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Kun täällä väännetään siitä olisiko hälytysautojen turvallista töniä liikkuvia autoja jne, niin katsokaapa tästä tuuppimista :)
     
    rane58 ja Chekkit tykkäävät tästä.
  37. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    1 741
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Vähän eri asioita. Tuolla tuupitaan siksi, koska on sotatila ja jos ajaa liian hiljaa tai pysähtyy, tulee joku pommimies ja räjäyttää koko alueen taivaan tuuliin. Myös auton rakenne on täysin erilainen.
     
    rane58 tykkää tästä.
  38. Mane

    Mane

    Viestejä:
    233
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Yksi tuttu sai kerran poliisilta sakot "turhasta kaistanvaihdosta" kun oli luullut olevansa joustava ja teki liittyjälle tilaa. Sen jälkeen en ole itse enää väistellyt mihinkään ja ajanut juuri sitä nopeutta mitä ajaa, hidastelematta tai kiihdyttämättä. Se on sen kolmion takaa tulevan liittyjän vastuulla tulla liikenteeseen mukaan. Ja kun itse olen liittymässä niin sama peli pätee myös, eli en odota että joku alkaisi minua väistämään vaan sovitan oman tuloni sitten muun liikenteen vauhdin mukaan.
     
  39. E_Mustakari

    E_Mustakari

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jumalauta saatana jos olisin ollut omalla painavalla romulla tänään liikenteessä mutta kun oli pieni, kevyt ja liian uusi laina-auto.
    Aivan viime metreillä ohituskaistan loppuessa transitti painoi väkisin kylkeen. Ei olisi auttanut jarruttaminen, takana oli tulossa satasta Suomen liikenteelle harvinaisen tiheä ja pitkä jono. Ei ollut edes auton mittaa välejä. Katsoin että tosiaanko se väkisin tunkee siihen, ja siihen änkesi. Pientareelle oli pakko väistää että vältin helvetin monen auton ketjukolarin. N. puolen metriä kylkien välillä oli vielä tilaa joka siinä tilanteessa, oikean puolen renkaat soran reunamilla tuntui aika vähältä.
    Kuinka tässä nyt olisi käynyt jos en olisi väistänyt vaan antanut sen tulla kylkeen?
     
  40. Korppikuningas

    Korppikuningas

    Viestejä:
    794
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tänään ajeltiin satasen alueella ja istuin kyydissä. Mentiin ohi autosta mitä ajo nainen joka ei koko sen ohitustilanteen aikana nostanu katsetta puhelimestä mitä se kyttäs. Ihan kattomalla katoin, että nostaako se katsetta, mutta ei nostanu. Tollanen puhelimen käyttö ajon aikana ärsyttää.

    edit: niin ja samalla matkalla ihmettelin että mitä edessä oleva auto seilaa kaistalla ja kun ohi mentiin, niin siellä joku ämmä keskitty enemmän puhelimeen, kun siihen ajamiseen.

    Naiset on kyllä pahimpia näissä. Ei turvavöitä, räplää puhelinta ja ajaa ylinopeutta.
     
    N1kkel ja Gekko Kamen tykkäävät tästä.
  41. Walla

    Walla

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Näinhän sen pitäisikin mennä (noh, ruuhkassa ja lyhyilä kiihdytyskaistoilla joutuu välillä tilaa antamaan), mutta aina on sitten näitä tapauksia, jotka eivät tyhjällä moottoritiellä onnistu mitenkään huomioimaan sitä yhtä autoa liittyessään, vaan on ihan pakko tulla 80km/h viime hetkellä eteen ja pakottaa toinen väistämään ettei tule peräänajoa. Sen verran usein noita on, että alkaa vaistomaisesti varautumaan äkkijarrutukseen ja katsomaan onko viereinen kaista vapaana väistöä varten, vaikka pidänkin vakkarin päällä ja oman kaistan. Onneksi sen yleensä näkee sen liittyvänkin käytöksestä kuka osaa joko kiihdyttää tai hidastaa, ja kuka tulee tasaisen tappavaa vauhtia kylkeen jos ei väistä.
     
  42. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    94
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Tänään taaempaa seurasin, kun peräkärryä perässään vetänyt Quasqain kuski ei voinut joustaa ja antaa paikallisliikenteen bussille tilaa littyä motarille (kaasua nostamalla/lisäämällä tietysti), vaan bussilta loppui kiihdytyskaista kesken ja se joutui liittymään motarille piennar pöllyten. Varmaan bussikuski kiitteli mielessään tätä Nissanin kuskia. Laki on laki, mutta kai sitä sen verran voisi joustaa, että antaa isolle ja hitaasti kiihtyvälle ajoneuvolle tilaa liittyä?
     
  43. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    1 741
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niinhän sitä voisi ja olisi suotavaa, mutta maailma on täynnä omahyväisiä urpoja, joille sujuvaa yhteistoimintaa paljon tärkeämpää on olla oikeassa ja päästä "opettamaan" muita näiden virheistä.
     
    Willema ja N1kkel tykkäävät tästä.
  44. LendZi

    LendZi

    Viestejä:
    15
    Rekisteröitynyt:
    07.11.2016
    Tiedän erään autokouluopettajan joka on ainakin helvetin tarkka ettei kenellekään anneta rampilla tilaa, edes em. tilanteissa. Eipä sillä, pidän kyseistä henkilöä myös hieman omahyväisenä mulkkuna ja kyseenalaistan opetuksen.
     
  45. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    85
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kovin usein ei liikenteessä ärsytä mikään mutta viime viikonloppuna tuli ajettua 1600km suomen rajojen sisällä niin kyllähän sinne taas muutama ärsyttävyys sattui. Ajopelinä oli pitkäkorinen 4x4 tdi transporter ja pyrin ajamaan vakkari päällä aina niuku nauku sellaista vauhtia ettei peltipoliisit hermostu.

    1. Hautajaiskulkueet. Sattui kaksi tuhottoman pitkää hautajaiskulkuetta maantiellä paikoissa joissa ei ole toivoakaan nähdä edes ison pakettiauton korkeudelta että mikä sitä jonoa vetää, vauhti hummasi 50-70 km/t 80 alueella ja oli tosi tuskaista päästä ohi kun ohituspaikkoja ei ole ja letkassa ei tunnu olevan välejä joihin voisi turvallisesti palata. Kummankin kulkueen perässä ajoin aluksi varmaan puolisen tuntia ajatellen että joku traktori tmv. kerää jonoa ja kyllä se jossain kohtaa alkaa vetämään. Eipä alkanut. Pitäisivät pidempiä välejä, merkkaisivat takimmaisen auton vaikka kyltillä niin tietäisi alkaa heti ohittamaan.

    2. "Minähän en pakettiauton perässä aja" -tyypit. Vakkarissa 105 km/h gepsivauhtia ja henkilöauto menee ohi. Sit se tulee eteen ja hivuttautuu pikkuhiljaa perä edellä vastaan niin että joudun naksuttelemaan vakkarista pois vauhtia. Lopulta menen ohi kun alkaa olla jo alle 100 vauhtia. Siitä seurasi sitten pitkien valojen vilkuttelu kun palasin takasin kaistalle. Tällaisia sattui matkalle useampikin. Varsinkin kun keli ja valaisuustilanne heikkeni, ei uskalletakaan pitää kelvollista marssivauhtia mutta jäädään kuitenkinkin niin lähelle eteen ajamaan ettei viitsi käyttää isoja lisävaloja.

    3. Takaisin tullessa isolla kuormalla en enää ajellut niin reippaasti kun ei tuo auto ole mikään raketti kantavuutensa rajoilla. Päädyin sitten ajelemaan jonkun tila-auton takana 100 alueella n. 90 nopeutta ja kaikki oli ihan ok. PAITSI että tämä tila-auton kuljettaja "auttoi" jokaista meidät ohittanutta painamalla jarrua siinä kohdassa kun ohittaja oli rinnalla. Sekin otti kaaliin nopeasti, varsinkin kun ohituspaikkaa piti sitten kytätä todella kauan.
     
  46. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    338
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toi on ihan hemmetin ärsyttävää ohittajankin näkökulmasta kun olet siinä viittä vaille rinnalla ja ohitettavan jarruvalot syttyy niin väistämättä siinä keventää ja tulee hetkellinen epätietoisuus, että jäikö itsellä jotain näkemättä jonka takia toi jarruttaa. Tuon takia ohitus ei ole sitten niin sujuva ja nopea kuin se voisi olla.
     
  47. Walla

    Walla

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Koko hautajaissaattueen idea on, että siellä ei vedetä kauhealla kiireellä, eikä kukaan pujottele siellä seassa ohi. Muutenhan se olisi helpompaa vain olla ajamatta saattuessa. Aika monella paikkakunnalla ainakin Etelä-Suomen ulkopuolella on ihan normaalia, että päinvastoin vastaantuleva liikennekin pysähtyy. Ainakin päädyt aika monen muun "mikä ärsyttää kanssa autoilijoissa" listalle jos noin toimit.
     
  48. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    85
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos joku pahoittaa mielensä siitä että en Rovaniemi-Ranua-Pudasjärvi välillä jaksa alkaa yli puolta tuntia kurnuttamaan todella vaihtelevaa alinopeutta kahden tuollaisen letkan perässä niin siitäpä sitten vain.

    Erityisesti kun tiesi että on 700km ajamatta kyseiselle päivälle totta kai tiukahko aikataulu. Maantieltä pois tommoset kiitos.

    (muoks: tulipa huono lause)
     
    Viimeksi muokattu: 14.08.2017
  49. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    541
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Jotkut tilanteet ovat poikkeuksia, mutta yleensä ottaen homma toimii parhaiten kun kiihdyttäjä näkee päätellä ajavien pysyttelevän tasaisella nopeudella, niin ei tarvitse arpoa ehtiikö eteen vai taakse.

    Varsinkin autokoulunopettajalla on luultavasti tullut satoja kertoja tilanne eteen että on ensin ohjeistettu oppilas kiihdyttämään kunnolla alkuvauhdit, vilkaisemaan päätieltä muiden nopeuden ja tekemään arvio siitä mihin väliin mahdutaan ja sitten kun oppilaan vauhti sillä hetkellä veisi juuri jonkun auton viereen kehotetaan hieman hölläämään kaasua(tässä tulee luontaisesti viive siitä että annetaan ohje siihen että oppilas alkaa reagoida) ja samalla joku p***eleen k**ipää :D alkaa sitten siellä päätiellä hidastaa päästääkseen autokouluauton eteensä, joka juuri on alkamassa pienentää omaa vauhtiaan että pääsisi liittymään taakse ja nyt joudutaankin hidastamaan vielä lisää eikä kaikkien hidastamisen takia siellä takana enää olekaan riittävää tilaa liittyä, kaista alkaa loppua ja sitten yritetään vielä ohjeistaa nopeasti nostamaan kierrokset kuuteen tonniin että päästäisiin sen epätasaista vauhtia ajavan eteen sittenkin ja kun oppilas on saanut uuden kiihdytyksen käyntiin, alunperin päätiellä hidastava onkin jo tehnyt uuden suunnitelman ja kiihdyttää siihen kohtaa mihin ajokouluauton toissijainen liittymissuunnitelma olisi sijouttunut ja... :D Tai näin voisi kuvitella ainakin kun päätiejormat yrittävät olla "avuliaita" noissa tilanteissa.
     
  50. Diaz\

    Diaz\ Tukijäsen

    Viestejä:
    1 800
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mikä vika qashqain taakse liittymisessä sitten oli? Vai oliko turvavälit vaihteeksi se oikea syy eikä "joustamattomuus".
     
    apek tykkää tästä.