Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
165
Lisätoiminnoista riippumatta, on tuo kosketusnäyttö jo ihan "peruskäytössäkin" paljon näyttö+näppäimet-comboa vaarallisempi.

V70 vaihtui V90:seen eli näppäimet kosketusnäyttöön. Osa toiminnoista hoituu napeilla ratista, mutta osa vaatii kosketusnäytön käyttöä, kuten ilmastointi, penkilämmittimet, radio ja puhelin välillä, joka taas vaatii sekunnin parin keskittymistä näyttöön. Välillä sekään ei riitä, ja liikkuvassa autossa ainakin minä teen virhepainalluksia. Sen mitä ajoa avustavat järjestelmät parantavat liikenneturvallisuutta, niin tuo näyttö heikentää, ±0.

Apple carplayt ja android autot sitten vielä erikseen, mutta väitän että nekin lisäävät puhelimen räpeltämistä ajon aikana. Moni asia on helpompi tehdä suoraan siitä kuitenkin piuhan päässä olevasta puhelimesta kuin näytön kautta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Itse huomannu sen että tuolla "uusimmalla" autolla mikä itsellä on ('04 Avensis) olen joutunu katsomaan enemmän radiota/ilmastointilaitetta enemmän säätäessä kuin vanhemmissa autoissa, onneksi kuitenkin ratissa on napit radiolle.
Mutta joo, noita puhelimen käyttäjiä on kyllä tullu vastaan aivan liikaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Ihmettelin kun jouduin tuoreen Audi S3 perässä liittymään satasen motarille 70 tänä aamuna. Yleensä nuo sporttiversion kuljettajat osaa käyttää kaasua ja hidastelijoina on aivan muunlaisia autoja. Päästiin motarille, alinopeus jatkui, kiihdytin vasemmalta ohi, kuskilla kännykkö kädessä ja sitä selaili... Justiinsa niin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 699
Kunhan ei esim. vilkun käyttöä siirretä jonkun android appsin taakse jne. niin eiköhän normaali ihminen osaa olla käyttämättä tuota niin että pysyy tiellä. Appsin ilmaisversio voisi vaikka näyttää mainoksia 10sek ennenkuin vilkku kytkeytyy.
"Normaali ihminen" ei osaa ajaessaan olla räpeltämättä facebookkia puhelimellaankaan, saati sitten jos olisi joku tuollainen hillitön monitori siinä ratin vieressä viemässä kaiken mahdollisen huomion somesisältöineen. Siihen sitten päälle pakkasaamu ja hitaasti reagoiva paneeli, niin jo rytisee.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Aamulla taas seniili vanha kyrpä Mersun kanssa junnaa rekan vierellä vasenta kaistaa mittarissa se 70-80km/h mitä rekallakin, eikä ketään edessä mutta kymmeniä autoja perässä sumpussa.

Sitten kun menen vähän lähemmäksi ja vilkutan pitkiä kerran niin ainoa reaktio oli jarrut pohjaan. Noh odotin hetken ja menin oikealta ohi kun sinne tuli kaista lisää niin kappas 200cdi mersusta löytyi kaasu, harmi vain ettei toi farkku w211 kovin ripeästi tuolla koneella liiku niin pääsi heittämällä ohi, siinä se sitten roikku peräkontissa kiinni. Harmi kun ei tullut rampille asti perässä, olisin pysäyttänyt ja käynnyt vähän keskustelemassa Herran kanssa liikennekäyttäytymisestä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Mutta kun se puhelin on pultattu autoon kiinni ja autossa luuri jonka nostat korvalle on se taas sallittua.

Tosiiaan tarkoitin noita auton kontrolleka jotka siirtyy kosketusnäytön taakse niin yhtä kauan niissä joudut silmäsi kauemmaksi kääntämään lukiessa ok tekstiviestiä kuin että katsot mistä sitä saikaan ilmastoinnissa lämpötilan säädön tai etulasiin sadeilman höyrynpoiston kunnei auton pid säätö ehtinyt autoon tuomasi lumen määrään reakoida tai et ajoitkin ylläen sumuun.
Voitko laittaa esille lainkohdat joihin tuo näkemys perustuu?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Mulla on ainakin kaverilla opel ampera (2013, jos vuosimalleissa on sisätiloissa eroja). Siinä on keskikonsoli sellasta harmaata muovia ja kaikki painikkeet on samanlaisia ja kapasitiivisia. Koeajoin autoa niin ei hyvää päivää sitä sekoilun määrää kun jotain koittaa sieltä säätää, helvetin vaarallista kun ei mitään näppituntumaa ole. Kosketusnäytöistä saa sentään halutessaan intuitiivisempia, esim lämpötilalle selkeä värikoodaus ja selvät isot kuvakkeet esim radiolle tms. Toi harmaa muovi oli kyllä eniten perseestä ja kaverikin sen myönsi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Aamulla taas seniili vanha kyrpä Mersun kanssa junnaa rekan vierellä vasenta kaistaa mittarissa se 70-80km/h mitä rekallakin, eikä ketään edessä mutta kymmeniä autoja perässä sumpussa.

Sitten kun menen vähän lähemmäksi ja vilkutan pitkiä kerran niin ainoa reaktio oli jarrut pohjaan. Noh odotin hetken ja menin oikealta ohi kun sinne tuli kaista lisää niin kappas 200cdi mersusta löytyi kaasu, harmi vain ettei toi farkku w211 kovin ripeästi tuolla koneella liiku niin pääsi heittämällä ohi, siinä se sitten roikku peräkontissa kiinni. Harmi kun ei tullut rampille asti perässä, olisin pysäyttänyt ja käynnyt vähän keskustelemassa Herran kanssa liikennekäyttäytymisestä.
Nämä on kyllä kaikkeista parhaita, noista melkein nauttii kun sitten omaa tyhmyyttään vittuuntuvat kanssakuskiin.

Kaikkia ei ole vissiin älykkyysosamäärällä siunattu.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Nämä on kyllä kaikkeista parhaita, noista melkein nauttii kun sitten omaa tyhmyyttään vittuuntuvat kanssakuskiin.

Kaikkia ei ole vissiin älykkyysosamäärällä siunattu.
Tämä ja kun Suomessa ruuhkat ei johdu siitä että ihmisiä olisi paljon vaan siitä että asenne liikenteessä on "minä itse" ja muut on vain ilmaa. Nopeasti ohi ja oikealle kaistalle ja päästetään se nopeampaa ajaja ohi ilman pelleilyä, tarkkaillaan ympärillä olevaa liikennettä, keskitytään siihen ajamiseen ei salattuihin elämiin! Liikennevaloista pääsis tupla määrä autoja kun lähdettäis rivakasti liikkeelle eikä ruvettais laittamaan sitä vaihdetta silmään siinä vaiheessa kun se vihreä jo palaa. Ei tukita niitä risteyksiä kun sitten sieltä sivukadulta ei pääse pois tai jos pääsee niin yksi auto kerralla ja jos sieltä on tulossa 5 autoa niin viimeinen joutuu odottaa 10min ennen kuin pääsee pois, vetoketju, sitä ei osata eikä kyllä liikenneympyrässä ajoa.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Aamulla taas seniili vanha kyrpä Mersun kanssa junnaa rekan vierellä vasenta kaistaa mittarissa se 70-80km/h mitä rekallakin, eikä ketään edessä mutta kymmeniä autoja perässä sumpussa.

Sitten kun menen vähän lähemmäksi ja vilkutan pitkiä kerran niin ainoa reaktio oli jarrut pohjaan. Noh odotin hetken ja menin oikealta ohi kun sinne tuli kaista lisää niin kappas 200cdi mersusta löytyi kaasu, harmi vain ettei toi farkku w211 kovin ripeästi tuolla koneella liiku niin pääsi heittämällä ohi, siinä se sitten roikku peräkontissa kiinni. Harmi kun ei tullut rampille asti perässä, olisin pysäyttänyt ja käynnyt vähän keskustelemassa Herran kanssa liikennekäyttäytymisestä.
Liekkö sama kyrpä sattunut itsellekin kerran kohdalle. Auto ainakin täsmää. Roikkui vasemmalla satkun alueella 85km/h vaikka ketään ei oikealla ollut pitkiin aikoihin. Valojen vilkutteluun reagoi jarruttamalla ja viittoi oikealle. Sitten yritti estää sieltä ohi ajamisen, mutta eihän sen mannelavetin puhti tosiaan riittänyt. Tosin ihan eri puolella Suomea taidetaan ajella...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Et taida muistaa aikaa jolloin oli autoissa "handsfreenä" johdollisena luurina.

Otetaan nyt vaikka tämä..
Retroluuriin puhumisesta ajaessa ei napsahda sakkoja

Perua juuri 90- luvun autojen gsm-puhelimista.
On tuo tulkinta ihan muistissa vielä. Onkohan tuosta mitään tuoretta laintulkintaa tehty oikeusasteissa? Luultavasti ei koska ei kai tuollaista oikeasti kukaan käytä. Nykyään poliisi voisi mielestäni ihan hyvin samojen lakien kanssa antaa tosin sakot jos se oikeuden tulkinta puuttuu, eli vanhoja tapoja ei aina jatketa tilanteiden muuttuessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Tosiiaan tarkoitin noita auton kontrolleka jotka siirtyy kosketusnäytön taakse niin yhtä kauan niissä joudut silmäsi kauemmaksi kääntämään lukiessa ok tekstiviestiä kuin että katsot mistä sitä saikaan ilmastoinnissa lämpötilan säädön tai etulasiin sadeilman höyrynpoiston kunnei auton pid säätö ehtinyt autoon tuomasi lumen määrään reakoida tai et ajoitkin ylläen sumuun.
Fordissa on ratin lämmittimen kytkin vain kosketusnäytöllä. "Helppo" pakkasaamusin kytkeä päälle ja sitten vauhdissa pois. Ei ole kyllä yhtään ajateltu.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Tämä ja kun Suomessa ruuhkat ei johdu siitä että ihmisiä olisi paljon vaan siitä että asenne liikenteessä on "minä itse" ja muut on vain ilmaa. Nopeasti ohi ja oikealle kaistalle ja päästetään se nopeampaa ajaja ohi ilman pelleilyä, tarkkaillaan ympärillä olevaa liikennettä, keskitytään siihen ajamiseen ei salattuihin elämiin! Liikennevaloista pääsis tupla määrä autoja kun lähdettäis rivakasti liikkeelle eikä ruvettais laittamaan sitä vaihdetta silmään siinä vaiheessa kun se vihreä jo palaa. Ei tukita niitä risteyksiä kun sitten sieltä sivukadulta ei pääse pois tai jos pääsee niin yksi auto kerralla ja jos sieltä on tulossa 5 autoa niin viimeinen joutuu odottaa 10min ennen kuin pääsee pois, vetoketju, sitä ei osata eikä kyllä liikenneympyrässä ajoa.
Nojuu, täällä tampereella saa aina todistaa yliopistonkulmalla ennen sitä helvetin isoa risteystä kun ruuhka aikana ikinä ei kukaan osaa jäädä odottamaan omaa vuoroaan sinne valon tykö kun risteys on täynnä, vaan se auto juntataan siihen keskelle risteystä. Ja sitten kun valo vaihtuu niin alkaa hirveä änkeeminen joka suuntaan kun kukaan ei enää tiedä kuka saa ajaa ja missä.

Sehän on vissiin laissa määrätty että sinne risteysalueelle ei ajeta ilman että on tiedossa, että sieltä pääsee ulos.

Fordissa on ratin lämmittimen kytkin vain kosketusnäytöllä, ilmastointi-välilehdellä. "Helppo" pakkasaamusin kytkeä päälle ja sitten vauhdissa pois. Ei ole kyllä yhtään ajateltu.

Yksi lisäsyy olla ostamatta noita vm.05 (muturaja) uudempia autoja kun alkaa olemaan kaikkea ja nuo kosketusnäytöt kyllä kruunaa koko paskan sitten jo. Mulla menee ajoittain jo hermo vm99 saabin automaatti-ilmastoinnin kanssa kun säätelee itseänsä miten sattuu vastoin kuskin tahtoa.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Ite olin aikoinaan helsingissä kuorma-autolla työhommia ajelemassa ja sain elämäni toiseksi suurimman sekopääkohtauksen aikaan kun en mennyt risteykseen blokkaamaan risteävää liikennettä täysin vihreillä. Seuraavilla päästiin sitten hyvin yli, mutta voi jeesus sitä torven ja keskisormen määrää. Sankari vielä kiihdytti ohi (2 kaistaa siihen suuntaan) ja vetäsi jonkun kerrostalon pihaan kaistan yli, oli ehkä n. 3cm päässä ettei kolissut ja onneksi ei ollu jalankulkijoita juuri siinä kohti. No, sen vikahan tuo olisi ollut jos ois rytissyt.

En kyllä mitenkään ymmärrä miten nuo jotkut onnistuu niin pahasti päreensä polttamaan tuolla liikenteessä, suurin palaute mitä itse olen antanut ilman toisen tahallista perseilyä on ollut se lyhkäinen torven painallus.

Niin, ilman toisen perseilyä. Se pahin sekopää kohtaus tuli aikoinaan kohille, kun ajelin keskellä yötä keskisuomesta etelää kohti wanhalla mitsun raadolla ja yritin mennä vakkari päällä ohituskaistalla jonkum sankarin sijaisauto (luki ihan kyljessä) volvon ohi. Kaveri ensin kiihdyttää, sitten jarruttaa ja ei päästä minua takaisin oikealle kaistalle ennenku vedän n. 1 centin päähän sen kyljestä. Alkoi nimittäin ohituskaista loppua kesken.

Keskisormea näytin ja torvea soitin, sitten jäin kiltisti ajelemaan perään.

Seuraavalla ohituskaistalla jannu vetää liinat kiinni, jolloin vaihdan vasemmalle ettei itsellä tartte pysähtyä niin taas sama kaasu jarru leikki. Tällä kertaa vedän kylkeen kiinni jo hyvissä ajoin, kaasu löytyi. Tuli hivenen viitottua jälleen.

Loppumatka, 200km, menikin sitten tämän sankarin perässä ajellen 80kmh 100 alueella, kerran käytiin taas rinnakkain kun oltiin hetki menty ohituskaistan kohdalla 40kmh peräkkäin.

Tultiin lahden motarille, kaveri vetäsi siellä taas liinat kiinni mutta päästi tällä kertaa ohi. Sitten se tuli perässä 130khm n. 20cm turvavälillä, räpsytteli valoja, yms paskaa. Silloin meinasi jo tosissaan keittää ja kaivelin takapenkiltä valmiiksi metrisen jatkovarren (olin ollut autoa ropaamasaa kaverin hallilla, joteb koko auto oli täynnä osia, renkaita ja työkaluja) ja toivoin että kääntyisi rampista perään, jolloin voisin itse vetää liinat kiinni ja käydä lyömässä sen varren sankarin sijaisautovolvon konepeltiin pystyyn. Ikävä kyllä ei kääntynyt.

Sankari oli n.40-50 vuotias, ihan siistin näköinen mies.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Ite olin aikoinaan helsingissä kuorma-autolla työhommia ajelemassa ja sain elämäni toiseksi suurimman sekopääkohtauksen aikaan kun en mennyt risteykseen blokkaamaan risteävää liikennettä täysin vihreillä. Seuraavilla päästiin sitten hyvin yli, mutta voi jeesus sitä torven ja keskisormen määrää. Sankari vielä kiihdytti ohi (2 kaistaa siihen suuntaan) ja vetäsi jonkun kerrostalon pihaan kaistan yli, oli ehkä n. 3cm päässä ettei kolissut ja onneksi ei ollu jalankulkijoita juuri siinä kohti. No, sen vikahan tuo olisi ollut jos ois rytissyt.

En kyllä mitenkään ymmärrä miten nuo jotkut onnistuu niin pahasti päreensä polttamaan tuolla liikenteessä, suurin palaute mitä itse olen antanut ilman toisen tahallista perseilyä on ollut se lyhkäinen torven painallus.

Niin, ilman toisen perseilyä. Se pahin sekopää kohtaus tuli aikoinaan kohille, kun ajelin keskellä yötä keskisuomesta etelää kohti wanhalla mitsun raadolla ja yritin mennä vakkari päällä ohituskaistalla jonkum sankarin sijaisauto (luki ihan kyljessä) volvon ohi. Kaveri ensin kiihdyttää, sitten jarruttaa ja ei päästä minua takaisin oikealle kaistalle ennenku vedän n. 1 centin päähän sen kyljestä. Alkoi nimittäin ohituskaista loppua kesken.

Keskisormea näytin ja torvea soitin, sitten jäin kiltisti ajelemaan perään.

Seuraavalla ohituskaistalla jannu vetää liinat kiinni, jolloin vaihdan vasemmalle ettei itsellä tartte pysähtyä niin taas sama kaasu jarru leikki. Tällä kertaa vedän kylkeen kiinni jo hyvissä ajoin, kaasu löytyi. Tuli hivenen viitottua jälleen.

Loppumatka, 200km, menikin sitten tämän sankarin perässä ajellen 80kmh 100 alueella, kerran käytiin taas rinnakkain kun oltiin hetki menty ohituskaistan kohdalla 40kmh peräkkäin.

Tultiin lahden motarille, kaveri vetäsi siellä taas liinat kiinni mutta päästi tällä kertaa ohi. Sitten se tuli perässä 130khm n. 20cm turvavälillä, räpsytteli valoja, yms paskaa. Silloin meinasi jo tosissaan keittää ja kaivelin takapenkiltä valmiiksi metrisen jatkovarren (olin ollut autoa ropaamasaa kaverin hallilla, joteb koko auto oli täynnä osia, renkaita ja työkaluja) ja toivoin että kääntyisi rampista perään, jolloin voisin itse vetää liinat kiinni ja käydä lyömässä sen varren sankarin sijaisautovolvon konepeltiin pystyyn. Ikävä kyllä ei kääntynyt.

Sankari oli n.40-50 vuotias, ihan siistin näköinen mies.
Itelle ei ole noin törkeää vielä (ei varmaa kauaa mene, että näen) sattunut. Noissa onneksi auttaa kun on tarpeeksi tehokas auto jolla voi polkasta ohi jostakin vittuilevista riisikipoista. Sitten jos vastassa on se premium mersu niin on vähän vaikeampaa.

Kieltämättä nykyisellä liikenteen menolla tuntuu ihan turvalliselta, että kontista löytyy kaikkea jakoavaimia, jatkovarsia ja hallitunkin pumppuvarsia joilla voi tarpeentullen puolustautua jotakin hullua vastaan. Tai opettaa käytöstapoja jollekkin tampiolle. :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Yksi tietty asia liikenteessä ärsyttää hieman epäloogisesti. Jo joskus 60-luvulla hessu hopo animaatioissa esitettiin rattiraivon vaikutuksia ja niistä on puhuttu ja tehty tutkimuksia jatkuvasti sen jälkeenkin. Oma ajatus jotenkin vain menee niin että jos ongelmasta ollaan tietoisia niin asian voisi korjata, silti niitä kilipäitä näkee jatkuvasti jotka vajoavat apinan tasolle ratissa heti jos joutuvat hetkellisesti hidastamaan muun liikenteen seassa, joka on tosin ihan yhtä epäloogista kuin se että ihmiset oppisivat järjenkäyttöä ajaessaan. Toivotan robottiautot tervetulleeksi, jos sillä päästään viimeinkin "minulla on kiire!" apinoista eroon ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Kyllä ainakin minä haluan ajaa ihan itse... pelkäisiin henkeni puolesta tommosessa robottikärryssä.:lol:
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Tossakin ihmettelin eniten että miten joku voi noin kilahtaa täysin normi tilanteesta, tulin tosiaan vakkari päällä n. 3khm nopeampaa ohittamaan, osu ohituskaistoitus sopivasti kohdalle..

Jonkun egoboostailun reippaana kiihdytyksenä ja horisonttiin katoamisena tai kertapolkaisuna ja myöhemmin ohi päästämosenä oisin vielä jopa ymmärtänyt ja pistänyt lapsetuskohtauksen piikkiin, mutta tuo nyt oli täyttä perseilyä ja vittuilua koko 200km. Onneksi oli paljon tupakkia eikä kiire minnekkään..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Näihin raivoihin liittyen osui viikonloppuna oudompi kohtaaminen, jossa ehkä vahingossa provosin tai sitten toisella oli vain kova kiire.

Ajoin Lappeenrantaan päin luumäen tietyöalueen läpi. Vakkarissa rajoitus plus muutama. Ison hajuraon päässä edessä meni letka, joten yhtään nopeampaa ei olisi päässyt kuin sen jonkun sata metriä. Juuri ennen työmaata peräpuskuriin liimautui jokin eleetön ja hajuton auto, jonka merkistä tai mallista en sen kummemmin noteerannut. Siinä se ajoi puskurissa koko alueen läpi. Kun alkoi kaksikaistainen tie ja satasen rajoitus, niin huomasin kuinka kärkkyi heti vasenta kaistaa siinä takana. Samalla itsekin huvikseni polkaisin suoraksi ja reippaasti yli rajoituksen, jolloin se jäi kuin tikku sinne vasemman kaistan alkuun. Kun saavutin letkan ja olin siirtymässä vasemmalle, niin pitikin istua jarrulle kun yllättäen takaa tulikin joku aika kovaa. Sieltä se hajuton auto veti heittämällä ohi lähemmäksi kaksi markkaa mittarissa.

Hyvin se kulki kun sai rauhassa eka kiihdyttää :smoke:
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Itelle ei ole noin törkeää vielä (ei varmaa kauaa mene, että näen) sattunut. Noissa onneksi auttaa kun on tarpeeksi tehokas auto jolla voi polkasta ohi jostakin vittuilevista riisikipoista. Sitten jos vastassa on se premium mersu niin on vähän vaikeampaa.
Määritelmät on hieman laajia, joten riisikippohan on vaikka Lexus LFA tai Nissan GTR ja siihen se hieman paremmin varusteltu Mersu neekerimallin koneella, joka on premium.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Nojuu, täällä tampereella saa aina todistaa yliopistonkulmalla ennen sitä helvetin isoa risteystä kun ruuhka aikana ikinä ei kukaan osaa jäädä odottamaan omaa vuoroaan sinne valon tykö kun risteys on täynnä, vaan se auto juntataan siihen keskelle risteystä. Ja sitten kun valo vaihtuu niin alkaa hirveä änkeeminen joka suuntaan kun kukaan ei enää tiedä kuka saa ajaa ja missä.
Tuli parisen vuotta seurattua tuota kyseistä risteystä siitä vierestä. Kun alkoi työhuoneeseen kuulumaan torven sointi niin tiesi kellon olevan ainakin kolme :D Onhan tuo että risteykseen maalattu oikein ne "älä tule tähän" maalaukset ja silti sieltä yliopistolta tullaan ja täytetään se risteys.. Sammonkadun puolen mäestä taas valoista pääsee liikkumaan 2-3 autoa. Sieltä suunnalta tullessa on kyllä tatti otassa kun 100m matkaan menee 30min... taitaa olla tampereen ainoa todella paha ruuhkakohta, sen viinikan valojärjestyksen takia?
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Tuli parisen vuotta seurattua tuota kyseistä risteystä siitä vierestä. Kun alkoi työhuoneeseen kuulumaan torven sointi niin tiesi kellon olevan ainakin kolme :D Onhan tuo että risteykseen maalattu oikein ne "älä tule tähän" maalaukset ja silti sieltä yliopistolta tullaan ja täytetään se risteys.. Sammonkadun puolen mäestä taas valoista pääsee liikkumaan 2-3 autoa. Sieltä suunnalta tullessa on kyllä tatti otassa kun 100m matkaan menee 30min... taitaa olla tampereen ainoa todella paha ruuhkakohta, sen viinikan valojärjestyksen takia?
Onko Kuljetus Viinikka Oy... :D
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Niin, on riisikippoja ja "riisikippoja".

On mullakin riisikippo, jolla melkoisen moni vakio preemiummersu tai bmw jää. Tosin sen asian kokeiluun ei ole tuo yleinen liikenne parhaasta päästä, mutta myönnän kyllä itsekkin että on muutaman kerran happea tullut annettua tarpeen vaatiessa.

Sekin on kyllä tavallaan jännä homma, että mitä tehokkaampi auto on alla, sitä vähemmän itsellä poikastaa ja tarvitsee kiihdyttelyjä tehdä, ainakaan muiden tiellä liikkujien tekemisten takia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Määritelmät on hieman laajia, joten riisikippohan on vaikka Lexus LFA tai Nissan GTR ja siihen se hieman paremmin varusteltu Mersu neekerimallin koneella, joka on premium.
No joo tarkotus oli kuvastaa sitä eroa mikä noiden vehkeiden välillä voi olla. Kyllähän 500hv riisikippo saadaan tehtyä jos on tarvis ja ei se 100hv mesekään lienee tavaton ole.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Tuli parisen vuotta seurattua tuota kyseistä risteystä siitä vierestä. Kun alkoi työhuoneeseen kuulumaan torven sointi niin tiesi kellon olevan ainakin kolme :D Onhan tuo että risteykseen maalattu oikein ne "älä tule tähän" maalaukset ja silti sieltä yliopistolta tullaan ja täytetään se risteys.. Sammonkadun puolen mäestä taas valoista pääsee liikkumaan 2-3 autoa. Sieltä suunnalta tullessa on kyllä tatti otassa kun 100m matkaan menee 30min... taitaa olla tampereen ainoa todella paha ruuhkakohta, sen viinikan valojärjestyksen takia?
Joo siis toi on täysin mahdoton paikka kyllä, viimeviikolla ainakin tuppasi risteys tukkeentumaan kun sieltä sammonkadulta joku pisti sen isomman kokoluokan pakun siihen keskelle risteystä. :D

Tota saa tossa ihastella ajoittain kun poistuu koulusta sopivaan aikaan.

Toinen paikka mikä on ihan perseestä on nimenomaan se Sammonkadun risteys missä on ne kaikki tietyöt ja muut.

Toinen todellinen ruuhkapaikka täällä on myös tämä Pispalan vt. minkä varrella asustelen itsekin. Ihan yleisesti päivärytmiin kuuluva asia, että klo 15-17 välillä en pääse tästä pihasta autolla yhtään mihinkään. Lielahteen kävelee puolessa ajassa vs. jos autoa käyttää. Siksi käynkin asioilla vasta illemmalla kun ruuhka on hälvennyt.

Niin ja siis mitä meinaat viinikan valojärjestelyn kanssa vai meinailetko sitä isoa risteyshässäkkää siinä viinikan ja opiston välillä? Siinähän tuntuu aktiviteettia olevan kun raksa ja kaikki kyhätty siihen.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
No joo tarkotus oli kuvastaa sitä eroa mikä noiden vehkeiden välillä voi olla. Kyllähän 500hv riisikippo saadaan tehtyä jos on tarvis ja ei se 100hv mesekään lienee tavaton ole.
Niin ja kun ottaa vielä huomioon sen preemiomesen 1800kg omapainon niin eipä sellaisen 2000kg setin jättämiseen kovin kummoisia tarvita.

Se 300-500kg tekee jo melko höpöä kuitenkin tehopainosuhteelle
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Niin ja kun ottaa vielä huomioon sen preemiomesen 1800kg omapainon niin eipä sellaisen 2000kg setin jättämiseen kovin kummoisia tarvita.

Se 300-500kg tekee jo melko höpöä kuitenkin tehopainosuhteelle
Caterham 620R! Kaveri ajoi Ahvenistolla ekaa kertaa historic formula Fordilla 1,31 105hv koneella, siis minun muistikuvan mukaan.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Kyllä kyllä, nämä tämmöisethän on ihan omassa luokassaan. Pitikin heti kattoa, paljollako jonkun caterhamin saisi. Ei sillä, että mulla köyhänä rahaa olisi.


Lähinnä viestilläni tosin otin kantaa siihen, että pääsääntöisesti "preemio" mersut/bemarit/audit (ainakin ne preemiomallit) on ton verran nopeahkoja riisikippoja painavempia. Toki ripeämmät riisikipot ei sitten ole preemiota.

Ja kyllä kyllä, lexus on esimerkiksi tehnyt nopeampaa "premiumia" ja ei kaikki saksan vehkeet paina miljoonaa, mutta oma arvelu menee noiden s/rs audien ja bemarien noin ylipäänsä painojen mukaan.

Toki en ole juurikaan perehtynyt +2005 vuosien malleihin, tehoihin ja painoihin.. Koska äsken mainittu köyhyysongelma.

Ja mersuista en tiedä mitään.

Mutta riittänee offtopic varmaan ainakin omalta osalta
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 699
Tehopainosuhteessa kyse on tehon suhteesta ajoneuvon omamassaan, eli sillä on nimensä mukaisesti tarkoitus ilmaista kuinka monta kilowattia (tai hevosvoimaa) moottorista irtoaa tehoa jokaista painokiloa kohden. Siksi en ole koskaan ymmärtänyt tuota fiksaatiota ilmaista lukema toisinpäin. Onko sillä tarkoitus saada luku vaikuttamaan isommalta, vai mistä on kyse?

Jos auto painaa 1700kg ja tehoa on 221kW, niin sen tehopainosuhde on 0,13kW/kg.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
198
Sinällään ihan sama kummin päin. Oliskohan tapa sitäkin et akellakin ilmoitettiin ettei 7kg/kW paremmaksi saa mennä muutoksissa jos haluaa tieliikenteeseen auton. Eli jos auto oli jo sitä tehokkaampi sille ei ollut mitään tehtävissä. Enää nykylaissa toi raja ei ole voimassa. Ei hirveen kauaa ole toi uusi laki ollut voimassa kuitenkaan.

En sinällään ymmärrä tuot isommolta näyttävää perustelua kun isompi luku on huonompi jos kg/kW päin ilmaistaan. Selkeämpi kokonaislukuna oleva kilomäärä per teho on kuin että toikin entinen muutoksien sallittavuuden (7kg/kW) raja olisi 0,14kW/kg muodossa ilmoitettu. Ei yhtä selkeästi hahmotettavissa. Ja vielä hankalampi toises autossa hahmottaa, jossa lähempänä 25kg/kW eli 0,04kW/kg.
Eihän tässä tavassa mitään vikaa ole. Oikeampi termi kuitenkin olisi tällöin painotehosuhde.

Palatakseni topikkiin:

Eilen olin ainoa auto kilometrin säteellä moottoritiellä, vakkarissa ~130 km/h mittarinopeutta. Rampilta liittyi kohdallani volkkari, jonka oli pakko päästä juuri siinä kohtaa liittymään jossa minä painelin. Sai aika hätäseen vaihtaa vasemmalle kaistalle tai olis tullu runtua...
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Niin.. Itsellä yli 20 vuotias Audi A8 joka noit f-luokkaan kuuluvia. Painoa 1700 kiloa 400Nm ja 221kW/300HP vakiona. Siitä helposti laskiskelee et tehopaino on 7,69kg/kW tai 5,67kg/HP. Kyllä noilla jo liikkuu, mutta ainahan virittimällä saadaan vikkelämpää. Kyse on vaan paljonko sitä osaamista ja osia ostaa. En koskaan ole tajunnut sitä että vertaillaan rakennettuja ja vakioita jollei sitten vertailla samalla budjetilla tekemistä.

Jos tuosta nopeampaa haluisi niin karsimalla tavaraa lähtisi painoa useampi sata kiloa. Äänieristykset yksistään jo paljon. Kori on itsessään kevyt alumiininen. Mutta siinä tullaankin siihen etten halua metelöivää riisikippoa. Ja kyllä se kevyt riisikippo alkaa siellä 80-200 vauhdeissa oleen onneton siinä missä toi vaan jatkaa tahtiaan.

Jos tosiaan puhutaan premiumeista niin niissä on koneetkin sen auton mukaisia eikä karvalakki hinnat alkaen pienintä konetta. Esimerkki oli 23 vuotta vanha ja sen aikasien mittapuiden mukainen.. Jo 10 vuotta tuoreemmat on täysin eri planeetalta kun automaattilaatikossa lovia vähintään tuplat ja moottorien ohjaus kehittyneempää. Jo pelkällä 4 lovisen automaattilaatikkon harvuus tekee 0-100 kiihdytykset vaatimattomaks 7 sekunniksi kun ensimmäisellä vaihteella vedetään yli 80 vauhteihin saakka.
No otetaan verrokiksi vaikkapa vakio mitsun evo 2, eikä ees mitään japanin mallia, 250hp ja 1260kg.

Miten siitä a8 vapari koneesta otetaan helpolla sitä voimaa lisää?

Muokkaus: Äh perkele ethän sen vaparin virittksestä puhunut vaan painoa pois. No se toki onnistuu, jää vaan preemiumi vähemmälle

Jaa kuten itsekkin ylempänä totesin, riisikippo ei sitten ole preemiota.

Itse olen omistanut sekä audeja että riisikippoja ja olen esimerkiksi molemman puolen merkkiyhdistysten jäsen, joten kovin yhdeltä kannaltakaan en asiaa katso.
 
Viimeksi muokattu:

Gremmy

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
397
Oulun motari kello neljä... ei ikinä enää jos vain pystyy välttämään. Neljän rampin välillä kolmelta eri torspolta semmoisia suorituksia, että voisi ihan suosiolla ottaa kortin pois. Näistä hienoin suoritus oli kyllä joku volkkarin paku joka meni oikeaa kaistaa sitä ~80km/h kuorkin perässä kulkevassa jonossa. Itse menen siinä vasenta sellaista ~110km/h ja siinä vähän ennen ku oon kyseisen pakun kohdalla tämä päättää, että nyt on pakko päästä vasemmalle. Tämän tyyppi myös suoritti runttaamalla pakunsa siihen vasemmalle kaistalle suoraan minun eteen kuuluisalla "vilkku päälle samalla kun ratti kääntyy" -manööverillä. Eli, jos olisi ollut talvikeli olisi rytissyt. Jos joku olisi ollut minun perässä olisi todennäköisesti rytissyt. Jos olisi yhtään hitaammat refleksit niin olisi menty katsomaan minkälaiset tilat kyseisen pakun perällä mahtoi olla. Ihan hieman vituttaa tuollaiset. :mad:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
256
Tämä ei ole ärsytys vaan kiitos eräälle autoilijalle:
Viime vkl ajelin Hyvinkäällä ja yksi vastaantuleva vilkutteli harvakseltaan omia valojaan mulle. Kiitokset. Oli molemmat ajovalot kärähtäneet ja enpä sitä päiväsaikaan huomannut. Tuli sitten motonetin parkkipaikalla tsekattua, että onko joku vialla, ja sain samalla reissulla haettua uudet polttimot.
Harmi, että vain yksi autoilija vaivautui vilkuttamaan valojaan
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Oulun motari kello neljä... ei ikinä enää jos vain pystyy välttämään. Neljän rampin välillä kolmelta eri torspolta semmoisia suorituksia, että voisi ihan suosiolla ottaa kortin pois. Näistä hienoin suoritus oli kyllä joku volkkarin paku joka meni oikeaa kaistaa sitä ~80km/h kuorkin perässä kulkevassa jonossa. Itse menen siinä vasenta sellaista ~110km/h ja siinä vähän ennen ku oon kyseisen pakun kohdalla tämä päättää, että nyt on pakko päästä vasemmalle. Tämän tyyppi myös suoritti runttaamalla pakunsa siihen vasemmalle kaistalle suoraan minun eteen kuuluisalla "vilkku päälle samalla kun ratti kääntyy" -manööverillä. Eli, jos olisi ollut talvikeli olisi rytissyt. Jos joku olisi ollut minun perässä olisi todennäköisesti rytissyt. Jos olisi yhtään hitaammat refleksit niin olisi menty katsomaan minkälaiset tilat kyseisen pakun perällä mahtoi olla. Ihan hieman vituttaa tuollaiset. :mad:
Oulussa pitää ymmärtää, että sen jälkeen kun moottoritielle liittyjä tai kaistanvaihtaja on laittanut vilkun päälle niin vastuu on muilla.
 

Gremmy

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
397
Oulussa pitää ymmärtää, että sen jälkeen kun moottoritielle liittyjä tai kaistanvaihtaja on laittanut vilkun päälle niin vastuu on muilla.
Niinpä. Kun syttyis vaan se vilkku edes hieman ennen suoritusta niin osaisi pelätä ajoissa mutta kun se tässä kohtaa tosiaan syttyi samalla kun paku oli jo puoliksi vaihtanut kaistaa kun sen verran reipas ratin kääntö oli kyseessä.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Niinpä. Kun syttyis vaan se vilkku edes hieman ennen suoritusta niin osaisi pelätä ajoissa mutta kun se tässä kohtaa tosiaan syttyi samalla kun paku oli jo puoliksi vaihtanut kaistaa kun sen verran reipas ratin kääntö oli kyseessä.
No joo tuotahan se on. Kyllähän tuolla kerran päivässä sais autonsa paskaksi, jos ei noita varois. Tuota motaria kun sahaa muutaman vuoden töihin ja takas niin ei jaksa enää edes välittää noista.
 

Gremmy

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
397
No joo tuotahan se on. Kyllähän tuolla kerran päivässä sais autonsa paskaksi, jos ei noita varois. Tuota motaria kun sahaa muutaman vuoden töihin ja takas niin ei jaksa enää edes välittää noista.
Jep. Onhan tuota aika hyvän määrän vuosia itsekkin saanut sahattua eikä nuo pikku jutut enää jaksa juuri kummastuttaa tai tympiä, mutta nuo venäjä tyylin "peili ja vilkku? mitä ne on?" suoritukset vituttaa joka kerta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 016
Aika harvinainen tilanne että menee kerralla kummatkin...
Ei tuo nykypolttimoilla niin harvinaista ole. Itselläkin pimentynyt 10km matkalla molemmat.
Työautoon tulee yleensä vaihdettua tienpäällä varapolttimo jos pimenee, ja ei yleensä montaa päivää mene, kun pimenee toinenkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Jatketaan nyt ot:ta sen verran, että usein tosiaan tuntuu toinen kärähtävän vanhemmissakin autoissa jos toinen on pimeä.

Itelläkin femmassa toinen etuvalo pimeä parhaillaan, saa nähdä kestääkö toinen niin kauan kunnes kerkeän vaihtaa molemmat..
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 016
Mikä nykypolttimoilla tekee sen että tuhansien käyttötuntien laitteet pimenee käytännössä samalla tunnilla?
Mahtavat olla melko tasalaatuisia nykyään, ja kun tunnit on täynnä, lanka katkeaa. Nightbreakerit kestää mulla työautossa syksystä kevääseen, ja pimenevät tosiaan yleensä pienen ajan sisällä toisistaan.
Kesäksi laitan sitten jotkut peruspolttimot, ja syksyllä taas nightbreakerit, niin näkee pimeän ajan hyvin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Huono sähköjen suunnittelu(tai suunniteltu hajoaminen) saa vielä aikaan ylijännitteen sille jäljelle jäävälle polttimolle, joka "auttaa asiaa".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
575
Aamulla 40-alueella vieläpä koulun kohdalla toisen autoilijan piti päästä ohi ja ajaa kuuttakymppiä, kun itse ajelin rajoituksen mukaisesti. 80-aluella sama auto tuli perä edellä vastaan ja firman portilla oltiin peräkkäin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Huono sähköjen suunnittelu(tai suunniteltu hajoaminen) saa vielä aikaan ylijännitteen sille jäljelle jäävälle polttimolle, joka "auttaa asiaa".
Sama ilmiö siis kuin lasten sähköautoradalla, kun jommankumman auto hypähtää radalta pois liian suuren vauhdin vuoksi -> jäljelle jäänyt ajaja saa lisää virtaa autoonsa -> sekunnin-kahden kuluttua myös radalle ajamaan jäänyt on ulkona. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
60


Siinä oltiin taas lahjakkaasti vastaantulijoiden kaistalla. Kääntyi vielä oikealle tuosta ja kolari oli lähellä. :eek:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322


Siinä oltiin taas lahjakkaasti vastaantulijoiden kaistalla. Kääntyi vielä oikealle tuosta ja kolari oli lähellä. :eek:
Eei helvetti, miten tonne pääsee? Rotvallin ylikö mennyt ja miten kauan onnistunut ajelemaan tuolla puolen. :D

Jos on rekkari tallessa niin ilmota nyt herranjumala poliisille kaikkien yleisen hyvinvoinnin vuoksi ennenkun joltain lähtee henki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
60
Tuosta hypermarketin pihasta varmaan kääntyny väärään suuntaan. Ei ole kovin montaa kymmentä metriä matkaa. Rekkaria en saanut ylös. Autokamerasta sain napattua tuon kuvan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 391
Viestejä
4 197 081
Jäsenet
70 900
Uusin jäsen
daemon

Hinta.fi

Ylös Bottom