Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Soikoon ihan rauhassa :D. Kyllä maantienopeuksissa turvavälit pitää jo ihan lain mukaankin olla sellaiset, että sinne mahtuu auto väliin tarvittaessa, että ei se sen ohituksen tekijän vika ole, ettei muut noudata lakia. Ikävaa vaan, että löytyy sinunkaltaisia ihmisiä liikenteessä, jotka eivät osaa noudattaa liikennesääntöjä ja lakia, ja jotka eivät osaa ottaa toisia autoilijoita huomioon. Väitätkö, ettei ohittavan auton kuljettajalla ole esimerkiksi oikeutta palata kaistalle vain sen takia, että ajat toisen idiootin perässä jonossa tappituntumalla, kun turvaväliä pitäisi olla useampi sekunti eli kymmeniä metrejä? Kyllä siinä tilanteessa saa se kaistalle palaavakin olla sopivasti "kusipäinen" jos nyt niin asian näkee omasta kuplastaan possujunassa.


@null hienosti editoit viestiäsi tossa ylhäällä "viattomampaan" suuntaan, mutta mä vastasin sun viestiin ton ekan rivin perusteella, joka oli ainoa mitä siinä luki. Jos kuitenkin huomasit mitä aiemmin kirjottelin, niin sanoin, ettei kannata kapeeseen väliin lähteä tähtäämään jos on kiire palata kaistalle, mutta ihan normaalissa ohituksessa pitää voida palata kaistalle mihin tahansa väliin. Jos olet toista mieltä asiasta ja sun mielestä on ok ajella tappituntumalla ja estää kaistallepaluut niin sä olet yksi niistä ihmisistä, joista tännekin ketjuun kusipäisyyden takia avaudutaan.
Just sun kaltaisia voidaan kiittää niistä kaikista vittumaisista ohituksista siis. Et ole vissiin oppinut, että kaistan vaihto tehdään niin, ettei toisen tarvitse jarrutella kun joku tulee eteen?

Sun kaltaisille soi torvi, pitkät menee päälle ja mielellään nostan keskariakin. Ja kun dashcam joskus tulee hankintaan niin videot lähtee pollareille.

Ja ihan tiedoksesi, kun meinasit ettei moni kolaroi ehdoin tahdoin; tiedän useamman kaverin joka ajaa semmosella kipolla, että on vaan lottovoitto jos pääsee rysäyttämään perseeseen jotakin kiilaajaa. Ennemmin tai myöhemmin se takanatuleva ei jarruta. Ja talvella ei voi jarruttaa.

Pari huomiota/kysymystä: Vilautit vissiin pitkiä ennen Lolvon jarrutusta? Jouduitko muuten jarruttamaan siinä vaiheessa kun Lolvo tuli eteen? En nähnyt sitä videolta. Mietin vain, että jos vilautit pitkiä etkä joutunut jarruttamaan ennen pitkien vilautusta, niin olisiko tilanteesta selvinnyt pelkällä kaasun nostolla, jolloin Lolvo olisi mennyt omaa vauhtiaan sen enempää hidastelematta. Kuitenkin tuo paku nautti kiihtyvän kuitenkin ihan tarpeeksi nopeasti takaisin tavoitenopeuteen (hyi hyi! :p )



Itsellä taasen on nelostiellä tuon edellä olevan lisäksi käänteinen tilanne: ajan sitä mittarinopeutta 130 km/h. Takana (tarpeeksi kaukana) tulee auto juurikin sillä max 5 km/h nopeuserolla. Siinä vaiheessa kun olen lähellä edellä ajavaa (etenkin rekkaa) ja aloittamassa kaistanvaihtoa, löytää tämä takana tullut kaasun ja ajaa rinnalle / ohi niin, että joudun itse joko nostamaan jalan kaasulta tai jopa jarruttamaan. Joissain tapauksissa ehdin pistämään tallan pohjaan ja menemään siitä rekasta ohi sitä 140 km/h, ja silti toinen roikkuu puskurissa. Jos kys. autoilija olisi tullut sitä samaa nopeutta koko ajan, olisin erittäin useissa tilanteissa päässyt rekan ohi ja takaisin oikealle kaistalle ilman, että kumpikaan meistä olisi joutunut muuttamaan nopeuttaan.

Sitten oma avautuminen eiliseltä. Ajelin kotia kohti oikealla kaistalla. Viereisellä liittymiskaistalla ajoi toinen auto, joka tulikin sitten mun eteen. No eihän siinä muuten mitään, mutta ilman vilkkua ja väliä oli sen kuuluisan sunnuntaihesarin verran. Hyvä ettei puskuria vienyt mennessään, ja silti jäi siihen eteen, eikä edes yrittänyt mennä nopeampaa. Räikkä pohjaan ja tuli sentään semmonen "kiitti kun päästit" -tyyppinen heilautus, eikä jarrutusta tai keskaria.

edit:


No tästä voidaan toki olla eri mieltä, että onko se turhaa roikkumista vasemmalla jos oikealle kaistalle ollaan tekemässä uutta asfalttia ja on sen takia rouhittu.
Enemmänkin odottaisin (odotin?), että ihmiset menisivät possujunassa siinä hyvällä asfaltilla.
Kyllähän tossa maverikin videolla kuuluu kun lasti rytisee kun joutuu tiputtamaan sen 20-30kmh nopeutta ettei rytise. Talvella olis varmaan liukkaammalla mennyt läpi.

Onhan se totta että ei alinopeutta ohituskaistalle kiilaaja liikennesääntöjä riko, ellei aiheuta vaaratilannetta.

Lopun sisällön pidän pääni sisällä ettei tule bannia.
No jos maverikin keissiin viitataan, niin veikkaisin, että poliisilla olisi jotakin kommentoitavaa Volvon ajotapoihin.


Edit: lainausten korjaus
 
Viimeksi muokattu:
Soikoon ihan rauhassa :D. Kyllä maantienopeuksissa turvavälit pitää jo ihan lain mukaankin olla sellaiset, että sinne mahtuu auto väliin tarvittaessa, että ei se sen ohituksen tekijän vika ole, ettei muut noudata lakia. Ikävaa vaan, että löytyy sinunkaltaisia ihmisiä liikenteessä, jotka eivät osaa noudattaa liikennesääntöjä ja lakia, ja jotka eivät osaa ottaa toisia autoilijoita huomioon. Väitätkö, ettei ohittavan auton kuljettajalla ole esimerkiksi oikeutta palata kaistalle vain sen takia, että ajat toisen idiootin perässä jonossa tappituntumalla, kun turvaväliä pitäisi olla useampi sekunti eli kymmeniä metrejä? Kyllä siinä tilanteessa saa se kaistalle palaavakin olla sopivasti "kusipäinen" jos nyt niin asian näkee omasta kuplastaan possujunassa.

@null hienosti editoit viestiäsi tossa ylhäällä "viattomampaan" suuntaan, mutta mä vastasin sun viestiin ton ekan rivin perusteella, joka oli ainoa mitä siinä luki. Jos kuitenkin huomasit mitä aiemmin kirjottelin, niin sanoin, ettei kannata kapeeseen väliin lähteä tähtäämään jos on kiire palata kaistalle, mutta ihan normaalissa ohituksessa pitää voida palata kaistalle mihin tahansa väliin. Jos olet toista mieltä asiasta ja sun mielestä on ok ajella tappituntumalla ja estää kaistallepaluut niin sä olet yksi niistä ihmisistä, joista tännekin ketjuun kusipäisyyden takia avaudutaan.

"että ei se sen ohituksen tekijän vika ole, ettei muut noudata lakia"
Tässä tilanteessa on sen ohituksen tekijän vika että lähtee ohittamaan ja nimenomaan lakia(pitää olla tilaa palata kaistalle kun aloittaa ohituksen) tai järkeä noudattamatta. Saanko ajaa päin autoasi jos siitä vaikka loppuu bensa keskelle tietä, syyllä että "ei se mun vika ole ettet osaa tankata"?

Syy/seuraussuhteet, lain ymmärtäminen ja yleensä järjenkäyttö on nyt todella pahasti hakusessa. Ja vielä tuo että kun itse omalla perseilyllä aiheutat noita tilanteita niin vielä sen jälkeen kehtaat syyllistää muita... Tuolla mentaliteetilla voikin tehdä aikalailla mitävaan typerää.

Turvaväleistä olen ihan samaa mieltä toki. ;)
 
Kyllähän tossa maverikin videolla kuuluu kun lasti rytisee kun joutuu tiputtamaan sen 20-30kmh nopeutta ettei rytise. Talvella olis varmaan liukkaammalla mennyt läpi.

Joo, kyllä sen jarrutuksen näkee ja tavaroiden lentämisen kuulee sen pitkien vilautuksen jälkeen, mutta ei ennen sitä, juuri ennen pitkien vilautusta.
 
Töötti soi jos mun eteen kiilaat tuollalailla.

Liikenteessä näkee kyllä niin hulluja ohituksia päivittäin. Ohitellaan ylämäissä, mutkissa tai sitten vaarannetaan se vastaan tulija, kun ei se kippo kiihdykkään.
Mitä jos pitäisit turvaväliä?
 
"että ei se sen ohituksen tekijän vika ole, ettei muut noudata lakia"
Tässä tilanteessa on sen ohituksen tekijän vika että lähtee ohittamaan ja nimenomaan lakia(pitää olla tilaa palata kaistalle kun aloittaa ohituksen) tai järkeä noudattamatta. Saanko ajaa päin autoasi jos siitä vaikka loppuu bensa keskelle tietä, syyllä että "ei se mun vika ole ettet osaa tankata"?

Syy/seuraussuhteet, lain ymmärtäminen ja yleensä järjenkäyttö on nyt todella pahasti hakusessa. Ja vielä tuo että kun itse omalla perseilyllä aiheutat noita tilanteita niin vielä sen jälkeen kehtaat syyllistää muita... Tuolla mentaliteetilla voikin tehdä aikalailla mitävaan typerää.

Turvaväleistä olen ihan samaa mieltä toki. ;)
Noh, mietitääs sitten, että näetkö esimerkiksi jonossa kahden auton päässä olevan välin pituuden niin, että tiedät mahdutko siihen vai et? Toki mahtumisen voi hyvin arvioida jos väliä on kunnolla, mutta jos väliä on vähemmän, se voi olla epäselvää. Mielestäni jossain määrin ohituksen aloittaja voi olettaa, että turvavälejä on edes sen verran, että kaistalle mahtuu palaamaan ajoneuvojen väliin. Jos esim pitkällä suoralla lähden ohittamaan, ja ajattelen ohittaa ajoneuvoja sen verran kuin ehtii ja suoran päästä näkökenttään ilmestyy vastaantulija, niin pitääkö ohittajalla olla joku ennakkoon laadittu ohitussuunnitelma ja laskelmat, että mihin väleihin on tilaa palata kaistalle ja mitkä välit on kusipäiden takia kiinni jne.
 
Noh, mietitääs sitten, että näetkö esimerkiksi jonossa kahden auton päässä olevan välin pituuden niin, että tiedät mahdutko siihen vai et? Toki mahtumisen voi hyvin arvioida jos väliä on kunnolla, mutta jos väliä on vähemmän, se voi olla epäselvää. Mielestäni jossain määrin ohituksen aloittaja voi olettaa, että turvavälejä on edes sen verran, että kaistalle mahtuu palaamaan ajoneuvojen väliin. Jos esim pitkällä suoralla lähden ohittamaan, ja ajattelen ohittaa ajoneuvoja sen verran kuin ehtii ja suoran päästä näkökenttään ilmestyy vastaantulija, niin pitääkö ohittajalla olla joku ennakkoon laadittu ohitussuunnitelma ja laskelmat, että mihin väleihin on tilaa palata kaistalle ja mitkä välit on kusipäiden takia kiinni jne.

Yksinkertaistettuna, jos et näe onko väliä mihin palata, niin et saa ohittaa. Samalla logiikalla et myöskään saa ohittaa jos et nää tuleeko vastaantulijoita. Vai voitko vaikka olettaa ettei niitä varmaankaan tule?

Ja kyllä, ohittajalla täytyy olla ennakkoon laadittu ohitussuunnitelma, joka on varma ja tehty havaintojen perusteella. Eli ei lähdetä olettamaan jotain mitä ei voi varmistaa "kun ei nää".
 
Yksinkertaistettuna, jos et näe onko väliä mihin palata, niin et saa ohittaa. Samalla logiikalla et myöskään saa ohittaa jos et nää tuleeko vastaantulijoita. Vai voitko vaikka olettaa ettei niitä varmaankaan tule?

Ja kyllä, ohittajalla täytyy olla ennakkoon laadittu ohitussuunnitelma, joka on varma ja tehty havaintojen perusteella. Eli ei lähdetä olettamaan jotain mitä ei voi varmistaa "kun ei nää".
Mitäs jos tilanne muuttuu ja kusipää edessä vetää välin kiinni, vaikka alunperin siihen mahtuisit? Mitä jos itse arvioit mahtuvasi ja mahdutkin, mutta väli on tiukka ja taakse jäävää vituttaa? Ootko sitä mieltä nyt oikeesti, että haluat ottaa ilman turvavälejä ajavien possujunailijoiden puolen, eikä ohitukset ole ok, jos et pääse koko junan ohi ja sinne väleihin ei saa mennä.
 
Just sun kaltaisia voidaan kiittää niistä kaikista vittumaisista ohituksista siis. Et ole vissiin oppinut, että kaistan vaihto tehdään niin, ettei toisen tarvitse jarrutella kun joku tulee eteen?

Sun kaltaisille soi torvi, pitkät menee päälle ja mielellään nostan keskariakin. Ja kun dashcam joskus tulee hankintaan niin videot lähtee pollareille.

Ja ihan tiedoksesi, kun meinasit ettei moni kolaroi ehdoin tahdoin; tiedän useamman kaverin joka ajaa semmosella kipolla, että on vaan lottovoitto jos pääsee rysäyttämään perseeseen jotakin kiilaajaa. Ennemmin tai myöhemmin se takanatuleva ei jarruta. Ja talvella ei voi jarruttaa.

Kyllähän tossa maverikin videolla kuuluu kun lasti rytisee kun joutuu tiputtamaan sen 20-30kmh nopeutta ettei rytise. Talvella olis varmaan liukkaammalla mennyt läpi.

No jos maverikin keissiin viitataan, niin veikkaisin, että poliisilla olisi jotakin kommentoitavaa Volvon ajotapoihin.


Edit: lainausten korjaus
Eihän sinun tarvitsee jarruttaa jos et roiku edellä ajavan puskurissa?
 
Joo noitahan riittää, jotka tuikkaa väliin ohituskaistalle ja alkaa sitten vasta kiihdyttämään.
 
Mitäs jos tilanne muuttuu ja kusipää edessä vetää välin kiinni, vaikka alunperin siihen mahtuisit? Mitä jos itse arvioit mahtuvasi ja mahdutkin, mutta väli on tiukka ja taakse jäävää vituttaa? Ootko sitä mieltä nyt oikeesti, että haluat ottaa ilman turvavälejä ajavien possujunailijoiden puolen, eikä ohitukset ole ok, jos et pääse koko junan ohi ja sinne väleihin ei saa mennä.

Jos tilanne muuttuu niin sekin pitäisi osata ennakoida ja olla edes joku turvallinen vaihtoehtoinen suunnitelma. Toki jos alkuun siellä on turvaväli johon varmasti mahtuisit ilman ongelmia ja joku sen laittomasti lähtee tukkimaan kiihdyttämällä(ja täten luoden ongelman yksinään) niin sitten mennään pakostakin sinne mihin vain mahtuu, vitutuksista välittämättä. Toki jos siitä jonosta joku yhtäkkiä kiihdyttää niin sen taaksehan muodostuu tilaa laskujeni mukaan? Tilanne vaan on aivan eri kun että jos päätät lähteä ohitukseen ilman että sitä väliä löytyy.

Miksi pitäisi ottaa tuossa jonkun puoli kun kaikki tekee virheitä? Itse olen turvavälien vankkumaton kannattaja ja porukka joka ei niitä osaa pitää saisivat automaattisesti päätyä ajamaan inssin uudestaan joka kerta kun väli omatoimisesti ajetaan umpeen. Reikäpääohittajat saisivat joutua samaan rumbaan ja mieluiten niin että aikaisintaan puolen vuoden päästä saisi mennä yrittämään uudestaan, tai ehkä parempi olisi jos kortti muuntuisi mopoautokortiksi ja autokortin saisi takaisin vain täyden autokoulukurssin kautta. :)

Possujuna tai ei ja ajavat virheellisesti tai ei niin ohitukseen ei pidä lähteä jos sen aikoo suorittaa tuurin varassa ja muita vaarantaen. Ohitukset ei ole mikään automaattinen oikeus(vrt vaikka ihmisoikeudet) tilanteesta välittämättä, vaan niitä voi tehdä tiettyjen ehtojen täyttyessä.
 
Tuo Mawerickin postaama "Volvo brake check" -pätkä on ihan puhdasta iltiskamaa. Sinne vaan, niin irtoaa muutaman kympin vinkkipalkkio.
 
Vilautin pitkiä joo. Olisin tosin joutunut painamaan jarrua ilman tuota Vulvan jarrutustakin mutta tokikaan en niin voimakkaasti. Valojen vilauttaminen oli lähinnä huomauttamista siitä vilkun täydellisestä käyttämättömyydestä.

Tuo valojen vilkautushan tuossa tuon reaktion saa aikaan ja itsekin pyrin sitä aina välttämään sillä ei siitä mitään hyötyä ole. Yleensä perseilijä jää vaan siihen vasemmalle kaistalle kiusalleen mahdollisimman pitkään tuon jälkeen. Parempi on vaan ennakoida, että eiköhän tuokin puske tuolta vasemmalle kaistalle ja hidastaa jo etukäteen.

Itse oon huomannu että moottoritiellä sellainen 130km/h on varmaan se pahin nopeus mitä ajaa vasemmalla kaistalla kun siihen eteen pitää joka välissä ängetä. Kun on isompi nopeusero, niin ne peiliinvilkaisijat yleensä huomaavat sen ja jäävät odottamaan kaistalleen omaa ohitusta.

Muutenkin Suomessa toimii tuo moottoritieliikenne huonosti, kun täällä on kasapäin kotipoliiseja jotka koittavat opettaa muita tienkäyttäjiä. Kun ulkomailla joku ajaa vasemmalla kaistalla ja siihen perään tulee niin aika nopeasti sieltä se kaasupoljin löytyy ja palataan oikealle kaistalle mahdollisimman nopeasti vaikka ylinopeutta käyttäen. Suomessa ajetaan vain sitä omaa vauhtia huolimatta siitä, kuinka pitkä jono siellä takana on, koska "minulla on oikeus". Tiedän tällaisia ihmisiä ihan työtutuistakin.

Lisäksi vaikkei 3:a kaistaa kovin paljon täällä olekkaan, niin tuolla moottoritiellä voisi muistutella oheisella merkillä autoilijoita täälläkin ihan 2-kaistaisella.
keep-right.jpg


Mitä noihin jonojen ohituksiin tulee, niin eipä ole tullut sellaista jonoa vastaan missä olisi turvavälit kohdallaan.
 
Kyllä tosiaan tuntuu olevan loistava ärsytyskonsti tuo tarkalleen nopeusrajoituksen mukaan ajaminen. Siitä saa hupia joka aamu töihin mennessä kun kliksauttaa vakkariin 30,0 km/h gps nopeuden ja nauttii kilometrin pitkän tietyömaan maisemista kaikessa rauhassa.
 
Kannattaa lukea alkuperäinen tilanne mihin viesti oli yhteydessä.

Jos ajan motarin tyhjällä ohituskaistalla niin miten roikun jonkun puskurissa?
Sä vastasit mun kommenttiin, joka koski maantieohituksia ja paluuta omalle kaistalle ahtaaseen väliin johon petepeluri sitten vastasi, joten alkuperäinen viesti ei liittynyt motariin millään tavalla.
 
Kannattaa lukea alkuperäinen tilanne mihin viesti oli yhteydessä.

Jos ajan motarin tyhjällä ohituskaistalla niin miten roikun jonkun puskurissa?
Lainasit kuitenkin viestiä missä puhuttiin kaistalle palaamisesta...Kortti noilta vasemmalle kaistalle sokkona änkeäviltä pitäisi ottaa.
 
Lisäksi vaikkei 3:a kaistaa kovin paljon täällä olekkaan, niin tuolla moottoritiellä voisi muistutella oheisella merkillä autoilijoita täälläkin ihan 2-kaistaisella.
keep-right.jpg


Mitä noihin jonojen ohituksiin tulee, niin eipä ole tullut sellaista jonoa vastaan missä olisi turvavälit kohdallaan.
Onko tämä sellainen ei-näin-kuva?
 
Kyllä tosiaan tuntuu olevan loistava ärsytyskonsti tuo tarkalleen nopeusrajoituksen mukaan ajaminen. Siitä saa hupia joka aamu töihin mennessä kun kliksauttaa vakkariin 30,0 km/h gps nopeuden ja nauttii kilometrin pitkän tietyömaan maisemista kaikessa rauhassa.
Ymmärrän kyllä pointin täysin, mutta kaikki turha kiusanteko liikenteessä on vaan niin perseestä.

Perässä roikunta on kusimaista hommaa kyllä.

Tämä ei siis sinulle mitenkään henkilökohtaisesti. :)
 
Sä vastasit mun kommenttiin, joka koski maantieohituksia ja paluuta omalle kaistalle ahtaaseen väliin johon petepeluri sitten vastasi, joten alkuperäinen viesti ei liittynyt motariin millään tavalla.
Jaa näin kävikin. Piti siteerata alunperin sitä viestiä missä kerroit että ihan rauhassa saa tööttäillä sen jälkeen kun änkeää jonkun eteen motarin ohituskaistalla.
 
Jep, suoraan vaan kortti pois noilta. Muutaman kerran on omalle kohdalle käynyt ja oli kyllä lähellä ettei se ääliö teilannut pikkulapsia eräässä tapauksessa. Se oli siis kyllä senteistä kiinni. Nyt on tulossa dashcam (ddpai m6 plus) jolla toivottavasti noi saa talteen. Onko muuten tietoa/kokemusta, että reagoiko poliisi noihin tallenteisiin jos niitä heille toimittaa? Facebookissa ja foorumeillahan niillä ei kannata retostella.

Mahtavaa kun kotipoliisit alkaa lähetellä sadoittain jokaisesta mahdollisesta liikennerikkomuksesta poliisille videoita tutkittavaksi. Muuta tekemistä niillä ei varmaan olekaan...
 
Mahtavaa kun kotipoliisit alkaa lähetellä sadoittain jokaisesta mahdollisesta liikennerikkomuksesta poliisille videoita tutkittavaksi. Muuta tekemistä niillä ei varmaan olekaan...

No joo... ei nyt tulisi mieleen lähetellä kaiken maailman törttöilyistä, mutta kyllä noi suojatie-giljotiinit niin paljon sapettaa, että niistä toimittaisin heti jos sattuisi tallentamaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Itse lähettelisin yhtään mitään videoita korkeintaan silloin jos tapahtuu konkreettisesti jotain.
Mahtava mentaliteetti että saat kokoajan pelätä jotain vilkun käytön unohtumista kun poliisi soittelee kun kanssa-autoilija on valveutuneesti ottanut pätkän talteen ja lähettänyt poliisille tutkittavaksi.

Tosin enpä tiedä kuinka mahtavat noihin itseläheteltyihin videoihin suhtautua. Epäilen vahvasti mahtavatko niihin puuttua ellei kyseessä ole joku selvä todella paha ylilyönti.
 
Tosin enpä tiedä kuinka mahtavat noihin itseläheteltyihin videoihin suhtautua. Epäilen vahvasti mahtavatko niihin puuttua ellei kyseessä ole joku selvä todella paha ylilyönti.

Aivan... siksipä sitä suhtautumista alun perin kyselinkin.
 
Jaa näin kävikin. Piti siteerata alunperin sitä viestiä missä kerroit että ihan rauhassa saa tööttäillä sen jälkeen kun änkeää jonkun eteen motarin ohituskaistalla.
Eipä ollut sellaista viestiä. Alunperinkin viestini koski sitä, että ohituksessa maantiellä palaan ahtaaseenkin rakoon, jos possujunassa ei turvavälejä pidetä. Tästä käyttäjä null alkoi valittamaan, että hän kyllä tööttää, jos hänen eteensä palataan, johon vastasin että antaa mennä vaan, itsehän ei turvaväliä pidä. Kenties sekaannuit kun samalla keskusteltiin tosta motari brake checkistä? En lainkaan hyväksy motarilla nopeamman eteen tulemista, sillä ohitukseen ryhtyminen on kiellettyä, mikäli toinen on jo ohittamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ollut sellaista viestiä. Alunperinkin viestini koski sitä, että ohituksessa maantiellä palaan ahtaaseenkin rakoon, jos possujunassa ei turvavälejä pidetä, josta käyttäjä null alkoi valittamaan, että hän kyllä tööttää, jos hänen eteensä palataan, johon vastasin että antaa mennä vaan, itsehän ei turvaväliä pidä. Kenties sekaannuit kun samalla keskusteltiin tosta motari brake checkistä?
Ajattelin että ahtaudut moottoritiellä samalla tavalla ahtaisiin väleihin juu.

Tuo maantiehomma nyt on ihan selkeä.
 
Itse lähettelisin yhtään mitään videoita korkeintaan silloin jos tapahtuu konkreettisesti jotain.
Mahtava mentaliteetti että saat kokoajan pelätä jotain vilkun käytön unohtumista kun poliisi soittelee kun kanssa-autoilija on valveutuneesti ottanut pätkän talteen ja lähettänyt poliisille tutkittavaksi.

Tosin enpä tiedä kuinka mahtavat noihin itseläheteltyihin videoihin suhtautua. Epäilen vahvasti mahtavatko niihin puuttua ellei kyseessä ole joku selvä todella paha ylilyönti.
Onko noilla videoilla mitään virkaa jos kuljettajaa ei pysty tunnistamaan?
 
Onko noilla videoilla mitään virkaa jos kuljettajaa ei pysty tunnistamaan?
Eipä juuri, mutta saattaahan poliisi silti tarpeeksi räikeässä tilanteessa ottaa yhteyttä rekisterinumeron perusteella auton omistajaan/haltijaan ja kysellä tarkemmin. Noissahan ei ole kyse mistään automaattisesta nopeusvalvonnasta, jolla on omat sääntönsä ja toimintamallinsa.
 
En lainkaan hyväksy motarilla nopeamman eteen tulemista, sillä ohitukseen ryhtyminen on kiellettyä, mikäli toinen on jo ohittamassa.

Ohitus jossa käytetään vastaantulevien kaistaa on kiellettyä jos toinen on jo ohittamassa(sen etäisyyden sisällä mitä omaan ohitukseesi tulee kulumaan). Tuossa motaritapauksessa pätevä kielto on:

21 §
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa

Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

Tosin tuo ei oikein päde jos lähdet ohittamaan vaikka pitkää rekkajonoa 120km/h ja kymmenen sekunnin päästä joku 150km/h kuski joutuu himmaamaan hieman vauhtiaan.



18 §
Ohituskiellot

Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;

2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;

3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;

4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;

5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä

6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.

Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.

19 §
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.

Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.
 
Edelleenkin jotain 80 km/h satasen tielle liittyjät. Ei ollut kauhean kaukana taas kolari. En todellakaan ala ottamaan sakkoja turhan kaistanvaihdon takia. Porukka taitaa antaa liian herkästi tietä näissä tilanteissa?
 
Haukiputaalle mennessä huomasin miettiväni, miksi porukka ajaa siinä motarin päättyessä aivan kaistan oikeaa laitaa, osa melkein pientareella.

No sehän johtuu siitä, että keskiviivan päälle on varattu ohitteleville vatipäille oma "kaista" ja rajoituksen mukaan +10 ajavat tekevät sitä lisää. Vastaantuleva joutuu antamaan jatkuvasti tilaa, kun letkojen ohittelijat eivät meinaa mahtua ajamaan kaistansa +130 km/h vähittäisnopeutta.

:facepalm:
 
Haukiputaalle mennessä huomasin miettiväni, miksi porukka ajaa siinä motarin päättyessä aivan kaistan oikeaa laitaa, osa melkein pientareella.

No sehän johtuu siitä, että keskiviivan päälle on varattu ohitteleville vatipäille oma "kaista" ja rajoituksen mukaan +10 ajavat tekevät sitä lisää. Vastaantuleva joutuu antamaan jatkuvasti tilaa, kun letkojen ohittelijat eivät meinaa mahtua ajamaan kaistansa +130 km/h vähittäisnopeutta.

:facepalm:

Leviäkaistan meno uutta?

Ei sillä että siinä mitään järkeä olisi, mutta totahan ne aina on.
 
On tuolla tullut ajeltua ennenkin. Edellisestä kerrasta vaan on jo aikaa ja nyt taisi olla hieman enemmän liikennettä.

Joop, ite en juuri tuolla ole käynyt kuin alle 10 kertaa, mutta etelässä tuli työmatkaa muutama vuosi rullattua vastaavaa pitkin. Hommahan toimii niin kauan kun kaikki älyävät ajaa oikeassa reunassa ja molempiin suuntiin ei yritetä ohittaa samaan aikaan. Periaatteessahan tuollaisella ei saisi ohittaa mikäli ylittää keskiviivan ja on vastaantulevaa liikennettä, käytännössä homma menee niin että ohitetaan keskiviivan päällä ja luotetaan ettei kukaan tule keulaan. Toki on siihen mahtunut 2 x yhdistelmä + 2 x henkilöauto samaankin aikaan, kovin turvallisen oloisesti tosin ei..

Ihan suolesta koko keksintö, tosin pääasiallisesti sen takia ettei niillä osat ajaa.
 
Haukiputaalle mennessä huomasin miettiväni, miksi porukka ajaa siinä motarin päättyessä aivan kaistan oikeaa laitaa, osa melkein pientareella.

No sehän johtuu siitä, että keskiviivan päälle on varattu ohitteleville vatipäille oma "kaista" ja rajoituksen mukaan +10 ajavat tekevät sitä lisää. Vastaantuleva joutuu antamaan jatkuvasti tilaa, kun letkojen ohittelijat eivät meinaa mahtua ajamaan kaistansa +130 km/h vähittäisnopeutta.

:facepalm:
Suunnitelmissahan taitaa olla, että tulevaisuudessa tuo pätkä muutetaan keskikaiteelliseksi 2+1 -ohituskaistatieksi. Ja juuri siitä syystä, että leveäkaistatien "käyttöohjeet" ei vain mene jakeluun sitten mitenkään.
Harmi, että Iin ohitustie jäi ainakin toistaiseksi vain haaveeksi. Iin keskustan kummallakin puolella on pitkästi alennettua 60km/h nopeusrajoitusta, ja siinä on kyllä yksi nelostien Oului-Kemi -välin pahimmista rattiraivon kulminoitumispaikoista.
Kemi - Tornio matka menee helpostikin vakkari tarkistettuna 120km/h nopeudella, eikä sillä asetuksella tarvinnut kumarrella ketään, jos ei just ittelle kohalle joku hitaampi töhö tai sitten oikeasti laillisesta syystä hitaammin ajava osu. Tornionjokilaaksossa noita reikäpäitä taas sitten löytyy. Ja rekkaritunnus joka kerran alkoi tietyllä tavalla...
 
Viimeksi muokattu:
Ja sitten kun tuossa on talvirajoitus 80km/h niin hirveä kohkaaminen että pääsee ajamaan 95km/h:ta. Sitten se juuri ohitettu jono tulee ohi moottoritiellä kun nopeus ei nouse siitä 95km/h:sta.

Muutenkin tuo Oulun motari on ihan perseestä työmatkaliikenteen aikaan. Ihme raivoamista ja sikailua päivittäin.
 
sehän meni loistavasti

ohitus välittömästi ennen risteysaluetta on kiellettyä. olis ollut sakon paikka.
 
sehän meni loistavasti

ohitus välittömästi ennen risteysaluetta on kiellettyä. olis ollut sakon paikka.
Niinpä. Tai kyllähän tuo ohitus mielestäni tapahtuu jo ihan reilusti risteysalueen sisällä. Ja lisäksi vielä peitin näkyvyyden suojatielle vaikka en nyt ihan pysähdyksissä ollutkaan.

Laita nyt muksus sitten tonne koulutielle, vittu saatana....:mad:
 
Lähellä ajavat maantiellä hidastelijat. 60km/h alueella tullaan 5-10m päähän ajelemaan. 80km/h alueen vaihtuessa jäädään parin kilometrin päähän ajelemaan 70km/h. Rajoituksen muuttuessa 60 - 50 - 40 kontissa kiinni taas. :btooth:
 
Niinpä. Tai kyllähän tuo ohitus mielestäni tapahtuu jo ihan reilusti risteysalueen sisällä. Ja lisäksi vielä peitin näkyvyyden suojatielle vaikka en nyt ihan pysähdyksissä ollutkaan.

Aika yllättävä peliliike Toyotalta, yleensä ne kuitenkin ajelee 50 alueella 40 ja satkulla sen kasikyt, mutta mitään muuta hazardia en ole havainnut. Ehdin jo ennakoida, että toi Bemari vetäis jonkun suojatietä kulkevan varpailta. :D
 
Aika yllättävä peliliike Toyotalta, yleensä ne kuitenkin ajelee 50 alueella 40 ja satkulla sen kasikyt, mutta mitään muuta hazardia en ole havainnut. Ehdin jo ennakoida, että toi Bemari vetäis jonkun suojatietä kulkevan varpailta. :D
Joo ei vinkkipalkkiota tästä, koska väärän merkkisellä autolla perseily ei ole lööppiainesta [emoji2]
 
Miten vitussa voi saada oven kuvan kylkeen, jos parkkeeraa riittävän kauas, ja kaupassa käynti kestää noin 5min:facepalm: Ei tuota kai ihan vahalla fiksailla piiloon. No ei ole uusi auto, mutta :rage::mad::rage: kun lakatkin lähtee. Ei jumalauta mitä touhua taas.
 
Miten vitussa voi saada oven kuvan kylkeen, jos parkkeeraa riittävän kauas, ja kaupassa käynti kestää noin 5min:facepalm: Ei tuota kai ihan vahalla fiksailla piiloon. No ei ole uusi auto, mutta :rage::mad::rage: kun lakatkin lähtee. Ei jumalauta mitä touhua taas.
Itsekin parkkeeraan aika lailla mahdollisimman kauas. Kyllä tuollainen vituttaa vaikka ei sen 2013 vuoden autonkaan tarvitse virheetön olla. :beye:
 
Itsekin parkkeeraan aika lailla mahdollisimman kauas. Kyllä tuollainen vituttaa vaikka ei sen 2013 vuoden autonkaan tarvitse virheetön olla. :beye:

No niinpä, tämä nyt ikäisekseen melko virheetön, ja sitten jotain tuollaista ilmestyy pintaan niin vot. Millä panssiriautolla sitä pitäis oikein ajaa että säästyisi noilta kolhuilta:beye: Ei ihan vähään aikaan ole kolhuja tullu, en edes muista milloin viimeksi. No ei se nyt niin paha ole, mutta silti...
 
Tämä vois kestää parkkipaikkaidiootteja paremmin, samoin kun myös niitä päin keulaa tulevia "kiireisiä" idiootteja joille mikään nopeusrajoitus ei ole tarpeeksi iso: Marauder. On vain aika saakelin kallis (~300000 puntaa muistakseni) ja EU-hyväksyntää ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 386
Viestejä
4 511 009
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom