Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 588
Paloihan siinä E60:ssä valokytkimen vieressä automaattiasennon vasemalla puolella valo silloin kuin autonatiikka oli ajovalot päälle kytkenyt. Näin ainakin LCI:ssä ja ohessa vielä ko. paneelista kuva jossa tuo led selkeästi näkyy. Kuskin paikallehan tuo ei näy ellei erikseen asiaa kuikuile.
Sama homma myös E90/E92:ssa, palaa se vihreä valo kun valot päällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Paloihan siinä E60:ssä valokytkimen vieressä automaattiasennon vasemalla puolella valo silloin kuin autonatiikka oli ajovalot päälle kytkenyt. Näin ainakin LCI:ssä ja ohessa vielä ko. paneelista kuva jossa tuo led selkeästi näkyy. Kuskin paikallehan tuo ei näy ellei erikseen asiaa kuikuile.
Eiku joo, niin muuten paloi se led, totta. Ja kuten sanoit, että pimentoon jää, niin sen takia ei varmaan oikein muistikuvia siitä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
198
B8 passatissa on ainakin sekavat valot. En tiedä johtuuko niistä ”biled” ajovaloista mitkä omassa on.

0 = en ole keksinyt tälle käyttöä.
Auto = ihan mitä sattuu palaa, yleensä vain etu päiväajovalot.
päiväajovalot = edessä ja takana joku ledirimpsu valaistuna. Mittaristo on pimeä tämän kanssa,jos olet parkissa. Tosin viisareissa on valot (riippuen vuosimallista/mittaristosta) Nämä valot jäävät myös päälle vaikka autosta poistut ja laitat ovet lukkoon (kaipa tämä on joku Saksan pysäköintisäännös, onnea suomikuskit Saksan reissuille)
Täydet valot = ajovalot edessä ja takana. Ja nämäkin jos jätät päälle, jotakin jää palamaan kun autolta poistut.

Muttei se silti vaadi kuin kuljettajalta oikean asennon valinnan, jotta ajaminen on turvallista.
Automaatin koodaus toimii/sitä voisi käyttää B8:n kanssa jos on seuraavat olosuhteet:
kirkas auringonpaiste.
Tunneli.
Säkkipimeässä.

Muuten pitää kyllä ihan itse räpeltää siitä kytkimestä oikea asento. Ei ole kovin paljon vaadittu osata käyttää ajovalokytkintä. Ihan autokoulun perusjuttuja..
Korjaan nyt sen verran, että tuo "päiväajovalot" asento tarkoittaa parkkeja, ja ne voi kaikissa autoissa jättää päälle ihan turvallisuuden (ja pykälien mm. TLL 50§) vuoksi vaikka autosta poistuisi ja ovet laittaisi lukkoon. Ne ovat himmeämmät tai kokonaan eri valaisimet kuin oikeat päiväajovalot (tai huomiovalot suomalaisen lain termistön mukaan), eikä pelkillä niillä Suomen lain mukaan saa liikenteessä ajaa (lähde TLL 49§). Pahoittelen offtopicia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 105
Tätä valokeskustelua lukiessa ei voi kuin miettiä, että taisi löytyä asia minkä Opel on tehnyt parhaiten.
Ainakin Astra K:ssa (2016-2021) ja uskoakseni muissakin uudemmissa GM-tekniikkaan perustuvissa Opeleissa valoautomatiikka toimii seuraavasti:

Ajovalot ja perävalot palavat, jos on hämärää (pilvinen syyspäivä riittää) tai tuulilasinpyyhkimet ovat käytössä. Näiden valojen päälläoloa on osoittamassa merkkivalo mittaristossa.
Mittarivalaistus ohjautuu hämäräkytkimellä. Valoisalla mittarivalot ja näyttöjen taustavalot ovat kirkkaina. Hämärällä ne taas asettuvat siihen kirkkauteen mikä on himmentimellä asetettu.

Kiteytettynä siis näin:
Valoisaa: päiväajovalot päällä ja mittarivalot kirkkaina
Pimeää/hämärää: Ajovalot, perävalot ja himmennetyt mittarivalot. Lisäksi merkkivalo mittaristossa.
Valoisaa, mutta sataa (eli pyyhkimet päällä): Ajovalot, perävalot ja kirkkaat mittarivalot. Merkkivalo mittaristossa.

Ajo- ja perävalojen päälläoloa ei siis ole mitenkään kytketty mittarivaloihin.

Nuo kolme tapausta kattavat lähes kaikki ajotilanteet ja automatiikka hallitsee ne täydellisesti. Ainoa tilanne jossa valot saattaa joutua sytyttämään käsin, on sumu tai lumisade päiväsaikaan. Silloin on niin valoisaa ettei hämäräkytkin sytytä valoja, mutta pyyhkimiäkään ei tarvitse, joten valot eivät syty sitäkään kautta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
No siis niinkin simppeli asia kuin pyyhkijöiden tarve on mielestäni syy sytyttäää valot. Esim Toyota ei sytytä valoja vaikka pyyhkijät jauhaisivat 110% nopeudella. Ihan naurettava toteutus jota joudun ajaessa vahtimaan enemmän kuin missään muussa modernissa autossa mitä olen omistanut/ajanut päätoimisesti. En muista missä autossa olisin joutunut laittamaan valoja päälle manuaalisesti yhtä usein kun nyt Corollassa. Ei pitäisi olla mitää salatiedettä tuo valoautomatiikka ja ainoa tilanne missä annan löysää automatiikalle, on kohtuu valoisat olosuhteet+sade/lumi/usva jolloin sensorit eivät tajua lyödä valoja päälle kuten pitäisi koska kirkkautta riittää mutta ei tarvettä pyyhkijöille tms. Ei tuossa paljoa ole selittelemistä japseilla/korealaisilla kuin rehellinen kyvyttömyys valoautomattiikan kanssa. Fordit saattoivat välillä perseillä pitkä/lyhyet vaihdossa mutta valot sentään paloivat ja ei tarvinyt seurata jatkuvasti ovatko valot päällä. Tesla piti valot päällä paljon agressiivisemmin, mikä voittaa nykyisen 10-0 ja muissa ollut jotain tuolta väliltä.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
K-Astrassa on ihan hyvin tehty, mutta G20 3-sarjan BMW vie voiton: Voit itse valita palaako perävalot päiväajovalojen kanssa vai ei valikosta. Kun laitat aina palamaan niin käytännössä autossa on aina valot päällä kun olosuhteet edellyttävät. Hämärätunnistin on myös riittävän herkkä. Lisäksi mittaristossa vasemmalla näkyy kun on perävalot päällä ja sen yläpuolella merkkivalo varsinaisille ajovaloille vielä.
Lisäksi autosta ei voi kytkeä ajovaloja pois päältä moottorin ollessa käynnissä. Parkkeja ei voi kytkeä päälle ellei nopeus ole alle 20km/h.

Käytännössä kun käy asettamassa takavalot päälle, ei autolla voi ajaa ilman joitain valoja eteen/taakse edes vahingossa/tahallaan. Pimeällä et saa päiväajovaloja päälle, vaikka yrittäisit, ajovalot palavat aina kun auto "käynnistetään" ja parkit toki saat päälle itse pimeälläkin, mutta käytännössä kun starttaat auton, on pimeällä/hämärässä autossa aina täydet ajovalot päällä.

Yhtäkään G20-korimallin BMW:tä ette varmasti näe pimeässä ilman perävaloja, sillä kun ei voi pimeässä ajaa ilman perävaloja (ellei sitten ole perävalot oikeasti rikki).

BMW on vain parempi auto. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Kia paras, aina ollu oikeet valot päällä, paitsi silloin kun täytyy toimia toisin. Napit sallivat poikkeukset, automatiikan puolesta aina oikeat valot päällä.

En edes tajunnut tätä etua kunnes ajoin autoja joissa pitää väännellä sitä sun tätä tietämättä mihin kaikkeen se vaikuttaa sen tarkoituksellisen toimen ohella. Nykyautot on tehty idiooteille, mutta edes nero voi tajuta koko logiikkaa aukottomasti, sillä automaatiologiikka on rakennettu kyvykkyyttömyyden ja toiminnallisuuden välillä kompromisoiden. Esimerkiksi se aiemmin ehdotettu valaistuksen automatisointi pyyhkimien toiminnan mukaan on myrkkyä niille, jotka haluavat hetkellisesti pyyhkiä tuulilasinsa väläyttämättä valoja edessä ajavalle. Tämänkin estämiseksi voisi kehittää logiikan, joka olisi taas yksi kerros abstraktiota jo ennestään monimutkaisen logiikan päälle.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
Esimerkiksi se aiemmin ehdotettu valaistuksen automatisointi pyyhkimien toiminnan mukaan on myrkkyä niille, jotka haluavat hetkellisesti pyyhkiä tuulilasinsa väläyttämättä valoja edessä ajavalle. Tämänkin estämiseksi voisi kehittää logiikan, joka olisi taas yksi kerros abstraktiota jo ennestään monimutkaisen logiikan päälle.
Eipä omassa ykdi pyyhkäisy niitä valoja sytytä. Täyty olla muistaakseni n. 30sek päällä, että syttyy. Ja samaten pari minuuttia pois, että sammuu. Ja sadetunnistin asennossa oleva viiksen asento ei sytytä valoja, jos ei pyyhkijät oikeasti pyyhi. Itsellä on koodattu takavalot aina päälle - > ajovalot voi olla kokoajan automaatilla. Vaikka olen herkkyyden valinnu vähiten herkäksi, syttyvät ajovalot reilusti ennenkuin niitä kaipaa.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
K-Astrassa on ihan hyvin tehty, mutta G20 3-sarjan BMW vie voiton: Voit itse valita palaako perävalot päiväajovalojen kanssa vai ei valikosta. Kun laitat aina palamaan niin käytännössä autossa on aina valot päällä kun olosuhteet edellyttävät. Hämärätunnistin on myös riittävän herkkä. Lisäksi mittaristossa vasemmalla näkyy kun on perävalot päällä ja sen yläpuolella merkkivalo varsinaisille ajovaloille vielä.
Lisäksi autosta ei voi kytkeä ajovaloja pois päältä moottorin ollessa käynnissä. Parkkeja ei voi kytkeä päälle ellei nopeus ole alle 20km/h.

Käytännössä kun käy asettamassa takavalot päälle, ei autolla voi ajaa ilman joitain valoja eteen/taakse edes vahingossa/tahallaan. Pimeällä et saa päiväajovaloja päälle, vaikka yrittäisit, ajovalot palavat aina kun auto "käynnistetään" ja parkit toki saat päälle itse pimeälläkin, mutta käytännössä kun starttaat auton, on pimeällä/hämärässä autossa aina täydet ajovalot päällä.

Yhtäkään G20-korimallin BMW:tä ette varmasti näe pimeässä ilman perävaloja, sillä kun ei voi pimeässä ajaa ilman perävaloja (ellei sitten ole perävalot oikeasti rikki).

BMW on vain parempi auto. :)
Yksi sana, BMW.

Monessa, monessa asiassa. Näitä "pikkujuttuja" ei vain ymmärrä mikäli:

A. lähtökohtaisesti vihaa BMW
B. ajaa japanilaisilla / korealaisilla, koska on aina ajanut
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
No siis niinkin simppeli asia kuin pyyhkijöiden tarve on mielestäni syy sytyttäää valot. Esim Toyota ei sytytä valoja vaikka pyyhkijät jauhaisivat 110% nopeudella.
Minulle ei ihan auennut miten pyyhkijöiden käyttö liittyy tarpeeseen sytyttää ajovalot?

Mulla on Rellu Zoe ollut yli 1½ vuotta nyt, enkä ole vielä edes opetellut miten sen valot toimivat manuaalisesti. Automaattiasetus on päällä, ja onneksi tähän mennessä ainakina ajovalot ovat tuntuneet itsestään menneen päälle silloin kun niitä mielestäni tarvitsee, hämärässä ja pimeällä. Ei hajuakaan milloin takavalot ovat päällä, mutta oletan että silloin kun etuvalotkin ovat menneet päälle. Mittaristoon tulee kyllä merkkivalo milloin valot ovat menneet päälle, ei joudu arvailemaan.

Automaattisen pyyhkimisen kyllä suljin, katsoin paremmaksi itse päättää milloin ja millä nopeudella pyyhin tuulilasia. En ollut aina sen automatiikkaan tyytyväinen.

Ainoa mikä Rellun valoautomatiikassa ketuttaa on että jos aurinko paistaa kirkkaasti matalasti edestä, Rellu kuitenkin ilmeisesti päättelee että on sen verran hämärää että mittariston valot ovat minimillä. Ei meinaa sellaisessa valaistuksessa nähdä edes nopeusmittaria. Ehkä se valoisuuden tunnistin on niin lähellä mittaristoa että edestäpäin matalalta tuleva valo ei osu siihen. Pitäis varmaan selata asetukset läpi jos laittaisi mittariston kirkkauden manuaalisesti jollekin keskitasolle, mutta kyllä tuo mittariston kirkkausautomatiikka muuten toimii ok 90% ajasta, lukuunottamatta tuota yhtä erikoistilannetta eli edestä matalalta kirkkaana paistava aurinko.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Yksi sana, BMW.

Monessa, monessa asiassa. Näitä "pikkujuttuja" ei vain ymmärrä mikäli:

A. lähtökohtaisesti vihaa BMW
B. ajaa japanilaisilla / korealaisilla, koska on aina ajanut
Ehkä nyt lankesin ansaan.

Se on totta että BMW ei nouse pimeistä puhuessa esille, joissain jopa "vilkut" palaa kokoajan, tosin harvassa vilkkuu.


Onko se nyt hyvä, saati kehun arvoinen.

Eli hyvä jos edessä ja takana palaa valot ennen liikkeelle lähtöä, ja vilkku vilkkuu. Huonompi jos valot syttyy vasta ajossa, vielä huonompi jos ajossa palaa vain edessä.


Minulle ei ihan auennut miten pyyhkijöiden käyttö liittyy tarpeeseen sytyttää ajovalot?
Sateella hyvä olla valot päällä, tai oikeastaan pitää olla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Sateella hyvä olla valot päällä, tai oikeastaan pitää olla.
Jaa totta. Enpä ole tarkkaillut miten Rellu käyttäytyy, laittaako itse valot päälle jos tulee yhtään sadetta (vaikka en laittaisi pyyhkijöitä päälle), vai menevätkö päälle jos käytän pyyhkijöitä. On tosin kirkkaana päivänäkin tullut pyyhkijöitä käytettyä esim. pölyn takia, tai kun edessä ajava bemari heitti sulavia loskia tuulilasiin. No samapa se meneekö valot silloin päälle automaattisesti, saa puolestani mennä. Edellisessä autossa pidin ajovaloja aina ajaessa päällä.
 
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
122
Tätä valokeskustelua lukiessa ei voi kuin miettiä, että taisi löytyä asia minkä Opel on tehnyt parhaiten.
Ainakin Astra K:ssa (2016-2021) ja uskoakseni muissakin uudemmissa GM-tekniikkaan perustuvissa Opeleissa valoautomatiikka toimii seuraavasti:

Ajovalot ja perävalot palavat, jos on hämärää (pilvinen syyspäivä riittää) tai tuulilasinpyyhkimet ovat käytössä. Näiden valojen päälläoloa on osoittamassa merkkivalo mittaristossa.
Mittarivalaistus ohjautuu hämäräkytkimellä. Valoisalla mittarivalot ja näyttöjen taustavalot ovat kirkkaina. Hämärällä ne taas asettuvat siihen kirkkauteen mikä on himmentimellä asetettu.

Kiteytettynä siis näin:
....
Näin toimii paskoissa ranskanpullissakin, ainakin omissa -01 607 ja - 09 c5. Hallintalaitteiden valot ja mittarivalot toimii nekin toisistaan riippumatta. Kirkas keli pöllyävässä lumessa on tilanne, että pitää käsin laittaa valot päälle. Koodaamalla tuohonkin saisi takavalot palamaan påivävalojen kanssa.

Bmw:n ratkaisu vaikuttaa järkevältä että pimeässä palaa aina ajovalot :thumbsup: ainakin yhdessä mallissa. Jonnebemareita näkyy paljonkin pimeässä missä palaa valkoiset angel eyesit, vilkut ja sumarit tai jotain näiden yhdistelmiä :rofl: mutta ei nekään perä pimeänä aja

Miksi et vain laita valoja päälle?
...
Säästyy xenonit. Toki voisin ohittaa automatiikan ja pitää valoja on-asennossa jolloin syttyvät ja sammuvat auton mukana, mutta turhaan polttaa kalliita valoja kirkkaana kesäpäivänä
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
535
Yksi sana, BMW.

Monessa, monessa asiassa. Näitä "pikkujuttuja" ei vain ymmärrä mikäli:

A. lähtökohtaisesti vihaa BMW
B. ajaa japanilaisilla / korealaisilla, koska on aina ajanut
Ainakin omassa korealaisessa riisikipossa näkee kertavilkaisulla mittaristosta mitkä valot ovat päällä. Valokytkin minulla on ollut viimeisen vuoden ajan asennossa "ajovalot päällä", jolloin myös takavalot palavat. Olenkohan autoillut jotenkin väärin :confused:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Ainakin omassa korealaisessa riisikipossa näkee kertavilkaisulla mittaristosta mitkä valot ovat päällä. Valokytkin minulla on ollut viimeisen vuoden ajan asennossa "ajovalot päällä", jolloin myös takavalot palavat. Olenkohan autoillut jotenkin väärin :confused:
Ei vain kaikissa voi jättää valoja päälle. Muuten olisi itselläkin jatkuvasti on asennossa. Corolla ja aiemmat Fordit alkoivat heti huutaa kun löi virrat pois ja avasi oven.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
535
Ei vain kaikissa voi jättää valoja päälle. Muuten olisi itselläkin jatkuvasti on asennossa. Corolla ja aiemmat Fordit alkoivat heti huutaa kun löi virrat pois ja avasi oven.
Ei tietenkään voi. En ole tosin tainnut omistaa kohta 20 vuoteen sellaista autoa, jossa joutuisi vääntelemään valokatkaisinta asennosta toiseen.
 
Liittynyt
26.11.2019
Viestejä
190
Säästyy xenonit. Toki voisin ohittaa automatiikan ja pitää valoja on-asennossa jolloin syttyvät ja sammuvat auton mukana, mutta turhaan polttaa kalliita valoja kirkkaana kesäpäivänä
Tää on ehkä idioottimaisin perustelu olla käyttämättä valoja :D mitä nuo xenonit kestää 150-200tkm päällä ja nykyään maksavat noin 100€/pari. Noh säästö se on pienikin säästö, joka sitten vituttaa suunnattomasti kun joku ajaa perään lumituiskussa kun ajelet perse pimeenä ja taaksepäin autosi näkee 5m päähän. En tiedä, vaikka olisi peräänajajan vika(?) (onkohan tämmösestä ennakkotapausta, jossa edellä ajava ei ole käyttänyt sään edellyttämiä valoja ja tulee peräänajetuksi, kuka maksaa viulut?) mutta matka keskeytyy ja siinä sitten ihmetellään et olipa hyvä säästää satanen polttimoissa joita joutuu ehkä pari kolme kertaa auton elinkaaren aikana vaihtamaan kun oottelee hinuria omalle kipolleen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Ei vain kaikissa voi jättää valoja päälle. Muuten olisi itselläkin jatkuvasti on asennossa. Corolla ja aiemmat Fordit alkoivat heti huutaa kun löi virrat pois ja avasi oven.
Koska ketju näyttää olevan myös tekniikka,suunnittelun kukkaset , opetus ja oppimis ketju.

Niin mistä juontaa käytöntä että oikealta vasemmalle lukevassa mailmassa etupään valoja kuvaavat kuvakkeet osoittaa vasemmalle ja takapään valoja kuvaavat ikonit osoittaa oikealle.

Valkoinen tai sininen on vakiintunut pitkien merkiksi, muuten väreissäkin kirjavuutta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Ainakin omassa korealaisessa riisikipossa näkee kertavilkaisulla mittaristosta mitkä valot ovat päällä. Valokytkin minulla on ollut viimeisen vuoden ajan asennossa "ajovalot päällä", jolloin myös takavalot palavat. Olenkohan autoillut jotenkin väärin :confused:
Thaimaassa ajellessa tuli jostain syystä paikallisilta vastaantulevilta jatkuvasti valojen vilkuttelua, jos päivällä pidin (lyhyitä) valoja päällä. Siellä laitetaan autoon valot vasta kun tulee hämärää tai säkkipimeää, riippuen milloin kuskin mielestä on niin pimeää että on ihan pakko laittaa ajovalot päälle (paljon näki niitä jotka vielä kovin hämärässä olivat sitä mieltä että vielä ei ole tarpeeksi pimeää).

En täysin sisäistänyt mikä heitä siinä ärsytti että pidin päivällä lähivaloja, vai pelkäsivätkö että akkuni sippaa valojen turhaan päälläpitämisen takia, ja olivat vaan niin superavuliaita?

Yksi asia mitä thaikkujen toivoisin oppivan pohjoismaalaisilta ovat jalankulkuheijastimet. Siellä kun yöt ovat todella säkkipimeitä (myös kesällä), ja pientareet monesti kovin kapeita, kun riisipeltojen työntekijät kävelevät pimeän tultua kotiinsa. Heijastimet auttaisivat aika helvetin paljon, mutta kai ne ovat liian kallis keksintö sinne. Heijastin maksaa kai sitten riisipeltotyöläisen kahden kuukauden palkan verran.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Tämän päivän ärsytys, ajat landelle kylälle ja kaikki paikalliset ajelevat mitä uskomattomimmin tavoin ja epäloogisesti koska ajavat kuten heillä on siinä kylässä aina ajettu. Säännöistä viis. Kiva mennä kylää ja tapoja tuntematta sinne ja kirota kun milloin meinaa joku tulla kylkeen tai milloin joku oikoo siellä ja täällä tai ajaa pätkän yksisuuntaista tietä väärään suuntaan koska näin nyt vain ilmeisesti tehdään siellä (toistunut usein) yms yms.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 648
Tämän päivän ärsytys, ajat landelle kylälle ja kaikki paikalliset ajelevat mitä uskomattomimmin tavoin ja epäloogisesti koska ajavat kuten heillä on siinä kylässä aina ajettu. Säännöistä viis. Kiva mennä kylää ja tapoja tuntematta sinne ja kirota kun milloin meinaa joku tulla kylkeen tai milloin joku oikoo siellä ja täällä tai ajaa pätkän yksisuuntaista tietä väärään suuntaan koska näin nyt vain ilmeisesti tehdään siellä (toistunut usein) yms yms.
Taitaa vaaranpaikat syntyä perimmiltään silti siitä että joko ajetaan ylinopeutta tai sitten perseessä kiinni. Vasta eilen meinasi joku perseeseen ajaa kun edellämenevä jäi osittain kääntyessä kaistalle jotain odottamaan ja jouduinkin pysähtymään kokonaan hidastamisen sijaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Tämän päivän ärsytys, ajat landelle kylälle ja kaikki paikalliset ajelevat mitä uskomattomimmin tavoin ja epäloogisesti koska ajavat kuten heillä on siinä kylässä aina ajettu. Säännöistä viis. Kiva mennä kylää ja tapoja tuntematta sinne ja kirota kun milloin meinaa joku tulla kylkeen tai milloin joku oikoo siellä ja täällä tai ajaa pätkän yksisuuntaista tietä väärään suuntaan koska näin nyt vain ilmeisesti tehdään siellä (toistunut usein) yms yms.
Meinasin kirjoittaa pitkästi, mutta vähän mietittyä, miten se eroaa kaupungeista (no kaupungissa soi torvi). joo samaa mieltä paikalliset tavat kyllä monesti hämmentää.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Meinasin kirjoittaa pitkästi, mutta vähän mietittyä, miten se eroaa kaupungeista (no kaupungissa soi torvi). joo samaa mieltä paikalliset tavat kyllä monesti hämmentää.
Nuo tavat ilmenevät omaan silmään huomattavasti rajumpina vs kaupunki. Kai koska alue millä tapahtuu on pienempi ja paikkoja missä voi tapahtua mitään on vähemmän.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
42
Vilkkujen käytön puute tai niiden käyttäminen päin viddua. Siitä ei ole mitään hyötyä että näytetään mitä ollaan parhaillaan tekemässä.
Varsinkin jos kyse on liikenneympyrästä poistumisesta. Ja kyllä, sitä vilkkua kuuluu käyttää myös kun vaihtaa kaistaa. UGH, olen puhunut.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
581
Tää ois aika mahtavaa, jos toteutuis, niin sais ne perskärpäset pientä koulutusta: Yle: Peltipoliisit voivat alkaa valvoa myös liian lähellä ajamista ja kännykän käyttöä ajaessa – ”On välillä aivan uskomatonta, miten käyttäydytään”

Poliisi kaavailee tolppakameroiden eli peltipoliisien toimenkuvan laajentamista muihinkin ajorikkeisiin kuin ylinopeuteen, kertoo Yle.

Poliisi on selvitellyt mahdollisuutta virittää peltipoliiseja valvomaan myös ajoa liian lähellä sekä turvavyön ja kännykän käyttöä ajaessa.

”Olemme kokeilleet kahden ajoneuvon välisen etäisyyden toteamista kameralla ja kyllä nykyinen laitteisto pystyy tunnistamaan, jos ajoneuvo ajaa hyvin lähellä toista”, kertoo Ylelle poliisitarkasta Heikki Ihalainen poliisihallituksesta.

Käyttönoton edessä on kuitenkin vielä teknisiä haasteita.

”Liian lähellä ajo pitäisi saada mitattua riittävän pitkältä, satojen metrien matkalta, että se olisi reilua valvontaa. Ettei käy niin, että jos vaikka toinen vaihtaa juuri ajokaistaa eteesi ja sitten oletkin hetken aikaa liian lähellä edelläajavaa”, Ihalainen sanoo.

Kiireisempää olisi hänen mukaansa saada peltipoliisi valvomaan turvavyön ja kännykän käyttöä ajaessa. Näistä kännykän käyttö ajaessa on yleisempää.

”Se on erittäin suuri riski liikenteessä. Kun kännyynhän ei vain puhuta, vaan tekstataan, ollaan somessa ja tehdään kaikkea muuta! On välillä aivan uskomatonta, miten käyttäydytään. On todella suuri riski joutua onnettomuuteen, kun tehdään kaikkea muuta kuin ajetaan”, Ihalainen sanoo Ylelle.

Hän sanoo uskovansa, että teknisesti sopivia järjestelmiä on saatavilla vuoden parin sisällä. Suomen nykyinen lainsäädäntö hankaloittaa kuitenkin tällaisen järjestelmän käyttöönottoa kasvokuvavaatimuksen takia.
 
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
122
Tää on ehkä idioottimaisin perustelu olla käyttämättä valoja :D mitä nuo xenonit kestää 150-200tkm päällä ja nykyään maksavat noin 100€/pari. Noh säästö se on pienikin säästö, joka sitten vituttaa suunnattomasti kun joku ajaa perään lumituiskussa kun ajelet perse pimeenä ja taaksepäin autosi näkee 5m päähän. En tiedä, vaikka olisi peräänajajan vika(?) (onkohan tämmösestä ennakkotapausta, jossa edellä ajava ei ole käyttänyt sään edellyttämiä valoja ja tulee peräänajetuksi, kuka maksaa viulut?) mutta matka keskeytyy ja siinä sitten ihmetellään et olipa hyvä säästää satanen polttimoissa joita joutuu ehkä pari kolme kertaa auton elinkaaren aikana vaihtamaan kun oottelee hinuria omalle kipolleen.
Osaan käyttää autoni valoja. Ja kestää varmaan sen jopa 150tkm, mutta paljonko valotehoa jäljellä siinä vaiheessa verrattuna uuteen,. Ja oli nuo liki satasen kappale ;)

Kevään tuomat ärsytykset. Ohittajat, jotka kurvaa ohituksen jälkeen keulan eteen roiskuttamaan paskaa tuulilasille. Kukaan ei siitä pidä, mutta silti jotku sitä tekee toisille, mutta ei varmaan kiinnosta koska minä minä minä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Tätähän on suunniteltu ja veivattu ainakin viimeiset 10v ja aina on löytynyt joku mielensäpahoittaja jostain mihin tämä hanke on kariutunut. Ei kait noille ole koskaan ollut mitään varsinaista teknistä estettä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Tämän päivän ärsytys, ajat landelle kylälle ja kaikki paikalliset ajelevat mitä uskomattomimmin tavoin ja epäloogisesti koska ajavat kuten heillä on siinä kylässä aina ajettu. Säännöistä viis. Kiva mennä kylää ja tapoja tuntematta sinne ja kirota kun milloin meinaa joku tulla kylkeen tai milloin joku oikoo siellä ja täällä tai ajaa pätkän yksisuuntaista tietä väärään suuntaan koska näin nyt vain ilmeisesti tehdään siellä (toistunut usein) yms yms.
Tuli juuri tuossa tunti sitten samanlainen tunne kun eksyin 10km päähän kotoani Pasilaan asti. Kun koko Pasila tuntuu edelleen olevan tietyömaata, rajoitus siellä kai oli 30-40km/h, mutta niin vaan kaksi paikallista (?) autoilijaa ohittivat minut ahtaalla tiellä varmaan 60 km/h.

Hieman myöhemmin eräissä valoissa Pasilassa takaani suhahti ilman kypärää ajava pyöräilijä, joka tottuneesti ajoi autotietä ajaessaan ohitseni punaisia päin ja jatkoi suojatietä pitkin. Ajoi lisäksi yhdellä kädellä ja puhui toisella puhelimeen. Veikkaan ettei pyörä ollut edes katsastettu saati vakuutettu!

Jostain syystä juuri Pasilassa tunnun joka kerta "törmäävän" törttöileviin pyöräilijöihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Tätähän on suunniteltu ja veivattu ainakin viimeiset 10v ja aina on löytynyt joku mielensäpahoittaja jostain mihin tämä hanke on kariutunut. Ei kait noille ole koskaan ollut mitään varsinaista teknistä estettä.
Kai siinä on se oikeusturva enempi esteenä, miten rankaset turvavälistä kun toinen esim jarrutti siihen kameraan ja itse ajaudut moottorijarrulla vähäksi aikaa lähemmäs tms.

Joojoo turvaväli pitäisi aina olla yhtä iso ja heti mennä jarrulle kun toinenkin mutta itte ainakin lasken vähän lähemmäksi jos toinen himmaa ja kiihdytän sitten hitaammin perässä jotta väli palautuu.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
581
Kai siinä on se oikeusturva enempi esteenä, miten rankaset turvavälistä kun toinen esim jarrutti siihen kameraan ja itse ajaudut moottorijarrulla vähäksi aikaa lähemmäs tms.

Joojoo turvaväli pitäisi aina olla yhtä iso ja heti mennä jarrulle kun toinenkin mutta itte ainakin lasken vähän lähemmäksi jos toinen himmaa ja kiihdytän sitten hitaammin perässä jotta väli palautuu.
Jos olisit vaivautunut lukemaan viestini, johon Chaos viittasi, niin tuokin olisi selvinnyt:
Käyttönoton edessä on kuitenkin vielä teknisiä haasteita.

”Liian lähellä ajo pitäisi saada mitattua riittävän pitkältä, satojen metrien matkalta, että se olisi reilua valvontaa. Ettei käy niin, että jos vaikka toinen vaihtaa juuri ajokaistaa eteesi ja sitten oletkin hetken aikaa liian lähellä edelläajavaa”, Ihalainen sanoo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Toi turvaväli on ihan yhtä helppo tai vaikea todeta ja hyväksyä yhdestä valokuvasta, kuin se yhdestä pisteestä mitattu ylinopeus, laittomia molemmat. Ja juu, ymmärrän kyllä, mutta ei se ylinopeudenkaan mittaminen noilla kiinteillä aina niin reilua ole. Mielestäni ainoat selkeät sakotusperusteet on kännykkä ja turvavyöt.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Tuli juuri tuossa tunti sitten samanlainen tunne kun eksyin 10km päähän kotoani Pasilaan asti. Kun koko Pasila tuntuu edelleen olevan tietyömaata, rajoitus siellä kai oli 30-40km/h, mutta niin vaan kaksi paikallista (?) autoilijaa ohittivat minut ahtaalla tiellä varmaan 60 km/h.

Hieman myöhemmin eräissä valoissa Pasilassa takaani suhahti ilman kypärää ajava pyöräilijä, joka tottuneesti ajoi autotietä ajaessaan ohitseni punaisia päin ja jatkoi suojatietä pitkin. Ajoi lisäksi yhdellä kädellä ja puhui toisella puhelimeen. Veikkaan ettei pyörä ollut edes katsastettu saati vakuutettu!

Jostain syystä juuri Pasilassa tunnun joka kerta "törmäävän" törttöileviin pyöräilijöihin.
Jotkut osaa lukea tilanteita ja jotkut sääntöjä. Parhaita ovat tienkäyttäjät, jotka ottavat molempien edellä mainittujen lisäksi huomioon myös toisten tunteet, eivätkä pahoita muiden tunteita poikkeavalla käytöksellään.

Oma tavoite on viimeisin ryhmä, mutta heikkouteni on huonouden ja mulkkuuden sietokyky. Se saa joskus aikaan ylilyöntejä, joissa säännöt ja kohteliaisuus saa venyä - kuitenkin turvallisen ajon rajoissa. Mutta vain hetkellisesti, kunnes pääsen keskimääräiseen liikenneympäristöön.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Jos olisit vaivautunut lukemaan viestini, johon Chaos viittasi, niin tuokin olisi selvinnyt:
Kyllähän mä sen luinkin mutta ajattelin nostaa asian tännekin esiin kun se ei suoraan postauksesta käy ilmi.

Noiden tullessa onkin ilo ajaa jonkun humppaajan takana, tosin eihän sitä väliä tarvitse keinotekoisesti ylläpitää kuin kameran kohdilla. Sinänsä varmaan yhtä turha kuin ylinopeusvalvonta itsessään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Kai siinä on se oikeusturva enempi esteenä, miten rankaset turvavälistä kun toinen esim jarrutti siihen kameraan ja itse ajaudut moottorijarrulla vähäksi aikaa lähemmäs tms.

Joojoo turvaväli pitäisi aina olla yhtä iso ja heti mennä jarrulle kun toinenkin mutta itte ainakin lasken vähän lähemmäksi jos toinen himmaa ja kiihdytän sitten hitaammin perässä jotta väli palautuu.
Jos menisi jossain ketjussa olleella "sakotus"asteikolla,(* nii edellä olevan jarruttelu ei iso ongelma. Jos menetelmä olisi käytössä kameroissa joissa saadaan ne peräkkäisten ajoneuvojen nopeudet talteen, niin vielä pienempi ongelma jos huomioidaan edellä ajavan nopeus että nopeuskäytös.

Joku mainitsi eteen kiilaamiset, se olisi vääryys jos laskua kiilatulle lähetetään, mutta jos näihin joskus yritetään jotain kameroita valjastaa, niin eiköhän ne ole noita modernimpia, jos useampi kuva, tai jos ei riitä niin rinnalla perinteinen videotallenne, josta sitten kaivetaan oikea syyllinen vaarantamiseen.

Yhden pisteen valvonnassa, oli se sitten nopeus, turvaväli, tai jokin muu, niin se ei erottele tapa rikkureita kerta mokailijaan. Turvavälissä voisi olla kiristyvä puuttumis kynnys, jos sama ajoneuvo ylittää logitus rajan useasti, niin siihen puututtaisiin pienemmällä kynnyksellä, ja yksittäisestä "räpsystä" poimittaisiin räikeimmät.

Turvavälit, tai siis niiden puuttuminen on kyllä sellainen ongelma että se ei valistuksella ole korjaantunut, joten ehkä edullisinta varmaan poimia teknisellä valvonalla, nyt matalaa puuttumista perustetu puuttumisen vaikeutena.

(*
Puuttumiskynnys sen verran korkea että ei siinä tarttuisi riittävällä välillä ajavia.


Kyllähän mä sen luinkin mutta ajattelin nostaa asian tännekin esiin kun se ei suoraan postauksesta käy ilmi.

Noiden tullessa onkin ilo ajaa jonkun humppaajan takana, tosin eihän sitä väliä tarvitse keinotekoisesti ylläpitää kuin kameran kohdilla. Sinänsä varmaan yhtä turha kuin ylinopeusvalvonta itsessään.
Jos joku vain tolppien kohdalla pitää turvavälin, ja kirii välin uudestaan lyhyeksi, niin no, toivottavasti ei montaa.
Veikaan että suureen osaa tehoaa, uskon että lyhyt turvaväli on vain arviointi virhe, tai ajattelemattomuutta, ja jos kuljettaja tolpalla herää, niin ei se sitä sen jälkeen takaisin kiri.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
490
Toi turvaväli on ihan yhtä helppo tai vaikea todeta ja hyväksyä yhdestä valokuvasta, kuin se yhdestä pisteestä mitattu ylinopeus, laittomia molemmat. Ja juu, ymmärrän kyllä, mutta ei se ylinopeudenkaan mittaminen noilla kiinteillä aina niin reilua ole. Mielestäni ainoat selkeät sakotusperusteet on kännykkä ja turvavyöt.
Ylinopeus, vaikka miten hetkellinen, on kuitenkin aina kiinni puhtaasti auton kuljettajasta. Toki jossain alamäessä on helppo vahingossa rullata lievää ylinopeutta, vaikka olisi miten tarkkana, mutta silti. Turvaväli voi hetkellisesti olla liian pieni täysin ilman perässä ajavan omaa syytä. Ylinopeudesta sakottaminen pistemittauksen mukaan on siksi ihan ok, mutta turvavälistä ei välttämättä.

Tokihan tuolla oli esitettykin, että mittaus pitäisi tehdä pidemmältä matkalta, ehkä nuo kamerat kehittyvät siihen että niillä saa esim. parinsadan metrin matkalta autojen nopeudet ja välimatkat. Toki sakotettavien oikeusturvan takia tuosta pitää jäädä talteen kuva- tai videotodisteet koko mittausmatkalta. Tämäkään ei liene ongelma enää nykyään.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 269
Tästä on muutama viikko kun ajoin ysitietä Turusta Tampereelle. Nopeusrajoitus enimmäkseen 80 km/h mutta taitaa olla tien tapa että siinä ajetaan kuin se olisi 100 km/h.

Ajoin mittarin mukaan 90 km/h (oikea nopeus joku 84). Puolisen tuntia köröttelin mutta aika monen ohituksen jälkeen päätin ajaa sitten edes satasta mittarin mukaan. Silti Onnibus liimautui perseeseen!

Tuonne kun laittaisi pari siviilipoliisia niin olisi sakotuskassa hetken kunnossa.

edit: ajoin lauantaiaamuna, päivästä varmaan kiinni kans…
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Tästä on muutama viikko kun ajoin ysitietä Turusta Tampereelle. Nopeusrajoitus enimmäkseen 80 km/h mutta taitaa olla tien tapa että siinä ajetaan kuin se olisi 100 km/h.

Ajoin mittarin mukaan 90 km/h (oikea nopeus joku 84). Puolisen tuntia köröttelin mutta aika monen ohituksen jälkeen päätin ajaa sitten edes satasta mittarin mukaan. Silti Onnibus liimautui perseeseen!

Tuonne kun laittaisi pari siviilipoliisia niin olisi sakotuskassa hetken kunnossa.

edit: ajoin lauantaiaamuna, päivästä varmaan kiinni kans…
Ihan normi meininkiä tässä maassa, kaikkialla ajellaan parhaillaan jäätävää ylinopeutta ja sitten 120 alueella aletaan ajamaan alinopeutta, ei ymmärrä miten on niin vaikeaa. Paras(pahin) on ykköstie kehä 3 - kehä 1 välillä, ihan sama mitä kylteissä lukee niin porukka ajelee 110 ja liimautuu perseeseen vaikka kyltissä lukisi 60.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Moottoritiellä vakkari päällä ajaessa törmää aika monesti näihin kuskeihin jotka ensin ohittaa sut ja sitten about 2km päästä sun pitää ohittaa se kun vauhti on mystisestä syystä pudonnut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 096
Moottoritiellä vakkari päällä ajaessa törmää aika monesti näihin kuskeihin jotka ensin ohittaa sut ja sitten about 2km päästä sun pitää ohittaa se kun vauhti on mystisestä syystä pudonnut.
Tätä tapahtuu säännöllisesti nelostiellä Helsinki-Lahti -välillä. Ajan koko matkan sama lukema cruisessa ja joskus sama auto on ohittanut ja tullut ohitetuksi varmaan 4-5 kertaa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 233
Tätä tapahtuu säännöllisesti nelostiellä Helsinki-Lahti -välillä. Ajan koko matkan sama lukema cruisessa ja joskus sama auto on ohittanut ja tullut ohitetuksi varmaan 4-5 kertaa.
Nämä ovat myös melkein aina niitä kuskeja, jotka palaavat oikealle tarjoten kunnon kivisuihkun ohitettavalle heti kun se on vaan fyysisesti mahdollista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Ihan normi meininkiä tässä maassa, kaikkialla ajellaan parhaillaan jäätävää ylinopeutta ja sitten 120 alueella aletaan ajamaan alinopeutta, ei ymmärrä miten on niin vaikeaa. Paras(pahin) on ykköstie kehä 3 - kehä 1 välillä, ihan sama mitä kylteissä lukee niin porukka ajelee 110 ja liimautuu perseeseen vaikka kyltissä lukisi 60.
Voihan sitä tietenkin ylinopeudeksi kutsua mutta jos ~50% vetää sitä "ylinopeutta" niin kutsuisin enemmin tien rajoitusta fiskaalisesti päin vittua asetetuksi (joka on vielä pahempi maan tapa kuin tuo ylinopeus), loputkin ajaisi lujempaa mutta eivät vaan "lampaat" uskalla koska poliisin pelko.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
167
Voihan sitä tietenkin ylinopeudeksi kutsua mutta jos ~50% vetää sitä "ylinopeutta" niin kutsuisin enemmin tien rajoitusta fiskaalisesti päin vittua asetetuksi (joka on vielä pahempi maan tapa kuin tuo ylinopeus), loputkin ajaisi lujempaa mutta eivät vaan "lampaat" uskalla koska poliisin pelko.
Tiedä tuosta poliisin pelosta, mutta itselläni ainakin on rahoille paermpaakin käyttöä, kun lahjoittaa konstaapelien kautta valtiolle. Puhumattakaan kortin menetyksestä muutaman ylinopuden jälkeen. Olkoon sitten rajoituksista mitä mieltä tahansa. Nopeusratsian ohi ajoin viimeksi perjantaina..
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Voihan sitä tietenkin ylinopeudeksi kutsua mutta jos ~50% vetää sitä "ylinopeutta" niin kutsuisin enemmin tien rajoitusta fiskaalisesti päin vittua asetetuksi (joka on vielä pahempi maan tapa kuin tuo ylinopeus), loputkin ajaisi lujempaa mutta eivät vaan "lampaat" uskalla koska poliisin pelko.
Hieno asenne, onnea valitsemallesi tielle. Mutta eihän siinä, en ihmettele miksi kyseisellä tiellä on niin usein peräänajoja, kun asenteet on tätä.

PS. 110 @ 60 alueella on kyllä jäätävä ylinopeus vaikka sinulle se nyt onkin vain ”lampaiden pelkoa”.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Hieno asenne, onnea valitsemallesi tielle. Mutta eihän siinä, en ihmettele miksi kyseisellä tiellä on niin usein peräänajoja, kun asenteet on tätä.

PS. 110 @ 60 alueella on kyllä jäätävä ylinopeus vaikka sinulle se nyt onkin vain ”lampaiden pelkoa”.
Et puhunut pelkästä kehäI-III välistä kun joku on keksinyt läntätä sinne 60. En myöskään käsitä mihin tarvitaan motarilla 60 kylttiä, jos jono seisoo niin ei siellä muutenkaan lujaa pääse ajamaan vaikka rajoitus olisi 200, lisäksi nuo rajoitusten muuttamiset on liian hitaita, ts. siellä voi edelleen olla se 60 kun edessä on 3 tyhjää kaistaa. Ikinä tuolla ei ole tarvinnut 60 ajaa minkään olosuhteen takia, itse vedän sen ~80 jos taulussa 60 eli 20yli jos tiellä on sen verran tilaa että sitä vauhtia ajamaan pystyy (niinkuin aina pystyy) tuo maksaa vain minimaalisen rahamäärän sakkona paikassa jos ei ole a) resursseja valvoa b) kiinnostusta valvoa c) paikkaa johon pysäyttää 50% autoista sakotusta varten eli sakkoja ei de-facto tule.

Oikeastaan noilla kaikilla motari ja kehillä tulee vedettyä aina tuollainen 15 yli, miksi ajaisi rajoitusten mukaan kun voi vetää lujempaakin ilman että se ketään kiinnostaa :)?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Ihan normi meininkiä tässä maassa, kaikkialla ajellaan parhaillaan jäätävää ylinopeutta ja sitten 120 alueella aletaan ajamaan alinopeutta, ei ymmärrä miten on niin vaikeaa. Paras(pahin) on ykköstie kehä 3 - kehä 1 välillä, ihan sama mitä kylteissä lukee niin porukka ajelee 110 ja liimautuu perseeseen vaikka kyltissä lukisi 60.
Myönnän ajavani alinopeutta (eli n. 100km/h) moottoritiellä jonne on kohtalon oikusta vaihtunut 120km/h rajoitus, mutta minulla on nastarenkaat vielä alla. Jotenkin vaan ajattelen etten halua nastarenkailla ajaa sen nopeampaa, en tiedä onko siinä mitään todellista ideaa mutta näillä mennään.

Toissaviikolla taisin nähdä esim. Porvoon motarilla ekat päivät milloin automaattiset nopeusrajoitusmerkit olivat vaihtuneet 120km/h. Seuraavana päivänä olivat sitten taas 100. En muista satoiko sen jälkeen vielä luntakin ja välillä rajoitus olikin 80.

Onneksi motarilla on kuitenkin se vasen kaista jota käyttäen voi ohittaa.

Huomenaamulla on vaihto kesärenkaisiin, vaikka vielä on joiksikin öiksi taidettu luvata -10 astetta jopa tänne etelään, mutta päivät pitäisi nyt mennä selvästi plussalle.
 
Liittynyt
05.07.2022
Viestejä
400
Voihan sitä tietenkin ylinopeudeksi kutsua mutta jos ~50% vetää sitä "ylinopeutta" niin kutsuisin enemmin tien rajoitusta fiskaalisesti päin vittua asetetuksi (joka on vielä pahempi maan tapa kuin tuo ylinopeus), loputkin ajaisi lujempaa mutta eivät vaan "lampaat" uskalla koska poliisin pelko.
Ei ole aina vaan tien laadun mukainen se rajoitus vaan melu sekä kuinka lähellä ja tihesti on asutus tien vieressä jne. Aika usein saa lukee mikäkin ihminen on jäänyt auton alle kun ei ole ajettu ~50% ylinopeutta.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
581
Et puhunut pelkästä kehäI-III välistä kun joku on keksinyt läntätä sinne 60. En myöskään käsitä mihin tarvitaan motarilla 60 kylttiä, jos jono seisoo niin ei siellä muutenkaan lujaa pääse ajamaan vaikka rajoitus olisi 200, lisäksi nuo rajoitusten muuttamiset on liian hitaita, ts. siellä voi edelleen olla se 60 kun edessä on 3 tyhjää kaistaa. Ikinä tuolla ei ole tarvinnut 60 ajaa minkään olosuhteen takia, itse vedän sen ~80 jos taulussa 60 eli 20yli jos tiellä on sen verran tilaa että sitä vauhtia ajamaan pystyy (niinkuin aina pystyy) tuo maksaa vain minimaalisen rahamäärän sakkona paikassa jos ei ole a) resursseja valvoa b) kiinnostusta valvoa c) paikkaa johon pysäyttää 50% autoista sakotusta varten eli sakkoja ei de-facto tule.

Oikeastaan noilla kaikilla motari ja kehillä tulee vedettyä aina tuollainen 15 yli, miksi ajaisi rajoitusten mukaan kun voi vetää lujempaakin ilman että se ketään kiinnostaa :)?
Päätit sitte asettaa itsesi keskelle jono, etkä kohtaan, jossa lähestyt jonon perää sallitulla nopeudella tyhjällä kaistalla... Ne nopeusrajoitukset ei oo mitään "tuulestatemmattuja", vaan ne on ihan oikeasti erilaisiin kriteereihin perustuvia. Mut B miinus yrityksestä selittää miksi ajat ylinopeutta: "a) resursseja valvoa b) kiinnostusta valvoa c) paikkaa johon pysäyttää 50% autoista sakotusta varten eli sakkoja ei de-facto tule".

Ei voi olla todellista :facepalm:...

Älä vaan sano, että sulla on autona BMW, Audi, tai Mersu...
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 269
Oikeastaan noilla kaikilla motari ja kehillä tulee vedettyä aina tuollainen 15 yli, miksi ajaisi rajoitusten mukaan kun voi vetää lujempaakin ilman että se ketään kiinnostaa :)?
Joo toki kaikkia lakeja voi rikkoa kunhan ei jää kiinni tai onko silläkään väliä. Joudutko ajaan työn puolesta vai ootko muuten vaan kiireinen kaveri?
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 269
Moottoritiellä vakkari päällä ajaessa törmää aika monesti näihin kuskeihin jotka ensin ohittaa sut ja sitten about 2km päästä sun pitää ohittaa se kun vauhti on mystisestä syystä pudonnut.
Joo näitä oli kans aikanaan kun ajelin pidempää työmatkaa. Kai siinä on jotain siviilipoliisin / tutkan pelkoa. Tai sitten vaan mennään jonoon mukaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 282
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom