Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Meinasin kirjoittaa pitkästi, mutta vähän mietittyä, miten se eroaa kaupungeista (no kaupungissa soi torvi). joo samaa mieltä paikalliset tavat kyllä monesti hämmentää.
Nuo tavat ilmenevät omaan silmään huomattavasti rajumpina vs kaupunki. Kai koska alue millä tapahtuu on pienempi ja paikkoja missä voi tapahtua mitään on vähemmän.
 
Vilkkujen käytön puute tai niiden käyttäminen päin viddua. Siitä ei ole mitään hyötyä että näytetään mitä ollaan parhaillaan tekemässä.
Varsinkin jos kyse on liikenneympyrästä poistumisesta. Ja kyllä, sitä vilkkua kuuluu käyttää myös kun vaihtaa kaistaa. UGH, olen puhunut.
 
Tää ois aika mahtavaa, jos toteutuis, niin sais ne perskärpäset pientä koulutusta: Yle: Peltipoliisit voivat alkaa valvoa myös liian lähellä ajamista ja kännykän käyttöä ajaessa – ”On välillä aivan uskomatonta, miten käyttäydytään”

Poliisi kaavailee tolppakameroiden eli peltipoliisien toimenkuvan laajentamista muihinkin ajorikkeisiin kuin ylinopeuteen, kertoo Yle.

Poliisi on selvitellyt mahdollisuutta virittää peltipoliiseja valvomaan myös ajoa liian lähellä sekä turvavyön ja kännykän käyttöä ajaessa.

”Olemme kokeilleet kahden ajoneuvon välisen etäisyyden toteamista kameralla ja kyllä nykyinen laitteisto pystyy tunnistamaan, jos ajoneuvo ajaa hyvin lähellä toista”, kertoo Ylelle poliisitarkasta Heikki Ihalainen poliisihallituksesta.

Käyttönoton edessä on kuitenkin vielä teknisiä haasteita.

”Liian lähellä ajo pitäisi saada mitattua riittävän pitkältä, satojen metrien matkalta, että se olisi reilua valvontaa. Ettei käy niin, että jos vaikka toinen vaihtaa juuri ajokaistaa eteesi ja sitten oletkin hetken aikaa liian lähellä edelläajavaa”, Ihalainen sanoo.

Kiireisempää olisi hänen mukaansa saada peltipoliisi valvomaan turvavyön ja kännykän käyttöä ajaessa. Näistä kännykän käyttö ajaessa on yleisempää.

”Se on erittäin suuri riski liikenteessä. Kun kännyynhän ei vain puhuta, vaan tekstataan, ollaan somessa ja tehdään kaikkea muuta! On välillä aivan uskomatonta, miten käyttäydytään. On todella suuri riski joutua onnettomuuteen, kun tehdään kaikkea muuta kuin ajetaan”, Ihalainen sanoo Ylelle.

Hän sanoo uskovansa, että teknisesti sopivia järjestelmiä on saatavilla vuoden parin sisällä. Suomen nykyinen lainsäädäntö hankaloittaa kuitenkin tällaisen järjestelmän käyttöönottoa kasvokuvavaatimuksen takia.
 
Tää on ehkä idioottimaisin perustelu olla käyttämättä valoja :D mitä nuo xenonit kestää 150-200tkm päällä ja nykyään maksavat noin 100€/pari. Noh säästö se on pienikin säästö, joka sitten vituttaa suunnattomasti kun joku ajaa perään lumituiskussa kun ajelet perse pimeenä ja taaksepäin autosi näkee 5m päähän. En tiedä, vaikka olisi peräänajajan vika(?) (onkohan tämmösestä ennakkotapausta, jossa edellä ajava ei ole käyttänyt sään edellyttämiä valoja ja tulee peräänajetuksi, kuka maksaa viulut?) mutta matka keskeytyy ja siinä sitten ihmetellään et olipa hyvä säästää satanen polttimoissa joita joutuu ehkä pari kolme kertaa auton elinkaaren aikana vaihtamaan kun oottelee hinuria omalle kipolleen.

Osaan käyttää autoni valoja. Ja kestää varmaan sen jopa 150tkm, mutta paljonko valotehoa jäljellä siinä vaiheessa verrattuna uuteen,. Ja oli nuo liki satasen kappale ;)

Kevään tuomat ärsytykset. Ohittajat, jotka kurvaa ohituksen jälkeen keulan eteen roiskuttamaan paskaa tuulilasille. Kukaan ei siitä pidä, mutta silti jotku sitä tekee toisille, mutta ei varmaan kiinnosta koska minä minä minä
 

Tätähän on suunniteltu ja veivattu ainakin viimeiset 10v ja aina on löytynyt joku mielensäpahoittaja jostain mihin tämä hanke on kariutunut. Ei kait noille ole koskaan ollut mitään varsinaista teknistä estettä.
 
Tämän päivän ärsytys, ajat landelle kylälle ja kaikki paikalliset ajelevat mitä uskomattomimmin tavoin ja epäloogisesti koska ajavat kuten heillä on siinä kylässä aina ajettu. Säännöistä viis. Kiva mennä kylää ja tapoja tuntematta sinne ja kirota kun milloin meinaa joku tulla kylkeen tai milloin joku oikoo siellä ja täällä tai ajaa pätkän yksisuuntaista tietä väärään suuntaan koska näin nyt vain ilmeisesti tehdään siellä (toistunut usein) yms yms.
Tuli juuri tuossa tunti sitten samanlainen tunne kun eksyin 10km päähän kotoani Pasilaan asti. Kun koko Pasila tuntuu edelleen olevan tietyömaata, rajoitus siellä kai oli 30-40km/h, mutta niin vaan kaksi paikallista (?) autoilijaa ohittivat minut ahtaalla tiellä varmaan 60 km/h.

Hieman myöhemmin eräissä valoissa Pasilassa takaani suhahti ilman kypärää ajava pyöräilijä, joka tottuneesti ajoi autotietä ajaessaan ohitseni punaisia päin ja jatkoi suojatietä pitkin. Ajoi lisäksi yhdellä kädellä ja puhui toisella puhelimeen. Veikkaan ettei pyörä ollut edes katsastettu saati vakuutettu!

Jostain syystä juuri Pasilassa tunnun joka kerta "törmäävän" törttöileviin pyöräilijöihin.
 
Tätähän on suunniteltu ja veivattu ainakin viimeiset 10v ja aina on löytynyt joku mielensäpahoittaja jostain mihin tämä hanke on kariutunut. Ei kait noille ole koskaan ollut mitään varsinaista teknistä estettä.
Kai siinä on se oikeusturva enempi esteenä, miten rankaset turvavälistä kun toinen esim jarrutti siihen kameraan ja itse ajaudut moottorijarrulla vähäksi aikaa lähemmäs tms.

Joojoo turvaväli pitäisi aina olla yhtä iso ja heti mennä jarrulle kun toinenkin mutta itte ainakin lasken vähän lähemmäksi jos toinen himmaa ja kiihdytän sitten hitaammin perässä jotta väli palautuu.
 
Kai siinä on se oikeusturva enempi esteenä, miten rankaset turvavälistä kun toinen esim jarrutti siihen kameraan ja itse ajaudut moottorijarrulla vähäksi aikaa lähemmäs tms.

Joojoo turvaväli pitäisi aina olla yhtä iso ja heti mennä jarrulle kun toinenkin mutta itte ainakin lasken vähän lähemmäksi jos toinen himmaa ja kiihdytän sitten hitaammin perässä jotta väli palautuu.

Jos olisit vaivautunut lukemaan viestini, johon Chaos viittasi, niin tuokin olisi selvinnyt:
Käyttönoton edessä on kuitenkin vielä teknisiä haasteita.

”Liian lähellä ajo pitäisi saada mitattua riittävän pitkältä, satojen metrien matkalta, että se olisi reilua valvontaa. Ettei käy niin, että jos vaikka toinen vaihtaa juuri ajokaistaa eteesi ja sitten oletkin hetken aikaa liian lähellä edelläajavaa”, Ihalainen sanoo.
 
Toi turvaväli on ihan yhtä helppo tai vaikea todeta ja hyväksyä yhdestä valokuvasta, kuin se yhdestä pisteestä mitattu ylinopeus, laittomia molemmat. Ja juu, ymmärrän kyllä, mutta ei se ylinopeudenkaan mittaminen noilla kiinteillä aina niin reilua ole. Mielestäni ainoat selkeät sakotusperusteet on kännykkä ja turvavyöt.
 
Tuli juuri tuossa tunti sitten samanlainen tunne kun eksyin 10km päähän kotoani Pasilaan asti. Kun koko Pasila tuntuu edelleen olevan tietyömaata, rajoitus siellä kai oli 30-40km/h, mutta niin vaan kaksi paikallista (?) autoilijaa ohittivat minut ahtaalla tiellä varmaan 60 km/h.

Hieman myöhemmin eräissä valoissa Pasilassa takaani suhahti ilman kypärää ajava pyöräilijä, joka tottuneesti ajoi autotietä ajaessaan ohitseni punaisia päin ja jatkoi suojatietä pitkin. Ajoi lisäksi yhdellä kädellä ja puhui toisella puhelimeen. Veikkaan ettei pyörä ollut edes katsastettu saati vakuutettu!

Jostain syystä juuri Pasilassa tunnun joka kerta "törmäävän" törttöileviin pyöräilijöihin.
Jotkut osaa lukea tilanteita ja jotkut sääntöjä. Parhaita ovat tienkäyttäjät, jotka ottavat molempien edellä mainittujen lisäksi huomioon myös toisten tunteet, eivätkä pahoita muiden tunteita poikkeavalla käytöksellään.

Oma tavoite on viimeisin ryhmä, mutta heikkouteni on huonouden ja mulkkuuden sietokyky. Se saa joskus aikaan ylilyöntejä, joissa säännöt ja kohteliaisuus saa venyä - kuitenkin turvallisen ajon rajoissa. Mutta vain hetkellisesti, kunnes pääsen keskimääräiseen liikenneympäristöön.
 
Jos olisit vaivautunut lukemaan viestini, johon Chaos viittasi, niin tuokin olisi selvinnyt:
Kyllähän mä sen luinkin mutta ajattelin nostaa asian tännekin esiin kun se ei suoraan postauksesta käy ilmi.

Noiden tullessa onkin ilo ajaa jonkun humppaajan takana, tosin eihän sitä väliä tarvitse keinotekoisesti ylläpitää kuin kameran kohdilla. Sinänsä varmaan yhtä turha kuin ylinopeusvalvonta itsessään.
 
Kai siinä on se oikeusturva enempi esteenä, miten rankaset turvavälistä kun toinen esim jarrutti siihen kameraan ja itse ajaudut moottorijarrulla vähäksi aikaa lähemmäs tms.

Joojoo turvaväli pitäisi aina olla yhtä iso ja heti mennä jarrulle kun toinenkin mutta itte ainakin lasken vähän lähemmäksi jos toinen himmaa ja kiihdytän sitten hitaammin perässä jotta väli palautuu.
Jos menisi jossain ketjussa olleella "sakotus"asteikolla,(* nii edellä olevan jarruttelu ei iso ongelma. Jos menetelmä olisi käytössä kameroissa joissa saadaan ne peräkkäisten ajoneuvojen nopeudet talteen, niin vielä pienempi ongelma jos huomioidaan edellä ajavan nopeus että nopeuskäytös.

Joku mainitsi eteen kiilaamiset, se olisi vääryys jos laskua kiilatulle lähetetään, mutta jos näihin joskus yritetään jotain kameroita valjastaa, niin eiköhän ne ole noita modernimpia, jos useampi kuva, tai jos ei riitä niin rinnalla perinteinen videotallenne, josta sitten kaivetaan oikea syyllinen vaarantamiseen.

Yhden pisteen valvonnassa, oli se sitten nopeus, turvaväli, tai jokin muu, niin se ei erottele tapa rikkureita kerta mokailijaan. Turvavälissä voisi olla kiristyvä puuttumis kynnys, jos sama ajoneuvo ylittää logitus rajan useasti, niin siihen puututtaisiin pienemmällä kynnyksellä, ja yksittäisestä "räpsystä" poimittaisiin räikeimmät.

Turvavälit, tai siis niiden puuttuminen on kyllä sellainen ongelma että se ei valistuksella ole korjaantunut, joten ehkä edullisinta varmaan poimia teknisellä valvonalla, nyt matalaa puuttumista perustetu puuttumisen vaikeutena.

(*
Puuttumiskynnys sen verran korkea että ei siinä tarttuisi riittävällä välillä ajavia.


Kyllähän mä sen luinkin mutta ajattelin nostaa asian tännekin esiin kun se ei suoraan postauksesta käy ilmi.

Noiden tullessa onkin ilo ajaa jonkun humppaajan takana, tosin eihän sitä väliä tarvitse keinotekoisesti ylläpitää kuin kameran kohdilla. Sinänsä varmaan yhtä turha kuin ylinopeusvalvonta itsessään.
Jos joku vain tolppien kohdalla pitää turvavälin, ja kirii välin uudestaan lyhyeksi, niin no, toivottavasti ei montaa.
Veikaan että suureen osaa tehoaa, uskon että lyhyt turvaväli on vain arviointi virhe, tai ajattelemattomuutta, ja jos kuljettaja tolpalla herää, niin ei se sitä sen jälkeen takaisin kiri.
 
Toi turvaväli on ihan yhtä helppo tai vaikea todeta ja hyväksyä yhdestä valokuvasta, kuin se yhdestä pisteestä mitattu ylinopeus, laittomia molemmat. Ja juu, ymmärrän kyllä, mutta ei se ylinopeudenkaan mittaminen noilla kiinteillä aina niin reilua ole. Mielestäni ainoat selkeät sakotusperusteet on kännykkä ja turvavyöt.

Ylinopeus, vaikka miten hetkellinen, on kuitenkin aina kiinni puhtaasti auton kuljettajasta. Toki jossain alamäessä on helppo vahingossa rullata lievää ylinopeutta, vaikka olisi miten tarkkana, mutta silti. Turvaväli voi hetkellisesti olla liian pieni täysin ilman perässä ajavan omaa syytä. Ylinopeudesta sakottaminen pistemittauksen mukaan on siksi ihan ok, mutta turvavälistä ei välttämättä.

Tokihan tuolla oli esitettykin, että mittaus pitäisi tehdä pidemmältä matkalta, ehkä nuo kamerat kehittyvät siihen että niillä saa esim. parinsadan metrin matkalta autojen nopeudet ja välimatkat. Toki sakotettavien oikeusturvan takia tuosta pitää jäädä talteen kuva- tai videotodisteet koko mittausmatkalta. Tämäkään ei liene ongelma enää nykyään.
 
Tästä on muutama viikko kun ajoin ysitietä Turusta Tampereelle. Nopeusrajoitus enimmäkseen 80 km/h mutta taitaa olla tien tapa että siinä ajetaan kuin se olisi 100 km/h.

Ajoin mittarin mukaan 90 km/h (oikea nopeus joku 84). Puolisen tuntia köröttelin mutta aika monen ohituksen jälkeen päätin ajaa sitten edes satasta mittarin mukaan. Silti Onnibus liimautui perseeseen!

Tuonne kun laittaisi pari siviilipoliisia niin olisi sakotuskassa hetken kunnossa.

edit: ajoin lauantaiaamuna, päivästä varmaan kiinni kans…
 
Tästä on muutama viikko kun ajoin ysitietä Turusta Tampereelle. Nopeusrajoitus enimmäkseen 80 km/h mutta taitaa olla tien tapa että siinä ajetaan kuin se olisi 100 km/h.

Ajoin mittarin mukaan 90 km/h (oikea nopeus joku 84). Puolisen tuntia köröttelin mutta aika monen ohituksen jälkeen päätin ajaa sitten edes satasta mittarin mukaan. Silti Onnibus liimautui perseeseen!

Tuonne kun laittaisi pari siviilipoliisia niin olisi sakotuskassa hetken kunnossa.

edit: ajoin lauantaiaamuna, päivästä varmaan kiinni kans…
Ihan normi meininkiä tässä maassa, kaikkialla ajellaan parhaillaan jäätävää ylinopeutta ja sitten 120 alueella aletaan ajamaan alinopeutta, ei ymmärrä miten on niin vaikeaa. Paras(pahin) on ykköstie kehä 3 - kehä 1 välillä, ihan sama mitä kylteissä lukee niin porukka ajelee 110 ja liimautuu perseeseen vaikka kyltissä lukisi 60.
 
Moottoritiellä vakkari päällä ajaessa törmää aika monesti näihin kuskeihin jotka ensin ohittaa sut ja sitten about 2km päästä sun pitää ohittaa se kun vauhti on mystisestä syystä pudonnut.
 
Moottoritiellä vakkari päällä ajaessa törmää aika monesti näihin kuskeihin jotka ensin ohittaa sut ja sitten about 2km päästä sun pitää ohittaa se kun vauhti on mystisestä syystä pudonnut.

Tätä tapahtuu säännöllisesti nelostiellä Helsinki-Lahti -välillä. Ajan koko matkan sama lukema cruisessa ja joskus sama auto on ohittanut ja tullut ohitetuksi varmaan 4-5 kertaa.
 
Tätä tapahtuu säännöllisesti nelostiellä Helsinki-Lahti -välillä. Ajan koko matkan sama lukema cruisessa ja joskus sama auto on ohittanut ja tullut ohitetuksi varmaan 4-5 kertaa.

Nämä ovat myös melkein aina niitä kuskeja, jotka palaavat oikealle tarjoten kunnon kivisuihkun ohitettavalle heti kun se on vaan fyysisesti mahdollista.
 
Ihan normi meininkiä tässä maassa, kaikkialla ajellaan parhaillaan jäätävää ylinopeutta ja sitten 120 alueella aletaan ajamaan alinopeutta, ei ymmärrä miten on niin vaikeaa. Paras(pahin) on ykköstie kehä 3 - kehä 1 välillä, ihan sama mitä kylteissä lukee niin porukka ajelee 110 ja liimautuu perseeseen vaikka kyltissä lukisi 60.
Voihan sitä tietenkin ylinopeudeksi kutsua mutta jos ~50% vetää sitä "ylinopeutta" niin kutsuisin enemmin tien rajoitusta fiskaalisesti päin vittua asetetuksi (joka on vielä pahempi maan tapa kuin tuo ylinopeus), loputkin ajaisi lujempaa mutta eivät vaan "lampaat" uskalla koska poliisin pelko.
 
Voihan sitä tietenkin ylinopeudeksi kutsua mutta jos ~50% vetää sitä "ylinopeutta" niin kutsuisin enemmin tien rajoitusta fiskaalisesti päin vittua asetetuksi (joka on vielä pahempi maan tapa kuin tuo ylinopeus), loputkin ajaisi lujempaa mutta eivät vaan "lampaat" uskalla koska poliisin pelko.
Tiedä tuosta poliisin pelosta, mutta itselläni ainakin on rahoille paermpaakin käyttöä, kun lahjoittaa konstaapelien kautta valtiolle. Puhumattakaan kortin menetyksestä muutaman ylinopuden jälkeen. Olkoon sitten rajoituksista mitä mieltä tahansa. Nopeusratsian ohi ajoin viimeksi perjantaina..
 
Voihan sitä tietenkin ylinopeudeksi kutsua mutta jos ~50% vetää sitä "ylinopeutta" niin kutsuisin enemmin tien rajoitusta fiskaalisesti päin vittua asetetuksi (joka on vielä pahempi maan tapa kuin tuo ylinopeus), loputkin ajaisi lujempaa mutta eivät vaan "lampaat" uskalla koska poliisin pelko.
Hieno asenne, onnea valitsemallesi tielle. Mutta eihän siinä, en ihmettele miksi kyseisellä tiellä on niin usein peräänajoja, kun asenteet on tätä.

PS. 110 @ 60 alueella on kyllä jäätävä ylinopeus vaikka sinulle se nyt onkin vain ”lampaiden pelkoa”.
 
Hieno asenne, onnea valitsemallesi tielle. Mutta eihän siinä, en ihmettele miksi kyseisellä tiellä on niin usein peräänajoja, kun asenteet on tätä.

PS. 110 @ 60 alueella on kyllä jäätävä ylinopeus vaikka sinulle se nyt onkin vain ”lampaiden pelkoa”.
Et puhunut pelkästä kehäI-III välistä kun joku on keksinyt läntätä sinne 60. En myöskään käsitä mihin tarvitaan motarilla 60 kylttiä, jos jono seisoo niin ei siellä muutenkaan lujaa pääse ajamaan vaikka rajoitus olisi 200, lisäksi nuo rajoitusten muuttamiset on liian hitaita, ts. siellä voi edelleen olla se 60 kun edessä on 3 tyhjää kaistaa. Ikinä tuolla ei ole tarvinnut 60 ajaa minkään olosuhteen takia, itse vedän sen ~80 jos taulussa 60 eli 20yli jos tiellä on sen verran tilaa että sitä vauhtia ajamaan pystyy (niinkuin aina pystyy) tuo maksaa vain minimaalisen rahamäärän sakkona paikassa jos ei ole a) resursseja valvoa b) kiinnostusta valvoa c) paikkaa johon pysäyttää 50% autoista sakotusta varten eli sakkoja ei de-facto tule.

Oikeastaan noilla kaikilla motari ja kehillä tulee vedettyä aina tuollainen 15 yli, miksi ajaisi rajoitusten mukaan kun voi vetää lujempaakin ilman että se ketään kiinnostaa :)?
 
Ihan normi meininkiä tässä maassa, kaikkialla ajellaan parhaillaan jäätävää ylinopeutta ja sitten 120 alueella aletaan ajamaan alinopeutta, ei ymmärrä miten on niin vaikeaa. Paras(pahin) on ykköstie kehä 3 - kehä 1 välillä, ihan sama mitä kylteissä lukee niin porukka ajelee 110 ja liimautuu perseeseen vaikka kyltissä lukisi 60.
Myönnän ajavani alinopeutta (eli n. 100km/h) moottoritiellä jonne on kohtalon oikusta vaihtunut 120km/h rajoitus, mutta minulla on nastarenkaat vielä alla. Jotenkin vaan ajattelen etten halua nastarenkailla ajaa sen nopeampaa, en tiedä onko siinä mitään todellista ideaa mutta näillä mennään.

Toissaviikolla taisin nähdä esim. Porvoon motarilla ekat päivät milloin automaattiset nopeusrajoitusmerkit olivat vaihtuneet 120km/h. Seuraavana päivänä olivat sitten taas 100. En muista satoiko sen jälkeen vielä luntakin ja välillä rajoitus olikin 80.

Onneksi motarilla on kuitenkin se vasen kaista jota käyttäen voi ohittaa.

Huomenaamulla on vaihto kesärenkaisiin, vaikka vielä on joiksikin öiksi taidettu luvata -10 astetta jopa tänne etelään, mutta päivät pitäisi nyt mennä selvästi plussalle.
 
Voihan sitä tietenkin ylinopeudeksi kutsua mutta jos ~50% vetää sitä "ylinopeutta" niin kutsuisin enemmin tien rajoitusta fiskaalisesti päin vittua asetetuksi (joka on vielä pahempi maan tapa kuin tuo ylinopeus), loputkin ajaisi lujempaa mutta eivät vaan "lampaat" uskalla koska poliisin pelko.
Ei ole aina vaan tien laadun mukainen se rajoitus vaan melu sekä kuinka lähellä ja tihesti on asutus tien vieressä jne. Aika usein saa lukee mikäkin ihminen on jäänyt auton alle kun ei ole ajettu ~50% ylinopeutta.
 
Et puhunut pelkästä kehäI-III välistä kun joku on keksinyt läntätä sinne 60. En myöskään käsitä mihin tarvitaan motarilla 60 kylttiä, jos jono seisoo niin ei siellä muutenkaan lujaa pääse ajamaan vaikka rajoitus olisi 200, lisäksi nuo rajoitusten muuttamiset on liian hitaita, ts. siellä voi edelleen olla se 60 kun edessä on 3 tyhjää kaistaa. Ikinä tuolla ei ole tarvinnut 60 ajaa minkään olosuhteen takia, itse vedän sen ~80 jos taulussa 60 eli 20yli jos tiellä on sen verran tilaa että sitä vauhtia ajamaan pystyy (niinkuin aina pystyy) tuo maksaa vain minimaalisen rahamäärän sakkona paikassa jos ei ole a) resursseja valvoa b) kiinnostusta valvoa c) paikkaa johon pysäyttää 50% autoista sakotusta varten eli sakkoja ei de-facto tule.

Oikeastaan noilla kaikilla motari ja kehillä tulee vedettyä aina tuollainen 15 yli, miksi ajaisi rajoitusten mukaan kun voi vetää lujempaakin ilman että se ketään kiinnostaa :)?

Päätit sitte asettaa itsesi keskelle jono, etkä kohtaan, jossa lähestyt jonon perää sallitulla nopeudella tyhjällä kaistalla... Ne nopeusrajoitukset ei oo mitään "tuulestatemmattuja", vaan ne on ihan oikeasti erilaisiin kriteereihin perustuvia. Mut B miinus yrityksestä selittää miksi ajat ylinopeutta: "a) resursseja valvoa b) kiinnostusta valvoa c) paikkaa johon pysäyttää 50% autoista sakotusta varten eli sakkoja ei de-facto tule".

Ei voi olla todellista :facepalm:...

Älä vaan sano, että sulla on autona BMW, Audi, tai Mersu...
 
Oikeastaan noilla kaikilla motari ja kehillä tulee vedettyä aina tuollainen 15 yli, miksi ajaisi rajoitusten mukaan kun voi vetää lujempaakin ilman että se ketään kiinnostaa :)?

Joo toki kaikkia lakeja voi rikkoa kunhan ei jää kiinni tai onko silläkään väliä. Joudutko ajaan työn puolesta vai ootko muuten vaan kiireinen kaveri?
 
Moottoritiellä vakkari päällä ajaessa törmää aika monesti näihin kuskeihin jotka ensin ohittaa sut ja sitten about 2km päästä sun pitää ohittaa se kun vauhti on mystisestä syystä pudonnut.

Joo näitä oli kans aikanaan kun ajelin pidempää työmatkaa. Kai siinä on jotain siviilipoliisin / tutkan pelkoa. Tai sitten vaan mennään jonoon mukaan.
 
Ei ole aina vaan tien laadun mukainen se rajoitus vaan melu sekä kuinka lähellä ja tihesti on asutus tien vieressä jne. Aika usein saa lukee mikäkin ihminen on jäänyt auton alle kun ei ole ajettu ~50% ylinopeutta.
Ei minua ainakaan kiinnosta tippaakaan jos joku melusta kärsii, peltorit päähän niin helpottaa tai muuttaa muualle.
Päätit sitte asettaa itsesi keskelle jono, etkä kohtaan, jossa lähestyt jonon perää sallitulla nopeudella tyhjällä kaistalla...
Kannattaa ehkä luovuttaa kortti pois jollet pysty pk-seudun motareilla havainnoimaan että liikkuuko ne autot siellä edessä vaiko eikö liiku, ei voi mitenkään tulla yllätyksenä jos edessä on jono/ruuhka - ellei sitten pelaa jotain pasianssia puhelimella samaan aikaan.
 
Ei minua ainakaan kiinnosta tippaakaan jos joku melusta kärsii, peltorit päähän niin helpottaa tai muuttaa muualle.
Kannattaa ehkä luovuttaa kortti pois jollet pysty pk-seudun motareilla havainnoimaan että liikkuuko ne autot siellä edessä vaiko eikö liiku, ei voi mitenkään tulla yllätyksenä jos edessä on jono/ruuhka - ellei sitten pelaa jotain pasianssia puhelimella samaan aikaan.
Hieno asenne sulla :tup:
 
Oikeastaan noilla kaikilla motari ja kehillä tulee vedettyä aina tuollainen 15 yli, miksi ajaisi rajoitusten mukaan kun voi vetää lujempaakin ilman että se ketään kiinnostaa :)?
Sitten ei tarvitse ihmetellä miksi tienpitäjät joutuvat laittamaan joka kohtaa rajoituksen, eikä voidan toteuttaa rajoituksia niin että luotettaisiin kuljettajien kykyyn arvioda sopia, turvallinen nopeus. Ei kuljettajilla soi edes silloin kellot jos johokin tienkohtaan laitettu suositus nopeus merkki, iso joukko painaa menemään lähes korkeinta sallittua tai jopa yli.

Mutta jos saadaa oikeasti tehokasta valvontaa turvaväleihin, niin se kyllä vähentäisi painetta alentaa nopeusrajoituksia.

Ei ole aina vaan tien laadun mukainen se rajoitus vaan melu sekä kuinka lähellä ja tihesti on asutus tien vieressä jne. Aika usein saa lukee mikäkin ihminen on jäänyt auton alle kun ei ole ajettu ~50% ylinopeutta.
Tätä on tosiaan kuljettajan vaikea arvioida, olisi hyvä jos kuljettat tuollaisissa kohteissa noudattaisivat, ette tarvitse tehdä rakenteellisia hidasteita, pelkkä merkki on paljon halvempi investointi ja paljon halvempi ylläpitää.
 
Kannattaa ehkä luovuttaa kortti pois jollet pysty pk-seudun motareilla havainnoimaan että liikkuuko ne autot siellä edessä vaiko eikö liiku, ei voi mitenkään tulla yllätyksenä jos edessä on jono/ruuhka - ellei sitten pelaa jotain pasianssia puhelimella samaan aikaan.
Jostain syystä noitakin idiootteja löytyy...

Skippasit mun kysymyksen sun auton merkistä... Voitko kertoa rehellisesti mikä se on?
 
Skippasit mun kysymyksen sun auton merkistä... Voitko kertoa rehellisesti mikä se on?
En tiedä miten tämä liittyy mihinkään, mutta seat ibizalla ajelen varmasti yli 95% pk-seudun ajoista kun se nyt on ihan sama millä kipolla kehä III sisällä "kaahaa". Loputkaan ajot eivät (nykyään) osu mainitsemiisi automerkkeihin ellei satu jotain laina-autoa olemaan alla.
 
Et puhunut pelkästä kehäI-III välistä kun joku on keksinyt läntätä sinne 60. En myöskään käsitä mihin tarvitaan motarilla 60 kylttiä, jos jono seisoo niin ei siellä muutenkaan lujaa pääse ajamaan vaikka rajoitus olisi 200, lisäksi nuo rajoitusten muuttamiset on liian hitaita, ts. siellä voi edelleen olla se 60 kun edessä on 3 tyhjää kaistaa. Ikinä tuolla ei ole tarvinnut 60 ajaa minkään olosuhteen takia, itse vedän sen ~80 jos taulussa 60 eli 20yli jos tiellä on sen verran tilaa että sitä vauhtia ajamaan pystyy (niinkuin aina pystyy) tuo maksaa vain minimaalisen rahamäärän sakkona paikassa jos ei ole a) resursseja valvoa b) kiinnostusta valvoa c) paikkaa johon pysäyttää 50% autoista sakotusta varten eli sakkoja ei de-facto tule.
En tiedä mihin ekalla lauseella viittaat, mutta sehän on yksi ja sama vaikka se olisi kiitotie missä on 60 kyltti, ei se muuta nopeusrajoitusta 80:iin, kun sinusta nyt sattuu tuntumaan siltä.
Oikeastaan noilla kaikilla motari ja kehillä tulee vedettyä aina tuollainen 15 yli, miksi ajaisi rajoitusten mukaan kun voi vetää lujempaakin ilman että se ketään kiinnostaa :)?
Niin, miksiköhän.

Mutta kuten sanoin, onnea valitsemallasi tiellä.
Myönnän ajavani alinopeutta (eli n. 100km/h) moottoritiellä jonne on kohtalon oikusta vaihtunut 120km/h rajoitus, mutta minulla on nastarenkaat vielä alla. Jotenkin vaan ajattelen etten halua nastarenkailla ajaa sen nopeampaa, en tiedä onko siinä mitään todellista ideaa mutta näillä mennään.

Toissaviikolla taisin nähdä esim. Porvoon motarilla ekat päivät milloin automaattiset nopeusrajoitusmerkit olivat vaihtuneet 120km/h. Seuraavana päivänä olivat sitten taas 100. En muista satoiko sen jälkeen vielä luntakin ja välillä rajoitus olikin 80.

Onneksi motarilla on kuitenkin se vasen kaista jota käyttäen voi ohittaa.

Huomenaamulla on vaihto kesärenkaisiin, vaikka vielä on joiksikin öiksi taidettu luvata -10 astetta jopa tänne etelään, mutta päivät pitäisi nyt mennä selvästi plussalle.
Niin siis ei se ongelma ole alinopeutta ajavat (ainakaan itselleni), vaan ne, joita saa useamman kerran ohittaa koska:
a) ajetaan ylinopeutta @ 80/100 mutta alinopeutta @ 120
b) vauhti seilaa reilusti edes takaisin

Taino "ongelma" enemmänkin ärsyttävää tuo on.
 
Voit itse valita palaako perävalot päiväajovalojen kanssa vai ei valikosta
Tuo on muuten juttu, minkä 2016 Astran ohjekirja väittää olevan mahdollinen. Oikeasti auton valikosta ei kuitenkaan löydy tuota valintaa ja myöhempien vuosimallien ohjekirjoista kohta onkin poistettu.
 
Täytyy kyllä sanoa että täälläkin ketjussa näkyvät asennevammaiset vituttavat niin paljon liikenteessä, että toivottavasti saavat ansaitsemansa reippaat päiväsakkorapsut tai jopa parhaassa tapauksessa teilaavat toisensa tilanteessa jossa "lakia saa rikkoa koska se on mun tapa". Se mikä näissä henkilöissä usein on hienointa että pitävät valvontaa kunnon kansalaisten kiusaamisena ja jos jotain sattuu se on aina jonkun muun syytä.

Minun puolestani saa ajaa ylinopeutta jos itse niin päättää ja on valmis kärsimään seurauksista kun ne osuvat kohdalleen (oli se sitten sakko, kortinmenetys tai oma kuolema), mutta vähän saisi olla nöyryyttä ja kohteliaisuutta liikenteessä. Se muu liikenne ei ole siellä palvelemassa niitä joiden mielestä säännöt ovat lampaille.
 
Täytyy kyllä sanoa että täälläkin ketjussa näkyvät asennevammaiset vituttavat niin paljon liikenteessä, että toivottavasti saavat ansaitsemansa reippaat päiväsakkorapsut tai jopa parhaassa tapauksessa teilaavat toisensa tilanteessa jossa "lakia saa rikkoa koska se on mun tapa". Se mikä näissä henkilöissä usein on hienointa että pitävät valvontaa kunnon kansalaisten kiusaamisena ja jos jotain sattuu se on aina jonkun muun syytä.

Minun puolestani saa ajaa ylinopeutta jos itse niin päättää ja on valmis kärsimään seurauksista kun ne osuvat kohdalleen (oli se sitten sakko, kortinmenetys tai oma kuolema), mutta vähän saisi olla nöyryyttä ja kohteliaisuutta liikenteessä. Se muu liikenne ei ole siellä palvelemassa niitä joiden mielestä säännöt ovat lampaille.

Unohdit toisten kuoleman. Kyse ei todellakaan ole pelkästään kaahaajien omasta elämästä vaan muidenkin tiellä liikkujien.

Päiväajovaloista: Ne on taas niitä pirun typeriä EU-tason päätöksiä, että ajovalot eivät saa olla päällä päivisin valoisaan aikaan (vai miten se nyt olikaan rajoitettu...). Toimii varmaan siellä keski- ja etelä Euroopassa, jotka sitä tukivat. Se ei vaan toimi täällä pohjoisessa, mut ketä EU:ssa kiinnostaa et täällä pohjoisessa on oikeasti pimeää ja pitkään. Tullut muutamaan kertaan säikäytyteksi vastaan tulevan auton takia joka ajaa vastaan ilman ajovaloja, sekä itsellä on nuppi turtunut/tottunut seuraamaan 100km samaa harmaata asfalttia ja metsää.

Ennekuin joku keksii asiasta valitaa: Ei, en ole EU-vastainen. Päinvastoin, varsinkin kun kattoo miten Iso-Britannialle kävi Brexitin jälkeen. He ovat kusessa, etenkin pienyrittäjät jotka olivat tarjonneet tuotteitaan/palveluitaan EU-alueelle.
 
Unohdit toisten kuoleman. Kyse ei todellakaan ole pelkästään kaahaajien omasta elämästä vaan muidenkin tiellä liikkujien.
En unohtanut, vaan jätin sen tarkoituksella pois koska se ei ollut viestin päätarkoitus ja siitä voi seurata typerä väittely esim. siitä onko kuolema pelkästään ylinopeuden syytä jne.
 
Huomautus - flamettaminen, jätä nämä lähettämättä
Täytyy kyllä sanoa että täälläkin ketjussa näkyvät asennevammaiset vituttavat niin paljon liikenteessä, että toivottavasti saavat ansaitsemansa reippaat päiväsakkorapsut tai jopa parhaassa tapauksessa teilaavat toisensa tilanteessa jossa "lakia saa rikkoa koska se on mun tapa". Se mikä näissä henkilöissä usein on hienointa että pitävät valvontaa kunnon kansalaisten kiusaamisena ja jos jotain sattuu se on aina jonkun muun syytä.

Minun puolestani saa ajaa ylinopeutta jos itse niin päättää ja on valmis kärsimään seurauksista kun ne osuvat kohdalleen (oli se sitten sakko, kortinmenetys tai oma kuolema), mutta vähän saisi olla nöyryyttä ja kohteliaisuutta liikenteessä. Se muu liikenne ei ole siellä palvelemassa niitä joiden mielestä säännöt ovat lampaille.
Tämä kuvan tilanne on kuulemma pahin rikos mitä kehällä voi tehdä, OLLA MUIDEN EDESSÄ VASEMMALLA KAISTALLA!

20230403_070806.jpg
 
Pahin rikos tuskin, mutta miksi olla ääri vasemmalla kaistalla kun oikeanpuoleinen kaista on auki?

Koska kehällä ei ole mitään väliä millä kaistalla olla, varsinkaan kun en todellakaan aja mittarissa 80km/h vaan menen jo sakkorajalla ja jos joku haluaa ylinopeutta ohi, menkööt oikealta ohi...
 
Koska kehällä ei ole mitään väliä millä kaistalla olla, varsinkaan kun en todellakaan aja mittarissa 80km/h vaan menen jo sakkorajalla ja jos joku haluaa ylinopeutta ohi, menkööt oikealta ohi...
Itelläkin tahtoo nopeudet hyvin herkästi olla yleistä liikenteen rytmiä kovemmat, mutta silti pyrin aina antamaan nopeammille tietä. Yritän ajatella tuota vasenta kaistaa semmoseksi kaistaksi, missä ajetaan tarpeen mukaan. Mutta toki lakiteknisesti saat ajella siinä ihan rauhassa.
 
Vasenta kaistaa ajelevat ovat kyllä satunnaisena tukkeena ollessaankin huomattavasti pienempi ongelma, kuin ruuhka-aikaan oikeaa kaistaa turhaan ajavat.
 
Itelläkin tahtoo nopeudet hyvin herkästi olla yleistä liikenteen rytmiä kovemmat, mutta silti pyrin aina antamaan nopeammille tietä. Yritän ajatella tuota vasenta kaistaa semmoseksi kaistaksi, missä ajetaan tarpeen mukaan. Mutta toki lakiteknisesti saat ajella siinä ihan rauhassa.

Fakta on se että kun ajan tuossa vasenta kaistaa 90km/h mittarissa, niin mun ei tarvitse välittää rampilta tulijoista, keskikaistan tai oikean kaistan possujunista joiden nopeus pumppaa koko ajan 60-80km/h välillä erinäsistä syistä (kaistanvaihtajat, kameranpelkääjät tai muut jotka "nukahtaa" rattiin eikä seuraa liikennettä tehden sitten ihme peliliikkeitä), toiseksi, mun ei tarvitse tehdä turhia kaistanvaihtoja edes takas ja kehillä saa ajaa tuossa ja on jopa suotavaa että käytetään kaikkia kaistoja, koska mitä enemmän porukkaa ajaa tappituntumalla jonossa, sitä enemmän haitariliikettä tulee...
 
Fakta on se että kun ajan tuossa vasenta kaistaa 90km/h mittarissa, niin mun ei tarvitse välittää rampilta tulijoista, keskikaistan tai oikean kaistan possujunista joiden nopeus pumppaa koko ajan 60-80km/h välillä erinäsistä syistä (kaistanvaihtajat, kameranpelkääjät tai muut jotka "nukahtaa" rattiin eikä seuraa liikennettä tehden sitten ihme peliliikkeitä), toiseksi, mun ei tarvitse tehdä turhia kaistanvaihtoja edes takas ja kehillä saa ajaa tuossa ja on jopa suotavaa että käytetään kaikkia kaistoja, koska mitä enemmän porukkaa ajaa tappituntumalla jonossa, sitä enemmän haitariliikettä tulee...
Allekirjoitan näistä hyödyistä kaikki. Tosiaan vaikka pyrin antamaan nopeammille tietä, käytännössä kuitenkin ajelen suurimman osan metreistä vasemmalla kaistalla. Koskee myös moottoriteitä.
 
Tämä kuvan tilanne on kuulemma pahin rikos mitä kehällä voi tehdä, OLLA MUIDEN EDESSÄ VASEMMALLA KAISTALLA!
20230403_070806.jpg
Postauksessa ilmeisesti sarkasmia.
Oletuksia
- kuusikaistainentie (5-n?)
- Lievääylinopeutta (rajoitus ja nopeus n 80km/h)
- Ei tiedetä mitä rinnalla, mitä takana
- Edessä kahdella kaistalla liikennettä
- Valittu kaista sopii suunniteltuun ajoreittiin.

Jos ei puututa ylinopeuteen, jos kaistavalinta on ollut perusteltu, niin tuossa ei kai mitään ärsyttävää.
 
Viimeksi muokattu:
Liekö pointti se, onko ärsyttävää vai ei, mutta tuo on lain vastaista. Laki määrää täysin yksiselitteisesti, että moottoritiellä vasenta kaistaa saa ajaa vain ohittaessa, jonka jälkeen on palattava takaisin oikealle. Lisäksi silloin saa vasenta ajaa, jos kaistat haarautuvat eri suuntiin ja se vasen kaista on ainoa kaista joka jatkaa siihen suuntaan mihin olet menossa.
 
Liekö pointti se, onko ärsyttävää vai ei, mutta tuo on lain vastaista. Laki määrää täysin yksiselitteisesti, että moottoritiellä vasenta kaistaa saa ajaa vain ohittaessa, jonka jälkeen on palattava takaisin oikealle. Lisäksi silloin saa vasenta ajaa, jos kaistat haarautuvat eri suuntiin ja se vasen kaista on ainoa kaista joka jatkaa siihen suuntaan mihin olet menossa.
Oliko kuvassa moottoritie?
 
Liekö pointti se, onko ärsyttävää vai ei, mutta tuo on lain vastaista. Laki määrää täysin yksiselitteisesti, että moottoritiellä vasenta kaistaa saa ajaa vain ohittaessa, jonka jälkeen on palattava takaisin oikealle. Lisäksi silloin saa vasenta ajaa, jos kaistat haarautuvat eri suuntiin ja se vasen kaista on ainoa kaista joka jatkaa siihen suuntaan mihin olet menossa.
Et linkannut/lainannut mitä kommentoit, viimeviesteissä ei edes motarista juteltu.

Mutta motariväitteestäsi.

- Motarilla kaistanvaihto on suurimpia riskejä, joten niitä kannattaa välttää ja taitaa olla jopa erikseen killettyä "pujottelu"
- Se totta että motarilla ihan erikseen mainittu että ajellaan eniten oikealla olevalla vapaalla kaistalla, jos ...

eli

- Jos opasteet, ja niiden mukaan ajelee, niin opasteiden mukaista kaistaa.
- "ruuhkaa", eli täytetään oikealta, eli kaksi suuntaansa ruuhkassa täytetään myös vasenta.
- ohittaessa, tässä tulee usein virhe, ja unohdetaan että tarpeeton kaistanvaihtelu on kielletty jos palaa oikealla niin tarpeeksi hyvän turvavälin päähän, niin edessä että takana, ja vasta silloin jos ei ole aikeissa kohta ohittaa seuraavaa.

Ketjussa viimeksi postattu kuva ei ollut motarilta, mutta jos kuvitellaan että olisi ja kuvaa edeltävä tilanne ok.

- Kuvassa näkyy edessä liikennettä molemmilla kaistoilla, jos tarkoitus ohittaa edessä oikealla oleva, niin ei edes motarilla vaihdeta välillä oikealle.
- Kuvassa ei ole tarkentunut, mutta se selviää että opasteita, eli motarillakkin kaista valitaan opasteiden mukaan. (oli kuljettaja valitsee kaistan suunnittelun reitin mukaan, ei ole pakko mennä väärää kaistaa)


Jos tuossa kohtaa korkein sallittu oli 80km/h , niin ainoa epäillytävä juttu on lieväylinopeus. Jos oleteaan että kuva otettu jollain otsa/rinta/kato kameralla


(Termit ei juridisesti tarkkoja, kannattaa tarkistaa oppaista ja tulkinnoista)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
263 063
Viestejä
4 560 818
Jäsenet
75 101
Uusin jäsen
cbhenk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom