Okei, tämä nyt ainakin selventää tilannetta ainakin sen suhteen että jos hinkataan "alinopeutta", tosin teidän nopeus on kyllä ollut modernilla autolla lähes rajoituksen mukainen, mutta ei lähelläkään "sakotusrajaa"Vasen kaista oli täysin tyhjä. Oikealla kaistalla ajeli harvakseltaan autoja, siten että autojen välit olivat 100-200 metriä. Ajeltiin 105 km/h mittarinopeutta, eli hiljakseen mentiin oikeaa ajavien ohi. Poliisi ei ollut hälytysajossa, vaan ajeli meidän takana.
Ja sakko tuli siitä syystä, että ajeltiin vasemmalla kaistalla ilman perustetta. Poliisit ihan suoraan sanoivat, että olisi pitänyt noiden autojen välissä ajaa takaisin oikealle kaistalle, eikä ajella koko aikaa vasemmalla.
a) ei riitä vaikka "ohittaa"
b) takana tulevalle on syytä tehdä tilaa
c) ei haittaa vaikka hetkellisesti tilaa tehdessä turvavälit eivät 100% täyty
Jos teillä olisi ollut mittarissa 115 niin tilanne olisi todennäköisesti ollut eri.
Olettavasti teidän nopeus on ollut poliisin tutkassa ~100km/h josta sakkoa kirjoittaessa tehtäisiin vielä -3 vähennys.
Just näin, mutta jos välit on 100-200m niin foorumipoliisien mukaan siinä ei ole tarpeeksi tilaa.105 km/h mittarinopeutta on juuri ja juuri nopeusrajoituksen tasassa ellei jopa alinopeutta, riippuen mittarivirheestä. Eli matelitte vasemmalla kun olisi voinut ajaa oikealla muiden joukossa ja ohittaa tarpeen vaatiessa yksi kerrallaan autoja?
No tuossa annetulla 100-200m välillä jos siihen väliin ajaa niin se 100m ei kumpaankaan autoon täyty kuin hyvin hetkellisesti ts. siitä (turva)välistä on pakko hetkellisesti joustaaTästä huolimatta olen vähän eri mieltä, sillä sinne oikealle kaistalle vaihtaessa 30 sekunniksi vaan, ei kukaan ehdi ohi ajamatta räikeää ylinopeutta. Ei siis varsinaisesti ole syytä vaihtaa oikealle, eikä lakikaan niin vaadi.
Jos kuitenkin käytetään esimerkiksi minuuttia rajana, niin siinä kohtaa voidaan jo olla kohteliaita ja päästää takana oleva ohi sillä pussitus kestänee silloin korkeintaan noin minuutin.
No kyllä tätä nyt siitä sun ekasta sakkopostista oli siltikin vaikea poimia kun kontekstia siinä ei juuri ollut, jälkimmäisestä tapahtumatarkennuksesta oli paljon helpompi ymmärtää ja itse olen ollut aina sitä mieltä että vasurilla hitaampi tekee takaa tulevalle tilaa vaikka se tarkoittaisi sitä että omaa nopeutta joutuisi hetkellisesti jopa vähän pudottamaan ja menemään normaalia helvetin isoa turvaväliä pienempään tilaan _hetkellisesti_. Mutta foorumipoliisit (minulla on oikeus varata koko kaista hesasta-tampereelle) ovat toki aina ollut aiheesta eri mieltä .Juuri näin. Kymmenen pistettä luetun ymmärtämisestä Oikeaa kaistaa ajavat ajoivat siis huomattavaa alinopeutta ja siksi me heitä ohitimme. Ja tästä on koko ajan ollut kyse, että lain mukaan meidän olisi pitänyt aina jokaisen ohituksen jälkeen palata oikealle kaistalle. Ja sinä olet nyt ensimmäinen joka on tämän ymmärtänyt.
Mutta täällä ketjussa viisaat inttäjät ovat sitä mieltä, että ei tarvitse.