Pitää olla kyllä todella huono tilannetaju jos liikenneympyrässä vilkun käyttäminen auttaa jotain ja nuolivaloissa täysin tarpeeton vilkuttaa kun ketään ei liiku samaan aikaan muuhun suuntaan.
Jos ei käytä vilkkua, niin oletus ettei käänny seuraavasta liittymästä, muut toimii sen mukaan.
Jos käyttää vilkkua niin oletus että kääntyy (tai vaihtaa kaistaa) muut pystyvät ennakoimaan sitä.
Sillä on varsin iso merkitys.
ja nuolivaloissa täysin tarpeeton vilkuttaa kun ketään ei liiku samaan aikaan muuhun suuntaan.
Kaikki muut osalliset eivät välttämättä näe että hän on nuolivalon takana, ja joka tapauksessa se kertoo että kuljettaja on kääntymäss, eikä esim ajamassa suoraan.
Yksinkertainen esimerkki vastakkaisista suunnista, jos vastakkaisen suunnan kuljettaja ei käytä vilkkua, niin oletus että menee suoraan ja jos se lähtee liikkeelle ilman vilkkua niin muut luulee sen menemän suoraan, tai ainakin varauduttava siihen.
Toinen, useita kaistoja, nuolivalo, jos nuolivalossa oleva ei käytä vilkkua niin muut olettaa sen menevän suoraan tai ainakin pitää varautua siihen.
Liikenneympyrässä on mahdotonta vilkuttaa "ajoissa" kun liittymät on noin 10 metrin välein.
Miten se sen estää ? ja jos tiukka ympyrä niin nopeudetkin on matalia. Vilku ei kytketä vasta edellisen risteyksen lopulla, vaan aiemmin. Tukoissa peitteisissä ympyröissä ongelma lähinnä vilkkujen näkyvyys.
Toivottavasti ihmiset kuitenkin vilkuttaa vaikka ei itse keksi miksi. Siksi kai lakiin kirjataan itsestään selvyyksiä ja opetuksessa opetetaan.