Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Itse ajan liikenteessä sen mukaan mitä laki sanoo, kotipoliisi on se kuka alkaa keksimään omia sääntöjä jotka oikeuttaa hänet rikkomaan lakia ja muiden tekemään hänelle tilaa siihen.
Juuri näin teen itsekin ja olen täällä puhunut. Mutta silti löytyy useita muita kirjoittajia, joiden mielestä "liikenteen sujuvuuden" vuoksi lakia PITÄÄ rikkoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Tämä on kyllä ihme kotipoliisien ja asianajajien foorumi. Ensin täällä osa itkee, että missään nimessä ei saa turhaan vaihtaa kaistaa, kun se vaarantaa liikennettä. Ja sitten perään tulee toiset kommentoimaan, että totta kai pitää tehdä ylimääräisiä kaistanvaihtoja ihan vain siksi, että joku ylimielinen kuski ajaa toisten perseessä kiinni :)
Kommentointini lähti tästä ehdotuksestasi: "Ja lisäksi vielä pitäisi hiljentää nopeutta niin kauan että turvaväli ilmestyy."

Mielestäni toisten kouluttaminen on sitä kotipoliisien toimintaa, sen sijaan että ajaisi omaa ajoaan. Eikö voisi antaa poliisin valvoa liikennettä ja antaa rangaistukset eikä itse pitää muille oppitunteja auton ratissa?
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Kommentointini lähti tästä ehdotuksestasi: "Ja lisäksi vielä pitäisi hiljentää nopeutta niin kauan että turvaväli ilmestyy."

Mielestäni toisten kouluttaminen on sitä kotipoliisien toimintaa, sen sijaan että ajaisi omaa ajoaan. Eikö voisi antaa poliisin valvoa liikennettä ja antaa rangaistukset eikä itse pitää muille oppitunteja auton ratissa?
Jos toinen ajaa ihan perseessä kiinni, niin se on turvallisinta hiljentää nopeutta. Se on fakta, ei mielipide. Jos joku ajaa motarilla perseeseeni kiinni, niin se on tämä perseeseen ajaja, joka vaarantaa minun henkeni.

Kerro nyt ihmeessä, miten sinun mielestäsä asia pitäisi hoitaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Jos toinen ajaa ihan perseessä kiinni, niin se on turvallisinta hiljentää nopeutta. Se on fakta, ei mielipide. Jos joku ajaa motarilla perseeseeni kiinni, niin se on tämä perseeseen ajaja, joka vaarantaa minun henkeni.

Kerro nyt ihmeessä, miten sinun mielestäsä asia pitäisi hoitaa?
Esimerkiksi jatkaa sillä nopeudella millä olikin ajamassa ja siirtyy oikealle kaistalle heti kun se on järkevästi mahdollista (ei aiheuttaen jarruttelua tai haitariliikettä menemällä liian pieneen rakoon)? Vai onko se vaara ja vaaran tunne oikeasti niin suuri että toimenpiteet täytyy aloittaa välittömästi?
 
Viimeksi muokattu:

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 884
Ja tämän takia itse pidän riittävää väliä muihin autoihin, siellä motarilla voi oikeasti tulla vastaan joku vasurilla jarrutteleva sekopää joita tälläkin palstalla näkyy olevan useita.
Pari sivua sitten postaamaani tinatähteä näkyy vielä olevan verkkokaupan saldoissa jos kiinnostelee.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Ongelmahan siinä on lähinnä se, että jos et heti väistä perskärpäsen edestä pois viistäen oikealla ajavan nokkaa, alkaa perskärpänen vilkuttamaan valoja ja pahimmassa tapauksessa vetää todella pienestä välistä sen oikealla kaistalla olevan ja sinun välistä vaarantaen kaikki. Eli sillä perskärpäsellä ei ole malttia odottaa, että se edellä ajava hitaampi väistää pois alta taikka tekee tarpeeksi väliä, että on perskärpäsen järkeä lähteä oikealta ohi.

Paras oli omalla kohdalla, kun ohitin rekkaa (toisen rekan takana, koska ammattikuskit ohittelivat toisiaan) turvavälin kanssa, niin perskärpänen vilkutteli valoja ja yrittiä kuikuilla välillä vasemmalta ja välillä oikealta, että mikä siellä nyt oikein hidastaa ja että pitäisi mennä pois alta sen oikealla olevan rekan alle.

Ja itse ainakin teen niin, että jos otan hitaamman kiinni, jään odottamaan turvavälin kanssa, että se väistää oikealle kaistalla, ja jos mitään ei tapahdu, niin sitten menen oikealta ohi, kuitenkin niin etten riskeeraa ketään, eli katson sen oikean kaistan, että on sitä väliä siihen oikealla ajavaan (taikka sitten ei ole dynaaminen kuski sieltä juuri tulossa). Niin kiire ei minulla ainakaan ole, että pyrkisin aiheuttamaan vaaraa vain sen takia, että joku ajaa hitaammin kuin minä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Olen samaa mieltä. Jos takana tuleva ei osaa sopeuttaa turvaväliä ajonopeuteen niin sitten sopeutetaan ajonopeus turvaväliin.
Ei tarvitse miettiä miksi monikaistaisilla teillä liikenne sujuu heikohkosti kun turvavälipoliisit jonouttavat vasemman kaistan :asif:

Ja ei, en itse kuulu liian kiireisiin perässäroikkujiin mutta en myöskään ymmärrä tätä koulutusmentaliteettia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Oppi menee kyllä paremmin perille kun vain yksi kaista suuntaansa.

Tuolla saa vähennettyä perässäroikkumista, niin miksipäs ei. Jostain syystä virkavalta ei perässäroikkumiseen puuttu, niin ei tuolle ole hirveästi vaihtoehtoja.

Roikkuminen kuintekin lisää huomattavasti kolaririskiä jatkuvasti.
Voisin ehkä hyväksyä tämän yksikaistaisella tiellä kunhan on ensin varmistettu että kolmatta autoa ei ole kärsimässä jonossa takana (en tekisi itse tätäkään) , mutta saman suorittaminen moottoritiellä jossa on samassa tilanteessa kymmenen muuta vasemmalla kaistalla ohittamassa hitaammin kulkevia ärsyttää jo ajatuksen tasolla.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Esimerkiksi jatkaa sillä nopeudella millä olikin ajamassa ja siirtyy oikealle kaistalle heti kun se on järkevästi mahdollista (ei aiheuttaen jarruttelua tai haitariliikettä menemällä liian pieneen rakoon)? Vai onko se vaara ja vaaran tunne oikeasti niin suuri että toimenpiteet täytyy aloittaa välittömästi?
Jos sinun perään ei ole koskaan törmätty, niin älä puhu asioista mistä et tiedä. Minä tiedän miltä tuntuu olla autossa, kun joku pamauttaa perään.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ja ei, en itse kuulu liian kiireisiin perässäroikkujiin mutta en myöskään ymmärrä tätä koulutusmentaliteettia.
Sinullekin monta kertaa sanottu, ettei ole kyse kouluttamisesta, vaan ihan turvallisuudesta. Mutta ei näytä menevän perille.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 884
Tilan antaminen perässäroikkujallame ob myls opettamista. Opetetaan että kannattaa roikkua perässä

Mietinkin että miten kirjoittelu vaikutti niin tutulta mutta tämähän on sama mies joka heittelee tavaraa perässä ajajien niskaan ja perustelee sitä mm. kyyditettävien lasten turvallisuudella.



Teen myös samaa. Ja jos ei mene muutoin perille niin ikkunasta on tullut nakeltua tavaraa ja talvella pystyy kunnon lumisumun pölläyttämään.

En pysty ymmärtämään tuota miten toiset kuvittelee heillä olevan niin vahva oikeus ylinopeuteen, että saavat oikeuden aiheuttaa vaaraa muille ajamalla perseessä kiinni.

Tuollainen tapaus saa sitten ne lumipöllyt/kivet keulalle. Toivottavasti herää omaan toimintaansa viimeistään tuulilasia uusiessa.
Minulla on muksu usein kyydissä niin en katsele perseilyä, joka vaarantaa lapseni.

E:turhan usein kuitenkin on se tilanne ettei takana hinkkaaja ohita vaikka kuinka hidastaisi
Oliskohan pieni itsetutkiskelun paikka?
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
202
Ei tarvitse miettiä miksi monikaistaisilla teillä liikenne sujuu heikohkosti kun turvavälipoliisit jonouttavat vasemman kaistan :asif:

Ja ei, en itse kuulu liian kiireisiin perässäroikkujiin mutta en myöskään ymmärrä tätä koulutusmentaliteettia.
Mulla ei ole mitään koulutusmentaliteettia. Mulla se on vain sitä, että ne kusipäät vituttaa ja alennun samalle tasolle ja olen kusipää takaisin. Joku nyt tulee tietysti osoittelemaan sormella, mutta en mä jaksa mennä minkään tekosyyn taakse tän kanssa. Se on mitä se on. Ehkä mä vielä kasvan tän asian osalta joku päivä aikuiseks.

Välillä tekis mieli antaa mennä ohi ja ajaa itse perseeseen kiinni vilkuttelemaan valoja, mutta se nyt vaan olis entistä typerämpää. En ole valmis ottamaan sitä riskiä, että ajan jonkun perään. Sen verran aikuinen mä kuitenkin oon.

Annan kyllä mielelläni tilaa nopeammille. Lasken mielelläni nopeuttani ja viivytän omaa ohitustani päästääkseni nopeammat ensin ohi. Tänäänkin tein sitä useamman kerran välillä Tampere - Helsinki, kun osa tuli takaa selkeästi kesärajoitusten mukaista vauhtia. Kehälläkin, vaikka kuinka saisi ajaa sitä vasenta kaistaa. Ei ole multa juuri pois antaa sitä tilaa, silloin kun se on järkevästi mahdollista. Paitsi jos tullaan suoraan roikkumaan perseeseen. Silloin hidastelen ihan vain pikkumaisuuttani. Ja en tarkoita sitä, kun väli hetkellisesti lyhenee ja jäädään sen jälkeen vähän kauemmas. Välillä tulee virheitä arvioinnissa (puhumattakaan ruuhkista), eikä hidasteta tarpeeksi ja väli pääsee kapenemaan hetkellisesti turhan paljon. Sitä sattuu. Tai käydään siinä takana ikään kuin ilmoittamassa, että täältä oltais tulossa nopeammin. Ihan ok.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Mulla ei ole mitään koulutusmentaliteettia. Mulla se on vain sitä, että ne kusipäät vituttaa ja alennun samalle tasolle ja olen kusipää takaisin. Joku nyt tulee tietysti osoittelemaan sormella, mutta en mä jaksa mennä minkään tekosyyn taakse tän kanssa. Se on mitä se on. Ehkä mä vielä kasvan tän asian osalta joku päivä aikuiseks.
Itsekin olen syyllistynyt perseilyyn silloin tällöin, vanhemmiten harvemmin kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. Pääasia että sen tiedostaa ja myöntää olevan väärin eikä yritä verhota sitä turvallisuuden lisäämiseksi tai parhaaksi mahdolliseksi toimintatavaksi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 276
Ei se ihan samanlailla tullut, vaan poliisiauto kävi aina ohituksen jälkeen oikeaoppisesti oikealla kaistalla.
Teidän tilanteessa oli varmaan sakko ihan aiheesta, tai sitten ei ollut, poliisit ei ehkä osanneet kertoa kunnolla, tai sitten tilnne syvältä viimevuosisadalta.

Mutta paltaan tähän päivään.

Suositus mini turvaväli on 4s, (taajama vauhdissa 2s) satasen vauhdissa se on yli satametriä, n 110m , se kaksi kertaa on 220m.

Jos oikeasti ohitetaan oikealla puolelle lipuvaa liikennettä, ei takana kiirellisempää, niin tuollaiseen väliin tuikkiminen aiheuttaa pumppaamista, tai niistä turvaväleistä tinkimistä eli kaistan vaihdon lisäksi myös muuta turhaa turvallisuuden heikentämisestä.

Itse kaistan vaihto vie sen viisisekunttia tai enemmän, *2 eli eli toistakymmentä sekunttia,.

Se ei ole rangaistavaa että pitää mini suositusta pidempää turvaväliä, sillä sen turvavälin sekunnin tarkka arviointi on aika työlästä.

Poliisien ajotavasta ei yleisellä tasolla kannata ottaa mallia.

Kommentointini lähti tästä ehdotuksestasi: "Ja lisäksi vielä pitäisi hiljentää nopeutta niin kauan että turvaväli ilmestyy."

Mielestäni toisten kouluttaminen on sitä kotipoliisien toimintaa, sen sijaan että ajaisi omaa ajoaan. Eikö voisi antaa poliisin valvoa liikennettä ja antaa rangaistukset eikä itse pitää muille oppitunteja auton ratissa?
Moni taisi todeta, että tuossa ei ole kyse kouluttamisesta, vaan nopeuden sovittamisesta turvalliseksi.

Voi ihan omalla kohdalla miettiä mitä siinä tilanteessa tehdä, jatkaa matkaa ja toivoa ettei mitään tapahtu, hiljentää varovaisesti sopivaan kohtaa, toivoa että kontissa roikkuja ohittaa, poistuu muuten, tai ottaa vähän etäisyyttä. Jos jää roikkuun, niin poistua itse seuraavan tilaisuuden tullen.

Motarilla jos joku tulee ohituskaistalla kontiin roikkuun, ja oikealla jonoa niin tilanne on haastava, tärkeintä olla rauhallinen ja ennustettava ja varauduttava siihen että jos oikealla kaistaa tulee tilaa, niin ennen sinne vaihtamista varauduttava että se kontissa roikkuja saattaa koukkia oikealta ohi,
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Tuosta turvavälistä kun oli juttua.

Tässä mestariteos E18 tieltä kehä kolmoselle hakeutuvilta kuskeilta. Oikealla kaistalla ajoneuvojen (paku ja kuvaava auto) on noin 2 sekuntia.

Vieressä vasemmalla ”mahtuu” samaan tilaan 3 autoa. Kolme.
Miksi näillä liikenteen vaarantajilla ei liiku päässä järki, vaan pidetään käytännössä 0.9 sekunnin väliä edellä ajavaan?
Haluavatko nämä paskottaa omat tuulilasissa mahdollisimman useasti? Vai onko pakko hakea peltizunamin alkua joka välistä?
(Jep, voisin itsekin pitää pidempää väliä. 2 sekuntia on ollut tapana)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 276
Enemmän mua ärsyttää ne jotka ajelee 75-80 km/h todellista ja kameran kohdalla 65-70 km/h
Jos 80 alue, niin 90 ajavat katoavat horistonttiin, joten ihan sama miten jarruttelevat välillä. :)
Rajoitusten mukaan ajavat jotka himmaa kameran kohdalla, niin seuraa se että perässä tulia joutuu sen turvavälin ottaa sen jälkeen uudestaan, automatiikan puutteessa käsin. Ei iso juttu, mutta turhaa vaivaa kuitenkin.

Jos satasen alueella mennään(*, niin sitten 90->70 jarruttelusta voi seurata se että joutuu perässä tuliakin jarrutteleen, eli menee jos isomman ärsytyksen piikkiin


(*
Satasen alueen voi tulkita tikkareiksi, tai 90km/h letkan ns todelliseksi matkavauhdiksi. riippumatta tikkereisa
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 090
Tuosta turvavälistä kun oli juttua.

Tässä mestariteos E18 tieltä kehä kolmoselle hakeutuvilta kuskeilta. Oikealla kaistalla ajoneuvojen (paku ja kuvaava auto) on noin 2 sekuntia.

Vieressä vasemmalla ”mahtuu” samaan tilaan 3 autoa. Kolme.
Miksi näillä liikenteen vaarantajilla ei liiku päässä järki, vaan pidetään käytännössä 0.9 sekunnin väliä edellä ajavaan?
Haluavatko nämä paskottaa omat tuulilasissa mahdollisimman useasti? Vai onko pakko hakea peltizunamin alkua joka välistä?
(Jep, voisin itsekin pitää pidempää väliä. 2 sekuntia on ollut tapana)
Tosiaan jos itse nostat välin 5 sekuntiin niin sitten on varaa kommentoida muiden välejä. Samat perusteet pätee jotka juuri listasit.

Ja noilla pienemmän välin kuskeilla sama syy pätee siihen liian pieneen väliin, kun on ollut tapana.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
697
Työmatkalla tuli taas teiden kuningas vastaan. Rajoitus oli pätkällä 40-60 ja kuningas pistää Saabbinsa ihan kiinni perään, jossa roikkui hyvän matkaa. Ohi ei ollut mahdollista päästä, koska mutkapätkä ja vastaan tulevat autot.

Pikkuinen suora vastaan ja Saabbi vetää kolmesta autosta ohi ja katoaa kaukaisuuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 202
No selvästi oli melkoista hidastelua jos kuitenkin pääsi pienellä suoralla kolmesta ohi ja katosi kaukaisuuteen. Siinä on jo jouduttu ajelemaan melkein kävelyvauhtia.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
374
No selvästi oli melkoista hidastelua jos kuitenkin pääsi pienellä suoralla kolmesta ohi ja katosi kaukaisuuteen. Siinä on jo jouduttu ajelemaan melkein kävelyvauhtia.
Hmmh, jos kolmella autolla on rajoituksesta riippuen vauhtia 40-60, niin ei siinä kummoista ponnistelua vaadita että ohi pääsee. Jos nämä kolme autoa menevät rajoitusten mukaan, niin en ihan ymmärrä miten se on hidastelua. Samalla logiikalla 30km/h-alueella viiden auton jonon ohittaminen (varsinkin jos pääsee nopeasti ohi, koska kaahaa ylinopeutta) on ihan ok koska menevät "kävelyvauhtia"? Ehkä olen näin aamutuimaan hidas ja pösilö, mutta en tätä ohitettavien syyksi laittamista ymmärrä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 276
No selvästi oli melkoista hidastelua jos kuitenkin pääsi pienellä suoralla kolmesta ohi ja katosi kaukaisuuteen. Siinä on jo jouduttu ajelemaan melkein kävelyvauhtia.
neljänkympin nopeudessa voi pitää hyvällä kelillä pienempää turvaväliä. Jos kuvitellaan että sellainen 40 metrin jono + saabisti, 11m/s nopeuseroa, koukkiin kontista jonon eteen, aloittaa ohituksen ilman riittävää näkyvyyttä, niin pieni suora ei mahdonton, ei edes selkeästi pienemmällä nopeuserolla. Pienisuora on toki laaja käsite, mutta piti sitä pienenä ohittamiseen tai ihan metreinäkin noilla parametreilla sokkona montaa sataametriä joku paukapää tarvi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Yleensä se syy silti on ohitettavissa, esim turhat jarruttelut ym. Toki ei puolla kaahaamista mutta itsekin painelen kaikenlaisista vatulointiletkoista aika nopsaan ohi jos vaan pääsee ja oma vauhti enempi kuin letkalla, ei tarvitse muiden pölyjä ja paskoja ihmetellä siellä tai kärsiä huonosta näkyvyydestä yöllä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Yleensä se syy silti on ohitettavissa, esim turhat jarruttelut ym. Toki ei puolla kaahaamista mutta itsekin painelen kaikenlaisista vatulointiletkoista aika nopsaan ohi jos vaan pääsee ja oma vauhti enempi kuin letkalla, ei tarvitse muiden pölyjä ja paskoja ihmetellä siellä tai kärsiä huonosta näkyvyydestä yöllä.
Juu, en minäkään ohi aja sen takia että saisin ajaa ylinopeutta, vaan sen takia että 99% autoilijoista tuolla liikenteessä tekee täysin muuta kuin ajaa ja sellaisen perässä on hyvin ikävä ajaa.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
452
Itselle tämä ketju toimii paremminkin mikä ärsyttää tech-autoilijoissa. Enemmän "ärsytystä" aiheuttaa lukea kommentteja asioista jotka näyttävät ärsyttävän kirjoittajia.
No joo, ehkä jonkin sortin masokismia tai jotain. Kun helpommalla pääsisi, kun olisi lukematta.




Itse en edes muista milloin olisi tienpäällä ärsyttänyt. Hitaammista pääsee ohi, eikä harmita muutenkaan muiden törttöilyt, kunhan eivät päälle tule.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Malli esimerkki kun väistetään rampilta tulijaa :facepalm:

Jep. Mutta siis tuossakin olisi pitänyt ajaa rampilta tulijaa perseeseen/kylkeen kun ei jarruttaminen riittänyt ja siten välttänyt syytteet? Tuo videoha on suht kaukaa kuvattu. Tokihan vasurin ajaja on tuossa täysin syytön koko mälliin.

Disclaimerina katoin videon vaan kerran iltasanomien mainospaskan takia ja varmaan saisi paremman tolkun kun jaksaisi katsoa joka kerta mainoksen että saa kelattua takaisin tuohon onnettomuuskohtaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Jep. Mutta siis tuossakin olisi pitänyt ajaa rampilta tulijaa perseeseen/kylkeen kun ei jarruttaminen riittänyt ja siten välttänyt syytteet? Tuo videoha on suht kaukaa kuvattu. Tokihan vasurin ajaja on tuossa täysin syytön koko mälliin.

Disclaimerina katoin videon vaan kerran iltasanomien mainospaskan takia ja varmaan saisi paremman tolkun kun jaksaisi katsoa joka kerta mainoksen että saa kelattua takaisin tuohon onnettomuuskohtaan.
Kohdassa 1:21 kaksi auto liittyy pösön eteen, joten siellä tilaa oli, kohdassa 1:25 rampilla olija laittaa vilkun päälle, mutta ei ala vaihtamaan kaistaa vaan näyttää siltä että odottaa että pösö menee ohi, mutta pösö alkaakin väistämään vasemmalle volvon kylkeen ja loppu on historiaa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 093
Kohdassa 1:21 kaksi auto liittyy pösön eteen, joten siellä tilaa oli, kohdassa 1:25 rampilla olija laittaa vilkun päälle, mutta ei ala vaihtamaan kaistaa vaan näyttää siltä että odottaa että pösö menee ohi, mutta pösö alkaakin väistämään vasemmalle volvon kylkeen ja loppu on historiaa.
Tarkennuksena pösö ei tee mitään äkkinäistä vasemmalle väistöä välttääkseen kolarin liittyjän kanssa, vaan ihan vilkun kanssa on rauhallisesti vaihtamassa kaistaa tilaa tehdäkseen (kiellettyä), kunnes huomaa kaistan olevan varattu (Volvo). Vasta sen jälkeen tapahtuu äkkinäinen väistöliike oikealle korjausliikkeineen, jotka menevät yli kuskin taitojen. Kuski oli jo aiemmin seilannut kaistalla, eli jotain epävarmuutta ajamisessa tai sitten riitelyä vaimon kanssa.

Ajonvakautus olisi ollut avuksi, mutta sitä vanhasta 206:sta ei löydy. Sen sijaan siitä löytyy yliohjaava alusta, mihin korkealle ja taakse konttiin ängetty pesukone tuo vielä oman lisämausteensa.

Liittyjiä ei saa väistää vasemmalle kaistalle. Liittymissä kannattaa olla itse hereillä ja tarvittaessa töötillä herätellä kylkeen liittymistä yrittävää. Samalla voi oman kaistan puitteissa väistää kaistan vasempaan reunaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 276
Malli esimerkki kun väistetään rampilta tulijaa :facepalm:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009517674.html
Sinänsä ihan tavanomainen lähtötilanne ympärisuomea. Jonoutunutta liikennettä, rampilti tulee possujuna.

Tuolla kuvaajan edessä olevalla autolla (Pegeot) näytti olevan jonkinlainen turvaväli eteenpäin, eli siinä milessä homma hanskassa, mutta rampilta ajoi possujuna siihen eteen, ja tuossa liitteen ekassa kuvassa kiihdytyskaistalla edessä/rinnalla autoja ja kiihdytyskaista päättymässä. ja olemassa se riski että sieltä edelleen tullaan eteen. Ja niin siinä myös kävi, (liite2)


Mutta hyvä esimerkki siitä että motarilla kaistanvaihto on riski

Ehkä käynyt niin että vasemmalla kaistalla ajanut jäänyt Pösö kuskin katsomiskerroilla kuolleenseen kuolmaan. Jos siis uskotaan siihen että tuo kuski on havainnut rampiltatulevan vaaratilanteen ja on hyvissä ajoin katsonut onko vasemmalla tilaa. Mutta oli tai ei, niin rauhalliset liikkeet, rauhalliset kaistanvaihdot. Jälleen esimerkki missä sarja virheitä johti tilanteeseen, nyt siitä maksoi nopeakaistanvaihtaja, joka teki kaistanvaihtoon asti niin kuin tässäkin ketjussa neuvottu.(*

Tärkein pointti videossa oli se ramppilta tulijoiden töppöily, oikein lauma virheen tekijöitä.


Videon alkua en kokonaan sisäistänyt, ilmeisesti sama kuljettaja kiilasi kuvaajan eteen videon alussa.

Videon lopputekstien perusteella autonsa pyöräyttänyt sai sakot, siis hän joka esti kolarin ja romutti oman auton.


(*
PIdä turvaväli, älä kiihdytä, älä jarruta, älä "annatilaa" vaihtamalla kaistaa, mitä tuossa voi tehdä jos oikealtaa tulee autoa kylkee, vaati aika paljon että tietoisesti kolaroi.


Edit:
Sietääkin saada sakkoa.
Rampilta tullut jono tuossa eniten töppäilli, oikein joukolla, pösö kuski sentäs yritti välttää kolaria, totta, romutti sen seurauksena oman auton yhden oman virheen takia, johon siis pääty tuon jonontakia.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 655
Kuski oli jo aiemmin seilannut kaistalla, eli jotain epävarmuutta ajamisessa tai sitten riitelyä vaimon kanssa.
Tai kännykän räpläystä. Ei seuraa peilejä, niin ei tiedä että takaa vasemmalta on joku tulossa.

Oli noiden liittymästä tulojoidenkin ajo aika vammaista. Tai ainakaan tuo viimeinen ei selvästikään katsonut yhtään etukäteen mihin väliin ajaisi. Kuperkeikka-Pösön perässä olisi ollut hyvin tilaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 033
Autonsa pyöräyttänyt on se, joka tässä hölmöili eniten. Olisi jatkanut suoraan omaa kaistaa niin mitään ei olisi tapahtunut, mutta ei. Vilkku päälle ja sokkona vaan kaistanvaihto. Lyön melkein vetoa, että kuskilla hartialukko päällä ja pää ei käänny senttiäkään suuntaan tai toiseen.

Sietääkin saada sakkoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Kohdassa 1:21 kaksi auto liittyy pösön eteen, joten siellä tilaa oli, kohdassa 1:25 rampilla olija laittaa vilkun päälle, mutta ei ala vaihtamaan kaistaa vaan näyttää siltä että odottaa että pösö menee ohi, mutta pösö alkaakin väistämään vasemmalle volvon kylkeen ja loppu on historiaa.
Joo eli kyllä sitä tilaa sielä sitten oli, kännyn näytöltä kerran katsoo niin jää vajavaiseksi tuo käsitys.

Turhalla sähläämisellä taas aiheutunut isompi soppa, kun tosiaan torvellakin voi vielä koittaa pelastaa tilannetta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Sinänsä ihan tavanomainen lähtötilanne ympärisuomea. Jonoutunutta liikennettä, rampilti tulee possujuna.

Tuolla kuvaajan edessä olevalla autolla (Pegeot) näytti olevan jonkinlainen turvaväli eteenpäin, eli siinä milessä homma hanskassa, mutta rampilta ajoi possujuna siihen eteen, ja tuossa liitteen ekassa kuvassa kiihdytyskaistalla edessä/rinnalla autoja ja kiihdytyskaista päättymässä. ja olemassa se riski että sieltä edelleen tullaan eteen. Ja niin siinä myös kävi, (liite2)


Mutta hyvä esimerkki siitä että motarilla kaistanvaihto on riski

Ehkä käynyt niin että vasemmalla kaistalla ajanut jäänyt Pösö kuskin katsomiskerroilla kuolleenseen kuolmaan. Jos siis uskotaan siihen että tuo kuski on havainnut rampiltatulevan vaaratilanteen ja on hyvissä ajoin katsonut onko vasemmalla tilaa. Mutta oli tai ei, niin rauhalliset liikkeet, rauhalliset kaistanvaihdot. Jälleen esimerkki missä sarja virheitä johti tilanteeseen, nyt siitä maksoi nopeakaistanvaihtaja, joka teki kaistanvaihtoon asti niin kuin tässäkin ketjussa neuvottu.(*

Tärkein pointti videossa oli se ramppilta tulijoiden töppöily, oikein lauma virheen tekijöitä.


Videon alkua en kokonaan sisäistänyt, ilmeisesti sama kuljettaja kiilasi kuvaajan eteen videon alussa.

Videon lopputekstien perusteella autonsa pyöräyttänyt sai sakot, siis hän joka esti kolarin ja romutti oman auton.


(*
PIdä turvaväli, älä kiihdytä, älä jarruta, älä "annatilaa" vaihtamalla kaistaa, mitä tuossa voi tehdä jos oikealtaa tulee autoa kylkee, vaati aika paljon että tietoisesti kolaroi.


Edit:

Rampilta tullut jono tuossa eniten töppäilli, oikein joukolla, pösö kuski sentäs yritti välttää kolaria, totta, romutti sen seurauksena oman auton yhden oman virheen takia, johon siis pääty tuon jonontakia.
Ainoa syyllinen oli pösö kuski ja onneksi vei vain itsensä metsään.

Rampiltatulijahan vain laittoi vilkun päälle, johon vieressä olevan ei tarvitse reagoida mitenkään...
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 276
Ainoa syyllinen oli pösö kuski ja onneksi vei vain itsensä metsään.

Rampiltatulijahan vain laittoi vilkun päälle, johon vieressä olevan ei tarvitse reagoida mitenkään...
Rampilta tuli neljän(?) auton pussujana, joista kolmas kiilasi jo ihan eteen, neljäs tulossa kylkeen. Neljäs oli sen kolmennen kontissa, kiihdytyskaista päättyy, ja vaihtoi siihen kohtaan missä pösö. Ei, ei ollut pysähtymässä kiihdytyskaistan päähän ja tuskin sinne penkkaakaan ajamassa.

Sen seurauksena pösö kuski teki virheen, ei varmistanut että vasemmalla tilaa ja toinen perusvirhe liiannopea kaistanvaihto.

Jos kuvitellaan tilanne että havaitaan rampilta uhkaava vaara, huomio kiinittyy siihen miten tilanne etenee, ei voi kiihdyttää, ei voi hidastaa, luonollisesti vähän vilastaan mitä takana/vasemmalla. tilanne pahenee, eteesi kiilattu, seuraava näyttää tulevan kylkeen (ohituskaista päättyy, ei havaintoa että väistäisi), aika kova kuski saa olla että kylmäveristi antaa kolarin tulla. Videon perusteella se vasemmankaista auto tuli yllätyksenä.

Jos videoiden tarkoitus vihteen lisäksi tarjota oppimista.

- rampilla kunnon, siis kunnon turvaväli. (että voi sen paikan katsoa ja siihen itsensä sovittaa, videossa jono meni ihan sokkona yhteen väliin)
- rampilta/kiihdytyskaistal ei tungeta letkassa yhden autontilan mittaiseen väliin, (Videossa ekä pösön eteen, toka taakse jne)
- riihdytyskaistalta katsotaan se oma paikka ja tehdään aikeet näkyväksi (no nyt letka kyllä viesti :) että täältä tullaan, väistäkää)
- Havaitaan riski paikat ja varaudutaan niihin ennakkoon (videossa mihin tilaa väistää)
- rauhalliset kaistanvaihdot (videossa se ehkä olisi estänyt tieltä suistumisen, joo joskus rauhallisuus ei riitä, mutta riski vs riski rauhallisuuden puolella)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 033
Ei siinä kukaan kiilannut eteen vaan kolme ensimmäistä menivät eteen ihan nätisti. Neljäs vilkutti ja jarrutti jäädäkseen Pösön taakse mutta Pösön kuljettaja päättikin vetää tuollaiset kevätjuhlaliikkeet sitten tuohon paikkaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Rampilta tuli neljän(?) auton pussujana, joista kolmas kiilasi jo ihan eteen, neljäs tulossa kylkeen. Neljäs oli sen kolmennen kontissa, kiihdytyskaista päättyy, ja vaihtoi siihen kohtaan missä pösö. Ei, ei ollut pysähtymässä kiihdytyskaistan päähän ja tuskin sinne penkkaakaan ajamassa.

Sen seurauksena pösö kuski teki virheen, ei varmistanut että vasemmalla tilaa ja toinen perusvirhe liiannopea kaistanvaihto.

Jos kuvitellaan tilanne että havaitaan rampilta uhkaava vaara, huomio kiinittyy siihen miten tilanne etenee, ei voi kiihdyttää, ei voi hidastaa, luonollisesti vähän vilastaan mitä takana/vasemmalla. tilanne pahenee, eteesi kiilattu, seuraava näyttää tulevan kylkeen (ohituskaista päättyy, ei havaintoa että väistäisi), aika kova kuski saa olla että kylmäveristi antaa kolarin tulla. Videon perusteella se vasemmankaista auto tuli yllätyksenä.

Jos videoiden tarkoitus vihteen lisäksi tarjota oppimista.

- rampilla kunnon, siis kunnon turvaväli. (että voi sen paikan katsoa ja siihen itsensä sovittaa, videossa jono meni ihan sokkona yhteen väliin)
- rampilta/kiihdytyskaistal ei tungeta letkassa yhden autontilan mittaiseen väliin, (Videossa ekä pösön eteen, toka taakse jne)
- riihdytyskaistalta katsotaan se oma paikka ja tehdään aikeet näkyväksi (no nyt letka kyllä viesti :) että täältä tullaan, väistäkää)
- Havaitaan riski paikat ja varaudutaan niihin ennakkoon (videossa mihin tilaa väistää)
- rauhalliset kaistanvaihdot (videossa se ehkä olisi estänyt tieltä suistumisen, joo joskus rauhallisuus ei riitä, mutta riski vs riski rauhallisuuden puolella)
Se että ajat metsään sen takia kun viereisellä kaistalla laitetaan vilkku päälle ei ole sen vilkun päälle laittajan vika, vaan metsään ajajan vika!

Rampilta tulijalla + kaistanvaihtajalla on aina väistämisvelvollisuus ja jos kuvittelen itseni tuohon videon tilanteeseen, en olisi reagoinut rampilta tulijaan mitenkään, vaan jatkanut omaa kaistaa ja samaa vauhtia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 276
Ei siinä kukaan kiilannut eteen vaan kolme ensimmäistä menivät eteen ihan nätisti. Neljäs vilkutti ja jarrutti jäädäkseen Pösön taakse mutta Pösön kuljettaja päättikin vetää tuollaiset kevätjuhlaliikkeet sitten tuohon paikkaan.
Pariviestiä aiemmin koomentoin.
Rampilta tuli neljän(?) auton pussujana, joista kolmas kiilasi jo ihan eteen, neljäs tulossa kylkeen. Neljäs oli sen kolmennen kontissa, kiihdytyskaista päättyy, ja vaihtoi siihen kohtaan missä pösö. Ei, ei ollut pysähtymässä kiihdytyskaistan päähän ja tuskin sinne penkkaakaan ajamassa.
Jos ei takerruta siihen oliko ramppi jonon tokan kuulunut mennä pösön taakse vain eteen, niin se kolmas jo tuikkas eteen, ja neljäs oli koko kiihdystyskaistan sen kontissa, kiihdytyskaista päättymässä ja vaihto siihen pösönkohdalle. Jos se neljäs ei aiemmin tehnyt elettäkään, ei tehnyt myöhemmin, niin...

Ei tuo ihan tavatanto muuallakaan suomessa ole.

Joo, kyllä jos päättäväisesti päättänyt ajaa vaikka päiten, niin kyllä se osalta onnistuu, mutta ei kaikki siihen kykene.

Pösökuski toki ne omat virheet teki, ei havainnut vasemman kaistan autoa, kaistanvaihto liianäkkinäinen. Oliko hätäväistöstä johtuvaa, vai havointo virhe + tapa.

Siltikään virheitä vähemmän kuin rampin kolmella viimeisellä,


. Mahdollisuudet mitä pösökuski olisi voinut tehdä tässä ja kaikki olisivat menneet maaliin paremmin kuin videolla nähty suoritus. Vaihtoehdot pösö kuskilta: 1. jatkaa ajamista omalla kaistalla, koska rampista tulijoilla on väistämisvelvollisuus, 2. nostaa jalka tarvittaessa hieman kaasulta mikäli tilanne niin olisi vaatinut vaikka tätä ei olisi tarvinnut tehdä, ainoastaan jos se tuo joustavuutta,.
Äänimerkki hyvissä ajoin, viimeistään siinä kun se kolmas-auto kiilas eteen.

En tiedä oliko sitä pakoreittiä katsonut aiemmin, ja se vasemmankaista auto jäänyt huomaamatta, mutta jos on tuollainen tilanne niin se huomio menee niihin kylkeen tuleviin autoihin. (vs se että normaali suunniteltu kaistanvaihto)

Tuon äänimerkin jälkeen, jos homma kehittyy edelleen huonoon suuntaan, niin tilantekeminen omalla kaistalla. Siinäkin muistettava että samalla voi heikentää omaa näkyvyyttä liittyjälle. (Ymmärränkyllä jos luulee että vasemmalla kaistan verran tilaa, niin miksi ei väistä reilusti)

Hiljentämistä on riski, sen takia että se vaikeuttaa liittyjän liittymistä, eli vaaran että syntyy tilanne missä kumpikin sovittaa nopeutta samaan suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
520
Tuohon pösö videoon liittyen. Pösö teki kaikki mahdolliset virheet mitä vaan kuljettaja voi tehdä sanotaan nyt "pienessä paniikissa tuossa" kun olikin autoa noin monta pienessä sumassa. Mahdollisuudet mitä pösökuski olisi voinut tehdä tässä ja kaikki olisivat menneet maaliin paremmin kuin videolla nähty suoritus. Vaihtoehdot pösö kuskilta: 1. jatkaa ajamista omalla kaistalla, koska rampista tulijoilla on väistämisvelvollisuus, 2. nostaa jalka tarvittaessa hieman kaasulta mikäli tilanne niin olisi vaatinut vaikka tätä ei olisi tarvinnut tehdä, ainoastaan jos se tuo joustavuutta, 3. pahin mahdollinen vaihtoehto, että lähdetään vaihtamaan kaistaa tarkastamatta kuolluttakulmaa ollenkaan ja lopputulos on ajaa toisen auton kylkeen ja samalla olla syyllinen niistä kaikista skenaarioista mitä oli vaihtoehtoina.

Edit. pk-seudulla näitä suorituksia näkee aika usein ja melkein päivittäin missä joku meinaa teilata toisen jättämällä katsomatta kuolleenkulman tai pelisilmän puutteen vuoksi jouhevuuden kannalta.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 093
Tai kännykän räpläystä. Ei seuraa peilejä, niin ei tiedä että takaa vasemmalta on joku tulossa.

Oli noiden liittymästä tulojoidenkin ajo aika vammaista. Tai ainakaan tuo viimeinen ei selvästikään katsonut yhtään etukäteen mihin väliin ajaisi. Kuperkeikka-Pösön perässä olisi ollut hyvin tilaa.
Kännykän tosiaan unohdin mainita. Siellä on saatettu esim. sumplia pesukonekuvioita.

Liittymästä tulevat ajoivat turhan lähellä toisiaan. Siitä seuraava liittymisen vaikeus on kuitenkin enemmän väistämisvelvollisten, eli heidän murheensa. Viimeinen ei katsonut sopivaa väliä. Hänellä oli vilkku päällä, mutta autoaan hän ei kuitenkaan siirtänyt viivan yli ennenkuin vasta siinä vaiheessa, kun kaista näytti vapautuvan pösön piipahtaessa Volvon vieressä. Viimeinen siis näytti olevan tietoinen pösöstä. Jos pösö olisi noudattanut lakia (TLL 61 § ja 35 §) eikä olisi lähtenyt toiselle kaistalle, olisi viimeinen luultavasti liittymiskaistan loppuessa jarruttanut ja siirtynyt pösön taakse. Tai jos pösön takanakaan ei olisi ollut tilaa, niin sitten viimeisenä keinona jäänyt kaistan loppupäähän paikalleen munimaan ja odottelemaan parempaa väliä. Noitahan näkee melko usein liikenteessä. Parempi olisi, kun liittyjä pitäisi väliä eteen, katsoisi sopivan kolon ja sovittaisi nopeuden sen mukaan.


@pulatunnus
Pösön ei olisi pitänyt olla millänsäkään, vaan ajaa omaa ajoaan. Jos kylkeä tavoitellaan, niin herätys töötillä ja samalla siirtyminen oman kaistan vasempaan reunaan. Harvinaista että ylipäänsä tavoitellaan, ja hyvin harvinaista ettei torvi ja siirtyminen riittäisi. Jos peili kuitenkin räpsähtäisi tai kylkeen tulisi jälkeä, niin vastapuolen liikennevakuutus hoitaa.

Jäättömällä asvaltilla ei helposti spinnaa, ellei joku takana yritä virkansa puolesta kilkata sinua pusikkoon. Silloinkaan pidonmenetys ei tapahdu ihan vähästä osumasta. Paljon suurempi riski on siinä sokkona tehdyssä paniikkikaistanvaihdossa, koska vasempaan kaistaan nähden saattaa olla suurikin nopeusero. Suuremman nopeuseron osumassa hallinta lähtee paljon herkemmin ja seuraukset ovat vakavampia kuin kahden suht samaa nopeutta ajavien maalinvaihto.


Taitava ja joustava kuski saattaisi tuollaisen juuri omalle kohdalleen loppuvan letkan liittyessä nostaa ajoissa (ettei pumppaa tasatahtiin liittyjän kanssa) hieman kaasua jättäytyen niiden taakse, jolloin kaikilla on helppoa ja riskitöntä. Tosin riskinä on, että taitamattomat liittyjät alkavat odottaa kaikilta motarilla jo olevilta joustavuutta. Jättäytyminen pitää siis tehdä niin ennakoiden ja vaivihkaa, etteivät liittyjät huomaa jonkun joustaneen heidän takiaan. Tai ei sittenkään, alkavat vielä luulla olevansa ihan taitavia liittyjiä.

Selkein joustamisen paikka on raskaan liikenteen liittyessä. Niiden kohdalla ei ole kyse liittymisen osaamattomuudesta, vaan liiketilan muutokset ovat hitaampia. Jos raskaan kuljettaja jättäytyisi yhden taakse himmaamalla, haittaisi hän seuraavaksi muita, koska ei kerännyt maksimaalista nopeutta liittymiskaistalla. Isot ajoneuvot näkee onneksi kaukaa ja oma nopeuden sovitus niiden eteen/taakse on helppoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Kännykän tosiaan unohdin mainita. Siellä on saatettu esim. sumplia pesukonekuvioita.

Liittymästä tulevat ajoivat turhan lähellä toisiaan. Siitä seuraava liittymisen vaikeus on kuitenkin enemmän väistämisvelvollisten, eli heidän murheensa. Viimeinen ei katsonut sopivaa väliä. Hänellä oli vilkku päällä, mutta autoaan hän ei kuitenkaan siirtänyt viivan yli ennenkuin vasta siinä vaiheessa, kun kaista näytti vapautuvan pösön piipahtaessa Volvon vieressä. Viimeinen siis näytti olevan tietoinen pösöstä. Jos pösö olisi noudattanut lakia (TLL 61 § ja 35 §) eikä olisi lähtenyt toiselle kaistalle, olisi viimeinen luultavasti liittymiskaistan loppuessa jarruttanut ja siirtynyt pösön taakse. Tai jos pösön takanakaan ei olisi ollut tilaa, niin sitten viimeisenä keinona jäänyt kaistan loppupäähän paikalleen munimaan ja odottelemaan parempaa väliä. Noitahan näkee melko usein liikenteessä. Parempi olisi, kun liittyjä pitäisi väliä eteen, katsoisi sopivan kolon ja sovittaisi nopeuden sen mukaan.


@pulatunnus
Pösön ei olisi pitänyt olla millänsäkään, vaan ajaa omaa ajoaan. Jos kylkeä tavoitellaan, niin herätys töötillä ja samalla siirtyminen oman kaistan vasempaan reunaan. Harvinaista että ylipäänsä tavoitellaan, ja hyvin harvinaista ettei torvi ja siirtyminen riittäisi. Jos peili kuitenkin räpsähtäisi tai kylkeen tulisi jälkeä, niin vastapuolen liikennevakuutus hoitaa.

Jäättömällä asvaltilla ei helposti spinnaa, ellei joku takana yritä virkansa puolesta kilkata sinua pusikkoon. Silloinkaan pidonmenetys ei tapahdu ihan vähästä osumasta. Paljon suurempi riski on siinä sokkona tehdyssä paniikkikaistanvaihdossa, koska vasempaan kaistaan nähden saattaa olla suurikin nopeusero. Suuremman nopeuseron osumassa hallinta lähtee paljon herkemmin ja seuraukset ovat vakavampia kuin kahden suht samaa nopeutta ajavien maalinvaihto.


Taitava ja joustava kuski saattaisi tuollaisen juuri omalle kohdalleen loppuvan letkan liittyessä nostaa ajoissa (ettei pumppaa tasatahtiin liittyjän kanssa) hieman kaasua jättäytyen niiden taakse, jolloin kaikilla on helppoa ja riskitöntä. Tosin riskinä on, että taitamattomat liittyjät alkavat odottaa kaikilta motarilla jo olevilta joustavuutta. Jättäytyminen pitää siis tehdä niin ennakoiden ja vaivihkaa, etteivät liittyjät huomaa jonkun joustaneen heidän takiaan. Tai ei sittenkään, alkavat vielä luulla olevansa ihan taitavia liittyjiä.

Selkein joustamisen paikka on raskaan liikenteen liittyessä. Niiden kohdalla ei ole kyse liittymisen osaamattomuudesta, vaan liiketilan muutokset ovat hitaampia. Jos raskaan kuljettaja jättäytyisi yhden taakse himmaamalla, haittaisi hän seuraavaksi muita, koska ei kerännyt maksimaalista nopeutta liittymiskaistalla. Isot ajoneuvot näkee onneksi kaukaa ja oma nopeuden sovitus niiden eteen/taakse on helppoa.
Juurikin näin. Ja isojen kanssa voi jo ihan kohteliaasti siirtyä etukäteen vasemmalle pois tieltä, ohitsehan siitä mennään jokatapauksessa. Eikä tehdä kuten eräs micrakuski aikanaan, bussi tuli rampista laittaen vilkun ja micra koitti vaihtaa (ja vaihtoi) kaistaa vasemmalle käytännössä keulaani, jarrulla sai pelastettua onneksi. Tuossakin tilanteessa micran ei kuuluisi enää edes olla oikealla kaistalla jos rampista näkee tulevan bussin/rekan. Tai jos on niin sitten kaasun nosto tosi hyvissä ajoin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Tuo onkin jännä miten tuon tulkitsee. Mutta itse "ohitan" isomman rampilta tulijan jo ennakkoon koska se nyt vaan on järkevää. Varsinkin adaptiivisen vakkarin kanssa. Lisäksi vilkuilen peilejä aina ennen ramppeja, että tiedän mitä takana on vaikka rampilla ei ketään olisikaan. Muutenkin vahtaan peileistä takana tapahtuvaa vainoharhaisesti. Edessä oleviin voin jotenkin omalla ajolla vaikuttaa, takaa tuleviin en.
Kerran tietyömaalla jonossa valoihin pysähtyneessä jonossa viimeisenä, näin peileistä kun rekka tekee täysjarrutusta renkaat savuten. Vastaantulijoiden kaistalla ei ollut ketään niin ampaisin aika nopeaan jonon rinnalle. Saatoin ehkä jonossa olevien mielestä olla kusipää, mutta valo vaihtui vihreäksi niin jatkoin koko jonon ensimmäisenä. En tiedä olisinko sopinut olemaan rekan ja seuraavan välissä, mutta tällä kertaa ei ainakaan pelti kolissut.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
863
Tuo onkin jännä miten tuon tulkitsee. Mutta itse "ohitan" isomman rampilta tulijan jo ennakkoon koska se nyt vaan on järkevää. Varsinkin adaptiivisen vakkarin kanssa. Lisäksi vilkuilen peilejä aina ennen ramppeja, että tiedän mitä takana on vaikka rampilla ei ketään olisikaan. Muutenkin vahtaan peileistä takana tapahtuvaa vainoharhaisesti. Edessä oleviin voin jotenkin omalla ajolla vaikuttaa, takaa tuleviin en.
Kerran tietyömaalla jonossa valoihin pysähtyneessä jonossa viimeisenä, näin peileistä kun rekka tekee täysjarrutusta renkaat savuten. Vastaantulijoiden kaistalla ei ollut ketään niin ampaisin aika nopeaan jonon rinnalle. Saatoin ehkä jonossa olevien mielestä olla kusipää, mutta valo vaihtui vihreäksi niin jatkoin koko jonon ensimmäisenä. En tiedä olisinko sopinut olemaan rekan ja seuraavan välissä, mutta tällä kertaa ei ainakaan pelti kolissut.
Tulkinnan pitäisi olla niin, että jos liittyjä voi turvallisesti liittyä eteesi, niin sitten on ok lähteä ohittamaan jo etukäteen jos on esim. hitaampi ajoneuvo liittymässä. Jos liittyjä ei voi eteesi liittyä turvallisesti, niin sitten hänen pitäisi liittyä taaksesi, eikä sinun tehdä mitään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 276
Tuossakin tilanteessa micran ei kuuluisi enää edes olla oikealla kaistalla jos rampista näkee tulevan bussin/rekan. Tai jos on niin sitten kaasun nosto tosi hyvissä ajoin.
Tuossa sulla varmaan mielessä joku tietty tilanne, noin yleisemmin jos näkee rampilla bussin tai rekan, niin se kai riippuu ihan kuinka kaukaa sen rampin näkee, monesti sen verran peitteisiä ettei tarvi toimia jos nopesueroa 100 vs <80. Tarkoitan sitä ettei lähde turhan päiten kaistoja vaihtaan.
Sun ajatuksessa varmaan nähty niin kaukaa että siinä sai valmistautua ohittamaan sen bussin tai rekan.

Aiemmin postatun videot on pahoja, kuin ei oikein tiedä mitä ne totoilee, pitäisi voida luottaa että tulevat sopiviin väleihin, mutta jos eivät tulekkaan.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Jaa katos, ajoin itse tuosta vastaan juuri kun tuo onnettomuus oli sattunut (jos bongaat punaisen Octavian videolta, minä). Mielenkiintoista nähdä ihan videolta tilanne. Aivan tyypillinen tilanne Oulussa, yksi hölmö ei osaa kiihdyttää rampilta ja kolme muuta perässä, sitten tämä pösökuski ei seuraa yhtään. Tuossa kohtaa ei ollut muuten tuo oikea kaista millään lailla liukas, täysin kuiva kun ajoin siitä takaisin päin. Aivan täysin jenkkityyliin lähti pösökuskilta auto lapasesta. 100% varmuudella katseli vain alaspäin ja räpläsi puhelinta, sitten sen jälkeen tehtiin kaikki väärin.

Olisi vain jatkanut ajamista/jarruttanut niin ei mitään olisi tapahtunut. Tollanen pösö muuten on aivan käsittämättömän huojakka vekotin ajaa, meinasi itselläkin kesärenkailla moinen lähtä luiruamaan moottoritiellä satasen vauhdista kun vaihdoin kaistaa aavistuksen liian rivakasti (oli autoliikkeen 206+ lainassa kun Seat Leon oli korjattavana), että en ihmettele yhtään miksi noin kävi. Ajonvakauden hallintajärjestelmä olisi estänyt onnettomuuden, tuollaisessa sitä ei ole.

Näitä samanlaisia tilanteita muuten näkee aivan päivittäin Oulussa tuolla samalla tiellä. Idiootit eivät osaa kiihdyttää lähellekkään 100km/h vauhtiin ja sitten toiset hölmöt väistelee vasemmalle kaistalle aivan viime tingassa. Se on suorastaan ihme, ettei näitä satu useammin. Pitäisi oikeasti laittaa poliisit kiihdytyskaistan päähän sakottamaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta jokaista, joka ei saa henkilöautolla yli 80km/h vauhtia kiihdytyskaistalla. Tulisi muhkeat tulot valtiolle, ainakin täällä.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
374
Jaa katos, ajoin itse tuosta vastaan juuri kun tuo onnettomuus oli sattunut (jos bongaat punaisen Octavian videolta, minä). Mielenkiintoista nähdä ihan videolta tilanne. Aivan tyypillinen tilanne Oulussa, yksi hölmö ei osaa kiihdyttää rampilta ja kolme muuta perässä, sitten tämä pösökuski ei seuraa yhtään. Tuossa kohtaa ei ollut muuten tuo oikea kaista millään lailla liukas, täysin kuiva kun ajoin siitä takaisin päin. Aivan täysin jenkkityyliin lähti pösökuskilta auto lapasesta. 100% varmuudella katseli vain alaspäin ja räpläsi puhelinta, sitten sen jälkeen tehtiin kaikki väärin.

Olisi vain jatkanut ajamista/jarruttanut niin ei mitään olisi tapahtunut. Tollanen pösö muuten on aivan käsittämättömän huojakka vekotin ajaa, meinasi itselläkin kesärenkailla moinen lähtä luiruamaan moottoritiellä satasen vauhdista kun vaihdoin kaistaa aavistuksen liian rivakasti (oli autoliikkeen 206+ lainassa kun Seat Leon oli korjattavana), että en ihmettele yhtään miksi noin kävi. Ajonvakauden hallintajärjestelmä olisi estänyt onnettomuuden, tuollaisessa sitä ei ole.

Näitä samanlaisia tilanteita muuten näkee aivan päivittäin Oulussa tuolla samalla tiellä. Idiootit eivät osaa kiihdyttää lähellekkään 100km/h vauhtiin ja sitten toiset hölmöt väistelee vasemmalle kaistalle aivan viime tingassa. Se on suorastaan ihme, ettei näitä satu useammin. Pitäisi oikeasti laittaa poliisit kiihdytyskaistan päähän sakottamaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta jokaista, joka ei saa henkilöautolla yli 80km/h vauhtia kiihdytyskaistalla. Tulisi muhkeat tulot valtiolle, ainakin täällä.
Oulussa tuo moottoritiekäyttäytyminen on jotain aivan käsittämätöntä. On tullut ajettua Kiinassa, Los Angelesin ja San Franciscon ruuhkissa, ja vaikka missä, mutta missään muualla ei hirvitä niin paljon kuskien arvaamattomuus ja kädettömyys kuin Oulun moottoritiellä. Olen seonnut jo laskuissa kuinka monta kertaa motarilla ajaessani kiihdytyskaistalta ollaan liittymässä täysin kylkeeni, vaikka sekä edessä että takanani on satoja metrejä tyhjää moottoritietä. Kaupungin sisäiseen kulkemiseen en koskaan käytä motaria, vaan aina menen muita reittejä jos mahdollista. Minulla ei koskaan ole niin kiire ettenkö voisi uhrata muutamaa minuuttia enemmän kulkemiseen. Uskon näin toimimalla säästäneeni sielustani ainakin 400 vuotta ennenaikaista vanhenemista.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Ajelen itse tuota tietä edestakaisin päivittäin. Vasen kaista on se turvallisempi. Eihän sitä toki saa ajaa, mutta mieluummin ajan hitusen ylinopeutta ja ohitan niin paljon kuin mahdollista, kuin menen oikealle kaistalle ottamaan riskejä. Tietenkin ajan oikeata kaistaa kun en ole ohittamassa ja jos nyt joku sitten kiihdytyskaistalta yrittää liittyä, niin yritän auttaa mahdollisuuksien mukaan, mutta ei helvetti kun ihmiset ovat niin tolloja monesti, että pitää itsellä painaa kaasua ns. Alta pois etteivät tule kylkeen/eteen noin 20-30km/h hitaampaa vauhtia kuin itse ajaa.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 292
Viestejä
4 196 844
Jäsenet
70 886
Uusin jäsen
aulaabe

Hinta.fi

Ylös Bottom