Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Omalla työmatkalla on noita kaksi, ja molemmat pitävät 1-2km/h tarkkuudella kutinsa ~20m etäisyydellä. Välillä ne ottaa vähän pidemmältä sen vauhdin ja siinä on usein heittoa (ylöspäin).

Palvelevat mun mielestä hyvin tarkoitustaan, eli huomauttavat niitä, jotka epähuomiossa ajaa liian kovaa.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Omalla työmatkalla on noita kaksi, ja molemmat pitävät 1-2km/h tarkkuudella kutinsa ~20m etäisyydellä. Välillä ne ottaa vähän pidemmältä sen vauhdin ja siinä on usein heittoa (ylöspäin).

Palvelevat mun mielestä hyvin tarkoitustaan, eli huomauttavat niitä, jotka epähuomiossa ajaa liian kovaa.
Tässä lähellä on yksi aika suoralla tiellä. Se näyttää hyvin tarkkaa lukemaa, mutta ottaa lähes aina kaukana takaa olevan auton lukeman kun itse on 100-20 metrin etäisyydellä.

Siitä tiedänkin että tuossa 50 alueella tuntuu noin puolet ajavan luokkaa 60 km/h. Saa vedellä pitkää kiireisten junaa kun ajelee 48 - 52 km/h. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Tykkään pysäköintialueilla, halleissa jne. peruuttaa parkkiruutuun, eikä siihen kovin montaa ekstrasekuntia mene verrattuna siihen että ajaisin keula edellä. Jossain määrin ärsyttää kun joidenkin on pakko ajaa näissäkin takana aivan lähietäisyydellä ja sitten pujahtaa välistä ohi siinä 2 sekunnin aikana kun olen vaihtamassa peruutusvaihteelle...
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Esimerkiksi Tampereen pohjoispuolella kolmostiellä on Tiehallinnon/Väyläviraston/mikäsennimion kiinteä nopeusnäyttö, joka käyttää tien alle kaivettua anturointia. Jos kaksi autoa ajaa peräkkäin samaa nopeutta, taulun lukema saattaa näyttää kuitenkin pari km/h eroa autoille. Ei kovinkaan absoluuttista tarkkuutta ole saatu aikaiseksi.
Luulen, että poliisilla on vähän paremmat keinot luoda dataa, kuin nopeusnäyttötaulu.

Kannattaa huomioida myös se, että jos anturidata antaa minkäänlaista ristiriitaista dataa muodostuu asiakkaan nopeudeksi lakisääteisesti alin mahdollinen, olis se sitten vaikka 3 km/h.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Tykkään pysäköintialueilla, halleissa jne. peruuttaa parkkiruutuun, eikä siihen kovin montaa ekstrasekuntia mene verrattuna siihen että ajaisin keula edellä. Jossain määrin ärsyttää kun joidenkin on pakko ajaa näissäkin takana aivan lähietäisyydellä ja sitten pujahtaa välistä ohi siinä 2 sekunnin aikana kun olen vaihtamassa peruutusvaihteelle...
Muista laittaa vilkku ajoissa päälle, jotta hitaammatkin tajuaa että "merkkaat" ruudun omaksesi.

Muutama vuosi taaksepäin sattui tuollainen omalle kohdalle, ainoa kerta toistaiseksi. Jätin auton tyhjäkäynnille ja lähdin jututtamaan parkkeeraajaa, että meinaatko ihan niinkuin oikeasti. Ei parkkeeraaja ehtinyt edes vastataamaan, kun jostain täysin ulkopuolelta tuli joku random tyyppi ja tarttui lähes parkkeeraajaa rinnuksiin ja alkoi räyhäämään ihan todella - siis ihan oikeasti antoi sellaisen kunnon isällisen läksytyksen. Antikliimaksina, tilanne tosin päättyi siihen, että parkkeeraja juoksi mitään sanomatta karkuun. Vaihdettiin pari sanaa iholle käyneen tyypin kanssa ja ilmeistä oli, että tuollainen käytös todella ärsyttää.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Juu tuo on niiiin niin ihanaa kun joku järjen jättiläinen päättää jättää vilkun käyttämättä ja lyö liinat kiinni ruuhkaisessa hallissa ja tuloksena ettei mahdu tai ei uskalla peruuttaa ruutuun ja kauhea tööttäily kun jono seisoo ja kauhea tööttäily peruuttamaan lähteneeltä. Pari kertaa joutunut odottamaan ikuisuuden kunnes sankari on tajunnut ja suostunut ajamaan eteenpäin. Ja olen siis itse myös ruutuun peruuttaja mutta käytän vilkkua tai kuten yleensä, ajan niin kauas muista ettei siellä ole muuta liikennettä ja saa rauhassa pyöritellä kipon ruutuun.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Joku uusi muoti-ilmiö valtaa alaa, tai sitten tämä on vain surkeaa sattumaa. Kahden päivän aikana on nyt minun kääntyessäni oikealle kolme eri autoa kääntynyt vastakkaisesta suunnasta vasemmalle siten, että ovat ajaneet minun kaistalleni odottamaan kääntymistä. Nopeudesta päätellen eivät siis yrittäneetkään livahtaa edestä ja peruneet aikeitaan, vaan kukin auto lipui hissukseen keskelle risteystä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Ai niin meinasi jo unohtua... Nuo pirun säätäjät jotka eivät osaa päättää minne ovat menossa. Vilkku päällä, kääntymässä ja auto jo liikkeellä, lähden ohi koska leveä kaista ja Audisti päättääkin vetää suoraan ja vetää melkein kylkeen. Liinat kiinni ja tottakai ylinopeutta ajamaan edelle kunnes tekee uukkarin. Ja aika vaikea puolustautuakkaan ettei nähnyt kun oma kippo on kirkkaan oranssi ja varsin vaikea missata.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Muista laittaa vilkku ajoissa päälle, jotta hitaammatkin tajuaa että "merkkaat" ruudun omaksesi.

Muutama vuosi taaksepäin sattui tuollainen omalle kohdalle, ainoa kerta toistaiseksi. Jätin auton tyhjäkäynnille ja lähdin jututtamaan parkkeeraajaa, että meinaatko ihan niinkuin oikeasti. Ei parkkeeraaja ehtinyt edes vastataamaan, kun jostain täysin ulkopuolelta tuli joku random tyyppi ja tarttui lähes parkkeeraajaa rinnuksiin ja alkoi räyhäämään ihan todella - siis ihan oikeasti antoi sellaisen kunnon isällisen läksytyksen. Antikliimaksina, tilanne tosin päättyi siihen, että parkkeeraja juoksi mitään sanomatta karkuun. Vaihdettiin pari sanaa iholle käyneen tyypin kanssa ja ilmeistä oli, että tuollainen käytös todella ärsyttää.
Oma teksti oli ehkä hieman epäselvä, mutta varmuuden vuoksi tarkennuksena: parkkipaikkaa minulta ei ole koskaan viety, vaan tarkoitin pienestä välistä ohittamista siinä vaiheessa kun alan peruuttaa ruutuun. Mielestäni läksytys on ihan ok jos selvästi vie paikan ku toinen on jo siihen pysäköimässä...

Juu tuo on niiiin niin ihanaa kun joku järjen jättiläinen päättää jättää vilkun käyttämättä ja lyö liinat kiinni ruuhkaisessa hallissa ja tuloksena ettei mahdu tai ei uskalla peruuttaa ruutuun ja kauhea tööttäily kun jono seisoo ja kauhea tööttäily peruuttamaan lähteneeltä. Pari kertaa joutunut odottamaan ikuisuuden kunnes sankari on tajunnut ja suostunut ajamaan eteenpäin. Ja olen siis itse myös ruutuun peruuttaja mutta käytän vilkkua tai kuten yleensä, ajan niin kauas muista ettei siellä ole muuta liikennettä ja saa rauhassa pyöritellä kipon ruutuun.
Ohittamista on tapahtunut vilkun käytöstä huolimatta. Tätä kuvaamaasi ongelmaa ei olisi, jos ihmiset malttaisivat muutaman metrin pitää väliä ja katsoa pari sekuntia mitä toinen auto aikoo tehdä, sen sijaan että ovat 30 sentin päässä takapuskurista :)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Juu tuo on niiiin niin ihanaa kun joku järjen jättiläinen päättää jättää vilkun käyttämättä ja lyö liinat kiinni ruuhkaisessa hallissa ja tuloksena ettei mahdu tai ei uskalla peruuttaa ruutuun ja kauhea tööttäily kun jono seisoo ja kauhea tööttäily peruuttamaan lähteneeltä. Pari kertaa joutunut odottamaan ikuisuuden kunnes sankari on tajunnut ja suostunut ajamaan eteenpäin. Ja olen siis itse myös ruutuun peruuttaja mutta käytän vilkkua tai kuten yleensä, ajan niin kauas muista ettei siellä ole muuta liikennettä ja saa rauhassa pyöritellä kipon ruutuun.
Kai tuollaisiakin, mutta noin yleistäen töhö kuskit ei kyllä peruuttele ruutuun. Harrastelijoista vain harva, ja ei edes kaikki "ammattilaiset". Harrastelijoistakin keskimääräistä useampia osaa ajaa autoa ja toimia eri paikoissa.


Vilkun osalta noita voi vähän varoa, jos näyttää heti alusta sitä puolta mistä ruudunkatsonut, esim oikealta, niin saattaa heti tai peruuttaessa ottaa tilaa myös vasemmalta. Osa voi näyttää ensin vilkkua vasemmalle, jos sieltä tukkivat väylän ja sitten peruuttaessa oikealle.

Jos siis on dynaaminen kuski ja arpoo mistä pääsee ohi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Hieno suoritus kehällä vetää sulkuviivan yli moottoritien rampille, ja tulla vielä takaisin kehälle :rofl:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Tulipa erikoisin tilanne fillarilla hetkeen. Suojatie missä pyöräilijöillä on etuajo-oikeus. Auto tulee, katsoo suoraan kohti ja katseellaan seuraa meikäläistä ja alkaa hidastamaan muttei pysähdy vaan vetääkin eteen. Itse onneksi olin varovainen ja olin himmannut isosti ja sain fillarin pysähtymään varsin helposti mutta pisti vain ihmettelemään että MITEN voit huomata fillarin, seurata sen liikkeitä ja SILTI ajaa eteen. Pyysi vielä avoimesta ikkunasta anteeksi ja jatkoi matkaansa. Ja varsin vaikea uskoa että olisi katsellut jotain muuta koska kuskin katse oli kohdistettu meikäläiseen ja takana oli metsää. Itsellä päällä heijastavia materiaaleja kirkkailla väreillä, pyörä on puoliksi kirkkaan keltainen jne eli ei mikään kovin helppo missata vaikka yrittäisi.

Lohdullista että tajusi sentään virheensä ja toivottavasti tilanne saa kuskin ajamaan vastaavassa tilanteessa toisin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Sähän olet @Pyrres pyörinyt Viikin alueella? Onko sulle selvinnyt, mikä on Latokartanonkaaren nopeusrajoitus? Olen päätellyt, että se on 50, kun poikkikaduilla on 40 kilometrin aluenopeusrajoitus. Kuitenkin siinä Latokartanonkaaren varrella oleva digitaalinen nopeusnäyttö menee naama mutrulle, jos ajaa yli 40 kilometriä tunnissa, eli sen mukaan rajoitus olisi 40.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Sähän olet @Pyrres pyörinyt Viikin alueella? Onko sulle selvinnyt, mikä on Latokartanonkaaren nopeusrajoitus? Olen päätellyt, että se on 50, kun poikkikaduilla on 40 kilometrin aluenopeusrajoitus. Kuitenkin siinä Latokartanonkaaren varrella oleva digitaalinen nopeusnäyttö menee naama mutrulle, jos ajaa yli 40 kilometriä tunnissa, eli sen mukaan rajoitus olisi 40.
Myllypurosta lähtiessä on 40kmh aluerajoitus joka jatkuu siihen Tilanhoitajankaareen asti ja risteyksen jälkeen loppuu. Eli näytön kohdalla 40kmh rajoitus.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
334
Päiväkodille matkalla yksi risteys missä 40kmh alue mihin liitytään. Tässä aamuisin sen verran liikennettä että pääsisi suht helpolla liittymään, jos porukalla olisi se 40kmh vauhtia. Mutta kaupungin tapana tuntuu olevan vetää tuossa 60-70 lasissa, ne raot joihin voisi liittyä laillisesti ajettaessa ovat yllättävän ahtaita noiden 60++ ajavien hyypiöiden kanssa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Päiväkodille matkalla yksi risteys missä 40kmh alue mihin liitytään. Tässä aamuisin sen verran liikennettä että pääsisi suht helpolla liittymään, jos porukalla olisi se 40kmh vauhtia. Mutta kaupungin tapana tuntuu olevan vetää tuossa 60-70 lasissa, ne raot joihin voisi liittyä laillisesti ajettaessa ovat yllättävän ahtaita noiden 60++ ajavien hyypiöiden kanssa.
Sama juttu ottaa päähän joissain tietyömailla, joissa on lyhyet tai olemattomat liityntäkaistat ja jengi vetää sen +20 km/h riittämättömillä turvaväleillä.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Tehokkaassa autossa on se hyvä puoli, että ihan sama miten muut perseilee, niin voi itse valita välit mihin menee. Viikonloppuna joku mua varttuneempi kanssakuljettaja yritti liittyä 65 km/h liikennevirtaan noin viittäkymppiä. Minä taas halusin sille erkanemiskaistalle jolta hän oli tulossa. Kyseinen kaista on tosi lyhyt, ja meidän positiot sellaiset että jonkun oli muutettava nopeutta jotta hän pääsisi liittymään ja minä erkanemaan. Paljon selkeämpää molemmille oli vain polkaista ohitse, niin hänkin pääsi edes hetkeksi elämänsä haasteiden epävarmasta peileistä tihrustamisesta. Ja vastaavasti jos hänelläkin olisi ollut tehokkaampi auto, niin varmasti kiihdyttäminen 65 vauhtiin onnistuisi pienemmälläkin kaasulla ja kierroslukunopeudella mikäli sellainen pikkuautojen huudattaminen liikenteen mukana pysymiseksi jännittää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Mä ymmärrän sen että halutaan säästää bensaa, mutta kun satasen alueella vauhtia on 75, takana linja-auto, pari rekkaa ja jokunen henkilöauto, eikä asiaa huomioida millään tavalla, kyseessä on ihan puhdas vittuilu muille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Mä ymmärrän sen että halutaan säästää bensaa, mutta kun satasen alueella vauhtia on 75, takana linja-auto, pari rekkaa ja jokunen henkilöauto, eikä asiaa huomioida millään tavalla, kyseessä on ihan puhdas vittuilu muille.
Rupesin pohtimaan kumpi olisi loppujen lopuksi pahempi, normaalit ajotaidot omaava kokovartalokyrpä vai joku :og:, joka ei oikeasti voi ajaa yhtään kovempaa turvallisesti. Kumpaakin tuppaa löytymään jonon etumaisesta autosta, jälkimmäiset eivät yleensä nopeuttaan nosta edes ohituskaistan kohdalla :tup:
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Mä ymmärrän sen että halutaan säästää bensaa, mutta kun satasen alueella vauhtia on 75, takana linja-auto, pari rekkaa ja jokunen henkilöauto, eikä asiaa huomioida millään tavalla, kyseessä on ihan puhdas vittuilu muille.
Rupesin pohtimaan kumpi olisi loppujen lopuksi pahempi, normaalit ajotaidot omaava kokovartalokyrpä vai joku :og:, joka ei oikeasti voi ajaa yhtään kovempaa turvallisesti. Kumpaakin tuppaa löytymään jonon etumaisesta autosta, jälkimmäiset eivät yleensä nopeuttaan nosta edes ohituskaistan kohdalla :tup:
Tuleeko toi ajattelutapa siitä että jos ite ajaisitte hitaammin, niin naureskelisitte muille?

Aika arvokas taito liikenteessä on ymmärtää ettei kaikki ole siellä vaan vittuillakseen muille. Ei puhkea verisuoni päästä niin helposti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Tuleeko toi ajattelutapa siitä että jos ite ajaisitte hitaammin, niin naureskelisitte muille?

Aika arvokas taito liikenteessä on ymmärtää ettei kaikki ole siellä vaan vittuillakseen muille. Ei puhkea verisuoni päästä niin helposti.
Minun ohjenuorani on liikenteen joustavuus ja mahdollisimman vähän haittaa omasta toiminnasta muille. Jopa sitten nopeusrajoitusta venyttäen, että ei tuki vasuria. En ikinä päätyisi tuollaisen kaltaisen tilanteeseen vaan antaisin tilaa bussipysäkin kautta tms. Muiden autoilijoiden huomiotta jättäminen on minusta ihan puhdasta vittuilua muita kohtaan. Lääketieteelliset syyt sitten erikseen, mutta silloinkin voi jo kysellä, että onko papalla asiallista olla korttia, jos ei edes nopeusrajoituksen mukaan pysty toimimaan.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Minun ohjenuorani on liikenteen joustavuus ja mahdollisimman vähän haittaa omasta toiminnasta muille. Jopa sitten nopeusrajoitusta venyttäen, että ei tuki vasuria. En ikinä päätyisi tuollaisen kaltaisen tilanteeseen vaan antaisin tilaa bussipysäkin kautta tms. Muiden autoilijoiden huomiotta jättäminen on minusta ihan puhdasta vittuilua muita kohtaan. Lääketieteelliset syyt sitten erikseen, mutta silloinkin voi jo kysellä, että onko papalla asiallista olla korttia, jos ei edes nopeusrajoituksen mukaan pysty toimimaan.
Ilmeisesti ohjenuorasi koskee vain nopeammin ajavia? Eikö se ole haittaa hitaammin ajavalle jos hän joutuu pysähtymään bussipysäkille joka kerta kun joku ohituskyvytön nopeammin ajava on takana?

Edelleen helpointa myös itselle on oppia eroon siitä että kaikki mikä itseä häiritsee liikenteessä on vittuilua muille.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 560
Omalla kokemuksella, ilman vakkaria ajavana, niin ei tarvita edes sitä jatkuvaa alinopeutta että 50+% perässätulevista liimaantuu takapuskuriin. Kyllä on yksinkertaisesti ajotaidot hukassa ihmisiltä. Eikä ole pelkkä kosmeettinen haitta, vaan päälleajon uhka tuntuu olevan usein läsnä, jos joutuisi edes hiukan painamaan jarrua kunnolla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Ilmeisesti ohjenuorasi koskee vain nopeammin ajavia? Eikö se ole haittaa hitaammin ajavalle jos hän joutuu pysähtymään bussipysäkille joka kerta kun joku ohituskyvytön nopeammin ajava on takana?

Edelleen helpointa myös itselle on oppia eroon siitä että kaikki mikä itseä häiritsee liikenteessä on vittuilua muille.
Se yksi ohitustaidoton lienee saa kärsiä mutta mites sitten kun siellä on kunnon letka takana? Itse en ainakaan kehtaisi moista vetää vaan väistäisin bussipysäkille tms aina jonon kerryttyä.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
395
Että nämä on mukavat valot Google Maps

Paljon sekaannusta aiheuttaa se, että kaistoja ei ole merkattu ja kerrottu liikennemerkein, että mistä saa mennä suoraan ja mistä käännytään oikealle. Vasemmallehan ei saa kääntyä, joten tähän autot ryhmittyvät siten, että suoraan ajavat ryhmittyvät aikalailla keskelle (jotta voivat jatkaa samalla ajolinjalla risteyksen jälkeenkin) ja oikealle kääntyvät siihen viereen oikealle puolelle. Hauskoja tilanteita tulee, kun ihmiset ryhmittyvät oikealle ja haluavatkin mennä suoraan, jolloin omalla ajolinjalla on pysäköidyt autot heti edessä. Sitten näkee tilanteita missä ihmiset vaan kääntävät vasemmalle ilman vilkkua ja ajattelevat, että vasemmalla puolella vieressä kulkeva jono jotenkin alkaisi heitä väistämään. Jos siis autossa on oikean kyljen puolella ikäviä naarmuja, niin täällä saa sen korjautettua ilmaiseksi suht helposti aamuruuhkassa. Tai ainakin kuvittelisin, että syypää on se, joka muuttaa ajolinjaansa ja ajaa siten suoraan menevän päälle?
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Että nämä on mukavat valot Google Maps

Paljon sekaannusta aiheuttaa se, että kaistoja ei ole merkattu ja kerrottu liikennemerkein, että mistä saa mennä suoraan ja mistä käännytään oikealle. Vasemmallehan ei saa kääntyä, joten tähän autot ryhmittyvät siten, että suoraan ajavat ryhmittyvät aikalailla keskelle (jotta voivat jatkaa samalla ajolinjalla risteyksen jälkeenkin) ja oikealle kääntyvät siihen viereen oikealle puolelle. Hauskoja tilanteita tulee, kun ihmiset ryhmittyvät oikealle ja haluavatkin mennä suoraan, jolloin omalla ajolinjalla on pysäköidyt autot heti edessä. Sitten näkee tilanteita missä ihmiset vaan kääntävät vasemmalle ilman vilkkua ja ajattelevat, että vasemmalla puolella vieressä kulkeva jono jotenkin alkaisi heitä väistämään. Jos siis autossa on oikean kyljen puolella ikäviä naarmuja, niin täällä saa sen korjautettua ilmaiseksi suht helposti aamuruuhkassa. Tai ainakin kuvittelisin, että syypää on se, joka muuttaa ajolinjaansa ja ajaa siten suoraan menevän päälle?
Suoraan ajaessa ryhmitytään oikealle on ainakin yksi sääntö. Se miten tuossa sitten asiaa tulkitaan kumpi väistää on oma asiansa, kun vaikaa tuosta on päätellä kumman kaistan päällä risteyksen jälkeen edessä olevat esteet ovat (onko ennen risteystä kaksi kaistaa jotka ajavat suoraa, vai ei?).
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
395
Suoraan ajaessa ryhmitytään oikealle on ainakin yksi sääntö. Se miten tuossa sitten asiaa tulkitaan kumpi väistää on oma asiansa, kun vaikaa tuosta on päätellä kumman kaistan päällä risteyksen jälkeen edessä olevat esteet ovat (onko ennen risteystä kaksi kaistaa jotka ajavat suoraa, vai ei?).
Risteystä edeltävässä tunnelissa on kaksi kaistaa, joiden mukaan ihmiset ryhmittyvät risteykseen. Niissä ei indikoida kääntymissuuntia mitenkään tosin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Että nämä on mukavat valot Google Maps

Paljon sekaannusta aiheuttaa se, että kaistoja ei ole merkattu ja kerrottu liikennemerkein, että mistä saa mennä suoraan ja mistä käännytään oikealle. Vasemmallehan ei saa kääntyä, joten tähän autot ryhmittyvät siten, että suoraan ajavat ryhmittyvät aikalailla keskelle (jotta voivat jatkaa samalla ajolinjalla risteyksen jälkeenkin) ja oikealle kääntyvät siihen viereen oikealle puolelle. Hauskoja tilanteita tulee, kun ihmiset ryhmittyvät oikealle ja haluavatkin mennä suoraan, jolloin omalla ajolinjalla on pysäköidyt autot heti edessä. Sitten näkee tilanteita missä ihmiset vaan kääntävät vasemmalle ilman vilkkua ja ajattelevat, että vasemmalla puolella vieressä kulkeva jono jotenkin alkaisi heitä väistämään. Jos siis autossa on oikean kyljen puolella ikäviä naarmuja, niin täällä saa sen korjautettua ilmaiseksi suht helposti aamuruuhkassa. Tai ainakin kuvittelisin, että syypää on se, joka muuttaa ajolinjaansa ja ajaa siten suoraan menevän päälle?
Tuossahan yksisuuntainen osuus alkaa vasta tunnelin kohdalla, joten valoihin ei voi ryhmittyä niin, että ylittäisi ajoradan keskikohdan. En siis ymmärrä miten tuossa voi muuten ryhmittyä kuin yhteen jonoon, koska kaksi rinnan ei millään mahdu puolikkaalle ajoradalle.

Edit: jaa, eipä tuohon saa Albertinkadulta kääntyä, eli kai se sitten lasketaan yksisuuntaiseksi myös tuo pätkä. Ei kai tuossa sitten mitään muuta kuin oikealle menevät oikealle ja vasemmalle menevät vasemmalle. Suoraan menevät kummalle vaan ja risteyksen jälkeen sitten katsotaan kuka väistää jos tarvitsee väistää.
 
Viimeksi muokattu:

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
395
Tuossahan yksisuuntainen osuus alkaa vasta tunnelin kohdalla, joten valoihin ei voi ryhmittyä niin, että ylittäisi ajoradan keskikohdan. En siis ymmärrä miten tuossa voi muuten ryhmittyä kuin yhteen jonoon, koska kaksi rinnan ei millään mahdu puolikkaalle ajoradalle.
Koko Uudenmaankatu on yksisuuntainen. Eli tunnelissa tulee kaksi kaistaa samaan suuntaan rannasta.

Edit: pikku pätkä erottajalta tullessa on kaksisuuntainen, mutta ei tätä koske
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Pistää kyllä ärsyttämään ihmiset jotka ei osaa ajaa tietyö alueilla. Sille on varmasti syy miksi ajetaan hiljaa, ei se auta että edessä olevan takapuskurissa ajetaan kiinni, välkytellään pitkiä valoja ja soitetaan torvea. Eteenkin nämä alueet joissa nopeusrajoitus on 30km/h :facepalm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Tuleeko toi ajattelutapa siitä että jos ite ajaisitte hitaammin, niin naureskelisitte muille?
Ei. Enkä mä ajattele että joku ihan oikeasti vittumaisuuttaan hidastelee. Lähinnä siellä on omanlaisensa minäminäminä-kuljettaja, joka ei osaa ottaa muuta liikennettä huomioon. Yleensä vanhempi ihminen pikkuauton ratissa; pää ei käänny ja peileihin ei osata katsoa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Olihan taas lähellä kolahtaa aamulla. Kotikatu vie tasa-arvoiseen risteykseen, jossa vasemmalta tulevat jättävät lähes poikkeuksetta väistämättä, etenkin näin kesäaikaan. Talvella vasemmalta tulevat näkevät oikealta, siis minun suunnastani, risteystä lähestyvät autot ajovaloista ja keväällä näkee vielä risteyksessä olevan pensasaidan läpi, mutta näin kesällä kun näkyvyys on lehtien peitossa, eikä ole mitään vinkkejä risteykseen tulevista autoista ja pitäisi oikeasti hidastaa nähdäkseen, vedellään risteyksen ohi täyttä vauhtia.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
Pistää kyllä ärsyttämään ihmiset jotka ei osaa ajaa tietyö alueilla. Sille on varmasti syy miksi ajetaan hiljaa, ei se auta että edessä olevan takapuskurissa ajetaan kiinni, välkytellään pitkiä valoja ja soitetaan torvea. Eteenkin nämä alueet joissa nopeusrajoitus on 30km/h :facepalm:
Pakko myöntää, että saan pienet kiksit siitä kun ajan työmaa-alueen läpi rajoituksen mukaan (no okei, on mulla vakkarissa aina se +10% suurimmasta sallitusta mittarissa) ja joku roikkuu ihan puskurissa kiinni.

On työmaapätkiä, joilla sitä rajoitusta ei ole keretty poistaa tai se on työaikojen ulkouolella hiljaisena aikana ylimitoitettu, mutta noin yleisesti muakin ärsyttää ettei niitä rajoituksia kunnioiteta. Ehkä siksi se onkin jonkinlaista vahingoniloista hupia, kun joku kaahailija kiroilee sen *lisää narratiiviin sopiva merkki* ratin takana vain siksi, että kokee omaksi oikeudekseen päätellä tilanteeseen sopivan ajonopeuden ja ajaa törkeää ylinopeutta.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
632
E: ei voi lainata jälkikäteen,
Siis Antti Alien viestiin vastasin,

Meillä on ihan tasan sama tilanne, huomannut että nopeammin itse pääsee lähtemään siitä risteyksestä kun itse himmailee ja se joka tulee sieltä vasemmalta 40 alueella sen ainakin, antaa sen mennä, kuin että ruvetaan arpomaan väistääkö vai koliseeko
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Ilmeisesti ohjenuorasi koskee vain nopeammin ajavia? Eikö se ole haittaa hitaammin ajavalle jos hän joutuu pysähtymään bussipysäkille joka kerta kun joku ohituskyvytön nopeammin ajava on takana?

Edelleen helpointa myös itselle on oppia eroon siitä että kaikki mikä itseä häiritsee liikenteessä on vittuilua muille.
No mitä väistämäiseen tulee, niin onhan se nyt selvää, että hitaampi sieltä aina perä edellä tulee vastaan. Jos olen se hitaampi, pyrin häiritsemään nopeampaa mahdollisimman vähän. Motarilla helppoa, maantiellä vaikeampaa. Jos taas satun olemaan se nopeampi, toivoisin, että toinen osoittaisi vastaavan huomaavaisuuden. Ja ei todellakaan ole kyse mistään yksittäisestä autosta ja jatkuvasta pysäkilllä olosta, tässäkin takana oli jo useampaa isoa autoa, jotka yksinkertaisesti eivät pääse jostain 75@100 tukosta helposti ohi.

Epäasiallinen käytös on vittuilua ja 75@100 pitkiä matkoja ilman järkevää syytä kesäkelillä on 100% epäasiallista käytöstä, jos välillä ei päästä letkaa ohi. Jos jonoa kertyisi 100@100 asiassa olisi enemmän tulkinnanvaraa, mutta henk. koht. siltikin kyllä päästäisin jonon ohi, jos sen kertyminen minusta johtuisi.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Ilmeisesti ohjenuorasi koskee vain nopeammin ajavia? Eikö se ole haittaa hitaammin ajavalle jos hän joutuu pysähtymään bussipysäkille joka kerta kun joku ohituskyvytön nopeammin ajava on takana?

Edelleen helpointa myös itselle on oppia eroon siitä että kaikki mikä itseä häiritsee liikenteessä on vittuilua muille.
Itse joudun raskaalla-ajoneuvolla usein liittymään maantielle, jossa 80 rajoitus, liittymä on mutkan kohdalla, joten herkästi tulee jonkun "eteen" liityttyä.
Mutkan jälkeen on kuitenkin suoraa, joten laitan vilkun oikealle hetkeksi(jos ei vastaan tulevaa liikennettä) ja väistän mahdollisimman reunaan(enää ei ole edes piennar pölyisä).

Eli sanomani on, bussipysäkille ei tarvitse pysähtyä, oikeassa kohtaa kun nostaa jalan kaasupolkimelta hetkeksi riittää.
Ja inasen muuttaa ajolinjaa reunempaan, jolloin takana oleva ymmärtää, että hänen halu ohittaa on huomattu, ei tarvitse välttämättä edes vilkkua.

Autoissa on kuitenkin peilit, ja jos ei itse kykene ajamaan rajoitusten mukaan, kohteliasta olisi seurata niitä peilejä enemmän.
Ja jos ei pysty rajoitusta ja peilejä seuraamaan, ei ole oikea paikka olla liikenteessä kuskina.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
632
Olihan taas lähellä kolahtaa aamulla. Kotikatu vie tasa-arvoiseen risteykseen, jossa vasemmalta tulevat jättävät lähes poikkeuksetta väistämättä, etenkin näin kesäaikaan. Talvella vasemmalta tulevat näkevät oikealta, siis minun suunnastani, risteystä lähestyvät autot ajovaloista ja keväällä näkee vielä risteyksessä olevan pensasaidan läpi, mutta näin kesällä kun näkyvyys on lehtien peitossa, eikä ole mitään vinkkejä risteykseen tulevista autoista ja pitäisi oikeasti hidastaa nähdäkseen, vedellään risteyksen ohi täyttä vauhtia.
Njää jaksa puhelimella, ja nytkin tuli molemmat :p
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Itse joudun raskaalla-ajoneuvolla usein liittymään maantielle, jossa 80 rajoitus, liittymä on mutkan kohdalla, joten herkästi tulee jonkun "eteen" liityttyä.
Mutkan jälkeen on kuitenkin suoraa, joten laitan vilkun oikealle hetkeksi(jos ei vastaan tulevaa liikennettä) ja väistän mahdollisimman reunaan(enää ei ole edes piennar pölyisä).

Eli sanomani on, bussipysäkille ei tarvitse pysähtyä, oikeassa kohtaa kun nostaa jalan kaasupolkimelta hetkeksi riittää.
Ja inasen muuttaa ajolinjaa reunempaan, jolloin takana oleva ymmärtää, että hänen halu ohittaa on huomattu, ei tarvitse välttämättä edes vilkkua.

Autoissa on kuitenkin peilit, ja jos ei itse kykene ajamaan rajoitusten mukaan, kohteliasta olisi seurata niitä peilejä enemmän.
Ja jos ei pysty rajoitusta ja peilejä seuraamaan, ei ole oikea paikka olla liikenteessä kuskina.
Kai ole tietoinen että siellä pientareella ei saa ajaa? Se on jännä kun omaa selvästi laissa kiellettyä toimintaa voidaan perustella kohteliaisuudella ja toisaalta ihan laillista toimintaa suorittavalta vaaditaan toimenpiteitä vain siksi että se ärsyttää itseä.

Laki velvoittaa tosiaan helpottamaan ohitusta jos tarpeen. Itsekin olen aika pitkän siivun ajanut raskasta ajoneuva ja ihan tuttu toimepide on laittaa vilkku oikealle ohituspaikassa ja nostaa kaasua, mutta ei tulisi mieleenkään vaatia sellaista tai pitää vittuiluna jos joku ei niin tee.

Itseasiassa juuri nuo vuodet ammattikuljettajana opettivat sen, että liikenne on muutakin kuin pelkkä tie ja aikataulu. Se on juuri tällaisia asioita, eli erinäisiä tilanteita jotka vaikuttavat omaan ajamiseen. Hyvän kuskin ehkä tärkein tunnusmerkki on että osaa suhtautua hyvin ihan kaikkeen mitä tien päällä näkee.

Jopa ihan oikeasti mulkkuja juttuja tekeviin voi suhtautua niin että se vaikuttaa mahdollisimman vähän omaan mielialaan ja yleiseen turvallisuuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Jopa ihan oikeasti mulkkuja juttuja tekeviin voi suhtautua niin että se vaikuttaa mahdollisimman vähän omaan mielialaan ja yleiseen turvallisuuteen.
Kyllä sitä 75@100 kuskia voi pitää ihan hyvin vittuilevana kokovartalokyrpänä ilman, että se vaikuttaa omaan tekemiseen mitenkään. Tuon kaltainen typerä ajo aiheuttaa lähinnä vain myötähäpeää. Toki yleensä tuollaisesta kyrpäilystä seuraa kyllä se, että joku jonossa aiheuttaa oikeasti vaarallisia tilanteita, joissa pulssi nousee oman tai vastaantulijan puolesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Risteystä edeltävässä tunnelissa on kaksi kaistaa, joiden mukaan ihmiset ryhmittyvät risteykseen. Niissä ei indikoida kääntymissuuntia mitenkään tosin.

Tämän kuvan perusteella siinä pitäisi olla 2 kaistaa koko matkalla, kun kaksi autoa mahtuu rinnakkain. Toki reaalimaailmassa onhan tuo vähän kapea. Kylkipusun veikkaan päättyvän raastuvassa tasapeliin. Nämä on kyllä aina yhtä kivoja kenttämestarin erikoisia.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Viitsisitkö lainata tätä lakipykälää tännekkin?
Sitä ei erikseen mainita rymittäytymispykälässä, mutta tämä on voimassa Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Eli vasemmalla kaistalla voi ajaa jos siitä ei aiheudu varaa. Siitä voi siis ihan hyvin olettaa että tuossakin pitäisi ryhmittyä oikealle, koska tilan loppuessa kesken vasemmalla ajava on se ns. vähemmän oikeassa oleva ajoneuvo tämän pykälän mukaan.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
143
Kyllä sitä 75@100 kuskia voi pitää ihan hyvin vittuilevana kokovartalokyrpänä ilman, että se vaikuttaa omaan tekemiseen mitenkään. Tuon kaltainen typerä ajo aiheuttaa lähinnä vain myötähäpeää. Toki yleensä tuollaisesta kyrpäilystä seuraa kyllä se, että joku jonossa aiheuttaa oikeasti vaarallisia tilanteita, joissa pulssi nousee oman tai vastaantulijan puolesta.
Ajelin ennen aina todellista rajoitus +10. Nyt bensan hinta on niin kallista ettei kiinnosta muut vaan ajan satasellakin 80kmh säästääkseni bensaa. Jos pysähdyn pysäkille hyöty menee pois, koska liikkeelle lähtö kuluttaa. Noudatetaan nyt tätä vihreää politiikkaa sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Sitä ei erikseen mainita rymittäytymispykälässä, mutta tämä on voimassa Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Eli vasemmalla kaistalla voi ajaa jos siitä ei aiheudu varaa. Siitä voi siis ihan hyvin olettaa että tuossakin pitäisi ryhmittyä oikealle, koska tilan loppuessa kesken vasemmalla ajava on se ns. vähemmän oikeassa oleva ajoneuvo tämän pykälän mukaan.
Kumpi kaista päättyy tai kummalla on eka este ratkaisee maksajan. Tuossa se on hankala tulkita, koska kaistat eivät edes välttämättä pääty. Näitä on Turussa pohdittu useammassa kohtaa oikeudessa ja tulos yleensä aika arpapeliä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Sitä ei erikseen mainita rymittäytymispykälässä, mutta tämä on voimassa Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Eli vasemmalla kaistalla voi ajaa jos siitä ei aiheudu varaa. Siitä voi siis ihan hyvin olettaa että tuossakin pitäisi ryhmittyä oikealle, koska tilan loppuessa kesken vasemmalla ajava on se ns. vähemmän oikeassa oleva ajoneuvo tämän pykälän mukaan.
Tuo linkki avaa vain tieliikennelain, eikä vie tiettyyn pykälään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 909
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom