Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
4 117
Molemmillehan palaa vihreät, tosin eri risteyksissä. Vasemmalta tulevat ei vaihda kaistaa oikealta tulevien liittymän kohdalla, oikealta tulevat vaihtavat. Kaistalle tuleva väistää.
Nuo ovat siis ihan samassaristeyksessä.

Jos siis kuvitellaan se versio että olisi eri risteys, niin vihreät ei pala yhtäaikaa, eli tuossa sillä parjatulla pakulla olisi silloin punainen valo (se punainen valo joka palaa satamakadulla suoraan menijöille.)

Mutta en tiedä miten tuosta saa aikaan eri risteyksen, risteyksessissä on eri kaistoja ja niillä voi olla omat valot, risteyksissä on myös liikenteen jakajia eikä ne tee siitä mitenkään erikoista viritystä.


e: Tämä siis esim. Raision tilanteessa, jossa selkeästi on eri risteyksestä kyse.
Mistä Rasion tilanteesta , Jyväskylästä puhe.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
4 117
Milläs teet isommat jos on loputon jono autoja jotka ajelevat 20m turvaväleillä?
Tosissas kysyt ?
Säätämällä sen automaatti vakkarin <4s, tai jos ei ole, niin sitten "käsin" pitää se turvaväli, jos perinteinen vakkari joka jotenkin käytettävä, niin silläkin onnistuu aika hyvin. Jos se nyt vaan on vaikeaa, niin ottaa sitten vähän reilummin sitä turvaväliä ja harjoitella.

Yleensä se takanatuliakin ottaa huomatessaan myös etäisyyttä, jos se tullu liki ei eikä huomaa, niin vähän vinkata.

Edit, jaa jos meinasit sitä että et itse ole siellä jonossa, vaan olet sinne itse esim sivutieltä pyrkimässä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
71
Koska iso osa kuljettajista eivät oikeasti aja, vaan ovat lähinnä matkustajia tuijottamassa edellä menevän takavaloja.
Tämä. Yksi tuttu valitti kuinka oli saanut sakot ja selitti asiaa siten, että hän lähti ajamaan siten, että löysi sopivat valot edestä ja katsoi niitä. Rajoitus vaihtui matkalla yhden kerran 80->60 ja hän ajoi edellä menevän perässä ylinopeutta ja alueella oli poliisin kamera-auto joka otti kuvan ja hän sai sakot. Kerroin, että se alue on aina samassa paikassa ja siihen kannattaa tietystä kohtaa moottorijarruttaa nopeutta alemmaksi. Silmät seisoi päässä pitkään enkä mitään selkeää vastausta saanut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
6 120
Tämä. Yksi tuttu valitti kuinka oli saanut sakot ja selitti asiaa siten, että hän lähti ajamaan siten, että löysi sopivat valot edestä ja katsoi niitä. Rajoitus vaihtui matkalla yhden kerran 80->60 ja hän ajoi edellä menevän perässä ylinopeutta ja alueella oli poliisin kamera-auto joka otti kuvan ja hän sai sakot. Kerroin, että se alue on aina samassa paikassa ja siihen kannattaa tietystä kohtaa moottorijarruttaa nopeutta alemmaksi. Silmät seisoi päässä pitkään enkä mitään selkeää vastausta saanut.
Niin. Miksi opetella ajamaan, kun on aina ennenkin päässyt tuurilla perille?

Kiertoliittymässä peruuttava somekana kännykkä kädessä.
Kun taisi ajaa liittymänsä ohi...
Uskomattomia reikiä. Tämähän kuuluisi jo tyhmien ihmisten ketjuun. Vaikka ei mistään piittaisi, niin olisihan se kaaharille oikeasti nopeampaa ajaa kierros.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 320
Nuo ovat siis ihan samassaristeyksessä.

Jos siis kuvitellaan se versio että olisi eri risteys, niin vihreät ei pala yhtäaikaa, eli tuossa sillä parjatulla pakulla olisi silloin punainen valo (se punainen valo joka palaa satamakadulla suoraan menijöille.)

Mutta en tiedä miten tuosta saa aikaan eri risteyksen, risteyksessissä on eri kaistoja ja niillä voi olla omat valot, risteyksissä on myös liikenteen jakajia eikä ne tee siitä mitenkään erikoista viritystä.
Mutuilet sitten ihan huolella. Jos olis eri risteys, niin silloinhan ne valot nimenomaan voisi palaa samanaikaisesti vihreänä. Kuten esim. Raision liittymässä. Jkl:ssä on outoa, että on luotu tuollainen välikorokkeellinen ansa kääntyjille, jossa oikealle kääntyvä liittymä muistuttaa erillistä risteystä, mutta kahdesta suunnasta saa kääntyä vihreillä yhtä aikaa. Siitähän se keskustelu lähti, kun ap ihmetteli miksi porukalla on tuossa vaikeaa. Tässä ketjussa asiaa voi viilata vaikka kuinka, mutta jos risteykseen joutuisi kylmiltään ajamaan, niin kyllä siinä pieni wtf tulis tilannetta analysoidessa. Huonosti toteutettu.

Mistä Rasion tilanteesta , Jyväskylästä puhe.
Saa sitä keskustelun kulkua seuratakin…
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
536
Koska iso osa kuljettajista eivät oikeasti aja, vaan ovat lähinnä matkustajia tuijottamassa edellä menevän takavaloja.
Tämä tuli huomattua hyvin vahvasti kun maakunnissa ajeli valtateitä pitkin 100 alue letka seilaa vauhtia 80-90 ohitus paikalla missä itse menin 6 autosta ohi vain yksi kykeni ohittamaan vetäjän. Seuraavassa paikassa keulille ja sai taas ajaa pitkän pätkän rauhassa vakkarilla.

Vahvasti taas muistui mieleen ettei ongelma ole se hitaasti ajava vaan sen perään liimautuneet joiden väliin ei tahdo siististi mahtua. Kolmenkin auton letkan ohittaminen vaatii enemmän tilaa kuin HCT-yhdistelmän.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
4 117
Mutuilet sitten ihan huolella.
Én tiedä onko viimekesänä jotian muuttunut, mutta kyllä tuo on samaksi risteykseksi aikanaan tehty. Jos niin ei ole niin jotain faktaa tarvisin.

Jos olis eri risteys, niin silloinhan ne valot nimenomaan voisi palaa samanaikaisesti vihreänä.
Miten voi palaa valot samaan aikaan vihreää jos olisi kyse eri risteyksistä.

Siis T-risteys josta alhaalta tulevalla palaa vihreä samaan aikaan kun vasemmalta tulevalle.

Jkl:ssä on outoa, että on luotu tuollainen välikorokkeellinen ansa kääntyjille, jossa oikealle kääntyvä liittymä muistuttaa erillistä risteystä, mutta kahdesta suunnasta saa kääntyä vihreillä yhtä aikaa. Siitähän se keskustelu lähti, kun ap ihmetteli miksi porukalla on tuossa vaikeaa.
Jyväskylässä tuossa on vaikeaa, ja ei se ainakaan sillä helpotu että aletaan itse keksimään sääntöjä missä vihreällä ajavan pitäisi vasemmalta tulevia väistää ja satamasta vasemmalle kääntyvien ei tarvitisi vastakkaisesta suunnata tulevia väistää.



Tässä ketjussa asiaa voi viilata vaikka kuinka, mutta jos risteykseen joutuisi kylmiltään ajamaan, niin kyllä siinä pieni wtf tulis tilannetta analysoidessa.
Sen ymmärrän että jos on niistä vapaa oikea liittymistä ajellut, niin tuon voi sellaiseen sekoittaa, mutta se liikenne valo näkyy ja jos vieras paikka niin korostettua varovaisuutta.


Kannatan toki ehdottomasti selkeitä toteuksia joissa ei joudu arpomaan, joskus jossain jakaja, risteys sekasorku paikoissa on vähän epäselvää mitä mitkäkin valot on, esim onko kyse kahdennetuista valoista, vai erillsiet valot.
Saa sitä keskustelun kulkua seuratakin…
Pahoillanni , tuolloin tarkistin rasion huomatuksen kommenttisi huomattuani että nimenomaan Jyväksylän videota komentointiin ei mitään muuta ja lisäksi haulla etsin raisioita, parissa muussa viestissä oli maininnut Rasion tapauksen, mutta ei oikein auennut tarkemmin.


Edit:

Kelasin viestejäsi läpi.
Ilmeisesti tarkoitat tätä viestiä.

Tässä on toinen Jyväskylän risteystä vastaava paikka, mutta poikkikatu on 4-kaistainen. Tuossa saa olla varovainen, kun vastakkaisesta suunnasta tulevat rekat vetävät surutta suoraan oikealle kaistalle eli vastaavalla tavalla oikealle kääntyjän eteen. Ei ole kyllä tullut mieleenkään, etten olisi oikealle kääntyessä väistämisvelvollinen, tuossa on pääristeyksestä sen verran pitkä matka.
Eli tuo linkkisi vie Raisioon, ei Jyväskylään, joo pahoillanni en tuota viestiä kommentoinut.

Mutta jos tuo oikeasti on kahdeksi risteykseksi suunniteltu ja sellainen oikeasti on, niin eihän siinä sitten vihreät yhtäaikaa vasemmasta suunasta tuleville ja kuvan suunnasta oikealla kääntyville pala.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 833
Tosissas kysyt ?
Säätämällä sen automaatti vakkarin <4s, tai jos ei ole, niin sitten "käsin" pitää se turvaväli, jos perinteinen vakkari joka jotenkin käytettävä, niin silläkin onnistuu aika hyvin. Jos se nyt vaan on vaikeaa, niin ottaa sitten vähän reilummin sitä turvaväliä ja harjoitella.

Yleensä se takanatuliakin ottaa huomatessaan myös etäisyyttä, jos se tullu liki ei eikä huomaa, niin vähän vinkata.

Edit, jaa jos meinasit sitä että et itse ole siellä jonossa, vaan olet sinne itse esim sivutieltä pyrkimässä.
Siihen eteen tulee joku nanosekunnissa jos laitat vakkarin 4s asetukselle. Onnea vaan valitsemallesi tielle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
8 286
Milläs teet isommat jos on loputon jono autoja jotka ajelevat 20m turvaväleillä?
Autossa on kaasupoljin, ja monissa automaattivakkareissa lienee säätö turvavälille.

Kumpaa tahansa käyttämällä voi säätää edellämenevään järkevän turvavälin. Ei pitäisi olla vaikeaa.

Siihen eteen tulee joku nanosekunnissa jos laitat vakkarin 4s asetukselle.
Auton pitäisi liikkua n. kymmenesosalla valonnopeudesta, että siihen joku tulee nanosekunnissa.

Edes io-techin kovimpien bemarimiesten bemarit eivät taida kulkea lähellekään tätä vauhtia.

Onnea vaan valitsemallesi tielle.
Onnea vaan itsellesi liikenteessä, ettei se edellä oleva auto jarruta yllättäen ja ettet aja sen perään, kun roikut sen perseessä.

Neljän sekunnin sijasta voi valita myös 3 sekuntia (satasen vauhdissa 83m), tai 2.5 sekuntia (satasen vauhdissa 70 metriä), jotka molemmat ovat todella paljon enemmän kuin 20 metriä (0.72 sekuntia).

Se, että neljän sekunnin väliin alkaa idiootit änkeämään on todella typerä perustelu sille, että itsekin pitäisi olla idiootti, ja ajaa 0.72 sekunnin turvavälillä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
4 117
Siihen eteen tulee joku nanosekunnissa jos laitat vakkarin 4s asetukselle. Onnea vaan valitsemallesi tielle.
Yksi syy asiallisille turvaväleille on se että niihin mahtuu esim liittymään kiihdtyskaistalta.

Mutta jos mennään jollain satasen kantatiellä jonossa , niin harvoinhan siihen väliin mistää ketään ilmestyy ja jos ilmestyy niin ihan hyvä että oli turvaväli.


Jos pelkosi oli että joku ohittaa sinut, niin todennäköisesti ohittaja sen tekee jokatapauksessa, joten taasen pääset sillä asiallisella turvavälillä vähemmällä.

Jos ei ole hommanosaavaa vakkaria, niin käsin voi ja usein kannattaakin pitää vähän pidempää keskimääräistä väliä.
Onnea vaan valitsemallesi tielle.
Enemmin sanoisin niin että jos otat siihen edelläajavaan asiallisen turvavälin, niin se sinun perässä olevakin vähän löysää.

Toki on niitä joille se kontissa roikkuminen on "pakollista"ja siellä roikkuu, mutta silloin erityisen tärkeää että itse pidät sen asiallisen turvavälin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 320
Mutta jos tuo oikeasti on kahdeksi risteykseksi suunniteltu ja sellainen oikeasti on, niin eihän siinä sitten vihreät yhtäaikaa vasemmasta suunasta tuleville ja kuvan suunnasta oikealla kääntyville pala.
Siis ihan oikeasti alat selittämään miten valot ei voi palaa siten, kun faktana kerron niiden toimivan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 833
Autossa on kaasupoljin, ja monissa automaattivakkareissa lienee säätö turvavälille.

Kumpaa tahansa käyttämällä voi säätää edellämenevään järkevän turvavälin. Ei pitäisi olla vaikeaa.



Auton pitäisi liikkua n. kymmenesosalla valonnopeudesta, että siihen joku tulee nanosekunnissa.

Edes io-techin kovimpien bemarimiesten bemarit eivät taida kulkea lähellekään tätä vauhtia.



Onnea vaan itsellesi liikenteessä, ettei se edellä oleva auto jarruta yllättäen ja ettet aja sen perään, kun roikut sen perseessä.

Neljän sekunnin sijasta voi valita myös 3 sekuntia (satasen vauhdissa 83m), tai 2.5 sekuntia (satasen vauhdissa 70 metriä), jotka molemmat ovat todella paljon enemmän kuin 20 metriä (0.72 sekuntia).

Se, että neljän sekunnin väliin alkaa idiootit änkeämään on todella typerä perustelu sille, että itsekin pitäisi olla idiootti, ja ajaa 0.72 sekunnin turvavälillä.
Olen samaa mieltä kanssasi aivan täysin, siis teoriassa. Käytännössä tämä ei toteudu.
Etkö tosiaan osaa ajatella sitä tilannetta että jatkuvassa autojonossa 10-20m turvaväleillä alat pitämään isompaa turvaväliä ja siihen ampaisee saman tien takaa tai viereiseltä kaistalta joku? Sitähän se käytännössä on. Kaksikaistaisilla kantateilla toimiikin varmasti ihan hyvin, siellä tosin harvemmin näkyy näitä loppumattomia 10-20m turvavälillä kulkevia autojonoja. Kehällä, motarilla etc. niitä sitten on jatkuvasti.
 

dot1q

Team SER
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
1 959
Satasen alueella jonossa 10-20 metrin turvavälit. Miten jotkut voivat olla niin tyhmiä?
Noo kesät talvet, näitä löytyy.. Talvella taas nähdään muistetaanko 2021 talven suorituksista yhtään mitään.


Edit: vielä muistutuksena, syy oli autoilijoiden, ei sään.

Pelastuslaitoksen näkemyksen mukaan massiiviseen onnettomuuteen olivat syynä aivan liian suuret tilannenopeudet keliin ja näkyvyyteen nähden.
Ja tämähän oli juurikin näin. Tappituntuma ja ajotaitoihin sekä olosuhteisiin nähden täysin väärä nopeus ja turvavälittömyys..
 
Viimeksi muokattu:

RieskaMies

Ketä tappaa prossut
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
351
Tämä tuli huomattua hyvin vahvasti kun maakunnissa ajeli valtateitä pitkin 100 alue letka seilaa vauhtia 80-90 ohitus paikalla missä itse menin 6 autosta ohi vain yksi kykeni ohittamaan vetäjän. Seuraavassa paikassa keulille ja sai taas ajaa pitkän pätkän rauhassa vakkarilla.

Vahvasti taas muistui mieleen ettei ongelma ole se hitaasti ajava vaan sen perään liimautuneet joiden väliin ei tahdo siististi mahtua. Kolmenkin auton letkan ohittaminen vaatii enemmän tilaa kuin HCT-yhdistelmän.
Noita satkun lapulla reilusti alle rajoituksen ajavia letkoja näkyi eilen oulu - taivalkoski välillä monta, kun itse ohittelin letkan niin sen jälkeen näkyi kun muutkin sitten uskalsivat lähteä syystä X veturia ohittamaan. Jyväskylä - oulu välillä huomattavasti vähemmän oli samaa ilmiötä havaittavissa.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
313
Noita satkun lapulla reilusti alle rajoituksen ajavia letkoja näkyi eilen oulu - taivalkoski välillä monta, kun itse ohittelin letkan niin sen jälkeen näkyi kun muutkin sitten uskalsivat lähteä syystä X veturia ohittamaan. Jyväskylä - oulu välillä huomattavasti vähemmän oli samaa ilmiötä havaittavissa.
Nuo letkat on kyllä kieltämättä outo ilmiö. Joskus jään itsekin ajamaan letkan perälle (pitäen reilun välin edellä ajavaan) jos matkaa on jäljellä alle 50km, ajallinen hyöty tuon letkan ohittamisesta edellä kuvatussa tapuksessa on lähes olematon.
Monesti letkan perältä lähtee vartin "jonotuksen" jälkeen joku ohi ja perässä tulee kaikenmaailman raksapakut ja tilataksit.
Kuitenkin loppulta kaikki ohittaneet ja ohitetut ovat samaan aikaan seuraavan aakkosbaarin kassalla ostamassa kahvia...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
5 685
Olen samaa mieltä kanssasi aivan täysin, siis teoriassa. Käytännössä tämä ei toteudu.
Etkö tosiaan osaa ajatella sitä tilannetta että jatkuvassa autojonossa 10-20m turvaväleillä alat pitämään isompaa turvaväliä ja siihen ampaisee saman tien takaa tai viereiseltä kaistalta joku? Sitähän se käytännössä on. Kaksikaistaisilla kantateilla toimiikin varmasti ihan hyvin, siellä tosin harvemmin näkyy näitä loppumattomia 10-20m turvavälillä kulkevia autojonoja. Kehällä, motarilla etc. niitä sitten on jatkuvasti.
Tänään juuri tuli käytyä helsingissä ja kun jätti eteen reilun turvavälin, siihen ei tullut ketään. Normaaliin tapaan Tku-Hki väliä ajaessa Lohjan kohdalla yhtäkkiä kukaan ei osaa enää ajaa motarilla vaan mennään kontissa kiinni jonoina haitariliikettä vaikkei liikennemäärä nouse. Ei ne takanani olleet pystyneet edes näkemään liian läheltä takaani että edessä oli tilaa ja vasemmalla kaistalla menijät jatkoivat ohi vasenta kaistaa ettei takanaolijat pussittaisi sinne ainoaan väliin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
462
Tänä aamuna ärsytti iäkkäämpi Corolla joka roikkui melkein takapuskurissa kiinni niin ettei etuvaloja näkynyt. Vähän heilui kaistalla ja taustapeilistä näin että jotain puhelimen kanssa siellä näprättiin ja mahdollisesti selfietä tms.
Tuolla pätkällä millä roikku perässä niin minun edellä meni pieni pakettiauto (MB Citan), pari henkilöautoa, iso pakettiauto ja kuorma-auto niin ohittamaankaan ei päässyt. Onneksi Nummelan kohdalla tuli toinenkin kaista niin pääsi noista kunnolla ohi.
Kehä III:n jälkeen toki näkyi sama Corolla taas taustapeilistä mutta tällä kertaa piti asiallisen välin kunnes poistuin Kehä II:lle :D
 

dot1q

Team SER
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
1 959
@Tommy Goldfish tuo on tosi perus settiä Lohjan kohdalla, tosin välillä sinne Lohjan ekaam ramppiin jengi ajaa kahtakaistaa kilpaa ja jarruvalot kirkuu sekä rampissa että motarilla.
Se Porin liittymä kärsii joskus samasta taudista ja itse ajan suosiolla vasemmalla ohi tuosta sekoilusta - jos mahdollista.
Hupaisinta tässä on, että sama saattaa toimia myös Helsinkiin mentäessä niin, että liittymästä ammutaan motarin äärivasemmalle suoraan ja aloitetaan se kiihdyttäminen vasta kun vasen kaista on saatu tukittua. Gg.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
4 117
Viimekesänä toki muuttu paljon, mutta et avannut että miten se olisi tuon muuttanut, risteys on ilmeisesti jälleen määritelty, se kai sitä historiallista määritelmää laveampi. (tuo toki tehty noiden välissä).

Tiettävästi tuossa risteyksessä on kolissu useammankin kerran, jos kyse olisi valo-ohjelman virheestä niin olisi luullut että tieto olisi siitä valoista vastaavalla kuulunut.

Joten voisi kuvitella että valot toimii oikein (en väitä että faktaa)

Siis ihan oikeasti alat selittämään miten valot ei voi palaa siten, kun faktana kerron niiden toimivan?
Ihan oikeastiko alat selittää että T risteyksessä palaa yhtäaikaa vihreät alhaalta tuleville ja risteävälle tielle (alhaalta katsoen vasemmalta tuleville)

Vai olisiko sittenkin ihan yhtä risteystä koko juttu.

Vai mikä sinulla on tuossa se juju.

Se tiedetään että ilman valoja äkkiseltään muistuttaa niitä vapaa oikearisteyksiä (ei taida kuitenkaan ihan sellainen olla)

Olen samaa mieltä kanssasi aivan täysin, siis teoriassa. Käytännössä tämä ei toteudu.
Etkö tosiaan osaa ajatella sitä tilannetta että jatkuvassa autojonossa 10-20m turvaväleillä alat pitämään isompaa turvaväliä ja siihen ampaisee saman tien takaa tai viereiseltä kaistalta joku? Sitähän se käytännössä on.
Kannattaa joskus kokeilla, jos pinna heti palaa siihen että joku ohittaa, tai vaihtaa kaistaa eteen ja haluaa tehdä kaikkensa estääkseen moinen, niin vaikeaa voi olla.

Mutta siis ihan oikeasti, satasen nopeudessa alle sekunnin turvaväli on jo niin pieni että moiset selittelyt ei nyt oikein toimi.


Jos kyse vielä ruuhkaisesta , suuntaansa kaksikaistaisesta tiestä, niin tuollaiselal käytöksellä estät ne liittymiset tielle, kaistonvaitamiset jne. vaaratamisen lisäksi pyrit tahallaan estämään joutavan ja sujuvan liikenteen.

Kaksikaistaisilla kantateilla toimiikin varmasti ihan hyvin, siellä tosin harvemmin näkyy näitä loppumattomia 10-20m turvavälillä kulkevia autojonoja. Kehällä, motarilla etc. niitä sitten on jatkuvasti.
Kehäteillä ja moottoriteillä turvaväli, turvaväli (*, eikä se ole mikään selitys että kun muut. Ymmärrän että tuosta voi tulla ryhmäpainetta ja vaatia vähän rohkeutta käyttäytyä kunnolla.


(*
Kehäteilla ja moottoriteillä on niitä ramppeja joista liitytään liikennevirtaan, poistutaan tieltä, jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 320
Ihan oikeastiko alat selittää että T risteyksessä palaa yhtäaikaa vihreät alhaalta tuleville ja risteävälle tielle (alhaalta katsoen vasemmalta tuleville)

Vai olisiko sittenkin ihan yhtä risteystä koko juttu.
Mistä helvetistä sä t-risteyksen repisit? Raisiossa on 2 risteystä tuossa ja ekasta pääsee vastaantulija kääntymään vasemmalle siinä kohtaa kun tokasta voi ajaa oikealle kääntyvä. Haloo, tuossa on suojatie ja metrejä lisää ekan risteyksen ja tokan ”risteyksen” välillä. Ei voi olla millään yks ja sama. Oikealle kääntyvän päätielle liittyvän täytyy väistää päätietä tulevia, oli valoista menty milloin tahansa. Jkl tilanne on eri, kun suojatie on keskellä ”ramppia”.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
4 117
Mistä helvetistä sä t-risteyksen repisit? Raisiossa on 2 risteystä tuossa ja ekasta pääsee vastaantulija kääntymään vasemmalle siinä kohtaa kun tokasta voi ajaa oikealle kääntyvä. Haloo, tuossa on suojatie ja metrejä lisää ekan risteyksen ja tokan ”risteyksen” välillä. Ei voi olla millään yks ja sama. Oikealle kääntyvän päätielle liittyvän täytyy väistää päätietä tulevia, oli valoista menty milloin tahansa. Jkl tilanne on eri, kun suojatie on keskellä ”ramppia”.
Tästäkö puhut
https://goo.gl/maps/vVHPBi18pM5x271s9

Yritän ymmärtää vihaista viestiäsi.

Eli siunun mielestä tuo oikealla kääntyvä kaista ei ole samaa risteystä suoraan menevien ja sielä vastaantulevien kanssa.

Mutta sen jälkeen tipun kärryiltä, oikealla kääntyville on valot, ja jos heillä on vihreä, niin millä lokiikalla heidän pitäisi väistää vasemmalta tulevia ? siis etkö silloin ajattele tuon nimenomaan T-risteykseksi (tau y)? Missä vasemmalta tulevien valot on ?
E18 Siinä keskikorokkeella, mutta eikö ne olekkaan kahdennetut ja eikö niissä nimenomaan pala punainen kuin linkin oikealle kääntyvillä vihreä ?


Jos ajattelet tuon niin että linkin oikenpuoleisen kaistan valot on tuota suojatietä varten ja sitä varten kolmio että väistetään myös pyöräilijöitä (jos valot ei käytössä) ja suojatien jälkeen on uusi risteys, niin miksi oikealta tulevan pitäisi väistää vasemmalta tulevia? Mutta kirjoitit että yhtäaikaa vihreät, niin et noinkaan voi ajatella koska tuossa ei ole valoja.


Yritän nyt hahmottaa miktä sinulla on samaa risteystä ja mitkä eri ja että ne vielä sopisi kertomaasi valotoimintaan ja väistämis kuvioihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 320
Tästäkö puhut
https://goo.gl/maps/vVHPBi18pM5x271s9

Yritän ymmärtää vihaista viestiäsi.
Kyllä. Alkaa kuule hieman turhauttaa, kun et yhtään viitsi kelata keskustelua alkuun, jotta olisit kartalla. Kuitenkin jkl:n videosta lähtien tässä on keskusteltu ihan samasta ajotilanteesta, toinen tulee ja kääntyy oikealle, vastaantulija kääntyy vasurille.

Eli siunun mielestä tuo oikealla kääntyvä kaista ei ole samaa risteystä suoraan menevien ja sielä vastaantulevien kanssa.
Kyllä, tämä ei ole kyllä mielipide, koska kuten totesin, siinä on suojatie + vähintään 5 metriä ennen oikealle kääntyvien "rampin" liittymistä E18:sta (omien valojen lisäksi), niin sen on pakko olla oma risteyksensä (vähintäänkin ajojärjestyksen mielessä). Kuten myöskin jo totesin, muistan tuosta paikallislehdistössä keskustellun vuonna miekka ja kilpi (oikealle kääntynyt maksoi edellä esitetyistä syistä).

Mutta sen jälkeen tipun kärryiltä, oikealla kääntyville on valot, ja jos heillä on vihreä, niin millä lokiikalla heidän pitäisi väistää vasemmalta tulevia ? siis etkö silloin ajattele tuon nimenomaan T-risteykseksi (tau y)? Missä vasemmalta tulevien valot on ?
E18 Siinä keskikorokkeella, mutta eikö ne olekkaan kahdennetut ja eikö niissä nimenomaan pala punainen kuin linkin oikealle kääntyvillä vihreä ?
Mitä jos ihan katsoisit kuvista ja lukisit mitä olen jo valojen palamisesta kirjoittanut? Jos on tulossa mäkeä alas, niin oikealle kääntyvien valo palaa oman mielensä mukaan "suoraan" menevistä valoista riippumatta. Suoraan menevät valot ohjaavat myös vastakkaisesta suunnasta vasemmalle kääntyviä. Tilanne valojen suhteen on ihan tasan samanlailla kuin JKL:ssä, ainoa ero on risteävän tien suojatien sijainti ja oikealle kääntyvien liittymän sijainnin kohta. Raisiossa ovat niin paljon kauempana ekasta risteyksestä, että ajojärjestys on täysin selvä.
Jos ajattelet tuon niin että linkin oikenpuoleisen kaistan valot on tuota suojatietä varten ja sitä varten kolmio että väistetään myös pyöräilijöitä (jos valot ei käytössä) ja suojatien jälkeen on uusi risteys, niin miksi oikealta tulevan pitäisi väistää vasemmalta tulevia? Mutta kirjoitit että yhtäaikaa vihreät, niin et noinkaan voi ajatella koska tuossa ei ole valoja.
Sori vaan, mutta tässä sun kirjoituksessa ei ole mitään tolkkua. Miksi se kolmio koskisi vain sitä suojatietä? Miksi liittyjän pitää motarin rampilta tullessa väistää ajokaistoilla jo olevaa? Tuossa on perus x-risteys ja siihen on pultattu kylkeen liittymäramppi oikealle kääntyville, jossa nyt sattuu olemaan liikennevalo suojatietä varten keskellä. Rampilta ajoväylälle tuleva kaistanvaihtaja väistää väylää pitkin (vasemmalta) tulevia.

e: Raision risteys on ajojärjestyksen kannalta siis ihan samanlainen kuin tämä (jossa nyt ei vaan ole suojatietä valoineen sotkemassa ja rampin liittymä on yhdessä ja samassa risteyksessä):
Sen verran pitkä matka viereiseen risteykseen, että jos tuossa palaa samaan aikaan vihreät vastakkaisesta suunnasta vasemmalle kääntyville, niin tuossahan käytännössä palaa vihreät risteäville suunnille yhtä aikaa. Tuollainen risteys pitäisi olla joko nuolivalon kanssa tai ilman liikennevaloja, samoin kuin ylempi tapaus. Tämä on vielä paria kertaluokkaa pahempi.

edit: Oikein tehty esimerkki Vaasasta:
e2: Parempi esimerkki Raisiosta ilman turhaa suojatietä, tässäkö vetelisit oikealle kääntyessä vasemmalta tulevan kylkeen? Vastakkaisesta suunnasta tullaan kahta kaistaan pitkin vasemmalle kääntyen E18 molemmille kaistoille. Ei tuo eka Raision esimerkki poikkea ajojärjestyksensä osalta mitenkään tästä. Ja tässäkin on niin pitkä matka x-risteyksestä, että tuota liittymää voi hyvin pitää omana risteyksenään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 955
e2: Parempi esimerkki Raisiosta ilman turhaa suojatietä, tässäkö vetelisit oikealle kääntyessä vasemmalta tulevan kylkeen? Vastakkaisesta suunnasta tullaan kahta kaistaan pitkin vasemmalle kääntyen E18 molemmille kaistoille. Ei tuo eka Raision esimerkki poikkea ajojärjestyksensä osalta mitenkään tästä. Ja tässäkin on niin pitkä matka x-risteyksestä, että tuota liittymää voi hyvin pitää omana risteyksenään.
Noinhan se liittymä pitääkin tehdä. Oikealle kääntyvillä ei ole liikennevaloja, joten kolmio aiheuttaa väistämisvelvollisuuden.

Aiemmassa tapauksessa kolmiolla ei ole mitään vaikutusta kun liikennevalot ovat toiminnassa. Siinä on joko yksi helvetin typerä risteysalue, jossa vasemmalle kääntyvien on väistettävä, tai sitten kaksi eri risteystä, jolloin kyseessä todellakin on T-risteys, jossa palaa vihreät valot, vaikka risteävästä suunnasta tulee liikennettä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 320
Noinhan se liittymä pitääkin tehdä. Oikealle kääntyvillä ei ole liikennevaloja, joten kolmio aiheuttaa väistämisvelvollisuuden.

Aiemmassa tapauksessa kolmiolla ei ole mitään vaikutusta kun liikennevalot ovat toiminnassa. Siinä on joko yksi helvetin typerä risteysalue, jossa vasemmalle kääntyvien on väistettävä, tai sitten kaksi eri risteystä, jolloin kyseessä todellakin on T-risteys, jossa palaa vihreät valot, vaikka risteävästä suunnasta tulee liikennettä.
Eihän se mikään t-risteys ole, kun kyseessä on liittymiseen tarkoitettu pätkä. Suunnitteluperusteita voi kaivella sivu 82 alkaen:

Tiivistelmä: Oikealle kääntyvä väistää. Jkl:n liittymö taitaa olla mallia ”tulppa”, joka on kuvattu aiemmin ohjeessa.

e: Tiedän kyllä, että tuokaan ei suoraan sovi. Vähän on kunnan tiemestari soveltanut. Joka tapauksessa E18 on etuajo-oikeudella merkitty väylä ja vasemmalle kääntyjä pääsee sitä ajamaan vähintään 10 metriä ennen kuin kolahtaa. En lähtis kokeilemaan oikealta ajaa eteen vaikka miten olis vihreää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 955
Eihän se mikään t-risteys ole, kun kyseessä on liittymiseen tarkoitettu pätkä. Suunnitteluperusteita voi kaivella sivu 82 alkaen:

Tiivistelmä: Oikealle kääntyvä väistää. Jkl:n liittymö taitaa olla mallia ”tulppa”, joka on kuvattu aiemmin ohjeessa.
Sivulta 82 alkaa vapaan oikean suunnitteluohje. Siis sellaisen liittymän kuin tuossa edellisessä esimerkissäsi esitit: oikealle käännytään ilman liikennevaloja ja kolmio osoittaa väistämisvelvollisuuden muita kohtaan. Sellaisen risteyksen suunnittelija on varmasti myös tuohon liikennevalolliseen tapaukseen kuvitellut piirtävänsä, mutta liikennevalot muuttavat kaiken.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 320
Sivulta 82 alkaa vapaan oikean suunnitteluohje. Siis sellaisen liittymän kuin tuossa edellisessä esimerkissäsi esitit: oikealle käännytään ilman liikennevaloja ja kolmio osoittaa väistämisvelvollisuuden muita kohtaan. Sellaisen risteyksen suunnittelija on varmasti myös tuohon liikennevalolliseen tapaukseen kuvitellut piirtävänsä, mutta liikennevalot muuttavat kaiken.
Käytännössä vasemmalle kääntyvä kääntyy keskikaistalle tai erikoistapauksessa (rekat aina) suoraan oikealle, jolloin kolari tulee mahdolliseksi. Veikkaisin tuon molemmille vapaan väylän olleen syy miksi tuo on kelvannut. Mutta kuten jo kirjoitin, vasurilta tulevalla on hyvin matkaa järjestää itsensä etuajo-oikeutettuna oikeanpuoleiselle kaistalle. Varmaan löytyis jostain 90-luvun Rannikkoseudusta tai Aamusetistä tuosta tehty juttu (kun oikealta tullutta maksajaa vähän vitutti).
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 955
Käytännössä vasemmalle kääntyvä kääntyy keskikaistalle tai erikoistapauksessa (rekat aina) suoraan oikealle, jolloin kolari tulee mahdolliseksi. Veikkaisin tuon molemmille vapaan väylän olleen syy miksi tuo on kelvannut. Mutta kuten jo kirjoitin, vasurilta tulevalla on hyvin matkaa järjestää itsensä etuajo-oikeutettuna oikeanpuoleiselle kaistalle. Varmaan löytyis jostain 90-luvun Rannikkoseudusta tai Aamusetistä tuosta tehty juttu (kun oikealta tullutta maksajaa vähän vitutti).
Vai vuosikymmeniä vanha risteys, eikä siltikään korjattu. Veikkaanko oikein, että maksajan päätti poliisi (todennäköisesti kysyttyään ensin kaupungilta, miten risteyksessä on ajateltu ajettavan) ja oikealta tullut meni oikeuden sijaan lehden toimitukseen?

Ehkä olet jo kirjoittanut, mutten pitkästä vänkäyksestä oikein löytänyt: mikä tieliikennelain kohta tuossa mielestäsi aiheuttaisi oikealle kääntyvälle väistämisvelvollisuuden vasemmalta tulevia kohtaan. Vinkki: se ei voi olla kolmio, jos liikennevalot ovat toiminnassa.

edit: Löytyihän sieltä liikennevalojen käytöstä sopiva määräyskin kun jaksoi lukea:
Tulosuunnan vihreä valo-opaste tai muu ajon salliva opaste ei saa syttyä sen jälkeen, kun siihen nähden väistämisvelvolliselle tulosuunnalle on syttynyt vihreä opaste.
Täysin laiton liikennejärjestely siis.

Lisäksi:
Risteyksessä olevilla liikennevaloilla on niiden ollessa toiminnassa ohjattava kaikkia liikennesuuntia.
Eli jos kyseessä on todella erillinen risteys, olisi vasemmalta tuleville oltava uudet liikennevalot tuossa "uudessa" risteyksessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
67
Älyttömintähän tuossa Jyväskylän risteyksessä on se, että heti risteyksen jälkeen tie muuttuu kaksikaistaiseksi. Vähän kivetystä muuttamalla ja sulkuviiva kaistojen väliin piirtämällä saataisiin helposti ohjattua oikealle kääntyvät oikealle kaistalle ja satamasta tulevat vasemmalle kaistalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 320
Vai vuosikymmeniä vanha risteys, eikä siltikään korjattu. Veikkaanko oikein, että maksajan päätti poliisi (todennäköisesti kysyttyään ensin kaupungilta, miten risteyksessä on ajateltu ajettavan) ja oikealta tullut meni oikeuden sijaan lehden toimitukseen?

Ehkä olet jo kirjoittanut, mutten pitkästä vänkäyksestä oikein löytänyt: mikä tieliikennelain kohta tuossa mielestäsi aiheuttaisi oikealle kääntyvälle väistämisvelvollisuuden vasemmalta tulevia kohtaan. Vinkki: se ei voi olla kolmio, jos liikennevalot ovat toiminnassa.

edit: Löytyihän sieltä liikennevalojen käytöstä sopiva määräyskin kun jaksoi lukea:

Täysin laiton liikennejärjestely siis.

Lisäksi:

Eli jos kyseessä on todella erillinen risteys, olisi vasemmalta tuleville oltava uudet liikennevalot tuossa "uudessa" risteyksessä.
E18 on merkitty myös etuajo-oikeutetuksi väyläksi. Ei 10+ metriä ko. väylää ajanutta voi mitenkään velvoittaa väistämisvelvolliseksi, ihan selvä tilanne. Ja kuule luuletko, että muistan detaljeja jostain noin vanhasta jutusta. Tuskin oli pelkkä poliisi, kun siitä sen verran päristiin.

e: Ja oikealle kääntyvä vaihtaa myös kaistaa. Luulis nyt olevan ihan pässinlihaa tuo kohta.

e2: Ainoa virhe, joka tuossa periaatteessa on, niin suojatien jälkeen pitäisi olla toinen kolmio. Se tietysti on hankalaa pistää noin lyhyeen pätkään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
154
Miten tässä pitäisi väistää? Omasta mielestäni oikealla kaistalla voi jatkaa ja vasemmalta tulijat vaihtaa kaistaa joten väistävät. Google Maps
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
313
Miten tässä pitäisi väistää? Omasta mielestäni oikealla kaistalla voi jatkaa ja vasemmalta tulijat vaihtaa kaistaa joten väistävät. Google Maps
Eikös tuossa jatku kaksi kaistaa samaan suuntaan? Molemmilla kaistoilla voi jatkaa suoraan ilman "velvotteita", mutta mahdollisesti kaistaa vaihtava on tietysti väistämisvelvollinen.
Edit. Kaistanvaihtaja väistää aina, aivan sama vaihdatko vasemmalta oikelle vai päinvastoin.
Edit 2. puhelimella katsottuna kuva näytti erilaiselta, koneella kun katsoi niin tilanne onkin selkeämpi. Rampin suunnasta tulevat väistää, pääväylää ajavat voi ainakin teoriassa "perseillä" mielensä mukaan kunhan eivät ylitä sulkuviivaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
569
Miten tässä pitäisi väistää? Omasta mielestäni oikealla kaistalla voi jatkaa ja vasemmalta tulijat vaihtaa kaistaa joten väistävät. Google Maps
Tuon rampin vasemman kaistan tienkäyttäjä siirtää ajoneuvoaan sivuttaissuunnassa liittyessään liikennevirtaan ja lähestyy väistämisvelvollisuuden takaa niin on velvollinen väistelemään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
154
Eikös tuossa jatku kaksi kaistaa samaan suuntaan? Molemmilla kaistoilla voi jatkaa suoraan ilman "velvotteita", mutta mahdollisesti kaistaa vaihtava on tietysti väistämisvelvollinen.
Näin minäkin olen tulkinnut. Mutta jos oletkin vasemmanpuoleisella. Pitääkö väistää? Kolmiokin taitaa olla.
 

dot1q

Team SER
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
1 959
Miten tässä pitäisi väistää? Omasta mielestäni oikealla kaistalla voi jatkaa ja vasemmalta tulijat vaihtaa kaistaa joten väistävät. Google Maps
Tuossa siis tulee kaksi kaistaa kolmion takaa kaksikaistaiselle pääväylälle. Molemmilla se kolmio siinä tien vieressä on. Molemmat kääntyvät kaistat väistää pääväylällä kulkevia. Mikä ongelma?

Edit; kännykällä toi pystysuunnassa oleva streetview ei antanut selvää kuvaa. Pääväylällä on yks kaista tuohon "asti" joten tosiaan vaan vasemmat väistää, koska oikealla kaistalla ei ole liikennettä lainkaan. Pääväylän vasempana jatkuvalta kaistalta ei pääse mitenkään oikealle, vaihtamatta kaistaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
154
Surutta ite ajanut oikean puoleiselta kaistalta olettaen että vasemmalta (suoraan ajaja) väistää. Tosin kattonut aina sopivan välin mihin sopii jos joku vaihteleekin kaistaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 955
Eikös tuossa jatku kaksi kaistaa samaan suuntaan? Molemmilla kaistoilla voi jatkaa suoraan ilman "velvotteita", mutta mahdollisesti kaistaa vaihtava on tietysti väistämisvelvollinen.
Edit. Kaistanvaihtaja väistää aina, aivan sama vaihdatko vasemmalta oikelle vai päinvastoin.
Paitsi että nykyään kun kolmio koskeekin risteävän ja etuoikeutetuksi merkityn suunnan sijaan koko risteystä, kaistanvaihtajaakin pitää väistää, olettaen että ollaan vielä risteysalueella ja siis kolmion vaikutusalueella. Älä kysy, mihin asti tuossa jatkuu risteys.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
154
On siinä pieni pätkä yhtenäistä viivaa maalattu tiehen joten ei saa vaihtaa kaistaa. Mut onko talvella asia eri kun viivaa ei näe?
 

dot1q

Team SER
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
1 959
On siinä pieni pätkä yhtenäistä viivaa maalattu tiehen joten ei saa vaihtaa kaistaa. Mut onko talvella asia eri kun viivaa ei näe?
Eikös lähtökohtaisesti risteysalue ole sellainen missä ei saa vaihtaa kaistaa. En näkisi siinä valossa mahdolliseksi, että lumi maassa aiheuttaisi jotenkin kesään nähden poikkeavaa toimintaa tuohon.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
154
Eikös lähtökohtaisesti risteysalue ole sellainen missä ei saa vaihtaa kaistaa. En näkisi siinä valossa mahdolliseksi, että lumi maassa aiheuttaisi jotenkin kesään nähden poikkeavaa toimintaa tuohon.
Vasemmalta tulija ajaa vaan suoraan omalla kaistalla. Liittymästä tulijat riippuen kummalla kaistalla on väistää tai on väistämättä. Perus Savolainen ratkaisu. Onkohan tuossa ollut kolareita?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
5 685
Eikös lähtökohtaisesti risteysalue ole sellainen missä ei saa vaihtaa kaistaa. En näkisi siinä valossa mahdolliseksi, että lumi maassa aiheuttaisi jotenkin kesään nähden poikkeavaa toimintaa tuohon.
Risteyksenjättösäännöt meni uusiksi vähän aikaa sitten.
 

dot1q

Team SER
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
1 959
Nimikkeellä poikkeuskäännös taitaa se olla ja sekään ei ole yksiselitteinen oikeus suorittaa sitä suorilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
71
Miten tässä pitäisi väistää? Omasta mielestäni oikealla kaistalla voi jatkaa ja vasemmalta tulijat vaihtaa kaistaa joten väistävät. Google Maps
Samantyylistä paikkaa joskus aikoinaan olen myös ihmetellyt. Vastaus menee jotenkin niin, että kaistaa vaihtava väistää mutta talvella kaistaviivojen ollessa lumen alla muodostuu helposti yksi ajokaista jolloin tarvitaan kolmio ilmoittamaan väistämisvelvollisuudesta.

Edit. Paikka jota ihmettelin oli tämä paikka Orivedelle. Tuossa tullaan kolmion takaa omaa kaistaa päätielle ja päätietä ajavat liittyvät tuolle kaistalle.
Orivesi, Pirkanmaa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 955
On siinä pieni pätkä yhtenäistä viivaa maalattu tiehen joten ei saa vaihtaa kaistaa. Mut onko talvella asia eri kun viivaa ei näe?
Ehkä risteys jatkuu vielä sulkuviivan jälkeen, ehkä ei. Talvella homma tosiaan muuttuu, jos sulkuviivaa ei näy.
Eikös lähtökohtaisesti risteysalue ole sellainen missä ei saa vaihtaa kaistaa. En näkisi siinä valossa mahdolliseksi, että lumi maassa aiheuttaisi jotenkin kesään nähden poikkeavaa toimintaa tuohon.
Ei. Kaistaa ei saa vaihtaa ryhmittymismerkin vaikutusalueella eikä sulkuviivaa saa ylittää, mutta muuten mikään ei kiellä vaihtamasta kaistaa risteyksessä.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
279
Nyt en ole enää varma onko kyseessä kanssa-autoilijan toiminta vai Nissanin stealth-mode.

No joka tapauksessa, tuossa katuvaloalueella tuli perä edellä vastaan uusi Qashqai ilman takavaloja. Eipä tuossa olisi muuten mitään ihmeellistä, mutta kello oli jo lähemmäs 23:00 ja vettä satoi reippaasti. Keli oli siis säkkipimeä, poislukien nuo katuvalot.

Miten tuo on ylipäätään mahdollista? Toyotalla tuo sujuu ainakin poutakelillä. Omaa Ooppelia en saa tuollaiseen tilaan mitenkään. Lasinpyyhkimet sytyttävät valot päivälläkin. Pitääkö Nissanin valot kytkeä erikseen pois vai eikö autosta löydy valoille automatiikkaa?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
3 302
Nyt en ole enää varma onko kyseessä kanssa-autoilijan toiminta vai Nissanin stealth-mode.

No joka tapauksessa, tuossa katuvaloalueella tuli perä edellä vastaan uusi Qashqai ilman takavaloja. Eipä tuossa olisi muuten mitään ihmeellistä, mutta kello oli jo lähemmäs 23:00 ja vettä satoi reippaasti. Keli oli siis säkkipimeä, poislukien nuo katuvalot.

Miten tuo on ylipäätään mahdollista? Toyotalla tuo sujuu ainakin poutakelillä. Omaa Ooppelia en saa tuollaiseen tilaan mitenkään. Lasinpyyhkimet sytyttävät valot päivälläkin. Pitääkö Nissanin valot kytkeä erikseen pois vai eikö autosta löydy valoille automatiikkaa?
Vika kuskissa. Kyllä sieltä automaattiasento löytyy mikä pitää osata kytkeä viiksistä päälle. Ajaa varmaan pelkillä päiväajovaloilla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
143 709
Viestejä
2 746 473
Jäsenet
53 098
Uusin jäsen
Tiijah92

Hinta.fi

Ylös Bottom