• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jännä nähdä miten poliisien uusi linjaus vaikuttaa, pitäis poistaa ainakin pahimmat ”ei yhtään kovempaa” jännittäjät entisen 7-10 km/h mittariylityksen tienoilta. Sakkoriskihän silti on täysin olematon, kun poliiseja ei motarilla juuri koskaan näy.
Kerropa lisää Poliisin uudesta linjauksesta, mistä olet siitå lukenut, sekä erityisesti arviosi siitä, siirtyykö se jännittäminen sitten jatkossa vaan vähän suurempaan nopeusrajoituksen ylitykseen! Tuo on joka tapauksessa hyvä täälläkin tiedostaa ettei jotkut meistä vaan ajele sillä vanhalla nopeusrajoitus +10 laskukaavalla, ja jotkut uuden tulkinnan tiedostavat vielä hieman kovempaa vauhtia. Siitähän vasta rattiraivoepidemia puhkeaisi nyt kun sähköllä pihistelijöihin on vasta jotenkuten totuttu....

Ja totta, kameratolppia on ja Poliiseja nopeusvalvomassa silloin tällöin jossain muualla kuin moottoriteillä. Ja tässä tulos...
 
Kerropa lisää Poliisin uudesta linjauksesta, mistä olet siitå lukenut, sekä erityisesti arviosi siitä, siirtyykö se jännittäminen sitten jatkossa vaan vähän suurempaan nopeusrajoituksen ylitykseen! Tuo on joka tapauksessa hyvä täälläkin tiedostaa ettei jotkut meistä vaan ajele sillä vanhalla nopeusrajoitus +10 laskukaavalla, ja jotkut uuden tulkinnan tiedostavat vielä hieman kovempaa vauhtia. Siitähän vasta rattiraivoepidemia puhkeaisi nyt kun sähköllä pihistelijöihin on vasta jotenkuten totuttu....

Ja totta, kameratolppia on ja Poliiseja nopeusvalvomassa silloin tällöin jossain muualla kuin moottoriteillä. Ja tässä tulos...
Johan tämä nyt ketjussa aamulla oli :asif:

Vähän offtopiikkina tähän keskusteluun se että poliisi alkaa taas sakotella ylinopeuksista jo pienistäkin ylinopeuksista.
Ovat siis ilmeisesti saaneet palkattua lisää kirjeiden sulkijoita.

 
Ulkomailla autoilu voisi avartaa asenteita. Juuri 3000 km pyörällä Puola+ Baltian maissa ajaneena. Siellä se vaan jotenkin toimii vaikka nopeus eroja on melkoisesti.
Jos tietää ajavansa hitaammin kuin muut niin yksikään ei jäänyt kikkailemaan vaan päinvastoin helpotti ohituksia jos siihen oli mahdollisuus.

Ehkä näinkin mutta toisaalta Baltiassa ja Puolassa on huomattavasti enemmän onnettomuuksia ja liikennekuolemia per capita vs Suomi. Jotakin täällä oikein tehdään vrt. moneen muuhun maahan.
 
Ulkomailla autoilu voisi avartaa asenteita. Juuri 3000 km pyörällä Puola+ Baltian maissa ajaneena. Siellä se vaan jotenkin toimii vaikka nopeus eroja on melkoisesti.
Jos tietää ajavansa hitaammin kuin muut niin yksikään ei jäänyt kikkailemaan vaan päinvastoin helpotti ohituksia jos siihen oli mahdollisuus.
Kreikassa Ateenan ja lähikaupunkien välillä liikkuessa itseä huvitti liikennekulttuurin erot. Jos oma ajonopeus on sen sallitun 130km/h todellista (gps), niin kyllä sieltä joku smartti tulee 170km/h ohi tai ysäricorolla niin kovaa kun se vaan kulkee. Yleisestikin oli tientukkona tolla sallitulla nopeudella.

Jossain vaiheessa oli pakko tarkastaa paikallinen sakotuskäytäntö. Selitti osaltaan nopeuksia aika hyvin: Jostain 20km/h ylityksestä selviää 40€ sakolla, 20-30km/h maksaa 50€. Vasta yli 30km/h ylitys maksaa 175€ ja mahdollinen 2kk ajokielto. Pysäköinnistä oli paljon kovemmat sanktiot: 80€ ja mahdollinen kilpien menetys, samoin kännykän käyttö ajaessa oli 100€ arvoinen virhe (muita: jalankulkijan päästämättömyys 200€, laiton ohitus 700€, punaisia päin ajo 700€, turvavyön käyttämättömyys 350€, rattijuoppous 200-1200€ + ajokielto).

En tosin tiedä onnettomuustilastoja ja tiet oli myös hitosti paremmassa kunnossa noilla alueilla. Nopeusrajoitukset oli muutenkin suomeen verrattuna +10. Eli maantienopeuden perustaso 90km/h, motari 110 tai 130kmh.

Piti tutkia noita onnettomuustilastoja ja niiden vertautumista suomeen mut unohtui. Juuri tuon näennäisen säännöistä piittaamattomuuden takia asia kiinnostaa, kun en kuitenkaan nähnyt ensimmäistäkään kolaria edes niissä ruuhkissa joissa porukka vaan meni liikenteen sekaan. Käsillä viitotaan ikkunasta jos ei muu auta. Hätävilkut kun lyö päälle saa rauhassa pakittaa ruutuun eikä kukaan tööttäile (muuten kyllä). Käytännössä aina sai tilaa kun vaan meni eikä kukaan tuntunut vetävän hernettä nenään.
 
Jep, itsekin väistän aina jos toisella on enempi kiire, mikäli oikean kaistan possujunan väleissä on tilaa. Pirkanmaan motareilla on ihan ihme ilmiö, että pitkäkin jono ajaa alinopeutta siinä oikealla kaistalla, mutta turvavälit on sitten sitä mallia, että aivan liian usein siellä pelti rytisee. Kerran tällaista possujunaa ohitin monta kilometriä (turvallista väliä ei ihan oikeasti ollut) ja takana tullut BMW-kuski menetti hermonsa. Pääsin lopulta väistämään niin tää sankari tuli sitten siihen mun eteen brake checkaileen.

Tuo vasemmalla kaistalla nutaaminen minäminä-asenteella on oikeasti tosi itsekästä. Sillä takana tulevalla saattaa olla oikeasti kiire.
Muutoin olen samaa mieltä, ja ajan myös vastaavalla tavalla, eli en kuluta vasenta kaistaa turhaan. Kiire ei ole kuitenkaan peruste painostaa toisia ajamaan reipasta ylinopeutta tai omistamaan vasenta kaistaa. Jostain syystä nämä vasemman kaistan kiireiset ajelijat ovat paljolti sitä sakkia jotka kiihdyttävät kun näkevät jonkun ajavan edessään, mutta kun tämä väistää oikealle, niin kiire loppuu. Luonnollisesti tämä "ohittaja" jatkaa edelleen vasenta kaistaa vaikka oikealla olisi reilusti tilaa.

Hätätilanne on erikseen, ja tuolloin kuljettajan tulisi käyttää esim. hätävilkkuja ilmaistaakseen muille tilanteensa. Pari kertaa olen nähnyt tällaisen tilanteen ja aika hyvin annettiin tilaa.
 
En ymmärrä mitä tarkoitat tarkalleen tuolla katkoviiva/sulkuviiva jutulla, mutta valkoinen pakuhan olisi toiminut täysin oikein jos olisi vaan vaihtanut sieltä päättyvältä kaistalta siihen keskikaistalle.

Tuosta videostasi kun poimii muutaman stilli-kuvan, niin:
lahdentie.jpg

Yllä olevassa kuvassa on 3 kaistaa joista oikeinpuoleisin kaista 3 päättyy punaisen ruksin kohdassa kuten opasteissa kerrotaan, siltä on siten liityttävä keskikaistalle.
lahdentie2.jpg

Myönnän sen verran että tämä on totetutettu typerästi koska tästä on täysin mahdollista ajaa kaistalta 3 suoraan, se ei pääty mihinkään esteeseen, mutta silti noiden maassa olevat merkinnät kertoo että kaista päättyy, jos ajat sitä vaan sujona läpi suoraan niin päädyt kaistalle 2 jota on tuo koko leveä osuus.

lahdentie3.jpg

Jos tässä hypoteettisessa tilanteessa ajat itse keskikaistaa, molemmin puolin sinua on kuorma-autot, joista oikeanpuoleinen ajaa suoraan tuosta läpi, te kaikki kolme kohtaatte siinä kohdassa missä tuo valkoinen paku on nyt, mitä siinä tapahtuu? Vasemman puoleinen kuorma-auto siirtyy opasteiden mukaan tuohon keskelle jossa kuvan henkilöauto nyt on, joka on se varsinainen todellinen moottoritien vasen kaista joka jatkuu siitä eteenpäin kun työmaaosuus päättyy. Sinä siirryt nykyiseltä kaistalta opasteiden mukaan tuohon jossa valkoinen pakettiauto on, mihin tuo oikeanpuoleinen kuorma-auto siirtyy koska hänellä ei ole mitään kaistaa tai tilaa enää mihin siirtyä?
Tänään aamulla joku testasi tätä tilannetta Passatilla ja kolme autoa meni rinnakkain kahdella kaistalla. Tosin oli vain paku ja henkilöauto ne muut. Passatti tuli kehältä ja (ainakin omasta mielestään) maailman parhaana kuskina lähti heti ohittamaan muita motarille päästyään. Pelastui kolarilta vain muiden valppauden ansiosta niin kuin usein näille maanteiden ritareille käy.

Tuo on kyllä inhottava paikka pohjoisesta tullessa. Vasenta kaistaa pitäisi ajaa niin reipasta ylinopeutta, että kortti lähtee siinä paikassa tai olet tukkona (sama homma kaikkilla tietyömailla.) Oikeaa kaistaa kun ajaa 70 (20 ylinopeutta) niin ei ole kovin pahasti tien tukkeena. Se on kuitenkin vaarallisin reitti tuosta, koska kehältä voi tulla kaahareita. Kahdesta pahasta pitää sitten valita: ajokortin menetys ja isot sakot tai kolari.
 
Kreikassa Ateenan ja lähikaupunkien välillä liikkuessa itseä huvitti liikennekulttuurin erot. Jos oma ajonopeus on sen sallitun 130km/h todellista (gps), niin kyllä sieltä joku smartti tulee 170km/h ohi tai ysäricorolla niin kovaa kun se vaan kulkee. Yleisestikin oli tientukkona tolla sallitulla nopeudella.

Jossain vaiheessa oli pakko tarkastaa paikallinen sakotuskäytäntö. Selitti osaltaan nopeuksia aika hyvin: Jostain 20km/h ylityksestä selviää 40€ sakolla, 20-30km/h maksaa 50€. Vasta yli 30km/h ylitys maksaa 175€ ja mahdollinen 2kk ajokielto. Pysäköinnistä oli paljon kovemmat sanktiot: 80€ ja mahdollinen kilpien menetys, samoin kännykän käyttö ajaessa oli 100€ arvoinen virhe (muita: jalankulkijan päästämättömyys 200€, laiton ohitus 700€, punaisia päin ajo 700€, turvavyön käyttämättömyys 350€, rattijuoppous 200-1200€ + ajokielto).

En tosin tiedä onnettomuustilastoja ja tiet oli myös hitosti paremmassa kunnossa noilla alueilla. Nopeusrajoitukset oli muutenkin suomeen verrattuna +10. Eli maantienopeuden perustaso 90km/h, motari 110 tai 130kmh.

Piti tutkia noita onnettomuustilastoja ja niiden vertautumista suomeen mut unohtui. Juuri tuon näennäisen säännöistä piittaamattomuuden takia asia kiinnostaa, kun en kuitenkaan nähnyt ensimmäistäkään kolaria edes niissä ruuhkissa joissa porukka vaan meni liikenteen sekaan. Käsillä viitotaan ikkunasta jos ei muu auta. Hätävilkut kun lyö päälle saa rauhassa pakittaa ruutuun eikä kukaan tööttäile (muuten kyllä). Käytännössä aina sai tilaa kun vaan meni eikä kukaan tuntunut vetävän hernettä nenään.
Kreikka on liikennekuolemissa Romanian, Bulgarian ja Kroatian jälkeen neljäntenä Euroopassa. Suomi toisessa päässä Ruotsin, Tanskan, Irlannin ja Saksan jälkeen.

 
Tuo on kyllä inhottava paikka pohjoisesta tullessa. Vasenta kaistaa pitäisi ajaa niin reipasta ylinopeutta, että kortti lähtee siinä paikassa tai olet tukkona (sama homma kaikkilla tietyömailla.)
En ihan saanut kiinni jos kisavietti ei vaadi jätättään takanatulevaa kaukaisuuteen, siis ei kai tuossa vasemmalla rajoitusten mukaan ajaessa ole tukkona. Jos joku sulkuviivan ulkopuolella on sille kaistalle ryhmittymässä niin helpompaa luulis olevan.
 
Taajamiin tuo "puuttumiskynnyksen" poisto osuu hyvin. Vaikka Suomessa kadut on kevlille suht turvalliset tilastojen valossa, niin oma kokemus paljon sekä ajavana että kävellen liikkuvana on, että verrokkeihin (esim. Ruotsi) nähden täällä kävelijän täytyy useammin joustaa omista oikeuksistaan.

Se jatkuva tikkari+10kmh maantapa taajamassa syö havainnointikykyä ja reagointikykyä yllättävän paljon ja esim. suojatielle aikovia jää helpommin havaitsematta. +50kmh nopeudesta on myös yksinkertaisesti pidempi aika saada se auto pysähtymään, kuin 40kmh.

Toissijainen asia, mutta onhan kävelypainoitteisilla alueilla vaan yleisesti sen viihtyisämpi olla, mitä hiljempaa autot kulkevat.
 
Taajamiin tuo "puuttumiskynnyksen" poisto osuu hyvin. Vaikka Suomessa kadut on kevlille suht turvalliset tilastojen valossa, niin oma kokemus paljon sekä ajavana että kävellen liikkuvana on, että verrokkeihin (esim. Ruotsi) nähden täällä kävelijän täytyy useammin joustaa omista oikeuksistaan.

Se jatkuva tikkari+10kmh maantapa taajamassa syö havainnointikykyä ja reagointikykyä yllättävän paljon ja esim. suojatielle aikovia jää helpommin havaitsematta. +50kmh nopeudesta on myös yksinkertaisesti pidempi aika saada se auto pysähtymään, kuin 40kmh.

Toissijainen asia, mutta onhan kävelypainoitteisilla alueilla vaan yleisesti sen viihtyisämpi olla, mitä hiljempaa autot kulkevat.
Tässä viranomaiset on muutaman kymmennen vuotta myöhässä, nolla toleranssi olisi pitänyt ottaa viimeistään euron myötä käyttöön

Nyt meillä on paljon taajamia missä tikkarit suunniteltu korkein sallittu = tikkari + 10km/h. Nolla toleranssin tuskin johtaa tikkarien vaihtoon.
 
En ihan saanut kiinni jos kisavietti ei vaadi jätättään takanatulevaa kaukaisuuteen, siis ei kai tuossa vasemmalla rajoitusten mukaan ajaessa ole tukkona. Jos joku sulkuviivan ulkopuolella on sille kaistalle ryhmittymässä niin helpompaa luulis olevan.
Muut ajaa siinä 100 km/h 50 rajoituksella. Kyllä siinä rajoitusten mukaan ajamalla on niin pahana tukkona, etten viitsi kokeilla, miten paljon muut siitä provosoituvat. Valitsen siis oikean kaistan ja suuremman riskin joutua kolariin kehältä tulevien kaahareiden kanssa.

Minä en ole liikenteessa ajamassa kilpaa, vaan siirtymässä mahdollisimman turvallisesti A -> B.
 
Minä en ole liikenteessa ajamassa kilpaa, vaan siirtymässä mahdollisimman turvallisesti A -> B.
Tätä riskin ottoa en oikein tajunnut.
Valitsen siis oikean kaistan ja suuremman riskin joutua kolariin kehältä tulevien kaahareiden kanssa.

Siis hiljaista liikennettä ja pelkäät että sieltä vasemmalla joku ajaa satasta konttiin.

Joo paha paikka, jos toisella kolari riski ja ehkä sen seurauksen voi joutua vielä tunne vasemmalle kaistalla, tai ajaa vasenta ja saada joku kontiin.

No toivottavasti sinne tulee valvontaa ja otetaan vasen jono tien sivuun.
 
Tästä on ehkä miljoona kertaa puhuttu, miksi ihmiset alkaa jarruttamaan kiihdytys kaistalta tulijoille!?

Tämäkin mini kuski jarrutta, eli hiljentää samaan vauhtiin kuin asuntoauto ja jää ajamaan siihen vierelle, asuntoautolla ei ole mitään mahdollisuutta päästä enää kehälle ja voitte arvata millainen hässäkkä siellä takana sitten oli! :facepalm:

 
Kreikka on liikennekuolemissa Romanian, Bulgarian ja Kroatian jälkeen neljäntenä Euroopassa. Suomi toisessa päässä Ruotsin, Tanskan, Irlannin ja Saksan jälkeen.

Kiitti linkistä! Tavallaan ei yllätä. Hyvä esimerkki myös siitä, miten omat havainnot onnettomuuksien puutteesta ei merkkaa mitään kokonaisuuden kannalta. Aika raju ero määrässä.

Tosin, seuraavaksi pitää tutkia miten iso osa oli 2 pyöräisillä. Maan tapa näytti olevan, et ajetaan ilman kypärää ja ihan mistä sattuu. Paras oli kun joku pappa vetää ylinopeutta MP-skootterilla "hawajipaidassa", keppi vasemmassa kädessä ja tietty ilman kypärää. Luonnollisesti pujotellen autojen välistä. Saattaa olla että tää tallentui videollekin, pitää katella. Nää tuli vielä aika rajuja nopeuksia autojen välistä, eli 2 pyöräiset vaikutti olevan ainoa asia jota sai oikeasti varoa.
 
Kiitti linkistä! Tavallaan ei yllätä. Hyvä esimerkki myös siitä, miten omat havainnot onnettomuuksien puutteesta ei merkkaa mitään kokonaisuuden kannalta. Aika raju ero määrässä.

Tosin, seuraavaksi pitää tutkia miten iso osa oli 2 pyöräisillä. Maan tapa näytti olevan, et ajetaan ilman kypärää ja ihan mistä sattuu. Paras oli kun joku pappa vetää ylinopeutta MP-skootterilla "hawajipaidassa", keppi vasemmassa kädessä ja tietty ilman kypärää. Luonnollisesti pujotellen autojen välistä. Saattaa olla että tää tallentui videollekin, pitää katella. Nää tuli vielä aika rajuja nopeuksia autojen välistä, eli 2 pyöräiset vaikutti olevan ainoa asia jota sai oikeasti varoa.
Liikennekulttuurit tosiaan eroavat valtavasti ilman mitään yksiselitteisen järkevää syytä. Esim Yhdysvalloissa liikennekuolleisuudessa on 3-4 kertaisia eroja osavaltioiden välillä, ja mitä itse siellä olen autoillut niin en ihmettele. Vähän silti yllättää se että harvaan asutuissa osavaltioissa liikennekuolemat ovat yleisimpiä, suhteutetaan ne sitten asukaslukuun, autoilijoiden määrään tai ajosuoritteeseen. Edes aina muodikas etnisyys ei toimi selityksenä.
 
Liikennekulttuurit tosiaan eroavat valtavasti ilman mitään yksiselitteisen järkevää syytä. Esim Yhdysvalloissa liikennekuolleisuudessa on 3-4 kertaisia eroja osavaltioiden välillä, ja mitä itse siellä olen autoillut niin en ihmettele. Vähän silti yllättää se että harvaan asutuissa osavaltioissa liikennekuolemat ovat yleisimpiä, suhteutetaan ne sitten asukaslukuun, autoilijoiden määrään tai ajosuoritteeseen. Edes aina muodikas etnisyys ei toimi selityksenä.
Eikö jenkeissä ole vielä niin, että joissain osavaltiossa ei autoja tarvitse katsastaa? Riittää että on valot ja jarrut, eikä näytä ihan pommilta?
 
Taitaa olla samaa etelävaltioissakin.

Huomasin, taas, että se, että saa risteyksessä vaeltaa kaistoja, se on aiheuttanut aika tavalla kaistavaellusta muutenkin, aika moni ajaa kaistojen välissä ja heijaa kaistojen väliä, "koska nykyisin oikeus".
Niin ne huononnukset puree...
 
Eikö jenkeissä ole vielä niin, että joissain osavaltiossa ei autoja tarvitse katsastaa? Riittää että on valot ja jarrut, eikä näytä ihan pommilta?
Suurimmassa osassa ei tarvitse katsastaa. Eikä se pommiltakaan näyttäminen taida paljoa haitata.
 
Laitetaan toinen malli esimerkki, miten niitä tilanteita luodaan!


En väitä että ohittaminen oli oikein, mutta onhan toi nyt ihan vitun kusipäistä toimintaa skoda kuskilta junnata tuollaista vauhtia 120km/h alueella vasemmalla kaistalla!

Miksi se aina menee niin että hitaammat kuvittelee, että on ok hidastaa myös muiden liikkumista!
 
Noo, aika usen ne omitusesti ohittelevat, kummalisesti kiihdyttelevät ja käsittämättömästi jarruttelevat ja muuten ylinopeutta ajelevat haluavat myös haitata muita, varsinkin jos joku kehtaa heitä ohittaa...
 
En väitä että ohittaminen oli oikein, mutta onhan toi nyt ihan vitun kusipäistä toimintaa skoda kuskilta junnata tuollaista vauhtia 120km/h alueella vasemmalla kaistalla!

Miksi se aina menee niin että hitaammat kuvittelee, että on ok hidastaa myös muiden liikkumista!
Öh, Skoda oli juuri ohittanut kuvaajan ja seuraavaksi ohittamassa rekkaa. Yariksella vauhtia reilusti yli 120.

Saa aika ihmeelliset lasit olla päässä jos näkee Skoda-kuskin kusipäänä :facepalm:
 
Mistä ton 90km/h pieraisit? Ihan vauhdilla menee tosta rekasta ohi, ei onnistuisi tuolla nopeudella.
Se on ihan sama, ajaako 90 tai 100, mutta tuollainen nysvääminen ja monen auton ohittaminen on kusipäistä muita tienkäyttäjiä kohtaan!

Siinä sulle aikaleimat mistä voit katsoa kuinka vauhdilla mennään! :facepalm:

sjh.PNG

sthsh.PNG


Jos tuohon kuvaajaan saatiin 7s aikana 10m enemmän rakoa ja kuvaaja ajaa tasan 80km/h, niin ohittaja ajaa 85km/h!
 
Tästä on ehkä miljoona kertaa puhuttu, miksi ihmiset alkaa jarruttamaan kiihdytys kaistalta tulijoille!?

Tämäkin mini kuski jarrutta, eli hiljentää samaan vauhtiin kuin asuntoauto ja jää ajamaan siihen vierelle, asuntoautolla ei ole mitään mahdollisuutta päästä enää kehälle ja voitte arvata millainen hässäkkä siellä takana sitten oli! :facepalm:


Jos tuollaiseen törmää kiihdytyskaistalla niin tuollainen on todella ärsyttävää, sitä voi yrittää välttää vilkun käytön viivyttämisellä. (jos yrittää osua vierässä olevan taakse)

Tuossa yksi niitä esimerkkejä missä muitakin virheitä, Mini kukis ajanut edelläolevan kontissa, havainnut rampilta possujunan, matkailia-autoila vilkuttaa, ehkä alkoi pelkää että voi tunkea eteen. Mini kuski ei vasemmallakkaan voinut vaihtaa kun kuvaaja tuli sieltä. Matkailuauton kontissa toinen auto, jossa tilanteessa vaara että se tuikkaa Minin perään, vieden matkailu-auton paikan.

Perus virhe ne turvavälit, jota sitten yritti korjata, ehkä mini kuski ajatteli liikaa liian myöhään, ja arivoi matkailu-autoa ajavan tarkoituksen väärin.

Veikkaan että matkailu-auto kuskin vilkun käytön tarkoitus viesti sen kontissa luuhaavalle että älä vie minun väliä. Mini kuski tulkitsi se väärin.

***
Pääväylllä ajaessa noita välillä tulee, ja se oman nopeuden pitäminen vaatii tarkkaavaisuutta ja päättäväisyyttä jos etu oikealla kiihdytyskaistalla jollain vilkku päällä. Kumpi on vaarallisempaa, hiljentää, vai seurata vielä puolisekunttia, moni kokemuksella tietää että osa tulee "kylkeen". Yritän sanoa että hiljentämällä voi välttää pahemman vaaran. Ehkä niitä paikkoja missä pitäisi antaa äänimerkki.






Laitetaan toinen malli esimerkki, miten niitä tilanteita luodaan!


En väitä että ohittaminen oli oikein, mutta onhan toi nyt ihan vitun kusipäistä toimintaa skoda kuskilta junnata tuollaista vauhtia 120km/h alueella vasemmalla kaistalla!

Miksi se aina menee niin että hitaammat kuvittelee, että on ok hidastaa myös muiden liikkumista!

Tuon videon perusteella ei voi Skoda kuskia syyttää, hiljentää kun Toyota kuski tuuppaa oikealla takakulmalla, voi sitä kritisoida, sillä että antaa tilaa ja suosii idiootin ajotapaa.

Sitä edeltävää nopeutta ei näy, ajoiko Sokda kuski ylinopeutta vai juuri rajoitusten mukaan, mutta ei se kovin hiljaa vaikuttanut ajaneen. (Nopeammin kuin kuvajaa, selkeä nopeus ero rekkaan).
 
Se on ihan sama, ajaako 90 tai 100, mutta tuollainen nysvääminen ja monen auton ohittaminen on kusipäistä muita tienkäyttäjiä kohtaan!

Siinä sulle aikaleimat mistä voit katsoa kuinka vauhdilla mennään! :facepalm:

sjh.PNG

sthsh.PNG


Jos tuohon kuvaajaan saatiin 7s aikana 10m enemmän rakoa ja kuvaaja ajaa tasan 80km/h, niin ohittaja ajaa 85km/h!
Mitä helvettiä nyt oikeasti :confused: :confused: :confused: Miten kuvaaja voi saavuttaa tuota rekkaa koko ajan ihan reipasta vauhtia ajamalla tasan 80km/h :D:D:D

Heitätä ihan omasta päästä jotain nopeuksia ja ärsyynnyt niistä.
 
Mitä helvettiä nyt oikeasti :confused: :confused: :confused: Miten kuvaaja voi saavuttaa tuota rekkaa koko ajan ihan reipasta vauhtia ajamalla tasan 80km/h :D:D:D

Heitätä ihan omasta päästä jotain nopeuksia ja ärsyynnyt niistä.
Se oli esimerkki laskelma, jos edes ymmärrät mitä "esimerkki" tarkoittaa!? :facepalm:

Tuollaisella nopeuserolla (noin 5km/h) ohittaminen, mutta samalla alinopeutta ajaminen, on juuri se mikä aiheuttaa kuvatun kaltaisia tilanteita kun kaksi idioottia sitten kohtaa kuten videossa kohtasi.

Pointti tässä on se, että näissä videoissa aina sysätään koko syy vain toiselle osapuolelle, mutta tähänkin tilanteeseen tarvittiin kaksi idioottia.

Ei tästä ole montaakaan sivua taakse päin, kun keskusteltiin rekkojen ohittamisesta ja siitä että miksi rekkojen kohdalla nopeus aina putoaa vasemmalla kaistalla, no tässä esimerkki.
 
Se oli esimerkki laskelma, jos edes ymmärrät mitä "esimerkki" tarkoittaa!? :facepalm:

Todella typerää tai epärehellistä perustella asioita "laskelmilla" jossa laskelman lähtöarvot on totaalisen pielessä.

Kuvaaja ei todellakaan ajanut tuossa kahdeksaakymppiä.

Rekat ajaa käytännössä 88km/h ja kuvaaja koko ajan saavuttaa rekkaa, joten vauhtia on kuvaajalla käytännössä selvästi yli 90 km/h.

Mikä tarkoittaa, että kuvaajan ohittaneen auton vauhti oli vähintään jossain n. 100km/h luokassa.

Tuollaisella nopeuserolla (noin 5km/h) ohittaminen, mutta samalla alinopeutta ajaminen,

Molemmat valheita. Nopeuseroa oli enemmän, eikä tuossa ajeta mitään alinopeutta. Melkoista paskaa jauhat.

on juuri se mikä aiheuttaa kuvatun kaltaisia tilanteita kun kaksi idioottia sitten kohtaa kuten videossa kohtasi.
Pointti tässä on se, että näissä videoissa aina sysätään koko syy vain toiselle osapuolelle, mutta tähänkin tilanteeseen tarvittiin kaksi idioottia.

Tässä yhteydessä kahdesta idiootista se toinen on jossain ihan muualla kuin oikealta ohitetun auton ratissa. Se toinen idiootti ei ollut edes tilanteessa fyyysisesti paikalla, mutta kova on into on sillä syyllistää ja haukkua sitä tilanteessa liikennesääntöjen mukaan ajanutta kuskia.
 
Viimeksi muokattu:
Se oli esimerkki laskelma, jos edes ymmärrät mitä "esimerkki" tarkoittaa!? :facepalm:
Kannattaa sitten varmaan mainita että kyseessä on esimerkki jos haluaa että muutkin ymmärtää. Ja kyllä se nopeusero oli selvästi suurempi, tuossa 14s kohdalla Skoda oli jo jarruttamassa ja siksi eroa ei enää tule niin paljon.

Skoda menee rekasta sen verran vauhdilla ohi, että kyllä sillä jotain 110km/h luokkaa ainakin oli nopeutta. Ja kuvaajan ja rekan välissä niin vähän tilaa, että ei siihen olisi ollut järkevää puikata jonkun perseessä roikkujan takia.

Mutta enempää en tästä jaksa ikibanninkiertoaltterin kanssa vängätä. Hyviä trollauksia loppupäivääsi :smoke:
 
Se on ihan sama, ajaako 90 tai 100, mutta tuollainen nysvääminen ja monen auton ohittaminen on kusipäistä muita tienkäyttäjiä kohtaan!

Siinä sulle aikaleimat mistä voit katsoa kuinka vauhdilla mennään! :facepalm:

sjh.PNG

sthsh.PNG


Jos tuohon kuvaajaan saatiin 7s aikana 10m enemmän rakoa ja kuvaaja ajaa tasan 80km/h, niin ohittaja ajaa 85km/h!
Rajoitusta ei tiedetä, enkä tuosta nyt paikkaa mene sanomaan.
Videosta selviää että skoda menee selkeästi lujempaa kuin kuvaaja, kuvajaa menee selkeästi lujempaa kuin rekka. Kuvaaja saattaa mennä rajoitusten mukaan, voi olla että rekkaa saavuttaessa hiljentänyt, vaikka videossa päästi kyllä aika konttiin. Veikkaan kuitenkin että ajoi hiljentämättä rekan taakse.

Rekan voisi olettaa menevän reilua kahdeksaa kymppiä, ja tuskin alle. Jos tievalotolpat n 50 metrin välein, niin senkin perusteella vaikuttaisi että satkun yli mennään. (120 mukaan uskottavaa)
Kuvaajan ja rekan väli lyhenee aika ripeästi, niin välin silmämääräistä kehittymistä mutuillen kuvajaakin menee yli satasta, jos rekka sen reilu 80km/h. Uskoisin jos meni 120km/h rajoitusten mukaan. (50 metriä 6 sekunttia nopeus erona 30km/h).

Joka tapauksessa videon perusteella Skodaa ei pysty väittää tientukkeeksi, päinvastoin.
 
Todella typerää tai epärehellistä perustella asioita "laskelmilla" jossa laskelman lähtöarvot on totaalisen pielessä.

Kuvaaja ei todellakaan ajanut tuossa kahdeksaakymppiä.

Rekat ajaa käytännössä 88km/h ja kuvaaja koko ajan saavuttaa rekkaa, joten vauhtia on kuvaajalla käytännössä selvästi yli 90 km/h.

Mikä tarkoittaa, että kuvaajan ohittaneen auton vaihtu oli vähintään jossain n. 100km/h luokassa.



Molemmat valheita. Nopeuseroa oli enemmän, eikä tuossa ajeta mitään alinopeutta. Melkoista paskaa jauhat.



Tässä yhteydessä kahdesta idiootista se toinen on jossain ihan muualla kuin oikealta ohitetun auton ratissa. Se toinen idiootti ei ollut edes tilanteessa fyyysisesti paikalla, mutta kova on into on sillä syyllistää ja haukkua lsitä tilanteessa liikennesääntöjen mukaan ajanutta kuskia.
Se on ihan sama mitä yrität itsellesi uskotella, myös satasta vasemmalla kaistalla junnaaminen monen auton ja rekan ohittamisella on kusipään toimintaa, koska ne ohitukset venyy kilometrien pituisiksi ja sillä ei saa muuta kuin videon kaltaisia tilanteita aikaan.

Videon tilanteessa ei ole edes mitään syytä, miksi pitäisi ajaa alle suurimman sallitun, jos se syy on "ei ole kiire" niin ei se oikeuta haittamaan muiden matkan tekoa, varsinkaan moottoritiellä.
 
Se on ihan sama mitä yrität itsellesi uskotella, myös satasta vasemmalla kaistalla junnaaminen monen auton ja rekan ohittamisella on kusipään toimintaa, koska ne ohitukset venyy kilometrien pituisiksi ja sillä ei saa muuta kuin videon kaltaisia tilanteita aikaan.

Videon tilanteessa ei ole edes mitään syytä, miksi pitäisi ajaa alle suurimman sallitun, jos se syy on "ei ole kiire" niin ei se oikeuta haittamaan muiden matkan tekoa, varsinkaan moottoritiellä.
Sinulla on pahanlaatuinen asennevamma. Ihan ensimmäisenä pitäisi ottaa pois tuo pakonomainen tarve aina päästä vähintään nopeusrajoituksen vauhtia. Pelkästään sen poistamalla muuttuu käsityksesi liikenteestä ihan eri tavalla järkeväksi. Teema tuntuu toistuvan hyvin usein ja näin kirjoituksiasi lukiessa saa sellaisen käsityksen että kiihdyt tuosta aika voimakkaastikin. Juuri tuollainen ajattelutapa on tuonkin ohittavan idiootin toiminnan takana ja muihin kohdistuvan vaaran aiheuttamisen juurisyynä.
 
Kannattaa sitten varmaan mainita että kyseessä on esimerkki jos haluaa että muutkin ymmärtää. Ja kyllä se nopeusero oli selvästi suurempi, tuossa 14s kohdalla Skoda oli jo jarruttamassa ja siksi eroa ei enää tule niin paljon.

Skoda menee rekasta sen verran vauhdilla ohi, että kyllä sillä jotain 110km/h luokkaa ainakin oli nopeutta. Ja kuvaajan ja rekan välissä niin vähän tilaa, että ei siihen olisi ollut järkevää puikata jonkun perseessä roikkujan takia.

Mutta enempää en tästä jaksa ikibanninkiertoaltterin kanssa vängätä. Hyviä trollauksia loppupäivääsi :smoke:
En voi auttaa jos et ymmärrä lukemaasi. Skoda aloitti jarruttamisen 14s kohdalla ja ihan turhaan sä muutat niitä nopeuksia, kun tilanteen näkee videosta, kaksi idioottia saa aikaan tilanteen mitä ei tulisi jos kaikki ottaisi toisensa huomioon.
 
Tilanteessa oli tasan yksi idiootti. Eihän se idiootti antanut Skodalle edes mahdollisuutta väistää oikealle kaistalle. Ja ihmettelen samaa kuin muutkin, että jostain syystä pitäisi muka aina ajaa yli sallitun nopeuden. Ajamalla nopeusrajoituksen mukaisesti tai vähän alle ei tarkoita, että ajetaan alinopeutta
 
Sinulla on pahanlaatuinen asennevamma. Ihan ensimmäisenä pitäisi ottaa pois tuo pakonomainen tarve aina päästä vähintään nopeusrajoituksen vauhtia. Pelkästään sen poistamalla muuttuu käsityksesi liikenteestä ihan eri tavalla järkeväksi. Teema tuntuu toistuvan hyvin usein ja näin kirjoituksiasi lukiessa saa sellaisen käsityksen että kiihdyt tuosta aika voimakkaastikin. Juuri tuollainen ajattelutapa on tuonkin ohittavan idiootin toiminnan takana ja muihin kohdistuvan vaaran aiheuttamisen juurisyynä.
Minulla ei ole pakonomainen tarve ajaa vähintään nopeusrajoituksen vauhtia varsinkin jos paljon liikennettä tai huono ilma tms., mutta en myöskään tupeksi muiden edessä, käänny eteen tai ohita useita autoja vetäen letkaa perässäni jos ajan hiljempaa kuin tikkari näyttää. Jos näen että peiliin ilmestyy auto, niin väistän mahdollisimman pian ennen kuin se auto ehtii siihen puskuriin kiinni vaikka se tarkottaisi hetkellisesti oman nopeuden laskua, mutta samalla tilanne myös ratkeaa mahdollisimman pian, enkä joudu tuollaisiin videon tilanteisiin.

Ongelmia liikenteessä aiheuttaa ihan yhtälailla ne ketkä ohittelee/kaahaa tms. miten sattuu, kuin myös ne, ketkä ei ota muita huomioon tai seuraa peilejä ja tuon kun kaikki ymmärtäisi varsinkin siellä moottoritiellä missä sitä tilaa vielä on enemmän, niin kaikkien liikkuminen olisi mukavampaa.


Turvallinen kuljettaja ei ole se joka ajaa laput silmillä hiljempaa kuin muut, ymmärtämättä mitä ympärillä tapahtuu, vaan kuljettaja joka seuraa liikennettä 360' ja ennen kaikkea ymmärtää mitä hänen ympärillä tapahtuu ja miten hänen tekeminen vaikuttaa muihin.
 
Viimeksi muokattu:
Se on ihan sama mitä yrität itsellesi uskotella, myös satasta vasemmalla kaistalla junnaaminen monen auton ja rekan ohittamisella on kusipään toimintaa, koska ne ohitukset venyy kilometrien pituisiksi ja sillä ei saa muuta kuin videon kaltaisia tilanteita aikaan.

Videon tilanteessa ei ole edes mitään syytä, miksi pitäisi ajaa alle suurimman sallitun, jos se syy on "ei ole kiire" niin ei se oikeuta haittamaan muiden matkan tekoa, varsinkaan moottoritiellä.
Ei tiedetä rajoitusta.
Videon perusteella Skoda todennäköisesti ajo selkeästi yli satasta, ylinopeutta jos satasen alue, ehkä rajoitusten mukaan jos 120km alue.
Videon perusteella kuvajaa ajoi yli satasta.

Kuvajaa ajoi selkeästi rekkaa nopeammin.
Skoda ajoi selkeästi kuvaajaa nopeammin.
Tojo kusi veti ihan tolkutonta vauhti muihin nähden.


Videon perusteella Skoda kuskia ei voi moittia, ja ittu, jos videossa on yksi täysi idiootti, niin tuossa muiden toruminen on nyt ihan Tojo kuskin sikailun vähättelyä.
Kuvaaja ehkä valutti vähän liianlähelle rekkaa, mutta senkin nyt ymmärtää kun moisen tilanteen nähnyt.


Valotolpista mitattuna vauhti on ~110km/h

Niiden perusteella käsikellolla tosiaan vaikuttaisi yli satkun olevan, 110 uskottava, samoin 120. Alle satku epäuskottava,
Noita tukee myös ne nopeuserot muuhun liikenteeseen.
 
Kaistaviivoista nopeasti laskettuna kuvaajan autolla nopeus on alle 100, skodan noin 100 tai ihan inan päälle ja tojon nopeus yli120

Alueella muuttuvat rajoitukset, mutta keliin ja liikennemäärään perustuen löisin vetoa että 120 rajoitus oli voimassa.

Kaistaviivan pituus on 3m ja väli on 9m jos joku haluaa tarkemmin laskea
 
Kaistaviivoista nopeasti laskettuna kuvaajan autolla nopeus on alle 100, skodan noin 100 tai ihan inan päälle ja tojon nopeus yli120

Alueella muuttuvat rajoitukset, mutta keliin ja liikennemäärään perustuen löisin vetoa että 120 rajoitus oli voimassa.

Kaistaviivan pituus on 3m ja väli on 9m jos joku haluaa tarkemmin laskea
Valotolppien väli 60m ja kellotin että 2 väliä aika tarkkaan 4 sekuntia josta tulis 108km/h.
 
Valotolppien väli 60m ja kellotin että 2 väliä aika tarkkaan 4 sekuntia josta tulis 108km/h.
Pylväsväli on motareilla kaikkea 30 ja 70m välillä, riippuen paikasta.

Kaistaviivat taas taitaa olla aina vakiot?
 
Ongelmia liikenteessä aiheuttaa ihan yhtälailla ne ketkä ohittelee/kaahaa tms. miten sattuu, kuin myös ne, ketkä ei ota muita huomioon tai seuraa peilejä ja tuon kun kaikki ymmärtäisi varsinkin siellä moottoritiellä missä sitä tilaa vielä on enemmän, niin kaikkien liikkuminen olisi mukavampaa.
Videolla on tasan yksi ongelmia aiheuttava kuski, eikä se ole Skodan kuljettaja.

Voisin tähän tuoda jotain viitteitä psykologian teorioihin siitä miksi syyllisyyttä siirretään muiden kuin aktiivisen tekijän niskaan, mutta se jääköön itselle pohdittavaksi mikä mahtaa olla tuon takana.
 
Videolla on tasan yksi ongelmia aiheuttava kuski, eikä se ole Skodan kuljettaja.

Voisin tähän tuoda jotain viitteitä psykologian teorioihin siitä miksi syyllisyyttä siirretään muiden kuin aktiivisen tekijän niskaan, mutta se jääköön itselle pohdittavaksi mikä mahtaa olla tuon takana.

Voi kun elämä olisikin näin mustavalkoista.
 
Kaistaviivoista nopeasti laskettuna kuvaajan autolla nopeus on alle 100, skodan noin 100 tai ihan inan päälle ja tojon nopeus yli120

Alueella muuttuvat rajoitukset, mutta keliin ja liikennemäärään perustuen löisin vetoa että 120 rajoitus oli voimassa.

Kaistaviivan pituus on 3m ja väli on 9m jos joku haluaa tarkemmin laskea
6-8 video sekunttia, parikymmentä kaistaviivapätkää.
jos väli 12metriä, (viivanalku-viivanalku), niin haarukka n 110km/h-144km/h

Kuvaajan vauhti ero rekkaan, niin tolpissa kuin viivoista menee sellaiseen haarukkaan että 120km/h ihan uskottava.

Ja vaikka aikaleimat menisi pieleen, niin kaikille selkeä nopeus ero rekkaan. ja Skodalla nopeus ero kuvaajaan. jne.

Videossa Toyota kuski sikailee ihan huoletta, niin täällä syytellään Skodakuskia.

Vaikka rekka olisi ajanut kuuttakymppi, kuvajaa kahdeksaa kymppiä ja Skoda yhdeksaakymppiä, niin Tojo kuskia tuolta sivuun pitäisi vetää. Muuta ei vaarantaneet, Tojo toimi todella vaarallisesta, ja jos saavuttaisi kolme itsenäisesti omasta mielestä hitaasti etenevää, niin taitava kuski reakoisi ertyisellä varovaisuudella, moisen sijaan. Siinäkin versiossa Skoda kuski saisi vain pisteitä.
 
Ongelmia liikenteessä aiheuttaa ihan yhtälailla ne ketkä ohittelee/kaahaa tms. miten sattuu, kuin myös ne, ketkä ei ota muita huomioon tai seuraa peilejä ja tuon kun kaikki ymmärtäisi varsinkin siellä moottoritiellä missä sitä tilaa vielä on enemmän, niin kaikkien liikkuminen olisi mukavampaa.
Sanoisin itse että liikenne olisi moninkertaisesti helpompaa havainnoida, ennakoida ja hallita jos näitä oman oikeuden ottajia ei olisi niin paljoa. Nykyään melkein joka reissulle osuu vaarallisia ohittajia ym., ja näiden johdosta ajaminen on paljon stressaavampaa ja keskittymistä omaan ajamiseen ja eteenpäin katsomisen joutuu katkomaan paljon useammin. Motarillakin saa jatkuvasti varoa takaatulijoita normi ohituksissa, kun sieltä voi tulla joku herra +50km/t nopeuserolla kaikkiin muihin nähden. Kaupunkialueella sama juttu, normi risteyksestä kääntyminen on sekin usein stressaavaa jos lähellä on mutka, sieltä tulee useinkin joku törkeää ylinopeutta ajava suoraan konttiin kiinni kun erehdyit kääntymään hänen eteensä. Tämä sama tarina toistuu nykyään melkein joka paikassa. Itselläni ainakin on tunne että joudun nykyisin vilkuilemaan sivupeiliä paljon useammin.
 
Sanoisin itse että liikenne olisi moninkertaisesti helpompaa havainnoida, ennakoida ja hallita jos näitä oman oikeuden ottajia ei olisi niin paljoa. Nykyään melkein joka reissulle osuu vaarallisia ohittajia ym., ja näiden johdosta ajaminen on paljon stressaavampaa ja keskittymistä omaan ajamiseen ja eteenpäin katsomisen joutuu katkomaan paljon useammin. Motarillakin saa jatkuvasti varoa takaatulijoita normi ohituksissa, kun sieltä voi tulla joku herra +50km/t nopeuserolla kaikkiin muihin nähden. Kaupunkialueella sama juttu, normi risteyksestä kääntyminen on sekin usein stressaavaa jos lähellä on mutka, sieltä tulee useinkin joku törkeää ylinopeutta ajava suoraan konttiin kiinni kun erehdyit kääntymään hänen eteensä. Tämä sama tarina toistuu nykyään melkein joka paikassa. Itselläni ainakin on tunne että joudun nykyisin vilkuilemaan sivupeiliä paljon useammin.

Kyllä, nopeuserot aiheuttaa aina ongelmia, oli sitten kyseessä kaahaaja tai hiljempaa ajava. Minulle opetettiin autokoulussa että peilejä olisi hyvä seurata muutaman sekunnin välein ja tuntuu toimivan hyvin koska ei tule yllätyksiä, eikä ajaminen ole yhtään sen stressaavampaa.

Oletko kenties juuri saanut kortin kun liikenne aiheuttaa noin paljon stressiä ja siihen eteenpäin menemiseen ja omaan ajamiseen pitää erikseen keskittyä, ettei jää aikaa seurata peilejä?
 
Sanoisin itse että liikenne olisi moninkertaisesti helpompaa havainnoida, ennakoida ja hallita jos näitä oman oikeuden ottajia ei olisi niin paljoa. Nykyään melkein joka reissulle osuu vaarallisia ohittajia ym., ja näiden johdosta ajaminen on paljon stressaavampaa ja keskittymistä omaan ajamiseen ja eteenpäin katsomisen joutuu katkomaan paljon useammin. Motarillakin saa jatkuvasti varoa takaatulijoita normi ohituksissa, kun sieltä voi tulla joku herra +50km/t nopeuserolla kaikkiin muihin nähden. Kaupunkialueella sama juttu, normi risteyksestä kääntyminen on sekin usein stressaavaa jos lähellä on mutka, sieltä tulee useinkin joku törkeää ylinopeutta ajava suoraan konttiin kiinni kun erehdyit kääntymään hänen eteensä. Tämä sama tarina toistuu nykyään melkein joka paikassa. Itselläni ainakin on tunne että joudun nykyisin vilkuilemaan sivupeiliä paljon useammin.
No juu, eniten huolestuttaa tuo kuinka paljon taajamissa on ylinopeudet lisääntyneet. Joku on koko ajan takapuskurissa kiinni. Tällä viikollakin kun olin kääntymässä risteyksessä vasemmalle niin takana ollut Volvo-kuski alkoi tööttäileen ja näyttämään keskisormea. Käännyin aivan normaalisti.

Melkein päivittäin joku ajaa kolmion takaa eteen. Jos tasa-arvoisessa päästät oikealta tulevan ensin, niin eiköhän se takana ajava kolauta melkein puskuriin ja saattaa töötätä.

Suojatielle ei meinaa päästä enää, ennen vanhaan päästettiin tälläkin kylällä. Lastenrattaiden kanssa varsinkin kun suojatielle pitäisi päästä niin oikein kiihdytellään, etten vaan saa päähäni, että saisin tilaa.

Ihme touhua. Ja muutos on ollut suht nopea; alle 10v sitten oli paljon leppoisampaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 468
Viestejä
4 867 713
Jäsenet
78 667
Uusin jäsen
Tammte

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom