Oi tuosta että hidastat rampilla tulee monesti tööttiä tai valojen vilkuttelua. Pari kertaa tullut rekkaa tms eteen ja eivät selkeästi kykene kiihdyttämään lyhyellä rampilla täyteen nopeuteen. Olen siis silloin himmannut ja odottanut että rekka on saanut tilaa ja vauhtia ja lähtenyt kiihdyttämään perään ja takana tuleva sitten tööttäilee tai vilkuttelee valojaan. Vaan minkäs teet.
Hienoa että on kuskeja jotka ei sikaile vain sen takia että takana joku "kiireinen."
Toivotaan että perässätulia oppii tilanteesta kun huomaa kuinka hyvin homma sinulta sujua.
Töötti ja vilkuttelu kai kuitekin aika harvinaista, mutta kuullut tarinaa että joskus joku kiireinen meinannut penkankautta kiertää.
En osaa sanoa onko tällaisia enää lainkaan. Käsittääkseni on hyvin universaalisti vallitseva käytäntö, että aikaviive tai lukituksen käyttö sammuttaa kaikki valot. Jopa parkkivaloasentoon jättäminen voi vaatia erikoistemppuja, usein lukittaessa auto menee pimeäksi valokatkaisijan perusasennosta riippumatta. Joko heti tai saattovalotoiminnon ajastimella. Pakolla viittasin lähinnä käyttäjän pakko-oireisiin.
Kiitos vastauksesta, vähän jäänyt sellainen epäilys että jossain autoissa pitää valot sammuttaa käsin. (käytettyjen tuonti, tai jopa Suomi malleissa), mutta jos noin ei ole, tai on harvinainen poikkeus, niin sekin selitys että "unohtu" kytkeä valot (siis valot voi pitää ja ne pysyy päällä, kunhan joskus ne päälle laittanut)
Tämä jotekin motivoi huomautteleen kanssa-autoilijoita unohtuneista valoista.
Edit:
Ketjuun tullut tälläinen kommentti.
Nyt alla on Mitsu ja samaa ei voi tervepäinen tehdä, kun auto aloittaa piipityksen, jos valokatkaisin on "päällä" asennossa virtojen pois kytkemisen jälkeen.
Eli ainakin jossain automallissa ei voi pitää valojapäällä, vaan muistettava.
En osaa kommentoida automatiikan älykkyyttä hämärällä, sateella tai sumulla, kun en auton perää ajaessani näe
En tiedä, mutta muistelen joskus lukeneen kommenteista että mittaristosta pitäisi näkyä onko valot päällä. Mutta jatkomieluvaksi jäi, että se vaihtelee sukupolvien välillä miten, ja joissain voi jopa puuttua. Jos mittarivalot oli yksi indikaattoreista, niin näytöllisissä mittareissa arpoa miten tehty, tai oltu tekemättä.
Varmaan yleinen ohje, olisi hyvä lukea edes se vakiokäytössä olevan auton käyttöohje, mutta jos on noita ohjeita lukenut, niin ei niistä välttämättä selviä miten toiminta omassa yksilössä.
Valojen sammuminen virtojen mukaan toimii (ja takaisin syttymisen), niin sen voi testata ihan kotiparkissa.
Ja kuten sanoit, niin peleistä ei yleensä näe takavaloja, jos siis niin vaikea tapaus kuin sinulla, Siinä tarvitaan kansalliikkujen palautetta.
Edit:
Näitä on on muitakin, oletus että ei ole sama Mitsu.
Oma auto alkaa huutaa itselle jos jätän valot päälle kun sammutan koneen ja avaan oven ja muistaakseni jättää auton ns "hätätilaan" eli pitää valot päällä sille puolelle mille jätät vilkunviiksen.
Autetaan toisi, vilkutellaan valoja jos pimeitä periä.