Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kivempi se on valoista lähteä opetusauton edestä kuin takaa kuitenkin. Usko pois. Vaikka ajan mustalla bemarilla töissä pääsääntöisesti, niin en silti kiusaa opetuskolmiolla varustettuja autoja. Toki kiroilen autossani.
 
Kun auton perässä on valkoinen opetuskolmio, on se punainen vaate mustille bemareille ja valkoisille audeille. Pitää päästä opettamamaan miten auto kulkee. SIlti ne reppanat ovat taas seuraavissa valoissa melkein rinnalla. Ei 30 km/h tai 40 km/h alueella kaupungin keskustassa paljon auta vaikka olisi kuinka matalaa profiilia renkaissa ja takana isoa putkea.
Autokoulun autoilla näkee välillä niin onnettomia suorituksia, ettei ihme jos joku haluaa ohi.
 
Muistetaan nyt se että ollaan kaikki oltu joskus niitä onnettomia opetusautoilijoita ja muut on kironneet meidän onnettomia suorituksia.
Niin on, mitä sitten? Täytyisi väkisin kärsiä muiden huonoista taidoista sen jälkeen kun ei enää tarvitse kärsiä omista huonoista taidoista? Joku kiusanteko taas erikseen.
 
Yleensä autoilija seuraan noissa tilanteissa muita autoja ja jalankulkijoita
Eli toimii täysin väärin. On havainnointikyvyssä vikaa jos näkee autoja ja jalankulkijoita, muttei pyöräilijöitä.
minusta pyöräilijöitä pitää asiasta varoittaa... se että "olin oikeassa" ei paljon lohtua suo, jos/kun sukulaiset käyvät sairaalassa pahimmillaan koomassa olevaa pyöräilijää tervehtimässä.
Tämä lässytys on aivan turhaa ja tarpeetonta - sekä suorastaan asennevammaista. Tässä keskustellaan siitä miten autoilijoiden tulisi toimia.
 
Eli toimii täysin väärin. On havainnointikyvyssä vikaa jos näkee autoja ja jalankulkijoita, muttei pyöräilijöitä.

Tämä lässytys on aivan turhaa ja tarpeetonta - sekä suorastaan asennevammaista. Tässä keskustellaan siitä miten autoilijoiden tulisi toimia.
Itseasiassa autoilijat keskittyy huomioimaan vaan muita autoja, edes kävelijöitä ei huomata. Tuohan on ihan normaalia ihmisen aivojen toimintaa, että havainnoidaan vaan niitä oleellisia asioita ja autolla ajaessa ne on etupäässä ne muut autot. Aina voi olla että "pitäis" sitä ja tätä, mutta aivot ei aina toimi niinkuin "pitäis" ja sille ei tavallaan voi mitään. Aivot ei ole oikein suunniteltu autolla ajamiseen. Toki tietoisesti voi yrittää havainnoida aivan kaiken, mutta se rasittaa aivoja entistä enemmän ja silloin varsinkin jää jotain huomaamatta aivan varmasti eikä siitä ajamisesta varmaan muutenkaan tule mitään. Tuon takiahan autokoulussakin aluksi se ajaminen tuntuu niin vaikealta, kun aivot eivät vielä ole oppineet sitä mitkä asiat ovat oleellisia ja mitkä ei ja tuntuu että pitää liian montaa asiaa yrittää yhtä aikaa tehdä ja huomioida.

Tämä asia olisi hyvä tiedostaa niin autoilijana kuin muunakin liikenteen käyttäjänä. Sen takia onkin hyvä aina välillä muistuttaa asiasta.
 
Itseasiassa autoilijat keskittyy huomioimaan vaan muita autoja, edes kävelijöitä ei huomata. Tuohan on ihan normaalia ihmisen aivojen toimintaa, että havainnoidaan vaan niitä oleellisia asioita ja autolla ajaessa ne on etupäässä ne muut autot. Aina voi olla että "pitäis" sitä ja tätä, mutta aivot ei aina toimi niinkuin "pitäis" ja sille ei tavallaan voi mitään. Aivot ei ole oikein suunniteltu autolla ajamiseen. Toki tietoisesti voi yrittää havainnoida aivan kaiken, mutta se rasittaa aivoja entistä enemmän ja silloin varsinkin jää jotain huomaamatta aivan varmasti eikä siitä ajamisesta varmaan muutenkaan tule mitään. Tuon takiahan autokoulussakin aluksi se ajaminen tuntuu niin vaikealta, kun aivot eivät vielä ole oppineet sitä mitkä asiat ovat oleellisia ja mitkä ei ja tuntuu että pitää liian montaa asiaa yrittää yhtä aikaa tehdä ja huomioida.

Tämä asia olisi hyvä tiedostaa niin autoilijana kuin muunakin liikenteen käyttäjänä. Sen takia onkin hyvä aina välillä muistuttaa asiasta.
Pyydän... mene ja luovuta korttisi lähimmälle poliisiasemalle. Fakta on että ei ole vain että "pitäis" kyetä havainnoimaan. Ne PITÄÄ havainnoida tai yrittää havannoida huomattavasti tehokkaammin kuin kuvailemasi perusteella. Jos ajaminen on noin raskasta aivoille niin julkiset on keksitty.
 
Pyydän... mene ja luovuta korttisi lähimmälle poliisiasemalle. Fakta on että ei ole vain että "pitäis" kyetä havainnoimaan. Ne PITÄÄ havainnoida tai yrittää havannoida huomattavasti tehokkaammin kuin kuvailemasi perusteella. Jos ajaminen on noin raskasta aivoille niin julkiset on keksitty.
Sun olisi ehkä parempi luovuttaa oma korttisi jos tosiaan luulet, että olet joku übermensch jolla on kehittyneemmät aivot kuin muilla. Todennäköisesti ei ole ja sinultakin jää monta jalankulkijaa, pyöräilijää ja moottoripyöräilijää jatkuvasti huomaamatta ja on vain ajan kysymys ennen kuin teilaat sellaisen tuolla asenteella.
 
Sun olisi ehkä parempi luovuttaa oma korttisi jos tosiaan luulet, että olet joku übermensch jolla on kehittyneemmät aivot kuin muilla. Todennäköisesti ei ole ja sinultakin jää monta jalankulkijaa, pyöräilijää ja moottoripyöräilijää jatkuvasti huomaamatta ja on vain ajan kysymys ennen kuin teilaat sellaisen tuolla asenteella.
En todellakaan ole muita fiksumpi ja otan sen huomioon mutkia ja risteyksiä lähestyessä. Voin ajaa ne kovaa, mutta jos havaitsen mitään lähestyvää tai näkyvyys on yhtään heikko himmaan heti... Muistutan, tässä tosiaan leikitään hengillä ja sinun mielestä "pitäis" havainnoida mutta on rankkaa aivoille eikä pysty...
 
En todellakaan ole muita fiksumpi ja otan sen huomioon mutkia ja risteyksiä lähestyessä. Voin ajaa ne kovaa, mutta jos havaitsen mitään lähestyvää tai näkyvyys on yhtään heikko himmaan heti... Muistutan, tässä tosiaan leikitään hengillä ja sinun mielestä "pitäis" havainnoida mutta on rankkaa aivoille eikä pysty...
En sanonut noin. Sen, että aivot ei aina toimi niinkuin "pitäis", tiedostaminen on tärkeätä nimenomaan sen takia, että tajuaisit auton kuskina tai muuna liikenteen käyttäjänä hidastaa ja/tai ottaa se toisen katseen varmistaaksesi että mitään ei jäisi huomaamatta. Jos luotat siihen, että huomaat kaiken aina, niin se vaan johtaa siihen, että jotain jää jossain vaiheessa näkemättä ja jälkikäteen ihmetellään miten se ei voinut huomata vaikka katsoi suoraan kohti.

Se mikä on liian rankkaa on, kun yrittää havainnoida aivan kaiken, aivan kaiken aikaa. Ihan syystä aivot tätä optimointia tekee ja jossain määrin pitää kuitenkin tämän antaa tapahtua että jaksat keskittyä myös loppumatkan. Ne tarkemmat havainnoinnit pitää käyttää niissä tilanteissa missä sitä todella tarvitaan. Mutta silloinkin pitää pitää mielessä, että aivot voi olla optimoidussa tilassa ja varmistaa että eihän siellä nyt oikeasti ole ketään vaikka ekalla vilkaisulla siltä vaikutti.

Sama kannattaa muistaa myös toisena osapuolena, voi olla että sinua ei huomattu vaikka se toinen katsoi sinua suoraan päin. Se toinen osapuoli voi olla käyttäjä @Pyrres joka tulee tuhatta ja sataa ja luulee huomaavansa kaiken...
 
Toki tietoisesti voi yrittää havainnoida aivan kaiken, mutta se rasittaa aivoja entistä enemmän ja silloin varsinkin jää jotain huomaamatta aivan varmasti eikä siitä ajamisesta varmaan muutenkaan tule mitään.
Kyllä itse ainakin yritän tietoisesti havainnoida aina kaiken ja keskittyä siihen ettei mikään tilanne pääse tulemaan yllätyksenä. Tämä siis kaupungissa. Ei tuota vireyttä tietenkään jossain maantiellä pitkää siivua istuessa jaksa pitää yllä, mutta siellä nyt ei lähtökohtaisesti kevyttä liikennettä jatkuvasti ole tiellä poukkoilemassa.
 
Kyllä itse ainakin yritän tietoisesti havainnoida aina kaiken ja keskittyä siihen ettei mikään tilanne pääse tulemaan yllätyksenä. Tämä siis kaupungissa. Ei tuota vireyttä tietenkään jossain maantiellä pitkää siivua istuessa jaksa pitää yllä, mutta siellä nyt ei lähtökohtaisesti kevyttä liikennettä jatkuvasti ole tiellä poukkoilemassa.
Nojoo, pitää toki "yrittää" tuolla tavalla aina havainnoida mahdollisimman paljon. Mutta ei siihen oikeasti pysty kovinkaan pitkään ja sinunkin havainnointi on todennäköisesti hyvinkin valikoivaa vaikka luulet havainnoineesi kaiken. Se on vaikea vielä huomata sellaisia asioita, jotka jäivät sinulta huomaamatta, joten et edes tiedä mitä et huomannut.
 
Rautalangasta vielä, että tämähän ei ole sitten mikään lupa ajella miten sattuu tai joku vastuunvapautuskortti. Tämä vaan on asia, mikä kannattaa pitää mielessä olit sitten liikenteessä autolla, kävellen, polkupyörällä tai millä tahansa, ja kummaltakin kannalta. Siltä kannalta, että itse käytät sen lisähetken että huomioit vielä vähän tarkemmin ja varmemmin. Sekä siltä kannalta, että et luota siihen, että toiset tienkäyttäjät sinut aina huomaa vaikka kuinka "pitäis".
 
Itseasiassa autoilijat keskittyy huomioimaan vaan muita autoja, edes kävelijöitä ei huomata. Tuohan on ihan normaalia ihmisen aivojen toimintaa, että havainnoidaan vaan niitä oleellisia asioita ja autolla ajaessa ne on etupäässä ne muut autot. Aina voi olla että "pitäis" sitä ja tätä, mutta aivot ei aina toimi niinkuin "pitäis" ja sille ei tavallaan voi mitään. Aivot ei ole oikein suunniteltu autolla ajamiseen. Toki tietoisesti voi yrittää havainnoida aivan kaiken, mutta se rasittaa aivoja entistä enemmän ja silloin varsinkin jää jotain huomaamatta aivan varmasti eikä siitä ajamisesta varmaan muutenkaan tule mitään. Tuon takiahan autokoulussakin aluksi se ajaminen tuntuu niin vaikealta, kun aivot eivät vielä ole oppineet sitä mitkä asiat ovat oleellisia ja mitkä ei ja tuntuu että pitää liian montaa asiaa yrittää yhtä aikaa tehdä ja huomioida.

Tämä asia olisi hyvä tiedostaa niin autoilijana kuin muunakin liikenteen käyttäjänä. Sen takia onkin hyvä aina välillä muistuttaa asiasta.
Aivot kyllä jättävät huomiotta valtavan määrän ympärillä tapahtuvia asioita, mutta ei se nyt sitä tarkoita, että autoon astuessaan jotenkin automaattisesti näkisi vain autoja. Sitä näkee mitä ymmärtää etsiä. Jos autoilija asennoituu siten, että liikenteessä on vain autoja, niin eipä sitä sitten muita huomaakaan. Mikään ei kuitenkaan estä havainnoimasta kaikkia muitakin. Kyllä minä ainakin pystyn (ja joudun) muistuttamaan itseäni jokaista risteystä lähestyessä, mistä eri suunnista mitäkin tielläliikkujia saattaa ilmestyä. Ainoa havainnointia todella haittaava asia autossa ovat auton rakenteista aiheutuvat näköesteet. Muu on ihan vaan pelkkää kuskin välinpitämättömyyttä.
 
Itseasiassa autoilijat keskittyy huomioimaan vaan muita autoja, edes kävelijöitä ei huomata. Tuohan on ihan normaalia ihmisen aivojen toimintaa, että havainnoidaan vaan niitä oleellisia asioita ja autolla ajaessa ne on etupäässä ne muut autot. Aina voi olla että "pitäis" sitä ja tätä, mutta aivot ei aina toimi niinkuin "pitäis" ja sille ei tavallaan voi mitään. Aivot ei ole oikein suunniteltu autolla ajamiseen. Toki tietoisesti voi yrittää havainnoida aivan kaiken, mutta se rasittaa aivoja entistä enemmän ja silloin varsinkin jää jotain huomaamatta aivan varmasti eikä siitä ajamisesta varmaan muutenkaan tule mitään. Tuon takiahan autokoulussakin aluksi se ajaminen tuntuu niin vaikealta, kun aivot eivät vielä ole oppineet sitä mitkä asiat ovat oleellisia ja mitkä ei ja tuntuu että pitää liian montaa asiaa yrittää yhtä aikaa tehdä ja huomioida.

Tämä asia olisi hyvä tiedostaa niin autoilijana kuin muunakin liikenteen käyttäjänä. Sen takia onkin hyvä aina välillä muistuttaa asiasta.

Kun kokemusta tulee lisää niin kyllä sitä näkee ne muutkin liikkujat kuin vaan autot. Toki parikymppisenä voi ne jalankulkijat ja fillaristit jäädä näkemättä. :psmoke:
 
Kun kokemusta tulee lisää niin kyllä sitä näkee ne muutkin liikkujat kuin vaan autot. Toki parikymppisenä voi ne jalankulkijat ja fillaristit jäädä näkemättä. :psmoke:
Itseasiassa tuo on melkein päinvastoin. Autoilijan uran alussa sitä näkee kaiken eli vähän liikaakin. Sitten kun on ajanut pitempään aivot optimoituu tarkemmin siihen mitä siellä liikenteessä kohtaa. Etenkin siis kokeneempien kuskien olisi huomioida tämä asia eikä mennä pelkästään tottumuksella.
 
Itseasiassa tuo on melkein päinvastoin. Autoilijan uran alussa sitä näkee kaiken eli vähän liikaakin. Sitten kun on ajanut pitempään aivot optimoituu tarkemmin siihen mitä siellä liikenteessä kohtaa. Etenkin siis kokeneempien kuskien olisi huomioida tämä asia eikä mennä pelkästään tottumuksella.

Noh, mulla se on mennyt toisin päin. Ehkä sun tosiaan pitäis luovuttaa korttisi jos et vaan kerta kaikkiaan huomaa muita liikenteessä. Tai ajaa hiljempaa vauhtia. Tai ostaa silmälasit.
 
Noh, mulla se on mennyt toisin päin. Ehkä sun tosiaan pitäis luovuttaa korttisi jos et vaan kerta kaikkiaan huomaa muita liikenteessä. Tai ajaa hiljempaa vauhtia. Tai ostaa silmälasit.
En sanonut ettenkö itse huomaisi. Tai siis sama pätee tietenkin itseeni ja sen takia pyrin käyttää extravarovaisuutta liikenteessä kohdissa, joissa sitä mielestäni tarvitaan, mukaan lukien silloin kun olen liikkeellä jollain muulla kuin autolla.

Enkä usko sinullakaan on übermenschin aivoja vaan ne toimii ihan samalla tavalla kuin muillakin. Tuo tapasi ajaa on aika vaarallinen, jos luotat että aina huomaat kaiken täydellisesti. Ehkä sun kannattaisi ennemmin luovuttaa korttisi.
 
Viimeksi muokattu:
En sanonut ettenkö itse huomaisi. Tai siis sama pätee tietenkin itseeni ja sen takia pyrin käyttää extravarovaisuutta liikenteessä kohdissa, joissa sitä mielestäni tarvitaan.

Enkä usko sinullakaan on übermenschin aivoja vaan ne toimii ihan samalla tavalla kuin muillakin. Tuo tapasi ajaa on aika vaarallinen, jos luotat että aina huomaat kaiken täydellisesti. Ehkä sun kannattaisi ennemmin luovuttaa korttisi.

Jep, olen vaarallinen ja mun pitäisi antaa korttini pois kun pystyn huomioimaan muuta liikennettä paremmin. Oikein ja papukaijamerkki vielä päälle. :thumbsup:
 
Jep, olen vaarallinen ja mun pitäisi antaa korttini pois kun pystyn huomioimaan muuta liikennettä paremmin. Oikein ja papukaijamerkki vielä päälle. :thumbsup:
En usko, että pystyt. Tuo tekee sinusta vaarallisen, jos luulet että pystyt. Turvallisempaa on myöntää, että aivot eivät aina toimi niinkuin "pitäis" vaan välillä niitä pitää tietoisesti muistaa käskyttää.
 
En usko, että pystyt. Tuo tekee sinusta vaarallisen, jos luulet että pystyt. Turvallisempaa on myöntää, että aivot eivät aina toimi niinkuin "pitäis" vaan välillä niitä pitää tietoisesti muistaa käskyttää.

Ei tartte käskyttää aivoja. Jotkut ovat vaan niin hyviä.
 
Onpas täällä taas keskustelua. On ihan tieteellinen fakta, että aivot suodattavat pois valtaosan siitä informaatiosta mitä ne esim. liikenteessä havainnoivat. Se on alitajuinen prosessi, ei mikään tietoinen valinta.
 
Onpas täällä taas keskustelua. On ihan tieteellinen fakta, että aivot suodattavat pois valtaosan siitä informaatiosta mitä ne esim. liikenteessä havainnoivat. Se on alitajuinen prosessi, ei mikään tietoinen valinta.

Oli miten oli, niin jos liikenteessä jää kakarat fillareillaan huomaamatta, niin pitää miettiä onko se ajaminen se oma juttu vai pitäiskö vaihtaa julkisiin.
 
Oli miten oli, niin jos liikenteessä jää kakarat fillareillaan huomaamatta, niin pitää miettiä onko se ajaminen se oma juttu vai pitäiskö vaihtaa julkisiin.
Jos toi olis kriteerinä, niin autolla ei vois ajaa kukaan. Edes se bussikuski, joka tuota "julkista" ajais.
 
Jo pitkään täällä satakunnassa näkee tulee vastaan kymmeniä autoja pitkät valot päällä päivänvalon aikaan..Eikä millään suostu vaihtaa lyhkäsille. No itellä on xenonit joten saavat maistaa omaa lääkettään
 
Jo pitkään täällä satakunnassa näkee tulee vastaan kymmeniä autoja pitkät valot päällä päivänvalon aikaan..Eikä millään suostu vaihtaa lyhkäsille. No itellä on xenonit joten saavat maistaa omaa lääkettään

Ehkä niiden aivot ovat suodattaneet pois sen että onko pitkät päällä vai ei. Ainoastaan übermenschin aivoilla varustetut ihmiset pystyvät samalla ajamaan sekä miettimään valoja. :hmm:
 
Jo pitkään täällä satakunnassa näkee tulee vastaan kymmeniä autoja pitkät valot päällä päivänvalon aikaan..Eikä millään suostu vaihtaa lyhkäsille. No itellä on xenonit joten saavat maistaa omaa lääkettään
Moottoripyöräilijät ovat harrastaneet pitkät päällä ajelua jo pitkään. Kiitän häikäisemisestä joka kerta valoshow'lla.
 
Nojoo, pitää toki "yrittää" tuolla tavalla aina havainnoida mahdollisimman paljon. Mutta ei siihen oikeasti pysty kovinkaan pitkään ja sinunkin havainnointi on todennäköisesti hyvinkin valikoivaa vaikka luulet havainnoineesi kaiken. Se on vaikea vielä huomata sellaisia asioita, jotka jäivät sinulta huomaamatta, joten et edes tiedä mitä et huomannut.
Pakko kysyä ihan aidosta mielenkiinnosta. Asutko kaupungissa vai jossain landemmalla? Mietin vain että miten ihmeessä kukaan voisi ajaa esim Kehä3:n sisäpuolella tuon kuvailemasi kykenemättömyyteen havainnoida asioita kanssa/vuoksi. Ja kyllä, heitän itsekin tottakai filtterillä asioita samantien pois. Se mitä jää jäljelle on mm. aika pitkälti kaikki mikä liikkuu, liikenteen kannalta tarvittavat asiat kuten liikennemerkit sekä tarkkailen myös tosiaan monin paikoin ns paikoillaan olevaa ympäristöä ei edellä mainittuihin kuuluvia mahdollisia muuttujia havaitakseni. Kaikki tämä pääasiassa Kehä1:n sisäpuolella monin paikoin tunteja putkeen ajellen. Tämän ei pitäisi siis ymmärtääkseni olla sinun mielestäsi mahdollista ja tästä syystä ajat kärjistetysti sen 10kmh että varmasti ehdit havainnoida ne asiat ennen kuin ne ovat jo konepellilläsi?
 
Oliko se tuoppi yks niitä, jotka kertoi ohittelevansa "turhia" ohituksia sen takia, että muuten nukahtaa pitkällä pätkällä rattiin?
 
Pakko kysyä ihan aidosta mielenkiinnosta. Asutko kaupungissa vai jossain landemmalla? Mietin vain että miten ihmeessä kukaan voisi ajaa esim Kehä3:n sisäpuolella tuon kuvailemasi kykenemättömyyteen havainnoida asioita kanssa/vuoksi. Ja kyllä, heitän itsekin tottakai filtterillä asioita samantien pois. Se mitä jää jäljelle on mm. aika pitkälti kaikki mikä liikkuu, liikenteen kannalta tarvittavat asiat kuten liikennemerkit sekä tarkkailen myös tosiaan monin paikoin ns paikoillaan olevaa ympäristöä ei edellä mainittuihin kuuluvia mahdollisia muuttujia havaitakseni. Kaikki tämä pääasiassa Kehä1:n sisäpuolella monin paikoin tunteja putkeen ajellen. Tämän ei pitäisi siis ymmärtääkseni olla sinun mielestäsi mahdollista ja tästä syystä ajat kärjistetysti sen 10kmh että varmasti ehdit havainnoida ne asiat ennen kuin ne ovat jo konepellilläsi?
Mitä luulet saavuttavasi tekemällä olkiukkoja? Ja miksi tämä keskustelu nyt keskittyy minun taitoihini? Ihan samalla tavalla meidän molempien aivot toimivat. Kaikkea ei pysty havaitsemaan ja tämä on aivojen automaattinen toiminto, mitä ei aukottomasti pysty hallitsemaan. Jos et tätä asiaa pysty myöntämään, niin todennäköisesti sinulta jää enemmän asioita huomaamatta. Varsinkin jos ajat paljon ja vielä Kehä3:lla, niin toivoisin että ymmärtäisit tämän asian, ennen kuin jotain sattuu. Varsinkin yhdistettynä siihen kun olet aiemmin kertonut ajavasi "kovaa" silloin kun et "havaitse mitään".
Oliko se tuoppi yks niitä, jotka kertoi ohittelevansa "turhia" ohituksia sen takia, että muuten nukahtaa pitkällä pätkällä rattiin?
En ole. Tuo kuulostaisi siltä mitä Pyrres olisi voinut sanoa.
 
Mitä luulet saavuttavasi tekemällä olkiukkoja? Ja miksi tämä keskustelu nyt keskittyy minun taitoihini? Ihan samalla tavalla meidän molempien aivot toimivat. Kaikkea ei pysty havaitsemaan ja tämä on aivojen automaattinen toiminto, mitä ei aukottomasti pysty hallitsemaan. Jos et tätä asiaa pysty myöntämään, niin todennäköisesti sinulta jää enemmän asioita huomaamatta. Varsinkin jos ajat paljon ja vielä Kehä3:lla, niin toivoisin että ymmärtäisit tämän asian, ennen kuin jotain sattuu. Varsinkin yhdistettynä siihen kun olet aiemmin kertonut ajavasi "kovaa" silloin kun et "havaitse mitään".

En ole. Tuo kuulostaisi siltä mitä Pyrres olisi voinut sanoa.
Ah... I see. I rest my case. Esitän vilpittömän kysymyksen, saan kiertelyä ja kaartelua, syytösten saatteleman.
 
Ah... I see. I rest my case. Esitän vilpittömän kysymyksen, saan kiertelyä ja kaartelua, syytösten saatteleman.
Ei ollu kyllä yhtään vilpitön toi sun kysymys. Ei siihen muuten olis liitetty tollasia olkiukkoja. En vastannut koska sillä ei ole mitään väliä liittyen keskusteluun. Ihan samalla tavalla ihmisten aivot toimii Kehä1:llä ja landella, tai ihan missä vaan. Jos luulet muuta, olet väärässä.
 
Eli toimii täysin väärin. On havainnointikyvyssä vikaa jos näkee autoja ja jalankulkijoita, muttei pyöräilijöitä.
Jos olet autoillut vilkasliikenteisillä paikoilla niin en ymmärrä kantaasi, se on epärealistinen.
Tämä lässytys on aivan turhaa ja tarpeetonta - sekä suorastaan asennevammaista. Tässä keskustellaan siitä miten autoilijoiden tulisi toimia.
Jos 30-40km/ ajava pyöräilijä kuvittelee, että autoilija aina hänet havaitsee... hänellä tosiaan voi olla asennevammakin.
 
Noh, mulla se on mennyt toisin päin. Ehkä sun tosiaan pitäis luovuttaa korttisi jos et vaan kerta kaikkiaan huomaa muita liikenteessä. Tai ajaa hiljempaa vauhtia. Tai ostaa silmälasit.
Kyllähän kokenut autoilija huomaa paljon, mutta aina joskus tulee tilanteita "mistä tuo ilmestyi". Syynä voi olla mm. että "pyöräilijä" kulkee "samalla vauhdilla suhtessa autoon" niin, että jää koko ajan auton tuulilasin tukipalkin taakse piiloon.
Tai tulee auton takaa oikealta puolen ja jää ns. kuolleeseen kulmaan.
Vielä erikseen tilanteet jossa tapahtuu äkillisesti jotain, josta seutaa että autoilija kohdistaa katseensa siihen ja muut ko. tilanteessa tapahtuvat asiat jäävät jopa huomaamatta, ainakin niin, että niihin kerkiäisi reagoida.

Noissa tilanteissa se pyöräiljän suuri vauhti tulee ongelmaksi, koska hänkään ei pysty pysähtymään ilman jarrutusmatkaa.
 
Kyllähän kokenut autoilija huomaa paljon, mutta aina joskus tulee tilanteita "mistä tuo ilmestyi". Syynä voi olla mm. että "pyöräilijä" kulkee "samalla vauhdilla suhtessa autoon" niin, että jää koko ajan auton tuulilasin tukipalkin taakse piiloon.
Tai tulee auton takaa oikealta puolen ja jää ns. kuolleeseen kulmaan.
Vielä erikseen tilanteet jossa tapahtuu äkillisesti jotain, josta seutaa että autoilija kohdistaa katseensa siihen ja muut ko. tilanteessa tapahtuvat asiat jäävät jopa huomaamatta, ainakin niin, että niihin kerkiäisi reagoida.

Noissa tilanteissa se pyöräiljän suuri vauhti tulee ongelmaksi, koska hänkään ei pysty pysähtymään ilman jarrutusmatkaa.
Juurikin näin. Ylläreitä tulee ja siksi ne pitää pyrkiä minimoimaan sen sijaan että lähdettäisiin ajatusmalliin että "en mä pysty joten en edes yritä kunnolla" tai ettei normaali tai jopa huolellinen ja laaja huomioiminen olisi autoilijoille mahdollista. Sen vuoksi itse yritän tässä nyt nimenomaan painottaa sitä näkyvyyttä joka suuntaan ja tilanteiden seuraamista jo ennakkoon (aka esim ajat 500m aiemmin alamäessä fillarin ohi niin muistat sen ja tiedät että se on todennäköisesti tulossa hyvää tahtia siihen samaan risteykseen mistä itse käännyt pyörätien yli jne jne.) ja sitä että pidetään ne silmät auki jotta MINIMOIDAAN ne riskit ilman että täytyy ajaa kuin 80v mummeli joka ei yllä ratin yli (jälleen, kärjistettyä).
 
Juurikin näin. Ylläreitä tulee ja siksi ne pitää pyrkiä minimoimaan sen sijaan että lähdettäisiin ajatusmalliin että "en mä pysty joten en edes yritä kunnolla" tai ettei normaali tai jopa huolellinen ja laaja huomioiminen olisi autoilijoille mahdollista. Sen vuoksi itse yritän tässä nyt nimenomaan painottaa sitä näkyvyyttä joka suuntaan ja tilanteiden seuraamista jo ennakkoon (aka esim ajat 500m aiemmin alamäessä fillarin ohi niin muistat sen ja tiedät että se on todennäköisesti tulossa hyvää tahtia siihen samaan risteykseen mistä itse käännyt pyörätien yli jne jne.) ja sitä että pidetään ne silmät auki jotta MINIMOIDAAN ne riskit ilman että täytyy ajaa kuin 80v mummeli joka ei yllä ratin yli (jälleen, kärjistettyä).
Taas keksit ihan omasta päästäsi väittämiä. Ei täällä kukaan ole väittänyt että "en mä pysty joten en edes yritä kunnolla" tai "ettei normaali tai jopa huolellinen ja laaja huomioiminen olisi autoilijoille mahdollista". Olet nyt ymmärtänyt jotain todella väärin tai lukenut rivien välistä sellaista mitä siellä ei ole.

Riskien minimointiin kuuluu olennaisena osana se, että ymmärtää että aivot eivät aina havainnoi kaikkea. Jos tätä et ota huomioon, niin riskisi ei ole minimoitu. Tämän ymmärtäminen siis ei ole mikään vastuunvapautuskortti vaan meinaa sitä, että havainnointiin pitää käyttää vielä enemmän vaivaa, ei vähemmän tai että olisi ok tämä hyväksyä kuten sä yrität koko ajan väittää.
 
Juurikin näin. Ylläreitä tulee ja siksi ne pitää pyrkiä minimoimaan sen sijaan että lähdettäisiin ajatusmalliin että "en mä pysty joten en edes yritä kunnolla" tai ettei normaali tai jopa huolellinen ja laaja huomioiminen olisi autoilijoille mahdollista. Sen vuoksi itse yritän tässä nyt nimenomaan painottaa sitä näkyvyyttä joka suuntaan ja tilanteiden seuraamista jo ennakkoon (aka esim ajat 500m aiemmin alamäessä fillarin ohi niin muistat sen ja tiedät että se on todennäköisesti tulossa hyvää tahtia siihen samaan risteykseen mistä itse käännyt pyörätien yli jne jne.) ja sitä että pidetään ne silmät auki jotta MINIMOIDAAN ne riskit ilman että täytyy ajaa kuin 80v mummeli joka ei yllä ratin yli (jälleen, kärjistettyä).
Tuohon tulee vielä se meidän 30s lyhytaikaisen muistin käyttö (liittyy aivojen ylikuormituksen estämiseen). Jos jätät itsellesi sanomatta tuosta pyöräilijästä, et enää sitä muista 30 sekunnin jälkeen.
Jos ette usko kokeilkaa kotona asiaan minkä unohdatte aina (esim. laitoinko sokeria), sanokaaa (ajatellen) itsellenne "laitoin sokeria" => muistatte sen kauemmin. Ainakin itselleen kannattaa olla rehellinen.
 
Tuohon tulee vielä se meidän 30s lyhytaikaisen muistin käyttö. Jos jätät itsellesi sanomatta tuosta pyöräilijästä, et enää sitä muista 30 sekunnin jälkeen.
Jos ette usko kokeilkaa kotona asiaan minkä unohdatte aina (esim. laitoinko sokeria), sanokaaa (ajatellen) itsellenne "laitoin sokeria" => muistatte sen kauemmin. Ainakin itselleen kannattaa olla rehellinen.
Tämäkin.

Oikeastaan on aika ihmeellistä miten liikenne meidän ihmisten vajavaisilla aivotoiminnalla lopulta toimii. Niitä onnettomuuksia ei kuitenkaan ihan kokoajan tapahdu.
Tämä on yksi niitä asioita, että jos nyt keksittäisiin henkilöautot niin hyvin todennäköisesti ajolupa tulisi vain hyvin harvalle ja valitulle joukolle ja niillekin vasta vaativien kokeiden jälkeen (kuten esim. lentolupa nykyään).

EDIT: Eiköhän myös tähän threadiin postaavat kuskit ole hieman keskimääräistä parempia jo ihan senkin perusteella, kun edes hieman mietitään näitä asioita. Vaikka ei aina samaa mieltä ollakkaan yksityiskohdista. Siellä liikenteessä kun on niitä "tavallisia" ihmisiä, jotka vaan ajaa eivätkä mieti ollenkaan, niin niiden joukostohan sitä varmasti löytyy vielä huonompia ja vaarallisempia kuskeja.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon tulee vielä se meidän 30s lyhytaikaisen muistin käyttö (liittyy aivojen ylikuormituksen estämiseen). Jos jätät itsellesi sanomatta tuosta pyöräilijästä, et enää sitä muista 30 sekunnin jälkeen.
Jos ette usko kokeilkaa kotona asiaan minkä unohdatte aina (esim. laitoinko sokeria), sanokaaa (ajatellen) itsellenne "laitoin sokeria" => muistatte sen kauemmin. Ainakin itselleen kannattaa olla rehellinen.
En tiedä miksi mutta olen hyvin valikoiva muistaja... Pystyn kyllä kuvailemaan kerran näkemäni henkilön yksityiskohtaisesti monta päivää tapaamisen jälkeen mutta muuten välillä hyvä että muistan oman nimeni :D. Noista pyöristä, autoista, ihmisistä yms ja muista tullut huomattua että katsoessa pyörää, autoa, ihmistä, katson samalla minkä tyyppinen pyörä, auto, ihminen tms on kyseessä ja pistän sen merkille ja muistiin. Tuolla saan kaivettua tiedon paremmin ja se pysyy pinnalla pidempään. Aka juurikin tuo saman tyyppinen tekniikka kuin sinun laitoin sokeria esimerkkisi.
 
Tämäkin.

Oikeastaan on aika ihmeellistä miten liikenne meidän ihmisten vajavaisilla aivotoiminnalla lopulta toimii. Niitä onnettomuuksia ei kuitenkaan ihan kokoajan tapahdu.
Tämä on yksi niitä asioita, että jos nyt keksittäisiin henkilöautot niin hyvin todennäköisesti ajolupa tulisi vain hyvin harvalle ja valitulle joukolle ja niillekin vasta vaativien kokeiden jälkeen (kuten esim. lentolupa nykyään).

Hyvin pitkälti auttaa että onnettomuuden välttääkseen yleensä riittää että jompikumpi osapuoli on tilanteen havainnut ja tekee tarvittavat toimenpiteet. Esim. parkkipaikkakolhuja on suhteessa huomattavasti enemmän varmaan juuri sen takia että siellä on yleensä vain se yksi osapuoli ja jos siltä jää jotain huomaamatta niin kolahtaa.
 
Tämäkin.

Oikeastaan on aika ihmeellistä miten liikenne meidän ihmisten vajavaisilla aivotoiminnalla lopulta toimii. Niitä onnettomuuksia ei kuitenkaan ihan kokoajan tapahdu.
Tämä on yksi niitä asioita, että jos nyt keksittäisiin henkilöautot niin hyvin todennäköisesti ajolupa tulisi vain hyvin harvalle ja valitulle joukolle ja niillekin vasta vaativien kokeiden jälkeen (kuten esim. lentolupa nykyään).

EDIT: Eiköhän myös tähän threadiin postaavat kuskit ole hieman keskimääräistä parempia jo ihan senkin perusteella, kun edes hieman mietitään näitä asioita. Vaikka ei aina samaa mieltä ollakkaan yksityiskohdista. Siellä liikenteessä kun on niitä "tavallisia" ihmisiä, jotka vaan ajaa eivätkä mieti ollenkaan, niin niiden joukostohan sitä varmasti löytyy vielä huonompia ja vaarallisempia kuskeja.
Kyllähän siihen tuuriakin paljon tarvitaan. Eikä me tässä edes vieressä valittavasta puolisosta tai radion käytöstä yms. puhuttu.
 
Aika moni kyllä nyt ymmärtää Tuopin sanoman täysin väärin. Minunkin pitää välillä ns. "Muistuttaa" omia aivoja pyrkimään parempaan havainnointiin, etenkin kun kyse on kevyestä liikenteestä ja etenkin näin pimenevänä aikana. Kaikki kun eivät ole vielä polkupyöriinsä valoja hankkineet ja nyt kun katukuvaan on tulleet täällä Oulussakin nämä perkeleen vuokraskuutit, niin pitää tosiaan vähän ennakkoon miettiä, että mistä sellainen skuutti saattaa mahdollisesti suhahtaa 25km/h kulman takaa eteen.

Kukaan meistä ei ole täydellinen, eikä kannata ajatella, että itse olisi. Minä olen ainakin varma siitä, etten missään nimessä ole täydellinen, vaikka kokemusta on kohta miljoona kilometriä ja 16 vuotta taksin ajamista.

Olisi hyvä, että muutkin autoilijat välillä ajattelisivat omaa ajamistansa.
 
Aika moni kyllä nyt ymmärtää Tuopin sanoman täysin väärin. Minunkin pitää välillä ns. "Muistuttaa" omia aivoja pyrkimään parempaan havainnointiin, etenkin kun kyse on kevyestä liikenteestä ja etenkin näin pimenevänä aikana. Kaikki kun eivät ole vielä polkupyöriinsä valoja hankkineet ja nyt kun katukuvaan on tulleet täällä Oulussakin nämä perkeleen vuokraskuutit, niin pitää tosiaan vähän ennakkoon miettiä, että mistä sellainen skuutti saattaa mahdollisesti suhahtaa 25km/h kulman takaa eteen.

Kukaan meistä ei ole täydellinen, eikä kannata ajatella, että itse olisi. Minä olen ainakin varma siitä, etten missään nimessä ole täydellinen, vaikka kokemusta on kohta miljoona kilometriä ja 16 vuotta taksin ajamista.

Olisi hyvä, että muutkin autoilijat välillä ajattelisivat omaa ajamistansa.
Ei väärin as such. Tajuan periaatteen mitä ajat tapaa mutta Tuopin kuvaus on erittäin uhm... Ylitse ampuva ja toivon ettei kuvasta todellisuutta kenelläkään. En toivo ajavani kuskien kanssa jotka eivät vain toteavat etten kykene joten en kunnolla edes yritä vaan ajan alinopeutta kompensoidakseni, kuten tuosta pääasiassa syntyy mielikuva.
 
Eilen taas sateisessa säässä ajellessa sai ihmetellä ihmisten ajatuksenjuoksua. Ei uskalleta ajaa 80km/h alueella yli 70km/h, mutta ei hirvitä roikkua 10m päässä edessä perä pimeänä ajavasta autosta?
 
Eilen taas sateisessa säässä ajellessa sai ihmetellä ihmisten ajatuksenjuoksua. Ei uskalleta ajaa 80km/h alueella yli 70km/h, mutta ei hirvitä roikkua 10m päässä edessä perä pimeänä ajavasta autosta?
Miten joku voi samaa aikaa tehdä molempia? Vai meinaatko että ois pitänyt mennä ohi?
 
Ei uskalleta ajaa 80km/h alueella yli 70km/h, mutta ei hirvitä roikkua 10m päässä edessä perä pimeänä ajavasta autosta?
Tää sama se on talvella kun sataa lunta. Motarilla ei voida käyttää vasenta kaistaa eikä ajaa yli 70km/h koska molemmat olisivat pelottavia asioita. Lopputuloksena liikenne etenee oikeaa kaistaa yhtenäisessä kilometrin mittaisessa possujunassa jossa autojen välit ovat alle 10 metriä, koska siinä ei tokikaan ole mitään pelottavaa tai vaarallista.

Sitten ketjukolarikasassa voidaan ihmetellä porukalla miten tässä näin kävi, vaikka ajettiin niiiiiiiin varovasti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom