Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jo pitkään täällä satakunnassa näkee tulee vastaan kymmeniä autoja pitkät valot päällä päivänvalon aikaan..Eikä millään suostu vaihtaa lyhkäsille. No itellä on xenonit joten saavat maistaa omaa lääkettään
Moottoripyöräilijät ovat harrastaneet pitkät päällä ajelua jo pitkään. Kiitän häikäisemisestä joka kerta valoshow'lla.
 
Nojoo, pitää toki "yrittää" tuolla tavalla aina havainnoida mahdollisimman paljon. Mutta ei siihen oikeasti pysty kovinkaan pitkään ja sinunkin havainnointi on todennäköisesti hyvinkin valikoivaa vaikka luulet havainnoineesi kaiken. Se on vaikea vielä huomata sellaisia asioita, jotka jäivät sinulta huomaamatta, joten et edes tiedä mitä et huomannut.
Pakko kysyä ihan aidosta mielenkiinnosta. Asutko kaupungissa vai jossain landemmalla? Mietin vain että miten ihmeessä kukaan voisi ajaa esim Kehä3:n sisäpuolella tuon kuvailemasi kykenemättömyyteen havainnoida asioita kanssa/vuoksi. Ja kyllä, heitän itsekin tottakai filtterillä asioita samantien pois. Se mitä jää jäljelle on mm. aika pitkälti kaikki mikä liikkuu, liikenteen kannalta tarvittavat asiat kuten liikennemerkit sekä tarkkailen myös tosiaan monin paikoin ns paikoillaan olevaa ympäristöä ei edellä mainittuihin kuuluvia mahdollisia muuttujia havaitakseni. Kaikki tämä pääasiassa Kehä1:n sisäpuolella monin paikoin tunteja putkeen ajellen. Tämän ei pitäisi siis ymmärtääkseni olla sinun mielestäsi mahdollista ja tästä syystä ajat kärjistetysti sen 10kmh että varmasti ehdit havainnoida ne asiat ennen kuin ne ovat jo konepellilläsi?
 
Oliko se tuoppi yks niitä, jotka kertoi ohittelevansa "turhia" ohituksia sen takia, että muuten nukahtaa pitkällä pätkällä rattiin?
 
Pakko kysyä ihan aidosta mielenkiinnosta. Asutko kaupungissa vai jossain landemmalla? Mietin vain että miten ihmeessä kukaan voisi ajaa esim Kehä3:n sisäpuolella tuon kuvailemasi kykenemättömyyteen havainnoida asioita kanssa/vuoksi. Ja kyllä, heitän itsekin tottakai filtterillä asioita samantien pois. Se mitä jää jäljelle on mm. aika pitkälti kaikki mikä liikkuu, liikenteen kannalta tarvittavat asiat kuten liikennemerkit sekä tarkkailen myös tosiaan monin paikoin ns paikoillaan olevaa ympäristöä ei edellä mainittuihin kuuluvia mahdollisia muuttujia havaitakseni. Kaikki tämä pääasiassa Kehä1:n sisäpuolella monin paikoin tunteja putkeen ajellen. Tämän ei pitäisi siis ymmärtääkseni olla sinun mielestäsi mahdollista ja tästä syystä ajat kärjistetysti sen 10kmh että varmasti ehdit havainnoida ne asiat ennen kuin ne ovat jo konepellilläsi?
Mitä luulet saavuttavasi tekemällä olkiukkoja? Ja miksi tämä keskustelu nyt keskittyy minun taitoihini? Ihan samalla tavalla meidän molempien aivot toimivat. Kaikkea ei pysty havaitsemaan ja tämä on aivojen automaattinen toiminto, mitä ei aukottomasti pysty hallitsemaan. Jos et tätä asiaa pysty myöntämään, niin todennäköisesti sinulta jää enemmän asioita huomaamatta. Varsinkin jos ajat paljon ja vielä Kehä3:lla, niin toivoisin että ymmärtäisit tämän asian, ennen kuin jotain sattuu. Varsinkin yhdistettynä siihen kun olet aiemmin kertonut ajavasi "kovaa" silloin kun et "havaitse mitään".
Oliko se tuoppi yks niitä, jotka kertoi ohittelevansa "turhia" ohituksia sen takia, että muuten nukahtaa pitkällä pätkällä rattiin?
En ole. Tuo kuulostaisi siltä mitä Pyrres olisi voinut sanoa.
 
Mitä luulet saavuttavasi tekemällä olkiukkoja? Ja miksi tämä keskustelu nyt keskittyy minun taitoihini? Ihan samalla tavalla meidän molempien aivot toimivat. Kaikkea ei pysty havaitsemaan ja tämä on aivojen automaattinen toiminto, mitä ei aukottomasti pysty hallitsemaan. Jos et tätä asiaa pysty myöntämään, niin todennäköisesti sinulta jää enemmän asioita huomaamatta. Varsinkin jos ajat paljon ja vielä Kehä3:lla, niin toivoisin että ymmärtäisit tämän asian, ennen kuin jotain sattuu. Varsinkin yhdistettynä siihen kun olet aiemmin kertonut ajavasi "kovaa" silloin kun et "havaitse mitään".

En ole. Tuo kuulostaisi siltä mitä Pyrres olisi voinut sanoa.
Ah... I see. I rest my case. Esitän vilpittömän kysymyksen, saan kiertelyä ja kaartelua, syytösten saatteleman.
 
Ah... I see. I rest my case. Esitän vilpittömän kysymyksen, saan kiertelyä ja kaartelua, syytösten saatteleman.
Ei ollu kyllä yhtään vilpitön toi sun kysymys. Ei siihen muuten olis liitetty tollasia olkiukkoja. En vastannut koska sillä ei ole mitään väliä liittyen keskusteluun. Ihan samalla tavalla ihmisten aivot toimii Kehä1:llä ja landella, tai ihan missä vaan. Jos luulet muuta, olet väärässä.
 
Eli toimii täysin väärin. On havainnointikyvyssä vikaa jos näkee autoja ja jalankulkijoita, muttei pyöräilijöitä.
Jos olet autoillut vilkasliikenteisillä paikoilla niin en ymmärrä kantaasi, se on epärealistinen.
Tämä lässytys on aivan turhaa ja tarpeetonta - sekä suorastaan asennevammaista. Tässä keskustellaan siitä miten autoilijoiden tulisi toimia.
Jos 30-40km/ ajava pyöräilijä kuvittelee, että autoilija aina hänet havaitsee... hänellä tosiaan voi olla asennevammakin.
 
Noh, mulla se on mennyt toisin päin. Ehkä sun tosiaan pitäis luovuttaa korttisi jos et vaan kerta kaikkiaan huomaa muita liikenteessä. Tai ajaa hiljempaa vauhtia. Tai ostaa silmälasit.
Kyllähän kokenut autoilija huomaa paljon, mutta aina joskus tulee tilanteita "mistä tuo ilmestyi". Syynä voi olla mm. että "pyöräilijä" kulkee "samalla vauhdilla suhtessa autoon" niin, että jää koko ajan auton tuulilasin tukipalkin taakse piiloon.
Tai tulee auton takaa oikealta puolen ja jää ns. kuolleeseen kulmaan.
Vielä erikseen tilanteet jossa tapahtuu äkillisesti jotain, josta seutaa että autoilija kohdistaa katseensa siihen ja muut ko. tilanteessa tapahtuvat asiat jäävät jopa huomaamatta, ainakin niin, että niihin kerkiäisi reagoida.

Noissa tilanteissa se pyöräiljän suuri vauhti tulee ongelmaksi, koska hänkään ei pysty pysähtymään ilman jarrutusmatkaa.
 
Kyllähän kokenut autoilija huomaa paljon, mutta aina joskus tulee tilanteita "mistä tuo ilmestyi". Syynä voi olla mm. että "pyöräilijä" kulkee "samalla vauhdilla suhtessa autoon" niin, että jää koko ajan auton tuulilasin tukipalkin taakse piiloon.
Tai tulee auton takaa oikealta puolen ja jää ns. kuolleeseen kulmaan.
Vielä erikseen tilanteet jossa tapahtuu äkillisesti jotain, josta seutaa että autoilija kohdistaa katseensa siihen ja muut ko. tilanteessa tapahtuvat asiat jäävät jopa huomaamatta, ainakin niin, että niihin kerkiäisi reagoida.

Noissa tilanteissa se pyöräiljän suuri vauhti tulee ongelmaksi, koska hänkään ei pysty pysähtymään ilman jarrutusmatkaa.
Juurikin näin. Ylläreitä tulee ja siksi ne pitää pyrkiä minimoimaan sen sijaan että lähdettäisiin ajatusmalliin että "en mä pysty joten en edes yritä kunnolla" tai ettei normaali tai jopa huolellinen ja laaja huomioiminen olisi autoilijoille mahdollista. Sen vuoksi itse yritän tässä nyt nimenomaan painottaa sitä näkyvyyttä joka suuntaan ja tilanteiden seuraamista jo ennakkoon (aka esim ajat 500m aiemmin alamäessä fillarin ohi niin muistat sen ja tiedät että se on todennäköisesti tulossa hyvää tahtia siihen samaan risteykseen mistä itse käännyt pyörätien yli jne jne.) ja sitä että pidetään ne silmät auki jotta MINIMOIDAAN ne riskit ilman että täytyy ajaa kuin 80v mummeli joka ei yllä ratin yli (jälleen, kärjistettyä).
 
Juurikin näin. Ylläreitä tulee ja siksi ne pitää pyrkiä minimoimaan sen sijaan että lähdettäisiin ajatusmalliin että "en mä pysty joten en edes yritä kunnolla" tai ettei normaali tai jopa huolellinen ja laaja huomioiminen olisi autoilijoille mahdollista. Sen vuoksi itse yritän tässä nyt nimenomaan painottaa sitä näkyvyyttä joka suuntaan ja tilanteiden seuraamista jo ennakkoon (aka esim ajat 500m aiemmin alamäessä fillarin ohi niin muistat sen ja tiedät että se on todennäköisesti tulossa hyvää tahtia siihen samaan risteykseen mistä itse käännyt pyörätien yli jne jne.) ja sitä että pidetään ne silmät auki jotta MINIMOIDAAN ne riskit ilman että täytyy ajaa kuin 80v mummeli joka ei yllä ratin yli (jälleen, kärjistettyä).
Taas keksit ihan omasta päästäsi väittämiä. Ei täällä kukaan ole väittänyt että "en mä pysty joten en edes yritä kunnolla" tai "ettei normaali tai jopa huolellinen ja laaja huomioiminen olisi autoilijoille mahdollista". Olet nyt ymmärtänyt jotain todella väärin tai lukenut rivien välistä sellaista mitä siellä ei ole.

Riskien minimointiin kuuluu olennaisena osana se, että ymmärtää että aivot eivät aina havainnoi kaikkea. Jos tätä et ota huomioon, niin riskisi ei ole minimoitu. Tämän ymmärtäminen siis ei ole mikään vastuunvapautuskortti vaan meinaa sitä, että havainnointiin pitää käyttää vielä enemmän vaivaa, ei vähemmän tai että olisi ok tämä hyväksyä kuten sä yrität koko ajan väittää.
 
Juurikin näin. Ylläreitä tulee ja siksi ne pitää pyrkiä minimoimaan sen sijaan että lähdettäisiin ajatusmalliin että "en mä pysty joten en edes yritä kunnolla" tai ettei normaali tai jopa huolellinen ja laaja huomioiminen olisi autoilijoille mahdollista. Sen vuoksi itse yritän tässä nyt nimenomaan painottaa sitä näkyvyyttä joka suuntaan ja tilanteiden seuraamista jo ennakkoon (aka esim ajat 500m aiemmin alamäessä fillarin ohi niin muistat sen ja tiedät että se on todennäköisesti tulossa hyvää tahtia siihen samaan risteykseen mistä itse käännyt pyörätien yli jne jne.) ja sitä että pidetään ne silmät auki jotta MINIMOIDAAN ne riskit ilman että täytyy ajaa kuin 80v mummeli joka ei yllä ratin yli (jälleen, kärjistettyä).
Tuohon tulee vielä se meidän 30s lyhytaikaisen muistin käyttö (liittyy aivojen ylikuormituksen estämiseen). Jos jätät itsellesi sanomatta tuosta pyöräilijästä, et enää sitä muista 30 sekunnin jälkeen.
Jos ette usko kokeilkaa kotona asiaan minkä unohdatte aina (esim. laitoinko sokeria), sanokaaa (ajatellen) itsellenne "laitoin sokeria" => muistatte sen kauemmin. Ainakin itselleen kannattaa olla rehellinen.
 
Tuohon tulee vielä se meidän 30s lyhytaikaisen muistin käyttö. Jos jätät itsellesi sanomatta tuosta pyöräilijästä, et enää sitä muista 30 sekunnin jälkeen.
Jos ette usko kokeilkaa kotona asiaan minkä unohdatte aina (esim. laitoinko sokeria), sanokaaa (ajatellen) itsellenne "laitoin sokeria" => muistatte sen kauemmin. Ainakin itselleen kannattaa olla rehellinen.
Tämäkin.

Oikeastaan on aika ihmeellistä miten liikenne meidän ihmisten vajavaisilla aivotoiminnalla lopulta toimii. Niitä onnettomuuksia ei kuitenkaan ihan kokoajan tapahdu.
Tämä on yksi niitä asioita, että jos nyt keksittäisiin henkilöautot niin hyvin todennäköisesti ajolupa tulisi vain hyvin harvalle ja valitulle joukolle ja niillekin vasta vaativien kokeiden jälkeen (kuten esim. lentolupa nykyään).

EDIT: Eiköhän myös tähän threadiin postaavat kuskit ole hieman keskimääräistä parempia jo ihan senkin perusteella, kun edes hieman mietitään näitä asioita. Vaikka ei aina samaa mieltä ollakkaan yksityiskohdista. Siellä liikenteessä kun on niitä "tavallisia" ihmisiä, jotka vaan ajaa eivätkä mieti ollenkaan, niin niiden joukostohan sitä varmasti löytyy vielä huonompia ja vaarallisempia kuskeja.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon tulee vielä se meidän 30s lyhytaikaisen muistin käyttö (liittyy aivojen ylikuormituksen estämiseen). Jos jätät itsellesi sanomatta tuosta pyöräilijästä, et enää sitä muista 30 sekunnin jälkeen.
Jos ette usko kokeilkaa kotona asiaan minkä unohdatte aina (esim. laitoinko sokeria), sanokaaa (ajatellen) itsellenne "laitoin sokeria" => muistatte sen kauemmin. Ainakin itselleen kannattaa olla rehellinen.
En tiedä miksi mutta olen hyvin valikoiva muistaja... Pystyn kyllä kuvailemaan kerran näkemäni henkilön yksityiskohtaisesti monta päivää tapaamisen jälkeen mutta muuten välillä hyvä että muistan oman nimeni :D. Noista pyöristä, autoista, ihmisistä yms ja muista tullut huomattua että katsoessa pyörää, autoa, ihmistä, katson samalla minkä tyyppinen pyörä, auto, ihminen tms on kyseessä ja pistän sen merkille ja muistiin. Tuolla saan kaivettua tiedon paremmin ja se pysyy pinnalla pidempään. Aka juurikin tuo saman tyyppinen tekniikka kuin sinun laitoin sokeria esimerkkisi.
 
Tämäkin.

Oikeastaan on aika ihmeellistä miten liikenne meidän ihmisten vajavaisilla aivotoiminnalla lopulta toimii. Niitä onnettomuuksia ei kuitenkaan ihan kokoajan tapahdu.
Tämä on yksi niitä asioita, että jos nyt keksittäisiin henkilöautot niin hyvin todennäköisesti ajolupa tulisi vain hyvin harvalle ja valitulle joukolle ja niillekin vasta vaativien kokeiden jälkeen (kuten esim. lentolupa nykyään).

Hyvin pitkälti auttaa että onnettomuuden välttääkseen yleensä riittää että jompikumpi osapuoli on tilanteen havainnut ja tekee tarvittavat toimenpiteet. Esim. parkkipaikkakolhuja on suhteessa huomattavasti enemmän varmaan juuri sen takia että siellä on yleensä vain se yksi osapuoli ja jos siltä jää jotain huomaamatta niin kolahtaa.
 
Tämäkin.

Oikeastaan on aika ihmeellistä miten liikenne meidän ihmisten vajavaisilla aivotoiminnalla lopulta toimii. Niitä onnettomuuksia ei kuitenkaan ihan kokoajan tapahdu.
Tämä on yksi niitä asioita, että jos nyt keksittäisiin henkilöautot niin hyvin todennäköisesti ajolupa tulisi vain hyvin harvalle ja valitulle joukolle ja niillekin vasta vaativien kokeiden jälkeen (kuten esim. lentolupa nykyään).

EDIT: Eiköhän myös tähän threadiin postaavat kuskit ole hieman keskimääräistä parempia jo ihan senkin perusteella, kun edes hieman mietitään näitä asioita. Vaikka ei aina samaa mieltä ollakkaan yksityiskohdista. Siellä liikenteessä kun on niitä "tavallisia" ihmisiä, jotka vaan ajaa eivätkä mieti ollenkaan, niin niiden joukostohan sitä varmasti löytyy vielä huonompia ja vaarallisempia kuskeja.
Kyllähän siihen tuuriakin paljon tarvitaan. Eikä me tässä edes vieressä valittavasta puolisosta tai radion käytöstä yms. puhuttu.
 
Aika moni kyllä nyt ymmärtää Tuopin sanoman täysin väärin. Minunkin pitää välillä ns. "Muistuttaa" omia aivoja pyrkimään parempaan havainnointiin, etenkin kun kyse on kevyestä liikenteestä ja etenkin näin pimenevänä aikana. Kaikki kun eivät ole vielä polkupyöriinsä valoja hankkineet ja nyt kun katukuvaan on tulleet täällä Oulussakin nämä perkeleen vuokraskuutit, niin pitää tosiaan vähän ennakkoon miettiä, että mistä sellainen skuutti saattaa mahdollisesti suhahtaa 25km/h kulman takaa eteen.

Kukaan meistä ei ole täydellinen, eikä kannata ajatella, että itse olisi. Minä olen ainakin varma siitä, etten missään nimessä ole täydellinen, vaikka kokemusta on kohta miljoona kilometriä ja 16 vuotta taksin ajamista.

Olisi hyvä, että muutkin autoilijat välillä ajattelisivat omaa ajamistansa.
 
Aika moni kyllä nyt ymmärtää Tuopin sanoman täysin väärin. Minunkin pitää välillä ns. "Muistuttaa" omia aivoja pyrkimään parempaan havainnointiin, etenkin kun kyse on kevyestä liikenteestä ja etenkin näin pimenevänä aikana. Kaikki kun eivät ole vielä polkupyöriinsä valoja hankkineet ja nyt kun katukuvaan on tulleet täällä Oulussakin nämä perkeleen vuokraskuutit, niin pitää tosiaan vähän ennakkoon miettiä, että mistä sellainen skuutti saattaa mahdollisesti suhahtaa 25km/h kulman takaa eteen.

Kukaan meistä ei ole täydellinen, eikä kannata ajatella, että itse olisi. Minä olen ainakin varma siitä, etten missään nimessä ole täydellinen, vaikka kokemusta on kohta miljoona kilometriä ja 16 vuotta taksin ajamista.

Olisi hyvä, että muutkin autoilijat välillä ajattelisivat omaa ajamistansa.
Ei väärin as such. Tajuan periaatteen mitä ajat tapaa mutta Tuopin kuvaus on erittäin uhm... Ylitse ampuva ja toivon ettei kuvasta todellisuutta kenelläkään. En toivo ajavani kuskien kanssa jotka eivät vain toteavat etten kykene joten en kunnolla edes yritä vaan ajan alinopeutta kompensoidakseni, kuten tuosta pääasiassa syntyy mielikuva.
 
Eilen taas sateisessa säässä ajellessa sai ihmetellä ihmisten ajatuksenjuoksua. Ei uskalleta ajaa 80km/h alueella yli 70km/h, mutta ei hirvitä roikkua 10m päässä edessä perä pimeänä ajavasta autosta?
 
Eilen taas sateisessa säässä ajellessa sai ihmetellä ihmisten ajatuksenjuoksua. Ei uskalleta ajaa 80km/h alueella yli 70km/h, mutta ei hirvitä roikkua 10m päässä edessä perä pimeänä ajavasta autosta?
Miten joku voi samaa aikaa tehdä molempia? Vai meinaatko että ois pitänyt mennä ohi?
 
Ei uskalleta ajaa 80km/h alueella yli 70km/h, mutta ei hirvitä roikkua 10m päässä edessä perä pimeänä ajavasta autosta?
Tää sama se on talvella kun sataa lunta. Motarilla ei voida käyttää vasenta kaistaa eikä ajaa yli 70km/h koska molemmat olisivat pelottavia asioita. Lopputuloksena liikenne etenee oikeaa kaistaa yhtenäisessä kilometrin mittaisessa possujunassa jossa autojen välit ovat alle 10 metriä, koska siinä ei tokikaan ole mitään pelottavaa tai vaarallista.

Sitten ketjukolarikasassa voidaan ihmetellä porukalla miten tässä näin kävi, vaikka ajettiin niiiiiiiin varovasti.
 
Miksi takapuskurissa pitää roikkua ja kurkkia. Varsinkin jos edessä on loputon autojono ruuhkan vuoksi.
 
Miten joku voi samaa aikaa tehdä molempia? Vai meinaatko että ois pitänyt mennä ohi?
Tää havainto oli useammalta nelikaistaiselta tieltä. Vasen kaista veti ihan hyvin, mutta oikealla ajeltiin toisten puskureissa kiinni alle rajoituksen. Eli siis ohi olisi kyllä päässyt jos olisi nopeammin halunnut ajaa.

Tuntuu, että tuo turvaväli on monille ihan tuntematon käsite. Kunhan nopeusmittarissa ei ylity nopeusrajoitus ja huonolla säällä mennään jopa sen alle, niin homma on turvallista.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi takapuskurissa pitää roikkua ja kurkkia. Varsinkin jos edessä on loputon autojono ruuhkan vuoksi.
Itse käyn kurkkimassa (en tosin roiku) ihan vain että onko jonoa edessä vai ei+näen tarvittaessa pidemmälle kuin seuraava auto joten pystyn reagoimaan ennen edellä ajavan jarruvalojen syttymistä jos jono akaa jarruttelemaan edellä. Viimeksi tänään tuli Kehä1:llä kuski joka ajoi 70kmh mittarinopeutta 80kmh rajoituksella ilman että edessä mitään jonoa ja oikea kaista veti nopeammin.
 
Onko muissa kaupungeissa havaittavissa ihan yleisesti jokapäiväisessä liikenteessä vilkun käyttämättömyyttä esim. liikenneympyrästä poistuessa? Täällä Etelä-Pohjanmaalla tuo tuntuu olevan enemmän olettamus, kuin virhe että vilkkua ei vahingossakaan näytetä ollenkaan tai ajoissa ympyrästä poistuessa, Pirkanmaalla taas ihan eri homma ja vilkkua käytetään välillä vaikkei olisikaan kääntymässä.. :D Varmaan liikennekin toimisi n. 25% jouhevammin yleisesti, jos ihmiset jaksaisivat näpäyttää tuota vilkkua ajoissa.
 
Onko muissa kaupungeissa havaittavissa ihan yleisesti jokapäiväisessä liikenteessä vilkun käyttämättömyyttä esim. liikenneympyrästä poistuessa? Täällä Etelä-Pohjanmaalla tuo tuntuu olevan enemmän olettamus, kuin virhe että vilkkua ei vahingossakaan näytetä ollenkaan tai ajoissa ympyrästä poistuessa, Pirkanmaalla taas ihan eri homma ja vilkkua käytetään välillä vaikkei olisikaan kääntymässä.. :D Varmaan liikennekin toimisi n. 25% jouhevammin yleisesti, jos ihmiset jaksaisivat näpäyttää tuota vilkkua ajoissa.
About 50/60 miten käytetään PK-seudulla. Tiettyjen merkkien kuskit harvemmin, tietyt enemmän. Tuntuu itse että käytän melkein liikaakin :D. Jotkut jopa tuntuvat hämmentyvät kun käytän vilkkua parkkihalleissa yms.
 
About 50/60 miten käytetään PK-seudulla. Tiettyjen merkkien kuskit harvemmin, tietyt enemmän. Tuntuu itse että käytän melkein liikaakin :D. Jotkut jopa tuntuvat hämmentyvät kun käytän vilkkua parkkihalleissa yms.
Ison Omenan parkkihallissa on parikin pientä kiertoliittymää, missä harva tuntuu ymmärtävän olevansa kiertoliittymässä. Ajetaan suoraan läpi vaan varomatta muita, mutta 50m päässä poistumisrampille menevässä kiertoliittymässä kyllä osataan käyttää vilkkua. Samassa hallissa paikka, missä kolmion takaa oikealle kääntyvät ajavat lähes poikkeuksetta vasemmalle kääntyvän eteen, vaikka tällä ei olekaan kolmiota. Tuossa tosin myös usein ne vasemmalle kääntyvät antavat tilaa niille kolmion takaa tuleville.

Aika moni tuntuu ajavan fiiliksen mukaan ja unohtaa, että liikennemerkkejä katselemalla ei tarvitsisi arpoa väistämissääntöjä.
 
Ison Omenan parkkihallissa on parikin pientä kiertoliittymää, missä harva tuntuu ymmärtävän olevansa kiertoliittymässä. Ajetaan suoraan läpi vaan varomatta muita, mutta 50m päässä poistumisrampille menevässä kiertoliittymässä kyllä osataan käyttää vilkkua. Samassa hallissa paikka, missä kolmion takaa oikealle kääntyvät ajavat lähes poikkeuksetta vasemmalle kääntyvän eteen, vaikka tällä ei olekaan kolmiota. Tuossa tosin myös usein ne vasemmalle kääntyvät antavat tilaa niille kolmion takaa tuleville.

Aika moni tuntuu ajavan fiiliksen mukaan ja unohtaa, että liikennemerkkejä katselemalla ei tarvitsisi arpoa väistämissääntöjä.
Mites Verkkiksen halli missä jengi ei ulos ajaessa tajua väistää oikealta tulevia vaan suhaavat jarruttamatta eteen/päälle.
 
Mites Verkkiksen halli missä jengi ei ulos ajaessa tajua väistää oikealta tulevia vaan suhaavat jarruttamatta eteen/päälle.
Eikö Verkkiksessä (Jätkäsaari) ole oikealta tulevilla kolmio? Siis jos nyt puhutaan samasta kohdasta eli siitä juuri ennen kuin noustaan rampille.

Mutta vaikka ei olisikaan, niin tuo sama ongelma on kaikilla parkkipaikoilla. Oikealta tulevia ei väistetä vaan meininki on se, että jos olet menossa suoraan, oletat olevasi etuajo-oikeutettu.
 
Eikö Verkkiksessä (Jätkäsaari) ole oikealta tulevilla kolmio? Siis jos nyt puhutaan samasta kohdasta eli siitä juuri ennen kuin noustaan rampille.

Mutta vaikka ei olisikaan, niin tuo sama ongelma on kaikilla parkkipaikoilla. Oikealta tulevia ei väistetä vaan meininki on se, että jos olet menossa suoraan, oletat olevasi etuajo-oikeutettu.
Jos oikein muistelen niin ei olisi mutta varuiksi silti otan sen asenteen että ei ole koska eivät nuo sieltä hidasta vaikka olisikin.
 
Kävin lukemassa tuossa linkattua twitterketjua, ei olisi pitänyt. Nyt särkee päätä.

Monelle ei mene kaaliin mitä tarkoittaa "risteävää tietä ylittävä", vaan jankkaavat pyörätien tuossa kuvassa olevan risteävä.
 
Eikö Verkkiksessä (Jätkäsaari) ole oikealta tulevilla kolmio? Siis jos nyt puhutaan samasta kohdasta eli siitä juuri ennen kuin noustaan rampille.

Mutta vaikka ei olisikaan, niin tuo sama ongelma on kaikilla parkkipaikoilla. Oikealta tulevia ei väistetä vaan meininki on se, että jos olet menossa suoraan, oletat olevasi etuajo-oikeutettu.

On siinä kolmiot jokaisella ajoväylällä lukuunottamatta sitä rampille vievää.
 
On siinä kolmiot jokaisella ajoväylällä lukuunottamatta sitä rampille vievää.
Niin siis oliko siinä kolmio kun tulet sieltä viimeisestä väliköstä suoraan ulostulolle? Aka kun ajat sieltä hissistä ulos kävellessä oikeaan laitaan ja ajat sieltä rampille. Onko siltä suunnalta rampille mennessä kolmio vai ei?
 
Niin siis oliko siinä kolmio kun tulet sieltä viimeisestä väliköstä suoraan ulostulolle? Aka kun ajat sieltä hissistä ulos kävellessä oikeaan laitaan ja ajat sieltä rampille. Onko siltä suunnalta rampille mennessä kolmio vai ei?

On, tai ainakin oli vielä kuukausi takaperin.
 
Entiiä ärsyttikö pyöräilijää. Suun liikkeiden perusteella niin teki kun en huomannut häntä hänen kirjavassa asussaan liikennemerkin takaata kun käännyin vasemmalle ja hän ajoi pyörätietä minua vastaan. Jarrutin toki heti kun huomasin ja eiollut tilannetta mitenkään sen kummosemmin. Mutta liekkö hänen pulssinsa nousi rajan yli tai ehti laskea kun jarruttaa piti.
 
On, tai ainakin oli vielä kuukausi takaperin.
No jos on niin hyvä että olen arvioinut etteivät huomioisi kumminkaan. Sen verran usein tullut läheltäpiti tilanteita kun syöksyvät himmaamatta tuohon 0näkyvyyden risteykseen.
 

Muistanko oikein että täälläkin oli joku lähettelemässä aiempaan väistämissääntöjuttuun korjailuja?
En muista tuota, mutta tähän ainakin joku taisi laittaa kun alunperin jutusta sai kuvan, ettei ennen suojatietä tarvitsisi pysähtyä:
 
Entiiä ärsyttikö pyöräilijää. Suun liikkeiden perusteella niin teki kun en huomannut häntä hänen kirjavassa asussaan liikennemerkin takaata kun käännyin vasemmalle ja hän ajoi pyörätietä minua vastaan. Jarrutin toki heti kun huomasin ja eiollut tilannetta mitenkään sen kummosemmin. Mutta liekkö hänen pulssinsa nousi rajan yli tai ehti laskea kun jarruttaa piti.
Luultavasti säikähti mahdollisesti vakavaan loukkaantumiseen johtavaa tilannetta, jonka aiheutit, mutta ehdit kuitenkin viimetipassa estämään. Miksi et havainnoinut väistettäviä ennen kääntymisen aloittamista?
 
Aika moni kyllä nyt ymmärtää Tuopin sanoman täysin väärin.
Tällainen vaikutelma minullekin tuli. Tyylilaji asia erikseen, mutta tuoppihan kuitenkin lähinnä referoi perusoppimäärää. Ei sen pitäisi herättää niin paljon väittelyä.

Minä ainakin luin asian ytimeksi tämän varsin aikaa kestäneen paradigman siitä, että ihmisen havaintotodellisuus on hyvin reikäinen, tai jopa läjä vihjeitä ja snapshotteja. Tähän perustuen kuljettajan tilannetaju on aina epätäydellinen ja asia tulee huomioida kaikessa ajamisessa ja liikennesuunnittelussa. Tunnettuna esimerkkinä moottoripyörä jää helpommin havaitsematta kuin auto. Varomattomuus on yksi asia, mutta tarpeeksi pitkälle syitä miettien ne voidaan jäljittää ihmisapinoiden evoluutioon saakka.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Luultavasti säikähti mahdollisesti vakavaan loukkaantumiseen johtavaa tilannetta, jonka aiheutit, mutta ehdit kuitenkin viimetipassa estämään. Miksi et havainnoinut väistettäviä ennen kääntymisen aloittamista?
Viimetippa oli tästä kaukana. En edes ollut suojatien päällä ollenkaan. Kuten kirjoitin, oli hän liikennemerkin takana sopivasti ja seurasin myös vastaan tulevaa liikennettä.
 
Viimetippa oli tästä kaukana. En edes ollut suojatien päällä ollenkaan. Kuten kirjoitin, oli hän liikennemerkin takana sopivasti ja seurasin myös vastaan tulevaa liikennettä.
Eihän vastapuoli olisi joutunut jarruttamaan tai säikähtänyt, jos olisit hyvissä ajoin ja selvästi osoittanut väistäväsi niin kuin lain mukaan kuuluu tehdä.
 
Aikasemmin tällä viikolla jo pimeän aikaan joku ajoi vastaan täysin pimeällä autolla, vilkku oli ainut mikä näkyi, ei ajovaloja ja perä pimeenä! Katuvalojen varaan jätettyä touhua, itse ajoin paikotellen jopa pitkät päällä, kun joka paikassa ei katuvaloja ollu.
 
Oli melko tuuhea mopoilija liikenteessä. Ajeli hidastamatta ja päätä kääntämättä läpi asuinalueen, jossa on vain tasa-arvoisia risteyksiä. Nopeusrajoitus on tuolla 40 km/h ja mopoilija jätätti autoani koko matkan. Komein temppu tapahtui tietyömaalla. Mopoteini paineli hidastamatta alle kaistan leveyden päässä toisistaan olleiden työmiesten välistä, kuin kyseessä olisi ollut pari elotonta estettä, joiden välistä on hienoa pujotella.
 
Oli melko tuuhea mopoilija liikenteessä. Ajeli hidastamatta ja päätä kääntämättä läpi asuinalueen, jossa on vain tasa-arvoisia risteyksiä. Nopeusrajoitus on tuolla 40 km/h ja mopoilija jätätti autoani koko matkan. Komein temppu tapahtui tietyömaalla. Mopoteini paineli hidastamatta alle kaistan leveyden päässä toisistaan olleiden työmiesten välistä, kuin kyseessä olisi ollut pari elotonta estettä, joiden välistä on hienoa pujotella.
Ei tuon ikäisten aivot käsittele riskejä ollenkaan samalla tavalla kuin yli 25-vuotiaiden. Ja koulutuspuoli menee nurinkurisesti ettei mopokorttia ajaville edes opeteta paljoa mitään. Ei tuossa toiminnassa siis ole mitään yllättävää, on vain seurausta Suomen paskotusta kuljettajaopetuksesta.
 
Ei tuon ikäisten aivot käsittele riskejä ollenkaan samalla tavalla kuin yli 25-vuotiaiden. Ja koulutuspuoli menee nurinkurisesti ettei mopokorttia ajaville edes opeteta paljoa mitään. Ei tuossa toiminnassa siis ole mitään yllättävää, on vain seurausta Suomen paskotusta kuljettajaopetuksesta.
Sen verran pitäisi tulla liikennekasvatusta kotoa päin, että jo ykkösluokkalaisena osaa liikkua turvallisesti liikenteessä. Ainakin sillä tasolla, että katsoo risteyksissä ympärilleen.
 
Sen verran pitäisi tulla liikennekasvatusta kotoa päin, että jo ykkösluokkalaisena osaa liikkua turvallisesti liikenteessä. Ainakin sillä tasolla, että katsoo risteyksissä ympärilleen.
Vaikka sitä kotoa tulisikin, niin edelleenkään lasten aivot ei toimi niin että se menisi perille. Ei vielä pysty ymmärtämään edes miksi pitäisi ymmärtää.
 
Ensin joku vanha akka tuli vastakarvaan pysäköityjen autojen takia, ja jouduin pysähtymään. Seuraavaksi ns. uudenpolven taksikuski teki saman, pakotin peruuttamaan pois edestä. Turvallista matkaa :rofl2:
 
Valoihin hidastaminen valojen edelleen palaessa vihreänä aiheuttanee tuota harrastaville käytösharhan, jossa idiootti luulee, että kannattaa hidastaa, kun kuitenkin vaihtuu. Voi veljet kun hienoa toimintaa ruuhka-ajossa (ei ollut kyse siitä, että risteyksen jälkeinen tieosuus olisi ollut tukossa).
 
Valoihin hidastaminen valojen edelleen palaessa vihreänä aiheuttanee tuota harrastaville käytösharhan, jossa idiootti luulee, että kannattaa hidastaa, kun kuitenkin vaihtuu. Voi veljet kun hienoa toimintaa ruuhka-ajossa (ei ollut kyse siitä, että risteyksen jälkeinen tieosuus olisi ollut tukossa).
Älähän nyt, siinähän saattaa säästää bensaa kun nostaa jalan kaasulta (toki se hyöty voi sitten siinä odotellessa pääosin kadota) ja huoltokorjaamotkin saavat töitä, kun ei jarruttele turhaan ja jarrulevyt pääsee ruostumaan ...

Toinen tossa on, että kun siitä sitten valot jälleen punaisten jälkeen vaihtuvat. Lähdetään liikkeelle yhtä nopeasti kuin mummot rollaattoreilla. Paljon olis tossa tehtävissä asenteen muutoksella liikenteen sujuvoittamiseksi.
 
Valoihin hidastaminen valojen edelleen palaessa vihreänä aiheuttanee tuota harrastaville käytösharhan, jossa idiootti luulee, että kannattaa hidastaa, kun kuitenkin vaihtuu. Voi veljet kun hienoa toimintaa ruuhka-ajossa (ei ollut kyse siitä, että risteyksen jälkeinen tieosuus olisi ollut tukossa).

Oliko sinun tuttuja, siis heidän kyydissä matkaat, vai mistä tiedät.

Tässä kai tilanteita missä valot eivät vaihtuisi ketaisiki/punaisiksi. Eikä siis ennakointia jossa hidastetaan puneisiin valoihin (aloitettu jo vihreiden vielä palaessa).

Ensimmäinen yleensä typerää, jälkimmäinen varsin harvinaista, tai siis ne jotka tuntee jotkin valot noin hyvin, yleensä yrittävät kiiriä jotta kerkiävät edes keltaisilla. (no osa jälkimmäisistä oppii)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
264 955
Viestejä
4 587 658
Jäsenet
75 532
Uusin jäsen
raol_80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom