Toivotaan, ettei onnettomuuksia satu. Kuitenkin suuri osa autoilijoista mieltää suojatien hitaiden kulkijoiden turvaksi.Ei tietenkään. Mutta ihan sama kuin vaikka jos näet mopon niin oletat että se kulkee noin sitä 45kmh tai vähän yli, traktori menee sen 40-60kmh, prätkä voi tulla mitä vauhtia vain, pyörän oletat kulkevan karkeasti tiettyjä nopeuksia, kävelijä kävelee jne jne. Aivoissa pitää olla tietty ennakko-odotus millä vauhdilla jokin kulkine voi liikkua. Vähentää "ai se olikin jo siinä" tyyppisiä ylläreitä ja helpottaa arviointia mihin väliin viitsii tunkea. Itse katon siis jo pyörän tyypistä karkeaa arviota miten sillä ajetaan. Sama prätkissä ja autoissa. Custom tuskin syöttää mutkia putket maata viistäen siinä missä joku supermoto vaan suhaa mutkat jarruttamatta koska mutka ei tunnu moisella miltään. Joku sporttikippo tai tuning kippo on huomattavasti todennäköisempi ajamaan kovempaa kuin perus Kia Rio jne jne.
EDIT: Se tosin on sanottava että spandexeillä tuota sokkona täysillä risteykseen "minä olen etuajo-oikeutettu" tyyliä näkee välillä hälyttävän paljon.
Jos sinne joku paahtaa 30-40km/h ottaa kyllä toivottavasti "tietoisen riskin" tulla ylijajetuksi. Ehkäpä tuossa olisi lainsäätäjälläkin miettimisen paikkaa, varsinkin kun sinne vielä tunkevat sähköpotkulaudatkin.