Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Se, että kolhaistaan parkkihallissa pysäköityä autoa eikä jätetä mitään yhteystietoja kiitos itsekriminointisuojan.

Lopputulemana menee itseltä omavastuu ja menee koko etupuskuri vaihtoon (~3kk vanha auto).
Mahtavuutta parantaa vielä se, että 2010-luvulla rakennettu parkkihalli, eikä ole 100% kamerakattavuutta o_O
 
Se, että kolhaistaan parkkihallissa pysäköityä autoa eikä jätetä mitään yhteystietoja kiitos itsekriminointisuojan.

Lopputulemana menee itseltä omavastuu ja menee koko etupuskuri vaihtoon (~3kk vanha auto).
Mahtavuutta parantaa vielä se, että 2010-luvulla rakennettu parkkihalli, eikä ole 100% kamerakattavuutta o_O

Kauppakeskusten yms parkkihallit on tästä syystä vihoviimeinen paikka, mihin autoani jätän. Kyllähän siinä on puskuri riskisektorilla, kun stressaantuneet perheenisät/-äidit yrittää taitella sitä Dodge caravania pieneen ruutuun ja sieltä pois. Ellei sitten muksut runno auton kylkeä avaamalla oven selälleen.
 
Kauppakeskusten yms parkkihallit on tästä syystä vihoviimeinen paikka, mihin autoani jätän. Kyllähän siinä on puskuri riskisektorilla, kun stressaantuneet perheenisät/-äidit yrittää taitella sitä Dodge caravania pieneen ruutuun ja sieltä pois. Ellei sitten muksut runno auton kylkeä avaamalla oven selälleen.

Harmillisesti työpaikan ainoa pysäköintimahdollisuus, kun kyseessä on tämmöinen toimistokompleksi.
Toki optiona olisi liikkua pyörällä tai julkisilla, mutta ei kiitos.
 
Toki se on käyttäjän vika, mutta kun ennen tilanne oli se, että käyttäjän ei tarvinnut tehdä mitään eli tähän luotiin uusi paikka missä käyttäjä voi mokata. Eli kyllä tässä voi syyttää autonvalmistajia ja lainsäätäjiä.
Autoissa on ollut vuosikymeniä manuaalivaloja, missä käyttäjän pitää ajoonlähtiessä kytkeä valot ja lopettaessa sammuttaa.

Sitten on ollut erilaista automatiikkaa, yksinkertaisimillaan päälle kytketyt valot sammuvat virtojen mukana , sitten näitä, joissa ajossa sytyy jotain, mutta ei välttämättä riittävästi.

Tilanne kärjisty päivänvalojen myötä, kun heikosta automatiikasta haittaa muillekkin ja heikot totetutukset jälleen yleisty.
 
Autoissa on ollut vuosikymeniä manuaalivaloja, missä käyttäjän pitää ajoonlähtiessä kytkeä valot ja lopettaessa sammuttaa.

Sitten on ollut erilaista automatiikkaa, yksinkertaisimillaan päälle kytketyt valot sammuvat virtojen mukana , sitten näitä, joissa ajossa sytyy jotain, mutta ei välttämättä riittävästi.

Tilanne kärjisty päivänvalojen myötä, kun heikosta automatiikasta haittaa muillekkin ja heikot totetutukset jälleen yleisty.
Japanialaisissa ja italialaisissa sen sijaan on ollu tuota keskimmäistä vaihtoehtoa jostain 80-luvulta asti. Näissä nämä nykyajan automaattivalot on vaan objektiivisesti huonommat.

Saksalaisissahan noita manuaalivaloja on perinteisesti ollut. Mutta näissäkin ennen oli parempi, kun suurin osa näilläkin ajavista piti käytännössä aina valoja päällä täällä Suomessa.
 
Me mulkut tullaan siihen taakse ihan vaan sen takia että ympyrässä olis muillakin tilaa eikä tukittais KOKO ympyrää ajamalla 5auton letkassa 5kmh koska jotakuta pelottaa ajaa moisessa :p
Ajan hiljaa siksi, että näytän muille kykeneväni havainnoimaan kaikki muut liikkujat ja noudattamaan väistämisvelvollisuutta mikäli tarvetta.

Mikään ei ole vittumaisempaa kuin ajaa fillarilla ympyrään, josta autot vetää läpi 50km/h. Ei pysty yhtään sanomaan meinaako ne noudattaa väistämisvelvollisuuttaan vai ei - ja usein eivät. Parhaat sankarit oikein lisää vauhtia kun näkevät fillarin, jotta eivät vain joutuisi väistämään.
 
Ajan hiljaa siksi, että näytän muille kykeneväni havainnoimaan kaikki muut liikkujat ja noudattamaan väistämisvelvollisuutta mikäli tarvetta.

Mikään ei ole vittumaisempaa kuin ajaa fillarilla ympyrään, josta autot vetää läpi 50km/h. Ei pysty yhtään sanomaan meinaako ne noudattaa väistämisvelvollisuuttaan vai ei - ja usein eivät. Parhaat sankarit oikein lisää vauhtia kun näkevät fillarin, jotta eivät vain joutuisi väistämään.
Jos pyörää tulossa niin samantien himmaus näkyvästi ja ajoissa niin ei tarvitse fillaristin arpoa :P
 
Autoissa on ollut vuosikymeniä manuaalivaloja, missä käyttäjän pitää ajoonlähtiessä kytkeä valot ja lopettaessa sammuttaa.

Joo, huonoissa autoissa.

Paremmissa autoissa (myös halvoissa) oli vuosikymmeniä ollut valoautomatiikka, ettei tarvinnut.

Tilanne kärjisty päivänvalojen myötä, kun heikosta automatiikasta haittaa muillekkin ja heikot totetutukset jälleen yleisty.

Ne aiemmat toimivat järkevät automatiikat RIKOTTIIN niiltä keiltä ne aiemmin oli.

Homma osattiin tehdä jo 1980-luvulla oikein (ja hyvin halvalla) niin sen tekeminen väärin nykyään on ihan puhdasta typeryyttä.

Typeryyden motivaatio on toki "energiansäästö" mutta kun niiden perävalojen kuluttama teho (eritysesti nykyisellä led-aikakaudella) on niin olematon että siitä säästäminen kertoo vaan todella pahasta suhteellisuudentajuttomuudesta ja keskittymisestä aivan vääriin asioihin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos pyörää tulossa niin samantien himmaus näkyvästi ja ajoissa niin ei tarvitse fillaristin arpoa :p
Ihmetyttää ja ärsyttää kyllä monien tapa hidastaa vasta viime hetkellä. Jos kerran ymmärtää olevansa väistämisvelvollinen ja joutuvansa hidastamaan joka tapauksessa, niin eikö sitä voisi tehdä ajoissa? Eikä kyse ole pelkästä kohteliaisuudesta, vaan laki velvoittaa osoittamaan selvästi ja hyvissä ajoin hidastamalla, että on aikeissa noudattaa väistämisvelvollisuutta. Ehkä se on taas sitä dynaamista ajamista.
 
Ihmetyttää ja ärsyttää kyllä monien tapa hidastaa vasta viime hetkellä. Jos kerran ymmärtää olevansa väistämisvelvollinen ja joutuvansa hidastamaan joka tapauksessa, niin eikö sitä voisi tehdä ajoissa? Eikä kyse ole pelkästä kohteliaisuudesta, vaan laki velvoittaa osoittamaan selvästi ja hyvissä ajoin hidastamalla, että on aikeissa noudattaa väistämisvelvollisuutta. Ehkä se on taas sitä dynaamista ajamista.
Monella tuntuu olevan se että halutaan tulla ns ylikovaa ja siten "pelotella" toinen luopumaan etuajo-oikeidestaan.
 
Ihmetyttää ja ärsyttää kyllä monien tapa hidastaa vasta viime hetkellä. Jos kerran ymmärtää olevansa väistämisvelvollinen ja joutuvansa hidastamaan joka tapauksessa, niin eikö sitä voisi tehdä ajoissa? Eikä kyse ole pelkästä kohteliaisuudesta, vaan laki velvoittaa osoittamaan selvästi ja hyvissä ajoin hidastamalla, että on aikeissa noudattaa väistämisvelvollisuutta. Ehkä se on taas sitä dynaamista ajamista.
Riippuu vähän paikasta, monesti vituttaa kun joku alkaa himmaamaan 50m ennen liikenneympyrää tms vaikka sinne olisi mainiosti kerennyt ajamalla normaalisti, nyt sitten joudutaan pysähtymään ihan vaan kun piti hidastella ennen sitä paikkaa mihin ehkä joutuu pysähtymään.

Eri asia sitten nämä jotka tulee vatasena kolmioristeykseen mistä ei muutenkaan näe mitään ennenkun on pysähtynyt melkein kokonaan.
 
Ai että vihaisit omaa tyyliä. Ei noihin Helsingin lähiöiden medium liikenneympyröihin tarvitse juuri hidastaa edes normi autolla. Vituttaa ajaa ympyrää läpi 15kmh jonkun perässä. Jos ympyrä on tyhjä joka suunnasta ja näkyvyys hyvä niin en jaksa edes himmata 40-50 rahoituksella. Pienissä ajaa luonnollisesti ajamaan hitaampaa mutta ovatkin yleensä 30 alueita muutenkin. Se tosin on sanottava, nuo läpiajettavat kyllä vituttavat välillä kun yrittää liittyä sekaan. Ymmärrän ettei bussi taitu mutta kyllä sen auton pitäisi. Itse siis en koskaan oio noita vaan ajan kuten ympyrän kaista menee. Ja oikojia ei voi edes arvata merkistä tai kuskista kun arvioilta ainakin puolet kuskeista oikoo noissa kotiani lähimmissä ihan miten sattuu.
Useamman kerran olen jarruttanut kolarin välttääkseni. Samoin suojatietä on kiva ylittää kun puskan takaa tulee auto suoraan ja jarruttaa viime tipassa. Osa painaa jopa kaasua tuossa tilanteessa vaikka on jo suojatiellä. Kerran läpsäisin sivulasiin, jarrupoljin löytyi heti.
 
Kauppakeskusten yms parkkihallit on tästä syystä vihoviimeinen paikka, mihin autoani jätän. Kyllähän siinä on puskuri riskisektorilla, kun stressaantuneet perheenisät/-äidit yrittää taitella sitä Dodge caravania pieneen ruutuun ja sieltä pois. Ellei sitten muksut runno auton kylkeä avaamalla oven selälleen.

Ai että kun kotona auto on parkkihallissa ja vieressä olevaan moottoripyörä paikkaan virolaiset survovat autonsa. Yllättäen hieman ahdasta ja huoltoyhtiö ei tee mitään vaikka pitäisi olla ihan yksityiset paikat ja puomin läpi kulku.
 
Riippuu vähän paikasta, monesti vituttaa kun joku alkaa himmaamaan 50m ennen liikenneympyrää tms vaikka sinne olisi mainiosti kerennyt ajamalla normaalisti, nyt sitten joudutaan pysähtymään ihan vaan kun piti hidastella ennen sitä paikkaa mihin ehkä joutuu pysähtymään.

Eri asia sitten nämä jotka tulee vatasena kolmioristeykseen mistä ei muutenkaan näe mitään ennenkun on pysähtynyt melkein kokonaan.
Ei ollut kyse hidastelusta ja valuttelusta, vaan selkeästi hidastamisesta siten, että etuajo-oikeutettu huomaa tulleensa nähdyksi. Ne ovat varsin eri asioita ja usein toisensa poissulkevia. Mistä siitä tasaista vauhtia risteystä kohti valuvasta autosta tietää, aikooko se valua samaa vauhtia risteykseen väistämättä?
 
Se, että kolhaistaan parkkihallissa pysäköityä autoa eikä jätetä mitään yhteystietoja kiitos itsekriminointisuojan.

Lopputulemana menee itseltä omavastuu ja menee koko etupuskuri vaihtoon (~3kk vanha auto).
Mahtavuutta parantaa vielä se, että 2010-luvulla rakennettu parkkihalli, eikä ole 100% kamerakattavuutta o_O
Sama kävi emännälle viikko sitten. Alle 5tkm ajettu auto.
Kun tietäis kuka kolhaisi(ja huomasiko kolhaisuaan itse), saattaisin käydä Jeepillä työntämässä vinssipuskurin hänen auton takapuskurista sisään.
Vaikka omavastuu onkin vain 200e, saa sen eteen reilu päivän tehdä töitä, ja vara-auto pitää ottaa(ei sisältynyt kaskoon).
 
Monella tuntuu olevan se että halutaan tulla ns ylikovaa ja siten "pelotella" toinen luopumaan etuajo-oikeidestaan.

... mikä on hyvin selvästi laitonta toimintaa, koska:

tieliikennelaki sanoi:
Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä.

Mutta tänään kyllä ärsytti toisinpäinen kohteliaisuus: Olin kääntymässä vasemmalle toisen auton takana, pari jalankulkijaa lähestyi suojatietä joka oli käännöksen jälkeen. Edellä oleva auto päätti sitten kesken käännöksen yllättäen pysähtyä vastaantulijoiden kaistalle poikittain odottelemaan niitä jalankulkijoita ja päästääkseen ne yli, vaikka oltaisiin molemmat hyvin ehditty ajaa suojatien yli ennen kuin jalankulkijat saapuvat suojatielle. Ja minä jouduin pysähtymään hänen peräänsä, tukittiin siinä molemmat vastaantulijoiden kaistat sitten.

Onneksi ei juuri silloin sattunut tulemaan ketään vastaan, niitä olisi tilanne varmasti ärsyttänyt aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Sama kävi emännälle viikko sitten. Alle 5tkm ajettu auto.
Kun tietäis kuka kolhaisi(ja huomasiko kolhaisuaan itse), saattaisin käydä Jeepillä työntämässä vinssipuskurin hänen auton takapuskurista sisään.
Vaikka omavastuu onkin vain 200e, saa sen eteen reilu päivän tehdä töitä, ja vara-auto pitää ottaa(ei sisältynyt kaskoon).
Joo vajaa 2500 km täällä mittarissa.
Sijaisauto ois 70€/vrk 50km kilsarajalla Huonolla tuurilla toikin on 2-5 työpäivän homma, riippuen ihan osien saatavuudesta. Onneksi ei oo kaskoon bonusmenetystä.

^Laittakaa kamerat niihin autoihinne eteen ja taakse, sellaiset joissa on parkkimoodi.
Joo, kattelinkin et viitisensataa olis OEM-kamerat + 128 GB MicroSD-kortti. Hajuakaan paljon noiden asennus sit viel kustantaa, varmaan toisen viissatasen... Orkkiskamerat siksi, että toimisivat auton käyttiksen kanssa yksiin.
 
Toi parkkipaikka perseily on kyllä oma hapan lukunsa ajotaidottomien raamatussa. Omaan uuteen sain myös turhan nopeasti kylkikolhuja viereisten ajoneuvojen kuljettajilta. Yhden sain kiinni. Lopun edestä voi ajaa auton 2-3 ruutuun parkkiin. Kerran ei muutkaan osaa pysäköintiä, miksi maksaisin omavastuita muiden sekoilusta. Mieluummin maksan parit parkkisakot.
 
Varmaa karmalla tossakin osansa, ajelen itse tonnin parin 300tkm+ rullatuilla paskoilla ja en ikinä kolhi muiden ovia, mutta empä kyllä ole huomannut että omaankaan autoon olisi tullut niitä lisää. Ei ainakaan mitään törkeitä klommoja.

Sitä odotellessa kun kauppareissun tms aikana joku sankari pysäköi autonsa päin persettä osittain mun auton ruutuun, saattaa olla että lipsahtaa ovi päin, näitä sankareita kun riittää jotka ei ymmärrä mikä on parkkiruutu.
 
^Laittakaa kamerat niihin autoihinne eteen ja taakse, sellaiset joissa on parkkimoodi.
Varmasti olisi hyvä, mutta hintaa voisi tulla sen verran kameroille, että mieluusti maksaa sen omavastuun?
Ja näkeekö kuitenkaan kolhaisijan rekisterinumeroa videolta..
Sekä millainen "titaanien taisto" on edessä, kun alkaa soittelemaan kolhijalle ja vakuutusyhtiöön. Lasketaan kuitenkin emännän kanssa jopa vapaa-ajalle oma arvonsa.

Toki jos on suosituksia/kokemuksia kameroista, niin saa kertoa.
Mieluiten kun olisi ne kaksi kameraa(eteen ja taakse), mutta ottaisi virran vain yhdestä paikkaa.
 
Monella tuntuu olevan se että halutaan tulla ns ylikovaa ja siten "pelotella" toinen luopumaan etuajo-oikeidestaan.
Monesti on myös kyse siitä, että se jalankulkija tai pyöräilijä ei kykene arvioimaan nopeuksien suhdetta samalla lailla kuin autoilija.
Tässä joku kuukausi sitten eräs näytti keskisormea ja meinas tulla iholle. Kun en risteystä ylittäessä jarruttanut vasta kun risteyksen jälkeen ja pysähdyin n. 3m ennen suojatietä.

Toinen on, että autoilija näkee selvästi että kerkiää reilusti ennen kuin se pyöräilijä sinne suojatielle ehtii. Kummankin matka sujuu jouhevasti
 
Monesti on myös kyse siitä, että se jalankulkija tai pyöräilijä ei kykene arvioimaan nopeuksien suhdetta samalla lailla kuin autoilija.
Tässä joku kuukausi sitten eräs näytti keskisormea ja meinas tulla iholle. Kun en risteystä ylittäessä jarruttanut vasta kun risteyksen jälkeen ja pysähdyin n. 3m ennen suojatietä.

Toinen on, että autoilija näkee selvästi että kerkiää reilusti ennen kuin se pyöräilijä sinne suojatielle ehtii. Kummankin matka sujuu jouhevasti
Eipä ne autoilijatkaan toisaalta kykene arvioimaan pyörän tms nopeutta. Pari alamäessä olevaa suojatietä tässä lähellä ja jo maastopyörällä jossa nappulat rullaa niihin ilman polkemista 30kmh+ ja autoilijoista suuri osa mieltää pyörät kulkemaan vain sen mitä perusjamppa polkee jopollaan. Saati jos alla on jotain kapearenkaisempaa katupyörää niin noihin tullaan monesti huomattavasti kovempaa. Tilannenopeus pitäis olla molemmilla kohdallaan mutta etenkin pyörällä jossa joudut itse hankkimaan sen liike-energian takaisin ja tiedät että olet etuajo-oikeutettu tulee helposti ajettua liian kovaa ettei vain joutuisi kelaamaan sitä vauhtia takaisin. Tunnustan itsekin välillä syylistyneeni moiseen haluttomuuteen jarruttaa fillarilla ajaessa. Itsellä on se niin perinteinen autoillessa vihaat (tai no kiroilet kun liian usein tulee reaktiona että vittu taas tuo toinen osapuoli perseilee) pyöräilijöitä, pyöräillessä kävelijöitä ja autoilijoita ja sähköpotkulaudalla taas vihasi kaikkia tasaisen varmasti.

Yksi lisävitutus tältä päivältä on kapeat kadut joille ihmiset eivät osaa ajaa pihoilta. Joko ajetaan kaikkien eteen vaikka näkyvyys olisi hyvä, tukkien kadun pakottaen joko eteen ajaneen tai katua pitkin ajavat peruuttamaan, väistelemään yms. Tänään eräs sankari ajoi isolla pakulla pihasta eteen, tunki pakun keulan kyllä autojen väliin ja taakse jäi rako, mutta rako oli niin kapea ettei siitä saanut edes Fiestaa mahtumaan. Nooh tästä seurasi että kattoikkunan ollessa auki alkoi vanhemman papparaisen huutelu ja käskytys tunkea itseni välistä. Totesin ettei mahdu kyllä millään ja muistutin että pihasta tulevan tulee väistää kadulla olevaa liikennettä ja kuski näytti siltä että on hyvin lähellä räkäistä autoon/naamalle samalla äristen "Nytkö sinä junnu alat vielä liikennesääntöjäkin mulle opettamaan perkele!". Veti pakuaan äkillisesti eteenpäin ja olin jo varma että ajaa tahallaan auton kylkeen mutta veti väliä juuri sen 20-30cm leveämmäksi että mahduin peilit autoihin melkein osuen tunkemaan itseni välistä. Olisin prkl vielä ymmärtänyt jos olisi ollut joku perus henkilöauto josta ei kertakaikkiaan olisi voinut tuosta nähdä mitenkään (pakusta näki autojen yli) että muita autoja on tulossa tai jos olisin ajanut tuossa liian kovaa tms mutta vauhtia oli se reilu 20kmh johtuen juuri siksi että noissa voi tulla ihmistä, koiraa, autoa tms mitä tahansa autojen välistä ja kuski selkeästi näki meikäläisen mutta koki ilmeisesti että isomman oikeudella voi ajaa vaan ja minä väistän johonkin rakoon mitä ei nyt vain ollut saatavilla.
 
Eipä ne autoilijatkaan toisaalta kykene arvioimaan pyörän tms nopeutta.
Eivät he nopeutta arvioikaan, vaan kumpi ehtii ensin. Se on autoilijalle helpompaakin, koska hän saa tuulilasinpyyhkijöistä yms kiintopisteen itselleen, ihan vaan matematiikkaa :) sen tekee enempää miettimättä.
Pari alamäessä olevaa suojatietä tässä lähellä ja jo maastopyörällä jossa nappulat rullaa niihin ilman polkemista 30kmh+ ja autoilijoista suuri osa mieltää pyörät kulkemaan vain sen mitä perusjamppa polkee jopollaan. Saati jos alla on jotain kapearenkaisempaa katupyörää niin noihin tullaan monesti huomattavasti kovempaa.
Joo noita joskus näkee, eivät ilmeisesti ole omasta ja/tai muiden terveydestä huolissaan sen verran huonosti pysähtyvät äkkitilanteessa. Autolla ei saa ajaa kaupungissa kuin 30km/h ja jotkut noista painaa ohi.

Tilannenopeus pitäis olla molemmilla kohdallaan mutta etenkin pyörällä jossa joudut itse hankkimaan sen liike-energian takaisin ja tiedät että olet etuajo-oikeutettu tulee helposti ajettua liian kovaa ettei vain joutuisi kelaamaan sitä vauhtia takaisin. Tunnustan itsekin välillä syylistyneeni moiseen haluttomuuteen jarruttaa fillarilla ajaessa. Itsellä on se niin perinteinen autoillessa vihaat (tai no kiroilet kun liian usein tulee reaktiona että vittu taas tuo toinen osapuoli perseilee) pyöräilijöitä, pyöräillessä kävelijöitä ja autoilijoita ja sähköpotkulaudalla taas vihasi kaikkia tasaisen varmasti.
Itselläni ei tulis mieleenikään riskeerata menemällä pyörällä risteykseen hiljentämättä.
Yksi lisävitutus tältä päivältä on kapeat kadut joille ihmiset eivät osaa ajaa pihoilta. Joko ajetaan kaikkien eteen vaikka näkyvyys olisi hyvä, tukkien kadun pakottaen joko eteen ajaneen tai katua pitkin ajavat peruuttamaan, väistelemään yms.
Sitä on vaan käytänössä pakko tunkea se auton keula sinne vaikka ei näe mitään. Pihakaduiltakin risteyksiä, jossa ei näe ja jos sieltä 30Km/h pyörä tulee...toivotan onnea sairaalareissuun. Huono suunnittelua tien pitäjiltä.

Espoossa on vesihiihtokeidas sieltä kun astuu jalkakäytävälle pyöräilijä saattaa ajaa päällesi alamäkeen kovalla vauhdilla, on siinä varotuskylttikin, jonka siis huomasin vasta sen jälkeen kun olin vähällä jäädä alle.
Tänään eräs sankari ajoi isolla pakulla pihasta eteen, tunki pakun keulan kyllä autojen väliin ja taakse jäi rako, mutta rako oli niin kapea ettei siitä saanut edes Fiestaa mahtumaan. Nooh tästä seurasi että kattoikkunan ollessa auki alkoi vanhemman papparaisen huutelu ja käskytys tunkea itseni välistä. Totesin ettei mahdu kyllä millään ja muistutin että pihasta tulevan tulee väistää kadulla olevaa liikennettä ja kuski näytti siltä että on hyvin lähellä räkäistä autoon/naamalle samalla äristen "Nytkö sinä junnu alat vielä liikennesääntöjäkin mulle opettamaan perkele!". Veti pakuaan äkillisesti eteenpäin ja olin jo varma että ajaa tahallaan auton kylkeen mutta veti väliä juuri sen 20-30cm leveämmäksi että mahduin peilit autoihin melkein osuen tunkemaan itseni välistä. Olisin prkl vielä ymmärtänyt jos olisi ollut joku perus henkilöauto josta ei kertakaikkiaan olisi voinut tuosta nähdä mitenkään (pakusta näki autojen yli) että muita autoja on tulossa tai jos olisin ajanut tuossa liian kovaa tms mutta vauhtia oli se reilu 20kmh johtuen juuri siksi että noissa voi tulla ihmistä, koiraa, autoa tms mitä tahansa autojen välistä ja kuski selkeästi näki meikäläisen mutta koki ilmeisesti että isomman oikeudella voi ajaa vaan ja minä väistän johonkin rakoon mitä ei nyt vain ollut saatavilla.
En ehkä aivan hahmottanut, mutta jos halusi sinne jonon väliin ja oli kiire... noihin kun sattuu kaksi kovakalloista kolisee ja "etuajo-oikeuteen" vaikuttaa myös auton arvo... halvalla yleensä ensin :) Noissa pitäisi sitä malttia itseltä löytyä.
 
Eivät he nopeutta arvioikaan, vaan kumpi ehtii ensin. Se on autoilijalle helpompaakin, koska hän saa tuulilasinpyyhkijöistä yms kiintopisteen itselleen, ihan vaan matematiikkaa :) sen tekee enempää miettimättä.

Joo noita joskus näkee, eivät ilmeisesti ole omasta ja/tai muiden terveydestä huolissaan sen verran huonosti pysähtyvät äkkitilanteessa. Autolla ei saa ajaa kaupungissa kuin 30km/h ja jotkut noista painaa ohi.


Itselläni ei tulis mieleenikään riskeerata menemällä pyörällä risteykseen hiljentämättä.

Sitä on vaan käytänössä pakko tunkea se auton keula sinne vaikka ei näe mitään. Pihakaduiltakin risteyksiä, jossa ei näe ja jos sieltä 30Km/h pyörä tulee...toivotan onnea sairaalareissuun. Huono suunnittelua tien pitäjiltä.

Espoossa on vesihiihtokeidas sieltä kun astuu jalkakäytävälle pyöräilijä saattaa ajaa päällesi alamäkeen kovalla vauhdilla, on siinä varotuskylttikin, jonka siis huomasin vasta sen jälkeen kun olin vähällä jäädä alle.

En ehkä aivan hahmottanut, mutta jos halusi sinne jonon väliin ja oli kiire... noihin kun sattuu kaksi kovakalloista kolisee ja "etuajo-oikeuteen" vaikuttaa myös auton arvo... halvalla yleensä ensin :) Noissa pitäisi sitä malttia itseltä löytyä.
Kyllä sen autoilijankin on parempi hiukan yrittää hahmottaa toisen nopeutta jotta osaa arvioida mm. juurikin onko fillari tulossa millä asenteella tilanteeseen, onko sillä edes teoreettisia mahdollisuuksia pysähtyä, onko sinulla mahdollisuus pysähtyä ennen kuin fillari on jo omalla kohdalla yms yms.

Ja fillari kyllä pysähtyy hyvillä renkailla ja hyvillä jarruilla ihan yhtä nopeasti kuin moottorisoitu kaksipyöräinen tai jopa paremmin jos oikeasti hyvät renkaat yms. Sen takia sitä tuleekin helposti itse ehkä otettua vapauksia välillä tietäen ettei pitäisi. Tietää että ehtii saada sen kyllä pysähdyksiin ennen risteysä jos tarve on tai ainakin vetää pyörä pahimmassa tapauksessa poikittain/pusikkoon tms mutta aika kovaa sitä on jokunen kerta tultu risteystä kohti/yli. Fillarilla kuten muillakin vain pitää osata pitää silmät auki kaikkeen mikä liikkuu ja myös asioihin mitkä eivät liiku (esim ihminen autossa=auton ovi auki eteen, ihmisiä jalkakäytävällä=äkkiä ylitetäänkin tietä koska suojatiet vaan kadun päissä tms...).

Ja kuten sanottua henkilöautolla tuon keulan työntämisen väliin ymmärtää koska muutakaan vaihtoehtoa vain ei ole. Osa vain vetää suoraan hidastamatta tielle (ei MITÄÄN hajua mitä kuvittelevat että ennenpitkää tapahtuu. Tuo paku nyt vain sattui olemaan sitä suurinta mallia mikä ei ole kuorma-auto joten näki oikein nätisti autojen yli yms. Ei ollut siis jonoa vaan minä ajamassa katua pitkin autoja molemmilla puolilla ja vain yksi auto mahtuu ajamaan välistä. Paku päätti vetää autoni hyvin nähden pihalta eteen (pää/katse autoani kohti, omassa autossa putkisto ja softa ja sport modessa joten varsin helppo kuulla pakukuskin avoimesta ikkunasta yms) ja odottaen ilmeisesti että pysähdyn ja pakitan koska hänellä on isompi auto ja kun näki etten väistänyt niin veti sen keulansa sinne sivuun mutta sen verran vähän että kuvailemani episodi syntyi. Jos olisin malttamaton ollut niin olisi korottanut ääntä tai edes muuttanut äänenpainoa agressiivisemmaksi mutta ihan neutraalilla raon riittämättömyyden mainitsemisella ja muistutuksella väistämisvelvollisuuksista mentiin. Olisi tuosta videokin dashcamissä mutta sen verran lähellä kotia sattui etten viitsi alkaa julkisesti laittamaan jakoon.
 
Kyllä sen autoilijankin on parempi hiukan yrittää hahmottaa toisen nopeutta jotta osaa arvioida mm. juurikin onko fillari tulossa millä asenteella tilanteeseen, onko sillä edes teoreettisia mahdollisuuksia pysähtyä, onko sinulla mahdollisuus pysähtyä ennen kuin fillari on jo omalla kohdalla yms yms.

Ja fillari kyllä pysähtyy hyvillä renkailla ja hyvillä jarruilla ihan yhtä nopeasti kuin moottorisoitu kaksipyöräinen tai jopa paremmin jos oikeasti hyvät renkaat yms. Sen takia sitä tuleekin helposti itse ehkä otettua vapauksia välillä tietäen ettei pitäisi. Tietää että ehtii saada sen kyllä pysähdyksiin ennen risteysä jos tarve on tai ainakin vetää pyörä pahimmassa tapauksessa poikittain/pusikkoon tms mutta aika kovaa sitä on jokunen kerta tultu risteystä kohti/yli. Fillarilla kuten muillakin vain pitää osata pitää silmät auki kaikkeen mikä liikkuu ja myös asioihin mitkä eivät liiku (esim ihminen autossa=auton ovi auki eteen, ihmisiä jalkakäytävällä=äkkiä ylitetäänkin tietä koska suojatiet vaan kadun päissä tms...).

Ja kuten sanottua henkilöautolla tuon keulan työntämisen väliin ymmärtää koska muutakaan vaihtoehtoa vain ei ole. Osa vain vetää suoraan hidastamatta tielle (ei MITÄÄN hajua mitä kuvittelevat että ennenpitkää tapahtuu. Tuo paku nyt vain sattui olemaan sitä suurinta mallia mikä ei ole kuorma-auto joten näki oikein nätisti autojen yli yms. Ei ollut siis jonoa vaan minä ajamassa katua pitkin autoja molemmilla puolilla ja vain yksi auto mahtuu ajamaan välistä. Paku päätti vetää autoni hyvin nähden pihalta eteen (pää/katse autoani kohti, omassa autossa putkisto ja softa ja sport modessa joten varsin helppo kuulla pakukuskin avoimesta ikkunasta yms) ja odottaen ilmeisesti että pysähdyn ja pakitan koska hänellä on isompi auto ja kun näki etten väistänyt niin veti sen keulansa sinne sivuun mutta sen verran vähän että kuvailemani episodi syntyi. Jos olisin malttamaton ollut niin olisi korottanut ääntä tai edes muuttanut äänenpainoa agressiivisemmaksi mutta ihan neutraalilla raon riittämättömyyden mainitsemisella ja muistutuksella väistämisvelvollisuuksista mentiin. Olisi tuosta videokin dashcamissä mutta sen verran lähellä kotia sattui etten viitsi alkaa julkisesti laittamaan jakoon.
Kyllähän autoilija parhaansa tekee/katsoo mutta, jos siinä on muuta liikennettä se huomio voi kiinnittyä niihin ja yleensähän se katse sinne isomman (vaaran) suuntaan hakeutuu. Eikä pyöräilijän oleteta kulkevan 30km/h.

Ehkä hän siinä mietti muita asioita ja ajo meni ns. "rutiinilla" olettaen isomman auton olevan itselle turvallinen ja muiden väistävän. Itse kun varoo, niin pääsee vähemmällä vaikka oikeassa olisikin.
 
Kyllähän autoilija parhaansa tekee/katsoo mutta, jos siinä on muuta liikennettä se huomio voi kiinnittyä niihin ja yleensähän se katse sinne isomman (vaaran) suuntaan hakeutuu. Eikä pyöräilijän oleteta kulkevan 30km/h.

Ehkä hän siinä mietti muita asioita ja ajo meni ns. "rutiinilla" olettaen isomman auton olevan itselle turvallinen ja muiden väistävän. Itse kun varoo, niin pääsee vähemmällä vaikka oikeassa olisikin.
Nyt nyt nyt... pistäpä kalibraatio oikeasti pyöristä uusiksi. Tulee vielä meinaan vahingossa pahaa jälkeä jos oletat että kaikki ajavat sen 15kmh alepapyörällä pienessä pierussa huojuen. Itse nakutan matka-ajoa helvetin painavalla täysjousto maasturilla, nappulat alla, painava reppu selässä keskinopeuden ollessa yli 25kmh, pysähdykset mukaanlukien. Kelaa miten paljon kovempaa kevyellä pyörällä kapeilla renkailla pääsee ns "oikea" pyöräilijä. Pyöräilijöitä kun on kahta kolmea kategoriaa, perus jopoilijat joita pitää varoa koska niistä ei ikinä tiedä mitä tekevät, spandexit joita pitää varoa koska ajavat aina kuin omistaisivat tien, vauhtia löytyy 40kmh+ tasaisella (kyllä, yritin joskus pysyä yhden perässä sillä hetkellä rajoittamattomalla sähköpotkulaudalla ihan mielenkiinnosta ja nopeus piti nostaa 40kmh yli että ei karkaisi samantien) ja jarruja heiltä ei löydy ja itseni kaltaiset ihan ok tikissä olevat aka tarvittaessa nopealiikkeiset mutta sitä ei voi oikein päätellä joko laitteista/varusteista/vaatteista mutta kulkineena on yleensä joku semi ok maastopyörä tai gravelbike.
 
Nyt nyt nyt... pistäpä kalibraatio oikeasti pyöristä uusiksi. Tulee vielä meinaan vahingossa pahaa jälkeä jos oletat että kaikki ajavat sen 15kmh alepapyörällä pienessä pierussa huojuen. Itse nakutan matka-ajoa helvetin painavalla täysjousto maasturilla, nappulat alla, painava reppu selässä keskinopeuden ollessa yli 25kmh, pysähdykset mukaanlukien. Kelaa miten paljon kovempaa kevyellä pyörällä kapeilla renkailla pääsee ns "oikea" pyöräilijä. Pyöräilijöitä kun on kahta kolmea kategoriaa, perus jopoilijat joita pitää varoa koska niistä ei ikinä tiedä mitä tekevät, spandexit joita pitää varoa koska ajavat aina kuin omistaisivat tien, vauhtia löytyy 40kmh+ tasaisella (kyllä, yritin joskus pysyä yhden perässä sillä hetkellä rajoittamattomalla sähköpotkulaudalla ihan mielenkiinnosta ja nopeus piti nostaa 40kmh yli että ei karkaisi samantien) ja jarruja heiltä ei löydy ja itseni kaltaiset ihan ok tikissä olevat aka tarvittaessa nopealiikkeiset mutta sitä ei voi oikein päätellä joko laitteista/varusteista/vaatteista mutta kulkineena on yleensä joku semi ok maastopyörä tai gravelbike.

Oli kulkuneuvo mikä tahansa, niin et sä voi silmät kiinni vetää sitä omaa vauhtias eteenpäin oli edessä mitä tahansa ja oli kuka tahansa väistämisvelvollinen.
 
Oli kulkuneuvo mikä tahansa, niin et sä voi silmät kiinni vetää sitä omaa vauhtias eteenpäin oli edessä mitä tahansa ja oli kuka tahansa väistämisvelvollinen.
Ei tietenkään. Mutta ihan sama kuin vaikka jos näet mopon niin oletat että se kulkee noin sitä 45kmh tai vähän yli, traktori menee sen 40-60kmh, prätkä voi tulla mitä vauhtia vain, pyörän oletat kulkevan karkeasti tiettyjä nopeuksia, kävelijä kävelee jne jne. Aivoissa pitää olla tietty ennakko-odotus millä vauhdilla jokin kulkine voi liikkua. Vähentää "ai se olikin jo siinä" tyyppisiä ylläreitä ja helpottaa arviointia mihin väliin viitsii tunkea. Itse katon siis jo pyörän tyypistä karkeaa arviota miten sillä ajetaan. Sama prätkissä ja autoissa. Custom tuskin syöttää mutkia putket maata viistäen siinä missä joku supermoto vaan suhaa mutkat jarruttamatta koska mutka ei tunnu moisella miltään. Joku sporttikippo tai tuning kippo on huomattavasti todennäköisempi ajamaan kovempaa kuin perus Kia Rio jne jne.

EDIT: Se tosin on sanottava että spandexeillä tuota sokkona täysillä risteykseen "minä olen etuajo-oikeutettu" tyyliä näkee välillä hälyttävän paljon.
 
Ei tietenkään. Mutta ihan sama kuin vaikka jos näet mopon niin oletat että se kulkee noin sitä 45kmh tai vähän yli, traktori menee sen 40-60kmh, prätkä voi tulla mitä vauhtia vain, pyörän oletat kulkevan karkeasti tiettyjä nopeuksia, kävelijä kävelee jne jne. Aivoissa pitää olla tietty ennakko-odotus millä vauhdilla jokin kulkine voi liikkua. Vähentää "ai se olikin jo siinä" tyyppisiä ylläreitä ja helpottaa arviointia mihin väliin viitsii tunkea. Itse katon siis jo pyörän tyypistä karkeaa arviota miten sillä ajetaan. Sama prätkissä ja autoissa. Custom tuskin syöttää mutkia putket maata viistäen siinä missä joku supermoto vaan suhaa mutkat jarruttamatta koska mutka ei tunnu moisella miltään. Joku sporttikippo tai tuning kippo on huomattavasti todennäköisempi ajamaan kovempaa kuin perus Kia Rio jne jne.

EDIT: Se tosin on sanottava että spandexeillä tuota sokkona täysillä risteykseen "minä olen etuajo-oikeutettu" tyyliä näkee välillä hälyttävän paljon.
Toivotaan, ettei onnettomuuksia satu. Kuitenkin suuri osa autoilijoista mieltää suojatien hitaiden kulkijoiden turvaksi.
Jos sinne joku paahtaa 30-40km/h ottaa kyllä toivottavasti "tietoisen riskin" tulla ylijajetuksi. Ehkäpä tuossa olisi lainsäätäjälläkin miettimisen paikkaa, varsinkin kun sinne vielä tunkevat sähköpotkulaudatkin.
 
Toivotaan, ettei onnettomuuksia satu. Kuitenkin suuri osa autoilijoista mieltää suojatien hitaiden kulkijoiden turvaksi.
Jos sinne joku paahtaa 30-40km/h ottaa kyllä toivottavasti "tietoisen riskin" tulla ylijajetuksi. Ehkäpä tuossa olisi lainsäätäjälläkin miettimisen paikkaa, varsinkin kun sinne vielä tunkevat sähköpotkulaudatkin.
Ihan siis jo suojatien lähestymistä ajoin takaa. Eli se kun katsot kuskin penkiltä risteystä lähestyvää ajoneuvoa ja pikaisesti teet karkean arvion miten kovaa tuo voisi tulla ja jos tuossa katsot että esim kävelijä on vielä x matkan päässä joten ei ehdi mitenkään alle kun taas jos arvioit esim pyöräilijää tuo nopeuden hahmottaminen voi olla huomattavasti vaikeampaa ja siksi pitää tajuta että pyörä voi lähestyä risteystä huomattavasti kovempaa kuin moni tuntuu ajattelevan.
 
Ihan siis jo suojatien lähestymistä ajoin takaa. Eli se kun katsot kuskin penkiltä risteystä lähestyvää ajoneuvoa ja pikaisesti teet karkean arvion miten kovaa tuo voisi tulla ja jos tuossa katsot että esim kävelijä on vielä x matkan päässä joten ei ehdi mitenkään alle kun taas jos arvioit esim pyöräilijää tuo nopeuden hahmottaminen voi olla huomattavasti vaikeampaa ja siksi pitää tajuta että pyörä voi lähestyä risteystä huomattavasti kovempaa kuin moni tuntuu ajattelevan.
Joo ymmärsin, mutta toivon todella pyöräilijöiden ymmärtävän kuinka "hullun rohkeaa" on tulla kovalla vaudilla suojatielle. Jos et ole siinä autoilijan näkökentässä ja hän varoo muita autoja ja liikkujia... sitä vaan ajaa päälle vaikka ei niin tarkoituksella teekkään.
 
Ihan siis jo suojatien lähestymistä ajoin takaa. Eli se kun katsot kuskin penkiltä risteystä lähestyvää ajoneuvoa ja pikaisesti teet karkean arvion miten kovaa tuo voisi tulla ja jos tuossa katsot että esim kävelijä on vielä x matkan päässä joten ei ehdi mitenkään alle kun taas jos arvioit esim pyöräilijää tuo nopeuden hahmottaminen voi olla huomattavasti vaikeampaa ja siksi pitää tajuta että pyörä voi lähestyä risteystä huomattavasti kovempaa kuin moni tuntuu ajattelevan.

Niin ja samalla pitää pyöräilijän ymmärtää että ei voi alamäkeen lasketella 40km/h ja olettaa että autoilija siinä sekunnissa hoksaa kuinka lujaa sieltä oikein tullaan. Yhteispeliä katsos, sillä pääsee pitkälle eikä tartte myöhemmin herätä sairaalasta vaikka kuinka oikeassa olisikin ollut.
 
Niin ja samalla pitää pyöräilijän ymmärtää että ei voi alamäkeen lasketella 40km/h ja olettaa että autoilija siinä sekunnissa hoksaa kuinka lujaa sieltä oikein tullaan. Yhteispeliä katsos, sillä pääsee pitkälle eikä tartte myöhemmin herätä sairaalasta vaikka kuinka oikeassa olisikin ollut.
As said, itse ymmärrän tuon oikein hyvin kun suhaan fillarilla, sähköpotkulaudalla kuin autollakin. Moni vain joillakin noista ajava ei vain tajua sitä miten mikäkin laite kulkee tai käyttäytyy.

EDIT: Tarkennuksena vielä tuohon miten pitää arvioida myös minkälainen kulkine jollakin on alla (minkä tyyppinen/mallinen pyörä, mopo, auto jne). Itse esim joudun omalla kipolla olemaan varuillani ettei jengi tajua että saatankin valoista/risteyksestä lähtiessä ollakin yhä siinä rinnalla enkä kaukana takana vaikka olisin kiihdyttänyt vain puolella kaasulla kun ajattelevat ehtivänsä kiihdyttää eteen jotta voivat vaihtaa kaistaa eteeni eivätkä taakseni. Tämä sen takia että kippo on vain Fiesta joka ei juuri perusmallista muodoiltaan yms eroa joten helppoa missata että kyseessä on se tehomalli siinä missä vaikka V8 Mustangin (tai joku muu ärhäkämmän näköinen/kuuloinen kippo) nähdessään moni on heti siinä ajatuksessa että tuon eteen on turha yrittää vaan jättäydytään taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Onko sähköpotkulaudalla tms hilppeellä kulkija jalankulkija vai rinnastuuko pyöräilijään? Risteyksissä tms suojatien jatkeellahan näitä toki väistetään, mutta mites sitten ne tilanteet kun autoilija ajaa etuajo oikeutettuna suoraan suojatien yli, jolloin esim. pyöräilijän kuuluu väistää ellei taluta?
 
Onko sähköpotkulaudalla tms hilppeellä kulkija jalankulkija vai rinnastuuko pyöräilijään? Risteyksissä tms suojatien jatkeellahan näitä toki väistetään, mutta mites sitten ne tilanteet kun autoilija ajaa etuajo oikeutettuna suoraan suojatien yli, jolloin esim. pyöräilijän kuuluu väistää ellei taluta?
Pyöräilijän säännöt yli 15km/h kulkevilla laitteilla.
 
Pyöräilijän säännöt yli 15km/h kulkevilla laitteilla.
Tästähän tuleekin mielenkiintoisia tilanteita, kun nuo Tierit sun muut saattavat alueen ja kellonajan mukaan mennä ihan mitä vain nopeutta väliltä 10-25km/h. Tulkitaanko laite yli 15km/h kulkevaksi, jos se on ohjelmallisesti rajoitettu menemään hitaammin? Eli onko määräävä tekijä se teoreettinen maksiminopeus?
 
Tästähän tuleekin mielenkiintoisia tilanteita, kun nuo Tierit sun muut saattavat alueen ja kellonajan mukaan mennä ihan mitä vain nopeutta väliltä 10-25km/h. Tulkitaanko laite yli 15km/h kulkevaksi, jos se on ohjelmallisesti rajoitettu menemään hitaammin? Eli onko määräävä tekijä se teoreettinen maksiminopeus?
"Toisessa luokassa ovat kevyet sähköajoneuvot kuten juuri sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h."
 
"Toisessa luokassa ovat kevyet sähköajoneuvot kuten juuri sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h."
Tämä juuri on se tulkinnanvaraiseksi jäävä juttu. Etenkin kun tuo lainaus ei ole lakitekstiä ja on muutenkin hyvin heikosti muotoiltu.

Ohjelmallisesti rajoitettuja ovat ne jalankulkua avustavaksi luokiteltavat hitaat laitteetkin, siis oletuksena yleensä. Olisi ollut ihan fiksua rajoittaa kännipotkulaudat hitaimmillaan noin 17 km/h, jolloin mitään epäselvyyttä ei voisi syntyä.
 
Näissä paikoissa on kyllä yleensä kolmio, joka tarkoittaa, että kaikkea risteävää liikennettä pitää väistää. Ei se suojatie sinänsä merkitse mitään.
Kelasin viestejä takaisin päin hahmottaakseni mistä näistä paikosita puhutaan.

Kirto/liikenne ympyrästä kai lähti, jos postuessa ei kärkikolmiota.

Muuta suojatien edessä on kärkikolmio tai ei ole, ja vaikka olisikin niin ei suojatiellä yleensä menee jalankulkijoita ja pyörätien jatkeella polkupyöräilijöitä. Voi sieltä toki tulla monelaista ajoneuvoa hurjallakkin nopeudella, mutta ihan kaikkeen ei yleensä varauduta, jos ei jotain merkkejä sellaisesta.

Kolmio kai vielä nykyäänkin voi olla siellä kevyenliikenteen väylällä.

Polkupyörän saa toki lihasvoimalla kulkeen lujaakin, mutta ilman lihasvoimaa "polkypyörillä" taitaa se 25 katto olla lähellä totuutta, eikä sekään tarkoita että joka kohtaa olisi hyvä tilanne nopeus.

Autoilija luonollisesti arvioi eri ajoneuvojen mahdollisia nopeuksia, vähän riippuen asennosta, värityksestä, asustuksesta, kypäräkamerasta jne.
 
Tämä juuri on se tulkinnanvaraiseksi jäävä juttu. Etenkin kun tuo lainaus ei ole lakitekstiä ja on muutenkin hyvin heikosti muotoiltu.

Ohjelmallisesti rajoitettuja ovat ne jalankulkua avustavaksi luokiteltavat hitaat laitteetkin, siis oletuksena yleensä. Olisi ollut ihan fiksua rajoittaa kännipotkulaudat hitaimmillaan noin 17 km/h, jolloin mitään epäselvyyttä ei voisi syntyä.
kai se on se rakenteellinen nopeus silti mikä vaikuttaa, esim 50cc mopo on mopo vaikka kulkis max30
 
kai se on se rakenteellinen nopeus silti mikä vaikuttaa, esim 50cc mopo on mopo vaikka kulkis max30
Vaan moni noista laillisista sähköpotkulaudoista on vain ohjelmallisesti rajoitettu. Samoin kun mopoissa on rajottimet ja muuttuvat laillisiksi. Olisi legit mielenkiintoista tietää mihin kategoriaan nuo vuokralaudat lasketaan 15kmh rajoituksen ollessa voimassa. Normaalisti ilman rajoitusta rinnastetaan polkupyörään mutta mites kun rajoitin on päällä.
 
Näissä paikoissa on kyllä yleensä kolmio, joka tarkoittaa, että kaikkea risteävää liikennettä pitää väistää. Ei se suojatie sinänsä merkitse mitään.
Sinne suojatielle tullaan myös autolla risteyksestä päin (eli sieltä etuajo-oikeutetulta alueelta) ja autoilijan resurssit hahmottaa mitä ko. tilanteessa tapahtuu ovat rajalliset... siihen kun tulee vielä pyöräilijä 30-40km/h.
Minusta pyöräilijä ottaa tuolloin hullun riskin.
Yleensä autoilija seuraan noissa tilanteissa muita autoja ja jalankulkijoita... minusta pyöräilijöitä pitää asiasta varoittaa... se että "olin oikeassa" ei paljon lohtua suo, jos/kun sukulaiset käyvät sairaalassa pahimmillaan koomassa olevaa pyöräilijää tervehtimässä.
 
kai se on se rakenteellinen nopeus silti mikä vaikuttaa, esim 50cc mopo on mopo vaikka kulkis max30
Näissä moottorittomaksi ajoneuvoksi laskettavissa kevyissä sähköajoneuvoissa on sellainen ero mopoon tai muuhun moottoriajoneuvoon, että niitä ei ole rekisteröity. Mikä siis on rakenteellinen nopeus? Yleisesti erilaiset 25 km/h Suomen markkinoille rajoitetut laitteet kulkevat esimerkiksi 30 km/h tai 40 km/h. Ne on siis suunniteltu ja valmistettu kulkemaan kovempaa kuin 25 km/h. Kaikkien tunnettujen tulkintojen mukaan nämä ovat laillisia ja hyväksyttäviä kevyitä sähköajoneuvoja, kun ne on valmistajan tai käyttäjän toimesta ohjelmallisesti rajoitettu. Samaan tapaan mopotkin on rajoitettu - yleensä ne soveltuvat rakenteensa puolesta turvallisesti paljon suurempiin nopeuksiin.

Vielä kun kevyt sähköajoneuvo saa ihan vapaasti olla vaikka omavalmisteinen yksittäiskappale kuten polkupyöräkin, sitä ei tarvitse tyyppihyväksyä tai rekisteröidä. Osien ei tarvitse olla minkään normin mukaisia vaan riittää että massa, muoto ja ulkomitat sopivat rajoihin, teho ja nopeus ovat normin puitteissa, ajoneuvossa äänimerkki, jarru, minimivalot ja -heijastimet.

Rakenteellinen nopeus on monella tavalla väärä termi. Kevyellä sähköajoneuvolla on vain suurin nopeus(jossa sähkömoottori vetää tai avustaa).

Miten tämä palaa ketjun aiheeseen? Lainsäädäntö kaipaa tarkennusta, jotta känniääliöiden jalkakäytävällä skuuttaus ei ole jatkossa joissakin tapauksissa laillista. Tässä on toki työtapaturman tai ilkikurin vaara, ja saatamme saada kiusaksi jonkin haitallisen typerän kiellon. Riittävä toimenpidehän olisi rajata 15 km/h jalkakäytävällä sallitut laitteet siten, ettei potkulauta tai muu moottoripyörän tapainen kahdella peräkkäisellä pyörällä varustettu niihin lukeudu.
 
Näissä moottorittomaksi ajoneuvoksi laskettavissa kevyissä sähköajoneuvoissa on sellainen ero mopoon tai muuhun moottoriajoneuvoon, että niitä ei ole rekisteröity. Mikä siis on rakenteellinen nopeus? Yleisesti erilaiset 25 km/h Suomen markkinoille rajoitetut laitteet kulkevat esimerkiksi 30 km/h tai 40 km/h. Ne on siis suunniteltu ja valmistettu kulkemaan kovempaa kuin 25 km/h. Kaikkien tunnettujen tulkintojen mukaan nämä ovat laillisia ja hyväksyttäviä kevyitä sähköajoneuvoja, kun ne on valmistajan tai käyttäjän toimesta ohjelmallisesti rajoitettu. Samaan tapaan mopotkin on rajoitettu - yleensä ne soveltuvat rakenteensa puolesta turvallisesti paljon suurempiin nopeuksiin.

Vielä kun kevyt sähköajoneuvo saa ihan vapaasti olla vaikka omavalmisteinen yksittäiskappale kuten polkupyöräkin, sitä ei tarvitse tyyppihyväksyä tai rekisteröidä. Osien ei tarvitse olla minkään normin mukaisia vaan riittää että massa, muoto ja ulkomitat sopivat rajoihin, teho ja nopeus ovat normin puitteissa, ajoneuvossa äänimerkki, jarru, minimivalot ja -heijastimet.

Rakenteellinen nopeus on monella tavalla väärä termi. Kevyellä sähköajoneuvolla on vain suurin nopeus(jossa sähkömoottori vetää tai avustaa).

Miten tämä palaa ketjun aiheeseen? Lainsäädäntö kaipaa tarkennusta, jotta känniääliöiden jalkakäytävällä skuuttaus ei ole jatkossa joissakin tapauksissa laillista. Tässä on toki työtapaturman tai ilkikurin vaara, ja saatamme saada kiusaksi jonkin haitallisen typerän kiellon. Riittävä toimenpidehän olisi rajata 15 km/h jalkakäytävällä sallitut laitteet siten, ettei potkulauta tai muu moottoripyörän tapainen kahdella peräkkäisellä pyörällä varustettu niihin lukeudu.
No lisähupina tulisi mm autoilijoiden vaikeus arvioida eri lautojen nopeudet. Kuski ajattelee viikonloppuyönä että jaa laudat kulkee 15kmh kun taas jengi jolla on oma lauta voivat ajaa yhä sitä 25kmh. Kaiken järjen mukaan tuo rakenteellinen nopeus ei muuttuisi selkeyden nimissä mutta suomen lainsäädäntö näistä on niin raakile että en yllättyisi että joku keksisi tulkita sitä niin että öisin ajettaisiinkin jalkakäytävällä "turvallisuuden" nimissä....

Ja tosiaan tuo rakenteellinen nopeus ei eroa mitenkään siitä että suomessa myydään mopoja jotka voi rekisteröidä ulkomailla kevareiksi tai jotka on samalla tapaa elektronisesti rajoitettu 45kmh nopeuteen. Viimeisin sähköpotkulautani joka oli laillinen kulki ilman rajoituksia 50kmh+. Yhtälailla se mopoissa on helpoimmillaan että katko johto x tai irroita se liittimesta ja tadaa rajoitin on ohitettu.
 
No lisähupina tulisi mm autoilijoiden vaikeus arvioida eri lautojen nopeudet. Kuski ajattelee viikonloppuyönä että jaa laudat kulkee 15kmh kun taas jengi jolla on oma lauta voivat ajaa yhä sitä 25kmh.
Joo. Jos ja kun tällaisen ajattelun takia sattuu jokin vahinko tai vaaratilanne, niin sehän kyllä kuuluu sekä tänne että tyhmyysketjuun.
 
Kun auton perässä on valkoinen opetuskolmio, on se punainen vaate mustille bemareille ja valkoisille audeille. Pitää päästä opettamamaan miten auto kulkee. SIlti ne reppanat ovat taas seuraavissa valoissa melkein rinnalla. Ei 30 km/h tai 40 km/h alueella kaupungin keskustassa paljon auta vaikka olisi kuinka matalaa profiilia renkaissa ja takana isoa putkea.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom