Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Oliko sinun tuttuja, siis heidän kyydissä matkaat, vai mistä tiedät.

Tässä kai tilanteita missä valot eivät vaihtuisi ketaisiki/punaisiksi. Eikä siis ennakointia jossa hidastetaan puneisiin valoihin (aloitettu jo vihreiden vielä palaessa).

Ensimmäinen yleensä typerää, jälkimmäinen varsin harvinaista, tai siis ne jotka tuntee jotkin valot noin hyvin, yleensä yrittävät kiiriä jotta kerkiävät edes keltaisilla. (no osa jälkimmäisistä oppii)
Juu, tällä kertaa ko. idiootti ja pari muuta ehti läpi, mutta rajoituksen mukaan ajaen jono olisi pienentynyt muutamalla autolla lisää... Tuskin oli ajoituksesta kyse, kun ko. valot sattuu olemaan pitkän ruuhkaisen tien keskivaiheella eli aivan liian pitkä matka mihinkään, että pystyisi tietämään milloin valot vaihtuu. Eikä edes ollut sopivia jalankulkuvaloja tukemassa vaihtumisarviointia.

e: Mitäs muuten veikkaatte miten minulle kävi ja mikä oli sijainti jonossa :D
e2: Ja vääräleukien ei tarvitse ehdottaa sitä hidastelijaa.
 
Juu, tällä kertaa ko. idiootti ja pari muuta ehti läpi, mutta rajoituksen mukaan ajaen jono olisi pienentynyt muutamalla autolla lisää...
Siis olit kyydissä ? ja selitti että luuli että punaiset vaihtuu. (sori tyhmä kysymys, etten luule että näit moisen random hidastelian)

Yritän tässä kuvitella repsikan reaktiota :-)
 
Juu, tällä kertaa ko. idiootti ja pari muuta ehti läpi, mutta rajoituksen mukaan ajaen jono olisi pienentynyt muutamalla autolla lisää... Tuskin oli ajoituksesta kyse, kun ko. valot sattuu olemaan pitkän ruuhkaisen tien keskivaiheella eli aivan liian pitkä matka mihinkään, että pystyisi tietämään milloin valot vaihtuu. Eikä edes ollut sopivia jalankulkuvaloja tukemassa vaihtumisarviointia.

e: Mitäs muuten veikkaatte miten minulle kävi ja mikä oli sijainti jonossa :D
e2: Ja vääräleukien ei tarvitse ehdottaa sitä hidastelijaa.
Veikkaan, että oli vain yksi kaista kumpaankin suuntaan ja totesit kerkisihän se...
vaihtua punaiseksi. Oletan, ettet tehnyt "rollaattori lähtöä" valojen vaihtuessa.
 
Siis olit kyydissä ? ja selitti että luuli että punaiset vaihtuu. (sori tyhmä kysymys, etten luule että näit moisen random hidastelian)

Yritän tässä kuvitella repsikan reaktiota :)
En nyt sentään. Jäin siihen valoihin piikkipaikalle.

e: Ja siis tiedän, että valoihin hidasti, kun kiihdytti siinä vaiheessa kun "mä ehdinkin" tuli kyseeseen. Eikä paikka ollut edes sellainen, jossa joku urpo olis arponut käännynkö vai en.
 
On muuten innovoitu tampereella ihan huolella sitten siinä tammelan stadionin kulmalla se iso risteys. Yliopistolta kun nouset mäen ylös niin entisen 2 kaistan sijaan yksi kaista jatkaa kohti tammelan stadionia ja vasen kaista kääntää keskustaan. Ennen oli kaksi kaistaa ja nekään ei riittäneet.

Kirsikkana kakun päälle, ennen risteyksen ylipääsyä sai odotella 3-4min ja kaistoja oli kaksi. No arvatkaapa kun kerkesin kellottamaan (ja oikeasti lukemaan iltalehden) valoissa odotellessa, eihän siinä mennyt vittu kuin seitsemän (7!) minuuttia yhdellä valosyklillä. Eli kerran 7 minuutissa risteyksen yli pääsee 3-4 autoa riippuen mummojen määrästä ja tähtien asennosta. Jos kaikki jonottajat on vatasia niin ehkä 6 kerkeää yli.

Tuo on kyllä mennyt ihan käsittämättömäksi, jonoa oli peileissä ihan silmänkantamattomiin ja voin kuvitella mimmosella raivolla autot liikkuu niistä valoista (onnea jalankulkijoille, tuossa kun on pahoja suojateitäkin pari kpl) kun ensin on kaivettu persettä 7min liikennevaloissa. Ja 7 min siis niille jotka on piikkipaikalla.

Näppärä kaveri kipasee jo kaupassa samalla kun jättää oman auton keskelle kaistaa möllöttämään :cigar2:
 
On muuten innovoitu tampereella ihan huolella sitten siinä tammelan stadionin kulmalla se iso risteys. Yliopistolta kun nouset mäen ylös niin entisen 2 kaistan sijaan yksi kaista jatkaa kohti tammelan stadionia ja vasen kaista kääntää keskustaan. Ennen oli kaksi kaistaa ja nekään ei riittäneet.

Kirsikkana kakun päälle, ennen risteyksen ylipääsyä sai odotella 3-4min ja kaistoja oli kaksi. No arvatkaapa kun kerkesin kellottamaan (ja oikeasti lukemaan iltalehden) valoissa odotellessa, eihän siinä mennyt vittu kuin seitsemän (7!) minuuttia yhdellä valosyklillä. Eli kerran 7 minuutissa risteyksen yli pääsee 3-4 autoa riippuen mummojen määrästä ja tähtien asennosta. Jos kaikki jonottajat on vatasia niin ehkä 6 kerkeää yli.

Tuo on kyllä mennyt ihan käsittämättömäksi, jonoa oli peileissä ihan silmänkantamattomiin ja voin kuvitella mimmosella raivolla autot liikkuu niistä valoista (onnea jalankulkijoille, tuossa kun on pahoja suojateitäkin pari kpl) kun ensin on kaivettu persettä 7min liikennevaloissa. Ja 7 min siis niille jotka on piikkipaikalla.

Näppärä kaveri kipasee jo kaupassa samalla kun jättää oman auton keskelle kaistaa möllöttämään :cigar2:

Ratikka - mikä ihana tekosyy ...

... autoilun haittaamiseen siis. Kun piti pistää liikennejärjestelyt ratikan takia uusiksi, se tehtiin tavalla, jolla maksimoitiin haitta autoilulle, ihan vaan koska haluttiin haitata autoilua keskusta-alueella ja saatiin hyvä tekosyy noille autoilua haittaaville liikennejärjestelyille.

Ratikan olisi voinut toteuttaa haitaten muuta liikennettä paljon vähemmän.
 
Ratikka - mikä ihana tekosyy ...

... autoilun haittaamiseen siis. Kun piti pistää liikennejärjestelyt ratikan takia uusiksi, se tehtiin tavalla, jolla maksimoitiin haitta autoilulle, ihan vaan koska haluttiin haitata autoilua keskusta-alueella ja saatiin hyvä tekosyy noille autoilua haittaaville liikennejärjestelyille.

Ratikan olisi voinut toteuttaa haitaten muuta liikennettä paljon vähemmän.
Paras oli kun Ylöjärven linja-autoyhteyksien heikentämistä perusteltiin toissa vuonna sillä, että Tampereella valmistuu käyttöön ratikka. Nyt tuli voimaan viime kuussa. Kummasti se 15km päässä oleva ratikan päätepysäkki auttaa Ylöjärvellä. :rofl:

Kumma kun autoilun määrä kasvaa, mistäköhän tuo johtuu kun julkista liikennettä heikennetään jatkuvalla tahdilla.
 
Ratikka - mikä ihana tekosyy ...

... autoilun haittaamiseen siis. Kun piti pistää liikennejärjestelyt ratikan takia uusiksi, se tehtiin tavalla, jolla maksimoitiin haitta autoilulle, ihan vaan koska haluttiin haitata autoilua keskusta-alueella ja saatiin hyvä tekosyy noille autoilua haittaaville liikennejärjestelyille.

Ratikan olisi voinut toteuttaa haitaten muuta liikennettä paljon vähemmän.
Tosiaankin olisi voinut, ja edelleen mihin tosta hävisi se toinen kaista, joku raksatyömaahan siellä on vastapuolella eli kait se kaista voi siihe palatakkin, mutta kyltti on kyllä kokonaan poistettu.

Katotaan siinä vaiheessa kaupungin naamaa kun tamperelaiseen tapaan ajetaan risteysalue tukkoon ja ratikka seisoo sitten jumissa siellä keskellä.:kippis:

Tampere on kyllä muutenkin esimerkki kaupungista jossa liikennesuunnittelu on tehty niin perseelleen kuin sen voi tehdä. Onneksi en asu tuolla täyspäiväisesti.
 
Ilmeisti ärsytin tänään kanssa-autoilijoita, kun sanoin oikein kahteen kertaan kuulla tööttäilyä.

Ensimmäinen tööttäilijä ajoi työmaan kohdalle tehdyn shikaanin suoraksi ja tööttäsi kun meinasi ajaa kylkeeni. Vasen kaista menee tuossa väliaikaisesti katukiveyksen päälle, mikä ilmeisesti on aivan selkeästi kaistamaalauksista huolimatta mahdotonta ymmärtää, sillä olen nyt ajanut tuosta viikon sisään kolmesti ja joka kerta joku jonosta vetelee keskellä kaistoja.

Toinen äänimerkin käyttäjä meinasi ajaa perääni kun käännyin risteyksessä. Vissiin meni jalat ja kädet sekaisin, kun painoi jarrun sijaan tööttiä o_O
 
Kävin viime viikolla Tampereella kääntymässä ja miten toi moottoritiellä ajaminen voi olla noin vaikeaa!?

Näen kaukaa että rekka pitää kohta ohittaa, katson olan yli ja vilkku päälle ja siirryn vasemmalle kaistalle niin eikö se rekan perässä köröttelevä autisti (joka ajanut siinä 5m turvavälillä jo 10km) työnnä siihen mun eteen kun välimatkaa enää kymmenkunta metriä kun olisi mennyt mun taakse kerta sieltä ei muita tule eikä tällä ole mihinkään kiire, sitten huidotaan käsiä kun annan torven soida ja vilkutan valoja kiitoksena äkkijarrutuksesta 120 -> 90km/h:facepalm:

Toinen on se että jos mun edessä on yksi auto niin joka toinen kerta joudun hiljentämään kun tämä edessä oleva menee rekan ohi!? Jotenkin maagisesti se vauhti joillain hyytyy siinä rekan vieressä? Jos siinä on mun edessä on useampi kuin yksi auto niin 200% varmuudella vauhti putoaa alle 100km/h kun joku autisti ohittaa rekkaa sillä omalla sopivalla nopeudella muista välittämättä.

90% tapauksista nämä hidastelijat kun odottaisivat sen 15-30s niin todellista 120km/h ajavat olisi mennyt rauhassa ohi ja sitten menisivät ohi kerta kiire mihinkään ei kumminkaan ole niin miksi siihen vasemmalle kaistalle tullaan ajamaan 90-100km/h?

Kolmas ovat nämä rampilta tulijat, on se vaikea ymmärtää että moottoritielle tullessa se auto kiihdytetään siihen tavoite nopeuteen jo siinä kiihdytyskaistalla.

Sitten nämä nopeuden pumppaajat, saman auton ohitin varmaan 5-6kertaa kun itse menin vakkarilla ja tämä hermanni meni välillä 150km/h ja kymmenen kilometrin jälkeen mentiin 110km/h
 
Kävin viime viikolla Tampereella kääntymässä ja miten toi moottoritiellä ajaminen voi olla noin vaikeaa!?

Näen kaukaa että rekka pitää kohta ohittaa, katson olan yli ja vilkku päälle ja siirryn vasemmalle kaistalle niin eikö se rekan perässä köröttelevä autisti (joka ajanut siinä 5m turvavälillä jo 10km) työnnä siihen mun eteen kun välimatkaa enää kymmenkunta metriä kun olisi mennyt mun taakse kerta sieltä ei muita tule eikä tällä ole mihinkään kiire, sitten huidotaan käsiä kun annan torven soida ja vilkutan valoja kiitoksena äkkijarrutuksesta 120 -> 90km/h:facepalm:

Toinen on se että jos mun edessä on yksi auto niin joka toinen kerta joudun hiljentämään kun tämä edessä oleva menee rekan ohi!? Jotenkin maagisesti se vauhti joillain hyytyy siinä rekan vieressä? Jos siinä on mun edessä on useampi kuin yksi auto niin 200% varmuudella vauhti putoaa alle 100km/h kun joku autisti ohittaa rekkaa sillä omalla sopivalla nopeudella muista välittämättä.

90% tapauksista nämä hidastelijat kun odottaisivat sen 15-30s niin todellista 120km/h ajavat olisi mennyt rauhassa ohi ja sitten menisivät ohi kerta kiire mihinkään ei kumminkaan ole niin miksi siihen vasemmalle kaistalle tullaan ajamaan 90-100km/h?

Kolmas ovat nämä rampilta tulijat, on se vaikea ymmärtää että moottoritielle tullessa se auto kiihdytetään siihen tavoite nopeuteen jo siinä kiihdytyskaistalla.

Sitten nämä nopeuden pumppaajat, saman auton ohitin varmaan 5-6kertaa kun itse menin vakkarilla ja tämä hermanni meni välillä 150km/h ja kymmenen kilometrin jälkeen mentiin 110km/h

Läntistä ohitustietä viikoittain useita kertoja ajavana tähän on jo niin tottunut, että muunlainen liikennekäytös tuntuisi varmaan jo jollain tavalla väärältä.
 
Toinen on se että jos mun edessä on yksi auto niin joka toinen kerta joudun hiljentämään kun tämä edessä oleva menee rekan ohi!? Jotenkin maagisesti se vauhti joillain hyytyy siinä rekan vieressä?
Tätä olen itsekin monesti ihmetellyt. Rekkaa ohittaessa jono tiivistyy, mutta kun ohi on päästy niin ei meinaa edessä olevia enää saada kiinni.
 
Toinen on se että jos mun edessä on yksi auto niin joka toinen kerta joudun hiljentämään kun tämä edessä oleva menee rekan ohi!? Jotenkin maagisesti se vauhti joillain hyytyy siinä rekan vieressä?
Eräs esimies, jonka kyydissä jouduin muutaman kerran tekemään työmatkoja Tampereelta Helsinkiin ja takaisin, valmistautui jokaiseen ohitukseen moottoritiellä jarruttamalla. Sen sijaan, että olisi vaihtanut ajoissa kaistaa ja jatkanut matkanopeutta rekan ohi, tämä lähestyi tasanopeutta n. 20 metrin päähän, pudotti nopeuden lähes rekan nopeutta vastaavaksi ja sitten alkoi vilkuilemaan peileihin ja kiihdytti ohitukseen. Ihan niin kuin joka kerta se yhtäkkiä eteen ilmestynyt puskuri olisi tullut aivan yllätyksenä.
 
Ihan niin kuin joka kerta se yhtäkkiä eteen ilmestynyt puskuri olisi tullut aivan yllätyksenä.
Tää on erittäin yleistä. Moottoritiellä näkyy joka reissulla lukuisia jotka joutuu jarruttamaan siihen rekan perään, vaikka tilaa ja aikaa olisi ollut enemmän kuin tarpeeksi vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle. Olen olettanut, että ne räplää kännykkää, meikkaa tai puuhaa jotain muuta mikä vie huomion, mutta ilmeisesti joillekin yksilöille asiat voi tulla täysin yllätyksenä ilman noitakin.
 
90% tapauksista nämä hidastelijat kun odottaisivat sen 15-30s niin todellista 120km/h ajavat olisi mennyt rauhassa ohi ja sitten menisivät ohi kerta kiire mihinkään ei kumminkaan ole niin miksi siihen vasemmalle kaistalle tullaan ajamaan 90-100km/h?
Yksi syy voisi teoriassa olla se, jos kyseisellä tieosuudella on suurin sallittu nopeus 100 km/h, niin kuin moottoritiellä Tampereella lähes aina on.
 
Yksi syy voisi teoriassa olla se, jos kyseisellä tieosuudella on suurin sallittu nopeus 100 km/h, niin kuin moottoritiellä Tampereella lähes aina on.

Jos mä ajan helsingistä tampereelle niin siinä on kyllä suurin osa matkasta ihan 120km/h :facepalm:

En kyllä yhtään ihmettele että liikenteessä on vaikeaa kun jo pelkkä lukemisen ymmärtäminen on tätä luokkaa:zoom:
 
Viimeksi muokattu:
Tää on erittäin yleistä. Moottoritiellä näkyy joka reissulla lukuisia jotka joutuu jarruttamaan siihen rekan perään, vaikka tilaa ja aikaa olisi ollut enemmän kuin tarpeeksi vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle. Olen olettanut, että ne räplää kännykkää, meikkaa tai puuhaa jotain muuta mikä vie huomion, mutta ilmeisesti joillekin yksilöille asiat voi tulla täysin yllätyksenä ilman noitakin.
Tulee mieleen että ovatko kovin uusia autoja nuo? Ei itse tule pitkää matkaa niin ajettua motareilla niin ei ole tullut kiinnitettyä huomiota. Mietin vain olisiko aktiivikruise joka pudottaa vauhtia rekan vauhtiin.

Ja joskus joutuu vaan palloilemaan varsin lähellä rekkaa ettei joku takana oleva keksi tunkea väliin (yleensä BMW/AUDI tms jotka ovat todella todella kiireisen oloisia ja haluavat ehdottomasti ohittaa sokeissa mutkissa yms) sillävälin kun itse etsii oikeasti turvallista pätkää mennä ohi. Itsellä toki se etu että voin olla siinä lähellä mutta silti niin että näen tarpeeksi eteen ja kun runttaan kaasun pohjaan olen melkein samantien jo ylinopeuden puolella. Tämä siis toki näillä 80-100kmh kaksikaistaisilla teillä, motarilla sitten taas täysin eri juttu ja siellä en moista käytöstä ymmärrä.
 
Tää on erittäin yleistä. Moottoritiellä näkyy joka reissulla lukuisia jotka joutuu jarruttamaan siihen rekan perään, vaikka tilaa ja aikaa olisi ollut enemmän kuin tarpeeksi vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle. Olen olettanut, että ne räplää kännykkää, meikkaa tai puuhaa jotain muuta mikä vie huomion, mutta ilmeisesti joillekin yksilöille asiat voi tulla täysin yllätyksenä ilman noitakin.

Iso joukko kuljettajie joille riittävät turvaväli motarilla on alle 2s, osalle riittää' 1s, niin on ymmärettävää että tuntuu hyvin hölmöltä lähteä vasemmalle kaistalla aikaa yksinään kuluttaan vain sen takia että jotain ohitettavaa tulisi joskus tulisi.

Ainakin osa noista palaa reken eteen, joten perässä tulijat pääsevät nostamaan nopeutta, mutta seuraan rekan kohdalla tämä edellisen rekan eteen kiilannut palaa jälleen ohituskaistalle, joten sen takana tulijit joutuvat hiljenttää, eli ei siinä aina ole kyse siitä että joku ohittelisi hitaasti, vaan siitä jojo ilmiöstä.


Helsinkin Tampere väli on kuitenkin hyvinkään jälkeen pätkä jossa yleensä meno sujuu, jos pinna kestää, johon taasen auttaa joko se mukautuva hyvä vakkari, tai sitten hyvä manuaali vakkari, jolla itse helppo homma hoitaa.
 
Tulee mieleen että ovatko kovin uusia autoja nuo? Ei itse tule pitkää matkaa niin ajettua motareilla niin ei ole tullut kiinnitettyä huomiota. Mietin vain olisiko aktiivikruise joka pudottaa vauhtia rekan vauhtiin.
Ketjussa taisi joku joskus valitella autossaan tuota, tosin taisi paljastu ajotapa missä ajettiin ennen kaistan vaihtoa toisen kontiin.

Eli jos sen kaistan vaihdon tekee ajoissa, niin ei pitäisi olla ongelma, jos se taasen vakkari reakoi viereisellä kaistalla hitaammin ajavaan, niin sitten se on motarilla liki käyttökelvoton, tai ainakin ohitukset pitää tehdä "käsin." (/jalalla)

Ja joskus joutuu vaan palloilemaan varsin lähellä rekkaa ettei joku takana oleva keksi tunkea väliin (yleensä BMW/AUDI tms jotka ovat todella todella kiireisen oloisia ja haluavat ehdottomasti ohittaa sokeissa mutkissa yms) sillävälin kun itse etsii oikeasti turvallista pätkää mennä ohi. Itsellä toki se etu että voin olla siinä lähellä mutta silti niin että näen tarpeeksi eteen ja kun runttaan kaasun pohjaan olen melkein samantien jo ylinopeuden puolella. Tämä siis toki näillä 80-100kmh kaksikaistaisilla teillä, motarilla sitten taas täysin eri juttu ja siellä en moista käytöstä ymmärrä.
Jos motarilla joku tuossa tilanteessa ohittaa oikelta ennen rekkaa, niin villi veikkaus että katoaa maisemaan, eli harmiton, jos ei pyrähtele siinä edessä.

Jos taasen jollain kaksikaistaiselal tiellä joku saattaa joskus ohittaa minut rekan ja minun väliin, niin se haitta on minimaalista verrattuna siihen että tekisi oman ohittamisen vaikeaksi roikkumalla rekan kontissa.

Jos se ohituspaikka tulee niin pääsen koko letkasta ohi, ennenkuin se roikkuja, tai sitten se roikkuja on ohittanut paikassa missä en edes ajatetlisi ohittaa, joten on kadonnut maisemaan pois häiritsemästä. (hänen ohitus hetkellä pitää toki vähän varoa jos alkaa romua tulla)
 
Kyllä mun autossa ainakin ärsyttää kun 120-130 km/h vauhdilla aktiivivakkari alkaa himmata todella aikaisessa vaiheessa jos edessä on 80-90 km/h ajava. Hyvin usein vilkaisenkin peiliin ja jos joku tulee takaa kovempaa niin heitän vakkarin pois päältä ja rullailen sen aikaa että nopeampi tulee ohi ja sitten kaistanvaihto.

Normi vakkarilla tämä oli helpompaa kun ei välttämättä tarvinnut koskea siihen ollenkaan. Tietysti jos en välittäisi niin voisihan sinne vasemmalle kaistalle tunkea vaan reilusti ja nauttia valojen vilkuttelusta.

Niin ja tosi usein tulee tilanteita missä en ehdi itse reagoida ajoissa ja auto alkaakin jo jarruttelemaan. Näyttää sinne taakse varmaan tyhmältä mutta minkäs teet, tekniikka on. Onneksi sentään antaa välittömästi kaasua kun aktivoi kaistanvaihtovilkun.
Aktiivivakkari on kyllä ärsyttävä varuste useampi kaistaisilla teillä ja pahimmillaan se on moottoritiellä. Riippunee tietysti valmistajasta, kuinka se toimii, mutta VAGgineen adaptiivinen oli lähinnä raivostuttava. En löytänyt itse käyttöä muuta kuin noille muutaman kerran vuodessa tehtäville pidemmille reissuille maanteitä pitkin. Suurimmat ärsytykset tulee kaistanvaihdoista, kun normaalivakkarilla vain vaihtaa kaistaa kun tulee perä edellä vastaan, niin adaptiivisella pitää vaihtaa kaistaa huomattavasti aiemmin ja lisäksi mikäli ohituskaistalla on edellä auto, niin jarrut pohjaan efekti on taattu vaikka edellä ajavaan olisi hyvin väliä.
 
Kyllä mun autossa ainakin ärsyttää kun 120-130 km/h vauhdilla aktiivivakkari alkaa himmata todella aikaisessa vaiheessa jos edessä on 80-90 km/h ajava. Hyvin usein vilkaisenkin peiliin ja jos joku tulee takaa kovempaa niin heitän vakkarin pois päältä ja rullailen sen aikaa että nopeampi tulee ohi ja sitten kaistanvaihto.
En ihan tajunnut ongelmaa
Kuullostaa hyvältä.
Siis mukautuvien vakkareiden ongelma oli pitkään se että niiden tutkat eivät pystyneet riittäviin etäisyyksiin jotta sellaisen varassa olisi voinut ajaa valtateillä.

Jos vakkarisi tosiaan pystyy reagoimaan ja ennakoimaan pitkänmatkan päästä himmaamalla, niin eikö se tee juurkin sen minkä joutuisit itse muuten tekemään.

Tässä nyt oletetaan ettei se jostain puolenkilometrin päästä hiljennä, vaan alkaa himmaan parinsadanmetrin jälkeen, jos jotain neljänsekunnin turvaväliä tavoittelet.

Monessa vanhemmassa ja vielä tämänkinpäivän mallissa nuo kykenee toimiin vasta sadanmetrin kohdalla.
 
En ihan tajunnut ongelmaa
Kuullostaa hyvältä.
Siis mukautuvien vakkareiden ongelma oli pitkään se että niiden tutkat eivät pystyneet riittäviin etäisyyksiin jotta sellaisen varassa olisi voinut ajaa valtateillä.

Jos vakkarisi tosiaan pystyy reagoimaan ja ennakoimaan pitkänmatkan päästä himmaamalla, niin eikö se tee juurkin sen minkä joutuisit itse muuten tekemään.

Tässä nyt oletetaan ettei se jostain puolenkilometrin päästä hiljennä, vaan alkaa himmaan parinsadanmetrin jälkeen, jos jotain neljänsekunnin turvaväliä tavoittelet.

Monessa vanhemmassa ja vielä tämänkinpäivän mallissa nuo kykenee toimiin vasta sadanmetrin kohdalla.
Kieltämättä tuosta tulee mieleen ensimmäisenä että ajetaan sellaiselle etäisyydelle toisesta autosta nopeuseron kanssa, että jos edelläoleva joutuisi jarruttamaan niin oma jarrutusmatka ei riittäisi. Jos kerran vakkarikin jo alkaa himmailemaan.
 
Aktiivivakkari on kyllä ärsyttävä varuste useampi kaistaisilla teillä ja pahimmillaan se on moottoritiellä. Riippunee tietysti valmistajasta, kuinka se toimii, mutta VAGgineen adaptiivinen oli lähinnä raivostuttava. En löytänyt itse käyttöä muuta kuin noille muutaman kerran vuodessa tehtäville pidemmille reissuille maanteitä pitkin. Suurimmat ärsytykset tulee kaistanvaihdoista, kun normaalivakkarilla vain vaihtaa kaistaa kun tulee perä edellä vastaan, niin adaptiivisella pitää vaihtaa kaistaa huomattavasti aiemmin ja lisäksi mikäli ohituskaistalla on edellä auto, niin jarrut pohjaan efekti on taattu vaikka edellä ajavaan olisi hyvin väliä.
En ymmärrä. Mun mielestä tuo on motarille juuri paras varuste kun voi antaa vaan mennä vakkari päällä eikä tarvitse edes vasemman kaistan nysvääjien vuoksi koskea polkimiin. Ja nimenomaan VAGin vakkari täällä (2016 Passat). Etäisyys koko ajan minimiin säädettynä tietysti. Kaistanvaihdon suhteen aika äkkiä oppii sen sopivan etäisyyden jolloin vaihtaa juuri ennen kuin vakkari alkaisi hidastamaan.
 
Tosiaankin olisi voinut, ja edelleen mihin tosta hävisi se toinen kaista, joku raksatyömaahan siellä on vastapuolella eli kait se kaista voi siihe palatakkin, mutta kyltti on kyllä kokonaan poistettu.

Katotaan siinä vaiheessa kaupungin naamaa kun tamperelaiseen tapaan ajetaan risteysalue tukkoon ja ratikka seisoo sitten jumissa siellä keskellä.:kippis:

Tampere on kyllä muutenkin esimerkki kaupungista jossa liikennesuunnittelu on tehty niin perseelleen kuin sen voi tehdä. Onneksi en asu tuolla täyspäiväisesti.

Hatanpään valtatielle kyhätty muutaman sadan metrin pistoraide on ansiokkaasti kyllä rampauttanut Tammerkosken itäpuoleisen liikenteen etelän suuntaan. Koskikeskuksen ja Ratinan kauppakeskuksen kohdilla olleet väliaikaiset liikenneympyrät on korvattu Ratikan liikennöinnin aloittamisen jälkeen valoristeyksillä, jonka vuoksi liikenne puuroutuu Aleksanterinkadulle, Suvantokadulle ja Vuolteenkadulle.
 
On se hyvä jos on tapana olla se, joka on aina nopein, eli gepsin mukaan suurinta sallittua +10 km/h ainakin tässä etelässä. Sillon voit vetää vasenta kaistaa surutta koko matkan ja vaihtaa sinne hyvissä ajoin ilman, että tulisit jonkun eteen tukkimaan tietä. Omassa Volvossa tuo etäisyys on pienimmilläänkin niin iso että vaikuttaa aika törkeältä jos vaihtaa sen mukaisesti jonkun nopeamman eteen vasemmalle kaistalle.

Moottoritiellä 120 alueella ajelin gps mukaan 130km/h ja minä olin kyllä siellä "teiden tukkona" ja sai koko ajan vahdata peilejä etten vain vaihda kaistaa kenenkään eteen.

Kuivalla ja selkeällä ilmalla nämä suomen rajoitukset on kyllä naurettavan matalat.
 
Viimeksi muokattu:
On se hyvä jos on tapana olla se, joka on aina nopein, eli gepsin mukaan suurinta sallittua +10 km/h ainakin tässä etelässä. Sillon voit vetää vasenta kaistaa surutta koko matkan ja vaihtaa sinne hyvissä ajoin ilman, että tulisit jonkun eteen tukkimaan tietä. Omassa Volvossa tuo etäisyys on pienimmilläänkin niin iso että vaikuttaa aika törkeältä jos vaihtaa sen mukaisesti jonkun nopeamman eteen vasemmalle kaistalle.
Juu, tuota 10 yli todellisen tulee yleensä mentyä. Hattuarviolta 98% ajaa hitaammin.
 
En ymmärrä. Mun mielestä tuo on motarille juuri paras varuste kun voi antaa vaan mennä vakkari päällä eikä tarvitse edes vasemman kaistan nysvääjien vuoksi koskea polkimiin. Ja nimenomaan VAGin vakkari täällä (2016 Passat). Etäisyys koko ajan minimiin säädettynä tietysti. Kaistanvaihdon suhteen aika äkkiä oppii sen sopivan etäisyyden jolloin vaihtaa juuri ennen kuin vakkari alkaisi hidastamaan.
Minimiin? Omalla 2016 Passatillani minimiasetus on n. sekunti moottoritienopeuksissa, eikä sitä voi käyttää turvallisesti edes kaupunkinopeuksissa. Korkeintaan kävelyvauhtia etenevässä ruuhkassa.

Minä pidän asetusta aina maksimissa (kerran vuodessa jos silloinkaan eteen tulevia matelevia ruuhkia lukuunottamatta) ja rekkaa lähestyessä etäisyys on ihan sopiva kaistanvaihdolle. Jos nopeusero on kovin pieni, polkaisen joko hieman lisää kaasua väliaikaisesti, tai jos vasen kaista on varattu, kaasun koskemalla ajelen hieman lähemmäs ennen ohitusta. Ei tulisi kuitenkaan mieleenikään ajautua alle 2 sekunnin päähän.
 
Toivottavasti muissa merkeissä on parempi, eikä sellainen joka pakottaa vaihtamaan motarilla kaistaa 300-400 m ennen rekkaa (koska ei tässä haluta odottaa että auto jarruttaa vaan hyvissä ajoin vaihtaa ennen sitä). Onneksi tuo sentään riippuu nopeuserosta, eli ei ala himmaamaan reilu 200 m ennakkoon jos edessä ajava ajaa vaikka 5 km/h hitaammin kuin minä.
Toivonut vakkaria joka löysää hyvissä ajoin ja sallii väliakaisesti pienen jouston turvavälissä, mutta jos 11m/s nopeus erolla _jarruttaa_ reilu 200 metriä aiemmin, niin aika rajun kuullosta. tuon matkan kirimiseen menee ilman jarruttamista liki 20s , kevyt hiljentäminen riittäisi vallan mainiosti.

Jos vielä ajoit vain 3 sekunnin asetuksilla, niin ohittamisen kannalta tarvaväli asetus + 100 metriä jos menisi löysäämättä niin olisi varsin näppärä, jos vilkusta antaisi vielä lähestyä, niin ei tarvisi kuskin kuin vain ohjailla.

Kai noissa olisi käyttäjän kannalta paras jos voisi vähän säätä parametrejä. Tavoite, esim 4s, koska löystä, esim 5s, ja mihin saakka voisi tinkiä turvavälissä, esim 3s. Vilkku ohitusta varten, sallisi tavoitteesta tikimisen.


Mutta monesti ne sopeutuvat vakkarit on enemmän perääanjon esto avustumia ja tärkeäksi nousee se millainen se "manuaali" vakkarin käyttöliittymä on, ne on ihan syvällä jossa napilla pompitaan jotain +-5km/h portain. tai no toimii jos yksin ajetaan tiellä jossa rajoitukset pomppii, mutta ei silloin jos tarkoitus liikennevirtaa sovittaa oma meno.

ja senkin se aloittaa väläyttämällä jarruvaloja
Tämä toki hyödyksi muille, eli se toinen tietää että hiljennät.

Edit:
Onko jokin hybridi malli, ajatus että jokin energiansäästö idea, "latausjarruttaa" ja sitten rullata, jos valmistaja ynnännyt sen taloudellisemmaksi. Muutenkan jarrua pidetään energiantuhlaamisena.

Eli tuo lyhin asetus vastaa 1 sekunnin etäisyyttä ja pisin 3 sekuntia
No tuo 3s maximi on ollut mm Volvojen vakkareiden puute, eli tilanteissa missä ei ole tarkoitus ohittaa, niin jokatapauksessa joutuu ajamaan käsin.
 
Viimeksi muokattu:
Minimiin? Omalla 2016 Passatillani minimiasetus on n. sekunti moottoritienopeuksissa, eikä sitä voi käyttää turvallisesti edes kaupunkinopeuksissa. Korkeintaan kävelyvauhtia etenevässä ruuhkassa.
Sama. Täällä 2018 Passatti ja ei tuota minimiasetusta uskalla käyttää, tuohan on täysi Obey Tailgater, eli Audikuskiasetus.
 
Rellun Espacessa minimi on jotain 1,8 sekuntia ja maksimi yli neljän. Käytän motarilla aina kakkosasetusta, joka on noin 3 sekuntia. Muutenkin Rellun adaptiivinen vakkari toimii (ainakin omasta) mielestäni oikein mukavasti, ei jarruttele hätäisesti vaan laskee nopeutta rauhallisesti.
 
Sama. Täällä 2018 Passatti ja ei tuota minimiasetusta uskalla käyttää, tuohan on täysi Obey Tailgater, eli Audikuskiasetus.
Kyllä se motarilla on ihan sopiva vasemman kaistan jonossa nutaamiseen. Väittäisin että tuo on kuitenkin pidempi mitä keskimäärin kuskit ilman ACC:tä jättää väliä edessä ajavaan.

Itse asiassa tuolla lyhimmälläkin asetuksella välillä huomannut, että edessä ajava ei ymmärrä, että haluaisin ajaa kovempaa, koska väli jää sen verran pitkäksi.
 
Tuntuu että 80% autoilijoista ei ole syvyyssuuntaista hahmotuskykyä, kahden eri liikkuvan objektin välisen nopeuden tai muuta ympäristön havainnointikykyä kun istuu autossa ratin takana. Liittyy noihin aiempiin viesteihin, joissa motarilla ajetaan hitaan perään hiljentäen ja sitten ohi. Tämä on pahinta normaaleilla maanteilla, lisättynä että nuo 80% ei lähde ohi kuin ohituskaistoilla. Paljon näkee pitkillä matkoilla sitä, että edessä olevaan hitaampaan reagoidaan jarrulla. Sitten kun ajelevat siinä 10m päässä edellä ajavaa kilometritolkulla, niin jarrut vilkkuu pienistäkin nopeusvaihteluista. Jos ei mene/ei pääse ohi, niin miksi ajaa niin lähellä? Seuratkaapa jos kykenette, miten jonoissa ajellaan liian lähellä ja jarruvalot vilkkuu.

Väliä pitäisi olla 80 alueella vähintään yksi valkoinen aurauskeppi tai mielellään kaksi. Silloin nopeuden kompensointi onnistuu keventämällä kaasupoljinta pääosin, kun reagoi siihen mitä siellä sinun edellä olevan auton edessä tapahtuu. Tuolla näkee hyvin vähäisessäkin liikenteessä jossain JKL ja Oulun välilläkin näitä 5-8 auton letkoja 100km/h alueella, joissa ei päästä ohi mutta silti ajetaan 10m välein. Siihen kun tulee takaa normaalisti ajava auto, niin joutuu menemään kaikista kerralla ohi kun ei jaksa seurata sitä seilaavaa nopeutta ja jarruvalojen vilkettä. On kyllä huonoa ajamista tuollainen, mutta eihän ne itse sitä ymmärrä kun ajo on sitä normaalia itseä ja muiden samanlainen käytös myös tuntuu normaalilta ja "turvalliselta" ajamiselta.
 
Kyllä mä sanoisin, että jos pienistäkin nopeusvaihteluista jarruvalo vilkkuu oli väli mikä tahansa, niin ratissa on aika urpo. Ärsyttävin jonon eka -tyyppi on se, joka ajaa 110 km/h alamäkeen ja hyytyy 80 km/h vauhtiin ylämäissä. Lämmittää kovasti mieltä varsinkin mäkisessä ylös-alas-ylös-alas maastossa. Noista on toki helppo päästä ohi, jos ylämäki on tarpeeksi pitkä ettei ohitusta ole kielletty.

Ja jottei totuus unohtuisi, niin jos jonon ensimmäinen ei ole rekka, niin silloin se perimmäinen syy ongelmaan on siinä jonon ekassa, joka ei osaa hahmottaa tien poskessa olevien kylttien lukuja ja ei myöskään osaa pitää nopeuttaan tasaisena. Järkevällä tasaisella vauhdilla liikkuvassa jonossa ne välitkin yleensä pysyy paremmin kunnossa. Omaa vauhtiaan toki saa ajaa, mutta sit olisi kohteliasta välillä pistää seis vaikka bussipysäkille ja päästää letka ohi - Näinhän karavaanareita aikanaan neuvottiin, kun autot keskimäärin olivat niin paskoja, että ylämäissä ei potku riittänyt vaunun vetämiseen normi nopeudella.
 
Kyllä mä sanoisin, että jos pienistäkin nopeusvaihteluista jarruvalo vilkkuu oli väli mikä tahansa, niin ratissa on aika urpo. Ärsyttävin jonon eka -tyyppi on se, joka ajaa 110 km/h alamäkeen ja hyytyy 80 km/h vauhtiin ylämäissä. Lämmittää kovasti mieltä varsinkin mäkisessä ylös-alas-ylös-alas maastossa. Noista on toki helppo päästä ohi, jos ylämäki on tarpeeksi pitkä ettei ohitusta ole kielletty.

Omassa 20v vanhassa romussa vakionopeudensäädin tekee juuri tuota. Sen verran laiska kuski olen että säädän sen kerran vähän yli nopeusrajoituksen ja sitten annan olla. Jos hyytyy mäkeen niin sitten hyytyy.
 
Tää ei ole auto, mutta nuo uudet mobiilimaksettavat sähköpotkulaudat. Vuokraajat jättävät niitä ihan mihin sattuu jopa talojen pihoihin.
Mitenkähän mahtaa olla, jos joku tuo tuollaisen pihaan saako tontin omistaja jostaa sen esim. 30m korkean kuusen latvustoon pois silmistä, niissähän on ilmeisesti GPS-paikannin, joten vuokrayhtiö kyllä ne löytänee?
 
Ja jottei totuus unohtuisi, niin jos jonon ensimmäinen ei ole rekka, niin silloin se perimmäinen syy ongelmaan on siinä jonon ekassa, joka ei osaa hahmottaa tien poskessa olevien kylttien lukuja ja ei myöskään osaa pitää nopeuttaan tasaisena. Järkevällä tasaisella vauhdilla liikkuvassa jonossa ne välitkin yleensä pysyy paremmin kunnossa.
Vaikka se ensimmäinen ajaisi suht tasaisesti, ja nopeuden muutokset tilanteen mukaan, niin riippuen jonon muista kuskeista niin se jojoilu voi olla hyvinkin suurta jo parin auton päässä, vaikka se ensimmäinen ajaisi ihan asiallisesti. Ei se jojoilu mitenkään ensimmäisen syy automaattisesti ole, vaan ... Jos turvavälit uupuu, niin siitäkään ei kai kannata syytää ensimmäistä.

On heitäkin keulilla joilla se nopuden säätely on vaikeaa, välillä mennään ylinopeutta, välillä hitaammin, mutta eikö siitä seuraa lähinnä se että turvaväli pienenee hitaammilla hetkillä ja jälleen kasvaa nopeammilla hetkillä.

Mitenkähän mahtaa olla, jos joku tuo tuollaisen pihaan saako tontin omistaja jostaa sen esim. 30m korkean kuusen latvustoon pois silmistä, niissähän on ilmeisesti GPS-paikannin, joten vuokrayhtiö kyllä ne löytänee?
Siis sinulla joku OK talo jonka tontin omistat ja joku tuonut sinne tuollaisen potkulaudan.
Käsittääkseni et saa hilata puun latvaan, vaikka siinä GPS.

Jos joku taloyhtiö kunnan vuokratontilla, niin ei se kuntakaan niitä saa tulla puuhun nosteleen.
 
Viimeksi muokattu:
Tää ei ole auto, mutta nuo uudet mobiilimaksettavat sähköpotkulaudat. Vuokraajat jättävät niitä ihan mihin sattuu jopa talojen pihoihin.
Mitenkähän mahtaa olla, jos joku tuo tuollaisen pihaan saako tontin omistaja jostaa sen esim. 30m korkean kuusen latvustoon pois silmistä, niissähän on ilmeisesti GPS-paikannin, joten vuokrayhtiö kyllä ne löytänee?
Laitat tonttisi rajalle "pysäköinti kielletty"-kyltin ja muistat potkulautaa mielivaltaisella pysäköintivirhemaksulla
 
Vaikka se ensimmäinen ajaisi suht tasaisesti, ja nopeuden muutokset tilanteen mukaan, niin riippuen jonon muista kuskeista niin se jojoilu voi olla hyvinkin suurta jo parin auton päässä, vaikka se ensimmäinen ajaisi ihan asiallisesti. Ei se jojoilu mitenkään ensimmäisen syy automaattisesti ole, vaan ... Jos turvavälit uupuu, niin siitäkään ei kai kannata syytää ensimmäistä.

On heitäkin keulilla joilla se nopuden säätely on vaikeaa, välillä mennään ylinopeutta, välillä hitaammin, mutta eikö siitä seuraa lähinnä se että turvaväli pienenee hitaammilla hetkillä ja jälleen kasvaa nopeammilla hetkillä.
No kun tässä puhuttiin possujonosta maantiellä, niin ei siellä pitäisi olla mitään jatkuvaa "tilanteen mukaan" variaatiota nopeudessa, jos jonon eka ei ole törppö. Toki siinä olet oikeassa, että voi siellä joskus olla taaempana myös joku kiimainen teinibemari kiihdyttelemässä joka väliin ohitusyritystä. Oman kokemuksen mukaan se yleensä vaan vaatii jonkun asennevamman, jos ehjällä autolla päätyy (keskustelun kohteena olleen useamman auton) jonon ekaksi ylipäätään normaaleissa ruuhkautumattomissa ajo-olosuhteissa.
 
Siis sinulla joku OK talo jonka tontin omistat ja joku tuonut sinne tuollaisen potkulaudan.
Käsittääkseni et saa hilata puun latvaan, vaikka siinä GPS.

Jos joku taloyhtiö kunnan vuokratontilla, niin ei se kuntakaan niitä saa tulla puuhun nosteleen.
Toi on mielenkiintoinen asia, pitääkö minun siis kärsiä, että se (tässä tapauksessa jopa ne) on tontillani jos saan niihin koskea mihin saan ne siirtää... No oikeasti se on selvää, että siirrän ne oli lupaa tai ei.
- Autoilijoille noi ovat ikävä uudistus varsinkin huonosti valaistuilla pihakaduilla niitä ei välttämättä huomaa ja joskus niiden päälle voi ajaa ihan vahingossakin.

Laudoista en tässä niin ole huolissani, mutta käyhälle kallis ja kaunis auto voi siinä samalla vahingoittua.
Lautayhtiö tekee bisnestä ja sivulliset joutuvat heille ilmaista työtä tekemään, ei hyvä.
 
Toi on mielenkiintoinen asia, pitääkö minun siis kärsiä, että se (tässä tapauksessa jopa ne) on tontillani jos saan niihin koskea mihin saan ne siirtää... No oikeasti se on selvää, että siirrän ne oli lupaa tai ei.
- Autoilijoille noi ovat ikävä uudistus varsinkin huonosti valaistuilla pihakaduilla niitä ei välttämättä huomaa ja joskus niiden päälle voi ajaa ihan vahingossakin.

Laudoista en tässä niin ole huolissani, mutta käyhälle kallis ja kaunis auto voi siinä samalla vahingoittua.
Lautayhtiö tekee bisnestä ja sivulliset joutuvat heille ilmaista työtä tekemään, ei hyvä.
Mukavimpia ovat pyöräteille kaatuneet/kaadetut. Etenkin sopivasti mutkan takana tms. Onneksi varoo noissa muutenkin mutta on noissa myös kerran pari joutunut jarruttelemaan kun vastaan tulee joku ja välistä ei mahdu kaksi samaan aikaan.
 
Toi on mielenkiintoinen asia, pitääkö minun siis kärsiä, että se (tässä tapauksessa jopa ne) on tontillani jos saan niihin koskea mihin saan ne siirtää... No oikeasti se on selvää, että siirrän ne oli lupaa tai ei.

En nyt tiedä millainen tontti sinulla on. Miksi nimenomaan muut sinne tuo noita. Joku tekee kiusaa sinulle ?



Mutta jos joku tontillesi raijaa rojua ja etä tekijää saa kiinni, niin pahimillaan iso harmi sinulle. Nuo liki harmittomia verrattuna joidenkin jätteiden tuomiseen.

Jos tiellä, niin siirrä toki sivuun mielummin sellaiseen paikkaan mihin kuuluukin. Jos kuvittelisin itse tuollaiseen tilanteeseen ja ongelma jatkuu, eikä valvonta kuvista löytisi kiusankappeltta, niin harkitsisin lukitsemista, lokiikka se että keräiliä reagoisi ongelmaan.

Jos tonttisi on sellaisella paikalla ettei noidan jättäjät edes tiedosto mitään ongelmaa, niin voisiko ongelman tuoda esille.

Tietenkin jos ole joku vuokrataloisäntä ja kyse talon omasta väestä/vieraista, no silloin et olisi puuhun hilaamassa lautoja. :-)
 
No kun tässä puhuttiin possujonosta maantiellä, niin ei siellä pitäisi olla mitään jatkuvaa "tilanteen mukaan" variaatiota nopeudessa, jos jonon eka ei ole törppö. Toki siinä olet oikeassa, että voi siellä joskus olla taaempana myös joku kiimainen teinibemari kiihdyttelemässä joka väliin ohitusyritystä. Oman kokemuksen mukaan se yleensä vaan vaatii jonkun asennevamman, jos ehjällä autolla päätyy (keskustelun kohteena olleen useamman auton) jonon ekaksi ylipäätään normaaleissa ruuhkautumattomissa ajo-olosuhteissa.

Possujuna, tuo mieleen alimittaisilla turvaväleillä ajelun, josta seuraan se pumppaava jojoliike.

Jos sellaisen saavuttaessa ei itse osallistu pumppaamisen korostamiseen, vaan sovittaa nopeus tilanteeseen, niin 2-kaistaisillakaan valtateilläkään ei kauheasti lisää vaivaa (ja ehkä perässä tuleva ei jojaile yhtäpaljon) . niissä yksinäänkin ajelessa nopeuden vaihteli tarveta.


Miksi ei voi noin tehdä, selitykset monella samat kuin turvaväleissä yleensä, joku tulee väliin, mutta kannattaa kokeilla jos kantti kestää.
 
Viimeksi eilen tuli vastaan sähköpotkulauta mikä oli kaatunut niin että stonga oli osittain ajoradalla. Onneksi paikassa missä ei haittaa ketään tai kukaan ei normi oloissa aja yli aka en ruvennyt risteysalueella pysähtelemään ja nostelemaan pois.
 
En nyt tiedä millainen tontti sinulla on. Miksi nimenomaan muut sinne tuo noita. Joku tekee kiusaa sinulle ?



Mutta jos joku tontillesi raijaa rojua ja etä tekijää saa kiinni, niin pahimillaan iso harmi sinulle. Nuo liki harmittomia verrattuna joidenkin jätteiden tuomiseen.

Jos tiellä, niin siirrä toki sivuun mielummin sellaiseen paikkaan mihin kuuluukin. Jos kuvittelisin itse tuollaiseen tilanteeseen ja ongelma jatkuu, eikä valvonta kuvista löytisi kiusankappeltta, niin harkitsisin lukitsemista, lokiikka se että keräiliä reagoisi ongelmaan.

Jos tonttisi on sellaisella paikalla ettei noidan jättäjät edes tiedosto mitään ongelmaa, niin voisiko ongelman tuoda esille.

Tietenkin jos ole joku vuokrataloisäntä ja kyse talon omasta väestä/vieraista, no silloin et olisi puuhun hilaamassa lautoja. :)
Liekkö lapset jättäneet, noin periaatteesta en pidä siitä, että teen lautavuokrayhtiölle ilmaista työtä. Toi sun lukitseminen voisi toimia eikös se ole vastaavaa kuin vetää se kuusen latvaan :) , tosin siitäkin tulee kustannuksia itselle (eli jälleen teen ilmaista työtä epäsuorasti). Tuli mielen voinko laittaa laskun lautayhtiööle tekemästäni työstä?

Laittas lautayhtiön omistajan miettimään uusia toimintatapoja ja ohjeistamaan asiakkaitaan mihin pyörät jätetään ja tarvittaessa sanktioin, toki sanktioiden laitossa on ongelmansa.
 
Liekkö lapset jättäneet, noin periaatteesta en pidä siitä, että teen lautavuokrayhtiölle ilmaista työtä.
Tonttisi jonkin koulunvieressä ? vai omat kotona-asuvat lapset ?

Lautavuokrayhtiö ei siis niitä ole pihaasi rahadannut. vaan "lapset". Vinkkaa lapsille asiasta.


Lautayhtiöillä on menetelmät millä laskuttaa kielletylle alueella jätöistä.

Mutta en nyt tiedä millainen se puinen tonttisi on.
 
Tonttisi jonkin koulunvieressä ? vai omat kotona-asuvat lapset ?

Lautavuokrayhtiö ei siis niitä ole pihaasi rahadannut. vaan "lapset". Vinkkaa lapsille asiasta.


Lautayhtiöillä on menetelmät millä laskuttaa kielletylle alueella jätöistä.

Mutta en nyt tiedä millainen se puinen tonttisi on.
Lautayhtiö laskuttaa " kielletylle alueella jätöistä" => saanko minä korvausta kun joudun tekemään sen siirtotyön päästäkseni pihaan ja kotiini? Ei nyt vielä mikään iso asia, enkä viitsi kameraa tuon takia laittaa (taas kuluja minulle), jotta edes näkisin laudat vuokranneet ja jättäneet vieraat henkilöt. Yleensä noiden lautojen holtiton jättö minne tahansa alkaa jo olla isompikin ongelma myös autoilijoille.
 
On se hyvä jos on tapana olla se, joka on aina nopein, eli gepsin mukaan suurinta sallittua +10 km/h ainakin tässä etelässä. Sillon voit vetää vasenta kaistaa surutta koko matkan ja vaihtaa sinne hyvissä ajoin ilman, että tulisit jonkun eteen tukkimaan tietä. Omassa Volvossa tuo etäisyys on pienimmilläänkin niin iso että vaikuttaa aika törkeältä jos vaihtaa sen mukaisesti jonkun nopeamman eteen vasemmalle kaistalle.

Onko nämä muuttuneet Volvoissa? Käytin tuota lainassaolleessa V60 v. 2016 Volvossa muutama vuotta sitten ja ei sitä voinut pitää päällä, koska kauimmainen asetus ajaa liian lähellä. Tuo etäisyys oli aivan mainio ohitukseenlähtöön.
 
Tulin rampilta kahden auton väliin (~30m), taaempi välkytteli valoja. Iltapäivällä valitettavasti on muitakin liikenteessä.
 
Onko nämä muuttuneet Volvoissa? Käytin tuota lainassaolleessa V60 v. 2016 Volvossa muutama vuotta sitten ja ei sitä voinut pitää päällä, koska kauimmainen asetus ajaa liian lähellä. Tuo etäisyys oli aivan mainio ohitukseenlähtöön.
Mulla oli tuollainen V60 aktiivivakkarilla ja mielestäni se ajoi lähimmällä asetuksellakin liian kaukana. Ei tule sitä efektiä että "ajas nyt vittuun siitä edestä junnaamasta" kun ohituskaistalla lähestyt jotakuta. Aina joutui kaasulla avittamaan että pääsi puskuriin kiinni. Muuten nuo ohituskaistan jumittajat ajelevat siinä vaikka koko HKI-TRE välin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 945
Viestejä
4 587 263
Jäsenet
75 530
Uusin jäsen
techs

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom