Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Miksi takapuskurissa pitää roikkua ja kurkkia. Varsinkin jos edessä on loputon autojono ruuhkan vuoksi.
 
Miten joku voi samaa aikaa tehdä molempia? Vai meinaatko että ois pitänyt mennä ohi?
Tää havainto oli useammalta nelikaistaiselta tieltä. Vasen kaista veti ihan hyvin, mutta oikealla ajeltiin toisten puskureissa kiinni alle rajoituksen. Eli siis ohi olisi kyllä päässyt jos olisi nopeammin halunnut ajaa.

Tuntuu, että tuo turvaväli on monille ihan tuntematon käsite. Kunhan nopeusmittarissa ei ylity nopeusrajoitus ja huonolla säällä mennään jopa sen alle, niin homma on turvallista.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi takapuskurissa pitää roikkua ja kurkkia. Varsinkin jos edessä on loputon autojono ruuhkan vuoksi.
Itse käyn kurkkimassa (en tosin roiku) ihan vain että onko jonoa edessä vai ei+näen tarvittaessa pidemmälle kuin seuraava auto joten pystyn reagoimaan ennen edellä ajavan jarruvalojen syttymistä jos jono akaa jarruttelemaan edellä. Viimeksi tänään tuli Kehä1:llä kuski joka ajoi 70kmh mittarinopeutta 80kmh rajoituksella ilman että edessä mitään jonoa ja oikea kaista veti nopeammin.
 
Onko muissa kaupungeissa havaittavissa ihan yleisesti jokapäiväisessä liikenteessä vilkun käyttämättömyyttä esim. liikenneympyrästä poistuessa? Täällä Etelä-Pohjanmaalla tuo tuntuu olevan enemmän olettamus, kuin virhe että vilkkua ei vahingossakaan näytetä ollenkaan tai ajoissa ympyrästä poistuessa, Pirkanmaalla taas ihan eri homma ja vilkkua käytetään välillä vaikkei olisikaan kääntymässä.. :D Varmaan liikennekin toimisi n. 25% jouhevammin yleisesti, jos ihmiset jaksaisivat näpäyttää tuota vilkkua ajoissa.
 
Onko muissa kaupungeissa havaittavissa ihan yleisesti jokapäiväisessä liikenteessä vilkun käyttämättömyyttä esim. liikenneympyrästä poistuessa? Täällä Etelä-Pohjanmaalla tuo tuntuu olevan enemmän olettamus, kuin virhe että vilkkua ei vahingossakaan näytetä ollenkaan tai ajoissa ympyrästä poistuessa, Pirkanmaalla taas ihan eri homma ja vilkkua käytetään välillä vaikkei olisikaan kääntymässä.. :D Varmaan liikennekin toimisi n. 25% jouhevammin yleisesti, jos ihmiset jaksaisivat näpäyttää tuota vilkkua ajoissa.
About 50/60 miten käytetään PK-seudulla. Tiettyjen merkkien kuskit harvemmin, tietyt enemmän. Tuntuu itse että käytän melkein liikaakin :D. Jotkut jopa tuntuvat hämmentyvät kun käytän vilkkua parkkihalleissa yms.
 
About 50/60 miten käytetään PK-seudulla. Tiettyjen merkkien kuskit harvemmin, tietyt enemmän. Tuntuu itse että käytän melkein liikaakin :D. Jotkut jopa tuntuvat hämmentyvät kun käytän vilkkua parkkihalleissa yms.
Ison Omenan parkkihallissa on parikin pientä kiertoliittymää, missä harva tuntuu ymmärtävän olevansa kiertoliittymässä. Ajetaan suoraan läpi vaan varomatta muita, mutta 50m päässä poistumisrampille menevässä kiertoliittymässä kyllä osataan käyttää vilkkua. Samassa hallissa paikka, missä kolmion takaa oikealle kääntyvät ajavat lähes poikkeuksetta vasemmalle kääntyvän eteen, vaikka tällä ei olekaan kolmiota. Tuossa tosin myös usein ne vasemmalle kääntyvät antavat tilaa niille kolmion takaa tuleville.

Aika moni tuntuu ajavan fiiliksen mukaan ja unohtaa, että liikennemerkkejä katselemalla ei tarvitsisi arpoa väistämissääntöjä.
 
Ison Omenan parkkihallissa on parikin pientä kiertoliittymää, missä harva tuntuu ymmärtävän olevansa kiertoliittymässä. Ajetaan suoraan läpi vaan varomatta muita, mutta 50m päässä poistumisrampille menevässä kiertoliittymässä kyllä osataan käyttää vilkkua. Samassa hallissa paikka, missä kolmion takaa oikealle kääntyvät ajavat lähes poikkeuksetta vasemmalle kääntyvän eteen, vaikka tällä ei olekaan kolmiota. Tuossa tosin myös usein ne vasemmalle kääntyvät antavat tilaa niille kolmion takaa tuleville.

Aika moni tuntuu ajavan fiiliksen mukaan ja unohtaa, että liikennemerkkejä katselemalla ei tarvitsisi arpoa väistämissääntöjä.
Mites Verkkiksen halli missä jengi ei ulos ajaessa tajua väistää oikealta tulevia vaan suhaavat jarruttamatta eteen/päälle.
 
Mites Verkkiksen halli missä jengi ei ulos ajaessa tajua väistää oikealta tulevia vaan suhaavat jarruttamatta eteen/päälle.
Eikö Verkkiksessä (Jätkäsaari) ole oikealta tulevilla kolmio? Siis jos nyt puhutaan samasta kohdasta eli siitä juuri ennen kuin noustaan rampille.

Mutta vaikka ei olisikaan, niin tuo sama ongelma on kaikilla parkkipaikoilla. Oikealta tulevia ei väistetä vaan meininki on se, että jos olet menossa suoraan, oletat olevasi etuajo-oikeutettu.
 
Eikö Verkkiksessä (Jätkäsaari) ole oikealta tulevilla kolmio? Siis jos nyt puhutaan samasta kohdasta eli siitä juuri ennen kuin noustaan rampille.

Mutta vaikka ei olisikaan, niin tuo sama ongelma on kaikilla parkkipaikoilla. Oikealta tulevia ei väistetä vaan meininki on se, että jos olet menossa suoraan, oletat olevasi etuajo-oikeutettu.
Jos oikein muistelen niin ei olisi mutta varuiksi silti otan sen asenteen että ei ole koska eivät nuo sieltä hidasta vaikka olisikin.
 
Kävin lukemassa tuossa linkattua twitterketjua, ei olisi pitänyt. Nyt särkee päätä.

Monelle ei mene kaaliin mitä tarkoittaa "risteävää tietä ylittävä", vaan jankkaavat pyörätien tuossa kuvassa olevan risteävä.
 
Eikö Verkkiksessä (Jätkäsaari) ole oikealta tulevilla kolmio? Siis jos nyt puhutaan samasta kohdasta eli siitä juuri ennen kuin noustaan rampille.

Mutta vaikka ei olisikaan, niin tuo sama ongelma on kaikilla parkkipaikoilla. Oikealta tulevia ei väistetä vaan meininki on se, että jos olet menossa suoraan, oletat olevasi etuajo-oikeutettu.

On siinä kolmiot jokaisella ajoväylällä lukuunottamatta sitä rampille vievää.
 
On siinä kolmiot jokaisella ajoväylällä lukuunottamatta sitä rampille vievää.
Niin siis oliko siinä kolmio kun tulet sieltä viimeisestä väliköstä suoraan ulostulolle? Aka kun ajat sieltä hissistä ulos kävellessä oikeaan laitaan ja ajat sieltä rampille. Onko siltä suunnalta rampille mennessä kolmio vai ei?
 
Niin siis oliko siinä kolmio kun tulet sieltä viimeisestä väliköstä suoraan ulostulolle? Aka kun ajat sieltä hissistä ulos kävellessä oikeaan laitaan ja ajat sieltä rampille. Onko siltä suunnalta rampille mennessä kolmio vai ei?

On, tai ainakin oli vielä kuukausi takaperin.
 
Entiiä ärsyttikö pyöräilijää. Suun liikkeiden perusteella niin teki kun en huomannut häntä hänen kirjavassa asussaan liikennemerkin takaata kun käännyin vasemmalle ja hän ajoi pyörätietä minua vastaan. Jarrutin toki heti kun huomasin ja eiollut tilannetta mitenkään sen kummosemmin. Mutta liekkö hänen pulssinsa nousi rajan yli tai ehti laskea kun jarruttaa piti.
 
On, tai ainakin oli vielä kuukausi takaperin.
No jos on niin hyvä että olen arvioinut etteivät huomioisi kumminkaan. Sen verran usein tullut läheltäpiti tilanteita kun syöksyvät himmaamatta tuohon 0näkyvyyden risteykseen.
 

Muistanko oikein että täälläkin oli joku lähettelemässä aiempaan väistämissääntöjuttuun korjailuja?
En muista tuota, mutta tähän ainakin joku taisi laittaa kun alunperin jutusta sai kuvan, ettei ennen suojatietä tarvitsisi pysähtyä:
 
Entiiä ärsyttikö pyöräilijää. Suun liikkeiden perusteella niin teki kun en huomannut häntä hänen kirjavassa asussaan liikennemerkin takaata kun käännyin vasemmalle ja hän ajoi pyörätietä minua vastaan. Jarrutin toki heti kun huomasin ja eiollut tilannetta mitenkään sen kummosemmin. Mutta liekkö hänen pulssinsa nousi rajan yli tai ehti laskea kun jarruttaa piti.
Luultavasti säikähti mahdollisesti vakavaan loukkaantumiseen johtavaa tilannetta, jonka aiheutit, mutta ehdit kuitenkin viimetipassa estämään. Miksi et havainnoinut väistettäviä ennen kääntymisen aloittamista?
 
Aika moni kyllä nyt ymmärtää Tuopin sanoman täysin väärin.
Tällainen vaikutelma minullekin tuli. Tyylilaji asia erikseen, mutta tuoppihan kuitenkin lähinnä referoi perusoppimäärää. Ei sen pitäisi herättää niin paljon väittelyä.

Minä ainakin luin asian ytimeksi tämän varsin aikaa kestäneen paradigman siitä, että ihmisen havaintotodellisuus on hyvin reikäinen, tai jopa läjä vihjeitä ja snapshotteja. Tähän perustuen kuljettajan tilannetaju on aina epätäydellinen ja asia tulee huomioida kaikessa ajamisessa ja liikennesuunnittelussa. Tunnettuna esimerkkinä moottoripyörä jää helpommin havaitsematta kuin auto. Varomattomuus on yksi asia, mutta tarpeeksi pitkälle syitä miettien ne voidaan jäljittää ihmisapinoiden evoluutioon saakka.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Luultavasti säikähti mahdollisesti vakavaan loukkaantumiseen johtavaa tilannetta, jonka aiheutit, mutta ehdit kuitenkin viimetipassa estämään. Miksi et havainnoinut väistettäviä ennen kääntymisen aloittamista?
Viimetippa oli tästä kaukana. En edes ollut suojatien päällä ollenkaan. Kuten kirjoitin, oli hän liikennemerkin takana sopivasti ja seurasin myös vastaan tulevaa liikennettä.
 
Viimetippa oli tästä kaukana. En edes ollut suojatien päällä ollenkaan. Kuten kirjoitin, oli hän liikennemerkin takana sopivasti ja seurasin myös vastaan tulevaa liikennettä.
Eihän vastapuoli olisi joutunut jarruttamaan tai säikähtänyt, jos olisit hyvissä ajoin ja selvästi osoittanut väistäväsi niin kuin lain mukaan kuuluu tehdä.
 
Aikasemmin tällä viikolla jo pimeän aikaan joku ajoi vastaan täysin pimeällä autolla, vilkku oli ainut mikä näkyi, ei ajovaloja ja perä pimeenä! Katuvalojen varaan jätettyä touhua, itse ajoin paikotellen jopa pitkät päällä, kun joka paikassa ei katuvaloja ollu.
 
Oli melko tuuhea mopoilija liikenteessä. Ajeli hidastamatta ja päätä kääntämättä läpi asuinalueen, jossa on vain tasa-arvoisia risteyksiä. Nopeusrajoitus on tuolla 40 km/h ja mopoilija jätätti autoani koko matkan. Komein temppu tapahtui tietyömaalla. Mopoteini paineli hidastamatta alle kaistan leveyden päässä toisistaan olleiden työmiesten välistä, kuin kyseessä olisi ollut pari elotonta estettä, joiden välistä on hienoa pujotella.
 
Oli melko tuuhea mopoilija liikenteessä. Ajeli hidastamatta ja päätä kääntämättä läpi asuinalueen, jossa on vain tasa-arvoisia risteyksiä. Nopeusrajoitus on tuolla 40 km/h ja mopoilija jätätti autoani koko matkan. Komein temppu tapahtui tietyömaalla. Mopoteini paineli hidastamatta alle kaistan leveyden päässä toisistaan olleiden työmiesten välistä, kuin kyseessä olisi ollut pari elotonta estettä, joiden välistä on hienoa pujotella.
Ei tuon ikäisten aivot käsittele riskejä ollenkaan samalla tavalla kuin yli 25-vuotiaiden. Ja koulutuspuoli menee nurinkurisesti ettei mopokorttia ajaville edes opeteta paljoa mitään. Ei tuossa toiminnassa siis ole mitään yllättävää, on vain seurausta Suomen paskotusta kuljettajaopetuksesta.
 
Ei tuon ikäisten aivot käsittele riskejä ollenkaan samalla tavalla kuin yli 25-vuotiaiden. Ja koulutuspuoli menee nurinkurisesti ettei mopokorttia ajaville edes opeteta paljoa mitään. Ei tuossa toiminnassa siis ole mitään yllättävää, on vain seurausta Suomen paskotusta kuljettajaopetuksesta.
Sen verran pitäisi tulla liikennekasvatusta kotoa päin, että jo ykkösluokkalaisena osaa liikkua turvallisesti liikenteessä. Ainakin sillä tasolla, että katsoo risteyksissä ympärilleen.
 
Sen verran pitäisi tulla liikennekasvatusta kotoa päin, että jo ykkösluokkalaisena osaa liikkua turvallisesti liikenteessä. Ainakin sillä tasolla, että katsoo risteyksissä ympärilleen.
Vaikka sitä kotoa tulisikin, niin edelleenkään lasten aivot ei toimi niin että se menisi perille. Ei vielä pysty ymmärtämään edes miksi pitäisi ymmärtää.
 
Ensin joku vanha akka tuli vastakarvaan pysäköityjen autojen takia, ja jouduin pysähtymään. Seuraavaksi ns. uudenpolven taksikuski teki saman, pakotin peruuttamaan pois edestä. Turvallista matkaa :rofl2:
 
Valoihin hidastaminen valojen edelleen palaessa vihreänä aiheuttanee tuota harrastaville käytösharhan, jossa idiootti luulee, että kannattaa hidastaa, kun kuitenkin vaihtuu. Voi veljet kun hienoa toimintaa ruuhka-ajossa (ei ollut kyse siitä, että risteyksen jälkeinen tieosuus olisi ollut tukossa).
 
Valoihin hidastaminen valojen edelleen palaessa vihreänä aiheuttanee tuota harrastaville käytösharhan, jossa idiootti luulee, että kannattaa hidastaa, kun kuitenkin vaihtuu. Voi veljet kun hienoa toimintaa ruuhka-ajossa (ei ollut kyse siitä, että risteyksen jälkeinen tieosuus olisi ollut tukossa).
Älähän nyt, siinähän saattaa säästää bensaa kun nostaa jalan kaasulta (toki se hyöty voi sitten siinä odotellessa pääosin kadota) ja huoltokorjaamotkin saavat töitä, kun ei jarruttele turhaan ja jarrulevyt pääsee ruostumaan ...

Toinen tossa on, että kun siitä sitten valot jälleen punaisten jälkeen vaihtuvat. Lähdetään liikkeelle yhtä nopeasti kuin mummot rollaattoreilla. Paljon olis tossa tehtävissä asenteen muutoksella liikenteen sujuvoittamiseksi.
 
Valoihin hidastaminen valojen edelleen palaessa vihreänä aiheuttanee tuota harrastaville käytösharhan, jossa idiootti luulee, että kannattaa hidastaa, kun kuitenkin vaihtuu. Voi veljet kun hienoa toimintaa ruuhka-ajossa (ei ollut kyse siitä, että risteyksen jälkeinen tieosuus olisi ollut tukossa).

Oliko sinun tuttuja, siis heidän kyydissä matkaat, vai mistä tiedät.

Tässä kai tilanteita missä valot eivät vaihtuisi ketaisiki/punaisiksi. Eikä siis ennakointia jossa hidastetaan puneisiin valoihin (aloitettu jo vihreiden vielä palaessa).

Ensimmäinen yleensä typerää, jälkimmäinen varsin harvinaista, tai siis ne jotka tuntee jotkin valot noin hyvin, yleensä yrittävät kiiriä jotta kerkiävät edes keltaisilla. (no osa jälkimmäisistä oppii)
 
Viimeksi muokattu:
Oliko sinun tuttuja, siis heidän kyydissä matkaat, vai mistä tiedät.

Tässä kai tilanteita missä valot eivät vaihtuisi ketaisiki/punaisiksi. Eikä siis ennakointia jossa hidastetaan puneisiin valoihin (aloitettu jo vihreiden vielä palaessa).

Ensimmäinen yleensä typerää, jälkimmäinen varsin harvinaista, tai siis ne jotka tuntee jotkin valot noin hyvin, yleensä yrittävät kiiriä jotta kerkiävät edes keltaisilla. (no osa jälkimmäisistä oppii)
Juu, tällä kertaa ko. idiootti ja pari muuta ehti läpi, mutta rajoituksen mukaan ajaen jono olisi pienentynyt muutamalla autolla lisää... Tuskin oli ajoituksesta kyse, kun ko. valot sattuu olemaan pitkän ruuhkaisen tien keskivaiheella eli aivan liian pitkä matka mihinkään, että pystyisi tietämään milloin valot vaihtuu. Eikä edes ollut sopivia jalankulkuvaloja tukemassa vaihtumisarviointia.

e: Mitäs muuten veikkaatte miten minulle kävi ja mikä oli sijainti jonossa :D
e2: Ja vääräleukien ei tarvitse ehdottaa sitä hidastelijaa.
 
Juu, tällä kertaa ko. idiootti ja pari muuta ehti läpi, mutta rajoituksen mukaan ajaen jono olisi pienentynyt muutamalla autolla lisää...
Siis olit kyydissä ? ja selitti että luuli että punaiset vaihtuu. (sori tyhmä kysymys, etten luule että näit moisen random hidastelian)

Yritän tässä kuvitella repsikan reaktiota :-)
 
Juu, tällä kertaa ko. idiootti ja pari muuta ehti läpi, mutta rajoituksen mukaan ajaen jono olisi pienentynyt muutamalla autolla lisää... Tuskin oli ajoituksesta kyse, kun ko. valot sattuu olemaan pitkän ruuhkaisen tien keskivaiheella eli aivan liian pitkä matka mihinkään, että pystyisi tietämään milloin valot vaihtuu. Eikä edes ollut sopivia jalankulkuvaloja tukemassa vaihtumisarviointia.

e: Mitäs muuten veikkaatte miten minulle kävi ja mikä oli sijainti jonossa :D
e2: Ja vääräleukien ei tarvitse ehdottaa sitä hidastelijaa.
Veikkaan, että oli vain yksi kaista kumpaankin suuntaan ja totesit kerkisihän se...
vaihtua punaiseksi. Oletan, ettet tehnyt "rollaattori lähtöä" valojen vaihtuessa.
 
Siis olit kyydissä ? ja selitti että luuli että punaiset vaihtuu. (sori tyhmä kysymys, etten luule että näit moisen random hidastelian)

Yritän tässä kuvitella repsikan reaktiota :)
En nyt sentään. Jäin siihen valoihin piikkipaikalle.

e: Ja siis tiedän, että valoihin hidasti, kun kiihdytti siinä vaiheessa kun "mä ehdinkin" tuli kyseeseen. Eikä paikka ollut edes sellainen, jossa joku urpo olis arponut käännynkö vai en.
 
On muuten innovoitu tampereella ihan huolella sitten siinä tammelan stadionin kulmalla se iso risteys. Yliopistolta kun nouset mäen ylös niin entisen 2 kaistan sijaan yksi kaista jatkaa kohti tammelan stadionia ja vasen kaista kääntää keskustaan. Ennen oli kaksi kaistaa ja nekään ei riittäneet.

Kirsikkana kakun päälle, ennen risteyksen ylipääsyä sai odotella 3-4min ja kaistoja oli kaksi. No arvatkaapa kun kerkesin kellottamaan (ja oikeasti lukemaan iltalehden) valoissa odotellessa, eihän siinä mennyt vittu kuin seitsemän (7!) minuuttia yhdellä valosyklillä. Eli kerran 7 minuutissa risteyksen yli pääsee 3-4 autoa riippuen mummojen määrästä ja tähtien asennosta. Jos kaikki jonottajat on vatasia niin ehkä 6 kerkeää yli.

Tuo on kyllä mennyt ihan käsittämättömäksi, jonoa oli peileissä ihan silmänkantamattomiin ja voin kuvitella mimmosella raivolla autot liikkuu niistä valoista (onnea jalankulkijoille, tuossa kun on pahoja suojateitäkin pari kpl) kun ensin on kaivettu persettä 7min liikennevaloissa. Ja 7 min siis niille jotka on piikkipaikalla.

Näppärä kaveri kipasee jo kaupassa samalla kun jättää oman auton keskelle kaistaa möllöttämään :cigar2:
 
On muuten innovoitu tampereella ihan huolella sitten siinä tammelan stadionin kulmalla se iso risteys. Yliopistolta kun nouset mäen ylös niin entisen 2 kaistan sijaan yksi kaista jatkaa kohti tammelan stadionia ja vasen kaista kääntää keskustaan. Ennen oli kaksi kaistaa ja nekään ei riittäneet.

Kirsikkana kakun päälle, ennen risteyksen ylipääsyä sai odotella 3-4min ja kaistoja oli kaksi. No arvatkaapa kun kerkesin kellottamaan (ja oikeasti lukemaan iltalehden) valoissa odotellessa, eihän siinä mennyt vittu kuin seitsemän (7!) minuuttia yhdellä valosyklillä. Eli kerran 7 minuutissa risteyksen yli pääsee 3-4 autoa riippuen mummojen määrästä ja tähtien asennosta. Jos kaikki jonottajat on vatasia niin ehkä 6 kerkeää yli.

Tuo on kyllä mennyt ihan käsittämättömäksi, jonoa oli peileissä ihan silmänkantamattomiin ja voin kuvitella mimmosella raivolla autot liikkuu niistä valoista (onnea jalankulkijoille, tuossa kun on pahoja suojateitäkin pari kpl) kun ensin on kaivettu persettä 7min liikennevaloissa. Ja 7 min siis niille jotka on piikkipaikalla.

Näppärä kaveri kipasee jo kaupassa samalla kun jättää oman auton keskelle kaistaa möllöttämään :cigar2:

Ratikka - mikä ihana tekosyy ...

... autoilun haittaamiseen siis. Kun piti pistää liikennejärjestelyt ratikan takia uusiksi, se tehtiin tavalla, jolla maksimoitiin haitta autoilulle, ihan vaan koska haluttiin haitata autoilua keskusta-alueella ja saatiin hyvä tekosyy noille autoilua haittaaville liikennejärjestelyille.

Ratikan olisi voinut toteuttaa haitaten muuta liikennettä paljon vähemmän.
 
Ratikka - mikä ihana tekosyy ...

... autoilun haittaamiseen siis. Kun piti pistää liikennejärjestelyt ratikan takia uusiksi, se tehtiin tavalla, jolla maksimoitiin haitta autoilulle, ihan vaan koska haluttiin haitata autoilua keskusta-alueella ja saatiin hyvä tekosyy noille autoilua haittaaville liikennejärjestelyille.

Ratikan olisi voinut toteuttaa haitaten muuta liikennettä paljon vähemmän.
Paras oli kun Ylöjärven linja-autoyhteyksien heikentämistä perusteltiin toissa vuonna sillä, että Tampereella valmistuu käyttöön ratikka. Nyt tuli voimaan viime kuussa. Kummasti se 15km päässä oleva ratikan päätepysäkki auttaa Ylöjärvellä. :rofl:

Kumma kun autoilun määrä kasvaa, mistäköhän tuo johtuu kun julkista liikennettä heikennetään jatkuvalla tahdilla.
 
Ratikka - mikä ihana tekosyy ...

... autoilun haittaamiseen siis. Kun piti pistää liikennejärjestelyt ratikan takia uusiksi, se tehtiin tavalla, jolla maksimoitiin haitta autoilulle, ihan vaan koska haluttiin haitata autoilua keskusta-alueella ja saatiin hyvä tekosyy noille autoilua haittaaville liikennejärjestelyille.

Ratikan olisi voinut toteuttaa haitaten muuta liikennettä paljon vähemmän.
Tosiaankin olisi voinut, ja edelleen mihin tosta hävisi se toinen kaista, joku raksatyömaahan siellä on vastapuolella eli kait se kaista voi siihe palatakkin, mutta kyltti on kyllä kokonaan poistettu.

Katotaan siinä vaiheessa kaupungin naamaa kun tamperelaiseen tapaan ajetaan risteysalue tukkoon ja ratikka seisoo sitten jumissa siellä keskellä.:kippis:

Tampere on kyllä muutenkin esimerkki kaupungista jossa liikennesuunnittelu on tehty niin perseelleen kuin sen voi tehdä. Onneksi en asu tuolla täyspäiväisesti.
 
Ilmeisti ärsytin tänään kanssa-autoilijoita, kun sanoin oikein kahteen kertaan kuulla tööttäilyä.

Ensimmäinen tööttäilijä ajoi työmaan kohdalle tehdyn shikaanin suoraksi ja tööttäsi kun meinasi ajaa kylkeeni. Vasen kaista menee tuossa väliaikaisesti katukiveyksen päälle, mikä ilmeisesti on aivan selkeästi kaistamaalauksista huolimatta mahdotonta ymmärtää, sillä olen nyt ajanut tuosta viikon sisään kolmesti ja joka kerta joku jonosta vetelee keskellä kaistoja.

Toinen äänimerkin käyttäjä meinasi ajaa perääni kun käännyin risteyksessä. Vissiin meni jalat ja kädet sekaisin, kun painoi jarrun sijaan tööttiä o_O
 
Kävin viime viikolla Tampereella kääntymässä ja miten toi moottoritiellä ajaminen voi olla noin vaikeaa!?

Näen kaukaa että rekka pitää kohta ohittaa, katson olan yli ja vilkku päälle ja siirryn vasemmalle kaistalle niin eikö se rekan perässä köröttelevä autisti (joka ajanut siinä 5m turvavälillä jo 10km) työnnä siihen mun eteen kun välimatkaa enää kymmenkunta metriä kun olisi mennyt mun taakse kerta sieltä ei muita tule eikä tällä ole mihinkään kiire, sitten huidotaan käsiä kun annan torven soida ja vilkutan valoja kiitoksena äkkijarrutuksesta 120 -> 90km/h:facepalm:

Toinen on se että jos mun edessä on yksi auto niin joka toinen kerta joudun hiljentämään kun tämä edessä oleva menee rekan ohi!? Jotenkin maagisesti se vauhti joillain hyytyy siinä rekan vieressä? Jos siinä on mun edessä on useampi kuin yksi auto niin 200% varmuudella vauhti putoaa alle 100km/h kun joku autisti ohittaa rekkaa sillä omalla sopivalla nopeudella muista välittämättä.

90% tapauksista nämä hidastelijat kun odottaisivat sen 15-30s niin todellista 120km/h ajavat olisi mennyt rauhassa ohi ja sitten menisivät ohi kerta kiire mihinkään ei kumminkaan ole niin miksi siihen vasemmalle kaistalle tullaan ajamaan 90-100km/h?

Kolmas ovat nämä rampilta tulijat, on se vaikea ymmärtää että moottoritielle tullessa se auto kiihdytetään siihen tavoite nopeuteen jo siinä kiihdytyskaistalla.

Sitten nämä nopeuden pumppaajat, saman auton ohitin varmaan 5-6kertaa kun itse menin vakkarilla ja tämä hermanni meni välillä 150km/h ja kymmenen kilometrin jälkeen mentiin 110km/h
 
Kävin viime viikolla Tampereella kääntymässä ja miten toi moottoritiellä ajaminen voi olla noin vaikeaa!?

Näen kaukaa että rekka pitää kohta ohittaa, katson olan yli ja vilkku päälle ja siirryn vasemmalle kaistalle niin eikö se rekan perässä köröttelevä autisti (joka ajanut siinä 5m turvavälillä jo 10km) työnnä siihen mun eteen kun välimatkaa enää kymmenkunta metriä kun olisi mennyt mun taakse kerta sieltä ei muita tule eikä tällä ole mihinkään kiire, sitten huidotaan käsiä kun annan torven soida ja vilkutan valoja kiitoksena äkkijarrutuksesta 120 -> 90km/h:facepalm:

Toinen on se että jos mun edessä on yksi auto niin joka toinen kerta joudun hiljentämään kun tämä edessä oleva menee rekan ohi!? Jotenkin maagisesti se vauhti joillain hyytyy siinä rekan vieressä? Jos siinä on mun edessä on useampi kuin yksi auto niin 200% varmuudella vauhti putoaa alle 100km/h kun joku autisti ohittaa rekkaa sillä omalla sopivalla nopeudella muista välittämättä.

90% tapauksista nämä hidastelijat kun odottaisivat sen 15-30s niin todellista 120km/h ajavat olisi mennyt rauhassa ohi ja sitten menisivät ohi kerta kiire mihinkään ei kumminkaan ole niin miksi siihen vasemmalle kaistalle tullaan ajamaan 90-100km/h?

Kolmas ovat nämä rampilta tulijat, on se vaikea ymmärtää että moottoritielle tullessa se auto kiihdytetään siihen tavoite nopeuteen jo siinä kiihdytyskaistalla.

Sitten nämä nopeuden pumppaajat, saman auton ohitin varmaan 5-6kertaa kun itse menin vakkarilla ja tämä hermanni meni välillä 150km/h ja kymmenen kilometrin jälkeen mentiin 110km/h

Läntistä ohitustietä viikoittain useita kertoja ajavana tähän on jo niin tottunut, että muunlainen liikennekäytös tuntuisi varmaan jo jollain tavalla väärältä.
 
Toinen on se että jos mun edessä on yksi auto niin joka toinen kerta joudun hiljentämään kun tämä edessä oleva menee rekan ohi!? Jotenkin maagisesti se vauhti joillain hyytyy siinä rekan vieressä?
Tätä olen itsekin monesti ihmetellyt. Rekkaa ohittaessa jono tiivistyy, mutta kun ohi on päästy niin ei meinaa edessä olevia enää saada kiinni.
 
Toinen on se että jos mun edessä on yksi auto niin joka toinen kerta joudun hiljentämään kun tämä edessä oleva menee rekan ohi!? Jotenkin maagisesti se vauhti joillain hyytyy siinä rekan vieressä?
Eräs esimies, jonka kyydissä jouduin muutaman kerran tekemään työmatkoja Tampereelta Helsinkiin ja takaisin, valmistautui jokaiseen ohitukseen moottoritiellä jarruttamalla. Sen sijaan, että olisi vaihtanut ajoissa kaistaa ja jatkanut matkanopeutta rekan ohi, tämä lähestyi tasanopeutta n. 20 metrin päähän, pudotti nopeuden lähes rekan nopeutta vastaavaksi ja sitten alkoi vilkuilemaan peileihin ja kiihdytti ohitukseen. Ihan niin kuin joka kerta se yhtäkkiä eteen ilmestynyt puskuri olisi tullut aivan yllätyksenä.
 
Ihan niin kuin joka kerta se yhtäkkiä eteen ilmestynyt puskuri olisi tullut aivan yllätyksenä.
Tää on erittäin yleistä. Moottoritiellä näkyy joka reissulla lukuisia jotka joutuu jarruttamaan siihen rekan perään, vaikka tilaa ja aikaa olisi ollut enemmän kuin tarpeeksi vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle. Olen olettanut, että ne räplää kännykkää, meikkaa tai puuhaa jotain muuta mikä vie huomion, mutta ilmeisesti joillekin yksilöille asiat voi tulla täysin yllätyksenä ilman noitakin.
 
90% tapauksista nämä hidastelijat kun odottaisivat sen 15-30s niin todellista 120km/h ajavat olisi mennyt rauhassa ohi ja sitten menisivät ohi kerta kiire mihinkään ei kumminkaan ole niin miksi siihen vasemmalle kaistalle tullaan ajamaan 90-100km/h?
Yksi syy voisi teoriassa olla se, jos kyseisellä tieosuudella on suurin sallittu nopeus 100 km/h, niin kuin moottoritiellä Tampereella lähes aina on.
 
Yksi syy voisi teoriassa olla se, jos kyseisellä tieosuudella on suurin sallittu nopeus 100 km/h, niin kuin moottoritiellä Tampereella lähes aina on.

Jos mä ajan helsingistä tampereelle niin siinä on kyllä suurin osa matkasta ihan 120km/h :facepalm:

En kyllä yhtään ihmettele että liikenteessä on vaikeaa kun jo pelkkä lukemisen ymmärtäminen on tätä luokkaa:zoom:
 
Viimeksi muokattu:
Tää on erittäin yleistä. Moottoritiellä näkyy joka reissulla lukuisia jotka joutuu jarruttamaan siihen rekan perään, vaikka tilaa ja aikaa olisi ollut enemmän kuin tarpeeksi vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle. Olen olettanut, että ne räplää kännykkää, meikkaa tai puuhaa jotain muuta mikä vie huomion, mutta ilmeisesti joillekin yksilöille asiat voi tulla täysin yllätyksenä ilman noitakin.
Tulee mieleen että ovatko kovin uusia autoja nuo? Ei itse tule pitkää matkaa niin ajettua motareilla niin ei ole tullut kiinnitettyä huomiota. Mietin vain olisiko aktiivikruise joka pudottaa vauhtia rekan vauhtiin.

Ja joskus joutuu vaan palloilemaan varsin lähellä rekkaa ettei joku takana oleva keksi tunkea väliin (yleensä BMW/AUDI tms jotka ovat todella todella kiireisen oloisia ja haluavat ehdottomasti ohittaa sokeissa mutkissa yms) sillävälin kun itse etsii oikeasti turvallista pätkää mennä ohi. Itsellä toki se etu että voin olla siinä lähellä mutta silti niin että näen tarpeeksi eteen ja kun runttaan kaasun pohjaan olen melkein samantien jo ylinopeuden puolella. Tämä siis toki näillä 80-100kmh kaksikaistaisilla teillä, motarilla sitten taas täysin eri juttu ja siellä en moista käytöstä ymmärrä.
 
Tää on erittäin yleistä. Moottoritiellä näkyy joka reissulla lukuisia jotka joutuu jarruttamaan siihen rekan perään, vaikka tilaa ja aikaa olisi ollut enemmän kuin tarpeeksi vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle. Olen olettanut, että ne räplää kännykkää, meikkaa tai puuhaa jotain muuta mikä vie huomion, mutta ilmeisesti joillekin yksilöille asiat voi tulla täysin yllätyksenä ilman noitakin.

Iso joukko kuljettajie joille riittävät turvaväli motarilla on alle 2s, osalle riittää' 1s, niin on ymmärettävää että tuntuu hyvin hölmöltä lähteä vasemmalle kaistalla aikaa yksinään kuluttaan vain sen takia että jotain ohitettavaa tulisi joskus tulisi.

Ainakin osa noista palaa reken eteen, joten perässä tulijat pääsevät nostamaan nopeutta, mutta seuraan rekan kohdalla tämä edellisen rekan eteen kiilannut palaa jälleen ohituskaistalle, joten sen takana tulijit joutuvat hiljenttää, eli ei siinä aina ole kyse siitä että joku ohittelisi hitaasti, vaan siitä jojo ilmiöstä.


Helsinkin Tampere väli on kuitenkin hyvinkään jälkeen pätkä jossa yleensä meno sujuu, jos pinna kestää, johon taasen auttaa joko se mukautuva hyvä vakkari, tai sitten hyvä manuaali vakkari, jolla itse helppo homma hoitaa.
 
Tulee mieleen että ovatko kovin uusia autoja nuo? Ei itse tule pitkää matkaa niin ajettua motareilla niin ei ole tullut kiinnitettyä huomiota. Mietin vain olisiko aktiivikruise joka pudottaa vauhtia rekan vauhtiin.
Ketjussa taisi joku joskus valitella autossaan tuota, tosin taisi paljastu ajotapa missä ajettiin ennen kaistan vaihtoa toisen kontiin.

Eli jos sen kaistan vaihdon tekee ajoissa, niin ei pitäisi olla ongelma, jos se taasen vakkari reakoi viereisellä kaistalla hitaammin ajavaan, niin sitten se on motarilla liki käyttökelvoton, tai ainakin ohitukset pitää tehdä "käsin." (/jalalla)

Ja joskus joutuu vaan palloilemaan varsin lähellä rekkaa ettei joku takana oleva keksi tunkea väliin (yleensä BMW/AUDI tms jotka ovat todella todella kiireisen oloisia ja haluavat ehdottomasti ohittaa sokeissa mutkissa yms) sillävälin kun itse etsii oikeasti turvallista pätkää mennä ohi. Itsellä toki se etu että voin olla siinä lähellä mutta silti niin että näen tarpeeksi eteen ja kun runttaan kaasun pohjaan olen melkein samantien jo ylinopeuden puolella. Tämä siis toki näillä 80-100kmh kaksikaistaisilla teillä, motarilla sitten taas täysin eri juttu ja siellä en moista käytöstä ymmärrä.
Jos motarilla joku tuossa tilanteessa ohittaa oikelta ennen rekkaa, niin villi veikkaus että katoaa maisemaan, eli harmiton, jos ei pyrähtele siinä edessä.

Jos taasen jollain kaksikaistaiselal tiellä joku saattaa joskus ohittaa minut rekan ja minun väliin, niin se haitta on minimaalista verrattuna siihen että tekisi oman ohittamisen vaikeaksi roikkumalla rekan kontissa.

Jos se ohituspaikka tulee niin pääsen koko letkasta ohi, ennenkuin se roikkuja, tai sitten se roikkuja on ohittanut paikassa missä en edes ajatetlisi ohittaa, joten on kadonnut maisemaan pois häiritsemästä. (hänen ohitus hetkellä pitää toki vähän varoa jos alkaa romua tulla)
 
Kyllä mun autossa ainakin ärsyttää kun 120-130 km/h vauhdilla aktiivivakkari alkaa himmata todella aikaisessa vaiheessa jos edessä on 80-90 km/h ajava. Hyvin usein vilkaisenkin peiliin ja jos joku tulee takaa kovempaa niin heitän vakkarin pois päältä ja rullailen sen aikaa että nopeampi tulee ohi ja sitten kaistanvaihto.

Normi vakkarilla tämä oli helpompaa kun ei välttämättä tarvinnut koskea siihen ollenkaan. Tietysti jos en välittäisi niin voisihan sinne vasemmalle kaistalle tunkea vaan reilusti ja nauttia valojen vilkuttelusta.

Niin ja tosi usein tulee tilanteita missä en ehdi itse reagoida ajoissa ja auto alkaakin jo jarruttelemaan. Näyttää sinne taakse varmaan tyhmältä mutta minkäs teet, tekniikka on. Onneksi sentään antaa välittömästi kaasua kun aktivoi kaistanvaihtovilkun.
Aktiivivakkari on kyllä ärsyttävä varuste useampi kaistaisilla teillä ja pahimmillaan se on moottoritiellä. Riippunee tietysti valmistajasta, kuinka se toimii, mutta VAGgineen adaptiivinen oli lähinnä raivostuttava. En löytänyt itse käyttöä muuta kuin noille muutaman kerran vuodessa tehtäville pidemmille reissuille maanteitä pitkin. Suurimmat ärsytykset tulee kaistanvaihdoista, kun normaalivakkarilla vain vaihtaa kaistaa kun tulee perä edellä vastaan, niin adaptiivisella pitää vaihtaa kaistaa huomattavasti aiemmin ja lisäksi mikäli ohituskaistalla on edellä auto, niin jarrut pohjaan efekti on taattu vaikka edellä ajavaan olisi hyvin väliä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom