Näissä moottorittomaksi ajoneuvoksi laskettavissa kevyissä sähköajoneuvoissa on sellainen ero mopoon tai muuhun moottoriajoneuvoon, että niitä ei ole rekisteröity. Mikä siis on rakenteellinen nopeus? Yleisesti erilaiset 25 km/h Suomen markkinoille rajoitetut laitteet kulkevat esimerkiksi 30 km/h tai 40 km/h. Ne on siis suunniteltu ja valmistettu kulkemaan kovempaa kuin 25 km/h. Kaikkien tunnettujen tulkintojen mukaan nämä ovat laillisia ja hyväksyttäviä kevyitä sähköajoneuvoja, kun ne on valmistajan tai käyttäjän toimesta ohjelmallisesti rajoitettu. Samaan tapaan mopotkin on rajoitettu - yleensä ne soveltuvat rakenteensa puolesta turvallisesti paljon suurempiin nopeuksiin.
Vielä kun kevyt sähköajoneuvo saa ihan vapaasti olla vaikka omavalmisteinen yksittäiskappale kuten polkupyöräkin, sitä ei tarvitse tyyppihyväksyä tai rekisteröidä. Osien ei tarvitse olla minkään normin mukaisia vaan riittää että massa, muoto ja ulkomitat sopivat rajoihin, teho ja nopeus ovat normin puitteissa, ajoneuvossa äänimerkki, jarru, minimivalot ja -heijastimet.
Rakenteellinen nopeus on monella tavalla väärä termi. Kevyellä sähköajoneuvolla on vain suurin nopeus(jossa sähkömoottori vetää tai avustaa).
Miten tämä palaa ketjun aiheeseen? Lainsäädäntö kaipaa tarkennusta, jotta känniääliöiden jalkakäytävällä skuuttaus ei ole jatkossa joissakin tapauksissa laillista. Tässä on toki työtapaturman tai ilkikurin vaara, ja saatamme saada kiusaksi jonkin haitallisen typerän kiellon. Riittävä toimenpidehän olisi rajata 15 km/h jalkakäytävällä sallitut laitteet siten, ettei potkulauta tai muu moottoripyörän tapainen kahdella peräkkäisellä pyörällä varustettu niihin lukeudu.