Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Näin minullekin opetettu ja yleensä se toimii oikein hyvänä ennakkovaroituksena. Itsekin perässätulijana jätän tällöin merkittävän välin, jos olen epähuomiossa ajautunut turhan lähelle.

Vaikuttaa siltä, että kommentoijat täällä eivät tajua, että sitä jarrua voi painaa vain sen verran että valot syttyvät. Ei tietenkään aloiteta jarrutusta samalla hetkellä kun vilkku syttyy, mutta jarruvalot voi sytyttää. Mutta antaa olla, turhaa jankkausta.
Ymmärrän kantasi hyvin. Se on oikeasti niin hyvä, että sen voisi ottaa jopa määräykseksi kertomaan takana tuleville, että oiotaan kääntyä eikä pelkästään ohittaa. Määräyksenä se parantaisi liikenneturvallisuutta. Vähän sama asia asia kuin
aikoinaan ylöslaitettava jarruvalo (sitäkin kovasti ensin vastustettiin väärintulkittavana turvallisuutta vaarantavana)

Kansalaisaloitteena läpimeno olisi hyvin mahdollista. Osaammehan vilkutella jarruvaloja takanatuleville "ihan luonnostaan" tässä riittää kun painaa kevyesti ja pitää siinä yhdessä vilkun kanssa.
Edit: Ehkä määrayksenä voi aiheuttaa ongelmia (esim. vierasmaalainen ei tiedä käytäntöä) suosituksena hyvä, varsinkin pimeällä kun ei näe sitä "risteystä/pihaa".
 
Viimeksi muokattu:

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
983
Tosin jarruvalon väläytys on asia jonka perskärpäset ovat varmasti oppineet ignoraamaan todella tehokkaasti, koska aika monet normaalit autoilijat vilkuttelevat perskärpäsille sitä jarruvaloa usein että perskärpänen jättäytyisi kauemmaksi. Idiootti perskärpänen sen sijaan ei tajua, kaikki viestit mitä heille yrittää antaa johtaa yleensä vaan siihen että perkärpäset tunkevat vaan lähemmäksi.
Tätä valojen vilkuttelua huomattavasti tehokkaampi tapa lienee vain nostaa jalka kaasulta, parhaassa (omalta kannalta, ei välttämättä muiden...) tapauksessa idiootti painaa ohi, jos taas ei, niin saa sen raon tehtyä kun palaa takaisin normaaliin nopeuteen vähän rivakammin. Takana tuleva idiootti kun ei millään ehdi kiihdytykseen mukaan, kun on kiire etsiä kaikki valot mitä voi vilkutella.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Samoja kameroita joita käytetään ylinopeuksien valvomiseen voisi samalla raudalla, pienellä softapäivityksellä käyttää myös liian lähellä ajavien autojen tunnistamiseen. Mutta niin ei tehdä.
Tuossa vaan tulee se ongelma, että monet autoilijat jarruttavat jopa 20km/h nähdessään tolpan ja takana tuleva ei siihen kerkiä reagoimaan, jolloin asiallisilla turvaväleillä muuten ajava saa sakot.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Parsastain on tietysti laukonut jo valmiiksi lain, fysiikan ja järjen vastaisia lausuntoja:
Past. puhuu yleisesti omiaan, mutta tuohan pitää paikkansa. Yksi kuva lyhyestä ajoetäisyydestä ilman muuta aineistoa voi ilmaista esimerkiksi liikkeellelähtötilannetta tai edellä ajaneen äkkijarrutusta, ruuhkamatelua nyt erikseen mainitsemattakaan. Siispä edes nopeustieto ei kerro kaikkea vaan kuvan ja lukeman tueksi tarvitaan videotallenteen arvio, mielellään useammalla kuvakulmalla, sekä lisää nopeusmittauksia juuri ennen nopeussakotuspisteen mittausarvoa.
 
Viimeksi muokattu:

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Pitkästä aikaa pääsi parisenkymmentä kirosanaa ratin takana.

Kaksikaistaista, per suunta, tietä ajelin rauhakseen muun jonon kanssa vasemmalla kaistalla. No katselin että tie supistuu yhteen kaistaan nii tarkkailin aikani että mihin väliin. Laitoin vilkun oikealle ja arvelin että tämä kolme auton mittaa on ihan jees väli mihin mahdun.

Samantien suunnilleen kun laitoin vilkun ni tää saatanan ämmä painaa paska Seattinsa kaasun pohjaan ja ajaa miu rinnalle, kirien välin noin metriin edessä menevään. Onneksi tämän seatin perässä tullut näki koko tilanteen ja jätti reilun raon mihin pääsin.

Miksi? Tuo oli täysin tahallista. Vieläkin vituttaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Pitkästä aikaa pääsi parisenkymmentä kirosanaa ratin takana.

Kaksikaistaista, per suunta, tietä ajelin rauhakseen muun jonon kanssa vasemmalla kaistalla. No katselin että tie supistuu yhteen kaistaan nii tarkkailin aikani että mihin väliin. Laitoin vilkun oikealle ja arvelin että tämä kolme auton mittaa on ihan jees väli mihin mahdun.

Samantien suunnilleen kun laitoin vilkun ni tää saatanan ämmä painaa paska Seattinsa kaasun pohjaan ja ajaa miu rinnalle, kirien välin noin metriin edessä menevään. Onneksi tämän seatin perässä tullut näki koko tilanteen ja jätti reilun raon mihin pääsin.

Miksi? Tuo oli täysin tahallista. Vieläkin vituttaa.
Tapausta tarkemmin tietämättä, saattoi miettiä, että "me ajellaan tässä hiljaa jonossa ja tuo takana tuleva painaa jonon ohi, ei varmasti tule mun eteen" . Hyvin yleistä, turhaan siinä hermojaan rasittaa. Liittyy vaan turvalliseen väliin, monet ennakoivat ja liittyvät jo aiemmin.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 185
Parasta paskaa mitä botti kuskien suusta olen kuullut; "Tuleeko se MINUSTA ohi?!!?" Tämän lausujan Kaasujalka vipatti 70-95 välillä 80 alueella. Ja kommentti siihen että joku takana kyllästyi pumppaamiseen, ja lähti ohi kun vauhti taas hiipui 70:iin.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Tapausta tarkemmin tietämättä, saattoi miettiä, että "me ajellaan tässä hiljaa jonossa ja tuo takana tuleva painaa jonon ohi, ei varmasti tule mun eteen" . Hyvin yleistä, turhaan siinä hermojaan rasittaa. Liittyy vaan turvalliseen väliin, monet ennakoivat ja liittyvät jo aiemmin.
No tämä ei oikein toimi kun molemmat kaistat oli täynnä ja samoja vauhteja edettiin.

Olisin ymmärtänyt tätä tätiä jos olisin tullut tyhjää vasenta koko jonon ohi ja ruvennut vaihtaa kaistaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
No tämä ei oikein toimi kun molemmat kaistat oli täynnä ja samoja vauhteja edettiin.

Olisin ymmärtänyt tätä tätiä jos olisin tullut tyhjää vasenta koko jonon ohi ja ruvennut vaihtaa kaistaa.
Sitten oli vaan muuten huono päivä "tätillä". Yleensä noissa tilanteissa liitytään "vetoketju" periaalla. Rauhallinen suhtautuminen helpottaa oikean päätöksen tekoa ja parantaa sitä omaa fiilistä. Myönnän, että joskus sitä silti "sortuu", vaikka ei pitäisi.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Juu en ole oikein semmoista rattiraivo-tyyppiä. Joskus harvoin tulee vaan tuommonen spontaani reaktio. Ja se täti tuli siitä että meinasin ajaa kylkeen niin hän näytti n. 30-50 vuotiaalta.

Semmoisia vetoketjuja täällä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 003
Hauska huomata miten jotkut kuskit oikein hakee konfliktia.

Kun lähen himasta, niin tuun tielle risteyksestä mistä saa tulla oikeelta eteen.

Sit monta kertaa kun tuun siihen risteykseen ja rupeen kääntymään, niin näkee oikein kuinka jotkut mun vasemmalta tulevat kiihdyttää, että pääsee soittamaan torvea. Ja kuitenkin ne on itse väärässä, kun sieltä saa tulla eteen mistä oon tulossa. Enkä ees mitenkään hyökkää sieltä.

Joskus talvisin siinä on läheltäpititilanteita, kun ne ei saakkaan sitten jarrutettua kunnolla ja odotan millon siinä kolahtaa.

Mopoilijat on pahimpia, kun ne reikä päässä ajelee 30 alueella 60+, eikä ymmärrä, että sieltä oikeelta voi tulla joku eteen.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 185
Yhdeltä Polaris pojalta kyselin valoristeyksessä että tunteeko tasa-arvoisen risteyksen. Kyllä oli vastaus. Kysyin tunteeko kärkikolmion. Kyllä olo vastaus. Kerroin risteykset joissa hän ajoi toisin ja pyysin kiinnittämään enemmän huomiota ajojärjestykseen kuin kännykkään...
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
958
No tämä ei oikein toimi kun molemmat kaistat oli täynnä ja samoja vauhteja edettiin.

Olisin ymmärtänyt tätä tätiä jos olisin tullut tyhjää vasenta koko jonon ohi ja ruvennut vaihtaa kaistaa.
Miksi tätä pitäisi ymmärtää sen kummemmin? Jos joku menee ohi, sen annetaan mennä ohi. Tuollainen viereen kiilaaminen on liikenteen vaarantamista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Hauska huomata miten jotkut kuskit oikein hakee konfliktia.

Kun lähen himasta, niin tuun tielle risteyksestä mistä saa tulla oikeelta eteen.

Sit monta kertaa kun tuun siihen risteykseen ja rupeen kääntymään, niin näkee oikein kuinka jotkut mun vasemmalta tulevat kiihdyttää, että pääsee soittamaan torvea. Ja kuitenkin ne on itse väärässä, kun sieltä saa tulla eteen mistä oon tulossa. Enkä ees mitenkään hyökkää sieltä.

Joskus talvisin siinä on läheltäpititilanteita, kun ne ei saakkaan sitten jarrutettua kunnolla ja odotan millon siinä kolahtaa.

Mopoilijat on pahimpia, kun ne reikä päässä ajelee 30 alueella 60+, eikä ymmärrä, että sieltä oikeelta voi tulla joku eteen.
Tässä lähellä on tasa-arvoinen T-risteys, jossa lähes jokainen väistämisvelvollinen ajaa hidastamatta ja koukkaa keskemmälle tietä, jos oikealta vaikka tulisi joku. Polkupyörällä kulkiessa olen muutamaa jututtanut seuraavssa risteyksessä, jossa yleensä joutuu odottelemaan. Yleisin vastaus on ollut: "ajattelin että ehtisin". Viiden sekunnin vuoksi pitää ottaa täysin perusteeton riski toisen terveydellä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
98
Tänään tuli vastaan erikoinen kuljettaja, joka oli kaiketi sitä mieltä että kolmion takaa liikenneympyrään tulevalla olisi etuajo-oikeus. Hän alkoi soittamaan torvea ja välkyttelemään pitkiä, kun ajoin kiertoliittymässä, enkä liittymässä ajaessa luonnollisestikkaan väistänyt liittymään kolmion takaa tulevaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 070
Tänään tuli vastaan erikoinen kuljettaja, joka oli kaiketi sitä mieltä että kolmion takaa liikenneympyrään tulevalla olisi etuajo-oikeus. Hän alkoi soittamaan torvea ja välkyttelemään pitkiä, kun ajoin kiertoliittymässä, enkä liittymässä ajaessa luonnollisestikkaan väistänyt liittymään kolmion takaa tulevaa.
Kumpaan suuntaan kiersit? :)
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 185
Tänään tuli vastaan erikoinen kuljettaja, joka oli kaiketi sitä mieltä että kolmion takaa liikenneympyrään tulevalla olisi etuajo-oikeus. Hän alkoi soittamaan torvea ja välkyttelemään pitkiä, kun ajoin kiertoliittymässä, enkä liittymässä ajaessa luonnollisestikkaan väistänyt liittymään kolmion takaa tulevaa.
Nämä hellut ei ymmärrä sen kärkikolmion vaikutusta. Ne käsittääkseni luulevat, että ympyrään tullessa nähty kolmio koskew vasta ympyrästä poistumista (vaikka siellä pitäis exitissä olla se kolmio jos näin... Jne jne, mutta ihmisten matala-otsaisuus on loputon luonnonvara).
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Ymmärrän kantasi hyvin. Se on oikeasti niin hyvä, että sen voisi ottaa jopa määräykseksi kertomaan takana tuleville, että oiotaan kääntyä eikä pelkästään ohittaa. Määräyksenä se parantaisi liikenneturvallisuutta. Vähän sama asia asia kuin
aikoinaan ylöslaitettava jarruvalo (sitäkin kovasti ensin vastustettiin väärintulkittavana turvallisuutta vaarantavana)
Mitä hyötyä, siis ihan oikeasti.

Aijot kääntyä vasemmalle, laitat vilkun päällä, ajan perässä ja näen vilkun, minulla siinä aikaa havainnoida mitä teet, jos kuvitellaan että olisi tilanne missä voisit ohittaa tai kääntyä vasemmalle, niin mihin jarruvalojen vilkuttelua tarvii ?

Jos käännyt vasemamlle, niin todennäköisesti nostat kohta jalan kaasulta tai napsautat vakkarin pois napista ( tai jarrulla), jonkin sekkunnin päästä ehkä alat hiljentää jarrulla. Miten ihmeessä perässä tullessa luuleen että ohitat ? Tai jos ensin luuleen, niin mitä sitten ?

Jos olisi tilenne että ohittaisit, edessäsi muutaman sekunnin päässäsi menee auto joka menee hitaammin kuin perässä tulijoilla haluja, laita vilkun päälle, lyhennät turvaväliä kiihdyttämällä, tie vapaa ohittamiseen, mitä se perässä tulijaan vaikuttaa, jos hyvä turvaväli, niin seuraan tilannetta ja ehkä arvion tilannetta tulisiko myös minulle ohituspaikka.

Asialliselal vilkun käytöllä olet keronut minulle aikeesi, kumpikin on minulle ohituskielto, varoitus että jotain tulet ehkä tekemään, jokatapauksessa varaudun tai jos olen jostain syystä liilanlähelle jo vilkun välähtäessä niin kasvatain heti turvaväliä.


Sekaantumisen paikka on lähinnä silloin jos laitat vilkun vasemmalla kääntymis aikeissa, mutta alatkin hetken päästä kiihdyttään ja sitten teet jotkin "paniikki jarrtutukset" ja käännyt, perässä tuliana katson että mitä vi***a , tuskin siinä jarruvalojen vilkuttelu enenn kiihdytystä kauheasti auttaisi, päinvastoin olisin vain 2 * mitä vi**.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Mitä hyötyä, siis ihan oikeasti.

Aijot kääntyä vasemmalle, laitat vilkun päällä, ajan perässä ja näen vilkun, minulla siinä aikaa havainnoida mitä teet, jos kuvitellaan että olisi tilanne missä voisit ohittaa tai kääntyä vasemmalle, niin mihin jarruvalojen vilkuttelua tarvii ?

Jos käännyt vasemamlle, niin todennäköisesti nostat kohta jalan kaasulta tai napsautat vakkarin pois napista ( tai jarrulla), jonkin sekkunnin päästä ehkä alat hiljentää jarrulla. Miten ihmeessä perässä tullessa luuleen että ohitat ? Tai jos ensin luuleen, niin mitä sitten ?

Jos olisi tilenne että ohittaisit, edessäsi muutaman sekunnin päässäsi menee auto joka menee hitaammin kuin perässä tulijoilla haluja, laita vilkun päälle, lyhennät turvaväliä kiihdyttämällä, tie vapaa ohittamiseen, mitä se perässä tulijaan vaikuttaa, jos hyvä turvaväli, niin seuraan tilannetta ja ehkä arvion tilannetta tulisiko myös minulle ohituspaikka.

Asialliselal vilkun käytöllä olet keronut minulle aikeesi, kumpikin on minulle ohituskielto, varoitus että jotain tulet ehkä tekemään, jokatapauksessa varaudun tai jos olen jostain syystä liilanlähelle jo vilkun välähtäessä niin kasvatain heti turvaväliä.


Sekaantumisen paikka on lähinnä silloin jos laitat vilkun vasemmalla kääntymis aikeissa, mutta alatkin hetken päästä kiihdyttään ja sitten teet jotkin "paniikki jarrtutukset" ja käännyt, perässä tuliana katson että mitä vi***a , tuskin siinä jarruvalojen vilkuttelu enenn kiihdytystä kauheasti auttaisi, päinvastoin olisin vain 2 * mitä vi**.
Ei tuossa kehoitettu jarruvaloja vilkuttamaa vaan laittaa ne palamaan kuten jarruttaessa, mutta ei jarruta oikeasti.
Ohjehan kuuluu ensin vilkku ja sitten vasta jarrutus. Tässä ensin vilkku+ jarruvalo palamaan ja sitten vasta jarrutus.

Valitettavan paljon on kuljettajia, jotka lähtee letkassa ohittamaan (vaikka ei saisi). Tämä tapa kertoisi heille, että edelläajava auto ei meinaakaan ohittaa vaan kääntyä, pahimmillaan pysähtyä. Varsinkin pimeällä saattais ehkäistä kolareita. Ajammehan ylinopeuttakin vaikka ei saisi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Ei tuossa kehoitettu jarruvaloja vilkuttamaa vaan laittaa ne palamaan kuten jarruttaessa, mutta ei jarruta oikeasti.
Ohjehan kuuluu ensin vilkku ja sitten vasta jarrutus. Tässä ensin vilkku+ jarruvalo palamaan ja sitten vasta jarrutus.

Valitettavan paljon on kuljettajia, jotka lähtee letkassa ohittamaan (vaikka ei saisi). Tämä tapa kertoisi heille, että edelläajava auto ei meinaakaan ohittaa vaan kääntyä, pahimmillaan pysähtyä. Varsinkin pimeällä saattais ehkäistä kolareita. Ajammehan ylinopeuttakin vaikka ei saisi.
Jos nyt ollaan taajaman ulkopuolella, laitat vilkun päälle, niin aika taukki siellä takana saa olla että sun perään silloin ajaa. Jos sekoilee, niin ei pitäisi tiukaksi muuttua.

No jos tuosta vaiheesta selvitty, niin hetken päästä kun hölläät kaasua, niin aika taukki siellä takana saa olla että silloin sun perään ajaa. et siinä mitään äkkinäistä tee.

Jos tähän asti selvittu, niin jonkin sekunnin päästä alat hiljentään jarrulla, niin ihan umpi taukki siellä takana saa olla että silloin sun perään ajaa. Pakkohan se on tajuta ettet nyt ole ohittamassa kun noin kovasti hijentelet.


Mutta, taukkjea on, ja jos peräpeilistä näyttää siltä että joku kontissa, niin se on erikoistilanne, jos siinä ennustetusti hiljentää, niin jarruvalot voi ja kannattaakin sytyttää ajoissa, vaikka sitten vilkunmyötä ja hiljennellä rauhallisesti, tosin voi päätyä kojealutakameraan ja sen video nettiin jakoon.

Oppis ihmiset nyt edes sitä vilkkuakäyttämään, aika poikkeava tilanne että joku luulee vasemmalla kääntymistä varten käytettyä vilkkua ohittamiseksi, siis ihan oikeesti käännyt vasemmalle, niin ei siinä kiihdytetä, jossain päihteissä siellä takana pitää olla että siitä perään tulee.


*******************
Siis yritän sanoa että en kannata lakia joka vasemmalle kääntyessä velvoittaisi jarruvalojen polttamista.

Jos moinen laki olisi, niin vaarana että vilkkua käytettäisiin entistä huonommin, ja tuollainen laki tarkoittaisi että vilkkuvasemmalla tarkoittaisi yksinomaan ohittamista, eli jos ei vielä sekoiluja niin ainakin sen jälkeen.


Takanatulevalla tieto siitä että ehkä käännyt on oleellista ja ei ole mitään varaa jos et käännykkään, vaan ohittamisen turvallisuuden kannalta se ohitettava tarvitsee sen tiedon, jarruvalot ei siinä auta, pitkien vilauttaminen ehkä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 070
jossain päihteissä siellä takana pitää olla että siitä perään tulee.
Tätä muuten ei monet tiedosta että kuinka monta rattijuoppoa tulee vastaan kun ajaa vaikka 100km. Välillä kun lukee tuloksia isommista ratsioista niin tyylin joka kahdeskymmenesviides puhallutus lopettaa matkan jatkamisen autolla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Tätä muuten ei monet tiedosta että kuinka monta rattijuoppoa tulee vastaan kun ajaa vaikka 100km. Välillä kun lukee tuloksia isommista ratsioista niin tyylin joka kahdeskymmenesviides puhallutus lopettaa matkan jatkamisen autolla.
Kuulosti isolta, piti oikein tarkistella
En tuoretta löytänyt, mutta 2018 uutisoitu että n joka 750. on alkoholi veressä yli rajan. (tiedä sitten vääristääkö lukua mittausmenetelmä) + sitten muut aineet.
Aika aineissa saa silti olla että pelkästään sen takia ajaa toisen perään (näitä toki on), ja toki osa noista tekee tietoisesti muitakin virheitä, jolloin riskit kasvaa vaikka ei olisi ihan umpitunnellissa.

Jos nyt ajaa Helsingistä päin 7 tietä jonnekkin Porvooseen, niin tuon mukaan <1, mutta ajankohta huomioiden ehkä enemmän.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Siis yritän sanoa että en kannata lakia joka vasemmalle kääntyessä velvoittaisi jarruvalojen polttamista.
Joo en minäkään, siksi korjasinkin viestiäni. Mutta toimintaohjeena ei yhtään huono. Antaa selvemmän singnaalin kuljettajan aikeista, noissa vasemmalle kääntymistilanteissa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 070
Kuulosti isolta, piti oikein tarkistella
En tuoretta löytänyt, mutta 2018 uutisoitu että n joka 750. on alkoholi veressä yli rajan. (tiedä sitten vääristääkö lukua mittausmenetelmä) + sitten muut aineet.
Aika aineissa saa silti olla että pelkästään sen takia ajaa toisen perään (näitä toki on), ja toki osa noista tekee tietoisesti muitakin virheitä, jolloin riskit kasvaa vaikka ei olisi ihan umpitunnellissa.

Jos nyt ajaa Helsingistä päin 7 tietä jonnekkin Porvooseen, niin tuon mukaan <1, mutta ajankohta huomioiden ehkä enemmän.
Muistikuva oli uutisesta joltain edeltävältä kesältä ratsiasta 8-tiellä juhannuksen tai jonkun muun tapahtuman jälkeiseltä päivältä. Joka toki nostaa lukemia.

Näistä ei taida mitään virallisia tilastoja löytyä mistä saisi varsinaista faktatietoa, niin nämä uutiset joukkoratsioista on se millä mennään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Muistikuva oli uutisesta joltain edeltävältä kesältä ratsiasta 8-tiellä juhannuksen tai jonkun muun tapahtuman jälkeiseltä päivältä. Joka toki nostaa lukemia.
Toki jonkun juhannusfestarin poistumisliikenteessä voi tosiaan olla yli prosentti rattijuoppoja(joista suurin osa on vain vähäisesti ajokyvyltään heikentyneitä krapulaisia), mutta tuo yli promille kuulostaa realistisemmalta. Rattijuopumushan ei ole Suomessa yleistä vaan päinvastoin melko harvinaista. Rattijuopumustuomioiden verrattain suuri määrä johtuu siitä, että alkoholikontrollia liikenteessä ylipäänsä on vs. kansainvälinen keskiverto.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 318
Tätä muuten ei monet tiedosta että kuinka monta rattijuoppoa tulee vastaan kun ajaa vaikka 100km. Välillä kun lukee tuloksia isommista ratsioista niin tyylin joka kahdeskymmenesviides puhallutus lopettaa matkan jatkamisen autolla.
Kyllä niitä rattijuoppoja melko paljon tosiaan tuolla liikenteessä on. Mitä syrjemmäksi mennään isoista kaupungeista sen yleisempää tuntuu olevan näin mututuntumalla. Tosin kun poliisia ei niillä syrjäisemillä teillä näy, niin eipä siinä isoa riskiä ole jäädä kiinni.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
, mutta tuo yli promille kuulostaa realistisemmalta.
Se olisi jostain vuositilastosta.

En nyt sitä löytänyt, joku toinen pruju missä vähän kerrottu PK seudulla tehdystä tutkimuksesta , niin samalla tontilla menivät, vuosittain vaihtelu siinä taidettiin mainita että ratsioita esim lauantai aamusin, ,nostaako se sitten prosenttia. Suomessa työaikana kännääminen vähentynyt ja töiden jälkeen kotimatkalla useammalla oluella käynti ei massa huvia.

Mutta jos aamuruuhkassa lähemmäs joka tuhannes on yli rajan, niin auttaisko sen muistaminen pitämään sitä turvaväliä ,

Ja siellä taitaa olla vielä enemmän väsyneitä, tressaantuneita jne.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 425
Vauhdin pumppaajat: Uusillakin autoilla joissa taatusti vakkarit niin näkee tuota vauhdin pumppailua 60-110 välillä perus maantieliikenteessä, liikennemäärästä huolimatta. Käyttäkää niitä saakelin vakionopeussäätimiä niissä koslissa.

Toinen on nuo rajut lukkojarrutukset kameroiden kohdalla, tiputetaan vauhti reilusti alle rajoutksen. En ymmärrä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Vauhdin pumppaajat: Uusillakin autoilla joissa taatusti vakkarit niin näkee tuota vauhdin pumppailua 60-110 välillä perus maantieliikenteessä, liikennemäärästä huolimatta. Käyttäkää niitä saakelin vakionopeussäätimiä niissä koslissa.
Jos joku on niin vitun kassalla, ettei osaa ajaa jaloilla, ei hän opi käyttämään vakionopeussäädintäkään niin, että hyöty ylittäisi haitan ja vaaran. Parempi olisi, että joko menisivät bussilla tai hankkisivat opetusta. Jos on haluton ja kyvytön itse oppimaan, pitäisi tajuta, että homma ei ole hallussa sillä, että saa auton liikkumaan eteen ja taakse ilman, että joka päivä kolisee.

Yksinkertaiseen ongelmaa ei siis ole äärimmäisem yksinkertaista ratkaisua. Melko yksinkertainen kyllä, mutta verrattain vaivalloinen ja vielä maksullinen. Eivät kusipäät siihen tartu. Hommahan ei ole mitenkään vaikea edes @iq90, mutta asenteen pitäisi olla hieman patempi kuin täysin ylimielinen.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Vauhdin pumppaajat: Uusillakin autoilla joissa taatusti vakkarit niin näkee tuota vauhdin pumppailua 60-110 välillä perus maantieliikenteessä, liikennemäärästä huolimatta. Käyttäkää niitä saakelin vakionopeussäätimiä niissä koslissa.

Toinen on nuo rajut lukkojarrutukset kameroiden kohdalla, tiputetaan vauhti reilusti alle rajoutksen. En ymmärrä.
Yksi selityksistä on. Kuskilla tapa ajaa mittari +10-15km/h tulee yllättäen tolppa vastaan ja ei siinä hetkessä enää ole 100-varma rajoituksesta (oliko 100 vai 80 yms.) ja painaa jarrua niin, ettei varmasti saa tulohin perustuvaa sakkoa., "virhemuistutushan" ei kirpaise kuin köyhiä. Eivätkä he käytä vakionopeussäätimiä. Ja sitten toi sama ilman sitä plus 10-15km/h, mutta kuskilla eurot tiukassa.

Tolpat vievät usein kuskin keskittymisen vääriin asioihin, varsinkin teillä jossa kuski ei tiedä tolppien paikkoja ulkoa.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 876
Mulla meinas loppuviikosta mennä vagginasta keula uusiksi. Ajelin töölöstä kohti pohjoista pitkin topeliuksenkatua ja koska tarkoituksena oli jatkaa tukholmankadun yli manskulle niin ryhmityin oikeanpuolimmaiselle kaistalle. Vasemmalla kaistalla ajeli skeida octavia, joka sai päähänsä että on ihan ok kääntyä risteyksestä oikealle suoraan vasemmanpuolimmaiselta kaistalta ilman että varmistuu että oikea kaista on vapaa.
Sain onneksi vältettyä osuman täysjarruruksella ja ohjaamalla oikean renkaan kanttarin päälle mutta skeidan kyljen ja oman puskurin väliin ei kovin montaa senttiä jäänyt.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kehä 3 ja sen työmaat, kun nopeus putoaa 60 niin jengi ajaa 80mittarissa ilman huolen häivää ja hiillostaa perseessä, jos päästän ohi niin kohta sama hattara tulee perä edellä vastaan kun työmaa on loppunut kun ajetaan 80km/h mittarin mukaan, mikä on todellista 70-75km/h :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 221
Kehä 3 ja sen työmaat, kun nopeus putoaa 60 niin jengi ajaa 80mittarissa ilman huolen häivää ja hiillostaa perseessä, jos päästän ohi niin kohta sama hattara tulee perä edellä vastaan kun työmaa on loppunut kun ajetaan 80km/h mittarin mukaan, mikä on todellista 70-75km/h :facepalm:
Vaimon töistä joku etelähelsinkiläinen oli vetänyt tuollaisessa kohdassa 99 tutkaan. Nyt ei sitten tarvitsekaan vähään aikaan ajella itse :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 749

"Hyvä" esimerkki siitä mitä seuraa, kun kaksi idioottia kohtaa. Tais vasuritulppa vielä kiihdytelläkin tällä kertaa, kun toinen yrittää ohi. En voi käsittää kummankaan toimintaa, ei mitään yhteyttä normaaliin turvalliseen liikennekäyttäytymiseen.

e: Tämä video siis viittauksena aiempaan keskusteluun siitä, kun totesin, että ei ehdoin tahdoin kannata ärsyttää raivohullua takapuskurissa. Tarpeeksi hullu kun osuu kohdalle, niin kolahtaa. Tässä oli jo hyvin lähellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
730

"Hyvä" esimerkki siitä mitä seuraa, kun kaksi idioottia kohtaa. Tais vasuritulppa vielä kiihdytelläkin tällä kertaa, kun toinen yrittää ohi. En voi käsittää kummankaan toimintaa, ei mitään yhteyttä normaaliin turvalliseen liikennekäyttäytymiseen.

e: Tämä video siis viittauksena aiempaan keskusteluun siitä, kun totesin, että ei ehdoin tahdoin kannata ärsyttää raivohullua takapuskurissa. Tarpeeksi hullu kun osuu kohdalle, niin kolahtaa. Tässä oli jo hyvin lähellä.
Tulppa tai ei, niin eiköhän se kiihdyttänyt, kun tuossa kohtaa vaihtuu 100 -> 120.
Aika tavanomaista, että ihmiset alkaa nostaa vauhtia tuossa kohtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 749
Tulppa tai ei, niin eiköhän se kiihdyttänyt, kun tuossa kohtaa vaihtuu 100 -> 120.
Aika tavanomaista, että ihmiset alkaa nostaa vauhtia tuossa kohtaa.
En tunne paikkaa, mutta jos näin olisi, niin videon kuskikin tunnusti sitten ylinopeuden.

e: Ei se ohitettava nyt ainakaan liikennemerkistä lähtenyt kiihdyttämään. Ja taksi näytti lopussa saavuttavan, kun mentiin 116 km/h.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 749
Eli johtopäätös on, että kaikki ajoivat ylinopeutta videon alussa ja vasemman kaistan tyhmin -tittelistä käytiin kovaa käden vääntöä :D Harmi ettei näy varhaisempaa tallennetta mitä nuo kaksi silloin puuhailivat, tuskin tämä oli eka näytös.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897

"Hyvä" esimerkki siitä mitä seuraa, kun kaksi idioottia kohtaa. Tais vasuritulppa vielä kiihdytelläkin tällä kertaa, kun toinen yrittää ohi. En voi käsittää kummankaan toimintaa, ei mitään yhteyttä normaaliin turvalliseen liikennekäyttäytymiseen.

e: Tämä video siis viittauksena aiempaan keskusteluun siitä, kun totesin, että ei ehdoin tahdoin kannata ärsyttää raivohullua takapuskurissa. Tarpeeksi hullu kun osuu kohdalle, niin kolahtaa. Tässä oli jo hyvin lähellä.
Hieman ontuu tuo viittaus kun verrataan kehää ja mottoritietä, moottoritiellä ei ajeta vasenta kaistaa jatkuvalla syötöllä, sen kieltää laki.

Kehällä ruuhka-aikana kun ajetaan jatkuvassa jonossa niin ihan sama...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
457
Viime viikolla tuli vastaan kuski, joka pisti omat hampaani kiristymään. Olin toisena punaisissa valoissa tämän kyseisen sankarin takana. Valo muuttui vihreäksi, eikä edessä oleva auto tee elettäkään liikahtamiseksi. N. 5 sekunnin odottelun jälkeen takanani oleva auto alkoi töötätä, ja painoinpa tässä vaiheessa itsekin lyhyen tööttäyksen, ihan vain josko valon vaihtuminen olisi jäänyt huomaamatta. Ilmeisesti tööttääminen otti ensimmäisen auton kuskin egon päälle, joten tämä näyttää meille muille pitämällä jalkansa tiukasti jarrulla koko vihreän valon palamisen ajan. Seuraavalla valosyklillä lähti sitten normaalisti liikkeelle punaisen vaihduttua vihreäksi. Joku nuori kloppi siellä ruosteisen Nissanin ratissa näytti olevan.

Eipä siinä nyt mennyt omaa aikaa kuin minuutti-pari hukkaan eikä mitään vaaratilanteitakaan syntynyt, mutta en pysty ymmärtämään kuinka pikkusieluista porukkaa on välillä liikenteessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 749
Hieman ontuu tuo viittaus kun verrataan kehää ja mottoritietä, moottoritiellä ei ajeta vasenta kaistaa jatkuvalla syötöllä, sen kieltää laki.

Kehällä ruuhka-aikana kun ajetaan jatkuvassa jonossa niin ihan sama...
Tuot jälleen hienosti esille sen eron ajattelutavassa mitä meillä on. Tuijotat pykäliä ja sitä onko sulla "lupa" olla siinä missä olet. Ei liity mitenkään siihen mitä kommentoin (nyt tai aiemmin). Kuten kirjoitin viimeksikin, minulle kysymys on puhtaasti siitä haluanko pitää jonkun hullun takanani ärsyyntymässä vai en. Haluaisin uskoa, että useimmat vastaisivat samalla tavalla kuin minä. Sinä selkeästi olet katkerasti eri mieltä, viimeksihän taisit kirjoittaa, että oikein päätit ettet päästä ohi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 011
Viime viikolla tuli vastaan kuski, joka pisti omat hampaani kiristymään. Olin toisena punaisissa valoissa tämän kyseisen sankarin takana. Valo muuttui vihreäksi, eikä edessä oleva auto tee elettäkään liikahtamiseksi. N. 5 sekunnin odottelun jälkeen takanani oleva auto alkoi töötätä, ja painoinpa tässä vaiheessa itsekin lyhyen tööttäyksen, ihan vain josko valon vaihtuminen olisi jäänyt huomaamatta. Ilmeisesti tööttääminen otti ensimmäisen auton kuskin egon päälle, joten tämä näyttää meille muille pitämällä jalkansa tiukasti jarrulla koko vihreän valon palamisen ajan. Seuraavalla valosyklillä lähti sitten normaalisti liikkeelle punaisen vaihduttua vihreäksi. Joku nuori kloppi siellä ruosteisen Nissanin ratissa näytti olevan.

Eipä siinä nyt mennyt omaa aikaa kuin minuutti-pari hukkaan eikä mitään vaaratilanteitakaan syntynyt, mutta en pysty ymmärtämään kuinka pikkusieluista porukkaa on välillä liikenteessä.
Joskus viereisellä kaistalla oli jotain nuoria lippispäitä BMW:nsä kanssa ja eivät huomanneet valojen vaihtumista, joku kun heille tööttäsi niin lähti se BMW renkaat ulvoen siitä ja varmasti 80km/h 40km/h alueella :facepalm: Miten voi käydä egon päälle jos nyt jää yhdet valojen vaihtumiset huomaamatta ja joku muistuttaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158



"Hyvä" esimerkki siitä mitä seuraa, kun kaksi idioottia kohtaa. Tais vasuritulppa vielä kiihdytelläkin tällä kertaa, kun toinen yrittää ohi. En voi käsittää kummankaan toimintaa, ei mitään yhteyttä normaaliin turvalliseen liikennekäyttäytymiseen.



e: Tämä video siis viittauksena aiempaan keskusteluun siitä, kun totesin, että ei ehdoin tahdoin kannata ärsyttää raivohullua takapuskurissa. Tarpeeksi hullu kun osuu kohdalle, niin kolahtaa. Tässä oli jo hyvin lähellä.
Sinulla ehkä enemmän tietoa, mutta jos väite satasen rajoituksesta pitää paikkansa, niin ohituskaistalla "tulppa" ajoi ylinopeutta , päätelleen kuvaajan kameradatasta, ja siitä että vasurilla jono meni kuvaajaa nopeammin.

"Tulpalla" ei oikein pakopaikkaa muita häritsemättä, ja ajoi selkeää ylinopeutta, niin ideat käyä aika vähiin, ylinopeus riskinkin oli jo ottanu.


Kuvaaja ehkä hitusen hölläs, tai vakkarin värinää.

Kuten kirjoitin viimeksikin, minulle kysymys on puhtaasti siitä haluanko pitää jonkun hullun takanani ärsyyntymässä vai en. Haluaisin uskoa, että useimmat vastaisivat samalla tavalla kuin minä. Sinä selkeästi olet katkerasti eri mieltä, viimeksihän taisit kirjoittaa, että oikein päätit ettet päästä ohi.
Jos viittaat tuohon tuuppaajaan, jos tuuppaaja ärsyyntynyt jostain, niin tuskin syy on se edelläajava, vaan jokin muu, mikä ei selviä videossa.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 740
Viime viikolla tuli vastaan kuski, joka pisti omat hampaani kiristymään. Olin toisena punaisissa valoissa tämän kyseisen sankarin takana. Valo muuttui vihreäksi, eikä edessä oleva auto tee elettäkään liikahtamiseksi. N. 5 sekunnin odottelun jälkeen takanani oleva auto alkoi töötätä, ja painoinpa tässä vaiheessa itsekin lyhyen tööttäyksen, ihan vain josko valon vaihtuminen olisi jäänyt huomaamatta. Ilmeisesti tööttääminen otti ensimmäisen auton kuskin egon päälle, joten tämä näyttää meille muille pitämällä jalkansa tiukasti jarrulla koko vihreän valon palamisen ajan. Seuraavalla valosyklillä lähti sitten normaalisti liikkeelle punaisen vaihduttua vihreäksi. Joku nuori kloppi siellä ruosteisen Nissanin ratissa näytti olevan.

Eipä siinä nyt mennyt omaa aikaa kuin minuutti-pari hukkaan eikä mitään vaaratilanteitakaan syntynyt, mutta en pysty ymmärtämään kuinka pikkusieluista porukkaa on välillä liikenteessä.
Tulee vähän mieleen wanha tapaus jossa olin kuorma-autolla Hesen keskustassa ruuhkassa ja en ajanut vihreillä risteystä tukkoon (olisin joutunut jäämään keskelle risteystä blokkaamaan risteävän liikenteen).

Takana olevalla ei sielu kestänyt, seisoi töötillä punaisten ajan, sitten keskellä risteystä vasemmalta ohi ja yritti keulan edestä koukata kaupan pihaan, harmikseen ei ihan ehtinyt ja otti pusun kontin reunaan. Onneksi oli firman kuorkki niin soitin vain sankarille poliisit ja annoin pomon taistella loput selvitykset. Sellasta se on kun ei kasetti kestä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
457
Tulee vähän mieleen wanha tapaus jossa olin kuorma-autolla Hesen keskustassa ruuhkassa ja en ajanut vihreillä risteystä tukkoon (olisin joutunut jäämään keskelle risteystä blokkaamaan risteävän liikenteen).
Tässä omassa tapauksessani tosin tie oli tyhjä, joten eiköhän kyse ollut vain kaverin kusipäisyydestä.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 740
Tässä omassa tapauksessani tosin tie oli tyhjä, joten eiköhän kyse ollut vain kaverin kusipäisyydestä.
Niin en mä sillä.

Tuskin tossa mun tapauksessa takanaoleva näki kuorkin läpi risteyksen olevan tukossa sen 10cm hajuraon johdosta. Koetin kyllä kertoa mutta janari keskittyi huutamaan homovittua ja kyselemään haluanko turpaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190

"Hyvä" esimerkki siitä mitä seuraa, kun kaksi idioottia kohtaa. Tais vasuritulppa vielä kiihdytelläkin tällä kertaa, kun toinen yrittää ohi. En voi käsittää kummankaan toimintaa, ei mitään yhteyttä normaaliin turvalliseen liikennekäyttäytymiseen.

e: Tämä video siis viittauksena aiempaan keskusteluun siitä, kun totesin, että ei ehdoin tahdoin kannata ärsyttää raivohullua takapuskurissa. Tarpeeksi hullu kun osuu kohdalle, niin kolahtaa. Tässä oli jo hyvin lähellä.
Tuollainen sattui itsellenikin joskus Länsiväylällä, painoi vasemalta kaiteen vierestä ohi, kun en heti häntä ohi päästänyt.
Aioin viedä omani loppuun ja siirtyä oikean jonon kärkeen turvalliseen väliin. Huonoa tuuria jos tossa sattuu onnettomuus, tuossakin eväät oli. Oishan tossa videolla oikealtakin ohi päässyt.
Oletan, että tuossa oli 100Km rajoitus?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 749
Sinulla ehkä enemmän tietoa, mutta jos väite satasen rajoituksesta pitää paikkansa, niin ohituskaistalla "tulppa" ajoi ylinopeutta , päätelleen kuvaajan kameradatasta, ja siitä että vasurilla jono meni kuvaajaa nopeammin.

"Tulpalla" ei oikein pakopaikkaa muita häritsemättä, ja ajoi selkeää ylinopeutta, niin ideat käyä aika vähiin, ylinopeus riskinkin oli jo ottanu.
Kumma juttu, että se raivohullu mahtui hyvin oikealle, mutta tulppa ei :think: Pk-seudun mittapuulla tuossa oli hyvin tilaa. Toki liittymästä tulevat mp-pyöräilijät sotki hieman kuviota. Itse olisin pistänyt jo kuvaaja-auton vieressä vilkun päälle ja vetänyt sitten auton jälkeen oikealle. Tällä yleensä välttää sen, että raivarikuski ei lähde samanaikaisesti vaihtamaan kaistaa.

Jos viittaat tuohon tuuppaajaan, jos tuuppaaja ärsyyntynyt jostain, niin tuskin syy on se edelläajava, vaan jokin muu, mikä ei selviä videossa.
En. Tämä keskustelu on kulkenut jo pitkän matkaa, ollaan vaan Dr. Whon kanssa eri mieltä siitä missä määrin kannattaa persettään heiluttaa jonkun hullun edessä (vaikka kuinka olisi "oikeus").

e: typoja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 306
Viestejä
4 191 450
Jäsenet
70 722
Uusin jäsen
StormyTheWulf

Hinta.fi

Ylös Bottom