Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
865
Niin... noi on niitä ihmismielen "kiemuroita" 30 litr/100 kulutus näyttää aika kovalta, kun sitä vertaa siihen, että vähän nostaa ja lukema tippuu n. 10 litr/100km. Tosiaan ei sillä "nostamisella" sitä aikaakaan paljon mennetä.

Kuskeja on monia ja kaikilla ei ole vakkarit käytössä, tässä suhteessa olen "pahis", vakkari on autossani (tai ainakin pitäisi olla), mutta en edes tiedä miten se päälle laitetaan :) ohjekirja toki mukana autossa.
Niin entä jos 30l/100 pitää kiihdyttää 10s ja 10l/100 35s, jotta pidetään matkanopeus. Tavan henkilöautolla harvemmin näin käy kun tehoa ja vääntöä on massaan suhteutettuna Suomen nopeuksissa tarpeeksi. Mutta miten jos on maksimi kokoinen kärry perässä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Niin... noi on niitä ihmismielen "kiemuroita" 30 litr/100 kulutus näyttää aika kovalta, kun sitä vertaa siihen, että vähän nostaa ja lukema tippuu n. 10 litr/100km. Tosiaan ei sillä "nostamisella" sitä aikaakaan paljon mennetä.

Kuskeja on monia ja kaikilla ei ole vakkarit käytössä, tässä suhteessa olen "pahis", vakkari on autossani (tai ainakin pitäisi olla), mutta en edes tiedä miten se päälle laitetaan :) ohjekirja toki mukana autossa.
Todennäköisesti tuolla humppaamisella ilman vakkaria hukkaat vaan polttoainetta. Ne korkeat piikit johtuu ihan siitä, että painst kaasua enemmän kuin tarvitsis. Kuten joku jo sanoi, tiputa ajonopeutta kautta linjan, jos aiot jotain merkityksellistä säästääkin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Itse sain tänää tukevasti tööttäilyä kun ajoin vakkari päällä 51:stä ja kanssa-autoilija ei kyennyt liittymään eteeni tai taakseni ilman tööttäämistä :D
30 aluella , motarilla vai missä 51km/h mittarinmukaan ?

Edit, 51:stä ei tainnut tarkoittaa nopeutta. :)

Jännä kun ei 130hv(?) paku hyydy ylämäkeenkään vakionopeussäätimellä noissa mäissä. Painoa takana se 200-300kg. Täyteen kuormattuna kyllä hyytyy.
Edit: ennen Turusta tultaessa ennen Paimion nestettä hyytyy jos ajaa kutosella, pitää ennen mäkeä laittaa vitonen niin tulee haluttua nopeutta ylös.
Manuaalin vakkarilla voi olla vaikeampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Mitä sä tällä kuvittelet saavuttavasi? Sä voit lässyttää samaa lauluas maailman ääriin, mutta ei se muuta mun näkemystä ko. tilanteesta. Tai siitä, että siinä oli kaksi idiootti, jotka nyt kohtas.
On pelottavaa jos näet kaksi-idioottia, joo, kaikki ajoi ylinopeutta, mutta videon perusteella en missään tapauksessa noita pitäisi tasa-arvoisesti idiootteina.


Korostan että minulla ei ole tuosta kuin video, on ollut osallisena tapahtumissa.


Kuten sanoin, se edellä ajanut olisi esim. voinut jo kuvaajan ohituksen kohdalla laittaa sen vilkun päälle.
n. Sekunttikuvaajan ohituksen jälkeen oli perässä roikkuja siirtymässä oikealle, eli se jo yksinään torppasi edelläajavaa vaihtamasta kaistaa.

Ja tuossa siis tulpan kaistanvaihto olisi ollut häriöksi kuvaajalle, häiriöksi kaistanvaihtajalle ainoa joka olisi vähän hyötynyt olisi tuo puskurissa roikkuja, eli summa negatiivinen , ei ehkä riittävä syy riskeerata.

Ennustus varmaan ollut että perässäroikkuja olisi vain mennyt seuraavan kiusaksi.


Hyvä ettei muut hermostu.

Noista videokommenteista tuli mieleen että mites toisinpäin.
Mitä väliä sillä on ärsyyntyykö jostain pelisilmättömästä idiootista, jos se ei näy omassa suorittamisessa? T
....
Ehkä menee ärsyyntymisen puolelle silloin, kun antaa tilaa ja toinen on näitä 0,5 km/h nopeuserolla ohi runkkareita ja aiheuttaa sillä ylimääräistä säätöä.
Jos tunteet herkästi pinnassa, niin se herkästi vaikuttaa omaan suorittamiseen.

Jos alkaa jopa suht asiallisesti ajavat nähdä idiootteina, niin osalla vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Todennäköisesti tuolla humppaamisella ilman vakkaria hukkaat vaan polttoainetta. Ne korkeat piikit johtuu ihan siitä, että painst kaasua enemmän kuin tarvitsis. Kuten joku jo sanoi, tiputa ajonopeutta kautta linjan, jos aiot jotain merkityksellistä säästääkin.
Samaa mieltä, ei nyt niin tule tuota kulutusmittaria seurattua. Tankatessa sitten näkee, ettei "säästöajo" ole onnistunut.
Vakkarin käyttämättömyys on mulla enemmän ajotapa/tottumus asia. En silti usko, että vakkarin käytöllä polttoainetta säästää, vaan se on pitkälti "vauhti/kierrokset" mikä siihen kulutuksen eniten vaikuttaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
890
Hohhjoikkaa 40 kilometrin matkalla. Meinataan tulla vasemmalta kaistalta päälle. Edellä menevä pysähtyy antamaan kolmion takaa tulevalle tietä ja perus ohituskaista kiihdyttelijät.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Samaa mieltä, ei nyt niin tule tuota kulutusmittaria seurattua. Tankatessa sitten näkee, ettei "säästöajo" ole onnistunut.
Vakkarin käyttämättömyys on mulla enemmän ajotapa/tottumus asia. En silti usko, että vakkarin käytöllä polttoainetta säästää, vaan se on pitkälti "vauhti/kierrokset" mikä siihen kulutuksen eniten vaikuttaa.
Perus vakkarria ei yleensä pidetä optimina kulutuksen kannalta, vaikka automaatti olisi.

Toki jalkakaasulla ajaminen ei tarkoita automaattisesti säästöä, sillä voi tuhlata huomaamattakin paljon enemmän kuin vakkarilla.

Hetkellisten kulutus piikkien leikkaaminen ei taida olla taloudellisen ajon ykkösjuttu.

Ihan mutuna, niin ajoneuvokohtaista mihin kannattaa kiinnittää huomiota.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Niin entä jos 30l/100 pitää kiihdyttää 10s ja 10l/100 35s, jotta pidetään matkanopeus. Tavan henkilöautolla harvemmin näin käy kun tehoa ja vääntöä on massaan suhteutettuna Suomen nopeuksissa tarpeeksi. Mutta miten jos on maksimi kokoinen kärry perässä?
Jos bensaa haluaa säästää ja vauhtia silti pitää. Niin kaasun käyttö (ei puske yli kuten Kvarkki kirjoitti) ja vaihto auton max. vääntöalueella ja hyödyntää alamäet. Nykyautoissa on ne vaihtomerkit säästöajoon, vaikutus on yleisajossa helposti 20% vähentävästi, verrattaessa riehakkaampaa kaasun käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
On pelottavaa jos näet kaksi-idioottia, joo, kaikki ajoi ylinopeutta, mutta videon perusteella en missään tapauksessa noita pitäisi tasa-arvoisesti idiootteina.
Niin kauan kuin Suomessa on ajaja-populaatio, joka näkee tuollaisessa tilanteessa vain yhden idiootin, niin meidän ajokulttuuri nelikaistaisilla tulee olemaan perseestä. Voi toki olla se 1/1000 tapaus, jossa oikeasti ”syytön”, mutta jo pelkän ajonopeuden ja kiihdyttelyn takia hieman epäilen. Lyhyestäkin videosta näkee, että todennäköisimmin kyseessä on ”mun nopeus on maksimi, ei saa ohittaa” perusvasuritukosta.
n. Sekunttikuvaajan ohituksen jälkeen oli perässä roikkuja siirtymässä oikealle, eli se jo yksinään torppasi edelläajavaa vaihtamasta kaistaa.
Tämän takia se kommunikointi on tärkeää jo silloin kun toisella ei vielä ole mahdollisuutta reagoida. Vilkku on keksitty.
Ennustus varmaan ollut että perässäroikkuja olisi vain mennyt seuraavan kiusaksi.
Tai sitten se olisi päässyt nätisti ohi vähemmän idiooteista? Ei tuota voi tietää ja sen perusteella perseillä omassa ajossa.
Jos tunteet herkästi pinnassa, niin se herkästi vaikuttaa omaan suorittamiseen.

Jos alkaa jopa suht asiallisesti ajavat nähdä idiootteina, niin osalla vaikuttaa.
Sen takia se oma ajo pitää sopeuttaa muuhun liikenteeseen siten, että itse on häiriöksi mahdollisimman vähän. Kuten monesti olen kirjoittanut. 40 tkm/vuodessa nelikaistaista motaria antaa jonkun perstuntuman mikä toimii ja mikä ei. ”Ylinopeus ja lakien antama oikeus!” jengille ko. ajatusmalli ei oikein uppoa. Eikä niitä penkereellekään pysty pysäyttämään ja takomaan järkeä. Turha siis raivota tai edes hermostua (liikenteessä), kävis jo kunnonkin päälle raivota 10h/vko. Parempi purkaa vitutus tässä ketjussa, ehkä joku saa idean ryhtyä pohtimaan omaa ajamistaan eri tavalla… Toki ihminen kun on, niin hermostuuhan sitä satunnaisesti pahimpiin törppöihin. Suurin osa ajaa ihan ok.

e: Tuohon vakkarilla ajamiseen. Vakkari ei välttämättä ole optimitaloudellinen, mutta itse en ainakaan voiton puolelle vakkarists ole päässyt ne kerrat kun ilman vakkaria mennyt. Suurin yksittäinen pudotus kulutuksiin tulee aina talvinopeuksiin vaihtamisesta (jos kelit ok edelleen).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 028
tässä suhteessa olen "pahis", vakkari on autossani (tai ainakin pitäisi olla), mutta en edes tiedä miten se päälle laitetaan :) ohjekirja toki mukana autossa.
Kannattaisi varmaan opetella. On ihan hyvä tuntea oman ajokkinsa hallintalaitteet. Muuten saattaa käydä vaikkapa niin, että laittaa vakkarin vahingossa päälle jossain sopivassa tilanteessa ja se pääsee yllättämään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Tämän takia se kommunikointi on tärkeää jo silloin kun toisella ei vielä ole mahdollisuutta reagoida. Vilkku on keksitty.
Videon perusteella silloin kun edelläajava on ollut pikkuhiljaa ohittamassa kuvajaa on ne motoristis todennäköisesti kiihdytskaistalla (tai rampilla tulossa sinne), jolloin oikelle siirtyminen tuskin on ollut listalla (jos edes on ollut). (eli varmuuden vuoksi vilkutus ei ehkä fiksua)

Siinävaiheessa kun videon perusteella motoristit katosi maisemaan, oli se kontissa roikkuja siirtymässä oikealle. turha siinä alkaa vilkkua kytkemään, kun ei tilaa.

Toki tämä perässä roikkuja säästeli vilkun käyttö ja koukki juuri niin kuin ei saisi, mutta se toki sen edelläajavan vika.

1. Videonperusteella oikealla "erikoistilanteessa" kohteliaasi meneminen oli käytännössä estetty.
2. Mitä ihmeen järkeä sinne oikella koukkia olisi ollut, edelleen hyötyjen summa negatiivinen, ainoa hyötyjä olisi ollut takanatulia, muut kärsijöitä.


”Ylinopeus ja lakien antama oikeus!” jengille ko. ajatusmalli ei oikein uppoa. Eikä niitä penkereellekään pysty pysäyttämään ja takomaan järkeä. Turha siis raivota tai edes hermostua (liikenteessä), kävis jo kunnonkin päälle raivota 10h/vko. Parempi purkaa vitutus tässä ketjussa, ehkä joku saa idean ryhtyä pohtimaan omaa ajamistaan eri tavalla… Toki ihminen kun on, niin hermostuuhan sitä satunnaisesti pahimpiin törppöihin. Suurin osa ajaa ihan ok.
huhu

Arvostan hyviä tapoja ja muiden huomioimista, mutta jos antaa idootille tilaa, ja samalla kiilaa toista.

Hyvä tavat voisi aloittaa vaikka pitämällä kunnon turvavälejä ja vähentää muiden eteen kiilaamisia, ja jättää "ohituskaista" vähäksi aikaan rauhaan. ja toivoa jos tunteet tasaantuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kannattaisi varmaan opetella. On ihan hyvä tuntea oman ajokkinsa hallintalaitteet. Muuten saattaa käydä vaikkapa niin, että laittaa vakkarin vahingossa päälle jossain sopivassa tilanteessa ja se pääsee yllättämään.
Oletan sen laitettavan jostain valikosta, ja niitä en ajonaikana selaile. Mikäli olen oikein ymmärtänyt sen pitäisi mennä pois päältä (jos siis olisi käytössä) kaasua painamalla? Joten yllätys ollee aika epätodennäköinen. Vanhanaikaisena tykkään, että kuski päättää mahdollisemman paljon. Tämä ei tarkoita, että vakkari olisi toimiessaan huono keksintö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
huhu

Arvostan hyviä tapoja ja muiden huomioimista, mutta jos antaa idootille tilaa, ja samalla kiilaa toista.

Hyvä tavat voisi aloittaa vaikka pitämällä kunnon turvavälejä ja vähentää muiden eteen kiilaamisia, ja jättää "ohituskaista" vähäksi aikaan rauhaan. ja toivoa jos tunteet tasaantuu.
Mitä ihmettä sä tässä nyt selittelet :asif: Jos täytyy antaa tietä ja se ei onnistu kiilaamatta, niin olet jo lähtökohtaisesti motarilla mokannut useampi kilometri aikaisemmin laiminlyömällä liikenteen seurannan eteen ja taakse.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 028
Oletan sen laitettavan jostain valikosta, ja niitä en ajonaikana selaile. Mikäli olen oikein ymmärtänyt sen pitäisi mennä pois päältä (jos siis olisi käytössä) kaasua painamalla?
Yleensä se laitetaan päälle viiksestä tai ratin napeista. Lisäksi kaasua painamalla se ei lähde pois päältä, jarrua painamalla kylläkin (jos siis toimii oikein). Useimmissa autoissa myös kytkimen painallus deaktivoi cruisen, mutta esim. omassa duuniautossa (Transporter) niin ei tapahdu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Jos bensaa haluaa säästää ja vauhtia silti pitää. Niin kaasun käyttö (ei puske yli kuten Kvarkki kirjoitti) ja vaihto auton max. vääntöalueella ja hyödyntää alamäet. Nykyautoissa on ne vaihtomerkit säästöajoon, vaikutus on yleisajossa helposti 20% vähentävästi, verrattaessa riehakkaampaa kaasun käyttöön.
Kovin autokohtaista. Nykyaikaisella perusautolla(edes neeperimallin vaparilla saati turbodieseleillä) ei ihan äkkiä tule 20% eroja - tai siis tulee minullakin pakkasen, pätkäajon ja pitkien retkien vaikutuksesta tuon verran joskus eroa tankkausvälillä. Jalan asennolla ei niin helposti. Pitäisi verrata normaalia ripeää ajoa tien tukkimiseen tai todella kovaan ylinopeuteen.

Eikä se vaihdesuositus aina toimi kovin järkevästi. Ihanneoloissa kyllä, mutta melko kassalla pitää olla, jos ei silloinkin ymmärrä ja tunne saman verran.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Vaihdenäytöt on kyllä nykyautoissa ihan täyttä paskaa, ei niillä saa kuin vahinkoa aikaan, käskevät vaihtamaan aivan liian aikaisin ja vedättämään moottoria vääntöalueen ulkopuolella. Tärkeintä polttoaineen säästössä on tasainen vauhti ja mahdollisimman vähän jarrutteluja.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Kyllä tuo mun paku on ihan 6v manuaali.
Ok, jos vakkarilla haluaa mäkisellä osuudella ajella, niin muistaa käyttää riittävän pientä pykälää, ajoneuvo kohtaisia, mutta monella tasasellakkin hyviä tuloksia voi saada suht pienellä pykälällä.

Ja lisävaivaa manuaalia vakkari yhdistelmässä tekee rajoitusten vaihtelu, muulikkenne ja siinä alemmasta nopeudesta palaaminen ylöspäin. Tätä aiemmin taidettiin epäillä syyksi miksi jotkut ajelaa tyyliin 90km/h läpi 70-100 rajoitukset.


Mitä ihmettä sä tässä nyt selittelet :asif: Jos täytyy antaa tietä ja se ei onnistu kiilaamatta, niin olet jo lähtökohtaisesti motarilla mokannut useampi kilometri aikaisemmin laiminlyömällä liikenteen seurannan eteen ja taakse.
En ollut videossa osallisena, joten kommentoin sillä perusteella mitä videossa näkyi. Jos kilmetrejä ennen videopätkää on tapahtunut jotain tunteisiin menevää, niin se sitten oma tarinansa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 106
Mitä ihmettä sä tässä nyt selittelet :asif: Jos täytyy antaa tietä ja se ei onnistu kiilaamatta, niin olet jo lähtökohtaisesti motarilla mokannut useampi kilometri aikaisemmin laiminlyömällä liikenteen seurannan eteen ja taakse.
JOS täytyy antaa tietä. Oleellinen sana on JOS.

Se, että takana on idiootti ei tarkoita sitä, että TÄYTYY antaa tietä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Ei voi kuin ihmetellä, missä todellisuudessa sitä elää, jos kuvittelee että moottoritiellä ei saisi ajaa vasenta kaistaa, jos joku ehtisi ottamaan kiinni.
JOS täytyy antaa tietä. Oleellinen sana on JOS.

Se, että takana on idiootti ei tarkoita sitä, että TÄYTYY antaa tietä.
Väärinlukijoiden joukkokokoontuminen? ”kiilaamatta” oli lauseessa ihan yhtä oleellinen sana kuin ”jos”.

Toki yleisemminkin minä päästän nopeamman ensin ohittamaan tai nostan omaa nopeutta, että ehdin alta pois. Ei ole raivohulluja takana. Saa tehdä lain puitteissa toisinkin, mutta sillä on sitten seurauksia joskus, kun takana riehutaan. Ja liikenteen sujuvuus kärsii kokonaisuutena. Minusta ei kovin fiksua…

e: Ja näinhän se kyllä tuli näppärästi näkyviin, että oma napa se teillä tärkeintä on, kun jumitatte missä jumitatte. Oma lehmä hienosti vaan koristeltu ”noudatan sääntöjä” kaapuun. Aika tekopyhää.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Väärinlukijoiden joukkokokoontuminen? ”kiilaamatta” oli lauseessa ihan yhtä oleellinen sana kuin ”jos”.

Toki yleisemminkin minä päästän nopeamman ensin ohittamaan tai nostan omaa nopeutta, että ehdin alta pois. Ei ole raivohulluja takana. Saa tehdä lain puitteissa toisinkin, mutta sillä on sitten seurauksia joskus, kun takana riehutaan. Ja liikenteen sujuvuus kärsii kokonaisuutena. Minusta ei kovin fiksua…
Vaan kumpi siinä nyt sitten on aiheuttanut tilanteen: takaa tuleva, joka kuvittelee oikeudekseen esteettömän matkanteon, vai "tientukko", joka ei halua kiilata oikealla olevia päästääkseen takana tulevaa ohi hetihetinyt eikä vasta 30 sekunnin päästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Vaan kumpi siinä nyt sitten on aiheuttanut tilanteen: takaa tuleva, joka kuvittelee oikeudekseen esteettömän matkanteon, vai "tientukko", joka ei halua kiilata oikealla olevia päästääkseen takana tulevaa ohi hetihetinyt eikä vasta 30 sekunnin päästä.
Mitä helvetin väliä sillä on kuka tekee ja mitä? Ei minua ainakaan kiinnosta. Miten vain homma onnistuu vähimmällä haitalla kaikille. Jos sä junnaat jonkun tukkona 30 sekunttia, niin kuten jo kirjoitin, on sinulta unohtunut liikenteen seuraaminen selvästi paljon aiemmin. Ei se sun koslas siihen paikkaan ilman sun päätöksiä ole päätynyt.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 106
Mitä helvetin väliä sillä on kuka tekee ja mitä? Ei minua ainakaan kiinnosta. Miten vain homma onnistuu vähimmällä haitalla kaikille. Jos sä junnaat jonkun tukkona 30 sekunttia, niin kuten jo kirjoitin, on sinulta unohtunut liikenteen seuraaminen selvästi paljon aiemmin. Ei se sun koslas siihen paikkaan ilman sun päätöksiä ole päätynyt.
Vähin haitta kaikille == takaatuleva idiootti olisi vähän vähemmän idiootti, jättäisi kunnollisen turvavälin, odottaisi kiltisti vuoroaan ja pääsisi ohi sitten kun muiden ohitus on ensin ohi.

Se, että muut alkavat tanssimaan yhden idiootin pillin mukaan ei todellakaan ole mitään "vähimmän haitan periaatetta".

Se, että puolustellaan sitä perseennuolija-idioottia ja syyllistetään täysin oikein ajavia autoilijoita kun ne eivät ala sähläämään tehdäkseen tilaa tälle yhdelle idiootille, jotta tämä yksi idiootti pääsisi ajamaan vielä suuremopaa ylinopeutta kertoo kyllä hyvin myös tämän puolustelijan asennevammoista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Vähin haitta kaikille == takaatuleva idiootti olisi vähän vähemmän idiootti, jättäisi kunnollisen truvavälin, odottaisi kiltisti vuoroaan ja pääseisi ohi sitten kun muiden ohitus on ensin ohi.

Se, että muut alkavat tanssimaan yhden idiootin pillin mukaan ei todellakaan ole mitään "vähimmän haitan periaatetta".
Ei vaan ohittamiseen ryhtyvä katsoo, että onko tilaa mennä ohi ja palata kaistalle häiritsemättä toisen kaistan liikennettä. Jos ei ole, niin joko kaasulla tai jarrulla/rullaamalla järjestää sen sopivan välin kohdalleen. Helppoa hommaa, kun seuraa jatkuvasti liikennettä eteen ja taakse pitkällä otannalla. Harvassa on ne ohitettavat joista ei pääse ohi reilusti alle tuon 30 sekunnin. Tai sitten ollaan tekemässä hyvinkin turhaa ohitusta. En ymmärrä mikä tässä hyvinkin maalaisjärjellä ymmärrettävässä hommassa hiertää, olette aina ottavana osapuolena? Jolloin se peiliin katsominen vois olla ihan paikallaan..
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 234
Jos oikeasti seuraa ympäristöään eteen ja taakse ja ties minne, on lopulta aika harvinaista, että joku ehtii moottoritiellä vasemmalla kaistalla tulla takapuskuriin hiillostamaan. Varsinkaan niin, että hiillostus jatkuisi puolta minuuttia.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mitä helvetin väliä sillä on kuka tekee ja mitä? Ei minua ainakaan kiinnosta. Miten vain homma onnistuu vähimmällä haitalla kaikille. Jos sä junnaat jonkun tukkona 30 sekunttia, niin kuten jo kirjoitin, on sinulta unohtunut liikenteen seuraaminen selvästi paljon aiemmin. Ei se sun koslas siihen paikkaan ilman sun päätöksiä ole päätynyt.
No vaikka sitä väliä, että vaikka edessä ajava väistäisi heti havaittuaan takaa tulevan olevan muiden hengestä välinpitämätön kusipää, on takaa tuleva jo siinä vaiheessa aiheuttanut haittaa ja vaaraa muille.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Jos oikeasti seuraa ympäristöään eteen ja taakse ja ties minne, on lopulta aika harvinaista, että joku ehtii moottoritiellä vasemmalla kaistalla tulla takapuskuriin hiillostamaan. Varsinkaan niin, että hiillostus jatkuisi puolta minuuttia.
On suorastaan hämmentävän yleistä, että moottoritiellä kymmeniä kilometrejä takana kohtuullisen välimatkan päässä takana ajellut tulee ohituksessa metrin päähän purkurista ja kiihdyttää mielenosoituksellisesti ohi, jos ohitus tapahtuu edessä olevan liikenteen vuoksi tavanomaista hitaammin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
No vaikka sitä väliä, että vaikka edessä ajava väistäisi heti havaittuaan takaa tulevan olevan muiden hengestä välinpitämätön kusipää, on takaa tuleva jo siinä vaiheessa aiheuttanut haittaa ja vaaraa muille.
Tämän havainnon pystyy tekemään jo silloin kun olet oikealla kaistalla pitkän matkaa sulle ohitettavaksi tulevan takana. Onko sulla autossa peilit rikki vai et ole vaan koskaan oppinut seuraamaan liikennettä takanasi? Siinä vaiheessa, kun havaitsee jonkun mikä täytyy ohittaa pitää aktiivisesti skannata taaksepäin ja perstuntumalta usean havainnon perusteella arvioida millä nopeudella takaa tullaan (vs. ohittamiseen kuluva aika).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
On suorastaan hämmentävän yleistä, että moottoritiellä kymmeniä kilometrejä takana kohtuullisen välimatkan päässä takana ajellut tulee ohituksessa metrin päähän purkurista ja kiihdyttää mielenosoituksellisesti ohi, jos ohitus tapahtuu edessä olevan liikenteen vuoksi tavanomaista hitaammin.
Jos tämä on sinusta yleistä, niin entistä enemmän täytyy kyllä ihmetellä, että miten helvetissä tuossa onnistut. Ja mistä se sinua hidastava liikenne juuri vain sinun eteesi ilmestyy. Ja vielä mielenosoituksellisesti kiihdyttää :think: Ettei vaan kyseessä olisi omien tunteiden aiheuttama väärintulkinta?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tämän havainnon pystyy tekemään jo silloin kun olet oikealla kaistalla pitkän matkaa sulle ohitettavaksi tulevan takana. Onko sulla autossa peilit rikki vai et ole vaan koskaan oppinut seuraamaan liikennettä takanasi? Siinä vaiheessa, kun havaitsee jonkun mikä täytyy ohittaa pitää aktiivisesti skannata taaksepäin ja perstuntumalta usean havainnon perusteella arvioida millä nopeudella takaa tullaan (vs. ohittamiseen kuluva aika).
Ei se perskärpänen sinne taakse ehdi yhtä autoa ohittaessa. Minulle ainakin tilanteet tulevat poikkeuksetta eteen pidempää oikealla olevaa jonoa ohittaessa, itse vasemmalla ohitusta tekevän jonon jatkeena.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Jos tämä on sinusta yleistä, niin entistä enemmän täytyy kyllä ihmetellä, että miten helvetissä tuossa onnistut. Ja mistä se sinua hidastava liikenne juuri vain sinun eteesi ilmestyy. Ja vielä mielenosoituksellisesti kiihdyttää :think: Ettei vaan kyseessä olisi omien tunteiden aiheuttama väärintulkinta?
Ei se edessä oleva liikenne yllättäen ilmestykään, vaan se yksittäinen mulkku sinne taakse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Ei se perskärpänen sinne taakse ehdi yhtä autoa ohittaessa. Minulle ainakin tilanteet tulevat poikkeuksetta eteen pidempää oikealla olevaa jonoa ohittaessa, itse vasemmalla ohitusta tekevän jonon jatkeena.
Jos sua tuollaisissa tilanteissa hiillostetaan jatkuvalla syötöllä, niin ihmettelen kyllä mistä se ero tulee. Kiltisti ainakin mun takana ajellaan, jos on ihan aito jono molemmilla kaistoilla. Toiset tulkitsee tilannetta jotenkin eri tavalla kuin sinä.
Ei se edessä oleva liikenne yllättäen ilmestykään, vaan se yksittäinen mulkku sinne taakse.
Aikamoinen fail, jos joku pääsee yllättämään sut takaapäin. Ihan oikeasti, noistahan ne pahimmat vaarat aiheutuu ”kun ei siellä ollut ketään.”
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 031
Vaihdenäytöt on kyllä nykyautoissa ihan täyttä paskaa, ei niillä saa kuin vahinkoa aikaan, käskevät vaihtamaan aivan liian aikaisin ja vedättämään moottoria vääntöalueen ulkopuolella. Tärkeintä polttoaineen säästössä on tasainen vauhti ja mahdollisimman vähän jarrutteluja.
Tämä on kyllä täysin totta.
Firmalla on noita Opel/Renault allianssin pakettiautoja. Yhdelläkään ei pysty järkevästi ajamaan 6.vaihteella alle 130km/h nopeuksissa. Hirveä tärinä ja vapina jo 5.vaihteella ylämäessä 100km/h mittarissa vaikka autossa ei ole edes kuormaa, silti näyttö kehoitta vaihtamaan isommalle vaihteelle?
En ihmettele yhtään miksi noista porsii vaihdelaatikot jo suhteellisen pienillä kilometreillä, firman autoista vain parissa yksilössä on enää alkuperäinen vaihdelaatikko.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Aikamoinen fail, jos joku pääsee yllättämään sut takaapäin. Ihan oikeasti, noistahan ne pahimmat vaarat aiheutuu ”kun ei siellä ollut ketään.”
Ei kai tässä ollutkaan kyse siitä, että joku vetää vaarallisesti nopeampaa kaistaa ajavan eteen vaan siitä, että joku tulee kiusallaan tai epähuomiossa kesken ohituksen tappituntumalle perseeseen hinaukseen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Jos sua tuollaisissa tilanteissa hiillostetaan jatkuvalla syötöllä, niin ihmettelen kyllä mistä se ero tulee. Kiltisti ainakin mun takana ajellaan, jos on ihan aito jono molemmilla kaistoilla. Toiset tulkitsee tilannetta jotenkin eri tavalla kuin sinä.
Aikamoinen fail, jos joku pääsee yllättämään sut takaapäin. Ihan oikeasti, noistahan ne pahimmat vaarat aiheutuu ”kun ei siellä ollut ketään.”
Tjaa'a, ehkä ajat itse kiinni toisissa ja et pidä minään sitä, että muut ajelevat kiinni sinussa. Se näyttää olevam ihan yleistä toimintaa.

Ja mistä nyt keksit tuon "kun ei siellä ollut ketään". Kirjoitin, että takana on sama auto ajellut kohtuullisen välimatkan päässä jo pidempään, ja sitten kuskin päässä naksahtaa kun ohitus ei edessä olevasta liikenteestä johtuen sujunutkaan vauhdikkaasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Ei kai tässä ollutkaan kyse siitä, että joku vetää vaarallisesti nopeampaa kaistaa ajavan eteen vaan siitä, että joku tulee kiusallaan tai epähuomiossa kesken ohituksen tappituntumalle perseeseen hinaukseen.
Juu, mutta ei se auto sinne tyhjästä ilmesty jos vähääkään on nopeus rajoituksen suuntaan. 1-tiellä näkee helposti useamman kilometrin taaksepäin monessa kohtaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tekstisi antoi ymmärtää, että taakse tullut yllättää (edessä kulkeva ei).
Yllättävää oli siis se, että sinne persiiseen piti tulla hinkkaamaan, vaikka liikennetilanne edessä on varmasti nähtävissä sieltä takaakin.

Minulle on tarjoiltu juhannusjuomia, joten ulosantini ei välttämättä ole selkeintä mahdollista :kippis:
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 223
Liikennevaloihin pysähtyvät jotka jättävät useiden autonmitan välin valoissa!
Liikennevaloista lähtijät, joilla on reaktioaika 3-5 s siitä kun valot vaihtuvat tai edellä olija pääsi liikkeelle. Tällä viikolla taas oli muutama tällänen, joiden seurauksena valoista pääsi vasemmalle vain yksi tai kaksi läpi ennen kuin taas vaihtuivat.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 785
Liikennevaloista lähtijät, joilla on reaktioaika 3-5 s siitä kun valot vaihtuvat tai edellä olija pääsi liikkeelle. Tällä viikolla taas oli muutama tällänen, joiden seurauksena valoista pääsi vasemmalle vain yksi tai kaksi läpi ennen kuin taas vaihtuivat.
Ihmiset on perseestä, mutta niin on myös nuo valojen ohjaukset. Jos kääntyvien kaistalla on vaikka 15 autoa, niin vain osan on mahdollista päästä kääntymään ennen kuin valot jo vaihtuu punaiseksi.
Olisi kiva tietää millainen logiikka tuolla taustalla surraa, sillä se on ihan perseestä.
 

Uranus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2020
Viestejä
374
Ihmiset on perseestä, mutta niin on myös nuo valojen ohjaukset. Jos kääntyvien kaistalla on vaikka 15 autoa, niin vain osan on mahdollista päästä kääntymään ennen kuin valot jo vaihtuu punaiseksi.
Olisi kiva tietää millainen logiikka tuolla taustalla surraa, sillä se on ihan perseestä.
Tuollaisella 15 auton jonolla valot pitäisi palaa liki 15min, että kaikki pääsee:p
 

Uranus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2020
Viestejä
374
Mun puolesta voisi palaa, niin kauan, että kaikki jonossa olleet on päässeet kääntymään. Joku kohtuus tosin, mutta se kohtuus ei ole 10 sekuntia.
Veikkaan jos olet vastapuolella, niin et;)
Ehkä parempi, kun ei räplätä sitä puhelinta siinä valoissa, vaan keskitytään ajamiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Veikkaan jos olet vastapuolella, niin et;)
Ehkä parempi, kun ei räplätä sitä puhelinta siinä valoissa, vaan keskitytään ajamiseen.
Tässä kai tarkoitettiin sitä, että liikennevalomogiikka toimii 2021 ilman mitään kunnon älyä. Joskus liikennesuuntien keskinäinen liikennemäärä ylläripylläri poikkeaa tilastollisesta kellon mukaan asetetusta tai etenkin yksittäisestä ainoasta moodista. Jos yhteen suuntaan on vitusti jonoa eikä ketään missään muualla, ja minuutin välein on 5 sekuntia aikaa lähteä, ei auta vaikka siellä olisi mitä ammattilaisia jonossa. Ellei tylysti jokainen päätä suhtautua punaiseen valoon stop-merkkinä.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 223
Tässä kai tarkoitettiin sitä, että liikennevalomogiikka toimii 2021 ilman mitään kunnon älyä. Joskus liikennesuuntien keskinäinen liikennemäärä ylläripylläri poikkeaa tilastollisesta kellon mukaan asetetusta tai etenkin yksittäisestä ainoasta moodista. Jos yhteen suuntaan on vitusti jonoa eikä ketään missään muualla, ja minuutin välein on 5 sekuntia aikaa lähteä, ei auta vaikka siellä olisi mitä ammattilaisia jonossa. Ellei tylysti jokainen päätä suhtautua punaiseen valoon stop-merkkinä.
On niissä joskus myös jotain tunnistimia. Esim meiltä kotoa lähtiessä ensimmäiset liikennevalot 110-tien risteyksessä. Jos autot ajavat tiiviissä jonossa niin valoista pääsee kerralla >10 autoa ajamaan risteyksen yli. Jos siellä on kolmantena autoilija, joka jättää yli kaksi autonmittaa "turvaväliä" tai nukahtaa lähtövaloissa, niin kahden ensimmäisen auton jälkeen vaihtuvat valot. Jos samanaikaisesti vastaan tulevien letka pysyy kasassa, sieltä voi tulla hyvinkin vielä kymmenkunta autoa risteyksen yli, vaikka itselle palaa punaiset

Turkissa oli sellainen systeemi, että valojen vieressä oli sekuntinäyttö, joka kertoi kuinka monta sekuntia seuraaviin vihreisiin tai punaisiin. Eli periaatteessa koko jono voi lähteä liikkeelle lähes samanaikaisesti valoista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Turkissa oli sellainen systeemi, että valojen vieressä oli sekuntinäyttö, joka kertoi kuinka monta sekuntia seuraaviin vihreisiin tai punaisiin. Eli periaatteessa koko jono voi lähteä liikkeelle lähes samanaikaisesti valoista.
Tämä on erittäin kätevää etenkin kevyen liikenteen valoissa. Kuulemani vastalauseet perustuvat enimmäkseen ideologiaan ja asennevammaan. Joo, sitä alle kaahaamista niissä mainitaan, ja sitä tapahtuu muutenkin.

Se, että muut alkavat tanssimaan yhden idiootin pillin mukaan ei todellakaan ole mitään "vähimmän haitan periaatetta".
Olen aina välillä IRL törmännyt ihmisiin, joiden käsitys joustosta tai kommunikaatiosta liikenteessä on juuri tuo. Eli saa perseillä eikä tarvitse keskittyä, muut sitten auttavat tai antavat periksi.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 299
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom