Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
2 546
Taksikuskeista iso osa tuntuu olevan näitä "sujuvasti äkkiä seuraaviin valoihin odottelemaan" -tyyppejä. Muutenkin tuntuu että suurin osa ihmisistä jotka käyttää termiä "sujuvasti" liikenteestä puhuessaan, eivät ymmärrä sujuvuudesta paljoa, vaan kutsuvat ajoa missä on paljon tilanteita nopeassa aikataulussa sujuvaksi. Sujuvasti nostaa sykettä toki.

muoks: vielä kuvitteellinen esimerkki:

Vaihtoehto 1. 10 auton jono ajaa tasaista vauhtia kymmenen kilometriä maantietä ja pääsevät perille ajassa 10minuuttia.
Vaihtoehto 2: 10 auton jonossa auton #8 kuski ohittelee ja siirtyy jonossa sijalle #2 ja sitten ollaan kaikki perillä ajassa 10 minuuttia. Ohittelija pääsi kuitenkin perille 20sek nopeammin kuin ilman ohittelua, mutta kaikki muut joutuivat ohittelijan itsensä lisäksi tekemään ylimääräistä työtä ja nopeudenmuutoksia, jotta ohitukset ei aiheuttaisi liikaa riskejä.

Kysymys: kuka näistä kuskeista kertoo perille päästyään olevansa se sujuva tapaus?
Vastaus: Kaikki väittävät olevansa keskitasoa parempia kuljettajia.
Taksikuski olettaa, että kerkiää juuri ennen valojen vaihtumista paikalle 1. jatkamaan matkaansa, sen sijaan että joutuisi odottamaan uusia valoja 1-2min.

Yleensä osaavat ohittaa ilman, että normaalilla turvaväleillä ajava joutuu vauhtiaan hidastamaan. Poikkeuksiakin aina mahtuu joukkoon. Se että syke nousee on monesti meistä itsestämme kiinni, joten yritän leposykkeillä pärjätä, rehellisenä myönnän ettei ihan aina onnistu :) Kun oikein positiivisesti ajattelee jalkaa kaasulta nostaessaan saa parannettu jalan verenkiertoa. Hesasta Tampereelle 50km/h vauhdilla ilman taukoa, niin en meinannut päästä autosta ulos. Kaikkea sitä tuleekin mieleen :)
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
430
Huomautus - olkiukkoilu, älä käytä toista käyttäjää esimerkkinä
Kehällä ei ole mitään ohituskaistoja.

Jos kehällä oikea kaista vetää vasenta kaistaa paremmin, sitten ajetaan normaalisti sitä oikeaa kaistaa sen vasemmalla kaistalla olevan jonon ohi, eikä tehdä tästä mitään numeroa.
Puhuinkin normaaleista ohituskaistoista ja noista parin kilsan ohituspätkistä, joissa antti alienit siirtyvät ohituskaistalle ajamaan alle suurinta sallittua ilman aikomustakaan palata oikealle koska muut ajavat "ylinopeutta".

En minäkään aja edes sakkonopeutta enkä koskaan ketään painosta puskurissa, lähinnä säälittää nuo joilla oma itsetunto on niin heikko ettei anna periksi siirtyä oikealle nopeampien tieltä. Tuollainen muiden kouluttaminen noilla perusteilla (kuviteltu muiden autojen ylinopeus ja oman heikon ajotaidon kompensointi) vain ei kuulu liikenteeseen.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
707
Taksikuskeista iso osa tuntuu olevan näitä "sujuvasti äkkiä seuraaviin valoihin odottelemaan" -tyyppejä. Muutenkin tuntuu että suurin osa ihmisistä jotka käyttää termiä "sujuvasti" liikenteestä puhuessaan, eivät ymmärrä sujuvuudesta paljoa, vaan kutsuvat ajoa missä on paljon tilanteita nopeassa aikataulussa sujuvaksi. Sujuvasti nostaa sykettä toki.

muoks: vielä kuvitteellinen esimerkki:

Vaihtoehto 1. 10 auton jono ajaa tasaista vauhtia kymmenen kilometriä maantietä ja pääsevät perille ajassa 10minuuttia.
Vaihtoehto 2: 10 auton jonossa auton #8 kuski ohittelee ja siirtyy jonossa sijalle #2 ja sitten ollaan kaikki perillä ajassa 10 minuuttia. Ohittelija pääsi kuitenkin perille 20sek nopeammin kuin ilman ohittelua, mutta kaikki muut joutuivat ohittelijan itsensä lisäksi tekemään ylimääräistä työtä ja nopeudenmuutoksia, jotta ohitukset ei aiheuttaisi liikaa riskejä.

Kysymys: kuka näistä kuskeista kertoo perille päästyään olevansa se sujuva tapaus?
Pakko koittaa nostaa sykettä tai nukahtaa tolopalle kun oottelee eka 3 tuntia keikkaa. Muuten nukahtaa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
297
Vihtoehto 1. 10 auton jono ajaa tasaista vauhtia kymmenen kilometriä maantietä ja pääsevät perille ajassa 10minuuttia.
Vaihtoehto 2: 10 auton jonossa auton #8 kuski ohittelee ja siirtyy jonossa sijalle #2 ja sitten ollaan kaikki perillä ajassa 10 minuuttia. Ohittelija pääsi kuitenkin perille 20sek nopeammin kuin ilman ohittelua, mutta kaikki muut joutuivat ohittelijan itsensä lisäksi tekemään ylimääräistä työtä ja nopeudenmuutoksia, jotta ohitukset ei aiheuttaisi liikaa riskejä.

Kysymys: kuka näistä kuskeista kertoo perille päästyään olevansa se sujuva tapaus?
Kyseessä todellakin teoreettinen esimerkki, koska tuo ei ole vastaa tosielämää jossa valtaosa kuljettajista ajaisi satunnaisesti +-10km/h rajoituksen vierestä eriasteisilla turvaväleillä.

Mutta jos tuossa em. tilanteessasi kaikki autoilijat noudattavat vaadittuja turvavälejä ja ohitukset tapahtuisivat turvallisesti, niin kukaan ohitettavista ei varmasti joudu joustamaan, hidastamaan tai arvioimaan riskejä mitenkään poikkeavasti. Hyötyähän ohittaja ei tuossa juuri saa, mutta ei kyllä liiemmälti aiheuta haittaakaan.

Tilanteita ja skenaarioita voi luoda aina tukemaan omia mielipiteitään ja näkemyksiään, mutta tosielämä pitäisi pitää myös mielessä eikä keskittyä hiusten halkomiseen ja väkinäiseen teoriatasolla oikeassa olemisen osoittamiseen turhalla vänkäyksellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 178
Puhuinkin normaaleista ohituskaistoista ja noista parin kilsan ohituspätkistä, joissa antti alienit siirtyvät ohituskaistalle ajamaan alle suurinta sallittua ilman aikomustakaan palata oikealle koska muut ajavat "ylinopeutta".
On muuten vittumainen tapa tämä. Tuli ilmiö huomattua kun ennen pääsiäistä ajettiin Vantaa-Iisalmi-Pyhätunturi.

Ensiksi jurnutetaan mittarinopeutta tasan rajoituksen mukaan ja kun ohituskaista osuu kohdalle, urku auki ettei kukaan pääse ohi!

Kun ohituskaista päättyy, palataan siihen turvalliseen mittarinopeuteen.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
511
Puhuinkin normaaleista ohituskaistoista ja noista parin kilsan ohituspätkistä, joissa antti alienit siirtyvät ohituskaistalle ajamaan alle suurinta sallittua ilman aikomustakaan palata oikealle koska muut ajavat "ylinopeutta".

En minäkään aja edes sakkonopeutta enkä koskaan ketään painosta puskurissa, lähinnä säälittää nuo joilla oma itsetunto on niin heikko ettei anna periksi siirtyä oikealle nopeampien tieltä. Tuollainen muiden kouluttaminen noilla perusteilla (kuviteltu muiden autojen ylinopeus ja oman heikon ajotaidon kompensointi) vain ei kuulu liikenteeseen.
Suosittelen ohittelemaan muualla kuin ohituskaistaosuudella, vaikka sitten näennäisen keltaisen viivan kohdalla (apua, TAPPAJAKAAHARI!). Ovat nämä jurnuttajat ihmeissään kun ohituskaistaosuuden tullessa olet itse jo kaukana horisontissa. Itse toimin näin aina jos / kun ajan pidemmälle, en istu kotipoliisien kanssa siinä autojonossa odotellen seuraavaa 5-10-15-20km päässä alkavaa ohituskaistaosuutta (tai vastaavaa). Koska tiedän tasan tarkkaan kuin iso osa idiooteista siellä käyttäytyy, joko ihan tahallaan kiusaten tai sitten psykologisten syiden vuoksi alitajuisesti nopeuttaan nostaen. Unohtamatta niitä joilla menee yhden täysperän ohituksessa puolet 3km mittaisesta ohituskaistasta.

Kiire ei todellakaan ole minnekään mutta minusta sujuva & rento ajaminen on ihan jotain muuta kuin idiootteja puolillaan olevassa autojonossa ees-taas pumppailu, sählääminen ja karavaanareiden kanssa täysperävaunurekkojen ohituksia odotteleminen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
5 225
On muuten vittumainen tapa tämä. Tuli ilmiö huomattua kun ennen pääsiäistä ajettiin Vantaa-Iisalmi-Pyhätunturi.

Ensiksi jurnutetaan mittarinopeutta tasan rajoituksen mukaan ja kun ohituskaista osuu kohdalle, urku auki ettei kukaan pääse ohi!

Kun ohituskaista päättyy, palataan siihen turvalliseen mittarinopeuteen.
Tuo kun ei tainnut liittyä mitenkään viestiin mitä lainasit, niin jatketaan samaa rataa.

Itse jurnutan mittarinopeutta tasan rajoituksen mukaan(mittari säädetty näyttämään oikein) ja kun ohituskaista osuu kohdalle, jurnutan yhä mittarinopeutta. Mutta monesti ohituskaistan alkaessa rajoitus muuttuu 80-100 ja käykin niin että takaa tuleva on ehkä halunnut ajaa 90km/h ja on jo aloittamassa ohjausliikettä vasemmalle kun itse merkin kohdalla nostan vauhdin uuden rajoituksen mukaiseksi ja sitten se toinen kuski menee ihmetellen vasenta kaistaa 90km/h puoliväliin ohituskaistaa ennen kuin palaa taakseni, kun itse olen jo paljon pidemmällä jurnuttaen rajoituksen mukaan oikealla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
5 225
Suosittelen ohittelemaan muualla kuin ohituskaistaosuudella, vaikka sitten näennäisen keltaisen viivan kohdalla (apua, TAPPAJAKAAHARI!). Ovat nämä jurnuttajat ihmeissään kun ohituskaistaosuuden tullessa olet itse jo kaukana horisontissa. Itse toimin näin aina jos / kun ajan pidemmälle, en istu kotipoliisien kanssa siinä autojonossa odotellen seuraavaa 5-10-15-20km päässä alkavaa ohituskaistaosuutta (tai vastaavaa). Koska tiedän tasan tarkkaan kuin iso osa idiooteista siellä käyttäytyy, joko ihan tahallaan kiusaten tai sitten psykologisten syiden vuoksi alitajuisesti nopeuttaan nostaen. Unohtamatta niitä joilla menee yhden täysperän ohituksessa puolet 3km mittaisesta ohituskaistasta.

Kiire ei todellakaan ole minnekään mutta minusta sujuva & rento ajaminen on ihan jotain muuta kuin idiootteja puolillaan olevassa autojonossa ees-taas pumppailu, sählääminen ja karavaanareiden kanssa täysperävaunurekkojen ohituksia odotteleminen.
Onko käynyt mielessä että jos ei ole kiire niin miksi osallistut noihin jonotteluihin lähtökohtaisesti? Siellä 500m-1000m taaempana jonon perästä ei tarvitse pumppailla tai mitään muutakaan, kunhan suunnilleen minuutin välein hieman säätää vakkaria ettei turhaan lähesty stressipossujunaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 900
Tuo kun ei tainnut liittyä mitenkään viestiin mitä lainasit, niin jatketaan samaa rataa.

Itse jurnutan mittarinopeutta tasan rajoituksen mukaan(mittari säädetty näyttämään oikein) ja kun ohituskaista osuu kohdalle, jurnutan yhä mittarinopeutta. Mutta monesti ohituskaistan alkaessa rajoitus muuttuu 80-100 ja käykin niin että takaa tuleva on ehkä halunnut ajaa 90km/h ja on jo aloittamassa ohjausliikettä vasemmalle kun itse merkin kohdalla nostan vauhdin uuden rajoituksen mukaiseksi ja sitten se toinen kuski menee ihmetellen vasenta kaistaa 90km/h puoliväliin ohituskaistaa ennen kuin palaa taakseni, kun itse olen jo paljon pidemmällä jurnuttaen rajoituksen mukaan oikealla.
Oletko koskaan miettinyt, että ajaisit sen ohituskaistan sitä 80 km/h ja tekisit kaikille palveluksen päästämällä enemmän porukkaa tulpan ohi? Joku rekkakuskikin saattaisi arvostaa.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
511
Onko käynyt mielessä että jos ei ole kiire niin miksi osallistut noihin jonotteluihin lähtökohtaisesti? Siellä 500m-1000m taaempana jonon perästä ei tarvitse pumppailla tai mitään muutakaan, kunhan suunnilleen minuutin välein hieman säätää vakkaria ettei turhaan lähesty stressipossujunaa.
Juuri siellä tarvitsee pumppailla kun tämä 5-7-10 auton jononvetäjä hidastaa alamäessä 60-alueella varmuuden vuoksi 58km/h tuntinopeuteen tai jää ihmettelemään eteen ilmestyneen paikallisen maatalousrakkktorin taakse kymmeneksi minuutiksi ja sitä rataa. Kokeile joskus arjen todellisuutta ennen kuin avaat suusi teoreettisista esimerkeistä aiheista "ajan turha säästäminen" tai "ei siinä mitään voita". Esimerkiksi Pk-seutu -> Jkl, Pk-seutu -> Pori / Alastaro, Pk-seutu -> Mikkeli -> Kuopio / Joensuu ym.

Jollet tunnista ilmiötä, suosittelen ajamaan enemmän / pidempiä matkoja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 786
Suosittelen ohittelemaan muualla kuin ohituskaistaosuudella, vaikka sitten näennäisen keltaisen viivan kohdalla (apua, TAPPAJAKAAHARI!). Ovat nämä jurnuttajat ihmeissään kun ohituskaistaosuuden tullessa olet itse jo kaukana horisontissa. Itse toimin näin aina jos / kun ajan pidemmälle, en istu kotipoliisien kanssa siinä autojonossa odotellen seuraavaa 5-10-15-20km päässä alkavaa ohituskaistaosuutta (tai vastaavaa). Koska tiedän tasan tarkkaan kuin iso osa idiooteista siellä käyttäytyy, joko ihan tahallaan kiusaten tai sitten psykologisten syiden vuoksi alitajuisesti nopeuttaan nostaen. Unohtamatta niitä joilla menee yhden täysperän ohituksessa puolet 3km mittaisesta ohituskaistasta.

Kiire ei todellakaan ole minnekään mutta minusta sujuva & rento ajaminen on ihan jotain muuta kuin idiootteja puolillaan olevassa autojonossa ees-taas pumppailu, sählääminen ja karavaanareiden kanssa täysperävaunurekkojen ohituksia odotteleminen.
Sujuva ja rento ajaminen on jotain ihan muuta kuin keltaisilla viivoilla ohittamista.

Yksi kaveri on juuri menossa leikkaukseen jossa hänen luitaan laitetaan takaisin paikoilleen, kun joku vähän päätti ohitella häntä keltaisten viivojen kohdalla, mutta sitten tulikin vastaantulija mutkan takaa. Siitä takaisin omalle kaistalle toisen päälle kiilaamisesta oli rentous ja sujuvuus kaukana.

Ohituskaistalla oikealla kaistalla kiihdyttävät tienukot on idiootteja, mutta näiden takia ei pidä olla itse vielä suurempi idootti ja alkaa ohittelemaan ohituskieltoalueella, näistä pääsee kyllä painamalla itse siellä ohituskaistalla lisää kaasua, eikä tällä ohituskaistalla ohittamisen huomattavalla ylinopeudella aiheuta liikenteelle mitään vaaraa (niillä keltaisilla viivoilla ohittamisilla sen sijaan aiheuttaa liikenteelle huomattavaa vaaraa).
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
511
Sujuva ja rento ajaminen on jotain ihan muuta kuin keltaisilla viivoilla ohittamista.

Yksi kaveri on juuri menossa leikkaukseen jossa hänen luitaan laitetaan takaisin paikoilleen, kun joku vähän päätti ohitella häntä keltaisten viivojen kohdalla, mutta sitten tulikin vastaantulija mutkan takaa. Siitä takaisin omalle kaistalle toisen päälle kiilaamisesta oli rentous ja sujuvuus kaukana.

Ohituskaistalla oikealla kaistalla kiihdyttävät tienukot on idiootteja, mutta näiden takia ei pidä olla itse vielä suurempi idootti ja alkaa ohittelemaan ohituskieltoalueella, näistä pääsee kyllä painamalla itse siellä ohituskaistalla lisää kaasua, eikä tällä ohituskaistalla ohittamisen huomattavalla ylinopeudella aiheuta liikenteelle mitään vaaraa (niillä keltaisilla viivoilla ohittamisilla sen sijaan aiheuttaa liikenteelle huomattavaa vaaraa).
Aja enemmän niin näet maanteillämme kymmeniä keltaisia alueita, joissa pystyy selkeän näkemäalueen puitteissa ohittamaan keskiverto Toyotaa tai Nissania monin verroin tehokkaammalla autolla muutamassa sekunnissa. Palaa asiaan "kaveri / koirakin joutui sairaalaan" -tyyppisten "huomattavaa vaaraa" tarinoidesi kanssa sen jälkeen. Kovasti tykkäät kärjistää kaverikokemuksiesi perusteella kun minä puhun kohdista, joissa on aivan riittävästi näkemäalaa joka suuntaan, mutta paikassa on sulkuviiva esimerkiksi, koska siinä ohittaminen tavallisella h-autolla tavallista nopeutta käyttäen kestäisi .... pitkään.

Maalaisjärjen käyttö on sallittua tässä(kin) ohitteluasiassa, monilla sitä ei vain tunnu olevan vaan jumalan sana = esimerkiksi nopeusrajoitus (hinataan vasenta kaistaa kehäteillä), poliisiauto (jarrutetaan varmuuden vuoksi vielä 10-20km/h extraa) tai tiessä oleva viiva (ei todellakaan mennä ohi vaikka nähdään 500m päähän eteen sekä sivuille)?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 900
Ohituskaistalla oikealla kaistalla kiihdyttävät tienukot on idiootteja, mutta näiden takia ei pidä olla itse vielä suurempi idootti ja alkaa ohittelemaan ohituskieltoalueella, näistä pääsee kyllä painamalla itse siellä ohituskaistalla lisää kaasua, eikä tällä ohituskaistalla ohittamisen huomattavalla ylinopeudella aiheuta liikenteelle mitään vaaraa (niillä keltaisilla viivoilla ohittamisilla sen sijaan aiheuttaa liikenteelle huomattavaa vaaraa).
Ei siellä ohituskaistalla toisten yli voi ajaa. 8-tiellä, kun jouduin pitkästä aikaa maaliskuussa ajamaan enemmän, niin lisääntyneistä ohituskaistoista huolimatta välityskyky oli tasan sama kuin ennen. 1,5 km kaistaa ja yksi auto pääsee pääsee ohi, kun oman elämänsä "ei ylinopeutta" sankarit vähän kimppa-ajelee rinnakkain. Parhaimmat idiootit vielä meinas vetästä kolarin, kun ohituskaista loppui.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
5 225
Juuri siellä tarvitsee pumppailla kun tämä 5-7-10 auton jononvetäjä hidastaa alamäessä 60-alueella varmuuden vuoksi 58km/h tuntinopeuteen tai jää ihmettelemään eteen ilmestyneen paikallisen maatalousrakkktorin taakse kymmeneksi minuutiksi ja sitä rataa. Kokeile joskus arjen todellisuutta ennen kuin avaat suusi teoreettisista esimerkeistä aiheista "ajan turha säästäminen" tai "ei siinä mitään voita". Esimerkiksi Pk-seutu -> Jkl, Pk-seutu -> Pori / Alastaro, Pk-seutu -> Mikkeli -> Kuopio / Joensuu ym.

Jollet tunnista ilmiötä, suosittelen ajamaan enemmän / pidempiä matkoja.
Kokeile käydä autokoulu kun täytät 17v. Tai ehkä parempi ensin hioa teoriapuolen ymmärrys kuntoon ja odottaa vähän pidempään kun kerran sanoit ettei ole mikään kiire. :thumbsup:

Itsellä on mittarissa päälle 2 miljoonaa kilometriä moottoripyörällä, henkiläautolla ja raskaalla kalustolla ja ajan juuri noin itse. Siellä kaukana takana ei todellakaan joudu pumppailemaan jos kilometriä edellä joku ajaa hetken 2km/h alle rajoituksen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
5 225
Oletko koskaan miettinyt, että ajaisit sen ohituskaistan sitä 80 km/h ja tekisit kaikille palveluksen päästämällä enemmän porukkaa tulpan ohi? Joku rekkakuskikin saattaisi arvostaa.
Ja tuon jälkeen olisi ajamassa satasen alueella 90? Missä näät tämän ideasi hyödyt? Paljon parempi jatkaa jurnuttaen rajoituksen mukaan ja jättää ne tasaisen 90 vauhdin kuskit horisonttiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 900
Ja tuon jälkeen olisi ajamassa satasen alueella 90? Missä näät tämän ideasi hyödyt? Paljon parempi jatkaa jurnuttaen rajoituksen mukaan ja jättää ne tasaisen 90 vauhdin kuskit horisonttiin.
Tässähän puhuttiin 80 km/h teistä höystettynä 100 km/h ohituskaistoilla? Onhan se itsestään selvää, että 100 km/h alueella ne rekat jää taakse eikä pääse "jonoon" hännille (ellei sitten ole ihan erityinen kuski jonon ensimmäisessä ratissa). Normaalilla tiellä rekat kyllä jättää 80 km/h alinopeusjyrät pitkälle taakseen kunhan pääsevät ohi (vaikka myöhemmin tulisikin ohituskaistoja, joissa hidastelijakin nostaa nopeutta rekkoja korkeammaksi).
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
5 225
Tässähän puhuttiin 80 km/h teistä höystettynä 100 km/h ohituskaistoilla?
Ei puhuttu.

Ainakin 8-tie mitä tulee paljon ajeltua on enimmäkseen 100, mutta aina välillä tulee hitaampia 80 osioita ennen ohituskaistoja, joiden kohdalla palataan isompaan rajoitukseen. Tosi harvoin olen missään nähnyt että rajoitus tippuu ohituskaistan jälkeen. Yleensä sieltä kaistan päästä löytyy sama nopeusrajoitusmerkki ja jostain kaiteen takaa MP poliisi tutkan kanssa(viimeiset 3 mökkireissua 8-tietä pitkin).

Huomaatko muuten miten paljon pitää keksiä erilaisia skenaarioita jotta saisi perusteltua ylinopeuden olevan jotenkin parempi juttu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 900
Itse jurnutan mittarinopeutta tasan rajoituksen mukaan(mittari säädetty näyttämään oikein) ja kun ohituskaista osuu kohdalle, jurnutan yhä mittarinopeutta. Mutta monesti ohituskaistan alkaessa rajoitus muuttuu 80-100 ja käykin niin että takaa tuleva on ehkä halunnut ajaa 90km/h ja on jo aloittamassa ohjausliikettä vasemmalle kun itse merkin kohdalla nostan vauhdin uuden rajoituksen mukaiseksi ja sitten se toinen kuski menee ihmetellen vasenta kaistaa 90km/h puoliväliin ohituskaistaa ennen kuin palaa taakseni, kun itse olen jo paljon pidemmällä jurnuttaen rajoituksen mukaan oikealla.
:speak:

e: Ja eihän tässä edes ylinopeudesta puhuttu :D Päinvastoin esitin sinulle keinon, jolla a) et ole tien tukkona, b) otat huomioon muut c) poistat toisilta tarpeen ajaa ylinopeutta ohituskaistallakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 225
Ohituskaistalla oikealla kaistalla kiihdyttävät tienukot on idiootteja, mutta näiden takia ei pidä olla itse vielä suurempi idootti ja alkaa ohittelemaan ohituskieltoalueella, näistä pääsee kyllä painamalla itse siellä ohituskaistalla lisää kaasua, eikä tällä ohituskaistalla ohittamisen huomattavalla ylinopeudella aiheuta liikenteelle mitään vaaraa (niillä keltaisilla viivoilla ohittamisilla sen sijaan aiheuttaa liikenteelle huomattavaa vaaraa).
Isoin virhe on ajaa reilusti (ylinopeutta) ohituskaistalla, sillä arvatkaapas missä ne ei-kiinteästi sijoitettavat satunnaiset mittapisteet yleensä ovat... Jos ohituskaistalla jostain syystä haluaa polkaista niin kaistan alussa jos se on niin pitkä/mutkainen että toista päätä ei ole näkyvissä. Toisin sanoen oman itsensä kannalta on paljon jälkevämpää ohitella ohituskaistojen ulkopuolella, lisäksi ulkopuolella ohittelu on "helpompaa". Tämä ei varmaan ole ollut tienpitäjän tarkoitus, mutta tämmöiseksi se nyt vaan on mennyt. 5km ohituskaistaa ei riitä ohittamaan paria rekkaa ja 5-10 henkilöautoa siinä missä ohituskaistan ulkopuolella tuohon ei kummoista tien pätkää vaadita että samassa matkassa ohittaa tuplamäärän autoja ja yksinkertaisimmillaan vastaavan letkan ohittamiseen riittää 1kpl kilsan "suoria".

Noita keltaisia viivoja on tosiaan piirretty ihan järjettömästi ja ihan järjettömiin paikkoihin. Viiva piirretään käytönnössä jos siitä pisteestä lähtien ei ole enää turvallista lähteä ohittamaan micralla isoimmalla vaihteella ja puolella kaasulla. Lisäksi on viivoja joissa ei ole turvallista lähteä ohittamaan jos siihen alkuun asti olet ajanut silmät kiinni, 100-500m aikaisemmin kun olet pitänyt silmät niin olet nähnyt sen "kummun" taakse tien koko matkalta ja tiedät sen olevan tyhjä. Keskellä peltoaukeaa risteys (josta kulkenee alle 10 autoa päivissä yli), niin keltaista viivaa varmuuden vuoksi parisataa metriä kumpaankin suuntaan... jne jne jne.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
5 225
:speak:

e: Ja eihän tässä edes ylinopeudesta puhuttu :D Päinvastoin esitin sinulle keinon, jolla a) et ole tien tukkona, b) otat huomioon muut c) poistat toisilta tarpeen ajaa ylinopeutta ohituskaistallakin.
Et sitten koko viestiä jakanut lukea?
:sdull:

a) en ole nytkään b) otan nytkin c) minkä tarpeen jos ne ajaa siellä alle rajoituksen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 900
Et sitten koko viestiä jakanut lukea?
:sdull:

a) en ole nytkään b) otan nytkin c) minkä tarpeen jos ne ajaa siellä alle rajoituksen?
Itsehän sinä viestit jätit lukematta. Omasi ja minun, jossa nimenomaisesti viittasin "sen" sanalla viestissäsi kertomaasi tilanteeseen (jonka boldasin). Keskustelu on hieman hankalaa, jos tahallaan ylinopeus-öyhötyksen takia haluat kaiken ymmärtää väärin. Viimeistään jälkimmäisestä kysymyksestä olisi varmaan pitänyt ymmärtää mitä tarkoitin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
2 546
On muuten vittumainen tapa tämä. Tuli ilmiö huomattua kun ennen pääsiäistä ajettiin Vantaa-Iisalmi-Pyhätunturi.

Ensiksi jurnutetaan mittarinopeutta tasan rajoituksen mukaan ja kun ohituskaista osuu kohdalle, urku auki ettei kukaan pääse ohi!

Kun ohituskaista päättyy, palataan siihen turvalliseen mittarinopeuteen.
Valitettavan yleinen tapa, heidän 20km/h nopeampi vauhti 1km ohituskaistan matkalla ei montaa sekuntia heidän kokonais aikaansa lyhennä. Näkevät peileistään, että takana on pitkät jonot ja silti eivät halua ymmärtää miksi niitä ohituskaistoja on tehty.

Tuosta seuraa, että monet autoilijat menevät vaikka ylinopeutta ohi. Ja poliisi sitten käy keräämässä sakkokassaan euroja jättäen ne vaarallisemmat ohituspaikat tutkaamatta.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
531
Jos kehällä oikea kaista vetää vasenta kaistaa paremmin, sitten ajetaan normaalisti sitä oikeaa kaistaa sen vasemmalla kaistalla olevan jonon ohi, eikä tehdä tästä mitään numeroa.
Tämän voi tehdä lain mukaan myös moottoritiellä.

Joskus parhaimmillaan Lahden tiellä pohjoiseen päin Tuuliharjan kohdalla oli valehtelematta varmaan 500m jono ajelemassa 30km/h vasenta kaistaa, koska jossain siellä kaukaisuudessa oli rekka, jota ei siis jonon hänniltä edes nähnyt. Ajoin itse normaalisti oikealla kaistalla varmaan 100 auton ohi kunnes lähempänä rekkaa oli useampi kymmenien metrien väli jonossa. Syy tämmöiseen ilmiöön lienee ne 110km/h ajavat, jotka alkavat varaamaan ohituspaikkaa heti kun rekka ilmestyy näkökenttään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
428
Eilen tuli vastaan semmonen mitä itelle ei ennen ole tullut vastaan. Ennen ohituskaistaa edessä ajaa perus 70-80 ja tietty joutui ajaa kovaa että pääsi ohitse. No juuri kun kaista päättyy se tulee vielä sieltä ja kiilaa eteen. Jos se olisi jatkanut samaa matkaa olisin menny sanomaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 890
Meinaatko oikeasti, että kunhan esim. ajat alle 80 km/h 80 km/h alueella, mutta muita haitaten, niin kaikki on ihan ok? Kannattais ehkä vilkaista tieliikennelain 3 § 2. momentti.

e: Toki viestisi voi tulkita myös siten, että olet samaa mieltä ja alinopeusrajoituksen itselleen keksineen pitäisi joustaa :)
Jos ajaa rajoitusten mukaan muita haitaten, niin silloin varmaan jostain muusta ongelmasta kyse kuin rajoitustenmukaan ajamisesta.

Jos ajaa rajoitustenmukaan, ja muutenkin ok, ja ylinopeutta-ajavalle syntyvä haitta on lähinnä se että ylinopeutta-ajava "taparikollinen" ei vo toteuttaa hetkellisesti rikettään.



Ei voi kuin ihmetellä näitä vasentaa kaistaa ajavia ja orjallisesti nopeusrajoituksia noudattavia, jotka eivät kiusallaankaan mene oikealle kaistalle, jos takaa tulee joku, joka haluaa mennä ohi. Miksi on niin vaikeaa antaa tilaa? Enkä nyt tarkoita mitään kehän aamuruuhkaa. Suomalaiset on peloteltu noudattamaan nopeusrajoituksia orjallisesti ja pienikin ylinopeus on joidenkin mielestä hyvin tuomittavaa. Kohtuullinen ylinopeus on kuitenkin loppujen lopuksi aika pieni rike ja orjallinen nopeusrajoitusten noudattaminen on jokseenkin kohtuuton vaatimus, koska autojen nopeusmittarit eivät ole mitään tarkkuusmittalaitteita ja liikenteessä on tärkeämpää keskittyä moneen muuhunkin asiaan kuin pelkkään nopeuteen.
Ylinnopeutta ajetaan sen verranyleisesti ja joillekkin niin tiukka tapa että jopa hermostuttaa jos joku ajaa rjoitustenmukaan. Taitaa allekijoittanuttakkin ärsyttää, jos moisen perää vasemmalla kaistalla jumittuun.

Mutta jos hetken mietimme, niin onko ongelma se rajoitustenmukaan ajava, vai ne ylinopeuttajavat ?


Jos olisi enemmän rajoitustenmukaan ajavia, niin vähenisi se ryhmänpaine ajaa ylinopeutta, nopeuserot tasaantuisi, matkanteko paranisi. Nykyin on pätkiä joissa liikennevirran nopeudesta voi päätellä nopeusrajoituksen väärin (yläkanttiin)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 890
Tuo kun ei tainnut liittyä mitenkään viestiin mitä lainasit, niin jatketaan samaa rataa.

Itse jurnutan mittarinopeutta tasan rajoituksen mukaan(mittari säädetty näyttämään oikein) ja kun ohituskaista osuu kohdalle, jurnutan yhä mittarinopeutta. Mutta monesti ohituskaistan alkaessa rajoitus muuttuu 80-100 ja käykin niin että takaa tuleva on ehkä halunnut ajaa 90km/h ja on jo aloittamassa ohjausliikettä vasemmalle kun itse merkin kohdalla nostan vauhdin uuden rajoituksen mukaiseksi ja sitten se toinen kuski menee ihmetellen vasenta kaistaa 90km/h puoliväliin ohituskaistaa ennen kuin palaa taakseni, kun itse olen jo paljon pidemmällä jurnuttaen rajoituksen mukaan oikealla.
Suomessa tosiaan on ohituskaistapätkiä missä rajoitus nousee pykälän ja voi laskea myöhemmin.

Toimintasi ärsyttää niitä tapa ylinopeutta-ajavia, jotka haluaa ajaa sen +10km/h, joskus vähän enemmän, toimintasi luo sitä mielikuvaa että yrität estää ohittamisen kiusallaan. Jos jätetään laskuista pois nuo jotka jäävät esim rajoittimen takia junnaan 90 rinnalle, vaan yleisemmemmin, niin tuskin iso haitta kenellekkään, jos antaisi se jonon purkautua takaa pois ajamalla ohituskaista pätkän sen verran hitaammin että jono purkautuu nätisti.

Joskus ollut (repsikkanna) kuvailemasi takana pidemmän pätkän, kuski olli ammattilainen, repsikkaa alkoi jo vähän äryttää.
(kuski olisi halunnut ajaa sakotusrajalla, edelläajava noudatti tiukasti rajoituksia, eli vaihteluväli oli tiukasti korkeinsalittu ja sen alle ja ohituskaistoilla korkeampi rajoitus, johon edelläajava nosti tunnollisesti,ohituskaista ei riittänee ohittamiseen)

Kovasti väitetään että moni lisää vauhtia ohituskaistalla estääkseen ohittamisen, tuota vähän epäilin, mutta nykyään uskon että heitä on, ainakin huono vakkarin tarkkuudella, mutta yleensä kai kyse vain tunteesta, jos jonoutumista, niin ohistukaista pätkällä aloitetaan ohittaan ja nopeudet nousee, pätkän loppupäässä palaillaan oikealle, jolloin oikealla menijät joutuu hiljentään.


Voi hyvin olla, että ymmärrämmen toisiamme väärin. Kahvimukia ei itsellä eikä yhdelläkään kaverilla ole koskaan kojelaudalla, kun ei se normaaliajossa siinä kestä. Jos sitä haluaisi siinä pitää pitäisi ajaa kun mummo sunnuntaina mennessään kirkkoon. Mitä nyt on tullut taksien kyydissäkin oltua, niin ei niissäkään se kahvimuki kestäisi kojelaudalla.
Tosiasillisesti kahvumukeja on erilaisia, samoin kojelautoja, mutta en keksinut parempaa, mutta jos autossa tasainen kohta kojelaudalla ja siinä pitää puhelinta, niin se ehkä parempi (tai sitten jo on pieni mukipaikka, niin muki).

Jos oma ajoa on äkkinäistä ja sellaista että tavarat ei pysy, niin ehkä paikallaan vähän harjoitella, turvallisuuden kannalta se muki laittaa repsikan puolella laittialle (paikkaan mistä ei riskeeraa ajamista).

Ryhmäpaineeseen viittasin tuolla nuoruudella, aloittelevalla kuskilla ei itsevarmuutta ja ryhmässä voi olla yllytystä, kokemuksen myötä itsevarmuus kasvaa , on rohkeutta ajaa turvallisesti. Haitallinen ryhmäpaine voi olla työporukoissakin, niinhin toki pitäisi esimiehen puuttua.

Ja toistan vielä, mikään kahvimuki, puhelin , kauppakassi jne. ei ole asia minkä ajaa turvallisuuden edelle, väistetään, jarrutetaan, kiihdytetään tarpeen vaatiessa.




. Mitä nyt on tullut taksien kyydissäkin oltua, niin ei niissäkään se kahvimuki kestäisi kojelaudalla.
Takseissa one eroja, mutta kyllä noissa ammattilaisia missä mukit voisi laskea ilman huolta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
5 225
Suomessa tosiaan on ohituskaistapätkiä missä rajoitus nousee pykälän ja voi laskea myöhemmin.

Toimintasi ärsyttää niitä tapa ylinopeutta-ajavia, jotka haluaa ajaa sen +10km/h, joskus vähän enemmän, toimintasi luo sitä mielikuvaa että yrität estää ohittamisen kiusallaan. Jos jätetään laskuista pois nuo jotka jäävät esim rajoittimen takia junnaan 90 rinnalle, vaan yleisemmemmin, niin tuskin iso haitta kenellekkään, jos antaisi se jonon purkautua takaa pois ajamalla ohituskaista pätkän sen verran hitaammin että jono purkautuu nätisti.
Tuollaiset olisi toki eri juttu, jos tosiaan olisi tilanne että tietäisi takana tulevien matkavauhdin olevan jatkuvasti omaa vauhtia suurempi, niin mielellään ne päästäisi tarkoituksella hidastamalla ohi ohituskaistoilla ja joskus olen noin tehnytkin, etenkin raskaalla kalustolla ajaessa.
Mutta sitten taas ei ole halua päästää eteensä niitä vakiona 90km/h eteneviä jos rajoitus vaihtelee 80-100 välillä. Niistä tyypeistä eteen pääsee ohituskaistalla ne jotka ei jää jurnuttamaan sitä samaa vakionopeuttaan ilman reagointia rajoituksiin. Jos vaan ajavat samalla tavalla yli rajoituksen 100 osiolla tietä mitä aikovat ajaa yli rajoituksen 80 osiolla niin pääsevät ohi helposti.

Myös talvirajoituksilla kun tiedän ettei ole tulossa 100 rajoitusta pitkiin aikoihin, tulee "hyödynnettyä" ohituskaistoitukset niin että jos takana on autoja, jotka selkeästi haluaisivat edetä nopeammin niin kevennän hieman vauhtia jotta voivat hyödyntää ohituspaikan. En kuitenkaan niin paljoa että sieltä tulisi ohi porukkaa joiden matkavauhti on omaa pienempi, koska siinä ei olisi paljoa järkeä.

Tuolla 8-tiellä liikkuu paljon niitä tasanopeuskuskeja, jotka tosiaan vaikuttaa ajavn jatkuvasti 90 paikasta riippumatta. Jäi hyvin muistiin kun kerran mökiltä palatessa Laitilan kohdilla taakse ilmeistyi 80 rajoituksella Saabbi, jäi ajamaan häiritsevän lähelle. Kun rajoitus tippui 60->50, Oli vielä lähempänä. Kun rajoitus lähti taas nousemaan 50->60 pysytteli siinä, kun 80 rajoitus oli tulossa 50 metrin päästä ja olin juuri alkamassa kiihdyttää uuteen vauhtiin, niin Saabbi lähti pienestä välistä ohi ja jäi ajamaan eteen 90kmh, vaikka rajoitus nousi melkein heti sataan.

Siinä sai itsekkin aika kauan taas odotella saabin perässä ennenkuin tuli ensin lyhyt pätkä 80 rajoitusta, jolloin saabbi meni hieman karkuun 90 vauhdilla ja sitten alkoi ohituskaista 100 rajoituksella, jolloin menin saabista ohi ajaen sataa. Saabbi jäi kauas taakse kun rajoitus normaalisti taas jatkui satasessa melkein perille asti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
2 064
Tuollaiset olisi toki eri juttu, jos tosiaan olisi tilanne että tietäisi takana tulevien matkavauhdin olevan jatkuvasti omaa vauhtia suurempi, niin mielellään ne päästäisi tarkoituksella hidastamalla ohi ohituskaistoilla ja joskus olen noin tehnytkin, etenkin raskaalla kalustolla ajaessa.
Mutta sitten taas ei ole halua päästää eteensä niitä vakiona 90km/h eteneviä jos rajoitus vaihtelee 80-100 välillä. Niistä tyypeistä eteen pääsee ohituskaistalla ne jotka ei jää jurnuttamaan sitä samaa vakionopeuttaan ilman reagointia rajoituksiin. Jos vaan ajavat samalla tavalla yli rajoituksen 100 osiolla tietä mitä aikovat ajaa yli rajoituksen 80 osiolla niin pääsevät ohi helposti.

Myös talvirajoituksilla kun tiedän ettei ole tulossa 100 rajoitusta pitkiin aikoihin, tulee "hyödynnettyä" ohituskaistoitukset niin että jos takana on autoja, jotka selkeästi haluaisivat edetä nopeammin niin kevennän hieman vauhtia jotta voivat hyödyntää ohituspaikan. En kuitenkaan niin paljoa että sieltä tulisi ohi porukkaa joiden matkavauhti on omaa pienempi, koska siinä ei olisi paljoa järkeä.

Tuolla 8-tiellä liikkuu paljon niitä tasanopeuskuskeja, jotka tosiaan vaikuttaa ajavn jatkuvasti 90 paikasta riippumatta. Jäi hyvin muistiin kun kerran mäkiltä palatessa Laitilan kohdilla taakse ilmeistyi 80 rajoituksella Saabbi, jäi ajamaan häiritsevän lähelle. Kun rajoitus tippui 60->50, Oli vielä lähempänä. Kun rajoitus lähti taas nousemaan 50->60 pysytteli siinä, kun 80 rajoitus oli tulossa 50 metrin päästä ja olin juuri alkamassa kiihdyttää uuteen vauhtiin, niin Saabbi lähti pienestä välistä ohi ja jäi ajamaan eteen 90kmh, vaikka rajoitus nousi melkein heti sataan.

Siinä sai itsekkin aika kauan taas odotella saabin perässä ennenkuin tuli ensin lyhyt pätkä 80 rajoitusta, jolloin saabbi meni hieman karkuun 90 vauhdilla ja sitten alkoi ohituskaista 100 rajoituksella, jolloin menin saabista ohi ajaen sataa. Saabbi jäi kauas taakse kun rajoitus normaalisti taas jatkui satasessa melkein perille asti.
Näitä kuskeja en koskaan ole ymmärtänyt enkä ymmärrä, miksi ajetaan kokoajan ~90, oli rajoitus sitten 80 tai 100. Ei se nyt niin vaikeaa voi olla nostaa nopeutta sitten ~110 kun se 100 alue alkaa.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Make ATK Great Again
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 708
Näitä kuskeja en koskaan ole ymmärtänyt enkä ymmärrä, miksi ajetaan kokoajan ~90, oli rajoitus sitten 80 tai 100. Ei se nyt niin vaikeaa voi olla nostaa nopeutta sitten ~110 kun se 100 alue alkaa.
Onhan tuo joillain teillä aika ärsyttävää vaihdella nopeutta kun koko aika vaihtelee rajoitus 100 ja 80 välillä. Joidenkin mielestä vissiin mukavampi vaan ajaa koko ajan sitä 90. Kokoajan jos ajais 100 niin sitten noissa 80 kohdissa vois tulla sakot.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
2 064
Onhan tuo joillain teillä aika ärsyttävää vaihdella nopeutta kun koko aika vaihtelee rajoitus 100 ja 80 välillä. Joidenkin mielestä vissiin mukavampi vaan ajaa koko ajan sitä 90. Kokoajan jos ajais 100 niin sitten noissa 80 kohdissa vois tulla sakot.
Niin onhan se pari napin painallusta todella raskasta. Jos ei nopeutta pysty tuon vertaa muuttamaan, niin ehkä olisi aika viedä se ajokortti takaisin poliisille ja siirtyä julkisiin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
5 225
Onhan tuo joillain teillä aika ärsyttävää vaihdella nopeutta kun koko aika vaihtelee rajoitus 100 ja 80 välillä. Joidenkin mielestä vissiin mukavampi vaan ajaa koko ajan sitä 90. Kokoajan jos ajais 100 niin sitten noissa 80 kohdissa vois tulla sakot.
Muistan kerran jutelleeni tämmöisen tapa-90 kuskin kanssa itseajavista autoista. Oli sitä mieltä että hän haluaa ajaa itse eikä suostu ostamaan mitään autoa joka hoitaisi edes aktiivisella vakkarilla nopeuden merkkien mukaan.

Joidenkin kanssa keskustellessa välillä vaan oma ilme pakosta lasittuu, kun ymmärtää ettei kyseessä olekaan vitsi vaan toinen ihan oikeasti ajattelee niinkuin sanoo.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 890
Näitä kuskeja en koskaan ole ymmärtänyt enkä ymmärrä, miksi ajetaan kokoajan ~90, oli rajoitus sitten 80 tai 100. Ei se nyt niin vaikeaa voi olla nostaa nopeutta sitten ~110 kun se 100 alue alkaa.
Varmaan moniasyitä, mutta yksi tietenkin on rajoitin, mutta osassa kommentteja taidetaan viitata ihan rajoittamattomiin ajoneuvoihin.

Olisko kyse siitä ylinopeutta ajavien suositusta asenteesta, osaan itse valita sen sopivan nopeuden, merkeistä ja rajoituksista viis.

Tämä siis erisakkia kuin ne joilla jokin pakonomainen tarve ajaa ylinopeutta, jokin tiettymäärä yli korkeimman sallitun.

Onhan tuo joillain teillä aika ärsyttävää vaihdella nopeutta kun koko aika vaihtelee rajoitus 100 ja 80 välillä. Joidenkin mielestä vissiin mukavampi vaan ajaa koko ajan sitä 90. Kokoajan jos ajais 100 niin sitten noissa 80 kohdissa vois tulla sakot.
Tuo kuullostaa kyllä ihan uskottavalta, voisin kuvitella että jos kuskin ajatus muualla, esim puhelimessa, matkustajissa yms. niin vetää taajamnulkopuolella vakarilla jotain suht sakko turvallista. Menee ylläolevan väliin, nopesurajoitukset ei koske mua, mutta rangaistukset tehoaa.


Joillekkin n.90 ajavia näyttää olevan alla automerkki jonka mittari ei ehkä tarkaa, joten ehkä ne vaan köröttelee mittarisatasta , paikallisista rajoituksista piittaamatta.

No, noista ei kai suurta haittaa, jos ei intoudu ohitteleen.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Make ATK Great Again
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 708
Muistan kerran jutelleeni tämmöisen tapa-90 kuskin kanssa itseajavista autoista. Oli sitä mieltä että hän haluaa ajaa itse eikä suostu ostamaan mitään autoa joka hoitaisi edes aktiivisella vakkarilla nopeuden merkkien mukaan.
Onhan se varmaan yhtälailla vakkarillakin mukavampi vaan asettaa se 90 ja mennä sillä koko matka.
Noita aktiivisa merkkejä lukevia ei kuitenkaan ihan joka autossa vielä ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 503
Onhan se varmaan yhtälailla vakkarillakin mukavampi vaan asettaa se 90 ja mennä sillä koko matka.
Noita aktiivisa merkkejä lukevia ei kuitenkaan ihan joka autossa vielä ole.
Tälläinen tapa-90-kuski tuskin käyttää vakkaria, tai juuri mitään muitakaan auton hienoja ominaisuuksia, ”koska haluaa ajaa itse”.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Make ATK Great Again
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 708
Tälläinen tapa-90-kuski tuskin käyttää vakkaria, tai juuri mitään muitakaan auton hienoja ominaisuuksia, ”koska haluaa ajaa itse”.
En tiiä, ite veikkaisin että tuo on nimenomaan vakkarikuskeille erityisen yleistä. Isketään se vakkari siihen 90 ja sit ei kosketa juuri muuta kuin rattiin.
Ilman vakkaria kuitenkin se nopeus aina vähän vaihtelee ja 80 vauhdeissa tolla ~90 voi jo helposti lipsahtaa sakkojen puolelle kun taas vakkarilla ollaan aika turvassa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
2 064
Varmaan moniasyitä, mutta yksi tietenkin on rajoitin, mutta osassa kommentteja taidetaan viitata ihan rajoittamattomiin ajoneuvoihin.

Olisko kyse siitä ylinopeutta ajavien suositusta asenteesta, osaan itse valita sen sopivan nopeuden, merkeistä ja rajoituksista viis.

Tämä siis erisakkia kuin ne joilla jokin pakonomainen tarve ajaa ylinopeutta, jokin tiettymäärä yli korkeimman sallitun.
Itse puhuin tietenkin rajoittamattomista autoista. Rajoitetut sitten tietenkin asia erikseen. No kyllä on melkoinen asennevamma, jos pitää sitä jonoa vetää 100 alueella 90 vaudilla, kun 80 alueella sitten kuitenkin voi ajaa 10 yli. Näitä kuitenkin näkee aika paljon. Samat kuskit ei yleensä myöskään pysty hidastamaan siinä tietyömaan kohdalla vaikka siellä olisi porukkaa töissä (ellei ole pakko kun edessä oleva hidastaa).
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
2 546
Mutta jos hetken mietimme, niin onko ongelma se rajoitustenmukaan ajava, vai ne ylinopeuttajavat ?
Vähän liioitellen syypää on autojen suotiuskykyyn alimitoitetut nopeudet. Tien pitäjät tietävät, että ajetaan yleisesti vähintää 10-15km yli mittarinopeuden ja ovat pudottaneet nopeuksia, jotta päästään sinne hyvin turvalliselle tasolle.
Se että autot ovat parantuneet kaikkien omianisuuksiensa osalta ei kuitenkaan ole vaikuttanut nopeuksia koroittavaan suuntaan. Voi olla osin vihertävääkin ajatusmallia? Monet miettivät autojensa kulutusta ja sovittavat nopeuttaa kukkarolleen sopivaksi. Johtuskohan toi 90-vakiokuljettajien vauhti tuosta?

Jos olisi enemmän rajoitustenmukaan ajavia, niin vähenisi se ryhmänpaine ajaa ylinopeutta, nopeuserot tasaantuisi, matkanteko paranisi. Nykyin on pätkiä joissa liikennevirran nopeudesta voi päätellä nopeusrajoituksen väärin (yläkanttiin)
Hyvin luultavaa, jos nostettaisiin esim 10km/h = bensansäästäjät? Mutta tuskin kaikki siltikään haluavat ajaa samaa nopeutta. Jonkin pakun/ rekan perässä ajaminen on monelle henkisesti raskasta, kaivataan vapaata näkyvyyttä ja tietä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 890
Vähän liioitellen syypää on autojen suotiuskykyyn alimitoitetut nopeudet.
Se tuskin on mitoitusuperuste, rajoituksille, saati kuljettajan valitsemalle ylinopeudelle.

Tien pitäjät tietävät, että ajetaan yleisesti vähintää 10-15km yli mittarinopeuden ja ovat pudottaneet nopeuksia, jotta päästään sinne hyvin turvalliselle tasolle.
Tämä ainakin osittain totta, jos on uskominen joihinkin selityksiin miksi joillain pätkillä on nopeuksia laskettu. Mutta usein ehkä kyse muista pätkistä kuin näistä kanta ja sitä suuremmista teistä.

Tehokas valvonta auttaa ylinopeuksiin, ei ehkä niinkään rajoitusten laskeminen. Nollatoleranssi voisi tiputtaa monella sen vajaan kympin vauhdeista.
Se että autot ovat parantuneet kaikkien omianisuuksiensa osalta ei kuitenkaan ole vaikuttanut nopeuksia koroittavaan suuntaan.
Ehkä ennen sitä ihmettä pitäisi sama tapahtu kuskeissa, robottiautoja odotellessa. (siis vakavien onnettomuuksien määrä ei ole kyykännyt toivotusti)


Energia tehokkuus on ilman muuta osalla kuskeilla nopeuksiin vaikuttava, mutta sen kai enemmän näkyisi motareilla, kuin jollain 80-100 teillä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
2 546
Se tuskin on mitoitusuperuste, rajoituksille, saati kuljettajan valitsemalle ylinopeudelle.
Tapauskohtaista toki, mutta hyvällä tiellä hyvällä autolla kesäyönä 80Km/h. Ääriesimerkkinä
Tämä ainakin osittain totta, jos on uskominen joihinkin selityksiin miksi joillain pätkillä on nopeuksia laskettu. Mutta usein ehkä kyse muista pätkistä kuin näistä kanta ja sitä suuremmista teistä.
On tuolla teitä, jossa ei ilmoitettua nopeutta kovempaa rennosti mielellään aja. Mutta pitkälti pitänee paikkansa toi nopeuksien alentaminen yleisestä ylinopeudesta "johtuen"
Tehokas valvonta auttaa ylinopeuksiin, ei ehkä niinkään rajoitusten laskeminen. Nollatoleranssi voisi tiputtaa monella sen vajaan kympin vauhdeista.
Valvontaa vain on mahdoton käytän ja nolla toleranssi pudottaisi nopeudet vieläkin alhaisemmiksi
Ehkä ennen sitä ihmettä pitäisi sama tapahtu kuskeissa, robottiautoja odotellessa. (siis vakavien onnettomuuksien määrä ei ole kyykännyt toivotusti)
Vakavat onnettomuudet ovat jo niin alhaalla, että syyt ollevat jo sellaiset ettei pienillä ylinopeuksilla ole niihin juurikaan vaikutusta, pois lukien älyttömät ohitukset. Niistäkään tuskin päästään
Energia tehokkuus on ilman muuta osalla kuskeilla nopeuksiin vaikuttava, mutta sen kai enemmän näkyisi motareilla, kuin jollain 80-100 teillä.
Motareille ei niin helposti muodostu jonoja, eli asiaan ei niin kiinnitä huomiota.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
222
Rangen optimoijat on uusi hitaasti ajavien ryhmä. Vaikka se Tesla kiihtyy hyvin, niin matka-ajossa ei range vastaa dieselrouskua kuin noin max puolet, joten ajetaan se 90 satasen alueella ettei kilometrit hupene.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 890
Valvontaa vain on mahdoton käytän ja nolla toleranssi pudottaisi nopeudet vieläkin alhaisemmiksi
Kannattaa aitoa perinteistä valvontaa, mutta nopeuksien osalta tekninen valvonta on aika toimivaa, jos ja kun nollatoleranssi pudottaisi keskinopeuksia, niin eikö se olisi parempi, kuin merkkien muuttelu ? Voisi ehkä tasata nopeuksia, kun kaikilla olisi sama korkein sallittu. (nyt osalla merkki + 10, osalla jopa merkki +20)

(väärinkäistykset välttämiseksi, en kannata nykyisen kaltaisi rangaistuksia, ihmiset tekee virheitä, en kannata heti virheestä tuntuvaa rangaistusta, vaan haen liikenteen "taparikollisuuteen" puuttumista)

Vakavat onnettomuudet ovat jo niin alhaalla, että syyt ollevat jo sellaiset ettei pienillä ylinopeuksilla ole niihin juurikaan vaikutusta, pois lukien älyttömät ohitukset. Niistäkään tuskin päästään
Jos onnettomuus tavoitetta llievennetään, niin sitten voisi joustaa rajoituksissa turvallisuuden osalta.

Onettomuudet alhaalla? satoja kuitekin kuolee vuosittain (+ vakavat) ja monessa ammattissa se vaarallisen asia on se työmatka, koulumatka jne.

Toki turvallisuuteen vaikuttaa muutkin kuin nopeus, jälkimmäinen on se mikä onettomuus tilanteessa nostaa vahinkoja. Mutta jos ei esim turvavälit luonnistu, niin "helpompo" konsti on laskea nopeuksia.

Jos pinnapalaa siitä että joku ajaa rajoitusmukaan, estäen oman ylinopeuden, ja suutuspäissään tehty ohitus on rajoitusten mukaan ajaneen vika, niin on vielä paljon kuskien kasvamista ennenkuin voisi kuvitella rajoitusten nostamista.


Motareille ei niin helposti muodostu jonoja, eli asiaan ei niin kiinnitä huomiota.
Jotekin kuvittelin että jos joku ajalee energiaa säästellen hiljaa niin varsinkin kesäisin niihin törmäisin nimenomaan motarilla, koska nopeusero suuri, ja liikennemäärät isoja. jollain 80-100 tiellä, ei niinkään.

Tietenkin jos omalle ajoreitillä samalla aikataululla menee juuri tuollainen, niin ainahan siihen "törmää".


Edit:
Miten ohituksiin uskottava nopeusvalvonta, eli killettäisiin ohitukset ilman riittävää nopeuseroa, eli jos joku painaa 80 alueella 70, niin ei sitä turhanpäiten ohitella vastaantulijoiden kaistankautta. Turvallisille ohituskaistaiosuuksille ohistukaistalle +20 korkein sallittu valvottuna, jota saisi käyttää vain aitoon ohittamiseen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
334
Rangen optimoijat on uusi hitaasti ajavien ryhmä. Vaikka se Tesla kiihtyy hyvin, niin matka-ajossa ei range vastaa dieselrouskua kuin noin max puolet, joten ajetaan se 90 satasen alueella ettei kilometrit hupene.
Muistan kun aikanaan ukilla oli DX Corolla vm -86. Siinä jo oli Economy/Pwr-led eli nk. mummovalo mittaristossa. Kun ajoin autolla ja ukki istui apukuskin paikalla, niin kovasti piti kurkkia että onko valo vihreällä vai oranssilla. Nyt se on tehnyt paluun noiden pisaralla/ampeeritunnilla pisimmälle -kuskien muodossa. Eli ihan kunnon autojakin näkee motarilla vetämässä vakkari päällä 85 km/h mittarissa 120-alueella.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
5 225
En ole vielä kertaakaan maantiellä jäänyt jonottamaan sähköauton vetämään jonoon, mutta motarilla muutaman kerran olen huomioinut noita tesloja ajamassa kympin alle rajoituksen.

Hyvä kehityssuunta jos tulevaisuudessa pikkuhiljaa jäisi se ryhmäpaine pois joka saa monet nykyään pitämään rajoitusta miniminopeutena.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 767
Pitää varmaan ostaa helikopteri että pääsee perille järkevässä ajassa kun tieverkostoon kehittyy liikaa noita tulppia. Onneksi tulee ajeltua öisin suurin osa ajoista.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
493
En ole vielä kertaakaan maantiellä jäänyt jonottamaan sähköauton vetämään jonoon, mutta motarilla muutaman kerran olen huomioinut noita tesloja ajamassa kympin alle rajoituksen.

Hyvä kehityssuunta jos tulevaisuudessa pikkuhiljaa jäisi se ryhmäpaine pois joka saa monet nykyään pitämään rajoitusta miniminopeutena.
Itseäni tuo vituttaa lähinnä taajamissa ja kapungeissa. Etenkin 30km/h ja 40km/h rajoitukset on laitettu teille aina ihan hyvästä syystä. Mutta edelleen tuntuu olevan monelle kuskille täysi mahdottomuus tiputtaa sitä nopeutta. Jos esim. 30km/h alueella laittaa itse vakkarin 34km/h, niin yleensä on silti sen tieosuuden hitain liikkuja, vaikka omakin todellinen nopeus on 1-2km/h yli sallitun.

Tästä tuli mieleen eilinen uutinen:

Toivottavasti tiputtaisivat vaikka järjestäen kaikki 40km/h alueet kympillä alemmaksi. Voisi se todellinen nopeus laskea keskimäärin edes sinne 40km/h tienoille sieltä viidestäkympistä, mitä se nykyään on neljänkympin alueella keskimäärin.
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 324
Itseäni tuo vituttaa lähinnä taajamissa ja kapungeissa. Etenkin 30km/h ja 40km/h rajoitukset on laitettu teille aina ihan hyvästä syystä. Mutta edelleen tuntuu olevan monelle kuskille täysi mahdottomuus tiputtaa sitä nopeutta. Jos esim. 30km/h alueella laittaa itse vakkarin 34km/h, niin yleensä on silti sen tieosuuden hitain liikkuja, vaikka omakin todellinen nopeus on 1-2km/h yli sallitun.

Tästä tuli mieleen eilinen uutinen:

Toivottavasti tiputtaisivat vaikka järjestäen kaikki 40km/h alueet kympillä alemmaksi. Voisi se todellinen nopeus laskea keskimäärin edes sinne 40km/h tienoille sieltä viidestäkympistä, mitä se nykyään on neljänkympin alueella keskimäärin.
Tämä, mulle on ihan sama kuinka kovaa kehällä ja motarilla joku haluaa ajaa, mutta tiet missä jalkakäytävä vieressä ja lapsia liikkumassa niin ehdottomasti nopeudet alas.

Omalla asuinalueella 40 aluetta ja ajan aina MAX mittarin mukaan 40 mikä on todellista 37-38km/h ja tuolla ei kukaan muu aja alle 50km/h, poliisille laittanut varmaan kymmeniä viestejä asiasta ja yhtään kamera-autoa tms tutkaamista ei ole tuolla näkynyt :facepalm:

Motarilla ja kehällä ajan aina sen +10km/h ylimääräistä mittarin mukaan
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
430
Asuinalueilla joku 30 ja 40 on ihan perusteltu nopeus, varsinkin uudisalueilla, joissa keskimäärin pyörii lapsia missä sattuu ja autojen seassa raskasta kalustoa.

Sen sijaan ymmärrystä ei riitä siihen, että kaupungeissa pudotellaan rajoituksia alueilla joissa on erikseen kävely- ja pyörätiet, valo-ohjatut risteykset ja nurmialueet erottamassa kevyttä liikennettä. Näissä on paikoin pudotettu rajoitukset 50 - -> 30 ja 60 - -> 40.

Turvallisuus paranee, mutta kenen ja millä kustannuksella? Ruuhka-aikana liikenne rajoittaa tarpeeksi, yöllä yksinään ajaessa monikaistaista kehätietä kolmea kymppiä miettii toisinaan touhun järkevyyttä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 225
Ei tuollaisia 30 alueita pitäisi olla kuin tyyliin päättyvät tiet. Aluenopeusrajoitukset 30:lla pitäisi kieltää lailla, 40 kanssakin se on hyvin kyseenalaista. Naurettavaa puuhastelua jolla ei turvallisuuden kanssa ole tosiasiassa mitään tekemistä. Tässäkin on koulun edessa 30, tiellä on molemmin puolin kelvit erotettu nurmialueella, koulun edessä on risteys jossa suojatie ja näkyvyyttä 10 metriä joka suuntaan autotieltä. Mistä helvetistä tuohon suojatielle voisi edes teoriassa teleportata joku jota ei pystyisi vaikka 60 vauhdista väistämään? se on ihan yks lysti onko rajoitus 30 vai 40 jos ajetaan silmät kiinni, vai siihenkö tässä nyt pyritäänkin että asetetaan rajoitus sellaiseksi että kun ameebat silmät kiinni somea seuraten kuitenkin ajaa yli niin ei sitten kävisi ihan niin pahasti jos se ameeba jaksoi ajaa rajoituksen mukaan :)?

Eikö rajoitus nyt pitäisi olla sellainen että jollain tavalla tekisi mahdolliseksi onnettomuuden ehkäisyn, toisen sanoen jos näkyvyyttä on äärettömästi niin rajoituskin voi olla ääretön, se on ihan sama vaikka rajoitus olisi 10 jos ameeba ajaa silmät kiinni... Jos lähtökohta rajoituksissa on se että kaikki saa kortin ja voivat tehdä mitä tykkää ja rajoituksella rajoitetaan onnettomuuksien seurauksia niin homma on kyllä pahasti viturallaan ja niinhän se näyttää olevan kun katselee näitä nykyrajoituksia.

Ei niinkuin mitään tolkkua noissa koulujen 30 rajoituksissakaan, 30 seisoo siinä kesät/talvet, lapsia kulkee yli karrikoidusti max 2h ajan vuorokaudesta (4x15 min aamulla, ja 4x15min iltapäivällä). Näkyydet niin helvetin hyviä että tahallaan pitää päin ajaa että osuu. Kai sen nyt järkikin sanoo että kuuluu hidastaa olisi rajoitus mitä vaan jos nappulat liikehtii risteyksen lähellä ei siihen kuitenkaan kukaan kuole jos risteystä kauempaa lähestyy ns. normaalia vauhtia.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
493
Sen sijaan ymmärrystä ei riitä siihen, että kaupungeissa pudotellaan rajoituksia alueilla joissa on erikseen kävely- ja pyörätiet, valo-ohjatut risteykset ja nurmialueet erottamassa kevyttä liikennettä. Näissä on paikoin pudotettu rajoitukset 50 - -> 30 ja 60 - -> 40.

Turvallisuus paranee, mutta kenen ja millä kustannuksella? Ruuhka-aikana liikenne rajoittaa tarpeeksi, yöllä yksinään ajaessa monikaistaista kehätietä kolmea kymppiä miettii toisinaan touhun järkevyyttä.
Perusteena on varmasti turvallisuus, mutta kaupunkialueilla näitä tiputuksia tehdään myös melun/päästöjen takia. Rengasmelussa 50km/h vs 40km/h on aika merkittävä ero ja nopeudella on myös merkittävä vaikutus siihen, kuinka paljon CO2/NOx/ym päästöjä syntyy ja paljonko rengas/tienpinta kuluu (= paljonko pienhiukkasia irtoaa tiestä/renkaasta).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 225
Perusteena on varmasti turvallisuus, mutta kaupunkialueilla näitä tiputuksia tehdään myös melun/päästöjen takia. Rengasmelussa 50km/h vs 40km/h on aika merkittävä ero ja nopeudella on myös merkittävä vaikutus siihen, kuinka paljon CO2/NOx/ym päästöjä syntyy ja paljonko rengas/tienpinta kuluu (= paljonko pienhiukkasia irtoaa tiestä/renkaasta).
Miksi sakkolapussa sitten lukee liikenneturvallisuuden vaarantaminen jos päämotivaatio on ollut viherhörhöily? Tuostahan pitäisi tulla vain 20e kosmeettinen liikennevirhemaksu ympäristörikkomuksesta ja matka jatkuu, jostain syystä näin ei kuitenkaan ole edes paikoissa joissa ihan todistettavasti rajoitusta on hörhöilyn seurauksena tiputettu kuten esim tuusulanväylä kehä I jälkeen kohti pohjoista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
131 528
Viestejä
2 555 278
Jäsenet
50 521
Uusin jäsen
Arweeri

Hinta.fi

Ylös Bottom