Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 113
Ei mitään jos liikenteen sujuvuus ei kiinnosta.
Se ei paranna sujuvuutta jos veivailee vaihtelevilla nopeuksilla muun liikenteen seassa. Muutakuin näennäisesti ehkä yksittäisen kuskin näkökulmasta muiden kärsiessä. Parempi että se yksittäinen kuski joka tykkää mennä ylinopeutta on se joka joutuu vaihtelemaan nopeuttaan, välillä ajaen muiden tahtiin kuin että kaikki muut joutuvat haitariliikkeeseen että saadaan "sujuvuutta" sille vasemman kaistan omistajalle.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Se ei paranna sujuvuutta jos veivailee vaihtelevilla nopeuksilla muun liikenteen seassa. Muutakuin näennäisesti ehkä yksittäisen kuskin näkökulmasta muiden kärsiessä. Parempi että se yksittäinen kuski joka tykkää mennä ylinopeutta on se joka joutuu vaihtelemaan nopeuttaan, välillä ajaen muiden tahtiin kuin että kaikki muut joutuvat haitariliikkeeseen että saadaan "sujuvuutta" sille vasemman kaistan omistajalle.
Nimenomaan veivailet muuttuvilla nopeuksilla jos et ota tota huomioon.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
30
Kehällä taas normi aamu, oikea kaista menee alle 80km/h ja vasemalla kaistalla volvo vetää jonoa 81km/h vauhdilla! Onneksi tuolla pyörällä ampuu noista idiooteista nopeasti oikealta ohi!
Mitäköhän nopeutta kehällä pitäis ajaa? Jatkuvalla syötöllä tulee/menee autoja ja kameratolppia kilsan välein. Pyörällä toi vauhti voi tuntua hitaalta, mut autoille kehällä (ruuhka-aikaan) 80km/h on kyl ihan tarpeeks.

Otsikkoon liittyen, yks ärsytys, tietenkin perässäroikkujien jne. lisäksi, on tyypit jotka ohituksen jälkeen kiilaa metrin päästä eteen, vaikka tilaa olis ajaa vähän pidemmälle. Useamman kerran näis tilanteis tullu jotain kiviä tms. tuulilasiin.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
193
Mitäköhän nopeutta kehällä pitäis ajaa? Jatkuvalla syötöllä tulee/menee autoja ja kameratolppia kilsan välein. Pyörällä toi vauhti voi tuntua hitaalta, mut autoille kehällä (ruuhka-aikaan) 80km/h on kyl ihan tarpeeks.

Otsikkoon liittyen, yks ärsytys, tietenkin perässäroikkujien jne. lisäksi, on tyypit jotka ohituksen jälkeen kiilaa metrin päästä eteen, vaikka tilaa olis ajaa vähän pidemmälle. Useamman kerran näis tilanteis tullu jotain kiviä tms. tuulilasiin.
Tämä, varsinkin kusiloskakeleillä. Kiilaa eteen ja paras tuppikulli jää siihen vielä hitaasti jurnuttamaan vaikka hirveellä kiireellä tulisikin ohi. Voi olla, että olen joskus saattanut vetää sitten kaverin ohi ja heittänyt samat loskat sen tuulilasille... Jos menee niin menisi eikä jäisi siihen synnyttämään, saatana.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 113
Nimenomaan veivailet muuttuvilla nopeuksilla jos et ota tota huomioon.
????
Tai ehkä se vasenta kaistaa jatkuvasti 140km/h ajava tyyppi veivailee niillä sun "muuttuvilla nopeuksilla" kun ei ota huomioon muuta liikennettä joka ajaa edessä tasaisia nopeuksia. Kun kerran muutettiin nopeudet nyt keskustelussa suhteellisiksi eikä niiksi mitä mittari tai gps näyttää. Tietty jos ajaa valonnopeutta niin siinä vaiheessa nopeus on suhteellinen.

Mutta sovelletan nyt samaa hämärää logiikkaa vielä vähän eteenpäin, kun alkuun motarilla on 30 autoa ajamassa kaikki tasan 120, ja takaa tulee joku vauhdilla 150km/h niin takaatulijan edessäolevien autojen nopeus laskeekin tällä teorialla 30km/h, mutta silti etenevät samaa vauhtia kun viereisellä kaistalla, joihin ilmeisesti tämä tieliikenteeseen siirretty valonnopeuden suhteellisuusteoria ei päde kun on kaistaviiva välissä :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Siis jos takana oleva auto haluaa ajaa 150kmh ohituskaistalla ja ajan hänen edessään vaikka sen perus 130, miksi minun tulisi alkaa tekemään tilaa tai kiihdyttämään?

Oma linjaus on näissä persuksiin ilmestyjissä ollut se, että suoritan rauhassa ohituksen loppuun (vaikka se muutaman auton letka) ja sen jälkeen teen tilaa kys. kaverille. Yllättävän vittuuntuneelta vaikuttavat silti kun "vihdoinkin" pääsevät taas ajamaan haluamaansa nopeutta. Jos joskus itse olen ajellut reippaammin, ei itseä ainakaan häirinnyt tai vituttanut se, että joku tulee eteen ajelemaan rajoituksen mukaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 113
Et sä aja suhteessa suhteessa kameraan sakkovauhtia jos kaistaa vaihtaessa kiihdytät.
Ne kamerat ja tutkat kyllä ottaa sen nopeuden ihan oikeasta maailmasta, eikä suhteellisten nopeusten ihmemaasta. Jos hieman viitsisisit selkeyttää sanomisiasi niin ei menisi keskustelu ihan sivuraiteille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 667
Et sä aja suhteessa suhteessa kameraan sakkovauhtia jos kaistaa vaihtaessa kiihdytät.
Mitäköhän nyt yrität selittää tällä? Jos puhut nopeusvalvontakamerasta, niin kyllä se ottaa ihan sen hetkisestä nopeudesta kuvan, jos nopeus ylittää sallitun nopeusrajoituksen tarpeeksi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mitäköhän nopeutta kehällä pitäis ajaa? Jatkuvalla syötöllä tulee/menee autoja ja kameratolppia kilsan välein. Pyörällä toi vauhti voi tuntua hitaalta, mut autoille kehällä (ruuhka-aikaan) 80km/h on kyl ihan tarpeeks.

Otsikkoon liittyen, yks ärsytys, tietenkin perässäroikkujien jne. lisäksi, on tyypit jotka ohituksen jälkeen kiilaa metrin päästä eteen, vaikka tilaa olis ajaa vähän pidemmälle. Useamman kerran näis tilanteis tullu jotain kiviä tms. tuulilasiin.
No jos tämän volvo kuskin edessä on 2km tyhjää baanaa ja tämä urpo vetää 200m autoletkaa perässä niin eikö se nyt voi mennä sinne oikealle kaistalle ajamaan?

Tänään taas kehällä ajan pyörällä mittarin mukaan +90km/h niin eikö sinne hanuriin joku kia kuski pölähdä, no siirryn pois edestä niin tämä arjen sankari jää siihen mun vierelle ajamaan eikä kirveelläkään pääse ohi, ajaa siinä varmaan kilometrin kunnes mun eteen alkaa tulemaan rekkoja, noh taas pari pykälää pienemmälle ja kiihdytys pois paikalta.:facepalm:
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Juuri noiden rekkojen ja muiden hitaampaa ajavien ohittamisen takia olisi kiva jos sinne vasemmalle kaistalla ei jäätäis asumaan. Ei sen takia että pitäis päästä vetelemään jotain tappo-ylinopeuksia.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 113
^Rekkojen perässä on yleensä aika tasaista menoa kun pyrkivät välttämään suuria nopeuden muutoksia ennakoivalla ajotyylillä. Ei ole kivaa kahlata läpi joka kerta 16 vaihdetta jos kiirehtii punaisiin valoihin pysähtyäkseen sekunniksi turhan takia.

Yhä harmittaa ettei ollut kerran kamera päällä kun 2-kaistaisella(per suunta) 60-70km/h tiellä, jossa valot noin 500m välein ajoin itse tasaista vauhtia täyteen lastatulla kuorma-autolla oikeaa kaistaa koskematta jarruun tai vaihtamatta vaihdetta kertaakaan ja jätin vasemmalla kaistalla 20-30km/h ylinopeuksia ajavan valoista kiihdyttelijän kauas jälkeen. Bemarikuski tosissaan yritti edetä niin nopeasti kuin pystyi mutta siinä 3-4km matkalla oli lopulta 500m takanani kun toinen kaista loppui. Perinteinen sujuvuusexpertti taisi olla ratissa.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
^Rekkojen perässä on yleensä aika tasaista menoa kun pyrkivät välttämään suuria nopeuden muutoksia ennakoivalla ajotyylillä. Ei ole kivaa kahlata läpi joka kerta 16 vaihdetta jos kiirehtii punaisiin valoihin pysähtyäkseen sekunniksi turhan takia.
Entä jos haluaisi ajaa tasaisesti rajoituksen sallimaa 100km/h, mutta rekka ajaakin rajoitettuna vain 90km/h?
Entä jos tuo edessä oleva hitaampi ei olekkaan rekka vaan joku papparainen jonka nopeus seilaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
679
No milläs pidät turvaväliä jos siihen änkeää kokoajan joku?

Itseä ei ainakaan kiinnosta tulla tapetuksi jonkun pellen toimesta joka ei ymmärrä mikä on ylämäki tai keltainen viiva.
https://extrat.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/tiedote/puskurissa-roikkuminen-arsyttaa
"”Usein liian lyhyen välin syyksi manataan toinen autoilija, joka on kiilannut eteen ja syönyt turvavälin toiminnallaan. Jos ohittavan menopelin kuljettaja palaa kaistalle liian lähelle eteen, kannattaa ottaa jalka pois kaasupolkimelta ja omaa vauhtia höllentämällä palauttaa turvaväli ennalleen”, Vuoristo neuvoo."
 

KiriGai

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
304
Tänään kun ajoin kaupasta kotiin, niin matkalla oli pyöräiliäryhmä jota auto lähti ohittamaan. Ei siinä mitään muuta kun että olin prätkän kanssa sillä toisella kaistalla ja jouduin väistämään pientareelle että kyseinen bmw-kuski pääsi pyöräiliöistä ohi. Onkohan edes autoilia käynyt autokoulussa :facepalm: Laissa ihan selvästi sanotaan että tuollaisessa tilanteessa toi bmw-kuski odottaa kiltisti pyöräiliöiden takana, jotta on turvallista ohittaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
^Rekkojen perässä on yleensä aika tasaista menoa kun pyrkivät välttämään suuria nopeuden muutoksia ennakoivalla ajotyylillä. Ei ole kivaa kahlata läpi joka kerta 16 vaihdetta jos kiirehtii punaisiin valoihin pysähtyäkseen sekunniksi turhan takia.

Yhä harmittaa ettei ollut kerran kamera päällä kun 2-kaistaisella(per suunta) 60-70km/h tiellä, jossa valot noin 500m välein ajoin itse tasaista vauhtia täyteen lastatulla kuorma-autolla oikeaa kaistaa koskematta jarruun tai vaihtamatta vaihdetta kertaakaan ja jätin vasemmalla kaistalla 20-30km/h ylinopeuksia ajavan valoista kiihdyttelijän kauas jälkeen. Bemarikuski tosissaan yritti edetä niin nopeasti kuin pystyi mutta siinä 3-4km matkalla oli lopulta 500m takanani kun toinen kaista loppui. Perinteinen sujuvuusexpertti taisi olla ratissa.
Kaupungissa rekan peesaaminen on aika hyvä idea kun tosiaan pysähtymistodennäköisyys on varsin pieni. Motarilla tilanne on toki ihan eri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Loma alkaa ja lähden iloisena pois töistä, ajan parkkihallin pääväylää, oikeaa seinustaa. Vasemmalta tulee Passat, näemme toisemme ja vauhtia kummallakin ehkä se 5km/h. Jostain syystä hämähäkkivaisto hälyttää, siirrän jalan jarrulle, ja avot! Passatti ajaa suoraan eteen ja saan juuri ja juuri pysäytettyä ennen kuin kolisee.
Tööttään ja mies heiluttaa anteeksipyytävästi kättä taustapeilin edessä. Vieläkään en tiedä miksi jalan jarrulle siirsin, kaveri oli ihan fiksun näkönen ~30v vaimo ja lapset kyydissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Loma alkaa ja lähden iloisena pois töistä, ajan parkkihallin pääväylää, oikeaa seinustaa. Vasemmalta tulee Passat, näemme toisemme ja vauhtia kummallakin ehkä se 5km/h. Jostain syystä hämähäkkivaisto hälyttää, siirrän jalan jarrulle, ja avot! Passatti ajaa suoraan eteen ja saan juuri ja juuri pysäytettyä ennen kuin kolisee.
Tööttään ja mies heiluttaa anteeksipyytävästi kättä taustapeilin edessä. Vieläkään en tiedä miksi jalan jarrulle siirsin, kaveri oli ihan fiksun näkönen ~30v vaimo ja lapset kyydissä.
Päteekö parkkihallissa/muilla piha-alueilla perus väistösäännöt lain mukaan? Itse ainakaan löytänyt mitään logiikkaa ihmisten liikkumisessa parkkialueella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 667
Päteekö parkkihallissa/muilla piha-alueilla perus väistösäännöt lain mukaan? Itse ainakaan löytänyt mitään logiikkaa ihmisten liikkumisessa parkkialueella.
Itse parkkialueen sisällä oikealta tulevaa pitää väistää, ellei oikealta tulevalla ole kolmiota. Parkkialueelta poistuva väistää muuta liikennettä.
e: Ja parkkiruudusta liikkeelle lähtevän tulisi väistää muuta liikennettä parkkialueen sisällä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
391
Voisi sieltä vasemmalta kaistalta siirtyä pois jos oikealla kaistalla usean sadan metrin väliä seuraavaan ohitettavaan ja takana on joku odottamassa. Tietenkään jos jo rajoitusten mukaan mennään ja oikea kaista täynnä niin ei sitä voi odottaa että edessä olijat alkaisi ylinopeutta ajaan.

Se vaan ettei noi hitaammin vasemmalla menevät sinne oikealle kaistalle tyhjään mene kun tietävät että vetävät jo kilsan jonoa perässä ja eivät pääse vasemmalle takaisin kuin vasta sitten kun jono mennyt.

Vähän pidemmis tuollaisis väleis tullut tehtyä siten et siirtynyt itse oikealle. Hiljalleen kiihdytellyt vauhtia siellä ja hetken päästä vasenta jynnyttäjä on jäänyt taakse päässen itse ohittaan edessä sillä oikealla kaistalla edes olevan. Ei ole teknisesti oikealta ohittamista tuolloin kun kaista vetää miten vetää eikä oikealla kaistalla tarvi jäädä jynnyttään jos vasen kaista ei vedä.
Jos se vasemmalla kaistalla ajelija hinaa 1-2km/h nopeammin kuin oikea kaista, niin kyllä se voisi sinne oikealle mennä ajamaan 1-2km/h hiljempaa, koska ei näytä olevan kiire. Näitä riittää, minusta se hitaammin ajaja on se joka ei jousta ja aiheuttaa rattiraivoa enemmän kuin se, joka paukauttaa vauhdilla horisonttiin.

Oikealta ohittelen aina, jos vasemmalla hinaaja ei tajua siirtyä hinaamaan oikealle. Samoin käytän surutta oikeaa kaistaa, jota saa usein työmatkaliikenteessä ajella satoja metrejä kun muut jonottaa vasemmalla. Ohittaa seuraavan oikean kaistan hitaan vasemmalla käyden ja taas 500m 10 autosta "ohi" oikealta. Ei ole oikealta ohittamista, koska pääosin ajaa oikealla vai miten se oli? ;)
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Päteekö parkkihallissa/muilla piha-alueilla perus väistösäännöt lain mukaan? Itse ainakaan löytänyt mitään logiikkaa ihmisten liikkumisessa parkkialueella.
Pätee. Mutta käytännössä ei ihmisten liikkumisessa ole noissa mitään logiikkaa. Tai jos on jokin logiikka, niin sellainen, että itse on aina siellä "pääväylällä" ja muiden pitää väistää heitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Itse parkkialueen sisällä oikealta tulevaa pitää väistää, ellei oikealta tulevalla ole kolmiota. Parkkialueelta poistuva väistää muuta liikennettä.
e: Ja parkkiruudusta liikkeelle lähtevän tulisi väistää muuta liikennettä parkkialueen sisällä.
Jotakin tommosta muistellut itsekin, mutta tuskin saisi montaa kertaa käydä kaupassa ilman kolinoita jos alkaisi noita sääntöjä soveltamaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 267
Päteekö parkkihallissa/muilla piha-alueilla perus väistösäännöt lain mukaan? Itse ainakaan löytänyt mitään logiikkaa ihmisten liikkumisessa parkkialueella.
Niinkuin aiemmatkin vastas, että joo, mutta siihen on taas sitten niitä kuuluisia poikkeuksia.
Ihan ulkomaailman parkkipaikan ollessa kyseessä on oikeuden tuomioita, joissa parkkialueella "pääväyläksi tulkittavia" väyliä etenevä on todettu etuajo-oikeutetuksi. Eli "pääväylää" etenevän ei tartte väistää oikealta tulevaa. Ja siis väylää ei ole välttämättä erityisemmin merkitty mutta se sattuu ehkä oleen vähän leveämpi kuin muut väylät.
Sama tulkilta koskenee katettuakin parkkialuetta.
Oon snadisti liian tunnelmissa kaivaakseni näihin linkkejä, mutta joko tässä töpössä tai muron vastaavassa asiaa on puitu useinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Niinkuin aiemmatkin vastas, että joo, mutta siihen on taas sitten niitä kuuluisia poikkeuksia.
Ihan ulkomaailman parkkipaikan ollessa kyseessä on oikeuden tuomioita, joissa parkkialueella "pääväyläksi tulkittavia" väyliä etenevä on todettu etuajo-oikeutetuksi. Eli "pääväylää" etenevän ei tartte väistää oikealta tulevaa. Ja siis väylää ei ole välttämättä erityisemmin merkitty mutta se sattuu ehkä oleen vähän leveämpi kuin muut väylät.
Sama tulkilta koskenee katettuakin parkkialuetta.
Oon snadisti liian tunnelmissa kaivaakseni näihin linkkejä, mutta joko tässä töpössä tai muron vastaavassa asiaa on puitu useinkin.
Joo ne on ilman kolmioita kyllä tosi hankalia, mutta tässä liikennevahinkolautakunnan lausunto eräästä keississtä:

Lautakunta toteaa, että pysäköintialueella ajoväylien risteyksissä tapahtuvien liikennevahinkojen arvioinnissa lähtökohtana on tieliikennelain 14 §:n 1 momentin säännös, jonka mukaan kuljettajan on risteystä lähestyessään väistettävä risteystä samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa. Kyseisestä pääsäännöstä voidaan poiketa vain silloin, kun pysäköintialueella olevien ajoväylien eriarvoisuus on siinä määrin ilmeinen, että väylien keskinäinen suhde voidaan rinnastaa tieliikennelain 14 §:n 3 momentissa tarkoitettuun tilanteeseen.

...mutta toisaalla sanotaan myös että:

Liikennevahinkolautakunnan päätöksissä todetaan, että "Pysäköintialueilla väylien eriarvoisuuden harkintaan vaikuttaa ajoväylien leveys, millaisena väylien luonteen voidaan olettaa näyttäytyvän osapuolille ja mihin väylät johtavat, sekä muut väylien luonteesta asiassa esitetyt seikat".

Tarkkana saa olla!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Joo ne on ilman kolmioita kyllä tosi hankalia, mutta tässä liikennevahinkolautakunnan lausunto eräästä keississtä:

Lautakunta toteaa, että pysäköintialueella ajoväylien risteyksissä tapahtuvien liikennevahinkojen arvioinnissa lähtökohtana on tieliikennelain 14 §:n 1 momentin säännös, jonka mukaan kuljettajan on risteystä lähestyessään väistettävä risteystä samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa. Kyseisestä pääsäännöstä voidaan poiketa vain silloin, kun pysäköintialueella olevien ajoväylien eriarvoisuus on siinä määrin ilmeinen, että väylien keskinäinen suhde voidaan rinnastaa tieliikennelain 14 §:n 3 momentissa tarkoitettuun tilanteeseen.

...mutta toisaalla sanotaan myös että:

Liikennevahinkolautakunnan päätöksissä todetaan, että "Pysäköintialueilla väylien eriarvoisuuden harkintaan vaikuttaa ajoväylien leveys, millaisena väylien luonteen voidaan olettaa näyttäytyvän osapuolille ja mihin väylät johtavat, sekä muut väylien luonteesta asiassa esitetyt seikat".

Tarkkana saa olla!
Luulisi, että tähänkin asiaan saataisiin joku selkeä lainsäädäntö, esimerkiksi niin, että oikealta tulevaa väistetään aina, ellei kolmio määrää toisin. Loppuisi tuo parkkipaikoilla empiminen tööttäily ja viittoilu. Helpottaisi kummasti tuomioistuimenkin hommia jos on selkeät säännöt. Nykyiselläänhän periaatteessa voisi aina sanoa, että ajoin pääväylää jne, kuten tääläkin jo mainittiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 107
Turusta Lietoon menevällä moottoritiellä on siltaremontti, minkä takia moottoritielle on rakennettu kiertoliittymät. Jo ensimmäistä kertaa kyseisen järjestelyn nähdessäni olin varma, että liikennemerkeistä huolimatta moni ei ymmärrä kyseessä olevan kiertoliittymän.

Tänäänhän sitten joku lähes tuli kylkeen, kun kiersin liittymää.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
11
Koko täällä asumisen ajan on vituttanut autoilijat jotka pysäköi jalkakäytävälle kaupan edessä. En ole kumminkaan jaksanut tehdä muuta kuin katsoa pitkään että mitähän vittua nyt taas.
Olisi ehkä voinut mainita että missä ja missä ajassa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Onnibussitkin taas päässeet uutisaiheksi tumpeloiden ohitustensa kanssa. En ainakaan itse enää uskaltaisi istua kys. yhtiön autoissa (en ole ikinä istunutkaan).
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Onnibussitkin taas päässeet uutisaiheksi tumpeloiden ohitustensa kanssa. En ainakaan itse enää uskaltaisi istua kys. yhtiön autoissa (en ole ikinä istunutkaan).
Vähän liian usein saa tosiaan kuulla tarinoita Onnibussikuskien erinäisistä sekoiluista. Milloin on ajettu talla pohjassa kuin mielenköyhä ja milloin taas höpötetty koko matka radioon välittämättä yhtään mitä ympärillä tapahtuu jne. Halpojen hintojen vastineeksi saa ahtaat penkit ja bussiliikenteen osalta keskimääräistä suuremman mahdollisuuden päästä hengestään. Ei ole minulle se touhu.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
679
Onnibussitkin taas päässeet uutisaiheksi tumpeloiden ohitustensa kanssa. En ainakaan itse enää uskaltaisi istua kys. yhtiön autoissa (en ole ikinä istunutkaan).
Täpärä ohitus Valtatie 2:lla - törmäys sekunneista kiinni

Kannattaa muuten katsoa ajatuksella tuo video. Rekkakuski kuvaa menoa samalla kun ajaa naurettavan pienellä turvavälillä toisen rekan kanssa, voisi jopa sanoa että rekkakuski yrittää estää onnibussin nopeampaa etenemistä. Toisekseen, kun onnibus pääsee omalle kaistalleen menee vielä useampia sekunteja ennenkuin vastaantuleva ajoneuvo tulee kohdalle. Vähän tuli sellainen mustamaalaamisen maku koko videosta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Täpärä ohitus Valtatie 2:lla - törmäys sekunneista kiinni

Kannattaa muuten katsoa ajatuksella tuo video. Rekkakuski kuvaa menoa samalla kun ajaa naurettavan pienellä turvavälillä toisen rekan kanssa, voisi jopa sanoa että rekkakuski yrittää estää onnibussin nopeampaa etenemistä. Toisekseen, kun onnibus pääsee omalle kaistalleen menee vielä useampia sekunteja ennenkuin vastaantuleva ajoneuvo tulee kohdalle. Vähän tuli sellainen mustamaalaamisen maku koko videosta.
Mä olen ihan samaa mieltä, mikä siinä on että niiden rekkapenojen pitää ajaa letkassa rajoitinta vasten!? Rekat on niitä teiden hitaampia ja ne tietää että kaikki haluaa niistä ohi niin miksi pitää tehdä kaikkien elämä vaikeaksi? Samaa urpoilua näkee joka paikassa ja auta armiasta jos kyseessä on nelikaistainen moottoritie, siinä ajetaan 5km vierekkäin kun halutaan ohi vaikka nopeuseroa 1km/h! Bussi on täynnä maksaneita asiakkaita ja jos rekkojen takia 3h matka kestää 4h niin kuinka kauan asiakkaas sitä kattelee?

Vois varmaan laittaa poliisille rikosilmoituksen tms. liikenteen vaarantamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Samaa urpoilua näkee joka paikassa ja auta armiasta jos kyseessä on nelikaistainen moottoritie, siinä ajetaan 5km vierekkäin kun halutaan ohi vaikka nopeuseroa 1km/h!
Sanoppa muuta, onkin kiva ajella yhdistelmän perässä jonka tietää hiipuvan isompiin ylämäkiin sinne 60 hujakoille. Sitten tasamaalla kun on paikka, ja koitat tehdä sujuvan ohituksen niin sitä kaasua ei tämä ohitettava raskassarjalainen voi höllätä hetkeksikään, jotta varmistetaan että se ohitus kestää mahdollisimman kauan. Puhun siis nimenomaan kahdesta raskaasta, enkä oletakaan raskaiden himmailevan henkilöautojen ohitustarpeiden vuoksi, kunhan turvaväli on kunnossa (tai edessä ei aja ketään).

Kyllä raskaillakin on oikeus toisiaan ohitella juuri esim. em. syystä, en vain monesti ymmärrä miksi toista ei voi päästää järkevästi ohi kun huomaa että nopeuseroa ei tosiaan tule yli sitä 1-2km/h vaikka kuinka polkisi :facepalm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Täpärä ohitus Valtatie 2:lla - törmäys sekunneista kiinni

Kannattaa muuten katsoa ajatuksella tuo video. Rekkakuski kuvaa menoa samalla kun ajaa naurettavan pienellä turvavälillä toisen rekan kanssa, voisi jopa sanoa että rekkakuski yrittää estää onnibussin nopeampaa etenemistä. Toisekseen, kun onnibus pääsee omalle kaistalleen menee vielä useampia sekunteja ennenkuin vastaantuleva ajoneuvo tulee kohdalle. Vähän tuli sellainen mustamaalaamisen maku koko videosta.
Saman huomasin, kerran katsoin videon ja en oikein tajunnut mitä vaarallista tuossa oli, mutta lieneekö silti ottanut täpärälle. On sitä pahempiakin toilauksia nähty noiden onnibussien toimesta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Saman huomasin, kerran katsoin videon ja en oikein tajunnut mitä vaarallista tuossa oli, mutta lieneekö silti ottanut täpärälle. On sitä pahempiakin toilauksia nähty noiden onnibussien toimesta.
llman turvaväliä ja samalla puhelimella kuvaten rekan ratissa on turvallista? Siinäpä se pointti.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Täpärä ohitus Valtatie 2:lla - törmäys sekunneista kiinni

Kannattaa muuten katsoa ajatuksella tuo video. Rekkakuski kuvaa menoa samalla kun ajaa naurettavan pienellä turvavälillä toisen rekan kanssa, voisi jopa sanoa että rekkakuski yrittää estää onnibussin nopeampaa etenemistä. Toisekseen, kun onnibus pääsee omalle kaistalleen menee vielä useampia sekunteja ennenkuin vastaantuleva ajoneuvo tulee kohdalle. Vähän tuli sellainen mustamaalaamisen maku koko videosta.
Jep, ei tuossa videon tapauksessa ollut mitään ihmeellistä bussin osalta minunkaan mielestäni. Se minun aiemin kommenttini oli vain yleinen huomio siitä mitä on Onnibusseista ja niiden kuskien tavoista kuullut tässä vuosien varrella.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Jep, ei tuossa videon tapauksessa ollut mitään ihmeellistä bussin osalta minunkaan mielestäni. Se minun aiemin kommenttini oli vain yleinen huomio siitä mitä on Onnibusseista ja niiden kuskien tavoista kuullut tässä vuosien varrella.
ja musta tuntuu että näistä Onnibussin teoista tehdään aina kauhea juttu ja päätyvät lehteen välittömästi ja loppujen lopuksi syy ei edes ole Onnibussin tai ei välttämättä ainakaan kokonaan.

Mikäs sekin juttu oli silloin alussa kun Onnibussi ei saannut käyttää kampin bussiterminaalia ja kaikki muut liikennöitsijät sai käyttää? :think:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
ja musta tuntuu että näistä Onnibussin teoista tehdään aina kauhea juttu ja päätyvät lehteen välittömästi ja loppujen lopuksi syy ei edes ole Onnibussin tai ei välttämättä ainakaan kokonaan.
En tiedä sen tarkemmin median osalta, mutta nuo jutut mistä minä mainitsin, on kuultu lähinnä kavereilta ja sukulaisilta. En oikein usko että näillä olisi mitään tarvetta liioitella.

Mikäs sekin juttu oli silloin alussa kun Onnibussi ei saannut käyttää kampin bussiterminaalia ja kaikki muut liikennöitsijät sai käyttää? :think:
Se oli tosiaan erikoinen tapaus. En löytänyt taustoja tähän hätään tarkemmin, mutta kilpailun kampittamistahan se oli ihan suoraan.
 
Liittynyt
25.06.2017
Viestejä
3
Ne ihmiset ketkä eivät käytä motarin ramppeja vauhdin kiihdyttämiseen ja muuhun liikenteeseen sovittamiseen, vaan ajelevat ramppia 60-80:ä ja alkavat kiihdyttämään vasta kaistalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 731
Se oli tosiaan erikoinen tapaus. En löytänyt taustoja tähän hätään tarkemmin, mutta kilpailun kampittamistahan se oli ihan suoraan.
Ymmärtääkseni liittyi jotenkin "maakuntareittien" kilpailutuksiin/valtiontukiin ja niissä oleviin pitkiinsopimuksiin eli muilla yhtiöillä oli jo nuo reitit kilpailutettu aikaa ennen onnibussia ja sopparissa vielä voimaa jäljellä ja sopimuksen ehdoissa kohta että terminaaliin on yksinoikeus... Eli kilpailun kampittamista joo, mutta ELY keskuksen (tai mikä taho noita eri vuorolupia nyt myöntääkään) sopimukseen nojautuen tuossa käytännössä pelattiin eli ns. puhtailla jauhoilla... Nythän onnibus saa noita jo käyttää kun edellisistä soppareista on virta loppunut???
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 706
Tänään joku oli eksynyt sitten vastaantulijan kaistalle. Liikennevaloista lähdettyä ihmettelin miksi edellä ajavat veti liinat lukkoon. No sieltähän tuli X-Trail vastaan...:facepalm: Sikäli että maasturihkolla autolla olisi kyllä päässyt sen nupukivikorokkeen yli omalle kaistalle, mutta ei. En nyt ymmärrä miten niin selkeässä paikassa voi mokata noin. Kuski +60v mies, auto suomen kilvissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Onnibussin kuskit on kaikista vittumaisimpia motarilla. Minkään muun firman kuskit ei leikkaa niin härskisti henkilöautojen eteen.

Isomman oikeudella vaan.
Tämä nimenomaan. Ajan kysymys kun joku ajaa perään vielä ja saadaan kunnon suma aikaiseksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Täpärä ohitus Valtatie 2:lla - törmäys sekunneista kiinni

Kannattaa muuten katsoa ajatuksella tuo video. Rekkakuski kuvaa menoa samalla kun ajaa naurettavan pienellä turvavälillä toisen rekan kanssa, voisi jopa sanoa että rekkakuski yrittää estää onnibussin nopeampaa etenemistä. Toisekseen, kun onnibus pääsee omalle kaistalleen menee vielä useampia sekunteja ennenkuin vastaantuleva ajoneuvo tulee kohdalle. Vähän tuli sellainen mustamaalaamisen maku koko videosta.
Lisätään vielä, että vaikka vähän möhköjä nykyaikaisetkin kaukoliikenteen bussit ovat, olisi aidosti tiukan paikan tullen bussilla päässyt paljon ripeämminkin omalle kaistalle. Tällöin marginaali olisi ollut vielä suurempi. Joskus nähnyt, että _kokoonsa ja muotoonsa nähden_ ovat yllättävän ketteriä.

Btw, nopeasti on rekkapena kaivanut puhelimen kuvausta varten, ellei ole ollut jo valmiiksi käsissä, kun on huomannut bussin kärkkyvän ohituspaikkaa.

Varmuuden vuoksi korostan, etten halua liikaa yleistää. Valtaosa rekkakuskeista ja bussikuskeista on loppujen lopuksi aika huomaavaista sakkia. Varsinkin harvempaan asutetulla seudulla, pohjois- ja itä-Suomessa. Edelleen tuntuu olevan kulttuuri voimissaan, tulee usein ohitusmerkit, jopa ohitusta helpottavine toimineen, ohituksen jälkeisen kiitoksen olehyvät, sekä vastaantullessa varoitukset mutkan tai parin takana vaanivista esteistä; kaatuneista puista, eläimistä, rikkoontuneista pimeistä ajoneuvoista ja mitä näitä nyt on. Näitä ei henkilöautoilijoilta enää kauheasti näe poronhoitoalueen ulkopuolella. Joskus sain vastaukseksi keskisormen, kun valoilla varoittelin vastaantulijaa mutkan takana odottelevista hirvistä :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 793
Viestejä
4 203 782
Jäsenet
70 988
Uusin jäsen
paallikkopc

Hinta.fi

Ylös Bottom