Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
Jos nyt oikein arvioin missä oestrus on ajellu, niin ainakin 5-vuotta sitten se oli aina samanlaista kimpoilua rekkojen ja muiden pällien kanssa. Kameroita siinä on sijoteltu melko hyvin "piiloon" niin jos ei niitä muista niin kyllä välähtää.

Toki jos ite tietää mihin on menossa niin ottaa vaan hyvissä ajoin sen kaistan ja ajelee sitä tyytyväisenä. Ei tartte rekkojen kanssa kisata.

Sehän on ihan tutkittukkin (älkää kysykö lähdettä, en muista enää) että ohitettava tiedostamattaan usein hieman kiihdyttää, kun keskittyy seuraamaan ohittajaa. Liekö samaa tapahtuis noissakin tapauksissa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 726
Oli Oestruksen ajelu nyt sitten tapahtunut missä tahansa, niin jos ei rekkaa pysty ohittamaan ilman tuollaista tuskaa ja päätyy yritysten jälkeen palaamaan takaisin omalle kaistalle, niin kannattaa ihan suosiolla jättää jatkossa ne yrityksetkin väliin oman ja muiden turvallisuuden nimissä. Tämä siis ihan tosissaan ja ilman mitään vittuilua.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Jos nyt oikein käsitin oestrus tauruksen viestin, hän yritti 50:n ja 70:n alueilla ohittaa rekkaa ajamatta silti liikaa ylinopeutta kameravaaran takia? Ohitus taas olisi hyvä ollut tehdä monikaistaisella tiellä, ennen kuin tie vaihtuu kaksikaistaiseen 100 km/h alueeseen, jossa rekka luonnollisesti olisi tulppana, koska ei kulje nopeampaa.

Toisaalta olen täsmälleen samaa mieltä oestruksen kanssa, tuo on erittäin ärsyttävää. Hyvin usein luonnollisesti hitaammilla ajoneuvoilla (rekat) ja muilla junnaajilla on huono tapa ajaa pienemmillä nopeusrajoituksilla selvästi rajoitusta kovempaa. Niistä on vaikea päästä ohi, joskus voi jopa tulla itse ohitetuksi hitaammalla rajoitusalueella, kun ei sakkovaaran takia yksinkertaisesti kehtaa ajaa lujempaa. Sitten ne taas ovat perä edellä vastassa suuremman rajoituksen alueella. Vähintään yhtä ärsyttäviä ovat alle rajoitusten jurnuttajat, jotka löytävät kaasupolkimen äärirajat ohituskaistan alkaessa, ja kaistan loppuessa matka jatkuu taas alle rajoituksen.

Toisaalta olen sitä mieltä, ettei ohituksessa ihan noin pitkälle meneviä johtopäätöksiäkään tarvitse tehdä. Ei niitä kameroita sentään ihan joka valopylväässä ja pakuja levikkeillä ole.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 620
@dohf otti kyllä esiin yhden maanteiden ärsyttävimmistä ilmiöistä eli ohituskaistakaahaajat, jotka eivät ohituskaistan ulkopuolella viitsi kaasua painaa. Mikä siinä on, että 100km/h tiellä ajetaan sitä 90 ja ärsytetään takaatulevia ja ohituskaistalla voikin ajaa 120? Tulkitseeko tuollainen kuski, ettei ohituskaistalla ole kameratolppia/valvontaa vai tuntuuko ohituskaistan kohta moottoritiemäisemmältä kun kaistoja on 2? Itse painan ohituskaistalla ihan kunnon ylinopeutta tällaisten takia, jotta pääsen ohi..
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
@dohf otti kyllä esiin yhden maanteiden ärsyttävimmistä ilmiöistä eli ohituskaistakaahaajat, jotka eivät ohituskaistan ulkopuolella viitsi kaasua painaa. Mikä siinä on, että 100km/h tiellä ajetaan sitä 90 ja ärsytetään takaatulevia ja ohituskaistalla voikin ajaa 120? Tulkitseeko tuollainen kuski, ettei ohituskaistalla ole kameratolppia/valvontaa vai tuntuuko ohituskaistan kohta moottoritiemäisemmältä kun kaistoja on 2? Itse painan ohituskaistalla ihan kunnon ylinopeutta tällaisten takia, jotta pääsen ohi..
Tätä on tässä ketjussa puntaroitu moneen otteeseen ja todettu, että yleensä nämä ovat iäkkäämpiä tai muuten epävarmoja kuskeja, jotka nostaa nopeutta kun tuntevat olonsa turvallisemmaksi leveämmällä tieosuudella. Eivät siis vaan puhtaasti uskalla ajaa yksikaistaisella maantieosuudella yli sitä 80-90 km/h.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
Oestruksen paikalla siis 2 kaistaa per suunta. Siis jos oli siellä missä luulen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
Oestruksen paikalla siis 2 kaistaa per suunta. Siis jos oli siellä missä luulen.
Jos Google Mapin merkintä tallentui linkkiin, ongelma väli sijoittui tähän väliin.
https://www.google.fi/maps/dir/60.9...0712,25.7146909/@60.9774203,25.6111252,14.25z

Dohf(kin) ymmärsi yskän ja se oli juuri kaksikaistaiseksi muuttuva, satasen nopeusrajoitukseksi nouseva tie osuus ja rekka edessä. Onneksi itään ajaessa oli sitten leveäkaistainen moottoriliikkennetie.

Edit:Näköjään on harkittavissa 5minuuttia pidempi reitti etelässä, joka näyttää rauhallisemmalta driven perusteella ja vähemmän liikennevaloja. Se onkin varmaan jatkossa katsottava. Tarkemmin tutkien nopeus 60 ja pitempi matka ja aika. hylätty.
 
Viimeksi muokattu:

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
Samaa paikkaa ajateltiin. Itse ajelin tuota idän suunnasta keskussairaalalle töihin pari vuotta. Se leveäkaistakin on melko mielenkiintoinen, milloin joku ajaa keskellä tietä (yksinään), milloin mennään neljä vierekkäin alle 5cm väleillä (rekka+henkilöauto per suunta) ja oon joskus nähny tossa kolmekkin vierekkäin samaan suuntaan. Ja vastaankin toki tuli koko ajan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
209
Raskas ajoneuvo motarilla, tommoinen "sorarekka" tms. Lavalla oli kaiketi jotain purettuja betoniseiniä raudoituksella. Yksi raudoitus sojotti varmasti metrin verran lavasta alaviistoon. Saa olla tarkkana jo pakulla tms. isommalla autolla ettei osu kun ohittaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Seison risteyksessä toisena, mun edessä akka kääntymässä oikealle kaksi kaistaiselle tielle, jonoa on mutta se on sillä toisalla kaistalla, ei sillä mihin käännytään ja tämä akka ei osaa mennä, koukkaan vasemmalta ohi ja jatkan matkaa, kuinka vitun vaikeaa se ajaminen oikeasti voi olla? 99% ruuhkista johtuu juuri tälläisestä osaamattomuudesta.

Kuva ehkä selventää hieman.

Eilen meni jollain muulla samassa risteyksessä hermot, taas ensimäisessä autossa akka ratissa ja pää pyöri mutta mitään ei tapahtunut.:facepalm: Meni sit kaikki kolme autoa sen akan ohi ja sinne se jäi vieläkin seisomaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 951
Ei voi kyllä tarpeeks korostaa noita turvavälijonottajien ääliömäisyyttä. Jumalauta ku punaisissa valoissa pysähdytään 10m liikennevaloista tai edellä ajavasta ja tukitaan koko takana oleva risteys (ahtailla kaduilla). Minkä vitun takia ei voida ajaa siihen metrin päähän edellisestä ni mahtuis ainakin tuplamäärä autoja samaan tilaan kun silloin kun on nätä turvaväli jonottajia. Mä ymmärrän vielä jotenkin liukkailla talvikeleillä, mutta kuumana kesäpäivänä pidetään 10m väliä ni ei mee jakeluun.
Koko katu menee tukkoon ja valoista ei ehdi kuin murto-osa niistä autoista mitkä siitä ehtis jos jonotettaisiin kunnolla.

Vituttaa.
Tästä turvavälijonottamisesta tuli tänään oikein malliesimerkki. Vittu että nää vituttaa ja tukkii takana olevat risteykset ja aiheuttaa jonoja.
jonotus.jpg
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tästä turvavälijonottamisesta tuli tänään oikein malliesimerkki. Vittu että nää vituttaa ja tukkii takana olevat risteykset ja aiheuttaa jonoja.
Aina kun näen prätkällä tuollaisen niin koukkaan siihen eteen, lähes joka kerta alkaa torven soittaminen kun kehtasin mennä hänen jättämään aukkoon.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Joo jos liikennettä ei ole nimeksikään niin pieni raon jättäminen on ihan ok. Liikkeellelähteminenkin on tällöin jouhevampaa. Ruuhkassa tuo on totaalisen no-no
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 726
Tästä turvavälijonottamisesta tuli tänään oikein malliesimerkki. Vittu että nää vituttaa ja tukkii takana olevat risteykset ja aiheuttaa jonoja.
Tämä tuhannesti. Eipä tule heti mieleen mitään muuta yhtä ahdistavaa liikennekäyttäytymisongelmaa. Mitään vaaraahan tuosta ei sinäänsä ole, mutta vituttaa se silti jos on tuollaisen perässä, varsinkin kun usein näillä on tapana himmailla tulevaan risteykseen jo puolen kilometrin päästä. Itsekkyyden ilmentymä.

Olen myös pannut merkille, että näitä yhdistää yllättävän usein se, että kuljettajalla on jonkinlainen lakki/hattu päässä. :D
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Tohon liittyy vielä sekin ärsyttävä ilmiö että ensin pysähdytään kauas, sitten hetken päästä liikutaan vähän eteenpäin, sitten hetken päästä taas vähän eteenpäin. Varsinkin siellä jonon peremmällä tuo vielä kertaantuu kun jengi nytkyttelee vähän väliä sen puol metriä eteenpäin.

Tuosta syystä itse yleensä lähestyn himmaillen sitä jonon perää, niin kerkeää se edessä oleva tehdä ainakin yhden nytkäytyksen ennenkuin itse olen pysähtynyt. Ja itse en kyllä viitsi nytkytellä eteenpäin sen jälkeen kun olen kertaalleen pysähtynyt vaikka siihen eteen tulisikin hieman väliä. Siis jos tiedän ettei tuo haittaa muuta liikennettä, ruuhka-aikoina ja tukkeutuvissa risteyksissä annan periaatteestani periksi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 726
Tossahan ei taida olla Kärpäsenmäen ja Hollolan kuntakeskuksen välissä kuin yksi kamera. Oululaisen suoralla voi huoletta kellottaa sen 100 markkaa lasiin jos siellä joku jumittelee.
Jos kuljettaja pohdiskelee mm. sitä että ulkokaarteessa ohitusmatka on aina pidempi, niin kyllä se alkuperäinen ongelma on jossakin ihan muualla kuin ohitettavan nopeudessa tai tien varrella mahdollisesti olevissa nopeuskameroissa.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
989
Nämä:

Taksikuskin härski teko tallentui kameralle Tampereella – "Harvoin näkee noin törkeää" - Aamulehti

Todella vaarallisia temppuja, ja niitä näkee nykyään aivan luvattoman paljon. Onneksi järkevä ihminen seuraa sivustakin liikennettä, vaikka itselle vihreä palaisikin, mutta monesti jos on yhtään vieraammassa ympäristössä isommassa kaupungissa eksymässä, niin huomiokyky ei riitä katsomaan joka puolelle että mistä kulmasta se haamuauto tulee miljoonaa punaisia päin. Ja jos omaan kylkeen tärähtää taksi tuolla nopeudella, niin kyllä sattuu pahasti.

"Mikäli näin oikein, videon kuvannut autoilijakin lähti liikkeelle jo keltaisilla valoilla"

Mitä ihmeen päätöntä valitusta tuo nyt on? Kaikki tietää että keltainen vaihtuu vihreäksi alle 1/10 sekunnissa, ja että auto ei ehdi kuin nytkähtää liikkeelle, puhumattakaan että ehtisi siirtyä risteysaluelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Hattupäisiä kuljettajia tulee aina varoa, ei väliä onko se lippalakki, pipo vai joku karvahattu. Vaarallisia kaikki.
Kun kortin sain, niin isäni antoi vain yhden neuvon. Varo aina kuskeja joilla on lippalakki päässä, ne on kaikki entisiä Ladakuskeja ja voi tehdä ihan mitä sattuu. Tämän ohjeen saattelemana on menty ja aika hyvin on pitäny kutinsa. Toki nykyään osa noista rupee jo olemaan porukkaa, jotka ei koskaan Ladan rattiin ehtineet, mutta henkisesti samaa sakkia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
495
Tohon liittyy vielä sekin ärsyttävä ilmiö että ensin pysähdytään kauas, sitten hetken päästä liikutaan vähän eteenpäin, sitten hetken päästä taas vähän eteenpäin. Varsinkin siellä jonon peremmällä tuo vielä kertaantuu kun jengi nytkyttelee vähän väliä sen puol metriä eteenpäin.

Tuosta syystä itse yleensä lähestyn himmaillen sitä jonon perää, niin kerkeää se edessä oleva tehdä ainakin yhden nytkäytyksen ennenkuin itse olen pysähtynyt. Ja itse en kyllä viitsi nytkytellä eteenpäin sen jälkeen kun olen kertaalleen pysähtynyt vaikka siihen eteen tulisikin hieman väliä. Siis jos tiedän ettei tuo haittaa muuta liikennettä, ruuhka-aikoina ja tukkeutuvissa risteyksissä annan periaatteestani periksi.
Sama. Jos edessä on nytkyttäjä ja olen jo taakse pysähtynyt niin en lähde siihen leikkiin enää mukaan kunnes valot vaihtuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
209
Sama. Jos edessä on nytkyttäjä ja olen jo taakse pysähtynyt niin en lähde siihen leikkiin enää mukaan kunnes valot vaihtuu.
Jotenkin tuntuu että onko ne automaattivaihteisten autojen ongelma. Tai siis kuskien. Jotenkin se lirutus kiihottaa tms. Itse teen myös sitä että jos edelläajava ajaakin oman välinsä kiinni kun olen jo pysähtynyt taakse niin en enää liruta lähemmäksi. Tästä voi syntyä väärä mielikuva että minä olin se joka jättää 2-3 metrin välejä valoissa.

Asiaan liittyen myös ne himmailijat jotka taajamaliikenteessä pitävät sitä 2-3 metrin väliä väkisin joka tilanteessa. Eli kun olen tottunut katsomaan edelläajavan takalasista läpi miten liikenne sujuu edempänä. Nyt kun joku siellä edempänä pysähtyy vaikka liikenneympyrän kohdalle väistämään niin joillekin se pysähtyminen auton perään on pelottavaa ja pysähtyvätkin 2-3 metrin päähän.

Sitten vielä disclaimeri että en sano etteikö turvaväliä pitäisi olla ja itsellä kyllä on semmonen väli että ehtii pysähtyä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Voitte lohduttautua sillä, että jos se valoissa nylkyttäjä ajaa DCT-lootallisella autolla niin on jossain vaiheessa kallis remppa tulossa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Kun kortin sain, niin isäni antoi vain yhden neuvon. Varo aina kuskeja joilla on lippalakki päässä, ne on kaikki entisiä Ladakuskeja ja voi tehdä ihan mitä sattuu. Tämän ohjeen saattelemana on menty ja aika hyvin on pitäny kutinsa. Toki nykyään osa noista rupee jo olemaan porukkaa, jotka ei koskaan Ladan rattiin ehtineet, mutta henkisesti samaa sakkia.
Ne on vaihtanu Skodaan kun Ladan myynti rupes tökkimään. Pääasia, että on joku itäauto alla. Tiesittekö, että marmorilla toveri saa -5% töiden hinnasta jos muistaa vilauttaa puoluekirjaa huoltoa tilatessa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 815
Eilen kyllä tuli hämmentävin tilanne vastaan, mitä ajo"urallani" on ollut. Turusta päin tulin 1-tietä ja Espoossa Ämmässuon liittymän kohdalla (https://goo.gl/maps/xNPUc9Nugx32) näkyi, kun liikenne alkoi pysähtymään. Oikea kaista oli jo enemmän tai vähemmän täysin seis em. kuvassa näkyvän sillan alla. Itse olin vasemmalla kaistalla ja siinä oli vielä tyhjää tilaa vaikka hitaasti mentiin, autoilla vilkku päällä oikealle kaistalle. Eli vasen kaista siis tukossa...

Noh, pääsen sillan ali (vasenta kaistaa) ja autot katoaa edestä. Näen liikennemerkin, jossa varoitettiin vasemman kaistan loppuvan 900 m päässä. Ei vittu, en varmasti vedä oikealle kaistalle, kun vasen oli tyhjä niin pitkälle kun näen. Oikea ei liikkunut mihinkään. Jatkan vasenta pitkät pätkät (yli 900 m) kunnes tulee uusi kyltti kaistan päättymisestä, tällä kertaa 400 m. Vasen kaista edelleen täysin tyhjä, takana pari autoa. Ajan reilusti yli 400m, lopulta (https://goo.gl/maps/TjWN7w3v2gt) vasen kaista päättyy ja liityn oikealle kaistalle isohkoon väliin kenenkään matkaa hidastamatta.

Dear Eki, mitä vittua ne ihmiset siinä oikealla kaistalla ajatteli? Takaisin tullessa mittasin, niin jonon pituus oli 2,9 km. Vasen kaista tyhjä koko matkan ja selkeästi merkitty ettei se pääty vielä pitkään aikaan. Klo oli toki noin 11, että varmaan kaikki kotiäitien kauppakassit liikenteessä, niiden kanssa saa muutenkin varoa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 620
Tuo kaistan päättyminen ja sellaisessa tilanteessa ajaminen on kyllä suomikuskeille hyvin hankalaa. Selkeällä vetoketjulla kaistan päättyessä liikenne vetäisi hyvin, mutta nyt päättyvältä kaistalta ajetaan toiselle kaistalle miten sattuu ja jatkuvan kaistan autot hidastelevat turhan paljon kun toiminta ei ole ennalta-arvattavaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 815
Tuo kaistan päättyminen ja sellaisessa tilanteessa ajaminen on kyllä suomikuskeille hyvin hankalaa. Selkeällä vetoketjulla kaistan päättyessä liikenne vetäisi hyvin, mutta nyt päättyvältä kaistalta ajetaan toiselle kaistalle miten sattuu ja jatkuvan kaistan autot hidastelevat turhan paljon kun toiminta ei ole ennalta-arvattavaa
Tuohon vielä lisäksi se vainoharhainen oikean kaistan välien kyttäily, että ei varmasti kukaan pääse "mun" eteen liittymään. Huoh. Mut olo oli kyllä helvetin epätodellinen, kun ajaa 3 km tyhjää vasenta kaistaa ja muut istuu ku tatti oikealla kaistalla. Lähempänä tukosta oikea kaista liikkui kyllä siististi 50 km/h isoin välein, johon vetoketjulla olisi helposti päässyt useampikin kuin minä ja 2-3 minua seurannutta autoa. Mahtoi vituttaa sitä reikäpäätä, joka kaahas 140 km/h+ mun ohi vähän aiemmin ja veti lukkojarrutuksella oikealle kaistalle Ämmässuon kohdalla :D Tai sit se meni Kaisan grillille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Tästä turvavälijonottamisesta tuli tänään oikein malliesimerkki. Vittu että nää vituttaa ja tukkii takana olevat risteykset ja aiheuttaa jonoja.
Aina kun näen prätkällä tuollaisen niin koukkaan siihen eteen, lähes joka kerta alkaa torven soittaminen kun kehtasin mennä hänen jättämään aukkoon.
Tämä tuhannesti. Eipä tule heti mieleen mitään muuta yhtä ahdistavaa liikennekäyttäytymisongelmaa. Mitään vaaraahan tuosta ei sinäänsä ole, mutta vituttaa se silti jos on tuollaisen perässä, varsinkin kun usein näillä on tapana himmailla tulevaan risteykseen jo puolen kilometrin päästä. Itsekkyyden ilmentymä.

Olen myös pannut merkille, että näitä yhdistää yllättävän usein se, että kuljettajalla on jonkinlainen lakki/hattu päässä. :D
Itsehän harrastan kyseistä ajotapaa aina välillä, en tosin ruuhkassa taikka risteyksiä tukkien.
Suomessa nyt vaan on niin uuvatteja kuskeja, että valojen vaihtuessa kaivetaan nenää tai lähdetään viiveellä vs koko jono lähtisi, kun valot vaihtuu vihreälle.

Itse ainakin miellän asian kyseisellä toiminnalla niin, että kun itse ennakoin omaa liikkeellelähtöä vaikka muutaman auton verran niin takanatulevatkin pääsevät aikaisemmin liikkeelle vs lähdetään liikkeelle yksi kerrallaan.
(Lähden siis ennakoiden liikkeelle jonkin verran ennen edessäolevia, jolloin ainakin omalla logiikallani nopeutan takanaolevien liikkeellelähtöä muutamien autojen verran tapauksesta riippuen :tup:)

Muuten samaa mieltä noista valoihin liruttelijoista / hitaasti nytkyttelemällä eteenpäin.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Useissa valoristeyksissä valojen vaihtumisen rytmi on tuttu ja kun näkee punaiset jo kaukaa ja himmailemalla menee, niin ei tarvitse vaihdetta vaihtaa eikä jarrutella kun vihreät jo vaihtuu. Ei tarvitse pysähtyä ja lähteä liikkeelle uudelleen. Puhutaanko kuitenkaan samasta skenaariosta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Useissa valoristeyksissä valojen vaihtumisen rytmi on tuttu ja kun näkee punaiset jo kaukaa ja himmailemalla menee, niin ei tarvitse vaihdetta vaihtaa eikä jarrutella kun vihreät jo vaihtuu. Ei tarvitse pysähtyä ja lähteä liikkeelle uudelleen. Puhutaanko kuitenkaan samasta skenaariosta?
Tuskinpa, koska harrastan tutuissa valoissa juuri samaa.

Antaa "kiireellisten" painaa nopeusrajoituksen maksimia vasten ja polkea jarrua jonon perään. Itse ainakin rullailen mielummin juuri mainitsemallasi tyylillä.

Meinasin tuolla välinjättämiselläni sitä, että jos edessä näkyy olevan "pitkä" ruuhkautunut jono (10-20autoa) niin jätän tuollaisen ennakoidun välin, jolla yritän edistää koko jonon liikkuvuutta, koska Suomen liikennevalolähdöt on niin käsittämätöntä paskaa. :tdown:
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Tuskinpa, koska harrastan tutuissa valoissa juuri samaa.

Antaa "kiireellisten" painaa nopeusrajoituksen maksimia vasten ja polkea jarrua jonon perään. Itse ainakin rullailen mielummin juuri mainitsemallasi tyylillä.

Meinasin tuolla välinjättämiselläni sitä, että jos edessä näkyy olevan "pitkä" ruuhkautunut jono (10-20autoa) niin jätän tuollaisen ennakoidun välin, jolla yritän edistää koko jonon liikkuvuutta, koska Suomen liikennevalolähdöt on niin käsittämätöntä paskaa. :tdown:
Viittasin lähinnä Kautiumin mainitsemaan himmailuun enkä välinjättämiseen. :)
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
411
Vitun vanhukset taas.
Itse olin moottoripyörällä tulossa takanurkan kohdalla hitaasti ohi kiasta, kiassa välähtää kerran vilkku ja samalla lähdetään kiilaamaan minun kaistalle. Sai aika pikaisesti jarrutella etten kanttarin ja auton väliin jäänyt.
Rajoittimen ja äänimerkin käytöllä ei ollut mitään vaikutusta, päätä kääntämättä ja peileihin katsomatta vaan yritti tulla väkisin päälle :rage:

Kypäräkameran hankinta ei varmaan olisi huono idea tuollaisten varalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 713
Vitun vanhukset taas.
Itse olin moottoripyörällä tulossa takanurkan kohdalla hitaasti ohi kiasta, kiassa välähtää kerran vilkku ja samalla lähdetään kiilaamaan minun kaistalle. Sai aika pikaisesti jarrutella etten kanttarin ja auton väliin jäänyt.
Rajoittimen ja äänimerkin käytöllä ei ollut mitään vaikutusta, päätä kääntämättä ja peileihin katsomatta vaan yritti tulla väkisin päälle :rage:

Kypäräkameran hankinta ei varmaan olisi huono idea tuollaisten varalle.
Itse meinasin joku vuosi sitten joutua kiilatuksi motolla ajaessa, rajoitus oli 70kmh ja siinä toisella kaistalla oli taksi. Jotenkin kävi mielessä että tässä voi syntyä joku tilanne... Ja se mersuhan sitten päätti vaihtaa kaistaa viime hetkellä, pari pykälää pienemmälle ja niin paljon kun ikinä lähtee. Otti se taksikin vähän korjausliikkeitä mitä peileistä vilkaisin. Olin vaan kuolleessa kulmassa, ei nähnyt.

Sitten rajoitus olikin vaihtunut 50kmh ja itellä vauhtia toista sataa pitkälle, ja poliisiauto tulee vastaan:vihellys: Eivät ne siinä kai edes yrittäneet perään lähteä.

Olis tässä muutakin avauduttavaa liikenteestä, mutta ei jaksa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Itse meinasin joku vuosi sitten joutua kiilatuksi motolla ajaessa, rajoitus oli 70kmh ja siinä toisella kaistalla oli taksi. Jotenkin kävi mielessä että tässä voi syntyä joku tilanne... Ja se mersuhan sitten päätti vaihtaa kaistaa viime hetkellä, pari pykälää pienemmälle ja niin paljon kun ikinä lähtee. Otti se taksikin vähän korjausliikkeitä mitä peileistä vilkaisin. Olin vaan kuolleessa kulmassa, ei nähnyt.

Sitten rajoitus olikin vaihtunut 50kmh ja itellä vauhtia toista sataa pitkälle, ja poliisiauto tulee vastaan:vihellys: Eivät ne siinä kai edes yrittäneet perään lähteä.

Olis tässä muutakin avauduttavaa liikenteestä, mutta ei jaksa.
Ei ole olemassa kuollutta kulmaa kun sinne vitun olan yli katsotaan. Itse kerran meinannut ajaa auton kylkeen kun en katsonut ja sen kokemuksen jälkeen muistan aina katsoa. Onneksi selvisin säikähdyksellä enkä tappanut ketään.
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 054
Kaikista eniten taitaa itseäni ottaa päähän "sokeat" kaistanvaihtajat. Ilman että pää edes kääntyy tai näytetään suuntamerkkiä niin tungetaan eteen vieden puskurista lähtien kaikki mennessään. :jd: Itselläni on n. 15min ajomatka töihin niin tällä matkalla hyvin usein aamupäivästä näkee kuinka "premium" auton omistajat elää jossain "haave maailmassa jossa saan tehdä mitä haluan" :wtf::facepalm: Entisenä ammattikuljettana osaan soittaa torvea kun sille on tarvetta. :kahvi:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 040
Jep, mutta pakuja ohitellessa kannattaa silti olla varovainen koska sieltä ei aina ehdi nähdä kuolleeseen kulmaan. Itse muistutan aina pakunlainaajia olemaan tarkkana peilien kanssa, eli ennakoidaan kaistanvaihtotarve reilusti etuajassa ja kytätään peilejä vähän väliä. Vasemman puolen voi vielä usein tarkistaa nojaamalla reilusti eteenpäin ja katsomalla taakse.
Pakuista ei välttämättä näe etenkään oikealle takaviistoon juuri mitään. Huomattavan moni kanssaliikkuja ei tätä tunnu tajuavan. Jos peruutan isolla pakulla hiljaa jostain parkista tms., en ole tekemässä kenellekään tilaa vaan tulen hiljaa koska en juurikaan näe mitä takana on. Silti joku sinne tuntuu jatkuvasti tunkevan.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Ei ole olemassa kuollutta kulmaa kun sinne vitun olan yli katsotaan. Itse kerran meinannut ajaa auton kylkeen kun en katsonut ja sen kokemuksen jälkeen muistan aina katsoa. Onneksi selvisin säikähdyksellä enkä tappanut ketään.
Monessa autossa kyllä on vähintään a- ja b-palkit tekemässä sitä "kulmaa"
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
En epäile että ette rullailisi nätisti, mutta ihan liian usein rullailijat estää kääntyvien pääsemisen risteyksestä kun valot ehtii vaihtua punaiseksi rullaillessa. :tdown:
Harmi. En pidä järkevänä sitäkään, että ajetaan veto päällä viimeiseen asti ja sitten poljetaan jarrua vimmatusti jonon hännillä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Pakuista ei välttämättä näe etenkään oikealle takaviistoon juuri mitään. Huomattavan moni kanssaliikkuja ei tätä tunnu tajuavan. Jos peruutan isolla pakulla hiljaa jostain parkista tms., en ole tekemässä kenellekään tilaa vaan tulen hiljaa koska en juurikaan näe mitä takana on. Silti joku sinne tuntuu jatkuvasti tunkevan.
Etenkin pakulla oikealle käännyttäessä on näkyvyys sen verran huono, että saa olla tarkkana. Näkeehän joissain toki kuormatilan sivuikkunan läpi, mutta näkyvyys ei ole kovin hyvä siltikään. Peruutuskamerat ja tutkat ovat hyvä apu peruttamiseen.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 289
Kaikista eniten taitaa itseäni ottaa päähän "sokeat" kaistanvaihtajat. Ilman että pää edes kääntyy tai näytetään suuntamerkkiä niin tungetaan eteen vieden puskurista lähtien kaikki mennessään.
Tähän vielä kaistanvaihtajien vähäjärkiset sukulaiset eli moottoritielle kimpoilijat. Ajelin motaria vasemmalla kaistalla satasen alueella, sellaiset perus 105 km/h mittarin mukaan eli varsin soveliaasti. Minun takanani ei ollut autoja.

Rampista oli ylämäkeen liittymässä rekka ja sen perässä Volvo. Ylämäestä johtuen kaksikon liittymisvauhti oli ehkä 60-70 kmh. Molemmat liittyvät oikeanpuolimmaiselle kaistalle ja vähemmän yllättävästi Lolvo vaihtaa lähes samantien vasemmalle kaistalle suoraan eteeni ja nopeuseroa sellaiset n. 40 kmh. Tällaiset tilanteet ei onneksi tule enää täysin puskista ja kelikin oli kesäinen joten reippaahkolla jarrupolkimen survaisulla selvittiin tuostakin. Kuvaan tilanteen täpäryyttä että jos olisi ollut liukasta niin tilanne olisi ollut täpärä. Jos olisi ollut märkää ja prätkällä liikenteessä niin olisi sattunut.

Sille Volvokuskille. Olisiko ollut täysin mahdotonta:
a) KÄYTTÄÄ NIITÄ VITUN PEILEJÄ!?
b) Odottaa se muutama sekunti ja vaihtaa kaistaa taakseni täysin tyhjälle tielle?
c) Jos ei, niin sitä kaasupoljinta saa ja tulee käyttää. Se 2.5T sinun takaluukussa ilmaisee että olisit tuonkin kaistanvaihdon voinut tehdä muuta liikennettä häiritsemättä.

Bonusyllätyssektorina:
d) Kun kerta kiilasit eteen ja sait ohitettua rekan niin voisitko sen jälkeen vaikka painua vittuun roikkumasta vasemmanpuoleiselta kaistalta?

Tai sitten. Eäähh... ei jaksa. Ammu itsesi, kukaan ei jää kaipaamaan.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Kaikista eniten taitaa itseäni ottaa päähän "sokeat" kaistanvaihtajat. Ilman että pää edes kääntyy tai näytetään suuntamerkkiä niin tungetaan eteen vieden puskurista lähtien kaikki mennessään. :jd: Itselläni on n. 15min ajomatka töihin niin tällä matkalla hyvin usein aamupäivästä näkee kuinka "premium" auton omistajat elää jossain "haave maailmassa jossa saan tehdä mitä haluan" :wtf::facepalm: Entisenä ammattikuljettana osaan soittaa torvea kun sille on tarvetta. :kahvi:
Joo se on jännä esim. miten monessa "preemiumissa" ei toimi vilkut.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
354
Harmi. En pidä järkevänä sitäkään, että ajetaan veto päällä viimeiseen asti ja sitten poljetaan jarrua vimmatusti jonon hännillä.
Nämä ihmiset joilta puuttuu tilannetaju vitutta ehkä eniten liikenteessä.... mutta kun se oma perse...

Tai sitten. Eäähh... ei jaksa. Ammu itsesi, kukaan ei jää kaipaamaan.
Ajelen 8-tietä aamuisin sen 50km niin juurikin tämä.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
En epäile että ette rullailisi nätisti, mutta ihan liian usein rullailijat estää kääntyvien pääsemisen risteyksestä kun valot ehtii vaihtua punaiseksi rullaillessa. :tdown:
Itsellä on työmatkalla kaksi vapaata oikeaa ja kaksi risteystä jossa nuolivalo oikealla. Joka päivä joissakin näissä joku rullailija blokkaa tuonne oikealle kääntymisen. Joka kerta soitan torvea, jos ei tajua antaa tilaa.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Vitun vanhukset taas.
Vahva tämä eiliseltä.

Olin hammaslääkärissä käymässä ja käynnin jälkeen lähdössä parkkipaikalta. Minut (onneksi) pysäytti pariskunta joka neuvoi hyppäämään kyydistä ja kattomaan onko toisessa kyljessä oleva naarmu vanha. No ei ollut vaan vasemman takaoven kohdalta lokari painunu sisään ja ovestakin noussu pelti vähän plus kunnon skraidu joltain 40cm matkalta. Näyttivät auton joka sen oli tehny ja sen jälkeen vielä pysäköinyt toiseen ruutuun... Olivat joku 10min odottaneet paikalla ihan sitä varten jos minun auton kuski sattuisi tulemaan paikalle. Ongin sitten Trafista kaverin selville ja kävin jututtamassa kun ei vastannut puhelimeen.

Myönti suoraan syyllisyytensä ja antoi tietonsa ja vakuutusyhtiön. Sanoi samalla ettei olla tässä ekaa kertaa junassa ja vähän hymähtikin. Ihan toden totta sillä oli varmaan vasenta takakulmaa lukuunottamatta jälkiä kaikissa muissa kulmissa. Kattelin Volvoaan kun tein lähtöä sieltä. Jos ei pysty autolla ajamaan tai pysäköimään muita kolhimatta niin olisiko jo aika antaa sen ajokortin jäädä vaikka seinäkoristeeksi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 713
Vahva tämä eiliseltä.

Olin hammaslääkärissä käymässä ja käynnin jälkeen lähdössä parkkipaikalta. Minut (onneksi) pysäytti pariskunta joka neuvoi hyppäämään kyydistä ja kattomaan onko toisessa kyljessä oleva naarmu vanha. No ei ollut vaan vasemman takaoven kohdalta lokari painunu sisään ja ovestakin noussu pelti vähän plus kunnon skraidu joltain 40cm matkalta. Näyttivät auton joka sen oli tehny ja sen jälkeen vielä pysäköinyt toiseen ruutuun... Olivat joku 10min odottaneet paikalla ihan sitä varten jos minun auton kuski sattuisi tulemaan paikalle. Ongin sitten Trafista kaverin selville ja kävin jututtamassa kun ei vastannut puhelimeen.

Myönti suoraan syyllisyytensä ja antoi tietonsa ja vakuutusyhtiön. Sanoi samalla ettei olla tässä ekaa kertaa junassa ja vähän hymähtikin. Ihan toden totta sillä oli varmaan vasenta takakulmaa lukuunottamatta jälkiä kaikissa muissa kulmissa. Kattelin Volvoaan kun tein lähtöä sieltä. Jos ei pysty autolla ajamaan tai pysäköimään muita kolhimatta niin olisiko jo aika antaa sen ajokortin jäädä vaikka seinäkoristeeksi...
Täytyy kyllä sanoa että hienoa toimintaa kanssaihmisiltä, että näkivät mitä kävi, ja jäivät vielä odottamaan kolhun saanutta jotta asia selviää. Harvinaista nykyään.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 302
Viestejä
4 219 300
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom