Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Täytyy kyllä sanoa että hienoa toimintaa kanssaihmisiltä, että näkivät mitä kävi, ja jäivät vielä odottamaan kolhun saanutta jotta asia selviää. Harvinaista nykyään.
Joo kyllä kiittelin tuosta hyvästä. Itse olisin varmaan vasta kotona hoksannut ton jäljen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 713
Itteä ainakin vituttaa niin rankasti itsekseen ilmestyvät kolhut että jos vaan ei ole mihinkään oikeasti kiire niin jään kyllä selvittämään noita.

Vasta pääsin maksamasta 150e omavastuuta itsekin. :tdown:
Mulla on tapana jättää auto niin kauas mahdollisista onnettomuuspaikoista - jos mahdollista. Hyvällä tuurilla ei ole tullut mitään damagea, ainakaan vielä.

En nyt muista kirjoitinko vai jäikö vaan luonnokseksi. No kaverilla käväisin ja huomasin että sen auton puskuriin oli ilmestynyt naarmu mitä ei ennen ollut. Sikäli että autolla on about 3 käyttäjää, niin herää kysymys kuka on syyllinen, ellei sitten ulkopuolinen taho. Pitääpä kysäistä josko löytyy selitys. Kuskeja siis hänen vaimo ja 2 äskettäin kortin saanutta teiniä.

Sitten joku vuosi takaperin kaveri peruutti vahingossa vetokoukullisella autolla epähuomiossa sen verran rankasti toiseen autoon että koukku meni syyläriin asti. Vitutti, mutta jäi odottamaan että toinen osapuoli saapuu kaupasta ja saa asian selvitettyä. No pikku marketti ja siellä ei kukaan pitkään ole. Tässä odotellessa kaverin muija ehti jo tulla kaupasta ja alkoivat pakkaamaan ostoksia autoon. Se vahingon kärsinyt osapuolikin ilmestyi paikalle ja hyppäsi autoon, pakki päälle ja....:swait: häipyi horisonttiin nesteet valuen. Ehkä jossain kohtaa huomasi että auto täysin paskana, lopuista en tiedä.

Omalle kohdalle kävi sellainen mitä en voi millään keksiä mitään selitystä. Silloisen duunin (sossu) parkkiksella joku oli vetäissyt kunnon lommon takalokariin. Ei siinä näkynyt mitään osumaa toisesta autosta eikä kengänjälkeä. Kai siihen oli joku iskenyt sitten nyrkillä tms. Onneksi takaverhoilu oli helposti purettavissa ja sain pullautettua lommon pois, ihme kyllä että juuri mitään nähtävää jälkeä ei jäänyt. Joku saanut varmaan paskaa palvelua ja piti kostaa:shifty:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 010
Aikoinaan näin tuollaisen parkkipaikka naarmutuksen. :shifty:
Nainen peruutti ruudusta pois ja samalla veti puskurillaan viereiseen autoon puoli kylkeä pitkän lommon/naarmun, pää vain pyöri että näkikö kukaan ei huomannut minua autojen välistä ja kiiruusti pois.... :grumpy:
Jätin kolhivan auton merkin, värin, rekkarin ja kuskin tuntomerkit + yhteystietoni. Meni melkein vuosi kun puhelin soi ja poliisi kyseli siitä mällistä, sanoin että lapussa oli tiedot eikö riitä? o_O
Edessä istuva kuvailemasi mukainen nainen kiistää ja että taitaa mennä oikeuteen, sanoi poliisi. :wtf:
-Ei ole tullut kutsua oikeuteen, kaipa se blondi tunnusti.... :vihellys:
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Pitää varmaan upgradeta autokamera 360 asteen malliin liiketunnistimilla :p

On muuten suht käsittämätöntä, että kun monissa autoissa on nykyään noita kameroita joka nurkassa ettei niitä käytetä kuvan tallentamiseen. Citroenin uudessa C3:ssa sentään on eteenpäin kuvaava ajoneuvokamera vakiona.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Useasti tullut kirjoiteltua sekä hidastelijoista että nopeusvaihtelijoista, laitetaan välillä ärsyyntymistä sitten ylinopeuden ajajista. Liityin aamulla moottoritielle sen verran kaukana rekan takana, että pystyin nostamaan todellisen nopeuden 105:n liittyessä. Rekan kontti alkoi kuitenkin lähestyä, koska eihän se ensinnäkään kiihdy samaan tahtiin, toisaalta ei pääsekään paljoa yli 80:n.

Mutta eipä vasemmalle kaistalle ole mitään asiaa, kun siinä menee jatkuva autojono ~130 km/h satasen alueella. Piti sitten jarrutella ja odottaa näiden kiireisempien/parempien kuskien ohimenoa, kun en viitsi jäädä "hidastelemaan" eteen ja katselemaan ääliöiden valoshowta takana.

Ainakin Oulussa pohjantiellä on liikenne muuttunut ihan viidakoksi liikkuvan poliisin lakkautuksen jälkeen. Olisi edes joskus valvontaa, mutta jos kerran vuodessa näkee poliisin pysäyttämässä jonkun, saa piirtää rastin kojelautaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 595
Mutku rullailu säästää kuluja ja nytkyttäminen vähentää seisomista valoissa ja kyllä viittäkymppiä ajamallakin ehtii perille kun lähtee vähän aikaisemmin. Päällekin voi ajaa kun on itse oikeassa ja jumalauta ohi ei voi kukaan ajaa koska menee sitten ylinopeutta, apua, poliisi!
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Mutku rullailu säästää kuluja ja nytkyttäminen vähentää seisomista valoissa ja kyllä viittäkymppiä ajamallakin ehtii perille kun lähtee vähän aikaisemmin. Päällekin voi ajaa kun on itse oikeassa ja jumalauta ohi ei voi kukaan ajaa koska menee sitten ylinopeutta, apua, poliisi!
Tässä on toki ihan validi pointti siinä, että millainen maailma on 50 vuoden päästä jos kellon ja tehokkuuden palvominen lisääntyy samaa tahtia kun se on lisääntynyt viimeiset 50 vuotta. Voi olla meidän lapsenlapsilla vielä ihan erilaiset paineet kuin meillä. Liikenteessä ehkä tosin voi olla paljon vähemmän ihmiskuskeja ahdistumassa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Tai millainen maailma on 50 vuoden päästä jos nysväämisen ja tehottomuuden palvominen lisääntyy.

Sun mielestä kiireettömyys on jees, ja mun mielestä on kivempi olla kiireetön jossain muualla kuin siellä missä pitäisi olla tehokas.
Mun mielestä pitäis olla kiireetön joka paikassa. Kiire ja stressi tappaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 595
Musta on vaan kiva ajaa nopeasti ja ennen kaikkea sujuvasti. Ajelen ihan pelkkää huviajoakin joskus liittäen siihen maisemienkatselun.

Yleensä stressailijat on niitä hitaasti ajavia pelkääjiä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Musta on vaan kiva ajaa nopeasti ja ennen kaikkea sujuvasti. Ajelen ihan pelkkää huviajoakin joskus liittäen siihen maisemienkatselun.

Yleensä stressailijat on niitä hitaasti ajavia pelkääjiä.
Itse uskon vahvasti, että ne letkassa ohittelijat ja kaupungissa pujottelijat on niitä pahimpia stressaajia näiden liikennepelkoisten kanssa.

Enkä siis väitä, että sinä tai Diaz kuulutte kumpaankaan kategoriaan, joten hyvinkin voitte olla stressittömiä kuskeja :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 595
Itse uskon vahvasti, että ne letkassa ohittelijat ja kaupungissa pujottelijat on niitä pahimpia stressaajia näiden liikennepelkoisten kanssa.

Enkä siis väitä, että sinä tai Diaz kuulutte kumpaankaan kategoriaan, joten hyvinkin voitte olla stressittömiä kuskeja :)
Joo on niitä tuossakin joukossa varmaan tai ainakin itsetunto suurempi kuin elämä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
694
Eilen kyllä tuli hämmentävin tilanne vastaan, mitä ajo"urallani" on ollut. Turusta päin tulin 1-tietä ja Espoossa Ämmässuon liittymän kohdalla (https://goo.gl/maps/xNPUc9Nugx32) näkyi, kun liikenne alkoi pysähtymään. Oikea kaista oli jo enemmän tai vähemmän täysin seis em. kuvassa näkyvän sillan alla. Itse olin vasemmalla kaistalla ja siinä oli vielä tyhjää tilaa vaikka hitaasti mentiin, autoilla vilkku päällä oikealle kaistalle. Eli vasen kaista siis tukossa...

Noh, pääsen sillan ali (vasenta kaistaa) ja autot katoaa edestä. Näen liikennemerkin, jossa varoitettiin vasemman kaistan loppuvan 900 m päässä. Ei vittu, en varmasti vedä oikealle kaistalle, kun vasen oli tyhjä niin pitkälle kun näen. Oikea ei liikkunut mihinkään. Jatkan vasenta pitkät pätkät (yli 900 m) kunnes tulee uusi kyltti kaistan päättymisestä, tällä kertaa 400 m. Vasen kaista edelleen täysin tyhjä, takana pari autoa. Ajan reilusti yli 400m, lopulta (https://goo.gl/maps/TjWN7w3v2gt) vasen kaista päättyy ja liityn oikealle kaistalle isohkoon väliin kenenkään matkaa hidastamatta.

Dear Eki, mitä vittua ne ihmiset siinä oikealla kaistalla ajatteli? Takaisin tullessa mittasin, niin jonon pituus oli 2,9 km. Vasen kaista tyhjä koko matkan ja selkeästi merkitty ettei se pääty vielä pitkään aikaan. Klo oli toki noin 11, että varmaan kaikki kotiäitien kauppakassit liikenteessä, niiden kanssa saa muutenkin varoa.
Tuo kaistan päättyminen ja sellaisessa tilanteessa ajaminen on kyllä suomikuskeille hyvin hankalaa. Selkeällä vetoketjulla kaistan päättyessä liikenne vetäisi hyvin, mutta nyt päättyvältä kaistalta ajetaan toiselle kaistalle miten sattuu ja jatkuvan kaistan autot hidastelevat turhan paljon kun toiminta ei ole ennalta-arvattavaa
Tänään tuli just tuon saman tietyömaan kohdalla todettua itsekin tuo vetoketjun toimimattomuus. Ite ajelin vasenta kaistaa kun se tuntui vetävän paremmin eikä ollut vielä siinä vaiheessa mitään kylttejä että kaista päättyisi ja kun jo aiemmin aamulla ajoin samasta kohdasta niin silloin oli molemmat kaistat vielä käytössä. Heti Ämmässuon rampin jälkeen alkoi ruuhkautumaan, niin ei tietysti päässyt enää sitäkään kautta ruuhkaa pakoon.

Lopulta sitten kun piti vaihtaa kaistaa, edelle menevä pääsi oikealla kaistalla olevan bussin eteen. Ite laitoin vilkun päälle ja ajattelin mennä sen perään toisen bussin eteen. Ajattelin että bussikuski varmaan antaa tilaa mutta mitäs vielä. Kiihdytti vaan sen pienen välin umpeen ja perässä tuli vielä pakettiauto jollain puolen metrin välillä. Olikohan sen perässä vielä joku isompi auto, jonka perään meinasin yrittää, mutta minun takaa joku Golffi-kuski kiilasi siihen väliin. Sitten tuli onneksi joku vanhempi rouva Toyotalla ja päästi minut pinteestä.

Just kun olin ajatellut että vedetään kaista loppuun niin kuin kuuluu, niin sitten käy näin :D
Liekö ollut jotain "bemaristim***un" kiusaamista vai ihan vaan "minä ensin!"-ajattelua
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 816
Pisti kyllä tänään vituttamaan ko. kohta, kun olivat muutkin löytäneet vasemman kaistan. Tarkemmin ajatellen se oli ihan mukavaa ajaa melkein 3 km tyhjää baanaa ja sujuvasti liittyä hyvään rakoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Itse uskon vahvasti, että ne letkassa ohittelijat ja kaupungissa pujottelijat on niitä pahimpia stressaajia näiden liikennepelkoisten kanssa.

Enkä siis väitä, että sinä tai Diaz kuulutte kumpaankaan kategoriaan, joten hyvinkin voitte olla stressittömiä kuskeja :)
Niin no itsellä on periaate ollut se, että en ainakaan hidasta muiden matkaa enkä anna muiden turhaan hidastaa omaani. Jos joku haluaa ajaa 60 siinä 80 alueella niin ajakoot, mutta menen kyllä ohi. Siitähän se kiireellisemmän kuskin vittuuntuminen vasta alkaakin kun se Yarismummu ajaa sen 20 alle rajoituksen ja sen perässä on 5 muuta jotka eivät osaa/halua ohittaa vaikka tahtoisivat ajaa rajotuksen mukaan. Saa olla sitten tehokkaampi laite alla, että pääsee vähän mutkasemmalla maantiellä 5 auton ohi vaivatta.

90% näistä hinkkaajista jotka eivät löydä oikeaa nopeutta, räpeltäävät kännyä eivätkä ole tietoisia ulkomaailman tapahtumista lainkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Useasti tullut kirjoiteltua sekä hidastelijoista että nopeusvaihtelijoista, laitetaan välillä ärsyyntymistä sitten ylinopeuden ajajista. Liityin aamulla moottoritielle sen verran kaukana rekan takana, että pystyin nostamaan todellisen nopeuden 105:n liittyessä. Rekan kontti alkoi kuitenkin lähestyä, koska eihän se ensinnäkään kiihdy samaan tahtiin, toisaalta ei pääsekään paljoa yli 80:n.

Mutta eipä vasemmalle kaistalle ole mitään asiaa, kun siinä menee jatkuva autojono ~130 km/h satasen alueella. Piti sitten jarrutella ja odottaa näiden kiireisempien/parempien kuskien ohimenoa, kun en viitsi jäädä "hidastelemaan" eteen ja katselemaan ääliöiden valoshowta takana.

Ainakin Oulussa pohjantiellä on liikenne muuttunut ihan viidakoksi liikkuvan poliisin lakkautuksen jälkeen. Olisi edes joskus valvontaa, mutta jos kerran vuodessa näkee poliisin pysäyttämässä jonkun, saa piirtää rastin kojelautaan.
Tuollaisissa tilanteissa itse kiihdytän aavistuksen viereisen kaistan liikennevirran nopeuden yli ja himmailen rakoon. Oli se nopeus 100-alueella sitten 90 km/h tai 140 km/h. Tämän jälkeen, mikäli on tarvetta, himmaan rekan eteen minulle sopivaan nopeuteen. Mikäli minulla on aikaa kiihdyttää, kuvauksestasi jäi sellainen mielikuva, että olisi ollut.

Toisaalta jos itse ajan joskus selvää ylinopeutta vasemmalla kaistalla ja joku ~suurinta sallittua ajava haluaa vaihtaa kaistaa hitaamman ohittamiseksi, teen liikkeilläni mahdollisimman selväksi, etten ole pussittamassa tätä rekan taakse. Joko kiihdytän hyvissä ajoin, tai jarrutan hyvissä ajoin. Toisinaan himmatessa väläytän pitkiä tai vaihdan hetkeksi oikealle kaistalle.

Vaikka toivonkin kaistan vaihtajalta sen verran, että katsoo, millä nopeudella takaa tullaan, on mielestäni minun ongelma, selvää ylinopeutta ajavana, etteivät muut tähän osaa mukautua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Tuollaisissa tilanteissa itse kiihdytän aavistuksen viereisen kaistan liikennevirran nopeuden yli ja himmailen rakoon. Oli se nopeus 100-alueella sitten 90 km/h tai 140 km/h. Tämän jälkeen, mikäli on tarvetta, himmaan rekan eteen minulle sopivaan nopeuteen. Mikäli minulla on aikaa kiihdyttää, kuvauksestasi jäi sellainen mielikuva, että olisi ollut.

Toisaalta jos itse ajan joskus selvää ylinopeutta vasemmalla kaistalla ja joku ~suurinta sallittua ajava haluaa vaihtaa kaistaa hitaamman ohittamiseksi, teen liikkeilläni mahdollisimman selväksi, etten ole pussittamassa tätä rekan taakse. Joko kiihdytän hyvissä ajoin, tai jarrutan hyvissä ajoin. Toisinaan himmatessa väläytän pitkiä tai vaihdan hetkeksi oikealle kaistalle.

Vaikka toivonkin kaistan vaihtajalta sen verran, että katsoo, millä nopeudella takaa tullaan, on mielestäni minun ongelma, selvää ylinopeutta ajavana, etteivät muut tähän osaa mukautua.
Ihailtavaa suoraselkäisyyttä, että joku myöntää tämän.

Monesti käynyt sillein (itse nähnyt sivusta) että ohittaja ajaa sen 140 vähintään ja siihen eteen tulee joku köröttämään 120 eli rajoituksen mukaan. Kyllä sitten alkaa ohittajalla proppu palaa ja valot vilkkua kun joku kehtaa tunkea eteen.

Meinasipa kerran joku bmw ajaa melkein yhden moottoripyörän kumoon (roikkui kiinni takapyörässä kettuunnuttuaan) kun tämä "tunki" tämän kaahavan saksankulkineen eteen.

Kuten sanottu, se joka sääntöjä rikkoo (en nyt ota kantaa lievän ylinopeuden moraalisuuteen) on yleensä myös väistämisvelvollinen näissä tilanteissa. Tämä siis oma käsitykseni jota sovellan.

Ulkomaillahan (esim autobahnilla) säännöt ja käsitykset onkin aivan eri.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 620
Mun mielestä motarilla ajamiseen tarttis ihmiset oppia just siinä että vasempaa kaistaa kovenpaa tulevan eteen ei leikata, ajettiin vasurilla sit ylinopeutta tai ei. Jos matkaa vasuria ajavaan on vielä kaistaa vaihtaessa paljon niin, että se vasempaa kaistaa tuleva voi kaasua nostamalla hoitaa tilanteen ja eteen tuleva oman ohituksen niin homma on fine mutta liian monesti joudun ite n. 140 mittarinopeudessa jarruttamaan kun ei peilejä viitsi kaistanvaihtaja seurata. Jos ohituskaistaa ajetaan sitä 120-130 ni eteen ei tosiaan tulla myöskään mitään satasta kesärajotuksilla 80 ajavan rekan takia. Sillon ootetaan vuoroa tai painetaan rohkeasti kaasua
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Leikkaan vasemmalle kaistalle juuri silloin, kun etäisyys ohitettavaan on sopiva välittämättä mahdollisesta takaa tulevasta vasemman kaistan roikkujasta*.

*Roikkujalla tarkoitan tässä sellaista, joka käyttää vasenta kaistaa muuhun kuin ohittamiseen. (ja jeesustelut sikseen, en minäkään vasemmalle survo, jos se toinen on jo takapuskurin kohdalla)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
*Roikkujalla tarkoitan tässä sellaista, joka käyttää vasenta kaistaa muuhun kuin ohittamiseen. (ja jeesustelut sikseen, en minäkään vasemmalle survo, jos se toinen on jo takapuskurin kohdalla)
Toikin pitäis muuttaa niin, että myös vasenta saa ajaa niin kauan kun huvittaa kunhan ajaa nopeammin kun se oikea kaista. :D Usein motarillakin on se oikea kaista 100-110 km/h kulkevia täynnä, nii olisi hassua jos sinne sekaan tunkisi lisää porukkaa jos vasen kaista vetää 120-130 km/h. Ei kyllä tekisi pahitteeksi nostaa tota perusnopeutta sinne 130-140 km/h kuten sivistysmaissa on tapana ajella.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
304
Tämäkin ihmissaasta kait liittyy enemmän autoiluun vaikka edustaakin jalankulkijaa, eli siis seuraavat tapaukset:

Tänään taas Pispalanvaltatietä ajellen Tampereella ja bussi edessä. Jättää matkustajat ns Rajaportin saunan pysäkillä, jossa on automaattivalot jalankulkijoille. Eli se jalankulkija voi pysäyttää suht suuresti liikennöidyn väylän ja kävellä yli vihreillä. Tässähän ei mitään, turvallisuus on kiva asia, mutta vittuko 95% painetaan sitä nappia ja kuitenkin kävellään päin punaisia. Sitten noin 30 sekunnin päästä, kuten tänään, noin 30 autoa seisoo punaisissa prkl!
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Huomaa että kesä saapunut. Ei ne autoilijat, mut spandexin surkastuttamat kivekset yhdistettynä maantiepyörään ja keski-iän kriisiin on aika tappavan vaarallinen yhdistelmä. Noita sankareita kun ei mitkään säännöt ja lait koske.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 620
Huomaa että kesä saapunut. Ei ne autoilijat, mut spandexin surkastuttamat kivekset yhdistettynä maantiepyörään ja keski-iän kriisiin on aika tappavan vaarallinen yhdistelmä. Noita sankareita kun ei mitkään säännöt ja lait koske.
Tästä tuli muuten mieleen, että tossa pari päivää sitten venasin pasilan aseman 1 raiteella lähijunaa sen vajaan 10min. Satuin juuri siihen kohdalle, jossa vanhalta asemalta kohti messukeskusta laskevassa mäessä on suojatie/pyörätien jatke poikittain ajoradan yli. Tämä oli n. 5 maissa työmatkaliikenteen huipussa ja oli kyllä pyöräilyn ja autoilun kannalta kaaos. Puolet pyöräilijöistä ajoi siitä yli olettaen että autot väistää ja puolet autoilijoista taas antoi tilaa. Siinä nähdään, että mistä tuo osaamattomuus liikenteessä pulppuaa kun kukaan osapuoli ei osaa väistämissääntöjä.

Itseäni paljon pyöräilevänä harmittaa se, että pyöräilijöistä löytyy näitä kusipäitä, jotka saavat koko "lajin" näyttämään kusipäiseltä. Autoilijana ei nyt niin harmita jos joku toinen antaa perusteetta tilaa, mutta meinasimpa eilen illalla ajaa pyöräilijöiden päälle kun 3 hengen porukka, 2 aikuista ja 1 n. 15 vuotias junnu tulivat poikittaiselle pyörätien jatkeelle ja meinasivat käsimerkin säveltämänä tulla alle. Onneksi tajusivat jarruttaa kun en itse tehnyt mitään (kohdattiin siis niin sopivasti, etteivät ehtineet alle ennen kun olin suojatiellä). Se jos mikä harmittaa, jos jonkun päälle ajaa vaikka itse olisikin etuajo-oikeutettu. Keskusta-alueilla ajan fillarilla useimmiten ajoradalla ihan sen takia, että silloin mulla on samat säännöt kuin autoilla, tuun huomatuksi ja liikun samaa tahtia. Jos joku haluaa ohi niin useimmiten pääsee kuitenkin.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Viimeksi perjantaina pyöritteli mamma aamuliikenteessä päätään kun en antanut tilaa ja joutui pysähtymään pyörällään. Poikittain oli tien yli menossa pyörän päällä istuen ja siis väistämisvelvollinen, mutta ilmeisen tietämätön velvollisuudestaan. Onneksi on se tuulilasikamera kun joku tällainen painaa alle ja rupeaa väittämään, että talutin kyllä.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 010
Mun mielestä motarilla ajamiseen tarttis ihmiset oppia just siinä että vasempaa kaistaa kovenpaa tulevan eteen ei leikata, ajettiin vasurilla sit ylinopeutta tai ei. Jos matkaa vasuria ajavaan on vielä kaistaa vaihtaessa paljon niin, että se vasempaa kaistaa tuleva voi kaasua nostamalla hoitaa tilanteen ja eteen tuleva oman ohituksen niin homma on fine mutta liian monesti joudun ite n. 140 mittarinopeudessa jarruttamaan kun ei peilejä viitsi kaistanvaihtaja seurata. Jos ohituskaistaa ajetaan sitä 120-130 ni eteen ei tosiaan tulla myöskään mitään satasta kesärajotuksilla 80 ajavan rekan takia. Sillon ootetaan vuoroa tai painetaan rohkeasti kaasua
Ja millä sinne leikataan. Henkilöauton nyt olettaa ajavan oikeaa nopeutta, eli sitä 120-140km/h. Ne ei niin paljoa ärsytä, mutta kun rekat ohittelee toisiaan sillä 2-5km/h nopeuserolla, tai niinkuin tänään aamulla rekan takaa syöksyi peräkärryä vetävä auto ohituskaistalle, vaikka silläkään yhdistelmällä ole mitään asiaa sille kaistalle, kun se edelleä menevä rekka ajaa sen 80+km/h.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Tästä tuli muuten mieleen, että tossa pari päivää sitten venasin pasilan aseman 1 raiteella lähijunaa sen vajaan 10min. Satuin juuri siihen kohdalle, jossa vanhalta asemalta kohti messukeskusta laskevassa mäessä on suojatie/pyörätien jatke poikittain ajoradan yli. Tämä oli n. 5 maissa työmatkaliikenteen huipussa ja oli kyllä pyöräilyn ja autoilun kannalta kaaos. Puolet pyöräilijöistä ajoi siitä yli olettaen että autot väistää ja puolet autoilijoista taas antoi tilaa. Siinä nähdään, että mistä tuo osaamattomuus liikenteessä pulppuaa kun kukaan osapuoli ei osaa väistämissääntöjä.

Itseäni paljon pyöräilevänä harmittaa se, että pyöräilijöistä löytyy näitä kusipäitä, jotka saavat koko "lajin" näyttämään kusipäiseltä. Autoilijana ei nyt niin harmita jos joku toinen antaa perusteetta tilaa, mutta meinasimpa eilen illalla ajaa pyöräilijöiden päälle kun 3 hengen porukka, 2 aikuista ja 1 n. 15 vuotias junnu tulivat poikittaiselle pyörätien jatkeelle ja meinasivat käsimerkin säveltämänä tulla alle. Onneksi tajusivat jarruttaa kun en itse tehnyt mitään (kohdattiin siis niin sopivasti, etteivät ehtineet alle ennen kun olin suojatiellä). Se jos mikä harmittaa, jos jonkun päälle ajaa vaikka itse olisikin etuajo-oikeutettu. Keskusta-alueilla ajan fillarilla useimmiten ajoradalla ihan sen takia, että silloin mulla on samat säännöt kuin autoilla, tuun huomatuksi ja liikun samaa tahtia. Jos joku haluaa ohi niin useimmiten pääsee kuitenkin.
Lisäksi aika monen fillaristin näkee ajavan ilman kypärää. Erityisesti alamäissä nopeudet ovat melko suuriakin. Ja pimeällä ajetaan ilman valoja/heijastimia. Eivät suinkaan kaikki, mutta liian monet. Ihan kuin heidän ja muiden turvallisuus olisi yhdentekevä asia. :(
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 620
Kypärä ei mua niin harmita mutta valottomat/heijastimettomat tielläliikkujat, oli ne sitten mitä tahansa on pimeällä pahasta.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Liikennevaloihin pakkautuu yleensä liian tiivis jono, jolloin kaikki oottaa paitsi se ensimmäinen, menee taaempana pitkä aika ennen kuin pääsee edes liikkeelle, jättäisivät sopivan välin niin voisi kaikki myös lähteä samaan aikaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 138
Vuoden päästä voi ruveta ärsyttämään moni asia enemmän. Ajokorttilaki menee uusiksi, jarrupolkimia ei enää vaadita opetusautoihin, ajotuntimäärä laskee joko 18 -> 10 tai -> 0, teoriatuntimäärä laskee 17 -> 4, ajokoetta ei vaikeuteta koska ajovarmalla on pitkä sopimus nykyisestä mallista. Moni osaamaton tulee menemään tuurilla läpi nykyisestä helposta kokeesta. Ainiin ja lisätunteja ei enää määrätä joten koetta on helppo koittaa halvalla uudestaan ja uudestaan kunnes tuuri käy. Kaikki ajotunnit saa ajaa simulaattorilla eikä oikeaan autoon tarvitse koskeakkaan.

Kuskit ei tietenkään maagissti muutu taitavemmiksi, eli käytännössä kortin hinta keskimäärin nousee aikalailla. Etenkin ajovarmalle maksettava osuus tulee kasvamaan huikeasti. Ylläri että bernerillä on veli tuon firman hallituksessa...

Nykyisin raskaalla kalustolla tehtävät kuljetukset voidaan siirtää 15v pennuille, jotka saavat liikennetraktorikortin(44t, 60km/h) pelkällä teoriakokeella ja tähän ei vaadita myöskään ammattipätevyyttä. Tuo on niin paljon halvempaa ettei ammattikuskien pitäminen ole enää kannattavaa, ainakaan taajamaympäristössä. pitkän matkan rekkoja tuolla tuskin kannattaa korvata.

Tulee menemään aika mielenkiintoiseksi näiden seassa ajaminen jatkossa, kiitos berner.
 

pilottistifu

Tukijäsen
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
202
Vuoden päästä voi ruveta ärsyttämään moni asia enemmän. Ajokorttilaki menee uusiksi, jarrupolkimia ei enää vaadita opetusautoihin, ajotuntimäärä laskee joko 18 -> 10 tai -> 0, teoriatuntimäärä laskee 17 -> 4, ajokoetta ei vaikeuteta koska ajovarmalla on pitkä sopimus nykyisestä mallista. Moni osaamaton tulee menemään tuurilla läpi nykyisestä helposta kokeesta. Ainiin ja lisätunteja ei enää määrätä joten koetta on helppo koittaa halvalla uudestaan ja uudestaan kunnes tuuri käy. Kaikki ajotunnit saa ajaa simulaattorilla eikä oikeaan autoon tarvitse koskeakkaan.

Nykyisin raskaalla kalustolla tehtävät kuljetukset voidaan siirtää 15v pennuille, jotka saavat liikennetraktorikortin(44t, 60km/h) pelkällä teoriakokeella ja tähän ei vaadita myöskään ammattipätevyyttä.

Tulee menemään aika mielenkiintoiseksi näiden seassa ajaminen jatkossa, kiitos berner.
Joo voi olla että tuo simulaatiohomma aiheuttaa hankaluuksia kun kuski siirtyy oikean auton rattiin vaihteleviin sääoloihin. Olen samaa mieltä että tuo tulee näkymään liikenteessä aika negatiivisesti. Mutta kahtoo sitte vuoden päästä miltä näyttää :)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Liikennevaloihin pakkautuu yleensä liian tiivis jono, jolloin kaikki oottaa paitsi se ensimmäinen, menee taaempana pitkä aika ennen kuin pääsee edes liikkeelle, jättäisivät sopivan välin niin voisi kaikki myös lähteä samaan aikaan.
Just täällä pari viikkoa sitten valitettiin päinvastaisesta. Että yritä siinä sitten ajaa niin, että kaikille kelpaa :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
391
Nuo motarin vasemmalle tulevat kun nyt on mainittu, niin kun sataa tai pyryttää niin tuo vasemmalla roikkuminen lisääntyy. Ilmeisesti huono keli oikeuttaa käyttämään ohituskaistaa köröttelyyn...ja köröttelyllä tarkoitan sitä, että ajellaan siinä useamman ohi 1-5km/h nopeuserolla ja kerätään letkaa taakse. Nämä köröttelijät kun siirtyy kantatielle ja siitä taajamamerkin ohi, niin silloin se vauhti taas maistuu rike- tai päiväsakon uhkaa halveksien.

Sekin risoo, kun köröttelijä köröttelee vasemmalla odottaen ramppia ja vauhti sen kun hidastuu sopivaa koloa etsiessä. Sehän ei ole mahdollista, että kun huomaa taakse tulleen 2-3 autoa, niin siirtyisi oikealle sopivaan väliin ennen 500m merkkiä.

Tullut joskus avauduttua samasta aiheesta talvella, joka näköjään jatkuu kesällä. Kolme- ja nelinumeroisilla teillä kun on jonkinlainen mutka niin se täytyy oikoa, vaikkei tartte. Oli sitten "pimeä" tai hyvällä näkemällä varustettu kurvi. Ja alinopeudellakaan auton ratti ei käänny tai tulee epämukava olo, kun kylki lähestyy penkin olematonta sivutukea g-voimien vuoksi. Vastaantulijana, varsinkin mp:llä nämä ovat yllättävän hermoja rassaavia tekoja. Yleensä kun tie oikenee ja rajoitus laskee, niin näiden tahvojen ja marjaliisojen vauhti kasvaa(?)

Kaikkien näiden selkeiden virheellisten ajosuoritteiden joukosta se motarilla 140@120 reippaasti etenevä, letkoja keräämätön on se joka törttöilee ja aiheuttaa viranomaisille töitä...niimpä niin.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 010
Tullut joskus avauduttua samasta aiheesta talvella, joka näköjään jatkuu kesällä. Kolme- ja nelinumeroisilla teillä kun on jonkinlainen mutka niin se täytyy oikoa, vaikkei tartte. Oli sitten "pimeä" tai hyvällä näkemällä varustettu kurvi. Ja alinopeudellakaan auton ratti ei käänny tai tulee epämukava olo, kun kylki lähestyy penkin olematonta sivutukea g-voimien vuoksi. Vastaantulijana, varsinkin mp:llä nämä ovat yllättävän hermoja rassaavia tekoja. Yleensä kun tie oikenee ja rajoitus laskee, niin näiden tahvojen ja marjaliisojen vauhti kasvaa(?)
Kyllä tuo on myös paha ongelma neli- tai useampipyöräisellekkin ajoneuvolle, kun vastaantulija sitkeesti ajaa puolittain sinun kaistalla, koska jotkut ovat siitä aiemmin onnistuneesti oikoneet myös ja näin luoneet uran siihen. Muutenkin tuntuu olevan enempi nähtävillä sitä, ettei ihmiset uskalla ajaa riittävän oikealla siinä kaistallaan, etenkin jos on tuollainen 3-4 numeroinen tie kyseessä. Suoralla ja etenkin mutkissa ajetaan mahdollisimman vasemmalla, joskus niinkin paljon että oikelta pystyisi jopa ohittamaan...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 620
@Käyttäjä on asian ytimessä. Motarilla ja maanteillä eniten vaaraa, epäselviä tilanteita tai kanssa-autoilijoiden hermostumista lisäävät asiat ovat täysin muita kuin hyvälle kelille sovitettu lievä ylinopeus.

Sunnuntaina liityin kehä3 (jota ajoin länteen ennen liittymistä) tuusulanväylälle helsinkiä kohti. Tuo paikkahan on siitä mielenkiintoinen, että lännestä kehä3 tulevat liittyvät samaan kohtaan tuusulanväylälle siten, että idän suunnasta tulevat joutuvat ensin liittymään lännen suunnasta tulevien kaistalle ja siitä sitten varsinaisille ajokaistoille. Motarin 100 nopeusrajoitus tulee voimaan hyvissä ajoin, mutta silti siinä ajetaan 70-80 nopeutta. Sunnuntaina edessäajava vetikin sitten liinat kiinni kun näki toisella liittymäkaistalla takaviistossa auton, ei siis uskaltanut liittyä eteen ja ajaa muutenkaan sallittua rajoitusta. Kiva siinä takana sitten kärsiä tuosta samasta alinopeudesta ja koittaa päästä TURVALLISESTI motarille. Onneksi tuossa jatkuu taksikaista pienellä koukulla ja omalla myöhäisemmällä liittymällään, jotta sai sopivan vauhdin kerättyä ja liityttyä motarille.

Yllä siis vain esimerkki kyvyttömyydestä ajaa rajoituksen mukaan ja liittyä turvallisesti liikennevirtaan. Yleisestikin kyvyttömyys liittymäkaistoilla kiihdyttämiseen on täysin olematonta ja epäilisin, ettei suuri osa autoilijoista oikein ymmärrä mitä varten moottoritiellekin on vartavasten tuollainen ajoradan suuntainen liittymäkaista rakennettu vaikka siellä nopeusrajoitus onkin. Ylipäänsä täysi kyvyttömyys motarilla on yleistynyt hälyttävästi. Ei huomioida jo ohituskaistalla olevan nopeutta kun lähdetään itse ohittamaan ja tullaan vaan leikaten eteen, ajellaan ohituskaistalla turhaan vaikka jonoa on takana saatika sitten nämä ohituskaistalliset maantiet. Autokoulussa melko hyvin opetetaan nämä asiat, mutta nyt kun vajaa 30iässä olen kavereilta kysellyt huvikseen, että mikäs se motarin rampin nopeusrajoitus ilman merkkiä oli, niin kukaan ei osaa suoraan vastata..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 160
Autokoulussa melko hyvin opetetaan nämä asiat, mutta nyt kun vajaa 30iässä olen kavereilta kysellyt huvikseen, että mikäs se motarin rampin nopeusrajoitus ilman merkkiä oli, niin kukaan ei osaa suoraan vastata..
Nyt meni vähän ohi minulla miten tuo 80 kmh rajoitus rampilla ilman merkkiä liittyy muuhun ylläolevaan tekstiin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 620
Nyt meni vähän ohi minulla miten tuo 80 kmh rajoitus rampilla ilman merkkiä liittyy muuhun ylläolevaan tekstiin.
Liittyi siihen, että noinkin sujuvasti ne liikennesäännöt, ja muut autokoulun opit unohtuvat ja tämä tietotaidon rapistuminen varmasti myötävaikuttaa näihin epäpäteviin kuljettajiin. Toimi siis vain esimerkkinä kuinka kyseisenlainen perusasiakin vain unohtuu. Yleisestikin suuri osa kuljettajista suhtautuu liikenteeseen välinpitämättömästi. Ei katsota kevyttä liikennettä kääntyessä, ei anneta jalankulkijoille tilaa, ei keskitytä ajamiseen ja siitä seuraa liikenteen sujumattomuutta sekä vaaratilanteita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 160
Liittyi siihen, että noinkin sujuvasti ne liikennesäännöt, ja muut autokoulun opit unohtuvat ja tämä tietotaidon rapistuminen varmasti myötävaikuttaa näihin epäpäteviin kuljettajiin. Toimi siis vain esimerkkinä kuinka kyseisenlainen perusasiakin vain unohtuu. Yleisestikin suuri osa kuljettajista suhtautuu liikenteeseen välinpitämättömästi. Ei katsota kevyttä liikennettä kääntyessä, ei anneta jalankulkijoille tilaa, ei keskitytä ajamiseen ja siitä seuraa liikenteen sujumattomuutta sekä vaaratilanteita.
Lähinnä ajattelin että oliko tässä jotain muuta mitä en huomannut, kun muuten teksti liittyi enemmän liian hitaasti ajamiseen. Mutta hyvä näin, ei ollut ihmeempää kompaa kysymyksessä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 138
Kiihdytyskaistalla ajamista ei opeteta kaikissa autokouluissa muuten kuin teorian tasolla. Johtuu ihan etäisyyksistä mahdollisiin harjoittelukohteisiin. Tosi harva ymmärtää vielä vuosia ajokoulun jälkeenkään miksi kiihdytyskaistalla pitäisi olla pidemmät turvavälit kuin siellä motarilla, vaikka opettajan kanssa aiheesta olisi ollut useamminkin puhe.

No, jatkossa ei enää opeteta sitäkään, ellei oppilas itse erikseen sitä pyydä ja maksa ylimääräisistä ajotunneista.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mun keula oli tuossa punaisen viivan kohdalla eli olin ajamassa tuota mun kaistaa pitkin kunnes pakettiauto tulee sentin päästä ja kiilaa mun eteen, pääsen ajamaan vierelle niin tämä huutaa naama punasena että mulla on kolmio, joo on mulla kolmio mutta pakettiauto vaihtoi kaistaa niin eihän se nyt saatana voi päälle sieltä tulla? Vai oliko vika mussa? Eikö toi kolmio ole pyöräiliöitä varten ei kaistan vaihtoa?



 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Näitä on paljon. Tuo sulkuviiva tuossa merkkaa sen kohdan missä risteysalue loppuu ja sen jälkeen kaistan vaihtaja väistää. Ja jos tulee sulkuviivan yli niin toki maksaja on edelleen se kaistanvaihtaja.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Näitä on paljon. Tuo sulkuviiva tuossa merkkaa sen kohdan missä risteysalue loppuu ja sen jälkeen kaistan vaihtaja väistää. Ja jos tulee sulkuviivan yli niin toki maksaja on edelleen se kaistanvaihtaja.
No näin mä sen olen päätellyt, onneksi olin hereillä ja sain auton seis, muuten olisi kolissut.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
No näin mä sen olen päätellyt, onneksi olin hereillä ja sain auton seis, muuten olisi kolissut.
Vittumainen tilannehan tuo on enkä ole ollenkaan varma osaako poliisitkaan tulkita tuota oikein. Siksi olen itsekin noissa paikoissa väistänyt jos joku on meinannut kylkeen tulla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 620
Vittumainen tilannehan tuo on enkä ole ollenkaan varma osaako poliisitkaan tulkita tuota oikein. Siksi olen itsekin noissa paikoissa väistänyt jos joku on meinannut kylkeen tulla.
Miten poliisi ei tuota muka tulkitsisi oikein? Päivänselvä tilanne.. Jos nyt vaikkapa tutustuu tieliikennelakiin ja tieliikenneasetukseen koskien väistämissääntöja ja kärkikolmiota liikennemerkkinä niin ei siitä kyllä tulkinnanvaraa jää, ettäkö sun pitäisi omalla kaistallasi väistää kaistalle tulevaa. Kyseessä ei ole tieliikennelain mukainen risteys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 733
Mun keula oli tuossa punaisen viivan kohdalla eli olin ajamassa tuota mun kaistaa pitkin kunnes pakettiauto tulee sentin päästä ja kiilaa mun eteen, pääsen ajamaan vierelle niin tämä huutaa naama punasena että mulla on kolmio, joo on mulla kolmio mutta pakettiauto vaihtoi kaistaa niin eihän se nyt saatana voi päälle sieltä tulla? Vai oliko vika mussa? Eikö toi kolmio ole pyöräiliöitä varten ei kaistan vaihtoa?
Ei kai pyörätien olemassaolo mitenkään muuta sitä miten pitää päätietä kulkevia väistää?

Esko ainakin on sitä mieltä että kolmion takaa tuleva väistää kaistaa vaihtavaa:
Ei edes varsinaisesti risteys - kuka väistää?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 620
Ei kai pyörätien olemassaolo mitenkään muuta sitä miten pitää päätietä kulkevia väistää?

Esko ainakin on sitä mieltä että kolmion takaa tuleva väistää kaistaa vaihtavaa:
Ei edes varsinaisesti risteys - kuka väistää?
Tossa tilanteessa on sellainen käytännön ero, että liitytään "päätielle" eikä kolmion jälkeen ole mitään risteystä, joten jotain väistämisvelvollisuutta tuon kolmion takia pitää olla. Onhan motarikaistoillakin kolmio tavallaan turhaan, mikäli kiihdytyskaista ajatellaan kaistana. Taajamassa tilanne on täysin eri, koska tuossa kuvan paikassahan 2 eri tietä liittyvät yhdeksi ja lisäksi tuo kolmio on suojatien liikennemerkissä, joka kyllä selvästi implikoi väistämisvelvollisuutta risteälle kevyelle liikenteelle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
140
Ei kai pyörätien olemassaolo mitenkään muuta sitä miten pitää päätietä kulkevia väistää?

Esko ainakin on sitä mieltä että kolmion takaa tuleva väistää kaistaa vaihtavaa:
Ei edes varsinaisesti risteys - kuka väistää?
Kuinkahan pitkään tuossa tilanteessa kolmion takaa tulevan pitää omaa kaistaansa ajaa, jotta voi olettaa, että normaalit kaistanvaihdon väistämissäännöt astuvat voimaan. Saa kyllä tarkkana olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 733
Tossa tilanteessa on sellainen käytännön ero, että liitytään "päätielle" eikä kolmion jälkeen ole mitään risteystä
Paitsi että Eskon esimerkissä tuossa mitä kutsut liittymiskaistaksi on myös ulosajo oikealle, joten siihen ajavat jatkuvasti päätieltä poistuvat.
Samoin kuin tuossa Luukkosen esimerkkikuvassa jossa oikealle ryhmittyvät tulevat kaistalle.

Eli ainoa todellinen ero on on tuo suojatie, minkä olemassaolo ei mitenkään käsittääkseni muuta kolmion tarkoitusta.

Edit:
Kuinkahan pitkään tuossa tilanteessa kolmion takaa tulevan pitää omaa kaistaansa ajaa, jotta voi olettaa, että normaalit kaistanvaihdon väistämissäännöt astuvat voimaan. Saa kyllä tarkkana olla.
Kolmion takaa tulevan väistövelvollisuus loppuu kun risteysalue loppuu.

Mihin se sitten loppuu onkin ihan eri asia, eikä aina kovin selvä sellainen. :D
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
En tiedä onko tuossa "eskon" kuvassa eroa tuohon mun kuvaan kun mun kuvassa on toi sulkuviiva ja "eskon" kuvassa ei ole. Nämä on pahoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 733
Juu, näinhän ne on - sitten soppaan vielä mukaan vähän väliä muuttuvat risteys- / väistämissäännöt ja vanhanaikaiset risteykset vanhoilla merkinnöillä niin osaa ei saa selville varmaan ilman oikeuden päätöstä. :D
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Miten poliisi ei tuota muka tulkitsisi oikein? Päivänselvä tilanne.. Jos nyt vaikkapa tutustuu tieliikennelakiin ja tieliikenneasetukseen koskien väistämissääntöja ja kärkikolmiota liikennemerkkinä niin ei siitä kyllä tulkinnanvaraa jää, ettäkö sun pitäisi omalla kaistallasi väistää kaistalle tulevaa. Kyseessä ei ole tieliikennelain mukainen risteys.
Luottamukseni Suomen poliisin tietämykseen tieliikennelaista ei ole vahva :D

Jos vaihtoehtona olisi tuollaisessa paikkaa ottaa joku takakonttiin äkkijarrutuksella tai paku kylkeen niin valitsisin kyllä jälkimmäisen, mutta muutoin väistän koska en halua kolaria aiheuttaa vaikka oikeassa olisinkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 111
Viestejä
4 208 637
Jäsenet
71 020
Uusin jäsen
bbyjucy

Hinta.fi

Ylös Bottom