Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 448
Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.
Nykyautojen "automaatti"-moodi ei kytke päälle takavaloja.

ja syy on typerä, johtuu suoraan siitä, kuinka suomessa tulkitaan yhdistelmää ajovalodirektiivi + päästödirektiivi

Päivävaloista päänvaivaa

moottori sanoi:
Päiväajovalodirektiivin tarkoitus on parantaa turvallisuutta niissä maissa, joissa ei ole ollut ajovalopakkoa päiväsaikaan. Energian säästämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi päädyttiin siihen, että takavalojen ei tarvitse palaa.

Suomessa tehtiin tulkinta, jonka mukaan autojen viralliset päästöarvot on mitattu ilman takavaloja ja siksi niiden automaattinen kytkeminen hyvän näkyvyyden aikana ei olisi sallittua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 128
Corsassa ainakin on hyvin toimiva automaattiasento, päivällä valoisassa palaa edessä vaan huomiot, hämärtäessä/parkkihalliin ajaessa iskee perän ja ajovalot päälle. Samoin jos sadetunnistin huomaa vesisadetta, silloin pistää myös valot päälle. Ainoa millon pitää pistää käsin päälle on kirkkaalla kelillä kovassa lumituiskussa.

Erittäin typerää kyllä kun tota automatiikka ei ole kaikissa autoissa ollut vakiona, varmaan säästetty taas pari euroa valoisuusanturista ja kytkimestä jossa ei automaatti-asentoa :confused: Esim tohon korsaan se on ollut lisävaruste, sitten tulee juuri näitä perä pimeänä ja yöllä huomiovaloilla ajavia...
 

tuoppi´

Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 128
Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.
Sehän siinä just hämää, kun näissä nykyajan autoissa automaattiasennossa valot eivät ole automaattiset.

Ennen noita oli useammallakin merkillä, missä kytkin ei sanonut automaattinen, mutta valot kuitenkin olivat oikeasti automaattiset.

Omassakin autossa (Alfa Romeo) on valotkytkimissä tuollainen Auto-asento, jolla silloin tällöin pitää laittaa kuitenkin valot itse päälle vaikka suurimman osan ajasta toimiikin. Tai sitten voi laittaa On-asentoon, jolloin ei ikinä tarvitse koskea valokytkimeen. Kummassakin asennossa valot sammuu kun auton sammuttaa. Tämä On-asento on toiminut näin Fiat-konsernin autoissa ainakin 90-luvun alusta lähtien.

En suostu ymmärtämään millä tavalla tuo on parempi, että valot pitää itse joskus laittaa päälle kuin se että niihin ei ikinä tarvitse koskea. Plus aiempi vaihtoehto on vielä teknisesti monimutkaisempi.

Tuo aiemmin mainittu polttoaineen kulutus on ainoa syy, millä tätä monimutkaisempi ja kuljetteajan säätämistä vaativa vaihtoehtoa voisi perustella, mutta sekin tuntuu aika olemattomalta parannukselta. Etenkin kun vertaa siihen haittaa kun ne valot eivät olekkaan päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 332
Nykyautojen "automaatti"-moodi ei kytke päälle takavaloja.

ja syy on typerä, johtuu suoraan siitä, kuinka suomessa tulkitaan yhdistelmää ajovalodirektiivi + päästödirektiivi

Päivävaloista päänvaivaa
Eihän niiden päivällä tarvitsekkaan palaa kirkkaassa kelissä? Taka ja ajovalot syttyvät esim. sillan alta ajettaessa, sateella jne. ja kojelaudassa on merkki siitä kun valot ovat päällä. Valot saa myös aina päälle asentoon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 448
Eihän niiden päivällä tarvitsekkaan palaa kirkkaassa kelissä?
Takavalot olisi AINA parempi olla päällä auton ollessa liikkeessä.

Oleellinen pointti olisi parkkeeratun auton erottaminen liikenteessä olevasta.

Esim. kun kadun laidassa näkee auton jonka takavalot palaa, tietäisi että siellä autossa tapahtuu jotain, sieltä voi ovi aueta ja joku hypätä ulos, tai auto voi lähteä liikkeelle tms.

Taka ja ajovalot syttyvät esim. sillan alta ajettaessa, sateella jne. ja kojelaudassa on merkki siitä kun valot ovat päällä. Valot saa myös aina päälle asentoon.
... ja sitten kun ne takavalot yllättäen syttyy sen sillan alle ajaessa, luulee että siellä syttyy jarruvalo. Tai toisinpäin, joskus kun jarrovalo syttyy, ei välttämättä tajua, että se on jarruvalo kun luulee vaan että valot syttyivät muuten vaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 332
Takavalot olisi AINA parempi olla päällä auton ollessa liikkeessä.

Oleellinen pointti olisi parkkeeratun auton erottaminen liikenteessä olevasta.

Esim. kun kadun laidassa näkee auton jonka takavalot palaa, tietäisi että siellä autossa tapahtuu jotain, sieltä voi ovi aueta ja joku hypätä ulos, tai auto voi lähteä liikkeelle tms.



... ja sitten kun ne takavalot yllättäen syttyy sen sillan alle ajaessa, luulee että siellä syttyy jarruvalo. Tai toisinpäin, joskus kun jarrovalo syttyy, ei välttämättä tajua, että se on jarruvalo kun luulee vaan että valot syttyivät muuten vaan.
Ei niitä kyllä sekoita jos yhtään keskittyy ajamiseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
552
Tai sitten käy niinku mulle aikanaan kun meinasin tutustua onnibussin konehuoneeseen moottoritiellä.

Siellä ajeli tyytyväisenä ilman takavaloja ja oli hieman sateinen keli. 5m bussin perästä näin. ko kapineen. Tästä on aikaakin jo vuosia.

Tänään ajeltiin lohjalta hyvinkäälle päin, vastaan ajoi illalla 22 aikaan uudemmanmallinen transit tmv paku, kattelin vaan taustapeilistä kun perä aivan pimeänä. Rekkarivalot olivat ainoa valonlähde.

Kyllä tälle asialle olisi syytä alkaa tekemään jotakin.

Kukahan maksaa jos paukauttaa pimeän auton kontista sisään?
Nyt täytyy kyllä kysyä, että miten on mahdollista huomata punainen iso onnibussi vasta viiden metrin päässä. Jos näkyvyys on noin huono niin ei kyllä ole itsekään ajettu tilanteen vaatimalla nopeudella eikä todellakaan voisi pysäyttää autoaan näkyvällä etäisyydellä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
588
+ sumuvalopelleille myös sakot. Niitä ei ole tarkoitettu sateisella ilmalla (jolloin heijastuvat vastaantulijan silmiin) käytettäväksi, vaan semmoisessa sumussa jossa ajonopeus on n max 40 km/h.
No niin no, lakihan sanoo näin: "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana."

Toki mitään hyötyä etusumuvaloista ei ole jos ajonopeus on yli tuon 40. Tai oikeastaan yli 20.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
588
Corsassa ainakin on hyvin toimiva automaattiasento, päivällä valoisassa palaa edessä vaan huomiot, hämärtäessä/parkkihalliin ajaessa iskee perän ja ajovalot päälle. Samoin jos sadetunnistin huomaa vesisadetta, silloin pistää myös valot päälle. Ainoa millon pitää pistää käsin päälle on kirkkaalla kelillä kovassa lumituiskussa.
Mulla Fordissa samoin. Esim. tunneliin ajaessa valot syttyvät melkolailla heti ja sammuvat vasta jonkin aikaa sen jälkeen kun on taas kirkasta.

Monesti laitan kyllä itse valot päälle kun siltä tuntuu. On kohdalle sattunut myös kovin sumuistakin keliä mutta kuitenkin niin valoisaa, ettei automatiikka ole osannut kytkeä valoja.
 

tuoppi´

Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 128
Se johtuu kuskin kädettömyydestä tai huonosta autosta.
Johtuu siitä, että kuskeille on annettu mahdollisuus olla kädettömiä ja tehty asiasta monimutkaisempia käyttää kädettömille. Ennen kuin nämä valoautomatiikat keksittiin niin kädettömätkin osas ajaa valot päällä.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
172
vai että polttoainesäästöä takavaloista ,just joo.. pimeetä porukkaa tiellä:lol:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 492
Ainoa mikä noissa valoasiossa on selvää, että automatiikka ja valojen käyttöön liittyvät säädökset ovat vain heikentyneet viime vuosina.

Onneksi oma auto on vanhalta hyvältä ajalta, jossa valot ovat aina päällä kun ajetaan, ja aina poissa kun ei ajeta. Mitään välimuotoja en koe tarvitsevani.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 548
Nyt täytyy kyllä kysyä, että miten on mahdollista huomata punainen iso onnibussi vasta viiden metrin päässä. Jos näkyvyys on noin huono niin ei kyllä ole itsekään ajettu tilanteen vaatimalla nopeudella eikä todellakaan voisi pysäyttää autoaan näkyvällä etäisyydellä.
Sanooko avensiksen etuvalot mitään (lyhyet)? Niillä ei pitkälle katota. Vähän sumua sateen lisäksi, plus bussin ympärilleen luoma sumupilvi.

Ok ehkä 5m vähän liioteltua mutta ei siinä kaukana oltu.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
626
Minullakin on kerran tullu kiire väistää kun joku papparainen joskus vuonna 2012 ajeli ihan uudella Avensiksella täysin pimeällä moottoritiellä edessä noin 60km/h ilman takavaloja ja vastaantulijat ajoivat vastaan pitkät päällä kun itse painelin reilua satasta menemään. Tuli kiire jarruttaa ja väistää vasemmalle kaistalle.

Tuolloin ei vielä nämä päiväajovaloilla ajelijat olleet niin yleisiä. Bemareissakaan ei tuolloin lähivalot mitenkään kovin hyviä olleet, oltiin siis pohjantiellä etelään päin menossa ja siinä kohti on tiessä pieni nousu + oikealle loivasti kaartuva mutka niin en voinut pitkiä käyttää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 570
Nykyautojen "automaatti"-moodi ei kytke päälle takavaloja.
Näinhän se on yleensä ollut, ja tämän takia olen useimmissa uudemmissa autoissa turhaan kuluttanut ajovaloja kytkemällä ne aina myös päivällä.

Jonkinlainen järki tähän saattaa taas olla tulossa. Ainakin Kia on mainostanut, että Suomeen maahantuotavissa malleissa alkaa jatkossa olla jo valmiiksi koodattu takavalotkin palamaan, ja vanhempiin tätä muutosta tarjotaan. Tosin suojelurahaa vastaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 548
Minullakin on kerran tullu kiire väistää kun joku papparainen joskus vuonna 2012 ajeli ihan uudella Avensiksella täysin pimeällä moottoritiellä edessä noin 60km/h ilman takavaloja ja vastaantulijat ajoivat vastaan pitkät päällä kun itse painelin reilua satasta menemään. Tuli kiire jarruttaa ja väistää vasemmalle kaistalle.

Tuolloin ei vielä nämä päiväajovaloilla ajelijat olleet niin yleisiä. Bemareissakaan ei tuolloin lähivalot mitenkään kovin hyviä olleet, oltiin siis pohjantiellä etelään päin menossa ja siinä kohti on tiessä pieni nousu + oikealle loivasti kaartuva mutka niin en voinut pitkiä käyttää.
Varsinkin kun vähän aikaa sitten ei vielä osannut odottaa valottomia autoja niin paljoa. Ainahan niitä toki on ollut.

Nyt nuo alkaa olemaan itsestäänselvyys ja päivittäinen näky, niin on varautuminenkin erilaista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 570
No niin no, lakihan sanoo näin: "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana."

Toki mitään hyötyä etusumuvaloista ei ole jos ajonopeus on yli tuon 40. Tai oikeastaan yli 20.
Jos ajonopeus on vaikkapa 80 km/h, niin silloinhan selvästi sumuvalojen käyttö on tarpeetonta, koska näkyvyys on paljon parempi kuin laissa tarkoitetuissa olosuhteissa -> tarpeeton käyttö kielletty -> sakko.

Näitä kusipäitä on taas alkanut näkyä tavallista enemmän, juuri kun näkyvyysolot muuttuvat sellaisiksi, että sumuvaloista ei ole ainakaan mitään hyötyä ja haittaa paljon tavallista enemmän. Pitäisi penkalla teloittaa nuo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
876
Otsasuonen saa tykyttämään kuskit jotka "etuilevat" 4-kaistaisella ja muuallakin. Tarkoitan esim. sitä kun letkassa noustaan motarille tukkirekan taakse niin jonosta takaa vedetään suoraan vasemmalle kaistalle ja blokataan ne edellä ajavat odottamaan kun upealla työsuhdekulkimella kyykytetään köyhiä. Kun noi päänahat on saatu saalistettua nämä tampiot siirtyvät rekan eteen oikealle kaistalle ajamaan - 5km/h alle rajoituksen.


Oma arvaukseni on että ehkä on tullut tavaksi polkea tsi-dsg autoa aina lappu lattiassa ja tuntuu että liikenteessä normaali sykkeellä liikkujat jäävät jalkoihin. Toisaalta voihan se olla ihan tietoistakin, ei tarvii olla isoa vikaa jos se on päässä.
Nykypäivän 1800kg painava 150hv TDI Passatini ei ainakaan ole niin raketti ettäkö se oikeasti johonkin liikkuisi. Käytännössä näissä tilanteissa vedetään lappu lattiassa poikkeuksetta. Jos joku jää siihen eteen kykkimään niin todellakin hurautan ohi, menköön sitten myöhemmin vauhtinsa kerättyään otsasuoni piukkana ohi jos matkavauhtina haluaa pitää enemmän. Näissä tapauksissa on sitten joko todella arka kuski tai oikeasti tajuttoman laiska vehje alla. Ei mitään järkeä jäädä tällaisen taakse odottelemaan ja pahimmassa tapauksessa pussittaa itseään hitaamman taakse pitkäksi aikaa. Yleensä se tuntuu menevän pikemminkin näin.


Jokainen auto siinä vasemmalla kaistalla haluaisi siitä rekasta ohi. Kaikki jonottavat sitä rekan ohi pääsyä.

Ainoastaan hälytysajoneuvoilla on joku oikeus päästä sen jonon ohi aiemmin kuin "omalla vuorolla".
Millä vitun VUOROLLA. Nyt on kyllä taas niin insinöörimäinen "lakikirja kädessä" ajotapa että varmaan kaikki liikennettä sujuvoittavat tavat joita ei ole lakikirjaan suoraan määritelty, ärsyttävät. Noin kulmikkaalla ajotavalla ei tee mitään jos vähänkin on liikennettä. Toimii varmaan jossain iisalmen metsäteillä. Tottakai jos kaista on auki, siihen mennään. Oli se kumpi kaista tahansa, nopeammin homma näin toimii kuin possujunassa junnaamalla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 866
Millä vitun VUOROLLA. Nyt on kyllä taas niin insinöörimäinen "lakikirja kädessä" ajotapa että varmaan kaikki liikennettä sujuvoittavat tavat joita ei ole lakikirjaan suoraan määritelty, ärsyttävät.
Ketään tuskin ärsyttää liikennettä sujuvoittavat ajotavat. Yksin sinun liikkumistasi sujuvoittava ajotapa, jonka vuoksi kymmenen muuta autoilijaa saa hypätä jarrulle, ei ole liikennettä sujuvoittavaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 492
Ohitusvuoronumero on voimassa vain sekuntin ohitusmahdollisuuden alkamisesta. Sen jälkeen se on menetetty.

Jos sössit ohituspaikan niin ei ole oikein että ne kymmenen takana tulevaa menettävät myös sen vuoksi mahdollisuutensa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 448
Ohitusvuoronumero on voimassa vain sekuntin ohitusmahdollisuuden alkamisesta. Sen jälkeen se on menetetty.

Jos sössit ohituspaikan niin ei ole oikein että ne kymmenen takana tulevaa menettävät myös sen vuoksi mahdollisuutensa.
Tässä puhuttiin tilanteesta, jossa 10 autoa ohittaa rekkaa jonossa, ja idiootti alkaa ohittaa jonoa oikealta ja sitten tunkemaan sinne vasemmalle kaistalle näiden väliin kun rekan perä lähestyy.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
172
Toiset on vähemmän ajaneit ja epävarmoja, toiset luulee et kippo hajoo jos sille antaa hanaa. Välillä on pakko takaa lähtee ja parin väliinpuikkauksen kautta , joka sit saa joskus jonkun veren kiehumaan.
Teinihurjastelut jo ajat sitten ohitettu ja vakkarilla tulee pääsääntöisesti ajettua, mut senverran sujuvan liikenteen kannattaja, etten jää koko päiväks rekkajonoo lisätäyttää .
Onneks alkaa olla nelikaistatiet omalla seudulla pääsääntöisimmät reitit , ni jää aika vähälle noi ohituspaikkojen kyttäilyt:geek:.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
271
Tässä puhuttiin tilanteesta, jossa 10 autoa ohittaa rekkaa jonossa, ja idiootti alkaa ohittaa jonoa oikealta ja sitten tunkemaan sinne vasemmalle kaistalle näiden väliin kun rekan perä lähestyy.
Jos ne alle suurinta sallittua ajavat 10 autoa pysyisivät siellä oikealla kaistalla, ajaisivat normaalilla turvavälillä, ja siirtyisivät ainoastaan ohituksen ajaksi ohituskaistalle, ei ongelmaa syntyisi kenellekään.

Se suurinta sallittua ajava "idiootti" ohittaisi sekä hitaasti ajavat että rekan vasemmalta, hidastaen rekan rinnalla nopeuden edellä ajavaan, joka yksi näistä kummenestä. Kenenkään muun kuin tämän "idiootin" ei tarvitse jarruttaa, ja kenenkään meno ei yhdestä nopeammasta autosta häiriinny.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 448
Jos ne alle suurinta sallittua ajavat 10 autoa pysyisivät siellä oikealla kaistalla, ajaisivat normaalilla turvavälillä, ja siirtyisivät ainoastaan ohituksen ajaksi ohituskaistalle, ei ongelmaa syntyisi kenellekään.
:facepalm:

Jospa harjoittelisit vähän luetunymmärtämistä.

Tässä ei kukaan aja vasenta kaistaa hitaampaa kuin suurin sallittu nopeus.

Vaan siellä on ensimmäinen auto ohittamassa vakionopeussäätimellä bussia tai paria rekkaa aivan liian pienellä nopeuserolla, että ohitus kestää kauan.

Esim. bussi ajaa tasan 100 km/h ja ohittaja ohi 104km/h.

Ja sen ensimmäisen ohittajan takana on 9 autoa jotka haluavat myös siitä rekasta ohi, ja näistä suurin osa todennökäisesti haluaisi ajaa siitä ohi selvästi suuremmalla nopeudella, mutta eivät pysty, koska heidän edellään sen ohituskaistan tukkii edellä menevä auto/edellämenevät autot.


Se suurinta sallittua ajava "idiootti" ohittaisi sekä hitaasti ajavat että rekan vasemmalta, hidastaen rekan rinnalla nopeuden edellä ajavaan, joka yksi näistä kummenestä. Kenenkään muun kuin tämän "idiootin" ei tarvitse jarruttaa, ja kenenkään meno ei yhdestä nopeammasta autosta häiriinny.
:facepalm:

Ei ole mitään "muita hitaasti ajavia" autoja kuin se bussi/rekka/rejat ja bussit.

On rekat/bussit, yksi vakionopeussäädinohittaja, ja tämän takana 9-10 autoilijaa jotka haluavat ajaa kovempaa ja päästä rekasta (ja mahdollisesti myös vakionopeussäädinohittajasta) ohi.

Ja mahdollisesti on idiootti joka kuvittelee että hänen aikansa on tärkeämpää kuin muiden aika ja hänellä on oikeus ensin ohittaa muutama auto oikealta ja sen jälkeen tunkea sinne muiden jättämään turvaväliin hidastaen monen muun pääsyä sen rekan/bussin/rekkajonon ohi,
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 814
On rekat/bussit, yksi vakionopeussäädinohittaja, ja tämän takana 9-10 autoilijaa jotka haluavat ajaa kovempaa ja päästä rekasta (ja mahdollisesti myös vakionopeussäädinohittajasta) ohi.
Ja lisäksi kun niistä 9-10 jokainen haluaa ajaa omaa nopeuttaan, joka on eri kuin muilla, niin on täysin absurdi ajatus, että ne jonottaisivat kiltisti oikealla rekan perässä omaa "ohitusvuoroaan".

Onnistuu ehkä sitten joskus tulevaisuudessa kun kaikki autot ajaa itsenäisesti ja kommunikoi keskenään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 993
Tässä puhuttiin tilanteesta, jossa 10 autoa ohittaa rekkaa jonossa, ja idiootti alkaa ohittaa jonoa oikealta ja sitten tunkemaan sinne vasemmalle kaistalle näiden väliin kun rekan perä lähestyy.
Ei, kyllä tässä oli kyse siitä, että siellä on 9 idioottia ohittajan perässä fiktiivinen vuorolappu kädessä ja oikea kaista tyhjä. Sit kun järkevä ja isosta turvavälistä nauttiva oikean kaistan käyttäjä saavuttaa esteen ja haluaa siirtyä hetkeksi vasemmalle, niin vuorolappuajajat vetää välit kiinni (ellei jo varmuuden vuoksi ennalta ole) ja aiheuttavat haitariliikkeen vasurille. Jolloin entistä pidempi matka oikeaa kaistaa on tyhjänä ja liikenne senkun tukkeutuu.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
271
:facepalm:

Jospa harjoittelisit vähän luetunymmärtämistä.

Tässä ei kukaan aja vasenta kaistaa hitaampaa kuin suurin sallittu nopeus.

Vaan siellä on ensimmäinen auto ohittamassa vakionopeussäätimellä bussia tai paria rekkaa aivan liian pienellä nopeuserolla, että ohitus kestää kauan.

Esim. bussi ajaa tasan 100 km/h ja ohittaja ohi 104km/h.

Ja sen ensimmäisen ohittajan takana on 9 autoa jotka haluavat myös siitä rekasta ohi, ja näistä suurin osa todennökäisesti haluaisi ajaa siitä ohi selvästi suuremmalla nopeudella, mutta eivät pysty, koska heidän edellään sen ohituskaistan tukkii edellä menevä auto/edellämenevät autot.




:facepalm:

Ei ole mitään "muita hitaasti ajavia" autoja kuin se bussi/rekka/rejat ja bussit.

On rekat/bussit, yksi vakionopeussäädinohittaja, ja tämän takana 9-10 autoilijaa jotka haluavat ajaa kovempaa ja päästä rekasta (ja mahdollisesti myös vakionopeussäädinohittajasta) ohi.

Ja mahdollisesti on idiootti joka kuvittelee että hänen aikansa on tärkeämpää kuin muiden aika ja hänellä on oikeus ensin ohittaa muutama auto oikealta ja sen jälkeen tunkea sinne muiden jättämään turvaväliin hidastaen monen muun pääsyä sen rekan/bussin/rekkajonon ohi,

Ei,

Tässä puhuttiin kyllä siitä, kun 10 pööpöilijää junnaa ohituskaistalla ajaen 90-104 vaihtelevaa nopeutta tukkien ohituskaistan, samalla kun oikea kaista loistaa tyhjyyttään.

Tämän vasemman kaistan possujunan ainoa oikea paikka olisi siinä tyhjällä oikealla kaistalla. Sieltä jokainen saa käydä, käyttämässä sen oman kuvitteellisen vuronumeronsa ja ohittaa sen rekan. Samalla ohituskaista olisi vapaana sille, joka haluaa ajaa suurinta sallittua nopeutta (109 km/h).


Mitään hyötyä ei synny siitä, että koko kilometrin mittainen possujuna siirtyisi ohituskaistalle jo ennen rekkaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 448
Ei,

Tässä puhuttiin kyllä siitä, kun 10 pööpöilijää junnaa ohituskaistalla ajaen 90-104 vaihtelevaa nopeutta tukkien ohituskaistan, samalla kun oikea kaista loistaa tyhjyyttään.
Ei puhuttu.

Mitenköhän kuvittelet jonossa menevien autojen ajavan sitä jonoa eri nopeutta. :facepalm:

Kaikki muut paitsi se ensimmäinen auto siiinä ohituskaistalla ajaa samaa vauhtia, joka on tasan sitä vauhtia mitä pystyy (turvallisesti, turvavälin jäämättä liian pieneksi tai törmäämättä edellään ajavaan autoon) ajamaan koska edelläoleva auto estää ajamasta kovempaa.

Tämän vasemman kaistan possujunan ainoa oikea paikka olisi siinä tyhjällä oikealla kaistalla. Sieltä jokainen saa käydä, käyttämässä sen oman kuvitteellisen vuronumeronsa ja ohittaa sen rekan. Samalla ohituskaista olisi vapaana sille, joka haluaa ajaa suurinta sallittua nopeutta (109 km/h).
:facepalm:

Ensinnäkään, Suomessa ei ole yhtään tietä jossa suurin sallittu nopeus on 109km/h.

Toisekseen, KAIKKI näistä autoista paitsi se ensimmäisenä menevä vakionopeussäädinohittelija haluaisi päästä siitä bussista tai rekkajonosta ripeästi ohi. Muttei pääse, koska se vakionopeusohittaja estää sen.

Se kymmenes kusipää joka sinne toisten turvaväliin haluaa änkeä ei välttämättä haluaisi ajaa yhtään sen nopeampaa kuin nuo yhdeksän autoa. Se on vaan kusipää joka kokee että hänellä on oikeus päästä muita ennen ja toisten turvaväliin änkeminen ja muiden pakkottaminen hidastamaan on täysin ok tämän tavoitteen suorittamiseksi

Mitään hyötyä ei synny siitä, että koko kilometrin mittainen possujuna siirtyisi ohituskaistalle jo ennen rekkaa.
:facepalm:

Ei se jono tee sitä mitenkään kollektiivisena päätöksenä, vaan jokainen kuski jonossa tekee oman henkilökohtaisen päätöksen, jossa vaihtoehtoja on tasan kolme:

1) Siirtyä sinne ohituskaistalle ajoissa.
2) Jäädä oikealle kaistalle ja jäädä pussitetuksi kun takaa tulevat vaihtavat aiemmin ohituskaistalle.
3) Jäädä oikealle kaistalle ja ruveta änkemään sieltä toisten turvaväliin vaarantaen liikennettä.

Näistä neutraali vaihtoehto on se, että vaihdetaan sinne ohituskaistalle ajoissa, kusipäinen vaihtoehto on tunkea toisten turvaväliin ja hidas vaihtoehto on jäädä nyhjöttämään sen rekan taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 993
Kai sä hkultala ymmärrät, että sulla on täysi vapaus toimia itse siten, että pääset "etuilemaan", jos sen sellaiseksi koet. Ja toi sun 3-portainen asetelmas johtaa siheen, että kun on tarpeeksi 1) idiootteja, niin loputkin oikein ajavat 2) ryhtyvät toimimaan 1) tavalla idiootteina. 3) on pelkästään sun peiliin katsomisen paikka, en nyt jaksa etsiä sitä termiä, jolla oikeutit itsellesi tahallisen liikenteen häiriköinnin ja vaarantamisen vetämällä välin kiinni. Asiallinen turvaväli kun on vasurilla, niin yksittäisen auton siirtyminen ei ole mikään riski vaan täysin normaali toimenpide.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
63
Kesäperjantaisin voitte mennä Lahden moottoritielle katsomaan, kun kukaan ei aja sitä oikeaa kaistaa. Oikea kaista on jopa kilometrin tyhjänä.
Kaikki ovat vasemmalla jonossa mikä pumppaa 100-130 kokoajan. Oikealla menevät vain rekat ja kärrynvetäjät.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
345
:facepalm:
Esim. bussi ajaa tasan 100 km/h ja ohittaja ohi 104km/h.

Ja sen ensimmäisen ohittajan takana on 9 autoa jotka haluavat myös siitä rekasta ohi, ja näistä suurin osa todennökäisesti haluaisi ajaa siitä ohi selvästi suuremmalla nopeudella, mutta eivät pysty, koska heidän edellään sen ohtuskaistan tukkii edellä menevä auto/edellämenevät autot..
Oletan, että kyseessä on tie jolla rajoitus 100 kmh. Kenelläkään ei ole velvollisuutta ajaa ylinopeutta niiden perässätulijoiden takia.
 

Freeze

Elitisti
Team Ryzen
Team NVIDIA
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 384
Samalla ohituskaista olisi vapaana sille, joka haluaa ajaa suurinta sallittua nopeutta (109 km/h)..
Kerropa @Jetula meillekin missä on se tie, jonka suurin sallittu nopeus on 109 km/h? Tästä tulee nimittäin varmasti mielenkiintoista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 548
:facepalm:

Jospa harjoittelisit vähän luetunymmärtämistä.

Tässä ei kukaan aja vasenta kaistaa hitaampaa kuin suurin sallittu nopeus.

Vaan siellä on ensimmäinen auto ohittamassa vakionopeussäätimellä bussia tai paria rekkaa aivan liian pienellä nopeuserolla, että ohitus kestää kauan.

Esim. bussi ajaa tasan 100 km/h ja ohittaja ohi 104km/h.

Ja sen ensimmäisen ohittajan takana on 9 autoa jotka haluavat myös siitä rekasta ohi, ja näistä suurin osa todennökäisesti haluaisi ajaa siitä ohi selvästi suuremmalla nopeudella, mutta eivät pysty, koska heidän edellään sen ohituskaistan tukkii edellä menevä auto/edellämenevät autot.




:facepalm:

Ei ole mitään "muita hitaasti ajavia" autoja kuin se bussi/rekka/rejat ja bussit.

On rekat/bussit, yksi vakionopeussäädinohittaja, ja tämän takana 9-10 autoilijaa jotka haluavat ajaa kovempaa ja päästä rekasta (ja mahdollisesti myös vakionopeussäädinohittajasta) ohi.

Ja mahdollisesti on idiootti joka kuvittelee että hänen aikansa on tärkeämpää kuin muiden aika ja hänellä on oikeus ensin ohittaa muutama auto oikealta ja sen jälkeen tunkea sinne muiden jättämään turvaväliin hidastaen monen muun pääsyä sen rekan/bussin/rekkajonon ohi,
Ja kun lainkin mukaan sitä vasenta kaistaa käytetään ohittamiseen. Ei ajamiseen muuten.

Ne 10 jonottajaa pitäisi jokaisen olla siellä oikealla kaistalla kunnes oikeasti ohittaavat sitä rekkaa.

Helvettiäkö sitä alkaa vakkaria ym. löysäämään jos on jonoa vasurilla jos oikeaa voi parhaillaan jatkaa puolikilometriä ja tämäb jälkeen vaihtaa vaivattomasti vasemmalle ohittaakseen sen rekan.

Kerropa @Jetula meillekin missä on se tie, jonka suurin sallittu nopeus on 109 km/h? Tästä tulee nimittäin varmasti mielenkiintoista.
Poliisisedän mielestä kaikki väylät joilla vauhti on satanen.

Satkua voi toki ajaa jos haluaa mutta voipi ajaa 109km/h ilman seuraamuksia myöskin.

Jos kukaan on laintulkinnasta kuullut niin siitä on hyvä lähteä liikenteeseen. Lainsäätäjä säätää lait. Lainvalvoja tulkitsee niitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
876
20 ylinopeus mittarin mukaan rajoituksesta huolimatta niin menee sopivasti liikennevirran mukana. Muut voi painua liikenteestä VEKS.
 

Freeze

Elitisti
Team Ryzen
Team NVIDIA
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 384
Poliisisedän mielestä kaikki väylät joilla vauhti on satanen. [...] Lainsäätäjä säätää lait. Lainvalvoja tulkitsee niitä.
Tiedän kyllä teknisen vähennyksen ja periaatteellisen 6 km/h huomautusrajan. Se ei silti ole tien suurin sallittu nopeus lain silmissä, period. Kuten itsekin sanoit, lakien tulkitseminen on lainvalvojan työtä. Ei IO-tekin autopalstan.

20 ylinopeus mittarin mukaan rajoituksesta huolimatta niin menee sopivasti liikennevirran mukana. Muut voi painua liikenteestä VEKS.
Ajatko kenties bemaria, mersua tai audia? Kaikkia noita samoja janttereita oli havaittavissa etelän reissulla :kahvi:
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
271
Ei puhuttu.

Mitenköhän kuvittelet jonossa menevien autojen ajavan sitä jonoa eri nopeutta. :facepalm:

Kaikki muut paitsi se ensimmäinen auto siiinä ohituskaistalla ajaa samaa vauhtia, joka on tasan sitä vauhtia mitä pystyy (turvallisesti, turvavälin jäämättä liian pieneksi tai törmäämättä edellään ajavaan autoon) ajamaan koska edelläoleva auto estää ajamasta kovempaa.



:facepalm:

Ensinnäkään, Suomessa ei ole yhtään tietä jossa suurin sallittu nopeus on 109km/h.

Toisekseen, KAIKKI näistä autoista paitsi se ensimmäisenä menevä vakionopeussäädinohittelija haluaisi päästä siitä bussista tai rekkajonosta ripeästi ohi. Muttei pääse, koska se vakionopeusohittaja estää sen.

Se kymmenes kusipää joka sinne toisten turvaväliin haluaa änkeä ei välttämättä haluaisi ajaa yhtään sen nopeampaa kuin nuo yhdeksän autoa. Se on vaan kusipää joka kokee että hänellä on oikeus päästä muita ennen ja toisten turvaväliin änkeminen ja muiden pakkottaminen hidastamaan on täysin ok tämän tavoitteen suorittamiseksi



:facepalm:

Ei se jono tee sitä mitenkään kollektiivisena päätöksenä, vaan jokainen kuski jonossa tekee oman henkilökohtaisen päätöksen, jossa vaihtoehtoja on tasan kolme:

1) Siirtyä sinne ohituskaistalle ajoissa.
2) Jäädä oikealle kaistalle ja jäädä pussitetuksi kun takaa tulevat vaihtavat aiemmin ohituskaistalle.
3) Jäädä oikealle kaistalle ja ruveta änkemään sieltä toisten turvaväliin vaarantaen liikennettä.

Näistä neutraali vaihtoehto on se, että vaihdetaan sinne ohituskaistalle ajoissa, kusipäinen vaihtoehto on tunkea toisten turvaväliin ja hidas vaihtoehto on jäädä nyhjöttämään sen rekan taakse.
Huh huh, löysääpäs nyt vähän sitä pipoa. Jos noin heikolla (liikenne)tilannetajulla ei tajua muuta kuin provosoitua, eikö olisi parempi keskittyä vain omaan tekemiseen. ;)


Jos muuten tyhjällä motarilla ajaa 10 autoa ja rekka, ei todellakaan koko possujunan tule siirtyä ohituskaistalle yhtäaikaaa. Jokainen siirtyy sitten kun on oman ohituksen aika. Normaaleilla turvaväleillä kun aloitat ohittamaan rekkaa, on jo edessäsi oleva aloittamassa palaamista kaistalleen. Välkympi tajuaa, että siinä saattaisi olla tilaa jopa kolmannelle autolle. :tup:

Jos joku nopeampi sinut tässä ohittaa tyhjältä vasemmalta, ei sen pitäisi aikaan saada mitään raivo- tai kateuskohtausta. Edelleenkin ne normaalit turvavälit takaavat, että sinä et jonossa ajavana joudu missään tilanteessa hidastamaan, ja tyhjä vasen kaista tarjoaa ohitusikkunan molemmille. Jos se ohittaja änkeäisi possujunan keskelle sinne oikealle tulisi kuvailemiasi ongelmia.


Ps.

109 on ihan yhtä sallittu nopeus 100 alueella, kuin tuo sinun keksimä 104. Huomaatkos, ihmisillä saattaa sittenkin olla halua ajaa kovempaa kuin sinä kuvittelet.
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
1 326
Tuo on kyllä ihan tyypillistä että rekkaa tai dösää ennen on vasemmalla kaistalla joku kahden kilsan possujono ja oikea kaista tyhjä. Ikään kuin siitä ohituksesta pitäis varata paikka etukäteen :D

Aika paljon tulee motaria ja maantietä ajettua vuodessa, ja kaikilla on joku omasta perseestä revitty nopeus jota ajetaan ja joka on hyvä. Itellä se on 100-120 alueilla yleensä 5 yli mittarin mukaan eli joku 1 km/h yli rajoituksen. Siellä yleensä pääsee ohi jos tarvii. Maanteillä ajelen sitten 10 yli, eli 3 km/h alle sakkorajan (varmuusvähennyksen jälkeen, eli 84 lappuja tulee tolla yleensä) suurinpiirtein. Harvemmin on kellään ollut sit enää ohitustarpeita.

Jos eteen tulee joku niin menen ohi, motarilla joskus oikealta. Jos on hankala tie niin sitten ajellaan rauhassa vähän kauempana. Ei näistä jaksa enää hermostua kun keskinopeudella 70 km/h viettää tien päällä semmosta reilua 600 tuntia vuodessa.

Eli tldr: kannattaa luopua tuosta ajatuksesta kokonaan että mun nopeus on se ainoa oikea. Ei se ole.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 448
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet
Huh huh, löysääpäs nyt vähän sitä pipoa. Jos noin heikolla (liikenne)tilannetajulla ei tajua muuta kuin provosoitua, eikö olisi parempi keskittyä vain omaan tekemiseen. ;)
Sinä tässä olet se, jolla on se heikko (liikenne)tilannetaju.

Jos muuten tyhjällä motarilla ajaa 10 autoa ja rekka, ei todellakaan koko possujunan tule siirtyä ohituskaistalle yhtäaikaaa.
:facepalm:

Ei ennen sitä ohitusta ole mitään "possujunaa", eivätkä ne vaihda sille ohituskaistalle "yhtä aikaa". Huomattava osa koko letkasta muodostuu siitä kun ne eivät pääse ohitse ja se muodostuu pikku hiljaa sitä mukaa kun taaempana olevat autot saavat letkan kiinni

Pitääkö vielä vääntää rautalankaa, kun tilanne tuntuu olevan niin ylivoimainen ymmärtää:

Ennen tätä tilannetta on joukko autoja, ajavat omaa nopeuttansa siten että nopeammat ohittelevat hitaampia, eivätkä ne muodosta mitään selvää tiheää jonoa, ja osa on selvästi kauempana. Näistä ensimmäisenä menee bussi(1) 100km/h nopeutta, sen takana vakionopeussäätimellä varustettu auto(2) 104 km/h nopeutta.

Kolmantena ajaa auto(3), jonka ajonopeus on ennen tilannetta kaikkein suurin(haluaa ajaa vaikka 115km/) , se on juuri ohittanut neljäntenä(4) tulevan auton(joka haluaa ajaa vaikka 110km/h) ja palannut ohituksen jälkeen oikealle kaistalle

Vakionopeussäätimellä(104km/h) varustetun auton(2) takana tulevat seuraavat autot(3,4) saavuttavat vakionopeusautoilijaa melko pian sen jälkeen kun vakionopeusautoilija saavuttaa bussin(1). Vakionopeusautoilija(2) vaihtaa ohituskaistalle ja aloittaa hitaan ohituksensa. Tämän jälkeen hänen perässätulevalla autollaan(3) on seuraavat vaihtoehdot:

A) Jäädä oikealle kaistalle ajamaan vakionopeusohittajaa kovempaa (115km/h) tietäen, että oikealta ei kuitenkaan pääse (koska bussin perä lähestyy) ohi ja pitämällä saman vauhdin joutuu vaan myöhemmin jarruttamaan paljon päästäksen vaihtamaan vakionoopeusohittajan taakse, koska bussin perä näkyy lähestyvän
B) Jäädä oikealle kaistalle hidastaen vakionopeusohittajan kanssa samaan vauhtiin(104 km/h) jotta voi myöhemmin vaihtaa tämän taakse
C) Vaihtaa vasemmalle kaistalle vakionopeusohittajan taakse odottamaan että vakionopeusohittaja pääsee bussin ohi että tämän jälkeen itse pääsee bussin ohi.

Vaihtoehto Assä ei ole mitään järkeä, siinä vaan joutuu myöhemmin jarruttamaan enemmän kun silloin olisi sen "ohituksen oikea aika" ei vasemmalle kaistalle voi vaihtaa koska siinä menee vakionopeusohittaja(1). Järkeviä vaihtoehtoja on vaihtoehdot B tai C.

Jotain sekunteja myöhemmin neljäs auto(4) saa kiinni nämä autot:

Katsotaanpa tilannetta sen neljännen auton(4) silmin, mikäli edellinen auto valitsi vaihtoehdon B

Neljännen auton edessä on kolme autoa. Ensimmäisenä menee bussi. Rekkaa on hitaasti ohittamassa auto. Rekan takana, suoraan neljännen auton edessä on auto, joka nyt on akuutisti tiellä edestämme, ja ohituskaista on auki ohittamaan tämä auto. Näiden välissä ohituskaistalla menee vakionopeusohittaja(2), joka on neljännestä autosta selvästi kauempana.

Jolloin neljäs auto(4) lähtee ohittamaan sitä kolmatta autoa, koska hänen edessään on häntä hitaammin ajava auto (vaikka se olisi juuri ohittanut hänet) ja ohituskaistalla on tilaa (koska se vakiobnopeusohittaja on selvästi edempänä eikä estä hänen siirtymistän ohituskaistalle)

Ja tästä seuraa, että se kolmas, oikeasti kaikkein suurinta nopeutta ajava auto(3) joutuu pussitetuksi, koska ei odottanut sitä "ohituksen aikaa" kunnes siirtyi sille vasemmalle kaistalle. Ja neljäs auto, josta nelonen oli juuri mennyt ohi, menee hänestä ohi.

Tässä vielä kuva selventämässä tilannetta.

Jokaisen auton kohdalla luvuista ylempi tarkoittaa nopeutta, mitä auto ajaa, luvuista alempi tarkoittaa nopeutta mitä auto haluaisi ajaa, jos ei muun liikenteen takia joutuisi hidastamaan.

DSC_1553.JPG



Tämän jälkeen sitten muita autoja saavuttaa nämä neljä autoa jolloin muodostuu pidempi jono. Bussin ohittaminen 4km/h nopeuserolla voi kestää luokkaa minuutin.


Jokainen siirtyy sitten kun on oman ohituksen aika. Normaaleilla turvaväleillä kun aloitat ohittamaan rekkaa, on jo edessäsi oleva aloittamassa palaamista kaistalleen. Välkympi tajuaa, että siinä saattaisi olla tilaa jopa kolmannelle autolle. :tup:
Sinun "ohituksen ajallasi" joutuu joko pussitetuksi tai pitää alkaa kiilaamaan vasemmalle sinne väliin.

Välkympi tajuaisi tämän, sinä et.

Ja lain mukaan ei saa lähteä ohittamaan jos on itse ohituksen kohteena.

Jos joku nopeampi sinut tässä ohittaa tyhjältä vasemmalta, ei sen pitäisi aikaan saada mitään raivo- tai kateuskohtausta. Edelleenkin ne normaalit turvavälit takaavat, että sinä et jonossa ajavana joudu missään tilanteessa hidastamaan, ja tyhjä vasen kaista tarjoaa ohitusikkunan molemmille. Jos se ohittaja änkeäisi possujunan keskelle sinne oikealle tulisi kuvailemiasi ongelmia.
Ongelma on siinä, että kun se ohittava on "nopeampi" tasan sen takia että se sen edessä menevä on hidastanut sen edessä menevien autojen takia . Tämä on ongelma, ja tätä sinä et tunnu käsittävän :facepalm:

109 on ihan yhtä sallittu nopeus 100 alueella, kuin tuo sinun keksimä 104. Huomaatkos, ihmisillä saattaa sittenkin olla halua ajaa kovempaa kuin sinä kuvittelet.
:facepalm:

Toisin kuin sinä, minä en ole väittänut mitään laittomia nopeuksia sallituiksi, vaan antanut vaan esimerkin millaisilla nopeuksilla tämä ongelma ilmenee.

Se, että ruvetaan omaa kiinnijäämistä omista virheellistä väitteistään käyttämään argumenttina muita vastaan on melkoisen typerää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 492
Juuri ylläolevasta syystä en juuri katsele nopeusmittaria vaan koitan aina ajaa niin etten häiritse muita. Nopeusrajoitus on lähtökohtaisesti huono referenssi jos haluaa suoriutua tässä tavoitteessa hyvin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
95 100
Viestejä
1 914 200
Jäsenet
40 360
Uusin jäsen
Anatero

Hinta.fi

Ylös Bottom