Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja perusmuro, 18.10.2016.

  1. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    1 016
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    jos tullaan 14§ alaiselta alueelta niin en olisi tuostakaan ihan varma, todennäköisesti poikkeuskäännös eli kaistanvaihto menee tuon _väistettävä aina_ edelle eli alueelta pitänee tulla siten että kolaria ei synny ottaen huomioon kaikki mahdolliset edes semi-lailliset liikkeet jota vastapuoli voi tehdä...
     
  2. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 463
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Ja sakot niille ketkä käyttää näitä H4/H7 yms. ledipolttimoita. Yhtäkään sellaista ei ole tieliikenteeseen hyväksytty ja usein se valo menee vastaantulijan silmille eikä tiehen.
     
    emviiex, ttppii, Meisseli ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  3. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 328
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ymmärrän ihan hyvin. Puhutaan tapauksista joita ei kiinnosta laittaa lyhyille ts ajetaan nokikkain pitkät päällä. Lisävalolla kun läväyttää niin varmaan muistuu mieleen.

    Kilsan päässä? 99% Suomen teistä ei hirveästi enempää ole näkyvyyttä kuin se parisataa metriä. Ihan normaalisti tuon lisävalonkin kanssa voi ajaa, varsinkin kun monesti pitkät laitetaan pois jo ennen vastaantulijan ilmaantumista valokeilaan.

    Kysymys on siis ihan perus 120w led-lisävalosta joka löytyy aika monen vehkeen keulalta. Harva varmaan pidempää matkaa pimeällä taittaa ilman moista kapinetta.

    Joo amisvalot. Taidat viihtyä kaupungissa aika paljon? Oman liikenneturvallisuuteni kannalta nuo hankin, autohan on vielä 9-5 Saab missä pitäisi olla parhaat ikinä valmistetut halogeenit keulalla. Hyvät ne onkin mutta lisävaloa ei ikinä ole liikaa.

    Pitäisi olla laitonta ajaa auton vakiovalaistuksella elo ja huhtikuun välillä taajamien ulkopuolella.
     
  4. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 328
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ja xenonit+normiledit banniin myös kun tuntuu että 90% autoissa suuntaus on perseellään jatkuvasti Samaten uusien autojen automaattiset pitkät/lyhyet jotka veivaa miten sattuu.
     
  5. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 226
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tyksissä ei näyttäisi olevan tarvetta poikkeuskäännökselle eli sitä ei saa tehdä. Yleisemmällä tasolla ihan tarpeellista pohdintaa.
     
  6. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    808
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Todella monta Varista, Aurista ja Avensista tosiaan tullu nähtyä ilman valonhiventä. Pyyhkijät huitoo lasia puhtaaksi mutta valot ei vaan pala. Samaa kauraa myös jotkin Fordit ja leijonan osa Kia merkkisistä kopperoista. Jokunen vanhempi Hyundai näyytää myös sortuvan samaan. Ne missä sellanen aallon muotoinen syherrys päivävalona nenällä.
     
    Bapsu tykkää tästä.
  7. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    567
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Subarut myös. Näissä kaikissa autoissa on ongelmana se, että mittarivalaistus loistaa täysillä kun päiväajovalot ovat päällä ja yleensä niissä ei ole automatiikkaa ollenkaan ja jos on niin se automatiikka on surkeaa. Lisäksi kuljettajat eivät ymmärrä autoista mitään. G20 3-sarjan BMW:ssä tähän mennessä on ylivoimaisesti paras automatiikka valoissa mitä on tullut vastaan.
     
  8. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 743
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Pahimpia nuo karvalakkitoitsut, niissä ne huomiovalot ovat vanhoja halogeeniratkaisuja eivätkä ledeillä toteutettuja. En tiedä kertooko noiden valojen käyttämättömyys jotain toitsukuskeista?

    Aikoinaan Fiestassa oli sama ratkaisu, automaattinen päivävalo, takana mustaa kuin Rinteen aivoissa. Kyllähän ne valot tuli aina hämärällä laitettua sitten itse päälle. Luulisi havaitsevan nyt kuskin muutenkin onko pimeällä valot päällä vaiko ei?

    Toinen asia on sitten nämä parkit päällä ajavat ja nimenomaan parkit, eli ne on pitänyt itse varta vasten laittaa päälle. Niitä kun nyt ei tarvitse oikeastaan ikinä mihinkään.
     
  9. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 378
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Kasitieltä, jota tulee eniten ajeltua, löytyy useampikin monen kilometrin suora. Syksyn aikana on ehtinyt tulla jo kaksi taunoa vastaan, jotka kyllä laittoivat ystävällisesti valopallonsa himmeämmäksi kun sitä lyhyille tiputtamalla pyysin, mutta sytyttivät kaikki valot uudelleen kun heitin takaisin pitkille. Ajellaan sitten kumpikin minuutin verran valoilla, jotka valaisevat korkeintaan 50 metriä :dead:

    Nuo lisävalot pitäisi asentaa täysin erilleen normipitkistä niin niitä voisi käyttää järkevästi: lisävalot pois heti kun näkyy merkkejä vastaantulijasta ja sitten tavallisilla pitkillä lähemmäs.
     
  10. 0nanias

    0nanias Make ATK Great Again

    Viestejä:
    246
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Katselinpa just parkkiksella, kun aamuhämärissä ruutua etsiskeli 30v vanha toyota 4runner jossa keulassa paloi pelkästään siniset lediparkit ja lisävaloissa samanlaiset pienet siniset ledituikut huomiovaloina :facepalm:
     
  11. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 900
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Viis siitä näkeekö itse eteenpäin, kun ajatusmaailmassa päällimmäisenä on "Appearance is everything". :D
     
  12. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 743
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    ^ sitten alla olisi varmaan jotain muuta kuin teini-iän ylittänyt riisikippo Motonetin bulkkiparkeilla? :D
     
  13. Boulder

    Boulder

    Viestejä:
    295
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2017
    Olen aika vakuuttunut siitä, että monen autoilijan mielestä paskan pystyy kiillottamaan. Niin paljon niitä ainakin minun mielestäni susirumia rimavirityksiä näkyy vanhemmissa kipoissa.
     
  14. Jaamäävai

    Jaamäävai

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    18.11.2017
    Ei kääntyminen olekaan ongelma vaan se, että TYKSistä tuleva ajaa suoraan ja toinen kääntyy vsemmalle kuten nuolilla koitin näyttää.
     
  15. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    3 129
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Liikennesäännöt, joihin kuuluu tuo pihasta tuleva väistää aina muuta liikennettä, korvautuu valosäännöllä jos valot on päällä. Sinä väistät.
     
  16. Jaamäävai

    Jaamäävai

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    18.11.2017
    Tommyn kanssa samaa mieltä. Niin olen ajellut mutta tilanteita olen nähnyt vaikka eivät valot kauaa ole toiminnassa olleet.
     
  17. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    5 327
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ongelma lienee tässä se, että japanilaiset autovalmistajat keksivät valoautomatiikan jo kymmeniä vuosia sitten, ja kaikki japanilaisten autojen kuskit ovat tottuneet siihen, että ajovalot on aina automaattisesti päällä eikä niiden päällelaittamista tarvi miettiä.

    Mutta nyt joitain vuosia sitten EU sääti uuden (typerän) valodirektiivinsä jonka takia uusissa autoissa ei enää ole samanlaista järkevää valoautomatiikkaa kuin ennen. Ja kun ollaan vaihdettu vanhasta japsiautosta uuteen, ei muisteta että nyt niille valoille pitäisi tehdäkin jotain.
     
    Kuspho, testeri ja tuoppi´ tykkäävät tästä.
  18. tuoppi´

    tuoppi´

    Viestejä:
    1 571
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Valoautomatiikkaa oli myös muilla, esim. Fiatilla ainakin jo 90-luvun alussa. Se oli saksalaiset autot oli niitä missä ei aiemmin ollut minkäänlaista valoautomatiikkaa vaan valot piti itse laittaa päälle ja pois. Näille sitten ilmeisesti koettiin parannuksena, että edes päivävalot olisi päällä. Muille autoille sen sijaan tilanne tämän säännöksen takia huononi kun valot eivät enää toimineetkaan automaattisesti kuten ennen vaan pitää välppäillä päivävalojen ja oikeiden valojen kanssa verrattuna siihen, että ne oikeat valot oli ennen automaattsiesti päällä koko ajan.
     
  19. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    825
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Tätäkin asiaa helpottaisi aika paljon jos laiska tai osaamaton voisi vaan kääntää ajovalot päälle ja unohtaa koko asian, aivan kuin vanhaan hyvään aikaankin.

    Mutta ei, on autoja joissa valokatkaisijaa ei voi jättää tähän "valot päällä" -asentoon vaan se pitää aina erikseen kääntää taas pois päältä ajon päätyttyä. Muuten autoon jää palamaan valoja niin pitkäksi aikaa kun akussa tehoa riittää. Käsittämätöntä typerehtimistä suunnittelijoilta.
     
    tuoppi´ tykkää tästä.
  20. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 464
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näin minäkin ajattelen.
    Poliisi ohjaa -> valot ohjaa -> liikennemerkit ohjaa -> jumalan haltuun. :D
     
  21. Jeppu5

    Jeppu5

    Viestejä:
    75
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2018
    Jotkut "uunot" lyö takasumuvalot todella herkästi päälle.On vaan todella harvassa kelit ,että tarvitsee sumareita. Pimeällä todella häikäisee; nehän kun loistaa kuin jarruvalot olis jatkuvasti päällä.
    Joskus myös näkee "lippalakkipoikien" virityksiä, kun rekisterivaloledit perässä loistaa kirkkaana kuin peruutusvalot.
    Onneks noittenkaan perään ei tartte jäädä vaan heti vaan ohi ja vauhdilla.

    Sitten vastakohtana nämä uudet päiväajovalot uusissa autoissa , kun monasti jo ilta hämärä ja joku uus Mersu ilman valoja perä edellä vastaan , eli sellaiset on ihan lainmukaiset päiväajovalot .:confused:

    Ja vielä mitä uusien autojen kummallisuuksiin ja turvallisuusajatteluun tulee, niin en ymmärrä , että kun puhelimen näprääminenhän on kielletty ja siten vaarallista, niin sitten ..no sanotaan nyt esim. uusi Golf MK8 varustettu "ala"playstation -kosketusnäytöllä" , josta sitten etsitään ja räplätään nakkisormin ilmastoinnit ja radiotkin ..niin se ei sitten olekaan enää vaarallista ja ei veisi kuljettajan huomiota liikenteestä? -Luulis muuten pimeällä jonkun verran kuskiakin tuollainen iso ruutu päin pläsiä, niin häikäisevän.
    Vaan eipä noita "pleikkariautomalleja" tarvitse tietenkään talouteen hankkia ja eikähän noista kärpäsenpaskan kokoisista näyttöjen fonteista meikä mitään kyllä näkisikään , eli selvästi on päästetty "lippalakkipojat" noita suunnittelemaan :wtf::itku::confused2::rofl:o_O.. .
     
    olavinto tykkää tästä.
  22. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 618
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja jotkut uunot eivät lyö niitä koskaan päälle.
    Imo parempi että niitä sumareita käytetään kuin että ei käytetä. Viikko sitten ajeltiin Mli-Tre aika sankassa sumussa ja vesisateessa, koko matkalla en nähnyt ainuttakaan takasumaria ja etusumareitakin vain kourallisella autoja.
    Vettä tuli niin paljon että esim Lahden motarilla olisi oikeasti ollu tarpeen jengin käyttää sitä takasumaria mutta minun lisäkseni en nähny ainuttakaan takasumarin käyttäjää. :confused:
     
    renpeli, yyri, Skrapa ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  23. Mawerick

    Mawerick

    Viestejä:
    526
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Äh, no niin. Aivopieru mun osaltani.
     
  24. olavinto

    olavinto

    Viestejä:
    94
    Rekisteröitynyt:
    30.08.2017
    Itse pidän Mersusta automaatiikan pois päältä ihan puhtaasti sen vuoksi, että muistan laittaa valot päälle (saa ajotietokoneen asetuksista kytkettyä täysin manuaaliselle). Kun automaatti oli käytössä, unohtelin jatkuvasti toiseen autoon vaihtaessani laittaa valoja päälle, kun totuin siihen, että ovat automaattisesti päällä. Nyt on automaatti pois päältä ja valojen päällekytkentä on aina yhtä rutiininomaista, kuin kytkimen pohjaan painaminen startatessa. Ihan kaikkea ei pitäisi automatisoida, koska silloin jää omat rutiinit pois kokonaan.
     
  25. dude86

    dude86

    Viestejä:
    954
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Ennen oli Fordissa mittarivaloille oma katkaisija, mutta nykyajan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
     
  26. olavinto

    olavinto

    Viestejä:
    94
    Rekisteröitynyt:
    30.08.2017
    Tämä on taas varmaan aika vaihtelevaa ja henkilökohtaista miten ne valot näkyy. Esim. itselläni on kohtuullisen valoherkät silmät ja tykkään enemmän hämärästä, kuin kirkkaasta päivän paisteesta. Kotonakaan yleensä ei mitään juhlavalaistusta ole, jos ei oikeasti tarvitse jotain erityisesti valaista. Auringossa on turha yrittää olla silmät auki ilman aurinkolaseja ja varjossakin ottaa kunnon porutus silmiin. Sumuvalot vatuttaa lähes aina, jos ei ole aivan jumalaton kaatosade tai tolkuton lumipyry. Samoin eräät kaverit, jotka ovesta sisään tullessaan lyövät kaikki mahdolliset valokatkaisijat kaakkoon niin, että meinaa näkö lähte.

    Veikkaan, että takasumareiden kanssa käy myös usein niin, että ehkä ajetaan jostain pahasta paikasta tai sadealueesta läpi eikä sitten muisteta ottaa niitä pois päältä, kun reitti on kirkastunut. Viimeksi eilen illalla/yöllä ajelin Keski-Suomesta kotiin, niin siellä monella takasumaritkin loisti, vaikka pääteillä oli täysin sula vesikeli +3,5 asteen lämpötila ja korkeintaan vähän vettä tihutti. Pienemmillä teillä saattoi sitten olla sumua vähän reilummin ja itsekin ajoin osan matkaa sellaista aluetta, ettei hetkellisesti kovin pitkä näkyvyys ollut. Nämä sumupilvet olivat niin hetkittäisiä, etten niidenkään takia sumareita vastaantulijoille kaivannut (normaalitkin valot näkyi läpi, joskaan tie ei aina näkynyt - siihen ne sumarit ei sitten olisi mitään auttaneetkaan).

    Meikäläinen on aina tullut toimeen auton alkuperäisillä valoilla oikein hyvin, enkä ole lisävaloja kaivannut (pikkukaupungissa asun ja paljon maalla ajelen) ja sumareita käytän äärettömän harvoin. Olen tosin todennut, että joidenkin on saatava valoa jokaiseen koloon ja niin kirkkaana kuin mahdollista, että vaihtelee tottumukset ja mieltymykset aika paljon.
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2019
  27. Jeppu5

    Jeppu5

    Viestejä:
    75
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2018
    Jos on keli ,että on vaikeuksia nähdä edellä ajavan auton/autojen takavaloja niin silloin on takasumareiden paikka tietenkin .Muulloin ne on vain haitaksi muille.
     
    olavinto tykkää tästä.
  28. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    1 016
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    12v vanhassa autossa ainakin toimii tekemättä mitään. Takavalot voi jäädä palamatta käytännössä vai sellaisessa lumipyryssä jossa itse painaa nättiä baanaa - anturi kun on tuulilasissa. Tämä siis kytkimen automaattiasennossa, sit erikseen on valot päällä asento jossa kaikki valot palaa aina. Helppoa ja yksinkertaista, 1 anturi ja 10 riviä koodia...
     
  29. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 378
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Olen ihmetellyt, miten hitossa joistakin upouusista autoista edes saa koko auton täysin pimeäksi. Erityisesti mersuja ajelee jatkuvasti vastaan ilman mitään valoja. Tämä selittää asian.
     
    Jonaz ja olavinto tykkäävät tästä.
  30. tuoppi´

    tuoppi´

    Viestejä:
    1 571
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    25 vuotta sitten toimi aina, ei poikkeuksia, 0 anturia ja 0 riviä koodia. Auto käynnissä valot päällä, auto ei käynnissä valot pois päältä. Mihinkään ei tarvitse koskea.

    Tässä on vaan moderni teknologia ja lainsäädäntö monimutkaistanut asioita ja lisännyt mahdollisuuksia ihmisille mokata. Eikä tuosta edes ole mitään hyötyä, en itse ainakaan näe mitään syytä miksi ne valot ei vois palaa kokoajan (paitsi sillon jos on luukkulamput, mutta ei niitä enää nykyautoissa ole).
     
    hkultala tykkää tästä.
  31. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    1 016
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niinhän se toimii itselläkin ”on” asennossa, ei tartte koskee ja pääsee 90-luvulle. Ajat muuttuu ja kaippa tuosta EU-tasolla jotain hyötyä on, vaikka Suomessa siitä ei käytännössä mitään olekaan. Valmistaja voi joko sopeutua säädäntöön tai olla sopeutumatta, mutta itsellä tosiaan nahkahousukulkine toimii kuten japski ysärillä. Jos japski ei samaan pysty niin voi voi...
     
  32. tuoppi´

    tuoppi´

    Viestejä:
    1 571
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Kuten jo sanoin niin saksalaisten autojen takia tuo tuli. Niillä kun oli joku pakkomielle noihin täysin manuaalisiin valoihin. Siitä sitten kärsi kaikki muut, joilla oli jo automaattivalot. Automaattivalot korvattiin ”automaattivaloilla”.

    Tässä myös otettava huomioon, että ei riitä että itsellä on valot päällä. Vaan se olis kiva että muillakin autoilijoilla olisi. Tältä osin tilanne on selvästi huonontunut.
     
  33. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    2 342
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei järkevää valoautomatiikkaa kielletty ole.
     
  34. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    1 016
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    siis mun ikivanhassa nahkahousussa on _toimiva_ päiväajovalo _automatiikka_ ja lisäksi löytyy kytkimestä asento josta pääsee japskien 90-luvulle. Kytkin voi olla japski-asennossa 24/7 jos haluaa niin, joten en ymmärrä mikä ongelma tässä nyt on??? Jos jotain ongelmaa on jossain vehkeissä niin ehkä ostaessa kannattaa vähän kiinnittää huomiota siihen että mitä ostaa niinkuin ihan kaikissa tuotteissa...
     
  35. tuoppi´

    tuoppi´

    Viestejä:
    1 571
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tajusin kyllä. Mutta kyse ei ole pelkästään siitä osaatko sinä ja minä käyttää valoja.

    Ongelma on se että tuolla liikenteessä muut ajaa paljon useammin ilman valoja kuin ennen.
     
  36. olavinto

    olavinto

    Viestejä:
    94
    Rekisteröitynyt:
    30.08.2017
    Niin, itselläni ei varsinaisesti ole automatiikkaa vastaan mitään, mutta jos omassa autossa on automatiikka päällä, enkä joudu kytkintä kääntämään, en sitten muista sitä tehdä niissäkään autoissa, joissa ei ole automatiikkaa. Kun automatiikka on nyt pois päältä, tulee valot käännettyä päälle, oli auto mikä hyvänsä. Samoin, kun tulee kytkin painettua automaattisesti pohjaan edes asiaa ajattelematta sen kummemmin. Automaatti kumoaa rutiinin.
     
  37. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    1 016
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Yksinkertaisinmillaan ty
    eihän tuossa ole mitään osaamista. Ostat auton, auton väännät (tai myyjä) asentoon ”on” niin ollaaan ysärillä ja valot on lailliset suomessa 24/7/365 kelissä kun kelissä...
     
  38. tuoppi´

    tuoppi´

    Viestejä:
    1 571
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Ongelma on edelleen ne muut kuskit. Vai onko sulla kyky mennä toisten autoihin laittamaan ne valot päälle?
     
  39. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    1 016
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei mun tartte mennä, laki olettaa jokaisen kortillisen osaavan käyttää valoja. Jos valojen käyttäminen tuntuu hankalalta niin voi valita sellaisen tuotteen markkinoilta jossa se on helppoa...

    Tunnetko ydinvoima- tai ympäristölain? Jos et tunne ja jotain ko. lainvastaista teet niin oma moka. Ajovaloasia nyt kuitenkin on decadia selvempi ja yksinkertaisempia että ei tässä nyt ihan edes kauhalla vaadita...
     
  40. oongee

    oongee

    Viestejä:
    108
    Rekisteröitynyt:
    08.05.2019
    Vaikuttaa valojen päällä olo toki luonnollisesti polttoaineen kulutukseen. Ei se energia tyhjästä tule. Koko EU-alueella kyse on massiivisesta määrästä polttonestettä. En tiedä, onko tällä ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen EU-säännöksiä tehdessä — silloin ei tainnut olla vielä nykyisen kaltaista ilmastohysteriaa. Huomiovalojen aiheuttama lisäkulutus on luokkaa 0,5–1,5 % lähteestä riippuen, joten ajovalot vievät tuota enemmän. Näissä siis kyse on perinteisistä polttimoista, ei nykyaikaisista LEDeistä.

    Itse ajelen kyllä tähän vuodenaikaan aina ajovalot päällä. Kesällä ajelen pelkät huomiovalot päällä.
     
    Hair tykkää tästä.
  41. Jaamäävai

    Jaamäävai

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    18.11.2017
    Juuri tuon säästön takia joissain vuosimalleissa ei takavalot pala huomiovalojen kanssa. Eikä niitä huollossakaan päälle saa (Citroen C5, 2011)
     
  42. ttppii

    ttppii

    Viestejä:
    287
    Rekisteröitynyt:
    26.10.2016
    + sumuvalopelleille myös sakot. Niitä ei ole tarkoitettu sateisella ilmalla (jolloin heijastuvat vastaantulijan silmiin) käytettäväksi, vaan semmoisessa sumussa jossa ajonopeus on n max 40 km/h.
     
    olavinto, M3TAL_L0RD ja Zyrppa tykkäävät tästä.
  43. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 463
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Oliko tämä ketju nyt kanssa-autoilijoiden ärsyttävistä tavoista keskustelua vai siitä miten missäkin autossa valot toimii?
     
  44. tuoppi´

    tuoppi´

    Viestejä:
    1 571
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Et tunnu vieläkään tajuavan, että kyse ei ole siitä osaanko minä tai sinä käyttää oman auton valoja. Vaan siitä, että muut eivät osaa ja sen takia nykyään liikenteessä näkyy enemmän autoja, joissa ei ole valot päällä kun pitäisi olla. Tätä vaikeuttaa se, että nuo "automaattivalot" ovat monimutkaisempia käyttää kuin entisaikoijen automaattivalot. Sanoisin, että jopa täysin manuaalisilla valoilla varustetuilla autoilla ajavatkin olivat ennen paremmin perillä millon ne valot pitää laittaa päälle kun homma oli selkeämpi kuin näiden automaattien kanssa.

    Muiden auton valintaan en itse ainakaan voi vaikuttaa enkä pysty myöskään muiden autoihin mennä laittamaan valoja päälle, joten nuo sun "neuvot" on aika typeriä.

    Laillisuus ei mua myöskään henkilökohtaisesti kiinnosta. Lähinnä vaan haluaisin nähdä ne muut autot tuolla liikenteessä.
     
  45. Freeze

    Freeze Elitisti Team Ryzen Team NVIDIA

    Viestejä:
    992
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ollaan tulossa landelta nastapaskoilla hidastelemaan ja ajamaan kunnon turvaväleillä Hellsingin nurkille lauantai-maanantai. Kokemus on varmasti molemmille osapuolille yhtä lailla ahdistava, ärsyynnytään kun tavataan! :kahvi:
     
    Pykkonen tykkää tästä.
  46. Painkiller

    Painkiller

    Viestejä:
    198
    Rekisteröitynyt:
    03.02.2017
    Tänään joku tuli 5 kertaa ohi ja eteen hidastelemaan, kun ajelin vakkarilla tre-hki motarilla Se adptiivinen vakkari olis kyl kiva
     
  47. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    1 016
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Osassa autoissa tuo on toki ihan perseestä, mutta tähän ei voi sanoa kuin voi voi - samaan tapaan kuin jos joku ylinopeutta ajava häiritsee :)... se on kuitenkin kuskista kiinni että minkä paska kipon ruoriin ja millä vipstaakelin parametreilla liikkeelle lähtee. Mielestäni tuossa nyt lähinnä toyota-kuskit saavat sitä mistä ovat maksaneet, ts. ostopäätöstä tehdesssä kulkuneuvon ja oman ajamisen ”laillisuus” valotekniset asiat huomioon ottaen eivät ole ajoneuvoa valittaessa olleet millään pistesijalla.

    Toisekseen joku puolilla valoilla ajava on kyllä aika marginaalitekijä liikenteessä, eipä itseä ainakaan hirveästi ole haitannut vaikka ajan +6- +20 rajoituksen eli ohitettavia riittää. Toisaalta jos tulet pimeänä vastaan ko. tilanteessa niin ihan sama, kaikki osapuolet sitten vaan väistelee jos ei tuota pimeänä ajavaa huomaa ja kiroilee sitten sen minkä pystyy ja 99,99% elämä jatkuu kiroillen...
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2019
  48. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 328
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tai sitten käy niinku mulle aikanaan kun meinasin tutustua onnibussin konehuoneeseen moottoritiellä.

    Siellä ajeli tyytyväisenä ilman takavaloja ja oli hieman sateinen keli. 5m bussin perästä näin. ko kapineen. Tästä on aikaakin jo vuosia.

    Tänään ajeltiin lohjalta hyvinkäälle päin, vastaan ajoi illalla 22 aikaan uudemmanmallinen transit tmv paku, kattelin vaan taustapeilistä kun perä aivan pimeänä. Rekkarivalot olivat ainoa valonlähde.

    Kyllä tälle asialle olisi syytä alkaa tekemään jotakin.

    Kukahan maksaa jos paukauttaa pimeän auton kontista sisään?
     
  49. Kuspho

    Kuspho

    Viestejä:
    214
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Nuo kehitysmaista raahatut romut joissa ei ole vilkkuja. Nuo punaisena himmeästi vilkkuvat takavalot on nimittäin aivan turhat.

    Jos näitä jostain ihmeen syystä pitää tänne raahata, niin vilkut niihin voisi asentaa.
     
  50. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    2 342
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.