Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 469
Valoautomatiikkaa oli myös muilla, esim. Fiatilla ainakin jo 90-luvun alussa. Se oli saksalaiset autot oli niitä missä ei aiemmin ollut minkäänlaista valoautomatiikkaa vaan valot piti itse laittaa päälle ja pois. Näille sitten ilmeisesti koettiin parannuksena, että edes päivävalot olisi päällä. Muille autoille sen sijaan tilanne tämän säännöksen takia huononi kun valot eivät enää toimineetkaan automaattisesti kuten ennen vaan pitää välppäillä päivävalojen ja oikeiden valojen kanssa verrattuna siihen, että ne oikeat valot oli ennen automaattsiesti päällä koko ajan.
12v vanhassa autossa ainakin toimii tekemättä mitään. Takavalot voi jäädä palamatta käytännössä vai sellaisessa lumipyryssä jossa itse painaa nättiä baanaa - anturi kun on tuulilasissa. Tämä siis kytkimen automaattiasennossa, sit erikseen on valot päällä asento jossa kaikki valot palaa aina. Helppoa ja yksinkertaista, 1 anturi ja 10 riviä koodia...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 931
Itse pidän Mersusta automaatiikan pois päältä ihan puhtaasti sen vuoksi, että muistan laittaa valot päälle (saa ajotietokoneen asetuksista kytkettyä täysin manuaaliselle).
Olen ihmetellyt, miten hitossa joistakin upouusista autoista edes saa koko auton täysin pimeäksi. Erityisesti mersuja ajelee jatkuvasti vastaan ilman mitään valoja. Tämä selittää asian.
 

tuoppi´

Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 286
12v vanhassa autossa ainakin toimii tekemättä mitään. Takavalot voi jäädä palamatta käytännössä vai sellaisessa lumipyryssä jossa itse painaa nättiä baanaa - anturi kun on tuulilasissa. Tämä siis kytkimen automaattiasennossa, sit erikseen on valot päällä asento jossa kaikki valot palaa aina. Helppoa ja yksinkertaista, 1 anturi ja 10 riviä koodia...
25 vuotta sitten toimi aina, ei poikkeuksia, 0 anturia ja 0 riviä koodia. Auto käynnissä valot päällä, auto ei käynnissä valot pois päältä. Mihinkään ei tarvitse koskea.

Tässä on vaan moderni teknologia ja lainsäädäntö monimutkaistanut asioita ja lisännyt mahdollisuuksia ihmisille mokata. Eikä tuosta edes ole mitään hyötyä, en itse ainakaan näe mitään syytä miksi ne valot ei vois palaa kokoajan (paitsi sillon jos on luukkulamput, mutta ei niitä enää nykyautoissa ole).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 469
25 vuotta sitten toimi aina, ei poikkeuksia, 0 anturia ja 0 riviä koodia. Auto käynnissä valot päällä, auto ei käynnissä valot pois päältä. Mihinkään ei tarvitse koskea.

Tässä on vaan moderni teknologia ja lainsäädäntö monimutkaistanut asioita ja lisännyt mahdollisuuksia ihmisille mokata. Eikä tuosta edes ole mitään hyötyä, en itse ainakaan näe mitään syytä miksi ne valot ei vois palaa kokoajan (paitsi sillon jos on luukkulamput, mutta ei niitä enää nykyautoissa ole).
Niinhän se toimii itselläkin ”on” asennossa, ei tartte koskee ja pääsee 90-luvulle. Ajat muuttuu ja kaippa tuosta EU-tasolla jotain hyötyä on, vaikka Suomessa siitä ei käytännössä mitään olekaan. Valmistaja voi joko sopeutua säädäntöön tai olla sopeutumatta, mutta itsellä tosiaan nahkahousukulkine toimii kuten japski ysärillä. Jos japski ei samaan pysty niin voi voi...
 

tuoppi´

Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 286
Niinhän se toimii itselläkin ”on” asennossa, ei tartte koskee ja pääsee 90-luvulle. Ajat muuttuu ja kaippa tuosta EU-tasolla jotain hyötyä on, vaikka Suomessa siitä ei käytännössä mitään olekaan. Valmistaja voi joko sopeutua säädäntöön tai olla sopeutumatta, mutta itsellä tosiaan nahkahousukulkine toimii kuten japski ysärillä. Jos japski ei samaan pysty niin voi voi...
Kuten jo sanoin niin saksalaisten autojen takia tuo tuli. Niillä kun oli joku pakkomielle noihin täysin manuaalisiin valoihin. Siitä sitten kärsi kaikki muut, joilla oli jo automaattivalot. Automaattivalot korvattiin ”automaattivaloilla”.

Tässä myös otettava huomioon, että ei riitä että itsellä on valot päällä. Vaan se olis kiva että muillakin autoilijoilla olisi. Tältä osin tilanne on selvästi huonontunut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 520
Ongelma lienee tässä se, että japanilaiset autovalmistajat keksivät valoautomatiikan jo kymmeniä vuosia sitten, ja kaikki japanilaisten autojen kuskit ovat tottuneet siihen, että ajovalot on aina automaattisesti päällä eikä niiden päällelaittamista tarvi miettiä.

Mutta nyt joitain vuosia sitten EU sääti uuden (typerän) valodirektiivinsä jonka takia uusissa autoissa ei enää ole samanlaista järkevää valoautomatiikkaa kuin ennen. Ja kun ollaan vaihdettu vanhasta japsiautosta uuteen, ei muisteta että nyt niille valoille pitäisi tehdäkin jotain.
Ei järkevää valoautomatiikkaa kielletty ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 469
Kuten jo sanoin niin saksalaisten autojen takia tuo tuli. Niillä kun oli joku pakkomielle noihin täysin manuaalisiin valoihin. Siitä sitten kärsi kaikki muut, joilla oli jo automaattivalot. Automaattivalot korvattiin ”automaattivaloilla”.
siis mun ikivanhassa nahkahousussa on _toimiva_ päiväajovalo _automatiikka_ ja lisäksi löytyy kytkimestä asento josta pääsee japskien 90-luvulle. Kytkin voi olla japski-asennossa 24/7 jos haluaa niin, joten en ymmärrä mikä ongelma tässä nyt on??? Jos jotain ongelmaa on jossain vehkeissä niin ehkä ostaessa kannattaa vähän kiinnittää huomiota siihen että mitä ostaa niinkuin ihan kaikissa tuotteissa...
 

tuoppi´

Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 286
siis mun ikivanhassa nahkahousussa on _toimiva_ päiväajovalo _automatiikka_ ja lisäksi löytyy kytkimestä asento josta pääsee japskien 90-luvulle. Kytkin voi olla japski-asennossa 24/7 jos haluaa niin en ymmärrä mikä ongelma. Jos jotain ongelmaa on jossain vehkeissä niin ehkä ostaessa kannattaa vähän kiinnittää siihen että mitä ostaa niinkuin ihan kaikissa tuotteissa...
Tajusin kyllä. Mutta kyse ei ole pelkästään siitä osaatko sinä ja minä käyttää valoja.

Ongelma on se että tuolla liikenteessä muut ajaa paljon useammin ilman valoja kuin ennen.
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
168
Niin, itselläni ei varsinaisesti ole automatiikkaa vastaan mitään, mutta jos omassa autossa on automatiikka päällä, enkä joudu kytkintä kääntämään, en sitten muista sitä tehdä niissäkään autoissa, joissa ei ole automatiikkaa. Kun automatiikka on nyt pois päältä, tulee valot käännettyä päälle, oli auto mikä hyvänsä. Samoin, kun tulee kytkin painettua automaattisesti pohjaan edes asiaa ajattelematta sen kummemmin. Automaatti kumoaa rutiinin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 469
Yksinkertaisinmillaan ty
Tajusin kyllä. Mutta kyse ei ole pelkästään siitä osaatko sinä ja minä käyttää valoja.
eihän tuossa ole mitään osaamista. Ostat auton, auton väännät (tai myyjä) asentoon ”on” niin ollaaan ysärillä ja valot on lailliset suomessa 24/7/365 kelissä kun kelissä...
 

tuoppi´

Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 286
Yksinkertaisinmillaan ty

eihän tuossa ole mitään osaamista. Ostat auton, auton väännät (tai myyjä) asentoon ”on” niin ollaaan ysärillä ja valot on lailliset suomessa 24/7/365 kelissä kun kelissä...
Ongelma on edelleen ne muut kuskit. Vai onko sulla kyky mennä toisten autoihin laittamaan ne valot päälle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 469
Ongelma on edelleen ne muut kuskit. Vai onko sulla kyky mennä toisten autoihin laittamaan ne valot päälle?
Ei mun tartte mennä, laki olettaa jokaisen kortillisen osaavan käyttää valoja. Jos valojen käyttäminen tuntuu hankalalta niin voi valita sellaisen tuotteen markkinoilta jossa se on helppoa...

Tunnetko ydinvoima- tai ympäristölain? Jos et tunne ja jotain ko. lainvastaista teet niin oma moka. Ajovaloasia nyt kuitenkin on decadia selvempi ja yksinkertaisempia että ei tässä nyt ihan edes kauhalla vaadita...
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
191
Eikä tuosta edes ole mitään hyötyä, en itse ainakaan näe mitään syytä miksi ne valot ei vois palaa kokoajan (paitsi sillon jos on luukkulamput, mutta ei niitä enää nykyautoissa ole).
Vaikuttaa valojen päällä olo toki luonnollisesti polttoaineen kulutukseen. Ei se energia tyhjästä tule. Koko EU-alueella kyse on massiivisesta määrästä polttonestettä. En tiedä, onko tällä ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen EU-säännöksiä tehdessä — silloin ei tainnut olla vielä nykyisen kaltaista ilmastohysteriaa. Huomiovalojen aiheuttama lisäkulutus on luokkaa 0,5–1,5 % lähteestä riippuen, joten ajovalot vievät tuota enemmän. Näissä siis kyse on perinteisistä polttimoista, ei nykyaikaisista LEDeistä.

Itse ajelen kyllä tähän vuodenaikaan aina ajovalot päällä. Kesällä ajelen pelkät huomiovalot päällä.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
367
Juuri tuon säästön takia joissain vuosimalleissa ei takavalot pala huomiovalojen kanssa. Eikä niitä huollossakaan päälle saa (Citroen C5, 2011)
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
398
Ja sakot niille ketkä käyttää näitä H4/H7 yms. ledipolttimoita. Yhtäkään sellaista ei ole tieliikenteeseen hyväksytty ja usein se valo menee vastaantulijan silmille eikä tiehen.
+ sumuvalopelleille myös sakot. Niitä ei ole tarkoitettu sateisella ilmalla (jolloin heijastuvat vastaantulijan silmiin) käytettäväksi, vaan semmoisessa sumussa jossa ajonopeus on n max 40 km/h.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 214
Oliko tämä ketju nyt kanssa-autoilijoiden ärsyttävistä tavoista keskustelua vai siitä miten missäkin autossa valot toimii?
 

tuoppi´

Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 286
Ei mun tartte mennä, laki olettaa jokaisen kortillisen osaavan käyttää valoja. Jos valojen käyttäminen tuntuu hankalalta niin voi valita sellaisen tuotteen markkinoilta jossa se on helppoa...

Tunnetko ydinvoima- tai ympäristölain? Jos et tunne ja jotain ko. lainvastaista teet niin oma moka. Ajovaloasia nyt kuitenkin on decadia selvempi ja yksinkertaisempia että ei tässä nyt ihan edes kauhalla vaadita...
Et tunnu vieläkään tajuavan, että kyse ei ole siitä osaanko minä tai sinä käyttää oman auton valoja. Vaan siitä, että muut eivät osaa ja sen takia nykyään liikenteessä näkyy enemmän autoja, joissa ei ole valot päällä kun pitäisi olla. Tätä vaikeuttaa se, että nuo "automaattivalot" ovat monimutkaisempia käyttää kuin entisaikoijen automaattivalot. Sanoisin, että jopa täysin manuaalisilla valoilla varustetuilla autoilla ajavatkin olivat ennen paremmin perillä millon ne valot pitää laittaa päälle kun homma oli selkeämpi kuin näiden automaattien kanssa.

Muiden auton valintaan en itse ainakaan voi vaikuttaa enkä pysty myöskään muiden autoihin mennä laittamaan valoja päälle, joten nuo sun "neuvot" on aika typeriä.

Laillisuus ei mua myöskään henkilökohtaisesti kiinnosta. Lähinnä vaan haluaisin nähdä ne muut autot tuolla liikenteessä.
 

Freeze

Elitisti
Team Ryzen
Team NVIDIA
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 455
Ollaan tulossa landelta nastapaskoilla hidastelemaan ja ajamaan kunnon turvaväleillä Hellsingin nurkille lauantai-maanantai. Kokemus on varmasti molemmille osapuolille yhtä lailla ahdistava, ärsyynnytään kun tavataan! :kahvi:
 

Painkiller

Panomies
Make ATK Great Again
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
543
Tänään joku tuli 5 kertaa ohi ja eteen hidastelemaan, kun ajelin vakkarilla tre-hki motarilla Se adptiivinen vakkari olis kyl kiva
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 469
Et tunnu vieläkään tajuavan, että kyse ei ole siitä osaanko minä tai sinä käyttää oman auton valoja. Vaan siitä, että muut eivät osaa ja sen takia nykyään liikenteessä näkyy enemmän autoja, joissa ei ole valot päällä kun pitäisi olla. Tätä vaikeuttaa se, että nuo "automaattivalot" ovat monimutkaisempia käyttää kuin entisaikoijen automaattivalot. Sanoisin, että jopa täysin manuaalisilla valoilla varustetuilla autoilla ajavatkin olivat ennen paremmin perillä millon ne valot pitää laittaa päälle kun homma oli selkeämpi kuin näiden automaattien kanssa.

Muiden auton valintaan en itse ainakaan voi vaikuttaa enkä pysty myöskään muiden autoihin mennä laittamaan valoja päälle, joten nuo sun "neuvot" on aika typeriä.

Laillisuus ei mua myöskään henkilökohtaisesti kiinnosta. Lähinnä vaan haluaisin nähdä ne muut autot tuolla liikenteessä.
Osassa autoissa tuo on toki ihan perseestä, mutta tähän ei voi sanoa kuin voi voi - samaan tapaan kuin jos joku ylinopeutta ajava häiritsee :)... se on kuitenkin kuskista kiinni että minkä paska kipon ruoriin ja millä vipstaakelin parametreilla liikkeelle lähtee. Mielestäni tuossa nyt lähinnä toyota-kuskit saavat sitä mistä ovat maksaneet, ts. ostopäätöstä tehdesssä kulkuneuvon ja oman ajamisen ”laillisuus” valotekniset asiat huomioon ottaen eivät ole ajoneuvoa valittaessa olleet millään pistesijalla.

Toisekseen joku puolilla valoilla ajava on kyllä aika marginaalitekijä liikenteessä, eipä itseä ainakaan hirveästi ole haitannut vaikka ajan +6- +20 rajoituksen eli ohitettavia riittää. Toisaalta jos tulet pimeänä vastaan ko. tilanteessa niin ihan sama, kaikki osapuolet sitten vaan väistelee jos ei tuota pimeänä ajavaa huomaa ja kiroilee sitten sen minkä pystyy ja 99,99% elämä jatkuu kiroillen...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 604
Osassa autoissa tuo on toki ihan perseestä, mutta tähän ei voi sanoa kuin voi voi - samaan tapaan kuin jos joku ylinopeutta ajava häiritsee :)... se on kuitenkin kuskista kiinni että minkä paska kipon ruoriin ja millä vipstaakelin parametreilla liikkeelle lähtee. Mielestäni tuossa nyt lähinnä toyota-kuskit saavat sitä mistä ovat maksaneet, ts. ostopäätöstä tehdesssä kulkuneuvon ja oman ajamisen ”laillisuus” valotekniset asiat huomioon ottaen eivät ole ajoneuvoa valittaessa olleet millään pistesijalla.

Toisekseen joku puolilla valoilla ajava on kyllä aika marginaalitekijä liikenteessä, eipä itseä ainakaan hirveästi ole haitannut vaikka ajan +6- +20 rajoituksen eli ohitettavia riittää. Toisaalta jos tulet pimeänä vastaan ko. tilanteessa niin ihan sama, kaikki osapuolet sitten vaan väistelee jos ei tuota pimeänä ajavaa huomaa ja kiroilee sitten sen minkä pystyy ja 99,99% elämä jatkuu kiroillen...
Tai sitten käy niinku mulle aikanaan kun meinasin tutustua onnibussin konehuoneeseen moottoritiellä.

Siellä ajeli tyytyväisenä ilman takavaloja ja oli hieman sateinen keli. 5m bussin perästä näin. ko kapineen. Tästä on aikaakin jo vuosia.

Tänään ajeltiin lohjalta hyvinkäälle päin, vastaan ajoi illalla 22 aikaan uudemmanmallinen transit tmv paku, kattelin vaan taustapeilistä kun perä aivan pimeänä. Rekkarivalot olivat ainoa valonlähde.

Kyllä tälle asialle olisi syytä alkaa tekemään jotakin.

Kukahan maksaa jos paukauttaa pimeän auton kontista sisään?
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
246
Nuo kehitysmaista raahatut romut joissa ei ole vilkkuja. Nuo punaisena himmeästi vilkkuvat takavalot on nimittäin aivan turhat.

Jos näitä jostain ihmeen syystä pitää tänne raahata, niin vilkut niihin voisi asentaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 520
Et tunnu vieläkään tajuavan, että kyse ei ole siitä osaanko minä tai sinä käyttää oman auton valoja. Vaan siitä, että muut eivät osaa ja sen takia nykyään liikenteessä näkyy enemmän autoja, joissa ei ole valot päällä kun pitäisi olla. Tätä vaikeuttaa se, että nuo "automaattivalot" ovat monimutkaisempia käyttää kuin entisaikoijen automaattivalot. Sanoisin, että jopa täysin manuaalisilla valoilla varustetuilla autoilla ajavatkin olivat ennen paremmin perillä millon ne valot pitää laittaa päälle kun homma oli selkeämpi kuin näiden automaattien kanssa.

Muiden auton valintaan en itse ainakaan voi vaikuttaa enkä pysty myöskään muiden autoihin mennä laittamaan valoja päälle, joten nuo sun "neuvot" on aika typeriä.

Laillisuus ei mua myöskään henkilökohtaisesti kiinnosta. Lähinnä vaan haluaisin nähdä ne muut autot tuolla liikenteessä.
Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 677
Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.
Nykyautojen "automaatti"-moodi ei kytke päälle takavaloja.

ja syy on typerä, johtuu suoraan siitä, kuinka suomessa tulkitaan yhdistelmää ajovalodirektiivi + päästödirektiivi

Päivävaloista päänvaivaa

moottori sanoi:
Päiväajovalodirektiivin tarkoitus on parantaa turvallisuutta niissä maissa, joissa ei ole ollut ajovalopakkoa päiväsaikaan. Energian säästämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi päädyttiin siihen, että takavalojen ei tarvitse palaa.

Suomessa tehtiin tulkinta, jonka mukaan autojen viralliset päästöarvot on mitattu ilman takavaloja ja siksi niiden automaattinen kytkeminen hyvän näkyvyyden aikana ei olisi sallittua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 160
Corsassa ainakin on hyvin toimiva automaattiasento, päivällä valoisassa palaa edessä vaan huomiot, hämärtäessä/parkkihalliin ajaessa iskee perän ja ajovalot päälle. Samoin jos sadetunnistin huomaa vesisadetta, silloin pistää myös valot päälle. Ainoa millon pitää pistää käsin päälle on kirkkaalla kelillä kovassa lumituiskussa.

Erittäin typerää kyllä kun tota automatiikka ei ole kaikissa autoissa ollut vakiona, varmaan säästetty taas pari euroa valoisuusanturista ja kytkimestä jossa ei automaatti-asentoa :confused: Esim tohon korsaan se on ollut lisävaruste, sitten tulee juuri näitä perä pimeänä ja yöllä huomiovaloilla ajavia...
 

tuoppi´

Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 286
Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.
Sehän siinä just hämää, kun näissä nykyajan autoissa automaattiasennossa valot eivät ole automaattiset.

Ennen noita oli useammallakin merkillä, missä kytkin ei sanonut automaattinen, mutta valot kuitenkin olivat oikeasti automaattiset.

Omassakin autossa (Alfa Romeo) on valotkytkimissä tuollainen Auto-asento, jolla silloin tällöin pitää laittaa kuitenkin valot itse päälle vaikka suurimman osan ajasta toimiikin. Tai sitten voi laittaa On-asentoon, jolloin ei ikinä tarvitse koskea valokytkimeen. Kummassakin asennossa valot sammuu kun auton sammuttaa. Tämä On-asento on toiminut näin Fiat-konsernin autoissa ainakin 90-luvun alusta lähtien.

En suostu ymmärtämään millä tavalla tuo on parempi, että valot pitää itse joskus laittaa päälle kuin se että niihin ei ikinä tarvitse koskea. Plus aiempi vaihtoehto on vielä teknisesti monimutkaisempi.

Tuo aiemmin mainittu polttoaineen kulutus on ainoa syy, millä tätä monimutkaisempi ja kuljetteajan säätämistä vaativa vaihtoehtoa voisi perustella, mutta sekin tuntuu aika olemattomalta parannukselta. Etenkin kun vertaa siihen haittaa kun ne valot eivät olekkaan päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 520
Nykyautojen "automaatti"-moodi ei kytke päälle takavaloja.

ja syy on typerä, johtuu suoraan siitä, kuinka suomessa tulkitaan yhdistelmää ajovalodirektiivi + päästödirektiivi

Päivävaloista päänvaivaa
Eihän niiden päivällä tarvitsekkaan palaa kirkkaassa kelissä? Taka ja ajovalot syttyvät esim. sillan alta ajettaessa, sateella jne. ja kojelaudassa on merkki siitä kun valot ovat päällä. Valot saa myös aina päälle asentoon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 677
Eihän niiden päivällä tarvitsekkaan palaa kirkkaassa kelissä?
Takavalot olisi AINA parempi olla päällä auton ollessa liikkeessä.

Oleellinen pointti olisi parkkeeratun auton erottaminen liikenteessä olevasta.

Esim. kun kadun laidassa näkee auton jonka takavalot palaa, tietäisi että siellä autossa tapahtuu jotain, sieltä voi ovi aueta ja joku hypätä ulos, tai auto voi lähteä liikkeelle tms.

Taka ja ajovalot syttyvät esim. sillan alta ajettaessa, sateella jne. ja kojelaudassa on merkki siitä kun valot ovat päällä. Valot saa myös aina päälle asentoon.
... ja sitten kun ne takavalot yllättäen syttyy sen sillan alle ajaessa, luulee että siellä syttyy jarruvalo. Tai toisinpäin, joskus kun jarrovalo syttyy, ei välttämättä tajua, että se on jarruvalo kun luulee vaan että valot syttyivät muuten vaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 520
Takavalot olisi AINA parempi olla päällä auton ollessa liikkeessä.

Oleellinen pointti olisi parkkeeratun auton erottaminen liikenteessä olevasta.

Esim. kun kadun laidassa näkee auton jonka takavalot palaa, tietäisi että siellä autossa tapahtuu jotain, sieltä voi ovi aueta ja joku hypätä ulos, tai auto voi lähteä liikkeelle tms.



... ja sitten kun ne takavalot yllättäen syttyy sen sillan alle ajaessa, luulee että siellä syttyy jarruvalo. Tai toisinpäin, joskus kun jarrovalo syttyy, ei välttämättä tajua, että se on jarruvalo kun luulee vaan että valot syttyivät muuten vaan.
Ei niitä kyllä sekoita jos yhtään keskittyy ajamiseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
607
Tai sitten käy niinku mulle aikanaan kun meinasin tutustua onnibussin konehuoneeseen moottoritiellä.

Siellä ajeli tyytyväisenä ilman takavaloja ja oli hieman sateinen keli. 5m bussin perästä näin. ko kapineen. Tästä on aikaakin jo vuosia.

Tänään ajeltiin lohjalta hyvinkäälle päin, vastaan ajoi illalla 22 aikaan uudemmanmallinen transit tmv paku, kattelin vaan taustapeilistä kun perä aivan pimeänä. Rekkarivalot olivat ainoa valonlähde.

Kyllä tälle asialle olisi syytä alkaa tekemään jotakin.

Kukahan maksaa jos paukauttaa pimeän auton kontista sisään?
Nyt täytyy kyllä kysyä, että miten on mahdollista huomata punainen iso onnibussi vasta viiden metrin päässä. Jos näkyvyys on noin huono niin ei kyllä ole itsekään ajettu tilanteen vaatimalla nopeudella eikä todellakaan voisi pysäyttää autoaan näkyvällä etäisyydellä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
591
+ sumuvalopelleille myös sakot. Niitä ei ole tarkoitettu sateisella ilmalla (jolloin heijastuvat vastaantulijan silmiin) käytettäväksi, vaan semmoisessa sumussa jossa ajonopeus on n max 40 km/h.
No niin no, lakihan sanoo näin: "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana."

Toki mitään hyötyä etusumuvaloista ei ole jos ajonopeus on yli tuon 40. Tai oikeastaan yli 20.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
591
Corsassa ainakin on hyvin toimiva automaattiasento, päivällä valoisassa palaa edessä vaan huomiot, hämärtäessä/parkkihalliin ajaessa iskee perän ja ajovalot päälle. Samoin jos sadetunnistin huomaa vesisadetta, silloin pistää myös valot päälle. Ainoa millon pitää pistää käsin päälle on kirkkaalla kelillä kovassa lumituiskussa.
Mulla Fordissa samoin. Esim. tunneliin ajaessa valot syttyvät melkolailla heti ja sammuvat vasta jonkin aikaa sen jälkeen kun on taas kirkasta.

Monesti laitan kyllä itse valot päälle kun siltä tuntuu. On kohdalle sattunut myös kovin sumuistakin keliä mutta kuitenkin niin valoisaa, ettei automatiikka ole osannut kytkeä valoja.
 

tuoppi´

Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 286
Se johtuu kuskin kädettömyydestä tai huonosta autosta.
Johtuu siitä, että kuskeille on annettu mahdollisuus olla kädettömiä ja tehty asiasta monimutkaisempia käyttää kädettömille. Ennen kuin nämä valoautomatiikat keksittiin niin kädettömätkin osas ajaa valot päällä.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
188
vai että polttoainesäästöä takavaloista ,just joo.. pimeetä porukkaa tiellä:lol:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 555
Ainoa mikä noissa valoasiossa on selvää, että automatiikka ja valojen käyttöön liittyvät säädökset ovat vain heikentyneet viime vuosina.

Onneksi oma auto on vanhalta hyvältä ajalta, jossa valot ovat aina päällä kun ajetaan, ja aina poissa kun ei ajeta. Mitään välimuotoja en koe tarvitsevani.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 604
Nyt täytyy kyllä kysyä, että miten on mahdollista huomata punainen iso onnibussi vasta viiden metrin päässä. Jos näkyvyys on noin huono niin ei kyllä ole itsekään ajettu tilanteen vaatimalla nopeudella eikä todellakaan voisi pysäyttää autoaan näkyvällä etäisyydellä.
Sanooko avensiksen etuvalot mitään (lyhyet)? Niillä ei pitkälle katota. Vähän sumua sateen lisäksi, plus bussin ympärilleen luoma sumupilvi.

Ok ehkä 5m vähän liioteltua mutta ei siinä kaukana oltu.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
640
Minullakin on kerran tullu kiire väistää kun joku papparainen joskus vuonna 2012 ajeli ihan uudella Avensiksella täysin pimeällä moottoritiellä edessä noin 60km/h ilman takavaloja ja vastaantulijat ajoivat vastaan pitkät päällä kun itse painelin reilua satasta menemään. Tuli kiire jarruttaa ja väistää vasemmalle kaistalle.

Tuolloin ei vielä nämä päiväajovaloilla ajelijat olleet niin yleisiä. Bemareissakaan ei tuolloin lähivalot mitenkään kovin hyviä olleet, oltiin siis pohjantiellä etelään päin menossa ja siinä kohti on tiessä pieni nousu + oikealle loivasti kaartuva mutka niin en voinut pitkiä käyttää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 884
Nykyautojen "automaatti"-moodi ei kytke päälle takavaloja.
Näinhän se on yleensä ollut, ja tämän takia olen useimmissa uudemmissa autoissa turhaan kuluttanut ajovaloja kytkemällä ne aina myös päivällä.

Jonkinlainen järki tähän saattaa taas olla tulossa. Ainakin Kia on mainostanut, että Suomeen maahantuotavissa malleissa alkaa jatkossa olla jo valmiiksi koodattu takavalotkin palamaan, ja vanhempiin tätä muutosta tarjotaan. Tosin suojelurahaa vastaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 604
Minullakin on kerran tullu kiire väistää kun joku papparainen joskus vuonna 2012 ajeli ihan uudella Avensiksella täysin pimeällä moottoritiellä edessä noin 60km/h ilman takavaloja ja vastaantulijat ajoivat vastaan pitkät päällä kun itse painelin reilua satasta menemään. Tuli kiire jarruttaa ja väistää vasemmalle kaistalle.

Tuolloin ei vielä nämä päiväajovaloilla ajelijat olleet niin yleisiä. Bemareissakaan ei tuolloin lähivalot mitenkään kovin hyviä olleet, oltiin siis pohjantiellä etelään päin menossa ja siinä kohti on tiessä pieni nousu + oikealle loivasti kaartuva mutka niin en voinut pitkiä käyttää.
Varsinkin kun vähän aikaa sitten ei vielä osannut odottaa valottomia autoja niin paljoa. Ainahan niitä toki on ollut.

Nyt nuo alkaa olemaan itsestäänselvyys ja päivittäinen näky, niin on varautuminenkin erilaista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 884
No niin no, lakihan sanoo näin: "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana."

Toki mitään hyötyä etusumuvaloista ei ole jos ajonopeus on yli tuon 40. Tai oikeastaan yli 20.
Jos ajonopeus on vaikkapa 80 km/h, niin silloinhan selvästi sumuvalojen käyttö on tarpeetonta, koska näkyvyys on paljon parempi kuin laissa tarkoitetuissa olosuhteissa -> tarpeeton käyttö kielletty -> sakko.

Näitä kusipäitä on taas alkanut näkyä tavallista enemmän, juuri kun näkyvyysolot muuttuvat sellaisiksi, että sumuvaloista ei ole ainakaan mitään hyötyä ja haittaa paljon tavallista enemmän. Pitäisi penkalla teloittaa nuo.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
100 188
Viestejä
2 009 834
Jäsenet
41 642
Uusin jäsen
Manu200

Hinta.fi

Ylös Bottom