Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 379
Ei tässä ole mitään ”mielenkiintoista”, ihan pelkkää maalaisjärkeä. Esim. tiellä makaavaa ihmistä ei nyt vain pimeällä näe, piste, eli tulkinnallasi autolla ajaminen pimeällä olisi käytännössä kielletty tai saisi ajaa korkeintaan 20km/h.
Jos ajorataa ei näe pysähtymismatkaa pidemmälle suuremmalla nopeudella kuin 20 km/h, silloin ei voi ajaa kovempaa. Sitä se tieliikennelakikin koittaa sanoa.

23 §
Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Toisekseen lisäksi käytännössä tarvitsee täyttyä myös ennalta-arvattavuus pykälä yhtä aikaa joka käytännössä tarkoittaa sitä että autolla ajaessa voi luottaa siihen että pitkistä valoista pitäisi esim. fillarin heijastimen heijastua pimeällä maantiellä.
Fillarissa pitää olla heijastimet, mutta jalankulkijan tai tiellä makaavan henkilön ei ole pakko niitä käyttää, vaikka laki sitä suositteleekin. Heijastimettomuus on siis ennalta-arvattavaa.
Kolmanneksi sitä kohtuullisesti näkyvää osuutta on maassa makaavan ihmisen etupuolella vaikka kuinka paljon.
Jos osa ajoradasta ei näy (mm. ihmisen peittämä kohta) ja pysäyttäminen käyttämättä tätä osaa ajoradasta ei onnistu, on ajonopeus lain mukaan liian korkea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 415
Jos ajorataa ei näe pysähtymismatkaa pidemmälle suuremmalla nopeudella kuin 20 km/h, silloin ei voi ajaa kovempaa. Sitä se tieliikennelakikin koittaa sanoa.

23 §
Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.


Fillarissa pitää olla heijastimet, mutta jalankulkijan tai tiellä makaavan henkilön ei ole pakko niitä käyttää, vaikka laki sitä suositteleekin. Heijastimettomuus on siis ennalta-arvattavaa.

Jos osa ajoradasta ei näy (mm. ihmisen peittämä kohta) ja pysäyttäminen käyttämättä tätä osaa ajoradasta ei onnistu, on ajonopeus lain mukaan liian korkea.
Suosittelen nyt lopettamaan sen mutuilun, tässä heti 2 tapausta jossa lainaamasi lause ei ole pätenyt (yli ajettujen muksujen case löytyy myös tuolta jostain, on ollut vuosia sitten TM:ssä esillä).
Tekniikan Maailma

Tuossa heti 2 korkeimman oikeuden tapausta jossa on vedetty ennalta-arvaamattomassa tilanteessa makaavan ihmisen yli. Toisekseen sen jalankulkijan ennalta-arvattava paikka maanteillä kävelessä ei myöskään ole ajoradalla vaikka sillä ei heijastinta olisikaan.

EDIT: tuosta suosittelen lukemaan kohdat 16 ja 17 - tiellä oleva jo aiemmin kaatunut valopylväskään ei ole ennalta-arvattava ja käytännössä riittää kun on ajanut nopeusrajoituksen mukaan, ei siis tartte ehtiä pysähtymään ennen ennalta-arvaamatonta estettä.
KKO:2015:53 - Korkein oikeus
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 379
Suosittelen nyt lopettamaan sen mutuilun, tässä heti 2 tapausta jossa lainaamasi lause ei ole pätenyt (yli ajettujen muksujen case löytyy myös tuolta jostain, on ollut vuosia sitten TM:ssä esillä).
Tekniikan Maailma

Tuossa heti 2 korkeimman oikeuden tapausta jossa on vedetty ennalta-arvaamattomassa tilanteessa makaavan ihmisen yli. Toisekseen sen jalankulkijan ennalta-arvattava paikka maanteillä kävelessä ei myöskään ole ajoradalla vaikka sillä ei heijastinta olisikaan.

EDIT: tuosta suosittelen lukemaan kohdat 16 ja 17 - tiellä oleva jo aiemmin kaatunut valopylväskään ei ole ennalta-arvattava ja käytännössä riittää kun on ajanut nopeusrajoituksen mukaan, ei siis tartte ehtiä pysähtymään ennen ennalta-arvaamatonta estettä.
KKO:2015:53 - Korkein oikeus
Edelleen sanon, että mielenkiintoista, koska minun henkilökohtainen tulkintani (ei mutuilu) poikkeaa oikeuslaitoksen tulkinnoista näissä tapauksissa. Tulkinnallisuuden puolesta puhuu hyvin se, että kaatuneen valopylvään tapauksessa lakia piti käydä tulkitsemassa vuonna 2015 korkeimmassa oikeudessa asti ennen kuin tapaukseen saatiin ratkaisu.

Itse en jaksa alkaa etsiä vastakkaiseen ratkaisuun päätyneitä caseja, vaikka nekin voisivat olla mielenkiintoisia kokonaisuuden kannalta. Niitäkin mitä todennäköisemmin on, koska KKO:een on välillä päädytty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 415
Tulkinnallisuuden puolesta puhuu hyvin se, että kaatuneen valopylvään tapauksessa lakia piti käydä tulkitsemassa vuonna 2015 korkeimmassa oikeudessa asti ennen kuin tapaukseen saatiin ratkaisu
Valopylväs tapauksessa oli kyse syy-yhteyden osoittamisessa sen suhteen että saako tiellä pylvästä päin ajanut auto korvauksen pylvään kaataneen auton liikennevakuutuksesta. Ei mikään "itsestään selvä" case kokonaisuutena kuten KKO:n päätöksestä voit lukea, siinä kohdat 16&17 ovat vain eräänlainen sivu juonne koko asiassa, jolla on suljettu pois se että toinen osapuoli olisi rikkonut lakia ja sillä perusteella liikennevakuutuskorvaus voitaisiin evätä (ts. päätös on perusteltu aukottomasti), mutta tuo sama ennalta-arvattavuus (ja tien näkyvä osa) kyllä pätee aikas hyvin kautta linjan ihan niinkuin asiaa voi maalaisjärjelläkin päätellä että liikennehän ei toimisi lainkaan jos tuollaisiin asioihin ei voisi luottaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 492
Ärsyttää se kännykän käyttö ajaessa
:sangry::sangry::sangry:


Olin tässä kohdassa kääntymässä oikealle, vilkku oli jo kauempaa päällä, koska sujuvoittaa tuolta oikelta kääntyvien elämää.
Shellin suunnalta (edestä) tuli tilataksi. Puhelin korvalla, kääntyi samaan suuntaan kanssani välittämättä yhtään väistämisvelvollisuudestaan.
Tänään kun tuota luntakin on tullut ja risteys liukas, niin ei paljosta jäänyt kiinni ettein pistänyt taksin kylkeä uuteen muotoon.
:sangry::sangry::sangry:
Olisi videokin tilanteesta, mutta liikaa tunnistukseen johtavia tekijöitä mitä en nyt jaksa peitellä.
Liikaa vilkkuvia elementtejä tässä. En voinut lukea.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
634
Tähän limingantien risteyksen lähestymiseen on tehty kolmas kaista tuohon vasemmalle, ja tuossa risteyksessä on nyt kaksi kaistaa torinrantaan vasemmalle kääntyville ja kaksi suoraan ajaville. Kuka (Oululainen?) tietäisi mihin uutta kaistaa ajamalla päätyy tuossa risteyksessä jos ei vaihda kaistaa?

a. Oikeanpuoliseen jonoon vasemmalle kääntyvistä
b. Vasemmanpuoliseen jonoon vasemmalle kääntyvistä

Itse arvelisin että a. mutta jäljistä päätellen keskikaistalaiset on varanneet sen paikan.
Tie on lumen peitossa niin ei näe mahd. opasteviivojakaan.
Pitää kai kiltisti mennä uutta kaistaa b:hen niin kukaan ei ainakaan tule kylkeen.:)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 860
Polliisisetä näytti mallia liikennekäyttäytymiseen. Kääntyi siviiliautolla (yksi henkilö autossa, olisiko ollut vasta töihin menossa?) taakseni ja tuli välittömästi n. autonmitan päähän roikkumaan. Jarruvalojen väläytykseen ei reagoinut mitenkään. Lopulta lähti sitten ylämäkeen oikealle kääntyvässä mutkassa ohi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
204
Eräs Pohjois-Pohjanmaan ambulanssin miehistö teki tuossa pari päivää sitten erittäin selväksi sen, että heidän tehtävänsä on potilasturvallisuuden ja kaikkien muiden tien päällä liikkujien hengen vaarantaminen, eikä kenenkään hengen pelastaminen. Kumma kyllä palokunnan puolelta vastaavaa perseilyä ei näe käytännössä koskaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 379
Polliisisetä näytti mallia liikennekäyttäytymiseen. Kääntyi siviiliautolla (yksi henkilö autossa, olisiko ollut vasta töihin menossa?) taakseni ja tuli välittömästi n. autonmitan päähän roikkumaan. Jarruvalojen väläytykseen ei reagoinut mitenkään. Lopulta lähti sitten ylämäkeen oikealle kääntyvässä mutkassa ohi.
Mites näille pitikään tehdä?
- Takasumuvalo päälle
- Lasinpesunestesäiliö tyhjäksi
- Jarruvalojen välke
- Hidastelu
- Vilkku vasemmalle, hidastaminen kävelyvauhtiin ja nilkka ojossa horisonttiin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
204
Mites näille pitikään tehdä?
- Takasumuvalo päälle
- Lasinpesunestesäiliö tyhjäksi
- Jarruvalojen välke
- Hidastelu
- Vilkku vasemmalle, hidastaminen kävelyvauhtiin ja nilkka ojossa horisonttiin
Saa tulla kokeilemaan Oulussa Raitotietä välillä Vaalantie - Saunamajurintie. Tosin kun olen itse ajanut rajoituksen mukaista nopeutta niin ei ne tietyn näköiset autot ole alkaneet ajamaan kilpaa. Muista onkin sitten paljon enämpi harmia, kun tuolla pätkällä on infraan nähden kohtuuttoman alhainen rajoitus.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Tuli eilen taas ajettua Mli - Jkl väliä edestakaisin. Pisti kyllä ihmetyttämään tämä possujunassa ajelu taas vaihteeksi. Viimeeksi valitin muistaakseni vuosi sitten tänne että ajetaan rekan takakontissa kiinni niin nyt pisti sitten silmään että ajetaan 3-6 auton letkassa auton mitta väliä edellä menevään. Ja se miksi tämä rupesi jopa naurattamaan niin loskapaskaa lentää ja vesi pöllyää.

Jonon kaikki takimmaiset autot ajeli tyytyväisenä pyyhkimet heiluen tasaisen tahdikkaasti ja ensimmäinen auto lasit kirkkaana . Ja näitä possujunia tuli vastaan tuossa lyhyellä matkalla yksi per 10km ja sama ralli kaikilla.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 366
Tuli eilen taas ajettua Mli - Jkl väliä edestakaisin. Pisti kyllä ihmetyttämään tämä possujunassa ajelu taas vaihteeksi. Viimeeksi valitin muistaakseni vuosi sitten tänne että ajetaan rekan takakontissa kiinni niin nyt pisti sitten silmään että ajetaan 3-6 auton letkassa auton mitta väliä edellä menevään. Ja se miksi tämä rupesi jopa naurattamaan niin loskapaskaa lentää ja vesi pöllyää.

Jonon kaikki takimmaiset autot ajeli tyytyväisenä pyyhkimet heiluen tasaisen tahdikkaasti ja ensimmäinen auto lasit kirkkaana . Ja näitä possujunia tuli vastaan tuossa lyhyellä matkalla yksi per 10km ja sama ralli kaikilla.
Sitä asvalttipaskaa on myös kiva koittaa puhistaa tuulilasista, on aika tiukassa. Tästä tietysti saamme kiittää nastarengaskuskeja ja märkää keliä, autokaan ei liikaantunut edes sateella aikasemmin, mutta nyt riitti yksi ajokerta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
152
Nyt kun alkaa olla lunta tuolla maanteillä, niin huomaa miten suoraan ajaessa osataan ajaa sitä omaa kaistaa, mutta annas olla kun tulee mutka, niin ajourat kulkee yleensä keskiviivan päällä, välillä jopa vastaantulevien puolella!

On se kummallisen vaikeaa ajaa sitä omaa kaistaa. Ja ongelmahan tässä on _kaikki_ jotka vaan vetää sokeasti sitä samaa uraa. Lopulta kaikkien muidenkin olla pakko ajaa sitä uraa turvallisuussyistä.

Paras oli, kun eilen oli kaarteessa ajourat malliltaan )) (( eli ulkokaarre ajanut sisältä ja toisesta suunnasta tulevat ajaneet poikkeuksellisesti ulkoreunaansa.

Siinä kun ajetaan uria pitkin niin isomman auton vastaantullessa voi sanoa hei hei vasemman puolen sivupeileille. Ja jos viime hetkellä päätät nousta urista, niin siinä ajokokeessa ei kannata sössiä.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Nyt kun alkaa olla lunta tuolla maanteillä, niin huomaa miten suoraan ajaessa osataan ajaa sitä omaa kaistaa, mutta annas olla kun tulee mutka, niin ajourat kulkee yleensä keskiviivan päällä, välillä jopa vastaantulevien puolella!

On se kummallisen vaikeaa ajaa sitä omaa kaistaa. Ja ongelmahan tässä on _kaikki_ jotka vaan vetää sokeasti sitä samaa uraa. Lopulta kaikkien muidenkin olla pakko ajaa sitä uraa turvallisuussyistä.

Paras oli, kun eilen oli kaarteessa ajourat malliltaan )) (( eli ulkokaarre ajanut sisältä ja toisesta suunnasta tulevat ajaneet poikkeuksellisesti ulkoreunaansa.

Siinä kun ajetaan uria pitkin niin isomman auton vastaantullessa voi sanoa hei hei vasemman puolen sivupeileille. Ja jos viime hetkellä päätät nousta urista, niin siinä ajokokeessa ei kannata sössiä.
Joo tuo oli kyllä maantiellä eilen enemmän sääntö kuin poikkeus. Urat oli ajettu keskiviivalle niin kiva oli väistellä rekkoja kun 5-10cm loskaa joka välissä. Yhden kerran irtosi renkaat tiestä kun väistin rekkaa jolla metsäkone kyydissä, loskaliirto ihan mielenkiintoinen kyllä. No eipä tuo sen suuremmin haitannut, ratti suorassa ja painoin lisää kaasua (4wd) niin tavattiin taas asfaltti.
 

Willema

Tukijäsen
Team AMD
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
424
Joo tuo oli kyllä maantiellä eilen enemmän sääntö kuin poikkeus. Urat oli ajettu keskiviivalle niin kiva oli väistellä rekkoja kun 5-10cm loskaa joka välissä. Yhden kerran irtosi renkaat tiestä kun väistin rekkaa jolla metsäkone kyydissä, loskaliirto ihan mielenkiintoinen kyllä. No eipä tuo sen suuremmin haitannut, ratti suorassa ja painoin lisää kaasua (4wd) niin tavattiin taas asfaltti.
Tää on taas niitä aikoja kun loskaa on ajoradoilla, joskus reilustikin keskellä tai reunoilla. Loskaliirto vie autoa aivan eri tavalla käsistä kuin ns. vesiliirto. Kokemattomampi kuski on pihalla tilanteessa ja sitten auto vie kuskia. Loput luetaan onnettomuusuutisista.
 
Liittynyt
16.07.2019
Viestejä
30
Eräs Pohjois-Pohjanmaan ambulanssin miehistö teki tuossa pari päivää sitten erittäin selväksi sen, että heidän tehtävänsä on potilasturvallisuuden ja kaikkien muiden tien päällä liikkujien hengen vaarantaminen, eikä kenenkään hengen pelastaminen. Kumma kyllä palokunnan puolelta vastaavaa perseilyä ei näe käytännössä koskaan.
Palokunnan kuskit koulutetaan hälytysajoon samoin poliisit, ambulanssikuskeja ei. Näin oli asian laita ainakin vielä pari vuotta sitten, tuskin muuttunut mihinkään. Turvaväli noilla on tuntematon käsite ainakin niillä kerroilla kun on taakseni lanssi ilmaantunut. Kuorkilla kun olin liikenteessä ja lanssi ajoi pidemmän matkaa perässä niin sai aina mutkassa vilkaista peileistä että vieläkö tuo on perässä, suoralla kun ei nähnyt.

Se kännykän näplääminen ja somettaminen olisi todellakin suotavaa tehdä jossain muualla kuin liikenteessä. Toinen asia minkä todistin niin joku ei halunnut jäädä yhdistelmän taakse niin liittyi tielle tuon eteen, eikä se auto näyttänyt kiihtyvän enää tuon jälkeen kun jouduttiin himmaamaan vauhtia 80 -->50. Ajoin yhdistelmän perässä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 860
Vaikka en ymmärrä pätkääkään sitä, että edes ohitusaikeissa roikuttaisiin perässä - turvavälin päästä kun näkee paremmin ja ohitusta varten saa riittäväm nopeuseron jo omalla kaistalla - niin vielä vähemmän ymmärrän sitä, että ajetaan suurehkolla nopeuserolla takaa väli kiinni ja jäädään sitten siihen, ilman minkäänlaisia ohitusaikeita.

100 km matkalla sattui kaksi tällaista taakse. Ensimmäinen ajeli n. 20 km perässä ja vasta kun joku lähti perässäni olleesta ja minusta ohi, lähti perskärpänen tämän ohittajan perään. Sinne katosivat näkyvistä 10 metrin välillä.

Seuraava tuli ensin melkein puskuriin kiinni, sitten jäi taajaman ohi ajettaessa kauas taakse ja sitten ilmestyi nopeasti taas perääni. Itse ajelin koko ajan 84 km/h mittarinopeutta vakkarilla, eikä rajoitus muuttunut missään vaiheessa. Sitten tuli ohituskaista, eikä sankari vieläkään osoittanut mitään ohittamishaluja, vaikka väläytin vilkkua oikealle. Viimein lähti ohi kun tiputin nopeutta kuuteenkymppiin ja siirryin tien reunaan hankeen ajelemaan.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
120
Joku sankari bemarilla päätti sunnuntaina reippaassa sateessa pujotella kehä 3:lla. Vauhti nyt ei hirveä ollut mutta kyllä siinä kaikki tila ja kaistat käytettiin, liityntäkaistoista lähtien ja jos mutterikasa vain väliin mahtui niin sinne siis. Että vaikka kuski osaisi itse ajaakkin ja auto pysyy lapasessa, huonolla näkyvyydellä ja reippaalla sateella saattaa joku muu päätyä hätiköityyn ratkaisuun.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
10
Autoilijoiden käyttäytyminen suojateiden kohdalla jaksaa ihmetyttää kerta toisensa jälkeen. Niinkin selvä asia, kuin suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä. Isänpäivän kunniaksi 2 tilannetta;
Ensimmäinen kävelijän roolissa, kun Töölössä ylitin suojatietä, jonka eteen pysähtyi oikean kaistan auto antamaan tietä. Vasemman kaistan Auris jatkoi täysin hidastamatta suojatien ohi siinä kohtaa kun itse olin pysähtyneen auton keulan kohdalla suojatiellä.
Toinen tilanne samassa risteyksessä autoilijan roolissa. Muutama kävelijä lähestyy suojatietä selkeillä elkeillä ylittää tie. Minä pysähdyn antamaan tietä, mutta takanani ajanut A6 vaihtaa kaistaa ja ohittaa suojatien omien havaintojen mukaan kiihdyttäen. Myönnettäköön että teknisesti ottaen en ollut vielä pysähtynyt tässä tilanteessa, mutta miellän selkeän hidastamisen suojatien edessä aikeeksi pysähtyä väistämään suojatiellä olevia, jolloin kyseinen peliliike audikuskilta oli omiaan aiheuttamaan vaaraa suojatien mahdollisille käyttäjille.

Huomionarvoista molemmissa tapauksissa on se, että suojatien jälkeen autoilijoilla oli punaiset liikennevalot noin 100m suojatien jälkeen odottamassa molemmilla kerroilla.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
1 224
Tää on taas niitä aikoja kun loskaa on ajoradoilla, joskus reilustikin keskellä tai reunoilla. Loskaliirto vie autoa aivan eri tavalla käsistä kuin ns. vesiliirto. Kokemattomampi kuski on pihalla tilanteessa ja sitten auto vie kuskia. Loput luetaan onnettomuusuutisista.
Ja tuossa eräällä pikkutiellä, mitä tulee ajeltua, on urat yleensä mutkassa ihan vastaantulijan kaistalla kun niin paljon oiottu. Nopeutta ei paljoa ole mutta kyllä se loska herkästi vie kun on pakko sinne reunaan vetää että mahtuu kohtaamaan. Tilanteen hankaluutta lisää se että kunta ei koe ko. tien auraamista kuin korkeintaan ö-luokan prioriteettina (sama tie kuntarajan jälkeen onkin heti paremmin aurattu).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 058
Vasemman kaistan Auris jatkoi täysin hidastamatta suojatien ohi siinä kohtaa kun itse olin pysähtyneen auton keulan kohdalla suojatiellä.
Noissa tilanteissa kävelijän on aina hyvä monottaa sen auton kylkeen. Mikäli nopeus ei ole liian kova.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
344
Noissa tilanteissa kävelijän on aina hyvä monottaa sen auton kylkeen. Mikäli nopeus ei ole liian kova.
Olisko jotain spraymaalin tapaista joka kuitenkin lähtee helposti pois. Sydämentykytystä se kuskille aiheuttaisi kun ekan kerran huomaa mutta ei isompaa haittaa. Mutta kai siitäkin haitantekosyytteeen voisi saada.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 058
Olisko jotain spraymaalin tapaista joka kuitenkin lähtee helposti pois. Sydämentykytystä se kuskille aiheuttaisi kun ekan kerran huomaa mutta ei isompaa haittaa. Mutta kai siitäkin haitantekosyytteeen voisi saada.
Heijastinspray lähtee ainakin vedellä. Mutta ei sen monotuksen tarvitse kova olla, sen verran ettei tule jälkeä mutta kolahtaa ja kuski ehkä herää.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 037
Mitä helvettiä? Ei kai toisten omaisuutta tarvitse sentään alkaa vandalisoimaan?
Parempi on kopauttaa esim. nyrkillä ikkunaan tms. Tosin ohiajavaan autoon ei ehkä helppoa. Itse olen josku kopauttanut pihatieltä jalkakäytävälle syöksähtäviä autoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
10
Jos ja kun autolla on vauhtia yhtään kävelyvauhtia reippaammin, en lähtisi omia raajoja riskeeraamaan tuossa. Joskus olen läimäyttänyt kämmenellä taksin takalasiin, kun taksi rullasi kävelyvauhtia suojatien yli vaikka olin suojatiellä jo hyvän matkaa kävellyt ylitysaikeissa, mutta tosiaan hieman eri asia jos autolla on vauhtia 30km/h+.
 

outonaapuri

Pro
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 014
Noissa monotuksissa "ei jää jälkeä" ajattelu on vähän virheellistä, kun sopivasta kohtaa pellit voi painahtaa lommolle melko vähästä tai maalipinta ottaa osumaa vaikka kivestä kengänpohjassa.

En tapaa ajella muiden päälle suojateillä tai muutenkaan tahi autojen maalipinnasta kovin tarkka ole mutta jos joku alkas mun autoa potkimaan niin joutus melko tiukan keskustelun käymään.

Edit: Saako muuten pisin vittuja ajelevia fillaristeja potkia? Entäpä kävelijöitä?
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 037
Noissa monotuksissa "ei jää jälkeä" ajattelu on vähän virheellistä, kun sopivasta kohtaa pellit voi painahtaa lommolle melko vähästä tai maalipinta ottaa osumaa vaikka kivestä kengänpohjassa.

En tapaa ajella muiden päälle suojateillä tai muutenkaan tahi autojen maalipinnasta kovin tarkka ole mutta jos joku alkas mun autoa potkimaan niin joutus melko tiukan keskustelun käymään.

Edit: Saako muuten pisin vittuja ajelevia fillaristeja potkia? Entäpä kävelijöitä?
Tässä taitaa nyt olla se, että sinne peltilaatikon sisälle ei oikein saa kontaktia huutamalla tms. Pyöräilijä/kävelijä kuulee varmasti, jos perään huutaa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
634
Itse näyttelin kerran niin kuin olisin astumassa suoraan auton eteen, vaikka itseasiassa pysähdyin. Kuski hienosta meni kyyryyn ratin takana painoi lisää kaasua että ehtisi alta.:lol:


Vattu kun vatuttaa tuo limingantullin risteys. Kyltit näyttää selkeästi just ennen risteysaluetta että keskikaistalta mennään suoraan, keskustaan.
Silti sieltä risteysalueella kaikki ajaa niin kuin zombit myös torinrantaan kääntyvien oikeanpuoleiselle kaistalle.
Miten voi olla että yhdeltä kaistalta saa ilman vilkkua mennä mille kaistalle haluaa risteysalueella?

Nytkin olisi tullut kylkeen jos olisin alkanut pullikoimaan. No, ehkä kesällä kun maalataan kaistaviivat se huomataan...
 

outonaapuri

Pro
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 014
Tässä taitaa nyt olla se, että sinne peltilaatikon sisälle ei oikein saa kontaktia huutamalla tms. Pyöräilijä/kävelijä kuulee varmasti, jos perään huutaa.
Jos sä ehdit monottaa sitä autoa kylkeen niin varmaan ehdit nostaa kansainvälisen kehumismerkinkin esille
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
Edit: Saako muuten pisin vittuja ajelevia fillaristeja potkia? Entäpä kävelijöitä?
Jos joskus osuu kohdalle kävelijä joka melkein meinaa tappaa sinut, niin ehkä pieni näpäytys voi olla paikallaan.
Jos sä ehdit monottaa sitä autoa kylkeen niin varmaan ehdit nostaa kansainvälisen kehumismerkinkin esille
Jos kuski ei tajua pysähtyä silloin kun pitää, niin miten voi ajatella sellaisen ottavan vastaan mitään muutakaan näköärsykettä ympäristöstä - varsinkaan takaa tai takaviistosta.
 

outonaapuri

Pro
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 014
Jos joskus osuu kohdalle kävelijä joka melkein meinaa tappaa sinut, niin ehkä pieni näpäytys voi olla paikallaan.

Jos kuski ei tajua pysähtyä silloin kun pitää, niin miten voi ajatella sellaisen ottavan vastaan mitään muutakaan näköärsykettä ympäristöstä - varsinkaan takaa tai takaviistosta.
Fillaristeja on kyllä sattunutkin. Tyydyin huutelemaan homovittua, ei käyny mielessä ruveta survomaan vanteita solmuun.

Jos pakko on toisen autoon kajota, niin sen äänen saa tehtyä kyllä vaikka kopauttamalla rystysillä siihen ikkunaan kun toi "ei siitä jälkeä jää" kenkiminen yleensä niitä jälkiä kuitenkin jättää
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
Jos pakko on toisen autoon kajota, niin sen äänen saa tehtyä kyllä vaikka kopauttamalla rystysillä siihen ikkunaan kun toi "ei siitä jälkeä jää" kenkiminen yleensä niitä jälkiä kuitenkin jättää
No kyllähän se käsi itselläkin ensimmäisenä heilahtaa. En ole vielä yhtäkään autoa potkinut. Mutta en silti suuresti tuomitse vaikka joku tuollaistakin tekisi.
 

outonaapuri

Pro
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 014
No kyllähän se käsi itselläkin ensimmäisenä heilahtaa. En ole vielä yhtäkään autoa potkinut. Mutta en silti suuresti tuomitse vaikka joku tuollaistakin tekisi.
Et kunnioita toisten omaisuutta tai näe toisen omaisuuden vahingoittamista tuomittavana asiana vai mikä juttu?
 

outonaapuri

Pro
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 014
Henkeen tai terveyteen kohdistuva uhka menee omaisuuden suojan yli.
Jos sä potkit sitä kylkeen, se kohdistuva uhka on todennäköisesti jo mennyt ohi? Vai miten se estää tuota uhkaa toteutumasta?

Tuo logiikka on vaan siitä paska, että samalla logiikalla mä olisin täysin oikeutetusti saanut potkia ne vanteet siltä fillaristilta solmuun kun meinas ajaa mun yli. Jos nyt vaan kuitenkin jätettäs ne toisten omaisuudet rikkomatta.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 528
Noissa tilanteissa kävelijän on aina hyvä monottaa sen auton kylkeen. Mikäli nopeus ei ole liian kova.
Huonohampaiselle hyvä keino saada uusi hammasremontti :D Tosin alkuun aika kivuliasta jossei ole puudutusta päällä,,,,,,
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 379
Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että jos toisen omaisuus on turvallisuutta vaarantavaa mallia ja siihen koskemisella saavutetaan tilanteeseen parannus, on koskeminen syytä tehdä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
3 937
Parempi kävellä ongenvavan kanssa suojateiden yli. Koukussa edellä riippumassa jäinen parikiloinen turska.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 433
Jos sä potkit sitä kylkeen, se kohdistuva uhka on todennäköisesti jo mennyt ohi? Vai miten se estää tuota uhkaa toteutumasta?
Se saattaa vaikka pelastaa sen seuraavan jalankulkijan hengen seuraavalla suojatiellä.

Ja tuossahan siis vaan tapahtuu törmäys, joka johtuu siitä, että auto syyllistyy törkeään liikenteen vaarantamisen ajaessaan suojatien eteen pysähtyneen auton ohi pysähtymättä.

Kyllä sillä jalankulkijalla on oikeus juosta siitä suojatien yli jalka edellä tavalla miten sitä huvittaa, se törmäys siihen autoon on täysin sen autoilijan vika, koska siitä ei pitäisi olla menossa mitään autoa.

Haluaisin nähdä sen autoilijan, joka alkaa haastamaan kävelijää oikeuteen vahingonteosta kun kävelijä tormää autoon suojatiellä auton ylittäessä suojatietä väistämättä toisen auton pysähdyttyä päästämään kävelijän yli. Ja poliisin ja oikeuden reaktion tähän.
 
Viimeksi muokattu:

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
469
Mä ainaki ajan päälle jos mun autoa potkitaan. Ei kun hitto, sekoitin taas todellisuuden ja tekkiläiset väkivaltafantasiat kuten nämä potkijatkin.

autistinen_fantasia.jpg
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
405
Kyllähän tuollainen autoilija, joka yrittää ajaa ihmisen päälle suojatiellä, pienen monottamisen kylkeen ansaitsisi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 058
Huonohampaiselle hyvä keino saada uusi hammasremontti :D Tosin alkuun aika kivuliasta jossei ole puudutusta päällä,,,,,,
En ymmärrä:confused: Vai meinaatko että se autoilija haluaa sen liikenteen vaarantamisesta saadun sakon lisäksi tuomion pahoinpitelystä?
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 528
En ymmärrä:confused: Vai meinaatko että se autoilija haluaa sen liikenteen vaarantamisesta saadun sakon lisäksi tuomion pahoinpitelystä?
On näitäkin joskus nuoruudessa tullut nähtyä. Tuota liikenteen vaarantamista on hankala jälkeenpäin todistaa, jossei silminnäkijöitä ole jäänyt paikalle, mutta turpaanvedosta jää yleensä selvät jäljet.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 433
On näitäkin joskus nuoruudessa tullut nähtyä. Tuota liikenteen vaarantamista on hankala jälkeenpäin todistaa, jossei silminnäkijöitä ole jäänyt paikalle, mutta turpaanvedosta jää yleensä selvät jäljet.
:facepalm:

Jospa miettisit, mistä tilanteesta tässä puhuttiin:

Tilanteessa, jossa auto ohittaa suojatien eteen pysähtyneen toisen auton, on aina silminnäkijänä sen toisen auton kuski. Ja se yleensä todistaa aika mielellään sitä liikennettä vaarantanutta autoilijaa vastaan
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 528
Tilanteessa, jossa auto ohittaa suojatien eteen pysähtyneen toisen auton, on aina silminnäkijänä sen toisen auton kuski. Ja se yleensä todistaa aika mielellään sitä liikennettä vaarantanutta autoilijaa vastaan
Huoh... 1)saattaa katsoa juuri toiseen suuntaan 2) häntä ei vain kiinnosta jäädä katsomaan asian selvittelyä

Jos kukaan ei alle jää niin ruuhkatilanteessa harvaa kiinnostaa jäädä paikanpäälle, varsinkin jos siellä jotain auton potkimista tapahtuu

E: Ja tässä puhuttiin auton potkimisesta jos joku ei pysähdy suojatien eteen eikä siitä, että olisi joku jäänyt alle ja vammautunut, joka on aivan eri tilanne
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
94 925
Viestejä
1 909 802
Jäsenet
40 316
Uusin jäsen
PoXx

Hinta.fi

Ylös Bottom