Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja perusmuro, 18.10.2016.

  1. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 051
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos oikeasti pitää kiihdyttää niin kyllä se menee sinne 7000rpm tienoille ennen kuin seuraava vaihde laitetaan. Prätkällä hakkaa rajoitin vastaan sitten melkein koko ajan kun kerää niin nopeasti kierrokset ettei aina ehdi mukaan ja tehoalue on 5000 --> 8500 missä rajoitin.

    Sitä varten se rajoitin siellä on että mitään ei mene rikki vaikka kierroksia on paljon.
     
  2. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 463
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Kyllä tuo oma ainakin kiihtyy jo tarpeeksi noillakin kierroksilla:rolleyes:
     
  3. tuoppi´

    tuoppi´

    Viestejä:
    1 571
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tästä syystä normaaleille ihmisille se automaattivaihteisto olisi oikea valinta. Se ei toki auta siihen, jos kaasua ei uskalla painaa, mutta ainakin olisi oikea vaihde päällä.
     
  4. dohf

    dohf

    Viestejä:
    294
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Ihmisestähän se kiihdytys on kiinni. Itselläni on alla 100hp manuaali-Focus, ja silläkin joutuu pidättelemään, ettei aja kiihdytyksissä toisten perään. Ei sillä "pärjää" yhdellekään oikealle autolle kiihdytyksessä, mutta ainakin Oulun seudun autoilijoissa on aivan tolkuttoman paljon nysvääjiä, joille kiihdytys tarkoittaa kaasupolkimen hivelemistä pikkuvarpaalla. Joidenkin liikennekäyttäytymistä - liikennevaloista lähtöä ja ohituksia - seuratessa tulee olo kuin katsoisi hidastettua videota. Tai Zootropolis-elokuvan laiskiaisia

    [​IMG]
     
    wii4ever, mineraalimies, The Oath ja 8 muuta tykkäävät tästä.
  5. muppelo

    muppelo

    Viestejä:
    1 004
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2016
    Toisten hengen vaarantaminen. Tien päällä vänkärinä just kattelin kun premiumilla ylinopeutta meistä 3 autosta väkisin ohi kun 60t tulee vastaan. Ei pelivaraa jääny kyllä yhtään.
     
  6. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 463
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Tänään taas tuli nähtyä parikin idioottia.
    Rampilla ei PT Cruiseri kiihtynyt millään, saatiin taas liittyä satasen alueelle kuudenkympin vauhdilla.

    Samalla tiellä toiseen suuntaan tullessa joku daiju ei ollut sitonut paljun kantta kunnolla kiinni ja se oli siellä pitkin tietä palasina ja auto puoliksi kaistalla pysäytettynä kun kuski keräili silppua pois
     
  7. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    771
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Ei se Focus nyt niin laiska ole, kiihtyy 80:stä - 120:iin 9 sekunnissa. Nykyautoissa on rajoittimet kierroksille, joten sitä poljinta voi aika huoletta painaa, kunhan opettelee vaihtamisen.
     
    hkultala tykkää tästä.
  8. muppelo

    muppelo

    Viestejä:
    1 004
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2016
    Ja mukavuuden haluisille ja tumpeloille on vielä automaattikin.
     
  9. Henriquez

    Henriquez SER OMISTAJA

    Viestejä:
    779
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mutta kun sitä autoa ei jotkut "kehtaa rääkätä" :facepalm: Pelkäävät että moottori hajoaa.

    Autot tykkää kun niille antaa välillä leipää ihan kunnolla voin kanssa :drool:
     
    -Terppa- tykkää tästä.
  10. Mulqvist

    Mulqvist

    Viestejä:
    99
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2017
    Automaattivaihteistojen yleistyessä voi tulla sellainenkin ilmiö ettei uskalleta painaa kaasua kovinkaan reippaasti, ettei aski vain vaihda pienempää ja 1.äkänen karkaa käsistä.
     
  11. MIndye

    MIndye

    Viestejä:
    57
    Rekisteröitynyt:
    30.11.2018
    Ihmiset jotka eivät tiedä oman autonsa mittoja. Pikkutiellä tulee vastaan Nissan Cumqvat, 30kmh rajoitus ja silti pitää pudottaa vauhti ihan nollaan, ajaa oma rengas 5cm päässä kanttarista ja sen vieressä olevasta kävelytiestä kun toisella on vähintään 0,5m toisella puolella olevaan viivaan. Viivan jälkeen vielä toisen puolimetriä oleva asfalttipiennar. Katsastuksissa tulisi ottaa pakolliseksi, että ihmise ajavat autonsa itse sisään ja nostimelle, tippuisi yli puolet kuskeista pois kun pudottaisivat auton mahalleen nostimen metallille ja joutuisivat olemaan hetken ilman.
     
    wii4ever, solidton ja hkultala tykkäävät tästä.
  12. muppelo

    muppelo

    Viestejä:
    1 004
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2016
    Parhaimmillaan toi tarkoittaa sitä että väännätetään hiton pienillä kierroksilla kun ei haluta "rääkätä".
     
    wii4ever, Super Hessu, Henriquez ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  13. axxu

    axxu

    Viestejä:
    459
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Lisäksi vielä turvallisuusriski jos kaasu ei ole vuosikausiin käynyt pohjassa asti. Saattaa jäädä vaijeri jumiin kun sen sitten joku kerta sinne pohjaan survaseekin.
     
    hkultala tykkää tästä.
  14. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 226
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Onkohan missään tämän vuosikymmenen autossa enää kaasuvaijeria. Vuosituhannen alussahan niitä vielä oli.

    edit. Voihan tietysti se itse läppä periaatteessa jumittua, jos se ei ole vuosiin käynyt toisessa ääriasennossa.
     
  15. axxu

    axxu

    Viestejä:
    459
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Vanhempien -04 avensiksessa ainakin vielä on jossa yllämainittu skenaario tapahtuikin. Ja jos autojen keski-ikä suomessa huinii siellä 15v paikkeilla niin kai niitä aika paljon vielä vaijerillisia on.
     
  16. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 226
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Siellä taitaa olla tehokas avensis:D Toyota taisi käyttää vaijeria aika pitkään. Vastaavanikäisessä kansanauto golfissa (iv) taas on sähköinen kaasupoljin ja autokannan keski-ikä on muuten 12,1 vuotta;)
     
  17. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 463
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Menee vähän samaan; tuli 9-tiellä leveä kuljetus vastaan (itse asiassa 2x 3 autoa), edellä ajavan (pienempi auto kuin minulla) oli aivan pakko niiden kohdalla hidastaa alle viiteenkymppiin. Kai se pelkäsi että kolahtaa jos ajaa liian kovaa, vaikka ajeli jo niin pientareen puolella kun mahdollista. Ja kuljetukset eivät olleet mitenkään superleveitä eli omalla kaistalla riitti kun ajoi oikeaa reunaa mutta kuitenkin viivan sisäpuolella.
     
  18. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 377
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Tuossa viime kesänä 8-tiellä tuli vastaan saattoautolla varustettu leveä kuljetus. Menihän se vähän keskiviivan yli, mutta ei missään nimessä täyttänyt koko tietä. Saattoauton kuskilla ei tainnut olla ihan tilallinen hahmotuskyky iskussa tai sitten oli virkaintoinen tapaus, sillä sopivasti sivuun, hieman oikea rengas pientarelle siirryttyäni, saattoauto vaihtoi aggressiivisesti keskeltä tietä kokonaan vastatulijoiden kaistalle, vilkutteli pitkiä ja pakotti pientareen puolelle.

    Luulisi, että tuohon hommaan olisi jonkinsorttiset pääsyvaatimukset :confused2:
     
  19. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    2 007
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei kuulu saattoauton tehtäviin arvioida kuinka tuuhio olet. Siitä syystä turvamarginaali.
     
  20. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 377
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    On kuitenkin ainoa tapaus, joka noin on alkanut riehumaan. Kaikki muut ovat ajaneet tasaisesti sillä leveydellä, jonka ovat katsoneet riittäväksi kuljetuksen ohittamiseksi.
     
  21. Jarkki86

    Jarkki86

    Viestejä:
    360
    Rekisteröitynyt:
    15.09.2018
    Minulle on myös sattunut muutaman kerran noita innokkaita saattoautoja.

    Tuli vähän sellainen "mitä vittua" tunne kun omasta mielestä olin jo vetänyt tiensivuun ja laskenut vauhdin lähes nollaan.
     
  22. arska638

    arska638

    Viestejä:
    184
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuo on niin moottorista kiinni. Omassa katiskassa kun on 2.5l matalapaineturbo jossa on vielä kummallakin nokalla VVT niin se vetää melkein kuin diesel jo alakierroksilta alkaen. Toki kun polkasee kickdowniin saakka niin kyllähän tuokin rakkine mylvähtää ja lähtee ns. huolella, mutta sille on yllättävän harvoin tarvetta.

    Vaihteen päälle saaminen on ainakin Oulussa se suurempi ongelma, kuin kaasujalan löytäminen. Tuo laiskiainen on supernopea leimaismen käytössä siihen verratuna.

    Sitten on vielä nämä kaikenlaiset taloudellisen ajon opettajat, jotka haluavat jättää 10+ autoa punaisiin nuolivaloihin käymään tyhjäkäyntiä sen takia, että yksi auto saapi himmailla "nollakulutuksella" vihreisiin.
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2019
  23. Henriquez

    Henriquez SER OMISTAJA

    Viestejä:
    779
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Jep. Kuulo alkaa olemaan heikko etc. Ajetaan kuin warrea konsanaan. Joillakin se ymmärrys auton toiminnasta on hyvin rajallinen. Ei siinä eihän siitä tarvitse kaikkea ymmärtääkkään, kuhan edes perusasioihin tutustuu omassa koslassaan. Kuinka moni muuten on lukenut autonsa käyttöohjekirjan?

    Kerran/pari olen oman emännän lisäksi törmännyt naiseen, joka on tietoinen kunnolla oman autonsa ominaisuuksista ja erikoisuuksista. Väheksymättä naisia sen enempää kuin miehiäkään. :tup:
     
  24. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    5 325
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Vaikka moottori kuinka vääntäisi maksimiiväännöllä jo alhaalla niin teho ja pyörille tuleva vääntö on silti paljon suurempi pienellä vaihteella suurilla kierroksilla kuin suurella vaihteella pienillä kierroksilla.

    Teho skaalautuu kierrosten mukaan, ja vaihdelaatikko kertoo renkaille tulevan väännön.
     
    Luukkonen ja Tommy Goldfish tykkäävät tästä.
  25. arska638

    arska638

    Viestejä:
    184
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No onhan tuossa Geartronicissa toki manuaalimoodi myös, mutta harvoin sille on tarvetta kiihtyvyyden lisäämiseksi. Yleensä automatiikka päällä on ns. arkikäytössä kiihtyvyys riittänyt sen verran hyvin, että enemmän ottaa päähän muitten kuppaaminen. Erikoistilanteet sitten asia erikseen, kuten esmes jonkun kaivinkoneen tai pyöräkuormaajan taakse jumiin jääminen, kun 20-40 km/h vauhdissa pintakaasulla automatiikka pitää aika isoa vaihdetta pesässä, ja ehtii vähän huonosti mukaan kun pitää todella nopeasti reagoida. Sillon tulee vaihdettua manuaalimoodiin ja pudotettua ainakin pykälän verran pienemmälle, kun näyttää siltä että ohituspaikka on aukeamassa.
     
    Viimeksi muokattu: 21.07.2019
  26. aapelih

    aapelih

    Viestejä:
    227
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En muista kuin yhden vehkeen, jonka eteneminen on oikeasti liikenteen seassa ollut huippusuorituskyvyn rajoittama: Vm. -96 iso 308 Sprinter, joka oli lastattu Nordkapp-reissua varten yhdeksällä kaverilla ja rapian viikon tavaroilla, ml. esimerkiksi PJ-teltta polttopuineen.

    Tuolla korilla ja kuormalla reilut 600 tkm rullattu vapari-OM601 (79 hv/152 Nm) ei jaksanut siivittää ratsua ihan satasen huippunopeuteen, mutta nollasta yhdeksäänkymppiin kellotettiin n. puolitoista minuuttia :rofl:. Oli melko mielenkiintoinen kokemus tuolla mäkisemmässä maastossa, harvemmin on tarvinnut tarjota maantiellä kakkosta pesään :vihellys:.

    Kaikilla omilla autoillani (66 kW bensasta 100 kW turbodiisseliin) olen päässyt ongelmitta liikkumaan virran mukana ja vähintään 95% liikkeellelähdöstä kaasun pohjaan tälläämällä olisin törmännyt edessä ajavaan. Tai kääntäen jonon etummaisena lähtiessä "jalka syylärissä", harva takanatulija "pysyy perässä".

    Ohitellessa enemmästä voimasta olisi toki iloa, mutta vielä ei ole niin kovaa kiirettä pitänyt, että haluaisin maksaa ekstraa jokaisen auton kulun muodossa mahdollisuudesta puikata vaikkapa kolmanneksen lyhyemmästä välistä ohitse. Ja aika moni muu on oletettavasti samoilla linjoilla, jos keskimääräisen uuden auton teho vielä tänäkin päivänä on siellä 130 hv hujakoilla.

    Toki ketjun aiheeseen liittyen tänään liityin reiluun alamäkeen viettävältä rampilta kymmenisen vuotta tuoreemman Superbin perässä sataseen rajoitetulle motarille. Onneksi oli rauhallisempi hetki päätiellä, sillä skeidaa ohjastanut kolme-neljäkymppinen mieskuski sai kelattua melkein 70 km/h vauhtia vaihtaessaan jo kaistaa :facepalm:. Tuon perässä rampilla jopa 100 kW bensasitikkaa sai pidätellä peräänajolta :rofl:.
     
    baggio, arska638 ja David ":DA" Imodium tykkäävät tästä.
  27. arska638

    arska638

    Viestejä:
    184
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei kun päin vastoin, naapurin pappa kun aikoinaan ehti siihen ikään, että kuulo alkoi heikentyä, niin voi jukoliste miten se Lada saikaan ns. saapasta joka vaihteella.
    Ja sekin on tullut kerran havaittua, että kun papparaisella kuulo on riittävän huono, painetaan kaasu kaupan parkkiksella pohjaan ja kytkimellä säädetään vauhti. Auton ympärillä leijui sen verran vankasti imelä pakkasnesteen tuoksu, että ilmeisesti tekniikka oli jo melko lailla päälle hakkaavasta kierrosrajoittimesta huolimatta ehtinyt kipeää ottamaan.
     
  28. arska638

    arska638

    Viestejä:
    184
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ford Transit paku (tarkempaa mallia en nyt yhtäkkiä muista), perässä trailerin päällä Volvo 850. Transitin "vaihda isommalle" ilmoitin ei ilmeisesti tajunnut mitään todellisesta kuormasta, tuntui että paikat putoaa hampaista ja katiskasta loppuu veto saman tien jos sitä noudattaen vaihtoi isommalle. Oli muuten aika jännittävä yhdistelmä ajaa Järvi-Suomen mäkistä maastoa poikkisuuntaan, ikäpäivänä ole aiemmin joutunut yhtä paljon punomaan manuaalin keppiä. Taustapeilistä katsoen tilanteeseen olisi välillä jo melkein sopinut Convoy-leffan musiikki, mutta onneksi oli aina paikoitellen tilaisuus pysähtyä päästämään "raivopäät" ohi.
     
  29. IntelMasterRace

    IntelMasterRace

    Viestejä:
    60
    Rekisteröitynyt:
    07.03.2019
    Hitaiden vehkeiden listaan voidaan lisätä puolustusvoimien väreissä menevät autot. Tuntuivat olevan melkoinen punainen viiri, vaikka ajettais rajotinta vasten. Tai sitten lähdetään ohittelemaan hullun lailla sitä 20 auton letkaa, josta ei varmasti pääse kaikista ohi.
     
    emviiex ja Rensu tykkäävät tästä.
  30. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 377
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Meillä ainakin oli ohjeena armeijassa pitää vähintään 300 metrin välit letkassa ajettaessa. Samaa soisi muunkin hitaan liikenteen soveltavan. Tällöin pystyy helposti ohittamaan yhden kerrallaan.

    Hitaita autot kyllä olivat. Masi alkoi täristämään yli 70 km/h nopeuksissa varsin ikävästi ja joku Mersun pakettiauton rungon päälle rakennettu, 100 hv moottorilla varustettu, yli 3 tonnia painanut ambulanssi ei meinannut jaksaa pienempiinkään ylämäkiin ylläpitää nopeutta.
     
  31. Mawerick

    Mawerick

    Viestejä:
    526
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei välttämättä edes kovin paljoa hitaamman. Esimerkiksi moottoripyörät ajavat usein letkassa hiljempaa kuin rajoitus on, sanotaan nyt vaikka kahdeksaakymppiä satasen alueella. Neljäkin pyörää vie jo aika pitkän matkan tiellä vaikka lomittain ajaisivatkin, eikä niitä voi ohittaa kovinkaan helposti. Pidemmät letkat ovat vielä paljon ongelmallisempia ja jostain syystä mopoilijoilla ei tunnu olevan tapana jättää letkaan säännöllisiä suurempia välejä, joihin ohittaja mahtuisi turvallisesti palaamaan. Lisäksi tuntuvat vielä ottavan itseensä jos joku uskaltaakin yrittää ohi.
     
    typer tykkää tästä.
  32. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 743
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Tähän istuu empiiriset havainnot helvetin huonosti Toyota Priuksen osalta. Olen tullut siihen tulokseen, että tajuissaan olevien osuus Prius -kuskeista on alle 10%.

    Lähes aina Prius tekee jotain järjettömän typerää joka aiheuttaa harmia ja/tai haittaa muille. Harmi ja typeryys on erilaista kuin bemarikuskeilla toki, yleensä Prius arpoo risteyksissä, valoissa, ajaa alinopeutta tms.
     
    arix tykkää tästä.
  33. typer

    typer

    Viestejä:
    115
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Hah, just tänään tulin kohti himaa pitkin vt-11:sta Porin suuntaan Tampereelta. Pitkä letka edessä, jatkuvaa jarruvaloshowia ja satasen tiellä kaikkea noin 65-95 km/h välillä. Johtajana Prius, oisko sit ollut joku eco-mode ym joka ei jaksa esim vakkarilla nousta mäkiä ym.
     
  34. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 743
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    ^ Jep, siinä kun on Priuksen takana joku kuulokkeet päässä ajava apina, joku vanhus, Octavia TDI, Kia tms niin siinähän jono vain kasvaa kaikkien riemuksi. :D
     
  35. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 328
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onneksi tolla tiellä pääsee kaikesta ohi vaikka vakkari päälläkin kun on niin suoraa tietä ja liikenne useimmiten maltillista.

    Joka kerta kuitenkin ohitettavat lasketaan tuolla välillä kahden käden sormilla (vähintään).
     
  36. arska638

    arska638

    Viestejä:
    184
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Polttomoottorin käyntiin pörähtämistä pitää Priuksen kanssa ilmeisesti varoa viimeiseen saakka. Säästöä vartenhan se hybridi on ostettu.
     
    emviiex tykkää tästä.
  37. arska638

    arska638

    Viestejä:
    184
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eihän tuohon tarvita edes Priusta, ihan muuten vain kunnon bensansäästäjä saa jo aikaan pumppaamisen. Kaasua ei saa lisätä ylämäkeen eikä vähentää alamäkeen, kun se lisää kulutusta. Vakkarin käyttö on näiden tapauksien mielestä sitten se viimeinen virhe.
     
  38. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 377
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Eilen oli erikoinen ohittamisen estäjä liikenteessä. Ajeli pitkät pätkät alle 80 km/h, mutta kun lähdin ohittamaan, nopeus kasvoi välittömästi. Luovuin ohitusyrityksestä hitaan heräämisen ja laiskan lähdön johdosta, ja edessä ollut katosi näkyvistä. Jonkun kilometrin jälkeen rajoitus nousi 100 km:iin/h ja taas sieltä tultiin perä edellä vastaan.

    Sama homma toistui kohta: en ehtinyt edes vaihtaa kaistaa, vaan vain ottaa vauhtia ohitukseen, kun edellä ollut alkoi loittonemaan. Tällä kertaa oli tosin muita hitaampia edessä, joten reipasta vauhtia ei kestänyt kauaa. Nämä muut ohitettuani estäjä jäi niiden taakse ajelemaan.
     
  39. Thug

    Thug

    Viestejä:
    224
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Noi on kyllä käsittämättömiä. itelläkin tulee muutama vastaava mieleen.
     
  40. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    887
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kummallisia nämä erot valmistajien välillä. Mazdan tiukin asetus on sellainen, että yleensä motarilla edellä ajava jää tukkimaan vasenta kaistaa, kun ei ymmärrä minun haluavan ohi. Kaasulla pitää mennä lähemmäs, että saa latua.
     
  41. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    887
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Joskus aikani tällaista katselin, kunnes tuli pitkä tila ohittaa ainakin puolet letkasta. Aika varoen sai sinne jonon keskelle lipua, kun ei meinannut tulla tilaa millään. Vasta kun oli ihan pakko, jäi sen verran tilaa, etten ketään kolannut. Tai sitten katsoivat, että "hyvinhän tuohon mahtuu, mitä se autoilija arkailee, täällä mitään turvavälejä..."

    edit:
    Porukassa oli pyöriä ainakin selvästi yli 20 kpl.
     
  42. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    567
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Bemarissa on oikeaoppiset etäisyydet, eli aivan liian lähellä :D
     
  43. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 900
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kuulostaa joko kevytmoottoripyöriltä tai sitten HD-porukan hommilta. Ensimmäiset eivät välttämättä pysty parempaan kun ei vaan kulje ja jälkimmäisillä on paikoin vähän liiankin ylpeä ja erikoinen maailmankatsomus. :D

    En ole ainakaan itse koskaan sellaisessa MP-porukassa ajanut, joka ajaisi rajoituksia hiljempaa, tai ylipäätään tukkona kenellekään. Joku järjestetty kulkue voi sitten olla eri asia.
     
  44. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    887
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kyllä ne ainakin omalla kohdalla ovat olleet näitä liivityyppejä. Erikoinen maailmankatsomus osui kohdalleen, jos ko. porukkaa siten haluaa luonnehtia :D

    Kevariporukoita harvemmin maantiellä tapaa, mutta yleensä ne ymmärtävät omien kulkineiden rajoittuneisuuden ja ajavat siten, että väliin mahtuu henkilöautolla. Muutenkin jos kevareilla perseillään, se omien havaintojen perusteella ei tapahdu maanteillä, ainakaan henkilöautojen läheisyydessä.
     
  45. sf78

    sf78

    Viestejä:
    320
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    No kyllä! Yks tämmönen vatipää lähti kerran lyhyistä liikennevaloista lirutellen niin, että punaiset vaihtui päälle kesken risteyksen ja sen edellä ehti 2 autoa mennä reilusti risteyksen yli meitsin jäädessä tämän tipan heruttajan kanssa siihen hieromaan, että pysäköidäänkö tähän vai vieläkö mennään? Oli pakko painaa torvea, että älä nyt saatana tähän jää ja se rupes vielä puimaan nyrkkiä kun joutui nostamaan nopeutta.
     
    Tarnado tykkää tästä.
  46. Taika-Jim

    Taika-Jim

    Viestejä:
    1 026
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Vähän ehkä OT, mutta prätkät yhdessä jonossa on pahinta autoilijalle, että (meille) prätkähiirille. Se F1 tyylinen lähtöruudukko-ajotapa on hyvä, letka ei pitene liikaa, ja kukaan autoilija ei sneikkaa väliin metrin päähän kääntyäkseen seuraavasta motarin liittymästä oikealle. Ja autoilijoiden ohitukset on parempia, ei niistetä eturengasta vain puolittain vastaantulijan kaistalla ajaen.

    Muutenkin tuo autoilijoiden mopojen huomiointi, ei katota peileihin, sivulle tai ylipäätään minnekkään. Tööttö kun on nuhasen sorsan luokkaa, niin se rajoittimeen kierrätys yleensä tulkitaan vähintään vittuiluksi. Vaikka auto olisi tullut kolmion takaa eteen.
     
    rane58 tykkää tästä.
  47. Ihmemies

    Ihmemies

    Viestejä:
    598
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Tää suoritus uutisen perusteella: Heinolassa kolmen ajoneuvon kolari, 15 ihmistä osallisena

    Äkkiseltään tilanteesta saa sellaisen mielikuvan, että on sanomalehden paksuisilla turvaväleillä ajettu suoralla tiellä keskellä päivää, ja joku on vähän liian myöhään tajunnut että ei vittu mun pitikin tosta kääntyä -> autot ruttuun. Sentään ei ketään kuollut. Normaaleilla turvaväleillä kyllä pitäisi tietä seuraavan ihmisen ehtiä himmaamaan, jos edessä oleva hidastaa. Mitä jos olisi hirvi hypännyt eteen, silloin olisi ollut koko letka rutussa kun ensimmäinen olisi tosissaan joutunut jarruttamaan?
     
    tom_gore tykkää tästä.
  48. Sotanorsu

    Sotanorsu

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    24.05.2017
    Ei se vilkun ajoissakaan laittaminen aina tunnu vaikuttavan mihinkään. Kertan aikoinaan talvella olin pikkutielle kääntymässä 80 rajoituksella vasemmalle. Tiedän että siinä on todella liukasta talvisin ja laitan vilkun ainakin 100 metriä ennen käännöstä päälle. Vastaan tulee auto, joten joudun pysähtymään. Takanani ajava auto ajoi tästä huolimatta lähes täydellä vauhdilla hankeen. Tie on tuolla osuudella lähes kilometrin verran pelkkää suoraa.
     
    Warra tykkää tästä.
  49. Taika-Jim

    Taika-Jim

    Viestejä:
    1 026
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    sadan metrin matkalla 80 alueella vilkku kerkee välkkymään ehkä kolme kertaa?
     
    Zyrppa tykkää tästä.
  50. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 472
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Jos se ei riitä niin ei riitä kuusikaan kertaa. Sen verran pää jäässä on takanoleva ajanut.