Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 889
Ajelin n. 5 km moottoritietä tänään, ja siinä muutaman minuutin aikana taakse ehti kaksi pälliä. Heti tielle liityttyäni lähdin ohittamaan n. 10 auton letkaa, joka ajeli rekan takana. Juuri kun olin viimeisen vierellä, taakse oli ehtinyt mersukuski autonmitan päähän. Jos olisi odotellut 5 sekuntia, olisin ollut jo poissa edestä.

Tieltä poistuessa taas joku tuli odottelemaan auton mitan päähän, että siirryn poistumiskaistalle. Tien vapauduttua kiihdytti vielä edellä ajaneeni taakse ja kulmaa hipoen keksi vihdoin siirtyä tyhjälle vasemmalle kaistalle.
Motarilla perseessä roikkujat on kusipäitä, toki siihen voi vaikuttaa itse ja ajaa oikeasti sitä suurinta sallittua siellä vasemmalla kaistalla eikä mittarin mukaan 120km/h mikä on helposti todellista 110km/h.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 775
Motarilla perseessä roikkujat on kusipäitä, toki siihen voi vaikuttaa itse ja ajaa oikeasti sitä suurinta sallittua siellä vasemmalla kaistalla eikä mittarin mukaan 120km/h mikä on helposti todellista 110km/h.
GPS näytti nopeudeksi oikealla kaistalla 122 km/h, ja vasemmalla hitusen lisää, kiitos kysymästä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 198
Ei varsinaisesti ärsytä, mutta tällä viikolla olen nähnyt kaksi autoa mistä on irronnut rengas kesken ajon. Melkoisia sankareita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
121
Helposti jää kesärenkaiden vaihdon jälkeen pulttien kiristys suorittamtta jos ei sitä ole erityisesti muistutettu. Ja jää sittenkin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 479
Rengasliikkeen jäljiltä on kyllä kahdesti löytynyt löysä pultti.

E: toisaalta 5 x 4 pulttia 2 kertaa vuodessa kahteen autoon, vajaan pari kymmenen vuoden ajan + huoltotoimelliset renkaan irroitukset. Yht. n. 2000 pultin avausta ja kiinnitystä. Kaksi löysää. En nyt ihan loppuun asti jaksa laskea, mutta tuo 99.9% vaikuttaa aika asialliselta arviolta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
121
Se 0.01 päätyykin sitten otsikoihin. Enpä itsekään ole viitsinyt niitä aina kiristellä mutta kuitenkin aina silloin tällöin :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 849
En oo missään muussa tapauksessa jälkikiristänyt paitsi ennen rata-ajoa tsekannut kireyden ja aina ovat olleet siinä momentissa mihin alunperin vedin. Alumiinivanteita viimeset 5 vuotta eikä silti ongelmia. Pesen alta otetut vanteet ennen varastointia ja rasvailen talvea vasten pylränmuttereiden kierteet että aukeaa vaivattomasti.

Jos alunalkujaan tekee huolella niin en keksi miten tossa voi homman kusta.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 811
Se 0.01 päätyykin sitten otsikoihin. Enpä itsekään ole viitsinyt niitä aina kiristellä mutta kuitenkin aina silloin tällöin :)
Onhan se toki näinkin. Ja jos ei lööppeihin saakka, niin vähintään vakuutusyhtiön tiskille.

Jälkikiristys on oikeasti tarpeen vain aniharvoissa tilanteissa, mutta vaiva on pieni, joten toki se on hyvä silti tehdä, kun etukäteen ei välttämättä tiedä tilannetta omien vanteiden tapauksessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 198
Helposti jää kesärenkaiden vaihdon jälkeen pulttien kiristys suorittamtta jos ei sitä ole erityisesti muistutettu. Ja jää sittenkin.
Eipä nuo ole irronneet vaikka jälkikiristystä en ole tehnyt. Rengasliikkeen jälkeen pitäisi tarkistaa lähteekö ne vielä auki, viimeksi teki tiukkaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
919
Eilen oli ihan loistava sää, mutta ainoastaan tuulenpuuskien takia moni päätti ajaa alle nopeusrajoituksen. Motarin vasen kaista pumppasi jatkuvasti 100-130 väliä ja hiljaisemmalla maantiellä ajeltiin lähes talvirajoituksia. Muutama laiton ohitus piti suorittaa kun ei pää kestänyt jurnuttaa puskurissa kiinni 90@100 ohituskieltoalueella :mad:
 

outonaapuri

Pro
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 994
En tiiä millanen tuuli siellä on ollut, mutta sopivanlaista kippoa tollanen reipas tuuli kyllä heiluttelee ihan kivasti peltoaukeilla jne. Siinä mielessä vähän ymmärrän jos arempaa kuskia jännittää.

Renkaiden jälkikiristelyyn sanoisin että kannattaa, itselle on kerran löystyneet ihan momenttiavaimella kiristelyn jälkeen ja voin sanoa että vituttaa jo ilman renkaan irtoamistakin :btooth:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
546
Eilen oli ihan loistava sää, mutta ainoastaan tuulenpuuskien takia moni päätti ajaa alle nopeusrajoituksen. Motarin vasen kaista pumppasi jatkuvasti 100-130 väliä ja hiljaisemmalla maantiellä ajeltiin lähes talvirajoituksia. Muutama laiton ohitus piti suorittaa kun ei pää kestänyt jurnuttaa puskurissa kiinni 90@100 ohituskieltoalueella :mad:
Tuo ohituskieltoalueella ohittaminen on ehdottomasti otsikon mukaista käytössä. Kiva kun jostain näköesteen takaa tulee joku vastaan omalla kaistalla ja saa oikeasti pelätä että kohta osuu ja lähtee henki.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 775
Muutama laiton ohitus piti suorittaa kun ei pää kestänyt jurnuttaa puskurissa kiinni 90@100 ohituskieltoalueella :mad:
Mitäpä jos ajelisit 4 sekunnin turvavälin päässä 90@100 km/h rajoituksella ja olisit vaarantamatta sekä vastaantulijoita että ohitettavia, tai jättäisit ajamisen niille, joiden pää kestää muutaman minuutin viivytyksiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 198
Tuo ohituskieltoalueella ohittaminen on ehdottomasti otsikon mukaista käytössä. Kiva kun jostain näköesteen takaa tulee joku vastaan omalla kaistalla ja saa oikeasti pelätä että kohta osuu ja lähtee henki.
On niitä sellaisissakin paikoissa ettei ohittaminen aiheuta vaaraa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
316
Traktorikuski tullut valtatielle keskikaide alueelle ja ei voi vetää tiensivuun, plus 100 metriä tieltä menee vanha tie samaan suuntaan......
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 216
Onhan se toki näinkin. Ja jos ei lööppeihin saakka, niin vähintään vakuutusyhtiön tiskille.

Jälkikiristys on oikeasti tarpeen vain aniharvoissa tilanteissa, mutta vaiva on pieni, joten toki se on hyvä silti tehdä, kun etukäteen ei välttämättä tiedä tilannetta omien vanteiden tapauksessa.
Tai nyt ainakin sormin kokeilee ovatko löysässä, on joskus tullut irroittettua vanne ihan tahallaan löysyttämällä pulttejä ja sitten koulun asvaltti pihalle tiukkaa ympyrää ajamaan jotta vanne irtoaa. Nuoret katsoivat mitä ihmettä toi tuossa touhuaa :), mutta homma toimi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 974
Se merkki on enimmäisnopeus. Rekat pois motareilta?
No mielellään jos vain olisi mahdollista. Tai sitten oma kaista hitaille.
Ai että sitten kun ne kevyt autot ilmestyy liikenteeseen.

Ja toisekseen lakikin vaatii että hitaamman on annettava tietä.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
903
No mielellään jos vain olisi mahdollista. Tai sitten oma kaista hitaille.
Ai että sitten kun ne kevyt autot ilmestyy liikenteeseen.

Ja toisekseen lakikin vaatii että hitaamman on annettava tietä.
HItaamman annettava tietä? Toi oliki ihan uus laki mulle:D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 198
No mielellään jos vain olisi mahdollista. Tai sitten oma kaista hitaille.
Ai että sitten kun ne kevyt autot ilmestyy liikenteeseen.

Ja toisekseen lakikin vaatii että hitaamman on annettava tietä.
Moottoritiellä on kaista hitaammin ajaville?

Tuo tienanto koskee hitaita ajoneuvoja.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
468
Ei varsinaisesti ärsytä, mutta tällä viikolla olen nähnyt kaksi autoa mistä on irronnut rengas kesken ajon. Melkoisia sankareita.
Olen kerran motarilla törmännyt jouseen kun jostain Mersusta oli koko eturipustus mennyt rikki kesken ajon ja siellä sitten pyöri osia tiellä, onneksi oli maasturi alla niin se jousi ei tehnyt mitään vahinkoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
580
HItaamman annettava tietä? Toi oliki ihan uus laki mulle:D
Vähän hassusti muotoiltu mutta tosiaan, tieliikennelaissa sanotaan, että selvästi muuta liikennettä hitaammin ajavan on helpotettava ohittamista esim. ajamalla hetkellisesti pientareella yms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 498
Vähän hassusti muotoiltu mutta tosiaan, tieliikennelaissa sanotaan, että selvästi muuta liikennettä hitaammin ajavan on helpotettava ohittamista esim. ajamalla hetkellisesti pientareella yms.
Muistaakseni tuollainen luki jossakin uutisessa, joka koski tulevaa tieliikennelakia. Taisi olla samassa uutisessa asiaa pyöräilijöiden väistämisvelvollisuuksien muuttumisesta. Onko tuo muka jo nyt voimassa?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 974
HItaamman annettava tietä? Toi oliki ihan uus laki mulle:D
33 §
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

Ohittavalla ajoneuvolla on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon tai jalankulkijaan ja muutenkin huolehdittava, että ohitus ei vaaranna turvallisuutta.

Ajoneuvolla, jota ohitetaan vastaantulevan liikenteen puolelta vasemmalta, on ajettava niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista. Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta.

Muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi tarvittaessa vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Ajoneuvolla saa tällöin tilapäisesti ajaa pientareella, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä estä tarpeettomasti muuta liikennettä.
3 §
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata. Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.
Viittasin näihin.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
336
Jos motarilla ajaa 25-30km/h alle rajoituksen, niin sillon ei pitäisi olla mitään adiaa ohituskaistalle ennen kuin siellä on semmonen rako, ettei rajoituksen mukaan ajavat joudu hidastamaan.

Kaikilla ajoneuvoilla ei toki saa 120km/h, mutta kun välillä näkee uudenkarheita mersujakin ohittelemassa rekkoja 95km/h 120 alueella. Jos ihan oikeasti ei tunne tarvetta ajaa yli satasta, niin voisko sitten ajaa sitä 80km/h niiden hitaampien kanssa ohituskaistan tukkimisen sijaan?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 640
Elämänsä sankarit, joiden on pakko ohittaa viime tingassa ja ohituksen jäleen kääntyä seuraavasta liittymästä pois. Jostain syystä tätä käytöstä näkee useimmiten Baijerin suunnasta tulevilla merkeillä ja Audisteilla. Jopa parjattua Skodan RS-mallistoa ajavat eivät näin tee. Tai sitten selitys on Turku.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 077
Miks pitäis jarruttaa kauan ennen liittymää sen takia että siinä joku maleksii, sen sijaan että voi esim vakkari päällä ohittaa sujuvasti vielä ennen liittymää?
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 811
Elämänsä sankarit, joiden on pakko ohittaa viime tingassa ja ohituksen jäleen kääntyä seuraavasta liittymästä pois. Jostain syystä tätä käytöstä näkee useimmiten Baijerin suunnasta tulevilla merkeillä ja Audisteilla. Jopa parjattua Skodan RS-mallistoa ajavat eivät näin tee. Tai sitten selitys on Turku.
Selitys voi olla joskus myös kehno navigaattori, joka ilmoittaa kääntymistarpeesta liian myöhään.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 640
Selitys voi olla joskus myös kehno navigaattori, joka ilmoittaa kääntymistarpeesta liian myöhään.
Hyvä huomio, en tullut tuota itse ajatelleeksikaan. Nuo autojen omat navit kun eivät käytettävyydessään yleensä ole mitään valioita millään osa-alueella.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 775
Miks pitäis jarruttaa kauan ennen liittymää sen takia että siinä joku maleksii, sen sijaan että voi esim vakkari päällä ohittaa sujuvasti vielä ennen liittymää?
Avainsana on "sujuvasti". On varsin eri asia tulla 150 lasissa vasemmalta puskureita hipoen ohi ja jatkaa sulkualueen yli ramppiin, kuin jatkaa matkavauhtia ohi, palata sopivan välimatkan päässä ohitetun eteen ja jatkaa siitä heti poistumiskaistalle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
577
Elämänsä sankarit, joiden on pakko ohittaa viime tingassa ja ohituksen jäleen kääntyä seuraavasta liittymästä pois. Jostain syystä tätä käytöstä näkee useimmiten Baijerin suunnasta tulevilla merkeillä ja Audisteilla. Jopa parjattua Skodan RS-mallistoa ajavat eivät näin tee. Tai sitten selitys on Turku.
Tuntemattomilla teillä kun ajelee (varsinkin ilman navia) niin kyllä näitä välillä itsellekin sattuu. Onhan se hieman noloa ohittaa, vetää heti eteen ja siitä rampille kun tajuaa että tuostahan se jo lähtee. Ei kuitenkaan viitsisi junnata kaksikaistaisella tiellä vaikka 85km/h satasen alueella kun matkaa rampille saattaa olla useampikin kilometri mutta ei ole ihan varma.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 811
Tuntemattomilla teillä kun ajelee (varsinkin ilman navia) niin kyllä näitä välillä itsellekin sattuu. Onhan se hieman noloa ohittaa, vetää heti eteen ja siitä rampille kun tajuaa että tuostahan se jo lähtee. Ei kuitenkaan viitsisi junnata kaksikaistaisella tiellä vaikka 85km/h satasen alueella kun matkaa rampille saattaa olla useampikin kilometri mutta ei ole ihan varma.
Näin se juuri monesti menee, joko navin heikkouden, tai muuten vain tuntemattoman alueen vuoksi ja lopputuloksena päätyy jonkun kansalliskyttääjän "bad drivers of finland" youtube -kanavalle. :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
919
Mitäpä jos ajelisit 4 sekunnin turvavälin päässä 90@100 km/h rajoituksella ja olisit vaarantamatta sekä vastaantulijoita että ohitettavia, tai jättäisit ajamisen niille, joiden pää kestää muutaman minuutin viivytyksiä.
Pitäähän sitä osoittaa mitä mieltä on edellä ajavan nopeudesta :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 903
Joku bemarijonne oli saanut varsinaisen älynväläyksen. Sumareiden tilalle helvetilliset ledit tms. kirkkaudeltaan pitkien luokkaa. Umpiot kuitenkin säilyttänyt eli valot loisti vähän kaikkialle. Ja tasan ainoa bemari, joka piti turvaväliä sen verran, että varmasti loisti koko viritelmä peruutus- ja sivupeileistä :mad:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 327
Joku bemarijonne oli saanut varsinaisen älynväläyksen. Sumareiden tilalle helvetilliset ledit tms. kirkkaudeltaan pitkien luokkaa. Umpiot kuitenkin säilyttänyt eli valot loisti vähän kaikkialle. Ja tasan ainoa bemari, joka piti turvaväliä sen verran, että varmasti loisti koko viritelmä peruutus- ja sivupeileistä :mad:
Näiden takia kannattaa olla lisävalot ja käyttää niitä silloin kun jonne tulee vastaan.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
1 483
Jos motarilla ajaa 25-30km/h alle rajoituksen, niin sillon ei pitäisi olla mitään adiaa ohituskaistalle ennen kuin siellä on semmonen rako, ettei rajoituksen mukaan ajavat joudu hidastamaan.

Kaikilla ajoneuvoilla ei toki saa 120km/h, mutta kun välillä näkee uudenkarheita mersujakin ohittelemassa rekkoja 95km/h 120 alueella. Jos ihan oikeasti ei tunne tarvetta ajaa yli satasta, niin voisko sitten ajaa sitä 80km/h niiden hitaampien kanssa ohituskaistan tukkimisen sijaan?
Koulukiusatun suuri hetki elämässä kontrolloida muita. En muuta selitystä keksi näille, jotka vetävät jonoja perässään ohituskaistoilla.

Näin se juuri monesti menee, joko navin heikkouden, tai muuten vain tuntemattoman alueen vuoksi ja lopputuloksena päätyy jonkun kansalliskyttääjän "bad drivers of finland" youtube -kanavalle. :D
Jos alue ei ole tuttua niin ehkäpä kannattaa ohittamisen sijaan keskittyä havainnoimaan sitä ramppia mistä poistutaan. Kyllä se paskempikin navi yleensä summittaisen arvion antaa kuinka pitkä matka on poistumiseen moottoritieltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
539
Jos kyseessä on isompi paku ja se on rekisteröity kuorma-autoksi niin siinä voi olla rajoitin asetettu 90km/h. Silloin siinä on myös katsastusta varten tarkistettu todellisen nopeuden näyttävä piirturin nopeusmittari.
Paitsi ettei välttämättä ole piirturia, jos kuorma-auto on käytössä missä sitä ei tarvita. Omassakin Sprinterissä auton mittari näyttää 94km/h, kun ajaa rajoitinta vasten. Todellinen nopeus on 90km/h.
Jos piirturi olisi, niin piirturin mittari tosiaan näyttäisi oikeaa nopeutta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 498
Paitsi ettei välttämättä ole piirturia, jos kuorma-auto on käytössä missä sitä ei tarvita. Omassakin Sprinterissä auton mittari näyttää 94km/h, kun ajaa rajoitinta vasten. Todellinen nopeus on 90km/h.
Jos piirturi olisi, niin piirturin mittari tosiaan näyttäisi oikeaa nopeutta.
No rajoitin on kuitenkin pakko säätää/tarkistaa katsastusta varten 90km/h nopeuteen. Silti riittää, että 80km/h rajoitusalueella pudottaa vakkarista pykälän tai kaksi, jos haluaa pelata varman päälle, kameran nähdessään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Perässäroikkujat. Kortit kuivumaan niiltä, jotka eivät ymmärrä turvavälin tärkeyttä.
Ei kiinnosta pollareita pätkänkään vertaa, kun tälle asialle ei ole oikeudessa aukottomasti todistettavaa mittalaitetta. Viheliäinen "asiakas" voi aina syyttää edellä ajavaa äkkijarrutuksesta. Ajoaikarikkeet, ylikuorma, ylinopeus, rattijuopumus -> näistä saa lukemat, joita vastaan on turha inttää. Täräytät puolen metrin turvavälistä edellä ajavan perään -> ei todisteita. Ja sekin on nähty, kun joku nuohoaa "maijan" perässä ja sille tasolle jäi. Lanssikuskit vielä aivan oma lukunsa, ei korppi korpin silmää noki.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
92 697
Viestejä
1 900 584
Jäsenet
39 756
Uusin jäsen
oledfanatic

Hinta.fi

Ylös Bottom