Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tosin nelikaistaisella tiellä usein tässä tilanteessa se todellinen typerys on se, joka ajaa sitä oikeanpuoleisinta kaistaa sen kääntyjän perässä jumittaen, kun voisi aivan hyvin ajaa vasenta kaistaa sen ohi.

Ja siten kun itse on myös kääntymässä siellä jonon viidentenä autona niin ne kolme suoraan menevää autoa siinä välissä hidastaa liikennettä ihan turhaan minullekin. Kun jos ne kolme suoraan menevää autoa ajaisivat sitä vasenta kaistaa, ne voisivat vaan ajaa suoraan risteyksen yli kääntyjän ohi, ja liikenne sujuisi nopeammin kaikille muille kuin sille kääntyvälle ensimmäiselle autolle(jolle se sujuisi tasan yhtä nopeasti).
Tällaista ennakointia auttaisi vilkun käyttäminen. Mutta kun se vanne puristaa päätä tien päällä koko ajan niin lujaa, että ei kestä hetkeäkään kuunnella sitä vilkun naputtavaa merkkiääntä. Vihreän syttyessä oikealla kaistalla vähintään 3-4 edellä olevaa autoa muuttuukin yhtäkkiä suoraan ajavista oikealle kääntyjiksi, joilla on vaikka miten paljon jalankulkijaa sun muuta kevyttä liikennettä väistettävänä.
 
Viimeksi muokattu:
50km/h alueella lyödään liinat kiinni pyöräilijän lähestyessä risteystä. Onneksi sitä pitää riittävästi väliä etten tullut perseestä läpi.
 
Joku teinimotoristi taas kerran eilen näyttämishaluissaan oli varsin halukas kokeilemaan, että miltä tuntuisi täräyttää "ruotsalaista panssarivaunua" päin jos olisi äkkitilanne tullut. Kaksi päällä vielä, eli matkustajakin olisi ottanut kipeää ja huolella. Tuollaisessa tilanteessa olisi "korppusaha" nurin, joko peräänajon tai sitten lukkojarrutuksen takia, ja takana tuleva ei ehtisi jarruttaa -> jätkä ja samaa kyytiä muijakin liiskaksi. Koettakaa nyt jumaliste ymmärtää, että kaksipyöräisellä ei ole mitään mystistä gravitaatiolaista tai liike-energiasta aiheutuvaa poikkeamaa. Kitkakerroin on sama riippumatta pyörien lukumäärstä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuuhoilua taas fordikuskilta motarilla. Mentiin ohi ekan kerran kun ajoi vähän hitaammin kun me vakkari päällä, hetken päästä se kuitenkin tulee takaisin ohi ja jää nussuttamaan samaa hitaampaa kun me vakkari päällä. Mentiin taas ohi ja eikö se mokoma uudestaan tule eteen, tällä kertaa osasi sentään ajaa kovempaa kun me... Ei mitään käryä mitä tommosten päässä liikkuu.
 
Tuuhoilua taas fordikuskilta motarilla. Mentiin ohi ekan kerran kun ajoi vähän hitaammin kun me vakkari päällä, hetken päästä se kuitenkin tulee takaisin ohi ja jää nussuttamaan samaa hitaampaa kun me vakkari päällä. Mentiin taas ohi ja eikö se mokoma uudestaan tule eteen, tällä kertaa osasi sentään ajaa kovempaa kun me... Ei mitään käryä mitä tommosten päässä liikkuu.

Kerran ohitin saman Kia/Hyntai/minkälie wannabe maasturin HML-Tampere välillä kolmesti vakkari päällä.
 
Meneepi samaan kategoriaan, kun nämä "arjen sankarit" jotka tahallaan kiihdyttävät vasemmalla kaistalla suolasumukelissä täsmälleen samaa tahtia kuin märkiä tukkeja ronttaava täysperä.
 
Voipi olla, että soitteli puheluja luuri korvalla myös. Niitäkin apinoita on tuolla ihan tarpeeksi liikenteessä.
 
Varmin keino saada minut hidastamaan kuuuunnnnnnollllla risteyksissä, on painostaa normikadulla nopeusrajoituksen mukaan ajavaa (minä) niin lähellä takapuskuria että peilistä ei näy kuin raivosta pullistuneet silmämunat (hän). Sama pullistuttaa sitten kunnolla. :kahvi:
Sama. Jos ajan 45km/h 40km/h alueella niin jos siellä joku mulkku on kontissa kiinni painostamassa niin voi olla varma, että risteyksessä kääntyminen kestää.
 
Ite kun pyrin ajelemaan aiheuttaen mahdollisimman vähän häiriötä niin en osaa kuin ihmetellä mistä persoonallisuuden piirteestä ylläoleva käytös kumpuaa. Yleensä tuollaiset mutku toikin - väännöt käsitellään jo sisarusten kanssa varhaislapsuudessa, mutta viimeistään peruskoulussa.

Jos @Incredible Buff haluaa avata motiivejaan niin olisi mielenkiintoista kuulla.
 
Jos joku roikkuu kontissa niin yleensä itse jatkan ihan normaalisti ajamista, toki kiinnitän siihen huomiota ja koitan seurata, ettei tule kontista sisään. Joskus pahimmille roikkujille (tyyliin auton mitta ja 80-100 vauhtia) oon vilkuttanut takasumareita merkiksi. Ja joo, joskus olen vaihtanut kaistaa edestä pois ehkä vähän normaalia hitaammin, mutta lähinnä siksi, että voin seurata ettei pelle lähde oikealta ohittamaan samaan aikaan (käytän aina selkeästi ja hyvissä ajoin vilkkua). Niinkin on käynyt. Varovainen noiden kanssa pitää olla.
 
Voipi olla, että soitteli puheluja luuri korvalla myös. Niitäkin apinoita on tuolla ihan tarpeeksi liikenteessä.

Joskus läpällä ja kännissä töistä kotiin ajaessa tein vähän inventaariota tuosta, 2/5 vastaantulijoista / viereisellä kaistalla ajavista mitä ehdin kyyläämään paineli menemään puhelin korvassa. Toki siihen voidaan ehkä lisätä myös muutama jotka näpyttelivät vähän piilossa jotain tekstareita.

Ei vaan jaksa ymmärtää tuota. Kyllähän se vie ihan helvetisti keskittymistä siitä ajamisesta.
 
Ainiin, ja sitten on tietty nämä sankarit jotka lähtevät ohittamaan ja alkavat samantien vetämään jotain valoshowta pitkillä. Useampiakin kertoja kun itse ajanut vasenta kaistaa pitkän letkan jatkeena ehkä sen +20 km/h rajotuksen yli, on joku sankari vaihtanut sitten kaistaa siihen takapuskuriin melkeen kiinni, ja saman tien pitkiä välkyttelemään. Yleensä siellä on se joku kärttysen näkönen keski-ikää lähestyvä äijä naama norsun vitulla peilissä. Hyvähän siinä on kiihdyttää hänen ilokseen kun edessä menee ehkä 30 autoa samaa vauhtia. :cigar2:
 
Ite kun pyrin ajelemaan aiheuttaen mahdollisimman vähän häiriötä niin en osaa kuin ihmetellä mistä persoonallisuuden piirteestä ylläoleva käytös kumpuaa. Yleensä tuollaiset mutku toikin - väännöt käsitellään jo sisarusten kanssa varhaislapsuudessa, mutta viimeistään peruskoulussa.

Siitä, että kusipäisyydestä pitää rangaista kusipäisyydellä. Kusipää jatkaa kusipäistä toimintaan maailman tappiin asti, vaikka miten nätisti sellaisen kanssa olisi tekemisissä. Toivon että he saisivat omaa lääkettään maistamalla joskus edes jotain järkeä sinne päähän.
 
Siitä, että kusipäisyydestä pitää rangaista kusipäisyydellä. Kusipää jatkaa kusipäistä toimintaan maailman tappiin asti, vaikka miten nätisti sellaisen kanssa olisi tekemisissä. Toivon että he saisivat omaa lääkettään maistamalla joskus edes jotain järkeä sinne päähän.
Ok, pidetään mielessä. Mitenkäs olet tällä filosofialla liikenteessä pärjännyt? Entä elämässä yleisesti?
 
Nämä sankarit ovat kyllä hyviä jotka kääntyvät risteyksiin liian aikaisin. Toisaalta 10 vuoden aikana vasta 2 tai 3 kertaa meinannu sen takia tulla kolari että ei ole mikään kovin yleinen tapahtuma.
Paras oli pari vuotta sitten kun takana tullu meinas ajaa meikäläisen kylkeen joka ois ollu saavutus sinällänsä.

Noh, olen huono selittämään joten:
Rpx9QLN.png
 
Viimeksi muokattu:
Kerronpa kokemukseni. Ajelin viikonloppuna 5-tietä ja saavutin satasen rajoituksella 102km/h mittarinopeutta ajavan mustan citymaastory Lexuksen. Ohituskaistalla lähdin ohittamaan niin eikös se ala kiihdyttämään. 125km/h mittarinopeudessa luovutin ja palasin takaisin. Ohituskaistan jälkeen vauhti tippui neulan mukaan alle sataseen.

Tätä jatkui kaksi kertaa. Kolmannella pääsin ohi tuskaisesti ja ko ajoneuvo liimautui ohituskaistan jälkeen kiinni takapuskuriin vaikka mittari näytti 115km/h ja äsken oli se satasen vauhti riittänyt hyvin.

Ratissa oli nuori nainen puolen pään kokoiset aurinkolasit päässä ja toinen apukuskin paikalla. Lusin suoralla meni sitten satasen rajoituksella puoltatoista sataa ohi, mutta menohalut loppuivat taas kun 120km/h nopeus alkoi.

Näin, teiden prinsessat liikeellä :(
 
Siitä, että kusipäisyydestä pitää rangaista kusipäisyydellä. Kusipää jatkaa kusipäistä toimintaan maailman tappiin asti, vaikka miten nätisti sellaisen kanssa olisi tekemisissä. Toivon että he saisivat omaa lääkettään maistamalla joskus edes jotain järkeä sinne päähän.
Ei ne kusipäät opi. Todennäköisesti tämä kusipää vaan näkee sut kusipäänä ja ajattelee susta ihan samoin. Ja sit kun sua ja tätä toista kusipäätä vituttaa niin kostatte luultavasti molemmat jollekin muulle ja ongelmat vaan kertaantuu. Puhumatta siitä, että sun "rankaisu" harvoin kohdistuu koskaan tasan siihen yhteen tyyppiin, vaan samalla häiriintyy muidenkin liikkuminen.
 
Ei ne kusipäät opi. Todennäköisesti tämä kusipää vaan näkee sut kusipäänä ja ajattelee susta ihan samoin. Ja sit kun sua ja tätä toista kusipäätä vituttaa niin kostatte luultavasti molemmat jollekin muulle ja ongelmat vaan kertaantuu. Puhumatta siitä, että sun "rankaisu" harvoin kohdistuu koskaan tasan siihen yhteen tyyppiin, vaan samalla häiriintyy muidenkin liikkuminen.
Ei opi, mutta vituttaapahan kusipäätä taas vähän enemmän ja toivottavasti katkaisee vaikka pullistuvan otsasuonensa. Toki nää kusipäät ajattelee, että muiden tulee kääntää vain toinen poski heidän kusipäätoimintansa edessä.
 
Ei opi, mutta vituttaapahan kusipäätä taas vähän enemmän ja toivottavasti katkaisee vaikka pullistuvan otsasuonensa. Toki nää kusipäät ajattelee, että muiden tulee kääntää vain toinen poski heidän kusipäätoimintansa edessä.
"Tuo on mielestäni kusipää joten alanpa tässä perseilemään."

Kuulostaa helvetin terveeltä asenteelta liikenteeseen, jossa on ihmisten henki pelissä. Myös sivullisten.

Ei jumalauta mitä ihmissaastaa.
 
Viimeksi muokattu:
"Tuo on mielestäni kusipää joten alanpa tässä perseilemään."

Kuulostaa helvetin terveeltä asenteelta tilanteeseen jossa on ihmisten henki pelissä. Myös sivullisten.

Ei jumalauta mitä ihmissaastaa.
Ai tuossa on henki pelissä, että hidastan normaalia enemmän ja aikaisemmin risteykseen, kun joku mulkku roikkuu puskurissa ja se olen nimenomaan minä joka sen vaaratilanteen aiheuttaa eikä suinkaan se puskurissa roikkuva mulkku. Oikeastihan tuossa on kyse vaan turvallisuuden lisäämisestä, kun hidastus tehdään pitkällä matkalla rauhallisesti eikä yhtäkkiä, kun joku on puskurissa kiinni.

Kukahan sitä ihmissaastaa taas on.
 
"Tuo on mielestäni kusipää joten alanpa tässä perseilemään."

Kuulostaa helvetin terveeltä asenteelta tilanteeseen jossa on ihmisten henki pelissä. Myös sivullisten.

Ei jumalauta mitä ihmissaastaa.
"risteyksessä kääntyminen kestää" voi myös tarkoittaa että ottaa sen tarkoituksella vain tarkasti ja varmasti. Lähestulkoon autokoulun inssiajon mukaisesti. Tällaisessa tilanteessa ei kyllä pitäisi olla mitään vaarallista.
 
Ai tuossa on henki pelissä, että hidastan normaalia enemmän ja aikaisemmin risteykseen, kun joku mulkku roikkuu puskurissa ja se olen nimenomaan minä joka sen vaaratilanteen aiheuttaa eikä suinkaan se puskurissa roikkuva mulkku. Oikeastihan tuossa on kyse vaan turvallisuuden lisäämisestä, kun hidastus tehdään pitkällä matkalla rauhallisesti eikä yhtäkkiä, kun joku on puskurissa kiinni.

Kukahan sitä ihmissaastaa taas on.
Motiivi ratkaisi mielipiteessäni enemmän kuin itse skenaario.
 
Sitten kuitenkin omassa viestissäsi mainitset että "tilanteeseen, jossa" :rolleyes:
Juu, pieni fiba siinä, tarkoitin liikenteeseen yleisesti. Allekirjoitan tuon skenaarion turvallisuusnäkökohdat kuten kirjoitit. Hidastaa voi siksi, että tilanne turvallisuuden nimissä sitä vaatii, mutta ei siksi, että toinen on mulkku.
 
Viimeksi muokattu:
Ei opi, mutta vituttaapahan kusipäätä taas vähän enemmän ja toivottavasti katkaisee vaikka pullistuvan otsasuonensa. Toki nää kusipäät ajattelee, että muiden tulee kääntää vain toinen poski heidän kusipäätoimintansa edessä.
Kuulostaa vähän siltä että tässä on nyt sen toisenkin kusipään otsasuonen puhkeaminen lähellä.

Itse näen tuon toisen posken kääntämisen lähinnä oman itsensä etuna kuin sen toisen. Turha tuolla liikenteessä on vetää pultteja ja pullistella niitä otsasuonia. Antaa muiden olla kusipäitä ja keskittyy vaan siihen omaan ajamiseensa. Kyllä ne kusipäät ennen pitkään törmää toiseen kovempaan kusipäähän ja sitten kun ne kouluttaa toisiaan niin kannattaa olla itse mahdollisimman kaukana eikä itse osana tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Puhumatta siitä, että sun "rankaisu" harvoin kohdistuu koskaan tasan siihen yhteen tyyppiin, vaan samalla häiriintyy muidenkin liikkuminen.

Tämä taas ei haittaa. Liikenteestä pitäisikin tehdä mahdollisimman hidasta ja kankeaa, joukkolikenteen, kävelyn ja kevyen liikenteen kustannuksella.
 
Lähdin eilen ekaa kertaa pojan kanssa harjoittelemaan liikenteen sekaan (opetuslupa siis juuri saatu). Pari kertaa pyöritelty parkkipaikalla ja ja tyhjällä teollisuusalueella iltasella ensin.

No poika tietty ajaa varovasti, kun mitään taustaa millään moottoriajoneuvolla ajamisesta ei ole. Ajeltiin 30km/h alueella, jossa vähän väliä keskikorokkeita, pihakatuja jne. Poika ajoi n. 25km/h ja puskuriin liimautui kuorma-auto. Poika ihan selvästi pelästyi, kun piti ihan konttiin ajaa kiinni. Ja mitä tekee tämä kuorma-autokuski? Lähtee ohittamaan... No, opettajana meni vähän hermo ja tööttäsin apparin paikalta ja eiköhän se kuormurikuski pysäytä auton protestiksi...

Pikkaisen pelisilmää puuttui kuormurikuskilta. Ei voi olla niin kiire, että pitää tollaisessa paikassa ohittaa. Ja tilanne oli opetettavallekin jännittävä, kun ahtaassa paikassa iso auto lähtee ohittamaan. Ajansäästö tossa aivan mitätön (käännyttiin itse asiassa pois tieltä n. 200m päässä, eihän se takanaolija sitä voinut tietää mutta toi 30km/h alue jatkuu n. 500m ja sitten tulee 40km/h ja astetta enemmän tilaa, en kyllä siinäkään lähtisi ohittamaan, vaan 1km päässä sitten 50/km/h alueella aikaisintaan).
 
Lähdin eilen ekaa kertaa pojan kanssa harjoittelemaan liikenteen sekaan (opetuslupa siis juuri saatu). Pari kertaa pyöritelty parkkipaikalla ja ja tyhjällä teollisuusalueella iltasella ensin.

No poika tietty ajaa varovasti, kun mitään taustaa millään moottoriajoneuvolla ajamisesta ei ole. Ajeltiin 30km/h alueella, jossa vähän väliä keskikorokkeita, pihakatuja jne. Poika ajoi n. 25km/h ja puskuriin liimautui kuorma-auto. Poika ihan selvästi pelästyi, kun piti ihan konttiin ajaa kiinni. Ja mitä tekee tämä kuorma-autokuski? Lähtee ohittamaan... No, opettajana meni vähän hermo ja tööttäsin apparin paikalta ja eiköhän se kuormurikuski pysäytä auton protestiksi...

Pikkaisen pelisilmää puuttui kuormurikuskilta. Ei voi olla niin kiire, että pitää tollaisessa paikassa ohittaa. Ja tilanne oli opetettavallekin jännittävä, kun ahtaassa paikassa iso auto lähtee ohittamaan. Ajansäästö tossa aivan mitätön (käännyttiin itse asiassa pois tieltä n. 200m päässä, eihän se takanaolija sitä voinut tietää mutta toi 30km/h alue jatkuu n. 500m ja sitten tulee 40km/h ja astetta enemmän tilaa, en kyllä siinäkään lähtisi ohittamaan, vaan 1km päässä sitten 50/km/h alueella aikaisintaan).
Kolmio oli toki autossa?
 
Lähdin eilen ekaa kertaa pojan kanssa harjoittelemaan liikenteen sekaan (opetuslupa siis juuri saatu). Pari kertaa pyöritelty parkkipaikalla ja ja tyhjällä teollisuusalueella iltasella ensin.

No poika tietty ajaa varovasti, kun mitään taustaa millään moottoriajoneuvolla ajamisesta ei ole. Ajeltiin 30km/h alueella, jossa vähän väliä keskikorokkeita, pihakatuja jne. Poika ajoi n. 25km/h ja puskuriin liimautui kuorma-auto. Poika ihan selvästi pelästyi, kun piti ihan konttiin ajaa kiinni. Ja mitä tekee tämä kuorma-autokuski? Lähtee ohittamaan... No, opettajana meni vähän hermo ja tööttäsin apparin paikalta ja eiköhän se kuormurikuski pysäytä auton protestiksi...

Pikkaisen pelisilmää puuttui kuormurikuskilta. Ei voi olla niin kiire, että pitää tollaisessa paikassa ohittaa. Ja tilanne oli opetettavallekin jännittävä, kun ahtaassa paikassa iso auto lähtee ohittamaan. Ajansäästö tossa aivan mitätön (käännyttiin itse asiassa pois tieltä n. 200m päässä, eihän se takanaolija sitä voinut tietää mutta toi 30km/h alue jatkuu n. 500m ja sitten tulee 40km/h ja astetta enemmän tilaa, en kyllä siinäkään lähtisi ohittamaan, vaan 1km päässä sitten 50/km/h alueella aikaisintaan).

Pieni kritiikki täältä: Sait heti alkuun opetettua hermostumisen taidon liikenteessä + siihen liittyvän ylireagoinnin.

Kiinnostaisi muuten aikalailla kuulla miten projekti etenee jatkossakin :)
 
Pieni kritiikki täältä: Sait heti alkuun opetettua hermostumisen taidon liikenteessä + siihen liittyvän ylireagoinnin.

Kiinnostaisi muuten aikalailla kuulla miten projekti etenee jatkossakin :)


Senverran olen maailmaa kiertänyt ja eri liikennekulttuureita nähnyt ja kokenut, että en pelkää merkinantoa :) Suomessahan äänimerkin antaminen on jotenkin hävettävää tai omituista. Kyllä se tossa tilanteessa oli mielestäni ihan aiheellinen tööttäys. Saa toki olla eri mieltä.

En mä kovin usein tööttäile, mutta ei se töötti mun autossa nyt ihan turhanpanttina ole. Varmaan yleisimmät tööttäilyn aiheet on maantiella nokan eteen (5-10m) tunkevat ohittajat. Sit tietty liikennevaloihin "nukahtaneille" saa välillä töötätä. Toissapäivänä vastaantulija kääntyi tasa-asrvoisesta risteyksestä mun eteen (olin ajamassa suoraan) niin, että jouduin jarruttamaan. Kyllä silloinkin töötti törähti :)

Poika on aika epävarma ratissa, joten luulen, että opetuslupa on hyvä juttu. Saadaan ainakin ajotunteja kerättyä tarpeeksi. Autokoulussa tulisi aika kalliiksi.
 
Senverran olen maailmaa kiertänyt ja eri liikennekulttuureita nähnyt ja kokenut, että en pelkää merkinantoa :) Suomessahan äänimerkin antaminen on jotenkin hävettävää tai omituista. Kyllä se tossa tilanteessa oli mielestäni ihan aiheellinen tööttäys. Saa toki olla eri mieltä.

En mä kovin usein tööttäile, mutta ei se töötti mun autossa nyt ihan turhanpanttina ole. Varmaan yleisimmät tööttäilyn aiheet on maantiella nokan eteen (5-10m) tunkevat ohittajat. Sit tietty liikennevaloihin "nukahtaneille" saa välillä töötätä. Toissapäivänä vastaantulija kääntyi tasa-asrvoisesta risteyksestä mun eteen (olin ajamassa suoraan) niin, että jouduin jarruttamaan. Kyllä silloinkin töötti törähti :)

Poika on aika epävarma ratissa, joten luulen, että opetuslupa on hyvä juttu. Saadaan ainakin ajotunteja kerättyä tarpeeksi. Autokoulussa tulisi aika kalliiksi.

Ajotuntien määrä tuolla puolella on iso plussa tosiaan, tapasin juuri yhden tyypin joka oli ajanut 970 tuntia opetusluvalla ennen inssiä. Mutta voisi ehkä miettiä miten käy jos vastaavassa tilanteessa ajokokeessa poika painaa tööttiä. (arviointilomakkeen arvosana muiden tienkäyttäjien huomioimisesta tippuu joko ykköseen, joka on suora hylsy tai kakkoseen, jolloin kaikilla muilla osa-alueilla pitää olla vähintään kolme tai tulee suora hylsy). Tietty tavoite on että kuskista tulee osaava eikä itse ajokoe, mutten silti opettaisi lainvastaisia käytäntöjä.
 
Ajotuntien määrä tuolla puolella on iso plussa tosiaan, tapasin juuri yhden tyypin joka oli ajanut 970 tuntia opetusluvalla ennen inssiä. Mutta voisi ehkä miettiä miten käy jos vastaavassa tilanteessa ajokokeessa poika painaa tööttiä. (arviointilomakkeen arvosana muiden tienkäyttäjien huomioimisesta tippuu joko ykköseen, joka on suora hylsy tai kakkoseen, jolloin kaikilla muilla osa-alueilla pitää olla vähintään kolme tai tulee suora hylsy). Tietty tavoite on että kuskista tulee osaava eikä itse ajokoe, mutten silti opettaisi lainvastaisia käytäntöjä.

Hyvä pointti. Oli pakko googlata äänimerkin käytöstä ja näköjään laki on aika tiukka (tosin valvontaa ei juuri ole):

Tiesitkö? Auton torvea saa Suomessa käyttää kahdesta syystä – turhasta tööttäilystä tulee 50 euron sakko

Pitää sanoa, ettei poika tööttää sitten inssissä :)
 
Joskus läpällä ja kännissä töistä kotiin ajaessa tein vähän inventaariota tuosta, 2/5 vastaantulijoista / viereisellä kaistalla ajavista mitä ehdin kyyläämään paineli menemään puhelin korvassa.

Ei vaan jaksa ymmärtää tuota. Kyllähän se vie ihan helvetisti keskittymistä siitä ajamisesta.
Tekstarit on asia erikseen, mutta tutkimusten mukaan sillä ei ole onnettomuusriskin kannalta mitään väliä ajeleeko puhelin korvalla vai käyttääkö handsfreetä. Toinen vain on laitonta ja toinen laillista.

Hands-free just as distracting as handheld mobile phone use behind the wheel
Examination of nearly 100 prior studies on cell phone use in cars underscores hazards

En oikeastaan edes ymmärrä miksi olisi. Se on se keskustelu mikä vie huomiota pois liikenteestä, ei kännykän piteleminen. Toisaalta taas vierustoverille jutellessa saatat kääntää päätäsikin hänen suuntaan, kun puhelimeen puhuessa katselet suoraan eteenpäin.
 
Tekstarit on asia erikseen, mutta tutkimusten mukaan sillä ei ole onnettomuusriskin kannalta mitään väliä ajeleeko puhelin korvalla vai käyttääkö handsfreetä. Toinen vain on laitonta ja toinen laillista.

Hands-free just as distracting as handheld mobile phone use behind the wheel
Examination of nearly 100 prior studies on cell phone use in cars underscores hazards

En oikeastaan edes ymmärrä miksi olisi. Se on se keskustelu mikä vie huomiota pois liikenteestä, ei kännykän piteleminen. Toisaalta taas vierustoverille jutellessa saatat kääntää päätäsikin hänen suuntaan, kun puhelimeen puhuessa katselet suoraan eteenpäin.


En ihan purematta niele tota (en kyllä nyt ehtinyt lukemaan linkkejä). Kännyyn puhuessa ei ole kuin yksi käsi hallintalaitteilla ja se vaikuttaa auton hallintaan. Varsinkin manuaalivaihteisella autolla. Mutta myös automaatilla. Äkkijarrutus yksi käsi ratissa tai nopea väistöliike noin vaikka esimerkkinä. Ei varmasti onnistu yhtä hyvin kuin molemmat kädet ratissa.
 
Pikkaisen pelisilmää puuttui kuormurikuskilta. Ei voi olla niin kiire, että pitää tollaisessa paikassa ohittaa. Ja tilanne oli opetettavallekin jännittävä, kun ahtaassa paikassa iso auto lähtee ohittamaan. Ajansäästö tossa aivan mitätön (käännyttiin itse asiassa pois tieltä n. 200m päässä, eihän se takanaolija sitä voinut tietää mutta toi 30km/h alue jatkuu n. 500m ja sitten tulee 40km/h ja astetta enemmän tilaa, en kyllä siinäkään lähtisi ohittamaan, vaan 1km päässä sitten 50/km/h alueella aikaisintaan).
Ei se mikään pelisilmän puute ollut vaan normaali kusipää, jonka mielestä kaikki muut on liikenteessä tiellä ja hänen liikkumisensa on kaikken tärkeintä ja pitäisi saada ajaa koko ajan ylinopeutta. Tilaa koitetaan luoda sitten painostamalla. Näitä sankareita löytyy tästä ketjustakin useita.
 
En ihan purematta niele tota (en kyllä nyt ehtinyt lukemaan linkkejä). Kännyyn puhuessa ei ole kuin yksi käsi hallintalaitteilla ja se vaikuttaa auton hallintaan. Varsinkin manuaalivaihteisella autolla. Mutta myös automaatilla. Äkkijarrutus yksi käsi ratissa tai nopea väistöliike noin vaikka esimerkkinä. Ei varmasti onnistu yhtä hyvin kuin molemmat kädet ratissa.
Jos tämä on syy kännykkään puhumisen vaarallisuudelle, niin mun mielestä jäätelön syöminen ratissa pitää kieltää samantien jopa vieläkin vaarallisempana. Ehkä myös kahvin juominen. Niitä ei voi edes heittää penkille yllättävässä tilanteessa.

Voisikohan poliisi puuttua myös kättä ikkunan reunalla lepuuttaviin? :rolleyes:

Nyt kun alkaa miettimään, niin aika harvoin itselläni ainakaan moottoritiellä on molemmat kädet ratissa.
 
En ihan purematta niele tota (en kyllä nyt ehtinyt lukemaan linkkejä). Kännyyn puhuessa ei ole kuin yksi käsi hallintalaitteilla ja se vaikuttaa auton hallintaan. Varsinkin manuaalivaihteisella autolla. Mutta myös automaatilla. Äkkijarrutus yksi käsi ratissa tai nopea väistöliike noin vaikka esimerkkinä. Ei varmasti onnistu yhtä hyvin kuin molemmat kädet ratissa.
Äkkiähän se kännykkä lähtee siitä kädestä, jos äkkitilanne tulee.
Pahin on tosiaan se, että kun puhuessa ei keskity liikenteeseen ja reaktioaika kasvaa. Tämä riippumatta onko hands-freetä tai ei.
 
Pikkaisen pelisilmää puuttui kuormurikuskilta. Ei voi olla niin kiire, että pitää tollaisessa paikassa ohittaa. Ja tilanne oli opetettavallekin jännittävä, kun ahtaassa paikassa iso auto lähtee ohittamaan. Ajansäästö tossa aivan mitätön (käännyttiin itse asiassa pois tieltä n. 200m päässä, eihän se takanaolija sitä voinut tietää mutta toi 30km/h alue jatkuu n. 500m ja sitten tulee 40km/h ja astetta enemmän tilaa, en kyllä siinäkään lähtisi ohittamaan, vaan 1km päässä sitten 50/km/h alueella aikaisintaan).
Niin no, ajoitte prosentuaalisesti helvetisti alle rajoituksen, absoluuttista vauhtia jollaista pääsisi lonkkavainen mummokin pyörällä ja poikasikin ajanut varmasti fillarilla kovempaa. Mitäs tieliikennelain pykälää kuorkki ohituksellaan muuten rikkoi? Postauksesi perusteella ei mitään, korkeintaan ajoi ohittaessa pientä ylinopeutta mutta vaikka olisi ajanut 39km/h niin edelleen ollaan "lain sallimissa puitteissa"... 25 vs 39 lähes 4metriä sekunnissa, kuorkin pituus ~13m auton 5m ja pari metriä takaa ja 5 eteen väliä tekee 25metriä eli laillinen ohitus kesti ihan "kaikki" 6,5sekuntia.

Kannattaisiko veivata siellä parkkipaikalla tai jossain missä kirjaimellisesti ei kukaan liiku vähän enemmän, että löytyy se varmuus ensin siihen ajamiseen kun ei tuo ajaminen itsessään maksa muuta kuin aikaa? Sitten kun se ajaminen sujuu niin liikennetilanteeseen on paljon helpompi keskittyä kun ei tartte miettiä sitä ajamisesta itsessään...

Knoppitietona: veivasitte autolla reilusti hitaampaa kuin naisten SE 400m matkalla (28,8km/h) :).
 
Jos tämä on syy kännykkään puhumisen vaarallisuudelle, niin mun mielestä jäätelön syöminen ratissa pitää kieltää samantien jopa vieläkin vaarallisempana. Ehkä myös kahvin juominen. Niitä ei voi edes heittää penkille yllättävässä tilanteessa.

Voisikohan poliisi puuttua myös kättä ikkunan reunalla lepuuttaviin? :rolleyes:

Nyt kun alkaa miettimään, niin aika harvoin itselläni ainakaan moottoritiellä on molemmat kädet ratissa.

No eipä se, että joku ei ole kiellettyä/rangaistavaa tee siitä yhtään turvallisempaa. Yhtälailla kahvin juonti tai jäätelön syönti ratissa on vaaratekijä. Kännykkä vaan on kielletty. Vaikka kännykkään puhuminen ei sen vaarallisempaa olisi kuin jäätelön syöminen, niin vaikea on säätää lakia, joka sallii puhumisen, mutta ei tekstaamista/nettisurffailua/jne.. (tai aina voi lain säätää, mutta valvonta tässä on se ongelma). Kyllä esim. soittaessa numeron kaivaminen kännykästä vaikeuttaa havainnointia varmasti.

Taitaa motarilla ajo olla kaikkein turvallisinta ajoa. Suoraa tietä pääosin, ei vastaantulevaa liikennettä ja liittymiäkin harvakseltaan. Kaupungin keskustassa taas yhdellä kädellä ajo onkin jo paljon vaikeampaa/vaarallisempaa. En minä kyllä esim. juo tai syö mitään autossa kaupunkiliikenteessä. Maantiellä / moottoritiellä joskus (ja silloinkin vain, kun on sopiva hetki, kuten pitkä suora)
 
Pitäisi kieltää kaikenlainen kolarointi ja törttöily, eikä erikseen jotain yksittäisiä toimia. Esimerkiksi varpaankynsien leikkuu voi auton ratissa olla melko vaarallista. Tai jonglööraus. Tai huulilla päristely, koska sekin haittaa näkökykyä kun silmä pärisee samalla.

Pitäis olla joku laki siitä, että kuuluu kuskin yleisiin velvollisuuksiin pitää huomio liikenteessä ja välttää onnettomuuksia.

Ai sellainen on jo? No hyvä.

Kännykkä on aika hyvä poikkeuskirjaus lakiin, sillä sen käyttö on huomattavan yleistä, eivätkä useimmat VIELÄKÄÄN tiedä, että miksi, ja vaikka tietäisivätkin, niin luulevat ettei kosketa itseä. Harmi kun me hurjastellaan niin kovasti ettei poliisi ehdi noita valvoa.
 
En ihan purematta niele tota (en kyllä nyt ehtinyt lukemaan linkkejä). Kännyyn puhuessa ei ole kuin yksi käsi hallintalaitteilla ja se vaikuttaa auton hallintaan. Varsinkin manuaalivaihteisella autolla. Mutta myös automaatilla. Äkkijarrutus yksi käsi ratissa tai nopea väistöliike noin vaikka esimerkkinä. Ei varmasti onnistu yhtä hyvin kuin molemmat kädet ratissa.
Mutta miten moni ajaa kaksi kättä ratissa?

Itsellä ~10% ajasta kaksi kättä ratissa, jollain vesi/loskakelillä voi olla kaksikin jos alkaa olemaan tien kunto kyseenalainen.

Ja ei, ei se toinen käsi ole puhelimella vaan sylissä.

Sinänsä en minäkään näe mitään eroa handsfreen ja suoraan puhelimeen puhumisen kanssa, yhtälailla se keskittyminen vähenee. Puhelimen muu käyttö (selailut, whatsapit ym.) sen sijaan moninkertaistaa vielä riskin tuohon puhumiseen nähden.
 
Mutta miten moni ajaa kaksi kättä ratissa?

Itsellä ~10% ajasta kaksi kättä ratissa, jollain vesi/loskakelillä voi olla kaksikin jos alkaa olemaan tien kunto kyseenalainen.

Tottunut pitämään molemmat ratilla. Siinäkin ne lepää yhtä hyvin kuin sylissä. Kun se todellinen väistötilanne tulee, ei ehdi edes pelästyä ennenkuin sata pari metriä tilanteen jälkeen. Pienintäkään toivetta nostaa kättä sylistä ei ole.

Ei olisi ollut oma vika, mutta yksikätisenä autoilijana olisin nyt 1 ihmishenki tunnolla.
 
Juolahtipa mieleeni että entäpä jos osa näistä ihmesankareista onkin narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä?

Oireisto nimittäin täsmää: harhakuvitelmia oman kaikkivoipaisuutensa suhteen, ylimielinen, röyhkeä ja kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun.
 
Juolahtipa mieleeni että entäpä jos osa näistä ihmesankareista onkin narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä?

Oireisto nimittäin täsmää: harhakuvitelmia oman kaikkivoipaisuutensa suhteen, ylimielinen, röyhkeä ja kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun.

Auton ratissa tuollaiset luonnehäiriöt korostuu kun tavallaan koetaan olevan näkymättömissä siellä korin sisällä. Lievä narsismi saa isomman vaihteen silmään ns.
 
Mutta miten moni ajaa kaksi kättä ratissa?

Itsellä ~10% ajasta kaksi kättä ratissa, jollain vesi/loskakelillä voi olla kaksikin jos alkaa olemaan tien kunto kyseenalainen.

Ja ei, ei se toinen käsi ole puhelimella vaan sylissä.

Sinänsä en minäkään näe mitään eroa handsfreen ja suoraan puhelimeen puhumisen kanssa, yhtälailla se keskittyminen vähenee. Puhelimen muu käyttö (selailut, whatsapit ym.) sen sijaan moninkertaistaa vielä riskin tuohon puhumiseen nähden.
Molemmat ratissa, klo kymmenessä ja kahdessa. Nuorempana tuli ajeltua löysemmin, motarilla usein molemmat kädet sylissä ja siitä sormilla vähän ohjaten. Muuten sitten miten sattui milloinkin näyttämään coolilta.

En oo mitenkään kouluttautunut tähän kahden käden tapaan. Tuntuu vaan nykyään luonnolliselta olla, tai ainakin koittaa olla kokoajan tilanteen päällä. Jos ei käsi ole ratilla niin vaihteilla tai jossain muussa hallintalaitteessa.

Ote rattiin ajon aikana on edelleen enemmän sormilla pitäen kuin kämmentä myöten puristaen, jotta tuntuma tiehen välittyy parhaiten. Kääntäessä kämmen ottaa päävastuun. Käsi lepää kokoajan samalla tapaa, mutta voima vain välittyy eri suhteissa.
 
Varttia vaille kolome kohdalla yleensä molemmat kädet ratilla (rattia pitää voida kääntää 180-astetta käsien pysyessä tuolla). Tämän opettivat BMW winter driving experiencessä oikeat ajamisen ammattilaiset (menestyneet suomalaiset kilpa-autojen kuskit) ja kyllä on ollut hyötyä useammassakin väistötilanteessa. Syy, miksi näin eikä klo 13.50, on koska nykyautoissa on ohjaustehostimet. Ennenvanhaan opetettiin kymmentä vaille kaksi, jotta rattiin saatiin enemmän vääntövoimaa nimenomaan kun ohjaustehostin puuttui. Nykyään on siksi useissa moderneissa autoissa myös pullistumat juurikin siksi, että peukalot olisivat niiden pullistumien alla ja kädet luonnollisesti hakeutuisivat tuohon varttia vaille kolme -asentoon.

Joskus laiskana vasemmalla kädellä nojailen oveen pitäen kahdella sormella klo yhdeksästä kiinni ja oikea käsi on milloin missäkin (useasti räpläilen taksin tietokonetta ja vilkuilen, että mihin kannattaisi mennä). Joskus kahdella sormella rennosti ohjaillen ja kello kuudesta kiinni pitäen. Yleensä silloin kun yksin ajelee yöllä eikä ole liikennettä. Asiakas kyydissä pääsääntöisesti kädet varttia vaille kolomessa tai jos on "kiire".

Vapaa-ajan Astrassa yleensä myös sama, tosin siinä jää räpläilyt pois, vaihdetta tosin pitää itse vaihtaa, jolloin 90-asteen hiljaisen vauhdin mutkissa tulee yhdellä kädellä työnneltyä urakkanuppityyliin rattia.

Useasti näkee kun porukka pitää vasenta kättä ratilla klo 12-asennossa, jolloin auto ei varmasti ole millään lailla kuskin näpeissä tositilanteessa. Yleensä kännykkä toisessa kädessä ja katsellaan alaspäin. Edesvastuutonta toimintaa.
 
Varttia vaille kolome kohdalla yleensä molemmat kädet ratilla (rattia pitää voida kääntää 180-astetta käsien pysyessä tuolla). Tämän opettivat BMW winter driving experiencessä oikeat ajamisen ammattilaiset (menestyneet suomalaiset kilpa-autojen kuskit) ja kyllä on ollut hyötyä useammassakin väistötilanteessa. Syy, miksi näin eikä klo 13.50, on koska nykyautoissa on ohjaustehostimet. Ennenvanhaan opetettiin kymmentä vaille kaksi, jotta rattiin saatiin enemmän vääntövoimaa nimenomaan kun ohjaustehostin puuttui. Nykyään on siksi useissa moderneissa autoissa myös pullistumat juurikin siksi, että peukalot olisivat niiden pullistumien alla ja kädet luonnollisesti hakeutuisivat tuohon varttia vaille kolme -asentoon.

Joskus laiskana vasemmalla kädellä nojailen oveen pitäen kahdella sormella klo yhdeksästä kiinni ja oikea käsi on milloin missäkin (useasti räpläilen taksin tietokonetta ja vilkuilen, että mihin kannattaisi mennä). Joskus kahdella sormella rennosti ohjaillen ja kello kuudesta kiinni pitäen. Yleensä silloin kun yksin ajelee yöllä eikä ole liikennettä. Asiakas kyydissä pääsääntöisesti kädet varttia vaille kolomessa tai jos on "kiire".

Vapaa-ajan Astrassa yleensä myös sama, tosin siinä jää räpläilyt pois, vaihdetta tosin pitää itse vaihtaa, jolloin 90-asteen hiljaisen vauhdin mutkissa tulee yhdellä kädellä työnneltyä urakkanuppityyliin rattia.

Useasti näkee kun porukka pitää vasenta kättä ratilla klo 12-asennossa, jolloin auto ei varmasti ole millään lailla kuskin näpeissä tositilanteessa. Yleensä kännykkä toisessa kädessä ja katsellaan alaspäin. Edesvastuutonta toimintaa.
Toisaalta yhtä edesvastuuttomalta tuntuu myös noiden ajotietokoneiden räplääminen ajaessa. Ihan yhtälailla se huomio keskittyy siinäkin epäolennaiseen, vaikka järjestelmä onkin integroitu autoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 577
Viestejä
4 614 417
Jäsenet
75 874
Uusin jäsen
Tikke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom