Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viimepäivinä ollut taas useita nukkumatteja jotka suunnilleen pysähtyy jos niiden tarvitsee kääntyä. Ärsyttäviä kun itse ajaa sellaisen takana ja sitten tämä kääntyy toiselle tielle niin normaalien ihmisten kanssa ajaessa ei juuri tarvitsisi takana himmailla mutta näiden takia pitää jarruttaa reippaasti vaikka turvaväliäkin olisi kunnolla.

Ymmärrän tilanteissa joissa joko huono näkyvyys jalkakäytävälle, risteyksen taakse tai jotain muuta poikkeavaa mutta ihan avonaisia paikkoja, leveitä risteyksiä ja selkeitä näkyvyyksiä niin ei, kun pitää lähes pysähtyä käännyttäessä ettei se kottero vaan kaadu tai muuten satu mitä tahansa.
 
Viimepäivinä ollut taas useita nukkumatteja jotka suunnilleen pysähtyy jos niiden tarvitsee kääntyä. Ärsyttäviä kun itse ajaa sellaisen takana ja sitten tämä kääntyy toiselle tielle niin normaalien ihmisten kanssa ajaessa ei juuri tarvitsisi takana himmailla mutta näiden takia pitää jarruttaa reippaasti vaikka turvaväliäkin olisi kunnolla.

Ymmärrän tilanteissa joissa joko huono näkyvyys jalkakäytävälle, risteyksen taakse tai jotain muuta poikkeavaa mutta ihan avonaisia paikkoja, leveitä risteyksiä ja selkeitä näkyvyyksiä niin ei, kun pitää lähes pysähtyä käännyttäessä ettei se kottero vaan kaadu tai muuten satu mitä tahansa.
Kyllä se on usein pakko hidastaa oikein reilusti, että ehtii esim. kunnolla tsekata ettei takaoikealta tule fillaria tai muuta. En näe mitään pahaa siinä, että risteyksissä kääntymiset hoidetaan rauhallisesti - parantaa huikeasti liikenneturvallisuutta. Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kuitenkin juuri näissä tilanteissa.
 
Varmin keino saada minut hidastamaan kuuuunnnnnnollllla risteyksissä, on painostaa normikadulla nopeusrajoituksen mukaan ajavaa (minä) niin lähellä takapuskuria että peilistä ei näy kuin raivosta pullistuneet silmämunat (hän). Sama pullistuttaa sitten kunnolla. :kahvi:
 
Viimepäivinä ollut taas useita nukkumatteja jotka suunnilleen pysähtyy jos niiden tarvitsee kääntyä. Ärsyttäviä kun itse ajaa sellaisen takana ja sitten tämä kääntyy toiselle tielle niin normaalien ihmisten kanssa ajaessa ei juuri tarvitsisi takana himmailla mutta näiden takia pitää jarruttaa reippaasti vaikka turvaväliäkin olisi kunnolla.

Tosin nelikaistaisella tiellä usein tässä tilanteessa se todellinen typerys on se, joka ajaa sitä oikeanpuoleisinta kaistaa sen kääntyjän perässä jumittaen, kun voisi aivan hyvin ajaa vasenta kaistaa sen ohi.

Ja siten kun itse on myös kääntymässä siellä jonon viidentenä autona niin ne kolme suoraan menevää autoa siinä välissä hidastaa liikennettä ihan turhaan minullekin. Kun jos ne kolme suoraan menevää autoa ajaisivat sitä vasenta kaistaa, ne voisivat vaan ajaa suoraan risteyksen yli kääntyjän ohi, ja liikenne sujuisi nopeammin kaikille muille kuin sille kääntyvälle ensimmäiselle autolle(jolle se sujuisi tasan yhtä nopeasti).
 
Kyllä se on usein pakko hidastaa oikein reilusti, että ehtii esim. kunnolla tsekata ettei takaoikealta tule fillaria tai muuta. En näe mitään pahaa siinä, että risteyksissä kääntymiset hoidetaan rauhallisesti - parantaa huikeasti liikenneturvallisuutta. Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kuitenkin juuri näissä tilanteissa.

Riippuu tietty paikasta, mutta aika monesti sitä kyllä voisi aloittaa katsastaan sitä jalkakäytävää jo ennen sitä risteystä, että ajaako sillä pyöräilijä vai ei. Tällöin riittää pikainen vilkaisu ennen ratin kääntämistä eikä tarvi hidastaa kävelyvauhtiin.
 
Riippuu tietty paikasta, mutta aika monesti sitä kyllä voisi aloittaa katsastaan sitä jalkakäytävää jo ennen sitä risteystä, että ajaako sillä pyöräilijä vai ei. Tällöin riittää pikainen vilkaisu ennen ratin kääntämistä eikä tarvi hidastaa kävelyvauhtiin.
Fiksu kuski seuraa sitä kelvin liikennettä jo pitkään ennen risteystä jos vain mahdollista.
Kyllä ja itsekin teen näin. Kaikilla ei vain kognitiiviset kyvyt tähän riitä, joten antaa heidän hidastaa rauhassa niin paljon kuin tarpeelliseksi kokevat.
 
Kyllä ja itsekin teen näin. Kaikilla ei vain kognitiiviset kyvyt tähän riitä, joten antaa heidän hidastaa rauhassa niin paljon kuin tarpeelliseksi kokevat.

Tässä herää taas vaan kysymys, että jos kyseessä ei ole juuri kortin saanut niin mitä näin vajavaisilla kognitiivisilla kyvyillä varustettu henkilö tekee ratin takana? :)
 
Tässä herää taas vaan kysymys, että jos kyseessä ei ole juuri kortin saanut niin mitä näin vajavaisilla kognitiivisilla kyvyillä varustettu henkilö tekee ratin takana? :)
Se että tuntee itsensä epävarmaksi ei käsittääkseni ole vielä mikään este ajo-oikeuden saamiseksi. Kyllä näitä epävarmoja kuljettajia tuonne mahtuu, siksi on hyvä että ajavat varman päälle eivätkä liian itsevarmasti.

Näitä "en nähnyt" * ja pyöräilijä/jalankulkija/[mikälie] jäi alle tapahtuu kuitenkin yhä ihan liikaa.

* "en nähnyt" on siis sama kuin "en katsonut"
 
Odottelin tuossa liikennevaloissa missä valoilla ohjattu suojatie naaman edessä. Vaihtuu vihreä ja perus kaasua rauhallisesti. Jostain syystä onneksi vilkaisin vasemmalle ja jarrut pohjaan. Joku nuori herra pyörällä sojotteli kolmea kymppiä punaisia päin siitä suojatien yli. Säikähdin nii pirusti ja niin taisi hänkin. Onneksi ei osunut, ei ois ilman kypärää ollut kaunista jälkeä :(
 
Se että tuntee itsensä epävarmaksi ei käsittääkseni ole vielä mikään este ajo-oikeuden saamiseksi. Kyllä näitä epävarmoja kuljettajia tuonne mahtuu, siksi on hyvä että ajavat varman päälle eivätkä liian itsevarmasti.

Näitä "en nähnyt" * ja pyöräilijä/jalankulkija/[mikälie] jäi alle tapahtuu kuitenkin yhä ihan liikaa.

* "en nähnyt" on siis sama kuin "en katsonut"

Se että pää ei käänny ja että huomioi putkinäöllä vain 20 metriä suoraan edessä menevät tapahtumat ei ole epävarmuutta vaan epäpätevyyttä.
 
Eli kun itse en lähes pysähdy aina toiselle tielle kääntyessä = syyllistyn siihen että en huomioi muuta liikennettä?
Ei vaan niitä jotka havainnoinnin takia lähes pysähtyvät ei ainakaan voi sitten tuosta syyttää ja nämä ketkä eivät ympärilleen katso kuuluvat siihen samaan nopeasti kääntyvään massaan jossa on myös havainnointikyvyiltään paremmat henkilöt kuten esim sinä annat ymmärtää olevasi
 
Huomaa kyllä 1-tiellä, että kesälomat ovat alkaneet. Oikean kaistan nopeudet näyttää järjestäen tipahtaneen 20 km/h ja sit nämä luupäät ohittelee toisiaan kilometrikaupalla tai tunkee mitään katsomatta vasurille. Peräkärry veneen kera ei tunnu mitenkään vaikuttavan ajotyyliiin, esim. että ajaisi sen 90 km/h rekkojen perässä... Vihdin liittymän kohdalla pelastin yhden motoristin hengen, kun kaverin ajon epävarmuuden perusteella otin valmiiksi vakkarin pois ja jalka jarrulle. Sieltähän se eteen pukkas, kaasu ja sivupeili löytyi siinä vaiheessa kun olin voimakkaasti jarruttaen päätynyt 1-2 m päähän takarenkaasta. "oho", jotain se huitoi kun palasi takaisin oikealle kaistalle. Mahtoiko raukka edes ymmärtää, että kuolema oli 1-2 sekunnin päässä. Sen verran oli autoja "takana", että varmaan joku olis ajanut yli jos olisin tönäissyt kumoon.
 
Ja sama meininki monilla maanteillä. Aivan järjestään ajetaan jopa alle 80kmh satasen alueilla keskellä päivää, jossei mihinkään ole kiire niin vetäisi tien sivuun sitten ja päästää nopeammin ajelevat ohi.

Näin ainakin itse tekisin jos olisi syytä ajaa alle rajoituksen...
 
Tosin nelikaistaisella tiellä usein tässä tilanteessa se todellinen typerys on se, joka ajaa sitä oikeanpuoleisinta kaistaa sen kääntyjän perässä jumittaen, kun voisi aivan hyvin ajaa vasenta kaistaa sen ohi.

Ja siten kun itse on myös kääntymässä siellä jonon viidentenä autona niin ne kolme suoraan menevää autoa siinä välissä hidastaa liikennettä ihan turhaan minullekin. Kun jos ne kolme suoraan menevää autoa ajaisivat sitä vasenta kaistaa, ne voisivat vaan ajaa suoraan risteyksen yli kääntyjän ohi, ja liikenne sujuisi nopeammin kaikille muille kuin sille kääntyvälle ensimmäiselle autolle(jolle se sujuisi tasan yhtä nopeasti).
Tällaista ennakointia auttaisi vilkun käyttäminen. Mutta kun se vanne puristaa päätä tien päällä koko ajan niin lujaa, että ei kestä hetkeäkään kuunnella sitä vilkun naputtavaa merkkiääntä. Vihreän syttyessä oikealla kaistalla vähintään 3-4 edellä olevaa autoa muuttuukin yhtäkkiä suoraan ajavista oikealle kääntyjiksi, joilla on vaikka miten paljon jalankulkijaa sun muuta kevyttä liikennettä väistettävänä.
 
Viimeksi muokattu:
50km/h alueella lyödään liinat kiinni pyöräilijän lähestyessä risteystä. Onneksi sitä pitää riittävästi väliä etten tullut perseestä läpi.
 
Joku teinimotoristi taas kerran eilen näyttämishaluissaan oli varsin halukas kokeilemaan, että miltä tuntuisi täräyttää "ruotsalaista panssarivaunua" päin jos olisi äkkitilanne tullut. Kaksi päällä vielä, eli matkustajakin olisi ottanut kipeää ja huolella. Tuollaisessa tilanteessa olisi "korppusaha" nurin, joko peräänajon tai sitten lukkojarrutuksen takia, ja takana tuleva ei ehtisi jarruttaa -> jätkä ja samaa kyytiä muijakin liiskaksi. Koettakaa nyt jumaliste ymmärtää, että kaksipyöräisellä ei ole mitään mystistä gravitaatiolaista tai liike-energiasta aiheutuvaa poikkeamaa. Kitkakerroin on sama riippumatta pyörien lukumäärstä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuuhoilua taas fordikuskilta motarilla. Mentiin ohi ekan kerran kun ajoi vähän hitaammin kun me vakkari päällä, hetken päästä se kuitenkin tulee takaisin ohi ja jää nussuttamaan samaa hitaampaa kun me vakkari päällä. Mentiin taas ohi ja eikö se mokoma uudestaan tule eteen, tällä kertaa osasi sentään ajaa kovempaa kun me... Ei mitään käryä mitä tommosten päässä liikkuu.
 
Tuuhoilua taas fordikuskilta motarilla. Mentiin ohi ekan kerran kun ajoi vähän hitaammin kun me vakkari päällä, hetken päästä se kuitenkin tulee takaisin ohi ja jää nussuttamaan samaa hitaampaa kun me vakkari päällä. Mentiin taas ohi ja eikö se mokoma uudestaan tule eteen, tällä kertaa osasi sentään ajaa kovempaa kun me... Ei mitään käryä mitä tommosten päässä liikkuu.

Kerran ohitin saman Kia/Hyntai/minkälie wannabe maasturin HML-Tampere välillä kolmesti vakkari päällä.
 
Meneepi samaan kategoriaan, kun nämä "arjen sankarit" jotka tahallaan kiihdyttävät vasemmalla kaistalla suolasumukelissä täsmälleen samaa tahtia kuin märkiä tukkeja ronttaava täysperä.
 
Voipi olla, että soitteli puheluja luuri korvalla myös. Niitäkin apinoita on tuolla ihan tarpeeksi liikenteessä.
 
Varmin keino saada minut hidastamaan kuuuunnnnnnollllla risteyksissä, on painostaa normikadulla nopeusrajoituksen mukaan ajavaa (minä) niin lähellä takapuskuria että peilistä ei näy kuin raivosta pullistuneet silmämunat (hän). Sama pullistuttaa sitten kunnolla. :kahvi:
Sama. Jos ajan 45km/h 40km/h alueella niin jos siellä joku mulkku on kontissa kiinni painostamassa niin voi olla varma, että risteyksessä kääntyminen kestää.
 
Ite kun pyrin ajelemaan aiheuttaen mahdollisimman vähän häiriötä niin en osaa kuin ihmetellä mistä persoonallisuuden piirteestä ylläoleva käytös kumpuaa. Yleensä tuollaiset mutku toikin - väännöt käsitellään jo sisarusten kanssa varhaislapsuudessa, mutta viimeistään peruskoulussa.

Jos @Incredible Buff haluaa avata motiivejaan niin olisi mielenkiintoista kuulla.
 
Jos joku roikkuu kontissa niin yleensä itse jatkan ihan normaalisti ajamista, toki kiinnitän siihen huomiota ja koitan seurata, ettei tule kontista sisään. Joskus pahimmille roikkujille (tyyliin auton mitta ja 80-100 vauhtia) oon vilkuttanut takasumareita merkiksi. Ja joo, joskus olen vaihtanut kaistaa edestä pois ehkä vähän normaalia hitaammin, mutta lähinnä siksi, että voin seurata ettei pelle lähde oikealta ohittamaan samaan aikaan (käytän aina selkeästi ja hyvissä ajoin vilkkua). Niinkin on käynyt. Varovainen noiden kanssa pitää olla.
 
Voipi olla, että soitteli puheluja luuri korvalla myös. Niitäkin apinoita on tuolla ihan tarpeeksi liikenteessä.

Joskus läpällä ja kännissä töistä kotiin ajaessa tein vähän inventaariota tuosta, 2/5 vastaantulijoista / viereisellä kaistalla ajavista mitä ehdin kyyläämään paineli menemään puhelin korvassa. Toki siihen voidaan ehkä lisätä myös muutama jotka näpyttelivät vähän piilossa jotain tekstareita.

Ei vaan jaksa ymmärtää tuota. Kyllähän se vie ihan helvetisti keskittymistä siitä ajamisesta.
 
Ainiin, ja sitten on tietty nämä sankarit jotka lähtevät ohittamaan ja alkavat samantien vetämään jotain valoshowta pitkillä. Useampiakin kertoja kun itse ajanut vasenta kaistaa pitkän letkan jatkeena ehkä sen +20 km/h rajotuksen yli, on joku sankari vaihtanut sitten kaistaa siihen takapuskuriin melkeen kiinni, ja saman tien pitkiä välkyttelemään. Yleensä siellä on se joku kärttysen näkönen keski-ikää lähestyvä äijä naama norsun vitulla peilissä. Hyvähän siinä on kiihdyttää hänen ilokseen kun edessä menee ehkä 30 autoa samaa vauhtia. :cigar2:
 
Ite kun pyrin ajelemaan aiheuttaen mahdollisimman vähän häiriötä niin en osaa kuin ihmetellä mistä persoonallisuuden piirteestä ylläoleva käytös kumpuaa. Yleensä tuollaiset mutku toikin - väännöt käsitellään jo sisarusten kanssa varhaislapsuudessa, mutta viimeistään peruskoulussa.

Siitä, että kusipäisyydestä pitää rangaista kusipäisyydellä. Kusipää jatkaa kusipäistä toimintaan maailman tappiin asti, vaikka miten nätisti sellaisen kanssa olisi tekemisissä. Toivon että he saisivat omaa lääkettään maistamalla joskus edes jotain järkeä sinne päähän.
 
Siitä, että kusipäisyydestä pitää rangaista kusipäisyydellä. Kusipää jatkaa kusipäistä toimintaan maailman tappiin asti, vaikka miten nätisti sellaisen kanssa olisi tekemisissä. Toivon että he saisivat omaa lääkettään maistamalla joskus edes jotain järkeä sinne päähän.
Ok, pidetään mielessä. Mitenkäs olet tällä filosofialla liikenteessä pärjännyt? Entä elämässä yleisesti?
 
Nämä sankarit ovat kyllä hyviä jotka kääntyvät risteyksiin liian aikaisin. Toisaalta 10 vuoden aikana vasta 2 tai 3 kertaa meinannu sen takia tulla kolari että ei ole mikään kovin yleinen tapahtuma.
Paras oli pari vuotta sitten kun takana tullu meinas ajaa meikäläisen kylkeen joka ois ollu saavutus sinällänsä.

Noh, olen huono selittämään joten:
Rpx9QLN.png
 
Viimeksi muokattu:
Kerronpa kokemukseni. Ajelin viikonloppuna 5-tietä ja saavutin satasen rajoituksella 102km/h mittarinopeutta ajavan mustan citymaastory Lexuksen. Ohituskaistalla lähdin ohittamaan niin eikös se ala kiihdyttämään. 125km/h mittarinopeudessa luovutin ja palasin takaisin. Ohituskaistan jälkeen vauhti tippui neulan mukaan alle sataseen.

Tätä jatkui kaksi kertaa. Kolmannella pääsin ohi tuskaisesti ja ko ajoneuvo liimautui ohituskaistan jälkeen kiinni takapuskuriin vaikka mittari näytti 115km/h ja äsken oli se satasen vauhti riittänyt hyvin.

Ratissa oli nuori nainen puolen pään kokoiset aurinkolasit päässä ja toinen apukuskin paikalla. Lusin suoralla meni sitten satasen rajoituksella puoltatoista sataa ohi, mutta menohalut loppuivat taas kun 120km/h nopeus alkoi.

Näin, teiden prinsessat liikeellä :(
 
Siitä, että kusipäisyydestä pitää rangaista kusipäisyydellä. Kusipää jatkaa kusipäistä toimintaan maailman tappiin asti, vaikka miten nätisti sellaisen kanssa olisi tekemisissä. Toivon että he saisivat omaa lääkettään maistamalla joskus edes jotain järkeä sinne päähän.
Ei ne kusipäät opi. Todennäköisesti tämä kusipää vaan näkee sut kusipäänä ja ajattelee susta ihan samoin. Ja sit kun sua ja tätä toista kusipäätä vituttaa niin kostatte luultavasti molemmat jollekin muulle ja ongelmat vaan kertaantuu. Puhumatta siitä, että sun "rankaisu" harvoin kohdistuu koskaan tasan siihen yhteen tyyppiin, vaan samalla häiriintyy muidenkin liikkuminen.
 
Ei ne kusipäät opi. Todennäköisesti tämä kusipää vaan näkee sut kusipäänä ja ajattelee susta ihan samoin. Ja sit kun sua ja tätä toista kusipäätä vituttaa niin kostatte luultavasti molemmat jollekin muulle ja ongelmat vaan kertaantuu. Puhumatta siitä, että sun "rankaisu" harvoin kohdistuu koskaan tasan siihen yhteen tyyppiin, vaan samalla häiriintyy muidenkin liikkuminen.
Ei opi, mutta vituttaapahan kusipäätä taas vähän enemmän ja toivottavasti katkaisee vaikka pullistuvan otsasuonensa. Toki nää kusipäät ajattelee, että muiden tulee kääntää vain toinen poski heidän kusipäätoimintansa edessä.
 
Ei opi, mutta vituttaapahan kusipäätä taas vähän enemmän ja toivottavasti katkaisee vaikka pullistuvan otsasuonensa. Toki nää kusipäät ajattelee, että muiden tulee kääntää vain toinen poski heidän kusipäätoimintansa edessä.
"Tuo on mielestäni kusipää joten alanpa tässä perseilemään."

Kuulostaa helvetin terveeltä asenteelta liikenteeseen, jossa on ihmisten henki pelissä. Myös sivullisten.

Ei jumalauta mitä ihmissaastaa.
 
Viimeksi muokattu:
"Tuo on mielestäni kusipää joten alanpa tässä perseilemään."

Kuulostaa helvetin terveeltä asenteelta tilanteeseen jossa on ihmisten henki pelissä. Myös sivullisten.

Ei jumalauta mitä ihmissaastaa.
Ai tuossa on henki pelissä, että hidastan normaalia enemmän ja aikaisemmin risteykseen, kun joku mulkku roikkuu puskurissa ja se olen nimenomaan minä joka sen vaaratilanteen aiheuttaa eikä suinkaan se puskurissa roikkuva mulkku. Oikeastihan tuossa on kyse vaan turvallisuuden lisäämisestä, kun hidastus tehdään pitkällä matkalla rauhallisesti eikä yhtäkkiä, kun joku on puskurissa kiinni.

Kukahan sitä ihmissaastaa taas on.
 
"Tuo on mielestäni kusipää joten alanpa tässä perseilemään."

Kuulostaa helvetin terveeltä asenteelta tilanteeseen jossa on ihmisten henki pelissä. Myös sivullisten.

Ei jumalauta mitä ihmissaastaa.
"risteyksessä kääntyminen kestää" voi myös tarkoittaa että ottaa sen tarkoituksella vain tarkasti ja varmasti. Lähestulkoon autokoulun inssiajon mukaisesti. Tällaisessa tilanteessa ei kyllä pitäisi olla mitään vaarallista.
 
Ai tuossa on henki pelissä, että hidastan normaalia enemmän ja aikaisemmin risteykseen, kun joku mulkku roikkuu puskurissa ja se olen nimenomaan minä joka sen vaaratilanteen aiheuttaa eikä suinkaan se puskurissa roikkuva mulkku. Oikeastihan tuossa on kyse vaan turvallisuuden lisäämisestä, kun hidastus tehdään pitkällä matkalla rauhallisesti eikä yhtäkkiä, kun joku on puskurissa kiinni.

Kukahan sitä ihmissaastaa taas on.
Motiivi ratkaisi mielipiteessäni enemmän kuin itse skenaario.
 
Sitten kuitenkin omassa viestissäsi mainitset että "tilanteeseen, jossa" :rolleyes:
Juu, pieni fiba siinä, tarkoitin liikenteeseen yleisesti. Allekirjoitan tuon skenaarion turvallisuusnäkökohdat kuten kirjoitit. Hidastaa voi siksi, että tilanne turvallisuuden nimissä sitä vaatii, mutta ei siksi, että toinen on mulkku.
 
Viimeksi muokattu:
Ei opi, mutta vituttaapahan kusipäätä taas vähän enemmän ja toivottavasti katkaisee vaikka pullistuvan otsasuonensa. Toki nää kusipäät ajattelee, että muiden tulee kääntää vain toinen poski heidän kusipäätoimintansa edessä.
Kuulostaa vähän siltä että tässä on nyt sen toisenkin kusipään otsasuonen puhkeaminen lähellä.

Itse näen tuon toisen posken kääntämisen lähinnä oman itsensä etuna kuin sen toisen. Turha tuolla liikenteessä on vetää pultteja ja pullistella niitä otsasuonia. Antaa muiden olla kusipäitä ja keskittyy vaan siihen omaan ajamiseensa. Kyllä ne kusipäät ennen pitkään törmää toiseen kovempaan kusipäähän ja sitten kun ne kouluttaa toisiaan niin kannattaa olla itse mahdollisimman kaukana eikä itse osana tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Puhumatta siitä, että sun "rankaisu" harvoin kohdistuu koskaan tasan siihen yhteen tyyppiin, vaan samalla häiriintyy muidenkin liikkuminen.

Tämä taas ei haittaa. Liikenteestä pitäisikin tehdä mahdollisimman hidasta ja kankeaa, joukkolikenteen, kävelyn ja kevyen liikenteen kustannuksella.
 
Lähdin eilen ekaa kertaa pojan kanssa harjoittelemaan liikenteen sekaan (opetuslupa siis juuri saatu). Pari kertaa pyöritelty parkkipaikalla ja ja tyhjällä teollisuusalueella iltasella ensin.

No poika tietty ajaa varovasti, kun mitään taustaa millään moottoriajoneuvolla ajamisesta ei ole. Ajeltiin 30km/h alueella, jossa vähän väliä keskikorokkeita, pihakatuja jne. Poika ajoi n. 25km/h ja puskuriin liimautui kuorma-auto. Poika ihan selvästi pelästyi, kun piti ihan konttiin ajaa kiinni. Ja mitä tekee tämä kuorma-autokuski? Lähtee ohittamaan... No, opettajana meni vähän hermo ja tööttäsin apparin paikalta ja eiköhän se kuormurikuski pysäytä auton protestiksi...

Pikkaisen pelisilmää puuttui kuormurikuskilta. Ei voi olla niin kiire, että pitää tollaisessa paikassa ohittaa. Ja tilanne oli opetettavallekin jännittävä, kun ahtaassa paikassa iso auto lähtee ohittamaan. Ajansäästö tossa aivan mitätön (käännyttiin itse asiassa pois tieltä n. 200m päässä, eihän se takanaolija sitä voinut tietää mutta toi 30km/h alue jatkuu n. 500m ja sitten tulee 40km/h ja astetta enemmän tilaa, en kyllä siinäkään lähtisi ohittamaan, vaan 1km päässä sitten 50/km/h alueella aikaisintaan).
 
Lähdin eilen ekaa kertaa pojan kanssa harjoittelemaan liikenteen sekaan (opetuslupa siis juuri saatu). Pari kertaa pyöritelty parkkipaikalla ja ja tyhjällä teollisuusalueella iltasella ensin.

No poika tietty ajaa varovasti, kun mitään taustaa millään moottoriajoneuvolla ajamisesta ei ole. Ajeltiin 30km/h alueella, jossa vähän väliä keskikorokkeita, pihakatuja jne. Poika ajoi n. 25km/h ja puskuriin liimautui kuorma-auto. Poika ihan selvästi pelästyi, kun piti ihan konttiin ajaa kiinni. Ja mitä tekee tämä kuorma-autokuski? Lähtee ohittamaan... No, opettajana meni vähän hermo ja tööttäsin apparin paikalta ja eiköhän se kuormurikuski pysäytä auton protestiksi...

Pikkaisen pelisilmää puuttui kuormurikuskilta. Ei voi olla niin kiire, että pitää tollaisessa paikassa ohittaa. Ja tilanne oli opetettavallekin jännittävä, kun ahtaassa paikassa iso auto lähtee ohittamaan. Ajansäästö tossa aivan mitätön (käännyttiin itse asiassa pois tieltä n. 200m päässä, eihän se takanaolija sitä voinut tietää mutta toi 30km/h alue jatkuu n. 500m ja sitten tulee 40km/h ja astetta enemmän tilaa, en kyllä siinäkään lähtisi ohittamaan, vaan 1km päässä sitten 50/km/h alueella aikaisintaan).
Kolmio oli toki autossa?
 
Lähdin eilen ekaa kertaa pojan kanssa harjoittelemaan liikenteen sekaan (opetuslupa siis juuri saatu). Pari kertaa pyöritelty parkkipaikalla ja ja tyhjällä teollisuusalueella iltasella ensin.

No poika tietty ajaa varovasti, kun mitään taustaa millään moottoriajoneuvolla ajamisesta ei ole. Ajeltiin 30km/h alueella, jossa vähän väliä keskikorokkeita, pihakatuja jne. Poika ajoi n. 25km/h ja puskuriin liimautui kuorma-auto. Poika ihan selvästi pelästyi, kun piti ihan konttiin ajaa kiinni. Ja mitä tekee tämä kuorma-autokuski? Lähtee ohittamaan... No, opettajana meni vähän hermo ja tööttäsin apparin paikalta ja eiköhän se kuormurikuski pysäytä auton protestiksi...

Pikkaisen pelisilmää puuttui kuormurikuskilta. Ei voi olla niin kiire, että pitää tollaisessa paikassa ohittaa. Ja tilanne oli opetettavallekin jännittävä, kun ahtaassa paikassa iso auto lähtee ohittamaan. Ajansäästö tossa aivan mitätön (käännyttiin itse asiassa pois tieltä n. 200m päässä, eihän se takanaolija sitä voinut tietää mutta toi 30km/h alue jatkuu n. 500m ja sitten tulee 40km/h ja astetta enemmän tilaa, en kyllä siinäkään lähtisi ohittamaan, vaan 1km päässä sitten 50/km/h alueella aikaisintaan).

Pieni kritiikki täältä: Sait heti alkuun opetettua hermostumisen taidon liikenteessä + siihen liittyvän ylireagoinnin.

Kiinnostaisi muuten aikalailla kuulla miten projekti etenee jatkossakin :)
 
Pieni kritiikki täältä: Sait heti alkuun opetettua hermostumisen taidon liikenteessä + siihen liittyvän ylireagoinnin.

Kiinnostaisi muuten aikalailla kuulla miten projekti etenee jatkossakin :)


Senverran olen maailmaa kiertänyt ja eri liikennekulttuureita nähnyt ja kokenut, että en pelkää merkinantoa :) Suomessahan äänimerkin antaminen on jotenkin hävettävää tai omituista. Kyllä se tossa tilanteessa oli mielestäni ihan aiheellinen tööttäys. Saa toki olla eri mieltä.

En mä kovin usein tööttäile, mutta ei se töötti mun autossa nyt ihan turhanpanttina ole. Varmaan yleisimmät tööttäilyn aiheet on maantiella nokan eteen (5-10m) tunkevat ohittajat. Sit tietty liikennevaloihin "nukahtaneille" saa välillä töötätä. Toissapäivänä vastaantulija kääntyi tasa-asrvoisesta risteyksestä mun eteen (olin ajamassa suoraan) niin, että jouduin jarruttamaan. Kyllä silloinkin töötti törähti :)

Poika on aika epävarma ratissa, joten luulen, että opetuslupa on hyvä juttu. Saadaan ainakin ajotunteja kerättyä tarpeeksi. Autokoulussa tulisi aika kalliiksi.
 
Senverran olen maailmaa kiertänyt ja eri liikennekulttuureita nähnyt ja kokenut, että en pelkää merkinantoa :) Suomessahan äänimerkin antaminen on jotenkin hävettävää tai omituista. Kyllä se tossa tilanteessa oli mielestäni ihan aiheellinen tööttäys. Saa toki olla eri mieltä.

En mä kovin usein tööttäile, mutta ei se töötti mun autossa nyt ihan turhanpanttina ole. Varmaan yleisimmät tööttäilyn aiheet on maantiella nokan eteen (5-10m) tunkevat ohittajat. Sit tietty liikennevaloihin "nukahtaneille" saa välillä töötätä. Toissapäivänä vastaantulija kääntyi tasa-asrvoisesta risteyksestä mun eteen (olin ajamassa suoraan) niin, että jouduin jarruttamaan. Kyllä silloinkin töötti törähti :)

Poika on aika epävarma ratissa, joten luulen, että opetuslupa on hyvä juttu. Saadaan ainakin ajotunteja kerättyä tarpeeksi. Autokoulussa tulisi aika kalliiksi.

Ajotuntien määrä tuolla puolella on iso plussa tosiaan, tapasin juuri yhden tyypin joka oli ajanut 970 tuntia opetusluvalla ennen inssiä. Mutta voisi ehkä miettiä miten käy jos vastaavassa tilanteessa ajokokeessa poika painaa tööttiä. (arviointilomakkeen arvosana muiden tienkäyttäjien huomioimisesta tippuu joko ykköseen, joka on suora hylsy tai kakkoseen, jolloin kaikilla muilla osa-alueilla pitää olla vähintään kolme tai tulee suora hylsy). Tietty tavoite on että kuskista tulee osaava eikä itse ajokoe, mutten silti opettaisi lainvastaisia käytäntöjä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom