Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 326
Sama kuski oli myös aiemmin aiheuttanut lievän kolarin alkamalla kiilata häntä ohittanutta autoa, ja postannut siitäkin videon tänne. Onnistui silti puhumaan korvaukset vastustajan vakuutuksen piikkiin, kun vastapuolen ohitus oli vähän pitkä.



Videolta näkee kuinka kuvaajan auto liikkuu selvästi vasemmalle juuri ennen kuin ohittava auto alkaa näkyä ja kolahtaa.
Jaa, että tälläinen teiden sankari. Toivottavasti kovin moni ei kuole tämän perseilyiden seurauksena. Kaveri tosiaan näkee kaikissa vikaa paitsi itsessään. Tämähän nillitti kun nokian rengas puhkesi 4v käytön jälkeen:

Täällä kusetuksen uhriksi jouduttu; Nokian hakka 7 renkaat aivan liian pehmeät painavan auton alla ja epämukavat ajaa, lisäksi viimeviikolla 4 vuotta vanhasta sarjasta puhkesi renkaan sivuun reikä. Ei kuulemma voi korjata.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
254
Ja minkä takia ei saisi nillittää jos 4v vanha rengas hajoaa kun on vielä ns laatumerkkiä?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 673
Ja minkä takia ei saisi nillittää jos 4v vanha rengas hajoaa kun on vielä ns laatumerkkiä?
Laatumerkki tai ei, 4v ikä on renkaalle paljon itsessäänkin. Iän lisäksi olennaisia seikkoja ovat myös, että kuinka paljon renkaalla on ajettu ja millaisissa olosuhteissa ja miten sitä on säilytetty kausien välissä jne. Mutta tästä kannattaa varmaan jatkaa mieluummin siellä alkuperäisessä ketjussa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 826
Marko kuvasi Mersun ja BMW:n käsittämättömän järjettömät ohittelut Kouvolassa – nokkakolari sekuntien päässä, piennarkin päätyi pölisemään

Mitenkään tuota Bemarin perseilyä puolustematta, miksi Marko itse ajaa n. ajasta 10sek eteenpän keskiviivan päällä ja sitten siirtyy oikeaan reunaan juuri ennen kuin bemari tulee sieltä ohi? :think:

Edit: Ja nopeudessakin tapahtuu jänniä muutoksia - vielä kun muistaa, että GPS-nopeus muuttuu aina pienellä viiveellä.
Ihan selvästi vaikeuttaakseen bemarin ohittamista. Puolen videon jälkeen alkaa siirtyminen oikeaan reunaan kaistaa, josta bmw kuitenkin pääsee ohi

Mikä vittu vaivaa noita "ohituksen estäjiä". ... Se ei ainakaan ole turvallista että blokkaat näkyvyyttä, sen sijaan että antais ees hyvän näkyvyyden takana tulevalle. Ei se oo ohitettavan asia päättää millon ohitetaan ja millon ei.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
863
Edit2.
Samalla tyypillä on näköjään toinenkin video, jossa itse jumittaa vasemmalla kaistalla ja sitten torvet soivat kun se ohitettu kiihdyttää ja ajaakin oikealta ohi. Pitänyt vielä kaivaa rekkarin perusteella nimikin ja laittaa se videon otsikkoon. Ei näin.

Videosta ei selviä nopeutta, mutta jos videon kuvaaja ajaa tuossa vakkarilla/tasaista vauhtia, niin Saabilla ei ollut kyllä mitään syytä kiihdyttää eteen. Vaikka olisikin ollut "hidas" ohitus, niin Saabi ajoi vielä hitaammin ja oli jo kuvaajan takana kun edessä olevan auton perä lähestyy.

Jos kuvaaja hidasti, niin sitten oli toki hänen oma moka.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
863
Painoi perkele vielä kaasuakin.

Voin kyllä käsi sydämmellä sanoa, että normaaleilla mielentoiminnoilla varustetuista ihmisistä juuri tuo ryhmä on se kaikkein ikävin liikenteessä.
Juuri viime viikolla Tuusulantieltä Kehä3:lle länteen liittyvässä rampissa joku teki mulle melkein saman. Rampissa on 80km/h rajoitus, mutta jostain syystä todella monella nopeus putoaa siinä alle 70km/h. Rampissa on kaksi kaistaa (joista vasen loppuu ennen liittymistä kehä3:lle), joten yleensä vetelen itse vakkarilla hidastelijoiden ohi.

Ei vissiin kelvannut jollekin S40 kuskille, kun hänet ohittaessani selvällä nopeuserolla oli varaman 15-20m väli seuraavaan autoon hänen edessä. Oma kaista alkoi loppumaan, joten liityin hänen eteensä niin, että olin käytännössä seuraavan auton perässä kiinni (eli en hänen puskuriaan viistäen). Paitsi että viistin melkein kuitenkin, kun tämä oli kiihdyttänyt välin umpeen nähdessään minun tulevan ohi. Tööttäili siellä sitten 1m päässä takana ja loi vielä vihaisen katseen kääntyessään toiseen suuntaan seuraavasta liittymästä.
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
488
Tätäkin ketjua lukiessa välillä oikeasti pitää ihmetelellä, että itse en ole joutunut elämässäni (ajokilsoja 500tkm) yhteenkään kolariin/tai mihinkään osumaan ja yllättävän harvoin noita näkee. Ottaen siis huomioon millaista asennevammaista tampiota, nistiä, toinen jalka haudassa olevaa vanhusta ja snappaavaa teinipissistä tuolla liikenteessä on omien kokemusten ja tämänkin ketjun perusteella.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 603
Tätäkin ketjua lukiessa välillä oikeasti pitää ihmetelellä, että itse en ole joutunut elämässäni (ajokilsoja 500tkm) yhteenkään kolariin/tai mihinkään osumaan ja yllättävän harvoin noita näkee. Ottaen siis huomioon millaista asennevammaista tampiota, nistiä, toinen jalka haudassa olevaa vanhusta ja snappaavaa teinipissistä tuolla liikenteessä on omien kokemusten ja tämänkin ketjun perusteella.
Ainakin aika iso osa häiriökäyttäytymisestä osuu näihin isoihin kaupunkikeskittymiin ja pk-seudulle eli jos asut muualla on luonnollista, että noita näkee vähemmän. Itse ei tarvi kuin ajaa vähän kehä1 aamuin illoin töihin ja takasin niin näkyy erinäistä perseilyä joka päivä. Esim yksi risteys tuossa matkalla aiheuttaa jalankulkijagiljotiinin n. 3/5 ajokerroista, tämän kun kertoo n. 50 niin pääsen todistamaan giljotiiniä yli 100 kertaa vuodessa....
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Tätäkin ketjua lukiessa välillä oikeasti pitää ihmetelellä, että itse en ole joutunut elämässäni (ajokilsoja 500tkm) yhteenkään kolariin/tai mihinkään osumaan ja yllättävän harvoin noita näkee. Ottaen siis huomioon millaista asennevammaista tampiota, nistiä, toinen jalka haudassa olevaa vanhusta ja snappaavaa teinipissistä tuolla liikenteessä on omien kokemusten ja tämänkin ketjun perusteella.
En ole joutunut minäkään. Tosin kaikkea kummallista näkee, onneksi etäämmältä, tämän tästä. Aika hyvin noista tilanteista kykenee _halutessaan_ pysymään erossa, kun pitää järjen päässä, eikä lähde mukaan kaiken maailman ddalien leikkiin mukaan, jossa hakemalla haetaan konflikteja.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
369
Ainakin aika iso osa häiriökäyttäytymisestä osuu näihin isoihin kaupunkikeskittymiin ja pk-seudulle eli jos asut muualla on luonnollista, että noita näkee vähemmän. Itse ei tarvi kuin ajaa vähän kehä1 aamuin illoin töihin ja takasin niin näkyy erinäistä perseilyä joka päivä. Esim yksi risteys tuossa matkalla aiheuttaa jalankulkijagiljotiinin n. 3/5 ajokerroista, tämän kun kertoo n. 50 niin pääsen todistamaan giljotiiniä yli 100 kertaa vuodessa....
Niin eiköhän se ole miltei suoraan suhteutettuna autoilijoiden määrään nuo häiriökäyttäytyjätkin. Tähän vielä lisätynä hektinen elämänrytmi minuuttiaikatauluineen (ainakin täällä pk-seudulla) soppa on valmis :confused:

Syrjäteillä ei ole silmäpareja todistamassa perseilyä. :D
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Nyt taisin minä olla se ärsyttäjä:
80-alueella eteen "ilmestyi" auto, minkä vakionopeudensäätimeen oli asetettu todellista 75km/h:ta vastaava lukema. Minä tietenkin halusin tästä ohi ja kyttäsin ohituspaikkaa melko lähellä. Edessä ajavan vauhti ei muuttunut kun rajoitus tippui hetkellisesti 60:een ja kuski ei ilmeisesti ollut tietoinen, että kulman takana on sakkoansa kameratolpan muodossa. Hidasti vasta kameran räpsähdettyä missä vaiheessa menin tästä autosta ohitse.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Nyt taisin minä olla se ärsyttäjä:
80-alueella eteen "ilmestyi" auto, minkä vakionopeudensäätimeen oli asetettu todellista 75km/h:ta vastaava lukema. Minä tietenkin halusin tästä ohi ja kyttäsin ohituspaikkaa melko lähellä. Edessä ajavan vauhti ei muuttunut kun rajoitus tippui hetkellisesti 60:een ja kuski ei ilmeisesti ollut tietoinen, että kulman takana on sakkoansa kameratolpan muodossa. Hidasti vasta kameran räpsähdettyä missä vaiheessa menin tästä autosta ohitse.
Hyvinhän tuossa lopulta kävi. Huono kuski sai huonoudestaan sakot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 195
Itseä ihmetyttää kauheasti nämä läheltä piti tilanteet missä ei oikein mitään tilannetta ole.
Jatkuvasti iltalehdissä yms. jotain kojelautakameravideoita "vaarallisista" ohituksista missä ei mitään sen kummempaa dramatiikkaa ole. Onko osa ihmisistä niin perkeleen ujoja että jännittää kun toinen auto menee parin metrin päästä. Ymmärtäisin jos peilit kolisee ja kyljet on naarmuilla 100km/h nopeuserolla tehdyssä ohituksessa, mutta aika väsynyttä on itkeä siitä että joku ohittaa vähän rajummin.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Itseä ihmetyttää kauheasti nämä läheltä piti tilanteet missä ei oikein mitään tilannetta ole.
Jatkuvasti iltalehdissä yms. jotain kojelautakameravideoita "vaarallisista" ohituksista missä ei mitään sen kummempaa dramatiikkaa ole. Onko osa ihmisistä niin perkeleen ujoja että jännittää kun toinen auto menee parin metrin päästä. Ymmärtäisin jos peilit kolisee ja kyljet on naarmuilla 100km/h nopeuserolla tehdyssä ohituksessa, mutta aika väsynyttä on itkeä siitä että joku ohittaa vähän rajummin.
Ihmiset pelkää liikenteessä ratin takana. Tuossa yks lauantaiyö ajoin Toyota Avensiksesta ohi ihan valkoisilla katkoviivoilla 50km/h-alueella, kun sankari ei saanut 30km/h kovempaa vauhtia valoista tervahovintiellä Oulussa kaarnatien liikennevaloista. Taisin ajaa jopa vähän reilu 60km/h. Alkoi vilkuttelemaan valoja ja jäi edelleen sinne köröttelemään jotain 40km/h. Ajoin tosiaan siis reilusti ohi kaasu pohjassa, enkä pukannut suoraan eteen. Kyllä, ajoin jopa reilu 10km/h ylinopeutta ohituksen aikana. Ei siinä ollut mitään tilannetta tai dramatiikkaa, mutta tojotakuskin mielestä ilmeisesti oli.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 257
Itseä ihmetyttää kauheasti nämä läheltä piti tilanteet missä ei oikein mitään tilannetta ole.
Jatkuvasti iltalehdissä yms. jotain kojelautakameravideoita "vaarallisista" ohituksista missä ei mitään sen kummempaa dramatiikkaa ole. Onko osa ihmisistä niin perkeleen ujoja että jännittää kun toinen auto menee parin metrin päästä. Ymmärtäisin jos peilit kolisee ja kyljet on naarmuilla 100km/h nopeuserolla tehdyssä ohituksessa, mutta aika väsynyttä on itkeä siitä että joku ohittaa vähän rajummin.
Niin, että ei voinut olla vaaratilannetta, kun ei pelti vaurioitunut? :facepalm:

Eli on OK ohittaa keltaisen viivan kohdalla tai oikealta missä ei ole kaistaa, kunhan ei peltiin tule jälkiä ja tämä kaikki vastaantulijoista riipumatta?
Wau, toivottavasti tolla asenteella ei monikaan autoilija liiku.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 318
Video oli alunperin 15s pidempi. Olisikohan siinä lopussa ollut sitten jotain liikennevalosekoilua?

Edit. hidas

Muutenkin aika turhaa nillitystä sen punaisen juustokupin tekemisistä, kun ei tuossa aiheutettu minkään sortin vaaratilannetta kenellekään. Tyhjä tie ja silleen. Mieli pahoittui ilmeisesti lähinnä siitä, kun kaara ajoi sulkuviivan päältä.

Edit2.
Samalla tyypillä on näköjään toinenkin video, jossa itse jumittaa vasemmalla kaistalla ja sitten torvet soivat kun se ohitettu kiihdyttää ja ajaakin oikealta ohi. Pitänyt vielä kaivaa rekkarin perusteella nimikin ja laittaa se videon otsikkoon. Ei näin.

No tuo saappikeissi menee kyllä ihan saapin piikkiin. Siinä vaiheessa kun kuvaajan auto on ohittanut saabin ja kaistanvaihto oikealle olisi mahdollinen niin on jo seuraavan auton perä aikas lähellä. Toki jos tykkää ajaa 5m päässä muista niin mikä ettei. Hieman hitaaskostihan ohitus ehkä sujui, mutta ei nyt mikään järisyttävä vasemmalla kuppaaminen ole todellakaan kyseessä.

En ylipäänsä ymmärrä miksi saappi lähtee tuolta työntämään oikealta ohi kun ei ole mitään syytä? Saabin edellä oleva auto kyllä hiukan jarruttaa mutta...

Ja asiasta kolmanteen niin eikös täällä ollut keskustelua, että mikäli ajaa omaa kaistaa ja ohittaa oikealta ilman "ohitustarkoitusta" niin tuo on jopa sallittu, joskin aika törkeä puikkaus.

Monesti jää joku nutaamaan rinnalle vasemmalle, jos sieltä tulee rekka vastaan niin olen painanut kaasua ja puikannut eteen, kunnon välillä toki.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Itseä ihmetyttää kauheasti nämä läheltä piti tilanteet missä ei oikein mitään tilannetta ole.
Jatkuvasti iltalehdissä yms. jotain kojelautakameravideoita "vaarallisista" ohituksista missä ei mitään sen kummempaa dramatiikkaa ole. Onko osa ihmisistä niin perkeleen ujoja että jännittää kun toinen auto menee parin metrin päästä. Ymmärtäisin jos peilit kolisee ja kyljet on naarmuilla 100km/h nopeuserolla tehdyssä ohituksessa, mutta aika väsynyttä on itkeä siitä että joku ohittaa vähän rajummin.
Viittaatko nyt siihen videoon, missä bemari ohittaa oikealta piennar pölisten?
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Eli Bapsu ohittelee oikealta, mutta jumankekka kukaan ei saa häntä ohittaa oikealta vaikka kuinka hän varaisi ohituskaistaa?

Tuon Kaitumin linkkaama saappikeissin kuvaaja on kyllä uuvateista uuvatein ja ainoa videolla oleva sekoilija. Kuunelkaa äänet päällä niin kuulee kuinka hidastaa ja sovittaa nopeutensa tahallisesti ohitettavan rinnalle. Tällaiset ovat juuri näitä liikenteessä pahimpia varranaiheuttajia, jotka aiheuttavat vaaratilanteita tahallisesti muille "kuvauksia tehdessään". Joillekin vaaratilanteen synnyttäminen ja "minä olin oikeassa"-tilanteen luominen, vaikkapa kuolleeseen kulmaan tahallisesti jättäytymällä ja ohitettavaa provosoimalla, aiheuttaa jotain kummaa tyydytystä.


Yleensäkin, suurin osa kehän yms. monikaistaisten ongelmista poistuisi jos ihmiset opettelisivat ohittamaan. Eli ajetaan vasenta kaistaa niin kauan kunnes jonkun perä tulee vastaan. Sitten siirytään ohituskaistalle ohituksen ajaksi ja palataan viivyttelemättä takaisin vasemmalle kaistalle. Ei ohituskaistalle ole pidä mennä paikkoja varaamaan.

Oma veikkaus että nämä "koska ohituskaista blokataan" -tyypit on näitä ihan samoja joille liittymisen yhteydessä tapahtuva kaistanvaihto on kovin hankalaa, "annan tilaa liittyjille", "kyllä mulle pitäisi tilaa antaa" ym. holtittomasti ajavat tyypit. Molempiin ratkaisu olisi se, että opettelisivat vain yksinkertaisesti vaihtamaan sitä kaistaa erilaisissa nopeuksissa ja erikokoisiin väleihin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 673
En ylipäänsä ymmärrä miksi saappi lähtee tuolta työntämään oikealta ohi kun ei ole mitään syytä? Saabin edellä oleva auto kyllä hiukan jarruttaa mutta...
Halusi varmaan edetä nopeammin kuin se ohittaja tai edessä ajava? Ohituksen jälkeen huomasi jäävänsä mottiin, joten päätti kiihdyttää oikealta ohi ja vielä puikata sen edellä menevänkin ohi. Turvavälit jäivät pinkeiksi ja lakikirja on eri mieltä menetelmistä, mutta ei kai tuossa sen kummempaa draamaa ollut kuitenkaan (siinä ohitustilanteessa siis, eli sen jälkeen alkaa sitten kokonaan ihan oma show, jossa kuvaaja painaa torvea ja siitä suuttuneena saabisti hiljentää vauhtia jne).

Ja asiasta kolmanteen niin eikös täällä ollut keskustelua, että mikäli ajaa omaa kaistaa ja ohittaa oikealta ilman "ohitustarkoitusta" niin tuo on jopa sallittu, joskin aika törkeä puikkaus.
Niin, oikealta ohittaminen on sallittu omaa kaistaa ajen, mutta se ei tarkoita, että heti ohituksen jälkeen olisi sallittua vaihtaa kaistaa ja ohittaa seuraava auto vasemmalta jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
863
Niin, oikealta ohittaminen on sallittu omaa kaistaa ajen, mutta se ei tarkoita, että heti ohituksen jälkeen olisi sallittua vaihtaa kaistaa ja ohittaa seuraava auto vasemmalta jne.
Mikähän lain pykälä tän määrittelee? Löysin vain kohdan, missä sanotaan:

"Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi kaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla kaistoilla".

Tämähän ei periaatteessa ota kantaa siihen, mitä ohituksen jälkeen tekee. Toisaalta ei myöskään siihen, että vaihtaa samalta kaistalta rinnakkaiselle ja ohittaa sitten oikealta (mitenköhän muuten edes ohittaisi).
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
863
Eli Bapsu ohittelee oikealta, mutta jumankekka kukaan ei saa häntä ohittaa oikealta vaikka kuinka hän varaisi ohituskaistaa?

Tuon Kaitumin linkkaama saappikeissin kuvaaja on kyllä uuvateista uuvatein ja ainoa videolla oleva sekoilija. Kuunelkaa äänet päällä niin kuulee kuinka hidastaa ja sovittaa nopeutensa tahallisesti ohitettavan rinnalle. Tällaiset ovat juuri näitä liikenteessä pahimpia varranaiheuttajia, jotka aiheuttavat vaaratilanteita tahallisesti muille "kuvauksia tehdessään". Joillekin vaaratilanteen synnyttäminen ja "minä olin oikeassa"-tilanteen luominen, vaikkapa kuolleeseen kulmaan tahallisesti jättäytymällä ja ohitettavaa provosoimalla, aiheuttaa jotain kummaa tyydytystä.
Vaikuttaahan tuo äänien perusteella, että kuvaaja hölläsi kaasua, mutta toisaalta Saabikin näyttää kelaavan lisää vauhtia sillä hetkellä, kun kuvaaja ohittaa (äänet ei muutu, mutta Saabin nokan kohdalla nopeusero pienenee).


Yleensäkin, suurin osa kehän yms. monikaistaisten ongelmista poistuisi jos ihmiset opettelisivat ohittamaan. Eli ajetaan vasenta kaistaa niin kauan kunnes jonkun perä tulee vastaan. Sitten siirytään ohituskaistalle...

Mitä tulee noihin kehien "ohituskaistoihin", niin niitähän ei ole. Molemmat kaistat on ihan tasa-arvoisia, vaikka laissa toki lukeekin, että pitäisi ajaa yleensä eniten oikealla olevaa kaistaa. Tosin kehillä on paikkoja, joissa vasemmaltakin kaistalta voi kääntyä pois, joten onko järkeä siirtyä oikealle, jos 2km päästä kääntyy vasemmalle?

Tyypillisesti jos oikealla on tilaa niin ajan kyllä siellä, mutta jos ajan oikeaa kaistaa nopeammin kehällä, niin en todellakaan puikkelehdi oikean kaistan 30m rakoihin vain siksi, että jos takana tuleva ehkä haluaisi mennä kovempaa. Niin usein olen tuolla tavalla vain pussittanut itseni, kun takana ajavalla onkin vain krooninen tapa ajaa edellä menevän puskurissa kiinni, ja jää sitten rinnalle himmailemaan tai ohittaa 1km/h nopeuserolla.

Toisaalta, jos siellä oikealla on tilaa, niin takaa nopeammin tuleva voi mennä sieltäkin ohi. Kehällä se ei ole missään laissa kiellettyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 318
Eli Bapsu ohittelee oikealta, mutta jumankekka kukaan ei saa häntä ohittaa oikealta vaikka kuinka hän varaisi ohituskaistaa?

Tuon Kaitumin linkkaama saappikeissin kuvaaja on kyllä uuvateista uuvatein ja ainoa videolla oleva sekoilija. Kuunelkaa äänet päällä niin kuulee kuinka hidastaa ja sovittaa nopeutensa tahallisesti ohitettavan rinnalle. Tällaiset ovat juuri näitä liikenteessä pahimpia varranaiheuttajia, jotka aiheuttavat vaaratilanteita tahallisesti muille "kuvauksia tehdessään". Joillekin vaaratilanteen synnyttäminen ja "minä olin oikeassa"-tilanteen luominen, vaikkapa kuolleeseen kulmaan tahallisesti jättäytymällä ja ohitettavaa provosoimalla, aiheuttaa jotain kummaa tyydytystä.


Yleensäkin, suurin osa kehän yms. monikaistaisten ongelmista poistuisi jos ihmiset opettelisivat ohittamaan. Eli ajetaan vasenta kaistaa niin kauan kunnes jonkun perä tulee vastaan. Sitten siirytään ohituskaistalle ohituksen ajaksi ja palataan viivyttelemättä takaisin vasemmalle kaistalle. Ei ohituskaistalle ole pidä mennä paikkoja varaamaan.

Oma veikkaus että nämä "koska ohituskaista blokataan" -tyypit on näitä ihan samoja joille liittymisen yhteydessä tapahtuva kaistanvaihto on kovin hankalaa, "annan tilaa liittyjille", "kyllä mulle pitäisi tilaa antaa" ym. holtittomasti ajavat tyypit. Molempiin ratkaisu olisi se, että opettelisivat vain yksinkertaisesti vaihtamaan sitä kaistaa erilaisissa nopeuksissa ja erikokoisiin väleihin.
Oppitunti numero 5: luetun ymmärtäminen. En sanonut ohittelevani oikealta? Mun on vaikea ymmärtää miten olen sen ohituskaistan tukkija jos ajan normaaleilla turvaväleillä.

Ja joo en kuunnellut videota äänet päällä eli kuvaajan toimet jäivät epäselkeäksi. Mikäli tilanne on kuten sanot niin täysin oiketetty teko saabistilta. Katsoin todellakin pikaiseeen eilen iltana ilman ääniä, ja juurikin jäi mietityttämään kuinka paljon kerkesi saabia ohittamaan, vai jäikö rinnalle killumaan kuten 90% autoilijoista. Katson uudemman kerran vaikka illemmalla. :cigar2:

Tuo pussittaminen on ylivoimaisesti vittumaisinta mitä moottoritiellä tapahtuu. Ei sillä vakkarillakaan loputtomiin voi ajaa ja matka kaasupolkimeen harvoin yli 10cm...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 603
Oon @Jetula kanssa samaa mieltä tuosta saabivideosta. Tuossa näkee selvästi, kuinka kuvaajan auto himmaa vauhtia ja sitten myös @Kautium kanssa samaa mieltä siitä, että toi saabin poukkaus tonne ohituskaistalle ei edes ole kovin "härski", näkee että jäisi pussiin ja tilaa ja kiihtyvyyttä on niin ajaa sieltä välistä. Ei tuossa kuvaajalla mikään kiire ollut kuitenkaan videosta päätellen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 673
Mikähän lain pykälä tän määrittelee? Löysin vain kohdan, missä sanotaan:

"Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi kaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla kaistoilla".

Tämähän ei periaatteessa ota kantaa siihen, mitä ohituksen jälkeen tekee. Toisaalta ei myöskään siihen, että vaihtaa samalta kaistalta rinnakkaiselle ja ohittaa sitten oikealta (mitenköhän muuten edes ohittaisi).
En muista lakipykäliä tähän hätään, mutta kyllä sille perusteet löytyy. Tarpeeton kaistanvaihto tms. Tästä on ollut puhetta pariin otteeseen aiemmin tässäkin ketjussa.

Saako oikealta ohittaa? Asiantuntija vastaa
Muualla kuin moottoritiellä oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla.

– Edestakainen puikkelehtiminen kaistalta toiselle on kuitenkin kielletty.
Ei tuossakaan jutussa tosin lakipykäliin viitata.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 603
Oikealtahan saa ohittaa jos on enemmän kuin 1 kaista samaan suuntaan, ainoastaan motareilla se on erikseen kielletty. Tosin motarillakin saa ajaa oikealla kaistalla vasemmalla kaistalla ajavien ohi jos liikennevirrat menevät eri tahtiin esim oikealla kaistalla reilusti tyhjää, voin ajaa sen tappiin ja vaihtaa sitten ohituskaistalle ohittamaan edessä olevia.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 673
Oikealtahan saa ohittaa jos on enemmän kuin 1 kaista samaan suuntaan, ainoastaan motareilla se on erikseen kielletty. Tosin motarillakin saa ajaa oikealla kaistalla vasemmalla kaistalla ajavien ohi jos liikennevirrat menevät eri tahtiin esim oikealla kaistalla reilusti tyhjää, voin ajaa sen tappiin ja vaihtaa sitten ohituskaistalle ohittamaan edessä olevia.
Niin, siitähän ei ollut mitään epäselvyyttä, vaan siitä saako oikealta ohittamisen jälkeen ohittaa saman tien vasemmalta. Se on varmaa, ettei ainakaan ole sallittua vaihtaa vasemmalta oikealle kaistalle ohittamista varten.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 826
Ohi ajaminen oikealta motarillakaan ei ole kiellettyä. Ihan perusteltua sillon jos jostain syystä vasen kaista tukkeutuu. Sen sijaan ohittaminen on kiellettyä.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 083
Ohi ajaminen oikealta motarillakaan ei ole kiellettyä. Ihan perusteltua sillon jos jostain syystä vasen kaista tukkeutuu. Sen sijaan ohittaminen on kiellettyä.

Tuosta puuttuu vielä sallituista kakkoskuvan jälkeen suoritettu kaistanvaihto vaihtoehto ja se että ohittaa jonon autoja(vähintään 2) kuvan 1 tyyliin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 826
Tuosta puuttuu vielä sallituista kakkoskuvan jälkeen suoritettu kaistanvaihto vaihtoehto ja se että ohittaa jonon autoja(vähintään 2) kuvan 1 tyyliin.
No se on tuo kuva 1 käytönnässä. En nyt jaksa piirtää jokaista kuvaa 2,3,4,5,6, jne automäärää varten. Kiellettyä siis.

Tietysti järjenkäyttö on sallittua. Jos on itse saanut 5 kilometrin etumatkan ajamalla oikeaa kaistaa, niin ei sillon lasketa enää ohitukseksi sitä että vaistaa vasemmalla kaistalla aiemmin "sivuutetun" auton eteen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 083
No se on tuo kuva 1 käytönnässä. En nyt jaksa piirtää jokaista kuvaa 2,3,4,5,6, jne automäärää varten. Kiellettyä siis.

Tietysti järjenkäyttö on sallittua. Jos on itse saanut 5 kilometrin etumatkan ajamalla oikeaa kaistaa, niin ei sillon lasketa enää ohitukseksi sitä että vaistaa vasemmalla kaistalla aiemmin "sivuutetun" auton eteen.
Ei ole kiellettyä. Eikun...

TLA

7 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.

Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®


muoks: nyt vasta luin loppuun oman lainaukseni tarkemmin, tuossahan oli lopussa tosiaan tuo ajokaistaa vaihtamatta kohta. Tuon tulkinta hieman vaihtelee että liittyykö ajakaistaa vaihtamatta lopetus vain "taikka" sanan jälkeisiin osiin. Autokouluissa tuo normaalisti opetetaan että ei liity.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 603
TLL

17 §
Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.

Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.

Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.

Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 603
@Tommy Goldfish viittaus on motareihin, jossa aika yksiselitteisesti saa ajaa oikealta ohi vain jos "on jo kaistalla" mutta tieliikennelaissa selvästi kerrotaan, että useampikaistaisella tiellä saa oikealta ohittaa.

Itse harrastan semiraskaassa liikenteessä motarilla sellaista, että jos oikealla kaistalla on pidempi siivu vapaata niin vaihdan sinne, ei sitten tarvitse hinata puskuria vähään aikaan. Ajan vasenta kaistaa ripeämmin sen välin ja kun tulee tukos lähden ohittamaan vasemmalle kaistalle. Vähän ehkä "harmaata" aluetta riippuen toteutuksesta, mutta laskisin tuon niin, että jos vaihdan kaistaa oikealle kaistalle aikeenani ajaa sitä ennaltamääräämättömän matkan voin sitten kyllä vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman että se on kiellettyä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 826
Ei ole kiellettyä. Eikun...

TLA

7 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.

Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®


muoks: nyt vasta luin loppuun oman lainaukseni tarkemmin, tuossahan oli lopussa tosiaan tuo ajokaistaa vaihtamatta kohta.
Niin huomaa tuo AJOKAISTAA VAIHTAMATTA.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®


muoks: nyt vasta luin loppuun oman lainaukseni tarkemmin, tuossahan oli lopussa tosiaan tuo ajokaistaa vaihtamatta kohta. Tuon tulkinta hieman vaihtelee että liittyykö ajakaistaa vaihtamatta lopetus vain "taikka" sanan jälkeisiin osiin. Autokouluissa tuo normaalisti opetetaan että ei liity.
Kyllä tuo viimeisen pilkun jälkeinen osa koskee koko aiempaa virkettä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 318
Silti itse pussitat kiihdyttämällä turvavälin umpeen. :confused::confused:
Mihinkäs tämä viittaa?

Jos bemmicasesta puhutaan niin se ~10m välin umpeenlaitto ei kauheasti vaikuta mun turvaväliin suhteessa edellä ajavaan.

Ja jos oikealta ohittaessa tulee pussitetuksi niin voivoi... sillon omassa liikkekäytöksessä parantamisen varaa.

Nämä nukahtajat harvoin pussittaa ketään ja ja loput osaa ohittaa semmoista vauhtia että ei pitäisi olla tarpeen ohittaa oikealta, varsinkaan muutaman auton kokoisesta raosta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
458
Päivän liikennesuoritus nähtiin Tampereella näillä main puolisen tuntia sitten, kun muuten valoihin asti tyhjällä oikealla kaistalla seisoi auto keskellä kaistaa ilman vilkkuja tai jarruvaloja. Ilmeisesti aikomuksena oli siirtyä vasemmalle kaistalle, joka oli täynnä Lielahteen ajavia autoja. Tuossa kohden on kuitenkin vielä 80 km/h -rajoitus, joten äkkipysähdystä vaativat jarrutukset saattavat aiheuttaa ikävän yllätyksen etenkin jos on jo ehtinyt vaihtaa kesänakit alle. Tässä tapauksessa onneksi kanssa-autoilijat olivat hereillä, huomasivat auton ajoissa ja tukos saatiin kierrettyä pientareen kautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 195
Niin, että ei voinut olla vaaratilannetta, kun ei pelti vaurioitunut? :facepalm:

Eli on OK ohittaa keltaisen viivan kohdalla tai oikealta missä ei ole kaistaa, kunhan ei peltiin tule jälkiä ja tämä kaikki vastaantulijoista riipumatta?
Wau, toivottavasti tolla asenteella ei monikaan autoilija liiku.
Olen aika monta kertaa jo todennut etten kauheasti arvosta Suomen autoilukulttuuria. Joskus junnuna kun ei ollut muualla käynyt niin tämä tuntui ihan toimivalta. Nyt kun sentään edes jossain muissakin maissa päässyt ajelemaan, täytyy vain todeta ettei tämä Suomalaisten oppikirja kädessä ajaminen toimi alkuunkaan kun sitä omaa järkeä ja tilannetajua ei käytetä laisinkaan.

Viittaatko nyt siihen videoon, missä bemari ohittaa oikealta piennar pölisten?
En, siinä nyt ei mielestäni ollut yhtään mitään järkeä. Tosin en tiedä kerkesikö siinä mitään vaaratilannetta syntymään mutta kyllä siihenkin olisi resepti ollut ko. tilanteessa varmasti olemassa.


Ihmiset pelkää liikenteessä ratin takana. Tuossa yks lauantaiyö ajoin Toyota Avensiksesta ohi ihan valkoisilla katkoviivoilla 50km/h-alueella, kun sankari ei saanut 30km/h kovempaa vauhtia valoista tervahovintiellä Oulussa kaarnatien liikennevaloista. Taisin ajaa jopa vähän reilu 60km/h. Alkoi vilkuttelemaan valoja ja jäi edelleen sinne köröttelemään jotain 40km/h. Ajoin tosiaan siis reilusti ohi kaasu pohjassa, enkä pukannut suoraan eteen. Kyllä, ajoin jopa reilu 10km/h ylinopeutta ohituksen aikana. Ei siinä ollut mitään tilannetta tai dramatiikkaa, mutta tojotakuskin mielestä ilmeisesti oli.
Niin tuntuvat pelkäävän. Jos itseltäni kysyttäisi, ei tekisi yhtään pahaa jokaiselle käydä kokeilemassa vaikka kunnon ajoharjoittelua tai jääradalla ajoa niin saisi vähän jotain osviittaa siitä miten ne vehkeet ääritilanteissa käyttäytyy. Tuntuu siltä että 60% ihmisistä ei tiedä yhtään mitä tapahtuu kun jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu. Sama homma kun sitten teet jotain vähän "erilaista" niin porukka on kauhuissaan ja ihmettelee että meinaatko tappaa jonkun, vaikka kyse ei olisi mistään yhtään sen kummallisemmasta kuin vaikkapa auton kääntämisestä käsijarrulla jos tilanne on sopiva, esim U-käännöksen yhteydessä.

Mitä enemmän sitä kotiloa oikeasti käyttää eri tavoin, sitä varmempi kuski on kun tietää mitä tehdä jos tuleekin tilanne eteen. Paskimpia kuskeja tuntuvat olevan ne ylivarovaiset hermannit. Eivät välttämättä suoranaisesti kolaroi mutta aiheuttavat muuten tukoksia ja vaaratilanteita liikenteessä. Paskaksi kuskiksi luen ihan yhtälailla sen speden joka tukkii koko liikenteen pelisilmän puutteella, kuin sen joka ajaa 150km/h lastenrattaiden päältä kun auto lähtee näpistä. Seuraukset ovat eri tasoa toki näissä esimerkeissä, mutta loppupeleissä kummallakaan ei ole tilannetajua eikä taitoa.
 
Viimeksi muokattu:

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Olen aika monta kertaa jo todennut etten kauheasti arvosta Suomen autoilukulttuuria. Joskus junnuna kun ei ollut muualla käynyt niin tämä tuntui ihan toimivalta. Nyt kun sentään edes jossain muissakin maissa päässyt ajelemaan, täytyy vain todeta ettei tämä Suomalaisten oppikirja kädessä ajaminen toimi alkuunkaan kun sitä omaa järkeä ja tilannetajua ei käytetä laisinkaan.
Beneluxmaat vielä ok, mutta Puola ja siitä alaspäin ihan tuuripeliä. Eteläranska ja pohjois-italia, varsinkin maaseudulla ihan lottoa se ajaminen. Tai siis kuka kerkee kovempaa risteykseen tai siltarummun kohdalle menee ensin. Tosin opppii nopeasti oman auton mitat, kun pyörii Nizzan pikkukujilla ja liikenneympyröissä. Toisaalta erilaiset valo- ja äänimerkit huomioidaan ihan eri tavalla, eikä oteta vittuiluna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 195
Jopa Roomassa oli ihan keskustassakin minusta mukava ajella, kunhan ei sinne yritä änkeä millään Hummerilla. Yhdellä työreissulla vuokra-autona oli VW Touran ja se oli jo vähän turhan iso sinne. Autoilun logiikkana siellä kun on että about miten tahansa voi ajella kunhan ei muita päin vedä. Paljon sujuvampi liikenne kuin täällä. Tosin jos jossain Roomassa porukka ajelisi samalla tapaa kun Suomessa, ei siellä varmaan liikkuisi kukaan mihinkään niillä liikennemäärillä.

Puolassa en ole huomannut mitään ihmeellistä, tosin viime reissusta on pari vuotta jo. Etelä-Ranskakin mielestäni ihan helpohko, samaten Espanjan etelärannikko.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 191
Mihinkäs tämä viittaa?

Jos bemmicasesta puhutaan niin se ~10m välin umpeenlaitto ei kauheasti vaikuta mun turvaväliin suhteessa edellä ajavaan.

Ja jos oikealta ohittaessa tulee pussitetuksi niin voivoi... sillon omassa liikkekäytöksessä parantamisen varaa.

Nämä nukahtajat harvoin pussittaa ketään ja ja loput osaa ohittaa semmoista vauhtia että ei pitäisi olla tarpeen ohittaa oikealta, varsinkaan muutaman auton kokoisesta raosta.
Tarkoittanee? viestejäsi #8565 ja #8567 . Tahallaan raon umpeenlaitto on tarpeettoman riskin ottoa itselleen ja muille sivullisille. 115km/h vauhdeissa siinä voi mennä omakin henki, kun kumpikaan ei anna periksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 318
Tarkoittanee? viestejäsi #8565 ja #8567 . Tahallaan raon umpeenlaitto on tarpeettoman riskin ottoa itselleen ja muille sivullisille. 115km/h vauhdeissa siinä voi mennä omakin henki, kun kumpikaan ei anna periksi.
Oikealta jos ohittelee niin kannattaa ottaa huomioon että vasemmalla ajava ajaa omalla kaistallaan ja saa myös painaa sitä kaasua.

Minä ainakin koen riskaabelimmaksi päästää jonkun parin auton mentävästä reijästä metrin päähän eteen ajamaan kuin että painan hieman kaasua ja tukin tuon raon. Oikealta ohittajan verenpaine yleensä lienee myös sillä tasolla, että perseilyn mahdollisuus edessä on varsin suuri, mikäli tuollaisen tapauksen sinne päästää.

On tää jauhaminen kyllä aika hauskaa jo... kolmatta viikkoako tätä jauhetaan täällä?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 603
Oikealta jos ohittelee niin kannattaa ottaa huomioon että vasemmalla ajava ajaa omalla kaistallaan ja saa myös painaa sitä kaasua.

Minä ainakin koen riskaabelimmaksi päästää jonkun parin auton mentävästä reijästä metrin päähän eteen ajamaan kuin että painan hieman kaasua ja tukin tuon raon. Oikealta ohittajan verenpaine yleensä lienee myös sillä tasolla, että perseilyn mahdollisuus edessä on varsin suuri, mikäli tuollaisen tapauksen sinne päästää.

On tää jauhaminen kyllä aika hauskaa jo... kolmatta viikkoako tätä jauhetaan täällä?
Veikkaan että melko usealla sivulla koko ketjun historiassa on jauhettu oikealta ohittamisesta :D pitääpä ottaa sattumalla joku vanhempi sivu ja kurkata.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 046
Viestejä
4 193 455
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
wpentti

Hinta.fi

Ylös Bottom