Mutta mikä se napin idea sitten on? Itsellä työmatkalla risteys jossa käännyn oikealle nuolivalolla napillisen suojatien yli. Aina saa sen 10s odotella kauemmin kun suojatie käy vihreällä ennen nuolen syttymistä vaikka nappia ei ole painettu.Otetaanpa järki käteen. Jos saapuu kävellen tai pyörällä risteykseen siten, että itselle pitäisi syklin mukaan palaa vihreät, mutta nappia ei ole painettu ja palaisi punaiset. Tällöin pitäisi 1. mennä todennäköisesti vasempaan laitaan painamaan nappia 2. palata takaisin oikeaan laitaan odottamaan koko valosykli ennen kuin pääsisi yli.
Näinhän niiden pitääkin toimia. Ajorataa autolla kulkevat tunnistetaan automaattisesti ja valot vaihtuu vihreiksi. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille taas on valmiiksi vihreät valot, koska ajoissa toimivia napittomia tunnistimia ei ole.
Toiseen kohtaan toki ok jos valot ehtivät vaihtua hyvissä ajoin vihreäksi. Tullut vaan jonkin verran vastaan risteyksiä jossa tunnistus ja valojen vaihtuminen kestää niin kauan että joutuu pysähtymään.