Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 663
En anna kenenkään liittyä metrin päähän eteen varsinkaan kun siinä olisi ihan ollut vaaratilanteen ainekset.

Ja ihan periaate kysymys. Jonossa ei etuilla.

Sinä lienet kys. Bmw kuski kun ei viisaampaakaan sanomista löytynyt kuin haukkua kusipääksi? Opettele liikennesäännöt ensin.

Ei olisi mahtunut ja en sadekelillä ota ketään paskantamaan lasia siihen metrin päähän jos oisi mahtunut jollain ilveellä.

Tässä on nyt semmonen pointti, että selkeän ylinopeuden ajaminen ei oikeuta mihinkään muuhun kuin se normaalinkaan nopeuden ajaminen. Tämä on vissiin vaikea asia monille?



N. 5 sekuntia kerkisin olla ennen kys. sankarin ilmaantumista. Näkyvyys eteen ja taakse oli sateen vuoksi luokkaa 100m eli mistäs tuommoisen sun kristallipallon saa?

Edit; ei ollutkaan ekassa viestissä, että sadekeli oli siis ja näkyvyys rajoitettu.

Kuten edellä selitetty, koitan välttää itseni tappamista liikenteessä eli en anna kenenkään kiilata eteen, mikä oli selkeästi aikeena.
Sun tarinas on muuttunu aika paljon ensimmäisestä viestistäs. Ensin oli turvaväli 10-20m, sitten tuli mukaan vielä sadekeli. "Periaatekysymys".
Reilun valotolpan välin verran usein pidän, mitä se sitten metreissä onkaan.
Neliajorataisilla jotain väliltä 40-83m.
 
Viimeksi muokattu:

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Kuten edellä selitetty, koitan välttää itseni tappamista liikenteessä eli en anna kenenkään kiilata eteen, mikä oli selkeästi aikeena.
Tuntuu kyllä, että tuolla tavalla itsensä tappaminen oli lähempänä kuin jos olisit vaan päästänyt sen siihen. Mitä jos se bemarikuski ei olis huomannut että yhtäkkiä kiihdytit ja suljit välin johon se oli menossa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Siis miten niin ei tule mitään, sehän toimii oikein hyvin, että jokainen menee vuorollaan ohi. Päinvastoin se ei toimi, että aina annetaan takaa tulevalle tilaa, siinähän pitäisi vuorotellen aina päästää toinen toisensa eteen, kun kumpikin haluaa ajaa nopeammin kuin jono. Paitsi että näin ei käy, koska tuskin omia sääntöjäsi toisin päin noudatat.


Eli sinulle pitää antaa tilaa, koska et osaa pitää turvaväliä ja omaat huonot hermot? Just joo.

Kuulostaa nyt vähän siltä, että liikennekäyttäytymisesi on aika typerää. Todella lapsellista väläytellä valoja ja hiillostaa jos edellä menevä ajaa niin nopeasti kuin jono sallii.

Ja kun se keijo on päässyt rekan ohi kiihdyttää jono, ja ne jotka haluavat ajaa hitaammin voivat siirtyä keijon kanssa oikealle kun rekka on ohitettu.

Se että minä olisi päästänyt sinut ohi olisi vain aiheuttanut kaksi turhaa kaistanvaihtoa ja sen, että sinä olisit 3s edempänä ja minä 3s taaenpana. Eli ei mitään nettohyötyä. Eli en todellakaan ole päästämässä ohi takana olijoita, jos itse ajan jonon vauhtia.

Vaihda sinä siitä jonosta rekan taakse räpyttelemiden sijaan jos kerran niin kuulu mielestäsi toimia kun on jono takana.
Ongelmahan on siinä että yleensä jonossa kukaan ei indikoi haluavansa mennä muuta jonoa nopeammin. Esimerkki: oikealla kaistalla painetaan 90 rajoitus on 120, vasemmalla kaistalla ajetaan jonossa 110. Ohittajista ensimmäinen määrää tahdin eikä väistä oikealle kaistalle, kun ajattelee, että siellä se seuraava ohitettava jo siintää näkökentässä. Tokana ajava ei lähde ohittamaan oikealta eikä väläyttele valoja, ajattelee varmaan, että ottaa vähän vauhtia lisää kun edessäolija siirtyy vapaalle kaistalle oikealle. Mitä pidemmälle ohituskaistan jonossa mennään, sitä vähemmän tuntuu siltä, että mitään olisi tehtävissä ja tyydytään ajamaan jonossa. Tosiasiassa vasen kaista vetäisi 125km/h ilman sitä ekaa tulppaa, mutta silloinkin kun siitä edestä vaihdetaan kaistaa ei koko jono ehdi "alta pois" ja taas on tulppa edessä. Näin on synnytetty keinotekoinen ruuhka motarille täysin tarpeettomasti ja näitä näkyy valitettavan usein.

Jos mä olen sielä jonossa ainoa kuka selkeästi ilmaisee halunsa mennä muita kovempaa ja väläytän edessäajajalle valoja niin mikä on ongelmana? Voisihan siinä mun edessä ajava tehdä saman tai sen edessä ajava.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Sun tarinas on muuttunu aika paljon ensimmäisestä viestistäs. Ensin oli turvaväli 10-20m, sitten tuli mukaan vielä sadekeli. "Periaatekysymys".

Neliajorataisilla jotain väliltä 40-83m.
Ja sun luetun ymmärtämisessä on hyvin paljon parantamisen varaa, lähinnä ekaan kohtaan viitaten.

Josset enempää osaa keskusteluun tuoda sisältöä niin kannattaa olla hiljaa sitten.

Tuntuu kyllä, että tuolla tavalla itsensä tappaminen oli lähempänä kuin jos olisit vaan päästänyt sen siihen. Mitä jos se bemarikuski ei olis huomannut että yhtäkkiä kiihdytit ja suljit välin johon se oli menossa?
Mitäs jos olisi kiilannut keulan paskaksi kun ei mahdu? Ei sekään olisi hauskaa ollut.

Yksinkertaisesti, oikealta ei kiilailla ohi jos kyseessä ei ole joku nuokkuja tai vittuillakseen ohituskaistaa tukkiva. Tämän luulisi olevan selvää. Tieliikennelaissa on säännöt joiden mukaan liikutaan, oikealta ohitus on kielletty, kuten myös kiilaaminen. Vasemmalla kaistalla kaasun painaminen sen sijaan on sallittua.

Alatko itsekin painamaan jarrua jos näkee että vasemmalla ajava nousee rinnalle? Tuskin.

Ei tuossa ole aikaa alkaa punnitsemaan eri vaihtoehtojen välillä kun joko kohelo tuollaista koettaa, pistämällä raon kiinni minimoidaan riski mun näkökulmasta, sen sijaan että aletaan arpomaan, tuleeko keulaan, jarruttaako paniikissa pakun taakse, vai toimittaako 100l vettä tuulilasille eteen tullessaan. Mulla ainakin on vielä talvirenkaatkin alla joiden vesijarrutuspito ei ole kesänakin tasolla, joten en mielellään lähtisi jarruttelemaan hirveän voimakkaasti.

Luulen, että täällä olisi vähän erilaiset mielipiteetkin jos sattuisi olemaan tilanne videolla, mutta näin ei nyt ole. Päivä päivältä kyllä alan kyllä kallistumaan enempi tuon kameran hankintaan, eikä vain oman oikeusturvan kannalta.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Tämän jälkeen vaihtoi oikealle ja alkoi työntämään sieltä rinnalle ja ohi, aikeena siis tunkea väkisin siihen minun ja golffin väliin ohituskaistalle. Tässä kohtaan latasin sitten kaasua ja vedin raon kiinni pakun perän kohdalle. Näytin vielä kiitokseksi keskariakin apparin ikkunan läpi.

Yksinkertaisesti, oikealta ei kiilailla ohi jos kyseessä ei ole joku nuokkuja tai vittuillakseen ohituskaistaa tukkiva. Tämän luulisi olevan selvää. Tieliikennelaissa on säännöt joiden mukaan liikutaan, oikealta ohitus on kielletty, kuten myös kiilaaminen. Vasemmalla kaistalla kaasun painaminen sen sijaan on sallittua.

Ei tuossa ole aikaa alkaa punnitsemaan eri vaihtoehtojen välillä kun joko kohelo tuollaista koettaa, pistämällä raon kiinni minimoidaan riski mun näkökulmasta, sen sijaan että aletaan arpomaan, tuleeko keulaan, jarruttaako paniikissa pakun taakse, vai toimittaako 100l vettä tuulilasille eteen tullessaan. Mulla ainakin on vielä talvirenkaatkin alla joiden vesijarrutuspito ei ole kesänakin tasolla, joten en mielellään lähtisi jarruttelemaan hirveän voimakkaasti.
Liikennesääntöjen mukaan et saa aktiivisesti estää kaistanvaihtoja. Myöskin se, että joku toinen törttöilee ja aiheuttaa vaaratilanteen..ei oikeuta sinua samaan. Ajamalla mahdollisimman tasaisesti tarjoat mahdollisimman helpon tilanteen tuolle toiselle osapuolelle. Toki voisit myös itse hidastaa huomatessasi, että bemmu tulee oikealta ohi ja varmistaa, että saat tarvittavan turvavälin. Tämä siis jos sinua olisi oikeasti kiinnostanut turvallisuus. Tosiasiassa kyse on siitä, että joku käyttäytyi K-päisesti, joten sinulla oli 'velvollisuus' toimia k-päisesti tätä kohtaan.

Juuri vähän aikaa sitten kirjoitin tapauksesta missä eräs idiootti päätti, että hän yrittää estää kaistanvaihtoa kuromalla eroa edessä olevaan voimakkaasti. Tämä kaistanvaihtaja ei reagoinut tähän ja yksinkertaisesti vaihtoi kaistaa. Tämä kuroja luovutti vasta kun auto oli lähes ojan puolella. Jos tämä kuroja olisi ajanut tasaisesti, niin siinä olisi tapahtunut yksinkertainen kaistanvaihtoja osuma ei olisi ollut lähellä. Kaippa tuo ensimmäinen vaihtoehto kuitenkin oli fiksuin ja turvallisin..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Juurikin näin. Vähän arvasinkin, että kusipääksi haukutaan ja tottakai on ok ohittaa kiilaamalla oikealta ja ajaa 200kmh iltapäivän liikenteessä.
Ei se, että joku toinen perseilee tee sinusta yhtään vähemmän kusipäätä. Olihan tuo nyt ihan jäätävää perseilyä sinulta ”ihan periaatteen vuoksi” vaikka toinen aloitti. Ei tässä myöskään ole näkynyt bemaristin puolustuspuheita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Ei se, että joku toinen perseilee tee sinusta yhtään vähemmän kusipäätä. Olihan tuo nyt ihan jäätävää perseilyä sinulta ”ihan periaatteen vuoksi” vaikka toinen aloitti. Ei tässä myöskään ole näkynyt bemaristin puolustuspuheita.
Tässä nyt mennään taas aika railakkaasti ohi aiheesta.

Ja kyllä myönnän ihan suoraan, että vittuillakseni pistin sen välin kiinni. Mua ei ohitella oikealta. Piste.

Toisekseen, olen kerran vastaanottanut semmosen laakin kiviä lasiin vastaavassa tilanteessa (joskin tällä kertaa ohittaja tuli vasemmalta normaaliin tapaan), että toista kertaa näin ei tapahdu. Ja näin olisi tapahtunut jos tuo olisi sieltä tullut.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Tässä nyt mennään taas aika railakkaasti ohi aiheesta.

Ja kyllä myönnän ihan suoraan, että vittuillakseni pistin sen välin kiinni. Mua ei ohitella oikealta. Piste.

Toisekseen, olen kerran vastaanottanut semmosen laakin kiviä lasiin vastaavassa tilanteessa (joskin tällä kertaa ohittaja tuli vasemmalta normaaliin tapaan), että toista kertaa näin ei tapahdu. Ja näin olisi tapahtunut jos tuo olisi sieltä tullut.
Tuon todennäköisyys on täysin sama tullaanko ohi oikealta tai vasemmalta. Tuo kuulostaa vain yhdeltä epätoivoisista perusteluista sille miksi rikoit ja ilmeisesti jatkossakin rikot liikennesääntöjä estääksesi toista rikkomasta liikennesääntöjä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Tuon todennäköisyys on täysin sama tullaanko ohi oikealta tai vasemmalta. Tuo kuulostaa vain yhdeltä epätoivoisista perusteluista sille miksi rikoit ja ilmeisesti jatkossakin rikot liikennesääntöjä estääksesi toista rikkomasta liikennesääntöjä
Ja kerrohan mitä liikennesääntöä olen rikkonut?

Lain näkökulmasta minä olen edelleen se joka ohitti tuossa...:facepalm: laissa taidetaan myös mainita, ettei ohittajaa saisi kirittää.

Ihan oikeasti, pieni itsekritiikki on kohdillaan jos oikeasti kuvittelee ajavansa liikennesääntöjen mukaan ja alkaa puolustelemaan oikealta ohittelijaa ja lisäksi vielä syyttämään vasemmalla ajajaa kun ei päästä oikealta kiilaamaan.

Silläkään ei yhtälailla ole sitten mitään merkitystä painoinko kaasua sen takia, että bmw ei tunge eteen, vai senkö vuoksi että golf edestä on poistunut ja pääsin kiihdyttämään? Lopputulos on täysin sama.

Mutta en tosiaan ala peittelemään sen enempää tarkoitusperiäni, ajan suhteellisen paljon ja nimenomaan moottoriteitä, olen oppinut haistamaan monet tilanteet etukäteen, esim. nämä mulkut jotka eivät tajua mikä on jono tai tieliikennelaki. Minua vituttaa ihmiset jotka eivät voi toimia yhteisten pelisääntöjen mukaan, ja en sitä vitutusta ala peittelemään, jos yrittää ohi oikealta noin törkeästi niin onnea vaan, mutta mun kohdalla tuollainen perseily ei onnistu.

Nyt puhutaan edelleenkin keissistä missä tämä bmw olisi todennäköisesti aiheuttanut jonkin näköisen vaaratilanteen jos oisi tuolta alkanut änkeämään. Katsoin viisaammaksi vetää välin kiinni, syistä jotka nyt on jo moneen kertaan mainittu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Ja kerrohan mitä liikennesääntöä olen rikkonut?

Lain näkökulmasta minä olen edelleen se joka ohitti tuossa...:facepalm: laissa taidetaan myös mainita, ettei ohittajaa saisi kirittää.

Ihan oikeasti, pieni itsekritiikki on kohdillaan jos oikeasti kuvittelee ajavansa liikennesääntöjen mukaan ja alkaa puolustelemaan oikealta ohittelijaa ja lisäksi vielä syyttämään vasemmalla ajajaa kun ei päästä oikealta kiilaamaan.

Silläkään ei yhtälailla ole sitten mitään merkitystä painoinko kaasua sen takia, että bmw ei tunge eteen, vai senkö vuoksi että golf edestä on poistunut ja pääsin kiihdyttämään? Lopputulos on täysin sama.

Mutta en tosiaan ala peittelemään sen enempää tarkoitusperiäni, ajan suhteellisen paljon ja nimenomaan moottoriteitä, olen oppinut haistamaan monet tilanteet etukäteen, esim. nämä mulkut jotka eivät tajua mikä on jono tai tieliikennelaki. Minua vituttaa ihmiset jotka eivät voi toimia yhteisten pelisääntöjen mukaan, ja en sitä vitutusta ala peittelemään, jos yrittää ohi oikealta noin törkeästi niin onnea vaan, mutta mun kohdalla tuollainen perseily ei onnistu.

Nyt puhutaan edelleenkin keissistä missä tämä bmw olisi todennäköisesti aiheuttanut jonkin näköisen vaaratilanteen jos oisi tuolta alkanut änkeämään. Katsoin viisaammaksi vetää välin kiinni, syistä jotka nyt on jo moneen kertaan mainittu.
sulla nyt kuitenkin oli siinä kun bemmi meinasi sun kaistalle vaihtaa n. 100-200m pakun takanurkkaan eli bemmi meinasi vaihtaa n. 20-40 kertaa autonsa pituiseen väliin, mielestäni aika normaalia? Itsekin motarilla tms ajelen yleensä sellasella "keskikovalla" liikenteellä sitä kaistaa missä on tyhjää ja vapaata ja vaihdan kaistaa paremmin vetävälle kun siltä näyttää. Jos oikea kaista on tyhjä useamman sadan metrin matkalla ja vasemmalla ajellaan mun matkavauhtiin nähden tahmaillen niin miksen ajaisi sitä oikeaa kaistaa, kun sitä ei mikään sääntö kiellä? Vaihdan sitten vasemmalle taas ohittamaan hitaampia kun tarvitsee.

Aidosti suurin tieraivoa/turhautumista aiheuttava tekijä motareilla on kyllä oikeasti ihmisten kyvyttömyys ajaa ja huomioida sitä nopeampaa liikennettä ja tämä ei ei ole tarkoitettu suoraan sulle. Jos porukka olisi yleisesti kartalla takaa nopeammin tulevasta, annettaisiin tilaa ja se ohittaja vielä kiitokseksi polkasisi ohi nopeasti kaasun kanssa, niin paljon vähemmän olis mitään oikealta ohittelua tai puskurissa hinaamista riippumatta siitä minkälainen lähtötilanne.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Mitäs jos olisi kiilannut keulan paskaksi kun ei mahdu?
Sitähän mä just kysyin.
Alatko itsekin painamaan jarrua jos näkee että vasemmalla ajava nousee rinnalle? Tuskin.
Jos kerran on selvää, että se on siihen eteen kiilamassa niin itseasiassa kyllä saatan jopa jarruttaa. Mieluummin jarrutan kuin otan osumaa tai riskiä osumasta. Muutama kivi tuulilasissakin on pienempi paha kuin kolarointi. Sun kuvauksen perusteella tosin vaikuttaa siltä, että tässä tapauksessa olisi riittänyt että olisit jättänyt kiihdyttelemättä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
sulla nyt kuitenkin oli siinä kun bemmi meinasi sun kaistalle vaihtaa n. 100-200m pakun takanurkkaan eli bemmi meinasi vaihtaa n. 20-40 kertaa autonsa pituiseen väliin, mielestäni aika normaalia? Itsekin motarilla tms ajelen yleensä sellasella "keskikovalla" liikenteellä sitä kaistaa missä on tyhjää ja vapaata ja vaihdan kaistaa paremmin vetävälle kun siltä näyttää. Jos oikea kaista on tyhjä useamman sadan metrin matkalla ja vasemmalla ajellaan mun matkavauhtiin nähden tahmaillen niin miksen ajaisi sitä oikeaa kaistaa, kun sitä ei mikään sääntö kiellä? Vaihdan sitten vasemmalle taas ohittamaan hitaampia kun tarvitsee.

Aidosti suurin tieraivoa/turhautumista aiheuttava tekijä motareilla on kyllä oikeasti ihmisten kyvyttömyys ajaa ja huomioida sitä nopeampaa liikennettä ja tämä ei ei ole tarkoitettu suoraan sulle. Jos porukka olisi yleisesti kartalla takaa nopeammin tulevasta, annettaisiin tilaa ja se ohittaja vielä kiitokseksi polkasisi ohi nopeasti kaasun kanssa, niin paljon vähemmän olis mitään oikealta ohittelua tai puskurissa hinaamista riippumatta siitä minkälainen lähtötilanne.
Mitä itse tuota lahden motaria ajelen niin joka kerta joutuu valoja vilkuttelemaan että mene oikealle kaistalle hetkeksi että pääsen ohi.

Näistä 9/10 vetää herneet nenään ja lähtee polkemaan sitä paskaa minkä kerkeää ja 2min päästä tulevat taas perä edellä vastaan:facepalm:

Eilenkin onnistuin 30km matkalla ohittamaan yhden auton 3krt ja mulla vakkarissa koko ajan 110km/h
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Mitä itse tuota lahden motaria ajelen niin joka kerta joutuu valoja vilkuttelemaan että mene oikealle kaistalle hetkeksi että pääsen ohi.

Näistä 9/10 vetää herneet nenään ja lähtee polkemaan sitä paskaa minkä kerkeää ja 2min päästä tulevat taas perä edellä vastaan:facepalm:

Eilenkin onnistuin 30km matkalla ohittamaan yhden auton 3krt ja mulla vakkarissa koko ajan 110km/h
Jep, tollasta perseilyä se on ja ihan ajotaidon puutetta. Monella tuntuu olevan vallalla harhakäsitykset oman ajotaitonsa laadusta esim. jos onnettomuuksia ei ole taustalla, mutta silti kevyen liikenteen huomiominen, vilkun käyttö, liittymärampeissa riittävän nopeuden ylläpitäminen ja motareilla nopeampien ohi päästäminen ovat rappiolla. Noissa vaan ei onnettomuuksia synny siinä määrin kuin ajossa on ongelmia, koska yleensä toinen osapuoli voi toiminnallaan onnettomuuden ehkäistä.
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
409
Mitä itse tuota lahden motaria ajelen niin joka kerta joutuu valoja vilkuttelemaan että mene oikealle kaistalle hetkeksi että pääsen ohi.

Näistä 9/10 vetää herneet nenään ja lähtee polkemaan sitä paskaa minkä kerkeää ja 2min päästä tulevat taas perä edellä vastaan:facepalm:

Eilenkin onnistuin 30km matkalla ohittamaan yhden auton 3krt ja mulla vakkarissa koko ajan 110km/h
Heinola - Jpää välillä ohitin joskus kuukausi sitten saman nissan paskahain 7 kertaa vakionopparin asetusta muuttamatta :rolleyes:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
sulla nyt kuitenkin oli siinä kun bemmi meinasi sun kaistalle vaihtaa n. 100-200m pakun takanurkkaan eli bemmi meinasi vaihtaa n. 20-40 kertaa autonsa pituiseen väliin, mielestäni aika normaalia? Itsekin motarilla tms ajelen yleensä sellasella "keskikovalla" liikenteellä sitä kaistaa missä on tyhjää ja vapaata ja vaihdan kaistaa paremmin vetävälle kun siltä näyttää. Jos oikea kaista on tyhjä useamman sadan metrin matkalla ja vasemmalla ajellaan mun matkavauhtiin nähden tahmaillen niin miksen ajaisi sitä oikeaa kaistaa, kun sitä ei mikään sääntö kiellä? Vaihdan sitten vasemmalle taas ohittamaan hitaampia kun tarvitsee.

Aidosti suurin tieraivoa/turhautumista aiheuttava tekijä motareilla on kyllä oikeasti ihmisten kyvyttömyys ajaa ja huomioida sitä nopeampaa liikennettä ja tämä ei ei ole tarkoitettu suoraan sulle. Jos porukka olisi yleisesti kartalla takaa nopeammin tulevasta, annettaisiin tilaa ja se ohittaja vielä kiitokseksi polkasisi ohi nopeasti kaasun kanssa, niin paljon vähemmän olis mitään oikealta ohittelua tai puskurissa hinaamista riippumatta siitä minkälainen lähtötilanne.
No, sanoin että reilu valotolppa, se on se 100m tienoo sitten. Siinä kohtaa kun bemmi oli rinnalla niin väliä oli enää muutaman auton verran, ja tuossa kohtaa nykäisin sen raon kiinni kun aikeet selkeni. Kannattaa huomioida että mulla oli vauhtia 115 ja pakulla se 90, eli rako meni kiinni todella nopeaan jo valmiiksi.

Mutta näille bmw muksuillehan vauhtia ei ole ikinä tarpeeksi.

Mää en jaksa enää vängätä tästä, jos aihe olis videolla niin mielipiteet olisi vähän eri.

Kaikkeista hauskinta tässä on että syytetään ohituskaistalla munimisesta, kun koko tilanne oli ohi alta puolen minuutin.

Tulin alunperin siitä avautumaan, miksei tämä bmw kuski voi odottaa omaa vuoroansa, mutta sen sijaan täällä aletaan pohtimaan miksi minä olen tiellä, kun herran pitää päästä aina ajamaan väh. 150kmh ja ohi mennään vaikka kahden auton välistä jos sikseen sattuu. Mutta kun väistämisvelvollisuus... liikenneturvallisuudella tai yhteisillä pelisäännöillä ei ole mitään väliä ei. Kai määkin sitten alan puikkaamaan kahden 100m päässä toisistaan ajelevan rekan välistä kun joku ajaa ohituskaistaa tasan 100km/h siinä puolivälissä.

Alan ymmärtämään miksi ihmisiä ei kiinnosta enään hevonv*tunkaan vertaa moottoritiellä mitä takana tapahtuu, ne laittaa vakkarin sopivaan vauhtiin ja perille pääsee. Ihan sama mitä teet niin aina joku itkemässä takana, että mennään liian hitaasti, miksi näistä pitäisi välittää? Itse olen aina hoitanut ohitukseni vauhdilla ja välttänyt turhaan vasemmalla munimista, mutta tämä ei kaikille kai riitä.

Näiden kuskin kannattaisi vaihtaa asuinmaata jos haluaa ajaa jatkuvaa törkeää ylinopeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Perinteinen "ajan jo 125, ei muiden tarvitse päästä ohi" - asenne. Tollaset kuskit ärsyttää. Itse ajan motarilla mieluiten 150 ja silti jos joku haluaa takaa ohi teen tilaa niinkun kuuluu.
Mites sitten kun mulla vakkari 110 vaikka rekka tulee vastaan ja pitää päästä ohittamaan ja siirryn vasemmalle? Sitten alkaa valoshow?

150 ajaminen ohituskaistalla päätyy aikanaan sairaalaan kun joku puikkaa nopeasti vasemmalle eikä tajua että sieltä tullaan kovaa.

Eri asia toki jos esim. öisin ajelee niin tuollahan voi harrastaa mitä haluaa kun ei juuri muita autoilijoita näy.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Mites sitten kun mulla vakkari 110 vaikka rekka tulee vastaan ja pitää päästä ohittamaan ja siirryn vasemmalle? Sitten alkaa valoshow?

150 ajaminen ohituskaistalla päätyy aikanaan sairaalaan kun joku puikkaa nopeasti vasemmalle eikä tajua että sieltä tullaan kovaa.

Eri asia toki jos esim. öisin ajelee niin tuollahan voi harrastaa mitä haluaa kun ei juuri muita autoilijoita näy.
Vaatii toki pelisilmää jos noin vauhdilla ajelee, vaatisi tosin myös siltä rekkaa lähestyvältä peiliin katsomista, kyllä sieltä näkee tullaanko kovempaa kuin oma nopeus ja jos tullaan, ei pitäisi lähteä häiritsemään jo alkanutta ohitusta, eikös vain? Ymmärrän, etten voi varauksetta päästellä 150 kokoajan, mutta aika monesti esim kesäloma-aikoihin päiväsaikaan pääsee tuollaista vauhtia ongelmitta ajelemaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Perinteinen "ajan jo 125, ei muiden tarvitse päästä ohi" - asenne. Tollaset kuskit ärsyttää. Itse ajan motarilla mieluiten 150 ja silti jos joku haluaa takaa ohi teen tilaa niinkun kuuluu.
Ei sillä, että ymmärtäisin tuota vauhtia edes motarilla, mutta se on hienoa että nopeammille ymmärretään silti antaa tietä. Näin sen pitäisi ollakin, mutta ei voi mitään, kun näitä kaikenlaisia jääriä riittää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
172
Jännää miten voi ihmisillä olla niin eri asenteita ohittamisesta... Aika usein huomaa kun ohituskaista alkaa niin se jonon perimmäinen lähtee ensimmäisenä ohittamaan kaikkia, mikä on hyvin ärsyttävää, mutta en minä nyt itse sen eteen mene kun se on jo lähtenyt ohittamaan. Ja kun ohitus on suoritettu niin tämä ohittaja jää aika usein ajamaan sitä tasan samaa vauhtia kuin se jono alunperinkin, kunhan ohituskaista loppuu.

Motarilla ihan helvetin ärsyttävää on se kun joku tulee ohi ja palaa takaisin oikealle kaistalle niin siihen pitää tulla heti kun hesari mahtuu puskurien väliin, vaikka tie on auki eikä ketään näy edessä tai takana. Enkä myöskään ymmärrä sitä, ettei sitä ohitusta tehdä ripeästi vaan vedetään 1km/h kovempaa vauhtia kuin se ketä olet ohittamassa. Tässä vielä usein käy niin että se ketä ohitetaan huomaa että perhana joku tahtoo ohi enpäs päästäkkään ja painaa kaasua ja sitten on molemmat kaistat tukossa ja kuskit pui nyrkkiä toisilleen kun se litranen kosla ei kiihdy kovempaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Jännää miten voi ihmisillä olla niin eri asenteita ohittamisesta... Aika usein huomaa kun ohituskaista alkaa niin se jonon perimmäinen lähtee ensimmäisenä ohittamaan kaikkia, mikä on hyvin ärsyttävää, mutta en minä nyt itse sen eteen mene kun se on jo lähtenyt ohittamaan.
Jonon perimmäinen pystyy lähtemään ensimmäisenä ohittamaan vain siinä tapauksessa, että jonossa aiemmin olevat eivät ole heti ohituskaistan alkaessa lähteneet ohittamaan. Koska se ohituskaista sattuu alkamaan niille edellä menijöille aiemmalla ajanhetkellä.

Kuinka kauan siinä mielestäsi pitäisi arpoa ja miettiä, että "aikookohan joku muu ohittaa"?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Miksi antaisin tilaa kun jonossa en itsekkään pääse lujempaa? Toki annan tilaa jos liikennettä on vähemmän.
Kuvailin tuota tilannetta jo aiemmin. Jokainen kenellä on ohituskaistalla pyrkimys ajaa edelläajaviaan kovempaa voi vaikka vilauttaa valoja sen merkiksi, että haluaa tietä. Tämän toimenpiteen voi tehdä se jonon toinen, kolmas, neljäs jne. Kun näin ei 5 ensimmäistä tee ja kaikki tyytyvät ajamaan jonossa vain koska jonossa "kuuluu" ajaa niin onko se sen kuudennen vika, että hän haluaa ajaa muita kovempaa?
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Perinteinen "ajan jo 125, ei muiden tarvitse päästä ohi" - asenne. Tollaset kuskit ärsyttää. Itse ajan motarilla mieluiten 150 ja silti jos joku haluaa takaa ohi teen tilaa niinkun kuuluu.
Mites Saksan puolella, jotenkin en usko, että siellä vingutaan paikallisella foorumilla, kun joku ajoi vain 250km/h, olisi pitänyt päästä 350km/h. Seuraava vittuuntuu, kun ei voinut ajaa 400km/h ja hillokeisari sitten lopuksi olisi halunnut vielä ajaa yli 450km/h, mutta koska BMW töhöili... Siltähän tuo alkaa kohta täällä vaikuttaa, kun joku haluaisi vain ajaa kovempaa niin eihän se mikään mulkku voi olla. Menkää radalle kaahaamaan! Itse kasaatte aina sen vitutuksen, hitaampi löytyy eestä, takaa ja sivulta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 111
Mites Saksan puolella, jotenkin en usko, että siellä vingutaan paikallisella foorumilla, kun joku ajoi vain 250km/h, olisi pitänyt päästä 350km/h. Seuraava vittuuntuu, kun ei voinut ajaa 400km/h ja hillokeisari sitten lopuksi olisi halunnut vielä ajaa yli 450km/h, mutta koska BMW töhöili... Siltähän tuo alkaa kohta täällä vaikuttaa, kun joku haluaisi vain ajaa kovempaa niin eihän se mikään mulkku voi olla. Menkää radalle kaahaamaan! Itse kasaatte aina sen vitutuksen, hitaampi löytyy eestä, takaa ja sivulta.
Saksassa nopeammat huomioidaan aina ja vasemmalla kaistalla muiden hidastaminen on sakon arvoista. Siihen jopa puututaan.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Ainoastaan ruuhka-aikaan. Muuten siellä kyllä katsotaan peileihin jatkuvasti ja siirrytään syrjään hyvissä ajoin ennen kuin nopeampi on kohdalla.
Tämäkään ei varmaan tarkoita kuitenkaan sitä, että 200km/h ajavan pitää lyödä jarrut lukkoon ja siirtyä 120km/h ajavaan jonoon, kun joku tulee takaa 250km/h.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
172
Jonon perimmäinen pystyy lähtemään ensimmäisenä ohittamaan vain siinä tapauksessa, että jonossa aiemmin olevat eivät ole heti ohituskaistan alkaessa lähteneet ohittamaan. Koska se ohituskaista sattuu alkamaan niille edellä menijöille aiemmalla ajanhetkellä.

Kuinka kauan siinä mielestäsi pitäisi arpoa ja miettiä, että "aikookohan joku muu ohittaa"?
Kyllä itse lähden ohi heti jos olen ohittamassa. Siellä näkyy aika usein sellaista kärkkymistä, että muut ei uskalla kääntää rattia tai takaa tullaan päälle. Ja se viestin pointti oli se että kun ohi on päästy jäädään ajelemaan sen jonon kärkeen yhtä hiljaa/kovaa kuin mitä se meni muutenkin ennen ohituskaistaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Jonon perimmäinen pystyy lähtemään ensimmäisenä ohittamaan vain siinä tapauksessa, että jonossa aiemmin olevat eivät ole heti ohituskaistan alkaessa lähteneet ohittamaan. Koska se ohituskaista sattuu alkamaan niille edellä menijöille aiemmalla ajanhetkellä.

Kuinka kauan siinä mielestäsi pitäisi arpoa ja miettiä, että "aikookohan joku muu ohittaa"?
Tämä, jos mun edeltä ei mennä heti siihen ohituskaistalle, en anna enää tilaa kun itse siinä olen, vaan mene ohi kaikista niin nopeasti kuin vain mahdollista.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Juttu alkaa mennä sivuraiteille: Kukaan ei ole sanonut, että ei pidä antaa tilaa muille tai että saa roikkua vasemmalla kaistalla ilman tarvetta. Tuon nyt kieltää lakikin.

Kyse oli siitä tarvitseeko minun luopua aikeistani ohittaa ja pussittaa itseni johonkin rekan taakse, että joku Maanteiden Kuningas pääsee pari sekuntia nopeammin ohi. Eli onko näillä kavereille luontainen etuajo-oikeus kaikkiin muihin tienkäyttäjiin nähden.

Ei se vasemman kaistan jono ole yhtään sen vaikeampi osata käytäytyä paikka kuin vaikka paikallisen marketin jono: On ihan ok huomauttaa edellä menevälle, että hei menes nyt eteenpäin jos tämä jää seisomaan paikalleen muissa maailmoissa jonon edettyä (eli esim. räpytellä valoja sille vasemmalle unohtuneelle kun oikealla on tyhjää). Sen sijaan ei ole ok mennä jonon perään ja alkaa räyhätä ja töniä edellä olevia, että antakaa nyt hitto minulle tilaa kun minä haluan tehdä ostoksia nopeammin, ja minulla on oikeus mennä ennen teitä muita (eli hiostaa puskuria ja räpytellä valoja, vaikka varsin hyvin näet että siinä on jono edessä.
Perinteinen "ajan jo 125, ei muiden tarvitse päästä ohi" - asenne. Tollaset kuskit ärsyttää. Itse ajan motarilla mieluiten 150 ja silti jos joku haluaa takaa ohi teen tilaa niinkun kuuluu.
Lues nyt uudestaan se viesti mitä kommentoit. Siinä sanottiin jos on jonoa. Jos jono etenee 125 km/h ja olet itse siinä jonossa ohittamassa muita, niin sinun ei tarvitse siirtyä sinne hitaampien kaistalle ajelemaan 90 km/h, jotta se takana tuleva valojenvilkuttelija saisi ajaa 125 km/h sinun edessäsi.

Eli tosin sanoen, se että et pidä turvaväliä ja räpytät valoja ei tee sinusta maailman napaa, jolle kaikkien muiden pitää tehdä tietä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Mites Saksan puolella, jotenkin en usko, että siellä vingutaan paikallisella foorumilla, kun joku ajoi vain 250km/h, olisi pitänyt päästä 350km/h. Seuraava vittuuntuu, kun ei voinut ajaa 400km/h ja hillokeisari sitten lopuksi olisi halunnut vielä ajaa yli 450km/h, mutta koska BMW töhöili... Siltähän tuo alkaa kohta täällä vaikuttaa, kun joku haluaisi vain ajaa kovempaa niin eihän se mikään mulkku voi olla. Menkää radalle kaahaamaan! Itse kasaatte aina sen vitutuksen, hitaampi löytyy eestä, takaa ja sivulta.
Totta helkutissa siellä valitetaan ja on syytäkin, jos nyt tosiaan autobaanoista puhutaan. Hitaampi väistää oikealle. Ja oikealta ei ohiteta (paitsi hätätilanteessa, kuten videossa, jossa joku sokea nyssäkkä raahaa kotteronsa nopeamman eteen).



Osaatko ajaa turvallisesti 200 km/h? Vinkit Saksan moottoriteille
Monesti suomalaisilla moottoriteillä kohtaa kuljettajia, jotka ”opettavat” ohituskaistaa ajaville liikennemerkkien sallimaa ajonopeutta tukkimalla vasemmanpuoleisen kaistan. Saksalaisille ei kannata lähteä harjoittamaan kyseistä toimintaa, mikäli oma henki on millään tasolla kallis.
Näitä "opettajia" tuntuu riittävän tälläkin foorumilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Eipä ne "opettajatkaan" tien päällä mitään "näe" ;)

e: Käytöstavat pitää löytyä puolin ja toisin. Jos jatkuvasti on ongelmia kanssakulkijoiden kanssa, niin tämä kertoo enemmän omasta kuin muiden tekemisestä. Kuten joskus aiemminkin totesin, niin ensimmäisenä kaikki itse keksityt "säännöt" romukoppaan ja reagoidaan sen mukaan mikä on tilanne. Esim. järjestys jonossa ei nyt pitäisi kiinnostaa erityisesti ketään ellei sitten puhuta herkästä hetkestä miesporukassa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
En ole nähnyt vielä yhtäkään, antaisitko yhden esimerkin?
Lukaiset vaan aiemmat viestit, niin kyllä sieltä sitä ajatusmaailmaa löytyy.

Niitä "opettajia" on liikenteessä monenlaisia ... myös sellaisia, jotka roikkuvat takapuskurissa kiinni ohituksen ajan, vaikka vauhtia olisi jo yli rajoituksen.
Joo, ei sitä ole kukaan kiistänytkään. Kaikki tällainen roadragea lähestyvä käyttäytyminen on suomalaisissa niin syvälle pinttynyt ominaisuus, että välistä oikein hävettää.

Suomalainen vässykkä ei osaa näyttää tunteitaan missään muualla kuin ratin takana ja sielläkin lähinnä pelkkää vihaa, kateutta ja pahaa oloa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Kyllä se menee just noin, paitsi lukkojarrutus.
Tosiaanko vaihtoehdot on joko ajaa nopeiten tai sitten tyytyä keskimmäisen kaistan vauhtiin ja ohitella missä sattuu pystymään?

Eli jos nyt 200m päässä jono menee 120km/h keskikaistaa ja sä ajat vasemmalla 200km/h, niin jos taustapeilissä joku lähestyy 250km/h niin sun pitää hidastaa ja siirtyä hitaampien perään niin, ettei toiset vaan joudu hidastamaan vasemmalla kaistalla?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Tosiaanko vaihtoehdot on joko ajaa nopeiten tai sitten tyytyä keskimmäisen kaistan vauhtiin ja ohitella missä sattuu pystymään?

Eli jos nyt 200m päässä jono menee 120km/h keskikaistaa ja sä ajat vasemmalla 200km/h, niin jos taustapeilissä joku lähestyy 250km/h niin sun pitää hidastaa ja siirtyä hitaampien perään niin, ettei toiset vaan joudu hidastamaan vasemmalla kaistalla?
Kyllä. Ei sieltä niin usein tule joku 250... Ja keskikaistalla yleensä vauhti on yli 120. Eli vasemmalla kaistalla pystyy kyllä ajamaan helposti, vaikka välillä pitää väistellä. Käy kokeilemassa, avautuu jotain uutta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Joo, ei sitä ole kukaan kiistänytkään. Kaikki tällainen roadragea lähestyvä käyttäytyminen on suomalaisissa niin syvälle pinttynyt ominaisuus, että välistä oikein hävettää.

Suomalainen vässykkä ei osaa näyttää tunteitaan missään muualla kuin ratin takana ja sielläkin lähinnä pelkkää vihaa, kateutta ja pahaa oloa.
Suomalainen tieraivo on just tälläistä, kunhan ei tarvi nousta autosta selittelemään tekojaan :D

 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Saksassa nopeammat huomioidaan aina ja vasemmalla kaistalla muiden hidastaminen on sakon arvoista. Siihen jopa puututaan.
En tässä nyt muutamaan vuoteen ole päässyt ajelemaan vapaan nopeuden tietä, mutta kyllä siellä piti tarkkana olla. Tai oikeastaan ihan helvetin tarkkana. Hazardi nopealle kaistalle tökkääjä ei ollut yleensä saksan kilvissä, tai jos oli niin puoliseniili eläkeläinen tai lippisjonnehan siellä niska jäykkänä veti.

Kun ajoi vasemmaisinta kaistaa, oli ihan hemmetin kätevä, kun se nopeampi väläytteli pitkiä jo hyvissä ajoin, eikä tultuaan vasta lähituntumalle. Jotenkin oppi katselemaan peilejä ihan eri tavalla. Samoin arvostamaan hyvin, hyvin pitkiä bensisten liittymiä ja piha-alueita. 120 on aika kova vauhti pumpulle mentäessä, liittynee vauhtisokeuteen.

Ranskan puolella taas jos vasemmalla kaistalla perseeseen tulija vilkutti kokoajan vasemmalle, se tarkoitti että väistä. Aina ei ollut edes ohitusaikeita. Ransuilla on toisaalta hyvä merkkijärjestelmä esim. risteyksessä, vilauttaa pitkiä, että mene vaan. Tosin pitää varoa niitä muita järjenköyhiä siinä risteyksessä, kun nopein pääsee ekana
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
En tässä nyt muutamaan vuoteen ole päässyt ajelemaan vapaan nopeuden tietä, mutta kyllä siellä piti tarkkana olla. Tai oikeastaan ihan helvetin tarkkana. Hazardi nopealle kaistalle tökkääjä ei ollut yleensä saksan kilvissä, tai jos oli niin puoliseniili eläkeläinen tai lippisjonnehan siellä niska jäykkänä veti.

Kun ajoi vasemmaisinta kaistaa, oli ihan hemmetin kätevä, kun se nopeampi väläytteli pitkiä jo hyvissä ajoin, eikä tultuaan vasta lähituntumalle. Jotenkin oppi katselemaan peilejä ihan eri tavalla. Samoin arvostamaan hyvin, hyvin pitkiä bensisten liittymiä ja piha-alueita. 120 on aika kova vauhti pumpulle mentäessä, liittynee vauhtisokeuteen.

Ranskan puolella taas jos vasemmalla kaistalla perseeseen tulija vilkutti kokoajan vasemmalle, se tarkoitti että väistä. Aina ei ollut edes ohitusaikeita. Ransuilla on toisaalta hyvä merkkijärjestelmä esim. risteyksessä, vilauttaa pitkiä, että mene vaan. Tosin pitää varoa niitä muita järjenköyhiä siinä risteyksessä, kun nopein pääsee ekana
Isossa maassa juuri pitkien väläyttely otetaan hienosti huomioon ja kaistaa vaihdetaan heti. Suomessa se otetaan vittuiluna ja aletaan polkemaan jarrua ja "opettamaan" :facepalm:
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Isossa maassa juuri pitkien väläyttely otetaan hienosti huomioon ja kaistaa vaihdetaan heti. Suomessa se otetaan vittuiluna ja aletaan polkemaan jarrua ja "opettamaan" :facepalm:
niin noh, jos ite päästelee sen huimat 150-170 ja tietää että joku uraohjus tulee melkein tuplat takana, niin ei siinä viiti alkaa "kouluttamaan". Lapasta ylös ikkunasta, jos joutui hidastamaan tai tekemään nopean sneikkauksen oikealle. Kaikkien matka jatkui, ja suurinpiirtein turvassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 111
Suomalainen tieraivo on just tälläistä, kunhan ei tarvi nousta autosta selittelemään tekojaan :D

Mä olen muutaman kerran noussut ja 3/4 kerrasta keskustelu on käyty hyvässä yhteisymmärryksestä, viimeistään sitten kun oli kummallekin selvää mitä toinen tarkoitti.

Yllättävää mutta näin se tuppaa menemään heti kun peltikuori ei peitä ajattelukykyä.

Tuo 1/4 oli joku avohoitotapaus, jolla meni pasmat aivan sekaisin kun menin keltaisen sulkuviivan tietyöalueella ohi. Tämän tarinan konteksti on sellainen, että tuo kys. tapaus tykkäsi keräillä rakennusvaiheessa olevalla kirkkonummen motarilla letkaa 20 km/h, ja tietysti vain sulkuviivojen alueella. Jo tästä asettelusta olisi pitänyt olla selvää, ettei siihen päähän mahdu yhtään enempää järkeä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Vaatii toki pelisilmää jos noin vauhdilla ajelee, vaatisi tosin myös siltä rekkaa lähestyvältä peiliin katsomista, kyllä sieltä näkee tullaanko kovempaa kuin oma nopeus ja jos tullaan, ei pitäisi lähteä häiritsemään jo alkanutta ohitusta, eikös vain? Ymmärrän, etten voi varauksetta päästellä 150 kokoajan, mutta aika monesti esim kesäloma-aikoihin päiväsaikaan pääsee tuollaista vauhtia ongelmitta ajelemaan.
Nojoo, mutta kaikki eivät osaa ennakoida ja ajaavat silti 150, mistä tulee sitten edellä mainitun kaltaisia "ongelmia".

Mutta miten mun sitten kuuluisi ajaa jos ajan vaikka vakkarilla sen 110kmh ja pari rekkaa on siinä ohitettavana, ja näen että joku tulee sieltä 150kmh takapuskuriin? En ainakaan ala vauhtia lisäämään, 150 @100 tai 120 alkaa olemaan lukema johon maijakin voi puuttua. Toisekseen, ei hirveästi kiinnosta myöskään mennä ajamaan 90kmh rekan taakse siksi, että joku takana haluaa ajaa ylinopeutta. Mun käsittääkseni sen ylinopeuden ajajan on tehtävä joustaa ja odotella, kunhan siellä edessä on ohitettavaa ja vauhti on väh. rajoituksen mukainen, ja ohitukset sujuvat kohtuu tahdilla.

Ja tilan tekemisestä ahtaaseen rakoon olen luopunut jo, pussituksen mahdollisuus on nykysuomessa 90% luokkaa, kun puolet porukasta joko ohittaa helvetin hitaasti tai jää killumaan takakontin kohdalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Tuli tänään ajettua Vantaa-Ruka sessio ja pakko myöntää, että kaikki liikenteessä toimi. Kerrankin.

Ei niin minkäänsortin ongelmia koko matkan aikana. Toki itse vedin aika rauhallisesti boksi katolla ja auto täynnä tavaraa + perhe.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Mutta miten mun sitten kuuluisi ajaa jos ajan vaikka vakkarilla sen 110kmh ja pari rekkaa on siinä ohitettavana, ja näen että joku tulee sieltä 150kmh takapuskuriin?
Niin kauan kuin sulla on vähintään suurin sallittu mittarissa, niin menet rekkojen ohi ja palaat sitten takasin oikealle. Ei voi edes dynaamisten kuskien kohteliaisuussäännösten perusteella odottaa taulun mukaista nopeutta (oikeasti) ajavan väistävän jos kyseessä on "ohitustilanne".

Mun mielestä kunhan vasemmalla ei aja yhtään hitaampaa kuin rajoituksen sallima maksimi, niin sieltä ei tarvitse väistää jos olet suorittamassa ohitusta ja palaat sen jälkeen takaisin. Se ylinopeutta ajava jaksaa sen aikaa odottaa. Tämä siis motarilla. Ja kunhan et nyt suoraan puskurin eteen vaihda kaistaa sieltä rekkojen takaa että joutuu tekemään jarruharjoituksia. Sitten jos sinne jää asumaan ja keräämään jonoa taakseen niin vois miettiä miksi sitä jonoa on siellä takana ja siirtyä hetkeks takaisin oikealle ja päästää nopeammat ohi.

Jos kyseessä on ohituskaista maantiellä ja edessä pari rekkaa, niin toivoisin ripeää kiihdytystä pieneen ylinopeuteen jos siellä on muitakin tulossa ohi jotta kaikki kerkeää rekkojen ohi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 362
Viestejä
4 158 459
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom