Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja perusmuro, 18.10.2016.

  1. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    967
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jälkimmäinen tieliikennelaissa ja ensimmäinen nyt on ihan typerää ja lapsellista tilanteesta riipumatta. :facepalm:
     
  2. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    2 455
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Tieliikkennelaissa. Siellä siis määritellään että torvea saa soittaa jos sillä estää vaaratilanteen. Monet toki käyttää sitä kertoakseen oman pulssinssa kohoamisesta, mutta ne voi mitata vaikka älykellolla ja laittaa tiedon eteenpäin lääkärille.

    Uusi poliisin sakotusmanuaall ei enää ole helposti saatavilla, mutta edellisessä oli muistaakseni rangaistustaulukko myös turhaa torveilua kohtaan.

    Muoks: viime vuonna tosin käytin kerran torven näpäytystä itsekkin kun keskelle t-risteystä oli pysähtynyt auto pitkäksi aikaa niin ettei miltään puolelta mahtunut ohi eikä pitkien väläytys auttanut. Silloinkin katsoin ettei lähistöltä ole ketään joka olisi tulkinnut tuon väärin ja ajanut katon kautta ojaan partiolaistyttöjoukkueen yli. ;)
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2018
    Zigh tykkää tästä.
  3. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    616
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Itseasiassa nykyään häikäisee paljon vähemmän kuin 10 vuotta sitten, jolloin ledipolttimoita ei oltu vielä keksitty. Ehkä syy löytyy siitä että omat autot ovat vaihtuneet uudempiin ja vähemmän madallettuihin? Lähinnä käy tuninkiteroja sääliksi koska eivät näe räpellysvaloillaan yhtään sen paremmin. Valotehoa saattaa olla tsägällä hieman 150% halogeenipolttimoa enemmän, mutta puolet ampuu harakoille koska valokuvio on mitä sattuu eikä kohdistu tiehen.
     
  4. Jaamäävai

    Jaamäävai

    Viestejä:
    157
    Rekisteröitynyt:
    18.11.2017
    Pienentääkö se virhettä jos vain puoli autoa on ajoradalla? Kapea jalkakäytävä, hyvä kun ohi mahtui.

    upload_2018-11-8_13-27-6.png
     
  5. dohf

    dohf

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Tuosta torvensoitosta: olin autojonossa toisena oikealle kääntyäkseni, vihreä nuolivalo syttyi, ja edelläni oleva kuski sammutti vahingossa auton liikkeellelähdössä. Minähän tämän toki huomasin enkä reagoinut mitenkään, mutta takaa alkoi massiivinen torvikonsertti useamman auton voimin. Tuskinpa se nuori nainen siitä tööttäämisestä hirveästi lisäoppia tai muistutusta sai?

    Paikka Oulun Limingantullissa, Gigantilta Limingantielle kääntyessä. Tuleehan siinä itsekin joskus lyhyt tööttäys tehtyä, mutta vain jos näen että ensimmäinen ei oikeasti seuraa valoja. Joskus kyllä yrittänyt pitkien välkytykselläkin, mutta eihän oululaiset nyt taustapeiliin katsele.
     
    emelianenko tykkää tästä.
  6. dohf

    dohf

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    No tuossahan on kaksi virhettä, jos kuva on alle viikon vanha: pysäköinti kielletty lisäkilven perusteella, ja pysäköinti jalkakäytävälle. Molempi pahempi, ilmeisesti aurauksen takia tuo talviajan kielto.
     
  7. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    1 673
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Muutama takana ajava millä toinen ajovalo näyttää suoraan oman auton sisälle. Jollain akalla näytti molemmat valot noin. Onkohan itse vaihdettu polttimoita kun noin päin helvettiä ovat olleet.
     
  8. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 692
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eikös tuossa ole kielto voimassa vain klo 1.11 - varttia yli 5?
     
    emelianenko ja ljarvi tykkäävät tästä.
  9. Tzit

    Tzit

    Viestejä:
    150
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2018
    Viime viikolla Helsingissä olin kääntymässä oikealle kaistalta, josta saa ajaa myös suoraan. Edessäni oleva auto oli myös kääntymässä oikealle, mutta jouduttiin odottelemaan kevyen liikenteen kulkemista tien yli. Vähän muiden perässä sieltä tuli vielä pyöräilijä, mutta väli ei ollut niin iso, että siitä olisi kerennyt ajamaan ilman, että pyöräilijä olisi joutunut jarruttamaan. Noh, takana ollut audikuski aloitti kuitenkin raivokkaan töötin hakkaamisen. Ei edes yksi pitkä tööttäys, vaan hakkasi sitä.

    Siinä kohdassa menee neljä kaistaa noista valoista suoraan, reunimmaiselta näistä tosiaan saa kääntyä oikealle. Silti tää sankari valitsee suoraan mennäkseen sen kääntyvien kaistan, ja pahoittaa sitten mielensä, kun ei päässytkään täysillä valoista läpi..
     
  10. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 119
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tässä on muuten jotain kaupunkikohtaisia, kotikylillä vilkkua osataan käyttää melko hyvin, mutta naapurikaupungeissa kun tulee käytyä, niin eipä juuri vilkkuja näy.
     
  11. Corle

    Corle

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Epäilen, että johtuu ainakin osittain siitä, että paikkakunnalla missä on ollut ennenkin ympyröitä osataan käyttäytyä paremmin. kuin niissä jossa niitä on tullut vastikään. Kun ei tuossa 90 luvulla ollut ympyröitä vielä kovinkaan paljon.
     
  12. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 237
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Juu tampereella sama peli.

    Lielahteen menin kauppaan hiljattain, kaksi kaistaa menee samaan suuntaan tuossa pispalan risteyksessä. X5 ajellut raksaukko oli ekana siinä valoissa, valot vaihtu mutta auto ei liikkunut mihinkään. Napautin kanssa torvea kerran ja pari ennenkun se tuli huikkaamaan, että bensa on loppu. Takana tietenkin kävi kahta kauheampi konsertti.

    Takasinajaessa selvisi tamperelaisten älykkyysosamäärä hyvin... auto seisoi edelleen sen toisen kaistan tukkeena hätävilkut päällä kun ei ollut vielä bensaa saanut. Takana on ainakin 5 autoa jonossa jotka luulee pääsevänsä sitä kaistaa valoista. :)

    Ei voi käsittää, kuka menee kaistalle jossa näkee auton hätävilkut päällä jumissa...
     
  13. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 068
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Ihan normaalia käytöstä Kaskai kuskeilta
     
    Myrkky tykkää tästä.
  14. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 237
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Njoo, mutta eikö se tässä nyt nimenomaan ehkäise vaaratilanteita ja kaikkien turvallisuutta ojentaa torvella jotakuta joka menettelee väärin? Ehkei kys. pyöräilijä ensi kerralla pamauta täysillä siitä suojatien yli luullen, että kaikki pysähtyy väistämään.Keskari ei toki kuulu asiaan joskin sille harvakseltaan on käyttöä löytynyt mutta nämä tilanteet on ihan erikseen.
     
    hkultala tykkää tästä.
  15. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 068
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Tai sitten korkeussäätö asetettu täyskuormalle ja ajelee tyhjällä autolla?
     
  16. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 119
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Varmaan niin onkin. Tänne pöndelle tähän kyläpahaseen tainnut ensimmäisenä tulla ympyröitä. Ihan varma tästä en ole, mutta mitä noissa naapurikaupungeissa taas liikkunut pienen tauon jälkeen, niin ollut toki uutisissakin projektien rakennusvaiheista jne.. niin uutta se on muille nähtävästi. Onneksi liikennemäärät on sen verran vähäisiä, ettei tuosta nyt isoa harmia saa aikaiseksi yrittämälläkään.
    Tietty sitä toisissa kaupungeissa ehkä kiinnittää enemmän huomiota tuohon vilkun käyttöön ympyröissä - tai kiertoliittymissä, mitä termiä nyt halutaankaan käyttää :)
     
  17. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    2 455
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Samalla logiikalla kuin tekisi äkkijarrutuksia joka kerta kun joku ajaa lähellä perässä. Kouluttaa siis ihmisiä pitämään välit kunnossa ja ehkäisee näinkin kaikkien turvallisuutta. Kotipoliisihommia ;)
     
  18. Tc4pb

    Tc4pb

    Viestejä:
    521
    Rekisteröitynyt:
    20.07.2017
    Ärsyttää kun moottoritiellä ajellaan ohituskaistalla tasan sataa, ja asutaan siinä koska rekkoja näkyy horisontissa. Kaasua ei voi painaaa tai siirtyä pois edestä.
     
  19. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 237
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Juu, antaa ens kerralla mennä yli vaan sitten. Kyllähän se pyöräilijä aikanaan alle jää jossei kukaan kerro, ettei tulisi vetää autojen eteen fillarin päällä istuksien.

    Itse ainakin tutkisin omaa ajamistani jos alkaisi kovasti torvet soimaan ympärillä, yleensä siinä on jotakin vikaa siinä ajamisessa, ei niitä huvikseen soitella.

    Toki muakin on esim. lielahdessa jälleen kerran kiitetty kyljen peltivaurioiden säästämiseltä keskisormella. Mondeo tuli jostakin kaupan pihasta, ei nähnyt minun suuntaan ollenkaan kun oli paku/kuorma-auto edessä blokkaamassa. Tällöinhän on yleensä sopiva hetki ajaa jonkun alle ja sitten näyttää keskaria ja sanoa, että "sinulla on väistämisvelvollisuus vaikka piha-alueelta tulenkin". En siis alkanut tätä mondeokuskia jututtamaan, mutta käsimerkkien perusteella vastaukset olisivat olleet tuossa luokassa.
     
  20. Dualram

    Dualram

    Viestejä:
    302
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ajan paljon vantaa - nurmijärvi väliä. Motarilla ei tarvii pitkiä mutta vanhalla tiellä on jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja peuroja, siellä käytän pitkiä.
     
  21. Ihmemies

    Ihmemies

    Viestejä:
    395
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Toi sentään on onneksi laitonta. Ohitustilanteen jälkeen kuuluu palata takaisin kaistalle.
     
  22. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    2 455
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Riippuu siitä tarkoitetaanko horisontilla sataa metriä vai kilometriä ja oliko rajoitus tässä esimerkissä 100 vai jotain muuta. Turhat kaistanvaihdot on laittomia.
     
  23. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    967
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos joku ihan väkisin haluaa antaa tietä paikassa jossa olisin fillarilla väistämisvelvollinen, niin kyllä mä sitten yli menen. Se että jos joku siellä tämän tien antajan perässä laittaa töötin pohjaan ja keskarin pystyyn, tuskin kertoo kyseisessä tilanteessa kenellekään yhtään mitään (muuta kuin ehkä sen, että töötin soittajalla akuutti tarve opetella mikä on rakentavaa ihmisten välistä kanssakäymistä ja mikä ei).
     
    Bapsu tykkää tästä.
  24. Tzit

    Tzit

    Viestejä:
    150
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2018
    Kannattaa muistaa niissä tilanteissa kuitenkin se, että sun pitää yhä väistää muita tiellä kulkevia autoja, vaikka yksi pysähtyisikin antamaan tilaa. Monesti olen nähnyt juuri näitä tilanteita, joissa auto antaa tilaa ja pyöräilijä lähtee laput silmillä ylittämään tietä, vaikka pitäisi väistää myös toisesta suunnasta tulevia.
     
    hkultala, Bapsu ja Asiantuntija tykkäävät tästä.
  25. Armatt

    Armatt

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Arpovat ilmeisesti vieläkin noita nopeusrajoituksia työmatkan varrella. 60km/h vaihtui 50km/h ja nyt takaisin 60km/h ja loppu pätkä valoihin 40km/h (ennen 50km/h).

    Ajellaan sitten 40km/h kun kaikkien navit sun muut tilpehöörit näyttää eri nopeutta.
     
  26. FreeJack

    FreeJack aarRETROkaaja

    Viestejä:
    33
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ärsyttää kun liikenteessä on niin paljon jengiä, jotka eivät viitsi päivittää tietämystään liikenteestä ja säännöistä. Nämä 60- ja 70-luvuilla kortin saaneet ajelevat edelleen sen ajan tiedoilla, kun sen jälkeen on tulleet mm. moottoritiet kiihdytyskaistoineen ja liikenneympyrät/kiertoliittymät. Itse ainakin seuraan aktiivisesti liikenteen kehitystä ja keskustelua, että varmasti itse ainakin ajaisin mahdollisimman oikein/sujuvasti/muuta liikennettä haittaamatta.
     
  27. Armatt

    Armatt

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Mitä nyt näin pienellä otannalla katsottua, niin siellä räplätään puhelinta ja nopeusrajoitukset on vain ohi menevää virtaa.
     
  28. Grazer

    Grazer

    Viestejä:
    435
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Taas ajeli joku autuaan tyytyväisenä illan pimeydessä märällä kelillä päivävalot päällä maantietä. Oli sentään valaistua aluetta. Kääntyi risteyksestä eteeni ja ei mitään vaikutusta, vaikka kuinka vilkuttelin pitkiä ja ajoin välillä pitkät päälläkin. Muutaman kilometrin jälkeen ilmeisesti kyllästyi valojen vilkutteluuni ja hidasti bussipysäkille päästäen minut ohi. Katsoin peilistä niin matka jatkui samantien edelleen päivävalot päällä.

    EDIT: Volvo siis kyseessä ja niissähän ei takavalot päiväasetuksella pala kaikissa vuosimalleissa.
     
  29. null

    null

    Viestejä:
    535
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Aika useastin tullut tälläisiä toyotia vastaan. Joko kuskit on täysiä idiootteja tai sitten molemmat, sekä auto, että kuski.
    Veikkaan jälkimmäistä.
     
    Bapsu tykkää tästä.
  30. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 119
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitä se auto-asento tekee? En nimittäin noista uudemmista tiedä mitään.
     
  31. null

    null

    Viestejä:
    535
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Tämän olen huomannut useastin kun olen käynyt auton katsastamassa.
    Katkaisin on ollut aina auto -tilassa, mutta katsuri on kaikessa viisaudessaan kääntänyt sen 0 -tilaan.
     
    Rikardo tykkää tästä.
  32. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 119
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sehän on toimiva ratkaisu. Cadillacissa oli -50 luvun loppupuolella jo automatiikka joka tunnisti vastaantulijan pitkät valot, ja osasi itse vaihtaa pitkiltä lyhkäisille, ja kai takaisinkin varmaan. Jostain V8 magazinesta joskus lukenut tuon.

    Josta kukkaruukkuun, jossain oli juttua posliiniautoista, VW siis - joissa ongelmana oli ettei valoja saa näissä uusissa kytkettyä pois. Kun ollaan pusikossa kyttäämäässä tutkan kanssa, ja pitäis olla "pimeänä". Ihan kun ei olisi jotain softaa tms, kyllähän noissa on kaikenlaisia muitakin virityksiä, mitä ei tehtaalla tehdä. Ja tämä on sitten poliisin tekninen ongelma.
     
  33. Mawerick

    Mawerick

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Onhan noissa uusissa poliisiautoissa ollut ongelmana myös kaikenlaiset turvahimmelit, kun enää ei auto anna esim. kiilata pakenijaa ojaan.
     
  34. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 237
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Sama eilen yhden Yariksen kanssa motarilla neljän maissa.

    En edes koettanut vilkutella tai mitään kun ei kenenkään kippokuskin älykkyysosamäärä vissiin riitä hahmottamaan oman auton valoja.

    Mitenköhän suhtautuisi poliisikin peräänajossa jos hämärässä/pimeässä tihkusateessa joku tantta harmaan Yariksen kanssa köröttelisi sen 80km/h motarilla ja joku tutustuu takaluukkuun 130km/h? Eihän siinä kerkeä mitään tekemään jos auton äkkää 20m ennen kolausta. Ja näitä olen ihan itse todistanut vierestä. Edessä ajavan syyksihän toi pitäisi 100% laittaa.

    Jos ja kun näin ei Suomessa kuitenkaan varmaan tehdä niin tuossapa helppo tapa vakuutuskalastelulle, ei muutakun valot pois ja ajelemaan. :)
     
  35. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 119
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pari vuotta sitten porvoon motarilla, joku ajoi kärryn kanssa sitä 80kmh mitä sallittu. Itsellä reilu 120+kmh vauhtia. Aurinko paistoi justiin niin sopivasti että aika viime metreillä ehdin väistää. Itsellä kun näkyvyys suunnilleen olematon, ja tuossa vauhdissa äkkiä eteen tulee hitaasti liikkuva, niin saihan siinä vähän nieleskellä.

    vähän vastaava juttu oli sitten ihan taajamassa. Kotiin tulossa, vauhtia ehkä sen 30kmh max.

    Aurinko paistoi suoraan edestä, autossa hiekkapuhallettu tuulilasi, niin näkyvyys aika heikko, eli olematon.

    Sitten jostain out of nowhere tulee äityli hyökkäysvaunun kanssa eteen, naama puhelimessa ja luurit korvilla, ei mitään suojatietä tms. Kai se on luotto kova että kaikki näkee ja väistää kun lapsen kanssa tullaan ja parhaat jutut somessa kesken.

    Kirjoitin jopa paikalliseen roskalehteen omalla nimellä lukija palstalle tapahtuneesta, eipä sitä ikinä julkaistu.

    Ihan oikeasti vituttaa noi ämmät vaunuineen. Jyväskylässä oli vähän aikaa sitten joku juttu missä kuorma-autokuski kolasi jonkun rattaat ja akan huolella, eikä edes nähnyt pimeässä. Ihan oikein että uhreja tarvitaan, harmi kuskille että aina on syylinen vaikka kun toinen osapuoli menee hormooneissaan miten sattuu koska voi.

    E: korjattu tekstiä
     
    Viimeksi muokattu: 11.11.2018
    Bapsu tykkää tästä.
  36. Galaxy

    Galaxy

    Viestejä:
    157
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    Nyt on kyllä sellaista settiä että... Olisi varmaan parempi että veisit ajokorttisi poliisille.

    Kahden esimerkin avulla haluat osoittaa että sinulla on selvästi vaikeuksia sovittaa ajonopeus erilaisiin tilanteisiin (aka tilannenopeus)? Taajamassa arvatenkin kaahaat etkä juuri ympäristöä havainnoi. Se äiti rattaiden kanssa ei ilmesty tielle mistään out of nowherestä vaan siitä tien sivusta kävelyvauhdilla.
     
  37. qettyz

    qettyz

    Viestejä:
    199
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Toyota kuski täältä ilmottautuu;) On jopa automaattivalot omassa Auriksessa ja säädetty syttymään varhain. Saapa silti valoja itse pistää päälle aika paljon kun ei ne esim vesisateesta ja pyyhkimien käytöstä ole moksiskaan.
    Oma top lista näistä pimeäperäsistä autoista: Toyota, Hyndai, Rellut.

    Ehdottomasti typerin juttu näissä päivävalovirityksissä eri autoilla on, että mittarivalot toimii myös hämärällä ja luo sitten kuljettajalle illuusiota että valot toimii.
    Taisin tästä aiemminkin kirjoitella, mutta esim ~-12 vuosimallin Caddyssä pimeni mittarivalot valaistuksen mukana illalla.
     
    Bapsu tykkää tästä.
  38. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 237
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    En minä ainakaan odota kenenkään ilmaantuvan tien sivusta keskelle tietä jossei ole suojatietä.

    Normaalisti ajaessa katsotaan suoraan eteenpäin ja suojateiden kohdalla sitten vähän sivuille. Ajat siinä sivuille pälyilemään ajaessa niin olet aika nopeasti jonkun kontissa.
     
  39. Galaxy

    Galaxy

    Viestejä:
    157
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    Kokemattomalla autoilijalla varmasti noin onkin. Hieman pidempään ajaneena sitä pystyy nopeasti silmäilemällä havainnoimaan ympäristöä eikä tarvitse keskittyä vaan pysymään kaistalla. Esim. jos näen jalkakäytävää pyörällä hatarasti ajavan pikkulapsen pyrin olemaan valmiina väistämään tai jarruttamaan voimakkaastikin jos vaikka sattuu kaatumaan tielle. Ei ole onneksi näin tarvinnut tehdä, mutta koen silti että se oikein.

    Ylipäätään olen sitä mieltä että taajamassa on hyvä havainnoida ympäristöä kuin töllöttää tietä herkemättä. Ei ne autot mistään tyhjästä pöllähdä ja auton nyt erottaa vaikka ääreisnäöllä jos tarvitsee. Esim. viimeviikonloppuna huomasin että nurmikolla tien vieressä kävelee erittäin humalaisen näköinen herr... laitapuolen kulkija joka on suuntaamassa suoraan ajotielle. Aiheuttaahan se sellaisen "mitä vittua" fiiliksen, mutta minkäänlaista vaaratilannetta ei päässyt syntymään kun näin jo muutamaa sekuntia aiemmin että sieltä se kohta tielle tulee.
     
    Tonppa, emelianenko ja Seagle tykkäävät tästä.
  40. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 068
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Ärsyttää kun omassa autossa ei päivävaloilla pala takavalot eikä mittaristo. Ei viitsi enää edes talvipäivisin ajella niillä kun perä pimeänä, vaikka valoisaa onkin mutta silti.
    Täytyisi johdottaa uudelleen niin saisi palamaan kaikki, tosin takuu saattaisi raueta.
     
  41. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 554
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onneksi omassa rellussa on päivänvalot ohjelmoitu fiksusti, valot syttyy herkästi ja mittarivalot palaa aina.

    Oikeastaan ainut valitus on vesisade, ei ymmärrä pyyhkijöistä laittaa valoja päälle.
     
  42. zet

    zet

    Viestejä:
    949
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Ilmeisesti tuontiauto? Monissa taitaa saada ihan ohjelmoimalla "pakotettua" myös takavalot palamaan, mittaristosta en ole varma
     
  43. qettyz

    qettyz

    Viestejä:
    199
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Ei ainakaan omassa Auriksessa (-14) onnistu takavaloja saamaan päälle edes ohjelmoimalla.
    Jonkun verran on tullut ainakin Auris kuskeja vastaan, mitkä on ajatellut kiertää tuon perän pimeänä olemisen vaikkapa ihan kirkkaalla kesäkelillä sitten laittamalla parkit päälle. No toki se sytyttää takavalot, mutta pistää päivävalot tosiaan parkkimoodiin, jolloin ne on niin kuin pitääkin olla himmeät tuikut. Hienostihan sitten se perus harmaa Toyota näkyy kirkkaalla vastavalolla kun ei mitään tuikkua oikeastaan keulassa. Ei nyt vaan tunnu moniinkaan uppoavan se idea mikä noissa päivävaloissa on: käytetään kirkkaalla ja hyvällä kelillä kun on näkyvyyttä ja sitten kun näkyvyys huononee niin laitetaan valot päälle. Kirkkaalla kelillä nuo kirkkaat ledit jopa näkyy paremmin kuin perus halogeenituikut.

    Toinen hieno ryhmä on sitten nämä mitkä pistää kelissä kuin kelissä parkit päälle ja sitten sumuvalot. Jotenkin tuntuu, että on jopa vielä lisääntynyt nämä kun päivävalot vissiin tuo parkkeina hienoja kuvioita keulaan ja sitten siihen on kiva kai laittaa sumuvalot syystä tai toisesta lisäksi. En oikein muuta esim keksinyt perjantaisesta Nissan kuskista peräkärryn kanssa, että miksi ajaa parkit ja sumuvalot päällä pimeässä.
     
  44. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 068
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Ei ole tuonti, ddt4all ohjelmalla ehkä saisi puukotettua, mutta ei varmaa tietoa ennenkuin testaa.
    -17 vuosimallin auto niin taitaa päästörajat olla niin tiukat, että ne muutaman watin polttimot mukamas nostaa päästöjä ja siksi ei pala.
     
  45. Mawerick

    Mawerick

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Työpakussa (Transit '16) ei takavalot pala päivävalojen ollessa päällä. Joskus kysyin Laakkoselta ohjelmointia niin kuulemma tehdas on kieltänyt muuttamasta. Nappasin valotunnistimelta piuhan irti niin ajovalot paloivat aina, mutta sadetunnistin ei toiminut. Tuulilasin vaihdon yhteydessä olivat sitten laittaneet johdon takaisin kiinni niin annoin olla.

    Onneksi tuossa ajovalot syttyvät aika herkästi ja valikosta saa ne automaagisesti päälle myös pyyhkijöiden mukana.
     
  46. Tehoreca

    Tehoreca

    Viestejä:
    136
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Mikähän auto mahtaa olla kyseessä? Ainakin korealaisissa vaatii takavalojen sytyttäminen kytkentöjen muuttamista.
     
  47. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 068
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Dacia
     
  48. arska638

    arska638

    Viestejä:
    144
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Aivan käsittämätöntä käytöstä uusitulla Kainuuntiellä välillä Joutsentie - Maikkulantie/Oulunlahdentie. Monet ilmeisesti haluaisivat ajaa tasan 70km/h koko välin. Telkänpöntön kohdalla hetkeksi vauhti hidastuu sinne 60km/h tuntumaan, mutta heti sen tolpan jälkeen nopeus taas nousee lukemaan 70km/h ja 80km/h liikennemerkin jälkeenkin jää siihen 70km/h lukemaan. Vasen/oikea kaista ei vaikuta tähän mitenkään.
    Tämä on sikäli erikoista, että yleensä Oulun seudulla pidetään kansalaisoikeutena nostaa nopeutta ja reippaasti jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Esim. Kuusamontiellä rajana vasemmalla kaistalla on yleensä nopeus jolla kortti lähtee kerrasta hyllylle.
     
  49. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 296
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Eiliseltä taas

    1) Ihmiset, jotka eivät tunne autonsa mittoja tai eivät muuten käytä katutilaa järkevästi.

    A) Olin kääntymässä liikennevaloista oikealle. Edessä kolme autoa. Samaan suuntaan (uin mistä tulimme) menevällä suojatiellä on ihmisiä, joten emme voineet vaan suoraan ajaa yli.

    No, se jonon ensimmäinen auto pysähtyi siihen n. neljän metrin päähän suojatiestä, jättää siihen ison välin. Tästä seuraa se, että ne kaksi edessä olevaa autoani jäävät siihen vinottain ja minä jään kokonaan liikennevalojen taakse. Kun lopulta kevyt liikenne oli ohi ja ensimmäinen auto pääsi kääntymään, oli vihreät jo ohi -> minä jäin punaisiin.

    B) Olin risteystä lähestyessä valinnut kaistani huonosti, ja olin oikealla kaistalla, tajusin että pitäisi olla vasemmalla. Risteykseen oli vielä jokin verran matkaan, ja vasemmanpuoleisella kaistalla oli kaksi autoa pysähdyksissä odottamassa valon vaihtumista. Mutta se taaimmainen niistä kahdesta oli jättänyt jonkun 8 metrin välin siihen etummaiseen. Ja siis seisoi siinä ihan paikallaan, ei edes liruttanut hiljaa eteenpäin. Väli oli sen verran pieni ja epämääräinen, että en kuitenkaan siihen alkanut tunkemaan(ja luulisin, että jos niin olisin tehnyt, sitten se ajovaihde olisi siitä autosta kuitenkin löytynyt), mutta tämän välin takia matkaa minusta siihen takimmaiseen autoon oli niin vähän matkaa, että kun vaihdoin kaistaa, peräni meinasi jäädä vielä sen oikeanpuoleisen kaistan puolelle, ja haittasi takanatulevia, jotka halusivat ajaa oikeanpuoleista kaistaa kääntyäkseen oikealle.

    2) Ihmiset jotka nutaa nelikaistaisella tiellä samaa vauhtia rinnakkain päästämättä muita ohi.
     
  50. iGmole

    iGmole

    Viestejä:
    85
    Rekisteröitynyt:
    17.07.2017
    Mittari nollan tuntumassa eilen kehä ykkösellä, liikennemäärän ollessa vielä sangen maltillinen, alkoivat kaikki yhtäkkiä ajamaan noin seitsemääkymppiä. Eipä siinä - ymmärrän hyvin, ettei kukaan halua olla just se daiju, jonka talvi yllätti. Olisihan se nyt noloa. Kantsiikin ajaa ehkä hiljaa. Iha OK.

    Mutta minkä hemmetin takia kameroiden kohdalla pitää yhä jarruttaa? Sitä teki meinaan kaikki. Nekin, jotka vaihtoivat vasemmalle kaistalle ohittaakseen, kiihdyttivät johonkin 75km/h kieppeille ja hidastivat sitten kameran kohdalla:D Sitte oli joka kaistalla joku pelokas tukkeena kameran kohdalla. Mitä helev.. Mitä ihmettä nämä daijut luuli? Et ne saa sakot jos ne ajaa vaan hieman alle rajoituksen?