Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja perusmuro, 18.10.2016.

  1. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    550
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo, kyllähän näitä näkee. Kerran oli joku lavetti jätetty tohon lähelle keskelle kelviä (asuinalueen pää-KLV ja mm. lasten koulureitillä). Laitoin palautetta niin vastaus oli, että se piti jättää siihen koska se hajosi siihen. No ok, ei kyllä oikein selittänyt sitä miten se lavetti voi KLV:lle hajota kun ei sillä pitäisi sille mitään asiaa alunperinkään olla.

    Kävin myös viemässä sen lavetin viereen ajoradalle varoituskolmion, jotta autot joutuvat hidastamaan ja kiertämään sen kolmion => kevyelle liikenteelle turvallinen kiertotie. Tätäkään urakoitsija ei ollut viitsinyt tehdä :confused: Olivat sitten seuraavana päivänä hakeneet sen lavetin niin se allekirjoittaneen kolmio oli ilmeisesti lähtenyt mukaan kun ei sitä mistään enää löytynyt. No onneksi oli semmoinen vanha romu niin tappio ei ollut suuri. Onneksi noista koneista tai laveteista löytyy usein niitä kartioita tai vastaavia niin niitä olen yleensä käyttänyt ajoradan blokkaamiseen vastaavissa keisseissä.
     
    rane58 ja Gize tykkäävät tästä.
  2. Gize

    Gize

    Viestejä:
    938
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Jos kyydissä on isompi telakaivuri, niin sitä tuskin lavetin päälle jätetään, eli olisiko siksi pitänyt ajaa kelville jotta kaivuri voidaan ajaa toisen lavetin kyytiin. Teloilla kun ei paljoa paranisi asfaltilla käydä. Mutta mistäs näistä tietää.

    Tovi sitten tuollaista juuri tuotiin:
    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]

    Siinä ei ihan tiealue yksin riitä jos lavetti sattuisi hajoamaan ja pitäisi vaihtaa lennosta kyytiä. Samaa mieltä tosin että ehdottomasti tien päälle jäänyt lavetti on merkittävä näkyvästi :)

    Tuollakin reissulla muuten joku tollo menetti hermonsa kun ei mahtunut ohi, ei varmaan tajunnut että tuollainen ei ihan niin ketterä ole (ohjaavasta takapäästä huolimatta) kuin se oma V40 Volvo :D No, hän myöhästyi töistä varmaan sen 20sek sitten...
     
    SR50La, FireExit ja mölyä tykkäävät tästä.
  3. MrB

    MrB

    Viestejä:
    323
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    viime syksynä tossa naapurissa kun tekivät talon pohjia, niin parina aamuna oli pimeällä tiellä pimeä kasettiauton puolikas - ja sillain takalauta väärään suuntaan vielä. En tiedä onko niissä perävaunuissa itsenäiset sähköt, mutta joku tuikku olisi parantanut turvallisuutta kummasti.
     
    rane58 ja Gize tykkäävät tästä.
  4. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 661
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Heijastimet ajaa saman asian?
     
  5. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    550
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toi on kyllä outous nykyisessä tieliikennelaissa, että varoituskolmiota pitää käyttää vain taajaman ulkopuolella. Ihan yhtä lailla niitä vaarallisia paikkoja voi olla taajamassa kuin sen ulkopuolellakin.
     
    rane58 tykkää tästä.
  6. MrB

    MrB

    Viestejä:
    323
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Vallan mainiosti, jos ne on ehjiä/puhtaita/näkyvissä. Toki samat reunaehdot nyt koskee niitä valaisimiakin
     
  7. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 661
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Se on tämä kun poliisilla ei ole resursseja valvoa tai saatikka tulla sakottamaan tälläisiä tapauksia. Mennään vähän kuin herran haltuun ja tuurilla ettei kukaan osu ja ehkä jotain tehdään kun joku osuu.
     
  8. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    526
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Eiköhän tuokin kuski ajatellut siirtyvänsä pyörätielle ollakseen poissa autoliikenteen tieltä. Ei vain tullut ajatelleeksi, että on muutakin liikennettä kuin ne autot.

    Eilen bongasin myös bobcatin kevyen liikenteen väylälle pysäköitynä. Työmaana oli toisella puolella ajorataa auki kaavittu ja liikenteeltä toistaiseksi suljettu jalkakäytävä. En ihan keksinyt, miksi sitä konetta ei olisi voinut jättää sinne.
     
  9. CrFr

    CrFr Massapäällikkö Premium-jäsen

    Viestejä:
    123
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tänään kyllä kylmäsi katsoa, kun kun bussista purkautui noin 15 hengen joukko jotain ehkä 2.-3. luokkalaisia lapsia kevyen liikenteen väylälle. Samaan aikaan KLV:tä tulee joku mopojonne, eikä edes hidasta pysäkin kohdalla, vaan pujottelee noiden mukuloiden seassa ehkä ~30 km/h :facepalm:
     
    SR50La, Ihmemies ja Gize tykkäävät tästä.
  10. Gize

    Gize

    Viestejä:
    938
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Siis aisa tulosuuntaan päin, huhhuh... :confused2:

    Suht. turvallista vielä hetkeksi katkoa oikeinpäin, mutta tuollaisesta kyllä kävisin jo huomauttamassa. Tietysti jos joku 30kmh rajoitettu alue ja pitkää suoraa peltoaukealla niin ei ehkä niin paha.

    Saattapa olla myös näin, kuten totesin niin ajattelemattomia ihmisiä sisältyy jokaiseen ammattiryhmään. Toisaalta taas yllättäviä syitä työmailla (jotka eivät näy "tavan tallaajille") saattaa olla, ja monesti asioille onkin looginen selitys. Ei tietysti aina, mutta vaikea moittiakaan kun ei voi varmaksi tietää...
     
    SR50La tykkää tästä.
  11. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    599
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tästä herää mieleen kysymys, että onko laissa määritelty mopolle samanlaista velvoitetta bussista poistuvien matkustajien väistämiseen kuin polkupyörällä?
     
  12. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    4 237
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Varovaisuusvelvoite pätee tietenkin, enkä ihan heti keksi millä logiikalla tuo yksittäinen tilanne ei koskisi myös mopoja. Lakikirjaa en tähän hätään jaksanut tavailla kuitenkaan.
     
  13. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    1 667
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    31 §
    Jalkakäytävän ylittäminen. Pysähtyneen raitiovaunun tai linja-auton ohittaminen

    Ajoneuvon kuljettajan on ylittäessään jalkakäytävää annettava jalankulkijalle esteetön kulku.

    Kuljettajan on aikoessaan ohittaa oikealta raitiovaunun tai linja-auton korokkeettoman pysäkin kohdalla pysäytettävä ja annettava esteetön kulku raitiovaunusta tai linja-autosta poistuville taikka siihen nouseville matkustajille.

    Pyörätiellä polkupyöräilijän ja mopoilijan on aikoessaan linja-auton tai raitiovaunun pysäkin kohdalla sivuuttaa sille pysähtyneen linja-auton tai raitiovaunun annettava esteetön kulku ajoneuvosta tai raitiovaunusta poistuville ja siihen nouseville matkustajille. (7.5.1997/414)
     
    kjns tykkää tästä.
  14. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    550
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kotikadulla asuu yks Auris-kuljettaja, joka ei koko kesän aikana ole saanut nastarenkaita vaihdettua autostaan pois. Ei voi vittu käsittää :mad:
     
    SR50La, ljarvi, Ihmemies ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  15. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    480
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei varmaan edes huomaa asiaa.
     
  16. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    960
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei jumalauta :D
     
  17. miloytyn

    miloytyn

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tänään ärsytti kun Turunväylällä Leppävaaran ja Mankkaan välillä sujahti ohi pari autoa arviolta lähemmäs kahtasataa. Siinä ei olisi tarvinnut kuin jonkun vaihtaa kaistaa vähän väärään aikaan ja olisi tullut todella rumaa jälkeä. Tuollaista nopeuseroa ei helposti edes tajua vaikka katsoisikin peileihin ennen kaistanvaihtoa.
     
  18. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 261
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Nyt koitan käyttää kaiken ymmärrykseni, mutta minulla ainakin soi jokainen hälytyskello jos takaa tullaan lujempaa, saati sitten kahtasataa. Näin ei sitten muilla ole?
     
  19. miloytyn

    miloytyn

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    No itsehän en ollut tuossa vaihtamassa kaistaa, mutta voin hyvin kuvitella kuinka monelle voi olla hankalaa hahmottaa tuota nopeuseroa vaikka sinne peileihin katsoisikin ja arvioida väärin että on hyvin aikaa vaihtaa kaistaa. Etenkin kun oletuksena ei ole että toiset ajavat niin törkeää ylinopeutta. Tuolla vauhdilla se välimatka kun lyhenee todella nopeasti.

    Pitäisi hankkia se kamera autoon niin olisi voinut nettivinkata tuonkin.
     
  20. rane58

    rane58

    Viestejä:
    522
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Monesti nähnyt vastaavia suorituksia, yleensä rekkarit ovat olleet lahden eteläpuolelta.... :shifty:
    -Kiire autolautalle tai sieltä pois....? :rolleyes:
     
  21. kjns

    kjns

    Viestejä:
    1 329
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Kyllähän noin törkeillä ylinopeuksilla kaistanvaihtokolari tapahtuu todella helposti. Peilistä katsomalla takaa tulevan nopeutta voi olla aika paha arvioida, ja suurin osa porukasta olettanee muun liikenteen soljuvan suunnilleen rajoituksen lähistöllä.

    Jos joku vilkaisee vain nopeasti peiliin, ettei sieltä ketään ole juuri tulossa ja olan yli ettei ketään ole kuolleessa kulmassa ja sitten lähtee vaihtamaan kaistaa niin ihan sallittua maksimia 120 km/h ajaessakin takaa kahtasataa tuleva auto onkin kohdalla huomattavasti nopeammin kuin kaistanvaihtaja olettaa. Siinä ei ohittaja kerkeä perkelettäkään sanomaan kun kolisee jos toinen vetäisee melkein kohdalla eteen.
     
  22. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 426
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tulipa puhuttua just viikonloppuna saksassa ajamisesta kuinka sielä saa autobaanalla aika hyvin tsekata peilejä kun joku voi tulla takaa satasta kovempaa :D Suomessa toi ei tietenkään oo normaalitilanne
     
  23. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 261
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kyllähän sen jo lain mukaisillakin nopeuksilla näkee, että kaikkia ei vain huvita katsoa peileihin. Jotkut jopa vaihtavat tarkoituksella eteen kun näkevät nopeamman tulevan.

    Em. erikoistapaukset sivuuttaen, päätöksenteko puun pitäisi silti mennä seuraavasti:
    1. Haluan vaihtaa kaistaa
    2. Katson peileihin, ja varmistan, että kaistanvaihdon voit tehdä turvallisesti.
    3. Vaihdan kaistaa.

    Eikä:
    1. Haluan vaihtaa kaistaa.
    2. Katson peileihin.
    3. Vaihdan kaistaa.


    Kohta 2. edellytää, ettei kaistaa vaihdeta ennen kuin muiden ajoneuvojen vauhti on varmistettu. Tietenkään tuollaisen vauhdin ei pitäisi kuulua ennalta-arvattaviin tilanteihiin, mutta ei liikenteessä pitäisi muutenkaan olettaa mitään, vaan toimia oikeiden havaintojen mukaan.

    Jos minä näen, että vasemmalla kaistalla on nopeampia, en todellakaan "koita ehtiä ensin" pelkän oletuksen perusteella. Jos en syystä tai kolmannesta kykene arvioimaan nopeutta, niin en vaihda kaistaa.
     
    skorppa ja Käyttäjä tykkäävät tästä.
  24. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 426
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Toi oikeelta eteen hitaammin tuleminen on aivan arkipäiväistä vaikka ajaisi ohituskaistalla sitä 120-130 mittarin mukaan. En tajua miksei se rekan persettä n. 100km/h lähestyvä autoilija tee jompaakumpaa seuraavista:

    1) Katse peileihin ajoissa, sopiva väli ja sen verran kaasua, että nopeutta on se 120, vilkku ajoissa ja sopivaan väliin. Sen verran kaasua että menee sen muun ohittavan liikennevirran mukana rekan ohi jonka jälkeen vilkku oikealle, kaistanvaihto ja kaasun nosto.

    2) Katse peileihin. Jos kaasun painaminen ei kerrassaan onnistu niin jäädään siihen rekan taakse kunnes muita ohittajia ei ole. Jos ohittajia tulee solkenaan ja ohi on päästävä niin pudotetaan sitä nopeutta ja kasvatetaan välimatkaa siihen rekkaan ettei siihen ohituskaistalle vaihdeta 90km/h nopeudessa vaan 120km/h nopeudessa.

    Jos ei uskalla ajaa 120 kesärajoituksilla, niin kannattaa valita joku motarin rinnalla kulkeva entinen päätie tai ajaa sitten rekan perseessä sitä 90 se motaripätkä.
     
  25. kjns

    kjns

    Viestejä:
    1 329
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Jep, näin mäkin teen, ja pystyn jopa kohtuullisesti arvioimaan lähestyvän auton nopeutta peilistä, mutta tiedän myös että todella iso osa ei siihen yksinkertaisesti kykene. Jos toisen auton nopeutta ei pysty arvioimaan helposti tai ollenkaan, niin siinä vaiheessa kuski olettaa toisen auton tulevan edes suunnilleen rajoituksen mukaan ja tekee liikkeensä sen perusteella. Jos katsot peiliin ja auto on vielä monen kymmenen metrin päässä niin sen kahden sekunnin aikana mitä ohituksen aloittamiseen menee onkin 80 km/h nopeuserolla lähestyvä auto tullutkin jo ~44m lähemmäs.

    Itse en kyllä uskaltaisi tuollaista vauhtia edes ajaa Suomessa muualla kuin tyhjällä tiellä, tietäen kuinka silmät ummessa täällä osa porukasta liikkuu teillä. Esimerkiksi jossain Saksan autobaanoilla lujaa ajaminen on eri juttu kuin täällä, koska siellä ihmiset tiedostavat erittäin nopeiden ajoneuvojen olemassaolon ihan eri tavalla. Lisäksi motareissa on usein vähintään yksi kaista enemmän, ja aika hyvin voi luottaa siihen, ettei sinne vasemmanpuolisimmalle kaistalle kukaan tunge yllättäen satasen vauhdilla kuten täällä useinkin käy... Lisäksi tietty siellä nuo 200+ km/h nopeudet on osalla motareista vielä ihan laillisiakin.
     
  26. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    960
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pahimpia motarilla on ne, jotka roikkuu siinä takakulman kohdalla kilometrikaupalla.

    Ei näytä mitään pelisilmää löytyvän, vaikka kaverilla rekan perä lähenee edessä. Eipä tossa auta kuin painaa kaasua lisää ja eteen.
     
  27. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    785
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siitähän noi vajukit vielä yleensä riemastuu... Sit kyllä löytyy polkimesta joku muu asento ja tullaan ohi niin maan penteleesti.

    Olen vähän alkanut epäilemään, että kohtaan useasti 1-tiellä yhden saman vajakin harmaalla Q5:lle. Vasen kaista on sille kovin rakas ja sit kun ohi joskun pääsee, niin tulee perseeseen kiinni, menee ohi ja katoaa horisonttiin kunnes sitten taas tulee perä edellä vastaan. Lohjan tunneleissa vakio myös se, että säilyttää nopeutensa siinä 130 km/h tuntumassa myös matalammalla rajoituksella. Täytynee joskus kirjoittaa rekkari ylös, että näkee onko sama.

    On niitä muitakin, tänään 5-sarjan bemaristi koki heräämisen just kun olin rinnalla. Millään ei meinannut päästä ohi vaikka nopeutta nostin reilusti. Sitten kun n. 100 m ohituksen jälkeen "imuapu" katosi, niin jäi taas kuin pieru saharaan sillä mun alkuperäisellä vakkarin nopeudella. Saatanan tunarit ilman vakkaria, en muuten keksi miksi joku muuten noin perseilee.
     
  28. 0nanias

    0nanias Make ATK Great Again

    Viestejä:
    11
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Ehkä ne on ruksineet varustelistalta vetosäteen eli adaptiivisen vakkarin käänteistoiminnolla.

    Mistähän muuten johtuu itäväylällä mellunmäen liittymän tienoilla tuo ihmisten massaseisoskelu liikenteenjakajan päällä? Ennätysaamuina olen laskenut parhaimmillaan kahdeksan ihmisen lauman seisomassa keskellä metrin leveää jakajaa kymmenisen metriä lähimmästä suojatiestä.
     
  29. pitkae

    pitkae

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Ne vissiin kokee, että suoraan sen jakajan yli pääsee helpommin siihen dösäpysäkille.
     
  30. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    960
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Siitähän ne. Yksi kyllä talvella oppi kun ajoi ensin muutaman kilsan takakulman kohdalla. Mulla tuli rekka vastaan, lämäsin kaasun pohjaan ja ohitin koko pötkön laakista ja sitten vakkari samaan asentoon. Seuraavalla yrityksellä tuli ohi vähän reippaammin. :D

    Noi humppaajat on kyllä yksi saatanan lauma kanssa. Siirryt ohittamaan niin ohi ei pääsekkään ja siirryt oikealle niin perä tulee vastaan samantien.
     
  31. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 452
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mä katson taustapeiliin ja sivupeiliin yleensä jatkuvasti tietyin väliajoin ja ennen kaistanvaihtoa pari kertaa jolloin ehtii aivan hyvin huomata jos joku tuleekin kovaa.

    Jotain 300 km/h vauhtia ei varmaan ehdi huomata.

    Niin ja ongelma oli?

    Ihan itse sä itsesi siinä pussitat. On se kumma kun kaikki on aina muiden syytä. Toi nyt ehkä on ärsyttävimmästä päästä mutta kyllä aina jaksaa naurattaa kun joku oikealla vetää liinoja kiinni kun ennakointi = ei ole ja itse tulee vasemmalta reippaasti ohi.
     
    Manakuski tykkää tästä.
  32. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    785
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eihän tuossa ongelmaa ollut. Vaan maksimiärsytys. Noi sivuperseessä roikkuvat ovat yleensä vielä samoja hermanneja, jotka vaihtelee nopeutta. Muutaman kerran palanut täysin kiinni, kun itse hidastanut selvästi ja päästänyt tämän ohitusvammaisen ohi ja sit se tulee perä edellä vastaan seuraavan uhrin sivuperseessä. Molemmat kaistat tukossa ja nopeus vähemmän kuin oma vakkari aiemmin. *piip* Toinen variaatio on lisätä vauhtia vähän jolloin todennäköisesti ääliö myöskin lisää vauhtiaan, kun ei tunnu pääsevän "ohi". Reilulla lisäykselläkin jotkut ovat lähteneet perään, mutta yleensä pääsee eroon - monesti vain hetkeksi, kun varjo taas palaa. Absoluuttisesti pahimpia ovat ne, jotka kiihdyttävät takamatkalta rinnalle ja jäävät siihen, kun rekka lähestyy. Ilmeisesti ajatuksena, että heidän eteen et tuu.

    Ja ei edelleenkään ole ongelmaa. Tarpeeksi kovaa kun ajaa, niin 99% ääliöistä tulee vain perä edellä vastaan. Sakkorajan tuntumassa ajelu on pahinta. Bemaristit ja satunnaiset Audit saa sitten mennä menojaan sakkohoukutuslintuina :)
     
  33. Jaamäävai

    Jaamäävai

    Viestejä:
    77
    Rekisteröitynyt:
    18.11.2017
    Ärsyttäviä ovat he, jotka kapealla kadulla kadunsuuntaisparkissa aukovat ovia katsomatta taakseen ja sitten jäävät perse pystyssä tonkimaan jotain autosta lainkaan väittämättä muista. On niitäkin, jotka jäävät siihen auton viereen ajoradalle juttelemaan kaverin kanssa. Nämä on varmaan niitä samoja, jotka marketeissa kerääntyvät rupattelemaan ihan kuinka kapealle väylälle vaan.
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2018
  34. Benzin

    Benzin

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei itseä liiemmin ärsytä mutta muut tuntuvat ärsyyntyvän ihmeen helposti. Hyvä esimerkki tilanne kun joku on pysähtyneenä valoihin, jotka vaihtuvat sopivasti vihreiksi kun lähestyt tätä risteystä. Posotat vereiseltä kaistalta ohi ennen kuin tämä on saanut rotiskonsa kiihtymään kunnolla jolloin tämä vetää hernarit nenäänsä ja yrittää kiriä sinut ohi. Yleensä vedän vilkun päälle ja koukkaan vähän tämän kaistan suuntaan juuri kun on ohittamassa. Hauskoja paniikkireaktioita :rofl: ihme kun kukaan ei ole vielä ojaan asti päätynyt :D
     
  35. axxu

    axxu

    Viestejä:
    89
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tänään meinasi alkaa kiehumaan kunnolla kun olin risteyksessä kääntymässä vasemmalle jossa stop-merkit vastakkaisissa suunnissa. Olin tokana odottelemassa ja tämä mun edellä ollut keräsi rohkeutta useamman minuutin ennen kuin uskalsi kääntyä. Välillä oli toki risteävää liikennettä joka esti kääntymisen mutta noiden vastaantulleiden stop-merkin takana pysähtyvien autojen väleissa oli kymmeniä paikkoja jossa olisi kerinnyt menemään heittämällä.
     
  36. qettyz

    qettyz

    Viestejä:
    124
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Tämä hieman korpeaa:

    Tuossa on K-Kauppa mistä autot vaan puskee eteen olettaen että tiellä ei ole muita.
    Tien päässä on juna-asema joten jopa liikenne on ihan kohtuullinen tuolla tiellä, mutta ei, jotenkin sitä vaan ajatellaan että kaikki menee kauppaan.
    Tuosta kohdasta olisi videoita varmaan toistakymmentä, mutta jo ennen kameraa niihin tottui ja niitä oikein jaksa edes kerätä. Toisaalta pitäisi.
    Nykyään tuolla on laskettu rajoitustakin 30kmh, jos sillä muka olisi jotain vaikutusta sitten.
     
  37. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    710
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Nämä tällaiset takakulmaan liimaantujat kyllä ärsyttää. Mitä helvettiä siellä päässä liikkuu, en osaa kuvitella.
    Yllättävän usein niitä kohtaa.
    Totta. Alankin ennakoivasti 1,5 km ennen rekkaa vaihtamaan vasemmalle kaistalle, ettei vahingossakaan joku sankari tule takakulmalle junnaamaan, niitä kun ei etukäteen erota järkevästi ajavista. Siinäpähän hajoilee muut takana. :D
     
    Bapsu tykkää tästä.
  38. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 452
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Paina kaasua?

    Keksimällä pitää näköjään taas keksiä.

    Niin ja jos luet uudestaan niin sanoin että naurattaa kun joku vetää liinat kiinni. Ennakointia olis jalan nostaminen kaasulta, vaikkapa.
     
    Viimeksi muokattu: 15.09.2018
  39. ihottuma

    ihottuma

    Viestejä:
    118
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuppaa kyllä olemaan enemmän sääntö kuin poikkeus, että juuri siinä ohituskaistalla sitä nopeutta humpataan, jota ilman ei olisi tarvetta puskea pienevään rakoon, joka johtuu ohittajan nopeuden muutoksista.

    Vakkarilla kun ajelee, niin 9/10 ajelee juurikin muutakan kilometrin nopeuserolla kuolleessa kulmassa kilometritolkulla kun tie on tyhjä, mutta ensimmäisen rekan kohdalla tungetaan väliä väkisin kiinni.

    Joskus kyllä muistelen teikäläisenkin kertoneen, että tarvetta on ollut mennä oikealta ohi, kun edellä oleva on mielestäsi "ennakoinut" liikaa, joten taitaa olla teiden sankareille ihan sama miten muut siellä toimii, väärin se tuppaa heidän mielestään aina olemaan.
     
  40. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 452
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Miten se oikealta ohittaminen tähän liittyy? Koita nyt päättää mistä kiikastaa :D
     
  41. ihottuma

    ihottuma

    Viestejä:
    118
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos ensin käskee ennakoida, ja sitten ajelee itse oikealta ohi, niin kyllä siinä teiden ritarin viittaa voi sovitella omille harteille.

    Yleensä kiikastaa siitä, että aika monella tuntuu olevan täysin omat liikennesäännöt yleisillä teillä, ja kun niistä sattuu huomauttamaan saa kirpeää peppukipeää kommenttia ja puolustelua omasta toiminnastaan, ilman minkäänlaista liikenteen tai ongelman hahmotuskykyä muita liikkujia kohtaan.

    Eihän se mitään uutta maan päällä ole, mutta ärsyttää liikenteessä, varsinkin siksi, että jos ajelee samalla tavalla, on tietysti saman ritarin mielestä täysi mulkku ja siitä itketään kyllä krokotiilin kyyneleitä.

    Toisaalta, eihän nämä ongelmat virtuaalikuskeja koske.
     
    Bapsu tykkää tästä.
  42. Miixxx

    Miixxx

    Viestejä:
    285
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Tulipa tästä (ja jo kylmenneistä keleistä) mieleen, että Oulussa nää konekuskit on saanut sitten päinvastaisen ohjeistuksen.

    Talvella ihan jokapäiväinen ilmiö, että ne vitun lumet pitää aina ajella suurimmista risteyksistä pois just siihen pahimpaan ruuhka-aikaan. Yleensä vielä parilla pyöräkoneella ja kruunuksi karhu poikittain keskelle risteystä. Eikä muuten johdu aikataulusta tai siitä ettei ne sopparin puitteissa saa tai krapulaltaan ehdi aiemmin, vaan siitä että ne vajarit jostain syystä aloittaa pikkuteiltä aamuneljältä siirtyen kahdeksaksi just näihin suurimpiin solmukohtiin...

    Semisti kaivertaa jo ennakkoon... :D
    (Ja kyllä, tiedostan että tällekin varmaan on joku insinöörin keksimä "järkevä" syy, mutta en tässä vuosien saatossa ole sitä vielä itse keksinyt)
     
  43. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 452
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Selitä nyt omin sanoin miten oikealta ohitus liittyy ennakointiin? Minä sanoin, että jos joutuu jarruttamaan vaikkapa rekan perään kun joku nitkuttaa ohituskaistalla ohi, niin aika paskaa ennakointia. Ja se nitkuttajasta valittaminen etenkin naurattaa, kun vois vaan kirjaimellisesti katsoa peileihin ja keskittyä ajamiseen edes hivenen verran jollon ne nitkuttelijat ei aiheuta ongelmia ollenkaan.

    Keittiöpsykologian tulokset ja henkilökohtaisuudet voit pitää omana tietonasi, ei voisi vähempää kiinnostaa.
     
    Viimeksi muokattu: 15.09.2018
  44. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    960
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    En mää mihinkään pussiin jää kuin korkeintaan kerran vuodessa, pointti oli se, että vituttaa kun joku riisikippo roikkuu siinä takakulmassa kiinni kokoajan kun ei osata ohittaa. Ohittajan tehtävä on ohittaa, ei ohitettavan. Eli joutuu taas turhaan räpeltämään vauhdin kanssa kun ohittaja ei osaa ohittaa.

    Kyllä mullakin saattaa vakkari päällä ohitus kestää vaikka puoli minuuttia, mutta ei jumalauta kestä jos on muutakin liikennettä. Niin kauan kun ei ketään ole tulossa kaverilla perä edellä vastaan niin sama kai se on miten ohituksen hoitaa kunhan tajuaa painaa kaasua tarpeen tullen ettei pussita toista.

    Vakkaria ei viitti turhaan kytkeä pois. Siispä painan sitä kaasua. Sitten vilkutellaan valoja kun tulee paskat lasiin.

    Pointti koko hommassa oli silti se nitkuttelijoiden olemassaolo, ei se miten niistä päästään eroon, ei se pussituksen välttäminen mitään rakettitiedettä ole.

    Olisi vain yksi syöpä vähemmän kun moottoritielle päästettävät ihmiset varustettaisiin aivoilla ennen ajosuorituksen aloittamista.
     
  45. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 452
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Eli siis sulle ei ole ongelma kun pääset pussista pois helposti joko hidastamalla tai kiihdyttämällä mutta se vituttaa sua silti? Nyt menee vähän ohi jo että mikä tässä on edes hätänä.

    Tilanne jossa joku hinaaja pussittaa sut ratkeaa:
    -kiihdyttämällä
    -hidastamalla
    -seuraamalla sitä liikennettä edes vähän

    Niin ei, kun vieläkin vituttaa "pussittajat" jotka ei ole mikään ongelma jos viitsis edes vähän keskittyä omaan tekemiseen.

    Ei tässä kukaan sano ettei ne roikkujat olisi idiootteja, mutta on kyllä hakemalla haettu "ongelma" ja edelleen jaksaa naurattaa tuolla ajellessa kun joku kolmen sekunnin keskittymiskyvyllä varustettu ihmisparka survoo jarruja kun tulen vasenta kaistaa ohi.
     
  46. ihottuma

    ihottuma

    Viestejä:
    118
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Liittyisikö vaikka sitä kautta, että jos sama ihminen antaa ohjeita ennakoida kaistanvaihtoja ja samalla ohittelee moottoritiellä oikealta, on todennäköisesti tällaista ritaria mahdoton miellyttää millään tavalla, säännöt ja toimintamallit kun muuttavat aina tapauskohtaisesti?

    Tosin mahdotonta tällaista ongelmaa on ymmärtää, jos ei siellä moottoriteillä juurikaan ajele, mutta meille muille jotka niitä päivittäin suhaa, on tuo kuolleessa kulmassa roikkuminen ihan joka päiväistä touhua.

    En oikein ymmärrä miten se peileihin katselu auttaa, jos siinä ohituskaistalla nitkuttaa kuski, joka muuttaa nopeuttaan aina tilanteen mukaan; ei ohita kun ketään muita ei ole edessä, mutta nostaa nopeutta kun oikealla olevalla alkaa ajoneuvo lähestyä perä edellä.

    Samaa sarjaa tosin tuntuu olevan nämä muutaman kilometrin nopeuserolla ohittavat, jotka tietysti nostavat nopeutta jos siirryt heidän eteensä, yleensä konttiin liimautuen ja valoja välkytellen.

    Toisaalta, huomaa kyllä tästä teikäläisen kommentoinnista, että virtuaalikuskille on turha tällaista yrittää selittää, reaalimaailmassa kun ongelmat ovat vähemmän yksioikoisia kuin interwebissä.
     
  47. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 452
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mä ajan motaria 60 tkm vuodessa. Joku 10 tkm tosta tulee ajettua pakettiautolla, joten ennakointi on tuttua puuhaa. Ei ole mulle ongelma mutta parille muulle taitaa olla.

    Takerru nyt sitten siihen oikealta ohittamiseen ja virtuaalikuskiuteen, jos sulla ei parempia argumenttejakaan ole.

    Ei tarvii enää yrittää selittää sen enempää, "tajusin" jo. :)
     
    Viimeksi muokattu: 15.09.2018
  48. Mawerick

    Mawerick

    Viestejä:
    241
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Plääh. Meinasin eilen ajaa jonkun nuoren muijan perään kun tämä heitti yhtäkkiä liinat kiinni väistääkseen pysäkiltä lähdössä ollut linja-autoa. Arvaamattoman tilanteesta teki se, että rajoitus oli 70km/h joten mitään väistämisvelvollisuutta ei ollut :facepalm:


    muoks: oli tämä -> Rose-Marie Malm
     
    Viimeksi muokattu: 15.09.2018
    Diaz\ tykkää tästä.
  49. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    960
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Vakkarin räplääminen vituttaa kun sen voisi välttääkkin.
     
    Diaz\ tykkää tästä.
  50. Gize

    Gize

    Viestejä:
    938
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Noh, olisit onnellinen että siellä sentään karhutaan teitä :tup:

    Meneekö monissakin autoissa vakkari pois päältä jos kaasua painaa? :think: Omissa kulkineissa asetettu vauhti pysyy, ja auto jatkaa kulkuaan samalla nopeudella kun nopeus taas putoaa asetettuun nopeuteen.