- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 4 599
Jos osat ajaa niin ei tarvetta ja kun oot nää keskustelut lukenut niin oletan ja toivon että osaatTuu läimäyttään mun auton lasia, niin voit olla varma että mä läimäytän sua.
Jos osat ajaa niin ei tarvetta ja kun oot nää keskustelut lukenut niin oletan ja toivon että osaatTuu läimäyttään mun auton lasia, niin voit olla varma että mä läimäytän sua.
Tokihan sinne voi mennä odottelemaan jos pakko on, mutta tilanne odottelijan kannalta tasan sama kuin jos olisi mennyt keskelle ajorataa vasemmalta tulevien kaistalle odottelemaan, jos vain oikealta tulee autoja. Mikäs siinä ollessa, jos väistettävää liikennettä ei odotteluaikana ehdi tulemaan.Vieläkö löytyy kuskeja jotka luulee ettei seeproille saa pysähtyä odottelemaan tilaa liittyä?
Ei sinne tietenkään kannata mennä jos näkyvyys riittää, mutta joskus silloinkin jos pääsee melkein kokonaan suojatien yli keskittymään seuraavaan väistöön. Fillareillekkin kivempi ajaa sieltä auton perän takaa kun ei tarvitse arvuutella osaako autokuski katselle moneen suuntaan yhtäaikaa tai onko näköesteen takaa tulossa vauhdilla toisen auton keula eteen kohta.
Itseasiassa nuo ei ole vastaavia, suojateiden kohdalla ei ole kyseessä ajojärjestys, vain kielto ettet saa mennä siihen suojatielle kun kevyen liikenteen edustaja on sinne saapumassa. Eli tyhjälle suojatielle saa mennä ja pysyä siinä vaikka sinne myöhemmin joku kävelee/fillaroi. Tässä tilanteessa se suojatien käyttäjä odottaa.Tokihan sinne voi mennä odottelemaan jos pakko on, mutta tilanne odottelijan kannalta tasan sama kuin jos olisi mennyt keskelle ajorataa vasemmalta tulevien kaistalle odottelemaan, jos vain oikealta tulee autoja. Mikäs siinä ollessa, jos väistettävää liikennettä ei odotteluaikana ehdi tulemaan.
Sikälis ei mennyt ihan täysin oikein.Itseasiassa nuo ei ole vastaavia, suojateiden kohdalla ei ole kyseessä ajojärjestys, vain kielto ettet saa mennä siihen suojatielle kun kevyen liikenteen edustaja on sinne saapumassa. Eli tyhjälle suojatielle saa mennä ja pysyä siinä vaikka sinne myöhemmin joku kävelee/fillaroi. Tässä tilanteessa se suojatien käyttäjä odottaa.
Yleinen tulkinta menee taas niin että jos kauempaakin on joku tulossa niin suojatielle ei mennä ellei ole todennäköistä että sieltä pääsee pois ajoissa.
Tuo tulkitaan vaan monesti virheellisesti ajojärjestyssäännöksi.
Nyt keksit omiasi ja sotket asioita keskenään.Itseasiassa nuo ei ole vastaavia, suojateiden kohdalla ei ole kyseessä ajojärjestys, vain kielto ettet saa mennä siihen suojatielle kun kevyen liikenteen edustaja on sinne saapumassa. Eli tyhjälle suojatielle saa mennä ja pysyä siinä vaikka sinne myöhemmin joku kävelee/fillaroi. Tässä tilanteessa se suojatien käyttäjä odottaa.
Yleinen tulkinta menee taas niin että jos kauempaakin on joku tulossa niin suojatielle ei mennä ellei ole todennäköistä että sieltä pääsee pois ajoissa.
Tuo tulkitaan vaan monesti virheellisesti ajojärjestyssäännöksi.
Näin ne trafin hyväksymissä autokoulumateriaaleissa on eroteltu toisistaan.Nyt keksit omiasi ja sotket asioita keskenään.
Suojatien kohdalla luulin esteettömän kulun olevan niin selkeä asia, etten sitä edes maininnut. Jos auto seisoo suojatien päällä ja suojatielle saapuva jalankulkija joutuu kiertämään auton, ei tälle ole annettu esteetöntä kulkua.
Polkupyörien kannalta tilanne on kuten sanoit, jos autolla ei ole väistämisvelvollisuutta kevyen liikenteen väylällä kulkevia kohtaan. Tällöin pyöräilijä tietenkin odottaa. Nyt puhe oli kuitenkin kolmion takaa pyörätien jatkeelle tulevasta autosta. Tällöin väistämisvelvollisuus pyöriä kohtaan ei eroa millään tavalla risteävää ajorataa kulkevia autoja kohtaan olevasta väistämisvelvollisuudesta.
Riippuu ihan siitä tulkitaanko kävelijät liikenteeksi, tuossa ekassa kohdassa ajoneuvot vain kyseessä.TLL 15 §
"
Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.
Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen."
Tulkitsen tuosta kyllä risteykseen pysäyttämisen koskevan myös sitä kevyttä liikennettä, sillä tuossa lainkohdassa puhutaan risteävän tien liikenteestä eikä ajoradasta. Tie on määritetty tieliikennelaissa.
Pyöräilijä tulkitaan kuitenkin liikenteeksi ja polkupyörät ajoneuvoiksi ja niistä tämä keskustelu virisi alunperinkin. Jalankulkijanhan (ellei pyörätuoli, kyynärsauvat tjsp) on aika helppoa kiertää suojatiellä oleva auto, koska nopeutta ei tarvitse jarruttaa jne. Pyöräilijälle tämä onkin ongelmallisempaa.Riippuu ihan siitä tulkitaanko kävelijät liikenteeksi, tuossa ekassa kohdassa ajoneuvot vain kyseessä.
Suojatiesäännöt on sitten erikseen tarkentamassa mitkä periaatteet pitää nimenomaan siinä suojatien kohdalla.
Suojatie on tietenkin osa tietä, eli siinä kohtaa ei ole tulkinnanvaraa.
Tossa vaiheessa on mennyt tilanteen arviointi ns "vituiksi" ja liikennesääntöjä on rikottu menemällä suojatien päälle. Kuten itsekin olen täsmentänyt, se ei ole ongelmista suurin tai pyöräilijän ymmärtämiskyvyn ulkopuolella, että autoilijalla voi tietyissä risteyksissä sen jatkeen takaa olla liian rajoittunut näkyvyys ja auto on siitä syystä pyörätien jatkeella. Koko tilanteen puiminen lähti siitä, että autoilijat ajavat siihen jatkeelle välittämättä kevyestä liikenteestä vaikka sitä olisikin tulossa, koska liikennesäännöt eivät kiinnosta, tai ne eivät ole tiedossa/muistissa. Voidaan silti tieliikennelaista melko yksiselitteisesti todeta, että siinä pyörätienjatkeen/suojatien päällä seisominen on tieliikennelain vastaista vaikka siihen olisikin tultu kyttäämään paikkaa ennen kuin ketään kevyen liikenteen kulkijaa oli edes näköpiirissä. Normaali järjenkäyttö ja paska tiesuunnittelu palauttaa tilanteen tuohon mainitsemaani, ettei se sinänsä kovin tuomittavaa ole. On kuitenkin tuomittavaa ajaa siihen piittaamatta vaikkapa lähestyvistä pyöräilijöistä.Näin ne trafin hyväksymissä autokoulumateriaaleissa on eroteltu toisistaan.
Miten hoidat tilanteen jossa joudut näkyvyyden puutteen takia pysähtymään suojatielle pariksi minuutiksi ja minuutin kohdalla suojatielle saapuu kävelijöitä ja fillareita?
Juuri tätä yritettiin tommille selventää. Toki sinne suojatielle ei ajeta ensinkään, jos kevyttä liikennettä on tulossa vaan silloin kun sitä ei ole tulossa ja jos kevyttä liikennettä ilmaantuu siinä sopivaa väliä odotellessa, niin paska mäihä, mutta ei sinänsä kenenkään muun kuin tiesuunnittelijan vika loppupeleissä vaikka vähän autoilijankin vika lain kirjainta tulkittaessa on myöskin.Mikä tässä on niin vaikeaa, jos auto on 0-100cm suojatien päällä jostain järkevähkön oloisesta syystä niin ok, jos taas blockkaa enemmän niin pahapaha. Seipäät pois perseistä ja joustavuutta hyvät herrat ja naiset.
Näkisin mielelläni sellaisen materiaalin.Näin ne trafin hyväksymissä autokoulumateriaaleissa on eroteltu toisistaan.
Miten hoidat tilanteen jossa joudut näkyvyyden puutteen takia pysähtymään suojatielle pariksi minuutiksi ja minuutin kohdalla suojatielle saapuu kävelijöitä ja fillareita?
Juuri näin. Liikennesuunnittelijoille tuntuu olevan liian hankalaa ymmärtää ajoneuvojen mittoja ja näkyvyyttä jokseenkin hankaloittavia asioita, kuten kerrostaloja. Joskus on vain pakko tukkia toisten eteen.Näkisin keskustelun opetuksena jälleen kerran, että joustamista liikenteessä vaaditaan, mutta vasta silloin, kun joustamista vaativa osapuoli osaa liikennesäännöt. Eli kun ymmärretään ne liikennesäännöt vaikkapa kolmioristeyksessä, niin sitä joustamista voi autoilija vaatia silloin, kun on itse kaikin mahdollisin keinoin huomioinut väistämisvelvollisuutensa ja todennut sen olevan riittämätöntä esimerkiksi ajoradan liikenteen havainnoimiseksi.
Koita sä ensinäkin lukea mitä muut on kirjoittaneet ja toisekseen lopettaa turha provoaminen. Tässä alla on oma kommenttini, voin boldata oleellista.Justhan sä sanoit että tilanne on arvioitu huonosti jos joutuu suojatielle pysähtymään ja sitten sieltä tuleekin myöhemmin esim. jalankulkija?
Koita nyt päättää
Tilanteessa jossa ennen suojatietä ei nää tuleeko tietä pitkin väistettävää? Oletan ettet kuitenkaan tarkoita että sitten ajetaan autojen kylkeen kun suojatielle on päästy katsomaan ajoradan tilanne?Tossa vaiheessa on mennyt tilanteen arviointi ns "vituiksi" ja liikennesääntöjä on rikottu menemällä suojatien päälle.
Niin onkin turhaa, mutta pelkkä referointi ei auta jos ei ymmärrä referoinnin eroa sen perusteella tehtyyn tulkintaan, jos sen referoinnin perusteella väittää olevansa tulkinnassa oikeassa. En itse jaksa ilman palkkaa näistä jäädä vääntämään.Johtopäätökset: Kaikki argumenttisi ovat olleet puutteellisia ja itse referoin vastauksessani tieliikennelakia oleellisilta osin ja olin oikeassa. Turha vängätä siis enempää.
Jos olisit aiemmin siteeraamani lainkohdan myöskin löytänyt olisit voinut todeta kuten minäkin sen perusteella, ettei sinne suojatielle saa lain puitteissa saa mennä haittaamaan kevyttä liikennettä vaikkei sitä näkyvissä olisikaan kun sinne menee. Tuo on kuitenkin käytännössä välillä hankalaa ja siksi sana vituiksi oli lainausmerkeissä, koska ongelma siinä on lain näkökulmasta eikä niinkään perusjärjen näkökulmasta, jota myöskin selvesin.Ööö. Sä vastasit Tommyn viestiin jossa sanottiin:
Tällä tavalla:
Mitenkä se on mennyt vituiksi? Kristallipallo unohtunut ladata?
Sori jos koet asialliset kysymykset provoiluna, tossa ei vaan ole yhtään mitään logiikkaa joten siksi kysyin.
No mä referoin lakia ja avasin vielä kommentoimalla omaa kantaani suhteessa lakiin. Sä sen sijaan kommentoit täysin lainvastaisesti.Tilanteessa jossa ennen suojatietä ei nää tuleeko tietä pitkin väistettävää? Oletan ettet kuitenkaan tarkoita että sitten ajetaan autojen kylkeen kun suojatielle on päästy katsomaan ajoradan tilanne?
muoks: luin nyt vasta loput ketjusta.
Niin onkin turhaa, mutta pelkkä referointi ei auta jos ei ymmärrä referoinnin eroa sen perusteella tehtyyn tulkintaan, jos sen referoinnin perusteella väittää olevansa tulkinnassa oikeassa. En itse jaksa ilman palkkaa näistä jäädä vääntämään.
Edelleenkin siteerasin lakia, voit lukaista aiemmista kommenteistani. Sielä kerrotaan, että mikäli väistämisvelvollisuus on ilmoitettu liikennemerkillä, väistetään kaikkea sen etuajo-oikeutetun tien liikennettä. Ei poikkeuksia.Ahaa. No onneksi Tommy jo kertoi että asia ei ihan noin mene ja uskon mieluummin alan ammattilaista näissä asioissa, vaikka sitten monesta muusta jutusta me eri mieltä ollaankin.
Millä perusteella tommy goldfish on lain ammattilainen ja miten tommy on asiaa perustellut. Itse en ole katsos sellaista täältä saanut lukea.No, ei se nyt ihan noin taida mennä. Kuten sanoin, tuossa asiassa luotan pikkuisen enemmän ammattilaisen sanaan kun jonkun randomin lakia tulkitsevan kansalaisen luetun ymmärtämiseen
Risteävän tien liikennettä on sitä risteävää tietä sivuava pyörätien jatke. Pyörätien jatke nimensä mukaisesti jatkaa pyörätietä. Pyörätie on osa sitä tietä, jolle kolmion takaa saavutaan. Näillä johtopäätöksillä se jatke jonka päälle ajetaan on sitä tietä jolle tullaan, ei jolta tullaan. Lisäksi väistämisvelvollisuus osoittaa nimensämukaisesti väistämisvelvollisuuden, tämä liikennemerkki on ennen sitä pyörätien jatketta.@jonesky12345
Kummalla tiellä se suojatie mielestäsi on, sillä mitä saavut risteykseen vai sillä risteävällä tiellä?
Se että olen kesäpuutarhurin hommissa liikennepuistossa ei tarkoita että olisin kaikesta oikeassa, juuri hetki sitten tuli tässä ketjussa vastaan tilanne missä olin itse tulkinnut lainkohdan väärin ohituskieltotilanteissa maantiellä ja muut fooruminkäyttäjät korjasivat käsitykseni, eli parempi vaan luottaa tyyppiin joka osaa laittaa lainauksia TLL:stä täydellä varmuudella tulkintataidoistaanAhaa. No onneksi Tommy jo kertoi että asia ei ihan noin mene ja uskon mieluummin alan ammattilaista näissä asioissa, vaikka sitten monesta muusta jutusta me eri mieltä ollaankin.
Suunnilleen samaa olin tulossa kirjoitteleen, mutta ei tarvinnutkaan, kuin lainata.Tätä näkee usein, että pidetään se välimatka, mutta annas olla, kun kaistanvaihtaja laittaa vilkun päälle niin välittömästi pyritään ajamaan väli kiinni. Minun eteenihän ei tulla. Pääkaupunkiseudulla tällainen käytös ei olosuhteiden pakosta ole ihan ehdotonta, muissa kaupungeissa kyllä.
Tällainen käytös taas harmillisesti johtaa siihen, että kaistaa vaihtaessa moni ei etukäteen edes halua ilmoittaa asiasta vilkulla, vaan katsotaan sopiva väli, käännetään rattia ja sitten ehkä vilautetaan jälkikäteen vilkkua, jotta muut huomaavat, että kaistaa tuli vaihdettua.
Juu ja tästä syystä sama matka viikonloppuisin voi kestää kauemmin, kuin iltapäiväruuhkassa, vaikka liikennettä on murto-osa.On se pk-seudullakin viikonloppuisin, kun böndet tulee isolle kirkolle. Ai että.
Tuolla logiikalla prätkäilijä voisi ihan yhtä hyvin koukata tai odottaa. Mitä sitä väistämään, kun ei pyöräilijääkään tarvitse logiikkasi mukaan väistää.Ajatko autoa yhtään vai miksi olet noin pihalla reaalimaailmasta? Kolmion kohdalla himmataan, katsotaan kevytliikenne ja jos sitä ei ole välittömässä läheisyydessä, siirrytään risteysalueelle odottamaan rakoa. Josta on helvetisti parempi näkyvyys kuin kolmion takaa. Tuolla sun piirtämällä alueella tee vielä paskaakaan vaikka olis "vaan" 40-50 km/h alue. Joku tulee prätkällä 70 km/h, niin pääset just sopivasti kolmion takaa liikkeelle, kun kolahtaa kuskinoveen. Se on sitten edelleenkin voivoi, jos ko. odotusaikana joku pyöräilijä joutuu vähän koukkaamaan tai jopa odottamaan ahtaassa paikassa, jos auto ei ole päässyt liikkeelle. Toki pyörän selästä 100-200 metrin päästä trikoot tiukalla voi tuntua siltä, että se sika ajoi väistämisvelvollisena väylän tukkoon.
e: Rohkenen myös väittää, että kokonaisturvallisuuden kannalta on huomattavasti parempi, että sillä autolla ei ole sekä kevli että autotie seurattavana, kun lähtee liikkeelle.
Tuossa on kuule nyt se ihan "pieni" ero, että pyöräilijän täytyy reagoida ennaltaan jo paikallaan olevaan tukkeeseen, missä prätkän eteen tulee vauhdista joku. Jos se este sattuisi jostain syystä seisomaan siinä prätkän kaistalla jo silloin, kun prätkä saapuu paikalle, niin silloinhan tilanne olisi sama kuin pyöräilijälle. Ja tällöin prätkä tietysti koukkaisi tai odottaisi.Tuolla logiikalla prätkäilijä voisi ihan yhtä hyvin koukata tai odottaa. Mitä sitä väistämään, kun ei pyöräilijääkään tarvitse logiikkasi mukaan väistää.
Sillon kun kääntyy tai tulee kolmion/stopin takaa. Toki isokaan osa pyöräilijöistä ja autoilijoista ei noita sääntöjä osaa, ja kyt kun on alettu antamaan paremmin tilaa jalankulkijoille niin jotkut uuvatit antaa virheellisesti tilaa myös pyörille siellä missä ei pitäis...Pyöräilijä meinas ajaa kylkeen ja huuteli jotain liikennesäännöistä nyrkkiä heristäen kun en väistänyt sitä suojatiellä. Mistä asti jatketulla pyörätiellä autoilijan kuuluu väistää?
Poikkeuksiahan on valtava määrä, kolmio, stop merkki tms. Tarkoitit varmaan kuitenkin, että ajat ajorataa ilman mitään väistämisvelvollisuutta aiheuttavaa tapausta ja ajoradan poikki menee pyörätien jatke. Tällöin mitään poikkeusta ei ole.Eli onko mitään tilannetta, jossa ajan suoraan ja kamikaze saa polkea lain mukaan alle? Ja siis polkea, talutushan on eri asia.
Tyhmyys, sekä ajotaidon, pelisilmän ja liikenteen ymmärryksen puute.Mikä logiikka? Tollanen typeryys ärsyttää.
Lisättynä tietysti oman ajoneuvon koon / sijainnin hahmottamisen puute.Tyhmyys, sekä ajotaidon, pelisilmän ja liikenteen ymmärryksen puute.
Juu, näin olen tuon ymmärtänytkin, eikä tuo kolmio/stop/kääntyminen mielestäni sinänsä mikään poikkeus ole.Poikkeuksiahan on valtava määrä, kolmio, stop merkki tms. Tarkoitit varmaan kuitenkin, että ajat ajorataa ilman mitään väistämisvelvollisuutta aiheuttavaa tapausta ja ajoradan poikki menee pyörätien jatke. Tällöin mitään poikkeusta ei ole.
Tollasessa tilanteessa pyöräilijä tarvittaessa sit pysähtyy vastaantulevan autoilijan eteen, koska sulla ei ole velvollisuutta antaa tietä. Vastaantulija kärsiköön jos hidastaa matkantekoa.Juu, näin olen tuon ymmärtänytkin, eikä tuo kolmio/stop/kääntyminen mielestäni sinänsä mikään poikkeus ole.
Tampereella oli tässä hiljattain tilanne kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa ja siinä suojatie. Vierellä ajava alkoi jarruttaa siihen ja katsoin että sieltä polkee pyöräilijä yli. Himmasin tuon sen verran, että näin, että pyöräilijä tulossa ja sitten vaan yli. Varmaan takana katsottiin paheksuen vaikka noudatin lakia.
Ja pyöräilijä oli tuossa minun kohdalla vielä vasta tulossa siellä vastaantulijoiden puolella eli hyvin oli aikaa siirtyä suojatien yli.
Toki, nyt ei ollut kyse kuitenkaan siitä.Paitsi jos viereisellä kaistalla (samaan suuntaan) ajanut auto kerkesi pysähtyä suojatien eteen, siihen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
Toi on sellainen "peliliike" mitä näkee valitettavan usein (ettei pysähdytä vaikka viereinen samaan suuntaan menevä pysähtyy suojatien eteen). Sais poliisit valvoa asiaa enemmänkin.Paitsi jos viereisellä kaistalla (samaan suuntaan) ajanut auto kerkesi pysähtyä suojatien eteen, siihen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
Näinpä. Tuossakin huomasin että viereinen himmaa niin himmasin itsekin. Mutta en jäänyt antamaan tilaa.Paitsi jos viereisellä kaistalla (samaan suuntaan) ajanut auto kerkesi pysähtyä suojatien eteen, siihen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
Tässäpä toi kohta: https://goo.gl/maps/1L5KmwQtCCkSillon kun kääntyy tai tulee kolmion/stopin takaa. Toki isokaan osa pyöräilijöistä ja autoilijoista ei noita sääntöjä osaa, ja kyt kun on alettu antamaan paremmin tilaa jalankulkijoille niin jotkut uuvatit antaa virheellisesti tilaa myös pyörille siellä missä ei pitäis...
Naisethan ei kykene ymmärtämään tällaisia tilanteita, tutkittu juttu.Ajoin risteykseen auton perässä ja pysähdyin ihan oikeeseen reunaan, että vasemmalta pääsee ohi kääntyvien kaistalle.
Taakse ajaa nainen ja pysähtyy ihan vasempaan reunaan ja blockkaa sen reitin sinne kääntyvien kaistalle.
Mikä logiikka? Tollanen typeryys ärsyttää.
Juh, ei nyt pelkästään tähän tapaukseen liittyen. Mutta usein tuntuu, että joustoa yms. vaativat (ei siis tarkoita etteikö joustoa tarvittaisi) eivät kuitenkaan lue itseään/omaa kantaansa tukevia mukaanNäkisin keskustelun opetuksena jälleen kerran, että joustamista liikenteessä vaaditaan, mutta vasta silloin, kun joustamista vaativa osapuoli osaa liikennesäännöt. Eli kun ymmärretään ne liikennesäännöt vaikkapa kolmioristeyksessä, niin sitä joustamista voi autoilija vaatia silloin, kun on itse kaikin mahdollisin keinoin huomioinut väistämisvelvollisuutensa ja todennut sen olevan riittämätöntä esimerkiksi ajoradan liikenteen havainnoimiseksi.
Jos sä ajoit Kuninkojantietä suoraan eteenpäin niin väistämisvelvollinen oli ilman muuta pyöräilijä. Ainoastaan jos olisit ollut kääntymässä Asentajankadulta Kuninkojantielle Ikean suuntaan olis sun pitänyt väistää pyörää.Tässäpä toi kohta: https://goo.gl/maps/1L5KmwQtCCk
Tohon oikeelle pysähty yks pyöräilijä ihan oikein, mutta sen takaa tuli täysin hidastamatta tämä nyrkin heiluttaja. Siinä oli varmaan puolesta metristä kiinni, ettei kaveri pussannut sivuikkunaa. Oispa pelle täräyttänyt kylkeen, oisin halunnu nähdä sen ilmeen kun koppalakki kertoo sille lakia.
Jeps, sitä tossa koitin painottaa, että joustoa ylipäänsä voi muilta vaatia vasta kun itse osaa oikeat liikennesäännöt ja tajuaa itse joustaa sellaisissa tilanteissa missä se on vaadittua sujuvuuden takia.Juh, ei nyt pelkästään tähän tapaukseen liittyen. Mutta usein tuntuu, että joustoa yms. vaativat (ei siis tarkoita etteikö joustoa tarvittaisi) eivät kuitenkaan lue itseään/omaa kantaansa tukevia mukaan
Tuttu paikka itselle pyöräilijänä. Mulle selvä kuka väistää, mutta muille ei. Pyörät ajaa autojen eteen ja toisaalta autot pysähtelee vaikka rauhassa odottelee parin metrin päässä reunasta. Monesti näyttänyt niille kädellä et menkää. Hankalia tilanteita nämä. Autoilijana ja pyöräilijänä itse tietää säännöt, mutta autolla aina olettaa että pyöräilijä kuitenkin tulee eteen. Sitten kun hidastaa niin pyöräilijä luulee että annat tilaa. Tosin hidastan vain jos näyttää siltä ettei aikomuskaan ole pysähtyä. Pahimmat paikat on korotetut suojatiet joihin on pakko hidastaa ja sitten pyörät ajaa eteen. Ihmettelen vaan eikö pyöräilijöillä ole mitään itsesuojeluvaistoa. Itse ajan oletuksella että kaikki autot yrittää tappaa mut... Niin monta kertaa yhtään katsomatta auto tullut kolmion takaa tai kääntynyt edestä vaikka varmasti nähnyt että tulen. Toiset ajelee 30 km/h noista paikoista luottaen että itsellä etuajo-oikeus.Tässäpä toi kohta: https://goo.gl/maps/1L5KmwQtCCk
Tohon oikeelle pysähty yks pyöräilijä ihan oikein, mutta sen takaa tuli täysin hidastamatta tämä nyrkin heiluttaja. Siinä oli varmaan puolesta metristä kiinni, ettei kaveri pussannut sivuikkunaa. Oispa pelle täräyttänyt kylkeen, oisin halunnu nähdä sen ilmeen kun koppalakki kertoo sille lakia.