Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 217
Juu kyllä se on mielikuvituksen puutetta jos kuvittelee kaikkien ajavan 10 vuotta vanhalla avensiksella ilman mitään kuluja. Tosin teknoniilofoorumilla kun ollaan, taitaa suuri osa olla kyllä excelin kanssa kuluja listaavia penninvenyttäjiä luonteeltaan, jolloin autoiluunkaan ei uhrata enempää kun varsinaisesti on tarvis.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 035
Tätä mä en oikein ymmärrä. Ensin kärkytään takapuskurissa kiinni kilometritolkulla vaikka ohituspaikkaa ei ole ja sitten painetaan apinan raivolla ylämäkeen sulkuviivoista välittämättä.

 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 171
Tätä mä en oikein ymmärrä. Ensin kärkytään takapuskurissa kiinni kilometritolkulla vaikka ohituspaikkaa ei ole ja sitten painetaan apinan raivolla ylämäkeen sulkuviivoista välittämättä.
Tollasta näkee valitettavan usein kyllä... Ton kuvaavan auton ohi kerkes vielä järkevästi, mutta kuka perkele lähtee enää tota seuraavaa ottamaan kun selkeesti näkyvyys katoaa ja kieltoalue päällä :facepalm:

Vielä huomattavasti paskempaan paikkaan lähti yks kerta CLS-mersu ohittamaan kesällä kun meitä neljä ajeli löyhässä jonontapaisessa ensimmäisen hidastellessa. Kyseinen meke tuli aika hyvää ylinopeutta takaata ja katselin taustapeilistä, että näinköhän meinaa painaa suoraan ohi. Niinhän se sitten teki, arviolta 150 lasissa täysin sokkona mutkaan ohituskieltoalueella, vissiin luotto mersumiesten suojeluspyhimykseen on vahva joillain :btooth:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 113
vissiin luotto mersumiesten suojeluspyhimykseen on vahva joillain :btooth:
Tästä palautui mieleen hetki kun olin erään syvästi uskonnollisen kuskin kyydissä ennen kortin hankkimista. Juuri tuollaisia varmistamattomia ohituksia ja vastaavaa ja ääneen toisteli niiden jälkeen että "J***** pitää huolen omistaan". Tuosta on yli 20v ja vieläkin muistaa ne kohdat missä oma pulssi ei enää pysynyt kurissa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 171
Tästä palautui mieleen hetki kun olin erään syvästi uskonnollisen kuskin kyydissä ennen kortin hankkimista. Juuri tuollaisia varmistamattomia ohituksia ja vastaavaa ja ääneen toisteli niiden jälkeen että "J***** pitää huolen omistaan". Tuosta on yli 20v ja vieläkin muistaa ne kohdat missä oma pulssi ei enää pysynyt kurissa.
ei jumalauta.. :eek:
Tiedätkö onko vielä elossa vai onko kolari vienyt hengen? :vihellys:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
[offtopic]

Tästä palautui mieleen hetki kun olin erään syvästi uskonnollisen kuskin kyydissä ennen kortin hankkimista. Juuri tuollaisia varmistamattomia ohituksia ja vastaavaa ja ääneen toisteli niiden jälkeen että "J***** pitää huolen omistaan". Tuosta on yli 20v ja vieläkin muistaa ne kohdat missä oma pulssi ei enää pysynyt kurissa.
Tyyppi on lukenut Raamattunsa melko valikoivasti/ignorannut sieltä oleellisia pointteja.

Matteus 4. luku jakeet 5-7 sanoi:
Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi'."
7. Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi'."
Tällaisessa liikennekäyttäytymisessä alkaa olla kyse melko samasta asiasta

[/offtopic]
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Tänään taas vaihteeksi alkoi ärsyttää, kun edessä ajoi joku älyttömän kokoisella lintulaudalla varustetulla itsemadalletulla tuunaus-ihmeellä jolla ei sitten uskaltanut ajaa hidastetöyssyistä yli 4km/h vauhdilla. ja piti madella tämän takana.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Tarpeeksi kun vituttaa niin ajaa vaan siinä hidastetöyssyn kohdalla ohi niistä, tulee hilpeyttä aiheuttavia reaktioita :D
Tuossa kohdassa vaan sattui olemaan myös keskikoroke, olisi pitänyt kiertää senkin toiselta puolelta, ja se keskikoroke taisi alkaa jo aiemmin, että siinä vaiheessa kun tajusi, kuinka hitaasti se toinen sen ohittaa, oli jo liian myöhäistä.

Tokihan siitä lintulaudasta olisi pitänyt jo etukäteen tajuta, että vauhti tulee olemaan tuota luokkaa siinä töyssyssä.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Oon kerran Kempeleessä ajanut tällaisesta sankarista ohi korotetulla risteysalueella (kyllä, olen todella paha rikollinen) yöllä kun ihan oikeasti meni hermot siihen hidasteiden viistosti kiipeämiseen. Tästä on tosin vuosia aikaa. Meni tuninkikuskilla niin pasmat sekaisin, että jäi siihen ihmettelemään tapahtunutta hetkeksi.

Joskus 19v:nä tuli samasta kohdasta kaahattua Daewoo Kalos - romulla yli satasta. Hyppäsi kivasti ja olihan se tosi hauskaa silloin teinipoikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 217
Hidasteet on ihan ok, mutta tässä kotitiellä on nyt 6kpl hidasteita alle kilometrin matkalla. Kaikki vielä törkeän teräväkulmaisia ja paskasti tehyjä jolloin keula putoaa "vastapalloon" ellei aja alle tyhjäkäyntinopeutta. Automaatilla saa siis oikeasti painaa jarrua vaikka tulisi tyhjäkäynnillä hidasteisiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Parasta on tuplahidasteet kun tulee alas ekasta, alusta jää lullaamaan ja nokka paukahtaa siihen seuraavaan. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Riisikippo oli taas vauhdissa moottoritiellä. Tampereelta lähtiessä rajoitus vaihtui 120 samantien, viitisen kilsaa ajeltiin letkassa kys. kipon perässä ohituskaistaa satasta. Jossain välissä älysi tehdä tilaa, mutta kun olin edennyt perän kohdalla saakka niin kyseinen sankari päätti kiilata siihen eteen takaisin. Vilautin valoja siinä puolen metrin päässä takapuskurista niin alkoi keskari ja nyrkki heilua sisällä. Näytin sitten keskaria ja pitkiä, tässä kohtaa tuli brake check, aika kovaa taisi jarruttaa kun meni hätävilkut päälle. Tämän jälkeen päätin poistua ja kiskaisin oikealta ohi.

Peilistä sai ihastella kun 3 tai 4 muutakin takana ollutta kikkailivat oikealta ohi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 803
Mukavaa viikonloppua puolin ja toisin :rofl: Mä en kyllä noiden logiikkaa millään ymmärrä, että miksi eivät hahmota aiheuttamaansa häiriötä. Tai sitten miksi tahallaan tekevät tuota :facepalm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Mukavaa viikonloppua puolin ja toisin :rofl: Mä en kyllä noiden logiikkaa millään ymmärrä, että miksi eivät hahmota aiheuttamaansa häiriötä. Tai sitten miksi tahallaan tekevät tuota :facepalm:
Tämäpä se. Tämäkin tilanne alkoi ilmeisesti tämän kaverin sokeudesta kun ei huomannut rajoituksen vaihtuneen tai sitten ei vain kiinnostanut.

Käytös ainakin sitä luokkaa, että jos olisi kojelautakameraan tuo tullut niin video lähtisi eteenpäin, mutta en ole vielä moista hankkinut...
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
133
Pitäis hankkia kamera autoon, on nimittäin kaikenlaista sankaria tullut nähtyä. Ilman valoja ajavia näkee joka päivä pimeään asti. Sitten nämä joita liikennesäännöt ei liikuta.

Eniten vituttaa kaikki.

1. Perässä roikkujat, joilla vauhtia oli mutta eivät ohitta.
2. Edellämainitut tientukkeet, jotka täyttyy ohittaa kerralla, koska ei väliinkään mahdu.
3. Rekat jotka ajaa toistensa persiissä. Yksikin rekka jo vituttaa, niin sitten kaksi kerralla.
3. Hitaat ajoneuvot, traktorit tai muuten vaan hitaasti ajavat. Eivät vahingoissakaan aja levikkeelle päästämään jonoa ohi.
4. Ohituskaistaa satasta ajavat jotta vain hän pääsee sen rekan ohi. 120 lasissa joku muukin ehtisi ohittaa.
5. Nämä jotka ajaakin sen 120km/h mutta puottaa suoran päässä 90 km/h jotta rekkakin joutuu jarruttamaan että ohitusletka pääsee eteen, ja turvavälit ei ole. (Huonosto selitetty, muttei parimminkaan osannut sanoa)
6. Nämä jotka jättää sen 200 metriä siihen rekkaan väliä ettei takanatulijat vahingossakaan ehdi mennä siitä edellä ajavasts rekasta ohi ohituskaistan aikana.
7. Ohittajat jotka tulee tyhjällä tiellä nokan eteen, varsinkin sateella. Ei paljon turvaväli paina mieltä.
8. Pitkät päällä ajavat tai muuten valot säädetty (jätetty säätämättä) siten että varmasti häikäisee jokaisen vastaantulijan.
9. Kaikki muu mikä jäi sanomatta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 803
6. kohdan jotenkin ymmärrän, kun on pari kertaa tullut kunnon kivi tuulilasiin rekasta. Toki 100 metriäkin riittää hyvin...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 035
Turussa on Läntisen Pitkäkadun ja Brahenkadun risteykseen tehty minimallinen liikenneympyrä. On nyt ollut paikoillaan varmaankin pari-kolme viikkoa. Osaavatko ihmiset ajaa siinä? Noh... tänään viimeksi nähtyä:




Ensimmäinen vilkuttaa vasemmalle ja ajaa ympyrän korokkeen väärältä puolelta ns. vastakarvaan, toinen vilkuttaa vasemmalle mutta sentään kiertää ympyrän oikeaan suuntaan ja kolmas taas ei vilkuttele mihinkään kun ajaa suoraan :rofl:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 113
Turussa on Läntisen Pitkäkadun ja Brahenkadun risteykseen tehty minimallinen liikenneympyrä. On nyt ollut paikoillaan varmaankin pari-kolme viikkoa. Osaavatko ihmiset ajaa siinä? Noh... tänään viimeksi nähtyä:




Ensimmäinen vilkuttaa vasemmalle ja ajaa ympyrän korokkeen väärältä puolelta ns. vastakarvaan, toinen vilkuttaa vasemmalle mutta sentään kiertää ympyrän oikeaan suuntaan ja kolmas taas ei vilkuttele mihinkään kun ajaa suoraan :rofl:
Siitä on päässyt unohtumaan ne "muuttuneet liikennejärjestelyt" keltaiset kyltit. Ei tuossa montaa kertaa tarvitsisi vasemmalle kiertää ennen kolahdusta, tänäänkin näin jo pari tööttäilyä autoista, joiden kuskit luulivat muiden ajavan väärin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 803
Jo on pieni ympyrä :D Vähän epäilen, että pösön valtamerilaivan kääntösäteellä tekis tiukkaa ajaa koko kierros... Harvinaisen selvästi tuo ajosuunnasta katsoen oli merkattu, tosin keskustassa noi nuolet vähän hämää. Onko isommissa ympyröissä kunnon suuntanuolet, mutuilisin näin.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Meneekö tämä sitten tänne vai pyöräilyketjuun, mutta ei perkele että hajottaa tuo ihmisten ymmärtämättömyys STOP-merkistä. Työmatkan varrella olen jo tottunut siihen että autoilijat katsovat vain että onko tulossa autoja, ja paahtavat siihen pyörän eteen. Ei auta vaikka kuinka olisi lisäkylttiä stopin alla vihjaamassa pyöräilijöistä. Olen jo tottunut siihenkin että noi ajavat stopin läpi pysähtymättä, ja katsovat sinua kuin tekisit suurenkin virheen kun ajat siihen jatkeelle pyörällä.

Mutta eilinen akka, joka ensin katsoi minua, sitten kiihdytti stopin ohi jatkeelle, ja pysähtyi siihen. Pidän omat vauhdit tuossa maltillisena kun arvostan henkeäni enemmän kuin sitä että olisin oikeassa, mutta kyllä tuossa sai jo aika kova jarruttaa.(ajattelin että se katse + vauhti melkein nollassa stopin kohilla tarkottaisi että tyyppi pysähtyisi siihen)

Pysähdyin tyyliin metri matkustajan ikkunasta, katsoin sisään niin näkyi akan keskisormi, ja siitä se sit kiihdytteli liikenneympyrään. :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 616
Meneekö tämä sitten tänne vai pyöräilyketjuun, mutta ei perkele että hajottaa tuo ihmisten ymmärtämättömyys STOP-merkistä. Työmatkan varrella olen jo tottunut siihen että autoilijat katsovat vain että onko tulossa autoja, ja paahtavat siihen pyörän eteen. Ei auta vaikka kuinka olisi lisäkylttiä stopin alla vihjaamassa pyöräilijöistä. Olen jo tottunut siihenkin että noi ajavat stopin läpi pysähtymättä, ja katsovat sinua kuin tekisit suurenkin virheen kun ajat siihen jatkeelle pyörällä.

Mutta eilinen akka, joka ensin katsoi minua, sitten kiihdytti stopin ohi jatkeelle, ja pysähtyi siihen. Pidän omat vauhdit tuossa maltillisena kun arvostan henkeäni enemmän kuin sitä että olisin oikeassa, mutta kyllä tuossa sai jo aika kova jarruttaa.(ajattelin että se katse + vauhti melkein nollassa stopin kohilla tarkottaisi että tyyppi pysähtyisi siihen)

Pysähdyin tyyliin metri matkustajan ikkunasta, katsoin sisään niin näkyi akan keskisormi, ja siitä se sit kiihdytteli liikenneympyrään. :D
Tollasessa tilanteessa oon vääntänyt peilin kasaan ja läimässyt kattoa tjsp.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 616
Joo sä väännät jä läimäset:rofl:
Jos mitään ei pasko, niin saapahan kuskin huomion ainakin tuolla. Pieni sanaharkkakaan ei haittaa, koska vaikka saisi vaan huudettua kuskille, että stop tai kolmio tarkoittaa myös pyöräilijöiden väistämistä, voi autoilija väitteen todenperäisyyden tarkistaa, jos mitään älyä löytyy päästä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Jos mitään ei pasko, niin saapahan kuskin huomion ainakin tuolla. Pieni sanaharkkakaan ei haittaa, koska vaikka saisi vaan huudettua kuskille, että stop tai kolmio tarkoittaa myös pyöräilijöiden väistämistä, voi autoilija väitteen todenperäisyyden tarkistaa, jos mitään älyä löytyy päästä.
ja mitä tuolla pyörällä nyt viikon ajellut niin ei tulis mielenkään alkaa vääntämään kuka väistää, pimeää ja vettä sataa niin aivan mahdoton asia nähdä autosta sitä pyörää ennen kuin se on siinä vieressä ja toivoisin että jokainen pyöräilijä tämän tiedostaa.

Itellä on kaiken maailman valot ja heijastimet ja silti ihmiset ei näe, jotkut ei tiedä sääntöjä, mutta uskallan väittää että suurinosa ei oikeasti vain huomaa ainakin kun on seurannut ihmisten reaktioita kun oikein pelästyvät kun tajuavat mut siinä vieressä.

Toki kun kaikki pitää oikeuksistaan visusti kiinni eikä kukaan jousta niin sillähän sitä liikennettä ja varsinkin turvallisuutta parannetaan.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Turussa on Läntisen Pitkäkadun ja Brahenkadun risteykseen tehty minimallinen liikenneympyrä. On nyt ollut paikoillaan varmaankin pari-kolme viikkoa. Osaavatko ihmiset ajaa siinä? Noh... tänään viimeksi nähtyä:




Ensimmäinen vilkuttaa vasemmalle ja ajaa ympyrän korokkeen väärältä puolelta ns. vastakarvaan, toinen vilkuttaa vasemmalle mutta sentään kiertää ympyrän oikeaan suuntaan ja kolmas taas ei vilkuttele mihinkään kun ajaa suoraan :rofl:
Ei helvetti, ei tällaisia virityksiä saisi tehdä. Tuo on etenkin kevyen liikenteen näkökulmasta ihan hasardi kun suoraa ajavat autot voi vetää läpi hidastamatta ja rattia kääntämättä. Monelle aika vaikea käsittää, että tuosta "ympyrästä" ulos ajettaessa olet aina kääntyvä ajoneuvo, jonka pitää väistää kaikkea klv:n jatkeella tietä ylittäviä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Jos väistämisvelvollinen alkaa vielä vittuilemaan jollain keskarilla, niin saattaisi mullakin mennä kuppi nurin. Ei se eteen ajaminen silloin enää mikään vahinko ole.
Niin, nythän kuultiin vain yhtä osapuolta, mitä näitä "pyöräilijöitä" katsoo jotka eksyy näihin huutamiseen ja keskarin näyttelyyn niin aika vahva provosointi sieltä pyöräilijältäkin tulee ja sitten on näitä jotka alkaa vääntämään peilejä ja hakkaa kattoa niin mitäpä meinaat mitä siitä tulee muuta kuin huutoa ja tappelua.:facepalm:

Jos mä olisin ollut @Tarnado ja olisin halunnut asian selvittää niin olisin ajanut siihen eteen ja kysynyt asiallisesti että huomasitko mitä meinas tapahtua.

Tuolla liikenteessä on niin paljon idiootteja että jos näille keskarin näyttäjille rupeaa huutamaan ja hakkaamaan autoa niin voit olla varma ettei siitä seuraa mitään järkevää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 616
En asettanut tietenkään lähtökohdaksi pimeää vesisadetta. Tuollaisella kelillä toki ymmärtää, että varovaisuutta vaaditaan enemmän. Noita nyt vaan sattuu ihan valoisina kesäpäivinäkin kun vetästään kolmion tai stopin takaa siihen jatkeelle katselemaan, tuleeko autoa. Eri asia mennä sinne jatkeen päälle, jos väistettävää fillaristia ei tule, ja jos siinä sit joutuu venailemaan sopivaa rakoa, niin kyllä se saapuva fillaristi osaa väistää, mutta kun noissa oon itsekin joutunut aika kovia jarrutuksia tekemään, niin silloin sen autoilijan oikeesti pitäisi osata väistää.

Aika yleinen tollasessa on, että kierrän auton edestä/takaa kummasta paremmin mahtuu ja läimäsen kattoa, konepeltiä tms, että autoilija tajuaisi ylipäänsä, että joku ongelma tilanteessa on. Muutoin se autoilija ei välttämättä tajua, että mitään ongelmaa olisi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
107
ja mitä tuolla pyörällä nyt viikon ajellut niin ei tulis mielenkään alkaa vääntämään kuka väistää, pimeää ja vettä sataa niin aivan mahdoton asia nähdä autosta sitä pyörää ennen kuin se on siinä vieressä ja toivoisin että jokainen pyöräilijä tämän tiedostaa.

Itellä on kaiken maailman valot ja heijastimet ja silti ihmiset ei näe, jotkut ei tiedä sääntöjä, mutta uskallan väittää että suurinosa ei oikeasti vain huomaa ainakin kun on seurannut ihmisten reaktioita kun oikein pelästyvät kun tajuavat mut siinä vieressä.
Ei suoraan liity kanssa-autoilijoihin tai edes ärsytykseen, mutta viikonloppuna tuli pyöräilijä vastaan kun aurinko oli alhaalla. Pyöräilijä ajoi tien vasenta kaistaa eli tuli minua vastaan alamäessä (vieressä menee kyllä priimakuntoinen erillinen pyörätiekin, mutta annettakoon sen käyttämättömyys anteeksi). Itse ajoin siis autolla rajoituksen mukaan 50km/h ylämäkeen ja kuinka lujaa maantiepyörällä pääseekään alamäessä, ehkä 30-40km/h, no joka tapauksessa kohtaamisnopeus oli suuri. Yhtälöön lisättiin vielä vasta-aurinko niin huomasin pyöräilijän ehkä 10m ennen kohtaamista. Pyöräilijä kaatui, kun väisti minua ja menin siihen auttamaan. Kovin oli kiukkunen ja syytteli minua. Koitin selittää, että sitä pyöräilijää ei vain pystynyt näkemään kuin vasta vierellä. No mustelmilla ja ruhjeille selvisi, joten annoin pyöräilijän jatkaa manaamistaan ja lähdin menemään.

Tarinan opetus, toisia liikenteessä kulkijoita ei välttämättä pysty havainnoimaan ennen kuin on liian myöhäistä. Kannattaa siis etenkin kaksipyöräisillä olla erityisen tarkkana liikenteessä, helpommalla pääsee monesti jos antaa omista oikeuksistaan myöden.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Niin, nythän kuultiin vain yhtä osapuolta
Niin ja mä vastasin sen mukaan miten tarina kertojan mukaan meni.

En ala kehittelemään omia skenaarioita ja olkiukkoja kuten tässä alla:
mitä näitä "pyöräilijöitä" katsoo jotka eksyy näihin huutamiseen ja keskarin näyttelyyn niin aika vahva provosointi sieltä pyöräilijältäkin tulee
Miten risteystä lähestyvä pyöräilijä voi provosoida väistämisvelvollisen autoilijan ajamaan eteen? On kyllä aika mielenkiintoinen skenaario, jatka ihmeessä... :rolleyes:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
107
Siis ajoi itse fillarilla vastaantulijoiden kaistalla ja syytti sinua kolarista :confused:
Mitähän siellä päässä taas liikkuu.. :facepalm:
Pään sisälle en uskaltanut lähteä porautumaan, mutta tiessä on siinä kohtaa kaarre. Ehkä se on kiva kanttailla ja hakea suorempaa linjaa. Kolariahan ei tapahtunut kirjaimellisesti eli osumaa ei tapahtunut. Pyöräilijä sujahti auton oikealta puolelta ohi auton ja korotetun erillisen pyörätien välistä. Olisko pyörä osunut pyörätien kanttariin ja siitä kaatunut? Kanttari on korotettu ja terävä ni autotieltä ei sinne pääse hyppäämättä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Miten risteystä lähestyvä pyöräilijä voi provosoida väistämisvelvollisen autoilijan ajamaan eteen? On kyllä aika mielenkiintoinen skenaario, jatka ihmeessä... :rolleyes:
Miten sä sait tuon mun viestin väännettyä noin?o_O


Tarkoitin sitä että jos se autoilija tulee siihen suojatien päälle odottamaan että pääsee kääntymään niin hyvin yleisesti se pyöräilijä rupeaa kiukuttelemaan autoilijalle että auto seisoo hänen edessä, vaikka takaa kiertämällä vielä mahtuisi.

Esimerkiksi kuvassa, autoilija tulee ennen pyöräilijää risteykseen, ajaa mahdollisimman lähelle tietä odottamaan vuoroa, mutta tiellä on paljon liikennettä ja joutuu olemaan siinä pidempää kuin ajatteli, niin onko oikeutettua alkaa paukuttamaan auton peltejä kun kehtaa olla edessä vai kiertääkö perän kautta ohi ilman TURHAA provosointia?

kuva.JPG
 
  • Tykkää
Reactions: Exe

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Tarkoitin sitä että jos se autoilija tulee siihen suojatien päälle odottamaan että pääsee kääntymään niin hyvin yleisesti se pyöräilijä rupeaa kiukuttelemaan autoilijalle että auto seisoo hänen edessä, vaikka takaa kiertämällä vielä mahtuisi.
Sellaiseen paikkaan ei risteyksessä saa pysähtyä, että voi olla jonkun tiellä. Jos tuo piirtämäsi kohta on mielestäsi hyvä paikka pysähtyä, niin miksei vaika pari metriä vielä edemmäs?
Esimerkiksi kuvassa, autoilija tulee ennen pyöräilijää risteykseen, ajaa mahdollisimman lähelle tietä odottamaan vuoroa, mutta tiellä on paljon liikennettä ja joutuu olemaan siinä pidempää kuin ajatteli, niin onko oikeutettua alkaa paukuttamaan auton peltejä kun kehtaa olla edessä vai kiertääkö perän kautta ohi ilman TURHAA provosointia?
Ym. tarinassa se provosoija oli autoilija keskisormineen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 803
Sellaiseen paikkaan ei risteyksessä saa pysähtyä, että voi olla jonkun tiellä. Jos tuo piirtämäsi kohta on mielestäsi hyvä paikka pysähtyä, niin miksei vaika pari metriä vielä edemmäs?
Kerros nyt idealisti sitten miten tuossakin tilanteessa (luukkosen kuva) sitten olisi pitänyt toimia, jos suojatien taakse jääden näkyvyys ei riitä? Pakkohan se on eteenpäin ajaa ja katsoa. Ihan normaalia toimintaa ja risteyshän ei ole tukossa. Se on sitten kuningaspyöräilijän henk. koht. ongelma, jos ei osaa rattia sen vertaa kääntää, että perästä pääsee ohi. <insert keppi pinnojen väliin kuva here>
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 616
No kyllä mun tapauksessa autoilijat on pysähtyneet sellasiin paikkoihin, että ohi ei pääse ainakaan mitenkään vauhtia ylläpitämällä vaan joutuu käytännössä pysäyttämään ja matelemalla veivailla pyörä sieltä auton edestä/takaa. Monessa paikoin on esimerkiksi keskikoroke ja jos autoilija vetäsee suoraan siihen jatkeen päälle ei sille keskikorokkeen väylälle pääse vaan joutuu kiertämään koko liikenteenjakajan esimerkiksi auton edestä ajorataa pitkin.. Parempi siis vähän herättää autoilijankin huomiota.

Otetaampa esimerkki. Ajoin Runeberginkatua Manskun yli Hesarille kohti sturenkatua. Siirryin heti Hesarille päästyäni siihen oikealla puolella olevalle pyörätielle. Linnunlauluntieltä tuli auto aikeenaan päästä myös Hesarille, mutta jäi siihen pyörätielle odottamaan vuoroaan. Tuossa paikassa ei yksinkertaisesti ollut mitään mahdollisuutta kiertää autoa muuten kuin keulan edestä ajoradalta. Läppäsin sitten siinä konepeltiin ja levitin käsiäni koittaen viestiä, että ensi kerralla silmät päähän. Noh, autoilija kääntyi perään, näki poliisipartion siinä Sturenkadun risteyksessä, vetäsi siinä pyörätielle ja selviteltiin sitten poliisin kanssa tilannetta. Kerroin, että autoilija tuli yllättäen jatkeelle, jouduin jarruttamaan aika voimakkaasti ja kiertämään ajoradalta, jolloin sitten osuin auton konepeltiin kädelläni (en toki suoraan sanonut aikeenani provosoida autoilijaa). Poliisisetä siinä sitten nuhteli autoilijan ja toivotti mulle turvallista kotimatkaa. Tais mennä viesti autoilijalle ainakin tolla kertaa perille :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 138
Joo no ei sitä ihan kaikkea kuitenkaan tarvii liikenteessä sietää. Jos joku selkeää välinpitämättömyyttään tukkii kelvin niin peiliin taputtaminen on aika pieni hinta siitä. Eri asia sitten ne risteykset, joissa esim. on pakko ajaa kelville. Pyöräilijät on yleisesti ottaen aika huonoja tulkitsemaan liikennetilanteita muista kuin omasta vinkkelistään.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kerros nyt idealisti sitten miten tuossakin tilanteessa (luukkosen kuva) sitten olisi pitänyt toimia, jos suojatien taakse jääden näkyvyys ei riitä? Pakkohan se on eteenpäin ajaa ja katsoa. Ihan normaalia toimintaa ja risteyshän ei ole tukossa. Se on sitten kuningaspyöräilijän henk. koht. ongelma, jos ei osaa rattia sen vertaa kääntää, että perästä pääsee ohi. <insert keppi pinnojen väliin kuva here>
ja vaikka kuinka autoilija olisi väistämisvelvollinen niin jos hän on ensin siinä risteyksessä ei sinne kolmion taakse tarvitse jäädä odottamaan, varsinkin kun 99% sieltä auton takaa pääsee kiertämään esteettä, joku ihme käsitys tullut pyöräilijöille että 100m säteellä kaikki risteykset pitää olla auki että herra munamankeli pääsee esteettä ohi ilman ylimääräisiä mutkia!
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Kerros nyt idealisti sitten miten tuossakin tilanteessa (luukkosen kuva) sitten olisi pitänyt toimia, jos suojatien taakse jääden näkyvyys ei riitä? Pakkohan se on eteenpäin ajaa ja katsoa. Ihan normaalia toimintaa ja risteyshän ei ole tukossa. Se on sitten kuningaspyöräilijän henk. koht. ongelma, jos ei osaa rattia sen vertaa kääntää, että perästä pääsee ohi. <insert keppi pinnojen väliin kuva here>
Viivoilla havainnollistettu näkyvyys sivuille. Jos tuosta suojatien takaa ei oikeasti näkisi kunnolla, niin silloin suunnittelija on jättänyt riittävästi tilaa pt:n jatkeen ja ajoradan väliin (kuvassa tätä tilaa ei ole).

Kokeilkaapa oikeasti tuolla ajaessanne miettiä tarkasti tuota risteysajoa ja miten se auto mihinkin risteykseen mahtuu. Huomaatte äkkiä, että sellaisia risteyksiä, joissa joutuu ajamaan kuten tuo punaisella piirretty tuossa kuvassa, on todella vähän.

 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
No kyllä mun tapauksessa autoilijat on pysähtyneet sellasiin paikkoihin, että ohi ei pääse ainakaan mitenkään vauhtia ylläpitämällä vaan joutuu käytännössä pysäyttämään ja matelemalla veivailla pyörä sieltä auton edestä/takaa. Monessa paikoin on esimerkiksi keskikoroke ja jos autoilija vetäsee suoraan siihen jatkeen päälle ei sille keskikorokkeen väylälle pääse vaan joutuu kiertämään koko liikenteenjakajan esimerkiksi auton edestä ajorataa pitkin.. Parempi siis vähän herättää autoilijankin huomiota.
Näitä on paljon myöskin, sitä en kiistä, mutta se vituttaa myös autoilijana kun se eka menisi metrin eteenpäin niin sen ohi pääsisi kääntymään toiseen suuntaan. Ryhmittyminen on helvetin vaikeaa välillä ja yleensä naisilla ja sitten ollaan keskellä tietä kaikkien edessä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Viivoilla havainnollistettu näkyvyys sivuille. Jos tuosta suojatien takaa ei oikeasti näkisi kunnolla, niin silloin suunnittelija on jättänyt riittävästi tilaa pt:n jatkeen ja ajoradan väliin (kuvassa tätä tilaa ei ole).

Kokeilkaapa oikeasti tuolla ajaessanne miettiä tarkasti tuota risteysajoa ja miten se auto mihinkin risteykseen mahtuu. Huomaatte äkkiä, että sellaisia risteyksiä, joissa joutuu ajamaan kuten tuo punaisella piirretty tuossa kuvassa, on todella vähän.

Mitä toi punainen auto sua estää, varsinkin jos oli siinä jo ennen sua? Mikä siinä on niin kauheaa kiertää, siitä oli kyse, sä luot nyt omia skenaarioita.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
ja vaikka kuinka autoilija olisi väistämisvelvollinen niin jos hän on ensin siinä risteyksessä ei sinne kolmion taakse tarvitse jäädä odottamaan
Täähän on samaa tasoa sen erään liikenneympyräkeskustelun kanssa :rofl:
"Jos oon ensin kolmion takana niin mun ei tarvii väistää vasemmalta tulevia jos ne on tulleet mun jälkeen omien kolmioidensa kohdalle"
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 616
Itsehän ainakin kerroin, että tilanne on eri, jos autoilijalla ei ole väistettävää pyöräilijää kun siirtyy jatkeelle. Omissa keisseissä siihen on vaan vedetty ns. nenän edestä ja se ei ole hyväksyttävää.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Mitä toi punainen auto sua estää, varsinkin jos oli siinä jo ennen sua? Mikä siinä on niin kauheaa kiertää, siitä oli kyse, sä luot nyt omia skenaarioita.
Miksei voi ajaa liikennesääntöjen mukaan? Mikä siinä on niin kauheaa tai vaikeaa?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Täähän on samaa tasoa sen erään liikenneympyräkeskustelun kanssa :rofl:
"Jos oon ensin kolmion takana niin mun ei tarvii väistää vasemmalta tulevia jos ne on tulleet mun jälkeen omien kolmioidensa kohdalle"
Meinaat että autoilijan pitää odottaa niin pitkään kolmion takana ettei näe yhtään pyöräilijää ja jalankulkijaa siinä tiellä. Saa odottaa aika pitkään! Tämä on juuri sitä joustamattomuutta mistä puhuin...
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Just. Kannattaa koittaa opetella laskemaan kymmeneen.
Suurin osa näistä tapauksista on jalkakäytävälle pysäköityjä autoja, joista ei meinaa ohi päästä kuin ojan kautta. Peilin taitto vaan tapa huomauttaa paskasta pysäköinnistä jos kuski ei satu olemaan paikalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 755
Viestejä
4 202 648
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom