Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Meinaat että autoilijan pitää odottaa niin pitkään kolmion takana ettei näe yhtään pyöräilijää ja jalankulkijaa siinä tiellä. Saa odottaa aika pitkään! Tämä on juuri sitä joustamattomuutta mistä puhuin...
Häh? Eikö siinä kolmion takana yleensä odoteta, että ajoradalle tulee sopiva rako. Sitten katsotaan vielä nopeasti kevyt liikenne ja jalankulkijat ja jos kaikki ok, niin ei kun menoksi :confused:
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 169
ja vaikka kuinka autoilija olisi väistämisvelvollinen niin jos hän on ensin siinä risteyksessä ei sinne kolmion taakse tarvitse jäädä odottamaan, varsinkin kun 99% sieltä auton takaa pääsee kiertämään esteettä, joku ihme käsitys tullut pyöräilijöille että 100m säteellä kaikki risteykset pitää olla auki että herra munamankeli pääsee esteettä ohi ilman ylimääräisiä mutkia!
Tää on aika mielenkiintoinen näkökanta asiaan, menetteletkö samalla tavalla myös autoja kohtaa, eli väistät kolmion takaa vain sitä autoa joka oli risteyksessä samaan aikaan kuin sinä ja painat sitten kylmiltä myöhemmin tulleiden eteen? Vai odotatko kuitenkin, että muutkin autot risteävältä tieltä ovat menneet ja lähdet liikkeelle vasta sitten? Jos toimit autoja kohtaan eri tavalla kuin kevyttä liikennettä, miten perustelet eron itsellesi?

Tieliikennelain mukaan nimittäin väistämisvelvollinen ajoneuvo ei saa haitata muuta liikennettä jos joutuu risteykseen pysähtymään. Mä olen ajatellut, että se on kaikille ihan itsestään selvää ettei suojatien/jatkeen päälle pysähdytä, vaan sitä koloa jäädään kyttäämään joko sitä ennen tai sen jälkeen jos siellä on tilaa. Eihän ajoradallakaan tungeta autoa keskelle risteävää tietä ja jäädä siihen kyttäämään vapaata paikkaa vaikka se just itselle sattuis helpompaa olemaan.

15 §
Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Miten te liitytte sinne risteävälle tielle jos sieltä jalkakäytävän/pyörätien takaa ei ole näkyvyyttä?

Pakkohan siihen on mennä kyttäämään suojatien päälle, että näkisi edes minne ajaa.

Osa risteyksistä toki jätetty pari metriä tilaa suojatien jälkeen, mutta näin ei kaikkialla ole.

Toisen auton läpsyttelyä tai hakkaamista miettisin kaksi kertaa, herkempi kaveri painaa tossa kohtaa kaasua ja siinä tiedetään sitten ketä sattuu enemmän, riippumatta siitä kuka oli oikeassa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tää on aika mielenkiintoinen näkökanta asiaan, menetteletkö samalla tavalla myös autoja kohtaa, eli väistät kolmion takaa vain sitä autoa joka oli risteyksessä samaan aikaan kuin sinä ja painat sitten kylmiltä myöhemmin tulleiden eteen? Vai odotatko kuitenkin, että muutkin autot risteävältä tieltä ovat menneet ja lähdet liikkeelle vasta sitten? Jos toimit autoja kohtaan eri tavalla kuin kevyttä liikennettä, miten perustelet eron itsellesi?

Tieliikennelain mukaan nimittäin väistämisvelvollinen ajoneuvo ei saa haitata muuta liikennettä jos joutuu risteykseen pysähtymään. Mä olen ajatellut, että se on kaikille ihan itsestään selvää ettei suojatien/jatkeen päälle pysähdytä, vaan sitä koloa jäädään kyttäämään joko sitä ennen tai sen jälkeen jos siellä on tilaa. Eihän ajoradallakaan tungeta autoa keskelle risteävää tietä ja jäädä siihen kyttäämään vapaata paikkaa vaikka se just itselle sattuis helpompaa olemaan.
Sä nyt haluat tahalleen ymmärtää väärin, perusajatuksena on totta kai että kolmion takana oleva väistää ja antaa tietä, mutta varsinkin ruuhka-aikana sieltä ei pääse kukaan pois ellei vastapuolelta löydy joustoa.

Mun alkuperäinen pointti oli siinä että pienellä joustolla liikenne sujuu kaikkien kannalta paremmin ja kukaan ei siitä kärsi. Totta kai on niitä räikeitä rikkeitä kun syyttä tullaan eteen niin että meinaa ihmiset jäädä alle mutta siitä en nyt puhunut. Liikenne ei aina ole niin mustavalkoista ja pelisilmää tarvitaan kaikilta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 803
Häh? Eikö siinä kolmion takana yleensä odoteta, että ajoradalle tulee sopiva rako. Sitten katsotaan vielä nopeasti kevyt liikenne ja jalankulkijat ja jos kaikki ok, niin ei kun menoksi :confused:
Ajatko autoa yhtään vai miksi olet noin pihalla reaalimaailmasta? Kolmion kohdalla himmataan, katsotaan kevytliikenne ja jos sitä ei ole välittömässä läheisyydessä, siirrytään risteysalueelle odottamaan rakoa. Josta on helvetisti parempi näkyvyys kuin kolmion takaa. Tuolla sun piirtämällä alueella tee vielä paskaakaan vaikka olis "vaan" 40-50 km/h alue. Joku tulee prätkällä 70 km/h, niin pääset just sopivasti kolmion takaa liikkeelle, kun kolahtaa kuskinoveen. Se on sitten edelleenkin voivoi, jos ko. odotusaikana joku pyöräilijä joutuu vähän koukkaamaan tai jopa odottamaan ahtaassa paikassa, jos auto ei ole päässyt liikkeelle. Toki pyörän selästä 100-200 metrin päästä trikoot tiukalla voi tuntua siltä, että se sika ajoi väistämisvelvollisena väylän tukkoon.

e: Rohkenen myös väittää, että kokonaisturvallisuuden kannalta on huomattavasti parempi, että sillä autolla ei ole sekä kevli että autotie seurattavana, kun lähtee liikkeelle.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
e: Rohkenen myös väittää, että kokonaisturvallisuuden kannalta on huomattavasti parempi, että sillä autolla ei ole sekä kevli että autotie seurattavana, kun lähtee liikkeelle.
Tämä on myös hyvä huomio, kun auto on turvallisesti ylittänyt kelvin ja odottaa pysähtyneenä että pääsee jatkamaan on onnettomuuden riski 50% pienempi.

ja edelleen vilkkaaseen ruuhka-aikaan sä joudut olemaan siellä kolmion takana vaikka 2h jos et voi siihen kelvin päälle mennä odottamaan.

Pyöräilijät itse vaatii autoilijoilta ehdotonta liikenteen noudattamista ja aina pitää olla satojen metrein ennakointi ettei vain ole pyöräilijän edessä risteyksessä ja sitten pyöräilijät itse pujottelee liikenteen seassa, milloin ajetaan kelvillä, milloin autotiellä, risteyksissä oijotaan ja koko ajan mennään niin kovaa kuin vain pääsee muista välittämättä ja vain koska oikeus.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 169
En tiedä missä täällä porukka autollaan ajaa, mutta harvoin mun matkalle on osunut risteyksiä missä ihan oikeasti olis "pakko" vetää auto suojatien/jatkeen päälle jotta tielle näkis siitä jotenkin ratkaisevasti paremmin kuin ko. suojatien reunasta, eikä siellä suojatien edessä olis tilaa ottaa auto (ainakin lähes) kokonaan suojatieltä pois kulkua häiritsemästä, jos parempaa lähtöpaikkaa tarvitsee kytätä.

Yleisesti ottaen kaikki kaupunkikorttelia "isommat" tiet on varustettu ajoradan ja kelvin erottavalla pientareella, ja risteykset tehty sen verran loiviksi, että sen auton mahtuu tunkemaan kokonaan tai lähes kokonaan sinne suojatien ja ajoradan väliselle alueelle. Mikäli sellaista ei ole, niin se risteys on muuten niin avonainen että sieltä ennen suojatietä näkee ihan yhtä hyvin sivulle kuin suojatien päältäkin. Ylivoimaisesti suurin osa "suojatielläseisottajista" joita liikenteessä olen nähnyt on sellaisia jotka ei hahmota autonsa ulkomittoja ja ne vetää sen auton keskelle suojatietä parkkiin vaikka suojatien reunasta risteävän ajoradan reunaviivaan on vielä kaksi metriä matkaa

Jossain keskusta-alueilla voi olla sellaisia haistvittu-risteyksiä, joissa näkyvyys toiseen suuntaan on melkolailla nolla talon seinän tms. takia, mutta ne on kyllä sen verran poikkeuksia, etten niiden perusteella pidä suojatielle auton tuuttaamista yleisellä tasolla hyväksyttävänä.

Esimerkki huonon näkyvyyden risteyksestä missä on pakko ängetä suojatielle koska oikealle ei näe https://goo.gl/maps/7yUktW6SVsH2
Paikka missä autoilija odotti suojatien päällä kun ennen suojatietä ei nähnyt ja suojatien yli ei osattu mennä https://goo.gl/maps/YkkwvXW2XdC2
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Ajatko autoa yhtään vai miksi olet noin pihalla reaalimaailmasta?
Ajan. Enpä muista milloin viimeksi olisi pitänyt auton kanssa kelvin jatkeen päälle ajaa kuupoilemaan.
Se on sitten edelleenkin voivoi, jos ko. odotusaikana joku pyöräilijä joutuu vähän koukkaamaan tai jopa odottamaan ahtaassa paikassa, jos auto ei ole päässyt liikkeelle. Toki pyörän selästä 100-200 metrin päästä trikoot tiukalla voi tuntua siltä, että se sika ajoi väistämisvelvollisena väylän tukkoon.
Ei pieni koukkaaminen haittaa mitään. Mutta kun välillä näkee tapauksia, että auton mitasta yli 80% on kelvin jatkeella vaikka mitään tarvetta tällaiseen "tukkimiseen" ei olisi. En ole sellaista risteystä vielä nähnyt, missä siitä seepraraidasta on pakko peittää metriä enempää oli tilanne mikä tahansa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Kyllähän noita paskan näkyvyyden paikkoja ainakin helsingin keskustan ulkopuolisissa taajamissa asutusalueilla näkee. Yleensä noi on tosin jotain pihojen (kodit, kaupat) ulosajoväyliä, jotka sinänsä menee sen pyörätien yli eivätkä suoranaisia katujen risteyksiä. Noi ei vaan kovin yleisiä ole ja silloin kun sellaseen sattuu, on parasta vaan edetä varovasti ja liikennesääntöjen mukaan eikä tuupata keulaa sinne jatkeelle.

Kuten sanottua, jos sen suojatien/pyörätien jatkeelle on pakko jäädä, että näkisi sen ajoradan liikenteen, niin silloin siihen kyllä voi mennä, kunhan näköpiirissä ei ole niitä pyöräilijöitä silloin kun siihen ajetaan. Jos tullaan vaikkapa pihakadulta tms, jolta ei näe edes sitä pyörätien liikennettä, niin silloin tulee kyllä mielestäni nousta autosta ulos, kurkata omin silmin se kevyen liikenteen väylä, jos siellä ei näe ketään, niin ripeästi autoon ja siihen pyörätien päälle. Ei luulis olevan liikaa vaadittu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 112
Vieläkö löytyy kuskeja jotka luulee ettei seeproille saa pysähtyä odottelemaan tilaa liittyä?

Ei sinne tietenkään kannata mennä jos näkyvyys riittää, mutta joskus silloinkin jos pääsee melkein kokonaan suojatien yli keskittymään seuraavaan väistöön. Fillareillekkin kivempi ajaa sieltä auton perän takaa kun ei tarvitse arvuutella osaako autokuski katselle moneen suuntaan yhtäaikaa tai onko näköesteen takaa tulossa vauhdilla toisen auton keula eteen kohta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 803
Tässä kohtaa keskustelua täytyy kyllä mainita itsestään selvyys, että suurimmalla osalla porukasta (autot, pyörät) ei ole mitään ongelmaa sovittaa liikkumista keskenään. Käytännössä se on pieni äänekäs porukka, joka huutelee näistä. Onhan sekin tokin ymmärrettävää, että jos työmatkalle osuu muutama tällainen ruuhkan takia jatkuvasti blokattu ylitys, niin harmittaahan se.

Oon tässä vähän pohdiskellut tuota alkuperäistä viestiä, josta keskustelu lähti. Mitäköhän sille autokuskille on sattunut (joskus aiemmin?), jos heti oli asenne keskisormen näytön tasolla. Ainoa mitä keksin, että provosoitui jarruttamisen äänistä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tässä kohtaa keskustelua täytyy kyllä mainita itsestään selvyys, että suurimmalla osalla porukasta (autot, pyörät) ei ole mitään ongelmaa sovittaa liikkumista keskenään. Käytännössä se on pieni äänekäs porukka, joka huutelee näistä. Onhan sekin tokin ymmärrettävää, että jos työmatkalle osuu muutama tällainen ruuhkan takia jatkuvasti blokattu ylitys, niin harmittaahan se.

Oon tässä vähän pohdiskellut tuota alkuperäistä viestiä, josta keskustelu lähti. Mitäköhän sille autokuskille on sattunut (joskus aiemmin?), jos heti oli asenne keskisormen näytön tasolla. Ainoa mitä keksin, että provosoitui jarruttamisen äänistä.
No siellä on vahingossa blokattu @jonesky12345 matka joka hakannut nyrkillä kattoa ja väännellyt peilejä niin koston kierre on valmis!?;)




(vitsi)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
No siellä on vahingossa blokattu @jonesky12345 matka joka hakannut nyrkillä kattoa ja väännellyt peilejä niin koston kierre on valmis!?;)




(vitsi)
Itseasiassa yhdellä kerralla kävi niin, että linkin (alla) tulosuunnasta tuli auto joka pysähtyi suoraan tuolle jatkeelle, kun olin itse tulossa oikealta. Oli ihan valoisaa, joskin satanut niin, että olin itse pyöräilijänä aivan märkä. Autoilija oli kääntymässä oikealle, ja blokkasi farkkubemarillaan täysin tuon koko pyöräväylän. Olin ehkäpä n. 5m päässä jatkeesta kun autoilija rullasi siihen eteen ja jouduin suht rivakasti jarruttamaan. Koukkasin takaa noiden kanttareiden yli semi vaivalloisesti ja läpäytin takalasia kämmenellä kevyesti tyylillä "herätys". Noh autoilija vetäsikin suoraan oikealle kääntyvien kaistalta vasemmalle, ajoi mun kohdalle asti ajoradalla, pysäytti autonsa vielä käynnissä keskelle ajorataa, hyppäsi ulos ja lähti juoksemaan mua kiinni huutaen samalla "perkele mä tapan sut" aivan raivoissaan. Himmasin vauhtia fillarilla sen verran, etten heti sujahtanut karkuun ja huikkasin vaan takasin, että kolmio velvottaa väistämään myös pyöräilijöitä.

Oli kyllä niin hurjana se kundi, että ei voi käsittää. Ymmärtäisin reaktion jos esimerkiksi panisin jonkun naista ja jäisin rysän päältä kiinni, mutta että auton takalasin läimäytys.... :D

Linkki:
Google Maps
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Itseasiassa yhdellä kerralla kävi niin, että linkin (alla) tulosuunnasta tuli auto joka pysähtyi suoraan tuolle jatkeelle, kun olin itse tulossa oikealta. Oli ihan valoisaa, joskin satanut niin, että olin itse pyöräilijänä aivan märkä. Autoilija oli kääntymässä oikealle, ja blokkasi farkkubemarillaan täysin tuon koko pyöräväylän. Olin ehkäpä n. 5m päässä jatkeesta kun autoilija rullasi siihen eteen ja jouduin suht rivakasti jarruttamaan. Koukkasin takaa noiden kanttareiden yli semi vaivalloisesti ja läpäytin takalasia kämmenellä kevyesti tyylillä "herätys". Noh autoilija vetäsikin suoraan oikealle kääntyvien kaistalta vasemmalle, ajoi mun kohdalle asti ajoradalla, pysäytti autonsa vielä käynnissä keskelle ajorataa, hyppäsi ulos ja lähti juoksemaan mua kiinni huutaen samalla "perkele mä tapan sut" aivan raivoissaan. Himmasin vauhtia fillarilla sen verran, etten heti sujahtanut karkuun ja huikkasin vaan takasin, että kolmio velvottaa väistämään myös pyöräilijöitä.

Oli kyllä niin hurjana se kundi, että ei voi käsittää. Ymmärtäisin reaktion jos esimerkiksi panisin jonkun naista ja jäisin rysän päältä kiinni, mutta että auton takalasin läimäytys.... :D

Linkki:
Google Maps
Ja hyvä esimerkki paikasta missä mahtuu pitkäkin henkilöauto kokonaan seeprojen eteen odottelemaan, mutta silti voi stetsonista vetästä, että yli 50% autoilijoista hahmottaa kulkineensa mitat niin huonosti, ettei uskalla tuohon tilaan mennä vaan jää ainakin osittain seeprojen päälle norkoilemaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ja hyvä esimerkki paikasta missä mahtuu pitkäkin henkilöauto kokonaan seeprojen eteen odottelemaan, mutta silti voi stetsonista vetästä, että yli 50% autoilijoista hahmottaa kulkineensa mitat niin huonosti, ettei uskalla tuohon tilaan mennä vaan jää ainakin osittain seeprojen päälle norkoilemaan.
ja yleensä se auto on tuossa kuvan neliön kohdalla ja estetään kaikkien pääsy yhtään mihinkään:bored:

Itse kyllä soitan torvea välittömästi jos auto ryhmittyy päin vittua ja tukkii risteyksen, mutta edelleen en ala hakkaamaan toisen autoa, voi myös ihan asiallisesti kysyä ja ilmoittaa että "hei huomasitko mitä teit väärin?".

kuva.JPG
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
694
Itseasiassa yhdellä kerralla kävi niin, että linkin (alla) tulosuunnasta tuli auto joka pysähtyi suoraan tuolle jatkeelle, kun olin itse tulossa oikealta. Oli ihan valoisaa, joskin satanut niin, että olin itse pyöräilijänä aivan märkä. Autoilija oli kääntymässä oikealle, ja blokkasi farkkubemarillaan täysin tuon koko pyöräväylän. Olin ehkäpä n. 5m päässä jatkeesta kun autoilija rullasi siihen eteen ja jouduin suht rivakasti jarruttamaan. Koukkasin takaa noiden kanttareiden yli semi vaivalloisesti ja läpäytin takalasia kämmenellä kevyesti tyylillä "herätys". Noh autoilija vetäsikin suoraan oikealle kääntyvien kaistalta vasemmalle, ajoi mun kohdalle asti ajoradalla, pysäytti autonsa vielä käynnissä keskelle ajorataa, hyppäsi ulos ja lähti juoksemaan mua kiinni huutaen samalla "perkele mä tapan sut" aivan raivoissaan. Himmasin vauhtia fillarilla sen verran, etten heti sujahtanut karkuun ja huikkasin vaan takasin, että kolmio velvottaa väistämään myös pyöräilijöitä.

Oli kyllä niin hurjana se kundi, että ei voi käsittää. Ymmärtäisin reaktion jos esimerkiksi panisin jonkun naista ja jäisin rysän päältä kiinni, mutta että auton takalasin läimäytys.... :D

Linkki:
Google Maps
Itekin tuosta tulee lähes päivittäin farkkubemarilla ajeltua, mutta en ole onneksi minä kuitenkaan riehunut :D
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Tässä hyvä esimerki paikasta, jossa on pakko pysähtyä pyörätielle jotta näkisi. Itellä tapana ottaa pakkia jos pyöriä tulee mutta sitten taas pitää tunkea nokka suojatielle. Yleensä pyöräilijät ymmärtävät mutta joskus tulee vihaisia ilmeitä.

Google Maps
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
No tulipa keskustelua tuosta keskisormen näyttäjästä. :)

Joka toiselle stop-merkki on vain koriste

Tuo risteys siis kyseessä. Hyvä näkyvyys tuossa on, veikkaan vaan että liikennesääntöjen tuntemus tuossa se isoin ongelma. Kaiketi tuo stop-merkki lisätty muutama vuosi sitten, sen tähden että ihmiset eivät totelleet edellistä kolmiota.

Eipä tuossa, en tiedä teenkö itse sitten virheen kun vähän himmailen jalkaa polkimilta ja varustaudun jarruttamaan. Voihan siinä olla että kiireisimmät autoilijat ajattelevat sen niin että hyvinhän tuohon ehtii, ja iskevät stopin ohi pysähtymättä jotta pääsevät kärkkymään paikkaa liikenneympyrästä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
https://goo.gl/maps/wJkbgXrBWBv <---- Tässä risteyksessä ei päivällä ole ongelmaa, koska liikennevalot. Mutta kun liikennevalot sammuvat, saa tuohon ajaa helvetin varovaisesti, koska ei näe sivuille ollenkaan. Ei kevyttä liikennettä eikä autoja. Siinä on pakko lirutella varovasti suojatien päälle, että näkee edes tuleeko kevyttä liikennettä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 803
Äkkiseltään näyttää tuo Tarnadon risteyksen merkki vähän hassulta. Onko siinä toisaan jalankulku, stop, lisäkilpi ja liikenneympyrämerkki kaikki samassa tolpassa o_O
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 947
Taas kerran tuli todettua nämä raivostuttavat jonon perältä ohittavat kun keulalla odotetaan paikkaa päästä ohi. Kaverin kyydissä olin ja traktori kerää perään letkaa jotka kärkkyy ohituspaikkaa. Meidän edessä oli kaksi Toyotaa ja eiköhän takaa joku Mondeo hermanni runno rinnalle kun vilkkupäällä ollaan lähdössä ohittamaan. Kolari oli niin lähellä ettei ole tosikaan. Näitä aivottomien idioottien tekosia kokee todella usein. Ei malteta odottaa, että edellä olevat tekevät ohituksensa.

Tiivistettynä 4. auto jonossa vaarantaa kolmen edellä menevän auton hengen.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Taas kerran tuli todettua nämä raivostuttavat jonon perältä ohittavat kun keulalla odotetaan paikkaa päästä ohi. Kaverin kyydissä olin ja traktori kerää perään letkaa jotka kärkkyy ohituspaikkaa. Meidän edessä oli kaksi Toyotaa ja eiköhän takaa joku Mondeo hermanni runno rinnalle kun vilkkupäällä ollaan lähdössä ohittamaan. Kolari oli niin lähellä ettei ole tosikaan. Näitä aivottomien idioottien tekosia kokee todella usein. Ei malteta odottaa, että edellä olevat tekevät ohituksensa.
Ensimmäinen joka vilkkua laittaa, saa ohittaa?
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Kai sä sentään kärkyit vähän väliä naapurikaistan puolessavälissä kurkkimassa ohituspaikkaa?
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Kyllä siinä ohitusjärjestys pitää olla voimassa. Ja vilkut oli kaikilla kolmella päällä ennen sitä idioottia.
Njoo, traktoria ohitellessa kyllä pitää olla tuo ohitusjärjestys selkee ohjesääntö. Ken eka, sen menee eka jne. Toisin sitten rekan kans imho.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 947
Kai sä sentään kärkyit vähän väliä naapurikaistan puolessavälissä kurkkimassa ohituspaikkaa?
Kuten kirjoitin minä en ajanut. Jos omaa aivot niin ymmärtää kyllä jos edellä ajavat keskiviivan tuntumassa vilkku vasemmalle, että tuosta ei nyt pidä mennä rinnalle suuremmalla teholla.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Kuten kirjoitin minä en ajanut. Jos omaa aivot niin ymmärtää kyllä jos edellä ajavat keskiviivan tuntumassa vilkku vasemmalle, että tuosta ei nyt pidä mennä rinnalle suuremmalla teholla.
Tai vauhdilla :D
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Ite tullut joku vuosi ajeltua rekkaa työkseen... Se kyllä opetti malttia ja liikennemerkkien katsomista kovasti. Riitti tasan kerta ku peruutin ruuhka-aikaan turussa rautatiensillan kohdilta taaksepäin :D
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Oli kova setti kans kerran turussa tässä kohtaa:

Google Maps

Olin itse vasemmalla kaistalla, nopeutta sen 50km/h tai vähän alle. Katsoin rekan peilistä, että takanatuleva oli useamman metrin mun takana.. Siitä vilkku oikealle ja kaistaa vaihtaamaan. No tää sankari survasee kaasun pohjaa ja tunkee vähän rinnalle... Kylmän rauhallisesti jatkoin käännöstäni toiselle kaistalle ja katsoin peilistä miten tää sankari väisti oikealle ja poukkoili rotvallin päällä :hungry:
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Äkkiseltään näyttää tuo Tarnadon risteyksen merkki vähän hassulta. Onko siinä toisaan jalankulku, stop, lisäkilpi ja liikenneympyrämerkki kaikki samassa tolpassa o_O
Jooh en tiedä onko tuossa taustalla se kun läheisen koulun vanhemmat ovat itkeneet kun autot vetävät väistämissäännöistä välittämättä, niin ovat lisänneet kylttejä kyltin perään, toivoen että jossain vaiheessa tarttuisi. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 803
Oot näköjään löytänyt oikein suosikkipaikat Turusta. Jälkimmäisissä oli ainakin joskus ihan hirveät kiihdytyskisat, kun vasemmalta ei nyt vaan saa tulla eteen. Rautatiesillan osalta kiinnostais tietää päädyitkö lehteen eli peruutit puolikkaan katon kanssa takaisin. En kyllä ymmärrä miksi juuri tuo paikka on niin vaikea, että siihen moni kajauttaa.
 

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 692
Oli kova setti kans kerran turussa tässä kohtaa:

Google Maps

Olin itse vasemmalla kaistalla, nopeutta sen 50km/h tai vähän alle. Katsoin rekan peilistä, että takanatuleva oli useamman metrin mun takana.. Siitä vilkku oikealle ja kaistaa vaihtaamaan. No tää sankari survasee kaasun pohjaa ja tunkee vähän rinnalle... Kylmän rauhallisesti jatkoin käännöstäni toiselle kaistalle ja katsoin peilistä miten tää sankari väisti oikealle ja poukkoili rotvallin päällä :hungry:
Tätä näkee usein, että pidetään se välimatka, mutta annas olla, kun kaistanvaihtaja laittaa vilkun päälle niin välittömästi pyritään ajamaan väli kiinni. Minun eteenihän ei tulla. Pääkaupunkiseudulla tällainen käytös ei olosuhteiden pakosta ole ihan ehdotonta, muissa kaupungeissa kyllä.

Tällainen käytös taas harmillisesti johtaa siihen, että kaistaa vaihtaessa moni ei etukäteen edes halua ilmoittaa asiasta vilkulla, vaan katsotaan sopiva väli, käännetään rattia ja sitten ehkä vilautetaan jälkikäteen vilkkua, jotta muut huomaavat, että kaistaa tuli vaihdettua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 803
Ei tuo peili paljoa pelasta, jos sieltä joku spandextorpedo tai autolla/prätkällä kaahaava tulee. Tuurista kiinni näkyykö moinen peilin kautta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
En tiedä missä täällä porukka autollaan ajaa, mutta harvoin mun matkalle on osunut risteyksiä missä ihan oikeasti olis "pakko" vetää auto suojatien/jatkeen päälle jotta tielle näkis siitä jotenkin ratkaisevasti paremmin kuin ko. suojatien reunasta, eikä siellä suojatien edessä olis tilaa ottaa auto (ainakin lähes) kokonaan suojatieltä pois kulkua häiritsemästä, jos parempaa lähtöpaikkaa tarvitsee kytätä.

Yleisesti ottaen kaikki kaupunkikorttelia "isommat" tiet on varustettu ajoradan ja kelvin erottavalla pientareella, ja risteykset tehty sen verran loiviksi, että sen auton mahtuu tunkemaan kokonaan tai lähes kokonaan sinne suojatien ja ajoradan väliselle alueelle. Mikäli sellaista ei ole, niin se risteys on muuten niin avonainen että sieltä ennen suojatietä näkee ihan yhtä hyvin sivulle kuin suojatien päältäkin. Ylivoimaisesti suurin osa "suojatielläseisottajista" joita liikenteessä olen nähnyt on sellaisia jotka ei hahmota autonsa ulkomittoja ja ne vetää sen auton keskelle suojatietä parkkiin vaikka suojatien reunasta risteävän ajoradan reunaviivaan on vielä kaksi metriä matkaa

Jossain keskusta-alueilla voi olla sellaisia haistvittu-risteyksiä, joissa näkyvyys toiseen suuntaan on melkolailla nolla talon seinän tms. takia, mutta ne on kyllä sen verran poikkeuksia, etten niiden perusteella pidä suojatielle auton tuuttaamista yleisellä tasolla hyväksyttävänä.

Esimerkki huonon näkyvyyden risteyksestä missä on pakko ängetä suojatielle koska oikealle ei näe https://goo.gl/maps/7yUktW6SVsH2
Paikka missä autoilija odotti suojatien päällä kun ennen suojatietä ei nähnyt ja suojatien yli ei osattu mennä https://goo.gl/maps/YkkwvXW2XdC2
Yliopiston piha ainakin tampereella tosi vittumainen poistuttava, pyöräilijää tulee kokoajan ja pyörätien takaa ei näe paskaakaan. Myös liikenne klo 15-18 välillä on aika tiuhaa ja tekee tiukkaa jo päästä ylipäänsä siitä kelvin päältä väliin.

Itseasiassa yhdellä kerralla kävi niin, että linkin (alla) tulosuunnasta tuli auto joka pysähtyi suoraan tuolle jatkeelle, kun olin itse tulossa oikealta. Oli ihan valoisaa, joskin satanut niin, että olin itse pyöräilijänä aivan märkä. Autoilija oli kääntymässä oikealle, ja blokkasi farkkubemarillaan täysin tuon koko pyöräväylän. Olin ehkäpä n. 5m päässä jatkeesta kun autoilija rullasi siihen eteen ja jouduin suht rivakasti jarruttamaan. Koukkasin takaa noiden kanttareiden yli semi vaivalloisesti ja läpäytin takalasia kämmenellä kevyesti tyylillä "herätys". Noh autoilija vetäsikin suoraan oikealle kääntyvien kaistalta vasemmalle, ajoi mun kohdalle asti ajoradalla, pysäytti autonsa vielä käynnissä keskelle ajorataa, hyppäsi ulos ja lähti juoksemaan mua kiinni huutaen samalla "perkele mä tapan sut" aivan raivoissaan. Himmasin vauhtia fillarilla sen verran, etten heti sujahtanut karkuun ja huikkasin vaan takasin, että kolmio velvottaa väistämään myös pyöräilijöitä.

Oli kyllä niin hurjana se kundi, että ei voi käsittää. Ymmärtäisin reaktion jos esimerkiksi panisin jonkun naista ja jäisin rysän päältä kiinni, mutta että auton takalasin läimäytys.... :D

Linkki:
Google Maps
OT: Läpsäsit väärän merkkistä autoa. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
781
Itseasiassa yhdellä kerralla kävi niin, että linkin (alla) tulosuunnasta tuli auto joka pysähtyi suoraan tuolle jatkeelle, kun olin itse tulossa oikealta. Oli ihan valoisaa, joskin satanut niin, että olin itse pyöräilijänä aivan märkä. Autoilija oli kääntymässä oikealle, ja blokkasi farkkubemarillaan täysin tuon koko pyöräväylän. Olin ehkäpä n. 5m päässä jatkeesta kun autoilija rullasi siihen eteen ja jouduin suht rivakasti jarruttamaan. Koukkasin takaa noiden kanttareiden yli semi vaivalloisesti ja läpäytin takalasia kämmenellä kevyesti tyylillä "herätys". Noh autoilija vetäsikin suoraan oikealle kääntyvien kaistalta vasemmalle, ajoi mun kohdalle asti ajoradalla, pysäytti autonsa vielä käynnissä keskelle ajorataa, hyppäsi ulos ja lähti juoksemaan mua kiinni huutaen samalla "perkele mä tapan sut" aivan raivoissaan. Himmasin vauhtia fillarilla sen verran, etten heti sujahtanut karkuun ja huikkasin vaan takasin, että kolmio velvottaa väistämään myös pyöräilijöitä.

Oli kyllä niin hurjana se kundi, että ei voi käsittää. Ymmärtäisin reaktion jos esimerkiksi panisin jonkun naista ja jäisin rysän päältä kiinni, mutta että auton takalasin läimäytys.... :D

Linkki:
Google Maps
Tuu läimäyttään mun auton lasia, niin voit olla varma että mä läimäytän sua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
"RS"-jonnet skeidoilla ym. ei näytä edes tuplasulkuviivat estävän ohituksia, tänään jälleen 200m metriä risteys alueella ohi tuplasulkualueella. Jos ei paikkaa ohitukseen ole, niin ajetaan metrin päässä puskurista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Vieläkö löytyy kuskeja jotka luulee ettei seeproille saa pysähtyä odottelemaan tilaa liittyä?

Ei sinne tietenkään kannata mennä jos näkyvyys riittää, mutta joskus silloinkin jos pääsee melkein kokonaan suojatien yli keskittymään seuraavaan väistöön. Fillareillekkin kivempi ajaa sieltä auton perän takaa kun ei tarvitse arvuutella osaako autokuski katselle moneen suuntaan yhtäaikaa tai onko näköesteen takaa tulossa vauhdilla toisen auton keula eteen kohta.
Tokihan sinne voi mennä odottelemaan jos pakko on, mutta tilanne odottelijan kannalta tasan sama kuin jos olisi mennyt keskelle ajorataa vasemmalta tulevien kaistalle odottelemaan, jos vain oikealta tulee autoja. Mikäs siinä ollessa, jos väistettävää liikennettä ei odotteluaikana ehdi tulemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 112
Tokihan sinne voi mennä odottelemaan jos pakko on, mutta tilanne odottelijan kannalta tasan sama kuin jos olisi mennyt keskelle ajorataa vasemmalta tulevien kaistalle odottelemaan, jos vain oikealta tulee autoja. Mikäs siinä ollessa, jos väistettävää liikennettä ei odotteluaikana ehdi tulemaan.
Itseasiassa nuo ei ole vastaavia, suojateiden kohdalla ei ole kyseessä ajojärjestys, vain kielto ettet saa mennä siihen suojatielle kun kevyen liikenteen edustaja on sinne saapumassa. Eli tyhjälle suojatielle saa mennä ja pysyä siinä vaikka sinne myöhemmin joku kävelee/fillaroi. Tässä tilanteessa se suojatien käyttäjä odottaa.

Yleinen tulkinta menee taas niin että jos kauempaakin on joku tulossa niin suojatielle ei mennä ellei ole todennäköistä että sieltä pääsee pois ajoissa.

Tuo tulkitaan vaan monesti virheellisesti ajojärjestyssäännöksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Itseasiassa nuo ei ole vastaavia, suojateiden kohdalla ei ole kyseessä ajojärjestys, vain kielto ettet saa mennä siihen suojatielle kun kevyen liikenteen edustaja on sinne saapumassa. Eli tyhjälle suojatielle saa mennä ja pysyä siinä vaikka sinne myöhemmin joku kävelee/fillaroi. Tässä tilanteessa se suojatien käyttäjä odottaa.

Yleinen tulkinta menee taas niin että jos kauempaakin on joku tulossa niin suojatielle ei mennä ellei ole todennäköistä että sieltä pääsee pois ajoissa.

Tuo tulkitaan vaan monesti virheellisesti ajojärjestyssäännöksi.
Sikälis ei mennyt ihan täysin oikein.

TLL 15 §
"
Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen."

Tulkitsen tuosta kyllä risteykseen pysäyttämisen koskevan myös sitä kevyttä liikennettä, sillä tuossa lainkohdassa puhutaan risteävän tien liikenteestä eikä ajoradasta. Tie on määritetty tieliikennelaissa.

2 §
"
Määritelmiä
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; (12.4.1991/671)"

Tien määritelmä siis on sen verran laaja, että myöskään suojatien päälle ei kyllä saa tuon esimerkin perusteella jäädä tukkimaan kevyttä liikennettä tieliikennelain näkökulmasta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Itseasiassa nuo ei ole vastaavia, suojateiden kohdalla ei ole kyseessä ajojärjestys, vain kielto ettet saa mennä siihen suojatielle kun kevyen liikenteen edustaja on sinne saapumassa. Eli tyhjälle suojatielle saa mennä ja pysyä siinä vaikka sinne myöhemmin joku kävelee/fillaroi. Tässä tilanteessa se suojatien käyttäjä odottaa.

Yleinen tulkinta menee taas niin että jos kauempaakin on joku tulossa niin suojatielle ei mennä ellei ole todennäköistä että sieltä pääsee pois ajoissa.

Tuo tulkitaan vaan monesti virheellisesti ajojärjestyssäännöksi.
Nyt keksit omiasi ja sotket asioita keskenään.

Suojatien kohdalla luulin esteettömän kulun olevan niin selkeä asia, etten sitä edes maininnut. Jos auto seisoo suojatien päällä ja suojatielle saapuva jalankulkija joutuu kiertämään auton, ei tälle ole annettu esteetöntä kulkua.

Polkupyörien kannalta tilanne on kuten sanoit, jos autolla ei ole väistämisvelvollisuutta kevyen liikenteen väylällä kulkevia kohtaan. Tällöin pyöräilijä tietenkin odottaa. Nyt puhe oli kuitenkin kolmion takaa pyörätien jatkeelle tulevasta autosta. Tällöin väistämisvelvollisuus pyöriä kohtaan ei eroa millään tavalla risteävää ajorataa kulkevia autoja kohtaan olevasta väistämisvelvollisuudesta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 112
Nyt keksit omiasi ja sotket asioita keskenään.

Suojatien kohdalla luulin esteettömän kulun olevan niin selkeä asia, etten sitä edes maininnut. Jos auto seisoo suojatien päällä ja suojatielle saapuva jalankulkija joutuu kiertämään auton, ei tälle ole annettu esteetöntä kulkua.

Polkupyörien kannalta tilanne on kuten sanoit, jos autolla ei ole väistämisvelvollisuutta kevyen liikenteen väylällä kulkevia kohtaan. Tällöin pyöräilijä tietenkin odottaa. Nyt puhe oli kuitenkin kolmion takaa pyörätien jatkeelle tulevasta autosta. Tällöin väistämisvelvollisuus pyöriä kohtaan ei eroa millään tavalla risteävää ajorataa kulkevia autoja kohtaan olevasta väistämisvelvollisuudesta.
Näin ne trafin hyväksymissä autokoulumateriaaleissa on eroteltu toisistaan.

Miten hoidat tilanteen jossa joudut näkyvyyden puutteen takia pysähtymään suojatielle pariksi minuutiksi ja minuutin kohdalla suojatielle saapuu kävelijöitä ja fillareita?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 112
TLL 15 §
"
Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen."

Tulkitsen tuosta kyllä risteykseen pysäyttämisen koskevan myös sitä kevyttä liikennettä, sillä tuossa lainkohdassa puhutaan risteävän tien liikenteestä eikä ajoradasta. Tie on määritetty tieliikennelaissa.
Riippuu ihan siitä tulkitaanko kävelijät liikenteeksi, tuossa ekassa kohdassa ajoneuvot vain kyseessä.

Suojatiesäännöt on sitten erikseen tarkentamassa mitkä periaatteet pitää nimenomaan siinä suojatien kohdalla.

Suojatie on tietenkin osa tietä, eli siinä kohtaa ei ole tulkinnanvaraa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Riippuu ihan siitä tulkitaanko kävelijät liikenteeksi, tuossa ekassa kohdassa ajoneuvot vain kyseessä.

Suojatiesäännöt on sitten erikseen tarkentamassa mitkä periaatteet pitää nimenomaan siinä suojatien kohdalla.

Suojatie on tietenkin osa tietä, eli siinä kohtaa ei ole tulkinnanvaraa.
Pyöräilijä tulkitaan kuitenkin liikenteeksi ja polkupyörät ajoneuvoiksi ja niistä tämä keskustelu virisi alunperinkin. Jalankulkijanhan (ellei pyörätuoli, kyynärsauvat tjsp) on aika helppoa kiertää suojatiellä oleva auto, koska nopeutta ei tarvitse jarruttaa jne. Pyöräilijälle tämä onkin ongelmallisempaa.

Näin ne trafin hyväksymissä autokoulumateriaaleissa on eroteltu toisistaan.

Miten hoidat tilanteen jossa joudut näkyvyyden puutteen takia pysähtymään suojatielle pariksi minuutiksi ja minuutin kohdalla suojatielle saapuu kävelijöitä ja fillareita?
Tossa vaiheessa on mennyt tilanteen arviointi ns "vituiksi" ja liikennesääntöjä on rikottu menemällä suojatien päälle. Kuten itsekin olen täsmentänyt, se ei ole ongelmista suurin tai pyöräilijän ymmärtämiskyvyn ulkopuolella, että autoilijalla voi tietyissä risteyksissä sen jatkeen takaa olla liian rajoittunut näkyvyys ja auto on siitä syystä pyörätien jatkeella. Koko tilanteen puiminen lähti siitä, että autoilijat ajavat siihen jatkeelle välittämättä kevyestä liikenteestä vaikka sitä olisikin tulossa, koska liikennesäännöt eivät kiinnosta, tai ne eivät ole tiedossa/muistissa. Voidaan silti tieliikennelaista melko yksiselitteisesti todeta, että siinä pyörätienjatkeen/suojatien päällä seisominen on tieliikennelain vastaista vaikka siihen olisikin tultu kyttäämään paikkaa ennen kuin ketään kevyen liikenteen kulkijaa oli edes näköpiirissä. Normaali järjenkäyttö ja paska tiesuunnittelu palauttaa tilanteen tuohon mainitsemaani, ettei se sinänsä kovin tuomittavaa ole. On kuitenkin tuomittavaa ajaa siihen piittaamatta vaikkapa lähestyvistä pyöräilijöistä.

Johtopäätökset: Kaikki argumenttisi ovat olleet puutteellisia ja itse referoin vastauksessani tieliikennelakia oleellisilta osin ja olin oikeassa. Turha vängätä siis enempää.
 
Viimeksi muokattu:

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Mikä tässä on niin vaikeaa, jos auto on 0-100cm suojatien päällä jostain järkevähkön oloisesta syystä niin ok, jos taas blockkaa enemmän niin pahapaha. Seipäät pois perseistä ja joustavuutta hyvät herrat ja naiset.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Mikä tässä on niin vaikeaa, jos auto on 0-100cm suojatien päällä jostain järkevähkön oloisesta syystä niin ok, jos taas blockkaa enemmän niin pahapaha. Seipäät pois perseistä ja joustavuutta hyvät herrat ja naiset.
Juuri tätä yritettiin tommille selventää. Toki sinne suojatielle ei ajeta ensinkään, jos kevyttä liikennettä on tulossa vaan silloin kun sitä ei ole tulossa ja jos kevyttä liikennettä ilmaantuu siinä sopivaa väliä odotellessa, niin paska mäihä, mutta ei sinänsä kenenkään muun kuin tiesuunnittelijan vika loppupeleissä vaikka vähän autoilijankin vika lain kirjainta tulkittaessa on myöskin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Näin ne trafin hyväksymissä autokoulumateriaaleissa on eroteltu toisistaan.

Miten hoidat tilanteen jossa joudut näkyvyyden puutteen takia pysähtymään suojatielle pariksi minuutiksi ja minuutin kohdalla suojatielle saapuu kävelijöitä ja fillareita?
Näkisin mielelläni sellaisen materiaalin.

Hoitaisin tuollaisen tilanteen siten, että pyrin asemoimaan autoni mahdollisimman pitkälle kohti autotietä, jotta takaa mahtuu kiertämään. En tosin muista, koska viimeksi olisin ollut keskellä suojatietä tien tukkona risteyksessä, jossa olisi ollut kolmio.

Keskelle pyörätietä kyllä olen kyllä pysähtynyt kuukauden sisään, mutta se oli ihan omaa heikkoutta. En nähnyt hyvästä näkyvyydestä huolimatta huomannut lähestyvää autoa ja joudun pysähtymään aivan väärään kohtaan. En kuitenkaan väitä, että pyöräilijöiden olisi pitänyt jotenkin maagisesti väistää minua, kun sellaisia ei ollut juuri silloin näkyvissä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 938
Viestejä
4 214 508
Jäsenet
70 981
Uusin jäsen
kossu77

Hinta.fi

Ylös Bottom