Mikä auto minulle?

Edelleen auto hakusessa, hinta mielellään alle 20k, farkku, takapenkeille sovittava 2 lastenistuinta ilman että kuskilla polvet ratissa, mieluiten automaatti. Nyt ollut kiikarissa C mersu w204 korilla, 2.1 litrasella diisselillä, onko jollain kokemuksia?
E-mersut korimalliltaan ilmeisesti W212, eli vuodesta 2010 eteenpäin, ovat mielestäni aika edullisia siihen nähden, että ne ovat maksaneet uutena aika paljon ja kyytihän on toki e-mersussa mukavaa ja tilaakin piisaa. En kyllä tiedä onko näissä jotain erityistä tyyppiongelmaa, mutta 20ke budjetilla valinnanvaraa kyllä on.
 
E-mersut korimalliltaan ilmeisesti W212, eli vuodesta 2010 eteenpäin, ovat mielestäni aika edullisia siihen nähden, että ne ovat maksaneet uutena aika paljon ja kyytihän on toki e-mersussa mukavaa ja tilaakin piisaa. En kyllä tiedä onko näissä jotain erityistä tyyppiongelmaa, mutta 20ke budjetilla valinnanvaraa kyllä on.

No ainakin nettiautosta löytyy paljon noita 2010+ eemeleitä joilla rullattu kiitettävästi kilometrejä eli kyllä ilmeisesti pitkään kestää.. tiedä sitten miten paljon noita joutuu euroilla voitelemaan.

Mitenhä tollanen 508 pösö, mahtuu tuohon pudjettiin hyvinki tuoretta ja vähän ajettua
 
2016 - 2018 sitten mieluusti eli faceliftatut ennen nykyisen korimallin tuloa.
 
E-mersut korimalliltaan ilmeisesti W212, eli vuodesta 2010 eteenpäin, ovat mielestäni aika edullisia siihen nähden, että ne ovat maksaneet uutena aika paljon ja kyytihän on toki e-mersussa mukavaa ja tilaakin piisaa. En kyllä tiedä onko näissä jotain erityistä tyyppiongelmaa, mutta 20ke budjetilla valinnanvaraa kyllä on.

Suurimmalta osin taitaa olla rivinelosella, dieseli tietysti, Mersulla on noiden pienten bensakoneiden kanssa ongelmia. Dieselissä ei oikein muuta kuin suuttimia menee "joskus" ja noissa on uudempi yksrivinen ketju siellä koneen takana mikä ei varsinaisesti ole altis katkeamaan, mutta venyy kuitenkin ja sijoituksen takia vähän hankala vaihtaa. Eemeli ei takatiloiltaan ole mikään kauhean iso, istuimet sopinee kuitenkin (kannattaa varmistaa). Kyllä noilla kuitenkin se 400+ pitäis pystyä rullaamaan, että jos alle 300 ajetun siistin löytää jossa suuttimet yms. vaihdettu, niin ei mitään kauhean fataalia tekniikan puolelta. Toki se vaihteisto kannattaa zekata, että öljyjä vaihdettu ja pelaa nätisti. Se on nimittäin kylmänä usein vähän kulmikas vaihtamaan. Rivikoneissa tais olla jopa se vanha 5G pitkään mikä on aika miellyttävä, mutta hitaampi kuin 7G joka vaihtaa nopeammin, mutta on toosiaan vähän "kulmikkaampi" arkiajossa.
 
Vai olisiko aika ensimmäisen uuden auton ja katse hävyttömästi kohti Dacia Dusteria, mutta saako sitä Suomesta automaattina?

Automaattina on saanut, mutta vain etuvetoisena. Nyt kun vilkaisin, niin kaikki manuaaleita.

Nettiautosta kun vilkaisin, niin kolme automaattia löytyi käytettynä.
 
Riippuen budjetista. Mulla on kyseisessä käytössä Rellun Espace, toki ainoastaan yksi lapsista istuu korokkeella.

Jokainen takaistuin liikkuu erikseen pituussuunnassa ja tilaa löytyy yllin kyllin kaikille matkustajille. Takakontissa vielä kaksi istuinta tarvittaessa. Isofixit löytyy jokaisesta keskirivin istuimesta.

Taakse ei pääse, mikäli kiinteät penkit on sivuilla koska sivutuolit kippaavat. Eli tällöin toinen penkki pitää asentaa keskelle.

Suosittelen tutustumaan tila-autoihin siis. Espace, Ford S-max, Citroen Grand Picasso, Pösö 5008, Seat Alhambra, VW Sharan.

Mikäs citikan moottori/vaihteisto komboista on luotettavin? Bensa manuaali haussa mutta taitaa vti ja thp koneet olla vähän huonossa maineessa, mites noi etg tomaatit, miten kestää?
 
Vuosimallista 2011+ eteenpäin, ihan ulkonäkösyistä niitä missä isotähti maskissa :) ja todennäköisesti uudemmissa paremmat jakoketjun kiristimet..1

Muistaakseni avantgardessa oli tähti maskissa, muissa nokalla.

2012 220cdi oli loistava auto, ei nitissyt tai natissut, kulki hyvin ja vähällä. Laatuauto ja tilaakin suht hyvin, muistelisin että turvaistuin selkä menosuuntaan meni hyvin ilman että apukuskilla polvet suussa.
 
Kahta mk3 focusta käynyt katsomassa ja molemmissa ruoste/maalivaivaa... Kriteereinä on ei sedan, koukku, pieni kulutus, kokoluokkaa focus riittää. Fabioita katselin myös, mutta noita tuntuu vaivaavan öljynkulutus.
 
Tuleeko mieleen bensa / e85 -autoja joissa kulutus motarinopeuksissa (mittarivauhti 140kmh) olisi pienempi kuin dieseleissä? Itselle ei heti tule mieleen.

Rupeaa taas tulemaan sen 30-40tkm vuoteen ja pohdin jotain 5-15te hintaluokan kilometrihöylää. Selvästi halvimmalla ja mukavimmalla konstilla pääsisin kun ostaisin jonkun vanhaa 300tkm ajetun D5 Volvon, mutta se jatkuva ylihuoltaminen ei oikein jaksaisi kiinnostaa.
 
Ison dieselin saa kuluttamaan motarilla saman kuin bensa mutta toisaalta yksikään bensa ei kuluta niin vähän kuin taloudellinen diesel. Ja nyt siis puhutaan 120 rajoituksesta missä itselataavat hybridit ei tuo mitään etuja.
Oliskohan missään taulukkoa mistä voisi katsoa valmiiksi laskettuna suuruusjärjestyksessä automallien cd * nokkapinta-ala ja lähtisi siitä katsomaan liukkaimpien mallien dieselvalikoimaa?
 
Tuleeko mieleen bensa / e85 -autoja joissa kulutus motarinopeuksissa (mittarivauhti 140kmh) olisi pienempi kuin dieseleissä? Itselle ei heti tule mieleen.

Rupeaa taas tulemaan sen 30-40tkm vuoteen ja pohdin jotain 5-15te hintaluokan kilometrihöylää. Selvästi halvimmalla ja mukavimmalla konstilla pääsisin kun ostaisin jonkun vanhaa 300tkm ajetun D5 Volvon, mutta se jatkuva ylihuoltaminen ei oikein jaksaisi kiinnostaa.
Ei sellaista bensaa olekaan, koska motarilla kuormitus on hyvä ja dieselissä on noin 15 % enemmän energiaa litrassa.

Paras TM:n mittaama bensa on Lexus CT 200h, jonka kulutus oli 6,1 l/100 km@120 km/h todellista.

Vuosikulut polttoaineen ja veron osalta:
35 000 km / 100 * 6,1 l/100 km * 1,57 €/l + 110 €/a = 3 462 €/a

Mikä dieselin kulutuksen pitäisi olla, jotta se olisi halvempi:
(3 462 €/a - 600 €/a) / (35 000 km / 100 * 1,455 €/l) = 5,62 l/100 km

Käytin polttoaineiden hintoina 01-04/2021 keskihintoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta.

Dieselin hinnassa tuntuu olevan enemmän nousupaineita, joten sen takia dieselin olisi syytä kuluttaa korkeintaan 5,5 l/100 km@120 km/h.

Sellaisia ovat:
Audi A2 1,2 TDI, 4,3 l
Ocu 1,6 TDI Greenline, 5,0 l
Focus 1,6 Tdci, 5,5 l
MB A 180 CDI, 5,5 l

 

Liitteet

  • Screenshot_20210530-231150.png
    Screenshot_20210530-231150.png
    282,8 KB · Luettu: 29
Joo, millään pikkukipolla ei kyllä jaksa ajella tuolla motarilla. Ja kulut saa olla edulliset, mutta ei tässä nyt sentään ihan satasia vuositasolla jaksa laskea kun omallekin mukavuudelle täytyy laskea jotain. Täytynee etsiä tosiaan joku reilummin ajettu Volvo missä kestävä tekniikka ja kulutus jotenkin vielä järkevä. kovin kallista ei viitsi ostaa kun arvo laskee silmissä.
 
Villinä korttina tuoreehko Toyota Camry(, Corolla Hybrid tms.). Moni niilläkin näkyy kärsivän ajella ja itse Camryn kyydissä olleena + koeajaneena voin ylistää, että siinäpä leppoisa auto (pl. rengasmelu, joka vähän parantunee jos heittää 18" renkaat kuuseen ja 17" tilalle). Ne ei tunnu menettävän arvoakaan, joten vähiten paska sijoitus.

Dubain taksikuskilta kysyin että miks Camry, se vastasi "very stronk kaar".

Hyvin lähellä etten ostanutkin, vaan ei ollu myyntihaluja niin ostin Kia Proceed GT kun niitä sai ostettuakin ja sai kyllä toki paremmat varusteetkin vähän halvemmalla ja pitkän takuun. Hyvä on ACC:llä maanteillä suhata ja vähällä menee matka-ajossa, helposti alle 6 jos vaan matkaa.
 
Rengasmelu on kyllä ärsyttävää jos motaria edes takaisin ajaa. Ehkä jopa joku ranskalainen diesel vois toimia tälläisessä ajossa, olis hiljainen ja kuluttaisi sen 5.5l sadalle. Kaverilla oli tuollaisessa ajossa Diesel Megane ja sitten Opel Ampera. Jälkimmäisellä pääsi ihan sähköllä melkein koko 55km matkan.
 
Joo, millään pikkukipolla ei kyllä jaksa ajella tuolla motarilla. Ja kulut saa olla edulliset, mutta ei tässä nyt sentään ihan satasia vuositasolla jaksa laskea kun omallekin mukavuudelle täytyy laskea jotain. Täytynee etsiä tosiaan joku reilummin ajettu Volvo missä kestävä tekniikka ja kulutus jotenkin vielä järkevä. kovin kallista ei viitsi ostaa kun arvo laskee silmissä.
Tinkihousut jalkaan vaan ja tähtikaupoille. Jos unohtaa faceliftit, niin hinta tippuu ja ikä/kilsat nousee.

jne
 
Joo, millään pikkukipolla ei kyllä jaksa ajella tuolla motarilla. Ja kulut saa olla edulliset, mutta ei tässä nyt sentään ihan satasia vuositasolla jaksa laskea kun omallekin mukavuudelle täytyy laskea jotain. Täytynee etsiä tosiaan joku reilummin ajettu Volvo missä kestävä tekniikka ja kulutus jotenkin vielä järkevä. kovin kallista ei viitsi ostaa kun arvo laskee silmissä.
No entäs 2012 C220 CDI? Isällä on ollut tuollainen uudesta asti, ja nyt mittarissa 210 tkm. Yksi iskari on vaihdettu takuuseen ja akku piti vaihtaa kaksi vuotta sitten. Menee 7-vaihteisella automaatilla tosi pienellä motariajoa. Kierrokset ovat alle 2000 rpm, kun ajaa 130 km/h GPS. Vääntöä on 400 Nm, joten jaksaa pitää vaihteen ylämäissäkin.

Nopeita esimerkkejä:

Hintarajaan:

Vyön kiristyksellä tyyliä ja vähän ajettua alle:
 
Ei nuo yhtään hullumpia vaihtoehtoja ole. Tosin pakko myöntää noillakin paljon ajelleena etten oikein ymmärrä mistä maksan tuossa jos 7-8000e:llä saa sitten taas jonkun 2008 +++ S80 Volvon....? Tai sitten tuohon samaan hintaluokkaan tällaisen https://www.nettiauto.com/volvo/s80/12037903 Tuossa 7G Tronicin käytössä tosin on kyllä ihan oikeasti itua, hieno laatikko.

Keskustelu toisaalta lähti siitä että onko jotain bensa/e85 autoja nykypäivänä jotka menee pikku-kulutuksella motarivauhtia mutta se jo todettiinkin että eipä niitä juuri ole. Dieseleistä nyt valinta on vapaa ja tarjonta laajaa. Täytynee tosiaan pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassa :)
 
Viimeksi muokattu:
Ei nuo yhtään hullumpia vaihtoehtoja ole. Tosin pakko myöntää noillakin paljon ajelleena etten oikein ymmärrä mistä maksan tuossa jos 7-8000e:llä saa sitten taas jonkun 2008 +++ S80 Volvon....? Tai sitten tuohon samaan hintaluokkaan tällaisen https://www.nettiauto.com/volvo/s80/12037903 Tuossa 7G Tronicin käytössä tosin on kyllä ihan oikeasti itua, hieno laatikko.

Keskustelu toisaalta lähti siitä että onko jotain bensa/e85 autoja nykypäivänä jotka menee pikku-kulutuksella motarivauhtia mutta se jo todettiinkin että eipä niitä juuri ole. Dieseleistä nyt valinta on vapaa ja tarjonta laajaa. Täytynee tosiaan pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassa :)

Eikös tuossa linkkaamassasi S80:ssä ole myös 8-vaihteinen laatikko ja uudempi D4-moottori? Kulutus varmaan voittaa vanhemman mersun tekniikan.
 
Ei oo S80:ssä ollut kahdeksanvaihteista. Ne tuli uusien koneiden kanssa viimeisiin V70III D4 tuotantoversioihin, oliko jopa viimeinen mallivuosi V70:ä.
 
Hmm. Luulin että tuo tuli mukana kaikkiin joissa tuli myös tuo uudempi 2.0 D4 kone. Tyylin MY14 eteenpäin etuveto V60 oli 2.0 D4 + 8-vaihteinen, mutta AWD oli silti jatkossakin 2.4 D4 + 6-vaihteinen. Siksi ajattelin että tuossa S80 olisi myös kun koneen koko ja CO2 päästöt viittaavat siihen.

Wikipedia sanoo että olisi ollut myös S80 autoissa (2014-2016) mutta ehkä sitten jossain muualla päin maailmaa.

E: Kyllä se vaan 8-vaihteinen löytyy myös S80 2.0 D4:
"181hv/400nm. Volvon oma 2litran neloskone.(Diesel). 8-vaihteinen automaatti. Taloudellinen ja varsin rivakka. Ei kolaroitu tms!"
"Automaattivaihteisto Geartronic 8-vaih."
 
C4 Grand picassoa on kehuttu hintaluokkansa(?) leveimmäksi ja kuulemma kolme istuinta pitäisi saada rinnan. Aika leveältä vaikutti, mutta jos sivuilla penkit isofixeillä en tiedä mahtuuko keskelle boosteri. Ilman isofixejä voi ehkä liu'uttaa sivummalle. Citikoiden yksi ongelma huonot moottorimallit. THP bensoissa ketjuvikaa ja öljynkulutusta. Myös VTI bensassa ainakin öljynkulutusta. Todistetusti konerempan käynyt saattaisi olla ok. 16-venttiilisessä vanhemmassa 1.6 hdi:ssä turbo-ongelmaa ja ketjuremppaa 200tkm jälkeen. 8-venttiiliset uudemmat 1.6 hdi:t pitäisi olla luotettavia. Ainakin kaikki e-hdi:t niitä. Muuten konetyypin tunnistaminen voi olla vaikeata, citikan huoltopalvelusta näkee ainakin.

Omasta mielestä 1.6 hdi:llä löytyi hyvä ikä-hinta-kilometri suhde vm.2011-2013 vanhempi koppa, ~150tkm ja hinta 7000e paikkeilla. Mutta jäi meillä kuitenkin kauppaan kun etenkin kone tuntui liian laiskata ja laatuvaikutelma jossain asioissa huono. Lisäksi bmp automaatti jättää toivomisen varaa. Jakopääremontti merkkiliikkeessäkin 550e, mielestäni kohtuullista. Kotiin tulleessa VAGn 2.0 TDI 150 jakopää pumppuineen merkkiliikkeessä ~1100e.

E: 7-paikkaiseen voi kulku takalaatikon kautta olla helpompaa.
Sattui löytymään vähän ajettu Opel Zafira OPC suht läheltä, herätti niin paljon mielenkiintoa kun kuntokin oli loistava ja hintakin jäi tinkaamisen jälkeen reilusti alle budjetin niin tein kaupat.
 
Löytyi mielenkiintoinen 2017 vuoden astra läheltä ja täytyykin loppuviikosta käydä katsomassa. Olikos näissä nyt mitä isompia tyyppivikoja? Tämä on 1.6tdci eli jakopää nyt ainakin samoin kuin led valot. Muuta?
 
Sattui löytymään vähän ajettu Opel Zafira OPC suht läheltä, herätti niin paljon mielenkiintoa kun kuntokin oli loistava ja hintakin jäi tinkaamisen jälkeen reilusti alle budjetin niin tein kaupat.
OPC vai OPC-line? Ei noita orkkis OPC-Zafiroita hirveästi ole myynnissä. Varmasti hyvä auto, jäi tuo jostain syystä oman tutkan alle ihan täysin.
 
OPC vai OPC-line? Ei noita orkkis OPC-Zafiroita hirveästi ole myynnissä. Varmasti hyvä auto, jäi tuo jostain syystä oman tutkan alle ihan täysin.
Ihan aito OPC, siksipä tartuinkin kun noita ei hirveästi ole tarjolla eikä perus OPC-line kiinnostanut. Aika tasan 200k ajettu ja varustetaso lienee ns. maksimi.
opc2.png

opc3.png

opc.png
 
Ajelen 20 vuotta vanhalla Corollalla ehkä 5000km vuodessa, toimii kuin junan vessa mutta pyörä kulkee usein mukana ja on alkanut vähän kyllästyttää sen sijoittelu takapenkille kun vetokoukkua ei ole. Tuntuu pahalta sijoittaa näin vanhaan autoon ~600€ koukun asennukseen joten keksinkin sen sijaan alkaa selailemaan Nettiautoa.

Autoista en tiedä oikein mitään joten olisiko heittää vinkkiä mitä merkkejä/malleja näillä spekseillä voisi lähteä selaamaan ja millaisilla kilometreillä ajettuja?

- kohtalaisen uusi (2017+ ?) jotta yleinen ajomukavuus, turvallisuus jne hyppää samalla reilusti paremmalle tasolla
- vetokoukun lisäksi pyörä pitäisi saada myös tarvittaessa takaluukkuun takapenkit kaatamalla kohtalaisen näppärästi sisään (kiekot irti)
- parkkitutkat/peruutuskamera ainakin saisi olla ja automaatti voisi olla kiva mutta ei nyt ehkä pakollinen
- mahdollisimman luotettava ja vähävaivainen tietysti :)

2017 Qashqaita kävin koeajamassa, ihan ok mutta ehti jo mennä, ja näytti olevan ainakin täällä haukuttu. Peugeot 2008/3008 saivat aikaan jo pienen autokuumeenkin mutta näillä ajomäärillä on vähän hankala perustella +25k€ ostosta, tuollainen 15k€ voisi olla sopivampi hinta.
 
Ajelen 20 vuotta vanhalla Corollalla ehkä 5000km vuodessa, toimii kuin junan vessa mutta pyörä kulkee usein mukana ja on alkanut vähän kyllästyttää sen sijoittelu takapenkille kun vetokoukkua ei ole. Tuntuu pahalta sijoittaa näin vanhaan autoon ~600€ koukun asennukseen joten keksinkin sen sijaan alkaa selailemaan Nettiautoa.

Autoista en tiedä oikein mitään joten olisiko heittää vinkkiä mitä merkkejä/malleja näillä spekseillä voisi lähteä selaamaan ja millaisilla kilometreillä ajettuja?

- kohtalaisen uusi (2017+ ?) jotta yleinen ajomukavuus, turvallisuus jne hyppää samalla reilusti paremmalle tasolla
- vetokoukun lisäksi pyörä pitäisi saada myös tarvittaessa takaluukkuun takapenkit kaatamalla kohtalaisen näppärästi sisään (kiekot irti)
- parkkitutkat/peruutuskamera ainakin saisi olla ja automaatti voisi olla kiva mutta ei nyt ehkä pakollinen
- mahdollisimman luotettava ja vähävaivainen tietysti :)

2017 Qashqaita kävin koeajamassa, ihan ok mutta ehti jo mennä, ja näytti olevan ainakin täällä haukuttu. Peugeot 2008/3008 saivat aikaan jo pienen autokuumeenkin mutta näillä ajomäärillä on vähän hankala perustella +25k€ ostosta, tuollainen 15k€ voisi olla sopivampi hinta.

Auris Touring Sports paljon ennemmin ku Käteismies. Halpoja ikään ja kilsoihin nähden, ja ihan lähes samaa luokkaa ku uudemmat Corolla farmarit. Ei tarvi mitään hybridiäkään kun menee 5 litralla ilmankin mopokoneella... Saman vie tehokkaampi hybridikin. Todella luotettaviakin voivat olla, ainakin kahdella työkaverilla kun molemmat ajaneet uudesta 200 tkm nurkille, toisella hybridi ja toisella alkaen malli. Ei mitään vikoja kummallakaan pl. omat kolhimiset. Toinen harrastaa pyöräilyä ja pitää kontissa fillaria.
 
Auris Touring Sports paljon ennemmin ku Käteismies. Halpoja ikään ja kilsoihin nähden, ja ihan lähes samaa luokkaa ku uudemmat Corolla farmarit. Ei tarvi mitään hybridiäkään kun menee 5 litralla ilmankin mopokoneella... Saman vie tehokkaampi hybridikin. Todella luotettaviakin voivat olla, ainakin kahdella työkaverilla kun molemmat ajaneet uudesta 200 tkm nurkille, toisella hybridi ja toisella alkaen malli. Ei mitään vikoja kummallakaan pl. omat kolhimiset. Toinen harrastaa pyöräilyä ja pitää kontissa fillaria.
Kuulostaisi järkevältä valinnalta ja täyttäisi hyvin nuo kriteerit, Toyota merkkinäkin kiinnostaa kun nykyisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia... mutta tuo Auris ja yleisesti nuo pitkät ja matalat farmariautot ei kyllä ulkonäöltään herätä minkäänlaisia omistushaluja :D Täytyy nyt vähän vielä ihmetellä tuota ja katsoa tottuuko silmä.
 
Ajelen 20 vuotta vanhalla Corollalla ehkä 5000km vuodessa, toimii kuin junan vessa mutta pyörä kulkee usein mukana ja on alkanut vähän kyllästyttää sen sijoittelu takapenkille kun vetokoukkua ei ole. Tuntuu pahalta sijoittaa näin vanhaan autoon ~600€ koukun asennukseen joten keksinkin sen sijaan alkaa selailemaan Nettiautoa.

Autoista en tiedä oikein mitään joten olisiko heittää vinkkiä mitä merkkejä/malleja näillä spekseillä voisi lähteä selaamaan ja millaisilla kilometreillä ajettuja?

- kohtalaisen uusi (2017+ ?) jotta yleinen ajomukavuus, turvallisuus jne hyppää samalla reilusti paremmalle tasolla
- vetokoukun lisäksi pyörä pitäisi saada myös tarvittaessa takaluukkuun takapenkit kaatamalla kohtalaisen näppärästi sisään (kiekot irti)
- parkkitutkat/peruutuskamera ainakin saisi olla ja automaatti voisi olla kiva mutta ei nyt ehkä pakollinen
- mahdollisimman luotettava ja vähävaivainen tietysti :)

2017 Qashqaita kävin koeajamassa, ihan ok mutta ehti jo mennä, ja näytti olevan ainakin täällä haukuttu. Peugeot 2008/3008 saivat aikaan jo pienen autokuumeenkin mutta näillä ajomäärillä on vähän hankala perustella +25k€ ostosta, tuollainen 15k€ voisi olla sopivampi hinta.

Tohon hintaan Honda CR-V 2 litran bensalla nelivetona voisi olla iha ok vaihtoehto. Joutuu vaan iästä tinkimään.
 
Hakusessa olisi auto seuraavilla kriteereillä:

-Hinta max 3000€
-Diesel farkku
-Mahdollisimman "uusi" ja luotettavalla tekniikalla, kilometrilukemalla ei niin väliä.
-Mielellään suht pienellä verolla, eli ei 3.0 TDI vehkeitä

Tällä hetkellä alla Toyota Avensis vm. 2004 1.6 VVT-i, mutta kilometrejä tulee vuodessa sen verran, että Dieseliin vaihdettaessa säästöt alkaa olla jo melko tuntuvat. En kuitenkaan ymmärrä diesel vehkeiden päälle hirveästi kun aina on bensalla toimiva vekotin ollut alla. Katsellut alustavasti Volvo V50/Kia Ceed/VW Golf/Hyundai i30, mutta päätös tuntuu hankalalta. VAG konsernin tekeleistä on jäänyt paha maku suuhun menneisyydessä, mutta bensalla toimivia on nämä sysipaskat versiot itsellä olleet.
 
Kolmen tonnin dieseleissä voi olla tiedossa kolmen tonnin rempat. Varsinkin kun sillä budjetilla ei saa kuin paljon ajettuja. Itse en vaihtaisi toimivaa bensa-avea dieseliin ihan helpolla. Ave syö matkassa sen 6-6,5L/100km, diesel 4,5-5,5L/100km, joten isoa säästöä ei saa aikaiseksi kun ottaa kaikki muutkin kulut kuin vain polttoaineen huomioon.
 
Kannattaisi myös laskea, että paljon ne tuntuvat säästöt oikeasti ovat. Jos ajat 30k vuodessa 1.5l kulutus erolla, niin bensa-auto vie noin 65l 1000km eli 1950l / 30k ja diesel lasketaan nyt 5l kulutuksella 50l 1000km eli 1500l. Eilisen hinnoilla halvin bensa 1.527 ja halvin diesel 1.352 eli 30k polttoainekulut on bensalle 2978e ja dieselille 2028e eli mielestäni säästö on aika marginaalinen, vielä kun huomio dieselin veron. Toki jos ajat enemmän kuin 30k, niin sitten voi ehkä kannattaakin, mutta todennäköisesti Avensis menee vuodesta toiseen perusremonteilla ja kulut ovat ennustettavia.
 
Kannattaisi myös laskea, että paljon ne tuntuvat säästöt oikeasti ovat. Jos ajat 30k vuodessa 1.5l kulutus erolla, niin bensa-auto vie noin 65l 1000km eli 1950l / 30k ja diesel lasketaan nyt 5l kulutuksella 50l 1000km eli 1500l. Eilisen hinnoilla halvin bensa 1.527 ja halvin diesel 1.352 eli 30k polttoainekulut on bensalle 2978e ja dieselille 2028e eli mielestäni säästö on aika marginaalinen, vielä kun huomio dieselin veron. Toki jos ajat enemmän kuin 30k, niin sitten voi ehkä kannattaakin, mutta todennäköisesti Avensis menee vuodesta toiseen perusremonteilla ja kulut ovat ennustettavia.

Itse laskettuna näin:

Avensiksen keskikulutus ollut omassa ajossa n. 7.5l/100km.
Jossain järkevässä dieselissä todennäköisesti n. 5.5l/100km

Ajokilometrejä 15tkm vuodessa mutta tulevat lisääntymään, lasketaan kuitenkin tuolla 15tkm.

Avensiksen polttoainekulut vuodessa (tällä hetkellä omalla vakioasemalla 98 1.75€/l, avensikseen ei voi laittaa 95):

1968€

Dieselin polttoainekulut vuodessa 1,55€/l hinnalla:

1278€

Säästö vuodessa tämänhetkisellä ajolla:

690€


Avensiksen verot taitaa olla jotain 280€, jossain 1.6-1.9 dieselissä n. 500-550€/v, eli pelkästään nykyisellä ajolla säästö n. 270€/v.

Sitten kun tähän vielä lisätään se fakta, että avensiksen mittarissa on 320tkm joten ei tule hirveän kauaa enää kestämään, mutta rahallista arvoa on yllättävän paljon noin ajetuksi vehkeeksi.
 
Hakusessa olisi auto seuraavilla kriteereillä:

-Hinta max 3000€
-Diesel farkku
-Mahdollisimman "uusi" ja luotettavalla tekniikalla, kilometrilukemalla ei niin väliä.
-Mielellään suht pienellä verolla, eli ei 3.0 TDI vehkeitä

Tällä hetkellä alla Toyota Avensis vm. 2004 1.6 VVT-i, mutta kilometrejä tulee vuodessa sen verran, että Dieseliin vaihdettaessa säästöt alkaa olla jo melko tuntuvat. En kuitenkaan ymmärrä diesel vehkeiden päälle hirveästi kun aina on bensalla toimiva vekotin ollut alla. Katsellut alustavasti Volvo V50/Kia Ceed/VW Golf/Hyundai i30, mutta päätös tuntuu hankalalta. VAG konsernin tekeleistä on jäänyt paha maku suuhun menneisyydessä, mutta bensalla toimivia on nämä sysipaskat versiot itsellä olleet.
Minulla on budjettiluokan ratkaisuna 2015 vm. Opel Corsa Van. 2 vuotta sitten maksoin 5000 euroa, mutta nyt en ole seurannut hintoja. Verot ja vakuutukset on pienet, dieseliä menee noin 4 l/100 km eikä mitään kalliita vikoja ole ainakaan vielä tullut 50 000 km:n ajoilla. Eipä tuo mikään mukavin ole ajaa, mutta on ainakin halpa.
 
Jos sillä 3000€ saa 400tkm ajetun dieselin niin ei se sen varmempi ole kuin 300tkm ajettu Avensis. Tuo on aivan tuurin kauppaa että säästätkö vaihtamalla koska ei tarvitse kummoista olla kun menee 1000€ korjauksiin.
 
Mites tommosessa 2007 vuosmallin Renault Clio 1.2 16V 5d autossa kestää moottori kun ajettu jo 260tkm, ilmeisesti D4F kone, myyjä ei tiennyt rempoista enempää, kehui vaan, edullinenhan tuo olisi ja käyttöön tarkoitettu
 
Jos myyjä ei ”tiedä” tai ei tiedä rempoista, niin kumpikin vaihtoehto taitaa olla ihan yhtä huolestuttava. Toisaalta eihän tuolla Cliolla voi olla touhutonnia enempää hintaa? Eli jos et tarkastelussa vikaa löydä ja leimaakin on, niin… On tuossa toki paljon muutakin mahdollisesti rikki menevää. Esim. kytkin manuaalilootassa pitäisi noilla kilsoilla melkein olla jo vaihdettu. Ja kaikki pyöräntuennan nivelet kannattaa katsoa, tulee äkkiä hintaa, jos itse ei tee vaihtoja ja leima lähellä.
 
Jos sillä 3000€ saa 400tkm ajetun dieselin niin ei se sen varmempi ole kuin 300tkm ajettu Avensis. Tuo on aivan tuurin kauppaa että säästätkö vaihtamalla koska ei tarvitse kummoista olla kun menee 1000€ korjauksiin.

No siis, kyllä tuolla lähelle 3000€ saa jo paljon vähemmän ajettua kiisseliä:


Tossa nyt muutama, mutta kun ei itsellä ole kokemusta kiisseleistä enkä tiedä mitkä koneet/mallit on pommeja ja mitkä luotettavia.
 
Suunnitelmissa on auton vaihto kohtuullisen kustannustehokkaaseen siirtymävälineeseen (siinä määrin miten uudehko auto voi olla kustannustehokas). Ei siis tarvitse kommentoida ajettavuutta sen kummemmin. Ajotuntuman saan itse tutkailtua, mutta osaako kukaan sanoa kokemuksesta Toyota Yaris Hybridin ohituskiihtyvyydestä (noin vm. 2018 / 2019)? ...
Itse itselleni vastaten. Päädyin sitten vm 2016 Auris Hybridiin tuon Yariksen sijasta. Ehkä vielä aika ei ollut tarpeeksi kypsä siirtyäkseni niin pienen auton käyttäjäksi.

Nyt tässä viikon kuluessa on pari pientä ärsytystä tuossa Auriksessa. Navi herjaa jokaisella liikkeelle lähdöllä kuinka se / Toyota ei ole vastuussa kartan tietojen aiheuttamista haitoista. Tuo tosin häviää näytöltä itsekseen, mutta heti perään tulee sitten herja mahdollisista kuluista, kun soitin on yhdistetty nettiin puhelimen bluetoothin kautta. Toi pitää aina hyväksyä, jos soittimesta haluaa katsoa jotain muuta kuin ilmoituksen.

Autossa häiritsee myös rekoista tuttu piippaus peruutusvaihteen ollessa päällä. Tässä se tosin piippaa jatkuvasti autossa sisällä. Ilmeisesti tuon muutos vaatii käynnin huollossa ja se on normaalilla huotovälillä tulossa vasta ensi keväänä (toivottavasti). Ominaisuutena on taas se, että takavaloja ei saa päälle päiväajovalojen kanssa. Sateessa tuo vaan pitää muistaa itse pakottamalla ajovalot päälle.

Hieman epäilystä on taas herättänyt auton haasteet mennä EV-tilaan. Keskikonsolin napista ei mene edes heti virtojen kytkemisen jälkeen vaan näytölle tulee ilmoitus liian alhaisesta akkujen latauksesta vaikkakin näytöllä näkyy kaksi palkkia vajaa täydet (taitaa tarkoittaa normaalitilanteen täyttä latausta). Eco tilassa pelkällä sähköllä pääsee juuri ja juuri rullaten pois parkkiruudusta, mutta bensamoottori käynnistyy heti, kun yrittää vähänkin kiihdyttää ryömintänöpeudesta. Ajon aikana auto kyllä vaihtelee EV-tilaa päälle ja pois. Silloinkin tosin vähänkään pintakaasua kovempi painallus käynnistää bensamoottorin.
 
Hakusessa olisi auto seuraavilla kriteereillä:

-Hinta max 3000€
-Diesel farkku
-Mahdollisimman "uusi" ja luotettavalla tekniikalla, kilometrilukemalla ei niin väliä.
-Mielellään suht pienellä verolla, eli ei 3.0 TDI vehkeitä

Tällä hetkellä alla Toyota Avensis vm. 2004 1.6 VVT-i, mutta kilometrejä tulee vuodessa sen verran, että Dieseliin vaihdettaessa säästöt alkaa olla jo melko tuntuvat. En kuitenkaan ymmärrä diesel vehkeiden päälle hirveästi kun aina on bensalla toimiva vekotin ollut alla. Katsellut alustavasti Volvo V50/Kia Ceed/VW Golf/Hyundai i30, mutta päätös tuntuu hankalalta. VAG konsernin tekeleistä on jäänyt paha maku suuhun menneisyydessä, mutta bensalla toimivia on nämä sysipaskat versiot itsellä olleet.

Mihin perustat tuon 95 sopimattomuuden autoosi? Ainoastaan Toyotan 2.0 ja 2.4 litrainen eivät ole virallisesti 95e10 yhteensopivia. Kokeilisin kyllä ensin puoli tankkia 95 ja siitä täysin 95e10 käyttöön, jos osa ongelmaa on 98 korkeampi hinta...


"
Toyota
Uudet autot: Kaikissa Euroopan markkinoilla olevissa malleissa voidaan käyttää E10-polttoainetta.

Käytetyt autot: 1.1.1998 jälkeen valmistetuissa autoissa voidaan käyttää E10-polttoainetta seuraavin poikkeuksin:

  • Avensis 2,0 VVT-i (1AZ-FSE), tuotantokuukausi: heinäkuu 2000 – lokakuu 2008
  • Avensis 2,4 VVT-i (2AZ-FSE), tuotantokuukausi: kesäkuu 2003 – lokakuu 2008
Käytetyt autot: 1.1.1998 ennen valmistetuissa autoissa ei voida käyttää E10-polttoainetta. 98E soveltuu käytettäväksi näissä autoissa."

 
Mihin perustat tuon 95 sopimattomuuden autoosi? Ainoastaan Toyotan 2.0 ja 2.4 litrainen eivät ole virallisesti 95e10 yhteensopivia. Kokeilisin kyllä ensin puoli tankkia 95 ja siitä täysin 95e10 käyttöön, jos osa ongelmaa on 98 korkeampi hinta...


"
Toyota
Uudet autot: Kaikissa Euroopan markkinoilla olevissa malleissa voidaan käyttää E10-polttoainetta.

Käytetyt autot: 1.1.1998 jälkeen valmistetuissa autoissa voidaan käyttää E10-polttoainetta seuraavin poikkeuksin:

  • Avensis 2,0 VVT-i (1AZ-FSE), tuotantokuukausi: heinäkuu 2000 – lokakuu 2008
  • Avensis 2,4 VVT-i (2AZ-FSE), tuotantokuukausi: kesäkuu 2003 – lokakuu 2008
Käytetyt autot: 1.1.1998 ennen valmistetuissa autoissa ei voida käyttää E10-polttoainetta. 98E soveltuu käytettäväksi näissä autoissa."


Siis kyllä tuohon virallisten papereiden mukaan E10 käy, mutta käytännössä aiheuttaa ainakin omassa mallissa nykimistä ja tuntuu käyvän huonommin. Eikä hintaero 95 ja 98 välillä ole mikään päätähuimaava muutenkaan.
 
Hieman epäilystä on taas herättänyt auton haasteet mennä EV-tilaan. Keskikonsolin napista ei mene edes heti virtojen kytkemisen jälkeen vaan näytölle tulee ilmoitus liian alhaisesta akkujen latauksesta vaikkakin näytöllä näkyy kaksi palkkia vajaa täydet (taitaa tarkoittaa normaalitilanteen täyttä latausta). Eco tilassa pelkällä sähköllä pääsee juuri ja juuri rullaten pois parkkiruudusta, mutta bensamoottori käynnistyy heti, kun yrittää vähänkin kiihdyttää ryömintänöpeudesta. Ajon aikana auto kyllä vaihtelee EV-tilaa päälle ja pois. Silloinkin tosin vähänkään pintakaasua kovempi painallus käynnistää bensamoottorin.

Ei sen pitäisi kyllä sanoa, että akku liian tyhjä tuossa tilanteessa, vaan vain geneerinen ilmoitus, että enpäs mene. Vanhemmissa vuosimalleissa EV-pakotus oli paljon sallivampi, sillä pääsi kylmästäkin lähtiessä akun tyhjäksi eteenpäinkin ennenkuin polttis käynnistyi. Mutta sitten softia pävitettiin ja jo kaasupolkimen hipaisu D valittuna saattaa tuoda lämpimälläkin säällä näyttöön ilmoituksen 'kaasupoljinta painettiin liikaa, ev-mode meni pois'. Että sinänsä ominaisuus, ei vika. Osta seuraavaksi täyssähkö tai edes plugari, jos haluat ajaa sähköllä oikeasti.
 
Siis kyllä tuohon virallisten papereiden mukaan E10 käy, mutta käytännössä aiheuttaa ainakin omassa mallissa nykimistä ja tuntuu käyvän huonommin. Eikä hintaero 95 ja 98 välillä ole mikään päätähuimaava muutenkaan.
Siksi ehditinkin, että tankkaat aluksi sekaseoksen. Jos tankkaat tyhjään tankkiin 95, ehkä se moottorinohjaus menee aluksi 98n säädöillä. Toki jos vika kestää koko tankin, niin muuta vikaa.
 
Osta seuraavaksi täyssähkö tai edes plugari, jos haluat ajaa sähköllä oikeasti.
Lähinnä tuossa EV-tilan toimimattomuudessa ihmetytti, että eikö sen pitäisi toimia edes jossain tilanteessa, jos sen mahdollistava nappikin on olemassa. Tuo EV-tila ei toimi vaikka autolla olisi ajettu ensin esim. 30 min 30-60 rajoitusalueella vaihtelevaa ajoa ja ilmastoinnin ottaisi pois päältä. Tuossahan ei ole muutenkaan isompaa järkeä ajella paljoa pelkällä sähköllä, kun kohta ne akut pitää latailla bensan voimin jokatapauksessa. Kunhan ihmetyttää akkujen tilanne vaikkakin keväällä auton huollossa akut oli mitattu ja todettu toimiviksi.

Muutenkin tämä on välimallin kulkine ennen kuin esim. täyssähköiset autot ovat paremmin hinnoiteltuja suhteessa "normiautoihin" nähden. Tekniikan kehittyessä olettaisin hintojen tulevan alaspäin ja latausinfrakin alkaa olemaan suotuisa näin kerrostaloasujalle. Jotain oli otettava kulkineeksi siksi aikaa. Plugarit tuntuvat olevan väliinputoajia yhditelmänä perushybridien sekä täyssähköautojen huonoja puolia. On niissä hyvätklin puolensa, mutta ei se 50km sähköllä paljoa lämmitä, jos tuosta joutuu maksamaan vaikka 5k€ ylimääräistä ostohinnassa. Ei etenkään, jos kotipihassa sitä ei saa ladattua jokaisena päivänä.
 
Lähinnä tuossa EV-tilan toimimattomuudessa ihmetytti, että eikö sen pitäisi toimia edes jossain tilanteessa, jos sen mahdollistava nappikin on olemassa. Tuo EV-tila ei toimi vaikka autolla olisi ajettu ensin esim. 30 min 30-60 rajoitusalueella vaihtelevaa ajoa ja ilmastoinnin ottaisi pois päältä.

Kyllä sen toki pitäisi toimia näin lämpimillä kesäkeleillä enimmäkseen, kunhan akussa on sähköä. Ilmastoinnin ei pitäisi vaikuttaa myöskään mitään käytökseen näillä keleillä, pakkasen puolella lämmityksen päälläolo käynnistää moottorin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 829
Viestejä
4 747 822
Jäsenet
77 403
Uusin jäsen
nirazz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom