Mikä auto minulle?

Etupenkki oli ihan normaalisti, ei mitenkään erityisen makaavassa asennossa.

Lapsen istuin oli kyllä aika makaavassa asennossa koska poika nukkui automatkat. En nyt muista mahtaako sillä olla isokin vaikutus tilan tarpeeseen. :hmm:

Mutta eipä kai tästä sen enempää. Pääasia kuitenkin, että muistaa aina autoa ostaessa sovittaa sitä turvaistuinta joka sinne pitää mahduttaa. Autoissa ja istuimissa on isot erot jotka ei aina mene ihan käsi kädessä auton ulkomittojen kanssa. :)
 
Tonnin ritsa hajosi, mietin tilalle jotain muutaman tonnin ritsaa. Vetokoukku on bonus. Kulutus aika sama, ajo aika vähää.
 
Yksilöitä, etsi hyvin pidetty ja pienillä kilometreillä. Vaikkapa 626 matukka?
 
Minulla on mielikuva että mersuilu voi tulla kalliiksi tälleen köyhälle keskituloiselle duunarille. Mitäs malleja / moottoreita noista VAG autoista uskaltaa edes katsoa? Entä jos unohdetaan kärryn vedot niin onko kellään kokemuksta korealaisista autoista?
 
Minulla on mielikuva että mersuilu voi tulla kalliiksi tälleen köyhälle keskituloiselle duunarille. Mitäs malleja / moottoreita noista VAG autoista uskaltaa edes katsoa? Entä jos unohdetaan kärryn vedot niin onko kellään kokemuksta korealaisista autoista?

Et puhunut hintaluokasta mitään(etkä oikein mistään muustakaan), mutta takuullisella korealaisella tuskin menee kovin vikaan.
VAGeista yleisesti varmaankin 2015 eteenpäin on ostamisen arvoisia, joku muu osaa varmaan kertoa niistä enempi.
 
Anteeksi, en lainannut tekstejä-
Kkokki sanoi:
Olisi hakusessa farkku tai maastoauto, pitää pystyä vetämään kärryä perässä ja takakonttiin pitää mahtua rattaat. Arvostan luotettavuutta ja turvallisuutta. Hintahaitari 8-14k. Ehdotuksia?
V70 on tosiaan oiva peli, sikahyvät penkitkin ja toimiva adaptiivinen vakkari noissakin hintaluokissa jo.
Vaihtoehtoisesti E-mersu 07---> eteenpäin joku, mieluummin toki w(s)212.

Mut Volvo on hyvä kyllä; jnk. verran kuluttaa mut ei nyt mahottomia. Kääntösäde aika heikko mut sillä ei suuremmin väliä arjessa. Ja ne penkit, ah... Ulkonäkökin hyvä/neutraali.
 
Minulla on mielikuva että mersuilu voi tulla kalliiksi tälleen köyhälle keskituloiselle duunarille. Mitäs malleja / moottoreita noista VAG autoista uskaltaa edes katsoa? Entä jos unohdetaan kärryn vedot niin onko kellään kokemuksta korealaisista autoista?
Ja hitot. E200 ja E220 dieselit --> todella hyviä ajaa, ja lisäksi luotettavia. Eikä maksa sen enempää kuin muutkaan. Joku pelkää kilsoja, mutta itse ostan mieluummin 400 tuhatta ajetun E220 versus esim. 120 tuhatta ajetun VAG (07-13).
Tosi hyviä noin pääsäntöisesti ja mitä ikinä rikki menee, niin helppo korjattava. Kannattaa kattoo youtubesta "used car review-channellia", niin löytää esimerkkejä mitä välttää.
Vag 1.9 TDI vanhoista, sitten menisin itse suoraan 2014 vuosimalliin ja uudempiin, joista jo melkolailla mikä vaan. 3.0 TDI on audilla hyvä kone jo vanhemmissakin, kunhan vaihteiston katsoo myös.
Korealaisista en tiedä, mutta osta Toyota, niin on jälleenmyntimarkkinaa ja muutenkin luotettava. Mazda 6 farkkuna skyactive alkaa mahtua jo 8-14k budjettiin lähestulkoon..
 
Tosi hyviä noin pääsäntöisesti ja mitä ikinä rikki menee, niin helppo korjattava.
Joojoo, aina samat selitykset. Tosiasia että rikkihän nuo menee ja korjaaminen on omasta osaamisesta ja viitsimisestä kiinni. Oikeilla merkkivalinnoilla ei tarvi korjata.
 
Joojoo, aina samat selitykset. Tosiasia että rikkihän nuo menee ja korjaaminen on omasta osaamisesta ja viitsimisestä kiinni. Oikeilla merkkivalinnoilla ei tarvi korjata.

Kaikki ne rikki menee jossain vaiheessa, merkkiin katsomatta.
 
Minulla on mielikuva että mersuilu voi tulla kalliiksi tälleen köyhälle keskituloiselle duunarille. Mitäs malleja / moottoreita noista VAG autoista uskaltaa edes katsoa? Entä jos unohdetaan kärryn vedot niin onko kellään kokemuksta korealaisista autoista?
Minulla taas on tuo mielikuva just toisinpäin. Volvo XC60 lähtee myyntiin ja tilalle oon ajatellut GLC:tä. VAG vaihtoehtoja meidän specseihin olis vaikka kuinka, mutta niiden ylläpitokustannukset hirvittää ja siksi oon kallistumassa Mersuun.
 
Joojoo, aina samat selitykset. Tosiasia että rikkihän nuo menee ja korjaaminen on omasta osaamisesta ja viitsimisestä kiinni. Oikeilla merkkivalinnoilla ei tarvi korjata.
Mulla on tuollainen mainittu 3.0TDI ollut alla ~8+ vuotta ja kilsoja jonkin verran yli 200tkm. Jos ylimääräisiä korjauksia alkaa laskemaan, niin summa alkaa olemaan ehkä siellä 100-150 eur per vuosi. On voinut mennä 2 tai 3 vuotta normaaleilla huolloilla (~100 per vuosi öljyt ja suodatin), mutta on saattanut tulla 200 tai 350 korjaus johonkin (korjaamolla tehtynä, ei itse - esim. VNT-ohjain ja kardaanin etutiiviste). En laske tähän kuluvia osia kuten jarruja tai iskareita (taakse vaihdettu 225tkm:ssä) koska ne kuluu kaikissa autoissa kuitenkin - ainakin oman kokemuksen puolesta noissa japseissa (Avensis, 6, Corolla), ym. esim. iskarit alkaa olemaan ainakin ajomukavuuden puolesta vaihtokunnossa jo ennen 200tkm:ää.

Vastapainoksi on kohtalaisen tehokas, mukava, hiljainen ja neliveto. Pääsisikö manuaalivaihteeisella 1.6 bensa-etuveto Avensiksella havelmmalla? En usko, veikkaan että erotus menisi viinaan vitutuksen takia. :D

Isäukolla on 2011 W212 ja mittarissa ~200tkm ja nyt pitäisi vaihtaa vesipumppu. Mitä katselin niin hintaa 60-80 eur (ilman koteloa) ja vaihto päälle. Mitä muistelen vuosituhannen vaihteen Passattia niin siinä taisi olla huomattavasti kalliimpi pumppu ja vaihto 90tkm välein jakohihnan kanssa. Kumpi siis halvempi kun tuokin olisi noissa kilsoissa vaihdettu jo kahteen kertaan...
 
Ei se Mersu ole niin kallis ylläpitää kuin yleisesti luullaan. Määräaikaishuollot jopa halvempia kuin Subarussa (ja niitä on harvemmin), vakuutukset samaa luokkaa. Omasta meni etupyörien laakerit vaihtoon 200tkm kohdalla, olisikohan olleet 150€ liikkeessä vaihdettuna, sitten olikin 100tkm iloista ja ongelmatonta ajoa. 200, 220 ja 250 Cdi on noissa se taikasana, kestää, on taloudellinen ja tehoakin alkaa olla 220-->.
 
Eikös Mersun om651 diisseleissä ollut se ketjuongelma joka saattoi olla suht kalliskin korjata vai muistanko ihan väärin? Ei nyt mikään VAG TSI tason ongelma mutta kuitenkin jotain?
 
Nykyinen auto emännällä Peugeot 208, vm. 2017. ajettu n. 75tkm.
Olisi kuitenkin nyt varmaan viime hetket vaihtaa, että saa vielä jotakin hyvitystä autoliikkeestä.
Uutta haetaan, tai maksimissaan "ylivuotista", eli ei ainakaan vanhempaan vaihdeta.
Paremmalle osapuolelle tulee arkipäivisin työajoa n. 60km/päivä. Eli keskiarvona olis auton arkipäiväsuorite maksimissaan 70kilometriä. Viikonloppuisin voidaan minun autoetuautoa käyttää yhdessä.

Sähköauto kiinnostaisi kovin, mutta asumme rivitalossa, ulkopistokkeesta saa sen 10a sulakkeen(muistaakseni) kautta jatkojohdolla virtaa autopaikalle.
Läheisen ABC:n Yhteystiedot ja palvelut | ABC Perniö | Asemat | FI | ABC-asemat mukaan on Fortum Charge & Drive lataus. Vieressä on S-market, joten kaupassa käynnin ajaksi voi mahdollisesti abc:lla ladata.

Auton ei tarvitse olla iso, kunhan on tuon nykyisen 208:n luokkaa, ei pienempi.
Hinta taas ei mieluusti olisi yli 40ke.
Taitaa olla mahdoton yhtälö löytää sähköautona? Entäs hybridit?
Muutoin kävis ihan perus bensa/diesel, mutta kun ei tiedä mihin maailma on menossa.
 
Leaf tai ID3. En silti olis huolissani enkä hosuisi vaihtoa "just in case," koska kehitys on vauhdikasta nyt kuluvalla vuosikymmenellä.
 
e-208, e-2008, e-C4, e-corsa... Leafissa pikalaturi kuoleva tekniikka, ID3 sisus... noh, käykää itse arvioimassa. e-C4 lanseerausedut voimassa tämän kuun. Veikkasn, että pösö/sitikka -kauppiailta saatte parhaan rahan nykyisestä.

e: 40 k€ rajalla löytyy melkein kaikilta valmistajilta joku sopiva malli täyssähköisenä.
 
Auton ei tarvitse olla iso, kunhan on tuon nykyisen 208:n luokkaa, ei pienempi.
Hinta taas ei mieluusti olisi yli 40ke.
Taitaa olla mahdoton yhtälö löytää sähköautona? Entäs hybridit?
Muutoin kävis ihan perus bensa/diesel, mutta kun ei tiedä mihin maailma on menossa.
Hybrideistä kannattaa varmaan koeajaa Seat Leon ladattava.
 
e-208, e-2008, e-C4, e-corsa... Leafissa pikalaturi kuoleva tekniikka, ID3 sisus... noh, käykää itse arvioimassa. e-C4 lanseerausedut voimassa tämän kuun. Veikkasn, että pösö/sitikka -kauppiailta saatte parhaan rahan nykyisestä.

e: 40 k€ rajalla löytyy melkein kaikilta valmistajilta joku sopiva malli täyssähköisenä.
Tosiaan tuo e-208 on ollut mietinnässä, vaikka onkin uudempaa korimallia, kuin nykyinen 208, niin hyvä mielikuva jäänyt peugeotista.
Niin laadukasta työtä on ollut, mitä tietyllä rahalla saa. Premiumia ei haettu, eikä haeta.

Onko kellään foorumin käyttäjällä kokemusta noista Peugeotin sähköautoista?
Lähinnä kiinnostaisi tuo akun kesto, sekä lataus aiemmin mainitsemani 10a sulakkeen ja jatkojohdon kautta. Onnistuuko? Öisin auto olis sen yli 8h latauksessa, ennen päivittäistä max. 70km ajosuoritetta.
 
Onko kellään foorumin käyttäjällä kokemusta noista Peugeotin sähköautoista?
Lähinnä kiinnostaisi tuo akun kesto, sekä lataus aiemmin mainitsemani 10a sulakkeen ja jatkojohdon kautta. Onnistuuko? Öisin auto olis sen yli 8h latauksessa, ennen päivittäistä max. 70km ajosuoritetta.
Ainakin tuolta löytyy juttu e-208 Pösöstä.

 
Ilmeisesti e-208 ja e-2008 pitää sisällään saman kokoisen akun, joten pääseeköhän tolla e-208:lla jopa pidemmälle jos miettii että se on pienempi ja kevyempi kulkine?

Tai sitten olen ymmärtänyt väärin.
 
Tosiaan tuo e-208 on ollut mietinnässä, vaikka onkin uudempaa korimallia, kuin nykyinen 208, niin hyvä mielikuva jäänyt peugeotista.
Niin laadukasta työtä on ollut, mitä tietyllä rahalla saa. Premiumia ei haettu, eikä haeta.

Onko kellään foorumin käyttäjällä kokemusta noista Peugeotin sähköautoista?
Lähinnä kiinnostaisi tuo akun kesto, sekä lataus aiemmin mainitsemani 10a sulakkeen ja jatkojohdon kautta. Onnistuuko? Öisin auto olis sen yli 8h latauksessa, ennen päivittäistä max. 70km ajosuoritetta.
Jos laskee konservatiivisesti tuon latauksen, niin 8 tunnissa noin 2 kW teholla saat aika tarkkaan ladattua sen mitä tarvitsee. Talvella voinee joutua lataamaan muualla jonkun kerran, arkiviikon aikana saattaa muutama kWh vajausta kertyä päivässä. Viikonloppuna pakko sitten ladata pitkään. e-208 oli mukava pösömäinen ajettava. Jos sellaiseen on tottunut, tuskin löytyy valitettavaa.

e: Nuo kaikki neljä listaamaani ovat sama perusratkaisu. Pienemmät versiot pääsevät pidemmälle. e-C4 on eri range vaikka on iso, reaalimaailmassa tuskin isoja eroja löytyy. Sitikka todennäköisesti eniten premiumin suuntaan kallellaan.

e2: Pösöllä tais olla ”tuplatuki” kamppis päällä. Samoihin menee sitikan 5 v. takuu ja talvirenkaat 490 € kamppiksen kanssa. Pösöjä saa heti.
 
Nykyinen auto emännällä Peugeot 208, vm. 2017. ajettu n. 75tkm.
Olisi kuitenkin nyt varmaan viime hetket vaihtaa, että saa vielä jotakin hyvitystä autoliikkeestä.
Uutta haetaan, tai maksimissaan "ylivuotista", eli ei ainakaan vanhempaan vaihdeta.
Paremmalle osapuolelle tulee arkipäivisin työajoa n. 60km/päivä. Eli keskiarvona olis auton arkipäiväsuorite maksimissaan 70kilometriä. Viikonloppuisin voidaan minun autoetuautoa käyttää yhdessä.

Sähköauto kiinnostaisi kovin, mutta asumme rivitalossa, ulkopistokkeesta saa sen 10a sulakkeen(muistaakseni) kautta jatkojohdolla virtaa autopaikalle.
Läheisen ABC:n Yhteystiedot ja palvelut | ABC Perniö | Asemat | FI | ABC-asemat mukaan on Fortum Charge & Drive lataus. Vieressä on S-market, joten kaupassa käynnin ajaksi voi mahdollisesti abc:lla ladata.

Auton ei tarvitse olla iso, kunhan on tuon nykyisen 208:n luokkaa, ei pienempi.
Hinta taas ei mieluusti olisi yli 40ke.
Taitaa olla mahdoton yhtälö löytää sähköautona? Entäs hybridit?
Muutoin kävis ihan perus bensa/diesel, mutta kun ei tiedä mihin maailma on menossa.

Toyota Corolla hybridi. Itselataava, ongelmaton. Bensaa tankkiin ja kovaa ajoa. Taksikäytössä hyväksi testattuja.
 
Eikös Mersun om651 diisseleissä ollut se ketjuongelma joka saattoi olla suht kalliskin korjata vai muistanko ihan väärin?
Ei ole osunut itselleni silmään, mutta kampuran laakerit siellä voi pyörähtää jos on arpaonni kohdallaan:
OM651 Jumissa - Mersuforum.net

Ainakin tiheitä öljynvaihtoja ja huolellista esilämmitystä pakkasilla suositellaan...
 
Alkupään 651 oli ketjuongelmia ainakin, ilmeisesti ketjunkiristin oli heikkoa tekoa ja niitä vaihtoivat takseihin takuuna, yksityiskäytössä oleviin eivät. Kirjoittakaa Googleen "om651 jakoketju" niin ei pitäisi olla ongelma löytää tuloksia, pitkät keskustelut mersufoorumeilla.

Samoin polttoainesuihkujen kanssa oli ongelmia.

Kannattaa myös muistaa että ensimmäiset 7-vaihteiset g-tronic automaatit eivät ole edeltäjänsä veroisia, työkaverillani hajosi laatikko kahdesti 200tkm aikana (osti uutena) nytkin näkyy myynnissä w212 mersuja joista on laatikko rempattu ennen kolmeasataatuhatta.

Myöhemmissä vuosimalleissa näihin on varmastikin tullut parannuksia.

Suihkuongelmista:
 
Oon tässä miettinyt kakkosautoksi joko dieselfarkkua, jonka laittaisi pakuksi tai sitten bensa-autoa, jonka voisi muuttaa kulkemaan RE85 polttoaineella.
Katsellut täss nyt noita turbosaabbeja ja mitä ihmettä, alle 5te saa jo vaikka minkälaista kinneriä.

Onko noissa 2.0T ja 2.3T koneissa jotain ihmeellistä, vai miten minusta tuntuu että noissa tullut hinnat alas ihan hurjana?
 
Oon tässä miettinyt kakkosautoksi joko dieselfarkkua, jonka laittaisi pakuksi tai sitten bensa-autoa, jonka voisi muuttaa kulkemaan RE85 polttoaineella.
Katsellut täss nyt noita turbosaabbeja ja mitä ihmettä, alle 5te saa jo vaikka minkälaista kinneriä.

Onko noissa 2.0T ja 2.3T koneissa jotain ihmeellistä, vai miten minusta tuntuu että noissa tullut hinnat alas ihan hurjana?
Tutuilta lähtenyt kai kaksi uusikoppaista 9-5:ta paalattavaksi. Jotain ongelmaa oli että työlästä korjata ja huonolaatuisia, en tarkemmin muista. Mutta kyllähän noita vielä liikenteessä näkyy.
 
Oon tässä miettinyt kakkosautoksi joko dieselfarkkua, jonka laittaisi pakuksi tai sitten bensa-autoa, jonka voisi muuttaa kulkemaan RE85 polttoaineella.
Katsellut täss nyt noita turbosaabbeja ja mitä ihmettä, alle 5te saa jo vaikka minkälaista kinneriä.

Onko noissa 2.0T ja 2.3T koneissa jotain ihmeellistä, vai miten minusta tuntuu että noissa tullut hinnat alas ihan hurjana?

Tekniikan kanssa ei noissa mitään sen kummempaa ole, ihan luotettavaa perustekniikkaa. Mutta tahtoo olla femmoissa semmosia ruostumisominaisuuksia että sopivasta kohdasta ku lähtee ruostuu niin pomppaa leimalta samantien ja sitten pitäskin runkopalkkia vaihtaa.. Se taitaa olla isoin syy miksi noita on päätynyt romuttamolle paljon. Liekkö se sitten myös korreloi hintojen laskuun..
 
Kuollut automerkki ja kaikki vähintäänkin jo kymmenvuotiaita, ei kai se ihmekään ole.
 
Oon tässä miettinyt kakkosautoksi joko dieselfarkkua, jonka laittaisi pakuksi tai sitten bensa-autoa, jonka voisi muuttaa kulkemaan RE85 polttoaineella.
Katsellut täss nyt noita turbosaabbeja ja mitä ihmettä, alle 5te saa jo vaikka minkälaista kinneriä.

Onko noissa 2.0T ja 2.3T koneissa jotain ihmeellistä, vai miten minusta tuntuu että noissa tullut hinnat alas ihan hurjana?
Hmm... Kuollut automerkki jolle ei ole pakko valmistaa enää varaosia ja vähenevän autokannan mukana vähenee kolmansien osapuolien halukkuus valmistaa niitä + osaajat korjaamoilta. Hmm.... :D
 
Oon tässä miettinyt kakkosautoksi joko dieselfarkkua, jonka laittaisi pakuksi tai sitten bensa-autoa, jonka voisi muuttaa kulkemaan RE85 polttoaineella.
Katsellut täss nyt noita turbosaabbeja ja mitä ihmettä, alle 5te saa jo vaikka minkälaista kinneriä.

Onko noissa 2.0T ja 2.3T koneissa jotain ihmeellistä, vai miten minusta tuntuu että noissa tullut hinnat alas ihan hurjana?

Itse voisin hyvinkin ottaa muutaman tonnin hintaluokasta 9-3:n B207-moottorilla. Muotoilukin on kestänyt aikaa minusta hyvin.
 
Tutuilta lähtenyt kai kaksi uusikoppaista 9-5:ta paalattavaksi. Jotain ongelmaa oli että työlästä korjata ja huonolaatuisia, en tarkemmin muista. Mutta kyllähän noita vielä liikenteessä näkyy.
OT: Kutsuisin tätä hyväksi aluksi sairauden parantamiseen. Aika harvassa nuo Saabit tätä nykyä ovat, kun muistelee entisiä aikoja.
 
Hmm... Kuollut automerkki jolle ei ole pakko valmistaa enää varaosia ja vähenevän autokannan mukana vähenee kolmansien osapuolien halukkuus valmistaa niitä + osaajat korjaamoilta. Hmm.... :D

Työkaverilla oli 5v sitten Saab 9-5, tais olla jotain 2007 vuosimallia. Siihen piti joku vähän spesifimpi osa vaihtaa, mutta korjaamolla vähän levittelivät käsiään kun ei oikein osaa tahdo saada mistään, ja muidenkin osien saatavuus alkaa olla todella kehno. Ongelma ratkesi onneksi työkaverilla sillä, kun liikenneympyrässä tuli bemari apukuskin ovesta sisään ja auto lunastukseen :D
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Katsellu nyt volvoja koska mun silmään ei näy mitään muita järkeviä merkkejä/malleja tässä budjetissa. Miksi mun ei kannattaisi ostaa diesel autoa kaupunkipörräilyyn budjetilla 2000-3000e ja kohtuu vähällä ajolla (15-20tkm/v)? Samalla budjetilla dieselinä saa pienemmän kulutuksen, takuulla paremman varustelun ja yleensä kestävämmän tekniikan. Esim varmaankin legendastatuksen omaava volvo S80 D5 2003 on nyt vaan järkevämpi ja kestävämpi(?) verrattuna saman hintaseen bensavolvoon (2.4 vapari yhdistetty 9l satasella tai 250hp T5 9.5l satasella). Eikä nää verotkaa nyt järkyttävät oo ainakaa tän laskurin mukaan ja d5 on halvempi jo noin 7 tkm jälkeen. Tän budjetin dieselvolvossa on varmasti se n. 500tkm mittarissa kun bensassa ainakin 100tkm vähemmän ja corollassa ei varmaan edes 300tkm. Hyvän diesel yksilön luulisi kestävän se 700tkm.

Toki turbobensavolvoo ei kannata ostaa jos pelkää korkeata kulutusta ja se on vähän huono esimerkki, mutta otin sen siksi koska tän hintasissa volvoissa tuntuu olevan mun haluama minimivarustelu (vakkari, ei-ruma ulkonäkö, ei-ranskalaisten-tekemät sähköt ja kohtuu helppo huoltaa itse) ja yleensä lisää (oikeesti kestävä kori ja kone, dieselissä webasto). Toisaalta turbovolvon kulutus ja verolukemat oli yleensä samankaltaiset kuin samanhintasella takapotku bemarilla tai mersulla niin siitä voi saada vähän ideaa mun muihin vaihtoehtoihin.

rkkyCpO.png

Sitten kun vertaa järkevään bensa autoon esim johonki 2002 1.6l 110hp corollaan niin diesel on halvempi vasta 20-25tkm kohdalla. Mutta siltikin "luksus"varustelun omaava maantielaiva s80 on vain 150e kalliimpi vuodessa kun karvalakkimallin corolla. Kyllä mä melkeen maksaisin jo pelkästä vakkarista 150e vuodessa, kun ei tarvi ottaa sakkoja vahingossa tai vituttaa kanssa-autoilijoita kaasun pumppaamisella.

1ZjIDQ6.png

Vakuutuksien ero S80 d5, t5 ja corollan välillä on parikymppiä täysillä bonuksilla, niin niistä ei tarvi välittää.

Tulipa sekava selitys mutta onko tässä jotain mitä en oo ajatellu tai oon ajatellu väärin?
 
On se dieselillä mukavampi lähteä pitemmällekkin matkalle, vaikka niitä ei säännöllisesti tekisikään.
 
Kiitti näistä vastauksista. Ehkä ostan sen 3.0tdi farkkuaudin, kun moottori on tuttu ja jonka laitan pakuksi. Ainakin miellyttävä ajaa ja pientä ruosteongelmaa lukuunottamatta luotettava peli (varsinkin jos ketjunkiristin vaihdettu).
 
Kompa33:lta hyvä vastaus verrata dieseliä juurikin siihen vastaavaan bensaan. Monelta tuppaa tämä unohtumaan, itsekin yllätyttiin kun pähkäiltiin jonkun automallin ostoa dieselinä ja yllättäen diesel maksoikin itsensä takaisin jo alle 10tkm/vuosi kilometreillä.
 
Katsellu nyt volvoja koska mun silmään ei näy mitään muita järkeviä merkkejä/malleja tässä budjetissa. Miksi mun ei kannattaisi ostaa diesel autoa kaupunkipörräilyyn budjetilla 2000-3000e ja kohtuu vähällä ajolla (15-20tkm/v)? Samalla budjetilla dieselinä saa pienemmän kulutuksen, takuulla paremman varustelun ja yleensä kestävämmän tekniikan. Esim varmaankin legendastatuksen omaava volvo S80 D5 2003 on nyt vaan järkevämpi ja kestävämpi(?) verrattuna saman hintaseen bensavolvoon (2.4 vapari yhdistetty 9l satasella tai 250hp T5 9.5l satasella). Eikä nää verotkaa nyt järkyttävät oo ainakaa tän laskurin mukaan ja d5 on halvempi jo noin 7 tkm jälkeen. Tän budjetin dieselvolvossa on varmasti se n. 500tkm mittarissa kun bensassa ainakin 100tkm vähemmän ja corollassa ei varmaan edes 300tkm. Hyvän diesel yksilön luulisi kestävän se 700tkm.

Toki turbobensavolvoo ei kannata ostaa jos pelkää korkeata kulutusta ja se on vähän huono esimerkki, mutta otin sen siksi koska tän hintasissa volvoissa tuntuu olevan mun haluama minimivarustelu (vakkari, ei-ruma ulkonäkö, ei-ranskalaisten-tekemät sähköt ja kohtuu helppo huoltaa itse) ja yleensä lisää (oikeesti kestävä kori ja kone, dieselissä webasto). Toisaalta turbovolvon kulutus ja verolukemat oli yleensä samankaltaiset kuin samanhintasella takapotku bemarilla tai mersulla niin siitä voi saada vähän ideaa mun muihin vaihtoehtoihin.

rkkyCpO.png

Sitten kun vertaa järkevään bensa autoon esim johonki 2002 1.6l 110hp corollaan niin diesel on halvempi vasta 20-25tkm kohdalla. Mutta siltikin "luksus"varustelun omaava maantielaiva s80 on vain 150e kalliimpi vuodessa kun karvalakkimallin corolla. Kyllä mä melkeen maksaisin jo pelkästä vakkarista 150e vuodessa, kun ei tarvi ottaa sakkoja vahingossa tai vituttaa kanssa-autoilijoita kaasun pumppaamisella.

1ZjIDQ6.png

Vakuutuksien ero S80 d5, t5 ja corollan välillä on parikymppiä täysillä bonuksilla, niin niistä ei tarvi välittää.

Tulipa sekava selitys mutta onko tässä jotain mitä en oo ajatellu tai oon ajatellu väärin?
Uudemmat dieselit ei kestä pätkäajoa saastelaitteiden tukkeutumatta, mutta samaa ongelmaa ei varmaan ole vm. 2003 Volvossa.
 
Kellään kokemuksia nissanin qashqai+2 mallista? Mahtuuko sinne taakse nelivuotias turvavyöistuimen kanssa? Mahtuuko keskiriville toisen lapsen istuin selkä menosuuntaan kunnolla niin, että edessäkim mahtuisi vielä istumaan? Onkohan viimeisen penkkirivin käyttö hankalaa kun nelivuotiaalle pitää vielä käydä itse laittamassa vyöt kiinni?
 
Qashqai on hemmetin pieni auto loppupeleissä. Selkä menosuuntaan turvaistuimen kanssa etumatkustajalla on todella tukalaa.

Mikä on perheen kokoonpano? 2 aikuista ja 2 (vai 3) lasta?
 
Melkein suosittelisin kääntymään joko isompien farmareiden tai tila-autojen puoleen, mikäli kolmatta riviä haluaa käyttää muutenkin kuin tilapäisesti.

Mulla oli toisen sukupolven Qashqai pari päivää huollon sijaisautona ja ahtaus jäi kyllä mieleen. Meillä on 3 lasta. Takapenkki on todella ahdas, varsinkin kun turvaistuimet oli käytössä, penkkihän on selkeästi suunniteltu kahdelle.
 
Melkein suosittelisin kääntymään joko isompien farmareiden tai tila-autojen puoleen, mikäli kolmatta riviä haluaa käyttää muutenkin kuin tilapäisesti.

Mulla oli toisen sukupolven Qashqai pari päivää huollon sijaisautona ja ahtaus jäi kyllä mieleen. Meillä on 3 lasta. Takapenkki on todella ahdas, varsinkin kun turvaistuimet oli käytössä, penkkihän on selkeästi suunniteltu kahdelle.
Oliko nämä kokemukset qashqain vai tuon qashqai+2 kanssa? Käsittääkseni se on hieman isompi?
 
Qashqain. Eikös nuo ole takakonttia lukuunottamatta suht sama auto? Takapenkin leveys oli lähinnä se, joka aiheutti harmia. Toki, jos on kaksi lasta, ei sillä keskipaikalla niin väliä ole.
 
Nyt kun päästiin puhumaan tila-autoista, niin mitä autoa suosittelisitte vanhan sitruunapatongin (C8) tilalle? 3 lasta pidetty nytten kahdessa rivissä, kun rauhoittaa kummasti matkantekoa ja jää keskelle käytävä. Mukana kulkee lisäksi koira ja useasti paljon tavaraa, 5kpl monoja ja kypäriä täyttää kummasti. Vanhintakaan ei viitsisi vielä istuttaa etupenkillä, mutta asia muuttuu vuodessa-parissa. Toisaalta vaimo ei halua istua takapenkillä.

Max 10v vanha Alhambra/Sharan, S-Max ja C4 grand picasso nyt pääkandidaatit (max. 20ke. Grand Tourneo Connect ei miellytä ja Galaxyt vaikuttaa hintavilta). VAG:in 2.0 TDI DSG6 vaihteistolla pitäis olla ok ainakin 2015 eteenpäin. Onko Fordin 2.0 turbo dieseleissä ja automaateissa huomioitavaa n. 2012 eteenpäin? Nykyisen sitikan metkut ei ole peläyttäneet 100tkm aikana, mutta pikkusen epäilyttää C4. 8 venttiilinen 1.6 hdi pitäis olla ok, mutta BMP6 vaihteistoa on moitittu.
 
Nyt kun päästiin puhumaan tila-autoista, niin mitä autoa suosittelisitte vanhan sitruunapatongin (C8) tilalle? 3 lasta pidetty nytten kahdessa rivissä, kun rauhoittaa kummasti matkantekoa ja jää keskelle käytävä. Mukana kulkee lisäksi koira ja useasti paljon tavaraa, 5kpl monoja ja kypäriä täyttää kummasti. Vanhintakaan ei viitsisi vielä istuttaa etupenkillä, mutta asia muuttuu vuodessa-parissa. Toisaalta vaimo ei halua istua takapenkillä.

Max 10v vanha Alhambra/Sharan, S-Max ja C4 grand picasso nyt pääkandidaatit (max. 20ke. Grand Tourneo Connect ei miellytä ja Galaxyt vaikuttaa hintavilta). VAG:in 2.0 TDI DSG6 vaihteistolla pitäis olla ok ainakin 2015 eteenpäin. Onko Fordin 2.0 turbo dieseleissä ja automaateissa huomioitavaa n. 2012 eteenpäin? Nykyisen sitikan metkut ei ole peläyttäneet 100tkm aikana, mutta pikkusen epäilyttää C4. 8 venttiilinen 1.6 hdi pitäis olla ok, mutta BMP6 vaihteistoa on moitittu.

Jos pakettiautomaisuus ei pelota, niin Caddy Maxi 7-paikalla ja 2.0 TDI:llä ( sekä omien mieltymysten mukaisesti 4motionilla ja DSG:llä ) voisi olla ihan kohtuullinen perusauto.
Mersun V-sarja / Vito Tourer olisi hyvä, mutta menee liian kalliiksi, samoin kuin Caravelle.

Fordin diesel / automaatti kombon pitäisi olla kohtuullisen luotettava, ongelmat ovat olleet yleensä kaksoiskytkinlaatikoissa.

Kaveri osti kakkosautoksi Corolla Verson tilalle kuukausi sitten 2014 mallisen bensa C4 Grand Picasson 165 heppaisella THP koneella, on ainakin nyt ollut varsin tyytyväinen ostokseensa.
 
Ei ole kokemusta noista. Minulla on ollut ensimmäisen mallin Pösö 5008 THP156 koneella (ei enää ikinä), Fordin Grand C-Max ja nyt Rellun Espace.

Espacea lukuunottamatta, 5008:ssa oli parempi tilankäyttö verrattuna Fordiin. Fordissa taasen oli liukuovet. Espace on sitten kertaluokkaa noita isompi ja mukavampi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 801
Viestejä
4 750 440
Jäsenet
77 390
Uusin jäsen
pörriäine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom