- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 21 370
Kävin koeistumassa V60:n ja onhan se tosiaan loppujen lopuksi aika pieni ja jotenkin ahtaan tuntuinen auto. Ulkomitoiltaan melkein saman kokoinen kuin V70, mutta jonnekin niihin pyöreisiin muotoihin se tila on hukattu. Ehkä silmiinpistävimpänä ongelmana kuljettajan penkin selkänojan säätö, joka on sijoitettu typerästi ahtaimpaan mahdolliseen kohtaan istuimen ja B-pilarin välissä. Meillä kaksi kuljettajaa haluaa pitää selkänojaa hieman eri asennossa, niin sen istuimen on tuossa autossa pakko olla sähkötoiminen + muistilla, tai muuten ei tule kirjaimellisesti mitään. Ei tuo nyt ihan vakuuttanut.
Volvon R-design -varustelusta kuulin sanottavan, että se on jo vähän liankin kova normaalissa käytössä. Omia kokemuksia siitä ei ole kuin vuosien takaa hetkellisesti jostakin V70:sta, jossa se oli mielestäni ihan ok.
Lisäksi tuli aiemmasta diesel-pohdinnasta mieleen, että miten nämä nykypäivän (tai siis muutaman vuoden ikäiset) dieselmoottorit toimivat lyhyessä ajossa? Ei muuten, mutta kun meillä aika merkittävä osa ajosta on juuri sellaista lyhyttä 5-10km spurttia paikasta toiseen. Perinteisesti sellainen ei ole ollut dieseleiden mieleen, mutta onko tämä muuttunut miksikään? Dieseleissä löytyisi valinnanvaraa paljon enemmän, mutta järki huutaa silti että valitse bensakone, niin pääset vähemmillä ongelmilla. Dieseleissä on kuitenkin kaiken maailman EGR:t ja hiukkassuodattimet huolehdittavana hitaan lämpenemisen ja mahdollisten kylmäkäyntiongelmien lisäksi.
Vaihteistoista lisäksi sellainen kysymys, että jos lukee Volvomiesten keskusteluita, niin siellä kehotetaan järjestään karttamaan Fordin Powershift-automaattilaatikoita joita Volvoissakin on välistä käytetty ja sitten taas Fordin puolella niitä hehkutetaan hyvinkin päteviksi. Ovatko laatustandardit eri tasolla, vai vetävätkö molemmat osapuolet kotiinpäin? Tämä tuli vastaan, kun ohimennen lueskelin, että voisiko Ford Kuga olla ajatuksen arvoinen laitos.
Volvon R-design -varustelusta kuulin sanottavan, että se on jo vähän liankin kova normaalissa käytössä. Omia kokemuksia siitä ei ole kuin vuosien takaa hetkellisesti jostakin V70:sta, jossa se oli mielestäni ihan ok.
Lisäksi tuli aiemmasta diesel-pohdinnasta mieleen, että miten nämä nykypäivän (tai siis muutaman vuoden ikäiset) dieselmoottorit toimivat lyhyessä ajossa? Ei muuten, mutta kun meillä aika merkittävä osa ajosta on juuri sellaista lyhyttä 5-10km spurttia paikasta toiseen. Perinteisesti sellainen ei ole ollut dieseleiden mieleen, mutta onko tämä muuttunut miksikään? Dieseleissä löytyisi valinnanvaraa paljon enemmän, mutta järki huutaa silti että valitse bensakone, niin pääset vähemmillä ongelmilla. Dieseleissä on kuitenkin kaiken maailman EGR:t ja hiukkassuodattimet huolehdittavana hitaan lämpenemisen ja mahdollisten kylmäkäyntiongelmien lisäksi.
Vaihteistoista lisäksi sellainen kysymys, että jos lukee Volvomiesten keskusteluita, niin siellä kehotetaan järjestään karttamaan Fordin Powershift-automaattilaatikoita joita Volvoissakin on välistä käytetty ja sitten taas Fordin puolella niitä hehkutetaan hyvinkin päteviksi. Ovatko laatustandardit eri tasolla, vai vetävätkö molemmat osapuolet kotiinpäin? Tämä tuli vastaan, kun ohimennen lueskelin, että voisiko Ford Kuga olla ajatuksen arvoinen laitos.