Mikä auto minulle?

Eli lyhyesti todella tilava ja edullinen auto.

Hauska arvostelu, eli kevyt mutta tietosisällöltään hyvä. Komppaan kyllä autoa, varsinkin tuo faceliftina ja OPC-paketilla on vielä nykypäivänäkin aika kiva peli. Tilaa on ja paremmilla penkeillä ajaa helposti pidempää matkaa.
 
Maasturiin nimenomaan sopii mielestäni hyvin automaatti (mehumaija). Muistelen kun itse joskus ajelin manuaalilla jotain metsäpolkua missä jäi koko ajan kivenkoloon jumiin, niin kytkin alkoi käryttämään.
 
Hauska arvostelu, eli kevyt mutta tietosisällöltään hyvä. Komppaan kyllä autoa, varsinkin tuo faceliftina ja OPC-paketilla on vielä nykypäivänäkin aika kiva peli. Tilaa on ja paremmilla penkeillä ajaa helposti pidempää matkaa.

Ideani oli tehdä noita yhdellä otoksella vaikka kuinka pieleen menisi höpötykseni ja tietenkin mennään ilman mitään valmisteluita :)
Tosin tämän takia välillä jää sanomatta yhtä sun toista, kuten 2017 Opel Astran testissä unohdin näyttää penkkien kaadot ja mitä takapenkiltä löytyy.
Sitten vielä pieni puhevikani välillä antaa oman "mausteensa" asioihin.

Mutta ideani näihin tuli kolmesta eri Youtube-kanavasta ja yhdistin ne omalla tavallani omaksi jutukseni.
Ja ne kanavat ovat:
furiousdriving

Car Throttle

Kaara Televisio

Ja niin paljon tähän "vaapaaseen" formaattiin tykästyin että siirryn samaan myös tuolla SP's Tech Lab kanavani puolella, eli jatkossa SER prossuja ja näytönohjaimia testataan samalla tyylilä.
 
Ei mitään erityistä tarvetta ole uudelle autolle, eikä välttämättä mitään järkeäkään vaihdolle, mutta jostain syystä pieni mieliteko olisi vaihtaa viistoperä Focus Mini Cooperiin. Autoista en ymmärrä juuri mitään, haluan päästä paikasta A paikkaan B. Suuri plussa on se, että ei jäisi jalkoihin jokaisessa liittymässä ja kiihdytyksessä. En myöskään jaksa viedä autoa ihan jatkuvasti pajalle ja itse osaan korkeintaan polttimot vaihdella, eli toimintavarma peli haussa. Ajo aika monipuolista, sekä kaupunkia että moottoritietä. Vuodessa kilometrit jotain 15 000. Ministä ei itsellä juuri kokemuksia ole, eli kysynkin viisaammilta millaisia pelejä nuo on nykyään? Budjetti on luokkaa 5000 euroa tai ehkä vähän päälle, eli mitään ihan uutta en kuitenkaan ole ostamassa.
Mineistä -01 - -03 vuosimalleissa moottori on tarkka oikealle öljymäärälle, liian vähän ja alakerta porsii. Liikaa niin stefat vuotaa. Lisäksi noissa on kampiakselin hihnapyörän pään stefa kulutustavaraa samoin kun ketjunkiristin. Nettiautoa jos selailee niin aina löytyy se yks tai koks miniä, joihin on moottori vaihdettu ~150tkm:n kohilla. Ite vaihdoin myös noilla kilometreillä. Manuaaliaskit (5v, midland) on heikkoja ja 6v Getrakit kestää.
Ohjaustehostin joko toimii, toimii ja vinkuu tai ei toimi. Uusiminen n.700€ + jäähdytyspuhaltimen asennus samalla (jos ei jo ole) n.100€ lisää niin saa pidempään toimivan.
Pakoputken uusiminen joka toinen vuosi jos talvella ajaa. Takavaimennnin syöpyy ylhäältäpäin läpi ja alkaa vuotamaan. Aina menee vaihtoon katilta taaksepäin koko putki, ellei rälläkkä ja hitsivehkeet pysy käsissä takavaimentimen vaihtoa varten.
Tuulilasi ottaa kiveniskut hyvin vastaan ja vuosittain melkein saa sitä vaihtaa tai korjauttaa tiheämmin.
Lisäjarruvalo valskaa vedet sisälle ja siihen ei oikein löydy tarvikkeista eikä orkkiksista toimivaa osaa.
Äänekäs maanteillä, hauska kaupungissa.
Sähköt ainakin itsellä on toiminut ja niiden kanssa ei ole ollut ongelmia.
Kori ja alusta kyllä kestää, mutta tekniikka on vähän ongelmallista, mutta mikäli sitä huoltaa ennakoiden niin mitään isoja yllätyksiä ei pitäisi olla tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:
Maasturiin nimenomaan sopii mielestäni hyvin automaatti (mehumaija). Muistelen kun itse joskus ajelin manuaalilla jotain metsäpolkua missä jäi koko ajan kivenkoloon jumiin, niin kytkin alkoi käryttämään.
Teknisesti ottaen olen aivan samaa mieltä momentinmuuntimen (tai turbiinikytkimenkin) hyvistä puolista kovaan kytkimeen verrattuna maastoajoneuvossa tai työkoneessa. Sen ei kuitenkaan pitäisi muodostua ongelmaksi, jos alennusvaihteet ovat riittävän hitaat, auton maastokykyä ei ylitetä ja kuljettaja osaa asiansa.

Jos auto alkaa olla jumissa ja sitä pitää heiluttaa, niin sehän on enemmän auto vs. auto kuin automaatti vs. manuaali.
 
Tässä nyt ehkä toinen auto hankkiminen edessä. Mitä nykyään on noissa liikkeissä tinkivara tai ilmaa hinnassa. Etsinnässä sellainen 15-20k auto. Perus perhefarkku jolla ajelisi useamman vuoden.

Tinkivara yksityiseltä varmaan vaihtelee sillä monet ei jaksa/saa lainaa pankista saati on sukan varressa moista summaa?
 
Tässä nyt ehkä toinen auto hankkiminen edessä. Mitä nykyään on noissa liikkeissä tinkivara tai ilmaa hinnassa. Etsinnässä sellainen 15-20k auto. Perus perhefarkku jolla ajelisi useamman vuoden.

Tinkivara yksityiseltä varmaan vaihtelee sillä monet ei jaksa/saa lainaa pankista saati on sukan varressa moista summaa?

Tinkivara liikkeessä riippuu niin monesta seikasta etten jaksa selittää kuviota.

Yksityiseltä jos ostat, niin jos siinä on rahoitus päällä, ota myyjän kanssa selvää mikä se loppuvelka on. Se yksityinen ei sitä edes tiedä kun on kilsan pituinen maksulappu, pitää kysyä rahoitukselta oikea summa. Tarjoaa sitten sen mukaan mikä käy kummallekin.
Jos velaton auto, niin tarjoa mitä tarjoat, käänny ympäri jos ei kelpaa. Toimii face to face, ei siis puhelimessa.
 
Tässä nyt ehkä toinen auto hankkiminen edessä. Mitä nykyään on noissa liikkeissä tinkivara tai ilmaa hinnassa. Etsinnässä sellainen 15-20k auto. Perus perhefarkku jolla ajelisi useamman vuoden.
Just ostin liikkeestä tuollaisen perhefarkun. Tonni tippui hinnasta ilman vääntöä ja kesärenkaat päälle, kun olivat vaihtokunnossa.
 
Just ostin liikkeestä tuollaisen perhefarkun. Tonni tippui hinnasta ilman vääntöä ja kesärenkaat päälle, kun olivat vaihtokunnossa.

Tarjouskierros taas tuotti meillä sen tuloksen, että yksi liike tarjosi 1500€ enemmän vaihtoautosta mikä komppasi kivasti just siihen minkä halusikin ostaa.
Kun ajat esimerkiki kehä III läpi ja katsot montako autoliikettä ja autoa siellä näkyy riveissä voit vaan ihmetellä mihin vittuun ne kaikki on menossa...
 
Tinkivara liikkeessä riippuu niin monesta seikasta etten jaksa selittää kuviota.
Koita nyt jaksaa selittää edes perusjutut vaikka rankalaisilla viivoilla :D Itse en ole koskaan vielä ostanut liikkeestä autoa niin kaikki lainalaisuudet vähän hakoteillä :D

Meidän tilanteessa tuskin vanha auto tulee vaihdossa, koska nykyisestä ei oikein mitään saa (arvo jotain 2k luokkaa) joten todennäköisesti se jää meille kakkosautoksi.

Uudesta autosta pystytään maksamaan joku 10k käteisellä, jos se vaikuttaa johonkin, loput rahoituksella tai pankkilainalla. Tai sitten mennään "koko" hinta rahoituksella tai pankkilainalla. Ei tiedä oikein vielä itsekään koska tuolle rahalle oli suunniteltu toista käyttöä :D
 
Uudesta autosta pystytään maksamaan joku 10k käteisellä, jos se vaikuttaa johonkin, loput rahoituksella tai pankkilainalla. Tai sitten mennään "koko" hinta rahoituksella tai pankkilainalla. Ei tiedä oikein vielä itsekään koska tuolle rahalle oli suunniteltu toista käyttöä :D
Autoliikkeestä saa helpommin ja edullisemmin sen autolainen kuin pankista. Siis silloin kun se ostettava auto on toimii lainan vakuutena.
Isoilla liikkeillä on jatkuvasti tarjouksia vaihtoautoihin esim. käsiraha 0e, korko 1% + kulut. Jos siis ei halua käsirahaa maksaa, niin kannattaa varsinkin silloin etsiä mahdollisimman pieni korkoinen laina. Liikkeet tuo vaikka toisesta toimipisteestä sen auton sinulle.
Omat kokemukset tinkivarasta nykyisin on, että sitä ei juurikaan ole. Sen sijaan kannattaa todella tarkkaan käydä auto läpi ja korjauttaa mahdolliset viat tai teettää lähelle sattuvat huollot siihen samaan hintaan. Ota auto yhdeksi yöksi koeajolle, että ehdit tutkia mahdollisimman tarkkaan ihan joka paikan autosta.
 
Koita nyt jaksaa selittää edes perusjutut vaikka rankalaisilla viivoilla :D Itse en ole koskaan vielä ostanut liikkeestä autoa niin kaikki lainalaisuudet vähän hakoteillä :D

Meidän tilanteessa tuskin vanha auto tulee vaihdossa, koska nykyisestä ei oikein mitään saa (arvo jotain 2k luokkaa) joten todennäköisesti se jää meille kakkosautoksi.

Uudesta autosta pystytään maksamaan joku 10k käteisellä, jos se vaikuttaa johonkin, loput rahoituksella tai pankkilainalla. Tai sitten mennään "koko" hinta rahoituksella tai pankkilainalla. Ei tiedä oikein vielä itsekään koska tuolle rahalle oli suunniteltu toista käyttöä :D

No jos liike myy uuden 20k maksavan auton, jää siitä katetta noin 2000e.
Siihen tulee vaihdossa 10k auto josta hyvitetään 8k.
Tässä kohtaa "voittoa" on jo 4000e.
Sitten joku tulee ja ostaa sen kympin vaihtarin suoraan, tinkii tonnin pois, jää katetta 3000e

Tuota kutsutaan ketjuksi, ja se voi olla pidempikin. Siinä voi olla kalliimpaa tai halvempaa alussa tai lopussa. Jos joutuu reklamoinnista jotain korjailemaan, se on pois katteesta. Nämähän voi mennä tuurilla ihan miten sattuu. Mutta siinä noin lyhyesti kuvio.:)
 
No jos liike myy uuden 20k maksavan auton, jää siitä katetta noin 2000e.
Siihen tulee vaihdossa 10k auto josta hyvitetään 8k.
Tässä kohtaa "voittoa" on jo 4000e.
Sitten joku tulee ja ostaa sen kympin vaihtarin suoraan, tinkii tonnin pois, jää katetta 3000e

Tuota kutsutaan ketjuksi, ja se voi olla pidempikin. Siinä voi olla kalliimpaa tai halvempaa alussa tai lopussa. Jos joutuu reklamoinnista jotain korjailemaan, se on pois katteesta. Nämähän voi mennä tuurilla ihan miten sattuu. Mutta siinä noin lyhyesti kuvio.:)

Joo kyllä tuo autokauppojen ansaintalogiikka on selvillä. Mutta miten tässä esim mun tapauksessa kun ei tule vaihtoautoa mukana? Joskus "ennen vanhaan" sai "paljonkin" alennusta jos osti ns. käteisellä ja ei ollut vaihtoautoa antaa.
 
Eipä uusista kovin isoja alennuksia saa, varsinkaan noista plugareista joita menee nyt kuin leipää. Jos olet hankkimassa jotain perinteistä b/d autoa niin niiden menekki on sen verran kipannu, että saattais irrota jotain.

TL;DR sähköistetyillä kulkineilla niin kova menekki ettei tarvi liikkeiden vaivautua.
 
Meillä taloudessa oltava kaksi autoa ja olen jo pidemmän aikaa miettinyt, että pitäisikö toinen autoista vaihtaa pakettiautoon. Pakettiautolla pääsisi edelleen kulkemaan työmatkat, mutta etu tulisi sitten siinä tavaran kuljetuksessa, kun haetaan Ikeasta uusia huonekaluja, tehdään remonttia tai poistetaan puutarhajätettä kaatopaikalle. Miinuksena on, että pakettiautossa on ainoastaan paikat kolmelle henkilölle ja meillä neljä henkeä taloudessa. Toisaalta usein joku puuttuu kyydistä eli kolmella paikalla pärjäisi melko pitkälle. Toyotan Hiace on tunnetusti luotettava, mutta alle 10k€ autot on paljon ajettuja ja sitten Hiace on tunnettu ruostumisesta. Onko kokemuksia muista pakettiautoista joita suositella alle 10k€ hintaluokkaan?
 
Onko kokemuksia muista pakettiautoista joita suositella alle 10k€ hintaluokkaan?

10 k€ saa jo aika hyvän Hiacen, kilometrejähän noissa ei pidä pelätä ja ikää viimeisilläkin on kohta jo 10 vuotta.

Itseäni on välillä tullut mieleen, josko ostaisi 2.0 dCi ( 115 hv ) Renault Traficin / Opel Vivaron / Nissan Primastarin halvaksi pakettiautoksi, ajettavuus noissa on yllättävän hyvä ja tuon faceliftin yhteydessä tulleiden 2,0 dCi moottoreiden pitäisi olla ihan soivia pelejä.
Olen nyt ajanut kohta 3 vuotta ja 120 tkm 2016 mallisella Opel Movanolla ( omaa sukua Renault Master ) eikä siinä ole ollut suurempaa valittamista.

Sitten yksi potentiaalinen vaihtoehto on Transit, 10 k€ hintaluokassa saa ihan kohtuullisen näköisiä ja kohtuullisilla kilometreillä olevia edellisen korimallin Transitteja, eikä niissäkään ole ymmärtääkseni suurempaa vikaa ole ollut, jos käyttäjällä on ollut edes vähän järkeä päässä.
Alle 15 k€ saisikin sitten jo uudempaa Transit Customia, joka on aika pätevä tapaus.
 
Joo kyllä tuo autokauppojen ansaintalogiikka on selvillä. Mutta miten tässä esim mun tapauksessa kun ei tule vaihtoautoa mukana? Joskus "ennen vanhaan" sai "paljonkin" alennusta jos osti ns. käteisellä ja ei ollut vaihtoautoa antaa.

Sehän on just siitä kiinni paljonko autossa on ns. rahaa penkillä. Käytettyähän olet ostamassa ja jos se sattuu olemaan vaikka Toyota farkku, niin ei noista tarvi paljoa tinkiä suorallakaan kun menee muutenkin. Taas, no oli lähes mikä oli niin alennus riippuu ihan mikä kyseisen auton ketjuhinta sattuu olemaan. Voi vaihdella paljonkin, ei tähän mitään oikeaa vastausta ole.
 
Turhauttavaa tosiaankin nykyään kauppoja hieroa vähänkään isommassa ketjussa.

Olin varma että saan parhaat alennukset käteisostajana mutta muutamassa liikkeessä kierrettyäni parhaaksi käteisalennukseksi jäi 730€(auton lähtöhinta 11900€, skoda yeti) ja siihen päälle sitten ne kaikenlaiset toimistomaksut jne:wtf: yleensä alennus oli 300-500€("kun ei vaan pysty, katteet on meillä vaan niin pieniä") mikä sai vanhan jobbarin vain hermostumaan.

Ostin sitten 350 eurolla naapurilta öljyä syövän primeran ettei aina tarvitsisi kavereita vaivata autonkatselussa...yllätyksenä tulikin sitten että samaan yetiin olisin nissanista saanut liki 2000 euroa hyvitystä vaikka liike ei koskaan saisi sitä myytyä edes puolella siitä...joskus aiemmin vaihtoauton tarjoaminen oli lähes kirosana autoliikkeessä.

Tuntuisi vain että myyjän olisi ollut kannattavampaa antaa jo alkujaan reilumpi käteisalennus kuin jatkaa vaihtoautoketjua tuollaisella vaikeasti myytävällä reuhkalla.

Voi niitä aikoja kun autoliikkeissä pystyi tarjoamaan röyhkeästi tuhansia pienemmän hinnan ja monesti ne menivät vielä läpi:smile:
 
Viimeksi muokattu:
Voi niitä aikoja kun autoliikkeissä pystyi tarjoamaan röyhkeästi tuhansia pienemmän hinnan ja monesti ne menivät vielä läpi:smile:
Taisi olla markka-aikaa:rofl:

Jobbarithan alkavat nykyään olla jo kohta työttömiä, kun liikkeet myyvät huutokaupat.com -sivustolla kaikki halvat romut omaan piikkiin pois ilman mitään siivouksia tai pesuja. Nähdäkseni halpojen käyttöautojen markkina on siirtynyt sinne lähes kokonaan..
 
Taisi olla markka-aikaa:rofl:

Ei nyt ihan kuitenkaan:rofl2: silloin kun vielä isommilla liikkeillä oli niitä verkkoaidan kupeella olevia autoja joista piti vain päästä eroon syystä tai toisesta, eli juuri niitä mitä nyt siellä huutokaupassa myydään. Näillä sai joskus työtön nuori tehtyä pientä bisneksen tapaistakin.
 
Taisi olla markka-aikaa:rofl:

Jobbarithan alkavat nykyään olla jo kohta työttömiä, kun liikkeet myyvät huutokaupat.com -sivustolla kaikki halvat romut omaan piikkiin pois ilman mitään siivouksia tai pesuja. Nähdäkseni halpojen käyttöautojen markkina on siirtynyt sinne lähes kokonaan..

Ei nyt sentään. Tuollahan nimenomaan myy ne jobbarit pääsääntöisesti ja yksityiset ostajina. Isot merkkiliikkeet myy nuo itselle epäkelvot autot toki myös huutokaupalla, mutta niissä kanavissa yksityiset ei pääse ostamaan vaan ostajina on juuri nuo pienemmät yritykset.
 
Ei nyt sentään. Tuollahan nimenomaan myy ne jobbarit pääsääntöisesti ja yksityiset ostajina. Isot merkkiliikkeet myy nuo itselle epäkelvot autot toki myös huutokaupalla, mutta niissä kanavissa yksityiset ei pääse ostamaan vaan ostajina on juuri nuo pienemmät yritykset.
Okei, yksi puolituttu jobbari vaan minulle nimenomaan selitti asiaa noin niinkuin kirjoitin. Että ennen jobbarit saivat ostaa kasan halppisautoja isoista liikkeistä huutokaupalla, mutta nykyään isot liikkeet myyvät ne itse netissä.
 
Tässä nyt ehkä toinen auto hankkiminen edessä. Mitä nykyään on noissa liikkeissä tinkivara tai ilmaa hinnassa. Etsinnässä sellainen 15-20k auto. Perus perhefarkku jolla ajelisi useamman vuoden.

Meidän tilanteessa tuskin vanha auto tulee vaihdossa, koska nykyisestä ei oikein mitään saa (arvo jotain 2k luokkaa) joten todennäköisesti se jää meille kakkosautoksi.

Eikö tässä ole sellainen tilanne, jossa sopivan auton hakeminen Saksasta/Ruotsista saattaa olla kannattavaa varsinkin, jos hakumatkaa pystyy vähänkään perustelemaan itselleen lomamatkana?

Budjetti näyttäisi riittävän juuri ja juuri esim. merkkiliikkeestä ostettavaan n. 100 tkm ajettuun BMW 3-sarjan farkkuun Premium Selection-takuulla. Tuo vastaisi käsittääkseni hyvin lähelle uuden auton takuuta (24 kk). Alle 150 tkm ajettuna voisi irrota jopa 5-sarjalainen mutta veroineen se voi mennä hivenen yli 20k.
 
Voihan se olla että siinä ei enää pienemmät jobbarit kunnolla pärjää? Yhden 180 tkm ajetun vein kerran merkkiliikkeeseen niin se oli alle viikossa jo SAKAn listalla myynnissä. Oli vielä liikkeen edustama merkki mutta varmaan liikaa ajettu.
Voisi ehkä sanoa, että on kolme eri kerrosta autoissa: Halpikset alle 4k (ne perinteiset piha/häkkijobbarit), keskiluokka 3 - 20k (Saka ym) ja sitten merkkiliikkeet siitä ylöspäin. Toki liukumaa on kerrosten välillä..

Vähän väärä ketju, joten taidan lopettaa tähän.
 
Tänään kävi niin, että minun autoa ajanut henkilö ajoi sitten autoni lunastuskuntoon. Saa nähä mitä vakuutusyhtiö hyvittää, autossa oli mm. kolariturva. Kukaan ei kuollut tai loukkaantunut. Autoni oli Honda Civic 2007.

Mitä vastaavanlaista autoa suosittelisitte? Pitäisi olla vähintään yhtä tehokas ja hinta alle 10 000. Varmaan olisi aika hölmöä ostaa samanlainen tilalle.
Kriteerit:
  • Yhtä tehokas, miksei tehokkaampikin
  • Alle 10 000 €
  • Alle 9L/100km kulutus, mieluiten alle 8L
  • Luotettava
  • Samanluokan vakuutukset. Ajoneuvovero trafille tässä autossa oli ainoastaan 215€/v.
  • Järkevän hintaiset huollot
Esim. tällainen Mercedes-Benz C 180 KOMPRESSOR 140 HV SEDAN AUTOMAATTI ILMASTOINTI ESP 6 olisi kiva mutta onko se enää edullinen ylläpitää ja huoltaa? :D Tuo nyt on vain esimerkki, en tarvitse koukkua ja automaatti on mun mielestä riski vanhemmissa autoissa.

Jollain kaverilla tämän tyypinen Volkswagen Polo 1,2 47kW Comfortline 5d - *JUURI KATSASTETTU*! - *NYT ON OSTAJAN MARKKINAT!* Viistoperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto ja tuo kyllä vaikutti ihan mukavalta kun kyydissä olin. Kulutus on pieni vaikka autoa kuinka polkee. Pärjäisin kyllä ihan tällaisellakin kippurilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kävi niin, että minun autoa ajanut henkilö ajoi sitten autoni lunastuskuntoon. Saa nähä mitä vakuutusyhtiö hyvittää, autossa oli mm. kolariturva. Kukaan ei kuollut tai loukkaantunut. Autoni oli Honda Civic 2007.

Mitä vastaavanlaista autoa suosittelisitte? Pitäisi olla vähintään yhtä tehokas ja hinta alle 10 000. Varmaan olisi aika hölmöä ostaa samanlainen tilalle.
Kriteerit:
  • Yhtä tehokas, miksei tehokkaampikin
  • Alle 10 000 €
  • Alle 9L/100km kulutus, mieluiten alle 8L
  • Luotettava
  • Samanluokan vakuutukset. Ajoneuvovero trafille tässä autossa oli ainoastaan 215€/v.
  • Järkevän hintaiset huollot
Esim. tällainen Mercedes-Benz C 180 KOMPRESSOR 140 HV SEDAN AUTOMAATTI ILMASTOINTI ESP 6 olisi kiva mutta onko se enää edullinen ylläpitää ja huoltaa? :D Tuo nyt on vain esimerkki, en tarvitse koukkua ja automaatti on mun mielestä riski vanhemmissa autoissa.

Jollain kaverilla tämän tyypinen Volkswagen Polo 1,2 47kW Comfortline 5d - *JUURI KATSASTETTU*! - *NYT ON OSTAJAN MARKKINAT!* Viistoperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto ja tuo kyllä vaikutti ihan mukavalta kun kyydissä olin. Kulutus on pieni vaikka autoa kuinka polkee. Pärjäisin kyllä ihan tällaisellakin kippurilla.

Ylihintaisesta ruostepommi monivikaisesta mersusta VAG ongelmaiseen. Jaa no ehkä tuollainen vanha volkkari pelaa jotenkin jos ei ole varusteita liikaa. Eikä niitä automaatteja tarvi pelätä ellei ole dsg...
 
Ylihintaisesta ruostepommi monivikaisesta mersusta VAG ongelmaiseen. Jaa no ehkä tuollainen vanha volkkari pelaa jotenkin jos ei ole varusteita liikaa. Eikä niitä automaatteja tarvi pelätä ellei ole dsg...
Kiitos mielipiteestä. Kuten sanottua, se oli esimerkki jota nyt vain käytin. Nyt kun on tottunut niin kyllä ilmastointi ja vakkari on se a ja o. Onko sulla jotain suositusta? Mitä merkkejä katella?
Oon jo tottunut tykittää tota vaihdekeppiä niin silleen ei ole mitään väliä onko manuaali/automaatti. Manuaalin kannalla oisin kyllä itse ellen uutta autoa ostaisi.
 
Tuo nyt on vain esimerkki, en tarvitse koukkua ja automaatti on mun mielestä riski vanhemmissa autoissa.

Automaatti taitaa olla isompi riski uudemmissa autoissa, kun joutuu kaikenmaailman kaksoiskytkimiä ja variaattoreita väistelemään oikealta ja vasemmalta.
 
Automaatti taitaa olla isompi riski uudemmissa autoissa, kun joutuu kaikenmaailman kaksoiskytkimiä ja variaattoreita väistelemään oikealta ja vasemmalta.
Ymmärtääkseni vanhaa autoa joutuu todennäköisemmin hinauttaa ja automaattivaihteista ei voi hinata noin vain. Käytännössä aina pitää kutsua falck apuun.
 
Autoni oli Honda Civic 2007.

Mitä vastaavanlaista autoa suosittelisitte? Pitäisi olla vähintään yhtä tehokas ja hinta alle 10 000. Varmaan olisi aika hölmöä ostaa samanlainen tilalle.
Miksi olisi hölmöä? Jos Civic oli miellyttävä auto, niin uudempaa vastaavaa alle, esim.

Jos taas haluaa katsoa jotain ihan muuta, niin voisi katsastaa millaista Peugeot/Citroenia olisi tarjolla 2.0 HDI:lla. THP-bensakoneista on syytä pysyä erossa.
 
Miksi olisi hölmöä? Jos Civic oli miellyttävä auto, niin uudempaa vastaavaa alle, esim.

Jos taas haluaa katsoa jotain ihan muuta, niin voisi katsastaa millaista Peugeot/Citroenia olisi tarjolla 2.0 HDI:lla. THP-bensakoneista on syytä pysyä erossa.
Omassa civissä oudointa oli aina kytkin. Se oli jotenkin erittäin löysä. En koskaan tullut sinuiksi auton kytkimen kanssa. Ja jousitus ihan mahdottoman kova, kaikki kuopat tuntuu perseessä ja auto nitisi ja natisi vähän väliä vaikka ei koskaan mitään löytynyt.
Täytyisi käydä koeajamassa. Tuo civic 2007 näytti hatchbackina vielä jotenkin nuorekkaammalta. Tuo civic näyttää vielä enemmän keski-ikäisen miehen autolta niin sen takia en oo hirveemmin pitänyt tosta. Mun mielestä tää on helvetin hieno mut ei mulla tähän ole varaa: Honda Civic HB EX 182hp AT Viistoperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto

Toisaalta, tuo oma civicci niin alunperin en pitänyt siitä lainkaan, helvetin avaruussukkula. Sitemmin tykästyin ulkonäköön, että voi olla että tuo olisi juuri Se. Koeajohan sen kertoisi.

Mitä vikaa THP-bensakoneissa on?
 
@Nickname97 Pari tonnia lisää budjettiin ja osta tommonen toyotan auris hybridi? Hakkaa kaikki luotettavuustilastot, halpa pitää ja ajaa... Yhtä ruma kuin sivikki mutta ainakin japsiautot on jo tuttuja sulle :rofl:
 
Ymmärtääkseni vanhaa autoa joutuu todennäköisemmin hinauttaa ja automaattivaihteista ei voi hinata noin vain. Käytännössä aina pitää kutsua falck apuun.

Tarkalleen mitään et saa enää hinata muuta kun lähimpään paikkaan missä se ei ole haitaksi muulle liikenteelle, koska EU ja lakimuutos. Jos nyt jotain minkä hinaamista ei tarvisi miettiä ensimmäisenä. Autoliiton jäsenyys 99e/v ja hinaavat sinun tai kaverisi auton kunhan olet itse paikalla, näin ulkoa muistaen. Pikkukaskoissakin saattaapi olla hinausvakuutus, pitää tarkistaa toki yhtiöittäin.

Niin no joo, osta japsi niin vähemmän ongelmia. @pelitys ehtikin jo tässä ensin...
 
@pelitys Vähän turhan kallis mulle vielä :D Lainaa en ota autoon, rahalla se pitää ostaa kun meitä nuoria syrjitään muutenkin vakuutusmaksujen osalta.

@Tehoreca Civicissä oli tuo moottorin koodi jossain kuskin oven pielessä, onko se muilla automerkeillä samoin?
 
THP150/156/163/165/175:sen tyyppivikoja ovat mm. Jakoketjuongelmat, Öljynkulutusongelmat, Kannen korkkaaminen, ahdinvaivat. Muutamia mainitakseni. Sen sijaan THP200-pohjaiset ovat luotettavia ja aivan loistavia pelejä.
Tätäpä en tiennytkään, että THP200 on eri maata. Silloinhan tällainen saattaisi olla kiva lelu:

Toisaalta, miksi Peugeot-kuski olisi vienyt kivan menopelin vaihtoon ... Toyota-liikkeeseen? :think:
 
Esim. tällainen Mercedes-Benz C 180 KOMPRESSOR 140 HV SEDAN AUTOMAATTI ILMASTOINTI ESP 6 olisi kiva mutta onko se enää edullinen ylläpitää ja huoltaa? :D Tuo nyt on vain esimerkki, en tarvitse koukkua ja automaatti on mun mielestä riski vanhemmissa autoissa.

Asian vierestä hieman koska tuskin vakavissasi harkitset tuollaista mersua(ahdinongelmat jne) mutta tuon ikäluokan mersuissa ennen g-tronicia automaatti on huomattavasti kestävämpi vaihtoehto kuin manuaali.
 
Tänään kävi niin, että minun autoa ajanut henkilö ajoi sitten autoni lunastuskuntoon. Saa nähä mitä vakuutusyhtiö hyvittää, autossa oli mm. kolariturva. Kukaan ei kuollut tai loukkaantunut. Autoni oli Honda Civic 2007.

Mitä vastaavanlaista autoa suosittelisitte? Pitäisi olla vähintään yhtä tehokas ja hinta alle 10 000. Varmaan olisi aika hölmöä ostaa samanlainen tilalle.
Kriteerit:
  • Yhtä tehokas, miksei tehokkaampikin
  • Alle 10 000 €
  • Alle 9L/100km kulutus, mieluiten alle 8L
  • Luotettava
  • Samanluokan vakuutukset. Ajoneuvovero trafille tässä autossa oli ainoastaan 215€/v.
  • Järkevän hintaiset huollot
Esim. tällainen Mercedes-Benz C 180 KOMPRESSOR 140 HV SEDAN AUTOMAATTI ILMASTOINTI ESP 6 olisi kiva mutta onko se enää edullinen ylläpitää ja huoltaa? :D Tuo nyt on vain esimerkki, en tarvitse koukkua ja automaatti on mun mielestä riski vanhemmissa autoissa.

Jollain kaverilla tämän tyypinen Volkswagen Polo 1,2 47kW Comfortline 5d - *JUURI KATSASTETTU*! - *NYT ON OSTAJAN MARKKINAT!* Viistoperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto ja tuo kyllä vaikutti ihan mukavalta kun kyydissä olin. Kulutus on pieni vaikka autoa kuinka polkee. Pärjäisin kyllä ihan tällaisellakin kippurilla.



 
THP150/156/163/165/175:sen tyyppivikoja ovat mm. Jakoketjuongelmat, Öljynkulutusongelmat, Kannen korkkaaminen, ahdinvaivat. Muutamia mainitakseni. Sen sijaan THP200-pohjaiset ovat luotettavia ja aivan loistavia pelejä.

Itellä oli VTI-bensakoneella oleva pösö ja siinä oli samoja ongelmia. Ketju äänsi kylmänä käynnistettäessä ja öljyä paloi noin 3dl/1000 km. Kilsoja autossa oli reippaasti alle satatuhatta.
 
Kiitos kaikille suositteluista!

Asian vierestä hieman koska tuskin vakavissasi harkitset tuollaista mersua(ahdinongelmat jne) mutta tuon ikäluokan mersuissa ennen g-tronicia automaatti on huomattavasti kestävämpi vaihtoehto kuin manuaali.
Linkkaamani mersua en ollut vakavissani hankkimassa, mutta yleisesti kyllä pitäisin mersua hyvänä vaihtoehtona. Mutta onko mulla varaa siihen? Ei varmaan, jos täytyy miettiä. :D
Jos mersua ostaa pienellä budjetilla eli alle 10k, voiko yleistää että on pommi?

Sain sukulaiselta lainaa jonkun Saabin farmarin, oiskohan 9-5. Kulkee todella pirteästi vaikka 280 tkm ajettu. En ollut tottunut noin ripeästi kiihtyvään turbolliseen autoon kun pian moottoritielle liittymisen jälkeen vauhtia olikin 180 - äkkiä jarrua...
Saabikin siis menisi, ihan tyylikkäitä noi osa mitä katoin. Auto vaan kuluttaa 10/100km joten tätä lainaamani saabia en ainakaan harkitse vakavissani. Oli erittäin vakaa ohjattava moottoritiellä ja hyvä jousitus. Melkoinen laiva tosin, tuntuu että vaatii lentokentän kääntyäkseen.

Skoda Fabia Combi 1,4 TSI RS DSG Autom. Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto Oli nyt toistaiseksi mielenkiintoisin, mutta DSG-vaihteisto? :p
Alfa Romeo nyt ei suomen olosuhteissa taida saada mainintaa luotettavasta autosta.
Mini taitaa olla turha niche auto jonka huollot maksaa ja varaosat harvassa?
 
2010 taitaa olla täysi kymppi, mitä moottorin ja vaihteiston hajoamiseen tulee. Mahtaakohan tuossa olla ollut enemmän moottoreita kuin omistajia :D
 
Älä nyt masenna, jotain jännitystä elämään sentään pitää saada:lol:
Tässäpä vähäsen kevyttä iltalukemista TSI-moottoreista varsinkin DSG:n parina:
Vastauksia: 8 237 Luettu: 1 751 720
:rofl:
 
Kiitos kaikille suositteluista!


Linkkaamani mersua en ollut vakavissani hankkimassa, mutta yleisesti kyllä pitäisin mersua hyvänä vaihtoehtona. Mutta onko mulla varaa siihen? Ei varmaan, jos täytyy miettiä. :D
Jos mersua ostaa pienellä budjetilla eli alle 10k, voiko yleistää että on pommi?

Sain sukulaiselta lainaa jonkun Saabin farmarin, oiskohan 9-5. Kulkee todella pirteästi vaikka 280 tkm ajettu. En ollut tottunut noin ripeästi kiihtyvään turbolliseen autoon kun pian moottoritielle liittymisen jälkeen vauhtia olikin 180 - äkkiä jarrua...
Saabikin siis menisi, ihan tyylikkäitä noi osa mitä katoin. Auto vaan kuluttaa 10/100km joten tätä lainaamani saabia en ainakaan harkitse vakavissani. Oli erittäin vakaa ohjattava moottoritiellä ja hyvä jousitus. Melkoinen laiva tosin, tuntuu että vaatii lentokentän kääntyäkseen.

Skoda Fabia Combi 1,4 TSI RS DSG Autom. Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto Oli nyt toistaiseksi mielenkiintoisin, mutta DSG-vaihteisto? :p
Alfa Romeo nyt ei suomen olosuhteissa taida saada mainintaa luotettavasta autosta.
Mini taitaa olla turha niche auto jonka huollot maksaa ja varaosat harvassa?
Mersuista sen verran yleisesti että nuita kompressor-mottoreita kannattaa välttää, niissä tahtoo olla ongelmia. Ei ne ihan yhtä pommeja ole kuin VW: TSI:t, mutta varsinkin Mersu-tasolla aika heikkoja esityksiä. Mersun Diesel-moottorit on sitten oikein kestäviä, vaikka niissäkin on ne paikkansa jotka pitää uusia kun rupeaa olemaan kilometrejä mittarissa, esimerkiksi suuttimet. Jos väkisellä haluaa Mersun bensiinimoottorilla, niin sitten melkein pitää mennä 6 tai enemmän-sylinterisiin, jotta saa varmasti kestävämmän (tai sitten 80-luvun lopun, 90-luvun alun Mersuihin eli w124).

Ja Mersu kannattaa ostaa automaatilla, manuaalilaatikot ei ole yhtään sen rikkoutuvia kuin muillakaan merkeillä, mutta ne on hitaasti hämmennettäviä. Siis laatikon syncrot menee hitaasti kohdilleen ja vaihteen vaihtamineen kestää kauemmin ja se voi aiheuttaa alussa rutinaa laatikosta, jos on totttunut esimerkiksi Japanilaisiin tai Volkkariin. Automaatit on kestäviä ja mukavia toiminnoltaan, kunhan on laatikkoöljyt vaihdettu ajallaan.

Sitten jos varsinkin Diesel-mersun ostaa niin niihin saa hyvin lisätehoa Tuikuttamalla, varsinkin automaattivaihteisiin. Manuaalilaatikossa ei kytkin kestä yhtä paljoa lisääntynyttä tehoa.

Alle 10k näyttää saavan salmiakki-Mersua eli W212 pre-faceliftiä, joka on minusta melkolailla turvallinen ostos, niinkuin kyllä w211 facelift, jos haluaa vähemmän ajettuna, ja isommalla koneella kuin 2.2l. Sitten w211 facelift on kyllä turvallinen myös, mutta enemmän tarkastettavia kohteita (SBC-jarrut) ostohetkellä, itselläni on siis w211 200CDI ollut nyt reilu pari vuotta.
 
Mini taitaa olla turha niche auto jonka huollot maksaa ja varaosat harvassa?
Normaalia kulutusosaa löytyy hyvin ja ainakin tähän asti kaikki on ollut suoraan paikallisen varaosaliikkeen hyllyssäkin. Jakaa paljon tekniikkaa ja palikkaa bmw:n kanssa niin yhteensopivuutta löytyy myös sitä kautta. Erikoisempia osia saattaa joutua metsästämään ebaystä jos marmoritiskin hinnat alkaa kauhistuttamaan.
Huollot ihan kohtuuhintaisia. Perushuollot (öljynvaihto, suodattimet, tulpat, jarrut yms. normaalit huoltokohteet) onnistuu missä vain.
 
Ostin aikanaan uuden volkkarin ja 4v ja 50tkm myöhemmin jako hyppäsi venyneen ketjun takia ja maahantuoja meinasi minut laittaa maksumieheksi kunnes asianajajani otti yhteyttä.

Oli nimittäin ensimmäinen ja viimeinen volkkari mikä tähän taloon tulee ja sitä ei pilannut jakoketju vaan maahantuojan ****pää asenne MAKSAVAA asiakasta kohtaan!

Jokainen huolto oli tehty ajallaan ja merkkiliikkeessä, siitä lähtien talossa ollut vain Toyotaa ja ongelmia tasan 0kpl. Tänä vuonna on tilattu kaksi uutta Toyotaa joista toinen jo saatu ja näyttää että tällä mennään, laatu ja ennen kaikkea asiakaspalvelu aivan eri tasoa kuin VAG-konsernilla.
 
Kertokaahan vielä sen verran, että kuinka paljon sitä kilometrilukemaa kannattaa katsella? Kyllä toiveissa olisi alle 200 tkm ajettu - oli se sitten mikä tahansa merkki. Toki jotain nissan micraa helpompi löytää alle 200tkm ajettuna kuin näitä loistavia saksalaisia ajoneuvoja.
Kun katselen alle viiden tonnin luokkaa vaikka corolloista niin kaikki järkevät vaihtoehdot vähintään 200tkm ajettuja. Mites huolloissa meni nämä ns. kalliit kierrokset? Jos nyt vuoden sais ajella autolla ilman, että heti oston jälkeen saa laittaa autoa 3000 eurolla kasaan.

Tämä on yksi jota voisin mennä edes katsomaan. Tästä aikaisempi korimalli on helvetin ruma ettei sillä kukaan nuori kehtaa ajella. Toyota Corolla 1,6 Dual VVT-i Linea Terra 4ov Porrasperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
Ulkonäön puolesta ehdoton no-no: Toyota Corolla 1.6 VVT-i Sol 4d Porrasperä 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
275 735
Viestejä
4 747 460
Jäsenet
77 381
Uusin jäsen
Kimchi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom