Mikä auto minulle?

Tuollaisessa i30 1.4t:ssä näyttää olevan jarruton vetomassa 600kg, meneekö se vielä kriteereihisi? Kia Niro/ Huyndai Konissa on sama 600kg vetokykyä (tarkista rekisteriotteesta, sarjan ensimmäiset tuli myyntiin ilman vetopainoa) ja hyvin toimiva automaatti kohtuu kulutuksella. Budjettiin pitäisi menny myös alle 100k ajettu yksilö, jossa on akkutakuita jäljellä mainitsemaasi kilometrimäärään.
Täältä myös vahva suositus Nirolle. Rengasmelua on jonkin verran, etenkin kun autossa 18-tuumaiset vanteet, muttei häiritse kuitenkaan. Polttoainekulutus on melko tarkkaan viisi litraa sataselle ja se saadaan melko tarkkaan ajamalla kolmannes kaupungissa, kolmannes 80/km/h rajoitusta ja kolmannes 100km/h rajoitusta. Mun mielestä erinomaiset sisätilat suhteessa ulkomittoihin. Helppo pyöritellä kaupungissa, mutta kuitenkin kelpo ajettava maantielläkin.
 
Uutta autoa hakusessa vanhan -05, 307 pösön tilalle. Budjettina 12-14k€ ja mielellään hatchback, mutta jos joku helmi löytyis, niin voisi olla farkkukin. vm. 2016 alkaen ja sijainti Pori-Turku-Tampere akselilta, manuaali ja bensakone pitäis olla. Lähinnä samaa kokoluokkaa katsellut kuin vanha 307, ensimmäisinä ajatuksissa oli Kia Rio tai Ford Fiesta, mutta taitaa olla pykälän pienempiä sisätiloilta jos pösöön vertaa? Nyt ajatuksiin osunut esim. tälläiset vaihtoehdot:
Ford Focus 1,0 EcoBoost 100 hv Trend 5-ovinen - Korko 1,9% + kulut Viistoperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
Hyundai i30 1,4 Classic **Korkotarjous 1,95% + kulut** Viistoperä 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
Opel Astra 5-ov Enjoy 1,4 Turbo ecoFLEX 92kW MT6 - Korko 3,9% + kulut! Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto

Hyundai kovasti himottelisi, ilmeisen perusvarma auto, toki meluisa, mutta mahtaisko olla sille haastajaa jostakin muusta tuossa hintaluokassa?
 

Siinä olis, pienillä kilsoilla, viimeisen mallivuoden koeteltuja malleja.
 
Uutta autoa hakusessa vanhan -05, 307 pösön tilalle. Budjettina 12-14k€ ja mielellään hatchback, mutta jos joku helmi löytyis, niin voisi olla farkkukin. vm. 2016 alkaen ja sijainti Pori-Turku-Tampere akselilta, manuaali ja bensakone pitäis olla. Lähinnä samaa kokoluokkaa katsellut kuin vanha 307, ensimmäisinä ajatuksissa oli Kia Rio tai Ford Fiesta, mutta taitaa olla pykälän pienempiä sisätiloilta jos pösöön vertaa? Nyt ajatuksiin osunut esim. tälläiset vaihtoehdot:
Ford Focus 1,0 EcoBoost 100 hv Trend 5-ovinen - Korko 1,9% + kulut Viistoperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
Hyundai i30 1,4 Classic **Korkotarjous 1,95% + kulut** Viistoperä 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
Opel Astra 5-ov Enjoy 1,4 Turbo ecoFLEX 92kW MT6 - Korko 3,9% + kulut! Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto

Hyundai kovasti himottelisi, ilmeisen perusvarma auto, toki meluisa, mutta mahtaisko olla sille haastajaa jostakin muusta tuossa hintaluokassa?

Ymmärsinköhän oikein että tuo Hyundai on vapari? Saattaa toki olla luotettavin noista, mutta lienee hieman voimaton. Kaikki ilmeisesti karvalakkeja, tosin Astra noista ainoa jonka varustetasoista jotain tiedän. Jos haluaa paremmat varusteet niin esim. Vaasassa olisi hieman enemmän ajettu: Opel Astra 5-ov Innovation 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 110kW Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Astran kohdalla kannattaa tsekata myös 1-litraiset.
 
Neljänkympin kriisi iskemässä (no on siihen vielä muutama vuosi) ja pickuppi kiinnostaisi. Tähän asti olen ajellut vanhoilla pommeilla joita olen itse korjaillut ja halpoja kilometrejä on takana paljon. Jotenkin nyt muutaman vuoden on hotsittanut jonkinlainen maastokelpoinen vehje ja olen miettinyt joko navaraa, hiluxia tai rangeria. Amarok ei nappaa koska luottoa ei löydy pätkääkään noihin VAG roskiin.

Hiluxin ongelma on aneeminen varustetaso ja korkea hinta, tosin se pitää myös hintansa hyvin. Navaraa saisi N-Guardina samaan rahaan kun huonosti varustettua hiluxia joten se tuntuu kiinnostavalta. Myös ford ranger on ihan varteenotettava, en ole mitään näistä vielä käynyt koeajamassa.

Onkos täällä väkeä jotka omistaa jonkun noista tai osaa kommentoida mikä olisi paras? En ole mitenkään kiireellä liikenteessä tässä, tarkoitus olisi muutaman vuoden sisällä realisoida tämä ja ostaa joku noista kolmesta pois.

Lisätään nyt vielä se, että intuitio sanoo itselle, että tämmöinen pitäisi olla manuaalivaihteisena ja semmoisilla olen myös ikäni ajellut, tekeekö noilla moderneilla automaateilla mitään varsinkaan jos maastoon aikoo?
 
Jos jotain kiinnostaa, niin tässä ois Vectra C:n koeajo videoni:



Eli lyhyesti todella tilava ja edullinen auto. Mutta moottoriksi dieseliä eikä bensaa. Sekä miinukset säilytys tiloista, peileistä ja takanäkyvyys huono kiitos isojen takapenkkien niskatukien.
 
Isuzu on aika kova sana, Mitsubishi olis muutoin kova rauta, mut...


Unohda Hilux, 2,4 diesel on... ":facepalm:" Ford Ranger ei ole ongelmattomin välttämättä, mut ei huono sekään.
 
Viimeksi muokattu:
Isuzu on aika kova sana, Mitsubishi olis muutoin kova rauta, mut...


Unohda Hilux, 2,8 diesel on... ":facepalm:" Ford Ranger ei ole ongelmattomin välttämättä, mut ei huono sekään.

Noissa rangereissa ollut paljonkin vikaa? Toi hilux jotenkin on kovassa maineessa mutta jotenkin speksit tuntuu huonoilta kun katselee ja hinnat kovia, kai se on se merkki. Uudehkoa olisin siis hommaamassa, en nyt aivan uutta mutta pari-kolme vuotias kiikarissa kun suurimmat arvonalenemat on saatu hinnasta pois. Toi isuzu on tosiaan jäänyt pois omista laskelmista, pitääpä tutustua.
 
Eikö noista Opelin 1.4T + manuaali komboista ole ollut jo pitkään juttua, onko ne viimeisimmät jo kuranttia kamaa? Muistan vaan lukeneeni joskus tältäkin palstalta että tossa leviää turbo vähäisillä kilsoilla ja manuaalilootakin on aika vikaherkkä.

Kai melko vähän ongelmia K-mallissa (2015->), mutta en tiedä onko niistä päästy kokonaan. Lieköhän 1.0 turbo + 5-vaihteinen manuaali se luotettavin kombo?
 
Neljänkympin kriisi iskemässä (no on siihen vielä muutama vuosi) ja pickuppi kiinnostaisi. Tähän asti olen ajellut vanhoilla pommeilla joita olen itse korjaillut ja halpoja kilometrejä on takana paljon. Jotenkin nyt muutaman vuoden on hotsittanut jonkinlainen maastokelpoinen vehje ja olen miettinyt joko navaraa, hiluxia tai rangeria. Amarok ei nappaa koska luottoa ei löydy pätkääkään noihin VAG roskiin.

Hiluxin ongelma on aneeminen varustetaso ja korkea hinta, tosin se pitää myös hintansa hyvin. Navaraa saisi N-Guardina samaan rahaan kun huonosti varustettua hiluxia joten se tuntuu kiinnostavalta. Myös ford ranger on ihan varteenotettava, en ole mitään näistä vielä käynyt koeajamassa.

Onkos täällä väkeä jotka omistaa jonkun noista tai osaa kommentoida mikä olisi paras? En ole mitenkään kiireellä liikenteessä tässä, tarkoitus olisi muutaman vuoden sisällä realisoida tämä ja ostaa joku noista kolmesta pois.

Lisätään nyt vielä se, että intuitio sanoo itselle, että tämmöinen pitäisi olla manuaalivaihteisena ja semmoisilla olen myös ikäni ajellut, tekeekö noilla moderneilla automaateilla mitään varsinkaan jos maastoon aikoo?

Varman päälle Hilux

5616d99269bedd825f07c190


Voi olla vähän vanhanaikaisen oloinen, mutta samalla lastentaudit puuttuu eikä tule. Siihenkin on varmaan joku syy että noita käytetään siellä missä mikään muu ei kestä :hmm: Toisaalta kyllähän tuollaiseen kuuluukin se työkalumaisuus. Landcruiserit samaan sarjaan kun eihän noita saa rikki kirveelläkään.
Pitää arvonsa paremmin kun mikään mersu.

Isuzuista kuullut pelkkää hyvää, tiedä sitten mikä niiden arvo on myöhemmin, ja kun näkee miten kestää kilometrejä ja aikaa.

Jos itselle, niin en muuta harkitsisi hetkeäkään kun Hiluxia.
 
Eli kuten joukkoharha toimii, "koska Hilux on ollut xx vuotta pirun luotettava auto, se on sitä vielä 2020."

No kun ei ole, "jostain syystä" Toyota on hylännyt dieselit mallistostaan kautta linjan ja sekin mikä on jäljellä, Land Cruiseriin ja Hiluxiin kehitetty 2,4 on susipaska moottori hiukkassuodattimen ongelmien kanssa, pölyisissä olosuhteissa moottorin ilmansuodatin ei toimi vaan vuotaa. Noita on pirusti kaivosteollisuudessa työautoina ja niistä on tullut varsinkin Australiassa Toyotalle todellinen riesa, koska kuluttajansuoja.

e: 2,8did oli vielä käytöltään jonkinlainen, sen korvasi pienempi 2,4did jonka DPF:än puhdistukseen Toyota visioi viidennen ruiskutussuuttimen, (kenelläkään muulla ei ole) ei toiminut käytännössä.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä ovat toki vanhempia eikä saisi milläänmuotoa verrata nykyisiin mutta:

Meillä on kiinteistöhuolto firmassa

2 Isuzua 2008, 2009
5 rangeria 4kpl 2011, 1 kpl 2016
1 2011 vuotinen hilux
1 2010 mitsu l200

Hilux on ainoa johon ei ole tarvinnut tehdä remonttia (198tkm nyt) ja toimii, kytkin alkaa olla uusilla.

Noihin vanhempiin rangereihin on kaikkiin jouduttu uusimaan vaihteistot, ohjaussimpukat ja iskarit, autot ovat muutenkin erittäin rähjääntyneitä ja vrt hilux vaikka onkin samat kilometrit ja käyttäjät.

Etuina näissä on ketteryys ja näkyvyys.

Uudempi ranger on ollut ihan ok, nyt 89tkm kohdalla kuskin penkin verhoilut rikki, kytkin uusittu kertaalleen ja nyt hajosi kytkimen pääsylinteri. Satunnaisia vikavaloja sillointällöin. Kuitenkin, siltikin ihan ok kulkine.

Huonoimpana puolena huono näkyvyys ulos.

L200 on firman huonoin auto jolla ei kukaan haluaisi ajaa, kaikenlaista ongelmaa sähköissä ja oikeastaan kaikessa.

Nuo isuzut ovat niitä isuzun uuden tulemisen aikaisia ja varmasti laatu uudemmissa on parantunut, näissä tahtoi sulamisvedet jäädä ovien sisään ja jäätyä sinne, samoin vikavaloja jne palaa toisinaan. Nämä ovat jo vähäisemmällä käytöllä, eivät tahdo sopia kaupunkipyöritykseen heikon alaväännön takia.

Hilux on noista autoista kömpelöin ja kovaruokaisin mutta ainoa jota ei ole tarvinnut korjata joten ainakin tässä ikäluokassa väitteet luotettavuudesta pitävät paikkaansa. Rangeri olisi oma kakkosvalintani jos vain löytää sellaisen joka on ollut kevyellä käytöllä.

Tulipa paljon turhaa tekstiä:tdown:
 
Eli lyhyesti todella tilava ja edullinen auto.

Hauska arvostelu, eli kevyt mutta tietosisällöltään hyvä. Komppaan kyllä autoa, varsinkin tuo faceliftina ja OPC-paketilla on vielä nykypäivänäkin aika kiva peli. Tilaa on ja paremmilla penkeillä ajaa helposti pidempää matkaa.
 
Maasturiin nimenomaan sopii mielestäni hyvin automaatti (mehumaija). Muistelen kun itse joskus ajelin manuaalilla jotain metsäpolkua missä jäi koko ajan kivenkoloon jumiin, niin kytkin alkoi käryttämään.
 
Hauska arvostelu, eli kevyt mutta tietosisällöltään hyvä. Komppaan kyllä autoa, varsinkin tuo faceliftina ja OPC-paketilla on vielä nykypäivänäkin aika kiva peli. Tilaa on ja paremmilla penkeillä ajaa helposti pidempää matkaa.

Ideani oli tehdä noita yhdellä otoksella vaikka kuinka pieleen menisi höpötykseni ja tietenkin mennään ilman mitään valmisteluita :)
Tosin tämän takia välillä jää sanomatta yhtä sun toista, kuten 2017 Opel Astran testissä unohdin näyttää penkkien kaadot ja mitä takapenkiltä löytyy.
Sitten vielä pieni puhevikani välillä antaa oman "mausteensa" asioihin.

Mutta ideani näihin tuli kolmesta eri Youtube-kanavasta ja yhdistin ne omalla tavallani omaksi jutukseni.
Ja ne kanavat ovat:
furiousdriving

Car Throttle

Kaara Televisio

Ja niin paljon tähän "vaapaaseen" formaattiin tykästyin että siirryn samaan myös tuolla SP's Tech Lab kanavani puolella, eli jatkossa SER prossuja ja näytönohjaimia testataan samalla tyylilä.
 
Ei mitään erityistä tarvetta ole uudelle autolle, eikä välttämättä mitään järkeäkään vaihdolle, mutta jostain syystä pieni mieliteko olisi vaihtaa viistoperä Focus Mini Cooperiin. Autoista en ymmärrä juuri mitään, haluan päästä paikasta A paikkaan B. Suuri plussa on se, että ei jäisi jalkoihin jokaisessa liittymässä ja kiihdytyksessä. En myöskään jaksa viedä autoa ihan jatkuvasti pajalle ja itse osaan korkeintaan polttimot vaihdella, eli toimintavarma peli haussa. Ajo aika monipuolista, sekä kaupunkia että moottoritietä. Vuodessa kilometrit jotain 15 000. Ministä ei itsellä juuri kokemuksia ole, eli kysynkin viisaammilta millaisia pelejä nuo on nykyään? Budjetti on luokkaa 5000 euroa tai ehkä vähän päälle, eli mitään ihan uutta en kuitenkaan ole ostamassa.
Mineistä -01 - -03 vuosimalleissa moottori on tarkka oikealle öljymäärälle, liian vähän ja alakerta porsii. Liikaa niin stefat vuotaa. Lisäksi noissa on kampiakselin hihnapyörän pään stefa kulutustavaraa samoin kun ketjunkiristin. Nettiautoa jos selailee niin aina löytyy se yks tai koks miniä, joihin on moottori vaihdettu ~150tkm:n kohilla. Ite vaihdoin myös noilla kilometreillä. Manuaaliaskit (5v, midland) on heikkoja ja 6v Getrakit kestää.
Ohjaustehostin joko toimii, toimii ja vinkuu tai ei toimi. Uusiminen n.700€ + jäähdytyspuhaltimen asennus samalla (jos ei jo ole) n.100€ lisää niin saa pidempään toimivan.
Pakoputken uusiminen joka toinen vuosi jos talvella ajaa. Takavaimennnin syöpyy ylhäältäpäin läpi ja alkaa vuotamaan. Aina menee vaihtoon katilta taaksepäin koko putki, ellei rälläkkä ja hitsivehkeet pysy käsissä takavaimentimen vaihtoa varten.
Tuulilasi ottaa kiveniskut hyvin vastaan ja vuosittain melkein saa sitä vaihtaa tai korjauttaa tiheämmin.
Lisäjarruvalo valskaa vedet sisälle ja siihen ei oikein löydy tarvikkeista eikä orkkiksista toimivaa osaa.
Äänekäs maanteillä, hauska kaupungissa.
Sähköt ainakin itsellä on toiminut ja niiden kanssa ei ole ollut ongelmia.
Kori ja alusta kyllä kestää, mutta tekniikka on vähän ongelmallista, mutta mikäli sitä huoltaa ennakoiden niin mitään isoja yllätyksiä ei pitäisi olla tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:
Maasturiin nimenomaan sopii mielestäni hyvin automaatti (mehumaija). Muistelen kun itse joskus ajelin manuaalilla jotain metsäpolkua missä jäi koko ajan kivenkoloon jumiin, niin kytkin alkoi käryttämään.
Teknisesti ottaen olen aivan samaa mieltä momentinmuuntimen (tai turbiinikytkimenkin) hyvistä puolista kovaan kytkimeen verrattuna maastoajoneuvossa tai työkoneessa. Sen ei kuitenkaan pitäisi muodostua ongelmaksi, jos alennusvaihteet ovat riittävän hitaat, auton maastokykyä ei ylitetä ja kuljettaja osaa asiansa.

Jos auto alkaa olla jumissa ja sitä pitää heiluttaa, niin sehän on enemmän auto vs. auto kuin automaatti vs. manuaali.
 
Tässä nyt ehkä toinen auto hankkiminen edessä. Mitä nykyään on noissa liikkeissä tinkivara tai ilmaa hinnassa. Etsinnässä sellainen 15-20k auto. Perus perhefarkku jolla ajelisi useamman vuoden.

Tinkivara yksityiseltä varmaan vaihtelee sillä monet ei jaksa/saa lainaa pankista saati on sukan varressa moista summaa?
 
Tässä nyt ehkä toinen auto hankkiminen edessä. Mitä nykyään on noissa liikkeissä tinkivara tai ilmaa hinnassa. Etsinnässä sellainen 15-20k auto. Perus perhefarkku jolla ajelisi useamman vuoden.

Tinkivara yksityiseltä varmaan vaihtelee sillä monet ei jaksa/saa lainaa pankista saati on sukan varressa moista summaa?

Tinkivara liikkeessä riippuu niin monesta seikasta etten jaksa selittää kuviota.

Yksityiseltä jos ostat, niin jos siinä on rahoitus päällä, ota myyjän kanssa selvää mikä se loppuvelka on. Se yksityinen ei sitä edes tiedä kun on kilsan pituinen maksulappu, pitää kysyä rahoitukselta oikea summa. Tarjoaa sitten sen mukaan mikä käy kummallekin.
Jos velaton auto, niin tarjoa mitä tarjoat, käänny ympäri jos ei kelpaa. Toimii face to face, ei siis puhelimessa.
 
Tässä nyt ehkä toinen auto hankkiminen edessä. Mitä nykyään on noissa liikkeissä tinkivara tai ilmaa hinnassa. Etsinnässä sellainen 15-20k auto. Perus perhefarkku jolla ajelisi useamman vuoden.
Just ostin liikkeestä tuollaisen perhefarkun. Tonni tippui hinnasta ilman vääntöä ja kesärenkaat päälle, kun olivat vaihtokunnossa.
 
Just ostin liikkeestä tuollaisen perhefarkun. Tonni tippui hinnasta ilman vääntöä ja kesärenkaat päälle, kun olivat vaihtokunnossa.

Tarjouskierros taas tuotti meillä sen tuloksen, että yksi liike tarjosi 1500€ enemmän vaihtoautosta mikä komppasi kivasti just siihen minkä halusikin ostaa.
Kun ajat esimerkiki kehä III läpi ja katsot montako autoliikettä ja autoa siellä näkyy riveissä voit vaan ihmetellä mihin vittuun ne kaikki on menossa...
 
Tinkivara liikkeessä riippuu niin monesta seikasta etten jaksa selittää kuviota.
Koita nyt jaksaa selittää edes perusjutut vaikka rankalaisilla viivoilla :D Itse en ole koskaan vielä ostanut liikkeestä autoa niin kaikki lainalaisuudet vähän hakoteillä :D

Meidän tilanteessa tuskin vanha auto tulee vaihdossa, koska nykyisestä ei oikein mitään saa (arvo jotain 2k luokkaa) joten todennäköisesti se jää meille kakkosautoksi.

Uudesta autosta pystytään maksamaan joku 10k käteisellä, jos se vaikuttaa johonkin, loput rahoituksella tai pankkilainalla. Tai sitten mennään "koko" hinta rahoituksella tai pankkilainalla. Ei tiedä oikein vielä itsekään koska tuolle rahalle oli suunniteltu toista käyttöä :D
 
Uudesta autosta pystytään maksamaan joku 10k käteisellä, jos se vaikuttaa johonkin, loput rahoituksella tai pankkilainalla. Tai sitten mennään "koko" hinta rahoituksella tai pankkilainalla. Ei tiedä oikein vielä itsekään koska tuolle rahalle oli suunniteltu toista käyttöä :D
Autoliikkeestä saa helpommin ja edullisemmin sen autolainen kuin pankista. Siis silloin kun se ostettava auto on toimii lainan vakuutena.
Isoilla liikkeillä on jatkuvasti tarjouksia vaihtoautoihin esim. käsiraha 0e, korko 1% + kulut. Jos siis ei halua käsirahaa maksaa, niin kannattaa varsinkin silloin etsiä mahdollisimman pieni korkoinen laina. Liikkeet tuo vaikka toisesta toimipisteestä sen auton sinulle.
Omat kokemukset tinkivarasta nykyisin on, että sitä ei juurikaan ole. Sen sijaan kannattaa todella tarkkaan käydä auto läpi ja korjauttaa mahdolliset viat tai teettää lähelle sattuvat huollot siihen samaan hintaan. Ota auto yhdeksi yöksi koeajolle, että ehdit tutkia mahdollisimman tarkkaan ihan joka paikan autosta.
 
Koita nyt jaksaa selittää edes perusjutut vaikka rankalaisilla viivoilla :D Itse en ole koskaan vielä ostanut liikkeestä autoa niin kaikki lainalaisuudet vähän hakoteillä :D

Meidän tilanteessa tuskin vanha auto tulee vaihdossa, koska nykyisestä ei oikein mitään saa (arvo jotain 2k luokkaa) joten todennäköisesti se jää meille kakkosautoksi.

Uudesta autosta pystytään maksamaan joku 10k käteisellä, jos se vaikuttaa johonkin, loput rahoituksella tai pankkilainalla. Tai sitten mennään "koko" hinta rahoituksella tai pankkilainalla. Ei tiedä oikein vielä itsekään koska tuolle rahalle oli suunniteltu toista käyttöä :D

No jos liike myy uuden 20k maksavan auton, jää siitä katetta noin 2000e.
Siihen tulee vaihdossa 10k auto josta hyvitetään 8k.
Tässä kohtaa "voittoa" on jo 4000e.
Sitten joku tulee ja ostaa sen kympin vaihtarin suoraan, tinkii tonnin pois, jää katetta 3000e

Tuota kutsutaan ketjuksi, ja se voi olla pidempikin. Siinä voi olla kalliimpaa tai halvempaa alussa tai lopussa. Jos joutuu reklamoinnista jotain korjailemaan, se on pois katteesta. Nämähän voi mennä tuurilla ihan miten sattuu. Mutta siinä noin lyhyesti kuvio.:)
 
No jos liike myy uuden 20k maksavan auton, jää siitä katetta noin 2000e.
Siihen tulee vaihdossa 10k auto josta hyvitetään 8k.
Tässä kohtaa "voittoa" on jo 4000e.
Sitten joku tulee ja ostaa sen kympin vaihtarin suoraan, tinkii tonnin pois, jää katetta 3000e

Tuota kutsutaan ketjuksi, ja se voi olla pidempikin. Siinä voi olla kalliimpaa tai halvempaa alussa tai lopussa. Jos joutuu reklamoinnista jotain korjailemaan, se on pois katteesta. Nämähän voi mennä tuurilla ihan miten sattuu. Mutta siinä noin lyhyesti kuvio.:)

Joo kyllä tuo autokauppojen ansaintalogiikka on selvillä. Mutta miten tässä esim mun tapauksessa kun ei tule vaihtoautoa mukana? Joskus "ennen vanhaan" sai "paljonkin" alennusta jos osti ns. käteisellä ja ei ollut vaihtoautoa antaa.
 
Eipä uusista kovin isoja alennuksia saa, varsinkaan noista plugareista joita menee nyt kuin leipää. Jos olet hankkimassa jotain perinteistä b/d autoa niin niiden menekki on sen verran kipannu, että saattais irrota jotain.

TL;DR sähköistetyillä kulkineilla niin kova menekki ettei tarvi liikkeiden vaivautua.
 
Meillä taloudessa oltava kaksi autoa ja olen jo pidemmän aikaa miettinyt, että pitäisikö toinen autoista vaihtaa pakettiautoon. Pakettiautolla pääsisi edelleen kulkemaan työmatkat, mutta etu tulisi sitten siinä tavaran kuljetuksessa, kun haetaan Ikeasta uusia huonekaluja, tehdään remonttia tai poistetaan puutarhajätettä kaatopaikalle. Miinuksena on, että pakettiautossa on ainoastaan paikat kolmelle henkilölle ja meillä neljä henkeä taloudessa. Toisaalta usein joku puuttuu kyydistä eli kolmella paikalla pärjäisi melko pitkälle. Toyotan Hiace on tunnetusti luotettava, mutta alle 10k€ autot on paljon ajettuja ja sitten Hiace on tunnettu ruostumisesta. Onko kokemuksia muista pakettiautoista joita suositella alle 10k€ hintaluokkaan?
 
Onko kokemuksia muista pakettiautoista joita suositella alle 10k€ hintaluokkaan?

10 k€ saa jo aika hyvän Hiacen, kilometrejähän noissa ei pidä pelätä ja ikää viimeisilläkin on kohta jo 10 vuotta.

Itseäni on välillä tullut mieleen, josko ostaisi 2.0 dCi ( 115 hv ) Renault Traficin / Opel Vivaron / Nissan Primastarin halvaksi pakettiautoksi, ajettavuus noissa on yllättävän hyvä ja tuon faceliftin yhteydessä tulleiden 2,0 dCi moottoreiden pitäisi olla ihan soivia pelejä.
Olen nyt ajanut kohta 3 vuotta ja 120 tkm 2016 mallisella Opel Movanolla ( omaa sukua Renault Master ) eikä siinä ole ollut suurempaa valittamista.

Sitten yksi potentiaalinen vaihtoehto on Transit, 10 k€ hintaluokassa saa ihan kohtuullisen näköisiä ja kohtuullisilla kilometreillä olevia edellisen korimallin Transitteja, eikä niissäkään ole ymmärtääkseni suurempaa vikaa ole ollut, jos käyttäjällä on ollut edes vähän järkeä päässä.
Alle 15 k€ saisikin sitten jo uudempaa Transit Customia, joka on aika pätevä tapaus.
 
Joo kyllä tuo autokauppojen ansaintalogiikka on selvillä. Mutta miten tässä esim mun tapauksessa kun ei tule vaihtoautoa mukana? Joskus "ennen vanhaan" sai "paljonkin" alennusta jos osti ns. käteisellä ja ei ollut vaihtoautoa antaa.

Sehän on just siitä kiinni paljonko autossa on ns. rahaa penkillä. Käytettyähän olet ostamassa ja jos se sattuu olemaan vaikka Toyota farkku, niin ei noista tarvi paljoa tinkiä suorallakaan kun menee muutenkin. Taas, no oli lähes mikä oli niin alennus riippuu ihan mikä kyseisen auton ketjuhinta sattuu olemaan. Voi vaihdella paljonkin, ei tähän mitään oikeaa vastausta ole.
 
Turhauttavaa tosiaankin nykyään kauppoja hieroa vähänkään isommassa ketjussa.

Olin varma että saan parhaat alennukset käteisostajana mutta muutamassa liikkeessä kierrettyäni parhaaksi käteisalennukseksi jäi 730€(auton lähtöhinta 11900€, skoda yeti) ja siihen päälle sitten ne kaikenlaiset toimistomaksut jne:wtf: yleensä alennus oli 300-500€("kun ei vaan pysty, katteet on meillä vaan niin pieniä") mikä sai vanhan jobbarin vain hermostumaan.

Ostin sitten 350 eurolla naapurilta öljyä syövän primeran ettei aina tarvitsisi kavereita vaivata autonkatselussa...yllätyksenä tulikin sitten että samaan yetiin olisin nissanista saanut liki 2000 euroa hyvitystä vaikka liike ei koskaan saisi sitä myytyä edes puolella siitä...joskus aiemmin vaihtoauton tarjoaminen oli lähes kirosana autoliikkeessä.

Tuntuisi vain että myyjän olisi ollut kannattavampaa antaa jo alkujaan reilumpi käteisalennus kuin jatkaa vaihtoautoketjua tuollaisella vaikeasti myytävällä reuhkalla.

Voi niitä aikoja kun autoliikkeissä pystyi tarjoamaan röyhkeästi tuhansia pienemmän hinnan ja monesti ne menivät vielä läpi:smile:
 
Viimeksi muokattu:
Voi niitä aikoja kun autoliikkeissä pystyi tarjoamaan röyhkeästi tuhansia pienemmän hinnan ja monesti ne menivät vielä läpi:smile:
Taisi olla markka-aikaa:rofl:

Jobbarithan alkavat nykyään olla jo kohta työttömiä, kun liikkeet myyvät huutokaupat.com -sivustolla kaikki halvat romut omaan piikkiin pois ilman mitään siivouksia tai pesuja. Nähdäkseni halpojen käyttöautojen markkina on siirtynyt sinne lähes kokonaan..
 
Taisi olla markka-aikaa:rofl:

Ei nyt ihan kuitenkaan:rofl2: silloin kun vielä isommilla liikkeillä oli niitä verkkoaidan kupeella olevia autoja joista piti vain päästä eroon syystä tai toisesta, eli juuri niitä mitä nyt siellä huutokaupassa myydään. Näillä sai joskus työtön nuori tehtyä pientä bisneksen tapaistakin.
 
Taisi olla markka-aikaa:rofl:

Jobbarithan alkavat nykyään olla jo kohta työttömiä, kun liikkeet myyvät huutokaupat.com -sivustolla kaikki halvat romut omaan piikkiin pois ilman mitään siivouksia tai pesuja. Nähdäkseni halpojen käyttöautojen markkina on siirtynyt sinne lähes kokonaan..

Ei nyt sentään. Tuollahan nimenomaan myy ne jobbarit pääsääntöisesti ja yksityiset ostajina. Isot merkkiliikkeet myy nuo itselle epäkelvot autot toki myös huutokaupalla, mutta niissä kanavissa yksityiset ei pääse ostamaan vaan ostajina on juuri nuo pienemmät yritykset.
 
Ei nyt sentään. Tuollahan nimenomaan myy ne jobbarit pääsääntöisesti ja yksityiset ostajina. Isot merkkiliikkeet myy nuo itselle epäkelvot autot toki myös huutokaupalla, mutta niissä kanavissa yksityiset ei pääse ostamaan vaan ostajina on juuri nuo pienemmät yritykset.
Okei, yksi puolituttu jobbari vaan minulle nimenomaan selitti asiaa noin niinkuin kirjoitin. Että ennen jobbarit saivat ostaa kasan halppisautoja isoista liikkeistä huutokaupalla, mutta nykyään isot liikkeet myyvät ne itse netissä.
 
Tässä nyt ehkä toinen auto hankkiminen edessä. Mitä nykyään on noissa liikkeissä tinkivara tai ilmaa hinnassa. Etsinnässä sellainen 15-20k auto. Perus perhefarkku jolla ajelisi useamman vuoden.

Meidän tilanteessa tuskin vanha auto tulee vaihdossa, koska nykyisestä ei oikein mitään saa (arvo jotain 2k luokkaa) joten todennäköisesti se jää meille kakkosautoksi.

Eikö tässä ole sellainen tilanne, jossa sopivan auton hakeminen Saksasta/Ruotsista saattaa olla kannattavaa varsinkin, jos hakumatkaa pystyy vähänkään perustelemaan itselleen lomamatkana?

Budjetti näyttäisi riittävän juuri ja juuri esim. merkkiliikkeestä ostettavaan n. 100 tkm ajettuun BMW 3-sarjan farkkuun Premium Selection-takuulla. Tuo vastaisi käsittääkseni hyvin lähelle uuden auton takuuta (24 kk). Alle 150 tkm ajettuna voisi irrota jopa 5-sarjalainen mutta veroineen se voi mennä hivenen yli 20k.
 
Voihan se olla että siinä ei enää pienemmät jobbarit kunnolla pärjää? Yhden 180 tkm ajetun vein kerran merkkiliikkeeseen niin se oli alle viikossa jo SAKAn listalla myynnissä. Oli vielä liikkeen edustama merkki mutta varmaan liikaa ajettu.
Voisi ehkä sanoa, että on kolme eri kerrosta autoissa: Halpikset alle 4k (ne perinteiset piha/häkkijobbarit), keskiluokka 3 - 20k (Saka ym) ja sitten merkkiliikkeet siitä ylöspäin. Toki liukumaa on kerrosten välillä..

Vähän väärä ketju, joten taidan lopettaa tähän.
 
Tänään kävi niin, että minun autoa ajanut henkilö ajoi sitten autoni lunastuskuntoon. Saa nähä mitä vakuutusyhtiö hyvittää, autossa oli mm. kolariturva. Kukaan ei kuollut tai loukkaantunut. Autoni oli Honda Civic 2007.

Mitä vastaavanlaista autoa suosittelisitte? Pitäisi olla vähintään yhtä tehokas ja hinta alle 10 000. Varmaan olisi aika hölmöä ostaa samanlainen tilalle.
Kriteerit:
  • Yhtä tehokas, miksei tehokkaampikin
  • Alle 10 000 €
  • Alle 9L/100km kulutus, mieluiten alle 8L
  • Luotettava
  • Samanluokan vakuutukset. Ajoneuvovero trafille tässä autossa oli ainoastaan 215€/v.
  • Järkevän hintaiset huollot
Esim. tällainen Mercedes-Benz C 180 KOMPRESSOR 140 HV SEDAN AUTOMAATTI ILMASTOINTI ESP 6 olisi kiva mutta onko se enää edullinen ylläpitää ja huoltaa? :D Tuo nyt on vain esimerkki, en tarvitse koukkua ja automaatti on mun mielestä riski vanhemmissa autoissa.

Jollain kaverilla tämän tyypinen Volkswagen Polo 1,2 47kW Comfortline 5d - *JUURI KATSASTETTU*! - *NYT ON OSTAJAN MARKKINAT!* Viistoperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto ja tuo kyllä vaikutti ihan mukavalta kun kyydissä olin. Kulutus on pieni vaikka autoa kuinka polkee. Pärjäisin kyllä ihan tällaisellakin kippurilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kävi niin, että minun autoa ajanut henkilö ajoi sitten autoni lunastuskuntoon. Saa nähä mitä vakuutusyhtiö hyvittää, autossa oli mm. kolariturva. Kukaan ei kuollut tai loukkaantunut. Autoni oli Honda Civic 2007.

Mitä vastaavanlaista autoa suosittelisitte? Pitäisi olla vähintään yhtä tehokas ja hinta alle 10 000. Varmaan olisi aika hölmöä ostaa samanlainen tilalle.
Kriteerit:
  • Yhtä tehokas, miksei tehokkaampikin
  • Alle 10 000 €
  • Alle 9L/100km kulutus, mieluiten alle 8L
  • Luotettava
  • Samanluokan vakuutukset. Ajoneuvovero trafille tässä autossa oli ainoastaan 215€/v.
  • Järkevän hintaiset huollot
Esim. tällainen Mercedes-Benz C 180 KOMPRESSOR 140 HV SEDAN AUTOMAATTI ILMASTOINTI ESP 6 olisi kiva mutta onko se enää edullinen ylläpitää ja huoltaa? :D Tuo nyt on vain esimerkki, en tarvitse koukkua ja automaatti on mun mielestä riski vanhemmissa autoissa.

Jollain kaverilla tämän tyypinen Volkswagen Polo 1,2 47kW Comfortline 5d - *JUURI KATSASTETTU*! - *NYT ON OSTAJAN MARKKINAT!* Viistoperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto ja tuo kyllä vaikutti ihan mukavalta kun kyydissä olin. Kulutus on pieni vaikka autoa kuinka polkee. Pärjäisin kyllä ihan tällaisellakin kippurilla.

Ylihintaisesta ruostepommi monivikaisesta mersusta VAG ongelmaiseen. Jaa no ehkä tuollainen vanha volkkari pelaa jotenkin jos ei ole varusteita liikaa. Eikä niitä automaatteja tarvi pelätä ellei ole dsg...
 
Ylihintaisesta ruostepommi monivikaisesta mersusta VAG ongelmaiseen. Jaa no ehkä tuollainen vanha volkkari pelaa jotenkin jos ei ole varusteita liikaa. Eikä niitä automaatteja tarvi pelätä ellei ole dsg...
Kiitos mielipiteestä. Kuten sanottua, se oli esimerkki jota nyt vain käytin. Nyt kun on tottunut niin kyllä ilmastointi ja vakkari on se a ja o. Onko sulla jotain suositusta? Mitä merkkejä katella?
Oon jo tottunut tykittää tota vaihdekeppiä niin silleen ei ole mitään väliä onko manuaali/automaatti. Manuaalin kannalla oisin kyllä itse ellen uutta autoa ostaisi.
 
Tuo nyt on vain esimerkki, en tarvitse koukkua ja automaatti on mun mielestä riski vanhemmissa autoissa.

Automaatti taitaa olla isompi riski uudemmissa autoissa, kun joutuu kaikenmaailman kaksoiskytkimiä ja variaattoreita väistelemään oikealta ja vasemmalta.
 
Automaatti taitaa olla isompi riski uudemmissa autoissa, kun joutuu kaikenmaailman kaksoiskytkimiä ja variaattoreita väistelemään oikealta ja vasemmalta.
Ymmärtääkseni vanhaa autoa joutuu todennäköisemmin hinauttaa ja automaattivaihteista ei voi hinata noin vain. Käytännössä aina pitää kutsua falck apuun.
 
Autoni oli Honda Civic 2007.

Mitä vastaavanlaista autoa suosittelisitte? Pitäisi olla vähintään yhtä tehokas ja hinta alle 10 000. Varmaan olisi aika hölmöä ostaa samanlainen tilalle.
Miksi olisi hölmöä? Jos Civic oli miellyttävä auto, niin uudempaa vastaavaa alle, esim.

Jos taas haluaa katsoa jotain ihan muuta, niin voisi katsastaa millaista Peugeot/Citroenia olisi tarjolla 2.0 HDI:lla. THP-bensakoneista on syytä pysyä erossa.
 
Miksi olisi hölmöä? Jos Civic oli miellyttävä auto, niin uudempaa vastaavaa alle, esim.

Jos taas haluaa katsoa jotain ihan muuta, niin voisi katsastaa millaista Peugeot/Citroenia olisi tarjolla 2.0 HDI:lla. THP-bensakoneista on syytä pysyä erossa.
Omassa civissä oudointa oli aina kytkin. Se oli jotenkin erittäin löysä. En koskaan tullut sinuiksi auton kytkimen kanssa. Ja jousitus ihan mahdottoman kova, kaikki kuopat tuntuu perseessä ja auto nitisi ja natisi vähän väliä vaikka ei koskaan mitään löytynyt.
Täytyisi käydä koeajamassa. Tuo civic 2007 näytti hatchbackina vielä jotenkin nuorekkaammalta. Tuo civic näyttää vielä enemmän keski-ikäisen miehen autolta niin sen takia en oo hirveemmin pitänyt tosta. Mun mielestä tää on helvetin hieno mut ei mulla tähän ole varaa: Honda Civic HB EX 182hp AT Viistoperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto

Toisaalta, tuo oma civicci niin alunperin en pitänyt siitä lainkaan, helvetin avaruussukkula. Sitemmin tykästyin ulkonäköön, että voi olla että tuo olisi juuri Se. Koeajohan sen kertoisi.

Mitä vikaa THP-bensakoneissa on?
 
@Nickname97 Pari tonnia lisää budjettiin ja osta tommonen toyotan auris hybridi? Hakkaa kaikki luotettavuustilastot, halpa pitää ja ajaa... Yhtä ruma kuin sivikki mutta ainakin japsiautot on jo tuttuja sulle :rofl:
 
Ymmärtääkseni vanhaa autoa joutuu todennäköisemmin hinauttaa ja automaattivaihteista ei voi hinata noin vain. Käytännössä aina pitää kutsua falck apuun.

Tarkalleen mitään et saa enää hinata muuta kun lähimpään paikkaan missä se ei ole haitaksi muulle liikenteelle, koska EU ja lakimuutos. Jos nyt jotain minkä hinaamista ei tarvisi miettiä ensimmäisenä. Autoliiton jäsenyys 99e/v ja hinaavat sinun tai kaverisi auton kunhan olet itse paikalla, näin ulkoa muistaen. Pikkukaskoissakin saattaapi olla hinausvakuutus, pitää tarkistaa toki yhtiöittäin.

Niin no joo, osta japsi niin vähemmän ongelmia. @pelitys ehtikin jo tässä ensin...
 
@pelitys Vähän turhan kallis mulle vielä :D Lainaa en ota autoon, rahalla se pitää ostaa kun meitä nuoria syrjitään muutenkin vakuutusmaksujen osalta.

@Tehoreca Civicissä oli tuo moottorin koodi jossain kuskin oven pielessä, onko se muilla automerkeillä samoin?
 
THP150/156/163/165/175:sen tyyppivikoja ovat mm. Jakoketjuongelmat, Öljynkulutusongelmat, Kannen korkkaaminen, ahdinvaivat. Muutamia mainitakseni. Sen sijaan THP200-pohjaiset ovat luotettavia ja aivan loistavia pelejä.
Tätäpä en tiennytkään, että THP200 on eri maata. Silloinhan tällainen saattaisi olla kiva lelu:

Toisaalta, miksi Peugeot-kuski olisi vienyt kivan menopelin vaihtoon ... Toyota-liikkeeseen? :think:
 
Esim. tällainen Mercedes-Benz C 180 KOMPRESSOR 140 HV SEDAN AUTOMAATTI ILMASTOINTI ESP 6 olisi kiva mutta onko se enää edullinen ylläpitää ja huoltaa? :D Tuo nyt on vain esimerkki, en tarvitse koukkua ja automaatti on mun mielestä riski vanhemmissa autoissa.

Asian vierestä hieman koska tuskin vakavissasi harkitset tuollaista mersua(ahdinongelmat jne) mutta tuon ikäluokan mersuissa ennen g-tronicia automaatti on huomattavasti kestävämpi vaihtoehto kuin manuaali.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 819
Viestejä
4 517 672
Jäsenet
74 480
Uusin jäsen
Merts1
Back
Ylös Bottom