Mikä auto minulle?

Tarkotus ois uus käytetty auto ettiä. Kriteerejä autolle:
hiljaisuus, mukavuus, farmari, luotettava, bensa, manuaali, vakkari, yhdistetty kulutus n. 6-7L. budjetti 10-12k€

Tässä yksi mikä osui silmään, onkohan näissä vastaavissa mitään suurempia tyyppivikoja? BMW 318 i E91 Touring Business Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Onko ihan täys pommeja vai mitä tässä kannattais lähtee kattelemaan?

Itse skippaisin n-sarjalaiset koneet tyystin, mikä tuostakin löytyy. En tiedä onko mersun bensat sen kummempia.

Tuossa budjetissa kannattaa unohtaa myöskin vag konsernin tuotokset.
 
Tuossa budjetissa kannattaa unohtaa myöskin vag konsernin tuotokset.

Eikös tuohon rahaan jo saa esim. Octavian 140-heppaisella TSI:llä, jossa on jakopää hihnalla? Onko niissäkin vielä ongelmia?
Itse harkitsisin Astraa tuossa tilanteessa. Budjettti riittää juuri viimeisimpään korimalliin ja noissa vanhimmissa (2015->) saattaa vielä olla myöhemmin tehtyjä parempi äänieristys.
 
Onko porukoilla kokemusta 2010-2015 vuosien kia ceedeistä?

Olisi etsinnässä perhefarkku hintaluokassa 10-14k, ja katsellut lähinnä toyotia, mutta jostain pisti silmään, että kiat olisi suht halpoja. Onko noissa mitään yleisiä vikoja?
 
Itse skippaisin n-sarjalaiset koneet tyystin, mikä tuostakin löytyy. En tiedä onko mersun bensat sen kummempia.

Tuossa budjetissa kannattaa unohtaa myöskin vag konsernin tuotokset.
Katoppas en huomannu googletellessani, että on tollanen pommi koko viritys :rolleyes: joo menee uusiks mietintää koko hommeli taas
 
Tarkotus ois uus käytetty auto ettiä. Kriteerejä autolle:
hiljaisuus, mukavuus, farmari, luotettava, bensa, manuaali, vakkari, yhdistetty kulutus n. 6-7L. budjetti 10-12k€

Tässä yksi mikä osui silmään, onkohan näissä vastaavissa mitään suurempia tyyppivikoja? BMW 318 i E91 Touring Business Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Onko ihan täys pommeja vai mitä tässä kannattais lähtee kattelemaan?
Meillä oli samankaltainen - 06 220tkm ajettuna. Öljypohja, joku 150€ jäähdyttimen osa yms, vanteet vaihtoon
Ostettaessa liikkeen piikkiin 1200€ arvosta vanoksen osia. En alkanut jarruputkia laittaa kun lähti vaihtoon.
 
Katoppas en huomannu googletellessani, että on tollanen pommi koko viritys :rolleyes: joo menee uusiks mietintää koko hommeli taas

Jos ajettavuus kiinnostaa niin, focuksella tuskin voi mennä vikaan ja tietääkseni nuo ecoboostit eivät ole mitään pommeja. Melutasosta en osaa sanoa.

Katsoisin myös astran.

Tuolla budjetilla löytyy molempia kohtuu metreillä vm. 2011 ylöspäin.
 
Focus on melutasoltaan peruskulkija. On se nyt jotain japsia parempi, mutta rasittavaa kuunneltavaa motarinopeuksissa kuitenkin. 1.0 ecoboost ja manuaaliloota oli sellainen kombo, että sitä ei edes vihamiehelle suosittele. Kyllä silläkin toki pärjäs, mutta pieneen ylämäkeen lähtö aiheutti kengurubensaa useamman tonninkin ajon jälkeen. Tuo kone-loota-kytkin kombo ei vaan toiminut. Vanteista kannattaa katsoa ettei ole kovin tiheät, keräävät talvella lumet ja sit tulee pomppuisaa menoa. Kuulemma jonkun vakiovanteen tyyppivika myyjän kertomana. Litranen mylly oli kovin janoisa motarinopeuksissa, mutta jos hitaampaakin on joukossa, niin 6 pintaan satasella varmaan pääsee. Melkein 10 tkm tuolla rullasin, en ostais itselle, jos hiljaisuus ja mukavuus on kriteereinä.
 
Litranen 125-heppanen ecoboost on kyllä aivan hyvä ajaa manuaalina. Ei moitteita. Omasta mielestä oli oikeastaan todella hyvä, moottorin ominaisuudet ovat hyviä ja kytkimen tuntuma hyvä, sekä vaihdekepin tuntuma myös hyvä.

Tuosta myös puuttui nykyautojen ärsyttävä kierrosten todella hidas lasku kun päästää kaasupolkimen.
 
Viimeksi muokattu:
Focus on melutasoltaan peruskulkija. On se nyt jotain japsia parempi, mutta rasittavaa kuunneltavaa motarinopeuksissa kuitenkin. 1.0 ecoboost ja manuaaliloota oli sellainen kombo, että sitä ei edes vihamiehelle suosittele. Kyllä silläkin toki pärjäs, mutta pieneen ylämäkeen lähtö aiheutti kengurubensaa useamman tonninkin ajon jälkeen. Tuo kone-loota-kytkin kombo ei vaan toiminut. Vanteista kannattaa katsoa ettei ole kovin tiheät, keräävät talvella lumet ja sit tulee pomppuisaa menoa. Kuulemma jonkun vakiovanteen tyyppivika myyjän kertomana. Litranen mylly oli kovin janoisa motarinopeuksissa, mutta jos hitaampaakin on joukossa, niin 6 pintaan satasella varmaan pääsee. Melkein 10 tkm tuolla rullasin, en ostais itselle, jos hiljaisuus ja mukavuus on kriteereinä.
Tuo 1.0 ecoboost + manuaali on kyllä hirveä ajaa :beye:
Kone ei meinaa kerätä tai tiputtaa kierroksia millään joten jos ja kun sitä tuhrua joutuu poljettamaan niin varsinkin 1->2 vaihto on tehtävä korostetun hitaasti, muuten ei kerkeä kierrokset laskemaan ja tuloksena sellainen kytkinpommimainen vaihto :rofl2:
 
Tarkotus ois uus käytetty auto ettiä. Kriteerejä autolle:
hiljaisuus, mukavuus, farmari, luotettava, bensa, manuaali, vakkari, yhdistetty kulutus n. 6-7L. budjetti 10-12k€

Tässä yksi mikä osui silmään, onkohan näissä vastaavissa mitään suurempia tyyppivikoja? BMW 318 i E91 Touring Business Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Onko ihan täys pommeja vai mitä tässä kannattais lähtee kattelemaan?
Oman pommin kokemuksella en suosittele.
Noilla kilometreillä meni uusiksi jakoketju kiristimineen, kalliit Vanoksen hammasrattaat (käsittääkseni ketjun venymisen takia). Aika yleinen nautinto noiden saksalaisen insinööritaidon taidonnäytteiden kanssa. Lisäksi polttoainesuuttimet uusiksi, vaikutti olevan kans suhteellisen yleinen vaiva noilla main.

Yhden pyöränlaakerinkin pääsin vaihtamaan samaan syssyyn, mutta en tiedä onko tuo kovin yleinen ongelma.
Yksi iskari alkoi myös vuotaa, mutta meni vielä katsastuksesta läpi normaaleilla mittausarvoilla, joten en onneksi päässyt sitäkin vaihtamaan ennen kuin hankkiuduin eroon koko autosta.
 
Miks mersua ja bmw ei voi tehä toyotan tekniikalla? Sais sellasen auton missä ei oo kaikki tehty päi vittua.
 
Miks mersua ja bmw ei voi tehä toyotan tekniikalla? Sais sellasen auton missä ei oo kaikki tehty päi vittua.

Toyota Supra on bimmerin ja toyotan risteytys. En kyllä ole perehtynyt yhtään mitä tekniikkaan tulee, eli onko siellä konehuoneessa bemarin vai toyotan kone ja loota.
Sitten Toyota GT86 ja Subarun vastaava on sama peli, hinta eri. Suzukille tulee Toyotan Corolla wagon hybrid Suzukina, ja RAV4 tulee Suzukina kanssa. Joku Suzuki XL7 tuloillaan kanssa mutta sen taustoista ei niin tietoa.
Mersulla ollut Ssayaongin kanssa tekemistä ainakin aikanaan, nykytilanne ei omassa tiedossa. Onhan näitä ja tulee olemaan.
 
onko siellä konehuoneessa bemarin vai toyotan kone ja loota.
Bemarin peruspata. Jotkut internet-lähteet väittää että se olisi softattu Supraa varten vähän eri lailla. Ja laatikkohan nyt taitaa olla ZF riippumatta minkä auton alla se on.
 
Mikä auto olisi hiljainen kevään nastojen rouhimalla asfaltillakin? Lähinnä käytetty saksalainen hakusessa, mutta miksei ehkä muunkin maalainen. Mitään budjettia vaikea sanoa.
Bemarin 5-sarjalainen nyt ainakin on hiljainen. Sedanina hiljaisempi kuin farkkuna. Minusta E60 lci (2007-2010) hiljaisempi kuin F10 (2010-). Toki myös Mersun E-sarja ja Audin kutonen on hiljaisia. S-mersu omassa luokassaan. Näiden hintaskaala on sitten iso riippuen iästä, kilsoista, vetotavasta ja varusteista.

Uudemmista budjettivaihtoehtona ehdottaisin VW B8 Passattia. On kyllä hiljainen ja hyvä ajettava vaikka vitosbemareita aiemmin ajanut.

Mikään auto ei ole täysin hiljainen karkealla asfaltilla. Yllä mainitut siedettäviä.
 
Itsellä kokemusta nyt kolmen vuoden ajalta vuoden 2017 Astra 1.4T farmarista. Ei kyllä voi mitään pahaa sanoa: penkit todella hyvät (AGR penkit), joilla voi istuskella tunnista toiseen ilman mitään ongelmia tai ikäviä tuntemuksia. Bluetooth yhdistää todella nopeasti, eikä ole katkaissut yhteyttä kertaakaan tähän mennessä. Matrix LED-valot myöskin ihan huiput, etenkin jos ajaa pimeällä maantiellä. Hyvä ajettavuus: menee suoraan, ei vaeltele. Kaistavahti ei pyri jatkuvasti pitämään autoa keskellä kaistaa vaan tekee korjausliikkeitä vasta kun auto on siirtymässä kaistaviivan päälle eikä vilkku ole päällä. Tämä ominaisuus kannattaa tosiaan kokella kunnolla, koska olen ajanut autoja joissa kaistavahti tekee jatkuvasti korjausliikkeitä ja se on ollut hieman häiritsevää. Hyvät istumatilat: itsellä pituutta 190 cm ja mahdun tarvittaessa istumaan itseni taakse, joten turvaistuinten kanssa ei ole ollut ongelmia. Jos haluaa hieman isompaa takakonttia, niin sitten varmaan kannattaa kääntyä Octavian puoleen

Kulutuksesta joku mainitsi, ja nyt kun mittarissa 49000 ja liikkuminen 95% pk-seudulla niin kulutus on siltä ajalta 6.4, jota en pitä lainkaan pahana. Mitään muuta vikaa ei ole kuin toinen ajovaloumpio meni takuuhuollon piikkiin. Hinta/laatu/ominaisuudet-suhte on omalla kokemuksella hyvällä tasolla. Ja jos jotain häikkää tulee, niin takuutakin jäljellä vielä toista vuotta. Se mitä lapsiperheellisenä ja koiranomistajana otan seuraavaan autoon on ilmastoinnin suuttimet takapenkkiläisille, joita ei Astrassa jostain syystä ole.

Varovasti sen laatikon kanssa sitten. Noista on mennyt ihan jonkun verran laatikoita paskaksi. Vahvistivat sitä jossain vaiheessa mutta sekin oli purkkaviritys. Kestää tosin hieman pidempään. :(
Sen takia ei emännän kanssa lopulta hommattu käytettynä tollasta. Nettiautossakin muutamia joissa synkroja yms korjattu, mutta kun kerran korjaa niin täytys uusia kaikki tai kohta prosii seuraavat pykälät.

Älä missään nimessä käytä täyttä vääntöä isommilla vaihteilla. -> porsii nopeammin.

M32-6 laatikko varsin ongelmallinen olut, uudemmissa päivitetty versio vissiin? Päätylaakerit paremmat, jäähdytystä parannettu, mutta mutta....

Jos alkaa ääntää niin äkkiä eroon.
 
Varovasti sen laatikon kanssa sitten. Noista on mennyt ihan jonkun verran laatikoita paskaksi. Vahvistivat sitä jossain vaiheessa mutta sekin oli purkkaviritys. Kestää tosin hieman pidempään. :(
Sen takia ei emännän kanssa lopulta hommattu käytettynä tollasta. Nettiautossakin muutamia joissa synkroja yms korjattu, mutta kun kerran korjaa niin täytys uusia kaikki tai kohta prosii seuraavat pykälät.

Älä missään nimessä käytä täyttä vääntöä isommilla vaihteilla. -> porsii nopeammin.

M32-6 laatikko varsin ongelmallinen olut, uudemmissa päivitetty versio vissiin? Päätylaakerit paremmat, jäähdytystä parannettu, mutta mutta....

Jos alkaa ääntää niin äkkiä eroon.

Manuaaleissa siis näin, mutta eikös automaatit ole noissa momentinmuuntimella ja ihan hyvässä maineessa?

Astra on itselläkin yksi ehdokas seuraavaksi pirssiksi, joten kokemukset tuosta automaattilootasta ja autosta yleisestikin ovat tervetulleita.
 
Manuaaleissa siis näin, mutta eikös automaatit ole noissa momentinmuuntimella ja ihan hyvässä maineessa?

Astra on itselläkin yksi ehdokas seuraavaksi pirssiksi, joten kokemukset tuosta automaattilootasta ja autosta yleisestikin ovat tervetulleita.

Niin joo unohtu mainita että tosiaan manuaalina :facepalm:
 
Näissä K korimallin manuaali astroissa on 1.4 koneen kanssa lie joku toinen kun M32? Vaiko kö onko tuohon tullut konsensusta mikä aski siellä luuraa?

"M32 - laatikon ongelmat eivät ole poistuneet parannusten myötä. Tosin viimeisimmät parannukset ovat tehdyt 2017. 2012-2013 parannuksissa on kavatettu päätylaakerin kokoa ja vaihdettu laakerivalmistajaa. Väärin shimmattu päätylaakeri kestää siis pidempään , ennenkuin alkaa oireilemaan ja hajoaa. Kuten mainittu, enemmän on tosiaan toimivia laatikoita kuin hajoavia. "

Opel club finlandin sivuilta. Eli M22 joissain vissiin ja M32 peruja olevia joissain. Riippuu onko mikä malli...en löytänyt ihan nopeasti.
 
Jotenkin vaikea usko että 7vuotta nykyistä Golfia uudempi auto olisi monin tavoin huonompi
Tuskin se 7 vuotta uudempi Kasvain "monin tavoin huonompi" on, mutta kyllä Golf on aika premium ja jokseenkin urheiluauto vrt. Kasvain. Vanhempikin, jos nyt siis puhutaan siitä, mitä auto oli uutena eikä nettiauton parhaista tänä päivänä. :rofl: Ja tämän sanon, vaikka jollain tavalla tykkään Qashqaista hinta-laatusuhteeltaankin enkä ole saanut traumoja moista pakua ajaessani. En silti haluaisi ottaa omistamisen riesaa ja pelkoa - toki saman jälkihuomautuksen voinee antaa monesta Golfista tekniikasta riippuen.

Tosin onhan Kasvain vähän sellainen tilaihme - suuri ulkoa, pieni sisältä. Jos haluaa ergonomia- tai muista preferenssisyistä korkeamman henkilöauton, niin itse valitsen joko oikean tila-auton jossa on sitä tilavuutta myös korin sisäpuolella tai maasturin - edes puoliksi oikean juppimaasturin. Tuollainen vähän monesta kohtaa korotettu henkilöauto on vain sitä varten, ettei kännissä kolaroi pohjaa niin helposti. Pakko-oireeni eivät anna myöden sille, että sellainen auto on vailla puolivillaistakaan nelivetoa. Kyllä se Vitura olisi aika kova auto vs. Kasvain.
 
Tuskinpa enää suuri ongelma enää on tuo m32
suomessa taitaa olla 1.4t s/s eli m22
maahantuojalle postia niin saa varmuuden
 
Onhan noita Astroja ollut neljä J-Astraa, joista kaksi 1.7 CDTI:tä, yksi 1.4T ja yksi 1.6 CDTI. Sitten oli K-Astra jossa 1.6 CDTi, jonka jälkeen nyt on pihalla 1.4T K-Astra vuosimallia 2018. Mistään en saanut laatikkoa rikki, vaikka tulihan noilla opeteltua 0-100km/h monta kertaa useammalla ja laatikoita on käytetty vähän miten sattuu (tosin yhdelläkään ei ole vedätetty matalilla kierroksilla isoilla vaihteilla). Mikään noista ei oireillut millään lailla noin kahden vuoden kovan käytön jälkeen. Toki kilometrejä noihin ei tullut hirveitä määriä. Kaikki noista oli manuaaleja.

Yksi niistä vuosimallia 2011 1.4t on edelleen Oulussa liikenteessä, olen nähnyt monta kertaa.
 
Tommonen corolla ois nyt mielessä hankkia ja ois kiva kuulla oisko tohon luokkaan jotain järkevämpää?

Vaatimuksia:
-ei kaks ovista
-hybridi
-vm 18- tai ainaki alle 50000 ajettu
-max 30t euroo
-rengasmelulla ei oo väliä (kuitenki eukko huutaa ja rokki soi)
-tehoja sais olla vähintään 150 heppaa
 
Tommonen corolla ois nyt mielessä hankkia ja ois kiva kuulla oisko tohon luokkaan jotain järkevämpää?

Vaatimuksia:
-ei kaks ovista
-hybridi
-vm 18- tai ainaki alle 50000 ajettu
-max 30t euroo
-rengasmelulla ei oo väliä (kuitenki eukko huutaa ja rokki soi)
-tehoja sais olla vähintään 150 heppaa
Lexus is300h? 30ke budjetilla saa alta 50tkm ajettuja mutta ei ihan vm 18.
Ollut pian vuoden verran moinen (vm 14) ajossa, enkä keksi oikein mitään pahaa sanottavaa. On ollut niin mainio auto, että seuraavakin auto tulee olemaan lexus, mahdollisesti GS450h.
 
Tommonen corolla ois nyt mielessä hankkia ja ois kiva kuulla oisko tohon luokkaan jotain järkevämpää?

Vaatimuksia:
-ei kaks ovista
-hybridi
-vm 18- tai ainaki alle 50000 ajettu
-max 30t euroo
-rengasmelulla ei oo väliä (kuitenki eukko huutaa ja rokki soi)
-tehoja sais olla vähintään 150 heppaa

Käykö ladattava? 2-litrainen Corolla on kyllä mainio, kuten varmasti myös Lexus. Miksi muuten välttämättä hybridi? Bensa-autohan se loppupeleissä on...muilla toki vaikea päästä yhtä pieneen kaupunkikulutukseen.
 
Onko VW:n 4motion diesel-golffeissa viime vuosina jotain perustavanlaatuisia vikoja, jonka takia niitä kannattaisi vältellä? Periaatteessa bensa olisi omilla ajoilla ehkä parempikin, mutta saatavuus käytettynä nollassa.

Ja mitä merkittäviä eroja highline ja comfortlinejen välillä mahtaisi olla jossain 2017-2019 malleissa?
 
Ei mitään erityistä tarvetta ole uudelle autolle, eikä välttämättä mitään järkeäkään vaihdolle, mutta jostain syystä pieni mieliteko olisi vaihtaa viistoperä Focus Mini Cooperiin. Autoista en ymmärrä juuri mitään, haluan päästä paikasta A paikkaan B. Suuri plussa on se, että ei jäisi jalkoihin jokaisessa liittymässä ja kiihdytyksessä. En myöskään jaksa viedä autoa ihan jatkuvasti pajalle ja itse osaan korkeintaan polttimot vaihdella, eli toimintavarma peli haussa. Ajo aika monipuolista, sekä kaupunkia että moottoritietä. Vuodessa kilometrit jotain 15 000. Ministä ei itsellä juuri kokemuksia ole, eli kysynkin viisaammilta millaisia pelejä nuo on nykyään? Budjetti on luokkaa 5000 euroa tai ehkä vähän päälle, eli mitään ihan uutta en kuitenkaan ole ostamassa.
 
Pidä se Focus. Todennäköisesti varmempi ja toimivampi.

Nojaa, mitä se nyt on pari vuotta ollut käytössä ja pajalla käynyt varmaan viisi kertaa :D Tietysti se on aina vähän yksilöstä kiinni jne, osunut varmaan vaan paskempi kappale. Voihan olla että nyt menisi monta vuotta ihan vaan perushuolloilla... Mutta en Focuksesta välitä muutenkaan yhtään, en tykkää ajaa enkä tykkää ulkonäöstä.
 
Nojaa, mitä se nyt on pari vuotta ollut käytössä ja pajalla käynyt varmaan viisi kertaa :D Tietysti se on aina vähän yksilöstä kiinni jne, osunut varmaan vaan paskempi kappale. Voihan olla että nyt menisi monta vuotta ihan vaan perushuolloilla... Mutta en Focuksesta välitä muutenkaan yhtään, en tykkää ajaa enkä tykkää ulkonäöstä.
Briteissä valmistettu ongelmapesä tuolla hintaa mitä todennäköisimmin. Ei ole Minikään mikään nautinto, kauhea kaikukoppa ja siihen päälle vielä Brittien sähköpuolen osaaminen. :hammer:

Eihän Focus varmasti intohimoja tai muitakaan positiivisia tunteita herätä, mutta siihen voi kuitenkin kutakuinkin luottaa.
 
Briteissä valmistettu ongelmapesä tuolla hintaa mitä todennäköisimmin. Ei ole Minikään mikään nautinto, kauhea kaikukoppa ja siihen päälle vielä Brittien sähköpuolen osaaminen. :hammer:

Eihän Focus varmasti intohimoja tai muitakaan positiivisia tunteita herätä, mutta siihen voi kuitenkin kutakuinkin luottaa.

Näinpä vähän ajattelinkin. No, jatketaan budjetin keräämistä ja katsellaan joskos tulevaisuudessa pääsisi Focuksesta eroon.
 
Ei nuo kaikki M32 laatikot porsi. Itselläni oli aikoinaan Alfa 159 vm06 vehkeessä moinen ja liki 190tkm rullattu sillä ilman ongelmia. Toki se on varmaan aina tapauskohtaista, mutta tuntuu että M32 on monen mielestä varmasti hajoavaa sorttia.
 
Ei mitään erityistä tarvetta ole uudelle autolle, eikä välttämättä mitään järkeäkään vaihdolle, mutta jostain syystä pieni mieliteko olisi vaihtaa viistoperä Focus Mini Cooperiin. Autoista en ymmärrä juuri mitään, haluan päästä paikasta A paikkaan B. Suuri plussa on se, että ei jäisi jalkoihin jokaisessa liittymässä ja kiihdytyksessä. En myöskään jaksa viedä autoa ihan jatkuvasti pajalle ja itse osaan korkeintaan polttimot vaihdella, eli toimintavarma peli haussa. Ajo aika monipuolista, sekä kaupunkia että moottoritietä. Vuodessa kilometrit jotain 15 000. Ministä ei itsellä juuri kokemuksia ole, eli kysynkin viisaammilta millaisia pelejä nuo on nykyään? Budjetti on luokkaa 5000 euroa tai ehkä vähän päälle, eli mitään ihan uutta en kuitenkaan ole ostamassa.

Ainut "järkevä" vaihtoehto tuossa olisi vaihtaa Focus tuoreempaan Mini Cooper S:ään, jos korimalli miellyttää.
Yllättävän hauska ja hyvä auto ajaa, joskaan ei hiljaisin tai tilavin.
5000-10000 € väliin saisi jo melko kelvollisia yksilöitä.

Briteissä valmistettu ongelmapesä tuolla hintaa mitä todennäköisimmin. Ei ole Minikään mikään nautinto, kauhea kaikukoppa ja siihen päälle vielä Brittien sähköpuolen osaaminen. :hammer:

Mini on sentään ollut vuodesta 2001 lähtien BMW:n valmiste, joten ei siinä kaikkia vanhojen brittiautojen ongelmia ole, vaikka punakat hörökorvaiset britit sen kasaavatkin. :rofl2:
 
Mini on sentään ollut vuodesta 2001 lähtien BMW:n valmiste, joten ei siinä kaikkia vanhojen brittiautojen ongelmia ole, vaikka punakat hörökorvaiset britit sen kasaavatkin. :rofl2:
Sitten vain on tilalle tullut ranskalaista moottorisuunnittelua, tosin en tiedä että onko niitä pommeja vielä tuossa hintaluokassa...
 
Kaverilla oli Mini ja ketju siitä meni kahteen kertaan, joten sitäkin kannattaa varoa. Auto meni vaihtoon, kun mielenkiinto loppui. Tosin alkupään Mineissä ei ole tätä ongelmaa.
 
Onko volvo s40 1.8 2007-2012 jotain suurempia ongelmia? Onko kellään kokemusta onko hiljainen moottoritiellä?
 
Itse ostin pari viikkoa takaperin -04 mini cooper s:n, suht ripeä kauppakassi. 1. geni mekaanisella ahtimella ja chryslerin koneella, uudemmissa sitten ranskalaista osaamista. Ennen ostoa googlailin, ja vissiin 2. koppasen alkupään mallit (luokkaa -07-11) vähän hasardeja vikojen suhteen, tuoreemmat kai parempia mutta myös kalliimpia. Näissä myös turbo eli vähän eri ajokokemukseltaan.

Rahaa tohon ihan varmasti saa laittaa, ja öljyvuodot enemmän feature kuin sattuma. Kuitenkin kiva ajaa kun ei jää jalkoihin.
 
-12 Avensiksen voisi tässä syksyn aikana vaihtaa johonkin toiseen autoon. Automaatti on pakollinen, ei jaksa enää vatkata keppiä. Budjetti lienee 20-25t€, joten mitään ihmeellistä ei saa irti. Kontissa saisi olla ikkunat koiran iloksi joten farkku tai kitumaasturi varmaankin. Nelivedosta ei olisi haittaa, mutta jos sitä ei saa niin sitten mennään ilman. Käyttövoimalla ei ole merkitystä, kilometrejä tulee joku vähän yli 20t vuodessa eli bensa ja diesel ovat aika tasoissa. Luotettavuus on ensiarvoisen tärkeää ja siksi mietin, että olisiko seuraava auto vielä kuitenkin toyo vaikka ne aina yhtä ankeita ovatkin.

Lähinnä harkinnassa on RAV4 -16-> bensa tai hybrid awd (ei tahdo istua silmään minkään värisenä) ja mahdollisesti jopa rx450h aven ikäisenä. Budjettiin menisi kyllä -16-> A6 2.0tdiq ja myös esim lähes uusi i30 1.4t. Uuteen saa vain lisätä lohkon, talvirenkaat ja koukun, niihin menee helposti pari tonnia. Uuden mallin rolla 2.0 hybridinä olisi vuoden vanhana muuten mielenkiintoinen, mutta kytkentämassa jarruttomana on vain 450kg, sillä ei oikein juhlita 750kg venepaketin kanssa (se neliveto myös tähän tarkoitukseen).

Jos hankittava auto osoittautuu toimivaksi yksilöksi niin sillä ajetaan 3v ja 60-70tkm. Ostaessa mittarissa voi olla vähän autosta riippuen 100-150tkm. Ave ei ole istunut ikinä käteen vaikka olen sen kanssa 1,5v ja 33tkm elänytkin. En tiedä mikä siinä tökkii eniten, mutta ainakin penkit ovat enemmän tai vähemmän surkeat (ei ole tullut vastaan toyoa jossa ei olisi). Enemmän tykkäsin ajaa aiemmalla -06 Corolla Versolla kuin tällä.
 
Joku tökkii tuossa RX:ssäkin. En tiedä, pitäisi varmaan innostua ja käydä kokeilemassa erilaisia autoja, tiedä vaikka saisi oikean autokuumeen päälle. Golf Alltrack olisi tavallaan mielenkiintoinen, mutta haukkuvat sen rengasmelua ja sitä en tahdo jaksaa itsekään. A4 B9 Allroad olisi toinen vähän mielenkiintoinen, mutta se on sitten min 25t€. Pallon voisi saada 20t€:lla. Mietitään.
 
Sitten vain on tilalle tullut ranskalaista moottorisuunnittelua, tosin en tiedä että onko niitä pommeja vielä tuossa hintaluokassa...

Ranskalaista moottorisuunnittelua on Minissä vain diesel-puolella. Bensamottoripuolella saa kiittää saksalaista pommisuunnittelua a.k.a Prince-mottoria, vaikka kuinka on ranskalaisten kanssa yhteistyössä tehty, niin ratkaisut pohjautuvat lähestulkoon täysin BMW:n moottoreihin.
 
-12 Avensiksen voisi tässä syksyn aikana vaihtaa johonkin toiseen autoon. Automaatti on pakollinen, ei jaksa enää vatkata keppiä. Budjetti lienee 20-25t€, joten mitään ihmeellistä ei saa irti. Kontissa saisi olla ikkunat koiran iloksi joten farkku tai kitumaasturi varmaankin. Nelivedosta ei olisi haittaa, mutta jos sitä ei saa niin sitten mennään ilman. Käyttövoimalla ei ole merkitystä, kilometrejä tulee joku vähän yli 20t vuodessa eli bensa ja diesel ovat aika tasoissa. Luotettavuus on ensiarvoisen tärkeää ja siksi mietin, että olisiko seuraava auto vielä kuitenkin toyo vaikka ne aina yhtä ankeita ovatkin.

Lähinnä harkinnassa on RAV4 -16-> bensa tai hybrid awd (ei tahdo istua silmään minkään värisenä) ja mahdollisesti jopa rx450h aven ikäisenä. Budjettiin menisi kyllä -16-> A6 2.0tdiq ja myös esim lähes uusi i30 1.4t. Uuteen saa vain lisätä lohkon, talvirenkaat ja koukun, niihin menee helposti pari tonnia. Uuden mallin rolla 2.0 hybridinä olisi vuoden vanhana muuten mielenkiintoinen, mutta kytkentämassa jarruttomana on vain 450kg, sillä ei oikein juhlita 750kg venepaketin kanssa (se neliveto myös tähän tarkoitukseen).

Jos hankittava auto osoittautuu toimivaksi yksilöksi niin sillä ajetaan 3v ja 60-70tkm. Ostaessa mittarissa voi olla vähän autosta riippuen 100-150tkm. Ave ei ole istunut ikinä käteen vaikka olen sen kanssa 1,5v ja 33tkm elänytkin. En tiedä mikä siinä tökkii eniten, mutta ainakin penkit ovat enemmän tai vähemmän surkeat (ei ole tullut vastaan toyoa jossa ei olisi). Enemmän tykkäsin ajaa aiemmalla -06 Corolla Versolla kuin tällä.

Tuollaisessa i30 1.4t:ssä näyttää olevan jarruton vetomassa 600kg, meneekö se vielä kriteereihisi? Kia Niro/ Huyndai Konissa on sama 600kg vetokykyä (tarkista rekisteriotteesta, sarjan ensimmäiset tuli myyntiin ilman vetopainoa) ja hyvin toimiva automaatti kohtuu kulutuksella. Budjettiin pitäisi menny myös alle 100k ajettu yksilö, jossa on akkutakuita jäljellä mainitsemaasi kilometrimäärään.

Kia Niro Hybrid?

Saman voimalinjan Ioniqillä tuli ajettua Tammi-Maaliskuussa 10k. Mukava ajaa niin Helsingin keskustassa, pienemmässä taajamassa kuin myös maantiellä. Tuollaisilla 80 km/h mäkisillä kantateillä kun pääsee vähän auton kanssa sinuiksi niin sähköllä "alamäkien glaidailu" mukavaa ajanvietettä nopeusrajoituksia rikkomatta.

Adaptiivista vakkaria olen loppujen lopuksi hyödyntänyt aika vähän, limitteriä enemmänkin. Osassa malleista on vain tavallinen vakkari + limitteri ja näin jälkiviisaana en pitäisi sitä enää must have ominaisuutena.

Ainakin Ioniqissa integroitu Tomtomin navi löytää nopeuskamerat kännykän wifi hotspottin kautta. Sen verran hyvä, että käytän sitä useammin kuin Google Mapsia Android auton kautta.

Ainut miinus tässä voimalinjassa tähän mennessä luistonrajoitin. Liikkeellelähtö loppuunajetuilla kitkoilla oli alkuun vaikeaa ensilumilla pieneen ylämäkeen. Epäilen, että ei käytä jarruja aktiivisesti jarruttamaan sutivaa pyörää, koska eivät ole halunneet ajaa pientä sähkömoottoria jarrua vasten? Toisaalta uusilla kitkoilla (Conti Viking Contact 7) ei sitten mitään ongelmaa.

Kaikenkaikkiaan palanut bensaa kitkoilla 11500 kilsan aikana 4,7 l/100. Viimeisin koronatankki sitten 2kk 430km lähiseutu pyöritystä 5,5. Ihan parin kilsan pätkäajossa systeemi ei vielä pääse oikeuksiinsa, mutta jo 5km kauppaan ja 5km takaisin niin päästään alle kuuteen. Suuremman ilmanvastuksen takia niro toki hörppii vähän enemmän, mutta ei hirveästi ainakaan taajamassa.

Alla Niro koeajoauto syksyltä, ennen kuin Ioniqiin päädyin. Hyvin kriittisellä korvalla kun olin liikkeellä niin rengasmelun huomasi moottoritienopeuksissa, Ioniqissa ei sitten ole häirinnyt.

20190917_165503.jpg20190917_170102.jpg

Ruksin hakuun sähkösäätöiden kuskinpenkin ristiseläntuella, niin vaihtoehdot tippuivat 240 -> 30.

Tää on näköjään saksantuonti:
[/URL]
Suomiauto


Muutamalla tonnilla menee yli budjetista, mutta muuten speksien mukainen.

-Sisätilat väljät, kontti pienehkö, jos verrokkina tilava farmari.
-Bensaa menee tuossa korissa 5-5,5 litraa satasella kaupungissa + maantiellä 100h lasissa. Adaptiivinen vakkari, joskaan sen käyttäminen vähentää sähköllä ajoa ja lisää jonkinverran kulutusta. Itse käytän lopulta enemmän limiteriä. Joissain malleissa löytyy vain tavallinen vakkari, joka nykyisillä kokemuksilla riittäisi limiterin kanssa.
-Vetokoukku. Nirot piti tilata koukulla tehtaalta, kaikissa ei sallita vetomassaa rekisteriotteessa.
-hyvä tomtomin navi, johon merkkiliikkeessä päivitykset. Nopeuskameravaroituksetkin löytyy kunhan liittää auton puhelimen wifihotspottiin ja vaihtoehtona tietysti vielä android auto. Käytän enemmän auton integroitua, kun siinä saa sen navin myös pimeällä mittariston puolelle (ainakin Ioniqissa).
-Bensahybridiautomaatti mukava ajaa. Huom. Voimalinjan yhteisteho 140hp/265nm, ei 100hp kuten ilmoituksessa. Sporttimoodissa sähköavustus antaa hyvän väännöntunteen ja sähköajon maksimointi mukavaa ajanvietettä.


Jos ei nelivedolle ole tarvetta, niin samoilla saatesanoilla suositus myös sinne.
 
600kg kytkentämassa on riittävän lähellä. Konassa ei taida riittää takapenkin tilat, mutta pitää käydä tutkimassa sitäkin. XC60 voisi mennä, siinä ei ole isoja miinuksia.
 
Manuaaleissa siis näin, mutta eikös automaatit ole noissa momentinmuuntimella ja ihan hyvässä maineessa?

Astra on itselläkin yksi ehdokas seuraavaksi pirssiksi, joten kokemukset tuosta automaattilootasta ja autosta yleisestikin ovat tervetulleita.

Pari vuotta on tullut ajeltua uudemman korimallin 1.4T automaatilla ja tosi mukava auto ajaa. Vaihteisto tosiaan momentinmuuntimella, mutta lukitsee vaihteet ja luistattaa vain alkuun talvella pakkaskelillä kylmiltään lähtiessä. Joku tuolla valitteli, että astrat kuluttaa paljon, mutta vähemmän nämä vievät kuin esim. Focus. Nyt on vajaat 40tkm mittarissa ja mitattu kulutus on pari desiä päälle kuuden litran. Ei edes kesäiset motarivauhdit vaikuta kulutukseen mitenkään jyrkästi. 2020 vuoden mallissa onkin sitten portaaton CVT-vaihteisto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 011
Viestejä
4 468 774
Jäsenet
73 866
Uusin jäsen
ethendir

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom