Kia Niro Hybrid?
Saman voimalinjan Ioniqillä tuli ajettua Tammi-Maaliskuussa 10k. Mukava ajaa niin Helsingin keskustassa, pienemmässä taajamassa kuin myös maantiellä. Tuollaisilla 80 km/h mäkisillä kantateillä kun pääsee vähän auton kanssa sinuiksi niin sähköllä "alamäkien glaidailu" mukavaa ajanvietettä nopeusrajoituksia rikkomatta.
Adaptiivista vakkaria olen loppujen lopuksi hyödyntänyt aika vähän, limitteriä enemmänkin. Osassa malleista on vain tavallinen vakkari + limitteri ja näin jälkiviisaana en pitäisi sitä enää must have ominaisuutena.
Ainakin Ioniqissa integroitu Tomtomin navi löytää nopeuskamerat kännykän wifi hotspottin kautta. Sen verran hyvä, että käytän sitä useammin kuin Google Mapsia Android auton kautta.
Ainut miinus tässä voimalinjassa tähän mennessä luistonrajoitin. Liikkeellelähtö loppuunajetuilla kitkoilla oli alkuun vaikeaa ensilumilla pieneen ylämäkeen. Epäilen, että ei käytä jarruja aktiivisesti jarruttamaan sutivaa pyörää, koska eivät ole halunneet ajaa pientä sähkömoottoria jarrua vasten? Toisaalta uusilla kitkoilla (Conti Viking Contact 7) ei sitten mitään ongelmaa.
Kaikenkaikkiaan palanut bensaa kitkoilla 11500 kilsan aikana 4,7 l/100. Viimeisin koronatankki sitten 2kk 430km lähiseutu pyöritystä 5,5. Ihan parin kilsan pätkäajossa systeemi ei vielä pääse oikeuksiinsa, mutta jo 5km kauppaan ja 5km takaisin niin päästään alle kuuteen. Suuremman ilmanvastuksen takia niro toki hörppii vähän enemmän, mutta ei hirveästi ainakaan taajamassa.
Alla Niro koeajoauto syksyltä, ennen kuin Ioniqiin päädyin. Hyvin kriittisellä korvalla kun olin liikkeellä niin rengasmelun huomasi moottoritienopeuksissa, Ioniqissa ei sitten ole häirinnyt.
Ruksin hakuun sähkösäätöiden kuskinpenkin ristiseläntuella, niin vaihtoehdot tippuivat 240 -> 30.
Kaikki vaihtoautot ja uudet autot. Nettiauto on Suomen suurin ja suosituin ajoneuvojen kauppapaikka. Tervetuloa tutustumaan yli 90 000 auton valikoimaamme!
m.nettiauto.com