Mikä auto minulle?

TYPO, ei kohta 4v, vaan 3v tuli noin kuukausi sitten, kun tarkistin! :tup: Tarkka summa ollut 9199€ ja 41tkm.

Silloin kun ostin tuon, noita oli siinäkin liikkeessä varmaan +20kpl myynnissä (muistan kun kiertelin ne läpi, että minkä otan) + capturit (käytännössä sama auto), sieltä oli joku iso yksityisleasing tms. erä vapautunut markkinoille ja noita muutaman vuoden vanhoja ja alle 50tkm ajettuja oli varmaan satoja myynnissä nettiautossa.
Tää on joku vakiohinta Clioille :). Mä ostin omani vuonna 2019 noin 9000 eurolla ja oli silloin 40tkm ajettu 2015 vuosimallia. GT-line -varusteilla joten parkkitutka puuttuu mutta tilalla on automaatti-ilmastointi sen perusmallin sijaan ja medianav on vanhaa laatua, koska päivittyi vasta vuonna 2017.
 
Itsellä siis myös harkinnassa tuollainen (2019-2020, 100hp, <10 ke). Hyvät varusteet, kohtuu hyvä ajettavuus plussaa. Ilmeissti ovat myös melko luotettavia.
 
Mä olen tuollaisella karvalakki farkulla ajanut 3v, vm. 2019 ja oli 41tkm ajettuna 9199k€, on kuitenkin android auto, peruutuskamera, ilmastointi, sähkölasit ja cruise. Kaikki välttämätön, ensimmäinen hankinta oli äänieristyksen parantaminen (itse), vetokoukku, lisävalo keulaan ja ohjelmointi, 130hv ja 215nm niin muuttui ihan eri autoksi.

djjsd.PNG


Rahallisesti ei ole montaa sataa 3v aikana mennyt korjauksiin (kun itse tekee), akun vaihdoin kun meni mykäksi kerrasta (100€), koiranluut + alatukivarret eteen (Meyle HD 100€ yhteensä + suuntaus 60€). Rellut syö niveliä, mutta laadukkailla osilla, senkin saa loppumaan. Bensaa vie sen 5-6l/100km, edullinen vakuutus ja vero, sekä tuossa farkussa on kokoon nähden oikeasti iso kontti, on harmi että tuollaisia pikku farkkuja ei meinaa enää löytyä, saatikka sähköautoista.

Sisusta halpaa ämpärimuovia, meluisa motarilla (jos ei äänieristä), pihi moottori riittää kaupungissa ja maantiellä, mutta puhti loppuu motarilla ja ohituksissa vakiona nopeasti (varsinkin jos kuormaa).

Perus auto, ilman mitään hienouksia, on halpa korjata ja ylläpitää!

Autosi edustaa sitä toiseksi uusinta sukupolvea, nelosta? Eivät ilmeisesti ole Ranskassa mitään oppineet, koska Clio V:n kanssa on kuulemma alustamurheita ihan yhtä lailla ja pyöränkulmia ei saada vaateriin edes takuuaikana merkkihuollossa. Sinänsä noista varmaan rahalla selviää, mutta luulisi nyt kannattavan tehtaalla laittaa se pari kymppiä/satasta enemmän osiin. Jos autot kestäisivät, niin ranskalaistenkin arvo voisi säilyä kuin Toyotassa ja niitä ostettaisiin enemmän uutena, kun arvo ei olisi nolla heti autoliikkeen kynnyksen toisella puolen.

 
Autosi edustaa sitä toiseksi uusinta sukupolvea, nelosta? Eivät ilmeisesti ole Ranskassa mitään oppineet, koska Clio V:n kanssa on kuulemma alustamurheita ihan yhtä lailla ja pyöränkulmia ei saada vaateriin edes takuuaikana merkkihuollossa. Sinänsä noista varmaan rahalla selviää, mutta luulisi nyt kannattavan tehtaalla laittaa se pari kymppiä/satasta enemmän osiin. Jos autot kestäisivät, niin ranskalaistenkin arvo voisi säilyä kuin Toyotassa ja niitä ostettaisiin enemmän uutena, kun arvo ei olisi nolla heti autoliikkeen kynnyksen toisella puolen.

Kyllä, kaikki ranskalaiset mitä olen omistanut, on syönyt niveliä jo 90-luvulta lähtien. Laadukkailla varaosilla kestää sen mitä muutkin merkit, mutta 50-100tkm välillä joutuu yhden jumpan niiden kanssa tekemään.

Sitten taas kääntöpuolena, osat ei maksa mitään (alatukivarsi Meyle HD 35€) ja toiseksi, ranskalaiset ei ruostu.
 
Pari vuotta vanhana ja 40 tkm ajettuna maksoi siis yhdeksän tonnia. Nyt jos haluaisin ostaa kaksi vuotta vanhan, niin siitä pitäisi pulittaa vähintään 14-16 tonnia. Onko tuo uudempi korimalli lähtöhinnaltaan kalliimpi, vai selittäisikö hintoja ehkä se, että Clioilla riittää nyt kysyntää?
Vuonna -22 kun noita kävin katselemassa niin ylivuotisen (-21) keskimmäisen varustetason(zen?) Olisi saanut kaksilla renkailla, vetokoukulla, lohkolämmittimellä ja viiden vuoden takuulla suoralla kaupalla hintaan 15900,-

Koeajamani 13tkm ajettu -20 maksoi tuolloin 13500€

Tympäisee kun autojen hinnat ovat kiivenneet vuosi vuodelta vain ylemmäksi.
 
Kyllä, kaikki ranskalaiset mitä olen omistanut, on syönyt niveliä jo 90-luvulta lähtien. Laadukkailla varaosilla kestää sen mitä muutkin merkit, mutta 50-100tkm välillä joutuu yhden jumpan niiden kanssa tekemään.

Sitten taas kääntöpuolena, osat ei maksa mitään (alatukivarsi Meyle HD 35€) ja toiseksi, ranskalaiset ei ruostu.

Jos pieni offtopic sallitaan, niin muuttuiko mikään ajotuntumassa Meylen osilla? Mietin vain, että onko tuolle huonolle kestolle jokin teknistieteellinen selitys. Alustahan noissa kai on pehmeä, kuten kestävissä japseissa, mutta ajettavuus sitten taas puheiden mukaan kuitenkin hieman enemmän eurooppalainen. Voiko tuo olla haastava yhdistelmä saada kestäväksi?

Pari vuotta vanhana ja 40 tkm ajettuna maksoi siis yhdeksän tonnia. Nyt jos haluaisin ostaa kaksi vuotta vanhan, niin siitä pitäisi pulittaa vähintään 14-16 tonnia. Onko tuo uudempi korimalli lähtöhinnaltaan kalliimpi, vai selittäisikö hintoja ehkä se, että Clioilla riittää nyt kysyntää?

Vähän se hinta nousi sukupolvenvaihdoksen yhteydessä, mutta ei paljoa. Mutta osaltaan tilannetta varmaan selittää pikkuautojen poistuminen autonvalmistajien ja -maahantuojien tuotevalikoimasta, jolloin kun Suomen markkinoille ei enää tule lisää käytettyjä Poloja, Fiestoja ym., niin se sitten nostaa käytettyjen Cliojenkin hintoja.

Clio 1,0 TCe 100 Zen starttaa Suomen markkinoille ensimmäisenä mallina ja sen hinnaksi on ilmoitettu 16 990 euroa. Aiempaa nykyaikaisemmilla turva- ja viihdevarusteilla auton hinta on 600 euroa korkeampi, kuin edellisessä korimallissa.



Ehdotuksia? Hintaluokka ehdottomasti alle 10k ja mieluummin lähempänä 5k kuin 10k:ta

Alla vielä muutamia esimerkkiautoja 1.0 TSI:llä, rajattu Nettiautosta 2018--> ja <--105tkm. Up!/Citigo/Mii voisi myös olla vaihtoehto, jos koppimopon muoto ei liikaa ahdista.



 
Niitä niveliä ei oo tarkoitettu tänne roudan ja nimismiehenkiharoiden luvattuun maahan, liian hentoiset tasaisen kestopäällysteen ulkopuolelle.
 
Meganessa (kolmas sukupolvi) alapallot ja raidetangot kestivät oikein mainiosti, eli 400 tkm aikana piti vaihtaa pallot kerran ja toiselta puolelta raidetangon pää. Onkohan cliossa säästetty mitoituksessa?
 
Jos pieni offtopic sallitaan, niin muuttuiko mikään ajotuntumassa Meylen osilla? Mietin vain, että onko tuolle huonolle kestolle jokin teknistieteellinen selitys. Alustahan noissa kai on pehmeä, kuten kestävissä japseissa, mutta ajettavuus sitten taas puheiden mukaan kuitenkin hieman enemmän eurooppalainen. Voiko tuo olla haastava yhdistelmä saada kestäväksi?



Vähän se hinta nousi sukupolvenvaihdoksen yhteydessä, mutta ei paljoa. Mutta osaltaan tilannetta varmaan selittää pikkuautojen poistuminen autonvalmistajien ja -maahantuojien tuotevalikoimasta, jolloin kun Suomen markkinoille ei enää tule lisää käytettyjä Poloja, Fiestoja ym., niin se sitten nostaa käytettyjen Cliojenkin hintoja.







Alla vielä muutamia esimerkkiautoja 1.0 TSI:llä, rajattu Nettiautosta 2018--> ja <--105tkm. Up!/Citigo/Mii voisi myös olla vaihtoehto, jos koppimopon muoto ei liikaa ahdista.



Ajotuntuma tulee puslista, ne on ihan samanlaiset molemmissa, Meyle HD alapallo sen sijaan kestää paremmin käyttöä, mitä rellun alkuperäinen nivel ei.
 
Mitä mieltä? 2006 BMW e91 330i vai 335i? Molemmat takavetoja. Talvella 335 tehoreservistä ei ole hyötyä kun taas kesäkeleillä olisi hyvät hupikertoimet.
Pakollisia kilometrejä lähinnä parin kilometrin lasten kuskaus ja muuten hupiajosta koostuu. Mökille toki +30km päähän nyt kesällä ja syksyllä kerran pariin viikkoon.
 
Mitä mieltä? 2006 BMW e91 330i vai 335i? Molemmat takavetoja. Talvella 335 tehoreservistä ei ole hyötyä kun taas kesäkeleillä olisi hyvät hupikertoimet.
Pakollisia kilometrejä lähinnä parin kilometrin lasten kuskaus ja muuten hupiajosta koostuu. Mökille toki +30km päähän nyt kesällä ja syksyllä kerran pariin viikkoon.
335i on erittäin kallis auto ylläpitää jos sitä ei ole huollettu hyvin.
 
Mitä mieltä? 2006 BMW e91 330i vai 335i? Molemmat takavetoja. Talvella 335 tehoreservistä ei ole hyötyä kun taas kesäkeleillä olisi hyvät hupikertoimet.
Pakollisia kilometrejä lähinnä parin kilometrin lasten kuskaus ja muuten hupiajosta koostuu. Mökille toki +30km päähän nyt kesällä ja syksyllä kerran pariin viikkoon.

Noin vanhassa ehdottomasti tuo vapari 330i. Vähemmän hajoavia kalliita osia (korkeapainepumppu, turbo yms) ja ehtii silläkin töihin kun lähtee ajoissa! :lol:
 
Yritän selvitellä, mitkä VAG-moottorit (ja laatikot) mahtavat olla kestäviksi tunnettuja. Käytän toki internetin eri resursseja ja jotain käryä on (esim. EA111 ehkä ei, EA211 parempi jne.), mutta olisiko asiaa tuntevilla joitain ajatuksia tarjota? Ja tässä puhutaan siis varmaankin 10 vuotiaista tai vanhemmista.
 
Eikö se triplakasi loppupään versioina ja saman ajankohdan DSG kokonaisuudessaan ole parhainta; ei toki pomminvarmaa, mutta...
 
Yritän selvitellä, mitkä VAG-moottorit (ja laatikot) mahtavat olla kestäviksi tunnettuja. Käytän toki internetin eri resursseja ja jotain käryä on (esim. EA111 ehkä ei, EA211 parempi jne.), mutta olisiko asiaa tuntevilla joitain ajatuksia tarjota? Ja tässä puhutaan siis varmaankin 10 vuotiaista tai vanhemmista.
ea827 on pomminvarmaa tekniikkaa.
 
Yritän selvitellä, mitkä VAG-moottorit (ja laatikot) mahtavat olla kestäviksi tunnettuja. Käytän toki internetin eri resursseja ja jotain käryä on (esim. EA111 ehkä ei, EA211 parempi jne.), mutta olisiko asiaa tuntevilla joitain ajatuksia tarjota? Ja tässä puhutaan siis varmaankin 10 vuotiaista tai vanhemmista.
10-vuotiaidem käyttisten ikäryhmästä. Bensa EA211 eli 1.0-1.4 TSI hihnalla ja manuaalina. Diesel EA288 ilman AD-blueta, tosin näistä menee kaksoismassavauhtipyörä 200-250 tkm välillä.
 
Pitäisikö huolestua, kun omalla 2.0 dieselillä on ajettu +290tkm (RS octavia) ja ymmärtääkseni vauhtipyörä on alkuperäinen (ollut itsellä viimeiset 100tkm)?
Ei. Ajoprofiilista riippuen kaksoismassalla pääsee jopa ns. loputtoman pitkälle. Vanhemmistakin dieseleistä on huhujen mukaan kaksoismassat menneet samoilla kilsoilla, mutta niin vain itsellänikin on karvan vajaa 400tkm ajettu vw-konsernin diesel alkuperäisellä kaksoismassalla. Ei tuo toki enää aivan sataprosenttisessa kondiksessa ole, eli miedosti lastutetun koneen vääntöä pienillä kierroksilla ei enää kestä. Täyskaasukiihdytyksissä pitää siis olla vähintään 2000 rpm, tai alkaa väristämään. Ei kuitenkaan kolistele tyhjäkäynnillä, joten kilsoja on vielä edessä.
 
Ei vaan autolla ajettu +290tkm, joista viimeiset 100tkm @Purulumi toimesta. Vauhtipyörä on Purulumen tietojen mukaan alkuperäinen.
Pitäisikö huolestua, kun omalla 2.0 dieselillä on ajettu +290tkm (RS octavia) ja ymmärtääkseni vauhtipyörä on alkuperäinen (ollut itsellä viimeiset 100tkm)?
"ja ymmärtääkseni vauhtipyörä on alkuperäinen"

Eli ei olla täysin varmoja eli mahdollisuus on, että vaihdettu juuri ennen kuin auto laitettu kiertoon, eli juuri siinä 200tkm korvilla kun ne ensimmäisen kerran alkaa oireilemaan...
 
Ei vaan autolla ajettu +290tkm, joista viimeiset 100tkm @Purulumi toimesta. Vauhtipyörä on Purulumen tietojen mukaan alkuperäinen.
Itse luin Purulumen kirjoituksen niin, että hän tietää auton historian 190-290 tkm, mutta ei ole aivan varma mitä autolle on tehty 0-190 tkm.

Hän saattaa olla auton kolmas, neljäs tai vaikka seitsemäs omistaja (tehokas RS-malli saattaa kiertää nopeastikin nuorelta mieheltä toiselle), eikä tieto ole välttämättä välittynyt edellistä omistajaa vanhemmista jutuista.

Jos RS on saanut taajamassa äkillisiä momentinvaihteluita, kuten valolähtöjä eturenkaat täristen, äkillisiä kaasunpainalluksia/moottorijarrutuksia tai suditusta vaihtelevalla pidolla, on kaksoismassa voinut antautua jo 100 tkm kohdalla. Nättiä maantiesiivua menee yli 300 tkm. Tavallisella sekakäyttäjällä noin 150-250 tkm.

@Purulumi huolestuisin vasta sitten, jos autoa käynnistäessä/sammuttaessa kolahtelee/helisee ylimääräistä tai tärisee epänormaalin paljon tyhjäkäynnillä.
 
Käytettyä Skoda enyaq 80 iv vm 2022 ja ajettu alle 80 000. Aviloon ”pika” akkutesti tehty ja sieltä tuloksena 93/100 pistettä. SoH 93,38%. Nämä arvot ovat varmaan OK ikäisekseen autossa. Ainut mikä mietityttää on Suurin kennojännitteen poikkeama 40,04 mV. Onko tämä arvo hyvä vai huono ja pitääkö tähän tehdä jotain lisätestejä esim. Aviloon pidempi testaus, ennen kuin kaupoille ryhtyy. Onko tuohon kennojännitteen poikkeamaan jotain viitearvoja?
 
Nolla-arvopostaus, en tiedä paljoa akuista ja Aviloosta 15 sekunnin googletus eli ei kannata tämän perusteella tehdä mitään päätöksiä ;) Perusinsinöörin ajatuksia. Aviloossa ilmeisesti tutkitaan akkuun latautuvaa energiamäärää ja verrataan ilmoitettua kapasiteettia ladattuun. Mittausta varten akku tulee ajaa tyhjäksi. Sitten se ladataan täyteen. Akkukennon jännite on kiinni sen sisältämästä varausmäärästä, joten jännite-ero kertoo samalla yksittäisen akkukennon maksimista energiamäärästä. Jos akkukennot ovat melkein tyjiä, silloin jännite-erot on käytännössä suurimpia kun kennot eivät voi olla identtisiä kapasiteetiltaan. Jos 40 mV eroja on mitattu "tyhjästä akusta", eli joissain kennoissa on vielä varausta ja joissakin ei, niin tämä on varsin pieni, eikös? Jos ero on mitattu täydellä akulla, niin ero ei ole silloinkaan kovin iso. Mutta en näistä mitään sen tarkemmin ymmärrä. Sen tiedän, että LG:n pussikennoissa on ollut ongelmia enemmän kuin muissa ja niitä on käytetty ainakin VW ryhmän autoissa.
 
Käytettyä Skoda enyaq 80 iv vm 2022 ja ajettu alle 80 000. Aviloon ”pika” akkutesti tehty ja sieltä tuloksena 93/100 pistettä. SoH 93,38%. Nämä arvot ovat varmaan OK ikäisekseen autossa. Ainut mikä mietityttää on Suurin kennojännitteen poikkeama 40,04 mV. Onko tämä arvo hyvä vai huono ja pitääkö tähän tehdä jotain lisätestejä esim. Aviloon pidempi testaus, ennen kuin kaupoille ryhtyy. Onko tuohon kennojännitteen poikkeamaan jotain viitearvoja?
Jessen mukaan 40 mV olisi ok, mutta onko se tuossa Aviloon testissä mitattu kuormitettuna? Toisesta videosta muistelisin, että 100 mV olisi paljon ja akku huono. Ilman kuormaa huonoja kennoja on kai vaikea havaita.

 
Kiitos @Kitosh ja @hetki sitten vastauksistanne.

Akku on mitattu noin 53% varaustasossa ja akkua ei ole testin aikana rasitettu.

Laitoin parille paikalliselle autoliikkeelle viestiä ja kysyin tarkempaa akkutestausta.
 
Pitäisi mahdollisimman halpaa autoa hommata kakkosautoksi. Kriteerinä että mahtuu 3 turvaistuinta taakse.
Bensa koska ajoa vähän.
Vetokokukku must.
Tekeekö tämmösellä mitään:
Pohjois pohjanmaan alueella..

Onkohan ihan pommi?

About samaan hintaan saisi samaa ikäluokkaa olevan V70:sen. Sellaiseen itse päädyin "tonnin pommia" etsiessäni. Tosin en tiedä turvaistuimista, että mahtuuko kolmea taakse.
 
Kysästäänpäs täältä raadin mielipidettä. Pientä autokuumetta tässä havaittavissa ja aikasempi Avensis kerkeskin mennä siinä jahkaillessa. Mitäs miepiteitä raadila on tuommosesta plugari Outlanderista? Jostain syystä vähän kiinnostais tuommonen, mutta pieniä huolenaiheita kun ensimmäinen "sähkö"auto kyseessä.

Nuo mitä nyt kattellu on vm. -13/-14 ja kilometrejä mittarissa joku 200-250t km. Onko noissa jotain isompia vikoja tiedossa ja mitenkä tuo akusto? Oon tuossa itelle pitäny budjetin kattoa tuossa 10t€ tuntumassa kun tuo auto nyt on vaan tuommonen "pakollinen" oltava. En tiedä miksi nyt tuommosta hyrbidiä aloin katteleen, mutta tuli vastaan. Itellä kilometrejä tulee vuodessa todella vähän, viime vuonna tais tulla mittariin joku 7t km.

Toki jos on heittää jotain hyvää suosittelua tuohon 10t€ luokkaan, vaatimuksena automaatti, farkku ja peräkoukku niin kuuntelen mieluusti vaihtoehtoja.
 
.Mitäs miepiteitä raadila on tuommosesta plugari Outlanderista? Jostain syystä vähän kiinnostais tuommonen, mutta pieniä huolenaiheita kun ensimmäinen "sähkö"auto kyseessä.

Nuo mitä nyt kattellu on vm. -13/-14 ja kilometrejä mittarissa joku 200-250t km. Onko noissa jotain isompia vikoja tiedossa ja mitenkä tuo akusto? Oon tuossa itelle pitäny budjetin kattoa tuossa 10t€ tuntumassa kun tuo auto nyt on vaan
Jos löytyy sellainen missä on akku vaihdettu. Noilla kilometreilla se alkaa olla muuten vaihtokunnossa. Muuten yllättävän kestäviä pelejä noin alkupäänkin mallit.
 
Jos löytyy sellainen missä on akku vaihdettu. Noilla kilometreilla se alkaa olla muuten vaihtokunnossa. Muuten yllättävän kestäviä pelejä noin alkupäänkin mallit.

Kysäsinkin tuosta akun kunnosta niin ilmoitti SoH-arvon(akun kunto?) 50% eli puolet tallella ilmeisesti alkuperäisestä? Kuinkahan äkkiä tuo loppu 50% menee ja akku vaihtoon vai joko 50% on siinä arvossa ettei kannata edes miettiä?
 
Miten paljon Renaulteissa (Clio 2020) vielä on niitä sähköongelmia Suomessa? Aika moni niistä varoitellut.
 
Kokemuksia vanhemmista Rellu Captureista? Esim. https://www.nettiauto.com/renault/captur/15051226

Onko huoletonta ajoa vai kuukauden välein pajalla? Kilometrejä tulee n. kymppitonni vuodessa.

Noin pieni moottori sopisi paremmin Clioon. Mutta ei kai nuo niin huonoja ole.


Miten paljon Renaulteissa (Clio 2020) vielä on niitä sähköongelmia Suomessa? Aika moni niistä varoitellut.

Ainakin 12V-akkuongelmia on ollut, kuten melkein kaikissa nykyautoissa. Yli-innokkaan hätäjarrutuskameran kanssa ollut ongelmia. Infotainmentin ja appien kanssa ongelmaa. Telematiikkaboksi vaihtoon sivulla 24. Sivulla 29 joltakin meni vaihdelaatikko 50tkm kohdalla.

 
Minkälaisia sähköongelmia tällä kertaa jos moni on varoitellut? Kuinka monella näistä on Clio?

Vai onko kyseessä taas Esson baarissa kuultua?
Ainakin yhdellä varoittelijalla on ollut rellu tai kaksi, muut vähintään toisen käden juttuja. Yleistä on kuulemma ihan satunnaiset toimintahäiriöt, ei välttämättä mene rikki mutta voivat vaatia auton uudelleen käynnistyksne. Lisäksi sähkölukitus kuulemma ollut talvisin reistaileva
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
277 950
Viestejä
4 786 001
Jäsenet
77 690
Uusin jäsen
neea_alina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom