Mikä auto minulle?

Minkäslaista perhevankkuria lähtis katsomaan? Nykyinen on Peugeot 5008 -18 7-paikkanen.
Kilometrejä sellainen 12-22tkm vuoteen. Hinnan puolesta 1 000€-25 000€ reilusti edullisempi olisi mukava toki tällä kertaa.
Korkeampi istumakorkeus oikeastaan ainoana vaatimuksena.
Plussaa on hyvät musiikit, sähköpenkit, 360/kamera, sähköistä takaluukkua, "sporttista" ajettavuutta arvostan.
BMW X5 hydridiäkin katsonut mutta vaimo varmaan kelpuuttaisi Toyota Rav4 kaltaisen hybridin 20k€ haarukassa 5-10k€ olisi ideaali jos löytyisi sopiva.

Mitä vikaa siinä nykyisessä 5008:ssa muuten on?

Tuollainen vähän uudempi itselataava rav4 hybridi kannattanee käydä katsomassa kyllä, ilmeisesti varsin luotettavaa tekniikkaa. Se 2.5l bensakoneeseen perustuva hybridi siis.
 
Moi,
Auto ehdotuksia hinta haarukassa 20-26k ja vm.2019->. Olen katsellut farkku Astraa 1.4 tai farkku Corolla 2.0 max. 80tkm. Myös SUV käy. Edellinen oli Astra, mutta eräs paappa päästi sen päiviltä. Plukareita on tullut katsottua, mutta sitten kun lukee ongelmista, niin pelko iskee p…..n. Tärkein kriteeri on luotettavuus ja vuodessa kilsoja n.20tkm. Päivittäin työmatkaa 40km/suunta motarilla.
 
Minkäslaista perhevankkuria lähtis katsomaan? Nykyinen on Peugeot 5008 -18 7-paikkanen.
Kilometrejä sellainen 12-22tkm vuoteen. Hinnan puolesta 1 000€-25 000€ reilusti edullisempi olisi mukava toki tällä kertaa.
Korkeampi istumakorkeus oikeastaan ainoana vaatimuksena.
Plussaa on hyvät musiikit, sähköpenkit, 360/kamera, sähköistä takaluukkua, "sporttista" ajettavuutta arvostan.
BMW X5 hydridiäkin katsonut mutta vaimo varmaan kelpuuttaisi Toyota Rav4 kaltaisen hybridin 20k€ haarukassa 5-10k€ olisi ideaali jos löytyisi sopiva.
Tismalleen sama tilanne täällä ja tuo pösön 5008 on vahvana vaihtoehtona itsellä, vaikka ennakkoluuloja on kyllä valtavasti. Millä tekniikalla tuo on ja onko ollut vikaa?
 
Mazda 6 2012 ja uudemmat Skyactiv mallit. Onko näissä ollut ruosteongelmia ? Mazdalla vähän huono maine tuon ruosteen kanssa, mutta onko vain vanhempien mallien peruja ja uudet jo parempia ?
 
Ei ne vieläkään ihan ongelmattomia ole, mutta se ensimmäisen polven kuutonen veti kunnon pohjat; toiseen ja kolmanteen sukupolveen parannettiin hieman.

Millaiset omistajat ovat olleet, vaikuttaa paljon. Jos on pesty ja pidetty huolta niin pohja ja helmat ei näytä pahoilta kun kurkkii.
 
Jostain nettikeskustelusta tietäjät osasi kertoa että juuri tuosta 2012 etiäpäin vaihtoivat jotain seoksia ja eivätkä sen jälkeen ruostu sen kummemmin kuin muutkaan japskit. Vanhemmat Mazdat taisivat olla äärimmäisen herkkiä ruosteelle.
 
Volkswagen Passat Variant GTE Plug-In Hybrid 160 kW (218 hv) DSG-automaatti mielipiteitä? Mekatroniikka vaihdettu 10k km sitten, ajettu n. 150k km.
 
Mitä ehdotat tilalle? Priusta? :rofl2:
Ainakin Prius toimis eikä vedä omistajaansa konkkaan.

Pasaati erittäin isolla 'ehkä' jos se on facelift, eli mitä... 2021 ja tuoreempi. En ylipäätään suhtaudu noihin plugareihin kovinkaan positiivisesti mitä niistä on havaintomateriaalia alkanut kertymään.
 
Ainakin Prius toimis eikä vedä omistajaansa konkkaan.

Pasaati erittäin isolla 'ehkä' jos se on facelift, eli mitä... 2021 ja tuoreempi. En ylipäätään suhtaudu noihin plugareihin kovinkaan positiivisesti mitä niistä on havaintomateriaalia alkanut kertymään.

Jos on miettinyt Passattia, niin ehkä sen tilat sekä ajettavuus on ollut se juttu. Käsittääkseni Priuksessa ei ole kumpaaakaan.
 
Pitää varmasti paikkansa, siksi en olekaan ehdottanut mitään, koska tuossa isossa farmarisarjassa + hybrid ei ole oikein mitään hyvää tarjottavaa.

Prius+ kyllä mahtuu. :whistling:
 
Pitää varmasti paikkansa, siksi en olekaan ehdottanut mitään, koska tuossa isossa farmarisarjassa + hybrid ei ole oikein mitään hyvää tarjottavaa.

Prius+ kyllä mahtuu. :whistling:

Onko Prius+:ssa jotain saksalaista ajettavuutta mukana?
 
Onko Prius+:ssa jotain saksalaista ajettavuutta mukana?
No ei joku passatkaan nyt kummoinen ajettava ole, pintakova alusta ja penkit kovat kuin kirkossa. Kaveri tuollaisen "ajettavuutta" kokeili vuoden, ja rempat oli yli 10 000€. Varmasti olisi halvemmalla päässyt ja saanut parempaa ajettavuutta vaikka vähän vanhemman 7-sarjan bmw:n Tai S-mersun kanssa vaikka laskee polttoainekulut mukaan...
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Ei ole nyt tarkoitus vittuilla kenellekkään, mutta minkä takia porukka ostaa noita VAG konsernin autoja, jos niissä on niin paljon ongelmia mitä saa kuulla ja lukea? Tietämättömyys?
 
Vag-konsernilla on myös ihan hyvää ja luotettavaa tekniikkaakin, mutta hybridit eivät kuulu siihen joukkoon. Ihan uusissa hybriditekniikka on tietääkseni kehitetty luotettavampaan suuntaan, eikä vaihteiston solenoidiongelmaa pitäisi niissä enää olla. litrainen tsi on yleisen tietämyksen mukaan yksi parhaista nykyajan pikkukoneista, eikä sen isommista sisaruksistakaan ole erityisen huonoa kuulunut. Ajettavuus ja yleinen toimivuus noissa on korkealla tasolla, eivätkä ole erityisen meluisiakaan muihin normikippoihin verrattuna, siinähän niitä suosion salaisuuksia on.
 
Vag-konsernilla on myös ihan hyvää ja luotettavaa tekniikkaakin, mutta hybridit eivät kuulu siihen joukkoon. Ihan uusissa hybriditekniikka on tietääkseni kehitetty luotettavampaan suuntaan, eikä vaihteiston solenoidiongelmaa pitäisi niissä enää olla. litrainen tsi on yleisen tietämyksen mukaan yksi parhaista nykyajan pikkukoneista, eikä sen isommista sisaruksistakaan ole erityisen huonoa kuulunut. Ajettavuus ja yleinen toimivuus noissa on korkealla tasolla, eivätkä ole erityisen meluisiakaan muihin normikippoihin verrattuna, siinähän niitä suosion salaisuuksia on.
No joo, on kai noissa jotain hyvääkin. Ainakin kuuleman perusteella huoltokulut voi vain helposti olla aika suuria, mutta nuo ei sitten toisaalta ole kuitenkaan oikeasti mitään premium luokan autojakaan.
 
Ei ole nyt tarkoitus vittuilla kenellekkään, mutta minkä takia porukka ostaa noita VAG konsernin autoja, jos niissä on niin paljon ongelmia mitä saa kuulla ja lukea? Tietämättömyys?

Persaukisuus, VAG:n merkeistä VW ja Skoda ovat halvimmasta päästä hankkia uusi auto ja niiden arvokin säilyy kohtuullisesti. Huoltokustannukset eivät takuuaikana päätä huimaa, kun käytössä on long life -huoltovälit. Samalla kuitenkin ajettavuus on hyvällä tasolla, ja se on tärkeää se, sillä Suomen mutkainen ja kevyesti liikennöity tiestö yhdistettynä alhaiseen poliisitiheyteen tarjoaa hyvät puitteet dynaamiseen ajoon.

Autoveron luvatussa maassa BMW, MB ja Volvo ovat nimittäin useimmille aivan liian kalliita, vaikka ne hienoja autoja ovatkin. Japanilaismerkit säilyttävät arvonsa VAG:ia paremmin, mutta ne ovat kalliimpia hankkia ja huollon tiskillä saa avata lompakkoa 15 tkm välein. Lisäksi japanilaisten ajettavuus on joitakin poikkeuksia lukuunottamatta mukavuuspainotteinen, tehty kotimarkkinan kaupunkiajoon ja Yhdysvaltain viivasuorille moottoriteille. Ranskalaismerkit pystyisivät kilpailemaan VAG:n kanssa hinnassa, mutta niissäkin on ehkä liikaa mukavuuspainotteisuutta ja ennen kaikkea ranskalaismerkeillä on Suomessa historiallisesti huono maine, joten vaihtoon tarjotessa niistä ei saa juuri mitään. Korealaiset ovat ehkä vielä halvempia kuin VAG, mutta niissä on japanilainen mukavuuspainotteisuus ja laatu/luotettavuus on VAG:n tyyliin vaihtelevaa.

VAG:n vaihtoehto on lähinnä Ford. Mutta Fordilla on ollut omat, VAG:iin verrattavat ongelmansa liukenevine jakohihnoineen ja surkeine kaksoiskytkinvaihteistoineen sekä ruostumisineen ja kaikenlaisine pikkuvikoineen. Fordit taitavat myös ottaa enemmän takkiin arvonalenemassa.

Suurempi kysymys on, miksi joku ostaa VAG:n käytettynä näillä hinnoilla. Se selittynee mielikuvilla saksalaisesta tekniikasta ja virheellisellä ajatuksella, että uutena paljon myyty auto olisi hyvä ostos myös käytettynä. Vaikka viisas ostaa VAG:n uutena, nauttii aikansa ja laittaa kertakäyttötuotteen ajoissa vaihtoon jonkun muun ongelmaksi.
 
Moi,
Auto ehdotuksia hinta haarukassa 20-26k ja vm.2019->. Olen katsellut farkku Astraa 1.4 tai farkku Corolla 2.0 max. 80tkm. Myös SUV käy. Edellinen oli Astra, mutta eräs paappa päästi sen päiviltä. Plukareita on tullut katsottua, mutta sitten kun lukee ongelmista, niin pelko iskee p…..n. Tärkein kriteeri on luotettavuus ja vuodessa kilsoja n.20tkm. Päivittäin työmatkaa 40km/suunta motarilla.
Kyllä noilla spekseillä katselisin jo vähän isompaa /laadukkaampaa /parempaa ajettavaa. Esim tuolla ylempänä mainittua V60:stä.
 
Ei ole nyt tarkoitus vittuilla kenellekkään, mutta minkä takia porukka ostaa noita VAG konsernin autoja, jos niissä on niin paljon ongelmia mitä saa kuulla ja lukea? Tietämättömyys?

Työsuhdeautot, kun ei ole niin isoa riskiä jos jotain laukeaa?

Verenperintö, kun lapsuus vietetty volkkarin takapenkillä niin täytyyhän sitä merkissä pysyä! Veikkaan että samaa fiilistä ei tule Kiasta saatikka jostan Bydistä.

C) tietämättömyys :)
 
Onhan ne hyviä käteen ja mukavia värkkejä toimiessaan. Varusteitakin löytyy ensimmäiselle ostajalle jos on valmis panostamaan enemmän kuin listahinnan.

Sen jälkeen... :whistling:
 
Ei ole nyt tarkoitus vittuilla kenellekkään, mutta minkä takia porukka ostaa noita VAG konsernin autoja, jos niissä on niin paljon ongelmia mitä saa kuulla ja lukea? Tietämättömyys?

10 vuotta ollut uutena ostettu tsi manuaali. Huollot tehnyt jakohihnaa lukuunottamatta itse. Just meni taas katsastus läpi eli kertaakaan ei ole ollut katsastuksessa mitään, eikä ole hajonnut mitään. Huolto+öljynvaihto 2v välein. Bensan kulutus aika pientä ja ihan ripeä auto. Vähän meluisa kyllä ja karu varustelu, mutta halpoja kilsoja.
 
10 vuotta ollut uutena ostettu tsi manuaali. Huollot tehnyt jakohihnaa lukuunottamatta itse. Just meni taas katsastus läpi eli kertaakaan ei ole ollut katsastuksessa mitään, eikä ole hajonnut mitään. Huolto+öljynvaihto 2v välein. Bensan kulutus aika pientä ja ihan ripeä auto. Vähän meluisa kyllä ja karu varustelu, mutta halpoja kilsoja.
Ehkä noista kaikki ei sitten ole yhtä ongelmallisia.
 
Kertokaa viisaammat kokemuksia BMW 320e plugari farkusta vm 2021?

Tehottomampi kuin 330e ja siinä samalla hinnat edullisemmat
 
Olisko kellään ehdottaa autoa perheeseen johon tulossa 2 taaksepäin suunnattua turvaistuinta taakse ja 187cm kuski etupenkillä? Nykyistä V60 saa ajaa polvet kurkussa jos laittaa turvaistuimen selän taakse.

Budjettia 25k€, kilometrejä tulee semmoset max 10tkm vuoteen.
 
Olisko kellään ehdottaa autoa perheeseen johon tulossa 2 taaksepäin suunnattua turvaistuinta taakse ja 187cm kuski etupenkillä? Nykyistä V60 saa ajaa polvet kurkussa jos laittaa turvaistuimen selän taakse.

Budjettia 25k€, kilometrejä tulee semmoset max 10tkm vuoteen.
Superb varmaan kannattaa kokeilla. Ajoasento ja kuskin mittasuhteet vaikuttaa paljon. Eli kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja sillä oikealla istuimella. Myös takapenkin kulma ja korkeus vaikuttaa, sitä on vaikea simuloida pelkällä mittanauhalla. Turvaistuimienkin mitoissa on eroja.
Jos V60 eka korimalli, niin se ei ole kovin tilava auto, esim. seiskagolf tilavampi takapenkillä. Monilla on harha että volvot automaattisesti tilavia. Esim. V70 on mukavan leveä takapenkki, mutta pituussuunnassa ei niin ihmeellinen kuitenkaan.
 
Bensafarmari haussa. Noin 13-16k. Automaatti. Ei mitään aivan nuhapumppua, 0-100 sais olla alle 10sek. Ei DSG:tä.

Mazda 6 kävin koeajamassa. Oli kyllä ajoltaan hyvä auto. Aika vähän vain noita myynnissä.

Opel Astra käynyt myös mielessä. Siitä 1,4l tai 1,6l moottori. Onko tietoa, että onko eroja luotettavuudessa? Ilmeisesti ihan perusluotettavaa tekniikkaa pitäisi olla ?


Sitten yksi asia, joka mietityttänyt noiden eri vuosimallien välillä Astroissa,

2017 vuosimalli hiilidioksidipäästöt 128g/km. 2016-2018 vuosimallien autojen ilmoituksissa näyttää olevan pääasiassa nämä lukemat.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268857

2019 vuosimallin hiilidioksipäästöt 154g/km.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268054

Onko tekniikkaan tullut jotain merkittävää päivitystä vuosimallin 2019 yhteydessä vai onko jokin päästöjen mittausstandardi muuttunut? Verotukseenhan tuo isompi lukema vaikuttaa.
Olen huomannut tuon saman eron useassa eri nettiauton ilmoituksessa, joten luultavasti ei ole kyseessä myyjän näppäilyvirhe.
 
Bensafarmari haussa. Noin 13-16k. Automaatti. Ei mitään aivan nuhapumppua, 0-100 sais olla alle 10sek. Ei DSG:tä.

Mazda 6 kävin koeajamassa. Oli kyllä ajoltaan hyvä auto. Aika vähän vain noita myynnissä.

Opel Astra käynyt myös mielessä. Siitä 1,4l tai 1,6l moottori. Onko tietoa, että onko eroja luotettavuudessa? Ilmeisesti ihan perusluotettavaa tekniikkaa pitäisi olla ?


Sitten yksi asia, joka mietityttänyt noiden eri vuosimallien välillä Astroissa,

2017 vuosimalli hiilidioksidipäästöt 128g/km. 2016-2018 vuosimallien autojen ilmoituksissa näyttää olevan pääasiassa nämä lukemat.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268857

2019 vuosimallin hiilidioksipäästöt 154g/km.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268054

Onko tekniikkaan tullut jotain merkittävää päivitystä vuosimallin 2019 yhteydessä vai onko jokin päästöjen mittausstandardi muuttunut? Verotukseenhan tuo isompi lukema vaikuttaa.
Olen huomannut tuon saman eron useassa eri nettiauton ilmoituksessa, joten luultavasti ei ole kyseessä myyjän näppäilyvirhe.

Mittausstandardi WLTP vs NEDC, muutos myös huomioitu verojen osalta.
 
Moi,
Auto ehdotuksia hinta haarukassa 20-26k ja vm.2019->. Olen katsellut farkku Astraa 1.4 tai farkku Corolla 2.0 max. 80tkm. Myös SUV käy. Edellinen oli Astra, mutta eräs paappa päästi sen päiviltä. Plukareita on tullut katsottua, mutta sitten kun lukee ongelmista, niin pelko iskee p…..n. Tärkein kriteeri on luotettavuus ja vuodessa kilsoja n.20tkm. Päivittäin työmatkaa 40km/suunta motarilla.

Käykö manuaalit? Uudemman Octavian 1.5 koneella manuaalina vois saada tuohon rahaan. Ei DSG murhetta ja on matka-ajossa bensapihi kunhan vauhti on maltillinen..
 
Bensafarmari haussa. Noin 13-16k. Automaatti. Ei mitään aivan nuhapumppua, 0-100 sais olla alle 10sek. Ei DSG:tä.

Mazda 6 kävin koeajamassa. Oli kyllä ajoltaan hyvä auto. Aika vähän vain noita myynnissä.

Opel Astra käynyt myös mielessä. Siitä 1,4l tai 1,6l moottori. Onko tietoa, että onko eroja luotettavuudessa? Ilmeisesti ihan perusluotettavaa tekniikkaa pitäisi olla ?


Sitten yksi asia, joka mietityttänyt noiden eri vuosimallien välillä Astroissa,

2017 vuosimalli hiilidioksidipäästöt 128g/km. 2016-2018 vuosimallien autojen ilmoituksissa näyttää olevan pääasiassa nämä lukemat.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268857

2019 vuosimallin hiilidioksipäästöt 154g/km.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268054

Onko tekniikkaan tullut jotain merkittävää päivitystä vuosimallin 2019 yhteydessä vai onko jokin päästöjen mittausstandardi muuttunut? Verotukseenhan tuo isompi lukema vaikuttaa.
Olen huomannut tuon saman eron useassa eri nettiauton ilmoituksessa, joten luultavasti ei ole kyseessä myyjän näppäilyvirhe.

Focus Mk4 1.5 Ecoboost A8-mehulingolla 9,10s? Nettiauton halvin vajaa 16k€ ja alta 18k€ löytyy jo useampi vaihtoehto ja hieman maltillisempia kilometrejä.
 
Bensafarmari haussa. Noin 13-16k. Automaatti. Ei mitään aivan nuhapumppua, 0-100 sais olla alle 10sek. Ei DSG:tä.

Mazda 6 kävin koeajamassa. Oli kyllä ajoltaan hyvä auto. Aika vähän vain noita myynnissä.

Opel Astra käynyt myös mielessä. Siitä 1,4l tai 1,6l moottori. Onko tietoa, että onko eroja luotettavuudessa? Ilmeisesti ihan perusluotettavaa tekniikkaa pitäisi olla ?


Sitten yksi asia, joka mietityttänyt noiden eri vuosimallien välillä Astroissa,

2017 vuosimalli hiilidioksidipäästöt 128g/km. 2016-2018 vuosimallien autojen ilmoituksissa näyttää olevan pääasiassa nämä lukemat.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268857

2019 vuosimallin hiilidioksipäästöt 154g/km.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/14268054

Onko tekniikkaan tullut jotain merkittävää päivitystä vuosimallin 2019 yhteydessä vai onko jokin päästöjen mittausstandardi muuttunut? Verotukseenhan tuo isompi lukema vaikuttaa.
Olen huomannut tuon saman eron useassa eri nettiauton ilmoituksessa, joten luultavasti ei ole kyseessä myyjän näppäilyvirhe.

Mitä nyt noita 1.4 automaatti k astroja käynyt koeajelemassa ja foorumeita lueskellut niin perusjees tekniikkaa noissa pitäisi olla ja varusteet sekä ajokokemus ainakin oman fiiliksen perusteella oikein hyvä. Myyjät varsin innokkaita myös tinkaamaan noista, vink vink
 
Moi,
Auto ehdotuksia hinta haarukassa 20-26k ja vm.2019->. Olen katsellut farkku Astraa 1.4 tai farkku Corolla 2.0 max. 80tkm. Myös SUV käy. Edellinen oli Astra, mutta eräs paappa päästi sen päiviltä. Plukareita on tullut katsottua, mutta sitten kun lukee ongelmista, niin pelko iskee p…..n. Tärkein kriteeri on luotettavuus ja vuodessa kilsoja n.20tkm. Päivittäin työmatkaa 40km/suunta motarilla.
Etsintä päättynyt ja valittu Toyota Corolla 2,0 vm.21 :)
 
Mitä suurimmalla todennäköisyydellä olisi ensi talveksi (3-4kk) edessä muutto Etelä-Eurooppaan. Muuttajina itseni ja vaimon lisäksi kolme isoa kissaa ja muuton olisi tarkoitus tapahtua maanteitse autolla. Tätä tarkoitusta varten tarvii luonnollisesti kulkupelin, kun nykyiset ei aivan tähän tarkoitukseen taivu. Valmiiksi kalustettu asunto tietenkin tarkoitus hankkia eli huonekaluja ei tarvitse täältä saakka viedä, mutta muuta elämiseen liittyvää roinaa sinne pitää tietenkin saada kuskattua senkin edestä. Polkupyöristä ja ompelukoneista tietokoneisiin, mahdollisiin soittimiin jne. Tarvetta siis autolle, jolla viitsii tuon välin taittaa ja jota käyttää kohteessa arkiautona. Myöskään lievästä retkeilyvarustuksesta ei haittaa olisi, koska uusi maa ja uudet maisemat.

Budjetti riippuu vähän asioiden haaroista, mutta ehkä joku 8000€ on maksimi, mitä viitsin tähän sijoittaa. Jotenkin ensimmäisenä vaihtoehtona tuli mieleen VW T4 Multivan, koska nuo ovat tuttuja vehkeitä, tunnetusti luottopelejä ja myöhemmissä Multivaneissa sisustan muokattavuus huippuluokkaa. Lyhyt Caravellekin tietyllä tapaa voisi toimia. Lyhytakseliväliset portterit siksi nimenomaan kiinnostaa, että ovat tuolla parkkipaikoilla huomattavasti ketterämpiä kuin pitkät ja vaimokin voisi sellaisella ehkä ajaa. Nuo alkavat kuitenkin kaikki olemaan jo sen verran iäkkäitä vehkeitä, että kannattaa ehkä katsella jotain muitakin vaihtoehtoja. Siitä siis luontevasti siihen kysymykseen: mikä auto kannattaisi tätä varten hommata? Kesä olisi sopivasti aikaa varustella ja huoltaa auto tarkoitusta vastaamaan. Pienimuotoiset projektitkaan ei haittaa.
 
T4 koriset taitaa alkaa nousta arvossaan jo kuten vanhemmillekin on käynyt. Tollanen T4 Multivan olisi itsellenikin kelvannut mutta vuosia näitä aina sivusilmällä seuranneena, niistä saa maksaa itsensä kipeäksi, myös saksassa. Jos hyvän löytää niin kohta sitä ei sitten raaski enää käyttää..
 
T4 koriset taitaa alkaa nousta arvossaan jo kuten vanhemmillekin on käynyt. Tollanen T4 Multivan olisi itsellenikin kelvannut mutta vuosia näitä aina sivusilmällä seuranneena, niistä saa maksaa itsensä kipeäksi, myös saksassa. Jos hyvän löytää niin kohta sitä ei sitten raaski enää käyttää..

Parista Facelift-Multivan TDI:stä on jo jonkinlaisia keskusteluja viritelty. Eikä ne vanhemmat eikä bensamallit niin kiinnostakaan. Vielä kun sattuisi eteen ns. Multivan 2 sillä tehokkaimmalla koneella sopuhintaan, niin sehän se olisi paras näistä.
 
Tällä hetkellä autona on golffin bensa farmari vm20. Tykkään ajotuntumasta ja on kaikkinensa ok peli, perheessä muksu & 2 koiraa joten tilaa saa olla. Nyt vaan muuton vuoksi työmatka päivässä 60km niin olen alkanut ajattelemaan plugarin tai ehkä täyssähköauton perään, kun tuota bensaa kuluu nyt tolkuttomat määrät.

Pyrin pitämään auton aina suht uutena, ettei ole huolta hajoamisista yms ja huoletonta ajoa.

Onko ehdotuksia, mitä autoja kannattaisi katsella? Uusia/käytettyjä max 2021-2022 vanhoja. Eli periaattees golf farmarin kaltanen mut plugari/hybridi ja kun toi on kokonaa maksettu, taitaa jonku 17-19k saada vaihdossa niin ei liian monta tonnia haluai uuteen laittaa.
 
Tällä hetkellä autona on golffin bensa farmari vm20. Tykkään ajotuntumasta ja on kaikkinensa ok peli, perheessä muksu & 2 koiraa joten tilaa saa olla. Nyt vaan muuton vuoksi työmatka päivässä 60km niin olen alkanut ajattelemaan plugarin tai ehkä täyssähköauton perään, kun tuota bensaa kuluu nyt tolkuttomat määrät.

Pyrin pitämään auton aina suht uutena, ettei ole huolta hajoamisista yms ja huoletonta ajoa.

Onko ehdotuksia, mitä autoja kannattaisi katsella? Uusia/käytettyjä max 2021-2022 vanhoja. Eli periaattees golf farmarin kaltanen mut plugari/hybridi ja kun toi on kokonaa maksettu, taitaa jonku 17-19k saada vaihdossa niin ei liian monta tonnia haluai uuteen laittaa.

Jokainen tekee omat valintansa enkä kiistä autoihin liittyviä suuria tunteita, mutta...

60 km työmatka päivässä kertaa 200 työpäivää vuoteen? Siis 12 tkm vuoteen plus vapaa-ajan ajot. Varmaan yhteensä max. 20 tkm vuoteen?

Jos aine maksaa 2€/l ja sitä palaa esim. 6l/100km, niin sehän on vain 2400 euroa vuodessa ja jotakin sähkökin maksaa. En siis kiirehtisi vaihtoa, kun autosta kerran pidät ja auto ilmeisesti on osoittautunut luotettavaksi. Lykkäisin vaihtoa tuonne 2025-2026 hujakoille (hyvissä ajoin ennen seuraavia eduskuntavaaleja) riippuen vähän, miten jakohihnan vaihdot, renkaiden uusimiset, isot määräaikaishuollot jne. sattuvat kohdalle. Nykyhallitus kun pitää jakeluvelvoitteen (l. polttoaineen hinnan) kurissa samalla kun sähköautomarkkina kehittyy jatkuvasti.

Mutta jos lähtee aiheeseen tutustumaan jo hyvissä ajoin, niin automalleista voinee (mahdollisten uusien tulokkaiden) ohella katsella konsernimalleja? ID4, Enyaq, ID7... tilat ja ajettavuus vastannee nykykalustoa.
 
Jokainen tekee omat valintansa enkä kiistä autoihin liittyviä suuria tunteita, mutta...

60 km työmatka päivässä kertaa 200 työpäivää vuoteen? Siis 12 tkm vuoteen plus vapaa-ajan ajot. Varmaan yhteensä max. 20 tkm vuoteen?

Jos aine maksaa 2€/l ja sitä palaa esim. 6l/100km, niin sehän on vain 2400 euroa vuodessa ja jotakin sähkökin maksaa. En siis kiirehtisi vaihtoa, kun autosta kerran pidät ja auto ilmeisesti on osoittautunut luotettavaksi. Lykkäisin vaihtoa tuonne 2025-2026 hujakoille (hyvissä ajoin ennen seuraavia eduskuntavaaleja) riippuen vähän, miten jakohihnan vaihdot, renkaiden uusimiset, isot määräaikaishuollot jne. sattuvat kohdalle. Nykyhallitus kun pitää jakeluvelvoitteen (l. polttoaineen hinnan) kurissa samalla kun sähköautomarkkina kehittyy jatkuvasti.
Mutta jos lähtee aiheeseen tutustumaan jo hyvissä ajoin, niin automalleista voinee (mahdollisten uusien tulokkaiden) ohella katsella konsernimalleja? ID4, Enyaq, ID7... tilat ja ajettavuus vastannee nykykalustoa.
Hyviä pointteja kaikki, auton hankintahan ei ikinä ole täysin järkipäätös.
Se miksi olen itselleni järkeillyt tuota on juurikin nuo, et lähes kaikki ajot on päivässä alle 60km. Työpaikalla saa ladata ilmaiseksi ja kotona pitää maksaa, mutta pörssisähkö ja yöhinnat, joten tottakai järkeilen sen itselleni niin, et sähkö tulisi halvemmaksi.

Tuo nykyinen auto tuli tosiaan maksettua pois kokonaan kun tuli vähän isompi palkkio töiden kautta, joten siitä on vain käyttökulut. Se tässä varmaan nyt houkuttaakin, kun voisi sillä 100-200€/kk maksulla huristella "halvalla" sähkövatkaimella :lol:
 
T4 koriset taitaa alkaa nousta arvossaan jo kuten vanhemmillekin on käynyt. Tollanen T4 Multivan olisi itsellenikin kelvannut mutta vuosia näitä aina sivusilmällä seuranneena, niistä saa maksaa itsensä kipeäksi, myös saksassa. Jos hyvän löytää niin kohta sitä ei sitten raaski enää käyttää..

No jaa, sanoisin että nyt on hinnat aallonpohjassa. Itse ostin tonnilla -95 Multivanin, kuskin penkin verhoilun vaihtamalla käyttämättömään ja alkuperäiset vanteet kiillottamalla aattelin viedä 2026 museotarkastukseen ja -katsastukseen…
 
Ei nyt kysymys autosta vaan autoliikkeestä mutta laitetaan silti tänne:


Onko kukaan ostanut Kymppiplussalta autoa? Itselle tuntematon mutta tarjoaa aikalailla parasta rahoituskorkoa vaihtoautoihin tällä hetkellä
 
Ei nyt kysymys autosta vaan autoliikkeestä mutta laitetaan silti tänne:


Onko kukaan ostanut Kymppiplussalta autoa? Itselle tuntematon mutta tarjoaa aikalailla parasta rahoituskorkoa vaihtoautoihin tällä hetkellä
Ostin tuossa muutama viikko sitten ja jäi hyvä fiilis. Toki voi riippua ihan myyjästäkin, mutta vaikuttaa asialliselta puljulta.
 
Jokainen tekee omat valintansa enkä kiistä autoihin liittyviä suuria tunteita, mutta...

60 km työmatka päivässä kertaa 200 työpäivää vuoteen? Siis 12 tkm vuoteen plus vapaa-ajan ajot. Varmaan yhteensä max. 20 tkm vuoteen?

Jos aine maksaa 2€/l ja sitä palaa esim. 6l/100km, niin sehän on vain 2400 euroa vuodessa ja jotakin sähkökin maksaa. En siis kiirehtisi vaihtoa, kun autosta kerran pidät ja auto ilmeisesti on osoittautunut luotettavaksi. Lykkäisin vaihtoa tuonne 2025-2026 hujakoille (hyvissä ajoin ennen seuraavia eduskuntavaaleja) riippuen vähän, miten jakohihnan vaihdot, renkaiden uusimiset, isot määräaikaishuollot jne. sattuvat kohdalle. Nykyhallitus kun pitää jakeluvelvoitteen (l. polttoaineen hinnan) kurissa samalla kun sähköautomarkkina kehittyy jatkuvasti.

Mutta jos lähtee aiheeseen tutustumaan jo hyvissä ajoin, niin automalleista voinee (mahdollisten uusien tulokkaiden) ohella katsella konsernimalleja? ID4, Enyaq, ID7... tilat ja ajettavuus vastannee nykykalustoa.
Mielenkiintoinen logiikka ja täsmälleen samoilla laskuilla pääsen vastakkaiseen lopputulokseen. Jos polttoaineeseen menee 2400€/v, niin saman ajaa sähköllä 550€/v. Huollot myös halvemmat. Tuolla ajomäärällä kannattaa välittömästi suunnata sähköön tai hybridiin, missä akku kestää melkein kaikki päivän ajot. Kun lataus on mahdollista töissäkin, niin voi säästää tuon 550€ kokonaan
 
Ei nyt kysymys autosta vaan autoliikkeestä mutta laitetaan silti tänne:


Onko kukaan ostanut Kymppiplussalta autoa? Itselle tuntematon mutta tarjoaa aikalailla parasta rahoituskorkoa vaihtoautoihin tällä hetkellä

3.49% mainostavat, mutta eihän tuo nyt alhainen ole? Autobassadonesta 1,2% ja Xbilistä 0%, ei tosin ilmeisesti koko valikoimaan.
 
Mielenkiintoinen logiikka ja täsmälleen samoilla laskuilla pääsen vastakkaiseen lopputulokseen. Jos polttoaineeseen menee 2400€/v, niin saman ajaa sähköllä 550€/v. Huollot myös halvemmat. Tuolla ajomäärällä kannattaa välittömästi suunnata sähköön tai hybridiin, missä akku kestää melkein kaikki päivän ajot. Kun lataus on mahdollista töissäkin, niin voi säästää tuon 550€ kokonaan

Autokauppias syö sinunkin pöydässäsi. Vaihdon yhteydessä häviää tonneja, eli ensimmäiseen 1-2 vuoteen ei säästä yhtään mitään.

Toisekseen ladattava auto on kaiken järjen mukaan kalliimpi hankkia. En nyt tee tarkempaa analyysiä, mutta jos hintaero saman auton bensamallin ja bensa-PHEV:n välillä on esim. 5000€, niin tuon kuolettamiseen menee 2,5 vuotta. Käytännössä kauemmin, kun laskee rahoituskustannukset (tai autoon sidotun pääoman menetetyn tuoton). Sähköauton tapauksessa autojen hintaero repeää vielä huomattavasti isommaksi.

Lisäksi vakuutusmaksut nousevat lähes järjestään, kun vakuutetaan arvokkaampaa ja tehokkaampaa autoa. PHEV:n tapauksessa nousu on luultavasti maltillinen, mutta täyssähköauton vakuutuskulut voivat hyvin olla monia satoja euroja enemmän vuodessa.

PHEV:n en myöskään usko säästävän huoltokuluissa suhteessa bensa-autoon. Lähinnä jarruista voi säästää jotain, mutta kahden voimalinjan huoltokustannukset todennäköisesti syövät sen edun. Sähköautolla säästöpotentiaali huoltokuluissa olisi olemassa, mutta sitä säästöä taas syö nuo aiemmin mainitut korkeammat pääomakulut ja kalliimmat vakuutusmaksut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 352
Viestejä
5 070 506
Jäsenet
81 067
Uusin jäsen
jamola76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom