Mikä auto minulle?

Kysytään jos täältä saisi apuja. Haussa max ~3000€ automaatti auto emännälle 10km työmatka pyöritykseen. Mahdollisimman pieni koko. Onko jostain alkuvuosituhannen ranskalaisista mihinkään?

Edit:tapatalk allekirjoitus pois

Itsehän aloin viime vuoden syyskuussa etsimään bensa-automaattia, joitain kriteereitä: äskettäin katsastettu, ilmastoini, ei paljon ajettua, huoltokirja yms kunnossa, ei maineeltaan romua - ja tietty budetti. Omaa ostoa rajoitti vähän se että katselin vaan kotinurkilta, enkä viitsinyt edes ajatella lähteä katselemaan ties mistä jotain... Hiljaista oli kuin hautuumaalla.

Varmaan isompien kaupunkien lähistöllä tilanne on vähän toisenlainen. Tammikuussa löytyi nykyinen kulkine. Ranskalaiset tuossa hintaluokassa on lähinnä C5, ja ensimmäisellä korjaamokäynnillä lompakko levähtää:bored:, se ei ole mikään pikkuauto joten senkin voi unohtaa.
Näin siis omia kokemuksia lähiajoilta.
 
Kysytään jos täältä saisi apuja. Haussa max ~3000€ automaatti auto emännälle 10km työmatka pyöritykseen. Mahdollisimman pieni koko. Onko jostain alkuvuosituhannen ranskalaisista mihinkään?

Edit:tapatalk allekirjoitus pois
Tällänen tojota. Mut ei se tietysti käy, koska ei ole pieni eikä seksikäs. Edullinen kylläkin ja luultavasti helkkaristi kilsoja jäljellä.
 
Kysytään jos täältä saisi apuja. Haussa max ~3000€ automaatti auto emännälle 10km työmatka pyöritykseen. Mahdollisimman pieni koko. Onko jostain alkuvuosituhannen ranskalaisista mihinkään?

Edit:tapatalk allekirjoitus pois
Eurooppalaisista katsoisin tuollaiseen ajoon jotain pientä, esim:
Volkswagen Polo 1.4-16 Comfort 3d A Viistoperä 2000 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tai sitten esim. Focus jos hieman isompaa. 2000-luvun alun malleja alkaa löytämään ilmastoinnilla ja <200tkm.
 
Siitä:
Smart Fortwo Passion 40kw Viistoperä 2001 - Vaihtoauto - Nettiauto

Taloudellinen, niin pieni kuin henkilöauto suunnilleen voi olla. Hyvin varusteltu, jne.

Eikös noissa ole se kamala robottilaatikko?
Joskus uteliaisuuttani otin sijaisautoksi.
Lasken tuon lootan, mikäli on sama tai samankaltainen kuin ~2007 mallissa, turvallisuusriskiksi. Plussaa siitä, että yhden päivän kokemuksella vaihteiston aiheuttama pieni vitutus korvaantui, kun matkanopeudessa koputti ajoasentoa muuttamatta takalasia. Tietäen, että auto todellakin loppuu siihen, aiheutti naurahduksen useaan otteeseen. Ajoin ~50 kilometriä, suurin osa pk-seudun kehäteitä. Vaikka välillä nauroinkin, se 50 km todellakin riitti.
 
Smartin loota siis sutta ja sekundaa, joskus nähnyt noita laatikkovikaisina hyvin halvalla. Sitten tuli mieleen A-Mersu.

Mercedes-Benz A 150 Classic 5d A, VÄHÄN AJETTU AUTOMAATTI SHOKKIHINTAAN TEE-SE-ITSEMIEHELLE Tila-auto 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto

Hinta vähän yläkanttiin, mutta ei se haittaa koska - shokkihinta, tee-se-itse-miehellle. Ovet ruosteessa, portaaton automaatti. Mersumiehet kertokoot onko laatikko jotain sukua smartin lootalle.
Se ei yllätä että -05 mese on ruosteessa, mitähän ne vanhemmat sitten mahtaa olla, jotka budjettiin sopisi...

Tuota @tom_gore :n ehdottamaa Hondaa on kyllä ennenkin täällä kehuttu, joten ei huono vaihtoehto ollenkaan. Siis ei nyt juuri tuota yksilö, vaan yleisesti.
 
Pitäisi saada talouteen toinen auto, ja tässä pohdin, että mitä sitä kannattaisi ostaa. Olisiko ehdotuksia seuraavilla spekseillä?

- Hinta noin 10 000 - 15 000 €. Mielellään lähempänä tuota 10 000 €
- Enimmäkseen kaupunkiajoa. Maantiellä painellaan vaan ehkä parituhatta kilometriä vuoteen.
- Mielessä ollut joko japsi tai esim. Skoda, VW tai Seat, myös korealaiset voi tulla kyseeseen. Missään nimessä ei ranskalainen.
- Joko vähän enemmän ajettu ja vanhempi farmari tai uudempi ja vähän ajettu pikkuauto (golf, hyundai i30, civic, fabia jne...).
- Ei porrasperää.
- Bensiinikone.
- Perheessä 2 aikuista ja 2 lasta, joten ihan pikkukopperot ei tule kyseeseen (eli pitää olla 5 ovinen).
 
Ihan fiksua jälleenmyyntiarvon kannalta. Ranskikset taitaa vielä jotenkin siinä 15-20k€ tietämissä pitää arvonsa jos et kauaa pidä mutta jostain 10 000€ ranskiksesta ei kyllä muutaman vuoden päästä saa kuin kakkosen.
 
Ihan fiksua jälleenmyyntiarvon kannalta. Ranskikset taitaa vielä jotenkin siinä 15-20k€ tietämissä pitää arvonsa jos et kauaa pidä mutta jostain 10 000€ ranskiksesta ei kyllä muutaman vuoden päästä saa kuin kakkosen.

Korealaiset ja markkinakattilat pitää arvonsa? Joo, no joo, ei ole tämmösistä vehkeistä tietämystä itsellä.
 
Näin se valitettavasti menee. Imago ja mielikuvat määrittävät jälleenmyyntiarvoa huomattavasti enemmän kuin faktat.
 
Semmoset. Hirveän vähän on saanut hyvää kuulla ranskiksista, mutta kaipa nämä on niitä mielipideasioita. Mutta niitä suosituksia?

Menee pahasti ohi aiheen, mutta tämä on vain sellainen aihe missä mutua lentää niin paljon.

Mitä mä olen ranskalaisia omistanut ja ajan tälläkin hetkellä Rellun (paskalla kuten moni sanoo) niin ihmiset jotka ostaa renaultin ei tiedä autoista tuon taivaallista, tankataan ja ajetaan ja jos eteenpäin liikkuu ei autoa korjata vasta kuin pakosta (katsastuksesta hylsy). Huomaa kun tuolla rellu ja pösö foorumilla pyörii niin kirotaan rellun/pösön laatua kun siihen 60tkm ajettuun autoon joutuu vaihdattamaan koiranluun tai pidetään sähkövikana kun ajovalon joutuu vaihdattaa huollossa ja sitten ihmetellään kun huollot maksaa.

Sitten on taas nämä volkkarit, bemarit, volvot, mersut ym. minkä foorumeilla porukka oikeasti tietää autoista paljon ja siellä rakennellaan erikoisia laitteita ja jos joku koiranluu kolisee se vaihdetaan itse, ei ajeta huoltoon, tehdään autoille itse ja pidetään niistä hyvää huolta.

Edelleenkin mä sanon että esimerkiksi volkkari ei ole yhtään sen erikoisempi auto kuin rellu tai muu ranskalainen, siinä missä volkkarin alusta osat ehkä kestää niin moni muu ei (jakokeju, johtosarjat, dsg, ruoste), mielummin mä siihen relluun vaihdan niitä mekaanisia jotka maksaa murto-osan volkkarin osien hinnoista.

tnsqZ7w.jpg


Tämä on vähän sama kuin Alfa Romeot, kyllä ne on paskoja jos ostat sen paskimman ja halvimman.
 
Ensimmäistä autoa ostamassa, https://nettiauto.com/nissan/almera/9047921?vifAdCount=7tätä olen vähän katsellut. Mitä mieltätietäjät on nissanista ja mitä kysymyksiä kannattaisi myyjältä kysyä soittaessa? Rengaiden kunnon ja jakopään hihnan tilanteen ajattelin kysellä ainakin

Eikö tuo kone ole ketjulla ja niiden kiristimen laahaimessa saattaa esiintyä kulumaa, joku korjatkoot?

Ainoa mitä katsoisin tarkaan, RUOSTE, alustasta!
 
Pitäisi saada talouteen toinen auto, ja tässä pohdin, että mitä sitä kannattaisi ostaa. Olisiko ehdotuksia seuraavilla spekseillä?

- Hinta noin 10 000 - 15 000 €. Mielellään lähempänä tuota 10 000 €
- Enimmäkseen kaupunkiajoa. Maantiellä painellaan vaan ehkä parituhatta kilometriä vuoteen.
- Mielessä ollut joko japsi tai esim. Skoda, VW tai Seat, myös korealaiset voi tulla kyseeseen. Missään nimessä ei ranskalainen.
- Joko vähän enemmän ajettu ja vanhempi farmari tai uudempi ja vähän ajettu pikkuauto (golf, hyundai i30, civic, fabia jne...).
- Ei porrasperää.
- Bensiinikone.
- Perheessä 2 aikuista ja 2 lasta, joten ihan pikkukopperot ei tule kyseeseen (eli pitää olla 5 ovinen).

Auris Hybridi. Hybridi on ässä kaupungissa ja tekniikka "pomminvarmaa". Tylsähän tuo on, mutta kriteereissä ei mainittu, ettei saa olla tylsä. Kaupanpäälle automaattivaihteisto.
 
2000 vaihteen 1.5 Almeran vaihdelaatikoiden lujuus on kovin heikko ja ne on kaikki purkamoiltakin loppu. Mieluummin 1.8 moottorilla.
 
Edelleenkin mä sanon että esimerkiksi volkkari ei ole yhtään sen erikoisempi auto kuin rellu tai muu ranskalainen...


No minä taas sanon tähän että olet totaalisen väärässä, volkkari on ihan jumalattoman paljon erikoisempi kuin mikään ranskalainen. Nimittäin erikoisen huono. Oman kokemuksen mukaan tarvitaan 5 vanhaa pösöä ja 500000km että saadaan sama vikamäärä kuin yhdellä uutena hankitulla volkkarilla 80000km aikana. Ja tämä kaikki ilman nyttemmin kuuluisaksi tulleita jakoketju-, dsg-,hihnavikoja jne...
 
No minä taas sanon tähän että olet totaalisen väärässä, volkkari on ihan jumalattoman paljon erikoisempi kuin mikään ranskalainen. Nimittäin erikoisen huono. Oman kokemuksen mukaan tarvitaan 5 vanhaa pösöä ja 500000km että saadaan sama vikamäärä kuin yhdellä uutena hankitulla volkkarilla 80000km aikana. Ja tämä kaikki ilman nyttemmin kuuluisaksi tulleita jakoketju-, dsg-,hihnavikoja jne...

Tämä on ikävä kyllä totta ja tuohon kun lisätään vielä se valmistajan / maahantuojan haista paska -asenne. Ei toki tuollaisen vanhan kotteron omistajaa koske, mutta kuitenkin.
 
https://www.nettiauto.com/bmw/318/9080400 On kyllä sykäyttävän näköinen BMW joka juuri ja juuri voisi omaankin käyttöön vielä mennä. Mites nuo tuon vuosituhannen bemmit, onko niissä jotain järkkyjä vikoja joista pitäisi tietää etukäteen? Huoltokirja ja ruoste täytyy varmaan ainakin kysäistä ensiksi.
 
No minä taas sanon tähän että olet totaalisen väärässä, volkkari on ihan jumalattoman paljon erikoisempi kuin mikään ranskalainen. Nimittäin erikoisen huono. Oman kokemuksen mukaan tarvitaan 5 vanhaa pösöä ja 500000km että saadaan sama vikamäärä kuin yhdellä uutena hankitulla volkkarilla 80000km aikana. Ja tämä kaikki ilman nyttemmin kuuluisaksi tulleita jakoketju-, dsg-,hihnavikoja jne...

Onko Seat sitten kanssa samaa shittiä?
 
No minä taas sanon tähän että olet totaalisen väärässä, volkkari on ihan jumalattoman paljon erikoisempi kuin mikään ranskalainen. Nimittäin erikoisen huono. Oman kokemuksen mukaan tarvitaan 5 vanhaa pösöä ja 500000km että saadaan sama vikamäärä kuin yhdellä uutena hankitulla volkkarilla 80000km aikana. Ja tämä kaikki ilman nyttemmin kuuluisaksi tulleita jakoketju-, dsg-,hihnavikoja jne...
Ranskalaisten nopealle hinnanpudotuksellekin on syynsä.
 
Ranskalaisten nopealle hinnanpudotuksellekin on syynsä.


Joo ei kai niitä kukaan kovin hyviksi luule, suurin etu on lähinnä se että ovat helvetin paljon parempia kuin volkkarit. Ja kyllä, Seat, Audi ja Skoda ovat samoja klonkswageneita.
 
Joo ei kai niitä kukaan kovin hyviksi luule, suurin etu on lähinnä se että ovat helvetin paljon parempia kuin volkkarit. Ja kyllä, Seat, Audi ja Skoda ovat samoja klonkswageneita.
Kannattaa käydä ilman ennakkoluuloja koeajamassa saman sarjan autoja kyseisiltä merkeiltä, saatat yllättyä vaikka ne samaa konsernia ovatkin.
 
Pikkuhiljaa alkaisi olla auton vaihto mielessä, ja nyt selvittelen manttelinperijää '98 Starletille. BMW 118 on eniten ollut mielessä, '08-09 vuosimallia max 10k budjetilla. Onko nuo mistään kotoisin, ja mitä sudenkuoppia kannattaa varoa? Myös vaihtoehtoisia autoja voi ehdottaa.
 
Onko mitään mielenkiintoista ja hauskaa/erikoista autoa joka olisi kuitenkin taloudellinen. Ulkomailtakin vois hakea, hintaluokka n. 10k ja bensakone.

Tuleeko mitään merkkiä tai mallia mieleen. Honda CR-Z ja Smart Roadster (Brabus) on nyt sellaiset missä vois jotain extraa löytyäkin, mutta onko muita? Listalle ei kuulu Prius eikä oikeastaan Insight myöskään, mutta joku muu vois kuuluakin.
 
Miten pitäisi yllättyä? Samat komponentit jopa sisustoja myöten ja samat tyyppiviat läpi malliston.


Niin ja ehkä edes volkkareissa nuo tyyppiviat ei ihan koeajolla realisoidu, ainakaan kaikki. Ehkä.

Pääasia on kuitenkin että pitää miehellä sen verran olla selkärankaa että pysyy moisista kuspääfirman tuotteista erossa, viime vuosien tapahtumat huomioiden.
 
Mitkä on speksit? Pelkästään "pieni ja takavetoinen"? Ehdottomasti bensakoneella, tehot, pakolliset varusteet, jne?

Takavetoisuudella ei väliä, kokoluokka mielellään tuollainen pikkutirriäinen. Bensakone on varmaan hyvä olla, kun kilometrejä ei kuitenkaan tule vuodessa kuin jotain kymppitonnin luokkaa, ja dieselin hyödytkin näyttävät tulevaisuudessa heikentyvän. Vakka-Suomen, PK-seudun ja Satakunnan välillä tulee jonkin verran suhattua. Tehoilla ja varusteilla ei suurta merkitystä, mutta enempi aina parempi.
 
Onko mitään mielenkiintoista ja hauskaa/erikoista autoa joka olisi kuitenkin taloudellinen. Ulkomailtakin vois hakea, hintaluokka n. 10k ja bensakone.

Tuleeko mitään merkkiä tai mallia mieleen. Honda CR-Z ja Smart Roadster (Brabus) on nyt sellaiset missä vois jotain extraa löytyäkin, mutta onko muita? Listalle ei kuulu Prius eikä oikeastaan Insight myöskään, mutta joku muu vois kuuluakin.
Mazda MX-5, Audi TT ja Mercedes SLK?
 
Se uudempikoppainen Mx-5 kyllä vois olla ihan mieluinen auto. Pitäisi olla hyvä ajaa eikä avoauto ole missään mielessä miinusta, on mulla avo nytkin. TT ei ehkä oikein innosta, uudempikoppa SLK taas vois olla sekin mieluinen, ehkä Mazda olis hauskempi kuitenkin.
 
Takavetoisuudella ei väliä, kokoluokka mielellään tuollainen pikkutirriäinen. Bensakone on varmaan hyvä olla, kun kilometrejä ei kuitenkaan tule vuodessa kuin jotain kymppitonnin luokkaa, ja dieselin hyödytkin näyttävät tulevaisuudessa heikentyvän. Vakka-Suomen, PK-seudun ja Satakunnan välillä tulee jonkin verran suhattua. Tehoilla ja varusteilla ei suurta merkitystä, mutta enempi aina parempi.
Lolvo?
Volvo C30 1.8 Summum, Koukku, Nahat, Sähköpenkit Coupé 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto
Volvo C30 1.8 Momentum Upea Volvo ensinmäiseltä omistajalta! Jopa ilman käsirahaa! Coupé 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tilavampi pikkukottero:
Mercedes-Benz B 170 5d Tila-auto 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Rohkea TFSI-rokan syö?
Audi A3 1.8 TFSI Attraction Plus Sportback Muu 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto

Melkeen uus kottero?
Ford Fiesta *FIKSU VALINTA* 1.0 59KW Man. 5D Vähän ajettu viistoperä! Tarkastettuna, Rahoituksella, Kotiin toimitettuna! Viistoperä 2015 - Vaihtoauto - Nettiauto

Jätät 3 tonnia korjausbudjettiin: :D
Alfa Romeo GT 2,0 JTS BERTONE COUPE Coupé 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Kenellekään kokemusta Audin 3.0 TDI V6? Katsellut tuommosta A5:sta kyseisellä koneella, mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan.
 
Tänään tuli käytyä kopaisemassa vm. 2010 1.6 bensa Ford Focus wagonia ja vm. 2011 1.6 bensa Hyundai i30. Kumpikin liikkeessä vajaata 10 000 €. Ihan mukavia autoja ajaa, mutta eipä vielä näistä tullut kauppoja. Huomenna tsekkaamaan suht vähän ajettua vm. 2011 Toyota Auris Hybridiä ja vm. 2015 Seat Leon. Seatissa kyllä pelottaa 1.2 TSI kone. Joko tuon ikäisissä ne pahimmat viat on takanapäin vai vieläkö tuon kanssa saisi elää pelko per****sä?
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli käytyä kopaisemassa vm. 2010 1.6 bensa Ford Focus wagonia ja vm. 2011 1.6 bensa Hyundai i30. Kumpikin liikkeessä vajaata 10 000 €. Ihan mukavia autoja ajaa, mutta eipä vielä näistä tullut kauppoja. Huomenna tsekkaamaan suht vähän ajettua vm. 2011 Toyota Auris Hybridiä ja vm. 2015 Seat Leon. Seatissa kyllä pelottaa 1.2 TSI kone.

Unohda se Seat, samaa VAG laatua kuten tuolla ylempää mainittu. Ongelmia on ollut historiassa ja niitä on korjattu, se taas ei sano etteikö uusia tai vastaavia ongelmia voisi olla luvassa.
Toki autoa missä ei ole mitään vikaa koskaan, ei olekaan.
 
Unohda se Seat, samaa VAG laatua kuten tuolla ylempää mainittu. Ongelmia on ollut historiassa ja niitä on korjattu, se taas ei sano etteikö uusia tai vastaavia ongelmia voisi olla luvassa.
Toki autoa missä ei ole mitään vikaa koskaan, ei olekaan.

Siis toki unohdan, jos nyt käy ilmi, että noita moottori- ja ketjuvikoja on edelleen näissä (liikkeestä sitä rehellistä tietoa ei tietenkään saa). Kai se pitää ensisijaisesti sitä Toyotaa katsella sitten.
 
Siis toki unohdan, jos nyt käy ilmi, että noita moottori- ja ketjuvikoja on edelleen näissä (liikkeestä sitä rehellistä tietoa ei tietenkään saa). Kai se pitää ensisijaisesti sitä Toyotaa katsella sitten.

Jep 2015 VAG tuotteista vielä vaikea sanoa mitään, vaikka osalla niistäkin on kilometrejä takana, kuten takseissa, se mitä tulevaisuus tuo tullessaan, niin paha tässä vaiheessa sanoa mitään. Merkkifoorumeilta löytyy varmaan kaikki mahdolliset ongelmat. Toyotahan se noita hybridejä on tehnyt kait pisimpään kaikista, ja pitää sen arvonsakin hyvin jatkossa. Siinä kun VAGgineet ei edes vaihdossa tahdo kelvata, ja hinta on sen mukainen.
 
Siis toki unohdan, jos nyt käy ilmi, että noita moottori- ja ketjuvikoja on edelleen näissä (liikkeestä sitä rehellistä tietoa ei tietenkään saa). Kai se pitää ensisijaisesti sitä Toyotaa katsella sitten.
2012/2013 ja uudemmissa seat leon autoissa pitäisi olla 1.2tsi koneiden jakopää hihnalla, ei ketjulla kuten vanhemmissa tsi koneissa. Eräs varaosasivusto tarjosi jakohihnaa kyseiseen autoon kumpaankin saatavilla olevaan 1.2tsi koneeseen. Ilmeisesti hihnallisen 1.2tsi moottorikoodit on CJZ alkuisia, mitkä korvasivat ketjulliset CBZ alkuiset moottorit.
 
Viimeksi muokattu:
Unohda se Seat, samaa VAG laatua kuten tuolla ylempää mainittu. Ongelmia on ollut historiassa ja niitä on korjattu, se taas ei sano etteikö uusia tai vastaavia ongelmia voisi olla luvassa.
Toki autoa missä ei ole mitään vikaa koskaan, ei olekaan.
2015 Leonissa on jo hihnallinen TSI ja niitä on ollut jo 4v liikenteessä. Eipä noista mitään pahaa ole kuulunut. Kokoonsa nähden suorituskykyisiä ja suorituskykyyn nähden pieni kulutteisia moottoreita. Onhan tuollainen Leon ajettavuudeltaan ihan eri maata kuin Toyotan ritsat.
 
2015 Leonissa on jo hihnallinen TSI ja niitä on ollut jo 4v liikenteessä. Eipä noista mitään pahaa ole kuulunut. Kokoonsa nähden suorituskykyisiä ja suorituskykyyn nähden pieni kulutteisia moottoreita. Onhan tuollainen Leon ajettavuudeltaan ihan eri maata kuin Toyotan ritsat.

Paitsi, että tämän auton tarkastusrapotti näyttää väittävän, että kyseessä olisi ketju. Ota näistä selvää.
 
Paitsi, että tämän auton tarkastusrapotti näyttää väittävän, että kyseessä olisi ketju. Ota näistä selvää.
1200px-Seat_Leon_1.4_TSI_Start%26Stop_Style_%28III%29_%E2%80%93_Frontansicht%2C_10._August_2013%2C_Ratingen.jpg


Jos se on tuon näköinen auto niin ei sitä ole edes valmistettu ketjuvetoisella 1.2 tai 1.4 TSI:llä. Katso autosta moottorikoodi niin sillä se selviää. Takakontissa tai jossain on sellainen liimattu lappu jossa nuo koodit on. Tarkastusrapsa näyttää taas ammattilaisen tekemältä.
 
On siis tarkastusraportti tehty ihan viimeisen päälle ja luotettava.

Oikea ratkaisuhan on jättää VAGgineet suosista kauppaan, jos ei tykkää vaarallisesta elämästä.

Uutena voisin ehkä ostaa 5 vuoden takuulla, kuten SEATiin on ollut välillä tarjolla. 2 vuoden takuulla en uskaltaisi ostaa. Saati sitten käytettyä ilman mitään takuuta.
 
Niin se vaan raportti väittää, että ketju olisi.
Kannattanee jättää sitten raportti omaan arvoonsa, jos se noin vankalla asiantuntemuksella on laadittu.

Ei noissa hihnavetoisissa tsiipoissa mitään fataaleja vikoja ole tunnistettu, sen takia en jättäisi kauppaan. Toki ainahan jotain voi hajota kun autoista on kyse ja vituttaahan se sitten. Vaihtoehto on ostaa se tojota, mutta sitten vituttaa joka päivä kun sillä ajaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 715
Viestejä
4 544 974
Jäsenet
74 835
Uusin jäsen
koominen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom