Mikä auto minulle?

Mulla on tosin vain kahdesta dpf:llä varustetusta dieselistä kokemusta(vm 2007 ja vm 2014), joilla molemmilla oli ajettu +200tkm, eikä niissä ainakaan ollut mitää vikaa päästölaitteissa. Niillä tosin ajettiin matkaa.

Ylimääräisiä vikakohtia juu, mutten silti jättäisi ostamatta.
DPF:n saa tukkoon jos ei ymmärrä miten se toimii, mutta ei sen nyt oston esteenä pitäisi olla, ellei ole kaksi identtistä autoa mutta toisessa se on toisessa ei. Jos taas mennään kusijärjestelmiin yms niin ymmärtäisin jo hiukan rajumman harkinnan ostolle.
 
Sinällään dpf ei pitäisi aiheuttaa ongelmaa ajoprofiilin vuoksi, koska se on 80% matkaa 80km päivässä. Silti se arveluttaa, kun ajokilometrejä alkaa olla 400-500tkm.

Bensakäyttiksethän minulla on tällä hetkellä ihan kaasutinkoneita. ;)
 
Se on pesulla ratkaistu se ongelma. Suodatin itsessään ei ole ongelma, se, että sen likaantuminen jonkun muun moottorin komponentin toimintahäiriön takia (joka ei sytytä vikavaloa) taas lähinnä on se syy, esim; imuilmavuoto, termostaatti ym.
 
Itsellä 2016 skoda octavia, 2.0TDI DSG 170Tkm. Pitkän harkinnan jälkeen hyppäsin 2004 Saabista vikavalojen saattelemana toimivaan VAGgilaiseen. Nahkapenkkejä ja tehoja jäi kaipaamaan mutta muuten ollut kyllä hintansa väärtti. Ei vielä adblue-järjestelmiä, mutta muutenkin varmaan yksi vähävikaisimpia ~10v autoja mitä uskaltaa ostaa. kopkop. Kai tuohonkin nyt jotain vikaa tulee kun manaa riittävästi.
Täältä löytyy '15 lopun ('16 mallia?) Seatti 2.0 TDI(150?) DSG, josta tuo viheliäinen Adblue-järjestelmä taasen löytyy. Jos olis tiennyt paremmin olis pitänyt hankkia malli jossa sitä ei ole :geek:. Luulisi, että olisi samaa moottoria Skodassa, mutta ei sitten ilmeisesti ole.

Sellainen kiva lisätyö (reilu touhutonni) näissä on kaksoismassavauhtipyörä, joka itsellä meni vaihtoon jossain 170-180tkm aikoihin, toki kilkutteli jo aiemmin.
 
Kannattaa näihin adblue vehkeisiin välillä laitella sitä lisäainetta, ettei kiteytyisi sinne järjestelmään ajan saatossa.
 
Kannattaa näihin adblue vehkeisiin välillä laitella sitä lisäainetta, ettei kiteytyisi sinne järjestelmään ajan saatossa.
Omalla kohdalla on pientä vuodonalkua ollut havaittavissa. Vähän mietin alkaako se vuotaa kunnolla jos on kiteytyneenä tukkinut vuodon :hmm:. Yritin myös hakea kokemuksia tuosta lisäaineesta, mutten varsinaisesti löytänyt tietoa onko siitä oikeasti mitään hyötyä.
 
Mitä suosittelisitte halvaksi kakkosautoksi (Model Y ykkösenä) perheelle seuraavilla spekseillä:

- pitää mahtua kaksi isofix istuinta
- automaatti
- kilometrejä tulee hyvin vähän (alle 5k varmaan vuoteen) ja ne keskittyy lähinnä lasten harrastuksiin tai päiväkotiin viemisistä, joten hinnan ja käyttökulujen olisi hyvä olla halpoja (alle 10k)
- luotettava, ei jaksaisi heti olla korjailemassa..
 
Täältä löytyy '15 lopun ('16 mallia?) Seatti 2.0 TDI(150?) DSG, josta tuo viheliäinen Adblue-järjestelmä taasen löytyy. Jos olis tiennyt paremmin olis pitänyt hankkia malli jossa sitä ei ole :geek:. Luulisi, että olisi samaa moottoria Skodassa, mutta ei sitten ilmeisesti ole.

Sellainen kiva lisätyö (reilu touhutonni) näissä on kaksoismassavauhtipyörä, joka itsellä meni vaihtoon jossain 170-180tkm aikoihin, toki kilkutteli jo aiemmin.

Moottorihan on sama skodassa, siinä ei vain ole adblueta. Mulla on Seat Leon 2.0tdi 150 dsg '14 ja siinä ei myöskään oo adblueta. Itellä on nyt 270tkm ja vieöä mennään orkkis kaksoismassalla eikä ole mitään oireita, hyvin paljon siitä kiinni millasessa ajossa auto on. Ja semmonen kaksoismassahan löytyy aikalailla kaikista manuaaliautoistakin joten ei ole vain dsg vaihteistojen ongelma
 
Täältä löytyy '15 lopun ('16 mallia?) Seatti 2.0 TDI(150?) DSG, josta tuo viheliäinen Adblue-järjestelmä taasen löytyy. Jos olis tiennyt paremmin olis pitänyt hankkia malli jossa sitä ei ole :geek:. Luulisi, että olisi samaa moottoria Skodassa, mutta ei sitten ilmeisesti ole.

Sellainen kiva lisätyö (reilu touhutonni) näissä on kaksoismassavauhtipyörä, joka itsellä meni vaihtoon jossain 170-180tkm aikoihin, toki kilkutteli jo aiemmin.

Moottorihan on sama skodassa, siinä ei vain ole adblueta. Mulla on Seat Leon 2.0tdi 150 dsg '14 ja siinä ei myöskään oo adblueta. Itellä on nyt 270tkm ja vieöä mennään orkkis kaksoismassalla eikä ole mitään oireita, hyvin paljon siitä kiinni millasessa ajossa auto on. Ja semmonen kaksoismassahan löytyy aikalailla kaikista manuaaliautoistakin joten ei ole vain dsg vaihteistojen ongelma

Erottaako tuon Adbluen olemassaolon esim. Siitä että auto on Euro5 päästöluokan?
Yksi 2.0 tdi Seat Leon ST olisi kiikarissa mutta adblue jos on niin välitön skip. Trafin mukaan auto on Euro5.

Mitä suosittelisitte halvaksi kakkosautoksi (Model Y ykkösenä) perheelle seuraavilla spekseillä:

- pitää mahtua kaksi isofix istuinta
- automaatti
- kilometrejä tulee hyvin vähän (alle 5k varmaan vuoteen) ja ne keskittyy lähinnä lasten harrastuksiin tai päiväkotiin viemisistä, joten hinnan ja käyttökulujen olisi hyvä olla halpoja (alle 10k)
- luotettava, ei jaksaisi heti olla korjailemassa..

Mikä on "halpa" ?

Tonni, viisi vai kymmenen tonnia?

Halvat käytetyt on aina yksilöitä, mutta noilla ajoilla kannattaa miettiä jotain autoa mitä muut hyljeksii esim. kulutuksen takia.
 
Mitä suosittelisitte halvaksi kakkosautoksi (Model Y ykkösenä) perheelle seuraavilla spekseillä:

- pitää mahtua kaksi isofix istuinta
- automaatti
- kilometrejä tulee hyvin vähän (alle 5k varmaan vuoteen) ja ne keskittyy lähinnä lasten harrastuksiin tai päiväkotiin viemisistä, joten hinnan ja käyttökulujen olisi hyvä olla halpoja (alle 10k)
- luotettava, ei jaksaisi heti olla korjailemassa..

Minkäkokoista autoa etsitään? Tarvitaanko tavaratilaa? Onko istuimet naama taaksepäin vai naama eteenpäin? Entä kuljettajan pituus? Takapenkin isofixithän löytyy monesta pikkuautostakin (Jazz, Yaris jne.), mutta sitten menee vaikeammaksi, jos pitää olla isofix myös etumatkustajan penkillä.

Mutta Honda/Toyota (Jazz/Yaris, Civic/Corolla, Accord/Avensis) olisi varmaankin turvallinen linja. Kun piti olla luotettava. Muuten ehdottaisin myös Fordia ja ranskalaisia, koska niitä saa halvalla, jolloin voi päästä samalla rahalla kiinni isompaan/uudempaan/turvallisempaan kuin japanilaisissa. Mutta onhan etenkin ranskalainen auto aina riski huoltokulujen kannalta.
 
Mikä on "halpa" ?

Tonni, viisi vai kymmenen tonnia?

Halvat käytetyt on aina yksilöitä, mutta noilla ajoilla kannattaa miettiä jotain autoa mitä muut hyljeksii esim. kulutuksen takia.

Kysyjähän sen tuossa mainitsi:


Saa jo vaikka mitä tuohon rahaan.

Ja hyljeksittyä ei mielestäni kannata ottaa. Vaikea myydä myöhemmin eteenpäin, jos ei pidä loppuun asti. Muutenkin esim. bensajuopot on yleensä jenkkejä - niihin taas en koskisi, kun kysyjä ei halua olla korjaamassa jatkuvasti.
 
Erottaako tuon Adbluen olemassaolon esim. Siitä että auto on Euro5 päästöluokan?
Yksi 2.0 tdi Seat Leon ST olisi kiikarissa mutta adblue jos on niin välitön skip. Trafin mukaan auto on Euro5.

Euro 6 vasta tulee adblue. Tunnistukseen voi todeta sen sinisen korkin polttoainetäytön vieressä VAG:llä.
 
Erottaako tuon Adbluen olemassaolon esim. Siitä että auto on Euro5 päästöluokan?
Yksi 2.0 tdi Seat Leon ST olisi kiikarissa mutta adblue jos on niin välitön skip. Trafin mukaan auto on Euro5.
Ei välttämättä, käsittääkseni löytyy myös Euro6 luokan autoja ilman AdBlueta. Mutta jos Euro5 auto niin olisin aika varma ettei siinä AdBlueta ole.

E: Tarkennuksena käsittääkseni löytyy '16 uudempia dieseleitä jotka ei tarvi AdBlueta ja oletin että ne olis Euro6 autoja. En tiedä koska Euro6 tullut pakolliseksi. @Atsaat 2.0 Octaviasta olis kiva kuulla onko Euro5 vai 6.
 
Euro 6 vasta tulee adblue. Tunnistukseen voi todeta sen sinisen korkin polttoainetäytön vieressä VAG:llä.
Ei välttämättä, käsittääkseni löytyy myös Euro6 luokan autoja ilman AdBlueta. Mutta jos Euro5 auto niin olisin aika varma ettei siinä AdBlueta ole.

Kannattaa tosiaan tsekata kiinnostavan automallin manuaali ja etsiä tarkasti AdBluen täyttöaukkoa autoliikkeessä, kun menee katsomaan. Ei noita myyjätkään tiedä (tai ainakaan halua kertoa) ja näitä on meinaan joskus ollut, että on ostettu auto "ilman" AdBlue-järjestelmää ja sitten se onkin jossakin vaiheessa alkanut pyydellä urean lisätäyttöä... :itku:
 
Kysyjähän sen tuossa mainitsi:

Saa jo vaikka mitä tuohon rahaan.

Jaha sekoitin silmissä tuon 5k ja 10k enkä noteerannut.

Mutta joo tuossa on vain mielikuvitus rajana.

Halvimmat Prius+:t näyttää nettiautossa olevan juuri 10ke pintaan, mutta noilla on sitten kyllä rullattu 300tkm+
 
Kiitos kaikille vastauksista.

Joo, siis takana toinen eteenpäin katsova isofix-istuin ja toinen selkä-menosuuntaan. Tavaratilaa ei tarvita oikeastaan ollenkaan, vaan kaikki vähänkään enemmän tavarankuljetusta vaativat hommat menisi ykkösautolla. Maksimatka mikä tolla kuljettaisiin kerralla olisi varmaan 35km suuntaansa mummolaan, jonka takia mietin myös jotain halpaa sähköautoa kuten Nissan Leaffiä tai Renault Zoe:ta....
 
@puik Tosiaan oma(pankin) Octavia -16 2.0TDI (150hv) on ilman Adblueta uudemmalla Euro 6 luokituksella.

Käyttöönottopäivä 11.5.2016
Päästötaso (päästöluokka)
715/2007 - 136/2014W (Euro 6)

Yllätys oli itsellekin että noinkin uutta löytyi vielä ilman ureaa vehkeitä.
 
Viimeksi muokattu:
Euro 6 vasta tulee adblue. Tunnistukseen voi todeta sen sinisen korkin polttoainetäytön vieressä VAG:llä.
Ei välttämättä, käsittääkseni löytyy myös Euro6 luokan autoja ilman AdBlueta. Mutta jos Euro5 auto niin olisin aika varma ettei siinä AdBlueta ole.

E: Tarkennuksena käsittääkseni löytyy '16 uudempia dieseleitä jotka ei tarvi AdBlueta ja oletin että ne olis Euro6 autoja. En tiedä koska Euro6 tullut pakolliseksi. @Atsaat 2.0 Octaviasta olis kiva kuulla onko Euro5 vai 6.
Itsellä on 2018 TDI Octavia Euro 6 luokituksella. Ei ole AdBlueta. Vag-konsernissa vähän erikoista, millä logiikalla AdBlue eri malleissa on.
 
Mitä suosittelisitte halvaksi kakkosautoksi (Model Y ykkösenä) perheelle seuraavilla spekseillä:

- pitää mahtua kaksi isofix istuinta
- automaatti
- kilometrejä tulee hyvin vähän (alle 5k varmaan vuoteen) ja ne keskittyy lähinnä lasten harrastuksiin tai päiväkotiin viemisistä, joten hinnan ja käyttökulujen olisi hyvä olla halpoja (alle 10k)
- luotettava, ei jaksaisi heti olla korjailemassa..

Noilla spekseillä katselisin Hyundain tai Kian mallistoista mieluisan menopelin.
 
Kiitos kaikille vastauksista.

Joo, siis takana toinen eteenpäin katsova isofix-istuin ja toinen selkä-menosuuntaan. Tavaratilaa ei tarvita oikeastaan ollenkaan, vaan kaikki vähänkään enemmän tavarankuljetusta vaativat hommat menisi ykkösautolla. Maksimatka mikä tolla kuljettaisiin kerralla olisi varmaan 35km suuntaansa mummolaan, jonka takia mietin myös jotain halpaa sähköautoa kuten Nissan Leaffiä tai Renault Zoe:ta....
Eikö halpa sähkis ois just oikea ratkaisu tuohon käyttötarpeeseen kun latauksetkin onnistuu? Tekniikka ei sähkiksessä erityisemmin välitä pätkäajosta kylmänä ja auton saanee lämpimäksi etäohjauksella tai ajastimella. Range ei ole ykköskriteeri niin halvemmatkin käy ja esim. Leaffiin löytyy käytettyjä akkuja ja harrastajille diy-ratkaisuja. Eli autolla voi olla käyttö- ja jälleenmyyntiarvoa yllättävän pitkään. Jos spekuloi kokonaiskustannuksia.
 
Harkitsen sähköisten Peugeot e-2008 tai Citroen C4 leasingia. Onko kommentteja näihin liittyen tai muita ehdotuksia?
Pienillä kilometreillä mennään ~5000 vuodessa, lähinnä kaupunkiajoa ja pari kertaa vuodessa 200 km reissut kesällä ja talvella.

Ainut vaatimus, että taakse mahtuu kaksi turvaistuinta, niiden väliin sulloen aikuinen ja 205 cm pitkä suksipussi tavalla tai toisella auton sisään (ilman aikuista takapenkillä). Vertailuna nykyinen Skoda Rapid spaceback on ihan sopivan kokoinen. Vaihto automaattiin kiinnostaisi, mutta ei ole pakollinen.
 
Harkitsen sähköisten Peugeot e-2008 tai Citroen C4 leasingia. Onko kommentteja näihin liittyen tai muita ehdotuksia?
Pienillä kilometreillä mennään ~5000 vuodessa, lähinnä kaupunkiajoa ja pari kertaa vuodessa 200 km reissut kesällä ja talvella.

Ainut vaatimus, että taakse mahtuu kaksi turvaistuinta, niiden väliin sulloen aikuinen ja 205 cm pitkä suksipussi tavalla tai toisella auton sisään (ilman aikuista takapenkillä). Vertailuna nykyinen Skoda Rapid spaceback on ihan sopivan kokoinen. Vaihto automaattiin kiinnostaisi, mutta ei ole pakollinen.

Autobassadonelta? Varmistaisin ainakin että on takuu kunnossa jos/kun sisäinen laturi hajoaa. Ellei ole jo vaihdettu. Se kai on näissä tyyppivika.

Foorumilta löytyy ketju joka käsittelee tuota e-2008:ia.

Lisäksi tuo 300€/kk sisältää vain auton, ei muita kuluja.

Ja kyseessähän ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole leasing, vaan osamaksukauppa jossa myyjä tekee takaisinostositoumuksen.

Noilla kilsoilla sähkön halvemmilla ajokuluillahan ei ole minkäänlaista merkitystä.

Ja tuo 200km ei kyllä mene joka kelillä ilman välilatausta.
 
Autobassadonelta? Varmistaisin ainakin että on takuu kunnossa jos/kun sisäinen laturi hajoaa. Ellei ole jo vaihdettu. Se kai on näissä tyyppivika.

Foorumilta löytyy ketju joka käsittelee tuota e-2008:ia.

Lisäksi tuo 300€/kk sisältää vain auton, ei muita kuluja.

Ja kyseessähän ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole leasing, vaan osamaksukauppa jossa myyjä tekee takaisinostositoumuksen.

Noilla kilsoilla sähkön halvemmilla ajokuluillahan ei ole minkäänlaista merkitystä.

Ja tuo 200km ei kyllä mene joka kelillä ilman välilatausta.
Kiitos vastauksesta, arvostan. Ajokilometrit talvella jää kyllä liian pieneksi.
 
Muiden mielipiteitä olisi kiva kuulla. Auton budjetti on jotain 30k - 20k € väliltä, n. 100t km ajettuna.

Olisi pitkän ajan jälkeen taas harkittava autoa rivitaloon muuton myötä. Vanha auto tuli aikoinaan myytyä reissutyön tieltä. Alunperin sen kummemmin miettimättä meinasin jotain ladattavaa hybridiä, kun autokatoksesta lataus-mahdollisuus löytyy.

Laskeskelin karkeasti että vuosittaista ajoa tulisi jotain 7000 - 10 000 km. Viikottain 25 km / työajot 3 päivää viikossa + sitten muut ajot, jolloin ehkäpä ~150 km / viikko. Jolloin noilla tulisi vuosittain ~7800 km + sitten "extra"-ajot. Ja nämä "extra"-ajot olisi semmoisia hyvinkin epäsäännöllisiä, eli joku viikonloppu saattaisi tulla 500km mittariin kertaheitolla.

Näiden lukujen pohjalta aloin sitten tekemään taustatyötä, ilmeni Moottori-lehdestä, että joku Minin motti oli ilmeisesti ruostunut sen takia kun oltiin ajettu pelkästään hybridin sähköllä. Tämän lisäksi kävin läpi niin BMW-foorumeita, Opel-foorumeita, joissa näissäkin jollain oli ruostetta motissa. Tietysti saneleehan sen pitkälle jo järkikin että jos autolla ei aja, niin ruostuuhan se poies.

Loppupeleissä tulin siihen tulokseen että saattaapi olla että plug-in -hybridi olisi väärä vaihtoehto, juurikin sen takia että bensa/diesel -moottori tuskin lämpenisi tarpeeksi päivittäisessä ajossa. Jolloin käyttövoimaksi jäisi joko bensiini, diesel tai sähkö.
 
Muiden mielipiteitä olisi kiva kuulla. Auton budjetti on jotain 30k - 20k € väliltä, n. 100t km ajettuna.

Olisi pitkän ajan jälkeen taas harkittava autoa rivitaloon muuton myötä. Vanha auto tuli aikoinaan myytyä reissutyön tieltä. Alunperin sen kummemmin miettimättä meinasin jotain ladattavaa hybridiä, kun autokatoksesta lataus-mahdollisuus löytyy.

Laskeskelin karkeasti että vuosittaista ajoa tulisi jotain 7000 - 10 000 km. Viikottain 25 km / työajot 3 päivää viikossa + sitten muut ajot, jolloin ehkäpä ~150 km / viikko. Jolloin noilla tulisi vuosittain ~7800 km + sitten "extra"-ajot. Ja nämä "extra"-ajot olisi semmoisia hyvinkin epäsäännöllisiä, eli joku viikonloppu saattaisi tulla 500km mittariin kertaheitolla.

Näiden lukujen pohjalta aloin sitten tekemään taustatyötä, ilmeni Moottori-lehdestä, että joku Minin motti oli ilmeisesti ruostunut sen takia kun oltiin ajettu pelkästään hybridin sähköllä. Tämän lisäksi kävin läpi niin BMW-foorumeita, Opel-foorumeita, joissa näissäkin jollain oli ruostetta motissa. Tietysti saneleehan sen pitkälle jo järkikin että jos autolla ei aja, niin ruostuuhan se poies.

Loppupeleissä tulin siihen tulokseen että saattaapi olla että plug-in -hybridi olisi väärä vaihtoehto, juurikin sen takia että bensa/diesel -moottori tuskin lämpenisi tarpeeksi päivittäisessä ajossa. Jolloin käyttövoimaksi jäisi joko bensiini, diesel tai sähkö.

Kai plugariakin voi harkita, kunhan selvittää tarkasti ostettavan auton historian. Esim. 2 v / 100 tkm ajetussa on tullut niin paljon kilometrejä, että polttomoottorin käyttö tuskin on jäänyt pelkäksi kuriositeetiksi. On toki hyvä selvittää itselleen myös kiinnostavan automallin käyttäytyminen (esim. onko autossa lämmitysvastukset sähköajoa varten vai käynnistyykö polttomoottori hurisemaan kabiinin lämmittämiseksi talvella) ja sitten ajaa sillä tavalla, että polttomoottorillakin ajetaan pari kertaa viikossa pidempi matka, jolloin se motti ehtii lämmetä kunnolla.

Diesel ei kannata noin pienillä kilometreillä käyttövoimaveron takia ja yleisellä tasolla dieselkoneinen auto lienee herkempi vikaantumaan kuin bensakoneinen. Eli sitä ei ole syytä edes harkita.

Täyssähkölle ominaisesti sinulla on käytössäsi kotilataus. Toki pidemmillä matkoilla joutuu latailemaan julkisissa latureissa ja se on sitten oma kysymyksensä, mahtuuko budjettiin itselle soveltuva sähköauto... (Haetaanko tässä pikkuautoa vai isoa farmaria/katumaasturia?)

Bensiini ei ole väärä valinta, varsinkin jos tyytyy/haluaa manuaalivaihteiston.
 
Noilla kilsoilla, mene enemmän tunteella kuin järjellä. Vähän ajoa, mutta ei vituta aina kun istut autoon. Syy miksi itsellä on hybrid Corollan rinnalla MX-5 ja prätkä.

Autoilu on kallista, joten parempi edes nauttia siitä vähästä. Itselle sopivan auton kanssa voi tosin nuo exra kilsat lisääntyä kummasti.
 
Jos budjettisi on 20k€, minkä auton ostaisit järjellä ja minkä tunteella?

Järjellä: VW Polo (FL, 2022->) manuaalina ja litraisella koneella. Suht hyvät tilat ja erinomaiset varusteet pikkuautoksi, pieni kulutus ja saa uudehkon/vähänajetun tuohon rahaan.

Tunteella: Jonkin hieman erikoisemman kuuman sedanin, joka nyt ei ihan ikivanha saisi olla. Budjetti ei kyllä oikein riitä, mutta jos löytyisi vaikkapa enemmän ajettu Lancer Evolution X. Tai jos USA:sta saisi uitettua käytetyn Ford Police Interceptor Sedanin ja jotenkin järkevästi rekisteriin täällä...
 
Sähköön siirtymistä tullut pähkäiltyä. Tällä hetkellä Skoda Superb -16 L&K neliveto diesel, joka on palvellut täydellisesti pari vuotta. Mittarissa kuitenkin jo 325tkm joka painaa mieltä, vaihtoarvoa olisi varmaan vielä 10k€ tietämillä, mutta jos jokin isompi kallis vika iskee, kalliiksi tulee ja mahdollisesti "kannattamatonta" korjata. Vaihtoehtoja rajaa kun pitää kaksi isoa turvaistuinta mahduttaa jotka ovat selkä menosuuntaan, tätä luvassa vielä nelisen vuotta. Mistä löytyy takapenkkitilaa? Aavistuksen vähemmän riittää mitä nykyisessä, samoin tavaratilan koosta voi tinkiä. ID4 ja Enyaq ehkäpä? 30k€ hintaluokka voisi olla sopiva, lataus hoituu omalla pihalla ja ajot ovat enimmäkseen alle 100km päivässä, 20tkm vuodessa.

Kävin koeajamassa EV6, ihan mukava kampe ja sellainen futuristinen fiilis jäi. Takapenkkitilat lastenistuimille oli positiivinen yllätys, mahtui paremmin mitä superbiin vaikka muuten ei yhtä tilavan tuntuinen takapenkkiosasto ollutkaan, liittyi ehkä penkkien syvyyteen. Auton hinta uutena karkasi kuitenkin käsistä yli kuuden kympin.

Solterra sitten ajovuorossa tänään (yksivaihemalli), tästäkin katsottiin alustava tarjous vetokoukulla ja talvirenkaiden kera 43k€ 0,99% korkotarjouksella mikä kuulostaa jo ihan "järkevältä", superbistakin hyvittävät tarpeeksi. Ehdin testata kuitenkin että isompi turvaistuin mahtuu sinnekin kuljettajan taakse. Omaan ajoprofiiliin tuo yksivaihelataus ja esilämmityksen puute pitäisi riittää.

Edit: Solterra tuntui erinomaiselta autolta omalle persiille ja kättelin kaupat (otin kylläkin Touringin koska muistipenkit oli pakolliset eikä nahkoistakaan haittaa ole lastenistuinten kanssa)
 
Viimeksi muokattu:
Tarvetta olisi vaimolle auto, johon mahtuu turvakaukalo, lastenistuin ja että edessä vielä pystyy istumaan. Takakontissa olisi syytä olla tilaa nyt ainakin tuplarattaille. Ajoa tulee vähän, sanotaan nyt että 5000km vuodessa (tämäkin varmaan yläkanttiin). Budjetti jossain 10k€ korvilla, onko muuta kuin perus-corollaa. Edullista ylläpitoa ja luotettavuutta haetaan (esim huollot ja rempat), eli luokkaa Toyota Corolla, mutta onko muita merkkejä ja malleja? Olen aika ummikko itse autoissa.
 
Tarvetta olisi vaimolle auto, johon mahtuu turvakaukalo, lastenistuin ja että edessä vielä pystyy istumaan. Takakontissa olisi syytä olla tilaa nyt ainakin tuplarattaille. Ajoa tulee vähän, sanotaan nyt että 5000km vuodessa (tämäkin varmaan yläkanttiin). Budjetti jossain 10k€ korvilla, onko muuta kuin perus-corollaa. Edullista ylläpitoa ja luotettavuutta haetaan (esim huollot ja rempat), eli luokkaa Toyota Corolla, mutta onko muita merkkejä ja malleja? Olen aika ummikko itse autoissa.
Ainakin puolisolla on 2015vm skoda octavia porrasperänä ja hyvin tuntuu tilaa olevan ainakin lastenistuimen kanssa. Myöskin vaunut menee peräkonttiin heittämällä. Farmarina varmaan vielä isompi peräkontti. 1.4tsi dsg laatikolla ja menee nätillä ajolla n. 5l matka-ajossa. Toki tämä vähän ajettu niin en osaa sanoa jos ostaa enemmän ajetun mitä ottaa huomioon. Ainakaan vesipumppu ei kuulu huolto-ohjelmaan niin se ainakin ottaa huomioon, jos jakopää tehty eikä samalla pumppua vaihdettu. Myöskin sopivasti tehoa löytyy tarvittaessa
 
Edullista ylläpitoa ja luotettavuutta haetaan

Tiedän että jotkut noista tsi+dsg yhdistelmistä on ihan ok, mutta en kyllä lähtisi suosittelemaan noita vag-konsernin tuotoksia tässä kohtaa. Liikaa riskejä.

Noilla kilsoillahan kulutuksella ei hirveästi ole väliä kun pa-kulujen osuus suhteessa pienempi niin harkitsisin jotain yksilöä jos muut hylkii esim. kulutuksen takia ja sen saa siksi halvemmalla.

Tyyliin Fordin vaparibensat, Volvot, Hondan 2.4 kone.
 
En ole tietoinen Esson nurkkapöydän tiedoista Masaan liittyen. :hmm:
 
Tiedän että jotkut noista tsi+dsg yhdistelmistä on ihan ok, mutta en kyllä lähtisi suosittelemaan noita vag-konsernin tuotoksia tässä kohtaa. Liikaa riskejä.

Noilla kilsoillahan kulutuksella ei hirveästi ole väliä kun pa-kulujen osuus suhteessa pienempi niin harkitsisin jotain yksilöä jos muut hylkii esim. kulutuksen takia ja sen saa siksi halvemmalla.

Tyyliin Fordin vaparibensat, Volvot, Hondan 2.4 kone.
Ainakin tiedän parin s60 toisen sukupolven T3 joissa ongelmaa. Toisessa oli vähän mystinen moottorivika ja toisessa taas ei koskaan vaihdelaatikko tullut kuntoon (automaatti). Toki noita octavioita ensirekisteröity esim. 2015 enemmän kuin v40. V60 ja xc60 yhteensä ja siksi varmasti todetaan myös enemmän vikoja. Jos koko Vag konserni lasketaan mukaan niin taitaa vielä roimemmin paukkua. Toki en vanno minkään skodan nimeen, mutta tilan puolesta ja manuaalilaatikolla (jos saa) voisi olla hyväkin kampe. Toki toyotan osuu parhaiten tähän kategoriaan mitä haetaan, mutta itsellä ei ole kokemusta esimerkiksi corollan koosta. Auris on kyllä pieni. Ainakin skodalla tämä kysyinen malli oli myös hihnakoneella joka todettu paremmaksi kuin se ketjumalli mitä audissa ja vw käyttävät (ja ehkä myös vanhemmissa skodissa?)
 
Tarvetta olisi vaimolle auto, johon mahtuu turvakaukalo, lastenistuin ja että edessä vielä pystyy istumaan. Takakontissa olisi syytä olla tilaa nyt ainakin tuplarattaille. Ajoa tulee vähän, sanotaan nyt että 5000km vuodessa (tämäkin varmaan yläkanttiin). Budjetti jossain 10k€ korvilla, onko muuta kuin perus-corollaa. Edullista ylläpitoa ja luotettavuutta haetaan (esim huollot ja rempat), eli luokkaa Toyota Corolla, mutta onko muita merkkejä ja malleja? Olen aika ummikko itse autoissa.
Mä kokeilisin sen peruslaatikon ulkopuolelta. Eli mahdollisimman epäseksikäs pieni tila-auto tai automiesten keskuudessa hiukan epäsuosittu malli. Noita saa uudempia halvemmalla vrt. suositummat vaihtoehdot. Johonkin kymmenvuotiaaseen 150-250 tkm ajettuun autoon tulee merkistä riippumatta korjattavaa vuosittain. Jos ei pysty tekemään itse, maksaa suhteettomasti kilsoihin nähden. Eli mahdollisimman tuore ja maltillisesti ajettu auto jos pääkriteerit tilat ja kulut. Eli nettiautoa selaamaan niin että suodattaa esim. kilsat ja vuosimallit - mitä tietyllä rahalla saa? Näin saa jonkinlaisen kuvan mitkä automallit on ns. vetäviä ja mitkä ei.
Villi kortti: Nissan leaf.
Esimerkkejä vähemmän suosituista autoista: Opel Crossland, Opel Mokka, Citroen c3 Aircross, Renault Captur, Kia Venga, Ford B-max, C-max, Berlingo ja kumppanit.
Tai pikku-crossover tyyliin Seat Arona. Mitsubishi asx?
Tylsiä tilavia perusautoja Skoda Rapid ja Seat Toledo.
Varmasti useimmista löytyy tekniikkakombinaatioita joissa ongelmia, mutta tietoa löytyy netistä ja ei kannata kuunnella jokaista essonbaarihuutelijaa. Niistä tekniikoista ja niiden mahd. ongelmista löytyy kyllä tietoa kun tarpeeksi pitkään kaivaa.
Mutta… en halua kettuilla edellisille tai vag-varoittelijoille, mutta esim. Vag-merkeissä perusautoissa on merkeistä riippumatta 100% sama peruskonstruktio ja samoilta tehtailta tulevat moottorit ja vaihteistot. Se vaihtelee koska eri sukupolvet ja versiot otetaan käyttöön missäkin mallissa ja/tai faceliftissä. Esim. ne jakohihnat vs. ketjut riippuu täysin automallista, ei merkistä, koska ne on otettu käyttöön. Eli keskustelut siitä missä vagissa on luotettavin kone on melko turhia, jos esim samalta tehtaalta tulevia skodaa ja seatia on ainakin näennäisesti samana vuonna saanut sekä ketjulla että jakohihnalla… vaatii vähän tonkimista että pystyy erottamaan mikä konetyyppi on oikeasti kyseessä, varsinkin kun vuosimallit ja valmistusvuodet ei täsmää välttämättä rekisteröintipäivän kanssa ja autokauppias mukana sotkemassa päiväyksiä.
 
Mä kokeilisin sen peruslaatikon ulkopuolelta. Eli mahdollisimman epäseksikäs pieni tila-auto tai automiesten keskuudessa hiukan epäsuosittu malli. Noita saa uudempia halvemmalla vrt. suositummat vaihtoehdot. Johonkin kymmenvuotiaaseen 150-250 tkm ajettuun autoon tulee merkistä riippumatta korjattavaa vuosittain. Jos ei pysty tekemään itse, maksaa suhteettomasti kilsoihin nähden. Eli mahdollisimman tuore ja maltillisesti ajettu auto jos pääkriteerit tilat ja kulut. Eli nettiautoa selaamaan niin että suodattaa esim. kilsat ja vuosimallit - mitä tietyllä rahalla saa? Näin saa jonkinlaisen kuvan mitkä automallit on ns. vetäviä ja mitkä ei.
Villi kortti: Nissan leaf.
Esimerkkejä vähemmän suosituista autoista: Opel Crossland, Opel Mokka, Citroen c3 Aircross, Renault Captur, Kia Venga, Ford B-max, C-max, Berlingo ja kumppanit.
Tai pikku-crossover tyyliin Seat Arona. Mitsubishi asx?
Tylsiä tilavia perusautoja Skoda Rapid ja Seat Toledo.
Varmasti useimmista löytyy tekniikkakombinaatioita joissa ongelmia, mutta tietoa löytyy netistä ja ei kannata kuunnella jokaista essonbaarihuutelijaa. Niistä tekniikoista ja niiden mahd. ongelmista löytyy kyllä tietoa kun tarpeeksi pitkään kaivaa.
Mutta… en halua kettuilla edellisille tai vag-varoittelijoille, mutta esim. Vag-merkeissä perusautoissa on merkeistä riippumatta 100% sama peruskonstruktio ja samoilta tehtailta tulevat moottorit ja vaihteistot. Se vaihtelee koska eri sukupolvet ja versiot otetaan käyttöön missäkin mallissa ja/tai faceliftissä. Esim. ne jakohihnat vs. ketjut riippuu täysin automallista, ei merkistä, koska ne on otettu käyttöön. Eli keskustelut siitä missä vagissa on luotettavin kone on melko turhia, jos esim samalta tehtaalta tulevia skodaa ja seatia on ainakin näennäisesti samana vuonna saanut sekä ketjulla että jakohihnalla… vaatii vähän tonkimista että pystyy erottamaan mikä konetyyppi on oikeasti kyseessä, varsinkin kun vuosimallit ja valmistusvuodet ei täsmää välttämättä rekisteröintipäivän kanssa ja autokauppias mukana sotkemassa päiväyksiä.

Kuinka moneen noista ehdotetuista mahtuu vielä eteen istumaan sen jälkeen kun turvaistuin on takapenkillä?

Mutta samoilla linjoilla kyllä. Vag tuotokset on uhka/mahdollisuus samalla kertaa, niissä pitää tietää mitä on ostamassa ja tarkistaa auton moottorikoodi etukäteen. Hyviähän ne ajaa on toki.
 
Mä kokeilisin sen peruslaatikon ulkopuolelta. Eli mahdollisimman epäseksikäs pieni tila-auto tai automiesten keskuudessa hiukan epäsuosittu malli. Noita saa uudempia halvemmalla vrt. suositummat vaihtoehdot. Johonkin kymmenvuotiaaseen 150-250 tkm ajettuun autoon tulee merkistä riippumatta korjattavaa vuosittain. Jos ei pysty tekemään itse, maksaa suhteettomasti kilsoihin nähden. Eli mahdollisimman tuore ja maltillisesti ajettu auto jos pääkriteerit tilat ja kulut. Eli nettiautoa selaamaan niin että suodattaa esim. kilsat ja vuosimallit - mitä tietyllä rahalla saa? Näin saa jonkinlaisen kuvan mitkä automallit on ns. vetäviä ja mitkä ei.
Villi kortti: Nissan leaf.
Esimerkkejä vähemmän suosituista autoista: Opel Crossland, Opel Mokka, Citroen c3 Aircross, Renault Captur, Kia Venga, Ford B-max, C-max, Berlingo ja kumppanit.
Tai pikku-crossover tyyliin Seat Arona. Mitsubishi asx?
Tylsiä tilavia perusautoja Skoda Rapid ja Seat Toledo.
Varmasti useimmista löytyy tekniikkakombinaatioita joissa ongelmia, mutta tietoa löytyy netistä ja ei kannata kuunnella jokaista essonbaarihuutelijaa. Niistä tekniikoista ja niiden mahd. ongelmista löytyy kyllä tietoa kun tarpeeksi pitkään kaivaa.
Mutta… en halua kettuilla edellisille tai vag-varoittelijoille, mutta esim. Vag-merkeissä perusautoissa on merkeistä riippumatta 100% sama peruskonstruktio ja samoilta tehtailta tulevat moottorit ja vaihteistot. Se vaihtelee koska eri sukupolvet ja versiot otetaan käyttöön missäkin mallissa ja/tai faceliftissä. Esim. ne jakohihnat vs. ketjut riippuu täysin automallista, ei merkistä, koska ne on otettu käyttöön. Eli keskustelut siitä missä vagissa on luotettavin kone on melko turhia, jos esim samalta tehtaalta tulevia skodaa ja seatia on ainakin näennäisesti samana vuonna saanut sekä ketjulla että jakohihnalla… vaatii vähän tonkimista että pystyy erottamaan mikä konetyyppi on oikeasti kyseessä, varsinkin kun vuosimallit ja valmistusvuodet ei täsmää välttämättä rekisteröintipäivän kanssa ja autokauppias mukana sotkemassa päiväyksiä.

Kuulinko jonkun haikailevan epäseksikästä pientä tila-autoa?

Ford on merkkinä aliarvostettu. Siitä huolimatta Ford Fusion oli yhden katsastustilaston kärkeä. Mutta riittääkö koko?


 
vieläkö tuo maakaasu on edullinen vaihtoehto? Tässä pohtinut lyhyeen kaupunkiajoon sopivaa edullista autoa ja Toyota Priuksen kolmannen sukupolven autoa pitänyt parhaana vaihtoehtona, niitä saa 6000€ tuntumaan, plussaa kestävä tekniikka ja hyvin tiedossa olevat vikapaikat sekä mahdollisuus huoltaa itse kun auto on jo niin vanha ja edullinen. Sitten katsoin, että Seat Ibizan kaasumalleja saa satkun ajettuna 8000€:sta ylöspäin, näissähän on hyväksi todettu 1l TSI kone. Kaasulla näyttää pääsevän noin 4kg/100km ja 1kg on noin 1,7€. Aika edullista ajoa tuokin olisi, kaasuautot ovat tosin tainneet kokea inflaation ja tuosta lienee vaikea päästä aikanaan eroon.
 
vieläkö tuo maakaasu on edullinen vaihtoehto? Tässä pohtinut lyhyeen kaupunkiajoon sopivaa edullista autoa ja Toyota Priuksen kolmannen sukupolven autoa pitänyt parhaana vaihtoehtona, niitä saa 6000€ tuntumaan, plussaa kestävä tekniikka ja hyvin tiedossa olevat vikapaikat sekä mahdollisuus huoltaa itse kun auto on jo niin vanha ja edullinen. Sitten katsoin, että Seat Ibizan kaasumalleja saa satkun ajettuna 8000€:sta ylöspäin, näissähän on hyväksi todettu 1l TSI kone. Kaasulla näyttää pääsevän noin 4kg/100km ja 1kg on noin 1,7€. Aika edullista ajoa tuokin olisi, kaasuautot ovat tosin tainneet kokea inflaation ja tuosta lienee vaikea päästä aikanaan eroon.

Jos ajomatkat on lyhyitä, niin hybridin etu polttoaineenkulutuksessa voi jäädä pieneksi/olemattomaksi talviaikaan. Kylmä akku kun ei ota eikä anna kunnolla virtaa.

Prius on kyllä varmaankin turvallisempi valinta jälleenmyyntiarvon säilymisen kannalta, jos ei aja paaliin asti. Mutta onhan nuo aika erikokoiset autot koon/tilojen puolesta, ja arvatenkin ajettavuudeltaan Seat taas on parempi...
 
Kyllä kaasu on ihan validi edelleen jos omalla paikkakunnallasi on asema, niitä vaan ei enää tehdä uusia malleja, että kuoleva laji ellei polttiskielto kumoudu EU:ssa.
 
Jos ajomatkat on lyhyitä, niin hybridin etu polttoaineenkulutuksessa voi jäädä pieneksi/olemattomaksi talviaikaan. Kylmä akku kun ei ota eikä anna kunnolla virtaa.

Prius on kyllä varmaankin turvallisempi valinta jälleenmyyntiarvon säilymisen kannalta, jos ei aja paaliin asti. Mutta onhan nuo aika erikokoiset autot koon/tilojen puolesta, ja arvatenkin ajettavuudeltaan Seat taas on parempi...
lähteekö nuo kaasuautot kylmällä suoraan kaasulla vai käyttääkö ne bensaa alkumetrit? Itseäni jotenkin viehättää tuo Prius mutta onhan ne jo aika vanhoja vs. tuo Ibiza ja todennäköisesti ruoste vaivaa jo pahasti. Ainoa ongelma, että puoliso jolle tuo auto tulee, ei oikein handlaa käsivaihteita:rolleyes:
 
lähteekö nuo kaasuautot kylmällä suoraan kaasulla vai käyttääkö ne bensaa alkumetrit? Itseäni jotenkin viehättää tuo Prius mutta onhan ne jo aika vanhoja vs. tuo Ibiza ja todennäköisesti ruoste vaivaa jo pahasti. Ainoa ongelma, että puoliso jolle tuo auto tulee, ei oikein handlaa käsivaihteita:rolleyes:

Eikö 3rd gen Priusin kannentiivisteongelmat pelota? Itsekin Priusin haluaisin, nelosgeneraatioon ei oikein ole varaa mutta tuo 1.8litranen 3rd gen kannentiiviste on ilmeisesti ihan oikea ongelma. Yrittänyt googletella muutaman päivän että mitä sen välttämiseksi pitäisi huoltohistoriasta löytyä jne mutta ei oikein selkoa tule...
 
Eikö 3rd gen Priusin kannentiivisteongelmat pelota? Itsekin Priusin haluaisin, nelosgeneraatioon ei oikein ole varaa mutta tuo 1.8litranen 3rd gen kannentiiviste on ilmeisesti ihan oikea ongelma. Yrittänyt googletella muutaman päivän että mitä sen välttämiseksi pitäisi huoltohistoriasta löytyä jne mutta ei oikein selkoa tule...
tämä vissiin on yleinen vaiva mutta kunnon DIY tyyppi pystyy vissiin itsekin tuon korjaamaan. Öljyn syönti on toinen, se voi johtua huohotuksesta mutta myös männänrenkaista. Sitten tietty akku voi olla entinen, lohkoja voi vaihtaa mutta se on aika lyhytkestoinen korjaus. Imursarja ja EGR karstottuu tuon huohotuksen takia, öljynkerääjä lienee järkevä lisätä. Tuossa kai ne pahimmat viat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 758
Viestejä
4 446 627
Jäsenet
73 601
Uusin jäsen
Vanhavisukinttu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom