- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 4 287
Tai Ignis.Suzuki swift.
e: ei muuten taivu budjettiin uusikoriset....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Tai Ignis.Suzuki swift.
Polo kasvoi korimallin päivityksessä suuremmaksi vuosimallista 2018 lähtien. Fabia päivittyi samalle pohjalle vasta vuosimallissa 2021.Skoda Fabia manuaalina saa alle 100tkm ajettuna vuosien -17-19 nurkilta. Ei pitäis tulla yllättäviä korjauskohteita, öljynvaihdot varmasti edullisia monimerkkikorjaamoilla. Maantiekulutukseksi lupaa ~ 4l/100km. Sisarmalli Polo yllättävän vakaa maantieajettava.
Oma ehdotukseni olisi Rellun Clio Tce 90 moottorilla. Esimerkiksi annettuna vaikkapa https://www.nettiauto.com/renault/clio/14395316Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
Eikös tuo n13 ole yhtä upea moottori kuin thp? En suosittele.
https://classic-m.nettiauto.com/mitsubishi/outlander-phev/14330847?vifAdCount=1&vifNav=Y Tinkitinki?Budjettina vaikka alle 20te autot, vanhasta saa ilmeisesti 8000-9000e nopealla vilkaisulla. Farkku automaatilla jatkossakin hakusessa.
Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.
En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
No sellaista mieltä, että niille normaalia vähäisimmille kilsoille on joku selitys? Ei tuo automaattisesti tarkoita sitä, että auto olisi täysi susi.Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.
En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
No sellaista mieltä, että niille normaalia vähäisimmille kilsoille on joku selitys? Ei tuo automaattisesti tarkoita sitä, että auto olisi täysi susi.
7 vuotta vanhat öljyt kuulostaa rohkealta peliltä. Paljonko on pyyntiä?
Tarkista jarrut. Noin vähillä kilometreillä (~2tkm/vuosi?) voi käytön puutteesta alkaa paikat jumittumaan, jarrulevyt ruostumaan.
En ostaisi, 7 vuotta vanhat öljyt kuitenkin koneessa. Autot muutenkin tykkää että niillä ajetaan.Mitähän mieltä pitäisi olla tälläisestä kuviosta. 270tkm ajettu Volvo V70 2.5T AWD joka on huollettu viimeeksi 2017. SIllä on ajettu 15tkm huollon jälkeen eli pääasiassa seisonut. Mennyt katsastuksista kyllä läpi, paitsi 2020 hylky. Ollut viimeiset 13 vuotta samalla omistajalla.
En itse näe tuossa mitään kummallista. Oma vanha C5 oli samanlaisessa käytössä, tosin vähän useammin huolsin ehkä kolmen vuoden välein eikä se aiheuttanut ongelmia.
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
Samalla rahalla saa jo uudemman korimallin
Millainen on Citröen C5 huoltokuluiltaan ? Tämä on 2008 vuoden farmari bensa ja automaatti. Ajettu 190tkm. Ilmeisesti näissä on jokin nestejousitus.
Vaikuttaisi kokonsa puolesta hyvältä, mutta ei ole minkäänlaista kokemusta merkistä/mallista.
Jos bensavapari tai diesel ton ikäset ranskikset varmoja, thp kannattaa jättää kauppaan. Suomessa about aliarvostetuimpia autoja niin saa halvalla näin. 3. Ranskalaista ollut eikä missään perus vanhan auton kuluvaa osaa kummempia ole mennyt.
Eli THP on aina turbollinen ? Aiheuttaako tuo nestejousitus ylimääräisiä huolia ? En edes tiedä mikä se on kun koskaan ole ollut sellaista.
Suunnilleen samat moottorithan niissä on. Mulla oli nämä mallit jossain vaiheessa mukana omassa harkinnassa, mutta vähän säikyin kun jossain arvostelussa hiukan moitittiin Fabia combin takajousituksen joustovaroja. Ostin sitten Scalan. Pidempi akseliväli tuo vakautta ajoon. En ole kyllä itse koeajanut tuota Fabia Combia.Nyt en osaa päättää.
Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm
Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?
Taitaa olla se on se BMW:n keulallakin mainetta niittänyt. En tiedä onko täällä "oikeita" sitikkamiehiä, oma kakkosauto pihassa rautajousilla niin ei itsellä kokemusta, taitaa olla "yksi huoltokohde" lisää, mutta se käsitys ettei mitään infernaalisen hintaista ole jos työkalut pysyy kätösessä.
Eri kokoluokan autojahan nuo on. Scala on isompi, hiljaisempi, sisältää uudempaa tekniikkaa ja muutenkin laadukkaampi olemukseltaan. Fabia tuntui aika karulta, kun itse ajoin. Esimerkiksi kattovalot ovat samat kuin 97-vuoden Passatissa. Osui heti silmään.Nyt en osaa päättää.
Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm
Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?
Millainen on Citröen C5 huoltokuluiltaan ? Tämä on 2008 vuoden farmari bensa ja automaatti. Ajettu 190tkm. Ilmeisesti näissä on jokin nestejousitus.
Vaikuttaisi kokonsa puolesta hyvältä, mutta ei ole minkäänlaista kokemusta merkistä/mallista.
Jari308
27.01.2015 12:55
Ajoin 2005-mallisella Citroen C5:lla kilometrit 172000-285000 reilun kuuden vuoden aikana. Bensaa kului tuona aikana 15 200 eur edestä. Huoltoihin ja korjauksiin meni n. 9500 eur. Vakuutukset ja verot arvioin ulkomuistista. Muut kulut ovat olleet kirjattuna tarkkaan tankkaus.com-palvelussa.
Lainaan Tuksun tekemää mallia laskelmaani:
Bensa 14,62 snt/km
Huolto + renkaat 9,1 snt/km
Vakuutukset + verot 5,2 snt/km
Arvonalennus 9,6 snt/km
Yhteensä 38,52 snt/km
Omistusaikana ei sisältynyt mitään dramaattista, mutta muutama ylimääräinen korjaustarve oli. Kalleimpana jousituksen hydrauliikkapumppu, joka vaihtotöineen maksoi 1200 eur. Ohjauskulma-anturi ja venttiilikopat vaihdettiin, 1300 eur. Jakopään remontti trehtiin 200tkm ja oli kanssa noin tonnin paukku. Parkkitutkia on vaihdettu useita. Kerran koko kierros (8 tutkaa) onneksi tehtaan piikkiin.
Vaihdoin auton 2014 maaliskuussa. Lisäkuluja oli tulossa. Seuraava jakopääremmin vaihtoaika lähellä. Molemmat, sekä kesä- että talvirenkaat olivat vaihtokunnossa. Em. asiat jäivät seuraavan omistajan huoleksi. Auto oli ostohetkellä paljon ajettu, mutta halpa kokoisekseen ja alle kolmen vuoden ikäinen. Niinpä pääomakulut olivat kohtuulliset. Auto maksoi 13000 ja vaihdossa nimellinen hyvitys 3500.
Suurehkoista huoltokuluista huolimatta olin autoon tyytyväinen. Tunsin saavani rahoilleni vastinetta. Kyyti oli koko ajan edustusautomaisen mukavaa. Varustelu runsas. Kori oli loistavassa kunnossa, ei ruostetta missään. Ranskisten oletetut sähköviat pysyivät poissa. Vaihdoin saman merkkiseen, mutta tällä kertaa uuteen autoon. Huoltokulut pysyvät nyt ainakin muutaman vuoden kurissa. Huolenpitosopimus 35,- eur/kk. Pääomakulut sitten taas...
Tuo vuosimalli on ihan ykkös- ja kakkossukupolven rajoilla?
Mutta en ehkä yrittäisi lähteä huoltamaan noin paljon ajettua ja noin vanhaa patonkia, jos en itse korjaisi kaikkea ilman työkustannusta. Alapuolinen lainattu Tekniikan Maailman puolelta, kirjoittaja aloittanut kilometrien kerryttämisen käytettynä ostamaansa C5:een 172 tkm kohdalta ja runsaan 100 tkm myöhemmin oli upottanut ~kymppitonnin huoltoon ja korjauksiin. Ja hän aloitti sentään vain n. 3 vuotta vanhalla autolla, sinä katselet 16 vuotta vanhaa... ja onhan tässä inflaatiokin juossut.
Samalla rahalla saa jo uudemman korimallin
Eihän kukaan hulluhuolla noin vanhaa patonkia merkkiliikkeessä vaan ranenpajalla. Omassa pihassa seisoo nytkin "paalivalmis" patonki johon tehty 2v aikana öljynvaihtojen lisäksi takajarrulevyjen ja palojen vaihto. Leima huomautuksitta kaksi kertaa.
Nyt en osaa päättää.
Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm
Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?
Rane on varmaan appiukkosi. Koska kysyin Ranelta... ja hinnat oli sitä luokkaa, että osat on tupla-triplahintaisia (versus Autodoc, Ebay tms.) ja todellinen työtunnin hintakin suuruusluokkaa 150€ tai enemmän. Ja ihan levyjarruja oltaisiin vain laiteltu, että ei edes mitään kovin monimutkaista.
Hauskaa sinänsä, kun parturissa pääsee halvemmalla, jos ottaa vain koneleikkauksen vapaalla kädellä työskentelyn sijaan. Ja parturihan työskentelee alle puoleen hintaan mekaanikosta, ja molemmat nyt on kuitenkin ammattikoulun käyneitä... ja mekaanikko tekee vielä rahaa osamyynnillä, johon parturi ei ikinä pysty satunnaisesti shampoopullon tai hiusvahapurkin myymällä. No, täytyy kuolettaa Starit ja VCDS:t ja Forscanit... vaikkei mitään niistä asiakas tarvitsisikaan.
Mitkä ihmeen osat? Normaali kulutusosat saa varaosaliikkeistä haettua siihen hintaan, ettei kannata mistään merten takaa itse tilata. 10-20e jarrupalat ei maksa yhtään enempää merkkiin kuin merkkiin. Parin kympin koiranluita saa välillä leimalle vaihtaa.
Ei sitä jousitusta kannata pelätä, ei käytännössä aiheuta kovempaa rahanmenoa kuin katkeilevat vieterit. 1ja2 koppaisissa oli huolettomampi jousitus, kolmoskoppaisesta tehdas säästi ohivuotojen keräilyn pois jousitolpilta. Eli ohivuoto ilmestyy tolpan alapäähän näkyviin katsastusinssiä ärsyttämään.
Thp ja puretech kannattaa kiertää kaukaa.
T:citikkakorjaaja
Tuo vuosimalli on ihan ykkös- ja kakkossukupolven rajoilla?
Mutta en ehkä yrittäisi lähteä huoltamaan noin paljon ajettua ja noin vanhaa patonkia, jos en itse korjaisi kaikkea ilman työkustannusta. Alapuolinen lainattu Tekniikan Maailman puolelta, kirjoittaja aloittanut kilometrien kerryttämisen käytettynä ostamaansa C5:een 172 tkm kohdalta ja runsaan 100 tkm myöhemmin oli upottanut ~kymppitonnin huoltoon ja korjauksiin. Ja hän aloitti sentään vain n. 3 vuotta vanhalla autolla, sinä katselet 16 vuotta vanhaa... ja onhan tässä inflaatiokin juossut.
Eihän kukaan hulluhuolla noin vanhaa patonkia merkkiliikkeessä vaan ranenpajalla. Omassa pihassa seisoo nytkin "paalivalmis" patonki johon tehty 2v aikana öljynvaihtojen lisäksi takajarrulevyjen ja palojen vaihto. Leima huomautuksitta kaksi kertaa.
Niin, toki olet oikeassa. Ajattelin vain tuoda esille että about samalla rahalla saisi jo pirteämmän näköisen clion jos tuo ensimmäinen ei tee "vaikutusta" ostajaanNäissä vertailuissa on aina hyvä muistaa, että jos joku haluaa esimerkiksi valkoisen auton niin paskanruskea ei ole silloin vaihtoehto.
Sama juttu, jos auto löytyy omalta kotikylältä versus 600km päästä niin tonni tai kaksikaan halvemmalla ei kaikkia innosta hakemaan pitkän matkan päästä.
Jatkan tähän vielä omakohtaisia kokemuksia kun pari vuotta sitten pikkuautoa katselin.Niin, toki olet oikeassa. Ajattelin vain tuoda esille että about samalla rahalla saisi jo pirteämmän näköisen clion jos tuo ensimmäinen ei tee "vaikutusta" ostajaan
Jatkan tähän vielä omakohtaisia kokemuksia kun pari vuotta sitten pikkuautoa katselin.
Kävin koeajamassa tuon vanhempikoppaisen clion, opel corsan, skoda rapidin ja fabian sekä vw polon...saattoi olla vielä jotain golfejakin joukossa. Lopulta arvelin kokeilla tuota 2020->uudempaa koria olevaa clioa ja se yllätti kyllä positiivisesti. Sisätilojen laatuvaikutelma, mukavuus ja yleinen laaduntuntu oli huomattavasti muita koeajettuja autoja parempi...Auto tuntui jopa paria luokkaa ylemmältä eikä ollut sellainen "kolho" kuten esim. saksalaiset pikkuautot. Noh, kuumeet muuttui ja clio jäi hankkimatta mutta jos pikkuautolle olisi taas tarvetta niin ottaisin ehdottomasti tuon 2020->clion 0,9tce koneella.
Jokainen tekee toki omat päätöksensä.
Kiitoksia kaikista vinkeistä. Tämän hommasin. Vaikuttaa ihan järkevältä laitteelta.
Ei ole minulla tietoa noista hybrideistä, katselin tuollaista uutta hybridiä meillekin seuraavaksi autoksi mutta hintaa on kuitenkin liikaa meidän tarpeisiin.Mites tuo Clio hybridillä? Automaatti tekisi hieman mieli ottaa ja ei paljon hintaeroa noilla.
Swiftin Allgrip Auto on etuvetoinen kunnes edestä sutaisee. Sitten välittyy tehoa takapyörille viskokytkimen lävi. Rullilla tämä näkyy kun pitoa vain toisella takapyörällä. Jarrulla muita pyöriä jarruttamalla ei saada enää juuri momenttia välittymään pidon puolelle. Mutta kyllä tuolla silti varmasti vajaavedot etenemisessä voittaa.Suzuki swift. Ainut typerä asia minkä huomasin niin neliveto on "kova 50/50%". Luultavasti toki kestää, mutta öljyt kannattaa vaihtaa useammin kuin Suzukin huolto vaatii. Etuvedossa tuo ei ole ongelma ja muuten todella helppo huoltaa.
Onkohan näissä Cliossa vielä Suomessa saatavilla vanhan generaation sisustalla/kopalla olevaa karvalakkimallia melkein uutena. Nimittäin vielä tänä keväänä sain vuokra-autoksi tuollaisen Clion. Tuossa sai keskieuroopan kevätauringossa huudattaa ilmastointia aina täysillä samoin kuin vapari 0.9l moottoria. Kaikesta kyllä huokui halpuutus, jopa pissapojan neste lähti valumaan tuulilasille parin sekunnin viiveellä.Jatkan tähän vielä omakohtaisia kokemuksia kun pari vuotta sitten pikkuautoa katselin.
Kävin koeajamassa tuon vanhempikoppaisen clion, opel corsan, skoda rapidin ja fabian sekä vw polon...saattoi olla vielä jotain golfejakin joukossa. Lopulta arvelin kokeilla tuota 2020->uudempaa koria olevaa clioa ja se yllätti kyllä positiivisesti. Sisätilojen laatuvaikutelma, mukavuus ja yleinen laaduntuntu oli huomattavasti muita koeajettuja autoja parempi...Auto tuntui jopa paria luokkaa ylemmältä eikä ollut sellainen "kolho" kuten esim. saksalaiset pikkuautot. Noh, kuumeet muuttui ja clio jäi hankkimatta mutta jos pikkuautolle olisi taas tarvetta niin ottaisin ehdottomasti tuon 2020->clion 0,9tce koneella.
Jokainen tekee toki omat päätöksensä.
Swiftin Allgrip Auto on etuvetoinen kunnes edestä sutaisee. Sitten välittyy tehoa takapyörille viskokytkimen lävi. Rullilla tämä näkyy kun pitoa vain toisella takapyörällä. Jarrulla muita pyöriä jarruttamalla ei saada enää juuri momenttia välittymään pidon puolelle. Mutta kyllä tuolla silti varmasti vajaavedot etenemisessä voittaa.
Vitarasta ylöspäin Algrip Selectistä löytyy sitten napin takaa eri ajomoodeja ja myös 50/50 lukitus 50 km/h asti. Tällainen 1.4T menee kyllä lumella ja jäällä todella mukavasti.
Onkohan näissä Cliossa vielä Suomessa saatavilla vanhan generaation sisustalla/kopalla olevaa karvalakkimallia melkein uutena. Nimittäin vielä tänä keväänä sain vuokra-autoksi tuollaisen Clion. Tuossa sai keskieuroopan kevätauringossa huudattaa ilmastointia aina täysillä samoin kuin vapari 0.9l moottoria. Kaikesta kyllä huokui halpuutus, jopa pissapojan neste lähti valumaan tuulilasille parin sekunnin viiveellä.
Uudistettu turbo manuaalina oli sitten ihan eri auto kaikin puolin, alustaltaan turhan pintakova, kartturille tuli vuoristotiellä siinä paha olo. Hybridi automaattina varmasti hyvinkin toimiva, taloudellisuudessa pitäisi mennä hyvin lähellä Toyotaa ja Kia/Hyundaita.
Koeajoin vuosia sitten merkkiliikkeen uudet vanhan kopan Clion ja uuden kopan Clion. Uusi selkeästi parempi. Esim hiljaisempi ja sisusta oli myös hieman laadukkaampi (ei aivan niin muovinen).Samalla rahalla saa jo uudemman korimallin
Swiftin Allgrip Auto on etuvetoinen kunnes edestä sutaisee. Sitten välittyy tehoa takapyörille viskokytkimen lävi. Rullilla tämä näkyy kun pitoa vain toisella takapyörällä. Jarrulla muita pyöriä jarruttamalla ei saada enää juuri momenttia välittymään pidon puolelle. Mutta kyllä tuolla silti varmasti vajaavedot etenemisessä voittaa.
Vitarasta ylöspäin Algrip Selectistä löytyy sitten napin takaa eri ajomoodeja ja myös 50/50 lukitus 50 km/h asti. Tällainen 1.4T menee kyllä lumella ja jäällä todella mukavasti.
Onkohan näissä Cliossa vielä Suomessa saatavilla vanhan generaation sisustalla/kopalla olevaa karvalakkimallia melkein uutena. Nimittäin vielä tänä keväänä sain vuokra-autoksi tuollaisen Clion. Tuossa sai keskieuroopan kevätauringossa huudattaa ilmastointia aina täysillä samoin kuin vapari 0.9l moottoria. Kaikesta kyllä huokui halpuutus, jopa pissapojan neste lähti valumaan tuulilasille parin sekunnin viiveellä.
Uudistettu turbo manuaalina oli sitten ihan eri auto kaikin puolin, alustaltaan turhan pintakova, kartturille tuli vuoristotiellä siinä paha olo. Hybridi automaattina varmasti hyvinkin toimiva, taloudellisuudessa pitäisi mennä hyvin lähellä Toyotaa ja Kia/Hyundaita.
Mikäs näillä moottoreilla on eroa, kun täällä suositeltuja vm. 20-> clioja katsoo niin TCe 75 ja 100 mallit löytyy tuolla edullisemmista ja 90 joutuu pari tonnia maksaa lisään?
SCe 75 on tehoton vapaasti hengittävä moottori. Ja jos TCe 100 on kaasumalli, niin ei kannata ihmetellä, ettei niitä enää arvosteta halvan kaasun ajan päätyttyä.
Renault Clio - Wikipedia
en.wikipedia.org
Joo kirjoitusvirhe lipsahti tuohon 75 malliin.
Mutta kyllä nuo TCe on bensalla. Esim. https://www.nettiauto.com/renault/clio/14362000
Onko tuossa 20vm. Jotain parempaa kuin 19? Wikipedian mukaan 2019 alkanut tuo viides sukupolvi.