Mikä auto minulle?

Millainen on Citröen C5 huoltokuluiltaan ? Tämä on 2008 vuoden farmari bensa ja automaatti. Ajettu 190tkm. Ilmeisesti näissä on jokin nestejousitus.
Vaikuttaisi kokonsa puolesta hyvältä, mutta ei ole minkäänlaista kokemusta merkistä/mallista.
 
Millainen on Citröen C5 huoltokuluiltaan ? Tämä on 2008 vuoden farmari bensa ja automaatti. Ajettu 190tkm. Ilmeisesti näissä on jokin nestejousitus.
Vaikuttaisi kokonsa puolesta hyvältä, mutta ei ole minkäänlaista kokemusta merkistä/mallista.

Jos bensavapari tai diesel ton ikäset ranskikset varmoja, thp kannattaa jättää kauppaan. Suomessa about aliarvostetuimpia autoja niin saa halvalla näin. 3. Ranskalaista ollut eikä missään perus vanhan auton kuluvaa osaa kummempia ole mennyt.
 
Jos bensavapari tai diesel ton ikäset ranskikset varmoja, thp kannattaa jättää kauppaan. Suomessa about aliarvostetuimpia autoja niin saa halvalla näin. 3. Ranskalaista ollut eikä missään perus vanhan auton kuluvaa osaa kummempia ole mennyt.

Eli THP on aina turbollinen ? Aiheuttaako tuo nestejousitus ylimääräisiä huolia ? En edes tiedä mikä se on kun koskaan ole ollut sellaista.
 
Eli THP on aina turbollinen ? Aiheuttaako tuo nestejousitus ylimääräisiä huolia ? En edes tiedä mikä se on kun koskaan ole ollut sellaista.

Taitaa olla se on se BMW:n keulallakin mainetta niittänyt. En tiedä onko täällä "oikeita" sitikkamiehiä, oma kakkosauto pihassa rautajousilla niin ei itsellä kokemusta, taitaa olla "yksi huoltokohde" lisää, mutta se käsitys ettei mitään infernaalisen hintaista ole jos työkalut pysyy kätösessä.
 
Nyt en osaa päättää.

Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm

Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?
 
Nyt en osaa päättää.

Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm

Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?
Suunnilleen samat moottorithan niissä on. Mulla oli nämä mallit jossain vaiheessa mukana omassa harkinnassa, mutta vähän säikyin kun jossain arvostelussa hiukan moitittiin Fabia combin takajousituksen joustovaroja. Ostin sitten Scalan. Pidempi akseliväli tuo vakautta ajoon. En ole kyllä itse koeajanut tuota Fabia Combia.
 
Taitaa olla se on se BMW:n keulallakin mainetta niittänyt. En tiedä onko täällä "oikeita" sitikkamiehiä, oma kakkosauto pihassa rautajousilla niin ei itsellä kokemusta, taitaa olla "yksi huoltokohde" lisää, mutta se käsitys ettei mitään infernaalisen hintaista ole jos työkalut pysyy kätösessä.


Ei sitä jousitusta kannata pelätä, ei käytännössä aiheuta kovempaa rahanmenoa kuin katkeilevat vieterit. 1ja2 koppaisissa oli huolettomampi jousitus, kolmoskoppaisesta tehdas säästi ohivuotojen keräilyn pois jousitolpilta. Eli ohivuoto ilmestyy tolpan alapäähän näkyviin katsastusinssiä ärsyttämään.

Thp ja puretech kannattaa kiertää kaukaa.

T:citikkakorjaaja
 
Nyt en osaa päättää.

Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm

Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?
Eri kokoluokan autojahan nuo on. Scala on isompi, hiljaisempi, sisältää uudempaa tekniikkaa ja muutenkin laadukkaampi olemukseltaan. Fabia tuntui aika karulta, kun itse ajoin. Esimerkiksi kattovalot ovat samat kuin 97-vuoden Passatissa. Osui heti silmään.
 
Millainen on Citröen C5 huoltokuluiltaan ? Tämä on 2008 vuoden farmari bensa ja automaatti. Ajettu 190tkm. Ilmeisesti näissä on jokin nestejousitus.
Vaikuttaisi kokonsa puolesta hyvältä, mutta ei ole minkäänlaista kokemusta merkistä/mallista.

Tuo vuosimalli on ihan ykkös- ja kakkossukupolven rajoilla?

Mutta en ehkä yrittäisi lähteä huoltamaan noin paljon ajettua ja noin vanhaa patonkia, jos en itse korjaisi kaikkea ilman työkustannusta. Alapuolinen lainattu Tekniikan Maailman puolelta, kirjoittaja aloittanut kilometrien kerryttämisen käytettynä ostamaansa C5:een 172 tkm kohdalta ja runsaan 100 tkm myöhemmin oli upottanut ~kymppitonnin huoltoon ja korjauksiin. Ja hän aloitti sentään vain n. 3 vuotta vanhalla autolla, sinä katselet 16 vuotta vanhaa... ja onhan tässä inflaatiokin juossut.

Jari308
27.01.2015 12:55
Ajoin 2005-mallisella Citroen C5:lla kilometrit 172000-285000 reilun kuuden vuoden aikana. Bensaa kului tuona aikana 15 200 eur edestä. Huoltoihin ja korjauksiin meni n. 9500 eur. Vakuutukset ja verot arvioin ulkomuistista. Muut kulut ovat olleet kirjattuna tarkkaan tankkaus.com-palvelussa.
Lainaan Tuksun tekemää mallia laskelmaani:
Bensa 14,62 snt/km
Huolto + renkaat 9,1 snt/km
Vakuutukset + verot 5,2 snt/km
Arvonalennus 9,6 snt/km
Yhteensä 38,52 snt/km
Omistusaikana ei sisältynyt mitään dramaattista, mutta muutama ylimääräinen korjaustarve oli. Kalleimpana jousituksen hydrauliikkapumppu, joka vaihtotöineen maksoi 1200 eur. Ohjauskulma-anturi ja venttiilikopat vaihdettiin, 1300 eur. Jakopään remontti trehtiin 200tkm ja oli kanssa noin tonnin paukku. Parkkitutkia on vaihdettu useita. Kerran koko kierros (8 tutkaa) onneksi tehtaan piikkiin.
Vaihdoin auton 2014 maaliskuussa. Lisäkuluja oli tulossa. Seuraava jakopääremmin vaihtoaika lähellä. Molemmat, sekä kesä- että talvirenkaat olivat vaihtokunnossa. Em. asiat jäivät seuraavan omistajan huoleksi. Auto oli ostohetkellä paljon ajettu, mutta halpa kokoisekseen ja alle kolmen vuoden ikäinen. Niinpä pääomakulut olivat kohtuulliset. Auto maksoi 13000 ja vaihdossa nimellinen hyvitys 3500.
Suurehkoista huoltokuluista huolimatta olin autoon tyytyväinen. Tunsin saavani rahoilleni vastinetta. Kyyti oli koko ajan edustusautomaisen mukavaa. Varustelu runsas. Kori oli loistavassa kunnossa, ei ruostetta missään. Ranskisten oletetut sähköviat pysyivät poissa. Vaihdoin saman merkkiseen, mutta tällä kertaa uuteen autoon. Huoltokulut pysyvät nyt ainakin muutaman vuoden kurissa. Huolenpitosopimus 35,- eur/kk. Pääomakulut sitten taas...
:)

 
Tuo vuosimalli on ihan ykkös- ja kakkossukupolven rajoilla?

Mutta en ehkä yrittäisi lähteä huoltamaan noin paljon ajettua ja noin vanhaa patonkia, jos en itse korjaisi kaikkea ilman työkustannusta. Alapuolinen lainattu Tekniikan Maailman puolelta, kirjoittaja aloittanut kilometrien kerryttämisen käytettynä ostamaansa C5:een 172 tkm kohdalta ja runsaan 100 tkm myöhemmin oli upottanut ~kymppitonnin huoltoon ja korjauksiin. Ja hän aloitti sentään vain n. 3 vuotta vanhalla autolla, sinä katselet 16 vuotta vanhaa... ja onhan tässä inflaatiokin juossut.




Eihän kukaan hulluhuolla noin vanhaa patonkia merkkiliikkeessä vaan ranenpajalla. Omassa pihassa seisoo nytkin "paalivalmis" patonki johon tehty 2v aikana öljynvaihtojen lisäksi takajarrulevyjen ja palojen vaihto. Leima huomautuksitta kaksi kertaa.
 
Samalla rahalla saa jo uudemman korimallin

Näissä vertailuissa on aina hyvä muistaa, että jos joku haluaa esimerkiksi valkoisen auton niin paskanruskea ei ole silloin vaihtoehto.

Sama juttu, jos auto löytyy omalta kotikylältä versus 600km päästä niin tonni tai kaksikaan halvemmalla ei kaikkia innosta hakemaan pitkän matkan päästä.
 
Eihän kukaan hulluhuolla noin vanhaa patonkia merkkiliikkeessä vaan ranenpajalla. Omassa pihassa seisoo nytkin "paalivalmis" patonki johon tehty 2v aikana öljynvaihtojen lisäksi takajarrulevyjen ja palojen vaihto. Leima huomautuksitta kaksi kertaa.

Rane on varmaan appiukkosi. Koska kysyin Ranelta... ja hinnat oli sitä luokkaa, että osat on tupla-triplahintaisia (versus Autodoc, Ebay tms.) ja todellinen työtunnin hintakin suuruusluokkaa 150€ tai enemmän. Ja ihan levyjarruja oltaisiin vain laiteltu, että ei edes mitään kovin monimutkaista.

Hauskaa sinänsä, kun parturissa pääsee halvemmalla, jos ottaa vain koneleikkauksen vapaalla kädellä työskentelyn sijaan. Ja parturihan työskentelee alle puoleen hintaan mekaanikosta, ja molemmat nyt on kuitenkin ammattikoulun käyneitä... ja mekaanikko tekee vielä rahaa osamyynnillä, johon parturi ei ikinä pysty satunnaisesti shampoopullon tai hiusvahapurkin myymällä. No, täytyy kuolettaa Starit ja VCDS:t ja Forscanit... vaikkei mitään niistä asiakas tarvitsisikaan.
 
Nyt en osaa päättää.

Bensa 1.0 turbo.
Skoda Fabia combi farmari-malli, (2020) 30-40tkm
Skoda Scala (2022) 30-40tkm

Onko näissä nyt jotain selkeää eroa koneissa tai laadussa?

Kuulemani perusteella jotkut ihmiset välttelevät COVID-autoja. Siis autoja, jotka on koottu tehtaalla pandemia-aikaan. Perusteluna se, että työntekijät on tehneet huonompaa laatua, koska ovat vältelleet kontaktia toistensa kanssa ja koska stressi pandemiasta. Kuulostaa loogiselta. Lisäksi sirupulan takia autoista karsittiin ominaisuuksia, eli kannattaa katsoa tarkkaan, onko autossa kaikki varusteet mitä haluaa.

Mutta en toki hylkäisi 2020 mallista autoa automaattisesti, se voi hyvin olla koottu esim. joulukuussa 2019 tai helmikuussa 2020 ja lyöty kilpiin maaliskuussa 2020. Mutta parin ensimmäisen pandemiavuoden aikana tehdyt ehkä skippaisin ihan varmuuden vuoksi.
 
Rane on varmaan appiukkosi. Koska kysyin Ranelta... ja hinnat oli sitä luokkaa, että osat on tupla-triplahintaisia (versus Autodoc, Ebay tms.) ja todellinen työtunnin hintakin suuruusluokkaa 150€ tai enemmän. Ja ihan levyjarruja oltaisiin vain laiteltu, että ei edes mitään kovin monimutkaista.

Hauskaa sinänsä, kun parturissa pääsee halvemmalla, jos ottaa vain koneleikkauksen vapaalla kädellä työskentelyn sijaan. Ja parturihan työskentelee alle puoleen hintaan mekaanikosta, ja molemmat nyt on kuitenkin ammattikoulun käyneitä... ja mekaanikko tekee vielä rahaa osamyynnillä, johon parturi ei ikinä pysty satunnaisesti shampoopullon tai hiusvahapurkin myymällä. No, täytyy kuolettaa Starit ja VCDS:t ja Forscanit... vaikkei mitään niistä asiakas tarvitsisikaan.

Mitkä ihmeen osat? Normaali kulutusosat saa varaosaliikkeistä haettua siihen hintaan, ettei kannata mistään merten takaa itse tilata. 10-20e jarrupalat ei maksa yhtään enempää merkkiin kuin merkkiin. Parin kympin koiranluita saa välillä leimalle vaihtaa. Ja näin 150tkm kokemuksella kolmella alle 2ke ranskalaisella.
 
Mitkä ihmeen osat? Normaali kulutusosat saa varaosaliikkeistä haettua siihen hintaan, ettei kannata mistään merten takaa itse tilata. 10-20e jarrupalat ei maksa yhtään enempää merkkiin kuin merkkiin. Parin kympin koiranluita saa välillä leimalle vaihtaa.

Siis jarrupalat, noin esimerkiksi. Kuusikymppiä merkittömistä paloista, siinä missä Autodocilta reilulla parillakympillä saisi esim. Boschia. Motonetissä runsaasta paristakympistä runsaaseen kolmeenkymppiin ja riippuen riittääkö tarvikelaatu vai haluaako OE-laatuiset.
 
Ei sitä jousitusta kannata pelätä, ei käytännössä aiheuta kovempaa rahanmenoa kuin katkeilevat vieterit. 1ja2 koppaisissa oli huolettomampi jousitus, kolmoskoppaisesta tehdas säästi ohivuotojen keräilyn pois jousitolpilta. Eli ohivuoto ilmestyy tolpan alapäähän näkyviin katsastusinssiä ärsyttämään.

Thp ja puretech kannattaa kiertää kaukaa.

T:citikkakorjaaja

Tämä on kakkoskoppaa koska keula oli tämän näköinen. Ilmeisesti tuo on siis ilmajousitus eikä nestejousitus kuten omistaja sanoi. Mitä tuollaisen korjaaminen maksaa ja pystyykö vaihtamaan "rautatolpat" tilalle jos hajoaa ? Tuntui siis toimivan eli nousi ja laski napista. En ehkä ihan ymmärrä tuon hyötyä kun ei ainakaan ajossa tuntunut mitenkään ihmeelliseltä. Sen sijaan perässä ilmeisesti juurikin jousitus tms. piti melko "hetekkamaista" narinaa töyssyissä ja ihan kun parkeissa otti kattokaiteesta kiinni ja heilutteli. Lieneekö vain käyttämättömyyttä vai oire tulevasta ? Auto on siis käytännössä seissyt 2vuotta eli ajettu todella vähän.

Mistä nuo THP ja puretech koneet tunnistaa ? Turboa en konehuoneessa nähnyt ja tiedot mätsäsi 2.0 103kW koneeseen. Ei varsinaisesti mikään tykki tuolla automaatilla, mutta sama se.

Tuo vuosimalli on ihan ykkös- ja kakkossukupolven rajoilla?

Mutta en ehkä yrittäisi lähteä huoltamaan noin paljon ajettua ja noin vanhaa patonkia, jos en itse korjaisi kaikkea ilman työkustannusta. Alapuolinen lainattu Tekniikan Maailman puolelta, kirjoittaja aloittanut kilometrien kerryttämisen käytettynä ostamaansa C5:een 172 tkm kohdalta ja runsaan 100 tkm myöhemmin oli upottanut ~kymppitonnin huoltoon ja korjauksiin. Ja hän aloitti sentään vain n. 3 vuotta vanhalla autolla, sinä katselet 16 vuotta vanhaa... ja onhan tässä inflaatiokin juossut.




Toista sukupolvea näytti olevan. Tuossa linkissä ei kerrottu millä koneella tuo C5 oli joten vähän "epämääräinen". Esim. onko tuo jakopääremontti korjaus vai perus vaihto ? En tiedä onko tuo kone ketjulla vai hihnalla. Selvä kuitenkin on, että 2K€ autoon ei mitään tonnin remontteja tehdä. Pystyn itse tekemään perusjutut mitä pihalla nyt voi tehdä eli jarrurempat, öljynvaihto jne. Laatikkoöljyjen vaihtoa en ole koskaan tehnyt ja oletettavasti vaatii tasaisen alustan. Hitsaushommia en pysty tekemään, mutta kaverin hallilla olen sitten hitsannut sen vähän mitä on elämässä tarvinnut (2 kertaa).

Eihän kukaan hulluhuolla noin vanhaa patonkia merkkiliikkeessä vaan ranenpajalla. Omassa pihassa seisoo nytkin "paalivalmis" patonki johon tehty 2v aikana öljynvaihtojen lisäksi takajarrulevyjen ja palojen vaihto. Leima huomautuksitta kaksi kertaa.

Kaverilla on auto korjaamo eli "Rane" löytyy lähipiiristä. Ei ilmaiseksi tee, mutta halvemmalla kuitenkin kuin täysin ulkopuolisella menisi.

Mitä nyt muuten koeajolla huomasin niin takajouset tms. aiheuttaa narinaa. Kun keskuslukon aukaisee niin takaluukusta kuuluu outoa "pärinää" + selvästi luukku tärisee ? Oisko siellä mahdollisesti joku sähköinen avaus tms ? Tuossa ei sitten ainakaan toiminut. Uraherkältä tuntui, mutta voisiko olla vain pyöränkulmista kiinni. Muuten aika perus ajoltaan; laiska, kohtuu hiljainen, mutta ihan kuin kuskin ovessa olisi joku vuoto jossain (ohiajavien autojen ääni kuuluu yllättävän hyvin). Naarmua ja lommoa oli, mutta ne eivät häiritse itseäni. Ruostetta en huomannut kaarissa jne, mutta auto oli likainen. Tarkoitus käyttää nosturilla ensi viikolla kun myyjänä on tuttu.
Uusihan tämä ei ole eli 2008/190tkm/2K€. Kaikki tuntui kyllä toimivan ilmastointia myöden.
 
Näissä vertailuissa on aina hyvä muistaa, että jos joku haluaa esimerkiksi valkoisen auton niin paskanruskea ei ole silloin vaihtoehto.

Sama juttu, jos auto löytyy omalta kotikylältä versus 600km päästä niin tonni tai kaksikaan halvemmalla ei kaikkia innosta hakemaan pitkän matkan päästä.
Niin, toki olet oikeassa. Ajattelin vain tuoda esille että about samalla rahalla saisi jo pirteämmän näköisen clion jos tuo ensimmäinen ei tee "vaikutusta" ostajaan
 
Niin, toki olet oikeassa. Ajattelin vain tuoda esille että about samalla rahalla saisi jo pirteämmän näköisen clion jos tuo ensimmäinen ei tee "vaikutusta" ostajaan
Jatkan tähän vielä omakohtaisia kokemuksia kun pari vuotta sitten pikkuautoa katselin.

Kävin koeajamassa tuon vanhempikoppaisen clion, opel corsan, skoda rapidin ja fabian sekä vw polon...saattoi olla vielä jotain golfejakin joukossa. Lopulta arvelin kokeilla tuota 2020->uudempaa koria olevaa clioa ja se yllätti kyllä positiivisesti. Sisätilojen laatuvaikutelma, mukavuus ja yleinen laaduntuntu oli huomattavasti muita koeajettuja autoja parempi...Auto tuntui jopa paria luokkaa ylemmältä eikä ollut sellainen "kolho" kuten esim. saksalaiset pikkuautot. Noh, kuumeet muuttui ja clio jäi hankkimatta mutta jos pikkuautolle olisi taas tarvetta niin ottaisin ehdottomasti tuon 2020->clion 0,9tce koneella.

Jokainen tekee toki omat päätöksensä.
 
Jatkan tähän vielä omakohtaisia kokemuksia kun pari vuotta sitten pikkuautoa katselin.

Kävin koeajamassa tuon vanhempikoppaisen clion, opel corsan, skoda rapidin ja fabian sekä vw polon...saattoi olla vielä jotain golfejakin joukossa. Lopulta arvelin kokeilla tuota 2020->uudempaa koria olevaa clioa ja se yllätti kyllä positiivisesti. Sisätilojen laatuvaikutelma, mukavuus ja yleinen laaduntuntu oli huomattavasti muita koeajettuja autoja parempi...Auto tuntui jopa paria luokkaa ylemmältä eikä ollut sellainen "kolho" kuten esim. saksalaiset pikkuautot. Noh, kuumeet muuttui ja clio jäi hankkimatta mutta jos pikkuautolle olisi taas tarvetta niin ottaisin ehdottomasti tuon 2020->clion 0,9tce koneella.

Jokainen tekee toki omat päätöksensä.

Mites tuo Clio hybridillä? Automaatti tekisi hieman mieli ottaa ja ei paljon hintaeroa noilla.
 
Mites tuo Clio hybridillä? Automaatti tekisi hieman mieli ottaa ja ei paljon hintaeroa noilla.
Ei ole minulla tietoa noista hybrideistä, katselin tuollaista uutta hybridiä meillekin seuraavaksi autoksi mutta hintaa on kuitenkin liikaa meidän tarpeisiin.
 
Suzuki swift. Ainut typerä asia minkä huomasin niin neliveto on "kova 50/50%". Luultavasti toki kestää, mutta öljyt kannattaa vaihtaa useammin kuin Suzukin huolto vaatii. Etuvedossa tuo ei ole ongelma ja muuten todella helppo huoltaa.
Swiftin Allgrip Auto on etuvetoinen kunnes edestä sutaisee. Sitten välittyy tehoa takapyörille viskokytkimen lävi. Rullilla tämä näkyy kun pitoa vain toisella takapyörällä. Jarrulla muita pyöriä jarruttamalla ei saada enää juuri momenttia välittymään pidon puolelle. Mutta kyllä tuolla silti varmasti vajaavedot etenemisessä voittaa.

Vitarasta ylöspäin Algrip Selectistä löytyy sitten napin takaa eri ajomoodeja ja myös 50/50 lukitus 50 km/h asti. Tällainen 1.4T menee kyllä lumella ja jäällä todella mukavasti.


Jatkan tähän vielä omakohtaisia kokemuksia kun pari vuotta sitten pikkuautoa katselin.

Kävin koeajamassa tuon vanhempikoppaisen clion, opel corsan, skoda rapidin ja fabian sekä vw polon...saattoi olla vielä jotain golfejakin joukossa. Lopulta arvelin kokeilla tuota 2020->uudempaa koria olevaa clioa ja se yllätti kyllä positiivisesti. Sisätilojen laatuvaikutelma, mukavuus ja yleinen laaduntuntu oli huomattavasti muita koeajettuja autoja parempi...Auto tuntui jopa paria luokkaa ylemmältä eikä ollut sellainen "kolho" kuten esim. saksalaiset pikkuautot. Noh, kuumeet muuttui ja clio jäi hankkimatta mutta jos pikkuautolle olisi taas tarvetta niin ottaisin ehdottomasti tuon 2020->clion 0,9tce koneella.

Jokainen tekee toki omat päätöksensä.
Onkohan näissä Cliossa vielä Suomessa saatavilla vanhan generaation sisustalla/kopalla olevaa karvalakkimallia melkein uutena. Nimittäin vielä tänä keväänä sain vuokra-autoksi tuollaisen Clion. Tuossa sai keskieuroopan kevätauringossa huudattaa ilmastointia aina täysillä samoin kuin vapari 0.9l moottoria. Kaikesta kyllä huokui halpuutus, jopa pissapojan neste lähti valumaan tuulilasille parin sekunnin viiveellä.

20240705_184931.jpg


Uudistettu turbo manuaalina oli sitten ihan eri auto kaikin puolin, alustaltaan turhan pintakova, kartturille tuli vuoristotiellä siinä paha olo. Hybridi automaattina varmasti hyvinkin toimiva, taloudellisuudessa pitäisi mennä hyvin lähellä Toyotaa ja Kia/Hyundaita.
 
Swiftin Allgrip Auto on etuvetoinen kunnes edestä sutaisee. Sitten välittyy tehoa takapyörille viskokytkimen lävi. Rullilla tämä näkyy kun pitoa vain toisella takapyörällä. Jarrulla muita pyöriä jarruttamalla ei saada enää juuri momenttia välittymään pidon puolelle. Mutta kyllä tuolla silti varmasti vajaavedot etenemisessä voittaa.

Vitarasta ylöspäin Algrip Selectistä löytyy sitten napin takaa eri ajomoodeja ja myös 50/50 lukitus 50 km/h asti. Tällainen 1.4T menee kyllä lumella ja jäällä todella mukavasti.



Onkohan näissä Cliossa vielä Suomessa saatavilla vanhan generaation sisustalla/kopalla olevaa karvalakkimallia melkein uutena. Nimittäin vielä tänä keväänä sain vuokra-autoksi tuollaisen Clion. Tuossa sai keskieuroopan kevätauringossa huudattaa ilmastointia aina täysillä samoin kuin vapari 0.9l moottoria. Kaikesta kyllä huokui halpuutus, jopa pissapojan neste lähti valumaan tuulilasille parin sekunnin viiveellä.

20240705_184931.jpg


Uudistettu turbo manuaalina oli sitten ihan eri auto kaikin puolin, alustaltaan turhan pintakova, kartturille tuli vuoristotiellä siinä paha olo. Hybridi automaattina varmasti hyvinkin toimiva, taloudellisuudessa pitäisi mennä hyvin lähellä Toyotaa ja Kia/Hyundaita.


Sitten on lisätty esijännitystä viskoon rajusti. Olen ennen huomannut muissa autoissa, että noin 25Nm on esijännitystä ollut tai vähemmän josta sitten kiristyy kun nopeus eroa tulee akselien välillä. Tuossa Suzukin tapauksessa ei saatu käsin luistoa aikaan etu ja taka-akselin välillä. Parantaa tietenkin etenemistä, mutta aika kovia voimia tekee asfaltilla pyöritellessä.

Taka-akselin tasauspyörästön kohdalla on ollut jopa 200Nm esijännitystä, mutta yleensä on vähemmän. Ei ole eka visko jota tullut tutkittua ja vähän erikoinen tuntuu olevan tuossa sovelluksessa.

Edit: Ei ollut aikaa ruveta mittaamaan ja testaamaan tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Swiftin Allgrip Auto on etuvetoinen kunnes edestä sutaisee. Sitten välittyy tehoa takapyörille viskokytkimen lävi. Rullilla tämä näkyy kun pitoa vain toisella takapyörällä. Jarrulla muita pyöriä jarruttamalla ei saada enää juuri momenttia välittymään pidon puolelle. Mutta kyllä tuolla silti varmasti vajaavedot etenemisessä voittaa.

Vitarasta ylöspäin Algrip Selectistä löytyy sitten napin takaa eri ajomoodeja ja myös 50/50 lukitus 50 km/h asti. Tällainen 1.4T menee kyllä lumella ja jäällä todella mukavasti.



Onkohan näissä Cliossa vielä Suomessa saatavilla vanhan generaation sisustalla/kopalla olevaa karvalakkimallia melkein uutena. Nimittäin vielä tänä keväänä sain vuokra-autoksi tuollaisen Clion. Tuossa sai keskieuroopan kevätauringossa huudattaa ilmastointia aina täysillä samoin kuin vapari 0.9l moottoria. Kaikesta kyllä huokui halpuutus, jopa pissapojan neste lähti valumaan tuulilasille parin sekunnin viiveellä.

20240705_184931.jpg


Uudistettu turbo manuaalina oli sitten ihan eri auto kaikin puolin, alustaltaan turhan pintakova, kartturille tuli vuoristotiellä siinä paha olo. Hybridi automaattina varmasti hyvinkin toimiva, taloudellisuudessa pitäisi mennä hyvin lähellä Toyotaa ja Kia/Hyundaita.

Ei Cliossa ole ollut 0.9 litraista vaparia vaan se 75 heppainen vapari oli 1.2 litrainen.
 
Mikäs näillä moottoreilla on eroa, kun täällä suositeltuja vm. 20-> clioja katsoo niin TCe 75 ja 100 mallit löytyy tuolla edullisemmista ja 90 joutuu pari tonnia maksaa lisään?
 
Mikäs näillä moottoreilla on eroa, kun täällä suositeltuja vm. 20-> clioja katsoo niin TCe 75 ja 100 mallit löytyy tuolla edullisemmista ja 90 joutuu pari tonnia maksaa lisään?

SCe 75 on tehoton vapaasti hengittävä moottori. Ja jos TCe 100 on kaasumalli, niin ei kannata ihmetellä, ettei niitä enää arvosteta halvan kaasun ajan päätyttyä.

 
Joo kirjoitusvirhe lipsahti tuohon 75 malliin.

Mutta kyllä nuo TCe on bensalla. Esim. https://www.nettiauto.com/renault/clio/14362000

Onko tuossa 20vm. Jotain parempaa kuin 19? Wikipedian mukaan 2019 alkanut tuo viides sukupolvi.

Nyt kun mainitset, niin muistan itsekin kiinnittäneeni huomiota noiden Cliojen hintaeroihin. Jostakin syystä vaikuttaa, että Autoverkkokauppa / Autobassadone myy kalliimmat käytetyt Cliot ja sitten muilta kaupoilta (oikeastaan osakeyhtiömuotoisilta jobbareilta) löytyy halvempia käytettyjä Clioja... joissa on välillä Autoverkkokaupan huoltoleimat.

Tulee mieleen, että Autoverkkokauppa/Autobassadone saattaa dumpata sille palautuvista "uusi vuodeksi", "melkein uusi" jne. autoista huonot yksilöt noille jobbareille? Ei tarvitse itse vääntää virhevastuusta tai pilata mainettaan. Ja Autoverkkokauppa myy itse ne parempikuntoiset yksilöt?
 
Ei Cliossa ole ollut 0.9 litraista vaparia vaan se 75 heppainen vapari oli 1.2 litrainen.
Kyllä nuo 19/20 alkaen näyttää olevan litraisia 3 cyl turbolla tai ilman. 2020 eteenpäin vaparin teho tippunut vielä SCe 65 malliksi eli 65hv ja 0-100 arvo näyttää olevan 17s. Tuohon verrattuna uusi tai edellisen sukupolven neliveto Swiftikin vaparilla on rakettia.
 
Joo kirjoitusvirhe lipsahti tuohon 75 malliin.

Mutta kyllä nuo TCe on bensalla. Esim. https://www.nettiauto.com/renault/clio/14362000

Onko tuossa 20vm. Jotain parempaa kuin 19? Wikipedian mukaan 2019 alkanut tuo viides sukupolvi.
Tuo uudempi 2020 koppainen Clio on hiljaisempi (rengasäänet) ja sisusta on hieman laadukkaampi (ei ole aivan niin muovinen). Hyvä auto minusta. Katsoin myös tuota samaa linkin autoa. Taitaa olla halvin uudempi 100hv Clio.

Etuvaloista erottaa että uudempi koppa kyseessä. Hieman tyylikkäämpi? Vaikka se vanhakin on tyylikäs myös, eli hyvin onnistunut muotoilu minusta.

Itsellä oli vanhempikoppainen farkku valkoisella värillä ja 0.9 turbo moottorilla.
 
Joo kirjoitusvirhe lipsahti tuohon 75 malliin.

Mutta kyllä nuo TCe on bensalla. Esim. https://www.nettiauto.com/renault/clio/14362000

Onko tuossa 20vm. Jotain parempaa kuin 19? Wikipedian mukaan 2019 alkanut tuo viides sukupolvi.
2kpl uudemman mallin Clioa löytyy, jossa olisi myös vetokoukku valmiina.


Katsoin että missään Cliossa ei ole adaptiivista vakionopeudensäädintä. Paitsi jossain aivan uudessa ja kalliissa.
 
Joo sen verran kerkesin katsoa noita autoja, että Intens V on parempi. Tuossa toisessa vaan näköjään opetuspoljin kiinni. Onkohan mimmonen homma poistaa :D

Varaudu teettämään kytkinremontti heti kohta, jos auto on ollut opetuskäytössä. Ja jos/kun polkimen kiinnitys on läpäisevä, niin ikävä reikä jää pohjaan.
 
enpä löytänyt sopivaa pakettiauto keskustelua, mutta alkaa tuo 270tkm ajettu Trafic mk3 pohjainen paku olla jo vähän väsynyt. Se on raksataustastaan huolimatta toiminut luotettavasti, mutta epäilyttää vähän onko nyt se oikea hetki vaihtaa vähän tuoreempaan. Kerran teki erikoisen sekunnin murto-osan nykäyksen, varoitusvalot syttyi ja silmänräpäyksessä kaikki palasi normaaliksi.

Katselin, että jos löytyisi tollanen vähän ajettu Formula edition Trafic niin se olisi kiva, korvaisi varustepuutteet joita nykyisessä on. Tosin automaatti olisi kiva.

Ehdottomasti pakun pitää olla pitkä malli. Sen pitää olla taloudellinen, nykyisellä pääsee tuohon 6l tuntumaan. Sen pitäisi olla luotettava ja mieluusti myös ei ruostua.

Transporteria on joskus ollut mutta on tainnut laatu heikentyä viime vuosikymmenellä?

Mersujen kanssa ollut aina vain murheita. Fordit myös epäilyttää, niissä taitaa olla pommi motteja joita pitää välttää?

Mitkä on omatoimisen huollettavuuden osalta parhaiten suunniteltuja? Ranskalaiset ei taida olla?

Automaatti ei mikään dsg tyyppinen, en usko, että ne kestää. Vivaro-Proace taitaa olla aika hieno perinteinen automaatti, ei löydy tietoa, että olisi epäluotettava.
 
Varaudu teettämään kytkinremontti heti kohta, jos auto on ollut opetuskäytössä. Ja jos/kun polkimen kiinnitys on läpäisevä, niin ikävä reikä jää pohjaan.

Niin.. en ole vielä päätöstä tehnyt. Tuo aiemmin mainitsemani hybridi clio kiinnostaisi, mutta samalla rahalla saa jo Toyotan ja Hyundain hybridejä niin vähän mietityttää. Nyt tässä useaan otteeseen mainittu näitä kymppitonnin Clioja niin onhan nuo loppusummaltaan lähes puolet edullisempia kuin tuo hybridi automaatti. Täytyy käydä testaamassa.
 
Pari sivua ollut juttua TCE koneista, mutta onko tecciläisillä tietoa Dacia Joggerin bensa 1.0 TCE 110 hp turbokoneen kestävyydestä / vioista ?

Ajoitus tuossa ketjulla ei hihnalla.
 
Mikähän olisi hyvä auto noin 20 k€ budjetilla ja seuraavilla spekseillä

- hyvä/mukava ajettava
- mahdollisimman hiljainen
- neliveto
- tilava eli käytännössä farkku
- automaatti
- hyvät istuimet
- vakkarit, webastot ym.
- tehoa noin 200 hv
- mahdollisimman uusi vuosimalli

Katsellut olen A6 allroadeja, bmw f11 ja mersun e/c -sarjalasia, mutta niihin varmaan saa aika monta touhutonnia varata kun ilmajousitus alkaa vuotaa, imusarjan läpät pettää ja vuosittain saa vaihtaa repullisen alustan osia ym. "premium-kivaa".

Vai olisiko järkevämpää laittaa 20 k€ käsiraha + loput lainaa esim. Polestar 2:een? :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän olisi hyvä auto noin 20 k€ budjetilla ja seuraavilla spekseillä

- hyvä/mukava ajettava
- mahdollisimman hiljainen
- neliveto
- tilava eli käytännössä farkku
- automaatti
- hyvät istuimet
- vakkarit, webastot ym.
- tehoa noin 200 hv
- mahdollisimman uusi vuosimalli

Katsellut olen A6 allroadeja, bmw f11 ja mersun e/c -sarjalasia, mutta niihin varmaan saa aika monta touhutonnia varata kun ilmajousitus alkaa vuotaa, imusarjan läpät pettää ja vuosittain saa vaihtaa repullisen alustan osia ym. "premium-kivaa".

Vai olisiko järkevämpää laittaa 20 k€ käsiraha + loput lainaa esim. Polestar 2:een? :hmm:

Kyllähän tuo vaatimuslistaus puhuu sähkön puolesta. Mutta jos nyt polttomoottoria ajattelee, niin paljonko kilometrejä vuoteen, bensa vai diesel?

Yleisesti voisi kysyä, että mitenkäs nuo naapurimaan pelit? V60/V90?
 
Eihän tossa vaatimuslistassa mikään muu ohjaa käyttövoimaa sähköön, kuin tuo mahdollisimman hiljainen. Polestar 2 ei ole mitenkään erityisen tilava.
 
Eihän tossa vaatimuslistassa mikään muu ohjaa käyttövoimaa sähköön, kuin tuo mahdollisimman hiljainen. Polestar 2 ei ole mitenkään erityisen tilava.

Neliveto ja automaatti lisäävät polttoaineenkulutusta ollen samalla yleisiä korjauskohteita. Ja "webastokin" on sähköautossa käytännössä vakiovaruste ja vielä puhelimen kautta ohjattavana, ei tarvitse ajastuksia tai kaukosäätimiä miettiä.
 
Kyllähän tuo vaatimuslistaus puhuu sähkön puolesta. Mutta jos nyt polttomoottoria ajattelee, niin paljonko kilometrejä vuoteen, bensa vai diesel?
Kilometrejä vuoteen jotain 10-15 tkm.

Yleisesti voisi kysyä, että mitenkäs nuo naapurimaan pelit? V60/V90?
Varmaan ihan hyviä, mutta jotenkin tylsiä mielestäni. Ja tehottomampia ja kulutus isompi jos verrataan saksalaisiin.
 
Mikähän olisi hyvä auto noin 20 k€ budjetilla ja seuraavilla spekseillä

- hyvä/mukava ajettava
- mahdollisimman hiljainen
- neliveto
- tilava eli käytännössä farkku
- automaatti
- hyvät istuimet
- vakkarit, webastot ym.
- tehoa noin 200 hv
- mahdollisimman uusi vuosimalli

Katsellut olen A6 allroadeja, bmw f11 ja mersun e/c -sarjalasia, mutta niihin varmaan saa aika monta touhutonnia varata kun ilmajousitus alkaa vuotaa, imusarjan läpät pettää ja vuosittain saa vaihtaa repullisen alustan osia ym. "premium-kivaa".

Vai olisiko järkevämpää laittaa 20 k€ käsiraha + loput lainaa esim. Polestar 2:een? :hmm:

Sähkäriä jos miettisi niin vilkaisisin arya/enyaq vaihtoehtoja, torres ev:täkin kävisin katsomassa. Huomenna itsen pitäisi käydä sitä torresia vilkaisemassa, ihan mielenkiinnon takia kun siitä ei juuri mitään testi-inffoa löydä

Mut aika vastaava budjetti itsellä on mielessä.
- Mersun c-farkut ei kamalasti iske vähän sama kuin esim bemmin 3-sarjalaiset, ovat jotenkin meh kun ajaa. Sekä tuo F11 alkaa olla jo aika vanha kuitenkin. 5 sarjalainen on näistä kuitenkin se suurin.
- Volvon V90 nelikkona tuntui mersuja ja bemmejä kivemmalta ajaa, mut 20" rengastus ei itseä innosta käyttöautossa. Näyttää hyvältä, mut 2-3v välein kumien vaihtaminen ei innosta niillä hinnoilla. Hybridi isommalla akulla (11kwh) nostaa sit hintaa jo liikaa.
- Audilla koeajoin 2018 mallista A4 quattro farkkua jossa sporttipenkit tuntuivat yllättävän mukavilta omaan perseeseen.

Audia nyt eniten miettinyt, mut mielessä kuitenkin mietityttää et jos autoon laittaa vaikka sen 25k niin olisiko silti fiksumpaa ostaa sähkis.
 
Itse katselen uutta autoa käyttötarpeen muuttumisen takia. Tällä hetkellä Teslan M3, ja sitä ennen muutama muu sähköautomalli. Hintojen tippumisen ja sähköautojen arvon alenemisen takia se ei taida olla enää vaihtoehto. Budjetti olisi n. 25-40k. Olen käynyt koeajamassa RAV4 tähän mennessä, joka oli kaikin puolin toimiva, mutta jäin silti pohtimaan vielä vaihtoehtoja jatkuvan nelivedon puutteen takia (on päästävä mökille maastoon niin, ettei autoa tarvitsisi jättää pitkän matkan päähän).

- Neliveto (mielellään jatkuva)
- Ei diesel (ajoa tulee n. 15k/v.)
- Maavaraa mielellään yli 17 cm
- Hyvät valot

Mietin tuota GLC: tä, onko siitä kokemuksia? Sitä saisi hybridinä ihan budjetin puitteissakin.
 
Ei uus Subaru Solterra mitään, rahoituksessa tvk nyt ~1,5% myyntiä vauhdittamaan?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 654
Viestejä
4 616 924
Jäsenet
75 888
Uusin jäsen
wruith

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom