Näistä kolarijutuista tuli mieleen vanhasta tekniikan maailmasta lukemani kolaritestiraportti. Siinä oli testissä mm. Fiat Croma ja Saab 9000, jotka tehtiin siihen aikaan samalle perusrakenteelle. Myös Lancia Thema oli samaa suunnittelua, mutta ei ollut testissä. Saab pärjäsi testissä hyvin ja taisi olla parhaimmistoa. Fiat Croman kolaritestinukke sai kunnolla osumaa joka paikkaan, tulosraportissa oli oranssia ja punaista koko nukkea esittävä kuva. Ja jos ei siinä ollut riittävästi, niin Fiat myös syttyi tuleen eikä kuskin ovea saanut edes auki, mikä mielikuvassa tuntuisi melko vttumaiselta tilanteelta kuskin ja miksei myös matkustajien kannalta, jos sattuvat olemaan hengissä kolarin jäljiltä. Cromalle ei kovin paljon tähtiä tullut.
Nykyisin ei sentään noin isoja eroja nykyaikaisten saman kokoluokan autojen välillä ole, ainakin jos unohdetaan jotkut kehitysmaamallit, mutta voisi niitä eroja vieläkin löytyä jos osattaisiin testata. Kun IIHS jenkeissä keksi testata viime vuosikymmenen alkupuolella ekan kerran "small overlap"-kolareita, niin aika surkeaa tulosta tuli monelle laatuautolle, mm. MB C:lle. Mersun johto melkein suuttui testituloksesta, auto kun heidän mielestään oli mahdollisimman turvallinen ja se oli kai testin vika, kun Mese pärjäsi huonosti. Onneksi nuo julkistettavat testit kuitenkin ohjaavat autojen suunnittelua koko ajan parempaan suuntaan, vaikka eiköhän monilla valmistajilla ole kiinnostusta optimoida suunnittelua niin että testeissä pärjätään, mutta yhtään enempää ei panosteta. Niin kuin kävi tuon small overlapin kanssa, kun ei ollut ennen testattu, suurin osa testatuista autoista ei tuollaisessa kolaritestissä sitten pärjännytkään. Nyt varmaan pärjäävät, kun on pakko.