Onko täällä kokemusta farkku Mazda 6 Sport Wagonista, eritoten tästä Skyactiv-tekniikasta? Sellainen 2013 vuoden malli olisi tulossa koeajolle, 151tkm ajettu.
Yhteisiä kilometrejä moisen kanssa takana reilut 200tkm. Yhteensä kilometrejä on mittarissa n. 260tkm. Vuosimalli 2014, 2,5l bensakone automaatilla ja sen aikaisella korkeimmalla varustelutasolla. Ei ole nurkkapyörityksessä, mutta muuten on saanut osakseen vähintäänkin "reipasta" käyttöä.
Seuraavat ongelmat on tullut vastaan:
- Takapenkin toisen puolen selkänojan lukitus vittuilee ja sen jälkeen, kun on joutunut sen kaatamaan, saa hyvän tovin räpeltää, että suosuu pysymään taas ylhäällä. En ole tehnyt asian eteen mitään, kun niin harvoin joudun molemmat selkänojat kippaamaan.
- Apukuskin puolen etuoven kaiutin alkoi pitämään röpeltävää ääntä, korjasin liimalla. Nopea ja kestävä korjaus. Tämä on eräänlainen tyyppivika, jos autossa on Bosen soundsystem. Tietoa löytyy aika hyvin ympäri nettiä.
Varsinaisia teknisiä ongelmia:
- Apulaitehihna meni poikki ja virta loppui kesken kotimatkan. Hiukan korpesi, kun seuraavana päivänä oli reissuun lähtö. Onneksi kaikki meni ihan ok, Mazda järjesti hinauksen ja tuoreen farmari-Insignian automaatilla viideksi vuorokaudeksi. Itse maksoin apulaitehihnan ja asennustyön.
- Adaptiivisen vakionopeussäätimen etäisyystutka sekosi joskus ja toimintakuntoon saanti vaati huoltokäynnin, jossa kohdistivat mokoman.
(Lisäksi vaihdettu kuluvia osia huoltojen yhteydessä. Muistini mukaan mennyt (ulommat?) vetonivelet, puslat eteen, jarrulevyt joka kulmaan, sekä jarrupaloja. Mahdollisesti on lisäksi mennyt jotain pientä kilkettä, jota en enää muista.)
Pari seikkaa voi olla showstoppereita, joten jos käyt koeajolla, varaa riittävästi aikaa:
- Penkin istuinosa on aika lyhyt. Itse olen lyhyenläntä, joten ei ongelmaa, mutta pidemmälle henkilölle voi olla eri juttu.
@Incredible Buff taisi olla normaalikokoinen(?), joten hän ehkä tietää sanoa paremmin Mazdan ajoergonomiasta.
- Ajomelu. Itseäni ei sekään häiritse, edellinen auto oli kakkoskopan Octavia RS.

5-sarjan saksalaiseen tottuneella voi korvat vuotaa verta.
- Sisustukseen en osaa ottaa kantaa muuten, kuin että mielestäni ihan ok, vaikkei luksusta juuri tarjoakaan. Onneksi olen tottunut näihin "peruspertin kulkineisiin".
Jo mainittu ohjaus on omaan makuun ihan hyvä. Ei ole liian kevyt, kuten esimerkiksi oli vuoden (vai kahden) ikäisessä Golfissa.
Muutenkin olen tykännyt tuolla ajaa, ihan vakaasti etenee. Tosiaan kierroksia pitää käyttää, mutta nyt jos pitäisi valita kahdesta samantehoisesta laitoksesta, vapari tai ahdettu, mukaan lähtisi vapari.
Kaiken kaikkiaan hyvä sekä luottavainen fiilis ja yhteiselo jatkuu edelleen.